Via dit topic ben ik me aan het informeren over de aanschaf van een lucht/waterwarmtepomp en een 200L boilervat voor onze tussenwoning uit 2015. Momenteel houden we het huis warm met een standaard CV ketel icm 3 radiatoren die gebruikt worden in de 65m2 woonkamer en één radiator in de badkamer. Hier hebben we de afgelopen 3 jaar steeds rond de 700m³ gas per jaar gebruikt. We koken elektrisch, dus dit is puur gebruik voor warm water en kachel. Als ik de radiatoren eventueel vervang door ltv versies, zou ik dan uit komen met een 5 kW warmtepomp? Of ben ik bepaalde informatie vergeten te vermelden?
Ik twijfel erg over de plek waar de buitenunit zou moeten komen. De woning is een standaard rijtjeshuis met schuin dak op de zolder (tweede verdieping). Aan de voorkant een redelijk tuin met oprit. Aan de achterkant een uitbouw van de woonkamer van 2,4 meter diep, direct aangelegd tijdens de bouw van het huis. Vanuit de slaapkamer stap je dus zo op een uitbouw van 5,4 meter breed bij 2,4 meter diep.
Nu lijkt qua installatie het heel handig om de buitenunit op de uitbouw te zetten, dan kan het leidingwerk redelijk makkelijk naar boven en komt het precies op de goede plek uit op zolder. Maar qua geluid ben ik hier erg huiverig voor. We slapen in een kamer die grenst aan de uitbouw en ik ben getrouwd met een princes op erwt. Verder wil ik ook beide buren niet tot last zijn, ze hebben allebei ook hun slaapkamers grenzend aan de uitbouw, in de kamer die direct tegen ons huis aan zit. Het scheelt wellicht wel dat de uitbouw vanuit de bouw gedaan is, dus een betonnen dak constructie heeft.
Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie en de buitenunit op de uitbouw gezet?
Een andere opties qua plaatsing zou aan de voorkant van het huis aan de muur zijn. Als hij daar hoog op de eeste verdieping wordt opgehangen verwacht ik dat weinig mensen last zullen hebben van het geluid. Echter moet ik dan op zolder een meter of 8-10 leidingen trekken naar het bestaande leidingwerk.
In mijn zoektocht kwam ik ook de "HydroCap"
https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrocap/ nog tegen. Dat lijkt me wel wat, alleen hoe snel bevriest de boel als het in zo'n constructie op het dak staat? Heeft iemand er toevallig één in gebuik?
Overigens heb ik op het schuine dak 3840 Wp zonnepanelen liggen en wil ik de ruimte op de aanbouw die over zou blijven ook vol leggen.
[
Voor 2% gewijzigd door
orillion op 08-01-2019 17:04
. Reden: Zonnepanelen verhaal ]