Andrehj schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:38:
[...]
Ik denk dat je
dit verhaal bedoelt. Ik snap alleen niet wat er negatief aan is. Ik zou het vooral realistisch willen noemen.
[...]
Lekker onbeargumenteerd iemand afzeiken die de moeite doet een fatsoenlijk stuk te schrijven... Zullen we eens feitelijk kijken wat er van het verhaal wel of niet klopt?
Klopt. Isoleren moet eerst. 1:0 voor Karel Hendricks.
Nee, afhankelijk van bouwjaar van je huis, soms wel, soms niet, kosten baten dingetje.
Klopt niet. HR++ is ook goed genoeg, en vooral nodig in de verwarmde ruimtes. 1:1
Gewoon dubbelglas ook al, zolang het maar geen enkel is.
Klopt. 2:1 voor Karel.
Ook niet altijd nodig, ik had mijn 7kW gewoon op de oude meterkast lopen met mijn 1x35A aansluiting, dus afhankelijk van wat je hebt.
Klopt alweer. 3:1 voor Karel
Ook niet, ik heb geen buffervat omdat ik 2 vloeren heb, sww maak ik niet met de warmtepomp dus geen grote bom van 4-500 kilo nodig.
Klopt ook, zeker ook omdat de massa vaak gaat voor goedkoop. 4:1 voor Karel
Dit kan kloppen ja, geluid zal ook vaak voor jezelf zijn, het is maar of je dit wilt.
Ook dit is waar en slecht voor je terugverdientijd. 5:1 voor Karel
Afhankelijk welke netbeheerder, stedin is gratis zelfs, slot en klaar.
Dit argument slaat inderdaad nergens op, want PV werkt toch nauwelijks in de winter. 5:2
Geheel flauwekul natuurlijk, 8-12k euro...., je kan van 1 tot oneindig panelen kopen voor op je dak, in alle gevallen verdiend het geld voor je, daar hoor je hem echter niet over.
En schoonmaken? Hahahaha.......
Eerste deel klopt, laatste zin is dan weer jammer. dus onbeslist. 6:3
Half goed, benedenverdieping en badkamer is genoeg gebleken hier om te beginnen, en de vvw is aangelegd als bijverwarming, ik heb de radiatoren zelfs verwijderd, niks aan de hand.
Afhankelijk van huis en installatie dus, en alles hoeft niet gelijk in 1x natuurlijk.
Klopt hoofdzakelijk ook. Onderhoud en vervanging zijn bij CV goedkoper en eenvoudiger. 7:3 voor Karel.
Klopt? Een wp gaat 10-12 jaar mee? Ik denk het dubbele, en door de subsidie kost ie gelijk of minder dan een cv. Onderhoud bij een wp kan je zelf als je een stoffer vast kan houden, en cv?
Dus klopt ook niet.
Ook dit is waar voor de gemiddelde niet-Tweaker die dat allemaal moet laten doen, al is 80.000 wel wat hoog (maar misschien wel weer realistisch voor een compleet nieuwe buitengevel). 8:3 voor Karel.
Voor water water misschien, lucht water is net zo duur als cv vanwege de subsidie.
Ook is helemaal goed. 9:3 voor Karel.
Isoleren levert altijd besparing op, ook bij de warmtepomp, dus heeft er eigenlijk niets mee te maken welke verwarming je daar bij gebruikt.
Kortom, hij heeft voor 3/4 gewoon gelijk. Om zijn verhaal dan zonder enig argument af te doen als "ongelooflijke onzin" vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo netjes...
Zoals je ziet zal ik een andere score hebben.