Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 121 Laatste
Acties:
  • 581.931 views

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07
IBoat schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:32:
Dank @Grolsch voor je adviezen.
Ik hoop nam het weekend mijn wisselaar in de vloerverwarming te sleutelen. Zal wel een fototje posten van het eindresultaat. Dan ga ik eens rustig een weekje kijken bij welke aanvoertemp ik het nog warm houdt. Als dat bijv <30 graden is, dan ga ik misschien toch voor de 5 kW. Ik ben me bewust van het E-element, alleen als dat inkomt zeg, vanaf -4 en lager!

Ik redeneer dan als volgt: Als ik reken met graaddagen: 0,46 m3/gdg * 24 gdg * 8 kWh/m3 / 24 = 3,7 kW. Ik hoop dat de WP in staat is dit te leveren op bijv -4 / 35
Om het niet onnodig ingewikkeld te maken zou ik die graaddagen even vergeten.

Hoeveel M3 heb je worstcase verbruikt op 1 dag :?

Ondanks dat ik iets groter zou adviseren, denk ik dat 5KW met hulp van element je wel door de koude dagen heen helpt.
Tomexergie schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:05:
MONITORING:
Ik denk dat een aantal forumleden met vacantie zijn omdat er nogal wat gaten in de lijst zitten.
Wat zal ik doe:
Al vast en concept presenteren, of even wachten tot volgende week als de meeste binnen zijn?
Had je er om gevraagd dan :P O-) O-) O-) Kheb net mijn gegevens verstuurd naar jou :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grolsch
jaari schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Nee, ik heb nooit gezegd dat ver terugmoduleren slecht is voor de COP. Integendeel.
Volgens mij doel je op

[...]
Dan zal ik wel iets ander voor ogen hebben ;) Maar bij 200Watt elektrisch verbruik werken de "altijdverbruikers" als elektronica en pomp wel erg zwaar door op het totale verbruik. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit gunstig is voor de COP.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Grolsch schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:21:
[...]

Dan zal ik wel iets ander voor ogen hebben ;) Maar bij 200Watt elektrisch verbruik werken de "altijdverbruikers" als elektronica en pomp wel erg zwaar door op het totale verbruik. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit gunstig is voor de COP.
@Daannn1987 en @Bram-Bos hebben dit wel eens aangegeven.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:05
Nee, gunstig is 200W niet. Het gebeurt ook bij uitzondering. Tegenwoordig zie ik het ook bijna nooit meer.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15
Nog een "dingetje" met die warmtepomp LWDV van Alpha Innotec:
Check die vermogenslijnen dan:
Vermogenscurves LWDV
Bij 65° watertemperatuur (de 70° wordt niet eens vermeld) is het vermogen van de 8 kW warmtepomp bij -10° nog maar 4.7 kW. Wil je meer vermogen? Dat kan wel, maar dan alleen als je dat met een watertemperatuur van 55 of zelfs 35 af kan. Maar had je niet net die 70° watertemperatuur nodig als het buiten koud is? 8)7 :?

@RobertV70 : Zeker weten dat je dit wilt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• IBoat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2022
LangeFries schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:17:
[...]

Reken even met 23uur ivm WW maken gedurende een uur en ongeveer 6 minuten per uur aan defrosts (is afhankelijk van de methode of die bij -10 wel of niet gedaan worden). In een modern huis is de stookgrens ongeveer 17 graden, dus met 24 gdg zit je al ruim onder 0. En dan nog:
0.46m3/gdg *27 gdg *8.5kWh/m3/21 = 5kW.
En het is echt gemiddeld maar een halve dag per jaar dat het over een etmaal richting -10 loopt. Vaak zie je het aankomen en dan laat je je goed geisoleerde huis wat warmer komen en dan zing je het zo een paar dagen uit.
En of je WP naar keuze de 5kW haalt bij -7 moet je even zien uit te zoeken.

De 5kW Pana is in Duitsland erg favoriet, omdat die het beste geconfigureert is voor dat vermogen en een uitzonderlijke COP haalt. Er zijn er daar die 2 parallel zetten ipv een 9kW te kopen.
Ik wil SWW met Atlantic doen, dus mag er wel 24 h over doen! Defrosts is wel een goeie, ik neem aan dat die 6 min/h incl backup heater zijn?

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270 - Panasonic monoblock 5 kW H-serie - gasloos sinds juni 2019

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:59
Grolsch schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:42:
[...]

Ik zie nu in de datasheets dat ook de nieuwe 11,2KW dezelfde (mooie >:) >:) ) specs heeft als de 8KW (kan even ver terugmoduleren. Dus als ik het opnieuw moest doen, WEDEROM de 11,2KW, maar dan wel het nieuwe type :P
Toch wel benieuwd waarom je voor de zubadan gaat en niet de powerinverter? Qua prijs/prestatie is die vele malen goedkoper.
Tot -10 is de SW100YAA die ik heb nog 10.1kw, scheelt maar 1kw met een zubadan?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-11 20:18
jaari schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Nee, ik heb nooit gezegd dat ver terugmoduleren slecht is voor de COP. Integendeel.
Volgens mij doel je op

[...]
Volgens mij kun je dat niet zo zeggen. De 40-60W van de fan zijn bij een LWWP daarbij van belang. Bij een mimimum opgenomen vermogen van 400W is dat 10-15% en bij 600W maar 7-10% terwijl de opbrengst ongeveer lineair verloopt.
Bij 50-70% leveren de meeste WP's daardoor hun optimale COP. Echter als ze dan gaan pendelen is dat ook weer nadelig, want de warmte die in de buitenunit zit moet dan steeds weer opnieuw gemaakt worden.
Daarnaast loopt deze sweetspot nog wat op wanneer de buitentemperatuur daalt.
Het juist dimensioneren van een WP tov de warmtevraag van de woning zorgt dan eigenlijk vanzelf dat meestal rond deze sweetspot lang gedraaid kan worden.
Bij mijn WP pas ik nu 's nachts wat nachtverlaging toe. Omdat de regelaar van mijn WP dan na de overgang heel gemoedelijk op zijn sweetspot gaat zitten kan hij dan toch relatief lange runs maken. Was hij 20% kleiner geweest, dan had ik zonder dit trucje een nog zuiniger reultaat bereikt. Dan was wel onder de -6 het element vaker nodig geweest. Maar hoe vaak? En hier bij Eindhoven meer dan aan zee.
En was het huis wel erg op mijn gedrag toegesneden geweest. Wat niet goed is voor de verkoopwaarde...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• LangeFries
IBoat schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Ik wil SWW met Atlantic doen, dus mag er wel 24 h over doen! Defrosts is wel een goeie, ik neem aan dat die 6 min/h incl backup heater zijn?
Bij mij zet hij de 4-weg klep om en werkt even als airco. Volgens mij bepaald hij de frequentie van de defrosts met een timer die een functie van de buitentemperatuur is. Hoe dat met de jouwe gaat zijn, dat weet ik niet.
Andrehj schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:32:
[Afbeelding: Vermogenscurves LWDV]
Bij 65° watertemperatuur (de 70° wordt niet eens vermeld) is het vermogen van de 8 kW warmtepomp bij -10° nog maar 4.7 kW. Wil je meer vermogen? Dat kan wel, maar dan alleen als je dat met een watertemperatuur van 55 of zelfs 35 af kan. Maar had je niet net die 70° watertemperatuur nodig als het buiten koud is? 8)7 :?

En houd ook rekening mee dat de 70 graden bij de WP buiten al meteen minder is in het CV water, dus dat 65 graden al heel optimistisch is alss je dat binnen hebt. Die van mij gaat tot 65 graden, maar bij de legionella cycles komt hij met moeite tot 58 graden aan de boiler. Dat water wordt dan 57 of zo en de rest gaat met de heaters.

[ Voor 54% gewijzigd door LangeFries op 02-01-2019 21:04 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
Bram-Bos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:29:
Nee, gunstig is 200W niet. Het gebeurt ook bij uitzondering. Tegenwoordig zie ik het ook bijna nooit meer.
Idem hier de nieuwe regeling lijkt dat wat meer te ontwijken. Soms regelt hij nog kortstondig terug naar 160watt maar dat duurt enkele minuten.
Nu ik op vakantie ben en de thermostaat op 19 staat IPV 21 heb ik wel weer het probleem dat er warmte vraag is, de pomp blijft draaien alleen de compressor blijft uit. Als de temperatuur iets meer daalt komt de compressor wel bij.

ELGA in hotstandby is 25 watt
ELGA met pomp is 36/37 watt
ELGA met pomp en compressor is 160+

https://snapshot.raintank...g6WHpiE9fuL4QPOiFRKNMileJ

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 02-01-2019 20:53 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
Dylantje2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Maar wel op 22 graden...
En sommige draaien hier 20...
Dus daar zit wel een bepaalde discrepantie... _/-\o_
Maar zo ziet het er bij mij uit en hier is het bijna 23 graden, bij jou gaat hij volgens mij nog steeds aan, vol vermogen en dan na een paar uur even uit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JPeeg43.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
IBoat schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:32:
[...]

Exclusief.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
Mijn warmtepomp bevindingen van 1ste 3 maanden met de Danfoss L/W WP.
Dit is een WP die niet veel wordt besproken op dit forum.
Heb een nieuwbouw huis waarin de WP als enige warmtebron voor VVW warmte en voor de 180ltr build in boiler SWW wordt gebruikt. Gasaansluiting hebben we niet.
Nieuw prijs WP inclusief installatie en subsidie van 1900 euries is net geen 11mille.
Dit is exclusief aanpassingen voor de leidingen naar garage.

Vloeroppervlak huis is ca. 170m2 en op elke etage ruimte geregelde vvw aanwezig. Vermogen is 9KW bij 7/35. En de WP kan volgens zeggen zelfs bij -25gr nog warmte generen. Hoeveel moet nog blijken. De kans dat dit hier gebeurt is zeer klein hier in het westen van het land. Ik hoop dat niet mee te maken.

Het buitenunit staat op rubberen anti-tril balken, die zelf los op betonblokken staan achter de garagemuur. De binnenunit heeft een 180ltr boiler en staat in de garage direct achter de buitenunit.

Onze ervaring tot nu toe is zeer positief.
Temperatuur wordt geregeld door WAR icm stooklijn. Standaard was de lijn 35gr bij 0gr. Dit beviel niet. Vloer werd niet lekker warm en de warmte was niet constant. Stooklijn daarom verlaagd naar 27 a 28 gr. Td is gemiddeld 3gr. met 24/7 verwarmen. Vloer beneden is ca. 24gr. wat we lekker vinden. Ons huis blijft contant lekker warm. Gemiddeld 21.6gr beneden. Afgelopen maand (december) was COP 4.9.

De WP is behoorlijk stil en trillingen voelen en horen we niet. Alleen met legionella behandeling gaat deze even op vol vermogen en is binnen een half uur snel op +61gr icm met verwarmingslint. Stond op wekelijks, maar heb hem nu op 2 wekelijks gezet.
SWW boiler is 180ltr voor we een 4prs huishouden, waarvan 3 vrouwen zijn, niet ruim bemeten. Achteraf is het totaal geen probleem voor deze WP, omdat de WP de boiler binnen 20 minuten weer op 51gr heeft. COP is gemiddeld dan wel laag van 1,5. Dat is een consessie, die we hebben genomen, omdat we anders een grote SWW boiler zouden moeten kopen.

De WP moduleerd netjes terug tot ca. 425Wh en gaat uit waar nodig is. Bijvoorbeeld bij hogere temperaturen of als de zon schijnt. Pendelt een klein beetje bij wat hogere buiten temperaturen. De laatste dagen van vorig jaar was dat ca 30 minuten aan en even lang uit.

Conclusie tot nu toe: we zijn zeer tevreden met de WP al moeten we de koudste maanden als het goed is nog meemaken.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:45
Andrehj schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:57:
[...]

En dit is precies de reden waarom je een split moet kopen. Als iedereen in NL zo denkt, neemt bij erg lage termperaturen het stroomverbruik exponentieel toe, met een grote kans op stroomuitval...
Met een split verbruik je net zoveel stroom, ook een split heeft een heater.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• LangeFries
Wimhaw schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:09:
Mijn warmtepomp bevindingen van 1ste 3 maanden met de Danfoss L/W WP.
...
Klinkt als een prima installatie pasend bij je huis. Hoeveel kWh heb je gemaakt in December? Ben wel nieuwsgierig hoe ruim bemeten hij is.
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Maar gaat de inverter warmte verloren, dus wel een theoretisch iets lagere COP.

[ Voor 30% gewijzigd door LangeFries op 02-01-2019 21:17 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Maar zo ziet het er bij mij uit en hier is het bijna 23 graden, bij jou gaat hij volgens mij nog steeds aan, vol vermogen en dan na een paar uur even uit

[Afbeelding]
Kweet niet waar je op doelt...

Dit is mijn grafana:
https://snapshot.raintank...zuYb54hwVc6bM161LCQesD3UU

ff inzoomen die ^*&Zwave van domoticz..
Mijn moduleert terug ..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
@
Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:49:
[...]

Nee hoor, ik refereer aan een weekje, of 2 rond 0 , plus 2 met wat mist, meer niet. En je kan weer een heel verhaal ophangen over de grote, kosten en de offerte maar het ging over problemen en storingen, en een pana uit het buitenland via koevlaas is natuurlijk een appels met peren vergelijking.

Verder is het zaak om goede info te geven over je verbruik en leefcomfort als je een offerte voor een wp vraagt, liefst een wvb laten maken.
Je had iedergeval niet in de kou gezeten en voldoende sww gehad, dus wat zijn dan de problemen en storingen?
Rond het vriespunt? Dat gaat volgens mij hier wel goed komen, ik heb de H5 behoudens direct na een defrost (6 tot 8 per nacht/dag tijdens de defrost-piek op het forum) op de koudste dagen tot nu toe nog niet meer dan 680 W zien gebruiken. Wel toen ik in het begin nog op temperatuur direct 32 stond. Toen ging zelfs de H5 nog pendelen en weer aanslaan met 1200 W.
En bij het aanvragen van de offerte keurig aangegeven wat ik wilde en vooral dat ik per jaar 900 m3 voor verwarming en 120 m3 voor SWW verbruikte en dat mijn huiskamer in de nacht van 1 maart 2018 maar 1,5 graad afkoelde met een ingestelde nachtverlaging van 2 graden. Geen idee waarom ik dan een wvb zou laten maken. Ik denk overigens ook niet dat de offrerende bedrijven, en ik heb er meer gehad (de meeste reageren overigens niet eens op je aanvraag), de WP voor meer geld inkopen dan @koevlaas2. Dat van die appels en peren snap ik daarom niet zo goed. In de offertes zie je wel altijd de bruto adviesprijs van Panasonic aangeboden, nooit een cent minder en het zinnetje dat pas bij de schouw de definitieve prijs kan worden gegeven. De meterkast zal ook nog wel op de schop zijn gegaan vermoed ik. 8) 8) En voor het geld dat ik in mijn zak heb gehouden, kan ik er altijd nog makkelijk eentje bij zetten als de Krakatau uitbreekt en er een nieuwe ijstijd komt.

Even zonder dollen, weet een van jullie wat ik op jaarbasis kwijt zal zijn aan kWh om een boilervat van 200 liter de hoeveelheid SWW te laten leveren horend bij mijn 120 m3 gas van nu, via de WP of met een warmtepompboiler?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Wimhaw
@LangeFries 1860kWh in december gegenereerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Wimhaw op 02-01-2019 21:21 ]

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:32:
[Afbeelding: Vermogenscurves LWDV]

Theater van de lach...... :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Kweet niet waar je op doelt...

Dit is mijn grafana:
https://snapshot.raintank...zuYb54hwVc6bM161LCQesD3UU

ff inzoomen die ^*&Zwave van domoticz..
Mijn moduleert terug ..
naar 0 kwh :)

• Dylantje2

Dylantje2

Wat ik zeg zooooooomen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• LangeFries
Bij mij 2341kWh met 9kW (en bijna 8kW bij -10). Dus bij Tb= -10 is het net zo hard opletten met die 7kW van de Danfoss als bij mij. Aangezien je blijkbaar 20% minder nodig hebt dan ik liggen de verhoudingen ongeveer gelijk. Vorig jaar eind februari had ik hem net een week en toen paste het nog wel en sindsdien heb ik nog wat geoptimaliseerd.

• koevlaas2
LangeFries schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:16:
[...]
Maar gaat de inverter warmte verloren, dus wel een theoretisch iets lagere COP.
Inverterwarmte ??? Een monoblock is toch ook een inverter met dito verlies ?

• Wimhaw
@LangeFries welk merk en type WP heb je? Kan het niet zo snel vinden.
Mijn Danfoss is ook een 9kW type en bij -7/35 levert deze nog 7.6kWh aan warmte, althans volgens de brochure.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:47:
[...]

Hij doelt op de lengte van de leiding denk ik, maar dat is seconden, het warm worden van die koelleiding heeft namelijk niets met het warmen van het water van doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:05:
[...]

Hij doelt op de lengte van de leiding denk ik, maar dat is seconden, het warm worden van die koelleiding heeft namelijk niets met het warmen van het water van doen.
Daarnaast lijkt het me dat je net zoveel of meer verliest als je je waterleiding naar buiten moet brengen... Mijn leidingen tussen buiten en binnenunit zijn goed geïsoleerd dus, vraag me af of dat bij de meeste met een mono ook zo is.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:20:
@
[...]

Rond het vriespunt? Dat gaat volgens mij hier wel goed komen, ik heb de H5 behoudens direct na een defrost (6 tot 8 per nacht/dag tijdens de defrost-piek op het forum) op de koudste dagen tot nu toe nog niet meer dan 680 W zien gebruiken. Wel toen ik in het begin nog op temperatuur direct 32 stond. Toen ging zelfs de H5 nog pendelen en weer aanslaan met 1200 W.
En bij het aanvragen van de offerte keurig aangegeven wat ik wilde en vooral dat ik per jaar 900 m3 voor verwarming en 120 m3 voor SWW verbruikte en dat mijn huiskamer in de nacht van 1 maart 2018 maar 1,5 graad afkoelde met een ingestelde nachtverlaging van 2 graden. Geen idee waarom ik dan een wvb zou laten maken. Ik denk overigens ook niet dat de offrerende bedrijven, en ik heb er meer gehad (de meeste reageren overigens niet eens op je aanvraag), de WP voor meer geld inkopen dan @koevlaas2. Dat van die appels en peren snap ik daarom niet zo goed. In de offertes zie je wel altijd de bruto adviesprijs van Panasonic aangeboden, nooit een cent minder en het zinnetje dat pas bij de schouw de definitieve prijs kan worden gegeven. De meterkast zal ook nog wel op de schop zijn gegaan vermoed ik. 8) 8) En voor het geld dat ik in mijn zak heb gehouden, kan ik er altijd nog makkelijk eentje bij zetten als de Krakatau uitbreekt en er een nieuwe ijstijd komt.

Even zonder dollen, weet een van jullie wat ik op jaarbasis kwijt zal zijn aan kWh om een boilervat van 200 liter de hoeveelheid SWW te laten leveren horend bij mijn 120 m3 gas van nu, via de WP of met een warmtepompboiler?
Dat weet ik, 600 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

• LangeFries
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:47:
[...]

Doorgaans wordt de inverter (wat de frequentie genereerd) gekoeld met het aangevoerde CV water en dat wil volgens mij niet met koelgas. Daarom zou een monoblock iets zuiniger zijn.

@Wimhaw Heb een Nibe F2120-12. Zit een scroll compressor in van 2.4kW. Die van jou een rotary van 2.2kW en met een COP van 3 en een beetje bij -10 zit je dan zo rond de 7kW

• Grolsch
roelzadh schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Toch wel benieuwd waarom je voor de zubadan gaat en niet de powerinverter? Qua prijs/prestatie is die vele malen goedkoper.
Tot -10 is de SW100YAA die ik heb nog 10.1kw, scheelt maar 1kw met een zubadan?
Is zeker een goed alternatief, maar vooral hogere Ta's (benodigd voor SWW) kakt de SW100YAA iets meer in.

Maar nu ik naar deze tabel kijk zou dit (theoretisch, mocht ik nu moeten kiezen) een hele goed optie zijn.
Vooral het minimale modulatieniveau is "aantrekkelijk".

Maar mocht mijn WP aan vervanging toe zijn, dan zal er wel weer wat anders (moois) op de markt zijn.

• koevlaas2
LangeFries schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:10:
[...]

Doorgaans wordt de inverter (wat de frequentie genereerd) gekoeld met het aangevoerde CV water en dat wil volgens mij niet met koelgas. Daarom zou een monoblock iets zuiniger zijn.
Inverter is een print volgens mij, of bedoel je de compressor ? Die koelt zich dacht ik met het koudemiddel.
Een monoblock is zuiniger omdat er korte koelleidingen inzitten met minimale weerstand en verlies, een poos geleden is dit eens uiteengezet hoe het precies zat.

@Oxellaar ?

• Grolsch
Hoe kom je daar bij?

120m3 gas = (even met 8 gerekend) 960kWh aan thermische energie.

Zelf in 2018 voor SWW een COP van 3,33

960/3,33 zou 288kWh per jaar zijn, dus de helft wat jij doorgeeft :?

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-11 23:53
LangeFries schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:17:
[...]

De 5kW Pana is in Duitsland erg favoriet, omdat die het beste geconfigureert is voor dat vermogen en een uitzonderlijke COP haalt. Er zijn er daar die 2 parallel zetten ipv een 9kW te kopen.
2x 5kW is NL geen optie toch als gebruik wilt maken van subsidie? Maximaal 1 pomp geloof ik

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• LangeFries
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:20:
[...]

Inverter is een print volgens mij, of bedoel je de compressor ? Die koelt zich dacht ik met het koudemiddel.
Een monoblock is zuiniger omdat er korte koelleidingen inzitten met minimale weerstand en verlies, een poos geleden is dit eens uiteengezet hoe het precies zat.

@Oxellaar ?
Ja, is een print met nog wel aardig wat consumptie. Doorgaans wordt die watergekoeld. Die koelleidingen is dacht ik niet zo veel. Juist met een split waren grote afstanden iets minder een probleem. Maar zoals al opgemerkt met de juiste isolatie doet dat elkaar niets. Kwestie van de juiste isolatie diktes kiezen.
Grolsch schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:21:
[...]

Hoe kom je daar bij?

En dat hangt stevig van de implementatie van de WP af. Ook of je aan legionella preventie gaat doen of niet. Dus die factor 2 lijkt me wat hoog, maar niet onmogelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door LangeFries op 02-01-2019 22:25 ]

• Grolsch
@Geronimoos Volgens mij kun je gewoon 2 x subsidie aanvraag op 1 adres.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2019 22:24 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:08:
[...]

Daarnaast lijkt het me dat je net zoveel of meer verliest als je je waterleiding naar buiten moet brengen... Mijn leidingen tussen buiten en binnenunit zijn goed geïsoleerd dus, vraag me af of dat bij de meeste met een mono ook zo is.
Koelleiding is het verlies nihil, ik meet die leiding binnen bij de unit en als die koelleiding dezelfde temperatuur heeft als het cv water staat hij al 3kW af te geven.

• Andrehj
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:15:
[...]
Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ik bedoelde dat je bij een split niet wakker hoeft te liggen van bevriezingsgevaar bij stroomuitval (veroorzaakt door al die inschakelende heaters bij -10)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:50
Geronimoos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:22:
[...]

2x 5kW is NL geen optie toch als gebruik wilt maken van subsidie? Maximaal 1 pomp geloof ik
Onder voorwaarden kan het. https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq en dan één na laatste bullit.

• t.oswald
[...]

Hoe kom je daar bij?

Bij gas krijg ik warmwater als de CV aanslaat! Straks heb ik een systeem dat 99% van de tijd bezig is met op temperatuur blijven zonder warmwater vraag. Maakt dat het verschil? Op het warmtepompboiler forum melden mensen dat ze meer kWh kwijt zijn als ze op vakantie zijn dan wanneer ze thuis de douche gebruiken.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Rol-Co

Rol-Co

Heeft u al eerder een subsidieaanvraag ingediend en gaat u nog een apparaat installeren? Voor dit andere apparaat kunt u weer een subsidieaanvraag doen. Het maakt dan overigens niet uit of dit apparaat van dezelfde warmtetechniek is of niet.

Verder vraag ik u om in uw aanvraag te vermelden dat er op deze locatie meerdere apparaten zijn of worden geïnstalleerd en met welk doel ze worden aangeschaft. Bijvoorbeeld : "We gaan 2 pelletkachels installeren: 1 voor het verwarmen voor de woonkamer, 1 voor het verwarmen de keuken."

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ik bedoelde dat je bij een split niet wakker hoeft te liggen van bevriezingsgevaar bij stroomuitval (veroorzaakt door al die inschakelende heaters bij -10)
Lig ik sowieso niet wakker van, mag Tennet van wakker liggen.

• Grolsch
t.oswald schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Bij gas krijg ik warmwater als de CV aanslaat! Straks heb ik een systeem dat 99% van de tijd bezig is met op temperatuur blijven zonder warmwater vraag. Maakt dat het verschil?
Met een boiler heb je altijd stilstandsverliezen, daarom ben ik voorstander van een wat groter vat op een lagere temperatuur houden.

Mijn setpoint is 45 graden en na een SWW run is het vat 46,5 graden. Ik verwarm maar 1 x per dag (14.00, warmste tijd van de dag met de meeste PV opbrengst) en als mijn vat een dag niet gebruikt is de boilertemperatuur 44 graden. Hij koelt dus 2,5 graad af in 24 uur.

Hoe kouder het vat wordt hoe minder afkoeling als er plaats vindt, dT is immers kleiner, dus minder warmteverlies.

Mijn gemiddelde ruimtetemperatuur in mijn WP hok is zo'n 25 graden, en de boiler 45, dus "maar" een dT van 20 graden tussen boilervat en ruimtetemperatuur.

De opgegeven verliezen zijn allemaal bij boilertemperatuur +60 graden.
Op het warmtepompboiler forum melden mensen dat ze meer kWh kwijt zijn als ze op vakantie zijn dan wanneer ze thuis de douche gebruiken.
Dat kan natuurlijk niet ;) Als ik een weekendje of een weekje weg ga blokkeer ik altijd SWW, en onderweg naar huis verwarm ik het vat weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 02-01-2019 22:32 ]

• Andrehj
Wimhaw schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:00:
@LangeFries welk merk en type WP heb je? Kan het niet zo snel vinden.
Mijn Danfoss is ook een 9kW type en bij -7/35 levert deze nog 7.6kWh aan warmte, althans volgens de brochure.
Dan doet Mitsubishi het met de 7.5 kW PUHZ-SW75YAA niet zo verkeerd: die levert bij -10 nog maximaal 8.8 kW, en komt pas bij -15 pas onder het nominale vermogen.

• Geronimoos
Bedankt voor de input van de rvo, 2x 5kW zou dus moeten kunnen. Wel vreemd dat je dan 2x 1700eur kan vangen ipv 1x 2400eur voor een 9kw monoblock. Een monoblock 5kw kost maar weinig meer dan de helft van een 3ph 9kW...

Ik zie wel voordelen van 2x 5kW, denk aan:
- SWW productie terwijl een 5kw doordraaid voor CV. (warmteverlies van mijn 1928 huis is bij -5 ca 9kW)
- idem bij defrosts. (Pomp 1 ontdooit pomp 2?)
- in het voor- en na-seizoen op maar 1 pomp draaien en ver terug moduleren
- verbruik te splitten op 2 fasen

Regelstructuur tussen de twee wp's wordt waarschijnlijk wel wat complexer of heeft Pana hier al wat in voorzien?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• koevlaas2
Geronimoos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:40:
Bedankt voor de input van de rvo, 2x 5kW zou dus moeten kunnen. Wel vreemd dat je dan 2x 1700eur kan vangen ipv 1x 2400eur voor een 9kw monoblock. Een monoblock 5kw kost maar weinig meer dan de helft van een 3ph 9kW...

Ik zie wel voordelen van 2x 5kW, denk aan:
- SWW productie terwijl een 5kw doordraaid voor CV. (warmteverlies van mijn 1928 huis is bij -5 ca 9kW)
- idem bij defrosts. (Pomp 1 ontdooit pomp 2?)
- in het voor- en na-seizoen op maar 1 pomp draaien en ver terug moduleren
- verbruik te splitten op 2 fasen

Regelstructuur tussen de twee wp's wordt waarschijnlijk wel wat complexer of heeft Pana hier al wat in voorzien?
Ik zie ook nadelen:

2x onderhoud
dubbel leidingwerk en een buffervat voor de flow.
2x standbyverbruik

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:43:
[...]

Ik zie ook nadelen:

2x onderhoud
2x standbyverbruik
Ruimte.
En wat je zegt: regelen van de pompsnelheid?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:17
Wat is jullie jaarverbruik over 2018? Onze Pana H 5KW draait pas sinds februari maar als ik januari grof schat en maar even ruim naar boven afrondt dan kom ik nog niet voorbij 600kwh voor het hele jaar, voor verwarming en tapwatervat.
Dit is voor een woning waar we eerst iets van 400 a 350m3 gas verbruikte. Vanwege goede isolatie en zonneboiler. 300 liter zonneboiler waarvan ik met warmtepomp alleen bovenste helft warm hou. Het is een rijtjeshuis uit 2014 met triple glas.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• koevlaas2
!null schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:49:
Wat is jullie jaarverbruik over 2018? Onze Pana H 5KW draait pas sinds februari maar als ik januari grof schat en maar even ruim naar boven afrondt dan kom ik nog niet voorbij 600kwh voor het hele jaar, voor verwarming en tapwatervat.
Dit is voor een woning waar we eerst iets van 400 a 350m3 gas verbruikte. Vanwege goede isolatie en zonneboiler. 300 liter zonneboiler waarvan ik met warmtepomp alleen bovenste helft warm hou. Het is een rijtjeshuis uit 2014 met triple glas.
Toch niet weer een @koevlaas2 systeem ? :+
Kostte mij wel een neus.

• !null
Wat dan? Ben je het alweer vergeten? :+

Als ik trouwens zo grofweg 400m3 gas omreken naar kwh energie en dan kijk naar 600kwh verbruik, allemaal met hele hele dikke duim maar dan zou ik rond COP van 5 moeten zitten. Echter geeft de display altijd maar hele lage COP waardes aan, waarvan ik al weet dat ze niet kloppen.

• Wimhaw
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:43:
[...]

Ik zie ook nadelen:

2x onderhoud
2x standbyverbruik
Gelukkig maar 1 x Voorrijkosten voor onderhoud en reparatie.

• koevlaas2
Wimhaw schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Gelukkig maar 1 x Voorrijkosten voor onderhoud en reparatie.
Dubbele kans op een defect.
Dubbel prijs bij diefstal
Verzekering dubbel zo duur
Vandalismeschade dubbel zoveel
Dubbele ..... vul maar in..

[ Voor 21% gewijzigd door koevlaas2 op 02-01-2019 22:56 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Net iets meer dan jij :+
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=48485&t=y

600 is erg weinig, dat is met cop 5 dus 3000kWh warmte

• Geronimoos
Dylantje2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:49:
[...]

Ruimte.
En wat je zegt: regelen van de pompsnelheid?
Een 9kw is ook 140cm hoog, aardig bakbeest. Een buffervat waar 2 wp's op voeden zal idd nodig zijn. Pompsnelheid van het secundaire circuit is dan onafhankelijk.

Leuke discussie/feiten/gedachten aangaande 2 parallelle wp's, nog meer voor- en nadelen?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• koevlaas2
Geronimoos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:58:
[...]

Een 9kw is ook 140cm hoog, aardig bakbeest. Een buffervat waar 2 wp's op voeden zal idd nodig zijn. Pompsnelheid van het secundaire circuit is dan onafhankelijk.

Leuke discussie/feiten/gedachten aangaande 2 parallelle wp's, nog meer voor- en nadelen?
Dubbel aftappen bij -10c en geen stroom.
Dubbel 'lawaai', 2x 45 db is meer dan 1x 50 db

• Grolsch
Hier totaal bijna 3800kWh, 2900 voor CV , 200 koelen en 700 SWW

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Hier totaal bijna 3800kWh, 2900 voor CV , 200 koelen en 700 SWW
Ik was vandaag bij een klant met een 11.2 Mitsubishi, die had gisteren ruim 11 kWh aan SWW verstookt 8)7

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:01:
[...]

Ik was vandaag bij een klant met een 11.2 Mitsubishi, die had gisteren ruim 11 kWh aan SWW verstookt 8)7
Alleen op element ofzo? Of 1000 liter LPP :?

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:06:
[...]

Alleen op element ofzo? Of 1000 liter LPP :?
300L, ik snap het ook niet wellicht zijn tuin gesproeid met warm water.

• Geronimoos
koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:00:
[...]

Dubbel aftappen bij -10c en geen stroom.
Dubbel 'lawaai', 2x 45 db is meer dan 1x 50 db
Volgens mij werkt dat qua geluid niet op die manier. De eerste hit op google geeft als resultaat van 2x 45dB een totaal van 48dB. Mogelijk dus zelfs een klein posItief effect.

https://www.naa.nl/kennis...veaus-optellen-aftrekken/

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• koevlaas2
Geronimoos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Volgens mij werkt dat qua geluid niet op die manier. De eerste hit op google geeft als resultaat van 2x 45dB een totaal van 48dB. Mogelijk dus zelfs een klein posItief effect.

https://www.naa.nl/kennis...veaus-optellen-aftrekken/
Persoonlijk vind ik het dubbel standby verbruik nog wel een dingetje.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:18:
[...]

Maar ontdooien doen ze nooit tegelijk ;)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:21:
[...]

Maar ontdooien doen ze nooit tegelijk ;)
Zeg nooit nooit.

• Rol-Co

Rol-Co

Kan wel natuurlijk maar is misschien te regelen.
En je kan cascade warmen.
2x14W standby is ook niet schokkend toch?

• Geronimoos
[...]

Dat is zeker een nadeel. Ook het dubbele leidingwerk vanaf buiten als je gescheiden functionaliteit wilt behouden voor bijvoorbeeld SWW.
De verhoogde kosten voor installatiemateriaal zouden wel (deels) gedekt worden met 2x rvo-subsidie.
Twee wp's aansturen lijkt mij ook een nadeel/uitdaging, ik kan mij voorstellen dat ze invloed op elkaar hebben (qua temps en flow) en dit niet zomaar met een master/slave structuur geregeld is... pionieren op dat gebied waarschijnlijk

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• koevlaas2
Geronimoos schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:27:
[...]

Dat is zeker een nadeel. Ook het dubbele leidingwerk vanaf buiten als je gescheiden functionaliteit wilt behouden voor bijvoorbeeld SWW.
De verhoogde kosten voor installatiemateriaal zouden wel (deels) gedekt worden met 2x rvo-subsidie.
Twee wp's aansturen lijkt mij ook een nadeel/uitdaging, ik kan mij voorstellen dat ze invloed op elkaar hebben (qua temps en flow) en dit niet zomaar met een master/slave structuur geregeld is... pionieren op dat gebied waarschijnlijk
Als je de afgifte hebt geen probleem.

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:43
@IBoat @B152 Het is belangrijk een warmtepomp niet te groot te kopen maar als je geen backup verwarming heb ook zeker niet te klein.

Ik draai zelf de 7kw monobloc en deze gaat inderdaad minimaal naar 450 watt. Dit resulteert in ongeveer 3000-3400 watt thermisch vermogen.

Als je dit onder 10 graden niet kwijt kan in je vloerverwarming dan is er echt iets mis met je afgifte systeem.

Hij loopt bij mij daarom ook enorm lange runs en op de allerlaagste stand en dus ook heel weinig defrosts.

Mijn raad is als je geen alternatieve verwarming heb neem dan en je berekening is uitgerekend op 5.3 kw neem dan een 7kw zodat je het niet koud krijgt bij de echt koude dagen en kijk je niet scheef op COP.

• Rol-Co

Rol-Co

rjd22 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:37:
@IBoat @B152 Het is belangrijk een warmtepomp niet te groot te kopen maar als je geen backup verwarming heb ook zeker niet te klein.

Ik draai zelf de 7kw monobloc en deze gaat inderdaad minimaal naar 450 watt. Dit resulteert in ongeveer 3000-3400 watt thermisch vermogen.

Als je dit onder 10 graden niet kwijt kan in je vloerverwarming dan is er echt iets mis met je afgifte systeem.
Cop 6,6-7,5 ????
Of rekenfoutje?

• t.oswald
!null schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:53:
Wat dan? Ben je het alweer vergeten? :+

Als ik trouwens zo grofweg 400m3 gas omreken naar kwh energie en dan kijk naar 600kwh verbruik, allemaal met hele hele dikke duim maar dan zou ik rond COP van 5 moeten zitten. Echter geeft de display altijd maar hele lage COP waardes aan, waarvan ik al weet dat ze niet kloppen.
Maar het verbruik meet je wel of komt dat ook uit de H5?

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
@rjd22 Bedankt voor het meedenken. Ik ga nog even afwachten wat ik terug krijg van de bouwer na hun vakantie. Vanuit mijn eigen berekeningen lijk ik tot -10 op ongeveer 4,8 kw uit te komen (ruim gerekend). De berekening van de bouwer (als die komt) laat ik doorslaggevend zijn in 5 of 7 kw. En opzich als ik het jaar er op moet upgraden en subside is nog aanwezig dan neem ik mijn verliezen voor lief :) Kan ik iemand anders blij maken met die 5kw.

• rjd22
Rol-Co schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:47:
[...]

Cop 6,6-7,5 ????
Of rekenfoutje?
Het is een moment opname van Panasonic gemiddeld draai ik op een COP van 5 als ik hem met mijn temperatuur meter nameet en uitreken dus ga daar maar van uit.

Panasonic zijn metingen zijn helaas niet altijd perfect al heb ik mijn sensoren wel al heel precies geijkt.

• Rol-Co

Rol-Co

rjd22 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:01:
[...]

Het is een moment opname van Panasonic gemiddeld draai ik op een COP van 5 als ik hem met mijn temperatuur meter nameet en uitreken dus ga daar maar van uit.

Panasonic zijn metingen zijn helaas niet altijd perfect al heb ik mijn sensoren wel al heel precies geijkt.
Een average van 5 zou ik ook niet van uit gaan hoor, buiten wat kouder en het zakt best in.

• t.oswald
[...]

Bij mij trekt de H5 ongeveer 23 W stand-by. Dat is wel al 200 kWh per jaar. @!null

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zit op 545kWh voor SWW en 1007kWh voor CV, bij mij staat het systeem pas aan sinds 17 mei 2018 dus geen volledig jaar.

Begin van de winter redelijk wat verspilt aan de CV kant doordat ik rommelde met het systeem maar ik weet niet precies hoeveel.

December alleen was 71kWh voor SWW en 496kWh voor CV.

Moet allemaal nog beter kunnen maar dat vereist wat meer aanpassingen, heb nog een aantal oude radiatoren die ik wil vervangen.

Of dit een beetje goede cijfers zijn is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik weet namelijk niet wat ik voor Jan t/m Apr moet verwachten voor CV, dit zijn meestal koudere maanden dan december. Ik hoop in iedergeval onder de 4000kWh te blijven, dan zou al ons stroom verbruik van het hele huis gedekt zijn door zonnepanelen (op jaarbasis dan).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• rjd22
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:23:
[...]

Een average van 5 zou ik ook niet van uit gaan hoor, buiten wat kouder en het zakt best in.
Daar ging het ook niet helemaal om maar meer om dat al zou de 7kw heel efficiënt lopen dan zou je voor een redelijke maat huis 3kw warmte in je huis weg moeten krijgen.

Je hoeft dus niet heel bang te zijn voor pendelen met een 7kw.

• Rol-Co

Rol-Co

rjd22 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 07:03:
[...]

Daar ging het ook niet helemaal om maar meer om dat al zou de 7kw heel efficiënt lopen dan zou je voor een redelijke maat huis 3kw warmte in je huis weg moeten krijgen.

Je hoeft dus niet heel bang te zijn voor pendelen met een 7kw.
En het is nog geen eens 3kW, buiten kouder, cop daalt, vermogen ook bij gelijk AC vermogen dus wordt 450WAC eerder 1700W thermisch.
Dan heb je geen pendelen nee, maar ook weinig voordeel met zo'n 7 vind ik. Zo heel veel extra vermogen krijg je er niet van.

WH-MDC05H3E5 = COP 5,08
WH-MDC07H3E5 = COP 4,52
WH-MDC09H3E5 = COP 4,29

5KW +2C 4.8KW @35C
7KW +2C 5KW @35C
9KW +2C 7.15KW @35c

5KW -7C 4.50KW @35C
7KW -7C 5.15KW @35C
9KW -7C 7.70KW @35C

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 03-01-2019 07:24 ]

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 16:56
thefox154 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:51:
[...]

Diie herrie buiten had ik ook. Ik had spiro gebruikt, achteraf ook logisch... Maar ja de eerste keer dat ik met luchtaan/afvoer in aanraking kwam.

1 meter van deze ertussen ipv de spiro buis: https://www.ventilatiesho...s/flexibele-geluiddemper/ en het geluid buiten is gereduceerd naar nagenoeg 0. Het klinkt als een wondermiddel maar het werkt toch echt zo. Je moet nu echt moeite doen om hem overdag te kunnen horen. Veel eenvoudigere oplossing dan een spiraal aansluiten. Je mag komen luisteren als je wilt :+
Klinkt goed! Helaas zit er maar 20cm tussen de wpb en de muurdoorvoer. Kan m dus niet kwijt. Achjah, leuk klusje weer ;) .

Gasloos sinds 2018.

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Hoe kom je daar bij?

We hebben het niet over energie omzetten maar over boiler verbruik. Komt dus standby en stilstand verlies bij.
Ik deed eerst na verwarmen met gas, dat was 10/12 kuub per maand, en nu na verwarmen met boiler en die wil 600 kWh per jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Dat jij bang bent voor bevriezen dat weten we al wel.
Maar ik kan je garanderen dat er bij -10 bij niemand spontaan de heater aan springt.
En daarbij als jij ergens woont waar zon gammel netwerk is kun je beter bang zijn voor de elektrische auto's die thuis komen en aan de stekker gaan met twintig kW of meer

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Bij gas krijg ik warmwater als de CV aanslaat! Straks heb ik een systeem dat 99% van de tijd bezig is met op temperatuur blijven zonder warmwater vraag. Maakt dat het verschil? Op het warmtepompboiler forum melden mensen dat ze meer kWh kwijt zijn als ze op vakantie zijn dan wanneer ze thuis de douche gebruiken.
Dan lees je toch niet goed!

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
Je had beter met gewoon element kunnen verwarmen. De wp heeft zo tvt van honderd jaar haha

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Ja scheelt wel 8 watt..... En twee pompen op standje één gebruiken minder dan één grote die halve kracht draait

1 PVoutput . Dongen NB

• rjd22
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 07:17:
[...]

En het is nog geen eens 3kW, buiten kouder, cop daalt, vermogen ook bij gelijk AC vermogen dus wordt 450WAC eerder 1700W thermisch.
Dan heb je geen pendelen nee, maar ook weinig voordeel met zo'n 7 vind ik. Zo heel veel extra vermogen krijg je er niet van.

WH-MDC05H3E5 = COP 5,08
WH-MDC07H3E5 = COP 4,52
WH-MDC09H3E5 = COP 4,29

5KW +2C 4.8KW @35C
7KW +2C 5KW @35C
9KW +2C 7.15KW @35c

5KW -7C 4.50KW @35C
7KW -7C 5.15KW @35C
9KW -7C 7.70KW @35C
Jammer dat je weer op de nummers ingaat terwijl ik duidelijk aangeeft dat het daar niet om gaat.

Ik zie de hele tijd raad voorbij komen om altijd de 5kw te kopen want deze is "beter" omdat deze zuiniger is en niet pendelt. Zelfs als iemand een warmtebehoefte heeft van 5.3kw.

Een Panasonic 5 gaat dat gewoon niet redden een 7 zou het over het algemeen wel redden die 5.5 kw zou kunnen leveren tot -7 volgens de manual. De 5kw levert dan 4.7 wat gewoon onder de warmtebehoefte ligt.

Het lijkt mij gewoon verstandig om mensen degene aan te raden die ze nodig hebben. Dat bedoel ik meer.

• Rol-Co

Rol-Co

rjd22 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:38:
[...]

Jammer dat je weer op de nummers ingaat terwijl ik duidelijk aangeeft dat het daar niet om gaat.

Ik zie de hele tijd raad voorbij komen om altijd de 5kw te kopen want deze is "beter" omdat deze zuiniger is en niet pendelt. Zelfs als iemand een warmtebehoefte heeft van 5.3kw.

Een Panasonic 5 gaat dat gewoon niet redden een 7 zou het over het algemeen wel redden die 5.5 kw zou kunnen leveren tot -7 volgens de manual. De 5kw levert dan 4.7 wat gewoon onder de warmtebehoefte ligt.

Het lijkt mij gewoon verstandig om mensen degene aan te raden die ze nodig hebben. Dat bedoel ik meer.
Tuurlijk ga ik in op de nummers, daar zie je toch ook dat de 5 niet voldoende is met een warmtebehoefte van 5,3.
Maar je ziet ook dat de 7 dan ook niet de beste keuze is ;) persoonlijk zou ik het ook niet zo krap houden hoor, mijn auto loopt volgens de boekjes ook een stuk zuiniger >:)
Met bovenstaande warmtehoefte heb je met een 9 echt nog geen probleem hoor, eerder rust. :)

• rjd22
@Rol-Co Ja ik zou in dat geval ook een 9kw nemen.

Liever heb ik een alternatieve verwarmingsbron die onafhankelijk is van het CV systeem zoals een potkachel die in het geval van nood wat bij kan springen of bijvoorbeeld na vakantie het huis weer terug op temperatuur kan brengen.

*Rent snel weg voor de milieu bewuste mensen*

• !null
reneeke1970 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:03:
[...]

Je had beter met gewoon element kunnen verwarmen. De wp heeft zo tvt van honderd jaar haha
Huh wat? Puur elektrisch of met warmtepomp zou zo'n 500 euro verschil per jaar opleveren gauw geschat.

• !null
t.oswald schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:51:
[...]

Maar het verbruik meet je wel of komt dat ook uit de H5?
Ik lees het inderdaad af van display van de Panasonic.

Dus dat standby verbruik zit daar niet bij in lijkt me. Ik kan hem denk ik wel 4 maanden van het jaar uitzetten, vanwege zonneboiler.

• Grolsch
reneeke1970 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 07:52:
[...]

We hebben het niet over energie omzetten maar over boiler verbruik. Komt dus standby en stilstand verlies bij.
Ik deed eerst na verwarmen met gas, dat was 10/12 kuub per maand, en nu na verwarmen met boiler en die wil 600 kWh per jaar
Ik kan jouw verhaal niet bevestigen.

In 2016 hadden wij 1 kind, (nu 2) en woonden wij in ons oude huis.

Nu hebben wij 2 kinderen, en in onze nieuwe woning een groot ligbad, dus ons SWW verbruik zal aanzienlijk hoger liggen als "vroeger".

In 2016 verbruikten wij 17m3 per maand voor SWW, dit zou 204m3 per jaar zijn.
Omgerekend naar kWh's (factor 8 ) = 1632kWh thermische energie.

Gedeeld door een COP van 3,3 zou 495kWh zijn.

Wij hebben in 2018 dus 680kWh verbruikt voor SWW. Het verschil tussen bovenstaande en het verbruik van nu is gedeeltelijk stilstandsverliezen van de boiler, maar ook zeker meer SWW verbruik door extra kind en groot ligbad welke er eerder niet was.

Wel is het zo dat je met minimale verbruiken zoals jij hebt de stilstandsverliezen natuurlijk wel een groot aandeel hebben in het totale verbruik.

Als je het vat veel gebruikt, heeft deze een lagere T boiler temperatuur, kleinere dT met omgevingstemperatuur en dus minder stilstandsverliezen.
!null schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:26:
[...]

Huh wat? Puur elektrisch of met warmtepomp zou zo'n 500 euro verschil per jaar opleveren gauw geschat.
400m3 gas x 0,70 = 280 euro aan kosten per jaar in de oude situatie
600kWh stroom x 0,22 = 132 euro per jaar aan kosten in de nieuwe situatie.

Volgens mij bespaar je dan zo'n € 148,00 per jaar in de nieuwe situatie.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2019 09:50 ]

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:45:
[...]

Tuurlijk ga ik in op de nummers, daar zie je toch ook dat de 5 niet voldoende is met een warmtebehoefte van 5,3.
Maar je ziet ook dat de 7 dan ook niet de beste keuze is ;) persoonlijk zou ik het ook niet zo krap houden hoor, mijn auto loopt volgens de boekjes ook een stuk zuiniger >:)
Met bovenstaande warmtehoefte heb je met een 9 echt nog geen probleem hoor, eerder rust. :)
En tel daar bij op dat de 7 / 9KW bijna even ver terug kunnen moduleren.

5KW +/- terug tot 200 Watt
7KW +/- terug tot 400 Watt
9KW +/- terug tot 450 watt.

Keuze snel gemaakt...

• !null
Grolsch schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:44:

[...]

400m3 gas x 0,70 = 280 euro aan kosten per jaar in de oude situatie
600kWh stroom x 0,22 = 132 euro per jaar aan kosten in de nieuwe situatie.

Volgens mij bespaar je dan zo'n € 148,00 per jaar in de nieuwe situatie.
@reneeke1970 had het over een elektrisch element.

Je vergeet de gasaansluiting kosten die weg zijn a 150 euro maar inmiddels meer denk ik?

En je vergeet ook dat er een riante subsidie in mijn gemeente waarmee ik de woning om heb gebouwd naar energieneutraal :)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
De concept monitoring resultaten van december 2018
Controleer s.v.p. de invoer en reageer via PM.
Ik stel voor om deelnemers die een aantal maanden niet meer hebben gereageerd te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7893/46530637562_19d6a003b3_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7827/46530637602_2102b1e445_b.jpg

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:01
Tomexergie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:37:
De concept monitoring resultaten van december 2018
Controleer s.v.p. de invoer en reageer via PM.
Ik stel voor om deelnemers die een aantal maanden niet meer hebben gereageerd te verwijderen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Dylantje2 klopt jou opgegeven verbruik wel? Is dit de waarde uit de panasonic Zelf ? Ik
Zie namelijk andere waardes in pvoutput.
Gaat er gewoon niet iets mis met jou upload naar pvoutput?

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:50:
[...]

@Dylantje2 klopt jou opgegeven verbruik wel? Is dit de waarde uit de panasonic Zelf ? Ik
Zie namelijk andere waardes in pvoutput.
Gaat er gewoon niet iets mis met jou upload naar pvoutput?
Nope Waardes in Pvo is ALLES wat de WP verbruikt 8)
En de waardes voor de COP race zijn uit de Pana.. :X

Dit is veel vaker besproken..

• Simply_jeroen
Dylantje2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Nope Waardes in Pvo is ALLES wat de WP verbruikt 8)
En de waardes voor de COP race zijn uit de Pana.. :X

Dit is veel vaker besproken..
Dat dacht ik al wel. Zit er echt meer dan 200kwh verschil tussen ?

• Oxellaar
  • Niet online
LangeFries schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:10:
[...]

Voordat het rendabel is om deze warmte terug te winnen, moet het wel wat meer verlies zijn dan bij kleine inverters. Alleen grote buitendelen hebben een koudemiddelleiding als koeler over de inverter lopen.
Bij de unit op de foto, met een dubbele inverter voor twee compressoren, kan max 250W per inverter terug gewonnen worden..... één compressor heeft een elektrisch vermogen van 6.4kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MBZTFrJIic54wjvYDUMbqtWE/thumb.jpg
De koelleidingen lopen langs de achterzijde van de inverterprint

Bij een kleine split en verwacht ook monoblock, gaat het met luchtkoeling. Want zie niet in waarom het met water, makkelijker warmte terug winnen is, dan met koudemiddel. Ik denk eerder dat het andersom is.
Bij L/W en L/L zit een koelblok in de luchtstroom van de ventilator in het buitendeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zmdSi1BHVgKVlgL2SkuqWC3C/thumb.jpg
Dit is de main print van een 3.5kW LG split en ligt ondersteboven, bovenin de unit.
Het alu blok steekt door een opening, richting de ventilator.

Volgens mij zit de "winst" van een monoblock grotendeels in het kleine koudemiddelcircuit.
Weinig verlies.... al vraag ik mij dat sterk af als ik de belabberde isolatie in sommige mono's zie.
Maar de winst die je in het koudemiddelcircuit hebt, die heb je anderzijds weer als verlies in het watercircuit.
Ik denk dat het verschil, afhankelijk van de situatie, wel meevalt.
reneeke1970 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:07:
[...]

Ja scheelt wel 8 watt..... En twee pompen op standje één gebruiken minder dan één grote die halve kracht draait
Met je laatste zin ben ik het niet eens, zo keihard kun je dat niet stellen.
Waarschijnlijk hebben de twee "kleine" pompen veel overcapaciteit en dat is sowieso weggegooid geld.
Want de twee kleine pompen, hoe klein zijn die eigenlijk, waarschijnlijk net zo groot als de ene grote pomp die je aanhaalt. Het verschil tussen pompen in wp's van 5 of 10kW is niet bijzonder groot.

Cascade is mooi voor bedrijfszekerheid, maar financieel totaal niet aantrekkelijk.
Dat is al jaren bekend van de grote ketelhuizen die omgebouwd werden naar cascade.
Het lijkt mooi, maar kost veel meer dan één of twee grote ketels.

Je afschrijving, onderhoud, kans op storingen, allemaal groter.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 03-01-2019 11:13 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• t.oswald
!null schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:31:
[...]

Ik lees het inderdaad af van display van de Panasonic.

Dus dat standby verbruik zit daar niet bij in lijkt me. Ik kan hem denk ik wel 4 maanden van het jaar uitzetten, vanwege zonneboiler.
Uitzetten is dacht ik dan wel de stroom eraf @koevlaas2 ?
Ik heb over november plus december een gemeten verbruik van 444 kWh gehad. Het display van de H5 geeft over dezelfde periode een verbruik van 271 kWh aan. Sensoren zijn geijkt. Vooral bij de huidige hoge Ta is het verschil enorm. Ik hoor van andere H5 bezitters hier op het forum hetzelfde verhaal. Dit geeft volgens de H5 ook een enorme COP. Eergisteren kwam het display met een verbruik van 2,4 kWh (gemeten 7,2). De opwekking lijkt wel goed in de buurt te komen. De pana gaf gisteren 46,8 kWh aan en berekent dan vanwege het veel te lage verbruik een COP van 19,5! Als ik de COP bereken met het gemeten verbruik en de opwekking van de pana, kom ik eergisteren op een COP van 6,5 (gisteren 8,0kWh 48 opwekking COP 6,0). Wellicht wat te hoog, maar wel veel dichter bij de waarheid. Ik houd de opwekking gemeten door de H5 pas bij vanaf 12 december. Hij varieert tussen de 43 en de 65 kWh per dag. Meten kan ik alleen de temperaturen en het verbruik. Zou mooi zijn als er iets gedaan kon worden aan die achterlijk lage verbruiksmeting van de H5. Dat zou toch niet de moeilijkste opgave voor de WP mogen zijn @koevlaas2 ?

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Dat dacht ik al wel. Zit er echt meer dan 200kwh verschil tussen ?
Dus?
COP of graaddagen..:-0

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:11:
[...]

En tel daar bij op dat de 7 / 9KW bijna even ver terug kunnen moduleren.

5KW +/- terug tot 200 Watt
7KW +/- terug tot 400 Watt
9KW +/- terug tot 450 watt.

Keuze snel gemaakt...
Of een ander merk, de 7,5 hitachi bijv.

• !null
@t.oswald Ah hier is de weergegeven COP juist extreem laag/slecht de hele tijd, volgens mij omdat de temperatuur verschillen heel laag zijn en hij slecht kan meten.
Hij werkt hier ook maar met een aanvoer temp van 28 graden ongeveer, ook in de winter. Hij zit ook heel vaak op zijn minimum van 200W.

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Of een ander merk, de 7,5 hitachi bijv.
Tot hoever kan een hitachi terug moduleren?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Ik zie heel veel negatieve berichten over WP's in de pers en social media. Mn absurd hoge investeringen, welke nodig zijn.

Ik heb nu al 3 jaar een hybride WP (ELGA) in een 1975 woning, energielabel A. Isolatie en Jaga radiatoren waren al 8jr eerder gedaan.
WP kostte incl installatie 3200 euro. gasverbruik voor verwarming vd woning nog maar 80-100m3/jr, vnl voor opwarmen smorgens bij lagere buitentemperaturen (<2c).Een paar elektrische radiatoren (totaal 1800w) springen 'smorgens bij opstart bij. afgelopen december (200kw) verbruik.
snachts draait ie op een laag pitje (18,5c), Overdag/savonds 20-21c.

Ik ben tevreden met mijn Hybride WP als oplossing voor de duurzame verwarming, met de zekerheid van een HRketel (80-100m3) endaarbijbehorende SWW(200m3/jr) voorziening.

Als ik verder elektrisch ga verduurzamen is dat puur uit interesse/hobby, maar niet uit noodzaak mbt milieu-overwegingen.

Dus (afgezien van de milieuverpestende houtkachels) is de hybride WP een redelijk betaalbare oplossing ihkv terugdringen gasverbruik.

• Simply_jeroen
COP berekend via externe meter en graaddagen/kWh :-)

Ik denk dat jou COP ook rond de 4 is met een externe warmtemeter/echt stroom verbruik
Pagina: 1 ... 15 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.