Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 121 Laatste
Acties:
  • 581.931 views

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jeroenvervuren schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:55:
[...]

COP berekend via externe meter en graaddagen/kWh :-)

Ik denk dat jou COP ook rond de 4 is met een externe warmtemeter/echt stroom verbruik
Uhm je doelt dan op de kamstrupp?

Of hoe bedoel je externe meter en graaddagen. 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
Dylantje2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Uhm je doelt dan op de kamstrupp?

Of hoe bedoel je externe meter en graaddagen. 8)7
Ik bedoel dat je met inderdaad een kamstrup je echte opwek kan zien en je COP dan kan uitrekenen met je echte stroom verbruik. En dat je je echte kwh verbruik naar graaddagen moet uitrekenen, m3 moet je loslaten

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
Interessante discussies over "Good" COP vs. "Bad" COP en dan nog in relatie tot graaddagen.
Alles een kwestie van eenduidige? (goede?) definities/afspraken?
  • Stroomverbruik: All-in (kWh meter) of dat wat de wp-interne monitoring zegt?
  • dCOP of mCOP of welke COP überhaupt (externe meting vs. wp intern?
  • graaddagen - gewogen of niet? - ligging weerstation t.o.v. eigen locatie?
  • Vertrekpunt voor graaddagen: Stookgrens 18°C? en gemiddelde kamertemperatuur 18°C?
Voor de eigen registratie en vergelijk met vroeger (gas tijdperk) misschien interessant,
voor onderlinge COP/graaddagen correlaties in eerste instantie waarschijnlijk onbruikbaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

amarkest schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:42:
Ik zie heel veel negatieve berichten over WP's in de pers en social media. Mn absurd hoge investeringen, welke nodig zijn.

Ik heb nu al 3 jaar een hybride WP (ELGA) in een 1975 woning, energielabel A. Isolatie en Jaga radiatoren waren al 8jr eerder gedaan.
WP kostte incl installatie 3200 euro. gasverbruik voor verwarming vd woning nog maar 80-100m3/jr, vnl voor opwarmen smorgens bij lagere buitentemperaturen (<2c).Een paar elektrische radiatoren (totaal 1800w) springen 'smorgens bij opstart bij. afgelopen december (200kw) verbruik.
snachts draait ie op een laag pitje (18,5c), Overdag/savonds 20-21c.

Ik ben tevreden met mijn Hybride WP als oplossing voor de duurzame verwarming, met de zekerheid van een HRketel (80-100m3) endaarbijbehorende SWW(200m3/jr) voorziening.

Als ik verder elektrisch ga verduurzamen is dat puur uit interesse/hobby, maar niet uit noodzaak mbt milieu-overwegingen.

Dus (afgezien van de milieuverpestende houtkachels) is de hybride WP een redelijk betaalbare oplossing ihkv terugdringen gasverbruik.
Maar wel vreselijk achterhaald voor deze tijd, geheel van het gas af is easy in een redelijk geïsoleerd huis en kost je de helft van wat het jouw koste toen, zonder elektrische kachels.
Als je nu nog een hybride koopt ben je wat mij betreft gek. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Tot hoever kan een hitachi terug moduleren?
Geen idee, ik kan het niet vinden.
http://www.pmcoppack.com/...STIC-HEATING-Yutaki-M.pdf

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-11 19:21
t.oswald schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:42:
[...]

Die moet je bij de pana natuurlijk ook weer ijken. Bij mij klopte de Tb exact. Volgens mij is dit heel wezenlijk, de sensoren moeten kloppen. Bij mij was de Ta 1,5 te laag. Gevolg was wel dat er van de dT dus niets klopte en daarmee de hele regeling door de Wp niet netjes verliep! Denken dat de dT 1,5 is terwijl de werkelijkheid 3 is maakt nogal wat uit. De Wp werkt tenslotte met de eigen meetgegevens en niet met wat al die losse metertjes van ons t.b.v. mooie grafiekjes laten zien. Zou een installateur standaard moeten doen?
Waar in de Pana heb je de Ta en Tr gecontroleerd ? (dus op welke plek/buis). Heb ook het idee dat die van mij afwijkt (1 á 2 graden)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
MarFan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Waar in de Pana heb je de Ta en Tr gecontroleerd ? (dus op welke plek/buis). Heb ook het idee dat die van mij afwijkt (1 á 2 graden)
Direct bij binnenkomst. WP staat direct bij de gevel

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:07
Weet iemand hier hoe de ruimte temperatuur compensatie op de Panasonic H-serie werkt.

Je hebt 3 opties:
1) vaste aanvoer temperatuur
2) stooklijn adv buitentemperatuur
3) stooklijn adv buitentemperatuur met thermostaat op de bediening.

Ik heb de regeling ingesteld op WAR met de kamer thermostaat functie op de bediening. De thermostaat schakelt de WP wel aan en uit adv de ingestelde temperatuur. Maar in de handleiding lees is dat deze ook een soort van PI-regelaar heeft waarmee de stooklijn verschoven kan worden, max. 5 graden omhoog of omlaag. Op de bediening kun je hier voor zover ik weet niets aan instellen. De werking ervan blijft voor mij mysterie..

Zo is de woning op 21 graden, Ta is al een paar uur 35 graden. Om 16u verhoog ik de kamer temperatuur naar 22c. Ik zou verwachten dat de water temperatuur iets (hoeveel?) omhoog zou springen door proportionele actie, maar ik zie helemaal niets gebeuren.

Zou mooi zijn als hier wat aan te tweaken is😀

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fullpower schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:25:
Weet iemand hier hoe de ruimte temperatuur compensatie op de Panasonic H-serie werkt.

Je hebt 3 opties:
1) vaste aanvoer temperatuur
2) stooklijn adv buitentemperatuur
3) stooklijn adv buitentemperatuur met thermostaat op de bediening.

Ik heb de regeling ingesteld op WAR met de kamer thermostaat functie op de bediening. De thermostaat schakelt de WP wel aan en uit adv de ingestelde temperatuur. Maar in de handleiding lees is dat deze ook een soort van PI-regelaar heeft waarmee de stooklijn verschoven kan worden, max. 5 graden omhoog of omlaag. Op de bediening kun je hier voor zover ik weet niets aan instellen. De werking ervan blijft voor mij mysterie..

Zo is de woning op 21 graden, Ta is al een paar uur 35 graden. Om 16u verhoog ik de kamer temperatuur naar 22c. Ik zou verwachten dat de water temperatuur iets (hoeveel?) omhoog zou springen door proportionele actie, maar ik zie helemaal niets gebeuren.

Zou mooi zijn als hier wat aan te tweaken is😀
M'n Mitsu draait met optie 3.

De Ta gaat niet omhoog als ik m'n thermostaat verzet, hij blijft alleen langer werken tot de temperatuur bereikt is.

Dat lijkt me ook zoals het bedoeld is. Je afgiftesysteem zal voor een groot deel bepalen hoe snel de stijging is.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-01-2019 16:35 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53
Fullpower schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:25:
Je kan in de installateurs instellingen ook aangeven of je met thermostaat (intern of extern) werkt of op watertemperatuur. Bij watertemperatuur loopt je wp continu en kan je via de smartcloud de genoemde temperatuur verschuiving op de stooklijn instellen.

Ik heb zelf de PAW rtwireless thermostaat, die werkt als aan/uit en het aan signaal lijkt de stooklijn een +1 mee te geven. Als je de ruimtethermistor gebruikt kan de Wp volgens de handleiding je stooklijn intelligent beheren, ver onder gewenste temperatuur is stooklijn verhogen en dicht bij gewenste temperatuur is stooklijn verlagen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Fullpower
Felicia schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Je kan in de installateurs instellingen ook aangeven of je met thermostaat (intern of extern) werkt of op watertemperatuur. Bij watertemperatuur loopt je wp continu en kan je via de smartcloud de genoemde temperatuur verschuiving op de stooklijn instellen.

Ik heb zelf de PAW rtwireless thermostaat, die werkt als aan/uit en het aan signaal lijkt de stooklijn een +1 mee te geven. Als je de ruimtethermistor gebruikt kan de Wp volgens de handleiding je stooklijn intelligent beheren, ver onder gewenste temperatuur is stooklijn verhogen en dicht bij gewenste temperatuur is stooklijn verlagen.
Dan heb ik handleiding van de warmtepomp niet goed begrepen. Want meende te hebben gelezen dat hij de stooklijn ook aan kan passen adv de gemeten temperatuur in de kamer en de ingestelde temperatuur.

Maar als jou goed begrijp moet je hier dus een aparte module voor kopen met een aparte losse sensor? Dat zou jammer zijn (en geld klopperij zijn, alsof het allemaal al niet duur genoeg is).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Felicia
Fullpower schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:56:
[...]

Dan heb ik handleiding van de warmtepomp niet goed begrepen. Want meende te hebben gelezen dat hij de stooklijn ook aan kan passen adv de gemeten temperatuur in de kamer en de ingestelde temperatuur.

Maar als jou goed begrijp moet je hier dus een aparte module voor kopen met een aparte losse sensor? Dat zou jammer zijn (en geld klopperij zijn, alsof het allemaal al niet duur genoeg is).
Het kan ook zonder maar dan is het handwerk, of beperkt door de thermostaat. Maar hij moet wel op watertemperatuur staan daarvoor en dat leidde bij mij tot enorm gependel bij TB 8. 3 a 4 keer per uur starten en amper 5 minuten lopen, maar dat was vooral omdatn afgifte niet geschikt was om met 32 graden 4kw af te geven (waardoor het toch te warm zou worden als het dat wel was :p).

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

De controller van de Yutaki kan je als kamerthermostaat gebruiken, echter krijg je bij het gebruik hiervan best wat temperatuur schommelingen in de kamer. Stel je deze in op 20 graden, dan slaat de warmtepomp pas af bij 21.3 en gaat hij aan zodra hij onder de 20 dreigt te komen. 21.3 is wat te warm. Stel je het in op 19 graden, dan gaat hij wel uit bij 20.3 maar pas aan bij 19 graden, dus te koud. Thuis zijn ze niet helemaal blij met deze grote schommelingen van temperatuur. Wel krijg je hierdoor mooie lange runs.

Ik heb de evohome aangesloten aan de Yutaki en gebruik deze sinds vanochtend als kamerthermostaat. De temperatuur blijft nu mooi binnen 0.5 graden instelling, alleen krijg je hierdoor wel veel starts/stops.

Zie hieronder het temperatuur verloop van de aanvoer en retour.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rwXJV89/Knipsel01.png

En wat de compressor zelf doet:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1X8NgxG/Knipsel02.png

Voor 10 uur werkte het dus met de Yutaki controller en na 10 uur met de evohome.

De defrosts zijn trouwens ook goed te zien.

@eric_v laat de evohome oplossing bij jou eenzelfde beeld zien?

• zw7

zw7

Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Tot hoever kan een hitachi terug moduleren?
Ik draai nu al een tijdje de Hitachi 11kW en dan via de nachtstand beperkt op 40% vermogen. Dat is denk ik het minimum wat deze kan terugmoduleren.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
IBoat schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:27:
Allen, ik overweeg binnenkort een Pana Monoblock te plaatsen.
Mijn huis heeft vloerverwarming, helaas wel met zwarte slangen, dus ik moet een scheidingswisselaar plaatsen. Voor SWW wil ik een Atlantic Explorer 270 plaatsen. Ik twijfel nog over een aantal punten:

1.) Welk vermogen monoblock ik zal toepassen: 5 of 7 kW?
Waarom geen 6kW?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:19
Afgelopen maand ben ik ook overgegaan op een L/W WP voor de verwarming in onze woning.

Even een situatieschets, we hebben onze woning in januari 2018 gekocht en deze woning was op dat moment voorzien van en moederhaard.
Deze haard kwam uit dezelfde tijd als dat de woning gebouwd was, namelijk 1989 en was dus aan vervanging toe.
Tevens zat er voor het SWW een e-boiler in de woning van 120 liter. In augustus heb ik de boiler vervangen voor een Atlantic Explorer van 270 liter, dit na volle tevredenheid.

Nu hebben we in november vloerverwarming laten infrezen en hierop keramisch parket laten leggen als afgifte systeem voor een warmtepomp.
De warmtepomp is in december geinstalleerd, een Itho Daalderop HP-S 110. Deze voedt de verdeler waar 8 groepen op zitten met elk gemiddeld 80 meter slang.

Nu weet ik dat het gasverbruik van de moederhaard per jaar op zo'n 2500m3 zat, maar ik vraag mij een beetje af wat voor een energieverbruik ik kan verwachten bij deze
warmtepomp. Voorheen gebruikte ik zo'n 7,5kWh per dag, terwijl ik nu dagen terug zie komen van 45kWh per dag, in december schommelde dit een beetje tussen 35 en 45 kWh.
Na mijn idee is dit een erg hoog verbruik, ook zie ik dat de pomp zo'n 100 keer per 24 uur opstart.

Ik moet nog met de installateur in conclaaf, maar zou deze situatie graag ook even hier willen voorleggen en van jullie kennis gebruik willen maken?

Het positieve vooralsnog is wel dat de installatie de woning op dit moment prima op temperatuur houdt, maar dat mag ook wel met dit verbruik.
Vooraf is er een warmteverliesberekening gemaakt waaruit is gekomen dat er een verwarming installatie nodig is van zo'n 10kW.

Mijn vragen zijn nu? Is het verbruik van deze installatie normaal?
Wat mis ik eventueel en hoe kan ik ervoor zorgen dat de installatie minder "pendelt"?

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:42
hjpool schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:57:
Afgelopen maand ben ik ook overgegaan op een L/W WP voor de verwarming in onze woning.

Even een situatieschets, we hebben onze woning in januari 2018 gekocht en deze woning was op dat moment voorzien van en moederhaard.
Deze haard kwam uit dezelfde tijd als dat de woning gebouwd was, namelijk 1989 en was dus aan vervanging toe.
Tevens zat er voor het SWW een e-boiler in de woning van 120 liter. In augustus heb ik de boiler vervangen voor een Atlantic Explorer van 270 liter, dit na volle tevredenheid.

Nu hebben we in november vloerverwarming laten infrezen en hierop keramisch parket laten leggen als afgifte systeem voor een warmtepomp.
De warmtepomp is in december geinstalleerd, een Itho Daalderop HP-S 110. Deze voedt de verdeler waar 8 groepen op zitten met elk gemiddeld 80 meter slang.
....
Wat is de manier van regelen van je WP? Is er sprake van WAR met thermostaat? Staat dan ook de stooklijn niet te hoog ingesteld? Die behoor je zelf te corrigeren. Wanneer je die eens een paar graden omlaag zet, zal het pendelen wel een stuk minder worden.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:11:
[...]

En tel daar bij op dat de 7 / 9KW bijna even ver terug kunnen moduleren.

5KW +/- terug tot 200 Watt
7KW +/- terug tot 400 Watt
9KW +/- terug tot 450 watt.

Keuze snel gemaakt...
Waar heb je die waardes vandaan? Mijn 6kW gaat niet verder terug dan 500W

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• hjpool
@LangeFries Sorry, dit heb ik inderdaad vergeten te vermelden.

De installatie wordt WAR gestuurd met een thermostaat. Deze staat bij deze buiten temperaturen op zo'n 30 graden aanvoer. Maar ondanks dat de thermostaat geen vraag heeft, lijkt het erop dat de aanvoer gewoon altijd hetzelfde blijft.

• Maikie18
hjpool schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:04:

De installatie wordt WAR gestuurd met een thermostaat. Deze staat bij deze buiten temperaturen op zo'n 30 graden aanvoer. Maar ondanks dat de thermostaat geen vraag heeft, lijkt het erop dat de aanvoer gewoon altijd hetzelfde blijft.
Misschien een idee om eerst het verbruik te gaan monitoren om te zien wat er precies gebeurd? Wat is de stooklijn precies? Is er nog meer op aangesloten dan alleen de vloerverwarming?

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 03-01-2019 18:07 ]

• Maikie18
Dylantje2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Kweet niet waar je op doelt...

Dit is mijn grafana:
https://snapshot.raintank...zuYb54hwVc6bM161LCQesD3UU

ff inzoomen die ^*&Zwave van domoticz..
Mijn moduleert terug ..
Pff, dacht dat je monitoring niet werkte, maar kijk die schaalverdeling, haha
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cgeELty.png

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Waar heb je die waardes vandaan? Mijn 6kW gaat niet verder terug dan 500W
De nieuwe H serie kan verder terug.
Gegevens komen van het Panasonic H serie ervaring topic

• Fullpower
hjpool schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:57:

Nu weet ik dat het gasverbruik van de moederhaard per jaar op zo'n 2500m3 zat, maar ik vraag mij een beetje af wat voor een energieverbruik ik kan verwachten bij deze
warmtepomp. Voorheen gebruikte ik zo'n 7,5kWh per dag, terwijl ik nu dagen terug zie komen van 45kWh per dag, in december schommelde dit een beetje tussen 35 en 45 kWh.
Na mijn idee is dit een erg hoog verbruik, ook zie ik dat de pomp zo'n 100 keer per 24 uur opstart.

Ik moet nog met de installateur in conclaaf, maar zou deze situatie graag ook even hier willen voorleggen en van jullie kennis gebruik willen maken?

Het positieve vooralsnog is wel dat de installatie de woning op dit moment prima op temperatuur houdt, maar dat mag ook wel met dit verbruik.
Vooraf is er een warmteverliesberekening gemaakt waaruit is gekomen dat er een verwarming installatie nodig is van zo'n 10kW.

Mijn vragen zijn nu? Is het verbruik van deze installatie normaal?
Wat mis ik eventueel en hoe kan ik ervoor zorgen dat de installatie minder "pendelt"?
Gevoelsmatig denk ik dat die 35 tot 45 kwh per dag niet heel gek is met 10kW warmteverlies (bij -10c neem ik aan). Ik zit hier op de helft met ook de helft aan warmteverlies.

Je zou het energie verbruik kunnen vergelijken met graaddagen, als gaat dat niet zo mooi als bij gas. Ik vergelijk zowel het thermische als elektrische energie adv graaddagen, dat geeft wel inzicht.

Dat veelvuldig aan en uit gaan is wel een dingetje. Waarschijnlijk kan de WP zijn minimum vermogen niet kwijt bij je aanvoer temperatuur óf je hebt een kamerthermostaat die meerdere keren per uur schakelt.

(Beide heb ik hier gehad).

Waar staat je aanvoer temperatuur nu op?
Edit: 30 graden dus.. Misschien wat hoger zetten om te zien of het minder wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Fullpower op 03-01-2019 19:01 ]

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:29:
[...]

De nieuwe H serie kan verder terug.
Gegevens komen van het Panasonic H serie ervaring topic
Wow, tijd om de mijne in te ruilen voor een H-serie dan.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:03
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:03:
[...]

Zet je toch het raam open, blijft je wp mooi laag draaien en je blijft cop 4.5 kampioen.

(Uitspraak van @Dylantje2 gejat )

1 PVoutput . Dongen NB

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
Die wordt volgens mij niet meer verkocht, is opgevolgd door de 7 kW

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• t.oswald
Fullpower schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:56:
[...]

WAR met thermostaat heb ik geen ervaring mee. Ik werk met compensatie van de stooklijn op buitentemperatuuur en die kan je +3 tot -3 gewoon met de afstandsbediening doen. Nu de Ta nog relatief hoog is doe ik meeste tijd overdag -1 en ‘s avonds indien gewenst weer 0
Grafisch voorbeeld met 0 en +1 compensatie. Bijbehorende watertemperatuur lees je af bij de heersende Tb
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q1UCfsUXcZgpRkSpHreSewZl/thumb.png

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 03-01-2019 19:24 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 08:52
zw7 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:36:

@eric_v laat de evohome oplossing bij jou eenzelfde beeld zien?
Ik heb de Evohome ingesteld op maximaal 3 starts per uur. Op de bovenste diagram is de kamer temperatuur te zien die in ingesteld op 19C. Wordt allemaal best netjes geregeld.
Tweede diagram laat het verloop van de warmtepomp zien. Gaat ongeveer 3x per uur aan.

Ik heb geen enkele vorm van buffers in mijn systeem zitten, Het is wel de bedoeling on die er in de loop van het jaar nog in te plaatsen (plm) 100 liter in de retour....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0CgCgZT/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xjg94hS/image.png

[ Voor 6% gewijzigd door eric_v op 03-01-2019 19:30 ]

• t.oswald
hjpool schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:04:

Hoe loopt de stooklijn dan die je gebruikt. Bijvoorbeeld.....
http://vscope.at/heizkurv...sollWert_2=-1&atCheck_2=0

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand wel ervaring met een WAR en thermostaat?
Ik kan me niet goed indenken wat ik er mee zou kunnen?
Als ik toch een goede Stooklijn heb gebruik ik juist toch geen thermostaat?
Of alleen als je hem op bepaalde momenten lager of uit wil hebben.
Maar is dat nog voordelig dan?

En iemand in mijn omgeving heeft een Elga
weet iemand een mooi monitor systeem voor een elga?
Hij heeft nu zijn CV ketel eraf gesleuteld.. Waar moet hij op letten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• t.oswald
Dylantje2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:29:

Dat de Tb niet onder de 5 graden komt wellicht?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:03:
[...]

Maar wel vreselijk achterhaald voor deze tijd, geheel van het gas af is easy in een redelijk geïsoleerd huis en kost je de helft van wat het jouw koste toen, zonder elektrische kachels.
Als je nu nog een hybride koopt ben je wat mij betreft gek. ;)
Hybride WP is voor het overgrote deel van de woningen in NL beter haalbaar dan FullElectric en komt steeds meer in beeld als betaalbare tussenoplossing voor de komende 15 jaar.

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:03:
[...]

Heeel, heeel stiekem denk ik ook dááraan, maar dan kan ik denk ik.mijn koffers pakken.
Dat gaat de waf niet goed vinden....

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
Gasschuif schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:20:
Ik heb de water temperatuur sensor zo hoog mogelijk geschoven (magneet) om het toerental zo hoog mogelijk te krijgen.
Hoever kan deze sensor omhoog? Ik overweeg ook een climate booster en draai nu op 30-33 graden Ta (bij de radiatoren)... Dus ben bang dat de 26 graden waar de climatebooster op start soms niet gehaald gaat worden...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Maikie18
Dylantje2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:29:

Thermostaat is dan aan/uit. Stel dat je niet boven de 22 graden wilt en door zoninstraling of wat dan ook ga je toch boven de 22 uitkomen dan gaat hij alsnog uit.

• Felicia
BarryH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:46:
[...]

Hoever kan deze sensor omhoog? Ik overweeg ook een climate booster en draai nu op 30-33 graden Ta (bij de radiatoren)... Dus ben bang dat de 26 graden waar de climatebooster op start soms niet gehaald gaat worden...
Kabeltje is 10 cm lang ongeveer dus niet heel hoog. Maar mijn kabeltje zit links en de wateraanvoer rechts en die schakelt inderdaad erg laat in.

Hun advies was om de radiator in te regelen maar denk dat dat weinig uithaalt omdat mijn aan en afvoer aan dezelfde kant zitten dus ik ga de connector en kabel een stukje verlengen zodat ik hoger kan aansluiten.

• Maikie18
reneeke1970 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:07:
[...]

Zet je toch het raam open, blijft je wp mooi laag draaien en je blijft cop 4.5 kampioen.

(Uitspraak van @Dylantje2 gejat )
Gaat hij van een raam open zetten dan verder terug moduleren dan zijn max min 18Hz a 500W. :S

Ik draai al 24u op minimaal vermogen, maar als ik een H-serie had gehad dan had hij wellicht nog iets verder terug gemoduleerd. Is misschien maar een besparing van 2.4kWh in de afgelopen 24 uur maar toch

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQWM9VV.png

[ Voor 20% gewijzigd door Maikie18 op 03-01-2019 20:11 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
Felicia schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Kabeltje is 10 cm lang ongeveer dus niet heel hoog. Maar mijn kabeltje zit links en de wateraanvoer rechts en die schakelt inderdaad erg laat in.

Hun advies was om de radiator in te regelen maar denk dat dat weinig uithaalt omdat mijn aan en afvoer aan dezelfde kant zitten dus ik ga de connector en kabel een stukje verlengen zodat ik hoger kan aansluiten.
Kan je dat verlengen zonder consequenties?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Felicia
BarryH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Kan je dat verlengen zonder consequenties?
Ze geven geen garantie meer op de werking maar het zijn gewoon 2.koper adertjes dus lijkt me.prima te doen.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:45
Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:45:
[...]

Heeel, heeel stiekem denk ik ook dááraan, maar dan kan ik denk ik.mijn koffers pakken.
Dat gaat de waf niet goed vinden....
Ruil je 'm toch stiekem om ? Hij ziet er ongeveer hetzelfde uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
rjd22 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:23:
@Rol-Co Ja ik zou in dat geval ook een 9kw nemen.

Liever heb ik een alternatieve verwarmingsbron die onafhankelijk is van het CV systeem zoals een potkachel die in het geval van nood wat bij kan springen of bijvoorbeeld na vakantie het huis weer terug op temperatuur kan brengen.

*Rent snel weg voor de milieu bewuste mensen*
Airco.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:14:
[...]

>:) >:) >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:09:
[...]

Gaat hij van een raam open zetten dan verder terug moduleren dan zijn max min 18Hz a 500W. :S

Ik draai al 24u op minimaal vermogen, maar als ik een H-serie had gehad dan had hij wellicht nog iets verder terug gemoduleerd. Is misschien maar een besparing van 2.4kWh in de afgelopen 24 uur maar toch

[Afbeelding]
Waarom stop je hem dan niet gewoon een paar uur in de ochtend, 6-10 bijv ? En waar loopt ie nu op dan dat hij 24h blijft lopen? Haalt ie ta niet? Of heb je de thermostaat op 24. Hij moet toch ook een keer stoppen ergens op?

• koevlaas2
Nieuwe strategie in Facebook, ach je moet toch wat...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/acb1jqi6.jpg

• Ramon_1984
@koevlaas2 Lopen de aanvragen terug ?

• koevlaas2
Nee, word juist meer vanwege de energieboeren die brieven sturen waarin ze aankondigen de tarieven (en maandbedragen) te verhogen.

• Maikie18
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Waarom stop je hem dan niet gewoon een paar uur in de ochtend, 6-10 bijv ? En waar loopt ie nu op dan dat hij 24h blijft lopen? Haalt ie ta niet? Of heb je de thermostaat op 24. Hij moet toch ook een keer stoppen ergens op?
Omdat dan de temperatuur binnen daalt, op dit moment zou dat wel mogen, het is inmiddels 23,00) en omdat hij daarna een langere periode meer zal gebruiken en ik waarschijnlijk uiteindelijk hoger uit zal komen. Ik heb geen thermostaat, draai alleen op WAR.

Ik zou het bij wijze van test morgen wel eens kunnen proberen maar heb nu echt nergens omkijken na en dan moet ik misschien weer juist in de gaten houden wat het weer doet en als het rond het vriespunt zit er weer voor zorgen dat hij niet een paar uur uit gaat omdat het dan i.c.m. de vele defrosts teveel afkoelt.

• Maikie18
[...]

Doe me eens een aanbieding zou ik zeggen :)

• koevlaas2
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Doe me eens een aanbieding zou ik zeggen :)
Met inruil van de oude ? (ik heb er nog 1 nodig voor het zwembad).

• Maikie18
koevlaas2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Mag, maar heb er eventueel zelf ook iemand voor.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Je mag mijn ook een aanbieding doen.... ;)

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:06:
[...]

Je mag mijn ook een aanbieding doen.... ;)
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:02:
[...]

Mag, maar heb er eventueel zelf ook iemand voor.
Jullie beiden makkelijke klanten want wptje in de bus, uitwisselen met de oude en controller wissel. Daarna vullen en starten maar.
Scheelt enorm in de prijs, ik zal (via PM) een bedrag noemen.

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 03-01-2019 21:11 ]

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:10:
[...]

[...]

Jullie beiden makkelijke klanten want wptje in de bus, uitwisselen met de oude en controller wissel. Daarna vullen en starten maar.
Scheelt enorm in de prijs, ik zal (via PM) een bedrag noemen.
Je mag hem hier op de stoep neerzetten.
Installeren doe ik zelf :)

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:29
Wij laten dit jaar een nieuw huis bouwen (gasloos), en ik ben me daarom al een tijdje aan het verdiepen in de wereld van warmtepompen. We gaan zeer waarschijnlijk voor een L/W warmtepomp i.c.m. vloerverwarming op de begane grond en badkamer op de 1e verdieping.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een NIBE F2120 i.c.m. een VVM-310 binnenunit. Volgens de warmteverliesberekening die ik zelf heb gemaakt (met behulp van http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening) gaan we rond de 9KW nodig hebben (gedimensioneerd op minimum buitentemp. van -8 graden celcius, dit is excl. SWW).

De NIBE F2120-12 versie heeft een "rated heat output, cold climate" van 9.3 KW bij 35 graden, dus die lijkt te voldoen (kan op deellast terugmoduleren tot 2.9 KW als ik de specs goed lees, gek genoeg heeft de F2120-12 in de Nederlandse brochure een max. vermogen van 9.3 KW bij 35 graden...)

Wat ik alleen niet kan opmaken uit de documentatie, is hoe het verwarmen van het SWW precies gaat: de VVM-310 binnenunit heeft een eigen buffervat en een doorstroomspiraal (volgens mij in het buffervat). Heeft iemand een idee hoe de unit SWW van meer dan 35 graden gaat leveren? Uit de documentatie kan ik niet opmaken of het buffervat gewoon warmer water gaat bevatten (de WP kan tot 55 graden), of dat het elektrische element wordt bijgeschakeld?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 14:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

BarryH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:46:
[...]

Hier zit hij c.a. 12 cm vanaf de onderzijde (kabeltje strak)
Ik monitor een week of wat het energieverbruik, en zie dat de fans c.a. 20 min. na een compressorstart in de morgen inkomen. Vindt ik prima. Het (zeer kleine) opnemertje zit ingekrompen met krimpkous naast de magneet en is simpel te verlengen denk ik. Je kunt bij bestellen wel aangeven dat je een (iets?) langere kabel wilt hebben, bel ze anders eerst even. Ik maak hier nu tussen de 30 en 33 C en vindt dat het goed draait.
Aanvoer en retour zitten wel aan de magneet zijde.

Volgens de technische docu regelt de fan op het verschil tussen lucht aanzuig en watertemp overigens.
Ik heb wel de waterflow ingeregeld op 4 K dT....

The required fan speed (revolutions per minute) is determined based on two temperature sensors. The
first sensor measures the incoming ambient air whereby the second sensor measures the water
temperature near the outlet of the radiator. The temperature difference between those sensors
determines the rotational speed of the fans. The ClimateBooster Radiator Pro temperature profile is
optimized in a way that it is suitable for a wide range of radiator configurations. Optionally cooling can be
activated by installing an additional sensor.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het valt me op dat als de antivriesmodus actief is, de runs er beter uitzien.
Nu heeft dat me aan het denken gezet, de warmtepomp gaat vrij snel uit alles op temperatuur is en ook de circulatiepomp gaat dan uit... tenzij... het buiten 3 graden of kouder is, dan blijft hij draaien op de antivriesstand. Hij trekt dan bijna alle warmte uit het buffervat, wat verklaart waarom de runs langer zijn (om het vat weer op temperatuur te krijgen).

Daarom de antivriesstand kunstmatig op "actief bij 20 graden of lager", dus eigenlijk altijd actief.
De circulatiepomp zou dan altijd moeten blijven draaien.

Hier ga ik even een paar dagen mee draaien, kijken of het iets doet.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-01-2019 21:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• LangeFries
Rockster schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:15:
Wij laten dit jaar een nieuw huis bouwen (gasloos), en ik ben me daarom al een tijdje aan het verdiepen in de wereld van warmtepompen. We gaan zeer waarschijnlijk voor een L/W warmtepomp i.c.m. vloerverwarming op de begane grond en badkamer op de 1e verdieping.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een NIBE F2120 i.c.m. een VVM-310 binnenunit. Volgens de warmteverliesberekening die ik zelf heb gemaakt (met behulp van http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening) gaan we rond de 9KW nodig hebben (gedimensioneerd op minimum buitentemp. van -8 graden celcius, dit is excl. SWW).

De NIBE F2120-12 versie heeft een "rated heat output, cold climate" van 9.3 KW bij 35 graden, dus die lijkt te voldoen (kan op deellast terugmoduleren tot 2.9 KW als ik de specs goed lees, gek genoeg heeft de F2120-12 in de Nederlandse brochure een max. vermogen van 9.3 KW bij 35 graden...)

Wat ik alleen niet kan opmaken uit de documentatie, is hoe het verwarmen van het SWW precies gaat: de VVM-310 binnenunit heeft een eigen buffervat en een doorstroomspiraal (volgens mij in het buffervat). Heeft iemand een idee hoe de unit SWW van meer dan 35 graden gaat leveren? Uit de documentatie kan ik niet opmaken of het buffervat gewoon warmer water gaat bevatten (de WP kan tot 55 graden), of dat het elektrische element wordt bijgeschakeld?
De F2120-12 is bij -10 ongeveer 7.8kW. Is een mooi en zuinig aparaat. De VVM bevat de regeling en de boiler en een buffertje (26l) en electrische elementen. Bij het maken van warm water gaat de WP via de elementen (een soort doorstroomverwarmer) de boiler opwarmen. Tot de gewenste temperatuur (onder de ca 57 graden) met de WP en daarboven in aanvulling met de elementen. De elementen kunnen ook gebruikt worden voor de CV. De 180l boiler verliest dagelijks zeker 2.4kWh aan warmte. Normaal warm je die op tot 45 graden of zo en doe je eens in de 1 a 2 weken een legionella run naar 65 graden indien gewenst. Bij mij is dit wel een kosten post. Ongeveer 100m3 gas/jaar in het verleden tegen grofweg 350kWh electriciteit per jaar. Die kan ik zomers wel overdag plannen, dus veel rechtstreeks gebruik van PV. Door de vele instelmogelijkheden is hier veel te tweaken, maar heb het optimum nog niet gevonden. Afgelopen maand is slechter verlopen dan gehoopt.

De WP komt tot 57 graden (zoals alle WP's dat doen), omdat de afgifte in de boiler zodanig is, dat de retour steeds ongeveer 3-5 graden onder de aanvoer blijft en met de opwarmende boilerinhoud mee omhoog loopt. Natuurlijk loopt de COP wel sterk terug bij zulke temperaturen.
De VVM is in staat op te warmen, zonder het douchewater te beinvloeden. De gelaagdheid blijft bewaard doordat de spiraal niet aan boven toe komt. Een heleboel boilers geven even een koude bel water als de WP begint en wat warmte uit de boiler trekt om de dT beperkt te houden.

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
LangeFries schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:45:
[...]

De F2120-12 is bij -10 ongeveer 7.8kW. Is een mooi en zuinig aparaat. De VVM bevat de regeling en de boiler en een buffertje (26l) en electrische elementen. Bij het maken van warm water gaat de WP via de elementen (een soort doorstroomverwarmer) de boiler opwarmen. Tot de gewenste temperatuur (onder de ca 57 graden) met de WP en daarboven in aanvulling met de elementen. De elementen kunnen ook gebruikt worden voor de CV. De 180l boiler verliest dagelijks zeker 2.4kWh aan warmte. Normaal warm je die op tot 45 graden of zo en doe je eens in de 1 a 2 weken een legionella run naar 65 graden indien gewenst. Bij mij is dit wel een kosten post. Ongeveer 100m3 gas/jaar in het verleden tegen grofweg 350kWh electriciteit per jaar. Die kan ik zomers wel overdag plannen, dus veel rechtstreeks gebruik van PV. Door de vele instelmogelijkheden is hier veel te tweaken, maar heb het optimum nog niet gevonden. Afgelopen maand is slechter verlopen dan gehoopt.

De WP komt tot 57 graden (zoals alle WP's dat doen), omdat de afgifte in de boiler zodanig is, dat de retour steeds ongeveer 3-5 graden onder de aanvoer blijft en met de opwarmende boilerinhoud mee omhoog loopt. Natuurlijk loopt de COP wel sterk terug bij zulke temperaturen.
De VVM is in staat op te warmen, zonder het douchewater te beinvloeden. De gelaagdheid blijft bewaard doordat de spiraal niet aan boven toe komt. Een heleboel boilers geven even een koude bel water als de WP begint en wat warmte uit de boiler trekt om de dT beperkt te houden.
Dat is de vvm 320

De vvm 310 heeft een hygienespiraal net als de vvm500

https://www.nibe.eu/downl...block%20lucht%20water.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter9636 op 03-01-2019 21:53 ]

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Dame naar stad.. Of sauna
Jij ritje Duitsland.
binnen 4-5 uur heb je hem thuis.. _/-\o_
Go stond hier zo op de stoep...
Hij was in de aanbieding ik kon hem echt niet laten staan.. [ dat moet ze toch herkennen :-) ]

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Dame naar stad.. Of sauna
Jij ritje Duitsland.
binnen 4-5 uur heb je hem thuis.. _/-\o_
Go stond hier zo op de stoep...
Hij was in de aanbieding ik kon hem echt niet laten staan.. [ dat moet ze toch herkennen :-) ]
Plak er wel een sale stikker op :)

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:32:
[...]

Dat de Tb niet onder de 5 graden komt wellicht?
Jumper al omgezet

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Omdat dan de temperatuur binnen daalt, op dit moment zou dat wel mogen, het is inmiddels 23,00) en omdat hij daarna een langere periode meer zal gebruiken en ik waarschijnlijk uiteindelijk hoger uit zal komen. Ik heb geen thermostaat, draai alleen op WAR.

Ik zou het bij wijze van test morgen wel eens kunnen proberen maar heb nu echt nergens omkijken na en dan moet ik misschien weer juist in de gaten houden wat het weer doet en als het rond het vriespunt zit er weer voor zorgen dat hij niet een paar uur uit gaat omdat het dan i.c.m. de vele defrosts teveel afkoelt.
Huh? Dat rijmt niet echt met het verhaal dat je een wp wilt met lager vermogen toch? Dan heb je zat vermogen lijkt mij, en daarom riep ik ook deze tijd uit, dan is het het koudst van de dag.

• Maikie18
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:06:
[...]

Huh? Dat rijmt niet echt met het verhaal dat je een wp wilt met lager vermogen toch? Dan heb je zat vermogen lijkt mij, en daarom riep ik ook deze tijd uit, dan is het het koudst van de dag.
Wel als ik daardoor nu 24 uur lang misschien op 400W had kunnen draaien i.p.v 500W

• Rockster
  • Laatst online: 22:29
Bedankt @LangeFries en @Wouter9636 !
Wouter9636 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:51:
[...]

Dat is de vvm 320

Bedankt voor de Pdf! Die had ik nog niet gevonden op de NIBE site. Het lijkt er dus op dat de VVM 310 een gescheiden buffer en boiler heeft (dat stippellijntje op pag. 11), en dat er met een 3weg klep wordt geschakeld tussen buffervervat en boiler, waarbij het elektrische element dus kan bijspringen? In dat geval zou ik geen doorstroomverwarmer meer nodig hebben als WAF-backup O-)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

• LangeFries
Wouter9636 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:51:
[...]

Dat is de vvm 320

Je hebt gelijk. Dat had ik over het hoofd gezien. Dan kun je hem gewoon op 45 graden laten en hoef je je niet om legionella te bekommeren. Alleen als je dan een bad wil vullen of zo zet je hem wat hoger, zodat je meer water van de juiste temperatuur kunt mengen.
Onderin het vat zorg je dat je de Ta van je verwarming krijgt. Het mogelijke probleem van dergelijke combi vaten is dat ze continu je 45 graden wegzuigen, waardoor je geregeld op 45 graden blijft lopen met je WP, terwijl veel minder kan volstaan voor je verwarming.

[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 03-01-2019 22:15 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:08:
[...]

Wel als ik daardoor nu 24 uur lang misschien op 400W had kunnen draaien i.p.v 500W
Op 24u draaien dus 2,4 kWh , of 2x per dag anderhalf uur stop, dan heb je het zelfde.

• Maikie18
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Op 24u draaien dus 2,4 kWh , of 2x per dag anderhalf uur stop, dan heb je het zelfde.
Dat zou je zeggen maar dat is niet zo want na die stop ga je voor een periode meer dan 500W gebruiken waardoor je wellicht gelijk of zelfs hoger uit komt en waarbij je dan ook temperatuur schommelingen krijgt. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de WP op het laagste vermogen precies mijn verlies aanvult en dat ik met een unit die verder terug ZOU KUNNEN moduleren ook gewoon 500W zou verbruiken. Het moet er in ieder geval bij in de buurt liggen anders had hij nu wel af en toe automatisch uitgegaan.

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Rockster schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:09:
Bedankt @LangeFries en @Wouter9636 !

[...]

Bedankt voor de Pdf! Die had ik nog niet gevonden op de NIBE site. Het lijkt er dus op dat de VVM 310 een gescheiden buffer en boiler heeft (dat stippellijntje op pag. 11), en dat er met een 3weg klep wordt geschakeld tussen buffervervat en boiler, waarbij het elektrische element dus kan bijspringen? In dat geval zou ik geen doorstroomverwarmer meer nodig hebben als WAF-backup O-)
Je kunt prioriteiten instellen in de regeling. Dan zou hij met hulp van zijn 9kw element bijna instant heet water kunnen maken.

Doorstroomverwarmer zou ik sowieso niet aanraden. De nibe houd ten minste nog rekening met je hoofdzekeringen.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-10 10:40
@BlueTooth76 De anti-vries mode voorkomt bevriezen van het watercircuit als de buitentemperatuur daalt. Als de binnen unit niet in een ruimte staat waar deze zou kunnen bevriezen, kan deze functie uit blijven. Volgens mij heeft @Grolsch die ook uit staan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Remco45 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:50:
@BlueTooth76 De anti-vries mode voorkomt bevriezen van het watercircuit als de buitentemperatuur daalt. Als de binnen unit niet in een ruimte staat waar deze zou kunnen bevriezen, kan deze functie uit blijven. Volgens mij heeft @Grolsch die ook uit staan.
Ik heb enkele meters CV-leiding van garage naar woning onder de grond lopen, dus de antivries stand was sowieso al ingeschakeld onder de 3 graden Celsius buitentemperatuur.

Ik heb die 3 graden verhoogd naar 10 graden zodat ik kan testen wat de invloed is als ik de circulatiepomp langer laat na-draaien (zodat er meer energie uit het buffervat gehaald wordt voor de warmtepomp weer start).

Het is dus een test met een heel ander doel dan "antivries" ;)

Omdat de temperatuur momenteel niet boven de 10 graden uitkomt, heb ik nu eigenlijk een circulatiepomp die 24/7 draait, zonder dat ik de bedrading om hoef te gooien om te testen wat daar de uitkomst van is.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-01-2019 00:23 ]

• hjpool
@t.oswald

Op dit moment staat de stooklijn als volgt ingesteld
buitentemp: -10 aanvoertemp: 40
buitentemp: -5 aanvoertemp: 37
buitentemp: 0 aanvoertemp: 33
buitentemp: 5 aanvoertemp: 30
buitentemp: 10 aanvoertemp: 30

Alle waardes zijn in graden celcius.
Ik kan zowel de buitentemperatuur waardes wijzigen als de aanvoertemperatuur.

• zw7

zw7

eric_v schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:25:
[...]

Ik heb de Evohome ingesteld op maximaal 3 starts per uur. Op de bovenste diagram is de kamer temperatuur te zien die in ingesteld op 19C. Wordt allemaal best netjes geregeld.
Tweede diagram laat het verloop van de warmtepomp zien. Gaat ongeveer 3x per uur aan.

Ik heb geen enkele vorm van buffers in mijn systeem zitten, Het is wel de bedoeling on die er in de loop van het jaar nog in te plaatsen (plm) 100 liter in de retour....

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij schakelt de evohome ook max 3x per uur. Ik heb wel eens begrepen dat veel start/stops niet zo goed zijn voor de WP, dus beter langere runs? Of is 3x per uur ook geen probleem?

• reneeke1970
Maikie18 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Dat zou je zeggen maar dat is niet zo want na die stop ga je voor een periode meer dan 500W gebruiken waardoor je wellicht gelijk of zelfs hoger uit komt en waarbij je dan ook temperatuur schommelingen krijgt. Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de WP op het laagste vermogen precies mijn verlies aanvult en dat ik met een unit die verder terug ZOU KUNNEN moduleren ook gewoon 500W zou verbruiken. Het moet er in ieder geval bij in de buurt liggen anders had hij nu wel af en toe automatisch uitgegaan.
Ja @Rol-Co ,hier heeft hij gelijk in. Als hij anderhalf uur stopt oke dan maakt het niet veel, maar indien een half uur uit en weer opstarten kost extra stroom verbruik. Tijdens start gaat hij zomaar 900/1000 watt trekken om ta weer te halen. Dus lang pruttelen is belangrijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• eric_v
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 08:52
zw7 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:38:
[...]

Bij mij schakelt de evohome ook max 3x per uur. Ik heb wel eens begrepen dat veel start/stops niet zo goed zijn voor de WP, dus beter langere runs? Of is 3x per uur ook geen probleem?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de levensduur van een warmtepomp o.a. afhankelijk is van het aantal starts van de compressor. Iets van 150.000 keer staat mij bij.

Langere runs zijn zowieso beter, Toen het een paar weken geleden een beetje kouder was, zag ik wel dat de WP op minimaal vermogen soms wel 3 a 4 uur achtereen draaide.

Wellicht is de 11kW pomp net iets te groot voor ons huis.

Ik wil proberen met een extra buffervat het pendelen nog iets verder terug te brengen. Daarnaast wil ik nog gotere radiatoren (type 33) en/of radiator ventilatoren plaatsen, maar de primaire reden van het pendelen is uiteindelijk dat de WP niet ver genoeg zijn vermogen terug kan regelen....

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 08:45:
[...]

Ja @Rol-Co ,hier heeft hij gelijk in. Als hij anderhalf uur stopt oke dan maakt het niet veel, maar indien een half uur uit en weer opstarten kost extra stroom verbruik. Tijdens start gaat hij zomaar 900/1000 watt trekken om ta weer te halen. Dus lang pruttelen is belangrijk.
Ja misschien wel als je geen vvw hebt, met vvw kan je dat best doen, zeker als je kamer te warm word, of een graadje minder in ta zodat hij nog eens uit gaat.
De pana kennende gaat hij niet hard beginnen, dat is nou juist het mooie van die regeling, dat hoeft hij ook niet omdat hij het toch wel inhaalt. Het zal best weer iets extra kosten maar door de maand heen scheelt het toch kWh.
Stel dat ik 24/7 low draai, dat is 24x750W=18 kWh per dag, maar dat doe ik nu niet, hij gaat elke keer even uit dus kost het ondanks het extra voor starten maar 11,7
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20190103&gs=3&m=0

Niks geen schommelingen in temperatuur hoor.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Ja misschien wel als je geen vvw hebt, met vvw kan je dat best doen, zeker als je kamer te warm word, of een graadje minder in ta zodat hij nog eens uit gaat.
De pana kennende gaat hij niet hard beginnen, dat is nou juist het mooie van die regeling, dat hoeft hij ook niet omdat hij het toch wel inhaalt. Het zal best weer iets extra kosten maar door de maand heen scheelt het toch kWh.
Stel dat ik 24/7 low draai, dat is 24x750W=18 kWh per dag, maar dat doe ik nu niet, hij gaat elke keer even uit dus kost het ondanks het extra voor starten maar 11,7
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20190103&gs=3&m=0

Niks geen schommelingen in temperatuur hoor.
Zeg ook niet dat je schommelingen krijgt. Alleen constant 500 watt is beter dan uurtje uit. Dan is je retour verder dan 3 graden vanaf ta en start hij met 1000 watt. Is ook helemaal geen probleem maar als hij door kan sukkelen is het mooier.
Maar het is bekend dat jij het prima vind twintig start stop per dag. Anderen zien dat weer als probleem

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:36
hjpool schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:28:
@t.oswald

Dat lijkt mij een vrij hoge stooklijn voor een CV-systeem met alleen vloerverwarming. Het pendelgedrag zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de thermostaat die de WP uitschakelt als het boven setpoint komt.

Probeer eerst eens alle temperaturen 3 graden lager in te stellen (Misschien is meer verlagen ook nog wel mogelijk)?
Dan heb je hopelijk nog steeds voldoende afgifte bij 10 graden.
Je verbruik is verder niet extreem te noemen voor je WP, maar met deze lagere aanvoertemperaturen kun je mogelijk ~10% stroom besparen.

Om de warmtepomp beter te kunnen instellen is wat simpele monitoring aan te bevelen (onder andere stroomverbruik en temperatuurgedrag gedurende de dag (kamertemp, aanvoertemp)).
Alleen op basis van comfortgevoel en dagverbruiken is dit een stuk lastiger.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Zeg ook niet dat je schommelingen krijgt. Alleen constant 500 watt is beter dan uurtje uit. Dan is je retour verder dan 3 graden vanaf ta en start hij met 1000 watt. Is ook helemaal geen probleem maar als hij door kan sukkelen is het mooier.
Maar het is bekend dat jij het prima vind twintig start stop per dag. Anderen zien dat weer als probleem
Doorsukkelen is mooi maar als het dan te warm word ben je aan het weggooien, het was toch de bedoeling om je huis warm te krijgen met minimaal verbruik? Of maximaal maar goede cop ;) :+

Er zijn er ook die hem een paar keer per dag aan zetten waardoor het genoeg is, of nachtverlaging van een uur of 8.
Start stop is erger dan 24/7 voor maanden lopen denk je? Het is een inverter dus start mooi rustig op, wat jij bedoeld is met aan uit en dan 3x per uur of zo. 20 x per dag (is het niet) x 150 dagen x25 jaar =75.000 starts , 24h x 150 dagen x 25 jaar is 90.000 draaiuren. Wat is slechter en hoelang gaat ie mee dan?

Verwijderd

Bericht verwijderd

[ Voor 158% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2019 12:52 . Reden: Probleem opgelost ]

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Rockster schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:15:

Als je toch voor een Daikin gaat zou je ook kunnen kijken voor de Danfoss DHP IQ9. Ze zijn vergelijkbaar in specs en bij mij was deze nagenoeg plug en play na de installatie. Offerte opvragen. Via een PM kan ik je je in contact brengen met de importeur. Ze installeren het ook voor je.
Zou leuk zijn dat er meerdere Danfoss gebruikers komen in dit forum. Vandaar. Heb er zelf geen belang bij. :)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-10 12:43

Helhond

Grunn

Zijn er ook webshops waar je Danfoss warmtepompen zou kunnen bestellen?
Ik zat gister al te zoeken maar kon niks vinden, die Danfoss DHP IQ9 vind ik wel interessant.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Wimhaw
Helhond schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:22:
Zijn er ook webshops waar je Danfoss warmtepompen zou kunnen bestellen?
Ik zat gister al te zoeken maar kon niks vinden, die Danfoss DHP IQ9 vind ik wel interessant.
Alleen in Denemarken voor wat ik zo snel kan vinden. Of ze in Nederland leveren weet ik niet.
Buiten unit: Single Phase (SP)
https://www.billigventila...kw-varmepumpe-11807p.html
Binnen unit met 180ltr boiler: (heb ik)
https://www.billigventila...hp-iq-maxi-60-11808p.html
Binnen unit zonder boiler.
https://www.billigventila...-dhp-iq-mini--11809p.html
Zelf heb ik de 3-fase (3-400V) uitvoering.
Deze kan ik daar niet vinden.
Als ik kijk naar de prijs en het gemak van de installatie (incl. verzendkosten), door iemand die dat al jaren doet, dan is de prijs vind ik niet te duur. Je hebt dan ook de volle garantie en de service erbij.
Installatie duurde bij mij nog geen dag, mits alle aansluitingen vooraf op de juiste plaats zitten.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Doorsukkelen is mooi maar als het dan te warm word ben je aan het weggooien, het was toch de bedoeling om je huis warm te krijgen met minimaal verbruik? Of maximaal maar goede cop ;) :+

Er zijn er ook die hem een paar keer per dag aan zetten waardoor het genoeg is, of nachtverlaging van een uur of 8.
Start stop is erger dan 24/7 voor maanden lopen denk je? Het is een inverter dus start mooi rustig op, wat jij bedoeld is met aan uit en dan 3x per uur of zo. 20 x per dag (is het niet) x 150 dagen x25 jaar =75.000 starts , 24h x 150 dagen x 25 jaar is 90.000 draaiuren. Wat is slechter en hoelang gaat ie mee dan?
Goeie vraag, we spreken elkaar over tien jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• t.oswald
hjpool schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:28:
@t.oswald

En gaan die watertemperaturen dan ook je vloer in of zit daar nog iets tussen? Wat gaat de vloer in en wat komt er terug? De vloer moet bij de huidige Tb toch wel met 25 kunnen? En de rest? Vraag is dus of 30 bij 10 en 5 echt nodig is.
Je bedoelt denk ik dat dit de Ta waarden zijn bij wat verschillende Tb waarden. Grafisch een rechte lijn tot Tb 5 en dan oplopend tot 40 bij -10 en dan .... Met je moderne vloer lijkt mij die 30 bij hoge Tb vrij hoog en de 40 bij -10 ook, daar krijg je straks echt hete voeten van?

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Alleen in Denemarken voor wat ik zo snel kan vinden. Of ze in Nederland leveren weet ik niet.
Binnen unit zonder boiler.
https://www.billigventila...-dhp-iq-mini--11809p.html
Zelf heb ik de 3-fase (3-400V) uitvoering.
Deze kan ik daar niet vinden.
Als ik kijk naar de prijs en het gemak van de installatie (incl. verzendkosten), door iemand die dat al jaren doet, dan is de prijs vind ik niet te duur. Je hebt dan ook de volle garantie en de service erbij.
Installatie duurde bij mij nog geen dag, mits alle aansluitingen vooraf op de juiste plaats zitten.
Valt mee voor danfos, een binnenunit voor 650,- en buitenunit van nog geen 4000,- voor een 9kW is een redelijk "normale" prijs voor danfoss, die toch meestal niet heel goedkoop is in materialen.

• Andrehj
  • Laatst online: 21:15
Wimhaw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:52:
[...]
Ik vind ze wel duur. Komt neer op ca € 8000. Een vergelijkbare Mitsubishi zit op € 5700. En die sluit je net zo makkelijk aan, als aansluitingen er al liggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Wimhaw
De keus die ik gemaakt hebt was omdat destijds mijn aannemer/bouwer alleen in zee wilde gaan met een A-kwaliteit WP leverancier. Dat houdt niet in dat anderen WP'en slechter of minder goed zijn.... voordat iemand zich beledigd voel. 8)

Daikin/Danfoss/Thermia/Nibe waren ongeveer de merken waar ik uit kon kiezen.
Als ik bv voor Panasonic/Mitsubishi/Hitachi of iets vergelijkbaars had gekozen kon ik de warmtepomp op mijn buik schrijven.

Danfoss kent iedereen wel denk ik wel van thermostaten en afsluiters en dergelijke. Je weet in ieder geval zeker dat je kwaliteit koopt als je dat merk hebt.

Inderdaad @Andrehj het is niet de goedkoopste, dat heb ik ook niet beweerd. Kwalitatief goed zijn ze zeker wel. Althans dat is mijn mening. :)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wimhaw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:29:
Je weet in ieder geval zeker dat je kwaliteit koopt als je dat merk hebt.
:?

Grapje neem ik aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 17:36 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co
In het voor en naseizoen "pendelen" nagenoeg alle warmtepompen.
Het pendelen wat men hier pendelen noemt, is geen pendelen. Want 3 a 4 starts in een uur is echt geen uitzondering.
Fabrikanten weten dat ook en nemen zoiets mee in de ontwikkeling van een compressor.

De enige kapotte compressoren die ik gezien heb waren te wijten aan verkeerde leiding diameters en vuil werken.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:42:
@Rol-Co
In het voor en naseizoen "pendelen" nagenoeg alle warmtepompen.
Het pendelen wat men hier pendelen noemt, is geen pendelen. Want 3 a 4 starts in een uur is echt geen uitzondering.
Fabrikanten weten dat ook en nemen zoiets mee in de ontwikkeling van een compressor.

De enige kapotte compressoren die ik gezien heb waren te wijten aan verkeerde leiding diameters en vuil werken.
Ja ik heb op het werk veel koel units en zijn allemaal aan uit, ook die starten soms meerdere keren per uur, vorig jaar hadden we 1 compressor kapot en die was van "95 dus al een paar dagen oud, oorzaak was een rot relais waardoor hij af en toe op 2 fase liep waarschijnlijk.
Maar ook 1 van 2010, die was gaan lekken bij het afsluitventiel, los getrild of zo, alle olie op het dak dus ja dan loopt ie vast, 2 50A zekeringen er uit.
Maar er staan ook nog units nog ouder en lopen nog feiloos, starten en stoppen misschien wel 20x per dag op sommige dagen en lopen 365 dagen per jaar itt een warmtepomp die seizoenen loopt.

• Maikie18
@Rol-Co @reneeke1970
Ik heb ondertussen echt sterk het vermoeden dat die 500W toevallig gewoon precies de compensatie van het warmteverlies is. De temperatuur loopt in de avond op tot 23 graden als wij met 4 personen beneden tv aan het kijken zijn. In de nacht daalt de temperatuur weer naar 22,4.

Ik zie nu ook dat sinds 11.00 vanochtend het verbruik net een tandje omhoog is gegaan.Ik denk dan ook dat het geen zin heeft om de Ta te verlagen en dat het nu gewoon optimaal werkt / staat ingesteld.

Volgens de unit op dit moment Tbuiten 4, Ta 29 (gisteren 28), Tr 27 (gisteren 26), 21-22Hz (gisteren 19-20).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jJxT3n2.png

[ Voor 9% gewijzigd door Maikie18 op 04-01-2019 18:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Danfoss is in de koeling heel bekend door hun regeltechniek en alles wat er omheen hangt, adaptcool bijvoorbeeld.
Ik denk dat je wel kan stellen dat je kwaliteit hebt wat de elektronica aan gaat en de spullen er omheen, de compressor echter komt natuurlijk bij hitachi, copeland o.i.d vandaan.
Dus kwa regeling vermoedelijk beter dan de pana, mitsu enz, en ga van een mega goed support uit.

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:58:
@Rol-Co @reneeke1970
Ik heb ondertussen echt sterk het vermoeden dat die 500W toevallig gewoon precies de compensatie van het warmteverlies is. De temperatuur loopt in de avond op tot 23 graden als wij met 4 personen beneden tv aan het kijken zijn. In de nacht daalt de temperatuur weer naar 22,4.

Ik zie nu ook dat sinds 11.00 vanochtend het verbruik net een tandje omhoog is gegaan.Ik denk dan ook dat het geen zin heeft om de Ta te verlagen en dat het nu gewoon optimaal werkt / staat ingesteld.

Volgens de unit op dit moment Tbuiten 4, Ta 29 (gisteren 28), Tr 27 (gisteren 26), 21-22Hz (gisteren 19-20).

[Afbeelding]
Niet genoeg om te gaan wisselen denk ik.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik snap van sommigen de "drang" niet om persé 24*7*365 dagen per jaar te moeten draaien.
Waar is dat goed voor :? Ben je "bang" voor start/stops :? laat dan graag 1 citaat uit een handleiding zien, of een ander soort van wetenschappelijke onderbouwing dat het slecht zou zijn. Een nog makkelijker doel, noem 1 iemand op die een kapotten compressor heeft gehad door het vele pendelen. Ik heb het al 3 x gevraagd naar aanleiding van de 24*7 "drang" van sommigen. Tot nu toe dus gewoon nog niet meegemaakt, ondanks dat profs als @Oxellaar er toch 10-tallen zo niet 100'en geïnstalleerd en geserviced heeft.

Met mijn logische werktuigbouwkundige verstand zou ik juist zeggen dat 24*7 draaien extra slijtage veroorzaakt. Er zitten lagers in, en electronica, inverter regeling, allerlei zaken die slijten bij gebruik.

Het is gewoon afhankelijk van de situatie, maar in mijn beleving is er geen "goed" of "slecht" maar het is afhankelijk van type woning, type afgifte en comfort wensen.

Zelf pas ik 12 uur nachtverlaging toe (van 22:00 tot 10:00) en geen centje pijn. Los van voor / naseizoen met temperaturen boven de 10 graden draait de WP aan 1 stuk door. Gelukkig wel ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 04-01-2019 18:15 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:02:
[...]

Danfoss is in de koeling heel bekend door hun regeltechniek en alles wat er omheen hangt, adaptcool bijvoorbeeld.
Ik denk dat je wel kan stellen dat je kwaliteit hebt wat de elektronica aan gaat en de spullen er omheen, de compressor echter komt natuurlijk bij hitachi, copeland o.i.d vandaan.
Dus kwa regeling vermoedelijk beter dan de pana, mitsu enz, en ga van een mega goed support uit.
Het deed mij een beetje denken aan de zogenaamde "duitse degelijkheid" en vervolgens elke maand bij de garage staan met je 1.8 (T)FSI + DSG-bak. De verkoper en importeur steken hun kop in het zand.

De achterliggende fabrikant zegt mij niet zoveel over de kwaliteit en levensduur. Dus hoe oordeel je objectief of iets een lange levensduur heeft.

De support van Panasonic Nederland zou ik niet veel van verwachten. Voor de rest heb ik geen ervaring met andere merken.

@Grolsch
Je buffervat kan dan wel weg neem ik aan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 04-01-2019 18:24 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
"pendelen" (en wichelroede lopen?) - occulte activiteiten met (warm)water -
waargenomen bij cv-ketels, nu ook bij warmtepompen gezien.
Is er een (onbekende) relatie? - Verhelderende inzichten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:10:
Ik snap van sommigen de "drang" niet om persé 24*7*365 dagen per jaar te moeten draaien.
Waar is dat goed voor :? Ben je "bang" voor start/stops :? laat dan graag 1 citaat uit een handleiding zien, of een ander soort van wetenschappelijke onderbouwing dat het slecht zou zijn. Een nog makkelijker doel, noem 1 iemand op die een kapotten compressor heeft gehad door het vele pendelen. Ik heb het al 3 x gevraagd naar aanleiding van de 24*7 "drang" van sommigen. Tot nu toe dus gewoon nog niet meegemaakt, ondanks dat profs als @Oxellaar er toch 10-tallen zo niet 100'en geïnstalleerd en geserviced heeft.

Met mijn logische werktuigbouwkundige verstand zou ik juist zeggen dat 24*7 draaien extra slijtage veroorzaakt. Er zitten lagers in, en electronica, inverter regeling, allerlei zaken die slijten bij gebruik.

Het is gewoon afhankelijk van de situatie, maar in mijn beleving is er geen "goed" of "slecht" maar het is afhankelijk van type woning, type afgifte en comfort wensen.

Zelf pas ik 12 uur nachtverlaging toe (van 22:00 tot 10:00) en geen centje pijn. Los van voor / naseizoen met temperaturen boven de 10 graden draait de WP aan 1 stuk door. Gelukkig wel ;)
Ja geen idee, al moet ik wel zeggen dat als hij weer lang uit is de vloer kil gaat aanvoelen, misschien als je 2 graden hoger gaat verwarmen dat dit ook minder wordt maar hier is het prettiger als hij elk uur wel iets verwarmd. De ruimte temperatuur blijft wel goed verder, die halve graad is dan niet zo erg.
Maar ja, sommigen lopen nooit op sokken, sommigen hebben geen plavuizen, enz enz, elke situatie anders.
Ik heb nu 6 starts vanaf 0:00, nou dat lijkt me geen probleem.

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre Danfoss zet je gerust in het rijtje Mitsubishi, Nibe, Daikin.
Danfoss is wereld marktleider wat betreft appendages voor de koeltechniek. Dat geeft geen 100% garantie.
Maar een warmtepomp van Danfoss zou ik blind, eerder kopen dan een Panasonic of Samsung.

Duitse degelijkheid is ook wat anders dan Japanse degelijkheid of in geval van Danfoss, Scandinavische degelijkheid. Duitse degelijkheid leunt meer op het verleden.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:26
Maar 24x7 draaien is ook geen schande. Een beetje airco in een warm land of bv. aan boord van een schip draait ook 24x7x365.

• LangeFries
Grolsch schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:10:

Bij mij is er daarnaast een gebied zo tussen 0 en 5 graden waar hij veel aan en uit gaat. Zoals vandaag 12x per dag. Hoeft hij maar heel zelden te ontdooien. Hij bepaald zelf wel wat efficient is, daar moet ik me niet teveel mee bemoeien. Dat aanlooppiekje van de Pana heb ik niet. Hij kiest eenvoudig een gunstige frequentie als functie van de Tb en dan gaat hij vanzelf weer eens uit (of harder lopen als de aanvoertemperatuur te lang te laag blijft). Door een kleine nachtverlaging van 12-12 loopt hij langer op een lagere frequentie bij de hogere Tb overdag. Meestal red hij het daar wel mee en gaat hij ook dan vanzelf weer eens uit. Tegen de avond is het dan weer lekker warm in huis. De kamertemperatuur gaat hierdoor momenteel (natuurlijk) 0.4 graden op en neer. Dat zou de regeling zelf natuurlijk niet willen. effectief is de Ta overdag dus wel ruim 1graad hoger dan wanneer ik geen nachtverlaging zou doen. Vaak is de Tb 5graden hoger, dus ik denk dat ik en minder kWh afreken en een betere COP heb.

Pagina: 1 ... 16 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.