Net de Q teruggekeken en nu bezig met de post-Q show op F1TV. Ik vind de analyse van het team (en vooral Montoya) best treffend.
Ze laten in de GPS trace zien dat RUS flink wat tijd verliest in bocht 9 op LEC. Montoya merkt op dat RUS dus z'n batterij kan opladen tijdens het liften. En idd, bocht 10 tot finish loopt hij weer in op LEC, waarschijnlijk door het gebruik van die accu. Montoya vindt dit slim van Russell, maar je ziet Brundle kijken: dit hoort niet.
Ik zie het volgende:
- Russell jaagt als een dolle op de gele vlag af die hij prima boven aan de heuvel kan zien bij de ingang van bocht 9
- Op dit stuk is hij sneller dan LEC
- Besluit exact bij de vlag te liften om aan de regels te voldoen
- In die minisector levert hij idd wat tijd in tov LEC (+0,051s)
- Zodra hij VER aan de zijkant ziet staan, gaat hij weer vol op het gas
- Vervolgens maakt hij dat tijdverlies dubbel en dwars goed in de laatste minisector (-0.099s)
En dat wringt bij mij. Russel heeft nooit de intentie gehad om rustig aan te doen. Je kan je zelfs afvragen of dit hoort in een Q en of er dan dus blijkbaar maar met dubbel geel gezwaaid moet worden, om coureurs geen voordeel te laten hebben. Maar feit is dat je bij een gele vlag er rekening mee moet houden dat je mogelijk moet stoppen. Sorry, maar dat doet hij echt niet. Dit is precies aan de meetbare regel voldoen (liften), en er vervolgens nog voordeel uit halen ook. Ja, behoorlijk gewiekst, en blijkbaar mag het. Dit is absoluut niet het enige voorbeeld in de afgelopen 10 jaar F1 wat betreft minimaal liften bij een gele vlag, dus RUS valt in zekere zin niets te verwijten. Maar nu haalt hij er een pole mee. Zijn gedrag achter het stuur, zijn commentaar in de bocht en zijn gejuich op de boordradio na s/f, bewijst voor mij zeer sterk dat hij nooit in zijn hoofd heeft gehad om de ronde af te breken en er maximaal voordeel uit te halen.
En als klapper op de vuurpijl, sorry om te zeggen, maar een jaar geleden had dit nooit zo gebeurd kunnen zijn, vanwege het nieuwe motorregelement. Ik was niet al te negatief tot nu, maar dit is wel weer de overtreffende trap. Een snellere ronde kunnen afleggen door je accu te laden bij een gele vlag
[
Voor 6% gewijzigd door
Fauna op 27-06-2026 20:30
]