Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 121 Laatste
Acties:
  • 581.942 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:29:
[...]

Als Tb < -0 wordt is voor de radiatoren Ta33 nodig. In iedergeval voor een deel van de woning. Voor een duidelijke COP verbetering is een ombouw een optie. Op zich is de ombouw een eenvoudig klusje. Heb je de flow in de vloerverwarmingsleidingen ook verhoogd? Nu heb ik in de verdeler een Alpha2 op 7 Watt 24/7/180 draaien en een warme vloer.
Je kan wellicht alleen het voetventiel verwijderen en voor de aanvoer een grotere thermostaat monteren.
Dan kan je vloer en meer flow en Ta 28c krijgen terwijl de radiatoren 33c krijgen.

Hier zat de verdeler met 15mm aangesloten, nu zit eea met 22mm gemonteerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
Tomexergie schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Ik heb de folder bekeken.Inderdaad R290, heel milieuvriendelijk. Er staat bij dat de intrede temperatuur max 35C bedraagt , dus niet zo geschikt voor CVsystemen met T2=40C maar je zou hem op de retour kunnen aansluiten.
Omdat je behoorlijk wat warmte uit de woning onttrekt kan er in de zomer condensatie ontstaan. Mijn WP heb ik deze zomer niet meer laten koelen i.v.m. roestvorming.
Ik neem aan dat het systeem een eigen waterpomp heeft, want in de zomer staat de WPcv stil. Bij de COP=4 in de folder bij water van 25C als bron, moet je de WPcv in het stookseizoen nog wel meerekenen. De totale COP= 4*4/8=2 dus niet zo mooi als het lijkt.
Als je hem ergens kunt aansluiten op het leidingsysteem van de woning heb je zeker wel een voordeel.
Toch nog de voor- en nadelen onderzoeken. Waarom zijn anderen nog niet met dit alternatief gekomen?
Nogal nieuw dacht ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:01
BarryH schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:08:
[...]

of DBE / climatebooster op de radiatoren
Daar ben ik mij nog over aan het inlezen. Een mogelijk experiment voor later dit jaar Ik heb al overgedemensioneerde T22 (afm. totaal 700x60) radiatoren. Ta van 35 is al lekker warm. Met veel fans er onder kan de Ta naar beneden begrijp ik.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• t.oswald
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:26:
[...]

Daar ben ik mij nog over aan het inlezen. Een mogelijk experiment voor later dit jaar Ik heb al overgedemensioneerde T22 (afm. totaal 700x60) radiatoren. Ta van 35 is al lekker warm. Met veel fans er onder kan de Ta naar beneden begrijp ik.
Een IR paneel in de badkamer doet ook wonderen. Half uurtje tijdens gebruik 0,5 kWh. Gewone kleine radiator staat heel geknepen 27 in en 24 uit en zorgt voor een basis ruimtetemp van 18,5 met de deur open.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:01
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:11:
[...]

Je kan wellicht alleen het voetventiel verwijderen en voor de aanvoer een grotere thermostaat monteren.
Dan kan je vloer en meer flow en Ta 28c krijgen terwijl de radiatoren 33c krijgen.

Hier zat de verdeler met 15mm aangesloten, nu zit eea met 22mm gemonteerd.
Nu is alles standaard Robot. 22mm op 8 groepen. En 15 mm op 3 groepen.
Geen idee welke thermostaten grotere doorgangen hebben. Of ik zet er een proportionele 2wegklep voor.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• t.oswald
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Installateur had een foutje gemaakt met instellen, cv temp op 50 laten staan, staat nu op 32. Verschil Ta en Tr is nu 5 graden.

Wat adviseren jullie met de Auto adaptpomp.
Temp vvw in 31graden temp uit 26 graden.
Kampstrup geeft boven 31,7 graden Ta en Tr 28.7.

Heb het SWW deel teruggezet naar 50 graden, of toch beter 55 aanhouden, het idee bij 50 is minder op een hoog vermogen draaien. Is het ook mogelijk om SWW op de helft van het vermogen te verwarmen?

[Afbeelding]
Is dat blauwe licht van een Fibaro Wall Plug? Je weet dat daar max 2,5 kW op kan? Er is hier iemand op het forum die daar een probleem mee kreeg. Had er een 3 kW heater op staan en die deed het steeds maar erg kort.

• t.oswald
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Dat begint er al op te lijken, als de boel door gewarmd is dan zal je zien dat de boel terug moduleert.
Wat je nog zou kunnen overwegen is de maximaal thermostaat en voetventiel uit je verdeler te verwijderen, de verdeler krijgt dan een hogere main flow.
Dan krijg je dit @sgsdebruijn En WAR?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j6SyybW8Lmx0WeuE7ExzKYzm/thumb.jpg

• koevlaas2
Mooie koevlaas creatie.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is dat voor witte slang en hoe krijg je die aan een normale 22mm stalen leiding :)

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Dank je, ik heb er weinig ruimte dus moet daar eens over nadenken of dat gaat passen
t.oswald schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:18:
[...]

Is dat blauwe licht van een Fibaro Wall Plug? Je weet dat daar max 2,5 kW op kan? Er is hier iemand op het forum die daar een probleem mee kreeg. Had er een 3 kW heater op staan en die deed het steeds maar erg kort.
I know, ik heb speciaal voor qbino gekozen, die kunnen 16A aan. Thanks voor het meedenken

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:22
LangeFries schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Bij mij zit hij met zijn vermogen altijd ongeveer 30% te hoog in het temperatuur bereik tussen Tb =0 en Tb =8. Boven de 8 moduleert hij verder terug en kiest wel een mooi vermogen en kan hij heel lang lopen. Onder 0 begint mijn huis (een beetje een tochtgat uit 2001) zoveel vermogen nodig te hebben dat hij ook lang loopt. Het lijkt bijna wel alsof hij bij 2 graden minimaal 6kW (van de 9kW) afgeeft. Mogelijk is dat ook zo en een type 12 dingetje. Ach het is ook niet zo erg dat hij af en toe eens aan en uit gaat.
Bovenstaande is wel herkenbaar, bij mijn Mitsu is het minimale vermogen tussen Tb +2 (5,73) en Tb +7 (5,53) ook relatief hoog ten opzichte van Tb -7 (4.91) en Tb +12 (4.39).

Zal vast en zeker een reden / oorzaak hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y8lce3zs.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:53:
[...]

Ik ben volgens mij wel de enige die dergelijke ombouw acties doet, jij belde toch met Robot en die verklaarden mij voor gek ?
Tja Robot ziet zijn handel in pomploze verdelers instorten.
Voor gek verklaren is het laatste wat ik zou doen, want het geeft een verbetering. Alleen moet je een voetventiel niet zomaar weghalen.
Je geeft aan, water pakt de weg van de minste weerstand, om dit op te heffen moet je waterzijdig inregelen.
Als je dan het voetventiel weghaalt, dan is inregelen niet meer mogelijk.
En aangezien de weerstand van mengverdelers minimaal is, bestaat de kans dat er een te hoog debiet is.
Dat is altijd al zo geweest, zelfs met thermostaatkraan en voetventiel in aanvoer en retour.

Daarom ben ik absoluut voorstander van pomploze verdelers, de flow is beter te beheersen. Geen bijmenging meer zoals altijd het geval is bij verdelers met pomp. De secundaire pomp, of die in de wp zelf, is sterk zat om over een hele woning te circuleren.
Pomploze verdelers hebben bijna allemaal 1" aansluitingen, wie wil dat nu niet. Geen extra verbruikers zoals pomp. Alleen maar voordelen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Zwerius schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Het koelvermogen zal niet zo groot zijn, dat je daardoor problemen krijgt. Misschien is een klein beetje gratis koeling in de zomer zelfs wel welkom. Maar nogmaals stel je er niet te veel van voor.
Overigens bedenk wel, dat je bij warmteonttrekking aan de vloerverwarming in het stookseizoen, eerst warmte aan het genereren bent met je WP voor huisverwarming en daarna in serie daarmee weer een WP voor tapwaterverwarming. De totale COP zal niet geweldig zijn lijkt me. Dit geldt overigens ook als je een lucht/tapwater-WP gewoon binnen de isolerende schil van je woning hebt staan.
@t.oswald @Tomexergie

De leverancier vertelde mij dat de Edel Auer ook heel goed werkt met een buffervat van 80ltr.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Voor gek verklaren is het laatste wat ik zou doen, want het geeft een verbetering. Alleen moet je een voetventiel niet zomaar weghalen.
Je geeft aan, water pakt de weg van de minste weerstand, om dit op te heffen moet je waterzijdig inregelen.
En aangezien de weerstand van mengverdelers minimaal is, bestaat de kans dat er een te hoog debiet is.
Dat is altijd al zo geweest, zelfs met thermostaatkraan en voetventiel in aanvoer en retour.

Daarom ben ik absoluut voorstander van pomploze verdelers, de flow is beter te beheersen. Geen bijmenging meer zoals altijd het geval is bij verdelers met pomp. De secundaire pomp, of die in de wp zelf, is sterk zat om over een hele woning te circuleren.
Pomploze verdelers hebben bijna allemaal 1" aansluitingen, wie wil dat nu niet. Geen extra verbruikers zoals pomp. Alleen maar voordelen
Ik sluit me hier wel bij aan. Ik had tot een maand geleden ook een zelf omgebouwde robot hangen. Nu toch een pomploze komfort verdeler opgehangen. De warmtepomp loopt nu mooier in lange constante runs. Toen de robot er nog hing wou het maar niet. Vloer buffert nu natuurlijk goed mee waar dat voorheen niet het geval was.
Per saldo koste het bijna niets behalve een ochtend aan tijd, mijn 8 groeps robot was op marktplaats een gewilt item :9 .

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thefox154 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:18:
[...]

Ik sluit me hier wel bij aan. Ik had tot een maand geleden ook een zelf omgebouwde robot hangen. Nu toch een pomploze komfort verdeler opgehangen. De warmtepomp loopt nu mooier in lange constante runs. Toen de robot er nog hing wou het maar niet. Vloer buffert nu natuurlijk goed mee waar dat voorheen niet het geval was.
Per saldo koste het bijna niets behalve een ochtend aan tijd, mijn 8 groeps robot was op marktplaats een gewilt item :9 .
Welke heb je gekocht? Een 8 groeps kost 160,- dus kan je de robot wel voor kwijt incl pomp.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:27
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:23:
[...]

Welke heb je gekocht? Een 8 groeps kost 160,- dus kan je de robot wel voor kwijt incl pomp.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Heb een komfrt sbk gekocht.
Zo eentje, https://www.badkamerwinke...erdeler-8-groeps-41000008
De robot heeft 280 euro opgebracht :+

Kunststof met het oog op wie weet wil het koelen nog een keer gaan proberen.

• Rol-Co

Rol-Co

thefox154 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Koelen is met de rvs ook geen probleem ;)

Wel duur verdelertje, maar de oude bracht voldoende op. >:)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
thefox154 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:38:
[...]

==Off topic==
Voor geïnteresseerden: ik heb zo'n pomploze sbk 4 groeps nog liggen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:58
[...]

Heb jij ervaring met constant flow verdelers ?
Bijvoorbeeld deze http://www.rihoclimatesys...excellence-standard-riho/

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:58:
[...]

Heb je daar niet alleen wat aan als je verschillende diameters en lengten gebruikt? In mijn vvw groepen zit nauwelijks verschil dus zou dit geen voordeel hebben.

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:22:
[...]

Heb je daar niet alleen wat aan als je verschillende diameters en lengten gebruikt? In mijn vvw groepen zit nauwelijks verschil dus zou dit geen voordeel hebben.
Ik zat meer te denken aan zone regeling.
In combinatie met een alpha pomp is dit een mooie combinatie.

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Ik zat meer te denken aan zone regeling.
In combinatie met een alpha pomp is dit een mooie combinatie.
Dit is toch geen zone regeling, de gewone oventrop verdelers kan je zone regeling op zetten, de ventielen zitten er al in namelijk.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Elektrother.html

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:37:
[...]

Dit is toch geen zone regeling, de gewone oventrop verdelers kan je zone regeling op zetten, de ventielen zitten er al in namelijk.
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Elektrother.html
Neej maar op een normale verdeler kan je druk schommelingen krijgen met zone regeling.
Met een constante flow verdeler is dat onmogelijk.

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:02:
[...]

Neej maar op een normale verdeler kan je druk schommelingen krijgen met zone regeling.
Met een constante flow verdeler is dat onmogelijk.
Dat die 1 harder gaat lopen als er groepen dicht lopen? Is dat geen verleden tijd met een autoadapt optie op de pomp dan?

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Dat die 1 harder gaat lopen als er groepen dicht lopen? Is dat geen verleden tijd met een autoadapt optie op de pomp dan?
Die vangt niet alles op.

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, lijkt mij geen probleem met een wp en vvw op 30 graden aanvoer maar goed....als je dat wilt. :)

• t.oswald
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Wat is dat voor witte slang en hoe krijg je die aan een normale 22mm stalen leiding :)
Kunststof leiding met perskoppelingen.

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

In mijn warmwatervat zit naast een spiraal ook een electrisch element. Deze wil ik graag aansluiten voor het legionella programma.
Ik heb hiervoor een SONOFF TH16 van daaruit gaan er drie draden naar de thermostaat, maar dan loop ik vast op.

Hieronder de plaatjes van de handleiding van de themostaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HFpXkWP/82-B12812-4-A03-44-BB-8585-0-DBABFCF754-C.jpg

Handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jGXQtjh/6-F080603-0-A6-A-4-A1-A-859-B-18-A406418161.jpg

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jy1qdMM/1-DDDB29-E-2-E1-D-4-CE2-A8-C9-8-CEDC36-B19-EF.jpg

Aansluiting van het electrisch element:
[img]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LgP8CYx/Knipsel04.png

Ik denk dus dat de aansluiting als volgt moet:

Aarde (Groen/Geel) naar Sonoff TH16 dan via de aarde klemmen op de thermostaat naar de (E) klem op de immersion heater

Daarna kom ik er niet helemaal uit. Ik wil de immersion heater uit laten gaan boven een bepaalde tempertuur, dus moet dat denk ik doen via klem 1. Maar hoe precies?

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Ik zie dat er veelal ook gesproken wordt over een vuilafscheider in de retour. Heeft iedereen dat en is dat echt nodig? Ik zou bij wijze van spreken het systeem na installatie ook kunnen doorspoelen en inpricipe moet hij dan toch schoon zijn...

Zijn de filters veel vuil bij jullie en zo ja waar komt dit vuil dan vandaan?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb in mijn oude cv systeem weinig vuil in het externe filter, en ook het interne filter heeft nog steeds dezelfde doorstroming als bij de nieuw - installatie van de wp. Ik heb wel alle radiatoren stuk voor stuk doorgespoeld met kraanwater.

Maar @Grolsch heeft een nieuw huis met een nieuwe installatie, en heeft al meerdere malen het interne filter van de wp moeten schoon maken omdat de flow terug liep, dus je mag kiezen, wat te doen.... >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:58:
[...]

De Eclipse van Heimeier kom ik soms tegen. Bij grotere systemen per verdeler ook wel eens de TA-DP
In grotere panden plaatsen we vaak per geregelde ruimte één verdeler. Dus van één groep, tot 15 groepen en nog groter, meerdere verdelers per ruimte, net hoe groot de ruimte is.
Voor zo'n verdeler plaatsen we dan wel eens de TA-DP. Gecombineerd met een Grundfos Magna pomp krijg je dan een perfecte doorstroming.
Maar alles valt of staat met het waterzijdig inregelen, @Rol-Co AutoAdapt werkt pas echt goed als er hydraulische balans is.
zw7 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:47:
In mijn warmwatervat zit naast een spiraal ook een electrisch element. Deze wil ik graag aansluiten voor het legionella programma.
Ik heb hiervoor een SONOFF TH16 van daaruit gaan er drie draden naar de thermostaat, maar dan loop ik vast op.

Hieronder de plaatjes van de handleiding van de themostaat:
[Afbeelding]

Handleiding:
[Afbeelding]

Schema:
[Afbeelding]

Aansluiting van het electrisch element:
[img][Afbeelding]

Ik denk dus dat de aansluiting als volgt moet:

Aarde (Groen/Geel) naar Sonoff TH16 dan via de aarde klemmen op de thermostaat naar de (E) klem op de immersion heater

Daarna kom ik er niet helemaal uit. Ik wil de immersion heater uit laten gaan boven een bepaalde tempertuur, dus moet dat denk ik doen via klem 1. Maar hoe precies?
Op het schema zie je dat alleen de fase geschakeld word.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pZ7hZlB3ZhrjtH4Cdo1ShkPO/full.jpg
De draad tussen 2 en C van maxTherm naar regelthermostaat lijkt er al te zitten.
De voeding komt dus binnen op C aan de linkerkant en gaat van 1 rechts, naar U. U is je element.

Nul en PE sluit je rechtstreeks op het element aan.

Om de Sonoff master te laten zijn, zet je de regelthermostaat hoger dan de gewenste waarde op de Sonoff.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 06-01-2019 21:20 ]

• Grolsch
Naalroc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:59:
Ik heb in mijn oude cv systeem weinig vuil in het externe filter, en ook het interne filter heeft nog steeds dezelfde doorstroming als bij de nieuw - installatie van de wp. Ik heb wel alle radiatoren stuk voor stuk doorgespoeld met kraanwater.

Maar @Grolsch heeft een nieuw huis met een nieuwe installatie, en heeft al meerdere malen het interne filter van de wp moeten schoon maken omdat de flow terug liep, dus je mag kiezen, wat te doen.... >:)
Ik heb inderdaad al regelmatig het interne filter moeten schoonmaken omdat de flow gezakt was van 26 ltr/minuut naar 20 ltr/minuut.

Ik vermoed dat ze bij ons nieuwbouwwoning niet alle leidingen goed gespoeld hebben. Er zit een soort van "Gruis" in het filter.

De laatste paar maand blijft de flow 26 ltr/minuut in CV bedrijf, dus hopelijk komt het nu niet meer voor.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Monitoring december 2018 en het kalenderjaar 2018
Gewijzigd: MCOP wordt SCOP

Deelnemers kunnen hun WP in de grafiek terugvinden en conclusie trekken vooral ver boven en onder de regressie lijn. Er zijn een paar extrema in de grafiek niet weergegeven om de regressielijn meer realistisch te maken.

We monitoren al 3 jaar en ik denk dat we redelijk betrouwbare conclusies kunnen trekken. Er is veel werk gedaan en misschien kunnen we de resultaten beschikbaar stellen aan de samenleving buiten ons forum. Deze "gemeten" praktijk informatie van c.a. 30 uiteenlopende systemen kan heel nuttige informatie zijn voor beleidsmakers en mensen die een WP willen laten installeren. Het zijn geen laboratorium metingen, maar de metingen worden door de forumleden (onafhankelijk van leveranciers en installateurs) onderling geëvalueerd waarmee toch een redelijk betrouwbaar beeld wordt verkregen.
Misschien dat er forumleden zijn die daar ideeën over hebben hoe we verder gaan met deze informatie.
Ik ben zo brutaal geweest om al wat conclusies te trekken:

Concept conclusies na 3 jaar monitoren:

1) Performance (COP)
Door de bank genomen kun je zeggen dat een SCOP >4 (voor CV) voor de relatief goedkope lucht/water warmtepompen goed haalbaar is. Nu er zich een interessante markt ontwikkelt zullen leveranciers hun warmtepompen beter optimaliseren en zullen in de toekomst SCOP's >4,5 geen uitzondering meer zijn. Voor warmtapwater (DHW) via de warmtepomp voor CV is een SCOP van 3 goed haalbaar. Van de warmtepompboilers hebben we nog geen goed beeld.

2) Aardgas:
Met de relatief goedkope L/W warmtepompen kan 80 tot 100% aardgas verbruik worden vermeden.

3) PV-panelen:
De jaarlijkse overlap van de WP met PV panelen is c.a. 10%. Wel nuttig voor salderen of om jaarlijks z.g. energie neutraal te worden.

4) Oude woningen:
Bij oude, relatief slecht geïsoleerde woningen doet de L/W warmtepomp het juist erg goed mits het CV systeem op relatief lage temperaturen kan draaien. Er zijn mogelijkheden om de CV systemen aan te passen en te boosten. Dit in tegenstelling tot informatie via de media waarbij gesteld wordt dat voor warmtepomp toepassing er extreem geïsoleerd moet worden met dus hoge kosten. Uit onze metingen blijk dat er goede COP's worden behaald bij matige geisoleerde woningen met een aardgasverbruik van meer dan 2000 m3/jaar De L/W warmtepomp heeft dan een hoge opbrengst waardoor de terugverdientijd zelfs kort is t.o.v. goed geïsoleerde moderne woningen.

5) Geluid:
Het compressorgeluid van de L/W warmtepomp kan hinderlijk zijn. Er zijn mogelijkheden om dit te reduceren maar er zijn inmiddels geluidsarme units verkrijgbaar.

6) Investering:
Uiteraard afhankelijk van de omvang van de woning. Forum leden investeerde 4000 tot 10.000 Euro. We herkennen ons niet in de bedragen van 20.000 euro voor een rijtjes huis die in de media circuleerde.

S.v.p. aanvullen en verbeteren

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4810/45904119604_9107b83d73_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4881/45904119634_93f9182c06_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4851/45904119724_047f9c61f2_b.jpg

Voor de liefhebbers is de Excel file is over 3 dagen te vinden op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
(y) d:)b @Tomexergie Uitstekend verwoord!!!

• koevlaas2
[...]

Meestal plaats ik een kogelkraan in de aanvoer waar eventueel iets mee geregeld word, een groter voetventiel word ik namelijk nog steeds niet vrolijk van.
Ik heb ook pomploze verdelers aangesloten waarvan achteraf de flow een beetje tegenviel, maar idd ook dat ik de WP heb moeten temperen omdat het anders te hard in de mengbalk naar binnen vloog.

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
MCOP is toch per maand en die varieert. Is sCOP niet een betere waarde en wat is die dan?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Dre
  • Niet online

Dre

thido schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:19:
[...]

Ik heb hier een draadloze Honeywell thermostaat.
Helaas begint dat ding allemaal te schakelen wanneer de temperatuur binnen 1 graad van de gewenste temperatuur komt (weet niet of je dat uit kan zetten, dat gedrag). Zal wel bedoeld zijn om over shoot te voorkoen i.c.m. een cv ketel. Heb er dus niets aan i.c.m. de pana.
Gevraagde temperatuur staat op dat ding op 23.5c zodat ik daar geen last van heb en met de stooklijn zorg ik ervoor dat de kamer temperatuur rond de 21c zit.
Hier hetzelfde probleem. Honeywell geeft aan dat de ze geen geschikte thermostaten hebben omdat ze inderdaad 1°C te vroeg uitschakelen. Voor warmtepompen zou ik dus geen Honeywell nemen. Maarja, wat is dan wel een geschikte thermostaat (aan/uit, en het liefst 230V).

• Ramon_1984
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Honeywell geeft aan dat de ze geen geschikte thermostaten hebben omdat ze inderdaad 1°C te vroeg uitschakelen. Voor warmtepompen zou ik dus geen Honeywell nemen. Maarja, wat is dan wel een geschikte thermostaat (aan/uit, en het liefst 230V).
Jumo regelaar?

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Ik heb de Panasonic PAW-RTWireless, instelbare hysterese en week programma met dag/nacht temperatuur.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Dat is kunststof slang en daar zat 22mm cv leiding (staal) aan, ik heb er een bocht op geperst en vervolgens de weg naar de verdeler afgemaakt.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Me Albert schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:12:
MCOP is toch per maand en die varieert. Is sCOP niet een betere waarde en wat is die dan?
Je hebt gelijk, het moet SCOP zijn in de tekst, bedankt

• sgsdebruijn
B152 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:50:
Ik zie dat er veelal ook gesproken wordt over een vuilafscheider in de retour. Heeft iedereen dat en is dat echt nodig? Ik zou bij wijze van spreken het systeem na installatie ook kunnen doorspoelen en inpricipe moet hij dan toch schoon zijn...

Mijn installateur heeft ervoor gekozen om naast de interne vuilafscheider van de Loria ook een externe te plaatsen incl magneet om zo nog beter te kunnen filteren en de pomp te beschermen tegen rommel wat vanuit het circuit komt.

• ronaldmathies
  • Niet online
B152 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:50:

Ik heb iok zo’n filter, installatie WP sinds mei filter èèn keer achoonhemaakt tot nu toe, maar huis is al 10 jaar oud, er blijft dus toch vuil tevoorschijn komen. Ik zou het wel doen, filter kost niet heel veel maar kan wel de levensduur verbeteren.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• B152
ronaldmathies schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Ik heb iok zo’n filter, installatie WP sinds mei filter èèn keer achoonhemaakt tot nu toe, maar huis is al 10 jaar oud, er blijft dus toch vuil tevoorschijn komen. Ik zou het wel doen, filter kost niet heel veel maar kan wel de levensduur verbeteren.
Ik twijfel, aan de ene kant is het een klein bedrag. Aan de andere kant heb nog nooit een dergelijk filter in een cv systeem gehad. De pomp voor circulatie lijkt mij nou ook niet perse zeer kwetsbaar. Voor de warmtewisselaar lijkt het mij ook niet perse een heel groot probleem. Nog even over bakkeleien :+

• Oxellaar
  • Niet online
B152 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:06:
[...]

Ik twijfel, aan de ene kant is het een klein bedrag. Aan de andere kant heb nog nooit een dergelijk filter in een cv systeem gehad. De pomp voor circulatie lijkt mij nou ook niet perse zeer kwetsbaar. Voor de warmtewisselaar lijkt het mij ook niet perse een heel groot probleem. Nog even over bakkeleien :+
Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een platenwisselaar in je cv gehad voor de warmteoverdracht.
Die zijn gevoeliger voor vervuiling dan de wisselaar van een cv ketel.
Maar het is sterk afhankelijk van de vervuiling in het systeem.

Wel is het zo dat bijvoorbeeld Alklima het ongeveer verplicht om later garantie te kunnen claimen wat betreft schade door vervuiling.
In hun offerte staat altijd Spirotech vermeld.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een platenwisselaar in je cv gehad voor de warmteoverdracht.

Wel is het zo dat bijvoorbeeld Alklima het ongeveer verplicht om later garantie te kunnen claimen wat betreft schade door vervuiling.
Hoe gevoelig zijn de wisselaars van een warmtepomp?
Ik wil bij mijn ouders een warmtepomp gaan plaatsen in combinatie met oude vloerverwarming slang
Kan ik die gewoon direct op het buffer vat aansluiten of raad jij wat anders aan ?

• zw7

zw7

Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:11:

[...]

Op het schema zie je dat alleen de fase geschakeld word.
[Afbeelding]
De draad tussen 2 en C van maxTherm naar regelthermostaat lijkt er al te zitten.
De voeding komt dus binnen op C aan de linkerkant en gaat van 1 rechts, naar U. U is je element.

Nul en PE sluit je rechtstreeks op het element aan.

Om de Sonoff master te laten zijn, zet je de regelthermostaat (B) hoger dan de gewenste waarde op de Sonoff.
Super bedankt! @Oxellaar Dit lijkt goed te werken. Heb hem nu zo aangesloten dat er een lamp aangaat om te testen en dat werkt. Het electrische element zal dan ook wel werken ga ik maar vanuit.

Waar ik nu wel achter kom is dat je in die SONOFF niet een timer kan programeren die ook op temperatuur wat doet. Dus bijvoorbeeld op zondagmiddag tussen 03:00 en 04:00 het relais aanschakelen tot de temperatuur boven de 60 graden komt. Je kan of een timer inschakelen of een temperatuur inschakelen bij de auto functie maar geen combinatie van beide.... Of ik zie iets over het hoofd.

• koevlaas2
zw7 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:48:
[...]

Super bedankt! @Oxellaar Dit lijkt goed te werken. Heb hem nu zo aangesloten dat er een lamp aangaat om te testen en dat werkt. Het electrische element zal dan ook wel werken ga ik maar vanuit.

Waar ik nu wel achter kom is dat je in die SONOFF niet een timer kan programeren die ook op temperatuur wat doet. Dus bijvoorbeeld op zondagmiddag tussen 03:00 en 04:00 het relais aanschakelen tot de temperatuur boven de 60 graden komt. Je kan of een timer inschakelen of een temperatuur inschakelen bij de auto functie maar geen combinatie van beide.... Of ik zie iets over het hoofd.
Een uurtje inschakelen is echt tekort, zal je vies tegenvallen zo'n 3 kW element dat gaat uren duren.

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

sgsdebruijn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Dank je, ik heb er weinig ruimte dus moet daar eens over nadenken of dat gaat passen

[...]

I know, ik heb speciaal voor qbino gekozen, die kunnen 16A aan. Thanks voor het meedenken
mmm Das een rare....
qubino kan 16A aan..
Maar zijn max Kw??

Uhm heel even of helemaal niet..:-)

En fibaro heb ik al eerder gepost zouden verboden moeten worden:

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

sgsdebruijn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:35:
[...]

Mijn installateur heeft ervoor gekozen om naast de interne vuilafscheider van de Loria ook een externe te plaatsen incl magneet om zo nog beter te kunnen filteren en de pomp te beschermen tegen rommel wat vanuit het circuit komt.
Ik heb een f1 filter..
Van de zomer veel "test" gedraaid door veel te koelen.
Regel matig mijn F1 schoon gemaakt en mijn systeem MET een grondwaterpomp regelmatig door gespoten.

Ook al regelmatig gedaan voordat ik de WP erop aan gesloten heb.

Een berg troep [ 25 jaar oud cv systeem ] kwam eruit...

Nu aan verwarmen..
laatst een H70 error :-) met 2.5 Kw Zwave tussen de backupheater..
Toen aan het sleutelen in de wp..
Maar meteen het filtertje schoon gemaakt..
Ondanks al mijn spoelen, zat het filtertje bijna dicht met Harige zooi..

Dus ik zou zeggen CHECK je filter eens.
Ik stond er van te kijken
En erger het leek op hennep achtig, wat ik niet gebruikt heb...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• sgsdebruijn
Dylantje2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:27:
[...]

Ik heb een f1 filter..
Van de zomer veel "test" gedraaid door veel te koelen.
Regel matig mijn F1 schoon gemaakt en mijn systeem MET een grondwaterpomp regelmatig door gespoten.

Ook al regelmatig gedaan voordat ik de WP erop aan gesloten heb.

Een berg troep [ 25 jaar oud cv systeem ] kwam eruit...

Nu aan verwarmen..
laatst een H70 error :-) met 2.5 Kw Zwave tussen de backupheater..
Toen aan het sleutelen in de wp..
Maar meteen het filtertje schoon gemaakt..
Ondanks al mijn spoelen, zat het filtertje bijna dicht met Harige zooi..

Dus ik zou zeggen CHECK je filter eens.
Ik stond er van te kijken
En erger het leek op hennep achtig, wat ik niet gebruikt heb...
Ok maar ik ervaar geen problemen hoor, ik had jouw problematiek gelezen en de aangedragen oplossingen vanuit het forim 😉

• Dylantje2

Dylantje2

sgsdebruijn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:30:
[...]

Ok maar ik ervaar geen problemen hoor, ik had jouw problematiek gelezen en de aangedragen oplossingen vanuit het forim 😉
hahah

Ik had ook gene problemen totdat hij hem nodig had...
Is er al vermogen doorheen gegaan?

Ik kan namelijk gene qubino vinden die meer dan 2300W doorlaat...
Daarom had ik juist al een fibaro... 2500...:-)

• zw7

zw7

koevlaas2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:52:
[...]

Een uurtje inschakelen is echt tekort, zal je vies tegenvallen zo'n 3 kW element dat gaat uren duren.
Dat uur was meer als voorbeeld. Ben van plan met de WP het naar 55 graden te trekken en dan van 55 naar 65 met het elektrische element. Maar inderdaad, zal eerst maar eens kijken hoeveel dit duurt.

Denk dat ik nu wel begrijp hoe die SONOFF werkt dus je kan denk ik wel een tijdinschakelen en dan een temperatuur limiet instellen, maar dat moet je doen door een combinatie van "schedule" en "auto" modus samen. Niet super logisch...

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
Dylantje2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:33:
[...]

hahah

Ik had ook gene problemen totdat hij hem nodig had...
Is er al vermogen doorheen gegaan?

https://www.robbshop.nl/tussenstekker-16a-z-wave-plus-qubino

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Mensen met een nieuwbouwwoning, even voor mijn beeld. Wat is op een dag als vandaag/gister jullie elektriciteitsverbruik voor puur verwarming woning? (Snap dat alleen verbruik niets zegt en dat er vele factoren van invloed zijn, maar ben gewoon geel grofweg benieuwd)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Daannn1987
zw7 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Dat uur was meer als voorbeeld. Ben van plan met de WP het naar 55 graden te trekken en dan van 55 naar 65 met het elektrische element. Maar inderdaad, zal eerst maar eens kijken hoeveel dit duurt.

Denk dat ik nu wel begrijp hoe die SONOFF werkt dus je kan denk ik wel een tijdinschakelen en dan een temperatuur limiet instellen, maar dat moet je doen door een combinatie van "schedule" en "auto" modus samen. Niet super logisch...
Er zijn er niet veel die de SONOFF software erop laten staan :)
Ik gebruik SONOFF icm ESPEASY

• koevlaas2
zw7 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Ik steek nu 1x per maand gewoon de stekker in het stopcontact en haal deze de volgende morgen erweer uit.
Ik ga eea nog wel automatiseren, hiervoor heeft de Ecodan een contact dus dat het er nog niet is is meer luiheid dan moeite.

• sgsdebruijn
Dylantje2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:33:
[...]
Hierbij

https://www.hashop.nl/Qubino-Smart-Plug-16A

https://www.hashop.nl/Fil...x23H6mG2Px05618UmH853.pdf

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:34
@Japie.G,
Gisteren 15kWh waarvan 1.5kwh voor SWW....
Maar een dag zegt veelste weinig.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• zw7

zw7

Waarom geen SONOFF TH16,? Die kan ook 16A schakelen en kost een stuk minder dan die qubino.

• B152
Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Bedankt voor de link :)

Ik zie overigens wel dat zij nadrukkelijk het volgende melden: Dirt consists mainly of magnetite, that can accumulate wherever a magnetic field is present.

Oftewel met een best magneet (of meerdere) zou dit af te vangen moeten zijn. Bijvoorbeeld bij de afvoer van de laagste verdeler. Kun je hem daar nog eens open zetten en magneet loshalen...

• sgsdebruijn
zw7 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:57:
[...]
Waarom geen SONOFF TH16,? Die kan ook 16A schakelen en kost een stuk minder dan die qubino.
Geen gerommel met draden, mooi via zwave en qbino zie ik toch als en merk wat voor kwaliteit staat.

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Dat is kunststof slang en daar zat 22mm cv leiding (staal) aan, ik heb er een bocht op geperst en vervolgens de weg naar de verdeler afgemaakt.
Kunstofslang, nog een bepaald merk en maatvoering die je gebruikt? Koop je dat op lengte met die stalen CV-leiding eraan aan beide kanten of hoe werkt dat?
Ik zou die ook graag gebruiken bij een project namelijk.

• B152
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Kunstofslang, nog een bepaald merk en maatvoering die je gebruikt? Koop je dat op lengte met die stalen CV-leiding eraan aan beide kanten of hoe werkt dat?
Ik denk dat er uponor gebruikt is. Kun je eventueel ook zonder perstang doen en heeft redelijk aanbod op marktplaats.

https://www.google.nl/search-uponor

• Dylantje2

Dylantje2

sgsdebruijn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:03:
[...]

Geen gerommel met draden, mooi via zwave en qbino zie ik toch als en merk wat voor kwaliteit staat.
Sorry...Die zocht ik net niet hahaha

Ik denk nog steeds in een WP aansluiten met een stekker..
Zijn er meer die dit doen..:-).
En daar ook nog eens de heater op aansluiten....

Maar in mijn beleving is dit not done..

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 06-01-2019 20:24 ]

• koevlaas2
Dre schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Kunststof liefst 25 of groter en de verlopen naar binnen, buitendraad of knelkoppelingen kan je gewoon kopen.

• sgsdebruijn
Dylantje2 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:24:
[...]

Sorry...Die zocht ik net niet hahaha

Ik denk nog steeds in een WP aansluiten met een stekker..
Zijn er meer die dit doen..:-).
En daar ook nog eens de heater op aansluiten....

Maar in mijn beleving is dit not done..
Ik snap je niet hoor of je zit fout te taggen ofzo

Ik heb qbino met stekker, lekker belangrijk wat anderen willen. Ik heb 2x vaste stekker vanuit Techneco vanaf pinnen in de Loria, stekker gaat in de qbino die weer netjes in een Hager WCD zit die afgemonteerd is in een Hager verdeelkast. Dit voor SWW en CV booster.
Kabels zijn 2.5mm2 dik

Buitenunit naar werkschakelaar, werkschakelaar naar groepenkast 20A automaat

[ Voor 5% gewijzigd door sgsdebruijn op 06-01-2019 20:31 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:45:
[...]

Hoe gevoelig zijn de wisselaars van een warmtepomp?
Ik wil bij mijn ouders een warmtepomp gaan plaatsen in combinatie met oude vloerverwarming slang
Kan ik die gewoon direct op het buffer vat aansluiten of raad jij wat anders aan ?
Oude slang is niet direct slecht, als hij maar diffuusdicht is.
Als hij dat niet is....dan de frees in de vloer :9
Misschien iets overdreven, maar er zit vaak enorm veel vuil in zulke systemen. Ik heb al compleet dichtgeslibde vloerverwarming gezien.

Sowieso zou ik een scheiding maken, maar dan heb je weer een punt van warmteoverdracht.
Je moet dus een dT hebben tov benodigde aT van de vloer.
Gezien de extra investering van pomp, wisselaar, expansievat en het eventueel spoelen van de vloer, kosten van chemische toevoeging om nieuwe vervuiling tegen te gaan en de hogere aanvoerT over de rest van de levensduur, zeg ik...de frees erin.

Het risico van een gedeeltelijk verstopte platenwisselaar, is kans op bevriezing van het cv water in koelbedrijf....of defrost. De verdampingsdruk is vaak onder 0, want bij voldoende flow is dat geen probleem.
Maar bij een verstopping kan ijsvorming ontstaan en dan worden de platen ingedeukt en kunnen ze gaan lekken.

Bij iedere cv-ketel vervalt direct de garantie als hij is aangesloten op een niet diffuusdicht systeem, dus zonder scheiding. Ik verwacht dat het bij warmtepompen niet anders is.

• ronaldmathies
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:50:
Mensen met een nieuwbouwwoning, even voor mijn beeld. Wat is op een dag als vandaag/gister jullie elektriciteitsverbruik voor puur verwarming woning? (Snap dat alleen verbruik niets zegt en dat er vele factoren van invloed zijn, maar ben gewoon geel grofweg benieuwd)
Vandaag (tot nu toe): 14,5
Gisteren 17,5 kW
Eergisteren 19,5 kW
Drie dagen geleden 19,5kW.

Grofweg 230m2 oppervlakte, 50% vloerverwarming, 25% met convector radiator, 25% met ouderwetsere radiatoren.

Omgeving Leiden.

P.s. Hoe nieuw is nieuw? Mijn woning is uit 2006. Maar misschien kan je nig iets met deze info.

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldmathies op 06-01-2019 22:16 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Oude slang is niet direct slecht, als hij maar diffuusdicht is.
Als hij dat niet is....dan de frees in de vloer :9
Misschien iets overdreven, maar er zit vaak enorm veel vuil in zulke systemen. Ik heb al compleet dichtgeslibde vloerverwarming gezien.

Sowieso zou ik een scheiding maken, maar dan heb je weer een punt van warmteoverdracht.
Je moet dus een dT hebben tov benodigde aT van de vloer.
Gezien de extra investering van pomp, wisselaar, expansievat en het eventueel spoelen van de vloer, kosten van chemische toevoeging om nieuwe vervuiling tegen te gaan en de hogere aanvoerT over de rest van de levensduur, zeg ik...de frees erin.

Het risico van een gedeeltelijk verstopte platenwisselaar, is kans op bevriezing van het cv water in koelbedrijf....of defrost. De verdampingsdruk is vaak onder 0, want bij voldoende flow is dat geen probleem.
Maar bij een verstopping kan ijsvorming ontstaan en dan worden de platen ingedeukt en kunnen ze gaan lekken.

Bij iedere cv-ketel vervalt direct de garantie als hij is aangesloten op een niet diffuusdicht systeem, dus zonder scheiding. Ik verwacht dat het bij warmtepompen niet anders is.
Of net als ik hier gedaan heb goed spoelen met een tuinslang en luchtbellen er door tot ze nagenoeg niets meer afgeven, vuilfilter voor de wp en een busje f1 protector er in.
https://www.ebay.co.uk/it...e193b3:g:onwAAOSwF31bxwqP

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Alleen Fernox, dus zonder scheiding, is een tijdelijke oplossing.
Ik zeg...de frees erin >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:01:
Ah joh is zo rigoureus, ik heb pas boven nog afgetapt bij de wp maar was zo blank als wat, dus lijkt goed te zijn, maar ik heb nog 2 slangetjes van die zwarte van 2m ps dus dat is niet veel, die van de vvw is onbekend of ze difusie dicht zijn.

Maar goed, wat ik begrepen heb is dat difusiedicht alleen een probleem als je warm stookt, en dat doe je met de wp niet.
En hoe kan er lucht in komen als er 2 bar op het systeem staat, dat water gaat "dood" en dan is het lucht vrij toch? :?

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:01:
Mijn ouders zijn op leeftijd, dus als het een jaar of 15 mee zou gaan is dat prima :)

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Hoe het natuurkundig in elkaar zit weet ik niet, maar dat het een feit is dat het gebeurt, dat weet ik wel.

Het water gaat niet dood, dat is juist het probleem. Vloerverwarming is bij een warmtepomp 5 tot 10 graden kouder, max.
Want zulke oude vloerverwarming ligt vaak niet als hoofdverwarming, dus veel zakken kun je niet.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 20:30
Vanaf 1 januari t/m gisteren

14,48
9,51
13,62
12,10
10,59

Dit is inclusief SSW. Dat meet ik nog niet apart.

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:33:
@Rol-Co Hoe het natuurkundig in elkaar zit weet ik niet, maar dat het een feit is dat het gebeurt, dat weet ik wel.

Het water gaat niet dood, dat is juist het probleem. Vloerverwarming is bij een warmtepomp 5 tot 10 graden kouder, max.
Want zulke oude vloerverwarming ligt vaak niet als hoofdverwarming, dus veel zakken kun je niet.
Daar heb je gelijk in, vvw is niet veel anders in temperatuur inderdaad, in mijn geval had ik alleen zwarte naar de radiatoren. De vvw heeft 18mm transparant, maar kan niet vinden of dat toen (89) al difusie dicht was.
Ze gingen met spoelen iedergeval van bruin naar blank in kleur :)
Ik heb dan ook geen ijzer meer in het systeem, scheelt ook.

• Rol-Co

Rol-Co

Geen nieuwbouw maar 89 met een 7kW dus daar zou je toch onder moeten blijven bij zelfde of kleinere wp.
https://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=48485

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:15
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:44:
[...]

Geen nieuwbouw maar 89 met een 7kW dus daar zou je toch onder moeten blijven bij zelfde of kleinere wp.
Ik zie alleen maar 0kw(h). Denk dat de meeste hier wel ietseer verbruiken ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:44:
[...]

Hmm dat blijf ik dus niet. Gister 9, eergister 10, dag daarvoor ook 10. Vind dat echt behoorlijk veel. Het is een daikin intergas 8kw hybride systeem. Gas is er alleen voor sww gebruikt die dagen. Toch nog eens wat experts erbij halen want volgens mij is dit gewoon te veel. Hij verwarmt ongeveer 110m2 vloeroppervlak. (Gehele benedenverdieping en de badkamervloer boven) De rest van de woning is onverwarmd. Zit een beetje te kijken of het niet gewoon kostenefficienter is om gewoon de boel op gas te verwarmen..

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2019 08:04 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
Japie.G schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:03:
[...]

Hmm dat blijf ik dus niet. Gister 9, eergister 10, dag daarvoor ook 10. Vind dat echt behoorlijk veel. Het is een daikin intergas 8kw hybride systeem. Gas is er alleen voor sww gebruikt die dagen. Toch nog eens wat experts erbij halen want volgens mij is dit gewoon te veel. Hij verwarmt ongeveer 110m2 vloeroppervlak. (Gehele benedenverdieping en de badkamervloer boven) De rest van de woning is onverwarmd. Zit een beetje te kijken of het niet gewoon kostenefficienter is om gewoon de boel op gas te verwarmen..
Het is natuurlijk lastig vergelijken met anderen, een aantal gegevens kan handig zijn:

1. Vloeroppervlak (bij jou dus 110m2)
2. Wat voor afgifte systeem, alles vloerverwarming? of combinatie van verschillende afgifte systemen.
3. Werk je met een buffer of niet?
4. Wat is je Ta?
5. Doe je aan nachtverlaging of draai je 24/7?
6. Is alles waterzijdig ingeregeld (kan behoorlijk verschil maken)?
7. Wat zijn je kamer temperaturen? stook je alle kamers naar 21 of alleen de woonkamer naar 21 en de rest naar 19? Of stook je alles door naar 25?
8. Pendelt je WP enorm (kost ook veel energie)?

En zo zijn er nog wel meer variabelen die van invloed kunnen zijn.

• Ramon_1984
[...]

Hoeveel m3 verbruikte je woning vóór verwarmen?
En wat zijn je gas en elektra prijs

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde verwarmde oppervlak en voor CV heb ik de afgelopen dagen ongeveer het volgende gebruikt:

3 januari: 8kWh
4 januari : 12kWh
5 januari: 11 kWh
6 januari: 9 kWh

Vrijstaande woning uit 2007.
Op jaarbasis kom ik rond de 1200/1300kWh voor CV geloof ik.

NB 8kWh elektrisch is ruim 32 kWh thermisch, dat komt in de buurt van de 3,5 kuub aardgas.
8kWh elektrisch kost je 1,84€
3,5 kuub aardgas: 2,38€

Jouw verbruik over de afgelopen dagen zegt overigens pas iets als je weet hoeveel gas je voorheen op jaarbasis gebruikte.

Hier vervangt iets van 2500kWh elektriciteit ongeveer 1200 kuub aardgas. Als jouw jaarverbruik ook in die buurt zit, dan presteert jouw warmtepomp niet veel anders dan die van mij. (en dan is aardgas zeker niet goedkoper)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op maandag 7 januari 2019 @ 06:44:
[...]

Ik zie alleen maar 0kw(h). Denk dat de meeste hier wel ietseer verbruiken ;)
Even customise/ generation vs consumption selecteren. :)

• Grolsch
@Japie.G ik verwarm een nieuwe woning met 284m2 vloeroppervlak (verblijfsruimtes 21,5 graden, slaapkamers 18 graden) en was de afgelopen dagen kwijt:

Zie hieronder het verbruik per dag, zit zo'n 2kWh gemiddeld aan SWW bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/btqwbx8ul.jpg

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

Exigence

dnkroz

Iemand (@Oxellaar / @koevlaas2 ?) ervaring met/kennis van compressorverwarming?

Mijn Hitachi monoblock is voorzien van een zogenaamde "crankcase heater", een verwarmingslint om de onderzijde van de compressor. Deze staat continu aan zodra de unit in standby staat (en de compressor dus niet draait). Zoals ik het kon zien was het een verwarmingselement van 50 Watt. In standby, en dus met name zomers, staat dit dus wel bijna 24/7 50 Watt op te slurpen, naast de ~25 Watt standby van de unit zelf.

Als ik van Panasonics standby-verbruiken van rond de 25 Watt zie dan kan ik mij niet voorstellen dat daar ook een compressorverwarming bij in zit. Dus waarom hebben Panasonics het niet, en mijn Hitachi wel? En is het pas vanaf een bepaalde buitentemperatuur écht noodzakelijk? Dan zou ik hem zomers uit kunnen laten schakelen met een clixon of iets dergelijks. Of kan ik een clixon op het compressorhuis zetten die de verwarming inschakelt wanneer de compressor zelf onder de 40 graden komt?

Ik vind dit nogal gortig eigenlijk en mijn vraag is dus in hoeverre is dit noodzakelijk?

• Grolsch
Exigence schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:37:
Iemand (@Oxellaar / @koevlaas2 ?) ervaring met/kennis van compressorverwarming?

Mijn Hitachi monoblock is voorzien van een zogenaamde "crankcase heater", een verwarmingslint om de onderzijde van de compressor. Deze staat continu aan zodra de unit in standby staat (en de compressor dus niet draait). Zoals ik het kon zien was het een verwarmingselement van 50 Watt. In standby, en dus met name zomers, staat dit dus wel bijna 24/7 50 Watt op te slurpen, naast de ~25 Watt standby van de unit zelf.

Als ik van Panasonics standby-verbruiken van rond de 25 Watt zie dan kan ik mij niet voorstellen dat daar ook een compressorverwarming bij in zit. Dus waarom hebben Panasonics het niet, en mijn Hitachi wel? En is het pas vanaf een bepaalde buitentemperatuur écht noodzakelijk? Dan zou ik hem zomers uit kunnen laten schakelen met een clixon of iets dergelijks. Of kan ik een clixon op het compressorhuis zetten die de verwarming inschakelt wanneer de compressor zelf onder de 40 graden komt?

Ik vind dit nogal gortig eigenlijk en mijn vraag is dus in hoeverre is dit noodzakelijk?
Bij mijn Mitsu is het standbyverbruik 25~26Watt.

Als het wat kouder wordt (exacte getallen weet ik niet) zie ik af en toe het verbruik in standby naar 80Watt gaan, dit is volgens mij de crankcase heater.

Echte logica kan ik er niet aan ontdekken, zoals vannacht de hele nacht niet, en rond 06.30 wel weer, net zoals een aantal keren daarna, zie onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pe6lifd7.jpg

• Oxellaar
  • Niet online
@Exigence weet je zeker dat hij in de zomer ook aan staat? Want bij deze buitentemperatuur kan het nodig zijn dat hij aanstaat.
Maar in de zomer is het niet nodig.

De regeling werkt vaak met een minimale buitenT en een dT tov een meetpunt in de unit.
De exacte voorwaarden wisselen wat per fabrikant.

Vroeger was er geen echte regeling, compressor uit was CCH aan.
Je zou dit zelf kunnen schakelen, maar vind het vreemd dat er tegenwoordig nog machines zijn met een domme regeling.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Grolsch schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:56:
[...]

Bij mijn Mitsu is het standbyverbruik 25~26Watt.

Als het wat kouder wordt (exacte getallen weet ik niet) zie ik af en toe het verbruik in standby naar 80Watt gaan, dit is volgens mij de crankcase heater.

Echte logica kan ik er niet aan ontdekken, zoals vannacht de hele nacht niet, en rond 06.30 wel weer, net zoals een aantal keren daarna, zie onderstaande:

[Afbeelding]
Die van mij staat volgens mij een stuk langer (volgens mij continu) aan wanneer de unit in stand by is. Ik kon ook geen temperatuursensor op de crankcase ontdekken waardoor de unit weet wanneer de compressor op temperatuur is. Of hij vanuit het "moederbord" geschakeld word kon ik zo niet zien. Lijkt erop dat hij continu aan staat.
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:12:
@Exigence weet je zeker dat hij in de zomer ook aan staat? Want bij deze buitentemperatuur kan het nodig zijn dat hij aanstaat.
Maar in de zomer is het niet nodig.

De regeling werkt vaak met een minimale buitenT en een dT tov een meetpunt in de unit.
De exacte voorwaarden wisselen wat per fabrikant.

Vroeger was er geen echte regeling, compressor uit was CCH aan.
Je zou dit zelf kunnen schakelen, maar vind het vreemd dat er tegenwoordig nog machines zijn met een domme regeling.
Dat laatste (compressor uit -> CCH aan) daar lijkt het op inderdaad. Maar zal eens kijken of ik dat op een goede manier kan loggen.

Iets als "IF (Tbuiten<10 AND Tcompressor<40) THEN CCH aan" lijkt me logischer :P

Met die laatste regeling zou hij ook niet direct aan moeten springen nadat de compressor is gestopt. Ik kan vanavond wel eens bekijken wat het opgenomen vermogen is direct nadat de compressor stopt (waterpomp gaat dan ook uit).

[ Voor 38% gewijzigd door Exigence op 07-01-2019 11:16 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Exigence 40 graden is geen juiste waarde. Maar waarschijnlijk wel een veilige waarde. Vanaf een bepaalde buitentemperatuur loop je het risico dat koudemiddel in de olie verzameld.
Bij start van de compressor kookt het koudemiddel uit waardoor de olie gaat schuimen.
Daardoor zuigt de compressor direct zijn carter leeg.

Koudemiddel condenseert op het koudste punt van de installatie in rust. Door het carter te verwarmen voorkom je dit.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 07-01-2019 11:17 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:16:
@Exigence 40 graden is geen juiste waarde. Maar waarschijnlijk wel een veilige waarde. Vanaf een bepaalde buitentemperatuur loop je het risico dat koudemiddel in de olie verzameld.
Bij start van de compressor kookt het koudemiddel uit waardoor de olie gaat schuimen.

Koudemiddel condenseert op het koudste punt van de installatie in rust. Door het carter te verwarmen voorkom je dit.
Waarden / voorwaarden even fictief ;) De reden van carterverwarming had ik begrepen inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 07-01-2019 11:20 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:47:
@Japie.G ik verwarm een nieuwe woning met 284m2 vloeroppervlak (verblijfsruimtes 21,5 graden, slaapkamers 18 graden) en was de afgelopen dagen kwijt:

Zie hieronder het verbruik per dag, zit zo'n 2kWh gemiddeld aan SWW bij.

[Afbeelding]
Hmm bedankt! Dan zit ik toch reeedelijk in lijn zo plus minus. Dan maak ik me nog maar niet direct grote zorgen.

Ik weet niet wat ik eerder verbruikte want het is een nieuwe woning :-)

Ik verwarm standaard naar 20.5 graden en vanaf 20:00 tot 06:00 een graadje lager. (Dan slaat de pomp niet aan. Vind ik prettiger voor mijn buren ivm de geluidsproductie).

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2019 12:47 ]

• Grolsch
Japie.G schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Hmm bedankt! Dan zit ik toch reeedelijk in lijn zo plus minus. Dan maak ik me nog maar niet direct grote zorgen.
Een goed richtlijn is het aantal m3 van je huis.
Zelf heb ik een vrijstaande woning van zo'n 900m3, jij :?

Vorig stookseizoen heb ik zo'n 3000kWh verbruikt voor CV only.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 07-01-2019 12:48 ]

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ik een twee onder 1 kap van 700m3

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

• Grolsch
Japie.G schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:48:
Ik een twee onder 1 kap van 700m3
Dan ligt jouw verbruik wel in de lijn der verwachtingen, 700m3 is fors voor een 2-onder-1-kapper.

Maar verbruik per dag is erg afhankelijk van omstandigheden, anders als alleen Tb.

Zie hieronder bijvoorbeeld December 2018, samen met de gemiddelde etmaaltemperatuur volgens Enelogic.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vycy3q0.jpg

• Daannn1987
Whuut :o didnt see that one coming... slimme zet!
Grolsch schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Dan ligt jouw verbruik wel in de lijn der verwachtingen, 700m3 is fors voor een 2-onder-1-kapper.

Maar verbruik per dag is erg afhankelijk van omstandigheden, anders als alleen Tb.

Zie hieronder bijvoorbeeld December 2018, samen met de gemiddelde etmaaltemperatuur volgens Enelogic.

[Afbeelding]
idd mijn 2 onder 1 kap doet 460m3 en dat verwarm ik met een ELGA 24/7 @ 21gr
1400kw in 2018 verbruikt

[ Voor 53% gewijzigd door Daannn1987 op 07-01-2019 13:44 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Deze week eens testen hoe het voelt/kost om de "nachtverlaging" nog meer uit te breiden. Ipv 23:00-10:00 gaat ie op niet-thuisdagen van 22:00-15:00 uit op nachtverlaging (min temp 18,5C). Heeft ie dus 2 uur de tijd om alles weer op temperatuur te krijgen.

Hopelijk is hygieneboiler ook beetje opgewarmd door klein beetje zon (wat vandaag dus helemaal niks ie met miezerregen...)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 07-01-2019 14:09 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Zwerius
  • Laatst online: 04-11 21:00
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:16:
@Exigence Vanaf een bepaalde buitentemperatuur loop je het risico dat koudemiddel in de olie verzameld.
Dit is overigens niet altijd zo.
Ik heb eens een compressor van een Zubadan open geslepen. En wat bleek? De behuizing zit aan de perszijde van de compressor! Dus met starten van de compressor verhoog je alleen maar de druk in de behuizing en op de olie. Dus die zal dan niet gaan opschuimen.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het goed is om koudemiddel in de olie op te lossen. Dat komt de smering natuurlijk niet ten goede.
Wat ik aan mijn 9,5 jaar oude Zubadan eens gemeten heb, is dat de carterverwarming (die verzorgd wordt door een beperkte stroom door de motorwikkelingen te sturen) 50% van de tijd aan en 50% van de tijd uit was. Maar geheel onafhankelijk van de compressortemperatuur. Ook nadat de compressor pas gestopt was ging de carterverwarming domweg door met zijn 50% cyclus.
Ik schakel dan ook de hele spanning op de unit buiten het stookseizoen uit. Aan het begin van het stookseizoen schakel ik eerst de spanning in en pas een aantal uren later wordt de WP vrijgegeven voor bedrijf.

Zwerius Kriegsman

• Oxellaar
  • Niet online
@Zwerius juist... Een Zubadan, een totaal andere compressor dan in iedere andere warmtepomp op het forum hier.
Een Zubadan heeft ook haast geen zuiggaskoeling. Allemaal om bij - 25 nog vermogen te kunnen leveren.

Maar zonder drukdaling kan het oliepeil stijgen en alsnog te snel opgezogen worden.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-11 18:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb zaterdag een stekker voor m'n Grundfos pomp besteld, daar komt dan een snoer aan, direct op het stopcontact.
Ik ga 'm 24/7 over het open buffervat laten pompen (PP2 PP1 / 6 Watt / ~0,5m3).

Zo onttrek ik ook nog warmte uit het buffervat als de warmtepomp al gestopt is met verwarmen.
Dat maakt weer langere runs bij het opstarten (buffervat verder afgekoeld) en langer uit tussen de runs (want pomp loopt na).

De kamertemperatuur blijft mooi tussen de 20 en 20,5 graden, dus dat is ook geen probleem.

Stroomverbruik is ook weer wat gedaald, ook dat is gunstig. Ik betaal voor kWh's, niet voor COP :P

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-01-2019 14:33 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 18 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.