Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 56 Laatste
Acties:

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:58

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

thefox154 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:50:
[...]

autoriteit ≠ Wanneer hij tekort komt zet hij de kachel aan
Als je dat kachel stuk gelijk had getypt had ik kunnen stoppen met lezen.

Dan ben je geen autoriteit maar heb je een onder gedimensioneerde pomp wat je gaat compenseren met een kachel, die je dan ook nog moet gaan inschakelen en in de gaten moet gaan houden??? Een doorsnee gebruiker wilt dit soort zaken niet hoeven monitoren. Ik ook niet! Huis is te klein als ik straks een week in het buitenland zou zijn en me vriendin het hier koud gaat krijgen >:) Het moet ten alle tijden warm zijn, met circa 21 graden in de toko. Als je dat voor elkaar hebt met een goede cop en een uitgebalanceerd systeem dan mag je eerder van een autoriteit spreken. Maar zo'n oplossing met een kachel bijstoken is leuk voor de hobbyist (Zullen we hem maar zo noemen) en zeker geen voorbeeld systeem waar de gemiddelde Nederlander mee uit de voeten wilt. ;)
Het kwam bij mij na het lezen ook wat tegenvallend over, ik dacht nu komt het maar ik denk dat er in dit topic minstens 5 personen zijn die het beter geregeld hebben dan hij. :) dus wie snapt het dan?
Plus dan dat verbruik....wauw.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:32
Rol-Co schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:55:
[...]

Het kwam bij mij na het lezen ook wat tegenvallend over, ik dacht nu komt het maar ik denk dat er in dit topic minstens 5 personen zijn die het beter geregeld hebben dan hij. :) dus wie snapt het dan?
Plus dan dat verbruik....wauw.
De boel flink isoleren en dan is een 5kw toch prima :*)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Ramon_1984 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:20:
@Oxellaar gebruik jij eclipse in combinatie met de elga?
Jep, bijna overal. En heb totaal geen flow probleem. Heb ze alleen verder open gezet na het aansluiten van de Elga.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• xdijkhoff
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-01 10:52
Goedemorgen, ik heb sinds maart 2018 een Elga draaien met gewone radiators met speedcomfort erop. Nu wil ik de COP kunnen berekenen en is mijn oog gevallen op een Kamstrup 602 met M-Bus. Ik wil die gaan uitlezen in Domoticz. Nu is het meetgedeelte van de Kamstrup een Ultraflow 54, type 65-5-CDAA-285 met de volgende aansluiting G3/4B(R1/2)*110mm. qp: 1,5m3/h, qs: 3,0m3/h. De flow lijkt hij dus prima aan te kunnen zover ik dat kan beoordelen maar volgens mij is de aansluiting 15mm, tenminste dat maak ik dan op uit G3/4B(R1/2). De leidingen zijn 22mm bij de Elga. Is dit het juiste type, maw ga ik de boel niet knijpen met een vernauwing van 15mm. Ik heb me suf gegoogled gisteren maar het wordt me niet duidelijk.

• Baapje327
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:16
t.oswald schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Is dat niet nog steeds veel te hoog? 24-35 bij 15 tot -15?
geen idee.
ik heb nu de stooklijn aangepast naar 25-35 bij 15 tot -15
we gaan zien of ie het huis nog warm houd, de thermostaat zal wel weer ff moeten leren, en de buffer van de vloer zal wel ff duren voor t merkbaar is, maar dat is prima. we gaan t zien :+

de temperatuur sensoren ook aangepast, met 2 meters getest. de retour op -2 gezet en de aanvoer -1.
de max flow staat nu ook op max (45l/min)

9350 WP op Zuid met Goodwe 8000-DT, 3x24 CPC Vacuumbuizen op Zuid naar 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MXC12H9E8 T-CAP & Wijas 18KW doorstroomverwarmer achter hygiënespiraal voor SWW. Volledig VVW & Gasloos sinds Juni 2018.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

xdijkhoff schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:40:
Goedemorgen, ik heb sinds maart 2018 een Elga draaien met gewone radiators met speedcomfort erop. Nu wil ik de COP kunnen berekenen en is mijn oog gevallen op een Kamstrup 602 met M-Bus. Ik wil die gaan uitlezen in Domoticz. Nu is het meetgedeelte van de Kamstrup een Ultraflow 54, type 65-5-CDAA-285 met de volgende aansluiting G3/4B(R1/2)*110mm. qp: 1,5m3/h, qs: 3,0m3/h. De flow lijkt hij dus prima aan te kunnen zover ik dat kan beoordelen maar volgens mij is de aansluiting 15mm, tenminste dat maak ik dan op uit G3/4B(R1/2). De leidingen zijn 22mm bij de Elga. Is dit het juiste type, maw ga ik de boel niet knijpen met een vernauwing van 15mm. Ik heb me suf gegoogled gisteren maar het wordt me niet duidelijk.
Half duims, en 22 is 3/4 dus je gaat knijpen, ik zou het niet doen, al helemaal niet als je pomp al max staat bijvoorbeeld.
Voordeel van de 602 is dat je diverse communicatie printjes in kan zetten. Ik heb er ook nog 1 liggen.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jeroenvervuren
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:26
xdijkhoff schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 08:40:
Ik heb dezelfde. Aansluiting is gewoon 3/4 en zit verloop 1/2de bij. Ik heb hem gewoon gewoon op 3/4 aangesloten. Gaat perfect. Merk geen verschil ik max flow

• Daros
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:03
Wimhaw schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:53:
@Daros
Je aannemer/projectontwikkelaar zal schermen met dat zij de woning alleen mogen opleveren met een warmtebron van het SWK als je besluit niet voor de een van beide opties te kiezen.
Dat is niet waar.
Dat deed onze aannemer ook toen we zeiden dat we geen gas wilden.
Heb per mail aan het SWK de vraag gesteld of een woning met een warmtebron moet worden opgeleverd.
Hun antwoord was toen: nee dat is niet nodig, maar hou er rekening mee dat de warmtebron buiten de garantie gaat vallen als je het zelf gaat doen.
Toen ik die brief 1op1 doorstuurde naar mijn aannemer kon ik alles voor elkaar krijgen.
De prijs van de WP is best wel aan de hoge kant zeker als de verwarmingsleidingen van o.a. vvw gelijk is.

Voor je informatie.
Ze hoeven geen gas te installeren. Scheelt de bouwer al zo'n 3000 euries. (incl CV ketel)
De WP kost max €6000 zonder subsidie.
VVW is tegenwoordig standaard beneden extra kosten tov gas €0
Vvw 1ste verdieping is 4500 met kamerthermostaten, vvw zolder max 1000.
Dus naast de warmtepomp zou je max €6000 euro aan extra kosten hebben. Dit waren onze prijzen van onze woning op basis van overal vvw voor ca. 170m2.
Al met al zou je eerder grofweg €8000 meer kwijt moeten zijn tov een gas aansluiting.

Als je het zelf regelt moet je eisen dat er geen gas wordt aangesloten en dat je deze kosten in mindering wilt hebben.

Vraag eens om een gespecificeerde rekening van gas vs warmtepomp. Kijk goed naar de verschillen.
Hi,

Wellicht ben ik in mijn verhaal niet helemaal duidelijk maar of ik kies voor gas of niet ik krijg standaard overal vvw (15cm).

Dus de benoemde prijs is alleen voor, verwijderen cv ketel en plaatsen warmtepomp.

• roelzadh
@Daros, wij hebben ook achteraf de HR ketel verwijderd.

Paar punten om aan te denken:
- Een warmtepomp heeft meer flow nodig, bij mij is de 22mm naar de verdeler aan de krappe kant.
- Meer en kortere groepen dan bij een CV ketel
- Wij hebben een loze 80mm buis van de zolder naar de kruipruimte, daar heeft @koevlaas2 de koelleidingen door getrokken.
- we hebben 10cm hoh hebben ipv 15cm.
- buitenunit staat voor het huis in een kleine voortuin (al had ik deze ook op het betonne garagedak kunnen plaatsen, hij trilt nauwelijks).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• xdijkhoff
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-01 10:52
@jeroenvervuren Super! Dan ga ik hem bestellen.

• Daros
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:03
roelzadh schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:49:
@Daros, wij hebben ook achteraf de HR ketel verwijderd.

Paar punten om aan te denken:
- Een warmtepomp heeft meer flow nodig, bij mij is de 22mm naar de verdeler aan de krappe kant.
- Meer en kortere groepen dan bij een CV ketel
- Wij hebben een loze 80mm buis van de zolder naar de kruipruimte, daar heeft @koevlaas2 de koelleidingen door getrokken.
- we hebben 10cm hoh hebben ipv 15cm.
- buitenunit staat voor het huis in een kleine voortuin (al had ik deze ook op het betonne garagedak kunnen plaatsen, hij trilt nauwelijks).
Bedankt voor de tips.
De ontwikkelaar wilt liever geen gasloos, dus de optie is er wel maar ze doen er niet echt wat voor.
Dus alle punten die jij aangeeft zullen ze tussen gasloos of cv niet aanpassen cq. verbeteren. 10cm hoh is onbespreekbaar of je nu cv of wtp neemt.

• roelzadh
Zelfde bij ons, gelukkig voor ons had de installateur van de verwarming ook ervaring met warmtepompen. Ze moeten trouwens een prijs geven voor de opties die je aanvraagt. Zou je wel aanraden gelijk bij oplevering een warmtepomp te installeren zodat je geen contract voor gas aan hoeft te gaan :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:01

wauske

Pana 9KW op rad. en 50l buffer

Daros schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Hi,

Wellicht ben ik in mijn verhaal niet helemaal duidelijk maar of ik kies voor gas of niet ik krijg standaard overal vvw (15cm).

Dus de benoemde prijs is alleen voor, verwijderen cv ketel en plaatsen warmtepomp.
Kan aan mij liggen maar is 15cm hoh niet sowieso al te beperkt als je geen radiatoren gebruikt voor ondersteuning in dezelfde ruimte?

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:04
Bij mij is '15cm hoh' verkocht en radiatorloos, maar bij 50cm van de gevel ligt het 10 cm van elkaar.
Tot nu toe blijft het warm :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:43
wauske schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Kan aan mij liggen maar is 15cm hoh niet sowieso al te beperkt als je geen radiatoren gebruikt voor ondersteuning in dezelfde ruimte?
15 cm hoh is geen enkel probleem, dat doen wij eigenlijk altijd (en inderdaad soms bij de pui 10cm). Het systeem zal iets sneller worden bij 10cm, maar dat is bij een WP dan eigenlijk weer niet van belang...
Bij mij thuis krijg ik het zelfs met oude tyleen-leidingen die misschien 25-30cm hoh liggen, met ondersteuning van één Jaga van 120cm, warm. En dan woon ik ook nog in een woning uit 1890 die in 1984 verbouwd is en waarvan de isolatie dus, laten we zeggen, niet optimaal is...
Bedenk wel dat alle berekeningen gebaseerd zijn op, ik meen, -10 en windkracht 4 uit het oosten, het aantal dagen in NL dat dat voorkomt is verwaarloosbaar klein. Stel je nou voor dat je het op die ene dag dat het toevallig wel -15 is niet warm krijgt, dan is een ventilatorkacheltje altijd nog een goedkopere oplossing dan voor die ene dag alles op 10cm hoh laten leggen :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

15CM h.o.h. zal in de meeste gevallen ook wel werken, maar h.o.h. 10CM, grote buisdiameter en korte groepen werkt het beste.

Zo creëer je de meeste afgifte, en kun je dus een lagere Ta toepassen.
Het zal geen wereld van verschil maken, maar een paar graden in de Ta zal het wel schelen.

zelf heb ik alles h.o.h. 10, buis Ø18 en groepen van zo'n 80 á 90 meter lang.

Qua kosten maakt het allemaal niet zoveel uit, en je kunt het maar in 1 x goed doen.
LangeFries schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:21:
Wanneer men de moeite neemt de verwarming netjes in te regelen en geen thermostaatkranen gebruikt, kan men prima zonder buffervat. Bij WP's verdient dat de voorkeur, omdat men daarmee pendelen voorkomt en ook de COP verhoogd. Zie bijvoorbeeld de post van Dyarne in deze link:
https://www.energiesparha...tromverbrauch-lwp/52268_4
Deze man is een autoriteit op het gebied van warmtepompen in dit forum. Ik denk dat @Dylantje2 gewoon goed bezig is. Wanneer hij tekort komt zet hij de kachel aan. Zuiniger kan haast niet zodra hij die WP goed heeft draaien.
Wel een rare snuiter dan die Dyarne. Dit is de eerste keer dat ik lees dat een buffervat pendelgedrag veroorzaakt :?

Dat het voor de COP niet optimaal is dat geloof ik wel, er is immers een 2e pomp aanwezig.
Maar hoort de COP niet ondergeschikt te zijn aan het comfort :?

Er zijn situaties waar een buffervat gewoon noodzakelijk is, en er zijn situaties waarin het niet perse nodig is.

Een buffervat heeft voordelen, en nadelen. Zo werkt dat nu eenmaal :+

Het is trouwens "saai" weer voor de WP, loopt mooi rustig de hele dag te pruttelen met een relatief hoge COP, want het wil nog maar niet echt koud worden >:)

Grolsch wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:54 (59%)

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

De Mitsu gedraagt zich keurig de laatste dagen met de secundaire pomp aan een stekker als "naloop" :)

Hij tekent prachtige stoelen op m'n grafiek ;)

Heb nachtverlaging ook weer eens uitgeschakeld, hij is 's nachts dan uiteraard iets vaker aan dan overdag maar ook weer niet te gek.

Hopen dat we een fatsoenlijke winter krijgen, dan kan de WP echt eens laten zien waar hij voor gemaakt is :P

Omdat m'n stooklijn er toch uitziet als een flatline (Ta op 35 graden, met uitzondering van -5 of kouder waar hij oploopt naar 40) heb ik maar eens geschakeld naar geheel stoken op thermostaat. Heb wel de Ta beperkt in de settings (voorlooptemperatuur mag van 25 tot 40 graden max gaan indien nodig) maar blijft in de praktijk zelfs nog net onder m'n ingestelde stooklijn (die hij nu niet meer gebruikt).
Ik heb het idee dat hij nu nog iets mooier loopt dan op stooklijn, voor de temperatuur in huis maakt het niets uit.

Pendelen is er niet meer bij nu, hooguit 7 of 8 runs per dag van zo'n 1 tot 1,5 uur. Naarmate het kouder wordt zal de tijdsduur wel wat toenemen.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:22 (95%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• LangeFries
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 11:34
wauske schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:50:
[...]

Ik heb de link niet aangeklikt, mijn Duits is bijna net zo slecht als m'n Frans ;)

Ik hoor met name inregelen als het over radiatoren gaat en daar zitten vaak ook thermostaatkranen op. Wist niet dat die thermostaatkraan ook bij vloerverwarming ingezet kan worden (dat regelt de verdeler toch?)...
Inderdaad de vloerverwarming is om zonder buffervat te kunnen werken van belang. Als er alleen radiatoren zijn, dan zitten er wel veel haken en ogen aan. Wanneer er voldoende radiatoren altijd open staan, dan nog lzou het moeten lukken om zonder buffervat te werken. Wel moet je inderdaad de flow van je WP moeten kunnen begrenzen op een ruisvrije hoeveelheid. Die 8kW van mij gaat zelden over de 12l/m heen. Zo'n begrenzing is altijd nog gunstiger dan een buffervat.

Een vaste flow beperking op een radiator is bij een WP eigenlijk altijd handiger. Met een gewone kraan kun je meestal de temperatuur goed op een redelijk konstante waarde krijgen. Ook een thermostaatkraan zal bij een vaste instelling echter niet plotseling helemaal open of dicht gaan.
Die 4 graden hogere Ta bij een buffer en de daarbij behorende 10% COP verlies zijn in mijn ogen een dure prijs voor flexibiliteit die je na wat inregelen in veel gevallen niet meer nodig hebt. Het vereist alleen wat meer aandacht en nadenken vooraf.

@thefox154 de kachel is alleen op Dylantje2 van toepassing.

@BlueTooth76 Ik heb vooraan beetje afgeronde rechthoekige blokjes, dat vind ik toch mooier dan die stoelen van jou.

LangeFries wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:26 (3%)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

LangeFries schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:23:

[...]

@BlueTooth76 Ik heb vooraan beetje afgeronde rechthoekige blokjes, dat vind ik toch mooier dan die stoelen van jou.
Als je inzoomt worden het comfortabele ligstoelen ;)
En dat ligt een stuk beter dan de zaagtanden waar ik mee begon :P

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-01-2019 14:47 (8%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• wauske

wauske

LangeFries schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Die 4 graden hogere Ta bij een buffer en de daarbij behorende 10% COP verlies zijn in mijn ogen een dure prijs voor flexibiliteit die je na wat inregelen in veel gevallen niet meer nodig hebt. Het vereist alleen wat meer aandacht en nadenken vooraf.
4 graden hogere Ta? Wat ligt daaraan ten grondslag?

Als ik 37 Ta heb en de retour is 35 dan gaat er ook ongeveer 35 de radiatoren in. Maar meestal toert de WP pas echt terug als ie bijna op Ta+2 zit wat bij mij boven 0 vrijwel altijd is.

Panasonic 9kW T-Cap split, 8 radiatoren en 50 liter buffervat. Clage 13,5 voor warm water.

Ik zie slechts zo'n 1 graad verschil voor buffer / na buffer.

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:59
Daros schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Hi,

Als ze niet veel extra's doen dan heb ik het gevoel dat je duidelijk te veel gaat betalen voor alleen een WP. Dan heb ik het heel netjes gezegd :-(

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:58
Grolsch schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:13:
Ik zie slechts zo'n 1 graad verschil voor buffer / na buffer.
Mijn flow/ debiet is te laag, waarschijnlijk daardoor dus wel vooral op het einde van een run wel meer graden verschil, een graad of 4 komt mij niet onbekend voor. Na het stookseizoen komt er nog een radiator bij zodat het debiet in ieder geval de 400 liter per uur aan tikt. Minimale debiet van de warmtepomp is 300 liter per uur. Hopelijk loopt de boel dan wat soepeler.

• LangeFries
wauske schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 14:51:
[...]

4 graden hogere Ta? Wat ligt daaraan ten grondslag?

Als ik 37 Ta heb en de retour is 35 dan gaat er ook ongeveer 35 de radiatoren in. Maar meestal toert de WP pas echt terug als ie bijna op Ta+2 zit wat bij mij boven 0 vrijwel altijd is.
Is een voorbeeld wat wel makkelijk voorkomt. Als je een buffer van 200l hebt en je wilt er wat extra warmte in kwijt, omdat je het niet meteen in je afgifte kwijt kunt, dan is dat 4 graden extra 4*200*4.2/3.6 = 0.9 kWh aan warmte. Daar kan je WP dan bij 4kW een kwartiertje over doen. Als je zoveel niet hoeft te bufferen, dan kun je je ook afvragen waarom het niet rechtstreeks gebruikt kan worden om te verwarmen. Wat is nu 1kWh op je behoefte.

Dat is ook de hele strekking van het verhaal, waarom zou je willen bufferen bij die lage opwek van een WP (als hij niet serieus overgedimensioneerd is, maar dan helpt de buffer ook maar amper).

Als je zoals bij @Grolsch maar 1 graad verschil hebt, dan is het verlies natuurlijk ook minder. Met die 2.5% verlies had hij overigens best zijn keuken een graadje warmer kunnen maken, dan had hij er ook geen thermostaat op hoeven zetten, want dan was het altijd goed. Maar goed, hij heeft een andere definitie van comfort.
@LangeFries Jij hebt het over bufferen van warmte, en dat ben ik met je eens, heeft praktisch geen nut met een WP.

Ook te weinig vermogensafgifte wordt niet opgelost door een buffervat.
Bij een warmtepomp zijn er 2 redenen om een buffervat te nemen

1 = Systeeminhoud vergroten, systeem wordt rustiger
2 = Hydraulische scheiding tussen primair circuit en afgifte circuit.

In mijn situatie heb ik een WP die op 26 ltr /minuut draait (vast debiet)
Mijn afgifte varieert tussen de 6 ltr/minuut (1 zone open) en 37 ltr minuut (alle zones open).
Dus onmogelijk om dit goed werkend te krijgen zonder buffervat.

Wat te denken van woningen met radiatoren en een fors warmteverlies die een 16KW WP nodig hebben. Deze heeft een flow nodig van zo'n +30ltr/minuut, en dat vinden de radiatoren dus weer niet zo leuk.

Dus een (klein) buffervat als warmteopslag inderdaad redelijk onzinnig, maar een buffervat als open verdeler in veel situaties onoverkomelijk en daarom gewenst.

Je kunt je afgiftesysteem waterzijdig precies zo inregelen als je wilt zonder rekening te houden met de WP, die draait lekker z'n eigen flow die hij prettig vindt.

Grolsch wijzigde deze reactie 12-01-2019 17:50 (7%)

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 19:09
Beste mede-Tweakers,

De afgelopen 3 weken ben ik mij ook flink aan het inlezen en heb ik o.a. @Grolsch en @Koevlaas2 bezocht, waarvoor hartelijk dank. _/-\o_
De buffervat-discussie zou wel eens kunnen voortkomen uit de Duits-Nederlandse spraakverwarring.

Voor het hydraulisch scheiden kennen de Duitse Tweakers de Hydraulische Weiche zoals bijvoorbeeld https://www.caleffi.com/s...t/files/file/01076_de.pdf en dat is eigenlijk korte een verticale pijp met 4 aansluitingen, een ontluchter aan de bovenzijde en een vuilafscheider aan de onderzijde. Bovendien heeft deze maar enkele liters inhoud.

Het bufferen (Puffern) wordt daar blijkbaar vooral gebruikt om (wat) energie op voorraad te hebben, vooral in die gebieden waar zoveel piekverbruik is dat de netbeheerders de warmtepomp op afstand uitschakelen. En uiteraard werkt zo'n buffervat tevens als hydraulische scheiding.

Nu ben ik benieuwd wat de experts vinden van de Hydraulische Weiche; wellicht kan @Oxellaar daar meer info over geven.

Edit: stuk tekst weggevallen
Edit 2: de Ernergiesperrung betreft op afstand uitschakelen van de WP vanwege piekbelasting netwerk.

Uit de Link van @LangeFries maak ik op dat het pendelen wordt veroorzaakt omdat de WP het buffervat binnen enkele minuten vol warmte heeft gestopt waardoor de WP een hoge Tr krijgt en dus stopt.
Volgens mij gebeurt dat bij de Hydraulische Weiche dan nog veel sneller.
Het systeem valt of staat met de verdere afstelling/regeling: volgens mij moet - zodra de WP aan gaat t.b.v. CV - de pomp(en) die water vanuit het buffervat/Weiche haalt ook meteen gaan werken om de warmte verder te vervoeren/verdelen.

Remco45 wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:12 (25%)

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

wauske schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:09:
[...]

Volgens mij kan jou oplossing wel en ik heb hier ook iemand dat zien schrijven (@ronaldmathies, was jij dat?). Maar ik zou wel de ruimte thermistor adviseren, die zorgt er namelijk voor dat de Ta wordt afgestemd op de temperatuur waar hij hangt. Wil je 21 graden en is het dat bijna, dan gaat de Ta wat omlaag. Wil je 21 en is het 19 dan gaat de Ta juist omhoog. Tenzij je het buffervat op een vaste temperatuur wil zetten, maar dat lijkt me niet aan te bevelen omdat lagere Ta een beter rendement heeft maar wel vaak tekort aan verwarmend vermogen heeft bij lagere buitentemperaturen.

In de praktijk maakt het voor de WP niet uit wat er achter hangt, hij krijgt koud water dat hij probeert op te warmen conform instellingen. Als je er een zwembad achter hebt dan wordt het een ander verhaal maar 0,5kuub buffer lijkt me geen issue voor de WP. Het helpt echter wel als de WP daar intelligent mee om kan gaan (ruimtethermistor, buffervat sensor) om zo efficienter te werken.
Zelfde voor de collectoren, in mijn WP kan ik instellen dat de WP bivalent werkt (dus 2 warmtebronnen op 1 afgiftesysteem/buffervat) en ook een zonnecolector modus. Alleen weet ik niet hoe dat precies werkt, vergt waarschijnlijk wel de nodige kennis voor goed afstellen.
Ik heb inderdaad zelf iets gemaakt wat overal op ingrijpt, maar je moet dan wel redelijk bekend zijn met programmeren.

Ik zelf houd een aantal dingen in de gaten:

- is er warmtevraag vanuit de thermostaat
- is de warmtepomp compressor aan het draaien
- is de warmtepomp met een defrost bezig.

En met deze informatie plus wanneer welke state veranderd is beslis ik of de warmtepomp aan mag of niet aanmag, of dat de primaire / secundaire pompen wel of niet mogen draaien.

Maar dit allemaal doen is best wel wat gepuzel en is niet aan te raden als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent, want je hebt het wel over je verwarming, als het ineens niet werkt, vastloopt of andere rariteiten veroorzaakt heb je geen verwarming meer.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:50
Heeft iemand zojuist naar kassa gekeken ? @Bram-Bos deed het erg goed.

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/van-het-gas-af

koevlaas2 wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:50 (28%)

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Nee, nog niet gezien.

Maar hier een link naar uitzending gemist voor degene die het nog willen zien:

https://kassa.bnnvara.nl/media/583884

Vanaf ongeveer 28 minuten

ronaldmathies wijzigde deze reactie 12-01-2019 21:01 (3%)

• wauske

wauske

ronaldmathies schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:56:
[...]

Nee, nog niet gezien.

Maar hier een link naar uitzending gemist voor degene die het nog willen zien:

https://kassa.bnnvara.nl/media/583884

Vanaf ongeveer 28 minuten
En vanaf 33 minuten is Bram aan het woord :)

• IBoat
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20:53
Leuk gevonden van @Bram-Bos! Complimenten van Samsom ook.

4420 Wp SF170 op Oost - Atlantic Explorer 270

• ronaldmathies
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Heerlijk hoe er gezegt wordt dat er een probleem ontstaat als iedereen de @Bram-Bos methode gaat doen en dat je op de achtergrond Bram-Bos ziet zitten :)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:50
ronaldmathies schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Heerlijk hoe er gezegt wordt dat er een probleem ontstaat als iedereen de @Bram-Bos methode gaat doen en dat je op de achtergrond Bram-Bos ziet zitten :)
Idd, hoe meer mensen gas opzeggen hoe duurder het voor de achterblijvers word.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• LangeFries
@Grolsch Je hebt er vast je redenen voor, maar waarom zou moet je bij een 24/7 verwarmingssysteem wat al stervens langzaam is zones helemaal dicht doen. Een beetje knijpen zou voldoende moeten zijn om andere zones meer te laten opwarmen en dan kun je die 26 liter wel altijd kwijt. Dat volledig open en dicht doen is mijns inziens een relict van HTV.

Wanneer een woning veel warmte nodig heeft over radiatoren met een lage temperatuur verwarming, dan heb je heel veel radiatoren parallel staan. En als je er maar voldoende niet dicht doet, kun je altijd de flow kwijt. Ik geef wel toe, dat zulke situaties niet eenvoudig zijn, maar een buffervat lijkt me bitter weinig toe te voegen in de versimpeling van deze zaak.

@Remco45 In Duitsland heeft men geconcludeerd, dat de enige gunstige manier voor een buffervat is te zorgen dat je net zoveel energie in de afgifte opneemt, als dat de WP erin stopt. Dan heb je dus ook geen inhoud nodig. Inderdaad is het dan normaal dat de pomp aan de afgifte kant altijd loopt, ook wanneer de WP uit is, anders klopt het inderdaad niet. Dat dat eigenlijk zo moet is daar een jaar of 10 geleden theoretisch helemaal uitgerekend, maar ik weet zo even niet meer waar. Voordeel van geen inhoud is dat er geen onvoorspelde stromingen ontstaan waardoor de warmte de kortste weg kiest. Overigens moet je een Hydraulische Weiche ook inregelen en wordt dat denk ik een ramp met meerdere zones. Men geeft meestal aan dat de beste oplossing voor meerdere zones is die door de WP met kleppen te laten schakelen, maar dan moet de flow er wel in passen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:27
@Bram-Bos Goed bezig !!!
LangeFries schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:54:
@Grolsch Je hebt er vast je redenen voor, maar waarom zou moet je bij een 24/7 verwarmingssysteem wat al stervens langzaam is zones helemaal dicht doen. Een beetje knijpen zou voldoende moeten zijn om andere zones meer te laten opwarmen en dan kun je die 26 liter wel altijd kwijt. Dat volledig open en dicht doen is mijns inziens een relict van HTV.
Ik verwarm slechts 12 vd 24 uur. Ik woon in een doodstille buurt, en wil 's nachts als ik buiten ben niets horen. en nee ik hoef niet alle ruimtes in mijn woning op 21 graden te hebben, en ja ik wil mijn badkamer wel op 21 graden hebben als ik de houtkachel aan heb beneden, en ja mijn woning is wel gevoelig voor weersinvloeden waardoor bijvoorbeeld mijn keuken 22 graden is door de zon, en de kamers op noord/oost erg koud zijn. Dat zijn de redenen dat ik zoneregeling toe pas. En inderdaad, dat is een "luxe" probleem / cq. comfortwens. Ik heb nooit beweerd COP kampioen te zijn, of te willen worden. Maar comfortabel leven, ja, dat is wat ik wil :P
Wanneer een woning veel warmte nodig heeft over radiatoren met een lage temperatuur verwarming, dan heb je heel veel radiatoren parallel staan. En als je er maar voldoende niet dicht doet, kun je altijd de flow kwijt. Ik geef wel toe, dat zulke situaties niet eenvoudig zijn, maar een buffervat lijkt me bitter weinig toe te voegen in de versimpeling van deze zaak.
@Remco45 In Duitsland heeft men geconcludeerd, dat de enige gunstige manier voor een buffervat is te zorgen dat je net zoveel energie in de afgifte opneemt, als dat de WP erin stopt. Dan heb je dus ook geen inhoud nodig. Inderdaad is het dan normaal dat de pomp aan de afgifte kant altijd loopt, ook wanneer de WP uit is, anders klopt het inderdaad niet. Dat dat eigenlijk zo moet is daar een jaar of 10 geleden theoretisch helemaal uitgerekend, maar ik weet zo even niet meer waar. Voordeel van geen inhoud is dat er geen onvoorspelde stromingen ontstaan waardoor de warmte de kortste weg kiest. Overigens moet je een Hydraulische Weiche ook inregelen en wordt dat denk ik een ramp met meerdere zones. Men geeft meestal aan dat de beste oplossing voor meerdere zones is die door de WP met kleppen te laten schakelen, maar dan moet de flow er wel in passen.
Volgens mij mis je nog steeds het belangrijkste punt.
Een buffervat in een WP scenario heb je niet om warmte te bufferen, maar vanwege hydraulische scheiding.
Blijkbaar weet je dit wel, want hierboven in het bold gedeelte bevestig je het zelf ;)

Kunnen jullie het filmpje van VARA wel laden :? ik zie alleen de reclames, de rest zie ik niet :?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:17:
[...]

Kunnen jullie het filmpje van VARA wel laden :? ik zie alleen de reclames, de rest zie ik niet :?
Bij mij wilde hij ook niet starten, mogelijk door Pi-Hole of adblockers.

Maar via https://www.uitzendinggemist.net/programmas/331-Kassa.html doet hij het hier wel.
Sowieso wel fijn om via die site te kijken, wat meer overzicht per serie.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 12-01-2019 22:53 (8%)

• LangeFries
Grolsch schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:17:
[...]

Ik verwarm slechts 12 vd 24 uur. Ik woon in een doodstille buurt, en wil 's nachts als ik buiten ben niets horen. en nee ik hoef niet alle ruimtes in mijn woning op 21 graden te hebben, en ja ik wil mijn badkamer wel op 21 graden hebben als ik de houtkachel aan heb beneden, en ja mijn woning is wel gevoelig voor weersinvloeden waardoor bijvoorbeeld mijn keuken 22 graden is door de zon, en de kamers op noord/oost erg koud zijn. Dat zijn de redenen dat ik zoneregeling toe pas. En inderdaad, dat is een "luxe" probleem / cq. comfortwens. Ik heb nooit beweerd COP kampioen te zijn, of te willen worden. Maar comfortabel leven, ja, dat is wat ik wil :P
Of het nu 12 of 24 uur is maakt niet veel uit, het blijft langzaam. Een zone helemaal dichtgooien is nog geen ramp en zal moeten als je een sterke warmtebron zoals een houtkachel aandoet, maar waarom ze allemaal zo ingesteld staan waardoor je in het ergste geval de flow niet kwijt kunt vind ik raar. Als je water van 80 graden hebt is dat nodig, maar bij 30 graden of zo zou dat niet nodig hoeven zijn. De verhouding van het warmteverlies ten opzichte van de warmteaanvoer in iedere kamer ligt veel gunstiger. Dan kun je nog steeds prima de temperatuur wat bijregelen door een beetje te knijpen en dus aan je wensen voldoen.
Volgens mij mis je nog steeds het belangrijkste punt.
Een buffervat in een WP scenario heb je niet om warmte te bufferen, maar vanwege hydraulische scheiding.
Blijkbaar weet je dit wel, want hierboven in het bold gedeelte bevestig je het zelf ;)
Hier refereer ik naar de Hydraulissche Weiche die ter sprake kwam. Zeg maar de geoptimailseerde versie van een buffervat. Omdat men in Duitsland geen BAFA subsidie krijgt bij nieuwbouw bij een COP <4.5 zijn daar allerlei optimalisaties bedacht. Als je toch hydraulisch moet scheiden is dat de beste oplossing.

Ik begrijp nog niet helemaal waarom we in Nederland minstens 10 jaar na dato het wiel nog weer helemaal opnieuw willen uitvinden.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
LangeFries schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:03:
[...]

Of het nu 12 of 24 uur is maakt niet veel uit, het blijft langzaam. Een zone helemaal dichtgooien is nog geen ramp en zal moeten als je een sterke warmtebron zoals een houtkachel aandoet, maar waarom ze allemaal zo ingesteld staan waardoor je in het ergste geval de flow niet kwijt kunt vind ik raar. Als je water van 80 graden hebt is dat nodig, maar bij 30 graden of zo zou dat niet nodig hoeven zijn. De verhouding van het warmteverlies ten opzichte van de warmteaanvoer in iedere kamer ligt veel gunstiger. Dan kun je nog steeds prima de temperatuur wat bijregelen door een beetje te knijpen en dus aan je wensen voldoen.

[...]

Hier refereer ik naar de Hydraulissche Weiche die ter sprake kwam. Zeg maar de geoptimailseerde versie van een buffervat. Omdat men in Duitsland geen BAFA subsidie krijgt bij nieuwbouw bij een COP <4.5 zijn daar allerlei optimalisaties bedacht. Als je toch hydraulisch moet scheiden is dat de beste oplossing.

Ik begrijp nog niet helemaal waarom we in Nederland minstens 10 jaar na dato het wiel nog weer helemaal opnieuw willen uitvinden.
Werking Hydraulissche Weiche. YouTube: Hydraulische Weichen - Sepcoll

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:53:
[...]

Bij mij wilde hij ook niet starten, mogelijk door Pi-Hole of adblockers.

Maar via https://www.uitzendinggemist.net/programmas/331-Kassa.html doet hij het hier wel.
Sowieso wel fijn om via die site te kijken, wat meer overzicht per serie.
Gelukt ;)
Leuk om @Bram-Bos op tv te zien d:)b
LangeFries schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:03:
[...]

[...]

En daarom lost een buffervat pendelen door te weinig afgifte ook niet op.
Je moet altijd zorgen dat je het minimale vermogen van de WP kwijt kunt in je afgifte, maar met gebruik van een buffervat als open verdeler hoef je dus niet de primaire flow kwijt te kunnen in je afgifte circuit.

Een buffervat gaat inderdaad "iets" ten koste van de COP, want de Ta ligt na de buffer zo'n graad lager als voor de buffer dus zul je met een buffervat de Ta 1 graad hoger moeten instellen als zonder buffervat.

Volgens de Mitsu tabel zo'n 0,077 COP punt per graad Ta.
In mijn geval 10950kWh thermisch per jaar nodig
Met buffervat 10950 / 3,78 = 2897kWh per jaar
Zonder buffervat was de COP dus 3,857 geweest volgens de tabellen
10950/3,857 = 2839kWh

Een besparing van welgeteld 58kWh per jaar
Ok, we hebben ook nog een secundaire pomp die "stel" 20 Watt vermogen opneemt :?
Stel dat deze 1600 uur per jaar loopt is dat ook nog 32kWh
Maakt totaal 90kWh per jaar extra * 0,22 = € 19,80 per jaar, € 1,65 per maand......

Dus al met al geen "schokkende" bedragen, eens per 2 maand een biertje minder en je bent er al :+

Ik denk dat onnodig ruimtes verwarmen omdat je anders de primaire flow niet kwijt kunt meer energie kost.

Grolsch wijzigde deze reactie 13-01-2019 09:21 (74%)

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:32
Is het mogelijk om bij de bivalente variant A het buffervat en de openverdeler (mengbuis) te combineren? Dus het buffer als mengbuis gebruiken?
https://tweakers.net/ext/f/cXA7vHPw27QvV01RzublbfOL/thumb.png

• wauske

wauske

Pietje555 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:00:
Is het mogelijk om bij de bivalente variant A het buffervat en de openverdeler (mengbuis) te combineren? Dus het buffer als mengbuis gebruiken?
[Afbeelding]
Doe ff het volledige plaatje erbij, deze is moeilijk te ontcijferen.

Maar bij mij thuis heb ik de warmtepompweetjes versie a bufferopstelling en die werkt idd ongeveer zoals die buis die eerder voorbij kwam.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
wauske schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:04:
[...]

Doe ff het volledige plaatje erbij, deze is moeilijk te ontcijferen.

Maar bij mij thuis heb ik de warmtepompweetjes versie a bufferopstelling en die werkt idd ongeveer zoals die buis die eerder voorbij kwam.
De hydraulische weiche is compact en ideaal voor wie geen buffervat kwijt kan. In een buffervat gebeurt het zelfde als in een hydraulische weiche met wel als voordeel dat je warmte kunt opslaan en er weer uit kunt halen en pendelen kunt verminderen of voorkomen. De 2000 liter buffer in mijn cv-systeem wijst dat uit. In principe gaat de warmte van de WP direct de radiatoren en vloerverwarming in. De temperatuur in het buffervat blijft dan kouder dan in het afgifte gedeelte. Soms zie je bij minder warnteafgifte de temperatuur in het buffervat langzaam oplopen omdat de WP zijn minimale afgifte vermogen kwijt moet. Antie pendelen. Gedurende de dag wordt er ook weer warmte uit het buffervat gehaald. A. voor het cv-systeem en B. door het in 1 van de buffervaten geïntegreerde ssw tank gedeelte. Het is een continue proces van laden en ontladen van het buffervat.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• roelzadh
Toch zie ik weinig voordelen in mijn situatie, 180m2 vloerverwarming waarvan ongeveer de helft met naregeling (vaak dicht).

Als de Dt te groot is verlaag je toch gewoon de Ta en daarmee de afgifte? Is die te klein, verhoog ik de Ta. De warmtepomp moduleert mee met de beschikbare afgifte. Bij koud weer gaat er meer vloer open en zal de afgifte automatisch toenemen... Of zie ik iets over het hoofd?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Copitano
  • Laatst online: 23-03 14:28

Copitano

Hoorn NH

@Chris_82
Een andere OpenTherm thermostaat kan gewoon op dezelfde draadjes als je huidige ruimtemodule (Omgevingssensor zone 1). Voor compatibiliteit kijk eens naar de Elga Ontwerphandleiding pagina 4.

Plugwise Anna doet blijkbaar ook logging van enkele parameters (kost 330 via Techneco). Bij Tado staat het gepland in de roadmap. Een OTGW kost ca. 50 nieuw incl. voeding en Wifi.

Een voorbeeld van logging met de OpenTherm GateWay icm Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat (OTGW>Domoticz>InfluxDB>Grafana):
Ik wil ook een OTGW bestellen en deze tussen de Chromotherm Touch Modulation kamerthermostaat van de Elga warmtepomp hangen. De Elga stuurt mijn CV-ketel aan via Opentherm. Op de ketel is de maximale Ta gemaximeerd op 50 graden om te voorkomen dat de Tr boven de 42 graden komt. Dat werkt tot nu prima. Met de OTGW wil ik hoofdzakelijk de buitentemperatuur en de ruimtetemperatuur monitoren. Wat ik meer krijg aan data is mooi meegenomen. Daar heb ik wat vragen over:
1) Kan ik de kabel tussen Elga en thermostaat gewoon doorknippen (spanningloos :) ) en dan de OTGW er tussen zetten?
2) Als ik de OTGW tussen de kamerthermostaat en de Elga hang (gewoon op de aanwezige twee draadskabel tussen thermostaat en Elga) heeft dat dan invloed op de aansturing van de ketel?
Naast de ketel hangt nu een Raspberry Pi 3B+. Naar de ketelruimte ligt een UTP kabel naar de meterkast. Aan de Pi hangt nu een Kamstrup 602 warmtemeter. De bedoeling is om de Pi ooit nog eens naar de meterkast te verplaatsen, zodat ik ook de Gas-, Electra hoofd- en de Watermeter kan uitlezen..
De OTGW moet ik nog bestellen. En die heeft meerdere communicatie opties (USB, WiFi, UTP).
3) Wat zou in mijn geval de beste optie zijn om eenvoudig uit te lezen in Domoticz op de Pi en dan via Influx=>Grafana?
4) Als ik ook de CV-ketel wil monitoren, heb ik dan een tweede OTGW nodig tussen de Elga en de CV-ketel?
5) Heeft dat dan invloed op de aansturing van de CV-ketel door de Elga, bijvoorbeeld op de ingestelde max Ta van de CV-ketel?
Zelf denk ik aan WiFi (flexibel t.o.v. de locatie van de Pi) maar kan ook via een HUB over de kabel.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:59
orillion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:01:
Via dit topic ben ik me aan het informeren over de aanschaf van een lucht/waterwarmtepomp en een 200L boilervat voor onze tussenwoning uit 2015. Momenteel houden we het huis warm met een standaard CV ketel icm 3 radiatoren die gebruikt worden in de 65m2 woonkamer en één radiator in de badkamer. Hier hebben we de afgelopen 3 jaar steeds rond de 700m³ gas per jaar gebruikt. We koken elektrisch, dus dit is puur gebruik voor warm water en kachel. Als ik de radiatoren eventueel vervang door ltv versies, zou ik dan uit komen met een 5 kW warmtepomp? Of ben ik bepaalde informatie vergeten te vermelden?

Ik twijfel erg over de plek waar de buitenunit zou moeten komen. De woning is een standaard rijtjeshuis met schuin dak op de zolder (tweede verdieping). Aan de voorkant een redelijk tuin met oprit. Aan de achterkant een uitbouw van de woonkamer van 2,4 meter diep, direct aangelegd tijdens de bouw van het huis. Vanuit de slaapkamer stap je dus zo op een uitbouw van 5,4 meter breed bij 2,4 meter diep.

Nu lijkt qua installatie het heel handig om de buitenunit op de uitbouw te zetten, dan kan het leidingwerk redelijk makkelijk naar boven en komt het precies op de goede plek uit op zolder. Maar qua geluid ben ik hier erg huiverig voor. We slapen in een kamer die grenst aan de uitbouw en ik ben getrouwd met een princes op erwt. Verder wil ik ook beide buren niet tot last zijn, ze hebben allebei ook hun slaapkamers grenzend aan de uitbouw, in de kamer die direct tegen ons huis aan zit. Het scheelt wellicht wel dat de uitbouw vanuit de bouw gedaan is, dus een betonnen dak constructie heeft.

Heeft iemand hier een vergelijkbare situatie en de buitenunit op de uitbouw gezet?

Een andere opties qua plaatsing zou aan de voorkant van het huis aan de muur zijn. Als hij daar hoog op de eeste verdieping wordt opgehangen verwacht ik dat weinig mensen last zullen hebben van het geluid. Echter moet ik dan op zolder een meter of 8-10 leidingen trekken naar het bestaande leidingwerk.

In mijn zoektocht kwam ik ook de "HydroCap" https://www.dutchheatpump...armtepompen/dhs-hydrocap/ nog tegen. Dat lijkt me wel wat, alleen hoe snel bevriest de boel als het in zo'n constructie op het dak staat? Heeft iemand er toevallig één in gebuik?

Overigens heb ik op het schuine dak 3840 Wp zonnepanelen liggen en wil ik de ruimte op de aanbouw die over zou blijven ook vol leggen.
Grolsch schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:14:
[...]

Je kunt natuurlijk (mede gezien de geringe hoeveelheid warmteverlies wat je hebt) ook gewoon nachtverlaging toepassen zodat je 's nachts niets hoort.

Hier pas ik 1 graad nachtverlaging toe vanaf 2200 tot 1000 wat er in de praktijk op neerkomt dat de WP uit staat in deze periode.

5KW is al redelijk overkill voor je woning, maar veel kleiner vind je geen fatsoenlijke WP's volgens mij :P
Tot nu toe gaat het prima met de aanvoer temperatuur van de CV ketel op 45 graden. Het systeem lijkt geen probleem te hebben om alles op temperatuur te houden. Eventueel zou ik natuurlijk later radiatoren kunnen vervangen als het toch niet goed blijkt te werken.

Nu alleen nog op zoek naar de beste opstelplaats... Buitenunit in de tuin en vervolgens 10 meter horizontaal en 3 verdiepingen verticaal leidingen gaan trekken lijkt me niet erg efficient toch? Anders toch maar eens gaan kijken of zo'n HydroCap wat is. Qua opstelling ideaal omdat het direct boven m'n huidige CV zou kunnen, alleen vraag ik me af wat het qua onderhoud voor extra kosten met zich mee brengt.
Hoe vaak heb je onderhoud aan de buitenunit nodig?
@orillion voor een split geen enkel probleem, een Monoblock kan ik niet beoordelen.

• Pietje555
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:32
Met groter plaatje...

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20-03 23:00
@orillion Ik neem aan dat daar nu de cv ketel hangt, daar zit meestal 22 mm aan, kun je deze leidingen verlengen tot in de kruipruimte, dan kan je de unit op de oprit plaatsen ?

22 mm is wel krap voor een Pana 5kw All in one, dus wellicht een split 3 kw beter voor je.

Heb je de koevlaas formule al gedaan (zie beginpost), welk vermogen kom je op uit ?

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:59
Cees-JanH schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:36:
@orillion Ik neem aan dat daar nu de cv ketel hangt, daar zit meestal 22 mm aan, kun je deze leidingen verlengen tot in de kruipruimte, dan kan je de unit op de oprit plaatsen ?

22 mm is wel krap voor een Pana 5kw All in one, dus wellicht een split 3 kw beter voor je.

Heb je de koevlaas formule al gedaan (zie beginpost), welk vermogen kom je op uit ?
Ik denk dat er 22mm leidingen tot in de trapkast lopen, dus dan zit je zo in de kruipruimte, maar split klinkt dan beter inderdaad. Volgens de koevlaas formule zou ik met zo'n 4kW uit moeten kunnen.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-03 19:51
@Bram-Bos Goed verhaal, handig gespeeld. Toch even de warmtepomp aangehaald.

• R Kuipers
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 01-03 20:54
Jan Treur schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 06:37:
[...]
Dit merk kan ver terugmoduleren, in mijn geval tot 16%. Binneneenheid hoor je niet anders dan circuleren van het water van het CV systeem. Buiteneenheid hoor je alleen wat meer bij SWW bereiding (hooguit 20 minuten per etmaal) en wanneer het vriest buiten; anders niets of alleen maar licht ruisen van de luchtstroom als je buiten staat. Je kunt een keer komen luisteren als dat niet al te ver weg is (bij Alkmaar). Ik heb de General Waterstage HT lucht-water warmtepomp type WH16 / WOH14RIYF.
Jan, waar vind ik ergens informatie hoever een Fujitsu warmtepomp terug kan moduleren?

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-03 10:35
Copitano schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:48:
@Chris_82

[...]

1) Kan ik de kabel tussen Elga en thermostaat gewoon doorknippen (spanningloos :) ) en dan de OTGW er tussen zetten?
ja
2) Als ik de OTGW tussen de kamerthermostaat en de Elga hang (gewoon op de aanwezige twee draadskabel tussen thermostaat en Elga) heeft dat dan invloed op de aansturing van de ketel?
Nee, zou niet moeten. Je monitort immers alleen het verkeer tussen je thermostaat en de Elga.
3) Wat zou in mijn geval de beste optie zijn om eenvoudig uit te lezen in Domoticz op de Pi en dan via Influx=>Grafana?
sorry, kan ik je niet mee helpen.
4) Als ik ook de CV-ketel wil monitoren, heb ik dan een tweede OTGW nodig tussen de Elga en de CV-ketel?
ja
5) Heeft dat dan invloed op de aansturing van de CV-ketel door de Elga, bijvoorbeeld op de ingestelde max Ta van de CV-ketel?
nee, dat verwacht ik niet.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 08:36
Wat is eigenlijk de beste opstelling voor de warmtepomp op het garagedak. Ik zie 2 verschillende opstelling.

1 = Strak met de achterkant tegen de gevel. 2 = haaks op de gevel.

Zijn er bepaalde functionele voor of nadelen om hem op manier 1 of 2 op het dak van de garage te monteren?

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:07
Grolsch schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:47:

zelf heb ik alles h.o.h. 10, buis Ø18 en groepen van zo'n 80 á 90 meter lang.
Weet je toevallig welk type buis door je installateur is gebruikt? En hoe is het bevestigd?

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

B152 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:46:
Wat is eigenlijk de beste opstelling voor de warmtepomp op het garagedak. Ik zie 2 verschillende opstelling.

1 = Strak met de achterkant tegen de gevel. 2 = haaks op de gevel.

Zijn er bepaalde functionele voor of nadelen om hem op manier 1 of 2 op het dak van de garage te monteren?
Tegen de gevel moet de fan het werk doen, als je hem op Z/W zet helpt de wind de fan

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• LangeFries
Gasschuif schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:45:
[...]

Tegen de gevel moet de fan het werk doen, als je hem op Z/W zet helpt de wind de fan
[Afbeelding]
Er zijn meestal wel maximale windbelastingen gespecificeerd. Meestal wordt een luwe positie geadviseerd.
Gasschuif schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:45:
[...]

[Afbeelding]
Je wilt niet dat de ZW storm je fan op gang helpt, of zelfs elektronica opblaast.
Je wilt ook niet dat de oosten wind, die vaak bij ijzige kou fink roet in het eten van de regeling van de warmtepomp gooit. De lucht die door de warmtepomp al afgekoeld is, wil je niet terug geblazen hebben door een oosten wind.

Hier staat de unit met fan richting het zuiden, condensor dus op noord.

Maar vaak is door draaiwind langs gevels en daken er geen touw meer aan vast te knopen waar nu de meeste wind vandaan zal komen

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
En niet te dicht tegen de gevel natuurlijk. De lucht moet natuurlijk wel makkelijk weg kunnen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

DJT schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Weet je toevallig welk type buis door je installateur is gebruikt? En hoe is het bevestigd?
Ik heb het niet zelf gecontroleerd, maar de tekening is gemaakt door Henco, en als omschrijving staat er "Synthetic tube 18mm"

Bevestiging hebben ze gedaan op een soort van "betonnetten" met zo'n speciaal draadknoopapparaat.

Ik heb nog een paar "oude" foto's weergevonden:

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Oxellaar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:56:
[...]

Je wilt niet dat de ZW storm je fan op gang helpt, of zelfs elektronica opblaast.
Je wilt ook niet dat de oosten wind, die vaak bij ijzige kou fink roet in het eten van de regeling van de warmtepomp gooit. De lucht die door de warmtepomp al afgekoeld is, wil je niet terug geblazen hebben door een oosten wind.

Hier staat de unit met fan richting het zuiden, condensor dus op noord.

Maar vaak is door draaiwind langs gevels en daken er geen touw meer aan vast te knopen waar nu de meeste wind vandaan zal komen
Je hebt zeker een punt met de koude oosten wind, heb ik hier ook meegemaakt. ook hier draait en wervelt het om het huis. Ik heb een windvaan op de dijk. Met oostenwind gaat de fan in "overdrive" mode tegen de wind in. Gaat prima, maar kost wel ietsje meer vermogen natuurlijk.

Hier de makkelijke keuze pal op Z/W, dus zo gedaan, midden in de tuin weliswaar. Kwam qua plaatsing goed uit met de locatie leidingwerk.

Ik ben ooit naar een storing geweest (hoogte 95 M boven maaiveld...) waar de condensor fans door de wind aangeblazen op turbo speed de verkeerde kant op draaiden, en er thermisch uit gingen tijdens een start. Is destijds opgelost door frequentieregelaars met ingesteld hoog startkoppel en met DC op de wikkelingen tijdens stilstand (fungeert als rem als ik mij dat goed herinner)

@LangeFries De B.L. unit hier weegt 103 kg, zie ik nog niet zo snel omwaaien... ;)

Gasschuif wijzigde deze reactie 13-01-2019 22:36 (4%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

Gasschuif schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Je hebt zeker een punt met de koude oosten wind, heb ik hier ook meegemaakt. ook hier draait en wervelt het om het huis. Ik heb een windvaan op de dijk. Met oostenwind gaat de fan in "overdrive" mode tegen de wind in. Gaat prima, maar kost wel ietsje meer vermogen natuurlijk.

Hier de makkelijke keuze pal op Z/W, dus zo gedaan, midden in de tuin weliswaar. Kwam qua plaatsing goed uit met de locatie leidingwerk.
die overdrive overwint de wind vaak wel, alleen kan de wind direct weer aangezogen worden om nogmaals door de verdamper te gaan.
En dat wil je voorkomen.
Ik ben ooit naar een storing geweest (hoogte 95 M boven maaiveld...) waar de condensor fans door de wind aangeblazen op turbo speed de verkeerde kant op draaiden, en er thermisch uit gingen tijdens een start. Is destijds opgelost door frequentieregelaars met ingesteld hoog startkoppel en met DC op de wikkelingen tijdens stilstand (fungeert als rem als ik mij dat goed herinner)
Klopt, een DC motor heeft een dood punt, maar dat komt door de permanente magneet.
Hoe dat met DC op een AC spoel zit weet ik niet, maar het zal een magnetisch veld opwekken waarschijnlijk. Alleen dan aantrekkent ipv afstotend?
@LangeFries De B.L. unit hier weegt 103 kg, zie ik nog niet zo snel omwaaien... ;)
Uhm... 103kg is voor een beetje harde wind als een blaadje. Ik heb al VRF units van 500kg plat zien gaan. Stonden netjes op kunststof balkjes, alleen geen echte ballast eronder.
Pas nog een flinke chiller van Western, gewoon op zn kant. Stond er al jaren.

Nu staat jouw unit gewoon op het maaiveld toch?
Dan loop je wel minder risico.

• B152
@Gasschuif @LangeFries @Oxellaar @BarryH Dank voor jullie antwoord.

Nu zit ik precies met de achterkant van de woning op ZW dus dat zou mooi uitkomen. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht dat het in die zin gunstig kan zijn.

Aan de andere kant vangt die misschien wel weer teveel wind bij een flinke storm, met alle gevolgen van dien. Ik kan mij nog voorstellen dat de electronica daarvoor beschermd is maar dat is wel een volledige aanname van mijn kant.

Ik zou mij dan eerder zorgen maken om omvallen bij storm of wind in de tegengestelde richting. Vanuit die redenatie lijkt een positie tegen de gevel mij dan beter. Misschien op 50 cm afstand oid.

Nu we toch bezig zijn nog een andere vraag. Hoe moet ik dat zware apparaat in hemelsnaam op mijn dak krijgen? Ik zou een steigertje kunnen huren. Een andere oplossing zou zoiets kunnen zijn:

Ik heb nog 2 grote steigerhout planken staan en een oude bezemsteel. Wanneer ik 2 stokjes maak en een plank met voldoende gaten moet die met 2 man wel omhoog te werken zijn. Lijkt me wel wat :9

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:57
B152 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:02:

Nu zit ik precies met de achterkant van de woning op ZW dus dat zou mooi uitkomen. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht dat het in die zin gunstig kan zijn.

Aan de andere kant vangt die misschien wel weer teveel wind bij een flinke storm, met alle gevolgen van dien. Ik kan mij nog voorstellen dat de electronica daarvoor beschermd is maar dat is wel een volledige aanname van mijn kant.

Ik zou mij dan eerder zorgen maken om omvallen bij storm of wind in de tegengestelde richting. Vanuit die redenatie lijkt een positie tegen de gevel mij dan beter. Misschien op 50 cm afstand oid.

Nu we toch bezig zijn nog een andere vraag. Hoe moet ik dat zware apparaat in hemelsnaam op mijn dak krijgen? Ik zou een steigertje kunnen huren. Een andere oplossing zou zoiets kunnen zijn:

[Afbeelding: rek]

Ik heb nog 2 grote steigerhout planken staan en een oude bezemsteel. Wanneer ik 2 stokjes maak en een plank met voldoende gaten moet die met 2 man wel omhoog te werken zijn. Lijkt me wel wat :9
Ik heb een kanalenlift gebruikt en dat ging prima met een Pana 9kW (y)
Dus die staat nu op het platte dak.

Moet eerlijk bekennen dat ik laatst met de harde wind toch even een kijkje heb genomen.
Ding staat nog steeds op dezelfde plek en er zit weinig beweging in als ik deze handmatig aan de bovenkant om wil trekken maar toch dat gevoel.... :+

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-03 15:15
Ik heb in deel 3 van deze reeks een hoop gelezen over condenswater van defrost en de afvoer ervan, ik was benieuwd wat nu anno 2019 iedereen denkt over het plaatsen van een warmtepomp in de tuin op de grond, en dan specifiek:
- monteren vast aan de grond of op dempers
- afvoer condenswater: drainiagebuis ingraven? Gewoon lekker laten lopen? kiezelbed?
- 1 liter per dag of 100?
- hoogte ivm flinke sneeuwval?

Ik heb dit al staan:

rechterbuis is voor F-gas en elektra, middelste buis 70mm 1meter diep was een poging tot drainagebuis, maar 10 liter duurt ongeveer een dag dus dat gaat niet helpen :P

Ik neig er nu erg naar om gewoon oppervlak 1m x 1.5m flinke tegels te leggen bovenop het beton en daar de WP meteen bovenop te zetten, maar doe het niet graag twee keer...

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Oxellaar schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:56:
[...]
Uhm... 103kg is voor een beetje harde wind als een blaadje. Ik heb al VRF units van 500kg plat zien gaan. Stonden netjes op kunststof balkjes, alleen geen echte ballast eronder.
Pas nog een flinke chiller van Western, gewoon op zn kant. Stond er al jaren.

Nu staat jouw unit gewoon op het maaiveld toch?
Dan loop je wel minder risico.
De unit staat laag achter de dijk, op 60 cm steunen, maar wel een beetje "tussen het struikgewas" 8)
Hier nog de witte versie, nog niet in bedrijf gesteld.

Inmiddels is ie grijs. :) Ook het linker zijdeel... Draait nu een maand of 3 naar volle tevredenheid.

Gasschuif wijzigde deze reactie 13-01-2019 23:52 (11%)

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:07
Ziet er keurig uit zo in het grijs, hoe heb je dat gedaan?

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17:44
R Kuipers schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:18:

Jan, waar vind ik ergens informatie hoever een Fujitsu warmtepomp terug kan moduleren?
Ik zie het % in het menu onder
  • Diagnose opwekker > Warmtepomp > Compressor modulerend (= Parameter 8413)
In de documentatie is zulke informatie moeilijker te vinden; dat geldt voor veel merken, het lijkt een door WP leveranciers goed bewaard geheim te zijn...

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

Jan Treur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 05:17:
[...]

Ik zie het % in het menu onder
  • Diagnose opwekker > Warmtepomp > Compressor modulerend (= Parameter 8413)
In de documentatie is zulke informatie moeilijker te vinden; dat geldt voor veel merken, het lijkt een door WP leveranciers goed bewaard geheim te zijn...
Gisteren heeft @R Kuipers wat datasheets gevonden van de Fujitsu WP's, maar zoals ik het lees valt dat verre terugmoduleren nogal tegen van de Fujitsu WP's.

Om de benodigde 7KW in het geval van @R Kuipers bij -10 te halen moet je bij Fujitsu al de 10KW variant hebben (die doet "maar" 7,33KW bij -10)

Dus de WO*A100LFTA doet bij -10 - Ta 35 nog 7,33KW maximaal
De WO*A100LFTA doet bij Tb +7 - Ta 35 nog 3,20KW

De Mitsu PUHZ-SW75YAA heeft de volgende gegevens

Tb - 10 - Ta 35 maximaal vermogen 8,4KW
Tb + 7 - Ta 35 minimaal vermogen 2,9KW

Ook op getallen als COP en geluid presteert de Mitsubishi op alle fronten beter.

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

DJT schreef op maandag 14 januari 2019 @ 00:37:
Ziet er keurig uit zo in het grijs, hoe heb je dat gedaan?
De panelen er een voor een afgehaald, en binnen in de garage met de roller/kwast geverfd. Sigma exterieur Ral 7016.
Van te voren weel een licht schuurtje met zeer fijne korrel en goed ontvetten voor goede hechting. Tip van mijn installateur.

Gasschuif wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:48 (3%)

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:20
Op de site gasloosvooriedereen.jouwweb.nl staat nu ook een filmpje. Het kneuterige filmpje werkte mij op de lachspieren: de man zit ongeïnteresseerd aan van alles en nog wat te friemelen, de hond loopt in beeld. Mooiste is nog dat de man de handen bij in de mouwen doet, alsof hij koude handen heeft. Dat kan natuurlijk altijd, ook met warmtepomp of CV. Maar het is niet tekenend voor 'kijk eens hoe lekker warm het hier in huis is'. 😀
En ze gaan er nog meer maken; ik ben benieuwd!

Ze vertellen dat ze de gasrekening zo hoog vonden, en dat dat een reden was om van het gas af te gaan. Okay, die gedachte had een paar jaar geleden ook. Nu hebben ze een installatie waarbij ze hetzelfde betalen, maat nu aan elektriciteit. Ik heb op een foto de oude CV ketel zien staan; ik denk dat ze meer konden besparen door er een nieuwe HR ketel neer te hangen en de CV goed in te regelen.

Verder zijn ze qua stroom 'zelf voorzienend'.. met 12 paneeltjes. De 22 van mij wekken soms nog geen 1kWh per dag op, terwijl er 20kWh de WP in gaat op zo'n dag... Knap staaltje werk hoor!

Fullpower wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:54 (17%)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-03 07:33

Wailing_Banshee

You're Next

Fullpower schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:38:

Ze vertellen dat ze de gasrekening zo hoog vonden, en dat dat een reden was om van het gas af te gaan. Okay, die gedachte had een paar jaar geleden ook. Nu hebben ze een installatie waarbij ze hetzelfde betalen, maat nu aan elektriciteit. Ik heb op een foto de oude CV ketel zien staan; ik denk dat ze meer konden besparen door er een nieuwe HR ketel neer te hangen en de CV goed in te regelen.
Hun gasrekening was ook schrikbarend hoog... Hoekhuis uit de jaren '60 en meer dan 4000m3 gas per jaar? Wij hebben een vrijstaand huis uit '00 (van de vorige eeuw...) en gebruiken minder dan 2000m3. En wij hebben onze CV ook niet goed ingeregeld (volgens mij zouden wij daar ook wel wat winst uit kunnen halen).

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:27 (0%)
Reden: niet de derde dimensie vergeten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Fullpower schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:38:
Op de site gasloosvooriedereen.jouwweb.nl staat nu ook een filmpje. Het kneuterige filmpje werkte mij op de lachspieren: de man zit ongeïnteresseerd aan van alles en nog wat te friemelen, de hond loopt in beeld. Mooiste is nog dat de man de handen bij in de mouwen doet, alsof hij koude handen heeft. Dat kan natuurlijk altijd, ook met warmtepomp of CV. Maar het is niet tekenend voor 'kijk eens hoe lekker warm het hier in huis is'. 😀
En ze gaan er nog meer maken; ik ben benieuwd!

Verder zijn ze qua stroom 'zelf voorzienend'.. met 12 paneeltjes. De 22 van mij wekken soms nog geen 1kWh per dag op, terwijl er 20kWh de WP in gaat op zo'n dag... Knap staaltje werk hoor!
Hij was toch de "uitvinder" van een systeem waarbij ie met elektrische boilers z'n huis verwarmd? Die had inderdaad zo'n indrukwekkend overkomen in nieuwsberichten e.d. :P

Het trieste is dat ze ook daadwerkelijk een podium krijgen van verschillende media...
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Hun gasrekening was ook schrikbarend hoog... Hoekhuis uit de jaren '60 en meer dan 4000m2 gas per jaar? Wij hebben een vrijstaand huis uit '00 (van de vorige eeuw...) en gebruiken minder dan 2000m2. En wij hebben onze CV ook niet goed ingeregeld (volgens mij zouden wij daar ook wel wat winst uit kunnen halen).
als de hoogte maar 0,0001m is, dan maakt het m2 gas niet veel uit ;)

kmf wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:13 (15%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-03 07:33

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Hij was toch de "uitvinder" van een systeem waarbij ie met elektrische boilers z'n huis verwarmd? Die had inderdaad zo'n indrukwekkend overkomen in nieuwsberichten e.d. :P

Het trieste is dat ze ook daadwerkelijk een podium krijgen van verschillende media...
ja, als je dat van hun panelen leest, wil ik dat ook wel hebben! Met 12 panelen en 50kWh aan batterijen... En ik neem aan zonder de hoofdprijs te betalen.
als de hoogte maar 0,0001m is, dan maakt het m2 gas niet veel uit ;)
Whoops...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:57

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

[Afbeelding: rek]

Gewoon even het dak op tillen ;) ik heb maar 6 zonnnepalenen, de andere zijn van de buurman. Binnendeel met boiler paste precies door het dakraam.

Voor mij was dit makkelijk als kraanmachinist, spul van de baas lenen, spullen van bij de instalateur ophalen en thuis even hengelen met een collega.

Afhankelijk van de grootte van de kraan kan het vanaf zo'n 300 euro inclusief btw. Met een kanaallift ofzo kan je ook een eind komen.

http://i63.tinypic.com/33dupdw.jpg

http://i66.tinypic.com/11ae3xv.jpg

http://i63.tinypic.com/25p5oow.jpg

• Fullpower
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:28:
[...]

ja, als je dat van hun panelen leest, wil ik dat ook wel hebben! Met 12 panelen en 50kWh aan batterijen... En ik neem aan zonder de hoofdprijs te betalen.
Ik denk dat ze aanvankelijk zijn begonnen om alleen huis te voeden via de accu's; lampjes, koelkastje, etc. En dat zal best wel gaan met 50kWh aan accu's... in de zomer. In de winter krijgt hij die accu gewoon niet vol, en kun je er dus ook niet lang op draaien. Nu is 50kWh aan accu's best veel. Op een gegeven moment zijn de accu's vol, en dan? Terugleveren naar het net: nee, dat deden ze niet. In de zomer krijg ik het nooit op zonder verspillend bezig te zijn. Ik heb zelf eens zitten rekenen met 10kWh ofzo. Ik zou het eigen verbruik dan van 25 naar 70% ofzo kunnen krijgen. Maar voorlopig nog veels te duur. Maar de man van gasloosvooriedereen maakt veel gebruik van sloop spul; ik zag zijn vrouw van alles uit elkaar slopen op youtube.

En toen werd de verwarming geelektrificeerd. Maar dat kan natuurlijk allemaal niet meer op de zonnepanelen en al helemaal niet op de accu's.

Wat mij kromme tenen bezorgd is dat 'zulke mensen' denken slimmer te zijn dan 'de geleerden'. En alles af doen als onzin. Woorden als 'zelf voorzienend' hoor je vaak, maar dat slaat nergens op natuurlijk. Ik heb een flinke mail naar ze gestuurd om eea uitgelegd te krijgen, maar ze gaan nergens op in.

Dan zeg ik maar: ergert u niet, verwonderd u alleen.

(Maar die video's blijven leuk😀)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• B152
Dat is wel het betere werk maar iets te veel van het goede om hem op het garagedak te krijgen.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Inpakken tegen beschadigingen, spanbanden eromheen. 2 vrienden op de dakrand die hem omhoog trekken jijzelf duwt het eerste stukje vanaf de grond. Daarna natuurlijk niet eronder gaan staan. Zo heb ik wel apparaten van 90+ kg verplaatst.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Jan Treur
Grolsch schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:34:
......
Dus de WO*A100LFTA doet bij -10 - Ta 35 nog 7,33KW maximaal
De WO*A100LFTA doet bij Tb +7 - Ta 35 nog 3,20KW

......

De Mitsu PUHZ-SW75YAA heeft de volgende gegevens

Tb - 10 - Ta 35 maximaal vermogen 8,4KW
Tb + 7 - Ta 35 minimaal vermogen 2,9KW
Interessant cijfermateriaal; ik heb dat bij mijn type nooit gehad of gevonden.

Waarom vergelijk je eigenlijk max en min voor verschillende buitentemperaturen? Moet je die niet (ook) voor dezelfde omstandigheden vergelijken?

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Minimaal is interessant als je zachtjes moet verwarmen (dus bij +5 tot +15) en maximaal bij vorst (dus -10)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Jan Treur
Ik probeer uit te vinden wat dat getoonde percentage bij mij uitdrukt. Ik denk niet dat dat verschillende buitensituaties met elkaar vergelijkt.

Jan Treur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:40:
[...]

Interessant cijfermateriaal; ik heb dat bij mijn type nooit gehad of gevonden.

Waarom vergelijk je eigenlijk max en min voor verschillende buitentemperaturen? Moet je die niet (ook) voor dezelfde omstandigheden vergelijken?
Omdat het bij -10 niet interessant is wat het minimale niveau is, en het bij Tb+7 niet interessant is wat het maximale vermogen is.

Pijnpunten bij een WP zijn het max vermogen bij -10 en het minimale vermogen bij hogere Tb's
Jan Treur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:54:
Ik probeer uit te vinden wat dat getoonde percentage bij mij uitdrukt. Ik denk niet dat dat verschillende buitensituaties met elkaar vergelijkt.
Ik denk frequentie van de compressor, maar zoals ik al eerder aangegeven heb, heb je daar niet zoveel aan. Het gaat om concrete cijfers bij realistische Ta's.

De Mitsu moduleert ook terug naar 16%, zie de Tabel.
14.8KW bij Ta25, Tb +20
2,3KW bij Ta60, Tb +12

Dus theoretisch kan de Mitsu terugmoduleren tot 15,55%, je hebt er alleen in beide situaties geen ene pepernoot aan in de praktijk :P

Wat van belang is, dat is het max vermogen bij -10 bij een bruikbare Ta (stel 35 graden bij v.v.), en het minimale vermogen bij Tb +10 bij Ta 25.

• Jan Treur
Heeft die compressorfrequentie dan nog wel een relatie met het opgenomen (input) vermogen, of zelfs dat ook al niet?

Als het percentage bij mij laag is, hoor je de WP ook niet meer, dat zou toch iets te maken moeten hebben met hoeveel stroom hij verbruikt, denk je dan.

Jan Treur wijzigde deze reactie 14-01-2019 18:18 (43%)

Jan Treur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:13:
Heeft die compressorfrequentie dan nog wel een relatie met het opgenomen (input) vermogen, of zelfs dat ook al niet?

Als het percentage bij mij laag is, hoor je de WP ook niet meer, dat zou toch iets te maken moeten hebben met hoeveel stroom hij verbruikt, denk je dan.
De hoeveel stroom (input) is weer afhankelijk van de COP, en daarin blinkt de Fujitsu nu ook niet uit in vergelijking met de Mitsu. En nu staat de Mitsu ook al niet bekend als COP killer. Qua COP doen de pana's het beter.

Als ben ik wel benieuwd hoe de nieuwe Mitsu's qua COP presteren, want in vergelijking met de oude serie (die ik helaas heb) doen de nieuwen het (op papier althans) op alle fronten aanzienlijk beter.

Ik zie alleen maar extreem lage (E) vermogens bij hoge Tb's (+15 graden).

Bij 1200Watt bij Tb +7 draait de WP volgens mij op dezelfde frequentie als 900Watt bij Tb+15. Het verschil zit hem in de COP..

@Dylantje2 het wordt tijd je stooklijn iets aan te passen, een lagere Ta bij deze Tb, want je kamer temperatuur loopt op van 21 graden naar boven de 22 graden :P Je bent nu kWh's aan het weggooien 8)

En kijk ik er nu overheen, of staat nergens het totale dagverbruik vermeld in je Grafana :?

Grolsch wijzigde deze reactie 14-01-2019 18:35 (22%)

• Jan Treur
Als je de WP al wat langer hebt, het zesde stookseizoen bij mij nu, dan kun je langzamerhand weer uit gaan kijken naar hoe je kunt upgraden nadat hij afgeschreven is...

Ach, als het goed werkt, mooi laten gaan. Volgend jaar komt er weer een nieuw model, en over 3 jaar weer. Zo kun je wel bezig blijven natuurlijk.

Maar ik had je al een aantal keren horen "roepen" over die tot 16% terugmoduleren, en het leek mij al heel sterk, maar de tabellen die @R Kuipers gevonden heeft bevestigen wat ik al dacht. (Dat ook Fujitsu kookt met water :P )

• Jan Treur
Ik heb een paar jaar geleden eens telefonisch geinformeerd naar dat terugmoduleren bij de importeurs van de Pana en de Mitsu, omdat ik er vragen over kreeg; en die mensen bij de importeurs spraken ook over percentages. Ik had toen niet de tegenwoordigheid van geest om te vragen waar die percentages dan wel precies voor stonden. Ze waren er toen bijvoorbeeld trots op dat de toen net nieuw uit te komen H serie wel tot 20 a 25% kon terugmoduleren, i.t.t. de oudere series die niet verder kwamen dan rond de 40%.

Allemaal leuk die cijfers, maar laat ze je maar eens exact uitleggen in welk verband en in welke omstandigheden die percentages van toepassing zijn.

Eigenlijk moesten ze gewoon alle WP leveranciers verplichten van die uitgebreide tabellen te maken zoals Mitsubishi doet. Dat zou het vergelijken een stuk makkelijker maken. Zelfde als het noemen van vermogens bij sommige fabricanten. Het slaat als een k*t op een drumstel af en toe. De 7,5KW variant van Mitsu levert bijvoorbeeld meer vermogen als de 10KW van Fujitsu als het er toe doet (-10).

Maar we worden steeds wijzer in dit topic, en hoe goed gebekt de verkoper/importeur ook is, wij komen wel achter de feiten >:)

@Jan Treur wat is het minimale e vermogen wat jij gezien hebt bij welke Ta en welke Tb :?

Grolsch wijzigde deze reactie 14-01-2019 19:00 (6%)

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:30

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:53:
[...]

Hun gasrekening was ook schrikbarend hoog... Hoekhuis uit de jaren '60 en meer dan 4000m3 gas per jaar? Wij hebben een vrijstaand huis uit '00 (van de vorige eeuw...) en gebruiken minder dan 2000m3. En wij hebben onze CV ook niet goed ingeregeld (volgens mij zouden wij daar ook wel wat winst uit kunnen halen).
Van zijn rekensommen klopt geen hout.
4000m^3 is onmogelijk te vervangen met 12000kWh..
2000m^3 ook trouwens.

Of ze hebben voorheen veel minder dan 2000m^3 gas verbruikt, of ze krijgen straks een afrekening van 32000kWh.. (of hun oude gasmeter of CV ketel deugde niet.. dat kan ook nog..)

Dan ben je toch mooi 3000 euro in een jaar extra kwijt aan elektrische energie... dan wordt een warmtepomp (l/w of L/L) wel heel snel een aanlokkelijk alternatief... ook al verwarm je op de echt koude dagen bij met een COP van 1.

Wel zonde voor deze mensen dat ze denken dat voor hen andere natuurwetten gelden. Ik hoop dat iemand ze kan behoeden voor deze blunder voordat het hele nare financiële gevolgen voor ze heeft.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Fullpower
Grolsch schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:25:
[...]

De hoeveel stroom (input) is weer afhankelijk van de COP, en daarin blinkt de Fujitsu nu ook niet uit in vergelijking met de Mitsu. En nu staat de Mitsu ook al niet bekend als COP killer. Qua COP doen de pana's het beter.
Ik heb hier zo'n Pana H-serie. Ook mijn apparaat heb ik nog geen wonderen zien doen: bij W35A7 doet hij iets boven de 4. Die mooie COP van 4,84 is vast gemeten met hun eigen monitoring😂

Eergisteren deed hij een dag COP van 4,3, en dat vond ik best mooi.👍

Ik heb lang geleden al eens wat info opgevraagd over de minimale vermogens bij verschillende Ta's en Tb's, maar het blijft erg stil. Waarschijnlijk ís die info er gewoon niet.

Als ik kijk naar het minimum opgenomen vermogen dan is dat
Bij de Pana iets minder dan 1kW. Compressor lijkt gespecd op 4,5kW. Dus het minimum modulatie percentage zit idd tussen de 20 en 25%. En dat zegt natuurlijk niet veel, want bij een COP van 4 zit je nog op 4kW thermisch. En dan zit net onder de 50% van het maximum van 9kW. Eigenlijk kun je de minimum vermogend grofweg uit de COP tabel halen van de Pana: COP bij een bepaalde Ta en Tb maal 1kWatt te doen. (En dan nog een beetje minder, want de tabel lijkt een beetje optimistisch😉).

(Zelfde verhaal over wat die 3 stille modi nou precies doen: niemand kan het mij vertellen. Ook de installateur niet.)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wat betreft m'n 14kW Zubadan, het laagste wat ik op de stroomverbruikmeter zie is ~1,2kW, verder terugmoduleren kan hij wss niet.

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:46
Fullpower schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:33:
[...]

Ik heb hier zo'n Pana H-serie. Ook mijn apparaat heb ik nog geen wonderen zien doen: bij W35A7 doet hij iets boven de 4. Die mooie COP van 4,84 is vast gemeten met hun eigen monitoring😂

Eergisteren deed hij een dag COP van 4,3, en dat vond ik best mooi.👍

Ik heb lang geleden al eens wat info opgevraagd over de minimale vermogens bij verschillende Ta's en Tb's, maar het blijft erg stil. Waarschijnlijk ís die info er gewoon niet.

Als ik kijk naar het minimum opgenomen vermogen dan is dat
Bij de Pana iets minder dan 1kW. Compressor lijkt gespecd op 4,5kW. Dus het minimum modulatie percentage zit idd tussen de 20 en 25%. En dat zegt natuurlijk niet veel, want bij een COP van 4 zit je nog op 4kW thermisch. En dan zit net onder de 50% van het maximum van 9kW. Eigenlijk kun je de minimum vermogend grofweg uit de COP tabel halen van de Pana: COP bij een bepaalde Ta en Tb maal 1kWatt te doen. (En dan nog een beetje minder, want de tabel lijkt een beetje optimistisch😉).

(Zelfde verhaal over wat die 3 stille modi nou precies doen: niemand kan het mij vertellen. Ook de installateur niet.)
Zo’n Pana H-serie? Je verhaal is voor de 9, de H5 zit met het laagst opgenomen vermogen net boven de 200 kWh, 212 kWh is het laagste wat ik gemeten heb, dus geen pana waarden. Op het Duitse forum komen ze zelfs tot 187, maar dat heb ik niet gezien. Met de huidige Tb van 5 draait hij 365 kWh bij een Ta van 27 en een kamertemperatuur van 20,9

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• Fullpower
mightym schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:11:
[...]

Van zijn rekensommen klopt geen hout.
4000m^3 is onmogelijk te vervangen met 12000kWh..
2000m^3 ook trouwens.

Of ze hebben voorheen veel minder dan 2000m^3 gas verbruikt, of ze krijgen straks een afrekening van 32000kWh.. (of hun oude gasmeter of CV ketel deugde niet.. dat kan ook nog..)

Dan ben je toch mooi 3000 euro in een jaar extra kwijt aan elektrische energie... dan wordt een warmtepomp (l/w of L/L) wel heel snel een aanlokkelijk alternatief... ook al verwarm je op de echt koude dagen bij met een COP van 1.

Wel zonde voor deze mensen dat ze denken dat voor hen andere natuurwetten gelden. Ik hoop dat iemand ze kan behoeden voor deze blunder voordat het hele nare financiële gevolgen voor ze heeft.
Ik denk ook dat ze iets niet goed hebben gehad: de oude ketel had vast een niet zo best rendement. En nu zijn ze (en blijven ze) in de waan dat de omrekenjng waar ze op komen altijd em voor iedereen klopt.

Ze hebben volgens mij ongeveer 2500m3 gas vervangen door 16000kWh (want ze kwamen van 4000m3 en vorig 16000kWh én 1200m3)... Die 1200m3 was van de schuur, en die hebben ze nu ook op het systeem aangesloten. exacte getallen heb ik niet meer in het hoofd.

Ik had een gasverbruik van 1000m3 voor CV. Nu staat de Kamstrup op 4400kWh. Stookseizoen is ook wel zo'n beetje op de helft. Als het jaar rond us heeft de WP 'gewoon' 8000 tot 9000 kWh geleverd: hier klopt de natuurkunde gelukkig wel😁

Het is in mijn ogen niet gek dat je je huis met COP 1 verwarmd. Dat wordt in andere landen ook gedaan. Al heb ik er energie-technisch wel moeite mee. Maar hun doel was juist om die hoge gasrekening kwijt te raken. Nu betalen ze hetzelfde aan elektrisch. Wat is de winst? Wat heb ik gemist? Zal in de toekomst misschien iets voordeliger worden.

Met zulke gas hoeveelheiden als die mensen van gasloosvooriedereen is de bussinescase voor WP zo rond😀

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:02
@t.oswald Wat bedoel je met die waardes van 212 of 187kWh? Voor wat periode is dat?

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Fullpower
t.oswald schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Zo’n Pana H-serie? Je verhaal is voor de 9, de H5 zit met het laagst opgenomen vermogen net boven de 200 kWh, 212 kWh is het laagste wat ik gemeten heb, dus geen pana waarden. Op het Duitse forum komen ze zelfs tot 187, maar dat heb ik niet gezien. Met de huidige Tb van 5 draait hij 365 kWh bij een Ta van 27 en een kamertemperatuur van 20,9
Nieuwste type Pana (H-serie), maar dan inderdaad wel de 3-fasen 9kW versie (met dubbele fan). Want die 1 fase versie van 7 of 9 kW vond ik qua specs wat tegenvallen.

@!null hij bedoelt Wh (Watt) neem ik aan.

@t.oswald De Panasonic H5 kan inderdaad erg ver terugmoduleren, MAAR wederom, gegoochel met cijfers. Want Panasonic noemt het een 5KW, maar doet nog maar 4,5KW bij -10.

Dit is niet erg, als je het maar weet, en als het maar duidelijk is naar de consument.

Als je dit vergelijkt met de Mitsu waarvan de 5KW modellen ook daadwerkelijk 5KW halen bij -10 kan deze terug tot zo'n 400Watt elektrisch.

Neemt niet weg dat het in sommige situaties natuurlijk wel ideaal is dat een WP ver terug kan moduleren, maar in veel situaties (waaronder die van mij zelf) is het helemaal niet nodig dat een WP zo ver terug kan.

Ik heb nog het oude type Zubadan, en die is ronduit slecht in terugmoduleren met een Ta <30 graden.

Grolsch wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:09 (6%)

• Stephanoff
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:39

Ik heb een steiger gehuurd (10m werkhoogte) en een ladderlift. Als je goed kijkt op onderstaande foto zie je m tegen de zijkant staan. Ging eenvoudig!

Volgens de windkaart komt de krachtigste wind bij ons vanuit het zuidwesten, de condensor staat nu op het zuiden gericht. Het zuidwesten is volledig dicht zoals je kan zien.

Tegen het omvallen heb ik voor de zekerheid een 2 meter lange rechthoekige alu koker bevestigd die bij de uiteinden op een stuk rubberen tegel rust (naast de rubberen bigfoots waar ie op staat).

100% Elektrisch - Hyundai Ioniq Electric - Panasonic 5kW Monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer 270C warmtepompboiler - 3500wp

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:02
@Grolsch Ik ben 1 van die mensen die heel blij is dat hij terug kan naar 200W!
(Maar ik kwam ook van maar 400m3 gasverbruik)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

!null schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:09:
@Grolsch Ik ben 1 van die mensen die heel blij is dat hij terug kan naar 200W!
(Maar ik kwam ook van maar 400m3 gasverbruik)
Bij zulke lage verbruiken kan ik me dat voorstellen.
Als je een kaars aansteekt in je woning hou je hem waarschijnlijk ook warm :P

Een Waxinelichtje geeft 30 Watt af las ik voorlaatst :P

http://www.energie-minder...armen-met-waxinelichtjes/

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:46
!null schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:00:
@t.oswald Wat bedoel je met die waardes van 212 of 187kWh? Voor wat periode is dat?
Dat kan je niet heel kort zeggen. Als de Tb boven de 12 graden komt kan ie rustig een hele dag zo laag doorpruttelen. Bij de huidige Tb moduleert ie natuurlijk niet zover meer terug. Als illustratie de waarden voor 30 en 31 december en vandaag. Gewogen graaddagen was toen beide dagen 10, dus een gemiddelde buitentemperatuur van 8 graden. Vandaag is de Tb hier rond de 6
https://tweakers.net/ext/f/BChxFYI2ibmmjPy0nN8uhTeH/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/Kzf7Y7kZwoHs0DrrhYChi7d9/thumb.png

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

Pagina: 1 ... 22 ... 56 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True