Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 121 Laatste
Acties:
  • 581.951 views

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:10
BlueTooth76 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:03:
Heb zaterdag een stekker voor m'n Grundfoss pomp besteld, daar komt dan een snoer aan, direct op het stopcontact.
Ik ga 'm 24/7 over het open buffervat laten pompen (PP2 / 6 Watt / ~0,5m3).

Zo onttrek ik ook nog warmte uit het buffervat als de warmtepomp al gestopt is met verwarmen.
Dat maakt weer langere runs bij het opstarten (buffervat verder afgekoeld) en langer uit tussen de runs (want pomp loopt na).

De kamertemperatuur blijft mooi tussen de 20 en 20,5 graden, dus dat is ook geen probleem.

Stroomverbruik is ook weer wat gedaald, ook dat is gunstig. Ik betaal voor kWh's, niet voor COP :P
Dat was ik ook van plan, waar heb je de kabel besteld?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:03:
Heb zaterdag een stekker voor m'n Grundfoss pomp besteld, daar komt dan een snoer aan, direct op het stopcontact.
Ik ga 'm 24/7 over het open buffervat laten pompen (PP2 / 6 Watt / ~0,5m3).

Zo onttrek ik ook nog warmte uit het buffervat als de warmtepomp al gestopt is met verwarmen.
Dat maakt weer langere runs bij het opstarten (buffervat verder afgekoeld) en langer uit tussen de runs (want pomp loopt na).

De kamertemperatuur blijft mooi tussen de 20 en 20,5 graden, dus dat is ook geen probleem.

Stroomverbruik is ook weer wat gedaald, ook dat is gunstig. Ik betaal voor kWh's, niet voor COP :P
Mijn pomp zit aan Jumo regelaar vast, dient als thermostaat.

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:14

BlueTooth76

Let the sun shine!

Felicia schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Dat was ik ook van plan, waar heb je de kabel besteld?
Hij is wel op meerdere plaatsen leverbaar, is ook maar net of je een rechte stekker wil of 90 graden bochtje, met of zonder snoer, etc. Als je in Google zoekt op Grundfos Alpha stekker dan vind je er genoeg ;)

Die van mij komt van Benelux parts (hoop ik).
reneeke1970 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:57:
[...]

Mijn pomp zit aan Jumo regelaar vast, dient als thermostaat.
Mocht ik toch vreemde verschijnselen kijken dan ga ik daar eens mee aan de slag.
Voorlopig ga ik voor de KIS oplossing ;)

Ik ga de "anti freeze" instelling dan ook geheel uitzetten, ik zie het niet gebeuren dat het buiten 15 graden vriest en de buffer zover afkoelt dat de CV leidingen bevriezen, dan is de WP allang weer aangesprongen omdat het in huis ook afkoelt.

De Grundfos zorgt wel voor de flow uit de buffer dus geen stilstaand water.
Daarnaast, het zijn geïsoleerde leidingen, door loze grondbuizen (125mm ø) op 80cm meter diepte (onder fundering door gelegd). Ik denk dat dat niet zo snel bevriest daar.
Ik zou eigenlijk eens een NTC in zo'n buis moeten schuiven, dan kan ik zien hoe koud het daar wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5iCHTXL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nXHVaxt.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-01-2019 17:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Tweakers graag jullie mening :)

Onderstaande warmte verliezen heb ik (met veel moeite) doorgekregen van mijn projectbouwer:

Nieuwbouwhuis 2 onder 1 kap EPC 0.2 WTW aanwezig

Ruimte 205 woonkamer 20° 1068W
Ruimte 206 eethoek 20° 1064W
Ruimte 207 keuken 20° 535W
Ruimte 208 hal 18° 103W
Totaal begane grond = 2770

Ruimte overloop 18° 114W
Ruimte slp 2.3 20° 665W
Ruimte slp 2.4 20° 667W
Ruimte badkamer 22° 603W
Ruimte slp 2.5 20° 1420W
Totaal verdieping 1 = 3469 (meer dan begane grond :? )

Totaal dus 6239W bij vermoedelijk -10.
Al kan deze nog iets hoger liggen op -8 bijvoorbeeld omdat er een temperatuurcorrectie tijdconstante wordt toegepast. Geen idee wat het betekend.

Volgens het ISSO 51 mag er nog 2.5Wm2 van de waarde worden afgetrokken als er geen nachtverlaging wordt toegepast. Dan kom ik een waarde van 5940W met 54Wm2.

Op de babykamer na (max 18°) gaan we de slaapkamers en badkamer niet verwarmen de waardes voor de bovenverdieping zullen dus aanzienlijk lager liggen en naar mijn idee is niet onrealistisch te verwachten dat we dan onder de 5kW zitten.

In die optiek lijkt de pana mono 5kW mij dan ook een prima optie. Als de temperaturen iets hoger zijn de warmteverliezen ook weer aanzienlijk minder. Goed idee die pana 5kW of is dit af te raden op basis van bovenstaande?

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Oude slang is niet direct slecht, als hij maar diffuusdicht is.
Als hij dat niet is....dan de frees in de vloer :9
Misschien iets overdreven, maar er zit vaak enorm veel vuil in zulke systemen. Ik heb al compleet dichtgeslibde vloerverwarming gezien.

Sowieso zou ik een scheiding maken, maar dan heb je weer een punt van warmteoverdracht.
Je moet dus een dT hebben tov benodigde aT van de vloer.
Gezien de extra investering van pomp, wisselaar, expansievat en het eventueel spoelen van de vloer, kosten van chemische toevoeging om nieuwe vervuiling tegen te gaan en de hogere aanvoerT over de rest van de levensduur, zeg ik...de frees erin.

Het risico van een gedeeltelijk verstopte platenwisselaar, is kans op bevriezing van het cv water in koelbedrijf....of defrost. De verdampingsdruk is vaak onder 0, want bij voldoende flow is dat geen probleem.
Maar bij een verstopping kan ijsvorming ontstaan en dan worden de platen ingedeukt en kunnen ze gaan lekken.

Bij iedere cv-ketel vervalt direct de garantie als hij is aangesloten op een niet diffuusdicht systeem, dus zonder scheiding. Ik verwacht dat het bij warmtepompen niet anders is.
Als er nog iemand twijfelt over het nut van scheiden van de vloerverwarming bij niet diffusie dichte zwarte slangen: in 2000 is bij ons de vloerverwarming gescheiden met een platenwisselaar, en zijn de slangen gespoeld.
Ik heb dit jaar de pomp vervangen: zo zag de oude pomp er uit na 18 jaar draaien in een gescheiden systeem. Deze metaalachtige aangroei is zelfs met gereedschap niet te verwijderen.Deze rotzooi wil je toch niet in je CV of warmtepomp hebben .

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r9g86qmb.jpg

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CJG schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:13:
[...]

Als er nog iemand twijfelt over het nut van scheiden van de vloerverwarming bij niet diffusie dichte zwarte slangen: in 2000 is bij ons de vloerverwarming gescheiden met een platenwisselaar, en zijn de slangen gespoeld.
Ik heb dit jaar de pomp vervangen: zo zag de oude pomp er uit na 18 jaar draaien in een gescheiden systeem. Deze metaalachtige aangroei is zelfs met gereedschap niet te verwijderen.Deze rotzooi wil je toch niet in je CV of warmtepomp hebben .

[Afbeelding]
Wow ja, wat een rommel :o

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CJG schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:13:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik zeuren
Dit is de pomp toch?
Slangen zijn niet van metaal..?
Ik weet dat de zwarte bagger zijn, maar dit is toch "gewoon" corrosie... Wat des te meer verklaard dat een [metaal ] filter nodig is?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Dylantje2 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:29:
[...]

Mag ik zeuren
Dit is de pomp toch?
Slangen zijn niet van metaal..?
Ik weet dat de zwarte bagger zijn, maar dit is toch "gewoon" corrosie... Wat des te meer verklaard dat een [metaal ] filter nodig is?
Eerst denken, nog een keer! - en dan zeuren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dylantje2

Dylantje2

dunklefaser schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:01:
[...]

Eerst denken, nog een keer! - en dan zeuren.
Denken lukt mij al even niet meer...
Maar ik heb dit ook wel eens bij oude cv leidingen met pompen gezien, zonder slangen.
Wat zegt dit echt over slangen, difuus, maar is dit niet ook een ander probleempje?
.... maar een cv pomp van 18 jaar... mag het, als hij misschien wel 18 jaar 24/7/365 gelopen heeft?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:48
Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Oude slang is niet direct slecht, als hij maar diffuusdicht is.
Als hij dat niet is....dan de frees in de vloer :9
Misschien iets overdreven, maar er zit vaak enorm veel vuil in zulke systemen. Ik heb al compleet dichtgeslibde vloerverwarming gezien.

Sowieso zou ik een scheiding maken, maar dan heb je weer een punt van warmteoverdracht.
Je moet dus een dT hebben tov benodigde aT van de vloer.
Gezien de extra investering van pomp, wisselaar, expansievat en het eventueel spoelen van de vloer, kosten van chemische toevoeging om nieuwe vervuiling tegen te gaan en de hogere aanvoerT over de rest van de levensduur, zeg ik...de frees erin.

Het risico van een gedeeltelijk verstopte platenwisselaar, is kans op bevriezing van het cv water in koelbedrijf....of defrost. De verdampingsdruk is vaak onder 0, want bij voldoende flow is dat geen probleem.
Maar bij een verstopping kan ijsvorming ontstaan en dan worden de platen ingedeukt en kunnen ze gaan lekken.

Bij iedere cv-ketel vervalt direct de garantie als hij is aangesloten op een niet diffuusdicht systeem, dus zonder scheiding. Ik verwacht dat het bij warmtepompen niet anders is.
Bestaat er geen renovatie slang die door de oude 20mm kan?

• dunklefaser
Dylantje2 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:05:
[...]

Denken lukt mij al even niet meer...
Maar ik heb di ook wel eens bij oude cv leidingen met pompen gezien.
Wat zegt dit echt over slangen, difuus, maar is dit niet ook een ander probleempje?
.... maar een cv pomp van 18 jaar... mag het, als hij misschien wel 18 jaar 24/7/365 gelopen heeft?
Nu wordt ik langzaam ook diffuus . . .zonder zuurstof (in water opgelost) geen roest (of magnetiet) met ijzer.

@Ramon_1984 Serieuze vraag? - Misschien lukt met snake oil voor de "renovatieslang" 7(8)7 ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02
B152 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:40:
Dat is logisch, want daar zit waarschijnlijk het dak bij, wat een koud buitenoppervlak is. Verliezen via de kruipruimte zijn veel lager.
Al kan deze nog iets hoger liggen op -8 bijvoorbeeld omdat er een temperatuurcorrectie tijdconstante wordt toegepast. Geen idee wat het betekend.

Volgens het ISSO 51 mag er nog 2.5Wm2 van de waarde worden afgetrokken als er geen nachtverlaging wordt toegepast. Dan kom ik een waarde van 5940W met 54Wm2.

Op de babykamer na (max 18°) gaan we de slaapkamers en badkamer niet verwarmen de waardes voor de bovenverdieping zullen dus aanzienlijk lager liggen en naar mijn idee is niet onrealistisch te verwachten dat we dan onder de 5kW zitten.
Dat is niet realistisch. Je bovenverdieping niet verwarmen betekent bij een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis dat de verwarming op de begane grond wat harder gaat werken, niet dat het boven kouder wordt. Dit omdat je verdiepingsvloer vele malen beter warmte geleidt dan de buitenste schil.
Boven de verwarming uitzetten levert misschien een paar honderd watt winst op.
In die optiek lijkt de pana mono 5kW mij dan ook een prima optie. Als de temperaturen iets hoger zijn de warmteverliezen ook weer aanzienlijk minder. Goed idee die pana 5kW of is dit af te raden op basis van bovenstaande?
Ja dus. Dit is veel te krap. Je hebt al 6.2 kW warmteverlies bij -10. Dan heb je nog het volgende niet meegenomen:
- Het feit dat je een WP nodig hebt die dat vermogen bij -10 kan leveren (en een 5 kW Pana kan dat zeker niet, en een 7 kW ook al niet).
- Je WP kan dat vermogen niet continu leveren, want heeft ook nog tijd nodig voor defrosts, en wie maakt het SWW?
- Zijn in bovenstaande warmteverliezen behalve de transmissieverliezen ook de infiltratieverliezen en ventilatieverliezen meegenomen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Voor geïnteresseerden, hieronder wat uitleg over zuurstofdiffusie.

https://www.volkmanservic.../actueel/zuurstofdiffusie

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:48
B152 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:40:
Tweakers graag jullie mening :)

Onderstaande warmte verliezen heb ik (met veel moeite) doorgekregen van mijn projectbouwer:

Nieuwbouwhuis 2 onder 1 kap EPC 0.2 WTW aanwezig

Ruimte 205 woonkamer 20° 1068W
Ruimte 206 eethoek 20° 1064W
Ruimte 207 keuken 20° 535W
Ruimte 208 hal 18° 103W

Ruimte overloop 18° 114W
Ruimte slp 2.3 20° 665W
Ruimte slp 2.4 20° 667W
Ruimte badkamer 22° 603W
Ruimte slp 2.5 20° 1420W

Dat je de bovenverdieping niet verwarmt wil niet zeggen dat het warmteverlies is er niet is zoals @Andrehj ook al aangeeft.

Naar mijn mening is een 5KW pana te krap, die doet namelijk nog maar 4,5KW bij -10, en dan moet je de defrosts en eventueel SWW er nog af halen.

Als je een panasonic wilt zou ik voor de 9KW variant, deze levert nog een goede 7KW bij -10 als ik het goed onthouden heb.

Al eens gekeken naar een Mitsubishi, bijvoorbeeld de PUHZ-SW75V/YAA(-BS) :?

Levert bij -15 nog 7,3KW vermogen (Ta 35) en moduleert terug naar 2,9KW met een COP van 6.99 bij Tb +12, Ta 25 (dus zo'n 400Watt elektrisch). Lijkt mij een breed genoeg bereik om zowel bij extreme koud, als bij "pendelweer" in je behoeften te voldoen.

Ook verkrijgbaar in 3 fasen uitvoering, wel prettig bij een nieuwbouw woning zonder gas.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-11 09:17
zandstraat schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:09:
Voor geïnteresseerden, hieronder wat uitleg over zuurstofdiffusie.

https://www.volkmanservic.../actueel/zuurstofdiffusie
Een CV pomp vervang je nog wel, maar het wordt toch wel vervelend als je het over een warmtewisselaar in een buffervat hebt. Want die zijn dan aan buitenkant gecoat, maar van binnen gewoon een metalen pijp bedoelt voor luchtvrij cv water. Zal misschien niet zo'n vaart lopen.

Ik zou ook moeten checken tot welke categorie mijn kunststof buizen in mijn 4 jaar oude huis horen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Nu wordt ik langzaam ook diffuus . . .
dat ben je ook, iedereen zelfs ;)

@Ramon_1984 Nee.... Dat bestaat niet.
Frezen is een vrij goedkope oplossing. ;)

@Dylantje2 in dood cv water, heeft een pomp na 20 jaar misschien een zwart laagje, maar geen dikke laag pokken zoals op de foto.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:07
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:51:
[...]
dat ben je ook, iedereen zelfs ;)

@Ramon_1984 Nee.... Dat bestaat niet.
Frezen is een vrij goedkope oplossing. ;)

@Dylantje2 in dood cv water, heeft een pomp na 20 jaar misschien een zwart laagje, maar geen dikke laag pokken zoals op de foto.
Is daar een (gemiddelde ) vierkante meter prijs van dan ?

• Oxellaar
  • Niet online
@Cees-JanH beetje afhankelijk van het type vloer, hoe harder hoe duurder.
Maar heb het voor 3 kennisen / familie laten doen.
Weet de exacte prijzen niet meer, maar was volgens mij ongeveer €30/m2
Inclusief slangen, verdeler, alles, gevuld en aangesloten op cv systeem. 50m2 is in een kleine dag gebeurt, geen rommel ofzo.

Het is zelfs goedkoper om bij nieuwbouw, achteraf in te frezen, dan laten leggen bij de bouw. Daarbij is een in gefreesde vloerverwarming veel sneller met opwarmen. Ikzelf vind de traagheid van 7cm smeervloer op de slangen een behoorlijk nadeel van vloerverwarming.
Even een graadje erbij kan niet, met infrezen gaat dat makkelijk, twee uurtjes en het is een graad gestegen.

@!null bijna onmogelijk dat 4 jaar geleden nog verkeerde slangen zijn gebruikt.

• B152
@Andrehj @Grolsch

Bedankt voor jullie input! Ik ga kijken naar andere opties :)

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
kmf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:09:
Deze week eens testen hoe het voelt/kost om de "nachtverlaging" nog meer uit te breiden. Ipv 23:00-10:00 gaat ie op niet-thuisdagen van 22:00-15:00 uit op nachtverlaging (min temp 18,5C). Heeft ie dus 2 uur de tijd om alles weer op temperatuur te krijgen.

Hopelijk is hygieneboiler ook beetje opgewarmd door klein beetje zon (wat vandaag dus helemaal niks ie met miezerregen...)
Hoe pas je de nachtverlaging dan toe? Door middel van de thermostaat, of op de WP zelf?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:16
Ta verlagen door vervangen JAGA's.

Ik denk erover om mn 2 jaga's (tempo H20 L140 type 20 met DBE's) te vervangen door jaga's tempo twin H30 L140 type 21.

Bij DBE-werking en Ta 35c geeft (volgens de jaga-docu) de H30 L140 type 21 922watt ipv 661watt (H20 L140 type 20)

Dit zou ongeveer 25% meer warmteafgifte kunnen betekenen.

wie kan hier iets over roepen cq heeft er ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Imdp1H9EjzNnQGICzoOVoUDI/thumb.jpg

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Boeie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Hoe pas je de nachtverlaging dan toe? Door middel van de thermostaat, of op de WP zelf?
Thermostaat.

Op eerste gezicht lijkt het goed te gaan. Merkte niet echt comfortverlies. Maar wel veel minder energieverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3b54L1W.png

vs

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rLIr5rf.png
of
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BmPIrJg.png

Er is dus niet echt een langere "piek" om de initiele lagere watertemp weg te werken. En de vloer wordt warm op het moment dat er iemand thuis is. Bij een eerdere run kan het zijn dat in de avond opeens de vloer niet meer opgewarmd wordt. Toch minder prettig ;)

[ Voor 59% gewijzigd door kmf op 08-01-2019 12:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

amarkest schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:41:
Ta verlagen door vervangen JAGA's.

Ik denk erover om mn 2 jaga's (tempo H20 L140 type 20 met DBE's) te vervangen door jaga's tempo twin H30 L140 type 21.

Bij DBE-werking en Ta 35c geeft (volgens de jaga-docu) de H30 L140 type 21 922watt ipv 661watt (H20 L140 type 20)

Dit zou ongeveer 25% meer warmteafgifte kunnen betekenen.

wie kan hier iets over roepen cq heeft er ervaring mee?

[Afbeelding]
Geen Jaga ervaring maar Climate Booster, en grotere radiatoren. Komt op hetzelfde neer denk ik.

Hoeveel % afgifte in kW er hier is bijgekomen weet ik niet precies, maar de zaak is beduidend stabieler gaan draaien.
Hier 3 radiatoren vergroot, 3 meter climate booster eronder. Ta verlaagd van 38 C naar 32 C. Slok op een borrel.

Vandaag, buiten een graad of 8. Wel harde wind. 8Kw Zubadan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkgOhXW.png

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Grolsch
In Twente wordt toch steviger aan de WP getrokken op dit moment :P Tis niet erg koud (6,8 graden) maar er staat een vrij harde wind.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r8vx7i6j0ii.jpg

De boel loopt lekker stabiel de laatste tijd, Afgelopen zondag de eerste wijziging van stookseizoen doorgevoerd, namelijk de Ta van 35 bij -5 aan gepast naar Ta 33 bij -5. Ta 30 bij +10 laten staan. Dus een iets lagere stooklijn. Het warmde net iets te snel op soms, waardoor de thermostaat rond 21:00 al ingreep, het liefste zie ik 's avonds na 20:00 iets van 21,3 / 21,4 op de thermostaat en een WP die draait tot 22:00 :P

Zondag was wel een hele voorbeeldige dag, gewoon 1 lange ruk/run tot 20:50, toen greep de thermostaat in en was alles mooi op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3zeie0tpi3t.jpg

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ramon_1984 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:22:
[...]

Bestaat er geen renovatie slang die door de oude 20mm kan?
Naar de radiatoren ligt bij mij in mantelbuis en heb ik laten vervangen door upanor. Er is een bedrijf die dat met een speciale techniek kan.
Had ik ze gelijk ook weer mooi op lengte bij het vervangen van de radiatoren voor jaga.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:41:
[...]

Naar de radiatoren ligt bij mij in mantelbuis en heb ik laten vervangen door upanor. Er is een bedrijf die dat met een speciale techniek kan.
Had ik ze gelijk ook weer mooi op lengte bij het vervangen van de radiatoren voor jaga.
Welk bedrijf is dat?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zo, kabeltje is vandaag binnengekomen. Paar adereindhulsjes op gezet (was vertind 8)7), geaarde stekker eraan en gaan.

M'n Grundfos Alpha 3 pomp draait nu 24/7 op een laag pitje (PP1 / ~0.5m3 / 6 Watt) over de open buffer.

Anti freeze stand uitgezet in de warmtepomp, lijkt me niet dat de buffer tot 0 graden afkoelt. Interne pomp hoeft dan ook niet meer te draaien als het vriest, die verbruikt op standje 5 toch wel wat meer dan de Grundfos.

Pendelgedrag heb ik niet meer gezien de laatste dagen, ondanks de hoge buitentemperaturen. En in kWh is het verbruik ook netjes. Tenzij er nog problemen of nadelen opduiken lijkt dit me de way to go met een te grote warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xsyeKKa.jpg?1

[ Voor 54% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 14:36 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:25:
Zo, kabeltje is vandaag binnengekomen. Paar adereindhulsjes op gezet (was vertind 8)7), geaarde stekker eraan en gaan.

M'n Grundfos Alpha 3 pomp draait nu 24/7 op een laag pitje (PP1 / ~0.5m3 / 6 Watt) over de open buffer.

Anti freeze stand uitgezet in de warmtepomp, lijkt me niet dat de buffer tot 0 graden afkoelt. Interne pomp hoeft dan ook niet meer te draaien als het vriest, die verbruikt op standje 5 toch wel wat meer dan de Grundfos.

Pendelgedrag heb ik niet meer gezien de laatste dagen, ondanks de hoge buitentemperaturen. En in kWh is het verbruik ook netjes. Tenzij er nog problemen of nadelen opduiken lijkt dit me de way to go met een te grote warmtepomp.

[Afbeelding]
is 500 ltr/uur (8,33 ltr/minuut) niet heel erg weinig ? Dan kan je WP toch nooit z'n vermogen kwijt over je afgifte ?

Dan heb je een dT nodig van 24 graden om 14KW kwijt te kunnen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:55:
[...]

is 500 ltr/uur (8,33 ltr/minuut) niet heel erg weinig ? Dan kan je WP toch nooit z'n vermogen kwijt over je afgifte ?

Dan heb je een dT nodig van 24 graden om 14KW kwijt te kunnen.
Hij kan z'n warmte sowieso niet kwijt, dat is het probleem. Hij moduleert terug tot 1,375kW dus zal zo'n 5kW aan warmte afgeven bij deze temperaturen en dat raakt m'n woning niet kwijt op dit moment.

Hoe het gaat bij -10 weet ik nog niet maar op dit moment werkt dit als oplossing prima, mocht het nodig zijn dan kan ik de flow van de pomp met 1 druk op de knop verhogen.

De warmtepomp gaat na 60 tot 90 minuten uit en de warmte in het buffervat blijft dan nog 60 tot 90 minuten verspreid worden door m'n woning (DBE gaat uit onder 24 graden aanvoer of bij 21 graden kamertemperatuur). Na nog weer een uur tot anderhalf uur gaat de warmtepomp dan weer draaien, hij is dan 2,5 tot 3 uur uit geweest.

Het buffervat is dan afgekoeld dus kan de warmtepomp bij de volgende run weer flink aan de bak.

Ik heb inmiddels alle tips geprobeerd hier, incl. de hogere Ta (wat overigens ook al een heel verschil maakt). De warmtepomp is ongeveer 2x te zwaar volgens de Koevlaas formule, dus dan moet je wat :+

Als ik de warmtepomp op 30 graden aanvoer zet en verder niets deed, was hij 5 minuten aan, vijf minuten uit, etc... op 35 graden draait hij al langere runs... en met deze methode is hi

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 15:09 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Hij kan z'n warmte sowieso niet kwijt, dat is het probleem. Hij moduleert terug tot 1,375kW dus zal zo'n 5kW aan warmte afgeven bij deze temperaturen en dat raakt m'n woning niet kwijt op dit moment.

Hoe het gaat bij -10 weet ik nog niet maar op dit moment werkt dit als oplossing prima, mocht het nodig zijn dan kan ik de flow van de pomp met 1 druk op de knop verhogen.

De warmtepomp gaat na 60 tot 90 minuten uit en de warmte in het buffervat blijft dan nog 60 tot 90 minuten verspreid worden door m'n woning (DBE gaat uit onder 24 graden aanvoer of bij 21 graden kamertemperatuur).

Ik heb inmiddels alle tips geprobeerd hier, incl. de hogere Ta (wat overigens ook al een heel verschil maakt).
Ik weet je situatie niet meer precies, maar welke Ta heb je, welke Tr op dit moment en wat is je afgifte (radiatoren of vloerverwarming) :?

Als je afgifte goed werkt met een debiet van 500 ltr/uur / 8,33 ltr/minuut dan kun je oprecht zeggen dat je WP een "Tikkie" te groot is :P Zelfs met een dT van 8 heb je dan nog geen 5KW afgifte, dit gaat natuurlijk nooit goed werken.

Het minimale vermogen van je 14KW zit op zo'n 5KW, en om dat kwijt te kunnen heb je dus al een dT van +8 nodig bij 500 ltr/uur.

Wat veranderd er als je het debiet (afgiftekant verdubbelt) :?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:09:
[...]

Ik weet je situatie niet meer precies, maar welke Ta heb je, welke Tr op dit moment en wat is je afgifte (radiatoren of vloerverwarming) :?

Als je afgifte goed werkt met een debiet van 500 ltr/uur / 8,33 ltr/minuut dan kun je oprecht zeggen dat je WP een "Tikkie" te groot is :P Zelfs met een dT van 8 heb je dan nog geen 5KW afgifte, dit gaat natuurlijk nooit goed werken.

Het minimale vermogen van je 14KW zit op zo'n 5KW, en om dat kwijt te kunnen heb je dus al een dT van +8 nodig bij 500 ltr/uur.

Wat veranderd er als je het debiet (afgiftekant verdubbelt) :?
Ik heb de pomp al op alle standen gehad, van 0,5 tot 1,7m3 per uur. Op die laatste stand gaat er dan meer door de bypass dan door m'n leidingen en klinkt het op sommige plekken alsof ik de douche aan heb staan.

M'n voetpunt is nu 35 graden Celsius, tot -5.
Daarna loopt het op naar een Ta van 40 graden bij -15.
Ik heb een weekje vorst nodig omdat op werking te beoordelen, helaas heeft het niet meer gevroren sinds m'n aanpassingen.

dT in de Ecodan is zo'n 3 graden Celsius (als ik thermistors uitlees), over de CV-leiding zo'n 7 tot 8 graden Celsius (via temperatuurmeters in bijkeuken, waar de hoofd aanvoer en retour uitkomen).
Beiden pompen over het open buffervat.

Maar bij de huidige temperaturen iig geen pendelgedrag meer en prima stroomverbruik.

Als positief punt kan ik noemen dat ik met deze warmtepomp de eerstvolgende ijstijd wel overleef }:O

edit: ik heb door de hele woning Jaga convectoren met DBE, warmt snel op dus heb nachtverlaging ingeschakeld.

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 15:20 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:11:
[...]

Ik heb de pomp al op alle standen gehad, van 0,5 tot 1,7m3 per uur. Op die laatste stand gaat er dan meer door de bypass dan door m'n leidingen en klinkt het op sommige plekken alsof ik de douche aan heb staan.

M'n voetpunt is nu 35 graden Celsius, tot -5.
Daarna loopt het op naar een Ta van 40 graden bij -15.
Ik heb een weekje vorst nodig omdat op werking te beoordelen, helaas heeft het niet meer gevroren sinds m'n aanpassingen.

Maar bij de huidige temperaturen iig geen pendelgedrag meer en prima stroomverbruik.

Als positief punt kan ik noemen dat ik met deze warmtepomp de eerstvolgende ijstijd wel overleef }:O

edit: ik heb door de hele woning Jaga convectoren met DBE, warmt snel op dus heb nachtverlaging ingeschakeld.
Berouw komt na de zonde, je WP is (veel) te groot voor je afgifte, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Toch zou ik de flow minimaal verdubbelen aan de afgiftekant.

Het is kl*ten weer om te testen, maar wat is nu je Ta / Tr :? Zoals ik net al aangaf met zo'n lage flow kun je nagenoeg geen vermogen kwijt. Wat is reeël bij Ta 40 :? een dT van 10 als je het heel wild doet ? dan heb je nog "maar" 5,8KW vermogen afgifte. Dat is zo ongeveer het minimale vermogen van je WP. Als je de flow verdubbelt (bijv. 1000ltr/uur) dan kun je al ruim 9KW kwijt met een dT van 8.

Persoonlijk zou ik dat doen i.p.v. 500 ltr/uur.

Liever dubbele flow en halve dT als andersom.

Succes met experimenteren 8)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Berouw komt na de zonde, je WP is (veel) te groot voor je afgifte, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Toch zou ik de flow minimaal verdubbelen aan de afgiftekant.
Nee echt :D Hehe, ja, dat is me al enkele weken duidelijk.
Het is kl*ten weer om te testen, maar wat is nu je Ta / Tr :? Zoals ik net al aangaf met zo'n lage flow kun je nagenoeg geen vermogen kwijt. Wat is reeël bij Ta 40 :? een dT van 10 als je het heel wild doet ? dan heb je nog "maar" 5,8KW vermogen afgifte. Dat is zo ongeveer het minimale vermogen van je WP. Als je de flow verdubbelt (bijv. 1000ltr/uur) dan kun je al ruim 9KW kwijt met een dT van 8.

Persoonlijk zou ik dat doen i.p.v. 500 ltr/uur.

Liever dubbele flow en halve dT als andersom.

Succes met experimenteren 8)
CV leiding bijkeuken (waar het gesplitst wordt voor boven en beneden)
Ta: 34,7
Tr: 27,1

Ecodan:
Ta: 35
Tr: 32

Zonder open buffervat zou dat er heel anders uitzien uiteraard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 15:28 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:27:
[...]

CV leiding bijkeuken (waar het gesplitst wordt voor boven en beneden)
Ta: 34,7
Tr: 27,1
dT van 7,6, dus 4,43kWh afgegeven vermogen en een gemiddelde temperatuur van 30,9.

Als je de flow zou verdubbelen zal de dT 3.8 worden, met een gemiddelde temperatuur van 32,8, en automatisch meer afgifte omdat de dT tussen radiator en te verwarmen ruimte groter is.
Ecodan:
Ta: 35
Tr: 32

Zonder open buffervat zou dat er heel anders uitzien uiteraard ;)
Dus je WP loopt op zo'n 4,5kWh te draaien (minimum), met bovenstaande cijfers betekent dit dat de zubadan op een flow van 21,42 ltr/minuut loopt, klopt dit :? (code 540 bij informatie werking).

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:31:
[...]

dT van 7,6, dus 4,43kWh afgegeven vermogen bij een gemiddelde temperatuur van 30,9.

Als je de flow zou verdubbelen zal de dT 3.8 worden, met een gemiddelde temperatuur van 32,8, en automatisch meer afgifte omdat de dT tussen radiator groter is.

[...]

Dus je WP loopt op zo'n 4,5kWh te draaien (minimum), met bovenstaande cijfers betekent dit dat de zubadan op een flow van 21,42 ltr/minuut loopt, klopt dit :? (code 540 bij informatie werking).
Geen idee, interne circulatiepomp staat op standje 5 in de instellingen, geloof ik. Code 540 zegt me even niets :P

edit: ik gooi de Grundfos van PP1 naar PP2

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 15:37 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:33:
[...]

Geen idee, interne circulatiepomp staat op standje 5 geloof ik. Code 540 zegt me even niets :P
service menu>informatie werking>540 "ENTER" dan zie je de flow in liters/minuut van de Ecodan.

Ook onzinnig om bij jouw minimale afgifte/flow de pomp op standje 5 (maximaal) te zetten, dit zou ik ook maar eens aanpassen naar 2 ofzo. Ik verwacht dat je dan nog steeds voldoende debiet hebt.(bereik voor jouw 14KW is 17,9 - 27,7 ltr/minuut), ik zou richting de 20 gaan aangezien je toch nooit en te nimmer die 14KW kwijt gaat raken in je afgifte.

Gewoon even proberen wat welke pompstand doet, zo geeft bij mij standje 5 geen verschil tov standje 4.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:37:
[...]

service menu>informatie werking>540 "ENTER" dan zie je de flow in liters/minuut van de Ecodan.

Ook onzinnig om bij jouw minimale afgifte/flow de pomp op standje 5 (maximaal) te zetten, dit zou ik ook maar eens aanpassen naar 2 ofzo. Ik verwacht dat je dan nog steeds voldoende debiet hebt.(bereik voor jouw 14KW is 17,9 - 27,7 ltr/minuut), ik zou richting de 20 gaan aangezien je toch nooit en te nimmer die 14KW kwijt gaat raken in je afgifte.

Gewoon even proberen wat welke pompstand doet, zo geeft bij mij standje 5 geen verschil tov standje 4.
Ook wel een idee, heeft dat overigens geen gevolgen voor SWW productie? Want dat gaat ook over de interne pomp en dan knalt hij soms wel naar 7 tot 9kW uit de meterkast.

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Ook wel een idee, heeft dat overigens geen gevolgen voor SWW productie? Want dat gaat ook over de interne pomp en dan knalt hij soms wel naar 7 tot 9kW uit de meterkast.
Dat heeft wel/ook gevolgen voor SWW.
Bij mij is de flow bij SWW lager (21 ltr/minuut) als bij CV (26 ltr/minuut). Dit komt omdat ik meer leidingweerstand heb bij SWW (2 spiralen in serie van in totaal 4,2m2).

Ik zou gewoon lekker met pen en papier ff opschrijven wat de flow is bij welke pompstand, en dan zowel bij CV als bij SWW.

Dus 10 x stand verzetten en je weet exact wat welke pompstand doet in SWW/CV bedrijf.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@Grolsch Met een schoon filter natuurlijk... :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Thanks!
Heb de pompsnelheid eerst eens van 5 naar 3 gezet.
Verder pas ik even niets meer aan, anders heb ik teveel variabelen die veranderen en is het trekken van een conclusie ook niet meer te doen ;)

Een weekje vorst zou wel fijn zijn, hopen dat Piet gelijk krijgt :P

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 21:00
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:11:
[...]

Heb je de leidingen naar je JAGA's maar vooral naar een evt. VV wel groot genoeg? Ik zie nogal eens dat installateurs een WP installeren en gewoon de leidingen zoals die oorspronkelijk vanaf de CV-ketel naar de verdelers lopen, dezelfde diameter laten. Als je voor een CV uitgaat van een dT van 20 en voor een WP van 5, dan moet er dus 4 x zo veel water door. Dat betekent dat de doorsnede verdubbeld moet worden, om met dezelfde weerstand het water er door te krijgen.
Ik heb al installateurs meegemaakt, die je aankijken of ze water zien branden, als je ze zegt dat ze bij installatie van een WP naar veel lagere dT's en dus veel grotere flows moeten.
Onbegrijpelijk hoe weinig kennis er is bij installateurs die wel warmtepompen installeren, maar er eigenlijk weinig van weten.

Zwerius Kriegsman

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zwerius schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Heb je de leidingen naar je JAGA's maar vooral naar een evt. VV wel groot genoeg? Ik zie nogal eens dat installateurs een WP installeren en gewoon de leidingen zoals die oorspronkelijk vanaf de CV-ketel naar de verdelers lopen, dezelfde diameter laten. Als je voor een CV uitgaat van een dT van 20 en voor een WP van 5, dan moet er dus 4 x zo veel water door. Dat betekent dat de doorsnede verdubbeld moet worden, om met dezelfde weerstand het water er door te krijgen.
Ik heb al installateurs meegemaakt, die je aankijken of ze water zien branden, als je ze zegt dat ze bij installatie van een WP naar veel lagere dT's en dus veel grotere flows moeten.
Onbegrijpelijk hoe weinig kennis er is bij installateurs die wel warmtepompen installeren, maar er eigenlijk weinig van weten.
Nee, dat is hem absoluut bekend, hij doet ook warmtepompinstallaties voor kantoren en scholen, 80kW spul, koelinstallaties, etc.

De leidingen zijn wat ze zijn, ik denk ook niet dat het met grotere diameters is opgelost en het zou ook een forse kostenpost geweest zijn om alles te vervangen.

Waar mogelijk (zonder hakken en breken) heeft hij wel leidingen vervangen door grotere diameters, zoals achter een knieschot en boven het verlaagd plafond van m'n keuken.
Het is gewoon vlot warm in huis, ook toen het vroor was dat geen enkel punt, op 28 graden aanvoer bij nachtvorst.

Alleen de warmtepomp is veel te groot, dat is deels mijn eigen schuld aangezien ik nogal heb aangedrongen op een mooie grote Zubadan. Ik wist toen nog niet van Koevlaas en pendelen haha.

Maar laten we voorop stellen: het is ook weer geen ramp. Zoals het nu draait is het absoluut werkbaar en naarmate het kouder wordt zal het wss nog beter gaan draaien. Vergeleken met begin december ziet m'n Domiticz uitdraai er nu mooi uit.

Want waar draait het om? Comfort, mooie runs en acceptabel stroomverbruik. En dat is momenteel alle drie in orde.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 16:02 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:50:
Thanks!
Heb de pompsnelheid eerst eens van 5 naar 3 gezet.
Verder pas ik even niets meer aan, anders heb ik teveel variabelen die veranderen en is het trekken van een conclusie ook niet meer te doen ;)

Een weekje vorst zou wel fijn zijn, hopen dat Piet gelijk krijgt :P
Meten is weten, zomaar iets verzetten terwijl je niet weet wat de waarden zijn is als geblinddoekt schieten met een jachtgeweer :P

En inderdaad niet alles tegelijkertijd veranderen, dat is een goede.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een flow van 30 ltr/minuut primair onzinnig is als je flow secundair 8 is.

@Zwerius hij kan zijn flow secundair wel op 1700 ltr/uur krijgen, dus leidingen lijken mij niet zijn grootste probleem.

Je kunt het van 2 kanten bekijken, of hij heeft te weinig afgiftecapaciteit, of een te grote WP.
Aangezien zijn huis wel goed warm wordt hou ik het op de 2e optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 08-01-2019 16:04 ]

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Meten is weten, zomaar iets verzetten terwijl je niet weet wat de waarden zijn is als geblinddoekt schieten met een jachtgeweer :P

En inderdaad niet alles tegelijkertijd veranderen, dat is een goede.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een flow van 30 ltr/minuut primair onzinnig is als je flow secundair 8 is.
Naja, de gedachte daarachter was dat de warmtepomp m'n buffervat opwarmt (met die hoge flow) en ik over het CV circuit de afgifte doe (met een lagere flow).
Als de warmtepomp alweer uit is, blijft m'n buffervat nog 1 tot 1,5 uur warmte afgeven en is de warmtepomp tot 3 uren uitgeschakeld. Dan is er weer 0,5 graden af op m'n thermostaat en start de warmtepomp weer. In feite deed hij dat eerst ook zo alleen dan zonder die "naloopregeling" die ik er op gebouwd heb door de Grundfos 24/7 in te schakelen.

Gek genoeg draait dat mooi, temperatuur varieert maar 0,5 graden en ik denk dat de DBE (die uitschakelt op 21 graden of waar het per ruimte ook maar op ingesteld is) daar een grote rol in speelt. Overshoots heb ik daardoor niet.

Vrienden van me hebben een pelletkachel op hun boerderij met een 3m3 buffervat.
Die doen in feite hetzelfde, 2x per dag stoken en de rest van de dag op die buffer draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 16:08 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:05:
[...]

Naja, de gedachte daarachter was dat de warmtepomp m'n buffervat opwarmt (met die hoge flow) en ik over het CV circuit de afgifte doe (met een lagere flow).
Als de warmtepomp alweer uit is, blijft m'n buffervat nog 1 tot 1,5 uur warmte afgeven en is de warmtepomp tot 3 uren uitgeschakeld.

Gek genoeg draait dat mooi, temperatuur varieert maar 0,5 graden en ik denk dat de DBE (die uitschakelt op 21 graden of waar het per ruimte ook maar op ingesteld is) daar een grote rol in speelt. Overshoots heb ik daardoor niet.
Welke flow heb je nu secundair nu je hem op PP2 hebt gezet ?

Maar als het zo werkt is het ook goed natuurlijk, maar kzou eens meten en opschrijven wat de verschillende pompstanden van de Mitsu doen. Zoals eerder aangegeven zit er bij mij geen verschil in debiet tussen 4 en 5, terwijl 4 echt merkbaar stiller is. Op stand 5 kun je de interne pomp goed horen, en bij 4 bijna niet.

Op welke regeling draai je :? (WAR of thermostaat)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Welke flow heb je nu secundair nu je hem op PP2 hebt gezet ?

Maar als het zo werkt is het ook goed natuurlijk, maar kzou eens meten en opschrijven wat de verschillende pompstanden van de Mitsu doen. Zoals eerder aangegeven zit er bij mij geen verschil in debiet tussen 4 en 5, terwijl 4 echt merkbaar stiller is. Op stand 5 kun je de interne pomp goed horen, en bij 4 bijna niet.

Op welke regeling draai je :? (WAR of thermostaat)
Flow is 0,7 tot 0,8 nu, daar schommelt het wat tussen. dT is nu 5,1 graad in de bijkeuken, dus die is idd gezakt.

De Ecodan staat op WAR stooklijn mét kamerthermostaat, wat overigens normaal is.

Kamer is 20,5 graden en warmer hoeft het van mij niet, zweet nu al als ik opsta :P

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 16:12 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Flow is 0,7 tot 0,8 nu, daar schommelt het wat tussen. dT is nu 5,1 graad in de bijkeuken, dus die is idd gezakt.
Nogal logisch, ook jij hebt te maken met natuurkundige wetten :P
De Ecodan staat op WAR stooklijn mét kamerthermostaat, wat overigens normaal is.
Hoe zorg je er dan voor dat je WP voor meerdere uren uit gaat ? Doet je thermostaat dat ?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:12:
[...]

Nogal logisch, ook jij hebt te maken met natuurkundige wetten :P

[...]

Hoe zorg je er dan voor dat je WP voor meerdere uren uit gaat ? Doet je thermostaat dat ?
Ja.
De thermostaat ziet "hey, het is 20,5 graden, ik kan weer uit".
Warmtepomp gaat uit maar DBE gaat ook uit op de Jaga's omdat de sensoren zien dat de kamertemperatuur behaald is. Als het iets afkoelt gaat de DBE weer kort aan en die warmte haalt hij uit het buffervat wat langzaam afkoelt.

Pas als dat niet meer voldoende is en de thermostaat weer op 20 springt denkt hij "goh, laat ik Zubi maar weer aan het werk zetten". Die cycle duurt dus zo'n 4,5 uur per keer bij de huidige buitentemperaturen.

Voorheen ging m'n Grundfos uit als m'n warmtepomp uit ging. De buffer was dan nog 30 graden als de warmtepomp weer aansprong. Hij sprong ook vaker aan en was dan weer sneller uit omdat van 30 naar 35 graden verwarmen natuurlijk een eitje is voor zo'n grote warmtepomp.

Nu is de buffer meestal rond de 22 graden als de warmtepomp aanspringt, daarom heeft hij zo'n 1,5 uur nodig om zowel de buffer als de woonkamer warm te stoken, voor hij weer uit gaat.

Voor de Ta raadpleegt hij de ingestelde stooklijn maar daar zit bij deze buiten temperaturen geen verschil in: die is ingesteld op 35 graden, tenzij het onder de -5 komt.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 16:21 ]

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:14:
[...]

Ja.
De thermostaat ziet "hey, het is 20,5 graden, ik kan weer uit".
Warmtepomp gaat uit maar DBE gaat ook uit op de Jaga's omdat de sensoren zien dat de kamertemperatuur behaald is. Als het iets afkoelt gaat de DBE weer kort aan en die warmte haalt hij uit het buffervat wat langzaam afkoelt.

Pas als dat niet meer voldoende is en de thermostaat weer op 20 springt denkt hij "goh, laat ik Zubi maar weer aan het werk zetten". Die cycle duurt dus zo'n 4,5 uur per keer bij de huidige buitentemperaturen.

Voorheen ging m'n Grundfos uit als m'n warmtepomp uit ging. De buffer was dan nog 30 graden als de warmtepomp weer aansprong. Hij sprong ook vaker aan en was dan weer sneller uit omdat van 30 naar 35 graden verwarmen natuurlijk een eitje is voor zo'n grote warmtepomp.

Nu is de buffer meestal rond de 22 graden als de warmtepomp aanspringt, daarom heeft hij zo'n 1,5 uur nodig om zowel de buffer als de woonkamer warm te stoken, voor hij weer uit gaat.
Duidelijk, voor jouw situatie de beste oplossing als ik het zo lees.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik mag graag prutsen dus ik vermaak me hier wel mee :P
Stel nu dat ik een perfect bemeten warmtepomp had, dan had ik nu nog niet geweten hoe het werkt.
Inmiddels kan ik ieder menu wel ongeveer vinden in het apparaat.

We zijn Tweakers toch? :P

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 16:28 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:09
Via dit topic ben ik me aan het informeren over de aanschaf van een lucht/waterwarmtepomp en een 200L boilervat voor onze tussenwoning uit 2015. Momenteel houden we het huis warm met een standaard CV ketel icm 3 radiatoren die gebruikt worden in de 65m2 woonkamer en één radiator in de badkamer. Hier hebben we de afgelopen 3 jaar steeds rond de 700m³ gas per jaar gebruikt. We koken elektrisch, dus dit is puur gebruik voor warm water en kachel. Als ik de radiatoren eventueel vervang door ltv versies, zou ik dan uit komen met een 5 kW warmtepomp? Of ben ik bepaalde informatie vergeten te vermelden?

Ik twijfel erg over de plek waar de buitenunit zou moeten komen. De woning is een standaard rijtjeshuis met schuin dak op de zolder (tweede verdieping). Aan de voorkant een redelijk tuin met oprit. Aan de achterkant een uitbouw van de woonkamer van 2,4 meter diep, direct aangelegd tijdens de bouw van het huis. Vanuit de slaapkamer stap je dus zo op een uitbouw van 5,4 meter breed bij 2,4 meter diep.

Nu lijkt qua installatie het heel handig om de buitenunit op de uitbouw te zetten, dan kan het leidingwerk redelijk makkelijk naar boven en komt het precies op de goede plek uit op zolder. Maar qua geluid ben ik hier erg huiverig voor. We slapen in een kamer die grenst aan de uitbouw en ik ben getrouwd met een princes op erwt. Verder wil ik ook beide buren niet tot last zijn, ze hebben allebei ook hun slaapkamers grenzend aan de uitbouw, in de kamer die direct tegen ons huis aan zit. Het scheelt wellicht wel dat de uitbouw vanuit de bouw gedaan is, dus een betonnen dak constructie heeft.

Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie en de buitenunit op de uitbouw gezet?

Een andere opties qua plaatsing zou aan de voorkant van het huis aan de muur zijn. Als hij daar hoog op de eeste verdieping wordt opgehangen verwacht ik dat weinig mensen last zullen hebben van het geluid. Echter moet ik dan op zolder een meter of 8-10 leidingen trekken naar het bestaande leidingwerk.

In mijn zoektocht kwam ik ook de "HydroCap" https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrocap/ nog tegen. Dat lijkt me wel wat, alleen hoe snel bevriest de boel als het in zo'n constructie op het dak staat? Heeft iemand er toevallig één in gebuik?

Overigens heb ik op het schuine dak 3840 Wp zonnepanelen liggen en wil ik de ruimte op de aanbouw die over zou blijven ook vol leggen.

[ Voor 2% gewijzigd door orillion op 08-01-2019 17:04 . Reden: Zonnepanelen verhaal ]

• Grolsch
orillion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:01:
Via dit topic ben ik me aan het informeren over de aanschaf van een lucht/waterwarmtepomp en een 200L boilervat voor onze tussenwoning uit 2015. Momenteel houden we het huis warm met een standaard CV ketel icm 3 radiatoren die gebruikt worden in de 65m2 woonkamer en één radiator in de badkamer. Hier hebben we de afgelopen 3 jaar steeds rond de 700m³ gas per jaar gebruikt. We koken elektrisch, dus dit is puur gebruik voor warm water en kachel. Als ik de radiatoren eventueel vervang door ltv versies, zou ik dan uit komen met een 5 kW warmtepomp? Of ben ik bepaalde informatie vergeten te vermelden?
5KW is ruim voldoende voor 700m3 (700*8/1650=3,39KW).
Je moet alleen uitzoeken / uitrekenen wat je radiatoren nog aan afgifte hebben bij lage Ta's.
Het kan zijn dat je inderdaad ltv versies moet hebben, maar je kunt eens beginnen te testen met je CV ketel, hoe laat kun je de Ta zetten :?

En stook je nu selectief (nachtverlaging)? Bij 24*7 kun je natuurlijk ook meer vermogen kwijt dus een lagere Ta hanteren.
Ik twijfel erg over de plek waar de buitenunit zou moeten komen. De woning is een standaard rijtjeshuis met schuin dak op de zolder (tweede verdieping). Aan de voorkant een redelijk tuin met oprit. Aan de achterkant een uitbouw van de woonkamer van 2,4 meter diep, direct aangelegd tijdens de bouw van het huis. Vanuit de slaapkamer stap je dus zo op een uitbouw van 5,4 meter breed bij 2,4 meter diep.

Nu lijkt qua installatie het heel handig om de buitenunit op de uitbouw te zetten, dan kan het leidingwerk redelijk makkelijk naar boven en komt het precies op de goede plek uit op zolder. Maar qua geluid ben ik hier erg huiverig voor. We slapen in een kamer die grenst aan de uitbouw en ik ben getrouwd met een princes op erwt. Verder wil ik ook beide buren niet tot last zijn, ze hebben allebei ook hun slaapkamers grenzend aan de uitbouw, in de kamer die direct tegen ons huis aan zit. Het scheelt wellicht wel dat de uitbouw vanuit de bouw gedaan is, dus een betonnen dak constructie heeft.

Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie en de buitenunit op de uitbouw gezet?

Een andere opties qua plaatsing zou aan de voorkant van het huis aan de muur zijn. Als hij daar hoog op de eeste verdieping wordt opgehangen verwacht ik dat weinig mensen last zullen hebben van het geluid. Echter moet ik dan op zolder een meter of 8-10 leidingen trekken naar het bestaande leidingwerk.

In mijn zoektocht kwam ik ook de "HydroCap" https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrocap/ nog tegen. Dat lijkt me wel wat, alleen hoe snel bevriest de boel als het in zo'n constructie op het dak staat? Heeft iemand er toevallig één in gebuik?

Overigens heb ik op het schuine dak 3840 Wp zonnepanelen liggen en wil ik de ruimte op de aanbouw die over zou blijven ook vol leggen.
Geluid blijft een subjectief iets, dat moet je echt zelf gaan luisteren.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02
B152 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:28:
@Andrehj @Grolsch
Bedankt voor jullie input! Ik ga kijken naar andere opties :)
OK. Ik ben vooral benieuwd of de verliezen die je van je bouwer hebt gekregen alleen de transmissieverliezen waren, of dat de ventilatieverliezen en infiltratieverliezen er al bij-in zaten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
orillion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:01:

Ik heb een H5 monoblock Panasonic die als stil te boek staat. Maar ik slaap met open raam en zou dat ding toch echt niet in de buurt willen hebben. Ik denk dat zelfs het geluid via een ventilatie rooster In de nacht nog hinderlijk kan zijn. Het is subjectief, maar als je eenmaal iets hoort, raak je het geluid niet meer kwijt.
Maar @Grolsch als hij kiest voor een split is de afstand naar zolder toch geen probleem? Dan kan de WP in de tuin staat toch?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:11
BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:05:
[...]

Als de warmtepomp alweer uit is, blijft m'n buffervat nog 1 tot 1,5 uur warmte afgeven en is de warmtepomp tot 3 uren uitgeschakeld. Dan is er weer 0,5 graden af op m'n thermostaat en start de warmtepomp weer. In feite deed hij dat eerst ook zo alleen dan zonder die "naloopregeling" die ik er op gebouwd heb door de Grundfos 24/7 in te schakelen.

Vrienden van me hebben een pelletkachel op hun boerderij met een 3m3 buffervat.
Die doen in feite hetzelfde, 2x per dag stoken en de rest van de dag op die buffer draaien.
Zo werkt het ook met een pellet/houtkachel. Ik heb acht jaar op deze wijze het huis verwarmd. Met een WP ligt het net anders. De pelletkachel werkt met hoge Ta en een lage flow. Het buffervat wordt dan geleidelijk vanaf de bovenkant opgewarmd. De WP heeft een hoge flow en lage Ta. Bijna het gehele bufftevat wordt eigenlijk op 1 zelfde temperatuur gebracht. Afhankelijk van de inhoud van het buffervat kan je daar x- uur mee doen. Met een pelletkachel heel veel langer want die heeft een Ta van in iedergeval boven de 60 graden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• orillion
Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:15:
[...]

5KW is ruim voldoende voor 700m3 (700*8/1650=3,39KW).
Je moet alleen uitzoeken / uitrekenen wat je radiatoren nog aan afgifte hebben bij lage Ta's.
Het kan zijn dat je inderdaad ltv versies moet hebben, maar je kunt eens beginnen te testen met je CV ketel, hoe laat kun je de Ta zetten :?

En stook je nu selectief (nachtverlaging)? Bij 24*7 kun je natuurlijk ook meer vermogen kwijt dus een lagere Ta hanteren.
Vergeten te vermelden inderdaad. We stoken 's ochtends een uurtje naar 20 graden en 's avonds van 18:00 tot 21:30 ook 20 graden. Daar tussen staat de thermostaat op 16 volgens mij, maar zo laag zakt het nooit.

Ik denk dat ik inderdaad eens ga proberen om de Ta omlaag te gooien bij continu stoken. Bedankt voor de tip!
t.oswald schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:32:
[...]

Ik heb een H5 monoblock Panasonic die als stil te boek staat. Maar ik slaap met open raam en zou dat ding toch echt niet in de buurt willen hebben. Ik denk dat zelfs het geluid via een ventilatie rooster In de nacht nog hinderlijk kan zijn. Het is subjectief, maar als je eenmaal iets hoort, raak je het geluid niet meer kwijt.
Maar @Grolsch als hij kiest voor een split is de afstand naar zolder toch geen probleem? Dan kan de WP in de tuin staat toch?
Daar was ik al bang voor inderdaad. We slapen bijna nooit met het raam open (vanwege princes op de erwt), maar de ventilatieroosters wel inderdaad. De tuin is wel een redelijke afstand: 3 meter omhoog, dan 2,4 meter over het dak van de aanbouw, dan weer 3 meter omhoog, daarna weer wat meters de zolder op. Lijkt me wel veel?

• Rol-Co

Rol-Co

• Ramon_1984

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb de Elga wp nu 5 jaar. In 5 jaar ca 15.000 kWh verstookt ermee, ook onder de 4 graden (setup staat in de startpost).
Aan onderhoud is niets gedaan.
Moeten er zeken periodiek gecontroleerd worden?

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 08-01-2019 18:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-11 21:14
BarryH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:23:
Ik heb de Elga wp nu 5 jaar. In 5 jaar ca 15.000 kWh verstookt ermee, ook onder de 4 graden (setup staat in de startpost).
Aan onderhoud is niets gedaan.
Moeten er zeken periodiek gecontroleerd worden?
3000kw per jaar ? Netjes dat is pittig doorrammen met een ELGA.
Volgens mij geen onderhoud nodig gezien de bererkte hoeveelheid r410 maar wellicht kan onze expert Oxxelaar daar meer over vertellen

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 08-01-2019 19:07 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Grolsch
orillion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:46:
[...]

Vergeten te vermelden inderdaad. We stoken 's ochtends een uurtje naar 20 graden en 's avonds van 18:00 tot 21:30 ook 20 graden. Daar tussen staat de thermostaat op 16 volgens mij, maar zo laag zakt het nooit.

Ik denk dat ik inderdaad eens ga proberen om de Ta omlaag te gooien bij continu stoken. Bedankt voor de tip!

[...]

Daar was ik al bang voor inderdaad. We slapen bijna nooit met het raam open (vanwege princes op de erwt), maar de ventilatieroosters wel inderdaad. De tuin is wel een redelijke afstand: 3 meter omhoog, dan 2,4 meter over het dak van de aanbouw, dan weer 3 meter omhoog, daarna weer wat meters de zolder op. Lijkt me wel veel?
Je kunt natuurlijk (mede gezien de geringe hoeveelheid warmteverlies wat je hebt) ook gewoon nachtverlaging toepassen zodat je 's nachts niets hoort.

Hier pas ik 1 graad nachtverlaging toe vanaf 2200 tot 1000 wat er in de praktijk op neerkomt dat de WP uit staat in deze periode.

5KW is al redelijk overkill voor je woning, maar veel kleiner vind je geen fatsoenlijke WP's volgens mij :P

• orillion
Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:14:
[...]

Je kunt natuurlijk (mede gezien de geringe hoeveelheid warmteverlies wat je hebt) ook gewoon nachtverlaging toepassen zodat je 's nachts niets hoort.

Hier pas ik 1 graad nachtverlaging toe vanaf 2200 tot 1000 wat er in de praktijk op neerkomt dat de WP uit staat in deze periode.

5KW is al redelijk overkill voor je woning, maar veel kleiner vind je geen fatsoenlijke WP's volgens mij :P
Ik ga eens wat testen met de CV ketel op lagere temperatuur, dat zal wel een beter beeld geven wat ik voor radiatoren nodig ga hebben. Zou inderdaad ideaal zijn als de WP uit kan zolang we op bed liggen, dan is het makkelijk kiezen waar ie moet komen staan.

• B152
Andrehj schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:28:
[...]

OK. Ik ben vooral benieuwd of de verliezen die je van je bouwer hebt gekregen alleen de transmissieverliezen waren, of dat de ventilatieverliezen en infiltratieverliezen er al bij-in zaten.
Waardes zijn inclusief. Woning is redelijk luchtdicht (max 0,30 dm³/s per m²). Triple glas was helaas niet mogelijk.

Was overigens wel een beetje verbaasd over de waardes omdat het allemaal zo ''energie zuinig'' gebouwd zou worden. Nu las ik echter vandaag dat die ISSO 51 berekening wel een overschot van 30% in de berekening kan hebben. Bij de woningscheidende wand wordt namelijk rekening gehouden met een temperatuur bij de buren van max 15 graden, terwijl deze in de praktijk vaak aanzienlijk hoger ligt.

Maat van mij woont een paar straten verderop met een zo goed als identiek huis uit 2012 en lagere Rd waardes en zijn gasverbruik over 1 jaar is 1130 met 4 personen (2 jonge kids) incl SWW. Als we daar nog eens 200 m3 voor sww afhalen (wel redelijk toch?) komt hij op 930m3 gasverbruik. Oftewel volgens de wel bekende formule 930x8/1650= 4.5 kW. Kan mij niet voorstellen dat zijn transmissie waardes lager liggen dan die van mijn nieuwe huis van dezelfde afmeting met lagere epc en hogere Rd.

Wil denk ik best een jaartje 5kw of 7kw proberen denk ik. Moet ik overstappen dan neem ik die kosten voor lief of installeer een houtkachel. Over 4-6 weken bestellen dus heb nog even.

Wil er wel graag een kamstrup tussen met een DN van 25. Hou de bekende marktplaatsen in de gaten. Als iemand nog wat in de aanbieding heeft hoor ik het graag.

• dunklefaser
@B152 Waarom kies je voor DN25?
En zo duur zijn nieuwe (MID gecertificeerde) Kamstrups ook niet.

• B152
dunklefaser schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:58:
@B152 Waarom kies je voor DN25?
En zo duur zijn nieuwe (MID gecertificeerde) Kamstrups ook niet.
Anders zo zonde voor de flow dacht ik... mijn aanvoer en retour hebben ook een DN van 25 (Rehau flex 32mm)

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Hallo allemaal,

Sinds kort zijn we in ons gerenoveerde huis getrokken waar een elga warmtepomp met Carrier in zit uit 2013.

Die krijgt het huis alleen niet echt lekker warm, op zich niet gek want het het huis heeft 1000m3 en 280m2. Bg en 1e vloerverwarming en 2e radiatoren. Ook zitten de binnendeuren er nog niet in. Al met al niet gek dat de elga het niet op temperatuur krijgt.

Hij haakt nu veel de CV aan en omdat ik die op 45c heb gezet blijven ze lang samen draaien.

Wat ik wel wat gek vind is dat warmtepomp maar Max 500 tot 600wat trekt als als deze alleen draait en samen met de CV zelf maar rond de 300. Volgens mij zou de hele setup tegen de 1200watt moeten kunnen draaien.

Er is al een wp monteur komen kijken en heeft een onderhouds beurt gegeven maar heeft niets kunnen vinden waardoor deze niet op hoger vermogen gaat draaien.

Ik ga nog testen met een andere stroommeter of uit te sluiten of het niet daar aan ligt.

Ideeën?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
Klinkt als hetzelfde probleem wat mijn Elga initieel had, bij ingebruikname in 2013.

Ik had een monteur van Techneco laten komen en die constateerde dat -ie inderdaad niet verder optoerde dan 600W. Nieuw Elga mainboard was destijds de oplossing. Maarja, dat ging onder garantie.

Kan je op één of andere manier meten wat de retourtemp is? Immers, de Elga moduleert flink terug als Tr en Ta dicht bij elkaar liggen.

Of komt -ie echt nooit boven de 600W?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• dunklefaser
@B152 Dacht ik al, maar met de ca. 24 cm "vernauwing" heb je geen last van gereduceerde flow (of hogere weerstand).
De nominale (optimale) flow voor de kamstrup is bij DN25 wel 2,5 m³/h! (minimale meetfout).
Bij 7 kW max.! en een ΔT van 4K heb je een flow van 1,5 m³/h, optimaal voor de DN15 uitvoering .
Bij 5 kW kom je bij maximaal! vermogen op 1,1 m³/h.
(Het e.e.a. is ook op de Kamstrup website te vinden)
YMMV

Edit: hydraulische specs Kamstrup302 Qn1,5
Kamstrup302 Qn1,5

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 08-01-2019 20:56 . Reden: hydraulische specs toegevoegd ]

• B152
dunklefaser schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:38:
@B152 Dacht ik al, maar met de ca. 24 cm "vernauwing" heb je geen last van gereduceerde flow (of hogere weerstand).
De nominale (optimale) flow voor de kamstrup is bij DN25 wel 2,5 m³/h! (minimale meetfout).
Bij 7 kW max.! en een ΔT van 4K heb je een flow van 1,5 m³/h, optimaal voor de DN15 uitvoering .
Bij 5 kW kom je bij maximaal! vermogen op 1,1 m³/h.
(Het e.e.a. is ook op de Kamstrup website te vinden)
YMMV
Ik snap wat je bedoeld maar toch zou een DN15 op de onderbuik niet goed voelen :+ . Misschien kom ik binnenkort wat tegen op MP en anders voor de nieuwe uit de topicstart.

• Shifty-PK
hansdegit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:25:
Klinkt als hetzelfde probleem wat mijn Elga initieel had, bij ingebruikname in 2013.

Ik had een monteur van Techneco laten komen en die constateerde dat -ie inderdaad niet verder optoerde dan 600W. Nieuw Elga mainboard was destijds de oplossing. Maarja, dat ging onder garantie.

Kan je op één of andere manier meten wat de retourtemp is? Immers, de Elga moduleert flink terug als Tr en Ta dicht bij elkaar liggen.

Of komt -ie echt nooit boven de 600W?
Dank voor de snelle reply!

Tr en ta kan ik niet uitlezen. Via de honeywell thermostaat geeft die in het service menu de waarde 0 terug op beide. Als de CV erbij aan staat dan is de retour rond de 38 dus zal dit bij de elga ook wel zijn. Wellicht verklaard dat waarom het vermogen beperkt als ze beide aan staan?

Ik heb hem ook nooit harder dan 600watt zien draaien. Verder is geluid van het apparaat nooit in de 5 jaar een probleem geweest wat wellicht onderbouwd dat die altijd op 50% heeft gedraaid. Hiervoor werd maar de helft gebruikt van het huis en was het vermogen afdoende.

Dan maar contact opnemen met techneco denk ik of zijn er nog andere ideeën?

• hansdegit
Nee, die thermostaat is idd niet echt state-of-the-art. Dat uitlezen moet je zelf doen met sensoren.

Ik denk dat een belletje naar Carmen van Techneco het juiste besluit is. De combi moet meer dan 1200W kunnen opnemen, qua vermogen.

Gewoon uitleggen wat het probleem is, wat je zelf hebt geconstateerd. Mijn ervaring met de service van Techneco is alleen maar positief.

Laat je hier even weten wat er geconstateerd is?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:06:
Ik denk dat een belletje naar Carmen van Techneco het juiste besluit is. De combi moet meer dan 1200W kunnen opnemen, qua vermogen.

Gewoon uitleggen wat het probleem is, wat je zelf hebt geconstateerd. Mijn ervaring met de service van Techneco is alleen maar positief.
Tegenwoordig is het Carmen van Remeha...

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-11 21:14
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:15:
Hallo allemaal,

Sinds kort zijn we in ons gerenoveerde huis getrokken waar een elga warmtepomp met Carrier in zit uit 2013.

Die krijgt het huis alleen niet echt lekker warm, op zich niet gek want het het huis heeft 1000m3 en 280m2. Bg en 1e vloerverwarming en 2e radiatoren. Ook zitten de binnendeuren er nog niet in. Al met al niet gek dat de elga het niet op temperatuur krijgt.

Hij haakt nu veel de CV aan en omdat ik die op 45c heb gezet blijven ze lang samen draaien.

Wat ik wel wat gek vind is dat warmtepomp maar Max 500 tot 600wat trekt als als deze alleen draait en samen met de CV zelf maar rond de 300. Volgens mij zou de hele setup tegen de 1200watt moeten kunnen draaien.

Er is al een wp monteur komen kijken en heeft een onderhouds beurt gegeven maar heeft niets kunnen vinden waardoor deze niet op hoger vermogen gaat draaien.

Ik ga nog testen met een andere stroommeter of uit te sluiten of het niet daar aan ligt.

Ideeën?
Kan ook heel goed #elgahybernation zijn..
Als de aanvoerleiding onder de 20 graden komt (bij uit staan CV dus) dan is dit een soort bug...
Alleen op te lossen dmv reset (stekker eruit > erin)

Bij enkele van hier heeft Techneco een ander PTC (of NTC) geplaatst waardoor dit pas bij 15 graden gebeurd.
*edit; bedenk mij net dat ik dit nog nooit gehoord heb met een Carrier buitenunit

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Tr en ta kan ik niet uitlezen. Via de honeywell thermostaat geeft die in het service menu de waarde 0 terug op beide. Als de CV erbij aan staat dan is de retour rond de 38 dus zal dit bij de elga ook wel zijn. Wellicht verklaard dat waarom het vermogen beperkt als ze beide aan staan?

Ik heb hem ook nooit harder dan 600watt zien draaien. Verder is geluid van het apparaat nooit in de 5 jaar een probleem geweest wat wellicht onderbouwd dat die altijd op 50% heeft gedraaid. Hiervoor werd maar de helft gebruikt van het huis en was het vermogen afdoende.

Staat de dipswitch B4 wel op OFF?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co

Rol-Co

B152 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:50:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar toch zou een DN15 op de onderbuik niet goed voelen :+ . Misschien kom ik binnenkort wat tegen op MP en anders voor de nieuwe uit de topicstart.
Misschien zit hier wat voor je bij?
https://www.ebay.de/sch/i...13&_nkw=multical&_sacat=0

Dn50 zelfs :+

• BarryH
  • Nu online
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:01:
[...]

De ELGA stuurt op een deltaT tussen Ta en Tr vanaf 3 graden bij een Truimte vlak bij Tgewenst en een hogere deltaT als Truimte ver onder Tgewenst zit.

Bij een lage flow gaat de ELGA hierdoor vrij snel terugmoduleren.
Dus je kan even in de ELGA binnenunit kijken of de pomp op een hoge stand staat. Het beste is de maximale stand. Alleen als je dan ruis hoort van het water wat door de CV leidingen stroomt kan je hem iets lager zetten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Shifty-PK
Daannn1987 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:13:
[...]

Als de aanvoerleiding onder de 20 graden komt (bij uit staan CV dus) dan is dit een soort bug...

Bij enkele van hier heeft Techneco een ander PTC (of NTC) geplaatst waardoor dit pas bij 15 graden gebeurd.
Heb ik geprobeerd maar een reset met 3min rust ertussen geeft geen verbetering. Blijft hangen rond de 520 watt als die alleen draait.

Ik dacht dat dit probleem zich juist bij toshiba units voordeed en ik heb een Carrier.

Ook even een ander energiemeter geprobeerd maar geen verschil.
Bram-Bos schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Staat de dipswitch B4 wel op OFF?
Ja die staat uit. Hierdoor draait de CV ook onder als de temp onder de 19 graden gevraagd wordt. Ik snap alleen niet zo goed waarom dit iets met het halve vermogen heeft te maken?

[ Voor 25% gewijzigd door Shifty-PK op 08-01-2019 22:03 ]

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:57:
[...]

Heb ik geprobeerd maar een reset met 3min rust ertussen geeft geen verbetering. Blijft hangen rond de 520 watt als die alleen draait.

en als je de thermostaat 0.5c verhoogd?
En wat is je pomp stand?

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:00:
[...]

en als je de thermostaat 0.5c verhoogd?
En wat is je pomp stand?
Blijft op max 520watt hangen totdat de CV wordt ingeschakeld.

De pomp staat nu stand 5 rechtsom.

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:01:
[...]

Blijft op max 520watt hangen totdat de CV wordt ingeschakeld.

De pomp staat nu stand 5 rechtsom.
en als je de pomp op stand 2 zet maakt nog enig verschil?

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54
[...]
Ja die staat uit. Hierdoor draait de CV ook onder als de temp onder de 19 graden gevraagd wordt. Ik snap alleen niet zo goed waarom dit iets met het halve vermogen heeft te maken?
Sorry, ik veronderstel vanwege je Carrier buitenunit dat je een oude firmware hebt, en dat B4 en B5 samen nog een vermogensbegrenzing kunnen instellen. Zoals dit schema uit de installateurshandleiding 2015.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IkvQguznSiVGffI7xmFsSabb/full.png

Met die vermogensbegrenzing (B4 ON; B5 OFF) draaide mijn Elga vroegâ max 600W. Vandaar mijn gedachte

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• hansdegit
B2 t/m B8 hadden in 2013 geen functie, zie ik zojuist in mijn handleiding

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:05:
[...]

en als je de pomp op stand 2 zet maakt nog enig verschil?
Zojuist geprobeerd...niet direct verschil, in elk geval niet meer vermogen, misschien zelfs minder maar zal er wat langer mee moeten testen.
hansdegit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:14:
Klopt...zo staat het ook in de handleiding uit die tijd.
Bram-Bos schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Sorry, ik veronderstel vanwege je Carrier buitenunit dat je een oude firmware hebt, en dat B4 en B5 samen nog een vermogensbegrenzing kunnen instellen. Zoals dit schema uit de installateurshandleiding 2015.
[Afbeelding]

Met die vermogensbegrenzing (B4 ON; B5 OFF) draaide mijn Elga vroegâ max 600W. Vandaar mijn gedachte
Mijn reactie hiervoor was eigenlijk op A4 bedoeld ipv b4. Het zou een logische verklaring zijn geweest en een eenvoudige oplossing. Helaas.

[ Voor 76% gewijzigd door Shifty-PK op 08-01-2019 22:24 ]

• Ramon_1984
hansdegit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:14:
B2 weersafhankelijke regeling had wel degelijk bij de laatste carrier uitvoering een functie...
Stond niet in de handleiding maar kan je er zelf bij maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon_1984 op 08-01-2019 22:20 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:13:
[...]

*edit; bedenk mij net dat ik dit nog nooit gehoord heb met een Carrier buitenunit
Geen van beide, het is een weerstand met een vaste waarde. De oude was 20c, de nieuwe 15c.
Ongeacht de werkelijke temperatuur. Het is altijd bloedheet thv de weerstand onder de mantel van de Elga, maar hij blijft dezelfde waarde geven.

Maar idd, een Carrier heb ik nooit van gehoord met dit probleem.

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:16:
[...]

Zojuist geprobeerd...niet direct verschil, in elk geval niet meer vermogen, misschien zelfs minder maar zal er wat langer mee moeten testen.

[...]

Klopt...zo staat het ook in de handleiding uit die tijd.

[...]

Mijn reactie hiervoor was eigenlijk op A4 bedoeld ipv b4. Het zou een logische verklaring zijn geweest en een eenvoudige oplossing. Helaas.
wordt techneco bellen :)

• BarryH
  • Nu online
[...]

Ik dacht dat dit probleem zich juist bij toshiba units voordeed en ik heb een Carrier.

[...]

Kan je meten wat het verschil is tussen de aanvoer en retourtenperatuur? En hoe dat wijzigt als je de kamer thermostaat 2 graden omhoog zet?

• Dylantje2

Dylantje2

Forum kapot? Of waarom is het zo stil?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 21:31
Nee joh, iedereen wacht toch op jou :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
AUijtdehaag schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:02:
[...]

En ventileren niet vergeten...

Ik heb vorige week mijn wtw itho quality flow verder aangesloten zoals het hoort en alle raampjes potdicht.
En voila...!
Zelfs zonder fatsoenlijke verwarming beneden, is het daar nu warmer dan de slaapkamer met vloerverwarming. :X

Stiekum verlies je toch erg veel warmte met open raampjes/roosters (en nog enkel glas op bovenverdieping helaas)
En in plaats van 2 - 5 graden komt er nu 14-16 graden mijn huis in aan verse lucht.
Ik heb sinds vanavond temperatuurmeters in iedere buis van de WTW, 6.5c koude lucht in en 16.6c gaat het de woonkamer in. Temperatuur van de ruimte waar ik afzuig (is maar in 1 ruimte) is 17.6c
Ik zal morgen eens de afzuigruimte opwarmen tot +21c kijken wat er gebeurd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Shifty-PK
BarryH schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:51:
[...]

Kan je meten wat het verschil is tussen de aanvoer en retourtenperatuur? En hoe dat wijzigt als je de kamer thermostaat 2 graden omhoog zet?
Dat is lastig voor mij. De honeywell geeft in het service menu de waardes 0 terug voor ta en tr dus daar heb ik niets aan. Iemand een idee hoe ik dat fix? Ook het percentage vermogen zou in de honeywell staan maar helaas ook daar altijd 0.

Ik zou een infrarood thermometer kunnen lenen en de buizen kunnen meten...is dat bruikbaar?

Verder vandaag gebeld met Techneco. Ik moet nog even wat testen met de stooklijnen maar anders is het volgens hun waarschijnlijk het carrier moederbord. Kan waarschijnlijk onder coulance nog vervangen worden onder garantie. Keep you posted hoe dat afloopt.

• BarryH
  • Nu online
Je kan inderdaad het beste bij de ELGA met een infrarood thermometer of een NTC sensor de aanvoer en retour temperatuur meten.

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Tja, dat dacht ik ook al.
Dit is tekst van een installatiebedrijf, maar lees ook zulke verhalen van zogenaamde experts.
Dat je het niet eens bent met het beleid van de overheid, maar ga geen technische onzin verkopen.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
'En natuurlijk zijn er mensen met vloerverwarming. Maar deze is niet toereikend. Die hebben leidingen van 15mm maar met lage temperaturen moet je misschien wel naar 12 of 10mm'

Getuigd wel van een zeer kundig warmtepompen installateur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• hansdegit
Wow. Ik heb de Elga nu 5 jaar draaien, maar ik kreeg die resonanties niet weg bij lage temps. De buitenunit staat op een houten dak, vandaar.
Dankzij dit topic heb ik geen last meer van gedreun in de woonkamer! De buitenunit staat nu op deze voetjes:
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Met daaronder betonnen tegels. De tegels liggen op rubber tegels zoals je die ook op kinderspeelplaatsen ziet.

• Oxellaar
  • Niet online
Nou... Ongelooflijke onzin is wat overdreven....
Want zoveel onzin staat er niet in. Misschien op alle punten iets overdreven, maar ongelooflijke onzin?
Ja het stukje over de zonnepanelen, dat slaat nergens op.
Maar de rest van de punten zijn doodnormale punten. Je hoeft ze niet allemaal uit te voeren voordat je een warmtepomp aanschaft.
Maar nagenoeg iedereen heeft wel 1 of meerdere aanpassingen uitgevoerd die in het stukje genoemd worden.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
Een warmtepomp? Nergens voor nodig meer ...

https://www.ad.nl/tech/ga...lim-zonnepaneel~a412ecf1/

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Soms wel een goed advies: neem een CV. Koop geen wamrtepomp

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Pagina: 1 ... 19 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.