Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 121 Laatste
Acties:
  • 580.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:12:
[...]

Het deed mij een beetje denken aan de zogenaamde "duitse degelijkheid" en vervolgens elke maand bij de garage staan met je 1.8 (T)FSI + DSG-bak. De verkoper en importeur steken hun kop in het zand.
Ja er zijn daar een aantal "foute" typen met kwalen wat niet in het lijstje "premium" vallen, dingen die je bij een koreaan niet eens ziet, maar ja, status en de buurman he? ;) ik heb nog de oude versie van voor dat die rommel van skoda er in kwam. :P
De achterliggende fabrikant zegt mij niet zoveel over de kwaliteit en levensduur. Dus hoe oordeel je objectief of iets een lange levensduur heeft.
Tja, wij hebben toch regelingen en gateway's van 15-20 jaar oud die nog steeds hun ding doen.
De support van Panasonic Nederland zou ik niet veel van verwachten. Voor de rest heb ik geen ervaring met andere merken.
Panasonic heeft alleen support in frankrijk.
Danfoss wold wide met support op locatie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik verhoogde vanmiddag de Ta van 32 naar 33 graden. Hij draaide al een tijdje rustig (tussen 1-1.3kW / 19Hz), maar de temp van het systeem was langzaam aan het zaken, dus wilde hem even iets extra geven. Resultaat was, dat hij vol naar 3kW sprong ?? daardoor (denk ik) ging hij ook nog in een defrost 2x.
Dit is toch een behoorlijk heftige reactie bij 1 graad verhoging ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HTSQ7wfH7RJXjjZuc3naTlrq/medium.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
Wouter9636 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:43:
[...]

Je kunt prioriteiten instellen in de regeling. Dan zou hij met hulp van zijn 9kw element bijna instant heet water kunnen maken.

Doorstroomverwarmer zou ik sowieso niet aanraden. De nibe houd ten minste nog rekening met je hoofdzekeringen.
En bij SWW wordt op een dT van 10 geregeld, niet 3-4. Gaat ook hoger, maar dat is dan beetje afhankelijk van buitenT. Je hebt dan ook geen element nodig om tot 65 te gaan in ieder geval bovenste deel boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:28:
[...]

En bij SWW wordt op een dT van 10 geregeld, niet 3-4. Gaat ook hoger, maar dat is dan beetje afhankelijk van buitenT. Je hebt dan ook geen element nodig om tot 65 te gaan in ieder geval bovenste deel boiler.
Mooi spul hè. Kost wat, maar dan heb je ook wat

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:28
Wouter9636 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Mooi spul hè. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Ja, de F2120 is echt een zuinig ding. De VVM 320 die ik heb ben ik nog niet van overtuigd. Die 65 graden haal ik niet. Wel doet hij inderdaad dT van 10 graden bij hoge temperaturen, maar bij de 45 graden is de dT bij mij de genoemde 3 a 4. Als ik het opnieuw zou willen doen, dan zou ik mijn licht opsteken op de Duitstalige fora. Nader bezien denk ik dat de SMO40 met een eigen keuze boilervat en externe grote platenwisselaar (dus geen legionella) me beter zou bevallen. Een buffervat heb ik hier niet nodig, Dan zou de installatie niet veel groter, maar wel aanmerkelijk zuiniger zijn. Die combi van buffervat in de VVM310 en VVM500 staat me namelijk ook niet aan. Maar had jij niet zoiets @LittleTycoon ?

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Grolsch schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:10:
Ik snap van sommigen de "drang" niet om persé 24*7*365 dagen per jaar te moeten draaien.
Waar is dat goed voor :? Ben je "bang" voor start/stops :? laat dan graag 1 citaat uit een handleiding zien, of een ander soort van wetenschappelijke onderbouwing dat het slecht zou zijn. Een nog makkelijker doel, noem 1 iemand op die een kapotten compressor heeft gehad door het vele pendelen. Ik heb het al 3 x gevraagd naar aanleiding van de 24*7 "drang" van sommigen. Tot nu toe dus gewoon nog niet meegemaakt, ondanks dat profs als @Oxellaar er toch 10-tallen zo niet 100'en geïnstalleerd en geserviced heeft.

Met mijn logische werktuigbouwkundige verstand zou ik juist zeggen dat 24*7 draaien extra slijtage veroorzaakt. Er zitten lagers in, en electronica, inverter regeling, allerlei zaken die slijten bij gebruik.

Het is gewoon afhankelijk van de situatie, maar in mijn beleving is er geen "goed" of "slecht" maar het is afhankelijk van type woning, type afgifte en comfort wensen.

Zelf pas ik 12 uur nachtverlaging toe (van 22:00 tot 10:00) en geen centje pijn. Los van voor / naseizoen met temperaturen boven de 10 graden draait de WP aan 1 stuk door. Gelukkig wel ;)
Ik heb een diep respect voor jouw werktuigkundig verstand, en ook je kennis van zaken in het algemeen., Echter, je mag niet vergeten dat machines ontworpen en uitvoerig getest zijn om hun werk te doen. 24/7 sommigen zelfs continue 365 dagen per jaar.

Ik kom uit de olie en chemie, wij hebben honderden machines, turbines, pompen compressoren, maar ook simpele eenvoudige mechaniek.
Slechts één keer per jaar tijdens het grote onderhoud krijgt elk stuk mechaniek een uitvoerige beurt, de duurdere machines vaak door de fabrikant zelf..
Daarmee wordt niet gezegd dat er nooit iets faalt, tuurlijk zijn er machines die falen, slechts zelden vanwege slijtage. meestal door menselijke falen.

Mijn warmtepomp draait deze winter continue op WAR, nog geen uur stilgestaan, vorig jaar draaide de boel op thermostaat, vaak en veelvuldig aan en uit.
Wat dit seizoen opvalt, er is rust in het ketelhuis, tevens is het verbruik verminderd, mogelijk ook een beetje vanwege de zachte winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-07 14:43
zandstraat schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Ik heb een diep respect voor jouw werktuigkundig verstand, en ook je kennis van zaken in het algemeen., Echter, je mag niet vergeten dat machines ontworpen en uitvoerig getest zijn om hun werk te doen. 24/7 sommigen zelfs continue 365 dagen per jaar.

Ik komt uit de olie en chemie, wij hebben honderden machines, turbines, pompen compressoren, maar ook simpele eenvoudige mechaniek.
Slechts één keer per jaar tijdens het grote onderhoud krijgt elk stuk mechaniek een uitvoerige beurt, de duurdere machines vaak door de fabrikant zelf..
Daarmee wordt niet gezegd dat er nooit iets faalt, tuurlijk zijn er machines die falen, slechts zelden vanwege slijtage. meestal door menselijke falen.

Mijn warmtepomp draait deze winter continue op WAR, nog geen uur stilgestaan, vorig jaar draaide de boel op thermostaat, vaak en veelvuldig aan en uit.
Wat dit seizoen opvalt, er is rust in het ketelhuis, tevens is het verbruik verminderd, mogelijk ook een beetje vanwege de zachte winter.
Ik beweer niet dat 24*7 draaien slecht is, integendeel, de WP's zijn daar inderdaad voor ontworpen, net zoals ze rustig 20 tot 30 keer per dag kunnen starten en stoppen.

WIj hebben ook machines die veel draaien, en inderdaad eenmaal per jaar groot onderhoud uitvoeren. Maar lagers bijvoorbeeld, blijven slijtagedelen, en een lager die 10.000 uur gedraaid heeft is er over het algemeen slechter aan toe als een lager die 5000 uur gedraaid heeft.

Nu ben ik daar bij een WP niet zo bang voor, maar ik wou even het "fabeltje" ontkrachten dat start>stops slecht zouden zijn.

In mijn situatie zou ik met een oncomfortabele Ta moeten werken (<27 graden) als ik ik 24*7 zou gaan verwarmen. Ook wil ik 's nachts geen herrie om de keet, hoe weinig geluid het ook is. En ik heb "last" van factoren die WAR niet compenseert, zoals verschillende warmteverliezen per vertrek afhankelijk van wind/regen. Dus voor mij voldoende redenen om het te doen zoals ik het nu doe. Ik verlies ook bijna geen ruimtetemperatuur (max 1 graad, setpoint is 21,5) dus ik heb ook de "luxe" dat ik het kan uitvoeren op mijn manier.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:12:
[...]
Het deed mij een beetje denken aan de zogenaamde "duitse degelijkheid" en vervolgens elke maand bij de garage.
Zo te horen heb je wat slechte herinneringen aan "Deutsche grüntlichkeit". :)
Gelukkig komt Danfoss niet uit Deutschland.
Alhoewel volgens mij zijn de WP producten van Danfoss recentelijk overgenomen door een Duits bedrijf namens Stiebel Eltron. Dus toch Deutsche grüntlichkeit 8)7 8)7

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:40
Maikie18 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:58:
@Rol-Co @reneeke1970
Ik heb ondertussen echt sterk het vermoeden dat die 500W toevallig gewoon precies de compensatie van het warmteverlies is. De temperatuur loopt in de avond op tot 23 graden als wij met 4 personen beneden tv aan het kijken zijn. In de nacht daalt de temperatuur weer naar 22,4.

Ik zie nu ook dat sinds 11.00 vanochtend het verbruik net een tandje omhoog is gegaan.Ik denk dan ook dat het geen zin heeft om de Ta te verlagen en dat het nu gewoon optimaal werkt / staat ingesteld.

Volgens de unit op dit moment Tbuiten 4, Ta 29 (gisteren 28), Tr 27 (gisteren 26), 21-22Hz (gisteren 19-20).

[Afbeelding]
Ja zo draait ie hier ook ongeveer, perfect in balans dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:29
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Ja zo draait ie hier ook ongeveer, perfect in balans dus
En hier ook , enkel overdag wil hij wel eens uitgaan voor een uurtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Vandaag iets kouder zie ik op de app, één streep van 650 watt.

@Grolsch er is niemand die zegt dat start stops slecht zijn in de zin van slijtage. Alleen voor stroom verbruik...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimhaw
@Grolsch @zandstraat
Grolsch helemaal eens met de bewering dat het niet goed is of fout als je 24/7 of met stops de WP laat lopen.
De WP kan er tegen en zijn daarop ontworpen. Ieder huis is anders en iedereen heeft een andere werkwijze hoe de WP moet draaien.

Volgens mij is dit forum ervoor opgezet om van elkaar te leren, zodat iedereen het in zijn/haar eigen situatie ermee kan gaan spelen.
Daar zijn we tweakers voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:52:
[...]

@Grolsch er is niemand die zegt dat start stops slecht zijn in de zin van slijtage. Alleen voor stroom verbruik...
Hier 2 x uitgeweest , om 16:00 en 18:15 , verder strak op de 500 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:46:
[...]

of 5 ;)
[...]

ook niet, het zou hier duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15

thido

Tilburg

Ramon_1984 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Hier 2 x uitgeweest , om 16:00 en 18:15 , verder strak op de 500 watt
Hier 1 defrost rond 03:30uur en de rest van de dag een streep op 690W

Edit: de temperatuur liep gister avond weer aardig op, dus hij ging terug naar 540W.
Om kort daarna uit te gaan, bij Tb van 5 of meer zet ik hem 's nachts uit.

[ Voor 23% gewijzigd door thido op 05-01-2019 09:13 ]

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:57:
[...]

of 5 ;)

[...]

ook niet, het zou hier duurder zijn.
Dat weet jij niet want je kunt hem niet continu laten draaien. Daar is jou warmte vraag te laag voor. Of wp te groot, komt op hetzelde neer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:08:
[...]

Dat weet jij niet want je kunt hem niet continu laten draaien. Daar is jou warmte vraag te laag voor. Of wp te groot, komt op hetzelde neer...
kan wel, ta verhogen loopt ie continue, zie hier

https://www.pvoutput.org/...038&sid=48485&dt=20181215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wimhaw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Zo te horen heb je wat slechte herinneringen aan "Deutsche grüntlichkeit". :)
Gelukkig komt Danfoss niet uit Deutschland.
Alhoewel volgens mij zijn de WP producten van Danfoss recentelijk overgenomen door een Duits bedrijf namens Stiebel Eltron. Dus toch Deutsche grüntlichkeit 8)7 8)7
Ah, de Stiebel Eltron LWA 252 serie heb ik wel eens van gehoord. Werden goedkoop aangeboden op marktplaats.
( ervaringen hier: https://www.maxperience.c...ng-stiebel-eltron-lwa-252 )

Nou, laten we hopen dat het allemaal nog 15+ jaar blijft draaien zonder problemen. Statistieken dat merk X meer defecten heeft dan merk Y hoor ik graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Even wat anders dan Deutsche...
Ik kan een Kamstrup 402 unit kopen. Flowmeter en 2 temperatuur sensoren zitten erbij.
Heb er geen ervaring mee.
Is dit een goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:15:
Even wat anders dan Deutsche...
Ik kan een Kamstrup 402 unit kopen. Flowmeter en 2 temperatuur sensoren zitten erbij.
Heb er geen ervaring mee.
Is dit een goede?
ja prima, heb ik ook, let wel op wat de display aangeeft, GJ, kWh, MWh , de laatste 2 zijn prima maar de eerste is lastig, en zet je ook niet zomaar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:36
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:28:
[...]

ja prima, heb ik ook, let wel op wat de display aangeeft, GJ, kWh, MWh , de laatste 2 zijn prima maar de eerste is lastig, en zet je ook niet zomaar om.
Heb hier zelf een gj meter. De COP berekening in domoticz gaat buiten dit om. En eind van de maand even omrekenen is ook zo gedaan . ( en in kom van stadsverwarming af dus vergelijken is voor mij makkelijker nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jeroenvervuren schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Heb hier zelf een gj meter. De COP berekening in domoticz gaat buiten dit om. En eind van de maand even omrekenen is ook zo gedaan . ( en in kom van stadsverwarming af dus vergelijken is voor mij makkelijker nu
tja, ik zou het lastig vinden, vind MWh al vervelend, had liever kWh.
@Wimhaw

let ook op de diameter van de flowmeter, duims is wel normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Ja, de F2120 is echt een zuinig ding. De VVM 320 die ik heb ben ik nog niet van overtuigd. Die 65 graden haal ik niet. Wel doet hij inderdaad dT van 10 graden bij hoge temperaturen, maar bij de 45 graden is de dT bij mij de genoemde 3 a 4. Als ik het opnieuw zou willen doen, dan zou ik mijn licht opsteken op de Duitstalige fora. Nader bezien denk ik dat de SMO40 met een eigen keuze boilervat en externe grote platenwisselaar (dus geen legionella) me beter zou bevallen. Een buffervat heb ik hier niet nodig, Dan zou de installatie niet veel groter, maar wel aanmerkelijk zuiniger zijn. Die combi van buffervat in de VVM310 en VVM500 staat me namelijk ook niet aan. Maar had jij niet zoiets @LittleTycoon ?
Ja, ik heb smo40 plus simpel sww buffervat en externe platenwisselaar. Ik zou volgende keer voor een goed sww buffervat met hygienespiraal gaan, nog simpeler.

En retour WP in het vat hoger (midden) alsook aanvoer (3/4 top), kun je samen met sensoren veel beter hoeveelheid te verwarmen liters van het vat tunen. Zeker met dT 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:37:
[...]

Ja, ik heb smo40 plus simpel sww buffervat en externe platenwisselaar. Ik zou volgende keer voor een goed sww buffervat met hygienespiraal gaan, nog simpeler.

En retour WP in het vat hoger (midden) alsook aanvoer (3/4 top), kun je samen met sensoren veel beter hoeveelheid te verwarmen liters van het vat tunen. Zeker met dT 10.
Wat is een SWW Buffervat?
Het is of een SWW Boilervat, of een buffervat met (SWW) hygienespiraal, variant daarop is het buffervat met friwa station, zoals jij hebt.
Maar SWW vat impliceert dat er SWW in het vat zit, dat is niet zo.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 05-01-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:40:
[...]

Wat is een SWW Buffervat?
Het is of een SWW Boilervat, of een buffervat met (SWW) hygienespiraal.
Gewoon een buffervat zonder hygienespiraal, ik heb er sww voorgezet om aan te geven dat het alleen voor SWW is.

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 04-01-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Tot mijn verbazing kan ik niks vinden over het drukverlies van een 22mm stalen leiding. En van 22mm knieën of bochten. 1000L/h moet er doorheen. De stroomsnelheid is dan 0,92 l/s. Is dat veel of weinig?
Hoe kan ik nu het drukverlies uitrekenen :?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maar daarmee word ook je huis (op)warmer, dus lijkt het meer stroom verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
[...]

Wat ik niet kan volgens: is het echt een compleet vlakke streep? Je hebt toch over de dag heen verschillende omstandigheden. Het was wel grijs ed, maar er zat zeker verschil in wind hier. Ik kan niet zo goed volgen waarom iedereen hier een complete vlakke waarde heeft.

En dan al helemaal niet in de verklaring dat dit het warmteverlies van de woning zou zijn, die flucteerd volgens mij nog meer (koken, aanwezige personen, raampje open om te luchten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jerh schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Wat ik niet kan volgens: is het echt een compleet vlakke streep? Je hebt toch over de dag heen verschillende omstandigheden. Het was wel grijs ed, maar er zat zeker verschil in wind hier. Ik kan niet zo goed volgen waarom iedereen hier een complete vlakke waarde heeft.

En dan al helemaal niet in de verklaring dat dit het warmteverlies van de woning zou zijn, die flucteerd volgens mij nog meer (koken, aanwezige personen, raampje open om te luchten etc).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/myXI6vmouQacnIHxUTweqjJ2/thumb.png

Hier stopt hij keurig na het eten koken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:50:
Tot mijn verbazing kan ik niks vinden over het drukverlies van een 22mm stalen leiding. En van 22mm knieën of bochten. 1000L/h moet er doorheen. De stroomsnelheid is dan 0,92 l/s. Is dat veel of weinig?
http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:50:
[...]

Gewoon een buffervat zonder hygienespiraal, ik heb er sww voorgezet om aan te geven dat het alleen voor SWW is.
Buffervat bevat CV water.
Boiler(vat) bevat drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:10:
[...]

http://app.wilo.com/nl/Rohrleitungsberechner.aspx

[...]

Buffervat bevat CV water.
Boiler(vat) bevat drinkwater.
Het is ook een buffervat waarin cv water zit, voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Het is ook een buffervat waarin cv water zit, t.b.v. SWW
Ok, buffervat met SWW hygienespiraal dus, zitten we op 1 lijn.
Het is voor de nieuwkomers in dit topic anders niet te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-06 21:50
Chris_82 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Dat lijkt mij een vrij hoge stooklijn voor een CV-systeem met alleen vloerverwarming. Het pendelgedrag zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de thermostaat die de WP uitschakelt als het boven setpoint komt.

Probeer eerst eens alle temperaturen 3 graden lager in te stellen (Misschien is meer verlagen ook nog wel mogelijk)?
Dan heb je hopelijk nog steeds voldoende afgifte bij 10 graden.
Je verbruik is verder niet extreem te noemen voor je WP, maar met deze lagere aanvoertemperaturen kun je mogelijk ~10% stroom besparen.

Om de warmtepomp beter te kunnen instellen is wat simpele monitoring aan te bevelen (onder andere stroomverbruik en temperatuurgedrag gedurende de dag (kamertemp, aanvoertemp)).
Alleen op basis van comfortgevoel en dagverbruiken is dit een stuk lastiger.
Chris_82 bedankt voor je reactie.

Na aanleiding van je bericht heb ik alle temperaturen 3 graden omlaag gezet.
Ook heb ik de pomp even alleen op WAR regeling gezet, nu zal ik hem even een poosje zo laten lopen om te kijken of hij nu langere runs kan maken.

Ook zal ik proberen om van't weekend het stroomverbruik inzichtelijk te krijgen. Qua temperaturen ga ik even kijken of ik dit ook kan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bbbrumbrum schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:13:
[...]

Ok, buffervat met SWW hygienespiraal dus, zitten we op 1 lijn.
Het is voor de nieuwkomers in dit topic anders niet te volgen.
Nee, geen hygienespiraal, gewoon standaard buffervat. We kunnen eindeloos doorgaan maar je maakt de klik niet. ik scrheef buffervat met externe platenwisselaar. Externe platenwisselaar=verswaterstation=friwa (duitse afkorting). Google maar op verswaterstation, of klik op de https://www.installatieto...h-hydro-verswaterstation/, die heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Maar daarmee word ook je huis (op)warmer, dus lijkt het meer stroom verbruik.
Ja zou je denken he? Maar dat valt dan weer reuze mee, een graadje misschien maar zit nog niet te zweten. En dan zijn we terug bij het beginpunt waar @Maikie18 op 500W continue met een te warme kamer zat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:19:
[...]

Nee, geen hygienespiraal, gewoon standaard buffervat. We kunnen eindeloos doorgaan maar je maakt de klik niet. ik scrheef buffervat met externe platenwisselaar. Externe platenwisselaar=verswaterstation=friwa (duitse afkorting). Google maar op verswaterstation, of klik op de https://www.installatieto...h-hydro-verswaterstation/, die heb ik.
Haha, had ik wel gezien, maar de link niet gelegd.
Platenwisselaar kan ook voor circuitscheiding oid zijn.
Met de term friwa was het duidelijk geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 15:15
LangeFries schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Heb zelf een vvm325 icm een F2120 geïmporteerd uit Zweden, en ben nog leerende. Waarom is een dT van 10 beter dan een dT van 3 a 4 voor SWW? Volgens mij houdt de regeling de vloerverwarming met de pomp snelheid ook rond die dT van 3 a 4? Kan dat kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
desert spider schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:52:
[...]

Heb zelf een vvm325 icm een F2120 geïmporteerd uit Zweden, en ben nog leerende. Waarom is een dT van 10 beter dan een dT van 3 a 4 voor SWW? Volgens mij houdt de regeling de vloerverwarming met de pomp snelheid ook rond die dT van 3 a 4? Kan dat kloppen?
dT 10 voor SWW is waarop de f2120 probeert te regelen met alle relevante settings op automatisch, met een SMO kastje als regelunit (die op dat vlak niet afwijkt van de jouwe), waarbij de flow lager is dan in verwarmingsbedrijf. Dit kan je natuurlijk zelf tweaken. Met automatische settings probeert een fabrikant natuurlijk te optimaliseren, voor SWW is dit naast COP met hoeveel graden het voor SWW bestemde water kan worden opgehoogd per keer dat het water de WP verlaat. Kan directe impact hebben op b.v. de douche beleving, maar ook op benodigde liters voor je SWW buffer.

Voor verwaming is een dT van 4,2 graad bij de grootste range van buitenT's de dT waarop een f2120 op probeert uit te komen, iets lager bij buitenT > 7-10 graden (pak hem beet dT van 3,7 voor mijn situatie), oplopende dT (met lagere flow) vanaf pak hem beet - 5 graden (tot dT 7-8 bij -10 in mijn situatie). Dit is primair COP optimalisatie en warmteafgifte maximalisatie (comfort) bij lage buiten T. Deze dT's voor verwarming worden wel enigzins beinvloed door je warmteafgiftesysyeem. Bij een pompsnelheid van 100% haal ik ca 32,4 liter per minuut voor verwarming. Dit is 90% van het nominale debiet van een f2120-16. Als je bij 100% een lagere flow hebt (slechts indien de WP de pomp op 100% zet via de automatische sturing) dan b.v. mijn 32,4 liter heeft dat impact op de dT alhoewel de regeling dan nog steeds enigzins corrigeert.

Ik heb maar even buiten beschouwing gelaten dat graadminuten ook een impact hebben. Stel het is buiten 10 graden en jouw graadminuten zijn -1000 (uiterst onwaarschijnlijk) dan draait de compressor op een hogere frequentie dan bij dezelfde buitenT met -200 graadminuten op de teller, om het schijnbaar grote warmteverlies te compenseren. Of je vloerverwarming, radiatoren op combi hebt (dit is een setting in de regeling) is ook nog van invloed.

Ik zou niet teveel letten op posts over andere merken op dit forum voor optimalisatie. De Nibe regeling i.c.m. F2120 (eigenlijk zowat alle modellen) wijkt hier fundamenteel van af, is ook fundamenteel beter.

Als je afgiftesysteem voldoet (voldoende flow) en dimensionering capaciteit WP is goed, is het gewoon plug & play. Stooklijn goed instellen, start graadminuten goed instellen, evt. ook ruimtecompensatie en daarna lekker op automatische settings laten draaien, nooit meer naar kijken. Is echt plug en play.

[ Voor 26% gewijzigd door LittleTycoon op 05-01-2019 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:36
Dre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:50:
Bij mij gaat er met gemak 1800 l/h door heen. Meter of 10 22mm met de nodige bochten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jerh schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Klopt, hij is nu extreem vlak omdat ik niet thuis ben. Maar zelfs als ik wel thuis ben is hij redelijk vlak, de schommelingen zijn van wijzigingen buiten temp en dan verhogen of verlagen ta.
Maar momenteel is het buiten ook redelijk stabiel met de temperatuur geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:29:
[...]

Ja zou je denken he? Maar dat valt dan weer reuze mee, een graadje misschien maar zit nog niet te zweten. En dan zijn we terug bij het beginpunt waar @Maikie18 op 500W continue met een te warme kamer zat. ;)
Het mag natuurlijk niet te warm worden want dan klopt verhaal niet meer. Maar daar heb ik geen last van.
Alleen de TV en kaarsen geeft lichte stijging en dat laat ik ook toe. Want als ik daarop stop met thermostaat krijg je weer het opstart verhaal met hoge stroom. Dus van de thermostaat mag het tot 22 komen anders ga ik drijven, er zijn grenzen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Het mag natuurlijk niet te warm worden want dan klopt verhaal niet meer. Maar daar heb ik geen last van.
Alleen de TV en kaarsen geeft lichte stijging en dat laat ik ook toe. Want als ik daarop stop met thermostaat krijg je weer het opstart verhaal met hoge stroom. Dus van de thermostaat mag het tot 22 komen anders ga ik drijven, er zijn grenzen haha
Ik heb hier een draadloze Honeywell thermostaat.
Helaas begint dat ding allemaal te schakelen wanneer de temperatuur binnen 1 graad van de gewenste temperatuur komt (weet niet of je dat uit kan zetten, dat gedrag). Zal wel bedoeld zijn om over shoot te voorkoen i.c.m. een cv ketel. Heb er dus niets aan i.c.m. de pana.
Gevraagde temperatuur staat op dat ding op 23.5c zodat ik daar geen last van heb en met de stooklijn zorg ik ervoor dat de kamer temperatuur rond de 21c zit.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@thido Dat is de Low Load Control regeling van Honeywell.

Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling. Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.

Volgens mij kun je dit bij sommige thermostaten uitschakelen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Oxellaar schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:37:
@thido Dat is de Low Load Control regeling van Honeywell.

Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling. Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.

Volgens mij kun je dit bij sommige thermostaten uitschakelen.
Ik heb er e.e.a. over gelezen in het CV tuning topic.
Ik heb echter de aan/uit variant van de chronotherm en daar zit dit niet op.
Op zich werkt het zo prima hoor, gebruik hem enkel voor het klokprogramma (voor- en na seizoen waarbij het niet nodig is 24h te verwarmen).
Maar het kost wel even een stookseizoen de tijd om het uit te vogelen en uiteindelijk ben je er toch nog steeds mee bezig (aanpassen stooklijn).

Het beste in mijn geval zou zijn, een thermostaat die dat gedrag niet heeft en bij voorkeur ook via een app te bedienen/bekijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Gisteren is de Loria Dua 6008 bij ons geplaatst, heb alleen het idee als ik luister en naar de kwh meter kijk dat de wp vol inkomt en niet moduleerd.
Maakt behoorlijk geluid aan de gevel.
Wie helpt me op weg om wat wijzer te worden in de modulatiemogelijkheden van de pomp zodat ik het eea kan controleren en maandag kan bespreken met de leverancier van de wp

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-07 15:36
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:11:
Gisteren is de Loria Dua 6008 bij ons geplaatst, heb alleen het idee als ik luister en naar de kwh meter kijk dat de wp vol inkomt en niet moduleerd.
Wie helpt me op weg om wat wijzer te worden in de modulatiemogelijkheden van de pomp zodat ik het eea kan controleren en maandag kan bespreken met de leverancier van de wp
Laat hem eerst eens rustig een weekje draaien. Warmte in het systeem brengen etc.
kijk over een week nog een keer. Dit is geen referentiekader waar je ook maar iets aan hebt.

Als hij vol inkomt is dat volgens de regeling dus nodig... Wat wil je gaan bespreken dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:11:
Een duo, dus moet warm water maken, en je huis warmen, gaat zeker een dagje (of2) duren voordat hij wat normaal gaat reageren, zeker met een vloer.
Maar hij kan ook op een hoge aanvoer temperatuur staan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:41
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:08:
[...]

Precies. @Rol-Co als je het je kan permitteren om hem een paar uur uit te zetten en dat dan de temperatuur weer bij trekt dan staat je Ta gewoon te hoog. Bij mij is de Tbinnen zo goed als constant, Als ik de huidige temperatuur te veel vind dan moet ik hem eenmalig een paar uur uit laten om het wat af te laten koelen en dan terug aanzetten en dan blijft het op die temperatuur weer stabiel. Ik weet niet meer wat ik een tijd geleden een keer tegen je had gezegd na het volgen/vergelijken van je grafiek met die van mij maar volgens mij ging dat erover waarom die van mij soms zo lang uit bleef op WAR en toen zei ik dat dit is gekomen na het verlagen van de Ta. Als ik WAR/stooklijn hoger zet blijft hij ook minder lang uit tijdens die periodes

Edit: We zijn nu weer zo een 12 uur verder sinds mijn laatste screenshot en je ziet dat de temperatuur binnen nog steeds nagenoeg gelijk is en het verbruik blijft maar op minimaal doorgaan. Als ik hem nu een tijdje uit had laten gaan dan was het afgekoeld. (En zoals hierboven aangegeven zou ik dat eenmalig kunnen doen om rond de 21,5 uit te gaan komen, ik zou ook even shift -1 of -2 kunnen toepassen om hier langzaam naartoe te werken en die dan weer opheffen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oCkbLSX.png

[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 05-01-2019 10:39 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Rol-Co schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Een duo, dus moet warm water maken, en je huis warmen, gaat zeker een dagje (of2) duren voordat hij wat normaal gaat reageren, zeker met een vloer.
Maar hij kan ook op een hoge aanvoer temperatuur staan natuurlijk.
Ta=40
SWW=55
Goed om te weten dat het even kan duren.
thefox154 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Laat hem eerst eens rustig een weekje draaien. Warmte in het systeem brengen etc.
kijk over een week nog een keer. Dit is geen referentiekader waar je ook maar iets aan hebt.

Als hij vol inkomt is dat volgens de regeling dus nodig... Wat wil je gaan bespreken dan??
Ik ben/was in de veronderstelling dat de pomp nu al zou moduleren, maar goed om te weten dat het even kan duren voordat de installatie zichzelf heeft ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
De kern van je problemen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Ta=40
SWW=55
Goed om te weten dat het even kan duren.

[...]

Ik ben/was in de veronderstelling dat de pomp nu al zou moduleren, maar goed om te weten dat het even kan duren voordat de installatie zichzelf heeft ingesteld.
Hoe gaat het met de wand verwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 10:29:
[...]

Precies. @Rol-Co als je het je kan permitteren om hem een paar uur uit te zetten en dat dan de temperatuur weer bij trekt dan staat je Ta gewoon te hoog.
Bewust, voelbare warmte is lekkerder, plus dat op een lagere ta hij meer en korter loopt, terug toeren kan hij immers niet meer.
Bij mij is hij zo goed als constant, Als ik de huidige temperatuur te veel vind dan moet ik hem eenmalig een paar uur uit laten om het wat af te laten koelen en dan terug aanzetten en dan blijft het op die temperatuur weer stabiel.
Op war had ik toch een ander beeld, in de nacht, morgen en avond liep hij langere stukken dan op de dag omdat de tb gestegen was. Behalve onder 0 dan loopt hij constant.
Ik weet niet meer wat ik een tijd geleden een keer tegen je had gezegd na het volgen/vergelijken van je grafiek met die van mij maar volgens mij ging dat erover waarom die van mij soms zo lang uit bleef op WAR en toen zei ik dat dit is gekomen na het verlagen van de Ta. Als ik WAR/stooklijn hoger zet blijft hij ook minder lang uit tijdens die periodes
Klinkt logisch, maar lager is hier dan geen optie, om je een idee te geven, hij mag nu een ta maken wat hij wilt, ik regel op retour van de vloer met instelling 26 graden, dat betekend 24 graden aan, 28 graden uit .
Dus de blokken verwarmen die je ziet is het verwarmen van het water van 24 naar 28 incl afgifte aan de vloer, badkamervloer en 4 jaga's , ta loopt op naar 32,7 graden.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

De kamer is vrij constant 21,4, het mag eens een paar tiende omhoog of omlaag maar dat heb je met koken en mensen binnen, ook de kaarsjes stoken het op als die aan zijn bijv maar dat mag de pret niet drukken.
Ook een tijdje setpoint 27 gedaan, (25 aan en 29 uit) maar van de week terug gezet ivm klachten te warm. (22,4)
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1901/511799/ggUlGbZd.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Naar 38 graden bijstellen? Draaid op WAR waarbij de Lyric in de huiskamer voor 50% bepalend is wat betreft temp binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Naar 38 graden bijstellen? Draaid op WAR waarbij de Lyric in de huiskamer voor 50% bepalend is wat betreft temp binnen
Liefst naar 30c, maar ik weet niet waar het afgifte systeem uit bestaat ?
De delta t moet in ieder geval in de buurt van 3 a 4 worden dan gaat je WP terug moduleren en mooi draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
Daannn1987 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:51:
[...]

Idem hier de nieuwe regeling lijkt dat wat meer te ontwijken. Soms regelt hij nog kortstondig terug naar 160watt maar dat duurt enkele minuten.
Welke nwe regeling bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:34:
[...]

Liefst naar 30c, maar ik weet niet waar het afgifte systeem uit bestaat ?
De delta t moet in ieder geval in de buurt van 3 a 4 worden dan gaat je WP terug moduleren en mooi draaien.
Beneden 5 groepen vvw, badkamer htv'tje, slaapkamer warp wandverwarming, andere slaapkmers (2) ook htv maar klein beetje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Beneden 5 groepen vvw, badkamer htv'tje, slaapkamer warp wandverwarming, andere slaapkmers (2) ook htv maar klein beetje open.
Post svp eens een foto van de vloerverwarmingverdeler beneden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:42:
[...]

dT 10 voor SWW is waarop de f2120 probeert te regelen met alle relevante settings op automatisch, met een SMO kastje als regelunit (die op dat vlak niet afwijkt van de jouwe), waarbij de flow lager is dan in verwarmingsbedrijf. Dit kan je natuurlijk zelf tweaken. Met automatische settings probeert een fabrikant natuurlijk te optimaliseren, voor SWW is dit naast COP met hoeveel graden het voor SWW bestemde water kan worden opgehoogd per keer dat het water de WP verlaat. Kan directe impact hebben op b.v. de douche beleving, maar ook op benodigde liters voor je SWW buffer.

Voor verwaming is een dT van 4,2 graad bij de grootste range van buitenT's de dT waarop een f2120 op probeert uit te komen, iets lager bij buitenT > 7-10 graden (pak hem beet dT van 3,7 voor mijn situatie), oplopende dT (met lagere flow) vanaf pak hem beet - 5 graden (tot dT 7-8 bij -10 in mijn situatie). Dit is primair COP optimalisatie en warmteafgifte maximalisatie (comfort) bij lage buiten T. Deze dT's voor verwarming worden wel enigzins beinvloed door je warmteafgiftesysyeem. Bij een pompsnelheid van 100% haal ik ca 32,4 liter per minuut voor verwarming. Dit is 90% van het nominale debiet van een f2120-16. Als je bij 100% een lagere flow hebt (slechts indien de WP de pomp op 100% zet via de automatische sturing) dan b.v. mijn 32,4 liter heeft dat impact op de dT alhoewel de regeling dan nog steeds enigzins corrigeert.

Ik heb maar even buiten beschouwing gelaten dat graadminuten ook een impact hebben. Stel het is buiten 10 graden en jouw graadminuten zijn -1000 (uiterst onwaarschijnlijk) dan draait de compressor op een hogere frequentie dan bij dezelfde buitenT met -200 graadminuten op de teller, om het schijnbaar grote warmteverlies te compenseren. Of je vloerverwarming, radiatoren op combi hebt (dit is een setting in de regeling) is ook nog van invloed.

Ik zou niet teveel letten op posts over andere merken op dit forum voor optimalisatie. De Nibe regeling i.c.m. F2120 (eigenlijk zowat alle modellen) wijkt hier fundamenteel van af, is ook fundamenteel beter.

Als je afgiftesysteem voldoet (voldoende flow) en dimensionering capaciteit WP is goed, is het gewoon plug & play. Stooklijn goed instellen, start graadminuten goed instellen, evt. ook ruimtecompensatie en daarna lekker op automatische settings laten draaien, nooit meer naar kijken. Is echt plug en play.
Bij mij is het inderdaad ook "plug and play" maar toch een iets ander beeld. Voor verwarming zijn een combi van VVW en radiatoren geselecteerd. Naar verluid scheelt dat ongeveer 1 graad dT, doordat de flow lager gekozen wordt. Bij deze hoge temperaturen loopt hij dan op een dT van rond de 5. Bij een lagere Tb loopt dat al snel op. Bij -7 is dat een dT van 10. Mijn CV pomp in het systeem is ook kleiner, namelijk maximaal 20l/min.
Naar mijn indruk kiest hij inderdaad een compressor frequentie als functie van COP en draait dan zolang als nodig is. Pas bij Tb temperaturen boven +8 en onder 0 gaat hij lang doorlopen. Daartussen gaat hij bij mij regelmatig aan en uit. Door de standaard -60 graadminuten te verdubbelen naar -120 loopt hij wel minstens een half uur, maar is daardoor ook minstens een half uur uit. Door de grote massa van mijn vloer kan dat.

Wat de beste strategie voor het SWW is, ben ik nog niet uit. Ik denk 's winters niet te warm (45 graden of zo) en dan warmt hij 3x daags bij en in de zomer 1x per dag naar 53 graden oid en dan daarbuiten niet. Daaroverheen een passsend legionella programma. Omdat ik heel weinig gebruik doe ik 's zomer eens per 2 weken en vanwege de lagere temperaturen 's winters eens per 10 dagen. Of dat echt nodig is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:22

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het experiment met de "antivries stand" als naloopregeling voor de circulatiepomp lijkt erg succesvol.

De warmtepomp draait ~1,5 uur waarvan het grootste deel op 1,375kW en gaat dan uit. De circulatiepomp blijft echter gewoon draaien (geforceerd vanwege de antivriesstand). Vervolgens koelt het buffervat door de afgifte langzaam af, lang genoeg om de DBE op m'n Jaga's nog 45 minuten te laten draaien (tot de Ta <24 graden is).

Dan gaan die ook uit en is het wachten tot de kamer van 20,5 weer naar 20,0 graden afkoelt. Dan begint het proces weer opnieuw. Al met al is de warmtepomp nu langer uit en zijn de runs die hij draait zonder onderbreking.

Met een kleine warmtepomp was dit experimenteren niet nodig geweest maar met een 2x te grote (volgens Koevlaas formule) moet je wat :+

Als dit over een week nog naar tevredenheid draait moet ik toch maar eens gaan kijken hoe ik een naloopregeling kan maken voor m'n Grundfos pomp, want de antivries stand is hier eigenlijk niet voor bedoeld.

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-01-2019 13:32 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:44:
[...]

Bij mij is het inderdaad ook "plug and play" maar toch een iets ander beeld. Voor verwarming zijn een combi van VVW en radiatoren geselecteerd. Naar verluid scheelt dat ongeveer 1 graad dT, doordat de flow lager gekozen
Dat maakt dan nauwelijks uit, ik heb volledig vv met dus die ca. 1 graad lagere dT. De f2120-16 en 2120-20 hebben hogere nominale debieten dan de kleinere modellen, daarom is jouw flow lager en voldoet ook een pomp met minder capaciteit.

Ik heb 0 last van pendelen, ook niet bj hoge buiten t, runs van minimaal 1,5 uur. Met deze buiten t van ca. 7,5 graad zo'n 3 per dag voor verwarming (start bij -200 gm), zonder nachtverlaging heb ik nu maximaal 0,1 graad afwijking van setpoint ruimteT. Gewoon veel meer massa via vloerverwarming, goede isolatie en geen buffervat voor vv, dat anti pendel voordeel krijg je erbij met een huis uit 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Ik zit ook te denken aan een warmtepomp als vervanging/naast onze HR CV die tegen het einde van zijn levensduur aan zit. Wij wonen in een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming. Wij hebben veel grond en ik overweeg daarom een water-water warmtepomp met een captatienet omdat dit een hoger rendement zou hebben en om geruis van ventilatoren te vermijden. Er zijn bij ons diverse mogelijkheden voor een captatienet die ik hier eens in de groep wil gooien:
- Ik kan een captatienet in de tuin aanleggen. De grond bestaat uit veengrond (>2 meter) van een bijna papperige structuur met daarop een dun laagje klei. Ik twijfel of ik de grond moet afgraven om de leidingen op de vereiste diepte van 1,5 meter te leggen om de kwetsbare veenlaag niet te verstoren. Alternatief zou infrezen van de leidingen kunnen zijn maar dan kom je niet veel dieper dan 90 cm. Niet ideaal dus.
- Wij wonen nabij een meer dat op ongeveer 60 meter afstand ligt. Ik zou een gestuurde boring onder een kwelsloot en dijk kunnen uitvoeren met een concentrische buis voor aan en afvoer van het water uit het meer. Twijfelachtig of ik het waterschap hierin mee krijg, maar het is wel de goedkoopste oplossing
- Ik kan ook een verticaal captatienet aanleggen door twee boringen van 50 meter te doen. Daar zit water is al aangetoond.
- Wij hebben een grote vijver (doorsnede ongeveer 25 meter) in de tuin die ik zou willen ombouwen tot een zwemvijver. Ik zou het captatienet op de bodem kunnen leggen (ongeveer 2,5 meter diepte) en dit afdekken met beton. De rand wordt dan een helofytenfilter waaronder ik dan ook buizen kan leggen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de laatste optie, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
LittleTycoon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Dat maakt dan nauwelijks uit, ik heb volledig vv met dus die ca. 1 graad lagere dT. De f2120-16 en 2120-20 hebben hogere nominale debieten dan de kleinere modellen, daarom is jouw flow lager en voldoet ook een pomp met minder capaciteit.

Ik heb 0 last van pendelen, ook niet bj hoge buiten t, runs van minimaal 1,5 uur. Met deze buiten t van ca. 7,5 graad zo'n 3 per dag voor verwarming (start bij -200 gm), zonder nachtverlaging heb ik nu maximaal 0,1 graad afwijking van setpoint ruimteT. Gewoon veel meer massa via vloerverwarming, goede isolatie en geen buffervat voor vv, dat anti pendel voordeel krijg je erbij met een huis uit 2017.
Bij mij zit hij met zijn vermogen altijd ongeveer 30% te hoog in het temperatuur bereik tussen Tb =0 en Tb =8. Boven de 8 moduleert hij verder terug en kiest wel een mooi vermogen en kan hij heel lang lopen. Onder 0 begint mijn huis (een beetje een tochtgat uit 2001) zoveel vermogen nodig te hebben dat hij ook lang loopt. Het lijkt bijna wel alsof hij bij 2 graden minimaal 6kW (van de 9kW) afgeeft. Mogelijk is dat ook zo en een type 12 dingetje. Ach het is ook niet zo erg dat hij af en toe eens aan en uit gaat.

@Poecillia Als er dan iets met je ledingen komt zitten ze onder het beton. Ook heb je nogal een oppervlakte nodig, dus ik twijfel of het genoeg zou zijn.In Duitsland hebben ze voor RGK's hele design sites. Daar is ook wel wat over de karakteristieken van veen grond te vinden verwacht ik.

[ Voor 10% gewijzigd door LangeFries op 05-01-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Bij mij zit hij met zijn vermogen altijd ongeveer 30% te hoog in het temperatuur bereik tussen Tb =0 en Tb =8. Boven de 8 moduleert hij verder terug en kiest wel een mooi vermogen en kan hij heel lang lopen. Onder 0 begint mijn huis (een beetje een tochtgat uit 2001) zoveel vermogen nodig te hebben dat hij ook lang loopt. Het lijkt bijna wel alsof hij bij 2 graden minimaal 6kW (van de 9kW) afgeeft.
Je moet dan even kijken naar je compressor curve instellingen, o.a daarmee kun je vermogen tweaken. Als je wil kun je de WP bij -10 nog op minimale frequentie laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Poecillia schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:54:
[...]water-water warmtepomp met een captatienet omdat dit een hoger rendement zou hebben en om geruis van ventilatoren te vermijden. [...]
Rendement kan wel eens tegenvallen door de de extra waterpompen.
Geruis van ventilatoren is subjectief. Ga eens luisteren of je ze nog kan horen op 5 meter afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 21:41
amarkest schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:08:
[...]

Welke nwe regeling bedoel je?
16.x firmware

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Dre schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Rendement kan wel eens tegenvallen door de de extra waterpompen.
Geruis van ventilatoren is subjectief. Ga eens luisteren of je ze nog kan horen op 5 meter afstand.
LW WP's maken geluid. Als het heel stil is is het gezoem toch wel wat irritant. Een goede LW WP intallatie komt tot een SCOP van 5 en met een voldoend grote bron gaat een WW WP tot een SCOP van 6.4. Strenge winters e.d. maakt veel minder uit en je hoeft in de zomer de CV pomp maar aan te zetten en je koelt bijna voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
ik heb 16.0. dus die zou beter moeten regelen? minder pieken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Waarom zo heet dan ? Een goed doorstromende vloer heeft aan 30c genoeg en een combi van ht en lt krijg je slecht verenigt zonder fancy regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-07 17:10
Vraag hier. Zou je een elektrische boiler ook kunnen gebruiken als buffervat? Ik zie dat buffervaten over het algemeen stuk duurder zijn dan boilers. Daarnaast zijn boilers vaak al voorzien van een elektrisch element.

Enige is wel dat de aansluiting meestal 15mm is. Is dat wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-07 15:15
LittleTycoon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Hebben ons huis uit 2005 oktober vorige jaar gekocht (vrijstaand, 160m2), en gelijk vloerverwarming laten aanleggen met groepen van 80 meter. Boven hebben we radiatoren. Heb geen buffer laten installeren. Heb de regeling toch op vloerverwarming gezet, de thermostaat kranen boven vervangen met gewone draai kranen, en deze een kwartslag open gezet. Warmte van beneden trekt door de WTW unit wel naar boven. De curve staat op 4 en de graadminuten op -300. Met de huidige buitentemperaturen loopt de warmtepomp rustig de hele dag wat door zonder af te slaan. Heb de kamerthermostaat op een correctiefactor van 2.5 staan. Doe wel aan nachtverlaging naar 20,5. Mijn thermostaat staat overdag op 21,5 graden. De werkelijke temperatuur krijg ik niet stabiel. De dagpieken schommelen wat tussen de 22 en 21 graden. Zal de graadminuten eens wat hoger zetten, en de nachtverlaging uit. Zal binnenkort ook de unit aan het internet aansluiten, en die waardes loggen.

Betreft trouwens een F2120-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Poecillia schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:54:

- Wij wonen nabij een meer dat op ongeveer 60 meter afstand ligt. Ik zou een gestuurde boring onder een kwelsloot en dijk kunnen uitvoeren met een concentrische buis voor aan en afvoer van het water uit het meer. Twijfelachtig of ik het waterschap hierin mee krijg, maar het is wel de goedkoopste oplossing
Dat met die concentrische buis van 60 m zou ik zeker niet doen. Die gaat zich als een warmtewisselaar gedragen, waardoor het koude water dat van de WP terug gaat naar het meer, het warmere water dat vanaf het meertje aangevoerd wordt naar de WP, gaat afkoelen. Zo kom je dus met te koud water je WP binnen en gaat het je een hoop extra stroom kosten. (slechte COP).
Als de warmte-uitwisseling erg goed is, gaat je de temperatuur steeds verder naar beneden en na een tijdje gaat de boel zelfs bevriezen....
2 aparte pijpen een stukje naast elkaar gaat natuurlijk wel (liefst ruime afstand houden), maar dat kost wel twee boringen...... (of de afvoerpijp bovengronds en dan ook isoleren???)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 15:57
Op het warmtepompboiler forum kwam ik de Auer Edel Water tegen. Deze gebruikt water uit de vloerverwarming als bron voor SWW bereiding. Geen geluid van lucht aanvoer, wel van een compressor. Komt dat er nu op neer dat mijn WP via de vloerverwarming met een subsidie van 1400 euro en zonder complexe aanpassingen in mijn leidingwerk met een extreem eenvoudige koppeling aan de retour van de vloerverwarming min of meer hetzelfde doet als SWW produceren met WP en subsidieloze WP boiler?? Waar zit het addertje onder het gras? In de winter kan ik het redelijk volgen of geloven, maar hoe koud gaat mijn vloer in de zomer wel niet worden? Valt daar wat aan te rekenen? Kan geen Tr vinden of dT. Kan in de zomer natuurlijk ook de vloer bij SWW bereiding met de WP op temperatuur houden bedenk ik nu.
http://www.auer.fr/en/pro...-heater/#caracteristiques

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 05-01-2019 18:33 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
t.oswald schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:02:
Op het warmtepompboiler forum kwam ik de Auer Edel Water tegen. Deze gebruikt water uit de vloerverwarming als bron voor SWW bereiding. Geen geluid van lucht aanvoer, wel van een compressor. Komt dat er nu op neer dat mijn WP via de vloerverwarming met een subsidie van 1400 euro en zonder complexe aanpassingen in mijn leidingwerk met een extreem eenvoudige koppeling aan de retour van de vloerverwarming min of meer hetzelfde doet als SWW produceren met WP en subsidieloze WP boiler?? Waar zit het addertje onder het gras? In de winter kan ik het redelijk volgen of geloven, maar hoe koud gaat mijn vloer in de zomer wel niet worden? Valt daar wat aan te rekenen? Kan geen Tr vinden of dT. Kan in de zomer natuurlijk ook de vloer bij SWW bereiding met de WP op temperatuur houden bedenk ik nu.
Het koelvermogen zal niet zo groot zijn, dat je daardoor problemen krijgt. Misschien is een klein beetje gratis koeling in de zomer zelfs wel welkom. Maar nogmaals stel je er niet te veel van voor.
Overigens bedenk wel, dat je bij warmteonttrekking aan de vloerverwarming in het stookseizoen, eerst warmte aan het genereren bent met je WP voor huisverwarming en daarna in serie daarmee weer een WP voor tapwaterverwarming. De totale COP zal niet geweldig zijn lijkt me. Dit geldt overigens ook als je een lucht/tapwater-WP gewoon binnen de isolerende schil van je woning hebt staan.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik kijk ieder jaar bij de energie boeren wat ik bespaart heb tov mijn oude situatie.
Gaat wel goed met de tvt op deze manier, ik zou stijgen van 1900 naar 2300 per jaar, allemachtig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
LangeFries schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:58:
[...]
@Poecillia Als er dan iets met je ledingen komt zitten ze onder het beton. Ook heb je nogal een oppervlakte nodig, dus ik twijfel of het genoeg zou zijn. In Duitsland hebben ze voor RGK's hele design sites. Daar is ook wel wat over de karakteristieken van veen grond te vinden verwacht ik.
Leidingen in beton doe je toch ook bij vloerverwarming?
Ringgrabenkollektoren kende ik niet maar zijn interessant. Graven blijft nodig, maar het kan zo wel efficiënter. Je zou het zelfs in een continuproces kunnen doen: sleuf uitgraven en de uitgegraven grond meteen in het deel van de sleuf leggen waar de ringleidingen zijn neergelegd. Daarmee hoeft de graafmachine de grond maar één keer te verplaatsen.
Ik vond wat informatie over 'torf' dat een slechte warmtegeleiding zou hebben. Voor hoogveen turf kan ik me dat voorstellen, maar voor de sterk waterhoudende laagveenturf bij mij ligt dat vast anders.
Zwerius schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:51:
[...]

Dat met die concentrische buis van 60 m zou ik zeker niet doen. Die gaat zich als een warmtewisselaar gedragen, waardoor het koude water dat van de WP terug gaat naar het meer, het warmere water dat vanaf het meertje aangevoerd wordt naar de WP, gaat afkoelen. Zo kom je dus met te koud water je WP binnen en gaat het je een hoop extra stroom kosten. (slechte COP).
Als de warmte-uitwisseling erg goed is, gaat je de temperatuur steeds verder naar beneden en na een tijdje gaat de boel zelfs bevriezen....
2 aparte pijpen een stukje naast elkaar gaat natuurlijk wel (liefst ruime afstand houden), maar dat kost wel twee boringen...... (of de afvoerpijp bovengronds en dan ook isoleren???)
Oei, hier had ik niet bij stil gestaan. Dat maakt de Meer-optie al weer een stuk minder aantrekkelijk. 2x60m x 50 euro/m =6000 euro voor die leidingen is vergelijkbaar met een verticale boring. Dan ben ik met een RGK veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Zwerius schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:55:
[...]

Het koelvermogen zal niet zo groot zijn, dat je daardoor problemen krijgt. Misschien is een klein beetje gratis koeling in de zomer zelfs wel welkom. Maar nogmaals stel je er niet te veel van voor.
Overigens bedenk wel, dat je bij warmteonttrekking aan de vloerverwarming in het stookseizoen, eerst warmte aan het genereren bent met je WP voor huisverwarming en daarna in serie daarmee weer een WP voor tapwaterverwarming. De totale COP zal niet geweldig zijn lijkt me. Dit geldt overigens ook als je een lucht/tapwater-WP gewoon binnen de isolerende schil van je woning hebt staan.
Het gaat me natuurlijk om de SWW. In feite ga je daar twee i.p.v. één WP voor gebruiken. Voor een traditionele aan de WP gekoppelde boiler zou ik nogal wat moeten aanpassen in de leidingen, plus een buffervat plaatsen. Dit ding kan gewoon op de plek waar nu de CV staat. De retour komt daar ook langs. De WP loopt met de traditionele boilervat natuurlijk ook een flinke COP deuk op bij SWW bereiding. Mij lijkt het nog zo gek niet, zeker met 1400 euro subsidie. Vraag is hoe het zich verhoud tot een traditionele los van de WP geplaatste warmtepompboiler.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 20:55
t.oswald schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:02:
Energietechnisch is het een parasiet. Alle warmte die je ontrekt aan de vloer moet aangevuld worden door de WP voor CV (Of HR ketel). Een WPboiler die lucht uit het huis gebruikt heb je hetzelfde effect. In de zomer bij echt warm weer heb je een plus, maar bij het ontrekken van warmte uit de buitenlucht natuutlijk beter.
Het in serie schakelen van WP's krijg je een COPssw van ongeveer :

1/COPtotaal ssw=1/COPcv+1/COPwpboiler
Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Tomexergie schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Energietechnisch is het een parasiet. Alle warmte die je ontrekt aan de vloer moet aangevuld worden door de WP voor CV (Of HR ketel). Een WPboiler die lucht uit het huis gebruikt heb je hetzelfde effect. In de zomer bij echt warm weer heb je een plus, maar bij het ontrekken van warmte uit de buitenlucht natuutlijk beter.
Het in serie schakelen van WP's krijg je een COPssw van ongeveer :

1/COPtotaal ssw=1/COPcv+1/COPwpboiler
Tel uit je winst.
Dus energetisch plus t.o.v. WP voor SWW, neutraal t.o.v. warmtepompboiler met lucht aanvoer uit het huis en negatief t.o.v. warmtepompboiler met lucht aanvoer van buiten, zolang als de Tb maar hoog genoeg is. Dan is het toch nog niet zo simpel met dat tel uit je winst? De COP van de water WP boiler is door de “voorverwarming” uit de vloer behoorlijk hoger dan die van een lucht warmtepompboiler, zeker in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
t.oswald schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Dus energetisch plus t.o.v. WP voor SWW, neutraal t.o.v. warmtepompboiler met lucht aanvoer uit het huis en negatief t.o.v. warmtepompboiler met lucht aanvoer van buiten, zolang als de Tb maar hoog genoeg is. Dan is het toch nog niet zo simpel met dat tel uit je winst? De COP van de water WP boiler is door de “voorverwarming” uit de vloer behoorlijk hoger dan die van een lucht warmtepompboiler, zeker in de winter.
Ja, maar die voorverwarming was ook niet gratis. Dat heb je ook al eerst gemaakt met een COP van 3-4,5 (afhankelijk hoe goed je WP-systeem voor de vloerverwarming functioneert).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Zwerius schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:05:
[...]

Ja, maar die voorverwarming was ook niet gratis. Dat heb je ook al eerst gemaakt met een COP van 3-4,5 (afhankelijk hoe goed je WP-systeem voor de vloerverwarming functioneert).
Ik meen op het forum toch ook mensen gezien te hebben die de tweede spiraal van een warmtepompboiler aansluiten op de WP of CV? Is dat vergelijkbaar?
Jim423 in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 05-01-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
t.oswald schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Tja, het kan, maar moet niet verkocht worden als een groot voordeel. Stel COPcv=4 en COPssw=3 dan is de gezamelijke COP voor SSW 4*3/7=1,7 . Je moet het dus niet zien als winst, maar als een energiereservoir waar je gebruik van maakt zonder een gat in je dak te moeten maken. Want de huidige systemen maken gebruik van de lucht uit de woning wat in feite hetzelfde is. Het systeem moet de flow van de WPcv niet verstoren. Daarnaast kan de ruimteregeling in on-balans raken. We hebben nu al moeite om een WP goed geregeld te krijgen.

Maar het is interessant om uit te proberen. Je moet wel een W/W warmtepomp met R134A toepassen.
Bij hoge Ta systemen zou je er wat winst uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tomexergie die warmtepomp heeft R290.
De meeste moderne lucht/ventilatiewarmtepompboilers werkenoverigens tot -5 of -7 ook prima met buitenlucht (al doen ze er natuurlijk wel langer over om de tank warm te maken).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:29:
[...]

Waarom zo heet dan ? Een goed doorstromende vloer heeft aan 30c genoeg en een combi van ht en lt krijg je slecht verenigt zonder fancy regeling.
Installateur had een foutje gemaakt met instellen, cv temp op 50 laten staan, staat nu op 32. Verschil Ta en Tr is nu 5 graden.

Wat adviseren jullie met de Auto adaptpomp.
Temp vvw in 31graden temp uit 26 graden.
Kampstrup geeft boven 31,7 graden Ta en Tr 28.7.

Heb het SWW deel teruggezet naar 50 graden, of toch beter 55 aanhouden, het idee bij 50 is minder op een hoog vermogen draaien. Is het ook mogelijk om SWW op de helft van het vermogen te verwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ZZUGPD2OnWUpt8sIbssfHIT/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door sgsdebruijn op 05-01-2019 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Installateur had een foutje gemaakt met instellen, cv temp op 50 laten staan, staat nu op 32. Verschil Ta en Tr is nu 5 graden.

Wat adviseren jullie met de Auto adaptpomp.
Temp vvw in 31graden temp uit 26 graden.
Kampstrup geeft boven 31,7 graden Ta en Tr 28.7.

Heb het SWW deel teruggezet naar 50 graden, of toch beter 55 aanhouden, het idee bij 50 is minder op een hoog vermogen draaien. Is het ook mogelijk om SWW op de helft van het vermogen te verwarmen?

[Afbeelding]
Dat begint er al op te lijken, als de boel door gewarmd is dan zal je zien dat de boel terug moduleert.
Wat je nog zou kunnen overwegen is de maximaal thermostaat en voetventiel uit je verdeler te verwijderen, de verdeler krijgt dan een hogere main flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Dat begint er al op te lijken, als de boel door gewarmd is dan zal je zien dat de boel terug moduleert.
Wat je nog zou kunnen overwegen is de maximaal thermostaat en voetventiel uit je verdeler te verwijderen, de verdeler krijgt dan een hogere main flow.
Thanks voor de tip 👍

In m'n post kan je lezen dat dT nog wat fluctueert, speel nog met de knoppen van de radiatoren.
Met de warp in hetzelfde circuit als de badkamerradiator heeft de warm wat minder flow, maar dat komt wel goed als ik de badkamer ga verbouwen en een goede verdeler ga plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Proton_ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:50:
@Tomexergie die warmtepomp heeft R290.
De meeste moderne lucht/ventilatiewarmtepompboilers werkenoverigens tot -5 of -7 ook prima met buitenlucht (al doen ze er natuurlijk wel langer over om de tank warm te maken).
Ik heb de folder bekeken.Inderdaad R290, heel milieuvriendelijk. Er staat bij dat de intrede temperatuur max 35C bedraagt , dus niet zo geschikt voor CVsystemen met T2=40C maar je zou hem op de retour kunnen aansluiten.
Omdat je behoorlijk wat warmte uit de woning onttrekt kan er in de zomer condensatie ontstaan. Mijn WP heb ik deze zomer niet meer laten koelen i.v.m. roestvorming.
Ik neem aan dat het systeem een eigen waterpomp heeft, want in de zomer staat de WPcv stil. Bij de COP=4 in de folder bij water van 25C als bron, moet je de WPcv in het stookseizoen nog wel meerekenen. De totale COP= 4*4/8=2 dus niet zo mooi als het lijkt.
Als je hem ergens kunt aansluiten op het leidingsysteem van de woning heb je zeker wel een voordeel.
Toch nog de voor- en nadelen onderzoeken. Waarom zijn anderen nog niet met dit alternatief gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
sgsdebruijn schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:13:
[...]

Thanks voor de tip 👍

In m'n post kan je lezen dat dT nog wat fluctueert, speel nog met de knoppen van de radiatoren.
Met de warp in hetzelfde circuit als de badkamerradiator heeft de warm wat minder flow, maar dat komt wel goed als ik de badkamer ga verbouwen en een goede verdeler ga plaatsen.
Als je een pomploze verdeler gaat installeren krijg je in de vloer juist minder flow omdat de warmtepomp het dan moet doen en icm radiatoren gaat het water de weg van de kortste weerstand zoeken.
In deze situatie lijkt mij het ombouwen van de bepompte verdeler de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 19-07 16:16
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:06:
[...]

@koevlaas2

Kan verder uitleggen waarom een hogere main flow in deze opstelling beter is? De verdelerpomp zorgt toch voor de circulatie in het vloerverwarmingsleidingen. En de pomp van de WP drukt het water in de verdeler. Ik begrijp het niet helemaal.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:24:
[...]

@koevlaas2

Kan verder uitleggen waarom een hogere main flow in deze opstelling beter is? De verdelerpomp zorgt toch voor de circulatie in het vloerverwarmingsleidingen. En de pomp van de WP drukt het water in de verdeler. Ik begrijp het niet helemaal.
Haal de ventielen eruit en kijk erin (in de ventielen), dan weet je het antwoord.
Zo'n ventiel bestaat voor 80% uit metaal en een klein gleufje is waar het water doorheen moet.
Ik heb al diverse verdelers 'omgebouwd' en ze werken allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Haal de ventielen eruit en kijk erin (in de ventielen), dan weet je het antwoord.
Zo'n ventiel bestaat voor 80% uit metaal en een klein gleufje is waar het water doorheen moet.
Ik heb al diverse verdelers 'omgebouwd' en ze werken allemaal prima.
Oké. Dat kan in de situatie dat de Ta WP direct de vloer in kan. Maar als je de vloer minder warm wil laten worden dan de radiatoren dan zal je toch de temperatuur die verdeler in gaat moeten reduceren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tomexergie schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:17:
[...]
Waarom zijn anderen nog niet met dit alternatief gekomen?
Omdat het thermodynamisch niet zo heel fantastisch is, zoals je zelf ook al zag.
Maar het heeft zeker bepaalde voordelen die op kunnen wegen tegen de nadelen.
In mijn geval bijvoorbeeld zou het dakdoorvoeren, geluid en ruimte schelen (tov van een lucht-warmtepompboiler) of een driewegklep en 10 meter leidingwerk (tov van een buitenunit-warmtepomp of monoblock). Wellicht toch interessant dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgsdebruijn
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Als je een pomploze verdeler gaat installeren krijg je in de vloer juist minder flow omdat de warmtepomp het dan moet doen en icm radiatoren gaat het water de weg van de kortste weerstand zoeken.
In deze situatie lijkt mij het ombouwen van de bepompte verdeler de beste optie.
Er blijft straks 1 kleine radiator hangen, dat is op de kamer waar de schoorsteen doorheen gaat, met de houtkachel aan is die kamer sowieso al warm, de rest is straks of VVW of WVW, ik bekijk dan hoe de bestaande VVW gaat reageren.

Ga wel binnenkort ff met je 2 eerdere tips aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:17:
[...]

Leuk @koevlaas2 , er loopt nog een installateur rond die de standaard Robot verdeler laat zitten! Ik dacht dat jij de enige was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Oké. Dat kan in de situatie dat de Ta WP direct de vloer in kan. Maar als je de vloer minder warm wil laten worden dan de radiatoren dan zal je toch de temperatuur die verdeler in gaat moeten reduceren.
De vloer trekt meestal de kar, dus daar wil je zoveel mogelijk water van 30c in hebben.
Radiatoren zijn mooie design buffers en helpen nog een beetje mee op 30c.
Althans zo werkt het hier, zonder vloerverwarming zouden we een koud huis hebben en zonder radiatoren is het te koud boven.
De combinatie van beide op ta=30c werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
t.oswald schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:49:
[...]

Leuk @koevlaas2 , er loopt nog een installateur rond die de standaard Robot verdeler laat zitten! Ik dacht dat jij de enige was?
Ik ben volgens mij wel de enige die dergelijke ombouw acties doet, jij belde toch met Robot en die verklaarden mij voor gek ?
Tja Robot ziet zijn handel in pomploze verdelers instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:51:
[...]

De vloer trekt meestal de kar, dus daar wil je zoveel mogelijk water van 30c in hebben.
Radiatoren zijn mooie design buffers en helpen nog een beetje mee op 30c.
Althans zo werkt het hier, zonder vloerverwarming zouden we een koud huis hebben en zonder radiatoren is het te koud boven.
De combinatie van beide op ta=30c werkt perfect.
Ik vind het een interessante optie. Voor de radiatoren in de ruimten zonder vloerverwarming is een minimale Ta28 nodig, Ta30 voor de vloer is onaangenaam warm hier. Of ik plaats een bestuurbare klep met een grote doorgang in de aavoerleding naar de verdeler. Een tweewegklep bijvoorbeeld, die dicht gaat als temperatuur in verdeler boven een paalde temperauur komt. En onder een bepaalde temperauur weer open gaat, Op die manier hou je een hoge flow.

Maar wat merkt de WP daarvan? Aantoonbare hogere cop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:08:
[...]

Ik vind het een interessante optie. Voor de radiatoren in de ruimten zonder vloerverwarming is een minimale Ta28 nodig, Ta30 voor de vloer is onaangenaam warm hier. Of ik plaats een bestuurbare klep met een grote doorgang in de aavoerleding naar de verdeler. Een tweewegklep bijvoorbeeld, die dicht gaat als temperatuur in verdeler boven een paalde temperauur komt. En onder een bepaalde temperauur weer open gaat, Op die manier hou je een hoge flow.

Maar wat merkt de WP daarvan? Aantoonbare hogere cop?
Als 28c in radatoren genoeg is zou je ook Ta=28 moeten aanhouden, 2c in de vloer minder scheelt natuurlijk ook veel.
Verschil tussen Ta=29 (waar ik vorig jaar mee stookte) en Ta=30c dit jaar is nihil in COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:17:
[...]

Als 28c in radatoren genoeg is zou je ook Ta=28 moeten aanhouden, 2c in de vloer minder scheelt natuurlijk ook veel.
Verschil tussen Ta=29 (waar ik vorig jaar mee stookte) en Ta=30c dit jaar is nihil in COP.
Als Tb < -0 wordt is voor de radiatoren Ta33 nodig. In iedergeval voor een deel van de woning. Voor een duidelijke COP verbetering is een ombouw een optie. Op zich is de ombouw een eenvoudig klusje. Heb je de flow in de vloerverwarmingsleidingen ook verhoogd? Nu heb ik in de verdeler een Alpha2 op 7 Watt 24/7/180 draaien en een warme vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Poecillia schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:21:
[...]

Leidingen in beton doe je toch ook bij vloerverwarming?
Ringgrabenkollektoren kende ik niet maar zijn interessant. Graven blijft nodig, maar het kan zo wel efficiënter. Je zou het zelfs in een continuproces kunnen doen: sleuf uitgraven en de uitgegraven grond meteen in het deel van de sleuf leggen waar de ringleidingen zijn neergelegd. Daarmee hoeft de graafmachine de grond maar één keer te verplaatsen.
Ik vond wat informatie over 'torf' dat een slechte warmtegeleiding zou hebben. Voor hoogveen turf kan ik me dat voorstellen, maar voor de sterk waterhoudende laagveenturf bij mij ligt dat vast anders.

[...]

Oei, hier had ik niet bij stil gestaan. Dat maakt de Meer-optie al weer een stuk minder aantrekkelijk. 2x60m x 50 euro/m =6000 euro voor die leidingen is vergelijkbaar met een verticale boring. Dan ben ik met een RGK veel goedkoper uit.
Als je zelf graaft, heb je ook nog korfen. Daar heb ik wel eens wat van zitten bekijken. Dat graaf je ook makkelijk in. In Dld hebben ze idd bijna allemaal over grabenkollektoren. Er staan zelfs berekeningstools online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
pleio65 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:29:
[...]

Als Tb < -0 wordt is voor de radiatoren Ta33 nodig. In iedergeval voor een deel van de woning. Voor een duidelijke COP verbetering is een ombouw een optie. Op zich is de ombouw een eenvoudig klusje. Heb je de flow in de vloerverwarmingsleidingen ook verhoogd? Nu heb ik in de verdeler een Alpha2 op 7 Watt 24/7/180 draaien en een warme vloer.
of DBE / climatebooster op de radiatoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 17 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.