Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 121 Laatste
Acties:
  • 578.549 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:17:
[...]

Dat is dan raar want je kunt bij iedere wp instellen bij welke verschil temperatuur hij de boiler weer moet gaan verwarmen.
Doel 50 graden, verschil van 5 graden is verwarmen zodra hij 45 is. Hoe kleiner de stapjes, des te meer energie verbruik.
Dus ik denk dat de instelbare dt van de h pana over de sww instelling gaat.
Ik zou ook best eens een wp willen zien die dt van 15 kan halen.....
Ik kan niet mijn pompsnelheid en frequentie monitoren..
Dus eigenlijk wil je daar ook van zien wat de dT doet.
Als mijn dT kleiner wordt, en pomp gaat staan jagen..?
Dus het zou mooi zijn als een WIFI eigenaar die ook dT kan monitoren eens wat testjes doet

Wat ik zeker zeker weet...
Hogere pompsnelheid is best wt meer stroomverbruik..
En als het stroomverbruik van de pana niet meet telt voor de COP... lijkt het mooi..
Maar mijn graaddagen meet totaal verbruik... Dus een hogere pompsnelheid is per definitie meer stroomverbruik.?
30 -31 Watt 15 L

76-80 Watt 25 L

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Groter is zuiiniger voor het sww
Oke laat zien hoe en waar graag....
Dus ik stel voor CV geen dT in? [ want ik heb maar 1 setting ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Tomexergie schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:28:
[...]
Overigens had ook de ontwikkelaar/directeur van Remeha een negatief verhaal over warmtepompen.
Ik denk dat je dit verhaal bedoelt. Ik snap alleen niet wat er negatief aan is. Ik zou het vooral realistisch willen noemen.
Lekker onbeargumenteerd iemand afzeiken die de moeite doet een fatsoenlijk stuk te schrijven... Zullen we eens feitelijk kijken wat er van het verhaal wel of niet klopt?
– Het codewoord van een warmtepomp is isoleren, spouwisolatie, wandisolatie, vloerisolatie ect.
Klopt. Isoleren moet eerst. 1:0 voor Karel Hendricks.
– Al het glas in de woning dient vervangen te worden voor HR+++.
Klopt niet. HR++ is ook goed genoeg, en vooral nodig in de verwarmde ruimtes. 1:1
– Meterkast dient uitgebreid te worden, al dan niet met krachtstroom.
Klopt. 2:1 voor Karel.
– CV-ketels hangen meestal op zolder. Indien je een warmtepomp wilt plaatsen dien je ook een buffervat en boilervat te plaatsen. Buffervat is voor het CV-gedeelte om zo de kleine waterinhoud van je installatie te bufferen en boilervat is voor het warm water. Denk hierbij aan minimaal 200 tot 500 liter, afhankelijk van je gezinssamenstelling. Deze appendages kun je niet zomaar op zolder installeren. Denk aan je vloerbelasting. Zo’n boilervat weegt leeg al flink wat kilo’s, laat staan als deze gevuld zijn. Dus je moet of je vloer verzwaren of de gehele warmtepomp-installatie naar beneden verhuizen.
Klopt alweer. 3:1 voor Karel
– De buitenunit produceert gemiddeld 50 decibel, dit is met een vrijstaande woning redelijk goed te doen. Maar ik weer niet hoe gezellig iedereen zijn warmtepomp nog gaat vinden in een Vinexwijk. Dit gaat flink veel overlast geven.
Klopt ook, zeker ook omdat de massa vaak gaat voor goedkoop. 4:1 voor Karel
– Daarnaast wil men van het gas los. Weer propaganda ten top. Van het gas los betekent dus weg met die gasmeter. Je zou denken, dat is mooi, maar de gasmeter laten verwijderen kost je tussen de 600 en 900 euro.
Ook dit is waar en slecht voor je terugverdientijd. 5:1 voor Karel
– Een warmtepomp verbruikt veel stroom, dus als je het goed wilt doen is het wijsheid om zonnepanelen te laten plaatsen op je dak. Kosten: 8000 tot 12.000 euro. En dan ben je er nog niet. Deze moet je ook twee keer per jaar laten schoonmaken voor optimaal rendement. Daarnaast moet je geen last hebben van gemeentegroen die je rendement van de panelen omlaag kan brengen. Dan heb ik het verder nog niet gehad over onderhoud, brandgevaar en de WOZ-verhoging door installatie zonnepanelen.
Dit argument slaat inderdaad nergens op, want PV werkt toch nauwelijks in de winter. 5:2
– Verder zit je met een warmtepomp met lage temperatuurverwarming. Dit gaat over het algemeen het best met vloerverwarming, wandverwarming of eventueel zelfs plafondverwarming. Dit is uiteraard niet meegerekend in de installatie van de warmtepomp. Stel je gaat uit van alleen vloerverwarming. Dit moet je eigenlijk door het hele huis hebben. En waar ga je die week of weken dan verblijven? En natuurlijk zijn er mensen met vloerverwarming. Maar deze is niet toereikend. Die hebben leidingen van 15mm maar met lage temperaturen moet je misschien wel naar 12 of 10mm.
Eerste deel klopt, laatste zin is dan weer jammer. dus onbeslist. 6:3
– Verwachte levensduur van een warmtepomp is tussen de 10 en 12 jaar. CV-ketels zijn uitgefaseerde apparaten, die kunnen zo 15 tot 20 jaar mee, wellicht 25 jaar probleemloos mee. Uiteraard moeten die ook ooit wel eens vervangen worden, maar dan ben je voor 2000 tot 2500 euro, afhankelijk van je wensen, klaar. Vandaag besteld, vanmiddag of vanavond nog geplaatst. Zie jij dat maar even te fixen met zou warmtepomp!
Klopt hoofdzakelijk ook. Onderhoud en vervanging zijn bij CV goedkoper en eenvoudiger. 7:3 voor Karel.
Al met al is dit een zeer kostbare grap en onze verwachting is dat je minimaal 20.000 euro kwijt bent, en dit kan oplopen tot 80.000 euro.
Ook dit is waar voor de gemiddelde niet-Tweaker die dat allemaal moet laten doen, al is 80.000 wel wat hoog (maar misschien wel weer realistisch voor een compleet nieuwe buitengevel). 8:3 voor Karel.
Wat men veel beter kan doen is goed isoleren. Dit kan een besparing van ruim 40% minder gasverbruik opleveren voor de huishoudens! En dan heb je al een gigantische slag gemaakt!
Ook is helemaal goed. 9:3 voor Karel.

Kortom, hij heeft voor 3/4 gewoon gelijk. Om zijn verhaal dan zonder enig argument af te doen als "ongelooflijke onzin" vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo netjes...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Precies, die langer op 2,5 is slechter voor je defrosts, zo snel mogelijk naar laag als het kan is mijn devies. :)
Ik heb tot nu toe 5 defrosts in 5 maanden tijd, voordeel van een enorme condensor met 2 ventilatoren en een relatief lage warmtevraag :+
Of als hij aan het koelen is maar dat is effectief het zelfde proces als een defrost :p

De retour is hier ook kortstondig hoger als de WP stopt (woonkamer is warm of Ta the ver opgelopen). Hij pakt dan wat warmte uit het systeem om zichzelf even droog te blazen lijkt het wel. De fans blazen ook een minuut of 2 op topsnelheid voordat de buitenunit stilvalt.
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:17:
[...]

Dat is dan raar want je kunt bij iedere wp instellen bij welke verschil temperatuur hij de boiler weer moet gaan verwarmen.
Doel 50 graden, verschil van 5 graden is verwarmen zodra hij 45 is. Hoe kleiner de stapjes, des te meer energie verbruik.
Dus ik denk dat de instelbare dt van de h pana over de sww instelling gaat.
Ik zou ook best eens een wp willen zien die dt van 15 kan halen.....
De instelling is niet alleen voor SWW want hij heeft ook gevolgen voor mijn verwarming, zoals omschreven. Maar sowieso kan de Panasonic ook in tankmodus draaien (zonder SWW) met een externe thermistor. Dan krijg je een dT instelling beschikbaar in de systeem instellingen voor de tank (terwijl de andere dT bij de verwarmingsinstellingen van de Bedrijfsinstellingen staat) en dat vereist tevens de optionele print.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ns0LsfG3gMCABxUrW4CyOom1/thumb.png

@Dylantje2, ik ben nog steeds geen installateur dus ik kan je geen antwoord geven.
En dT van 3 is prima, dan kan je systeem netjes moduleren maar als die vannacht naar dT 7 gaat heeft je woning meer warmtevraag om op dezelfde temperatuur te blijven volgens je stooklijn. Waarschijnlijk gaat je Ta omhoog dankzij de lagere buitentemperatuur en omdat je geen buffervat hebt gaat waarschijnlijk je retour lang niet zo snel omhoog dus hoge dT. Kijk dan vooral maar de Ta die het systeem wil hebben, de Ta die je systeem levert en wat je Tr over die periode doet, gaat die langzaamaan mee omhoog?

Stel dat je Ta overdag 27 (dt3) is en snachts 31 en je systeem kan die 31 ook leveren dan zal je dT op dat moment dus 7 zijn. Als de Ta om 7:00 nog steeds 31 is maar de Tr inmiddels 28 dan heb je weer dT 3, niets aan de hand dus.
Als je vloerverwarming hebt kan het best even duren voordat de Ta en Tr weer in balans zijn maar daar kan @Grolsch je vast meer over vertellen aangezien ik geen vloerverwarming heb.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:08
@Andrehj
Hier staat de warmtepomp met 190 liter boiler gewoon op zolder op de plek van de cv ketel. Een buffervat heb ik niet.

En lees dit eens over de gasaansluiting.
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
uit eigen ervaring weet ik dat de Stedin in Nieuwegein gratis langskomt om de meter weg te halen en de gasleiding te verzegelen. geen ervaring ergens anders in het land/andere netbeheerder.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Erwin_83 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:45:
@Andrehj
Hier staat de warmtepomp met 190 liter boiler gewoon op zolder op de plek van de cv ketel. Een buffervat heb ik niet.
Dan had jij daar toevallig ruimte voor. Veel mensen hebben naast hun CV-ketel niet de ruimte om even een 200 liter (wat erg krap is voor een groot gezin) of 300 liter vat te plaatsen.
En lees dit eens over de gasaansluiting.
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
In zo'n topic kan van alles staan. Hier de tarieven van Enexis. Daar staat toch echt 358 euro. Weliswaar lager dan het bedrag van Karel, maar dat doet aan de strekking van zijn verhaal niets af.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Felicia

5 defrosts, hoe zie je dat? Ik kon het vorig jaar ook goed zien in de grafieken, maar ik kan ze er nu nog maar slecht uit halen.
Dat je er nu slechts 5 hebt kan, 2,5 is voor jouw wp nog laag misschien, hier heb ik het over 750W of 1590W, dus ruim 2x zo hard.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:22
Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Dan had jij daar toevallig ruimte voor. Veel mensen hebben naast hun CV-ketel niet de ruimte om even een 200 liter (wat erg krap is voor een groot gezin) of 300 liter vat te plaatsen.

[...]

In zo'n topic kan van alles staan. Hier de tarieven van Enexis. Daar staat toch echt 358 euro. Weliswaar lager dan het bedrag van Karel, maar dat doet aan de strekking van zijn verhaal niets af.
Ik heb toch echt voor twee afsluitingen 119 euro betaald, nu is het inmiddels 124 geworden hoorde ik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:48:
[...]

uit eigen ervaring weet ik dat de Stedin in Nieuwegein gratis langskomt om de meter weg te halen en de gasleiding te verzegelen. geen ervaring ergens anders in het land/andere netbeheerder.
Ja hier ook, 1 telefoontje en in 2 dagen een gratis dik slot er op, niet eens de moeite om de meter weg te halen, (blijft het lekker dicht zegt ie) laat staan de gasleiding zelf. Sterker nog, de hele straat heeft een nieuwe gasleiding gekregen vorig jaar maar wij niet omdat er een slot op zat. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:44
Felicia schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Ik heb tot nu toe 5 defrosts in 5 maanden tijd, voordeel van een enorme condensor met 2 ventilatoren en een relatief lage warmtevraag :+

[...]

Of als hij aan het koelen is maar dat is effectief het zelfde proces als een defrost :p

De retour is hier ook kortstondig hoger als de WP stopt (woonkamer is warm of Ta the ver opgelopen). Hij pakt dan wat warmte uit het systeem om zichzelf even droog te blazen lijkt het wel. De fans blazen ook een minuut of 2 op topsnelheid voordat de buitenunit stilvalt.

[...]

De instelling is niet alleen voor SWW want hij heeft ook gevolgen voor mijn verwarming, zoals omschreven. Maar sowieso kan de Panasonic ook in tankmodus draaien (zonder SWW) met een externe thermistor. Dan krijg je een dT instelling beschikbaar in de systeem instellingen voor de tank (terwijl de andere dT bij de verwarmingsinstellingen van de Bedrijfsinstellingen staat) en dat vereist tevens de optionele print.

[Afbeelding]

@Dylantje2, ik ben nog steeds geen installateur dus ik kan je geen antwoord geven.
En dT van 3 is prima, dan kan je systeem netjes moduleren maar als die vannacht naar dT 7 gaat heeft je woning meer warmtevraag om op dezelfde temperatuur te blijven volgens je stooklijn. Waarschijnlijk gaat je Ta omhoog dankzij de lagere buitentemperatuur en omdat je geen buffervat hebt gaat waarschijnlijk je retour lang niet zo snel omhoog dus hoge dT. Kijk dan vooral maar de Ta die het systeem wil hebben, de Ta die je systeem levert en wat je Tr over die periode doet, gaat die langzaamaan mee omhoog?

Stel dat je Ta overdag 27 (dt3) is en snachts 31 en je systeem kan die 31 ook leveren dan zal je dT op dat moment dus 7 zijn. Als de Ta om 7:00 nog steeds 31 is maar de Tr inmiddels 28 dan heb je weer dT 3, niets aan de hand dus.
Als je vloerverwarming hebt kan het best even duren voordat de Ta en Tr weer in balans zijn maar daar kan @Grolsch je vast meer over vertellen aangezien ik geen vloerverwarming heb.
De dT van mijn vloerverwarming wisselt ook nogal :P Als de boel eenmaal warm is wordt de dT kleiner, nogal logisch.

De situatie bij @Dylantje2 is alles behalve standaard, maar voor hem werkt het goed.
Gezien de energie en de moeite die hij erin heeft moeten steken zou ik het iemand die minder technisch is (of wel vrienden heeft :+ ) niet aanraden, maar tot nu toe werkt het voor hem redelijk goed ;)

Ja, zijn WP is aan de krappe kant, en zijn afgifte niet echt WP geschikt met defrosts en een relatief slechte COP tot gevolg, maar tot nu toe heeft hij de ruimtetemperatuur in de woonkamer redelijk onder controle. (tussen 20 en 22 graden) zonder dat hij aanvullende maatregelen zoals isoleren heeft genomen.

Ik ben alleen wel benieuwd wat er bij hem gaat gebeuren als het echt koud wordt voor een langere periode.
Vandaag heeft zijn WP tot 09:30 vol gas gedraaid om de ruimtetemperatuur op 20,9~21 graden te houden en het was -1,5 graad volgens zijn buitensensor.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
[...]

kan ik dit met mijn model ook verwachten? warmtevraag is niet extreem lijkt me, daar zorgt t buffervat voor, en geen defrosts klinkt erg fijn :)
[...]

ik heb de optionele printplaat niet, echter heb ik wel de optie 'aansluiting tank' (niet te verwarren met aansluiting buffertank), die kan werken met de pana sensor. in de gebruiksaanwijzing is er een opstelling (1-2) met een tank, waaraan de tanksensor zit. Kun je in dit geval de dT van de tank gebruiken (dus temperatuur van de tank t.o.v. de buitentemp obv van de stooklijn) om de WP te gaan laten pompen? (ipv permanent rondpompen dus en de watertemperatuur meten).

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:54:
[...]

Ja hier ook, 1 telefoontje en in 2 dagen een gratis dik slot er op, niet eens de moeite om de meter weg te halen, (blijft het lekker dicht zegt ie) laat staan de gasleiding zelf. Sterker nog, de hele straat heeft een nieuwe gasleiding gekregen vorig jaar maar wij niet omdat er een slot op zat. 8)7
die vent die kwam afsluiting kwam op vrijdag middag, en heeft de meter wel weggehaald maar verzegelt met een verzegeling die je er zo weer af kan halen. #gratisgas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:16:
[...]

Dus jij hebt een jaarlijks waterverbruik van 180 m3 alleen aan de douche? Dat is fors.
Je moet er ca. 20% capaciteitsverlies aftrekken omdat ik het met een friwa doe, maar 140-150 m3 per jaar doe ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:08
Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:50:
[...]

[...]

Het is geen discussie om hier te voeren, maar het is nog maar zeer de vraag of er wel wettelijke grond is om die kosten te rekenen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:50:
@Felicia

5 defrosts, hoe zie je dat? Ik kon het vorig jaar ook goed zien in de grafieken, maar ik kan ze er nu nog maar slecht uit halen.
Dat je er nu slechts 5 hebt kan, 2,5 is voor jouw wp nog laag misschien, hier heb ik het over 750W of 1590W, dus ruim 2x zo hard.
In de servicecloud kan je bij de grafieken een regel toevoegen genaamd "ontdooien".

En 2,5 is ook laag. Hij kan volgens het type plaatje 6kw trekken in totaal (excl element). En hij draait nooit meer als 10 minuten op 50Hz, vaak is hij dan al aan het zakken maar 35.of 40. Maar draait met 50Hz Max tot nu toe en ik lees her en der dat die met lagere temperaturen hogere frequenties kan, ik weet alleen niet of bij Tb 4 50Hz ook de standaard Max is.

@Baapje327, durf ik niet te zeggen. Ik heb wel geprobeerd een stooklijn i.c.m. de temperatuur instelling op watertemperatuur maar omdat mijn buffer maar 50 liter is ging de buitenunit toen 5 minutenten aan en 10 minuten uit. Omdat ik geen thermistor heb leek de unit maar de temperatuur van aanvoer en retour (zo lijkt het). De waterpomp (zowel ingebouwde als de secundaire die geschakeld.wordt door de Wp) bleef continu lopen en zo'n 3 graden onder de gewenste Ta ging de wp weer opwarmen.

In jouw geval lijkt deze optie een mogelijkheid. 500 liter werkt waarschijnlijk veel beter. Waar je wel rekening mee moet houden is dat deze setting dus continu blijft lopen, ook bij instraling van de zon e.d. Via de smartcloud kon ik de Ta tot +5 of -5 bijstellen maar dat gaat natuurlijk ontzettend.langzaam bij vloerverwarming. Dus als het.smorgens 23 graden is binnen moet je sowieso je basis stooklijn bijstellen, en eigenlijk niet met meer als 1 graad omhoog/omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:57:
[...]

De dT van mijn vloerverwarming wisselt ook nogal :P Als de boel eenmaal warm is wordt de dT kleiner, nogal logisch.

De situatie bij @Dylantje2 is alles behalve standaard, maar voor hem werkt het goed.
Gezien de energie en de moeite die hij erin heeft moeten steken zou ik het iemand die minder technisch is (of wel vrienden heeft :+ ) niet aanraden, maar tot nu toe werkt het voor hem redelijk goed ;)

Ja, zijn WP is aan de krappe kant, en zijn afgifte niet echt WP geschikt met defrosts en een relatief slechte COP tot gevolg, maar tot nu toe heeft hij de ruimtetemperatuur in de woonkamer redelijk onder controle. (tussen 20 en 22 graden) zonder dat hij aanvullende maatregelen zoals isoleren heeft genomen.

Ik ben alleen wel benieuwd wat er bij hem gaat gebeuren als het echt koud wordt voor een langere periode.
Vandaag heeft zijn WP tot 09:30 vol gas gedraaid om de ruimtetemperatuur op 20,9~21 graden te houden en het was -1,5 graad volgens zijn buitensensor.
Ik hoor een soort van positief.. Waarvoor DANK!!!

2 radiatoren komen aan de beurt. Dus meer afgifte!!

Cop is maar hoe je het bekijkt, de eeuwige discussie Graaddagen rules, en die geven me moet..., en mijn Cop volgens de pan unit 4.3 dus ik stijg in de cop race :-) [ voor wat het waard is ]

En die vorst daar wacht ik ook op..:-) [ nog steeds 1.3 ton pellets in de schuur liggen ]

Vol gas is ook wat.. hij heeft nog wat over...??
En de backupheater wordt meegeteld in de subsidie als minder rendabel.. dus die kan ook nog werken... alleen weet ik [ nog ] niet wanneer die aanspringt moet de S0 er nog tussen [ laten ] monteren..

Is het dan zo'n ramp als hij -x op 12-1700 loopt?
de 7 had [bijna] hetzelfde gedaan....

edit:

en ja DANK alle tweakers voor het 'soms" doorbreken van mijn eigen wijze..!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 10-01-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Felicia schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:11:
[...]

In jouw geval lijkt deze optie een mogelijkheid. 500 liter werkt waarschijnlijk veel beter. Waar je wel rekening mee moet houden is dat deze setting dus continu blijft lopen, ook bij instraling van de zon e.d. Via de smartcloud kon ik de Ta tot +5 of -5 bijstellen maar dat gaat natuurlijk ontzettend.langzaam bij vloerverwarming. Dus als het.smorgens 23 graden is binnen moet je sowieso je basis stooklijn bijstellen, en eigenlijk niet met meer als 1 graad omhoog/omlaag.
hmm, weet niet zeker of ik het goed begrijp. Het hele idee van mijn WP is dat ie rustig aan het vat op temperatuur houd. de WP stuurt verder niks aan. De thermostaat in de woonkamer bedient de pomp vanaf het vat naar de VVW en de VVW circulatiepomp. De WP weet dus niet wat erachter zit, hij verwarmt gewoon water. als dit kan op een sensor in t vat, scheelt dat wat rondpompen. zou leuk zijn, en heb je ook minder verlies van water heen en weer pompen van t vat naar de WP. (zal niet zoveel zijn, maar toch).

Als de zon gaat schijnen is dat fantastisch, dan springen de collectoren aan, en vermoed ik dat de WP eigenlijk stopt met verwarmen. helemaal icm WAR. de vloer geeft iets van een dag vertraging. dus als het opeens koud wordt, duurt t ff voordat de woonkamer thermostaat dat doorheeft, echter komt er dan wel warmer water uit de WP, dus de verwarming blijft redelijk constant. WAR werkt prima. al tijdens geen verschil gezien in de temperatuur in huis. aan het einde van t stookseizoen zet ik de WP helemaal uit. dan doen de collectoren alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 01-06 18:34
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Cop is maar hoe je het bekijkt, de eeuwige discussie Graaddagen rules, en die geven me moet..., en mijn Cop volgens de pan unit 4.3 dus ik stijg in de cop race :-) [ voor wat het waard is ]

En die vorst daar wacht ik ook op..:-) [ nog steeds 1.3 ton pellets in de schuur liggen ]

Vol gas is ook wat.. hij nog wat over...
En de backupheater... alleen weet ik [ nog ] niet wanneer die aanspringt moet de S0 er nog tussen [ laten ] monteren..

1700 is toch niet maximaal?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:55
Toch vreemd, pendelgedrag met kouder weer bij TA28. Loop al weken prima bij hogere temperaturen. Je zou toch verwachten dat er nu minder vermogen is bij 3 graden buitentemperatuur ipv de 7 graden afgelopen dagen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat je dit verhaal bedoelt. Ik snap alleen niet wat er negatief aan is. Ik zou het vooral realistisch willen noemen.

[...]

Lekker onbeargumenteerd iemand afzeiken die de moeite doet een fatsoenlijk stuk te schrijven... Zullen we eens feitelijk kijken wat er van het verhaal wel of niet klopt?
Klopt. Isoleren moet eerst. 1:0 voor Karel Hendricks.
Nee, afhankelijk van bouwjaar van je huis, soms wel, soms niet, kosten baten dingetje.
Klopt niet. HR++ is ook goed genoeg, en vooral nodig in de verwarmde ruimtes. 1:1
Gewoon dubbelglas ook al, zolang het maar geen enkel is.
Klopt. 2:1 voor Karel.
Ook niet altijd nodig, ik had mijn 7kW gewoon op de oude meterkast lopen met mijn 1x35A aansluiting, dus afhankelijk van wat je hebt.
Klopt alweer. 3:1 voor Karel
Ook niet, ik heb geen buffervat omdat ik 2 vloeren heb, sww maak ik niet met de warmtepomp dus geen grote bom van 4-500 kilo nodig.
Klopt ook, zeker ook omdat de massa vaak gaat voor goedkoop. 4:1 voor Karel
Dit kan kloppen ja, geluid zal ook vaak voor jezelf zijn, het is maar of je dit wilt.
Ook dit is waar en slecht voor je terugverdientijd. 5:1 voor Karel
Afhankelijk welke netbeheerder, stedin is gratis zelfs, slot en klaar.
Dit argument slaat inderdaad nergens op, want PV werkt toch nauwelijks in de winter. 5:2
Geheel flauwekul natuurlijk, 8-12k euro...., je kan van 1 tot oneindig panelen kopen voor op je dak, in alle gevallen verdiend het geld voor je, daar hoor je hem echter niet over.
En schoonmaken? Hahahaha.......
Eerste deel klopt, laatste zin is dan weer jammer. dus onbeslist. 6:3
Half goed, benedenverdieping en badkamer is genoeg gebleken hier om te beginnen, en de vvw is aangelegd als bijverwarming, ik heb de radiatoren zelfs verwijderd, niks aan de hand.
Afhankelijk van huis en installatie dus, en alles hoeft niet gelijk in 1x natuurlijk.
Klopt hoofdzakelijk ook. Onderhoud en vervanging zijn bij CV goedkoper en eenvoudiger. 7:3 voor Karel.
Klopt? Een wp gaat 10-12 jaar mee? Ik denk het dubbele, en door de subsidie kost ie gelijk of minder dan een cv. Onderhoud bij een wp kan je zelf als je een stoffer vast kan houden, en cv?
Dus klopt ook niet.
Ook dit is waar voor de gemiddelde niet-Tweaker die dat allemaal moet laten doen, al is 80.000 wel wat hoog (maar misschien wel weer realistisch voor een compleet nieuwe buitengevel). 8:3 voor Karel.
Voor water water misschien, lucht water is net zo duur als cv vanwege de subsidie.
Ook is helemaal goed. 9:3 voor Karel.
Isoleren levert altijd besparing op, ook bij de warmtepomp, dus heeft er eigenlijk niets mee te maken welke verwarming je daar bij gebruikt.
Kortom, hij heeft voor 3/4 gewoon gelijk. Om zijn verhaal dan zonder enig argument af te doen als "ongelooflijke onzin" vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo netjes...
Zoals je ziet zal ik een andere score hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
roelzadh schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:20:
Toch vreemd, pendelgedrag met kouder weer bij TA28. Loop al weken prima bij hogere temperaturen. Je zou toch verwachten dat er nu minder vermogen is bij 3 graden buitentemperatuur ipv de 7 graden afgelopen dagen?
Je hebt meer draaiuren en daardoor een warmere vloer, lagere delta T.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
koevlaas2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Je hebt meer draaiuren en daardoor een warmere vloer, lagere delta T.
Dus de TA opkrikken of de thermostaat een halve graad lager zetten (dan slaat die af).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NanMac
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Wij hanteren 300 liter waarvan alleen bovenste helft door warmtepomp warmgehouden wordt (onder door zonneboiler)
Hoe kan de bovenste helft door de wp gedaan worden? En onderste door solar? Verticaal vat is gelaagd dus warmte stijgt warmtepomp zal alleen verwarmen als zonneboiler te kort schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:23:

Ook niet altijd nodig, ik had mijn 7kW gewoon op de oude meterkast lopen met mijn 1x35A aansluiting, dus afhankelijk van wat je hebt.
Hij schrijft aanpassing. Eén of twee extra groepen is ook een aanpassing. Hij schrijft dat soms drie fasen nodig is. Zijn argument klopt dus.
Ook niet, ik heb geen buffervat omdat ik 2 vloeren heb, sww maak ik niet met de warmtepomp dus geen grote bom van 4-500 kilo nodig.
Een gemiddeld gezin wat van gas los moet (en daar ging het over) zal toch echt willen kunnen douchen. Een SWW vat is dus nodig.
Klopt? Een wp gaat 10-12 jaar mee? Ik denk het dubbele, en door de subsidie kost ie gelijk of minder dan een cv. Onderhoud bij een wp kan je zelf als je een stoffer vast kan houden, en cv?
Levensduur van een WP is idd een discussiepuntje. Maar over het onderhoud kan @Oxellaar je nog wel wat vertellen, en dat gaat echt verder dan die stoffer en blik. En is bovendien niet zelf te doen vanwege de F-gassen
Voor water water misschien, lucht water is net zo duur als cv vanwege de subsidie.
Dat geldt alleen voor een Tweaker die zijn WP zelf importeert en installeert. Niet voor de gemiddelde burger (en dat weet jij best). Bovendien is die subsidie er tegen de tijd dat de WP vervangen moet worden echt niet meer.
Isoleren levert altijd besparing op, ook bij de warmtepomp, dus heeft er eigenlijk niets mee te maken welke verwarming je daar bij gebruikt.
Dus een goed argument om daar te beginnen, dan kun je daarna a.d.h.v. je gasverbruik op koude dagen ook veel beter inschatten hoeveel vermogen je WP moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
roelzadh schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:32:
[...]

Dus de TA opkrikken of de thermostaat een halve graad lager zetten (dan slaat die af).
Alleen Ta op 30c

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Hij schrijft aanpassing. Eén of twee extra groepen is ook een aanpassing. Hij schrijft dat soms drie fasen nodig is. Zijn argument klopt dus.

[...]

Een gemiddeld gezin wat van gas los moet (en daar ging het over) zal toch echt willen kunnen douchen. Een SWW vat is dus nodig.

[...]

Levensduur van een WP is idd een discussiepuntje. Maar over het onderhoud kan @Oxellaar je nog wel wat vertellen, en dat gaat echt verder dan die stoffer en blik. En is bovendien niet zelf te doen vanwege de F-gassen

[...]

Dat geldt alleen voor een Tweaker die zijn WP zelf importeert en installeert. Niet voor de gemiddelde burger (en dat weet jij best). Bovendien is die subsidie er tegen de tijd dat de WP vervangen moet worden echt niet meer.

[...]

Dus een goed argument om daar te beginnen, dan kun je daarna a.d.h.v. je gasverbruik op koude dagen ook veel beter inschatten hoeveel vermogen je WP moet hebben.
In mijn ogen weer een Rutte die liegt...
Het kan gewoon niet eens.
Iedereen van het gas af .
We hebben veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig stroom
Dus kernenergie?
Duur x jaar voordat die er staan, importeren = duurder zie gas..
Liegen en liegen..
Ben echt voorstander van schone energie. maar wel reëel..
Waar was Rutte in de crisis? Geen enkel huis verduurzaamd..
En nu betelan ALLEEN de burgers de lasten En de bedrijven de lusten?

0.5% co2 stoten wij uit tov globaal... en mug pieste nogmaals.
Begin bij jezelf, maar houd het behapbaar..
5-10K voor een werknemer is veeeel geld. Of voor mijn schoonmoeder die bang is geworden dat ze ALLES niet meer kan gaan betalen ivm d hoge stookkosten..

Voorliegen. en iedere keer trapt iedereen er in..

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 10-01-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:07
Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Als hij nou begint met het plaatsen van een buffervat, dan zal hij wat meer rust in zijn systeem gaan brengen.
De pomp van de Panasonic kan lekker op of af toeren, precies waar het voor bedoelt is.

Aan de afgifte kant zou het in mijn ogen mooi zijn om elke radiator te voorzien van heimeier eclipse,, ook de eclipse op vloerverwarming.
Mooie alpha pomp na het buffervat en klaar ben je.

Grote kans dat de 5kw dan nog te kort is, maar je krijgt wel rust in je systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:35:
[...]

Als je nog een groep "over" hebt prik je zo bij, als het goed is doet de installateur dat voor je, hoort bij de installatie kosten.
Wel raar dat zo'n klein dingetje aangekaart wordt, bij een keuken verbouwing moeten er soms 2-3 groepen bij en hoor je niemand over, maar de warmtepomp oh oh.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat je dit met de warmtepomp moet doen. ;)
Ja dat zouden ze je graag willen laten geloven, verplicht is het echter niet, C controle kan je periodiek laten doen maar zolang je geen problemen hebt redelijk onzin. Zelf schoonmaken met stoffer of de tuinslang en controleren of je iets geks ziet is goed genoeg.
Ok, punt, maar wat kost de installatie? 1000,- ? Dan is het dat duurder dan de cv, geen 20-80k
Afhankelijk hoe slecht de isolatie is, heb je een tipi? Ja dan wel, maar ik durf wel te stellen dat elk huis van 85 of nieuwer geen probleem heeft. Ga je later wat extra isoleren is je wp echt niet in 1x veel te groot hoor, zo hard gaat dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
Heb de thermostaat op 20 ipv 20.5. Het is 21 in de woonkamer dus slaat hij af.

Blijft lastig, 20 is net te koud dus had 20.5 ingesteld maar 21.5 is wel erg warm. Kan je de thermostaat / ecodan niet op een halve graad instellen?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
roelzadh schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Heb de thermostaat op 20 ipv 20.5. Het is 21 in de woonkamer dus slaat hij af.

Blijft lastig, 20 is net te koud dus had 20.5 ingesteld maar 21.5 is wel erg warm. Kan je de thermostaat / ecodan niet op een halve graad instellen?
Wij hebben 'm op 19.5c staan, dan word het volgens mijn weerstation 20.8c en dat is net niet te heet.
Bij 19.8c slaat ie weer aan, dat vind ik prima zo, maar meningen verschillen uiteraard.
Nee, je kan per 0.5c instellen maar instellen en werkelijk verschillen nogal van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Valt me ook op dat het minimum vermogen bij +7 graden lager is (3.6kw) dan bij +2 graden (3.9kw). Misschien net dat beetje extra wat de verzadigde vloer niet meer kwijt kan.

Best jammer want 1 graad verliezen op de thermostaat duurt wel een uur of 6-8.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
roelzadh schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:00:
Valt me ook op dat het minimum vermogen bij +7 graden lager is (3.6kw) dan bij +2 graden (3.9kw). Misschien net dat beetje extra wat de verzadigde vloer niet meer kwijt kan.

Best jammer want 1 graad verliezen op de thermostaat duurt wel een uur of 6-8.
Wij draaien 1x per dag, meestal schiet de WP om 00.30 aan en ergens in de ochtend weer uit, dit gedrag kan ik bijsturen maar vervalt uiteindelijk weer in het oude ritme.
Ik vind het wel best zo, ik heb het nog geen seconde koud gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Jij spiegelt dit verhaal naar jouw eigen situatie en dat is niet eerlijk.
Sowieso moet je ook niet ieder punt wat deze man opsomt zien als punt voor iedere situatie.
Bij iedere situatie is nagenoeg altijd wel één of meerdere punten noodzakelijk om aan te passen.
Toevallig bij jouw niet, maar dat is meer mazzel dan standaard.
Als je 1x 25A had gehad, had je al één puntje gehad a €380.
Waarschijnlijk was je dan direct voor 3 fase gegaan, hoppa meterkast half aanpassen....weer €300?

Levensduur....10 tot 15 jaar en dan is het echt wel op. Er fikt een keer een print door, er is een keer een lekkage koudemiddel na ruim 10 jaar. Kosten....€500 tot 1000, wat doe je dan.

Jouw warmtepomp maakt geen SWW, maar iedere andere warmtepomp die ik ooit in een woning heb gezien wel. Met allemaal een boiler van 200 tot 600L.
Dus weer is jouw situatie niet standaard.
Dat er allemaal houtje touwje oplossingen zijn met overbelaste groepenkasten, mitsen en maren om een doorstroomverwarmer met net genoeg vermogen voor een druppende kraan. Leuk voor Tweakers, maar niet voor de rest van Nederland, die willen het liefst verzuipen onder de douche en geen schema, wie en hoe lang je mag douchen.

De subsidie maakt het allemaal iets aantrekkelijker, maar dekt ongeveer 20% van het totaalplaatje.

Een bedrag van 80K noemen als investering voor een wp is natuurlijk onzin. Daar slaat hij toch echt de plank mis.
Die 80K had al veel eerder in dat krot van een huis gepompt moeten worden om de gasrekening omlaag te krijgen. Dan had er nu voor 10K een warmtepomp in gegaan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:20:
[...]

hmm, weet niet zeker of ik het goed begrijp. Het hele idee van mijn WP is dat ie rustig aan het vat op temperatuur houd. de WP stuurt verder niks aan. De thermostaat in de woonkamer bedient de pomp vanaf het vat naar de VVW en de VVW circulatiepomp. De WP weet dus niet wat erachter zit, hij verwarmt gewoon water. als dit kan op een sensor in t vat, scheelt dat wat rondpompen. zou leuk zijn, en heb je ook minder verlies van water heen en weer pompen van t vat naar de WP. (zal niet zoveel zijn, maar toch).

Als de zon gaat schijnen is dat fantastisch, dan springen de collectoren aan, en vermoed ik dat de WP eigenlijk stopt met verwarmen. helemaal icm WAR. de vloer geeft iets van een dag vertraging. dus als het opeens koud wordt, duurt t ff voordat de woonkamer thermostaat dat doorheeft, echter komt er dan wel warmer water uit de WP, dus de verwarming blijft redelijk constant. WAR werkt prima. al tijdens geen verschil gezien in de temperatuur in huis. aan het einde van t stookseizoen zet ik de WP helemaal uit. dan doen de collectoren alles.
Volgens mij kan jou oplossing wel en ik heb hier ook iemand dat zien schrijven (@ronaldmathies, was jij dat?). Maar ik zou wel de ruimte thermistor adviseren, die zorgt er namelijk voor dat de Ta wordt afgestemd op de temperatuur waar hij hangt. Wil je 21 graden en is het dat bijna, dan gaat de Ta wat omlaag. Wil je 21 en is het 19 dan gaat de Ta juist omhoog. Tenzij je het buffervat op een vaste temperatuur wil zetten, maar dat lijkt me niet aan te bevelen omdat lagere Ta een beter rendement heeft maar wel vaak tekort aan verwarmend vermogen heeft bij lagere buitentemperaturen.

In de praktijk maakt het voor de WP niet uit wat er achter hangt, hij krijgt koud water dat hij probeert op te warmen conform instellingen. Als je er een zwembad achter hebt dan wordt het een ander verhaal maar 0,5kuub buffer lijkt me geen issue voor de WP. Het helpt echter wel als de WP daar intelligent mee om kan gaan (ruimtethermistor, buffervat sensor) om zo efficienter te werken.
Zelfde voor de collectoren, in mijn WP kan ik instellen dat de WP bivalent werkt (dus 2 warmtebronnen op 1 afgiftesysteem/buffervat) en ook een zonnecolector modus. Alleen weet ik niet hoe dat precies werkt, vergt waarschijnlijk wel de nodige kennis voor goed afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Vol gas is ook wat.. hij heeft nog wat over...??
En de backupheater wordt meegeteld in de subsidie als minder rendabel.. dus die kan ook nog werken... alleen weet ik [ nog ] niet wanneer die aanspringt moet de S0 er nog tussen [ laten ] monteren..

edit:

en ja DANK alle tweakers voor het 'soms" doorbreken van mijn eigen wijze..!!!
pleio65 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:20:
[...]

1700 is toch niet maximaal?
Volgens eerdere berichten doet de Panasonic nog 4,5KW bij -7 buiten, dus 4.5KW Thermisch. stel bij -2 4,75KW
4.75/1.7 = COP 2,79.
Aangezien Panasonic niet zo scheutig is met COP tabellen maar even vergeleken met een Mitsu tabel.
COP bij Ta 40 en -7 = 2,5, dus ja ik denk dat de WP van @Dylantje2 vannacht na elke defrost 20 minuten vol gas gelopen heeft, wat je ook kunt zien aan de Ta grafiek.
roelzadh schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:32:
[...]

Als je het eerste doet (Ta verhogen) slaat de thermostaat vanzelf af zonder dat je hem een halve graad lager zet :P

Mijn WP werkt ook niet lekker met Ta <30.
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Als hij nou begint met het plaatsen van een buffervat, dan zal hij wat meer rust in zijn systeem gaan brengen.
De pomp van de Panasonic kan lekker op of af toeren, precies waar het voor bedoelt is.

Aan de afgifte kant zou het in mijn ogen mooi zijn om elke radiator te voorzien van heimeier eclipse,, ook de eclipse op vloerverwarming.

Waarheid als een koe, maar @Dylantje2 geeft het geld voor een buffervat liever uit aan tig meetinstrumenten om aan te tonen dat hij het ook zonder buffervat kan 8) :+

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2019 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:05:
@Rol-Co Jij spiegelt dit verhaal naar jouw eigen situatie en dat is niet eerlijk.
Sowieso moet je ook niet ieder punt wat deze man opsomt zien als punt voor iedere situatie.
Bij iedere situatie is nagenoeg altijd wel één of meerdere punten noodzakelijk om aan te passen.
Toevallig bij jouw niet, maar dat is meer mazzel dan standaard.
Als je 1x 25A had gehad, had je al één puntje gehad a €380.
Waarschijnlijk was je dan direct voor 3 fase gegaan, hoppa meterkast half aanpassen....weer €300?

Levensduur....10 tot 15 jaar en dan is het echt wel op. Er fikt een keer een print door, er is een keer een lekkage koudemiddel na ruim 10 jaar. Kosten....€500 tot 1000, wat doe je dan.

Jouw warmtepomp maakt geen SWW, maar iedere andere warmtepomp die ik ooit in een woning heb gezien wel. Met allemaal een boiler van 200 tot 600L.
Dus weer is jouw situatie niet standaard.
Dat er allemaal houtje touwje oplossingen zijn met overbelaste groepenkasten, mitsen en maren om een doorstroomverwarmer met net genoeg vermogen voor een druppende kraan. Leuk voor Tweakers, maar niet voor de rest van Nederland, die willen het liefst verzuipen onder de douche en geen schema, wie en hoe lang je mag douchen.

De subsidie maakt het allemaal iets aantrekkelijker, maar dekt ongeveer 20% van het totaalplaatje.

Een bedrag van 80K noemen als investering voor een wp is natuurlijk onzin. Daar slaat hij toch echt de plank mis.
Die 80K had al veel eerder in dat krot van een huis gepompt moeten worden om de gasrekening omlaag te krijgen. Dan had er nu voor 10K een warmtepomp in gegaan.
Je bent wat kort door de bocht, ik heb het juist zo onafhankelijk van mijn situatie geplaatst. Vandaar dat er juist bij staat afhankelijk van, meerdere keren toch?
Maar je moet wel een beetje wakker blijven natuurlijk, heb je 25A laat je upgraden naar 35, kost een paar tientjes en geen meterkast, heb je 3 fase nodig hebben we het hier over een serieuze wp en dus groot huis of veel warmteverlies, dan komt isolatie wel om de hoek kijken inderdaad.

Sww kan prima met een warmtepomp boiler, e-boiler alleen allemaal bang voor de heilige cop, terwijl een wp ook een dermate slechte cop heeft voor sww. Wil je dat toch met de wp doen is zijn er ook de combi versie toch van mitsu, tweakers doen nou juist een los vat.
Dat verzuipen onder de douche met regendouches en 15 liter/min is meer voor 2-3x modaal maar goed, ook dat kan alleen het kost je, maar hoeft nog steeds niet met een wp.

Subsidie 20% is wat laag voor een gewoon gezin en rijtjeshuis in een vinex wijk, en daar hebben we er nog al wat van in NL.
Iedere situatie is anders, het valt mij alleen op dat de meesten die zo klagen over de wp het eigenlijk het makkelijkst kunnen doen en betalen, iemand op een flatje of een jaren 50 arbeiders woningkje met minimum loontje hoor je niet en gaat gewoon het avontuur aan en ziet wel waar het schip strand.
Ik denk dat het gemakzucht/ luiheid is, de sleutels af willen geven en op vakantie gaan, als ik terug kom zit er een systeem in wat klopt en werkt.....voor niet te duur. Dat is wat ze willen, nadenken en zelf iets uitzoeken is teveel moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:51:
[...]
Ok, punt, maar wat kost de installatie? 1000,- ? Dan is het dat duurder dan de cv, geen 20-80k
Dit ging over een nieuwe installatie. Ik heb hier in dit topic slechts offertes gezien die rond de 8 a 10K lagen. Dat is wat Jan Modaal dus ongeveer voor een WP-installatie moet betalen. En dat terwijl een nieuwe CV-ketel geinstalleerd misschien 1.5 a 2K kost. En dat verschil is er over 15 jaar, als beide versleten zijn, nog steeds.
De rest van die 20-80k is voor aanpassingen aan de woning (LT-afgiftesysteem en isolatie). Dat kun je zo gek maken als je wilt.

Let wel, ik vind (als techneut) een WP een interessant apparaat en had er ook als ik in mijn nieuwe woning wel een gasaansluiting had kunnen krijgen waarschijnlijk wel eentje gekocht. Bovendien is een WP bij nieuwbouw (en veel zelf doen) wel terug te verdienen. Maar voor Jan Modaal die alles moet laten installeren en bovendien in een huis zonder LT-verwarming woont, is en blijft het een erg dure en moeilijk rendabel te maken investering.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 10-01-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Je bent wat kort door de bocht....
Ja dat zal zeker zo zijn..... Maar jij ook, toch?
Zo moeilijk is het nu om goed op iemand zijn post of ingezonden brief te reageren :+

Maar zonder gekheid.... Ik ben met je eens dat er vanalles uit de kast gehaald word om de warmtepomp in kwaad daglicht te zetten. De meest grote horror verhalen.
En dat vond ik juist in dit stukje wel meevallen.

Maar zo gaat het met iedere grote verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 14:46
Goedenavond allemaal,

Wij zijn ingeloot in een nieuwbouwproject waar je nog op het gas word aangesloten. Nu heb je de optie om voor 17,5k over te gaan naar gasloos, de omschrijving is als volgt:

De woning wordt gasloos uitgevoerd. Dit heeft de volgende consequeties:
- De cv-ketel vervalt en de woning wordt niet op het gastracé aangesloten. Hiermee vervallen ook uw kosten op het vastrecht.
- De woning wordt voorzien van een lucht/water warmtepomp. De lucht/water warmtepomp bestaat uit een buiten- en een binnenunit. De buitenunit onttrekt de energie uit de buitenlucht en geeft deze door middel van koudemiddelleidingen af aan de binnenunit. De binnenunit zet de energie om in verwarming van de woning en het warm tapwater.
De binnenunit is een Cylinderunit. Deze buitenunit zet de uit de buitenlucht onttrokken energie om in warm cv-water en warm tapwater. De Cylinderunit iszeer compact door het ingebouwde 200 liter boilervat. Een ingebouwde elektrische naverwarmer biedt 100% zekerheid op verwarming en warmtapwater in alle omstandigheden. De unit is voorzien van uitgebreide regelmogelijkheden zoals een eco-functie, weekklok, voorgeprogrammeerde vakantiefunctie, legionella programma en nog veel meer om een optimaal comfort met hoog rendement te garanderen.
De opstelling van een buitendeel in de dakkap ondergebracht. Deze is door middel van een liftconstructie het buitendeel vanuit de zolder bereikbaar wordt voor service en onderhoud.
- Desgewenst kunt u kiezen voor extra pv-panelen, maar die zijn niet in deze optie inbegrepen.

Nu zijn er drie type huizen, alle krijgen een Mitsubishi Electric Ecodan 5kW
Dus in tussenwoningen van 135m2, 2kappers van 165m2 en vrijstaande van 171m2 krijgen deze warmtepomp voor dit bedrag.

De epc waarde van het huis word met of zonder warmtepomp 0,4.

Los van dat het bedrag erg duur is en kan je het volgens mij later zelf goedkoper (elke verdieping heeft standaard vloerverwarming) is een 5kw voor een vrijstaand huis niet wat te licht?

Tevens komt de vloerverwarming waar je ook voor kiest dus CV of Warmtepomp op 15cm, 10cm gaan ze niet doen en willen ze ook niet doen als optie.

Hoor graag jullie mening hierover en hoop dat ik in het juiste topic zit hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Daros Voor 17.5 K kun je zelf ook veel doen. Ik zou vragen wat je woning kost zonder verwarming. Dus zonder CV-ketel en zonder gasaansluiting, en dan zelf de WP na oplevering regelen. Dan kun je boven je buitenunit gewoon in de tuin zetten ipv via zo'n moeilijke en dure constructie in het dak (die bovendien gevoeliger is voor lekkage en geluidsoverlast).
Of 5 kW genoeg is, is zonder warmteverliesberekening natuurlijk niet te zeggen, want mijn glazen bol is net gisteren stuk gevallen.
Verder moet je je niet blind staren op dat nominale vermogen van 5 kW. Wat telt is het vermogen bij -10 (in het binnenland) of -7 (aan de kust). Ik heb bijv. een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA op het oog. Deze is nominaal 7.5 kW, maar levert maar liefst nog 8.4 kW bij -10, terwijl een Panasonic van nominaal 7 kW zelfs bij -7 nog maar 5.1 kW levert. Het vermogen bij lage temperaturen verschilt dus enorm per merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waarom moet dat 15K kosten :? Ik zou het dan niet doen en na de tijd zelf laten doen voor de helft (@koevlaas2 O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:36:
[...]

.

Maar zo gaat het met iedere grote verandering.
Precies, zo ging het met cv, halogeen verlichting in auto koplampen enz enz, en nu lachen we er om.

Huishoudens is nog wel op te lossen om van gas af te komen, maar hoe ga je een 12 ton/hr stoomketel verwarmen zonder gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Ja... Of zo'n grootverbruiker als Yara hier in Zeeland, die verbruikt 2 miljard m3 per jaar....

ik denk dat voor zulke toepassingen waterstof wel eens een oplossing kan zijn.

@Daros 17.5.....die prijs is echt bizar hoog.
Hier sla ik zelfs steil van achterover

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 10-01-2019 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:04:
@Rol-Co .

Nou ? En dit?
De opstelling van een buitendeel in de dakkap ondergebracht. Deze is door middel van een liftconstructie het buitendeel vanuit de zolder bereikbaar wordt voor service en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co zo ver had ik niet gelezen.... Bij opsomming van standaard functies, genoemd alsof het bijzonder is, haak ik meestal af....

Maar dat ding is niet goedkoop inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Daros schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:37:
Goedenavond allemaal,

Wij zijn ingeloot in een nieuwbouwproject waar je nog op het gas word aangesloten. Nu heb je de optie om voor 17,5k over te gaan naar gasloos, de omschrijving is als volgt:
Wij hadden dezelfde mogelijkheid voor ons nieuwbouw huis (meerprijs 17.000). Ik heb besloten het zelf te doen. Helaas willen ze niet opleveren zonder radiatoren op de verdieping en cv-installatie. Deze gaan er dus allemaal weer uit en op MP. Vraag de transmissiebereking anders op bij je bouwer. En weet je de Rc waardes van je vloer, muren en dak? Heb je veel ramen, HR++ of triple?

Ter vergelijking: onze woning is 160m2, WTW ventilatie, Rc 5 vloer, Rc 6 wanden en dak, HR++ glas U1.1.

Ik heb de transmissieberekening bij de bouwer opgevraagd. Dat was overigens wel moeizaam en is via een officiële klacht uiteindelijk nog gelukt. Deze transmissie berekening viel overigens wel hoger uit dan ik had gedacht, maar dit blijkt voor de ISSO 51 niet ongewoon. Deze kan tot 30% te hoog berekend worden, m.n. door rekening te houden met nachtverlaging en een lage temperatuur (15c) bij de buren.

Oorspronkelijke waarde kwam op 6.2kW. Echter hier mag nog 2.5Wm2 af ivm het niet toepassen van nachtverlaging en dus kwam ik op 5.8. Stel dat we daar nog eens 15% vanaf halen (i.p.v. de eerder genoemde 30%), dan zit ik op 4.9kW bij -10c. Allemaal nattevingerwerk, weet ik ook wel maar voor mij goed genoeg. Ik zet binnenkort nog even het een en ander uit in excel en dan wordt het een pana 5kW of een pana 7kW. Een paar dagen per jaar met het element erbij stoken is geen probleem :)

p.s. komt je hoofdleiding cv een beetje gunstig uit, bijvoorbeeld in je trappenkast, en heb je een kruipruimte? Dan is bijvoorbeeld de installatie van een monoblock helemaal niet zo moeilijk. Split overigens ook niet perse.

[ Voor 6% gewijzigd door B152 op 11-01-2019 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 11:00
[quote]Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:38:
[...]

De Volkskrant: De prijzen van warmtepompen gaan niet dalen als de vraag naar deze apparaten verdubbelt. ‘Forget it’, zegt de man die het kan weten.

Het verhaal van Samson over die 50% prijsreductie is gebaseerd op de foute, uit de lucht gegrepen aanname van 20.000 Euro voor een doorsnee woning. Als Remeha zich daarop baseert dan kennen ze de huidige markt nog niet.

Ik vind zijn toonzetting te negatief en beetje looser. Remeha is laat begonnen met warmtepompen. Op dit forum hebben 3 jaar geleden breed georienteerd en Remeha had 3 jaar geleden nog niets . Plotseling weten ze hoe het moet. Dat irriteert mij. Een warmtepomp is geen plug and play apparaat zoals een CV ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:34:
En dat verschil is er over 15 jaar, als beide versleten zijn, nog steeds.
De rest van die 20-80k is voor aanpassingen aan de woning (LT-afgiftesysteem en isolatie). Dat kun je zo gek maken als je wilt.

Let wel, ik vind (als techneut) een WP een interessant apparaat en had er ook als ik in mijn nieuwe woning wel een gasaansluiting had kunnen krijgen waarschijnlijk wel eentje gekocht. Bovendien is een WP bij nieuwbouw (en veel zelf doen) wel terug te verdienen. Maar voor Jan Modaal die alles moet laten installeren en bovendien in een huis zonder LT-verwarming woont, is en blijft het een erg dure en moeilijk rendabel te maken investering.
Het blijft unfair om kosten om je woning te moderniseren toe te kennen aan een warmtepomp. Ook voor Jan Modaal (m/v) geldt dat de gasprijzen flink zullen blijven stijgen en dat hij of zij daardoor maandelijks steeds meer geld zal gaan uitgeven aan verwarming. Ook dan zijn betere isolatie en een lagere watertemperatuur van groot belang; je kan er bij op gas stoken zelfs een bijna twee keer zo groot verschil mee maken in je maandlasten vergeleken met een WP. Wat je ziet is dat WP-haters altijd met die kosten komen om bij de WP te boeken, maar de andere kant van dit verhaal maar even verzwijgen: dat je voor de toekomst die kosten ook bij een CV ketel moet boeken.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:15:
[quote]Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:38:
[...]

De Volkskrant: De prijzen van warmtepompen gaan niet dalen als de vraag naar deze apparaten verdubbelt. ‘Forget it’, zegt de man die het kan weten.

Het verhaal van Samson over die 50% prijsreductie is gebaseerd op de foute, uit de lucht gegrepen aanname van 20.000 Euro voor een doorsnee woning. Als Remeha zich daarop baseert dan kennen ze de huidige markt nog niet.

Ik vind zijn toonzetting te negatief en beetje looser. Remeha is laat begonnen met warmtepompen. Op dit forum hebben 3 jaar geleden breed georienteerd en Remeha had 3 jaar geleden nog niets . Plotseling weten ze hoe het moet. Dat irriteert mij. Een warmtepomp is geen plug and play apparaat zoals een CV ketel.
Het enige wat je hoeft te snappen is vraag en aanbod. Het aanbod is nagenoeg gelijk, alleen de vraag word meer. Zal dan de prijs zakken?
In haast iedere offerte zie ik hier een Ecodan voorbijkomen, denk je dat Alklima dan zal zakken in de prijs? Ik weet zeker van niet, ze zouden wel gek zijn.

En als in een nieuwbouwwoning het al op 17.5 uitkomt, is dan 20.000 een onzin bedrag?
Dat Remeha niet de meeste kennis heeft, ook niet dmv aankoop van Techneco, dat is een feit.
Maar het is wel weer iemand die, naar mijn idee, behoorlijk realistisch zn verhaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:21:
Waarheid als een koe, maar @Dylantje2 geeft het geld voor een buffervat liever uit aan tig meetinstrumenten om aan te tonen dat hij het ook zonder buffervat kan 8) :+
Oke geld uit voor meetinstrumenten.. UHM....
Kamstrup hier? Want ja die is net als andere vooroordelen heilig verklaart, want geen kamstrup is geen goed systeem.... 8)7 8)7
En als jullie die <50€ voor sensoren voor Grafana serieus nemen als kosten :'( :'(
Zwave was een foutje.., maar de S0 is goedkoper dus ...?

Dus we zijn weer beland bij de beroemde : ‘anti pendel buffer' buffervat genaamd..

Er zullen hier toch echt wel mensen zijn die zeker weten waarom dit ding er tussen moet:
Om het pendelen te voorkomen.

1 Vraag, pendelt mijn systeem?

Te kleine pomp....zegt de 1 O-) [ Tijd zal het leren ]
Een pendelbuffer zegt de ander :?

Volgens mij lees ik hier ook systemen die ondanks een BUFFER pendelen? _/-\o_ _/-\o_

Afgifte zal mijn probleem een beetje zijn...
Maar verder ben ik nogmaals zeker niet on tevreden

Want ja er zijn nog steeds systemen die zich rijk rekenen, omdat ze en een buffervat en een overbemeten systeem, en een goede COP, en geen totaalverbruik meten, en verder terugmoduleren maakt niets uit , en .... enz enz

Ieder zijn ding.
Zolang we appels met peren vegelijken.
Zou het om ieder individueel systeem moeten gaan.

Want tot nu toe KISS [ 4K helemaal zonder GAS.. wie nog meer? ]
En een redelijk goed graaddagen vergelijk [ pas 2 maanden ]
Belangrijkste een fluitende WAF [ 24/7 21C, voorheen een stuiterend huis pieken en dalen in huis. ]

En als het bij mij na 1 winter echt niet zou werken..
Kan dat buffertje er echt wel ergens tussen..[ ik denk dat me dit me wel zou lukken ]
Maar telkens alleen daar naar verwijzen pfffff.

Wat heb ik jullie toch misdaan :) :)

Of zijn we van WC eend, nog steeds alleen WC aan het promoten en vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Niemand zegt dat jij een buffervat moet nemen, een aantal geven alleen aan dat als je een buffervat zou nemen de boel wat rustiger loopt. Hetzelfde geld voor een wat grotere WP, daar zou ook het e.e.a. wat rustiger van worden.

Moet je niet als een aanval zien, maar als "fine-tuning" tips :P

Het vergroten van je afgifte zou ook de boel wat rustiger maken, en dat ga je blijkbaar wel doen :P
Als jij meer afgifte in je woning krijgt kan de Ta naar beneden, waardoor je ook minder last zult hebben van defrosts verwacht ik. Want Ta 40 voor een 5KW WP bij temperaturen onder de 0 graden is niet echt ideaal voor een WP en bijbehorende COP.

Een buffer in jouw situatie zal alleen zorgen voor een rustiger gedrag, minder last van defrosts. Als "anti-pendel-functie" heeft een buffervat in jouw situatie niet zoveel nut, want zoals je zelf al aangeeft, weinig pendelgedrag te zien bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:37:
Niemand zegt dat jij een buffervat moet nemen, een aantal geven alleen aan dat als je een buffervat zou nemen de boel wat rustiger loopt. Hetzelfde geld voor een wat grotere WP, daar zou ook het e.e.a. wat rustiger van worden.

Moet je niet als een aanval zien, maar als "fine-tuning" tips :P

Het vergroten van je afgifte zou ook de boel wat rustiger maken, en dat ga je blijkbaar wel doen :P
Als jij meer afgifte in je woning krijgt kan de Ta naar beneden, waardoor je ook minder last zult hebben van defrosts verwacht ik. Want Ta 40 voor een 5KW WP bij temperaturen onder de 0 graden is niet echt ideaal voor een WP en bijbehorende COP.

Een buffer in jouw situatie zal alleen zorgen voor een rustiger gedrag, minder last van defrosts. Als "anti-pendel-functie" heeft een buffervat in jouw situatie niet zoveel nut, want zoals je zelf al aangeeft, weinig pendelgedrag te zien bij jou.
Grotere radiatoren plaatsen zonder het juiste debiet zal niet het afgifte gaan vergroten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 11:00
Jan Treur schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 04:16:
[...]

Het blijft unfair om kosten om je woning te moderniseren toe te kennen aan een warmtepomp. Ook voor Jan Modaal (m/v) geldt dat de gasprijzen flink zullen blijven stijgen en dat hij of zij daardoor maandelijks steeds meer geld zal gaan uitgeven aan verwarming. Ook dan zijn betere isolatie en een lagere watertemperatuur van groot belang; je kan er bij op gas stoken zelfs een bijna twee keer zo groot verschil mee maken in je maandlasten vergeleken met een WP. Wat je ziet is dat WP-haters altijd met die kosten komen om bij de WP te boeken, maar de andere kant van dit verhaal maar even verzwijgen: dat je voor de toekomst die kosten ook bij een CV ketel moet boeken.
Helemaal mee eens, ook zonder warmtepomp hadden verbeteringen moeten worden aangebracht. Maar ik kan het verhaal ook omdraaien. Bij een slechte woning draait een WP juist goed. Als het CV systeem maar geboost is kun je met een WP beter economisch draaien. Geen grote investeringen(c.a 15000) voor extreme isolatie nodig.
Hoe slechter de woning hoe rendabeler de WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:30:
[...]

Oke geld uit voor meetinstrumenten.. UHM....
Kamstrup hier? Want ja die is net als andere vooroordelen heilig verklaart, want geen kamstrup is geen goed systeem.... 8)7 8)7
En als jullie die <50€ voor sensoren voor Grafana serieus nemen als kosten :'( :'(
Zwave was een foutje.., maar de S0 is goedkoper dus ...?

Dus we zijn weer beland bij de beroemde : ‘anti pendel buffer' buffervat genaamd..

Er zullen hier toch echt wel mensen zijn die zeker weten waarom dit ding er tussen moet:
Om het pendelen te voorkomen.

1 Vraag, pendelt mijn systeem?

Te kleine pomp....zegt de 1 O-) [ Tijd zal het leren ]
Een pendelbuffer zegt de ander :?

Volgens mij lees ik hier ook systemen die ondanks een BUFFER pendelen? _/-\o_ _/-\o_

Afgifte zal mijn probleem een beetje zijn...
Maar verder ben ik nogmaals zeker niet on tevreden

Want ja er zijn nog steeds systemen die zich rijk rekenen, omdat ze en een buffervat en een overbemeten systeem, en een goede COP, en geen totaalverbruik meten, en verder terugmoduleren maakt niets uit , en .... enz enz

Ieder zijn ding.
Zolang we appels met peren vegelijken.
Zou het om ieder individueel systeem moeten gaan.

Want tot nu toe KISS [ 4K helemaal zonder GAS.. wie nog meer? ]
En een redelijk goed graaddagen vergelijk [ pas 2 maanden ]
Belangrijkste een fluitende WAF [ 24/7 21C, voorheen een stuiterend huis pieken en dalen in huis. ]

En als het bij mij na 1 winter echt niet zou werken..
Kan dat buffertje er echt wel ergens tussen..[ ik denk dat me dit me wel zou lukken ]
Maar telkens alleen daar naar verwijzen pfffff.

Wat heb ik jullie toch misdaan :) :)

Of zijn we van WC eend, nog steeds alleen WC aan het promoten en vergelijken.
Je hebt ons niks misdaan, alleen constateren wij dat het niet optimaal werkt.
Als we de oplossing aangeven is het nog steeds aan jezelf om daar iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:15:
[...]

Grotere radiatoren plaatsen zonder het juiste debiet zal niet het afgifte gaan vergroten.
Als de Panasonic inderdaad met een "automatisch" debiet werkt en een vast ingestelde dT (wat nog niet altijd blijkt) zou dit vanzelf goed moeten gaan.

Maar we laten ons verassen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:37:
[...]

Als de Panasonic inderdaad met een "automatisch" debiet werkt en een vast ingestelde dT (wat nog niet altijd blijkt) zou dit vanzelf goed moeten gaan.

Niets is onmogelijk, echter in een afgifte systeem met vloerverwarming, radiatoren en.een jaga lijkt het mijn haast onmogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:37:
[...]

Dit is nou juist het probleem, het automatisch debiet regelt de wp voor zichzelf en niet voor de afgifte. Links een voordeel is rechts een nadeel.
Dus wederom is de ontkoppeling met tweede circulatie pomp belangrijk. Dus @Dylantje2

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
morgen, ik ben een beetje lost, Ta en Tr zijn nu beide 37 graden, en de COP van 12u vannacht tot nu toe is niet al te best (1.x). hij stookt nog wel iets van 1 kw, maar met een COP van minder dan 1 (op dit moment). zou ie niet gewoon uit moeten gaan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:43:
morgen, ik ben een beetje lost, Ta en Tr zijn nu beide 37 graden, en de COP van 12u vannacht tot nu toe is niet al te best (1.x). hij stookt nog wel iets van 1 kw, maar met een COP van minder dan 1 (op dit moment). zou ie niet gewoon uit moeten gaan nu?
Hij gaat pas uit als thermostaat dat zegt. Misschien is compressor nu uit, dat wil zeggen op standby, omdat tr en ta hetzelfde zijn. Hij blijft nu dus circuleren totdat water temp zakt en hij weer kan verwarmen. Dat is gevolg van alleen war zonder thermostaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Daros schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:37:
Goedenavond allemaal,

De woning wordt gasloos uitgevoerd. Dit heeft de volgende consequeties:
- De cv-ketel vervalt en de woning wordt niet op het gastracé aangesloten. Hiermee vervallen ook uw kosten op het vastrecht.
- De woning wordt voorzien van een lucht/water warmtepomp. De lucht/water warmtepomp bestaat uit een buiten- en een binnenunit. De buitenunit onttrekt de energie uit de buitenlucht en geeft deze door middel van koudemiddelleidingen af aan de binnenunit. De binnenunit zet de energie om in verwarming van de woning en het warm tapwater.
De binnenunit is een Cylinderunit. Deze buitenunit zet de uit de buitenlucht onttrokken energie om in warm cv-water en warm tapwater. De Cylinderunit iszeer compact door het ingebouwde 200 liter boilervat. Een ingebouwde elektrische naverwarmer biedt 100% zekerheid op verwarming en warmtapwater in alle omstandigheden. De unit is voorzien van uitgebreide regelmogelijkheden zoals een eco-functie, weekklok, voorgeprogrammeerde vakantiefunctie, legionella programma en nog veel meer om een optimaal comfort met hoog rendement te garanderen.
De opstelling van een buitendeel in de dakkap ondergebracht. Deze is door middel van een liftconstructie het buitendeel vanuit de zolder bereikbaar wordt voor service en onderhoud.
- Desgewenst kunt u kiezen voor extra pv-panelen, maar die zijn niet in deze optie inbegrepen.

Nu zijn er drie type huizen, alle krijgen een Mitsubishi Electric Ecodan 5kW
Dus in tussenwoningen van 135m2, 2kappers van 165m2 en vrijstaande van 171m2 krijgen deze warmtepomp voor dit bedrag.

De epc waarde van het huis word met of zonder warmtepomp 0,4.

Los van dat het bedrag erg duur is en kan je het volgens mij later zelf goedkoper (elke verdieping heeft standaard vloerverwarming) is een 5kw voor een vrijstaand huis niet wat te licht?

Tevens komt de vloerverwarming waar je ook voor kiest dus CV of Warmtepomp op 15cm, 10cm gaan ze niet doen en willen ze ook niet doen als optie.

Hoor graag jullie mening hierover en hoop dat ik in het juiste topic zit hiervoor.
Is het systeem dat je aangeboden wordt van Dutchheatpump ?
Dat zou de hoge prijs kunnen verklaren.
Wel een mooi systeem voor nieuwbouw !

https://www.dutchheatpump.nl/

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vmljbuvmyvtha.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dko6yjpuv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Hij gaat pas uit als thermostaat dat zegt. Misschien is compressor nu uit, dat wil zeggen op standby, omdat tr en ta hetzelfde zijn. Hij blijft nu dus circuleren totdat water temp zakt en hij weer kan verwarmen. Dat is gevolg van alleen war zonder thermostaat
toen ik postte, was de compressor nog aan, met als gevolg 1 KW verbruik, 0 opbrengst. inmiddels is de compressor uit, en is verbruik/opbrengst beide 0. wel beetje vreemd toch, dat de WP gewoon door blijft gaan omdat er geen kamerthermostaat aan is gekoppeld... het idee is toch juist dat ie op basis van het verschil van ta en tr vermogen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:29:
[...]

toen ik postte, was de compressor nog aan, met als gevolg 1 KW verbruik, 0 opbrengst. inmiddels is de compressor uit, en is verbruik/opbrengst beide 0. wel beetje vreemd toch, dat de WP gewoon door blijft gaan omdat er geen kamerthermostaat aan is gekoppeld... het idee is toch juist dat ie op basis van het verschil van ta en tr vermogen levert.
Dat is inderdaad het idee, alleen als volgens jou stook lijn de ta behaalt is stopt hij met verwarmen. Vervolgens blijft hij enkel circuleren totdat de temperatuur wat gezakt is en dan slaat hij weer aan. Hij moet blijven pompen anders zal hij nooit de water temperatuur kunnen meten.
Sommige wp doen dan bv om de twintig min even de pomp laten draaien om te meten maar of de jouwe dat ook doet???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Dat is inderdaad het idee, alleen als volgens jou stook lijn de ta behaalt is stopt hij met verwarmen. Vervolgens blijft hij enkel circuleren totdat de temperatuur wat gezakt is en dan slaat hij weer aan. Hij moet blijven pompen anders zal hij nooit de water temperatuur kunnen meten.
Sommige wp doen dan bv om de twintig min even de pomp laten draaien om te meten maar of de jouwe dat ook doet???
ja precies maar dat is goed. dat hij pompt is de bedoeling, want hij heeft geen tempsensor. maar als ik zo kijk naar het COP van afgelopen nacht, lijkt het wel alsof ie door probeert te verwarmen terwijl de ta/tr gelijk of nagenoeg gelijk blijft.
Er mag van mij prima wat graden verschil zijn tussen de stooklijn, en de Tr. daarvoor heb ik 400L buffer, die mag best wel wat kouder zijn voor de WP weer zachtjes bij begint te stoken (dus incl compressor). welke setting is dit dan? weet iemand dat?
Tr = voor mij het water wat de WP aangeleverd krijgt, dus relatief koud, klopt toch?

hoelang moet ik overigens testen met een setting voor ik iets anders moet proberen. is een pana ook zelflerend?

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 11-01-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 19:46
@Baapje327 ;ik weet niet precies hoe je de Tr, Ta en COP meet, maar als deze worden bepaald door de Pana zelf, dan kunnen die erg onnauwkeurig zijn en zou ik daar niet teveel waarde aan hechten.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
jaari schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:24:
@Baapje327 ;ik weet niet precies hoe je de Tr, Ta en COP meet, maar als deze worden bepaald door de Pana zelf, dan kunnen die erg onnauwkeurig zijn en zou ik daar niet teveel waarde aan hechten.
ja is het enige wat ik heb...lees dat vaker. kan je daar nog iets aan doen naar je weet?
en is het onnauwkeurig met de waarheid? of is het onnauwkeurig ook t.o.v. elkaar?
dat eerste vind ik niet zo erg namelijk, het tweede is wel vervelend en zegt het helemaal niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:54
CJG schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal nog veel te duur en wellicht te groot zijn maar dit ziet er wel fantastisch uit.

Als ik de CV/MV en zou kunnen vervangen door zoiets zou wel echt prachtige oplossing. De hydrocap variant zie ik niet veel details van maar dat zou sowieso moeten kunnen lijkt me.

Ongetwijfeld komen er in de nabije toekomst meer dergelijke oplossingen, is wel een hele nette oplossing zonder leidingen/buitenunits. Vooral het idee om één apparaat te hebben voor verwarming, warm water en ventilatie spreekt me enorm aan.

In principe heb ik denk ik best een praktische ruimte om in de toekomst iets mee te kunnen doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/09Iypm1gDRUTY723zHwoeqwY/medium.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 11-01-2019 12:43 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:27:
[...]

ja is het enige wat ik heb...lees dat vaker. kan je daar nog iets aan doen naar je weet?
en is het onnauwkeurig met de waarheid? of is het onnauwkeurig ook t.o.v. elkaar?
dat eerste vind ik niet zo erg namelijk, het tweede is wel vervelend en zegt het helemaal niks meer.
Het is onmogelijk dat Ta en Tr gelijk zijn terwijl de WP nog loopt, want zonder dT geen warmte namelijk. (vandaar dat je ook zo'n slechte "theoretische" COP hebt, de Panaregeling berekent de COP a.d.h.v. Ta-Tr*4,2*flow/seconde.)
Dus ik vermoed dat 1 van je sensoren de verkeerde waarde doorgeeft, en hierin ben je niet uniek, want ik heb van meerdere Pana gebruikers in dit topic gelezen dat die waarden van de Pana sensoren niet accuraat zijn.

Heb je zelf apparatuur in huis om de sensoren te controleren :? Stel Ta sensor 1 graad te laag, en Tr sensor 1 graad te hoog, en je ziet 0, terwijl het eigenlijk 2 moet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 11-01-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 14:46
CJG schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In je artikel als ik het goed lees staat dat ze hun eigen wtp hebben uitgebracht, wij krijgen een mitsubishi dus zal niet dit systeem zijn.

Als ik het zo snel lees in jullie reacties is het eigenlijk heel veel geld voor weinig.
Mede dat je bedenkt dat we geen bedrag terugkrijgen voor de ketel, laat dit € 1000,- zijn.
We krijgen standaard wel overal vloerverwarming, dus mijn idee is laten ze het lekker aan sluiten met CV en dan na een jaar wonen kan ik eens rustig kijken wat we doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
Daros schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:06:
[...]

In je artikel als ik het goed lees staat dat ze hun eigen wtp hebben uitgebracht, wij krijgen een mitsubishi dus zal niet dit systeem zijn.

Als ik het zo snel lees in jullie reacties is het eigenlijk heel veel geld voor weinig.
Mede dat je bedenkt dat we geen bedrag terugkrijgen voor de ketel, laat dit € 1000,- zijn.
We krijgen standaard wel overal vloerverwarming, dus mijn idee is laten ze het lekker aan sluiten met CV en dan na een jaar wonen kan ik eens rustig kijken wat we doen.
Alklima heeft zelf ook een erg vergelijkbare in-dak-oplossing met hun Wattz-up concept. En uiteraard zit er dan een Mitsubishi-warmtepomp in:

http://wattz.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:56:
[...]

Het is onmogelijk dat Ta en Tr gelijk zijn terwijl de WP nog loopt, want zonder dT geen warmte namelijk. (vandaar dat je ook zo'n slechte "theoretische" COP hebt, de Panaregeling berekent de COP a.d.h.v. Ta-Tr*4,2*flow/seconde.)
Dus ik vermoed dat 1 van je sensoren de verkeerde waarde doorgeeft, en hierin ben je niet uniek, want ik heb van meerdere Pana gebruikers in dit topic gelezen dat die waarden van de Pana sensoren niet accuraat zijn.

Heb je zelf apparatuur in huis om de sensoren te controleren :? Stel Ta sensor 1 graad te laag, en Tr sensor 1 graad te hoog, en je ziet 0, terwijl het eigenlijk 2 moet zijn.
@Baapje327

Lees het Pana H forum eens door. Daar staat ergens hoe je de sensoren kunt ijken. Bij mij gaf de Ta sensor 1 graad te weinig aan. Na het bijstellen werd de pana display COP merkbaar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Een vraag voor de Enelogic gebruikers: ik heb net een kWh meter aangesloten op mijn WP groep.
In de YouLess energie monitor kan ik zien dat hij gekoppeld is, maar in het Enelogic verbruik scherm kan ik bij Meters niet de S0 kiezen (keuze: YouLess Puls; Youless P1; slimme meter ).

Hoe doe ik dat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@CJG Youless pulse is de S0, het duurde bij mij wel bijna een dag voor de eerste meterstanden zichtbaar waren...

[ Voor 4% gewijzigd door roelzadh op 11-01-2019 14:14 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@CJG en als het na een dag niet werkt, stuur dan Enelogic ff een mailtje, dan zetten ze dat op de achtergrond goed.

Ik heb dit nog nooit in 1 x vanzelf goed zien gaan, en toch al een keer of 3 een youless geïnstalleerd.

Mijn ervaring met @Enelogic is dat ze snel reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 11-01-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
Je kunt ze ook een andere naam er bij geven, zoals hier, bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rhGmWoedSoY3wLFObcI70AgG/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
pleio65 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:54:
[...]

@Baapje327

Lees het Pana H forum eens door. Daar staat ergens hoe je de sensoren kunt ijken. Bij mij gaf de Ta sensor 1 graad te weinig aan. Na het bijstellen werd de pana display COP merkbaar hoger.
ah, interessant. ik heb toevallig mijn zonnecollectoren aanstuurkastje daar hangen met een sensor over. zojuist die pt1000 een uurtje onder de isolatie van de retour gehangen met tyripje strak eromheen.
geeft ongeveer 1-1.5 graad minder aan, dan de WP. lijkt mij dat de PT1000 behoorlijk accuraat is (gaat per .1 van een graad.) nu maar even aan de aanvoer hangen. kijken wat die roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:17
godfriedd schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Alklima heeft zelf ook een erg vergelijkbare in-dak-oplossing met hun Wattz-up concept. En uiteraard zit er dan een Mitsubishi-warmtepomp in:

http://wattz.nu
@Daros wellicht is het ook wel de watzz oplossing als ik het zo lees. Ik heb ook al eens de combinatie Ecoforest/EnrgyAir schoorsteen gezien (Cox Geelen). Kost ook +20k...
Deze heb je ook nog, gebruikt Dura Vermeer in projecten: https://factoryzero.nl/ho...n-20180409_tekengebied-1/

Het is zonde maar met gas opleveren en vervolgens zelf (laten) ombouwen naar warmtepomp+warmtepomp boiler is vaak een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:25:
[...]

ah, interessant. ik heb toevallig mijn zonnecollectoren aanstuurkastje daar hangen met een sensor over. zojuist die pt1000 een uurtje onder de isolatie van de retour gehangen met tyripje strak eromheen.
geeft ongeveer 1-1.5 graad minder aan, dan de WP. lijkt mij dat de PT1000 behoorlijk accuraat is (gaat per .1 van een graad.) nu maar even aan de aanvoer hangen. kijken wat die roept.
Voor het ijken heb ik in totaal zes verschillende sensoren gebruikt die met max een enkele tienden verschil allemaal dezelfde temperatuur aangaven. Je kunt maximaal +2 of -2 instellen. In stappen van 0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Ik heb bij mij juist de eclipse er uit gehaald . Werkte voor geen meter. Bij grote radiatoren haalde ik het juiste debit niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Stedin rekent hier volgens hun tarieven 76 euro voor en dit noemt men tijdelijk geen gaslevering. Binnen 12 maanden moet je beslissen of je definitief van hrt gas gaat en betaal je 771 euro. Tarieven zijn landelijk afgesproken met alle netbeheerders volgens hun website.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:04:
@Rol-Co Ja... Of zo'n grootverbruiker als Yara hier in Zeeland, die verbruikt 2 miljard m3 per jaar....

ik denk dat voor zulke toepassingen waterstof wel eens een oplossing kan zijn.

Yara gebruikt hoog calorisch gas wat via de uk en zeebrugge naar zeeuws vlaanderen tot bergen op zoom via leidingen geleverd wordt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vandaag een listige WP storing (potentieel gevaarlijk...) opgelost.

Ik merkte bij wat aanpassingen in mijn DWL systeem een lichte prikkelend spanning op het watersysteem er vlak naast van mijn WP. Snel de Fluke erbij en een volt of 60 AC... t.o.v. aarde. Gelijk een noodaarding gemaakt om verder te kunnen werken. WP draaide gewoon. Er leek niets aan de hand dus.

Alle CV leidingen in mijn stookhok hangen in rubber, dit vanwege geluid bij uitzetten. De BL unit staat op rubber granulaat blokken, gas en vloeistof leiding zit helemaal in de pur, en tussen mijn Binnen unit en stalen CV leidingen zit een meter of 4 kunststof leiding, kortom nergens geaard dus. Mijn DWL hangt in de meterkast aan aarde gelukkig.

Gelijk de meterkast open getrokken en de aarddraden gecontroleerd. Alles vast op de centrale rails behalve een die, van de WP. Probleem opgelost dus.

Het is een hortizontale aardrail helemaal bovenin achter een apart kapje met met 2 aandraaischroeven, en alle draden zitten naast elkaar in een soort gleufjes.
Als je die twee schroeven losdraait zitten alle aarddraden in principe los, en kun je er b.v. een extra aarddraad bij prikken in de gleufjes.

Ik heb een tijdje geleden er een groep bijgemaakt voor wat PV in de tuin, en ik vermoed dat tijdens die werkzaamheden de aarddraad van de WP onder de rails is uitgeschoven, en dat is niet goed zichtbaar, de draden zitten immers alle in de gleuven.

Wijze les, koop of een E kast met alle aard draden apart geschroefd op de aardrail, of check zeer grondig of alle aard draden na werkzaamheden nog goed vastzitten... onder de centrale klem rails in plaats van net niet.
Bij mijn oude meterkast zaten alle aarddraden onder separateklemmen, ben ik wel fan van. Weer wat geleerd, het leven is een aaneenschakeling van leermomenten. :)

Tot slot, bij verbinden van de noodaarde even een testje gedaan en de Fluke op mA gezet, de lekstroom gecheckt, was toch 3,3 mA.
Vind ik wel veel. Anderen die dat wel eens gemeten hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 11-01-2019 18:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@corsat dat traject ken ik, dat is het zebragas netwerk. Daar zitten Cargill, Sabic, EPZ en diverse kassen op aangesloten.
Maar Yara krijgt het grootste deel, zo niet alles uit Groningen.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 11-01-2019 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:15
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Ik ben je configuratie even kwijt. Heb je een linkje naar de post waar die in staat?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Oxellaar gebruik jij eclipse in combinatie met de elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gasschuif schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:33:
Vandaag een listige WP storing (potentieel gevaarlijk...) opgelost.

Ik merkte bij wat aanpassingen in mijn DWL systeem een lichte prikkelend spanning op het watersysteem er vlak naast van mijn WP. Snel de Fluke erbij en een volt of 60 AC... t.o.v. aarde. Gelijk een noodaarding gemaakt om verder te kunnen werken. WP draaide gewoon. Er leek niets aan de hand dus.
<knip>
Tot slot, bij verbinden van de noodaarde even een testje gedaan en de Fluke op mA gezet, de lekstroom gecheckt, was toch 3,3 mA.
Vind ik wel veel. Anderen die dat wel eens gemeten hebben?
Goed bezig! Helaas wel in het verkeerde topic, want dit is typisch een post voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar toch een vraagje: Wat is een DWL systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andrehj schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:31:
[...]

Goed bezig! Helaas wel in het verkeerde topic, want dit is typisch een post voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar toch een vraagje: Wat is een DWL systeem?
Topic is mij bekend, zal een linkje plaatsen. :)

DWL is: Drink Water Leiding.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:45:
[...]

Ik ben je configuratie even kwijt. Heb je een linkje naar de post waar die in staat?
pleio65 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Deze. Inmiddels de WP direct op 't vak aangesloten en draait met water ipv glycol.
Stooklijn ingesteld 30-50 bij 15 tot -15.
En delta 't staat op 3 graden.
Nu de sensoren aan 't meten

[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 11-01-2019 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:21:
[...]
Verhuizen naar een groter bufferpand :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 03-06 20:58
Wanneer men de moeite neemt de verwarming netjes in te regelen en geen thermostaatkranen gebruikt, kan men prima zonder buffervat. Bij WP's verdient dat de voorkeur, omdat men daarmee pendelen voorkomt en ook de COP verhoogd. Zie bijvoorbeeld de post van Dyarne in deze link:
https://www.energiesparha...tromverbrauch-lwp/52268_4
Deze man is een autoriteit op het gebied van warmtepompen in dit forum. Ik denk dat @Dylantje2 gewoon goed bezig is. Wanneer hij tekort komt zet hij de kachel aan. Zuiniger kan haast niet zodra hij die WP goed heeft draaien.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
LangeFries schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:21:
Wanneer men de moeite neemt de verwarming netjes in te regelen en geen thermostaatkranen gebruikt, kan men prima zonder buffervat. Bij WP's verdient dat de voorkeur, omdat men daarmee pendelen voorkomt en ook de COP verhoogd. Zie bijvoorbeeld de post van Dyarne in deze link:
Deze man is een autoriteit op het gebied van warmtepompen in dit forum. Ik denk dat @Dylantje2 gewoon goed bezig is. Wanneer hij tekort komt zet hij de kachel aan. Zuiniger kan haast niet zodra hij die WP goed heeft draaien.
En hoe gaat de lieve man om met modulerende pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:15
Baapje327 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:05:
[...]

pleio65 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Deze. Inmiddels de WP direct op 't vak aangesloten en draait met water ipv glycol.
Stooklijn ingesteld 30-50 bij 15 tot -15.
En delta 't staat op 3 graden.
Nu de sensoren aan 't meten
Is dat niet nog steeds veel te hoog? 24-35 bij 15 tot -15?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 03-06 20:58
Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:39:
[...]

En hoe gaat de lieve man om met modulerende pompen?
Dat maakt toch niet wezenlijk uit? Je WP krijgt dan gewoon meer tijd om het juiste modulatieniveau te vinden, omdat de tijdconstante van je afgiftesysteem al snel groter is dan van zo'n buffervat.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:00
@Andrehj
Met je stellingen ben je aardig kort door de bocht. Je scheert alles over één kam.
Dat kan niet, want elk huis is anders en per situatie moet je eerst bepalen of gas/combi/alleen een WP of een andere warmtebron met of zonder boiler het beste is.
Niet elk huis kan om. Dat is echt "wishfull thinking".

Zelf adviseer ik altijd om eerst naar de isolatie te kijken en daar dan het eea aan doen, voordat er naar de warmtebron wordt gekeken.

Wij zaten gelukkig in de situatie van een nieuwbouw woning en hebben de kans gehad om een L/W WP te installeren met een ingebouwde 180ltr boiler. Voor een modaal gezin is dit echt ruim voldoende. Wij bewijzen dat zelf met een regendouche.

Gas hebben we niet laten aansluiten met andere woorden we hebben de aansluitkosten zelfs teruggekregen. Dus dat scheelt.

Stellingen zijn leuk, maar dan moet je de randvoorwaarden wel eerst bepalen. In dit geval om welk type woning met welke isolatie schil etc, etc het gaat.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Als ik aan mijn kant ga inregelen wordt de flow nog verder verlaagd (en de geluidsoverlast verhoogd). WP wil 20 liter per minuut, minimaal, en boven de 12 liter per minuut met de voetventielen helemaal open beginnen mijn radiatoren te suizen. Met thermostaatknoppen kan ik de ruimtes ook makkelijk wijzigen qua temperatuur en jouw voorstel lijkt mijn inziens uit te gaan van een vaste temperatuur.

De buffer zorgt ervoor dat de radiatoren op laag volume dT 10 kunnen draaien en de WP over de buffer 2 á 3. Daarnaast heb ik gemerkt dat bij de standaard aansluiting van radiatoren (aanvoer en retour aan dezelfde kant) er ook kortsluiting kan ontstaan als je te veel volume probeert te pushen, een deel van je aanvoer verdwijnt dan meteen in de retour. Bij 0,6m3/uur en 1,2m3/uur (volgens de Grundfos.pomp) heb ik nauwelijks verschil in afgifte maar wel een dT van 10 tegen 2 á 2,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
Felicia schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Als ik aan mijn kant ga inregelen wordt de flow nog verder verlaagd (en de geluidsoverlast verhoogd). WP wil 20 liter per minuut, minimaal, en boven de 12 liter per minuut met de voetventielen helemaal open beginnen mijn radiatoren te suizen. Met thermostaatknoppen kan ik de ruimtes ook makkelijk wijzigen qua temperatuur en jouw voorstel lijkt mijn inziens uit te gaan van een vaste temperatuur.

De buffer zorgt ervoor dat de radiatoren op laag volume dT 10 kunnen draaien en de WP over de buffer 2 á 3.
Wel goed lezen, ze spreken daar over vloerverwarming, met radiatoren gaat dat idd niet lukken. Ik draai met een dt van 3 a 4, en dat vinden zowel de vloerverwarming als de warmtepomp best prima :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:04

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

corsat schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 18:21:
[...]

Stedin rekent hier volgens hun tarieven 76 euro voor en dit noemt men tijdelijk geen gaslevering. Binnen 12 maanden moet je beslissen of je definitief van hrt gas gaat en betaal je 771 euro. Tarieven zijn landelijk afgesproken met alle netbeheerders volgens hun website.
@corsat
Het kan ook veel goedkoper.
Veel info staat in dit topic: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58
autoriteit ≠ Wanneer hij tekort komt zet hij de kachel aan
Als je dat kachel stuk gelijk had getypt had ik kunnen stoppen met lezen.

Dan ben je geen autoriteit maar heb je een onder gedimensioneerde pomp wat je gaat compenseren met een kachel, die je dan ook nog moet gaan inschakelen en in de gaten moet gaan houden??? Een doorsnee gebruiker wilt dit soort zaken niet hoeven monitoren. Ik ook niet! Huis is te klein als ik straks een week in het buitenland zou zijn en me vriendin het hier koud gaat krijgen >:) Het moet ten alle tijden warm zijn, met circa 21 graden in de toko. Als je dat voor elkaar hebt met een goede cop en een uitgebalanceerd systeem dan mag je eerder van een autoriteit spreken. Maar zo'n oplossing met een kachel bijstoken is leuk voor de hobbyist (Zullen we hem maar zo noemen) en zeker geen voorbeeld systeem waar de gemiddelde Nederlander mee uit de voeten wilt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
roelzadh schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Wel goed lezen, ze spreken daar over vloerverwarming, met radiatoren gaat dat idd niet lukken. Ik draai met een dt van 3 a 4, en dat vinden zowel de vloerverwarming als de warmtepomp best prima :)
Ik heb de link niet aangeklikt, mijn Duits is bijna net zo slecht als m'n Frans ;)

Ik hoor met name inregelen als het over radiatoren gaat en daar zitten vaak ook thermostaatkranen op. Wist niet dat die thermostaatkraan ook bij vloerverwarming ingezet kan worden (dat regelt de verdeler toch?)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:00
@Daros
Je aannemer/projectontwikkelaar zal schermen met dat zij de woning alleen mogen opleveren met een warmtebron van het SWK als je besluit niet voor de een van beide opties te kiezen.
Dat is niet waar.
Dat deed onze aannemer ook toen we zeiden dat we geen gas wilden.
Heb per mail aan het SWK de vraag gesteld of een woning met een warmtebron moet worden opgeleverd.
Hun antwoord was toen: nee dat is niet nodig, maar hou er rekening mee dat de warmtebron buiten de garantie gaat vallen als je het zelf gaat doen.
Toen ik die brief 1op1 doorstuurde naar mijn aannemer kon ik alles voor elkaar krijgen.
De prijs van de WP is best wel aan de hoge kant zeker als de verwarmingsleidingen van o.a. vvw gelijk is.

Voor je informatie.
Ze hoeven geen gas te installeren. Scheelt de bouwer al zo'n 3000 euries. (incl CV ketel)
De WP kost max €6000 zonder subsidie.
VVW is tegenwoordig standaard beneden extra kosten tov gas €0
Vvw 1ste verdieping is 4500 met kamerthermostaten, vvw zolder max 1000.
Dus naast de warmtepomp zou je max €6000 euro aan extra kosten hebben. Dit waren onze prijzen van onze woning op basis van overal vvw voor ca. 170m2.
Al met al zou je eerder grofweg €8000 meer kwijt moeten zijn tov een gas aansluiting.

Als je het zelf regelt moet je eisen dat er geen gas wordt aangesloten en dat je deze kosten in mindering wilt hebben.

Vraag eens om een gespecificeerde rekening van gas vs warmtepomp. Kijk goed naar de verschillen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Pagina: 1 ... 21 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.