Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-03 10:35
Shifty-PK schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:05:
[...]

Verder vandaag gebeld met Techneco. Ik moet nog even wat testen met de stooklijnen maar anders is het volgens hun waarschijnlijk het carrier moederbord. Kan waarschijnlijk onder coulance nog vervangen worden onder garantie. Keep you posted hoe dat afloopt.
Hmm, apart. Als je Carrier bord defect is, komt je verbruik niet boven de 30W uit. Je pomp draait dan nl continue, maar je buitenunit slaat niet aan. En die stooklijnen...Ach, die zeggen alleen iets over hoe de Elga de CV ketel regelt en doen verder weinig met het gedrag van de Elga zélf.

Even afwachten wat de servicemonteur constateert bij het komende huisbezoek.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Is het bij meer merken / types warmtepompen zo lastig om een naloop van de circulatiepomp in te stellen?

Stel dat je aan nachtverlaging doet, warmtepomp gaat uit. Je buffer bevat nog 200 liter water dat af staat te koelen in je bijkeuken of op zolder, terwijl die warmte prima nog gebruikt kan worden om je woning te verwarmen (zodat de nachtverlaging eigenlijk nog eerder kan ingaan ook).

Nu met de pomp 24/7 aan de stroom is dat hier nu prima, heb de nachtverlaging een uur eerder ingesteld en als de warmtepomp warm water maakt, gaat het verwarmen ook gewoon door op de restwarmte in de buffer.

Of zie ik iets over het hoofd? ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:57

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Die leeft nog in 1984. En wordt vanzelf werkloos als hij niet met de tijd mee wil gaan. Verder zijn het altijd rare cijfers en aannames vanuit de cv ketel lobby.
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:25:
Is het bij meer merken / types warmtepompen zo lastig om een naloop van de circulatiepomp in te stellen?

Stel dat je aan nachtverlaging doet, warmtepomp gaat uit. Je buffer bevat nog 200 liter water dat af staat te koelen in je bijkeuken of op zolder, terwijl die warmte prima nog gebruikt kan worden om je woning te verwarmen (zodat de nachtverlaging eigenlijk nog eerder kan ingaan ook).

Nu met de pomp 24/7 aan de stroom is dat hier nu prima, heb de nachtverlaging een uur eerder ingesteld en als de warmtepomp warm water maakt, gaat het verwarmen ook gewoon door op de restwarmte in de buffer.

Of zie ik iets over het hoofd? ;)
Je kunt ook in de Mitsu aangeven hoe lang de pomp na moet draaien, zie settings>extra instellingen>ECO-instelling voor pomp.

En de meeste mensen hebben hun buffervat/boilervat in de geisoleerde schil van de woning staan, dus het warmteverlies is dan niet echt verlies.

Bij jou is dat anders natuurlijk.

De hoeveelheid energie die jij kunt bufferen in 200 liter lauw water (want het is niet heet mag ik hopen) valt erg tegen.

Je hebt normaal "stel" een dT van 5 in je vat, dus heb je 200 liter water welke 5 graden "energie" heeft.

200(inhoud buffervat)*4,19 kJ(soortelijke warmte)*5(aantal graden)=4190kJ=4,19MJ

4,19MJ/3,6=1,164kWh aan thermische energie.

Daar heeft jouw WP op vol vermogen (14KW) dus 5 minuten voor nodig om dat te maken.
Daar heet jouw WP op laag vermogen (5KW) dus 14 minuten voor nodig.om dat te maken

Als jouw huis een afgifte heeft van 5 KW is de energie dus binnen 14 minuten "verdwenen" uit het vat.

Het wordt anders als het vat 60 graden is en/of je een gigantisch buffervat hebt. Maar water van 60 graden ga je niet willen maken met je WP.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2019 07:59 (7%)

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:44
Slechts 1 kWh voor een buffervat van 200 l laat het beperkte nut van een buffervat zien. Dat nut wordt pas substantieel bij een vat van duizenden liters, dus enkele m3.

Jan Treur wijzigde deze reactie 10-01-2019 08:42 (33%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:01

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:56:
[...]

Als jouw huis een afgifte heeft van 5 KW is de energie dus binnen 14 minuten "verdwenen" uit het vat.
Ik denk dat bovenstaande niet klopt, als je de buffer continu laat rondpompen daalt de temperatuur van het water in het systeem. Hoe lager de temperatuur, des te langzamer de afgifte wordt (althans, zo lijkt het over mijn radiatoren). Je afgifte zakt dus langzaam in elkaar i.p.v. lineair.

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

Jan Treur schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:39:
Slechts 1 kWh voor een buffervat van 200 l laat het beperkte nut van een buffervat zien. Dat nut wordt pas substantieel bij een vat van duizenden liters, dus enkele m3.
Klopt, en daarom is de naam buffervat naar mijn mening ook misleidend, de 2 grote voordelen van een buffervat zijn het vergroten van de systeeminhoud om stabiliteit te creeëren en het toepassen als open verdeler waardoor je de flow primair en secundair kunt scheiden.

Ik vermoed dat het woord systeeminhoudvergrotendenflowscheidendvat wat te complex was, daarom noemen we het buffervat :P
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat bovenstaande niet klopt, als je de buffer continu laat rondpompen daalt de temperatuur van het water in het systeem. Hoe lager de temperatuur, des te langzamer de afgifte wordt (althans, zo lijkt het over mijn radiatoren). Je afgifte zakt dus langzaam in elkaar i.p.v. lineair.
Klopt, hier heb je gelijk in, maar in de basis wou ik aangeven dat 200 ltr water met een dT van 5 graden "slechts" een ruime kWh aan energie bevat, dus peanuts en geen serieuze buffer in de zin van opgeslagen energie.

• vanderv
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 13:38
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:19:
[...]

B2 weersafhankelijke regeling had wel degelijk bij de laatste carrier uitvoering een functie...
Stond niet in de handleiding maar kan je er zelf bij maken.
Kun jij dit uitleggen/beschrijving hiervan?

11,28KWp(oost 24xSF170 Stecagrid coolcept,west 28xSopray 240Wp Fronius Symo, zuid 4xShell 120Wp Soladin), ventilatie WTW, 40 vacuumbuizen 300 Ltr boiler,L/W Elga(carrier),L/L Daikin nexura 5Kw,nexura 3,5Kw met 6,8 Kw split buiten unit

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:27
vanderv schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:19:
[...]

Kun jij dit uitleggen/beschrijving hiervan?
Jazeker, je hebt nog een ntc nodig voor op de aanvoer temperatuur.
Als je de bekabeling van de klemmenstrook volgt ( waar je de thermostaat etc, ) op aansluit.
Kom je uit eindelijk aan de linkerkant een grote stekker tegen.
Als je goed kijkt zijn er nog twee pinnen over, daar moet de extra sensor worden aangesloten en klaar ben je.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22-03 09:14
ELGA heeft net weer laten zien hoe een Hybride warmtepomp hoort te werken. *O*

ff een half uur de HRketel bijgeschakeld en we zitten weer van 19,1c op 20c.

Zo houdt ELGA met hulp van wat elrad's (500kw/jr) de woning (1975, redelijk geisoleerd) gasarm op temperatuur. (1800kwh/jr, 80-100m3/jr) zonder al die absurd hoge investeringen.

amarkest wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:44 (10%)

• Ramon_1984
amarkest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:32:
ELGA heeft net weer laten zien hoe een Hybride warmtepomp hoort te werken.

ff een half uur de HRketel bijgeschakeld en we zitten weer van 19,c op 20c.

Zo houdt ELGA de woning gasarm op temperatuur. (1800kwh/jr, 80-100m3/jr) zonder al die absurd hoge investeringen.
Als het goed werkt is het fijn apparat.

• hansdegit
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Jazeker, je hebt nog een ntc nodig voor op de aanvoer temperatuur.
Als je de bekabeling van de klemmenstrook volgt ( waar je de thermostaat etc, ) op aansluit.
Kom je uit eindelijk aan de linkerkant een grote stekker tegen.
Als je goed kijkt zijn er nog twee pinnen over, daar moet de extra sensor worden aangesloten en klaar ben je.
Bedoel je de buisklemsensor van pag 4 van de installatiehandleiding?

Als ik die los trek, gaat de Elga in storing.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

@hansdegit gaat hij direct in storing?
Bij mij niet, ik kan gewoon zonder draaien, niet dat hij dan netjes draait. Maar het kan wel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:03
amarkest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:32:
ELGA heeft net weer laten zien hoe een Hybride warmtepomp hoort te werken. *O*

ff een half uur de HRketel bijgeschakeld en we zitten weer van 19,1c op 20c.

Zo houdt ELGA de woning (1975, redelijk geisoleerd) gasarm op temperatuur. (1800kwh/jr, 80-100m3/jr) zonder al die absurd hoge investeringen.
Vervang de CV voor pellets kachel en je bent gasloos,voor weinig geld

• Ramon_1984
hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Bedoel je de buisklemsensor van pag 4 van de installatiehandleiding?

Als ik die los trek, gaat de Elga in storing.
Die ja, daar heb je er nog 1 van nodig ( kan je bij techneco bestellen ), extra erbij maken en klaar ben je.

• wauske

wauske

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:59:

[...]

Klopt, hier heb je gelijk in, maar in de basis wou ik aangeven dat 200 ltr water met een dT van 5 graden "slechts" een ruime kWh aan energie bevat, dus peanuts en geen serieuze buffer in de zin van opgeslagen energie.
Het is hier dan ook niet echt een buffervat, slechts 50 liter, maar een ontkoppeling tussen de WP en de leidingen. Voordeel als je de secundaire pomp continu laat lopen is, mijn inziens, dat je door de langzaam aan zakkende temperatuur een meer geleidelijke overgang hebt van verwarmen maar afkoelen op de momenten dat je WP uitgeschakeld wordt omdat de kamertemperatuur bereikt was.

Hier overigens wel iets raars:
WP geeft aan 3-3,6kW afgifte (20lpm met dT tissen 2,25 en 2,75 graden)
Radiatoren geven met 0,5m3/uur(volgens de secundaire pomp) en dT 10,4 (2 tempsensoren op de buizen) een afgifte van 6kw :?

Uitgaande van meetfouten plus of min 0,1m3 per uur en 1 graad per sensor) zou ik aan de onderkant nog steeds op bijna 4kW afgifte uitkomen. Moet ik nog een correctie toepassen bij de radiatoren omdat de stroomsnelheid daar zoveel lager is?

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22-03 09:14
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:42:
[...]

Vervang de CV voor pellets kachel en je bent gasloos,voor weinig geld
grapjas, de buurt met die vuile ongezonde ultrafijnstof opzadelen?
Nee houtstook heeft zn langste tijd gehad.
Over verkeerde investeringen gesproken.................. ;)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:48
amarkest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:47:
[...]

Ook dat en dat zo'n lelijk ding in je woon kamer .Je moet het maar willen

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• wauske

wauske

[...]

Helemaal mee eens, ik zou gewoon een dieselagregaat bouwen met zo'n Audi sjoemel-software moter en daar een elektrisch element op laten lopen >:) :D :'(

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-03 19:51
Niets gekwanticifeerd, kortom gelul en in feite oplichterij. Gasloos worden met thermische zonnepanelen gaat niet. Het zet onwetende goedwilende woningeigenaren op het verkeerde been.

• reneeke1970
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Helemaal mee eens, ik zou gewoon een dieselagregaat bouwen met zo'n Audi sjoemel-software moter en daar een elektrisch element op laten lopen >:) :D :'(
Wel zonder roet filter dan hé, scheelt een berg bij mijn autotje, en de egr uitschakelen dat kutding

• webje1982
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19:19
In de maanden dat je warmte nodig bent komt er bijna geen warmte van de zon af, laat staan dat de zon schijn. kijk maar naar begin deze maand bijna geen zon. Dan ontkom je er niet aan om elektrisch of met hout bij te verwarmen.
[...]

Ik moet hier altijd hard om lachen...Houtstook blijft en nog heel lang ook.
Want wij als gasland kennen houtstook niet echt, daarom denken "wij" dat we daar wel even mee stoppen.
Maar de rest van Europa en dat begint al bij onze buren, stoken veel en veel meer hout dan wat wij doen.
Van Belgie tot de middellandse zee, houtstook is mateloos populair.

En aangezien we EU zijn.... Heb het eerste voordeel ontdekt :+ Kan men in NL helemaal geen verbod op houtstook instellen. Zeker niet als onze regels omtrent de uitstoot van houtkachels, nog ver achter lopen op Duitsland en Scandinavië. Wij klagen hier wel, maar we hebben ook geen fatsoenlijke regels.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-03 19:51
Erwin_83 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:56:
[...]

Die leeft nog in 1984. En wordt vanzelf werkloos als hij niet met de tijd mee wil gaan. Verder zijn het altijd rare cijfers en aannames vanuit de cv ketel lobby.
Helemaal mee eens. Wat is dat voor organisatie Tempostonline?
Overigens had ook de ontwikkelaar/directeur van Remeha een negatief verhaal over warmtepompen. Remeha is een gedegen bedrijf maar heeft een achterstand op het gebied van warmtepompen. Gebrek aan lange termijn visie? Ze hebben een mislukt Stirling project omdat ze bleven uitgaan van aardgas als bron.
Er valt nog veel te verbeteren op het gebied van L/W warmtepompen, maar zelf de huidige aziatische goedkope units zijn wat betreft performance al rendabel.

• hansdegit
Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:41:
@hansdegit gaat hij direct in storing?
Bij mij niet, ik kan gewoon zonder draaien, niet dat hij dan netjes draait. Maar het kan wel.
Ja. Voorheen gebruikte ik dit contact om de Elga te laten samenwerken met mijn zoneregelkast. Als ik het contact verbrak, ging de Elga in storing. Dat was een prima manier om 'em uit te schakelen. Als ik dan het contact weer herstelde, ging alles weer "aan".

Was best een leuk trucje.

@Ramon_1984
Dus: die sensor klem je op de aanvoerleiding? Beetje dubbel voor mijn gevoel; je zou daar in principe gewoon de eerdergenoemde NTC voor kunnen gebruiken, natuurlijk.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:56:
[...]

Je kunt ook in de Mitsu aangeven hoe lang de pomp na moet draaien, zie settings>extra instellingen>ECO-instelling voor pomp.

En de meeste mensen hebben hun buffervat/boilervat in de geisoleerde schil van de woning staan, dus het warmteverlies is dan niet echt verlies.

Bij jou is dat anders natuurlijk.

De hoeveelheid energie die jij kunt bufferen in 200 liter lauw water (want het is niet heet mag ik hopen) valt erg tegen.

Je hebt normaal "stel" een dT van 5 in je vat, dus heb je 200 liter water welke 5 graden "energie" heeft.

200(inhoud buffervat)*4,19 kJ(soortelijke warmte)*5(aantal graden)=4190kJ=4,19MJ

4,19MJ/3,6=1,164kWh aan thermische energie.

Daar heeft jouw WP op vol vermogen (14KW) dus 5 minuten voor nodig om dat te maken.
Daar heet jouw WP op laag vermogen (5KW) dus 14 minuten voor nodig.om dat te maken

Het wordt anders als het vat 60 graden is en/of je een gigantisch buffervat hebt. Maar water van 60 graden ga je niet willen maken met je WP.
M'n woning blijft iig nog 60 tot 90 minuten op temperatuur op de warmte uit de buffer. Op het eind is het water nog maar 24 graden (afgekoeld vanaf 35 graden).

Misschien is de isolatie toch nog iets beter dan gedacht :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Ik moet hier altijd hard om lachen...Houtstook blijft en nog heel lang ook.
Want wij als gasland kennen houtstook niet echt, daarom denken "wij" dat we daar wel even mee stoppen.
Maar de rest van Europa en dat begint al bij onze buren, stoken veel en veel meer hout dan wat wij doen.
Van Belgie tot de middellandse zee, houtstook is mateloos populair.

En aangezien we EU zijn.... Heb het eerste voordeel ontdekt :+ Kan men in NL helemaal geen verbod op houtstook instellen. Zeker niet als onze regels omtrent de uitstoot van houtkachels, nog ver achter lopen op Duitsland en Scandinavië. Wij klagen hier wel, maar we hebben ook geen fatsoenlijke regels.
Inderdaad, ik vond het een genot om door zuid Duitsland, Oostenrijk en Italië te toeren, en wandelen, en bij 80 procent van de huizen minstens twintig kuub hout opgeslagen te zien staan, heerlijk...

Die hout versnipperaars hebben het rete druk na die storm vorig jaar, hele hallen vol met snippers.
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:30:
[...]

M'n woning blijft iig nog 60 tot 90 minuten op temperatuur op de warmte uit de buffer. Op het eind is het water nog maar 24 graden (afgekoeld vanaf 35 graden).

Dan is het 1,164kWh/5*9 dus 2,0952kWh thermische energie.

Ik geloof best dat het werkt hoor, maar verwacht geen bakken beschikbare energie in een 200 liter vaatje @ 35 graden.

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:30:
[...]

En als je op je secundaire pomp eens een timer relais monteerde??
Ik denk dat als je via de Mitsu de nadraaitijd op 30 minuten zet 90% van de overgebleven energie er wel uit is :?

Ik heb trouwens zelf nooit getest of met deze setting ook de secundaire pomp draait, of alleen de primaire pomp.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:41 (33%)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:34:
[...]

En als je op je secundaire pomp eens een timer relais monteerde??
Die zit nu aan een stekker, rechtstreeks in het stopcontact, dus 24/7 op stand PP2.
Voordeel is dat de "anti freeze" stand nu ook uit kan in de Ecodan als het < 3 graden is buiten en dat scheelt weer het draaien van de interne pomp.

"Anti freeze" stond aan ivm leidingwerk dat onder de bestrating door loopt.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:04
Tomexergie schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Niets gekwanticifeerd, kortom gelul en in feite oplichterij. Gasloos worden met thermische zonnepanelen gaat niet. Het zet onwetende goedwilende woningeigenaren op het verkeerde been.
Hé, het is wel het AD :) Verwacht dan geen technische details.
Ik denk dat het te vroeg is om het oplichting te noemen, juist door hun toepassing van een warmtepomp.
Hierdoor kan je de panelen gewoon invriezen en is ook 's winters nog een hoop warmteoogst mogelijk.
Zeker bij een opdak-systeem maak je in feite een grote warmtewisselaar op je dak waar de wind vrij spel heeft.
Waarom zou dat principe niet kunnen werken?
Er zijn natuurlijk wel wat details om uit te werken (defrosten?) maar het is denkbaar dat ze dat gedaan hebben.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Die zit nu aan een stekker, rechtstreeks in het stopcontact, dus 24/7 op stand PP2.
Voordeel is dat de "anti freeze" stand nu ook uit kan in de Ecodan als het < 3 graden is buiten en dat scheelt weer het draaien van de interne pomp.

"Anti freeze" stond aan ivm leidingwerk dat onder de bestrating door loopt.
En wat Grolsch zegt dat gaat niet, in het menu instellen dat ie blijft draaien?

• wauske

wauske

Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Zoals altijd, regels zijn leuk maar handhaving is leuker. En als er iets is waar wij keigoed in zijn is het wel regels opstellen zonder over de handhaving te reppen.

Tilburg is daar een kei in. I.p.v. handhaven dat mensen in parkeervakken parkeren moet ik m'n container 2 straten verderop zetten omdat de containerwagen de draai niet kon maken. Zelfde met honden, staan ze bij me aan de deur voor mijn buurman omdat die z'n hondje wel eens los laat lopen maar als ik ze naar een ander adres wijs die z'n hond laat poepen in de zandbak bij de speeltuin zonder het op te ruimen dan moet ik niet zo flauw doen...

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:37:
Ik denk dat als je via de Mitsu de nadraaitijd op 30 minuten zet 90% van de overgebleven energie er wel uit is :?

Ik heb trouwens zelf nooit getest of met deze setting ook de secundaire pomp draait, of alleen de primaire pomp.
Interne draait dan ook, verwacht ik. Dat stroomverbruik ben ik nu deels kwijt ;)
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:44:
[...]

En wat Grolsch zegt dat gaat niet, in het menu instellen dat ie blijft draaien?
Ik heb die setting wel gevonden op zoek naar een oplossing maar m'n warmtepomp ging alsnog uit en dus ook de interne / secundaire pomp.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:50 (29%)

• webje1982
Hoeveel warmte haal je nu eigenlijk uit een SWW buffervat?
Ben van plan om een 400 liter SWW buffervat te plaatsen, tot hoeveel graden zou je die dan laten opwarmen (legionella even buiten beschouwing houden)?
Hoeveel liter warm (40/45 graden) haal je daar nu eigenlijk uit aangezien als je er warm water uithaalt er weer koud water bij komt waardoor de totale temperatuur van het vat daalt lijkt mij?

• Ramon_1984
hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Ja. Voorheen gebruikte ik dit contact om de Elga te laten samenwerken met mijn zoneregelkast. Als ik het contact verbrak, ging de Elga in storing. Dat was een prima manier om 'em uit te schakelen. Als ik dan het contact weer herstelde, ging alles weer "aan".

Was best een leuk trucje.

@Ramon_1984
Dus: die sensor klem je op de aanvoerleiding? Beetje dubbel voor mijn gevoel; je zou daar in principe gewoon de eerdergenoemde NTC voor kunnen gebruiken, natuurlijk.
Je krijgt dus een aanvoer en een retour sensor.
Retour heb je nu al, en aanvoer moet je er bij maken.
Voordeel is dat je weersafhankelijk in combinatie met ruimte compensatie kan gebruiken.
Vond ik erg prettig werken op de carrier.
Het enige nadeel is dat je een statische stooklijn kan selecteren in de honneywel touch

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 10-01-2019 10:54 (13%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:58
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:44:
[...]

Zoals altijd, regels zijn leuk maar handhaving is leuker. En als er iets is waar wij keigoed in zijn is het wel regels opstellen zonder over de handhaving te reppen.

Tilburg is daar een kei in. I.p.v. handhaven dat mensen in parkeervakken parkeren moet ik m'n container 2 straten verderop zetten omdat de containerwagen de draai niet kon maken. Zelfde met honden, staan ze bij me aan de deur voor mijn buurman omdat die z'n hondje wel eens los laat lopen maar als ik ze naar een ander adres wijs die z'n hond laat poepen in de zandbak bij de speeltuin zonder het op te ruimen dan moet ik niet zo flauw doen...
Buurtpreventie hier (oud Reeshof) is dik voor elkaar. Je kan klagen, of zelf in actie komen is mijn insteek. Kost beiden net zoveel tijd. ;)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

webje1982 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:50:
Hoeveel warmte haal je nu eigenlijk uit een SWW buffervat?
Ben van plan om een 400 liter SWW buffervat te plaatsen, tot hoeveel graden zou je die dan laten opwarmen (legionella even buiten beschouwing houden)?
Hoeveel liter warm (40/45 graden) haal je daar nu eigenlijk uit aangezien als je er warm water uithaalt er weer koud water bij komt waardoor de totale temperatuur van het vat daalt lijkt mij?
Een SWW vat is gelaagd, dat betekent dat je onderin koud water hebt (in mijn geval nu 13 graden bijvoorbeeld) en bovenin 45 graden. Dit water blijft gelaagd TOT DAT je gaat verwarmen, dan krijg je namelijk werveling in je vat.

Ik heb dit al eens eerder uitgerekend, en het komt er op neer dat als je 45 graden als boilertemperatuur hanteert je 400 liter van 38 graden tot je beschikking hebt.

Uitgangspunten

Rekenen met 80% van boilerinhoud (320 liter van 45 graden)
Rekenen met 10 graden aanvoertemperatuur van koud water.

Dus dan heb je met 400 liter boilervat op 45 graden, 400 liter van 38 graden beschikbaar.
Als je het debiet van je douche weet, kun je dus uitrekenen hoe lang je hier op kunt douchen.

Bovenstaande is trouwens niet alleen theorie, maar ook in de praktijk werkt het zo, ik heb al 1,5 jaar getest :P

Bij het verwarmen van mijn vat naar 45 graden in het midden gemeten is het bovenin mijn vat ruim 50 graden.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:07 (12%)

• wauske

wauske

Noord27 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Buurtpreventie hier (oud Reeshof) is dik voor elkaar. Je kan klagen, of zelf in actie komen is mijn insteek. Kost beiden net zoveel tijd. ;)
Ik woon in Noord, iets andere categorie bewoners ;) Maar ook een veel interessantere wijk als het saaie Reeshof :P

• Noord27
  • Registratie: april 2009
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Ik woon in Noord, iets andere categorie bewoners ;) Maar ook een veel interessantere wijk als het saaie Reeshof :P
Ik heb 12 in Noord gewoond. Reeshof bruist meer als Noord is mijn ervaring..

Terug on-topic. 😁

@Oxellaar Zo voelt het hier dus ook. Samen maken we er een fijne buurt van. Dat heb ik op het huidige woonadres wel. En totaal niet waar ik eerder woonde in een andere wijk. Zo'n immens verschil. Ligt niet aan waar je woont, maar aan de buurt. Of het nu een dorp van 2000 of stad van 200.000 inwoners is. Verschilt echt per buurt.

Noord27 wijzigde deze reactie 10-01-2019 11:35 (36%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ SMA 5000 TL-21 + 7160Wp Live PVoutput ☆ Prius PHEV Executive

@Noord27 Ik woon in een klein Zeeuws dorpje, waar iedereen nog "normaal" met elkaar omgaat.
Al is het wel langzaam aan het verwateren.
Maar geen preventieteams of wat dan ook nodig, gewoon ons kent ons.
Niet altijd praktisch, maar wat betreft overlast en acceptatie is het goud waard.

@ buffervat discussie.... @Grolsch Een buffervat is niet hoofdzakelijk bedoeld om warmte in te bufferen zodat de warmtepomp uit kan. Het is bedoeld om warmte/overcapaciteit van de compressor te bufferen en andersom, plotse vraag uit het systeem te bufferen, zodat er geen klap koud water bij de warmtepomp komt.
Het is om de wisselingen van afgifte opwekking te bufferen, zodat er rust in het systeem blijft.
Temperatuurwisselingen kunnen ook vertaald worden naar debietwisselingen. Daar is een buffervat ook voor bedoeld.

De naam buffervat is dus prima gekozen

• webje1982
@Grolsch Een doorstroom verwarmer is geen overbodig luxe als ik het zo bekijk als backup. Wij zijn met ons 4en en geen planners betreft douchen. Meestal gebeurt dit in de avond en dan allemaal achter elkaar. Kids in bad met bijna altijd de kraan nog aan terwijl ze in bad zitten en daarna douchen (regen douche) wij zelf nog. Weet niet wat jou ervaring hierin is?
@Oxellaar Ik snap de benaming wel, maar sommige mensen denken dat je met een 200 liter vaatje uren warmte kunt bufferen, en dat valt dus ff tegen ;)
webje1982 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:24:
@Grolsch Een doorstroom verwarmer is geen overbodig luxe als ik het zo bekijk als backup. Wij zijn met ons 4en en geen planners betreft douchen. Meestal gebeurt dit in de avond en dan allemaal achter elkaar. Kids in bad met bijna altijd de kraan nog aan terwijl ze in bad zitten en daarna douchen (regen douche) wij zelf nog. Weet niet wat jou ervaring hierin is?
Wij hebben ook een gezin met 2 (kleine) kinderen en trekken ons ook nergens wat van aan.
Ik verwarm slechts 1 x per dag mijn vat om 14.00 naar 45 graden.

Worst-case-scenario is bij ons zondag ochtend, namelijk het hele gezin in bad, en mijn vrouw en ik onder de douche. Vaak heb ik zelf die zaterdagavond daarvoor ook al gedoucht, en wij hebben praktisch nog nooit een probleem gehad.

Wel eens dat ik ff naar de sensoren keek en dat ik dacht nu hadden er niet nog 3 moeten douchen :P Maar dat heeft niemand in de gaten gehad.

Mocht dit wel problemen geven kun je 2 dingen doen,

1 = T-boiler omhoog halen, als je deze op 50 graden zet heb je al ruim 455 liter beschikbaar.
2 = Vaker je boiler verwarmen. In de meeste WP's kun je de maximale daling instellen, dan verwarm je gewoon meerdere keren per dag je vat.

Je moet eerst eens bekijken hoeveel liter er in je bad gaat, en wat het debiet van je douche is.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:02
@webje1982 Lijkt me sterk dat je niet genoeg hebt aan 400 liter vat voor een gezin. Velen redden het met 200 liter.
Je kunt ook nog denken aan een douche WTW, maar zou niet nodig moeten zijn bij 400 liter.

Wij hanteren 300 liter waarvan alleen bovenste helft door warmtepomp warmgehouden wordt (onder door zonneboiler)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• hansdegit
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Je krijgt dus een aanvoer en een retour sensor.
Retour heb je nu al, en aanvoer moet je er bij maken.
Voordeel is dat je weersafhankelijk in combinatie met ruimte compensatie kan gebruiken.
Vond ik erg prettig werken op de carrier.
Het enige nadeel is dat je een statische stooklijn kan selecteren in de honneywel touch
Ach natuurlijk. Wat zakt die kennis toch snel weg. Die originele NTC behoor je op de retour te zetten, inderdaad.

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08:30
reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Inderdaad, ik vond het een genot om door zuid Duitsland, Oostenrijk en Italië te toeren, en wandelen, en bij 80 procent van de huizen minstens twintig kuub hout opgeslagen te zien staan, heerlijk...

Die hout versnipperaars hebben het rete druk na die storm vorig jaar, hele hallen vol met snippers.
Maar helaas komen de meeste pellets uit Canada, waar de bossen gewoon plat gezaagd worden om pellets te maken. Handel... :9~
Als je goed op google maps gaat zoeken, vindt je hele stukken die al "ontbost" zijn.
Dat wordt dan wel weer aangeplant en inderdaad die nieuwe aanplant gaat wel weer CO2 opnemen, maar voordat er weer opgenomen is wat we nu uitstoten (door verbranding van de pellets) zijn we 30 jaar verder en zo veel tijd hebben we niet meer.

Zwerius Kriegsman

• Ramon_1984
hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:51:
[...]

Ach natuurlijk. Wat zakt die kennis toch snel weg. Die originele NTC behoor je op de retour te zetten, inderdaad.
Misschien heb ik er nog wel 1 liggen, mag je die wel hebben.

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:29
Heb kortgeleden voor het eerst data gezien van zo'n 'veelbelovend' PVT-bron systeem: sCOP = 3 !
Als de zon niet schijnt, en je dus juist moet verwarmen, daalt de brontemperatuur tot 0 graden bij een buitentemperatuur van 8 graden om een thermisch vermogen van ca. 200W/paneel te kunnen halen. Oftewel een dT van 8 voor deze passieve warmtewisselaar.
Je verliest dus enorm veel WP-efficiency in de warmteoverdracht van lucht->PVT.

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• reneeke1970
Zwerius schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Maar helaas komen de meeste pellets uit Canada, waar de bossen gewoon plat gezaagd worden om pellets te maken. Handel... :9~
Als je goed op google maps gaat zoeken, vindt je hele stukken die al "ontbost" zijn.
Dat wordt dan wel weer aangeplant en inderdaad die nieuwe aanplant gaat wel weer CO2 opnemen, maar voordat er weer opgenomen is wat we nu uitstoten (door verbranding van de pellets) zijn we 30 jaar verder en zo veel tijd hebben we niet meer.
Ze zijn ontbost omdat ze er tenslotte voor gekweekt /aangeplant zijn.
Maar als je daar klachten over hebt moet je gaan klagen bij de regering want die stelt de regels op over certificaten en bron van oorsprong en dat soort onzin.

• blauwemac
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-03 08:57
Dankzij de certificaten weten waar het hout vandaan komt en kunnen we erover nadenken of we dat een goed idee vinden of niet. Het is niet zo dat die certificaten er de oorzaak van zijn dat juist daar het hout vandaan komt.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• hansdegit
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Misschien heb ik er nog wel 1 liggen, mag je die wel hebben.
Das heel fideel, Ramon, dank.

Maar ik ga niet meer sleutelen aan mn setup;
- Arduino
- Opentherm Gateway
- zoneregeling
- diverse aan/uit thermostaten.
- tig ds18b20 temp sensors.

Het werkt naar behoren en ik vind het wel goed zo.

• Baapje327
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:16
Baapje327 schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:54:
[...]

ik geloof dat ik de antwoorden wel heb denk ik zo. de spiraal is 2.4 m2. maar het lijkt me niet meer dan verstandig om de WP op het vat te zetten met water ipv glycol op spiraal. als t eens goed koud wordt, dan krijg ik anders miss mn huis niet meer warm. (of de WP gaat stuk door t pendelen).
nu maar eens spelen met de WAR en over wat dagen kijken hoe de COP dan is. is een stooklijn van 30-55 graden op een schaal van 15 tot -15 raar?
zo, even een update.
inmiddels heb ik zelf de WP maar aan het buffervat gehangen. Ff klussen, maar zo leer je weer wat loodgieter skills. alles gelukt en het COP is ongeveer factor 4 omhoog gegaan in vergelijking tot de maand december. december was 0.5, en het COP zit nu ergens rond de 2 volgens de afstandsbediening.
Jeeeej!
output per dag is iets van 45 Kwh. Ik heb inmiddels de WAR stooklijn staan op 30-50 graden bij -15 tot 15 graden en de dT op 10 graden. Het pendelen lijkt zeker een stuk beter te zijn, hou de compressor aan/uit in de gaten en volgens mij gaat het om iets van 5 per dag. zal het eens nauwkeurig bijhouden en hier weer melden. ik heb de WP nog niet minder dan 1 Kwh zien verbruiken, zou zomaar kunnen dat dit het laagst modulerende verbruik is.

ik vind COP van 2 nog wel te laag, al lees ik hier ook wel dat de meting van de pana vrij inaccuraat is. ik denk eraan om de dT nog wat te vergroten, want denk dat de WP effectief nu ongeveer 500 liter buffer heeft. Eveneens denk ik eraan om eens te testen om de WP enkel overdag te laten draaien. eens kijken hoe snel de vvw de buffer leeg trekt. Een andere optie is om de stooklijn nog te verlagen. de verwarming lijkt nu geen probleem te hebben om het huis te verwarmen, wel verraderlijk want de vvw heeft flinke betonbuffer, dus verschil merk je pas langzaam.
heeft iemand nog wat advies over deze optie?:
1. dT verhogen van 10 naar 15
2. WP timen op dag uren
3. stooklijn verlagen.

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:16
Zijn hier mensen die flowmeters in de leidingen naar de radiatoren hebben geplaatst?

Ik wil bij het plaatsen van de warmtepomp deze zomer de unit (inclusief pomp) van de vloerverwarming verwijderen. Deze heeft 1 enkele groep en geen flowmeter. Vlak daarvoor zit nog een verdeelblok welke water naar de 5 radiatoren stuurt. Ik hoop dus straks met het knijpen van de radiatoren, de resterende flow door de vloer te duwen.

Echter, ik kan nu (en straks) niet zien hoeveel flow er naar de radiatoren gaat en hoeveel de vloer in gaat. Vandaar mijn gedachte om in elke aanvoerleiding naar een radiator een flowmeter te installeren. Dan kan ik deze beperken en weet ik dat het "restant"door de vloer gaat.

Zoiets bv
https://www.radiatorendis...jpg_20180327122705757.jpg

ijhas wijzigde deze reactie 10-01-2019 16:42 (8%)

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 22:02
Bijna de enige correcte info in dit artikel is de aanbeveling om te isoleren. Er staat zoveel gekleurde en/of onjuiste informatie in dat ik er niet eens aan wil beginnen om het te weerleggen.

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg
5*RPI, 14*ESP8266, 3*Sonoff, NUC7I3BNH

• wauske

wauske

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:43:
[...]

zo, even een update.
inmiddels heb ik zelf de WP maar aan het buffervat gehangen. Ff klussen, maar zo leer je weer wat loodgieter skills. alles gelukt en het COP is ongeveer factor 4 omhoog gegaan in vergelijking tot de maand december. december was 0.5, en het zit nu ergens rond de 2 volgens de afstandsbediening.
Jeeeej!
output per dag is iets van 45 Kwh. Ik heb inmiddels de WAR stooklijn staan op 30-50 graden bij -15 tot 15 graden en de dT op 10 graden. Het pendelen lijkt zeker een stuk beter te zijn, hou de compressor aan/uit in de gaten en volgens mij gaat het om iets van 5 per dag. zal het eens nauwkeurig bijhouden en hier weer melden. ik heb de WP nog niet minder dan 1 Kwh zien verbruiken, zou zomaar kunnen dat dit het laagst modulerende verbruik is.

ik vind COP van 2 nog wel te laag, al lees ik hier ook wel dat de meting van de pana vrij inaccuraat is. ik denk eraan om de dT nog wat te vergroten, want denk dat de WP effectief nu ongeveer 500 liter buffer heeft. Eveneens denk ik eraan om eens te testen om de WP enkel overdag te laten draaien. eens kijken hoe snel de vvw de buffer leeg trekt. Een andere optie is om de stooklijn nog te verlagen. de verwarming lijkt nu geen probleem te hebben om het huis te verwarmen, wel verraderlijk want de vvw heeft flinke betonbuffer, dus verschil merk je pas langzaam.
heeft iemand nog wat advies over deze optie?:
1. dT verhogen van 10 naar 15
2. WP timen op dag uren
3. stooklijn verlagen.
Ik zou juist de dT verkleinen (naar 3), dan gaat de Panasonic harder pompen over de buffer en duurt het wat langer voordat je buffervat op temperatuur is.

Ik zou ook gaan voor flow omhoog en dT verkleinen, al is 3 wel erg laag om het volledige vermogen kwijt te kunnen.

• wauske

wauske

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:49:
Ik zou ook gaan voor flow omhoog en dT verkleinen, al is 3 wel erg laag om het volledige vermogen kwijt te kunnen.
Eensch maar met Panasonic kan je de maximale pompsnelheid instellen, niet het minimale. De dT is vervolgens heel erg van invloed op de pompsnelheid, hoe hoger de dT bij mij staat hoe lager de pompsnelheid.

En mijn WP haalt 50liter/minuut over de buffer. Knappe warmtepomp die dan z'n vermogen niet kwijt kan :p Het is natuurlijk de dT over de afgifte die net zo belangrijk is en dankzij de buffer kunnen Wp en afgifte verschillen qua pompsnelheid en dT.

• Baapje327
g
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:48:
[...]

Ik zou juist de dT verkleinen (naar 3), dan gaat de Panasonic harder pompen over de buffer en duurt het wat langer voordat je buffervat op temperatuur is.
gelijk maar ff ingesteld.
dT betekent toch het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur? als je dat hoger zet, dan geef je toch aan dat de WP een verschil van nu dan 3 graden in aanvoer en retour mag accepteren/ok vindt. Dan is er dus maar weinig verschil in temperatuur in het vat voor de WP verwarmt, wat dus vaak/altijd voorkomt. Kan de WP dan wel lekker draaien? als er 1 graad verschil is, dan kan de WP toch niet echt veel warmte kwijt? het lijkt alsof het minimum kw 1 is, en ik zou een COP van 4 verwachten (gezien de specs, buiten temp en aanvoer temp), dus hij moet 4 kw kwijt kunnen.

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• wauske

wauske

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:30:
g
[...]

dT betekent toch het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur? als je dat hoger zet, dan geef je toch aan dat de WP een verschil van nu dan 3 graden in aanvoer en retour mag accepteren/ok vindt. Dan is er dus maar weinig verschil in temperatuur in het vat voor de WP verwarmt, wat dus vaak/altijd voorkomt. Kan de WP dan wel lekker draaien? als er 1 graad verschil is, dan kan de WP toch niet echt veel warmte kwijt? het lijkt alsof het minimum kw 1 is, en ik zou een COP van 4 verwachten (gezien de specs, buiten temp en aanvoer temp), dus hij moet 4 kw kwijt kunnen.
Zoals hierboven geschreven, bij Panasonic gaat de WP harder pompen bij een lagere dT. Toen die van mij op dT 3 stond ging er 40 liter per minuut door de buffer met 8kw afgifte (van de 9).

Als je de formule gebruikt: liter per seconde x 4,2 (constante) x dT (3) kom je op het maximale vermogen. Als ik het goed herinner heb jij een 16kw dus dan is 16 gedeeld door (4,2 x 3) = 1,26 liter per seconde voor maximale afgifte.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

ijhas schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:36:
Zijn hier mensen die flowmeters in de leidingen naar de radiatoren hebben geplaatst?

Ik wil bij het plaatsen van de warmtepomp deze zomer de unit (inclusief pomp) van de vloerverwarming verwijderen. Deze heeft 1 enkele groep en geen flowmeter. Vlak daarvoor zit nog een verdeelblok welke water naar de 5 radiatoren stuurt. Ik hoop dus straks met het knijpen van de radiatoren, de resterende flow door de vloer te duwen.

Echter, ik kan nu (en straks) niet zien hoeveel flow er naar de radiatoren gaat en hoeveel de vloer in gaat. Vandaar mijn gedachte om in elke aanvoerleiding naar een radiator een flowmeter te installeren. Dan kan ik deze beperken en weet ik dat het "restant"door de vloer gaat.

Zoiets bv
https://www.radiatorendis...jpg_20180327122705757.jpg
Waarom koop je dan geen verdeler met 6 incl de flow meters en verstelling voor de flow?

https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:36:
[...]

Zoals hierboven geschreven, bij Panasonic gaat de WP harder pompen bij een lagere dT. Toen die van mij op dT 3 stond ging er 40 liter per minuut door de buffer met 8kw afgifte (van de 9).

Als je de formule gebruikt: liter per seconde x 4,2 (constante) x dT (3) kom je op het maximale vermogen. Als ik het goed herinner heb jij een 16kw dus dan is 16 gedeeld door (4,2 x 3) = 1,26 liter per seconde voor maximale afgifte.
Klopt dat wel? 4,5 cuub per uur? Lijkt me veel.

• wauske

wauske

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:41:
[...]

Klopt dat wel? 4,5 cuub per uur? Lijkt me veel.
Die van mij heeft 2,4m3/uur laten zien in de praktijk en kan 3m3/uur in de settings op standaard. Die van baapje is een 16 waar ik een 9kw heb dus lijkt.me dat die nog een stapje meer kan. En.als die dat niet haalt, zet je de dT een graadje hoger maar niet meteen op 10 of 15.

• Baapje327
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:36:
[...]

nja een 12 KW, dus dan wordt t iets van 0,95 L per seconde, dus 55 liter per minuut. (3.3 kuub per uur) ik kan de flow in het systeem alleen zien als ie uit staat. (snel uitzetten, en dan kijken leert 40l/min)

dT stond op 5 aanvankelijk (default waarde), en een tijdje op 10 gezet (stond ie vanmorgen), dus een aanpassing naar 3 is ook goed om te testen. ik laat morgen wel ff weten wat ie gedaan heeft afgelopen 20 uur oid.

• wauske

wauske

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:24:
[...]

nja een 12 KW, dus dan wordt t iets van 0,95 L per seconde, dus 55 liter per minuut. (3.3 kuub per uur) ik kan de flow in het systeem alleen zien als ie uit staat. (snel uitzetten, en dan kijken leert 40l/min)

dT stond op 5 aanvankelijk (default waarde), en een tijdje op 10 gezet (stond ie vanmorgen), dus een aanpassing naar 3 is ook goed om te testen. ik laat morgen wel ff weten wat ie gedaan heeft afgelopen 20 uur oid.
In het installateurs menu kan je ergens de maximale pompsnelheid instellen, rechts daarvan staat "uit" waar je de pomp ook kan aanzetten om te zien wat je pomp instellingen doen. Via dat stukje kan je eventueel ook de ontluchtingsstand aanzetten.

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:30:
g
[...]

Zoals Wauske al aangeeft is het afgegeven vermogen afhankelijk van dT en flow. kort door de bocht als je flow halveert moet de flow verdubbelen om hetzelfde vermogen te bereiken.

De gewenste dT is ook afhankelijk van je afgifte systeem. Met een Ta van 30 en v.v. kun je natuurlijk nooit geen dT van 10 of 15 hebben.

Zelf heb ik een 11,2KW WP, en heb primair een flow van 26 ltr minuut.
Omdat de Mitsu een vaste pompsnelheid en vast debiet heeft varieert mijn dT dus tussen de 6,15 (11,2KW max vermogen) en 2,5 (4,4KW min. vermogen).

Ik weet niet hoe dit bij jou panasonic werkt, als de dT een vaste waarde is zou ik deze dan eens op 5 zetten.

Ik zie bij @Dylantje2 die volgens mij een Panasonic H heeft (dus ook variabele flow) dat zijn dT varieert tussen de 3,4 (laag vermogen, lage Ta) en 7,2 (vol vermogen, hogere Ta).

Dus dat de Panasonic op een vaste dT regelt is volgens mij ook niet zo.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:47:
[...]

Zoals Wauske al aangeeft is het afgegeven vermogen afhankelijk van dT en flow. kort door de bocht als je flow halveert moet de flow verdubbelen om hetzelfde vermogen te bereiken.

De gewenste dT is ook afhankelijk van je afgifte systeem. Met een Ta van 30 en v.v. kun je natuurlijk nooit geen dT van 10 of 15 hebben.

Zelf heb ik een 11,2KW WP, en heb primair een flow van 26 ltr minuut.
Omdat de Mitsu een vaste pompsnelheid en vast debiet heeft varieert mijn dT dus tussen de 6,15 (11,2KW max vermogen) en 2,5 (4,4KW min. vermogen).

Ik weet niet hoe dit bij jou panasonic werkt, als de dT een vaste waarde is zou ik deze dan eens op 5 zetten.

Ik zie bij @Dylantje2 die volgens mij een Panasonic H heeft (dus ook variabele flow) dat zijn dT varieert tussen de 3,4 (laag vermogen, lage Ta) en 7,2 (vol vermogen).

Dus dat de Panasonic op een vaste dT regelt is volgens mij ook niet zo.
UHM

De mijne staat "vast" op dT 5...
Dus de pana houd zich er niet aan
Hier al een paar keer aangegeven...
Misschien iemand die wil testen met de setting dT....
Er zijn mensen die zeggen dat dT in de pana alleen voor SWW is.

Dylantje2 wijzigde deze reactie 10-01-2019 18:50 (3%)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Rol-Co

Rol-Co

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:10:
[...]

Die van mij heeft 2,4m3/uur laten zien in de praktijk en kan 3m3/uur in de settings op standaard. Die van baapje is een 16 waar ik een 9kw heb dus lijkt.me dat die nog een stapje meer kan. En.als die dat niet haalt, zet je de dT een graadje hoger maar niet meteen op 10 of 15.
Ok, maar alleen bij het volle vermogen, wanneer is dat nu, is het niet gewoon zaak om te kijken welk vermogen nodig voor het huis en daar op afstellen? Of is de pana regeling echt zoveel anders.

Edit:
Met hogere tb haal je toch ook meer vermogen op minimale snelheid, bijv 1000W cop 5=5kW en lage dt (weinig afgifte) , bij 0 graden wordt het vermogen lager en meer afgifte dus zal de 5kW op een hogere snelheid gehaald worden, bijv 1350W, maar dan stel je je flow toch niet in op de volle 12kW? Daar gaat ie alleen maar van brullen als het koud word.

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:07 (23%)

Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:49:
[...]

UHM

De mijne staat "vast" op dT 5...
Dus de pana houd zich er niet aan
Hier al een paar keer aangegeven...
Misschien iemand die wil testen met de setting dT....
Er zijn mensen die zeggen dat dT in de pana alleen voor SWW is.
Ik vind het eigenlijk ook niet meer als normaal dat de dT mee verandert met de vermogens behoefte.
Hoe wil je op minimaal niveau draaien met een lage Ta en een dT van 5, dat gaat je niet lukken volgens mij.

Misschien dat iemand anders de Panasonic beter kan doorgronden :P

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:24
Hoe zat het ook alweer met het koelen met een Zubadan? Was daar een kabeltje voor nodig om het te activeren? Binnen- of buitenunit?

Kan het slecht vinden in de dikke 6 topics en verschillende pdf's

• wauske

wauske

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:49:
[...]

Ok, maar alleen bij het volle vermogen, wanneer is dat nu, is het niet gewoon zaak om te kijken welk vermogen nodig voor het huis en daar op afstellen? Of is de pana regeling echt zoveel anders.
Ja, dat is ook de noodzaak maar de Panasonic probeert het voornamelijk.zelf te regelen. De Panasonic hier wil zo snel mogelijk na inschakeling op de Ta komen (tikte net even de 8,6kW aan). Dat wil zeggen dat hij hier met Ta 38 en dT 8 er 10 minuten over deed en vervolgens op 20Hz ging draaien, hoogste dT was kortstondig 7. De pompsnelheid over de buffer was 20 tot 20,5 liter per minuut (minimum wat hij zo'n beetje kan).
Als ik de dT op 3 heb staan doet hij het zelfde maar dan komt de dT niet boven de 3 maar gaat de pompsnelheid wel maar 40 liter per minuut. Totdat de Ta is gehaald en dan zakt de pomp en compressor naar 20lpm en 20Hz.

@Dylantje2, ik heb al meerdere keren mijn bevindingen gepost hierover.
dT instelling is leuk maar als je dT 5 instelt en je afgifte doet maar dT 3 omdat deze op temperatuur is, waarom wil je dan persee 5 hebben? Bij dT 5 gaat de pompsnelheid omhoog om die dT te halen (als je dT te hoog is, en omlaag als je dT te laag is). Maar als je systeem op temperatuur is (Tr komt in de buurt van Ta) dan is je systeem in balans en heb je geen dT 5 nodig.
Uitzondering is waarschijnlijk jouw systeem waar de Ta niet gehaald werd door lage buitentemperatuur met een te hoge dT en lage COP als gevolg. Normaliter springt het element dan bij om alsnog op de gewenste Ta te komen.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:22
!null schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:44:
@webje1982 Lijkt me sterk dat je niet genoeg hebt aan 400 liter vat voor een gezin. Velen redden het met 200 liter.
Je kunt ook nog denken aan een douche WTW, maar zou niet nodig moeten zijn bij 400 liter.

Wij hanteren 300 liter waarvan alleen bovenste helft door warmtepomp warmgehouden wordt (onder door zonneboiler)
Hoezo lijkt je sterk, Ik heb een 500 liter vat voor gezin van 4, moet iedere dag opgeladen worden, ik verwarm wel maar tot 50 graden.

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Ik vind het eigenlijk ook niet meer als normaal dat de dT mee veranderd met de vermogens behoefte.
Hoe wil je op minimaal niveau draaien met een lage Ta en een dT van 5, dat gaat je niet lukken volgens mij.

Het is precies zoals jij het aangeeft.
Een F serie loopt mooi rustig op een delta t van 2,5, afhankelijk van je afgifte systeem hoort daar een debiet bij met de bijbehorende delta t.
TriLithium schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:06:
Hoe zat het ook alweer met het koelen met een Zubadan? Was daar een kabeltje voor nodig om het te activeren? Binnen- of buitenunit?

Kan het slecht vinden in de dikke 6 topics en verschillende pdf's
Als je de ERSC binnenunit hebt werkt het gewoon zonder kabeltjes.

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:06:
[...]

Ja, dat is ook de noodzaak maar de Panasonic probeert het voornamelijk.zelf te regelen. De Panasonic hier wil zo snel mogelijk na inschakeling op de Ta komen (tikte net even de 8,6kW aan). Dat wil zeggen dat hij hier met Ta 38 en dT 8 er 10 minuten over deed en vervolgens op 20Hz ging draaien, hoogste dT was kortstondig 7. De pompsnelheid over de buffer was 20 tot 20,5 liter per minuut (minimum wat hij zo'n beetje kan).
Als ik de dT op 3 heb staan doet hij het zelfde maar dan komt de dT niet boven de 3 maar gaat de pompsnelheid wel maar 40 liter per minuut. Totdat de Ta is gehaald en dan zakt de pomp en compressor naar 20lpm en 20Hz.

dT instelling is leuk maar als je dT 5 instelt en je afgifte doet maar dT 3 omdat deze op temperatuur is, waarom wil je dan persee 5 hebben? Bij dT 5 gaat de pompsnelheid omhoog om die dT te halen (als je dT te hoog is, en omlaag als je dT te laag is). Maar als je systeem op temperatuur is (Tr komt in de buurt van Ta) dan is je systeem in balans en heb je geen dT 5 nodig.
Uitzondering is waarschijnlijk jouw systeem waar de Ta niet gehaald werd door lage buitentemperatuur met een te hoge dT en lage COP als gevolg. Normaliter springt het element dan bij om alsnog op de gewenste Ta te komen.
Maakt me even niet uit waarom mijne op Dt 5 staat..
maar hij loopt van 7 tot 2,x
Dus hoe komt dat als hij op 5 staat?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Rol-Co

Rol-Co

LittleTycoon schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:07:
[...]

Hoezo lijkt je sterk, Ik heb een 500 liter vat voor gezin van 4, moet iedere dag opgeladen worden, ik verwarm wel maar tot 50 graden.
Dus jij hebt een jaarlijks waterverbruik van 180 m3 alleen aan de douche? Dat is fors.

• Ramon_1984
@Grolsch http://www.rihoclimatesys...519R%25E6%25B3%2505Z%2594
In deze handleiding staat het ook mooi omschreven en voorbeelden met debiet voor vloerverwarming

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:24
Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:10:
[...]

Als je de ERSC binnenunit hebt werkt het gewoon zonder kabeltjes.
Jij hebt toch een schakelaar om te zeggen koelen of verwarmen?
TriLithium schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:24:
[...]

Jij hebt toch een schakelaar om te zeggen koelen of verwarmen?
Dat heeft te maken met mijn Danfoss regeling, de regeling moet immers weten of er gekoeld of verwarmd moet worden. Bij koelen betekent T-setpoint = 20, T-ruimte = 23 = open. Bij verwarmen moet de zone dan juist dicht.

Dit heeft niets met de WP te maken, die zet je via het bedieningspaneel op de binnenunit op koelen, en gaan met die banaan.

Maar je moet dus wel de ERSC binnenunit hebben, anders heb je die functionaliteit niet.
Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:23:
@Grolsch http://www.rihoclimatesys...519R%25E6%25B3%2505Z%2594
In deze handleiding staat het ook mooi omschreven en voorbeelden met debiet voor vloerverwarming
Een leuke "indicatie" maar er zijn meer factoren die de flow bepalen die ik in die tabel niet terug zie.
Zoals leiding diameter en gewenste Ta.

zelf heb ik van Henco een tekening met tabellen met basisinstellingen gekregen adhv de groepslengtes en gewenste ruimtetemperaturen.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:30 (41%)

• wauske

wauske

Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:10:
[...]

Maakt me even niet uit waarom mijne op Dt 5 staat..
maar hij loopt van 7 tot 2,x
Dus hoe komt dat als hij op 5 staat?
Omdat de Panasonic de 5 als zo'n beetje het maximum probeert aan te houden, niet als een vast gegeven. Als ik dT op 3,4 of 5 instel komt mijn behaalde dT (over de buffer) niet boven die instelling maar varieert hoofdzakelijk de pompsnelheid en compressor snelheid totdat de Tr bij de Ta in de buurt komt en dan zakt de dT alsnog en dat is ook de bedoeling (want dan kan het systeem efficiënter gaan lopen).

Dat jij 7 ziet is raar maar waarschijnlijk loopt je systeem al langere tijd onder de gewenste Ta. Dat kan ik niet bevestigen omdat mijn systeem altijd in 10 á 20 minuten op minimaal draait omdat de Ta behaald is. Maar als ik het goed heb gelezen komt je element bij als de Ta te lang te laag is, tenzij je die uitgeschakeld hebt of doordat de buitentemperatuur te hoog is (ik kan instellen bij welke buitentemperatuur het element pas beschikbaar komt).

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Precies, en loopt hij dus langer harder, wat niet gunstig is als het rond het vriespunt is, dat snel naar Ta doet hij hier ook maar omdat ik de flow lager heb loopt die vrij snel op en toert hij netjes terug en gaat vervolgens een tijd op een laag pitje draaien, beter voor defrosts.
Tr in de buurt van Ta? Dat kan alleen bij een voorraad of buffer vat lijkt mij, in een systeem heb je dan geen afgifte (warm buiten) of de Ta loopt op en gaat hij stop.

Hieronder staat inderdaad ook, dt van 5, ik zie van 3.0-7 ongeveer maar de hoge zijn alleen bij start, constante snelheid geeft 3 tot 4,5 afhankelijk van Tb (waarbij 4,5 als het warmer is buiten)
Een dt van 1 graad lijkt mij niet goed, zie je nergens en er is ook geen warmtemeter die dit goed kan meten.

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:41 (7%)

• Baapje327
[...]

@Dylantje2,. Maar als je systeem op temperatuur is (Tr komt in de buurt van Ta) dan is je systeem in balans en heb je geen dT 5 nodig.
hey, deze 2 zinnen triggerde mij. ik zie geregeld dat de Tr en de Ta bij elkaar in de buurt komen, soms volgens mij zelfs gelijk. net 2 uurtjes op dT 3 gezeten, en was keurig 2 graden verschil. De compressor zoemde zachtjes tussen de 19/20 hz. lijkt dus in balans. COP was over de 3, dus omhoog. even over langere tijd in de gaten houden.

ook even de pompsnelheid getest, als je hem aanzet gaat ie iets over de 40L/min (in het max pompsnelheid menu dus).
Maar ik snap echt niks van de instelbaarheid hiervan, is niet in l/min. de codes gaan van 0x96, 0x97 etc, en dan gaat ie naar 0xA0, 0xA1 etc, en dan 0xB1 enz. staat in het boekje dat je deze functie normaliter niet nodig hebt, maar dat je hier kunt ontluchten. kan iemand hier wat licht op schijnen?

over de aanvoer/retour temp staat het volgende in de gebruiksaanwijzing, in citaat:
"delta T aanvoer-retour Fabrieksinstelling 5 graden.
stel het temperatuurverschil in tussen uitgaande & retourtemperatuur van het circulatiewater in de verwarmingsstand.
Als het temperatuurverschil wordt vergroot, bespaart dit energie maar geeft minder comfort, Als het verschil kleiner wordt, gebruikt het meer energie maar is het wat comfortabeler. instelbereik = 1-15 graden.
"
leek mij dus handig om het verschil groter te zetten, zit toch buffervat tussen. maar blijkt dus andersom te zijn.
misschien even ter check voor mij, de aanvoerstemperatuur is toch de temperatuur die de WP uitspuugt, en dus aanvoert?
en de retourtemperatuur is toch de temperatuur die de WP retour krijgt (dus t koude water)?

• wauske

wauske

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:31:
[...]

Precies, en loopt hij dus langer harder, wat niet gunstig is als het rond het vriespunt is, dat snel naar Ta doet hij hier ook maar omdat ik de flow lager heb loopt die vrij snel op en toert hij netjes terug en gaat vervolgens een tijd op een laag pitje draaien, beter voor defrosts.
Naar mijn logging is dat 3 of 5 of 8 nauwelijks verschil in de praktijk. Hij liep nu 15 minuten op 2,5kw en zakt snel maar 1kw. Met dT 3 was het langer op 2kw en veel rustiger terugtoeren. Qua totaal kWh denk ik dat het niet of nauwelijks iets uitmaakt in mijn geval omdat hij uiteindelijk toch gaat pruttelen. De Tarieven is daar veel meer voor van belang, lager is besparing.
Tr in de buurt van Ta? Dat kan alleen bij een voorraad of buffer vat lijkt mij, in een systeem heb je dan geen afgifte (warm buiten) of de Ta loopt op en gaat hij stop.
Nee hoor, kan ook met vloerverwarming of radiatoren. Zeker als je een hele lage Ta gebruikt en je vloer verzadigd is of de radiatoren hebben te weinig afgifte. De Ta gaat dan oplopen en de Tr ook, afhankelijk van welke te hoog wordt (bij mij vaak Tr) dan stopt de WP en dat noem ik dan pendel gedrag.
Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:33:
[...]

hey, deze 2 zinnen triggerde mij. ik zie geregeld dat de Tr en de Ta bij elkaar in de buurt komen, soms volgens mij zelfs gelijk. net 2 uurtjes op dT 3 gezeten, en was keurig 2 graden verschil. De compressor zoemde zachtjes tussen de 19/20 hz. lijkt dus in balans. COP was over de 3, dus omhoog. even over langere tijd in de gaten houden.
Hier ook maar omdat mijn buffer veel kleiner is gebeurt dit dus als het buiten 8 graden is, en de Ta 37 ma 5 minuten al. De WP levert gewoon teveel power waardoor de Ta en Tr stijgen. Als de Tr boven de ingestelde Ta komt dan stopt ie maar als de Ta ongeveer 2,5 graden boven de ingestelde Ta komt stopt die ook
ook even de pompsnelheid getest, als je hem aanzet gaat ie iets over de 40L/min (in het max pompsnelheid menu dus).
Maar ik snap echt niks van de instelbaarheid hiervan, is niet in l/min. de codes gaan van 0x96, 0x97 etc, en dan gaat ie naar 0xA0, 0xA1 etc, en dan 0xB1 enz. staat in het boekje dat je deze functie normaliter niet nodig hebt, maar dat je hier kunt ontluchten. kan iemand hier wat licht op schijnen?
Dit zijn hexadecimale waarde, niet te herleiden naar pompsnelheid omdat dat afhangt van de achterliggende buizen e.d. Bij mij doet 0x96 51 liter per minuut. 0x85 meen ik nog 32. Hoger heb ik niet getest, maar ik zal morgen eens een filmpje maken wat ik bedoelde.

• Dylantje2

Dylantje2

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:33:
[...]

over de aanvoer/retour temp staat het volgende in de gebruiksaanwijzing, in citaat:
stel het temperatuurverschil in tussen uitgaande & retourtemperatuur van het circulatiewater in de verwarmingsstand.
Als het temperatuurverschil wordt vergroot, bespaart dit energie maar geeft minder comfort, Als het verschil kleiner wordt, gebruikt het meer energie maar is het wat comfortabeler. instelbereik = 1-15 graden.
"
leek mij dus handig om het verschil groter te zetten, zit toch buffervat tussen. maar blijkt dus andersom te zijn.
misschien even ter check voor mij, de aanvoerstemperatuur is toch de temperatuur die de WP uitspuugt, en dus aanvoert?
en de retourtemperatuur is toch de temperatuur die de WP retour krijgt (dus t koude water)?
https://numbermonk.com/

Je kunt kijken welke snelheid je systeem kan halen..
Mijn zit ergens bij 35Liter aan de max...
Kan dus per systeem verschillen.

De vraag blijft..
Moet je de MAX van pomp instellen.
Of de basis instelling van pana 16/minuut _/-\o_ _/-\o_

@wauske
Manaul staat zuiniger en standaard.
Dus waarom moet ik hem aanpassen?
Om zuiniger te worden?
Dat klopt niet toch?

Alleen als ik op heb gelet, schijnt de manual ruk vertaald te zijn, volgens sommige hier...
En nogmaals dat dT alleen voor SWW ingesteld zou worden..?
Dat zou wel verklaren waarom pana het zelf regelt? als wij bij CV kijken...

Dylantje2 wijzigde deze reactie 10-01-2019 19:52 (5%)

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:50:
[...]

De vraag blijft..

@wauske
Om zuiniger te worden?
Dat klopt niet toch?

Alleen als ik op heb gelet, schijnt de manual ruk vertaald te zijn, volgens sommige hier...
Ik heb het al vaker gevraagd maar niemand geeft antwoord. Staat er in je boekje nog iets apart wat wel over sww zou gaan?
Dus eigenlijk twee omschrijvingen, eentje voor sww en eentje voor CV....

• Ramon_1984
[...]

De vraag blijft..

@wauske
Om zuiniger te worden?
Dat klopt niet toch?

Neej, je moet elke warmte overdragend object het juiste debiet gaan geven.
Of dit een warmte pomp of cv ketel is maakt niet heel veel uit, allebei wekken ze warmte op.

Zonder buffervat, en met jaga gewone en vloerverwarming is het zoals je het nu hebt onbegonnen werk!.

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Neej, je moet elke warmte overdragend object het juiste debiet gaan geven.
Of dit een warmte pomp of cv ketel is maakt niet heel veel uit, allebei wekken ze warmte op.

Zonder buffervat, en met jaga gewone en vloerverwarming is het zoals je het nu hebt onbegonnen werk!.
Vertel?
Ik snap je niet

• wauske

wauske

[...]

@wauske
Om zuiniger te worden?
Dat klopt niet toch?

Ik zeg helemaal niet dat je hem moet aanpassen, ik leg alleen uit wat mijn constatering is. Over SWW kan ik niets zeggen want dat doet de mijne niet.

Het verklaart eigenlijk helemaal niets, als de WP het alleen bij SWW zou doen. Praktijk bij mij is dat de WP gewoon niet BOVEN (maar wel onder) de ingestelde dt komt. Als dT heel lang te hoog is heb je gewoon te weinig vermogen en kan je WP niet terugmoduleren dus kan je het Element laten bijspringen of accepteren dat het zo is.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je er zo'n issue van maakt. Dat is je pas 20x verteld.

Grolsch schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Ik vind het eigenlijk ook niet meer als normaal dat de dT mee verandert met de vermogens behoefte.

Jij wel, de mitsubishi heeft een vast toerental voor de pomp. ;)

Ik weet niet beter dan dat het streven naar een dT van 5 juist wel normaal is. Bij gestuurde pompen tenminste wel. Daar zal bij laag vermogen de pomp rustiger draaien, dan bij hoog vermogen.
Het zal op laag vermogen misschien 4K zijn en op hoog 6K.

• Ramon_1984
Zoek maar eens op volumestroom tabel vloerverwarming jaga en radiatoren

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Ik heb het al vaker gevraagd maar niemand geeft antwoord. Staat er in je boekje nog iets apart wat wel over sww zou gaan?
Dus eigenlijk twee omschrijvingen, eentje voor sww en eentje voor CV....
mmm Meeste gaat over een extra printplaat, waar je domestic water in kunt stellen.
In het display bij settings zit er eigenlijk weinig wat je apart in kunt stellen tussen cv en SWW

• Rol-Co

Rol-Co

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:50:
[...]

Naar mijn logging is dat 3 of 5 of 8 nauwelijks verschil in de praktijk. Hij liep nu 15 minuten op 2,5kw en zakt snel maar 1kw. Met dT 3 was het langer op 2kw en veel rustiger terugtoeren. Qua totaal kWh denk ik dat het niet of nauwelijks iets uitmaakt in mijn geval omdat hij uiteindelijk toch gaat pruttelen. De Tarieven is daar veel meer voor van belang, lager is besparing.
Precies, die langer op 2,5 is slechter voor je defrosts, zo snel mogelijk naar laag als het kan is mijn devies. :)
[...]

Nee hoor, kan ook met vloerverwarming of radiatoren. Zeker als je een hele lage Ta gebruikt en je vloer verzadigd is of de radiatoren hebben te weinig afgifte. De Ta gaat dan oplopen en de Tr ook, afhankelijk van welke te hoog wordt (bij mij vaak Tr) dan stopt de WP en dat noem ik dan pendel gedrag.
Klopt ook, bij lage Ta heb je ook weinig afgifte, dat hangt aan elkaar. Dat jouw Tr gaat oplopen komt omdat je warmtepomp te groot is voor je systeem.
Hier is dat anders omdat hij op Ta regelt en niets doet met Tr dus Tr loopt op, vermogen is nog het zelfde dus Ta loopt lineair mee en stopt bij 2 graden boven setpoint.
Word het kouder buiten heb ik meer afgifte, gaat de Ta niet oplopen en blijft hij langer door pruttelen, dat is ongeveer bij 0 graden.
Maar zit er een defrost in gaat hij daarna eerst weer volle bak gassen omdat Ta laag is en doordat mijn flow niet zo idioot hard staat toert hij weer snel terug, zou ik dat niet doen is het defrost, defrost, defrost.

Zie hier (tik even op extended data)
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20190109&gs=3&m=1

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-01-2019 20:30 (3%)

• Baapje327
wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 19:50:

[...]

Dit zijn hexadecimale waarde, niet te herleiden naar pompsnelheid omdat dat afhangt van de achterliggende buizen e.d. Bij mij doet 0x96 51 liter per minuut. 0x85 meen ik nog 32. Hoger heb ik niet getest, maar ik zal morgen eens een filmpje maken wat ik bedoelde.
helder (had ik kunnen weten), ik heb hem om 0xfe gezet, wat overeenkomt met 254, was 150. hij liep 45l/min. lekker doortesten :)

bij mij is overigens de aanvoer temperatuur lager dan de retour, is dat logisch?

• Rol-Co

Rol-Co

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:10:
[...]

helder (had ik kunnen weten), ik heb hem om 0xfe gezet, wat overeenkomt met 254, was 150. hij liep 45l/min. lekker doortesten :)

bij mij is overigens de aanvoer temperatuur lager dan de retour, is dat logisch?
Ja bij een defrost ;)

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:05:
[...]

Jij wel, de mitsubishi heeft een vast toerental voor de pomp. ;)

Ik weet niet beter dan dat het streven naar een dT van 5 juist wel normaal is. Bij gestuurde pompen tenminste wel. Daar zal bij laag vermogen de pomp rustiger draaien, dan bij hoog vermogen.
Het zal op laag vermogen misschien 4K zijn en op hoog 6K.
Hoe heb jij de heimeier eclipse op je radiatoren ingesteld?
Gebruik je hiervoor de app, en vul je de juiste gevens van een radiator in?

• Dylantje2

Dylantje2

Baapje327 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Kijk maar eens hier:
https://snapshot.raintank...71Ruu6cruFAvxX1QAByXKZLpe

Volgens sommige een waardeloos systeem maar het geeft je misschien inzicht.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:06:
[...]

mmm Meeste gaat over een extra printplaat, waar je domestic water in kunt stellen.
In het display bij settings zit er eigenlijk weinig wat je apart in kunt stellen tussen cv en SWW
Dat is dan raar want je kunt bij iedere wp instellen bij welke verschil temperatuur hij de boiler weer moet gaan verwarmen.
Doel 50 graden, verschil van 5 graden is verwarmen zodra hij 45 is. Hoe kleiner de stapjes, des te meer energie verbruik.
Dus ik denk dat de instelbare dt van de h pana over de sww instelling gaat.
Ik zou ook best eens een wp willen zien die dt van 15 kan halen.....

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:04:
[...]

Maar ik snap nog steeds niet waarom je er zo'n issue van maakt. Dat is je pas 20x verteld.
Wat is je setting dan?

Je zegt dat behalve mijn systeem oid..
maar je hebt een overkill toch?

En wat is deze jou waard dan?:
ver de aanvoer/retour temp staat het volgende in de gebruiksaanwijzing, in citaat:
"
Ik snap echt wel dat als mijn afgifte niet klopt er hier of daar iets anders gaat lopen.

maar ik heb dagen dat ik rond de dT 3 loop
en dagen dT5+

Waarom is dan het advies om hem strakker te zetten?
Als de manual zegt groter is zuiniger...

Als mijn afgifte beter zou zijn zou mijn dT vanzelf kleiner worden.
maar we gaan alles er weer bij halen om te zorgen dat mijn systeem zonder buffer [ daar gaan we weer ] niet zou werken.
COP op pana zegt niets..

Maar hij draait ook dagen op 3 [ zachter weer ]
En op 7 vannacht bij harder werken..
Terwijl hij op 5 staat..

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:24:
[...]

Wat is je setting dan?

Je zegt dat behalve mijn systeem oid..
maar je hebt een overkill toch?

En wat is deze jou waard dan?:

[...]

Ik snap echt wel dat als mijn afgifte niet klopt er hier of daar iets anders gaat lopen.

maar ik heb dagen dat ik rond de dT 3 loop
en dagen dT5+

Waarom is dan het advies om hem strakker te zetten?
Als de manual zegt groter is zuiniger...

Als mijn afgifte beter zou zijn zou mijn dT vanzelf kleiner worden.
maar we gaan alles er weer bij halen om te zorgen dat mijn systeem zonder buffer [ daar gaan we weer ] niet zou werken.
COP op pana zegt niets..

Maar hij draait ook dagen op 3 [ zachter weer ]
En op 7 vannacht bij harder werken..
Terwijl hij op 5 staat..
Groter is zuiiniger voor het sww

• pleio65
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Precies, die langer op 2,5 is slechter voor je defrosts, zo snel mogelijk naar laag als het kan is mijn devies. :)

[...]

Klopt ook, bij lage Ta heb je ook weinig afgifte, dat hangt aan elkaar. Dat jouw Tr gaat oplopen komt omdat je warmtepomp te groot is voor je systeem.
Hier is dat anders omdat hij op Ta regelt en niets doet met Tr dus Tr loopt op, vermogen is nog het zelfde dus Ta loopt lineair mee en stopt bij 2 graden boven setpoint.
Word het kouder buiten heb ik meer afgifte, gaat de Ta niet oplopen en blijft hij langer door pruttelen, dat is ongeveer bij 0 graden.
Maar zit er een defrost in gaat hij daarna eerst weer volle bak gassen omdat Ta laag is en doordat mijn flow niet zo idioot hard staat toert hij weer snel terug, zou ik dat niet doen is het defrost, defrost, defrost.
Defrost, defrost is wel herkenbaar. Voluit gassen en defrost. Het lijkt er op dat de WP dan in een soort defrost cyclus terecht komt. Jou advies is om een flow limiet in te stellen, Ik gebruik nu de geluidsreductiestand om de compressor minder hard te laten draaien.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

Pagina: 1 ... 20 ... 56 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True