[F1 2026] Race 2 GP van China Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:35

Flabergasted

Prepare to die !

RoelandD schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Dat verbaasde me, maar aan deze kant net zo.
In December m'n jaar-abbo verlengd.
Gisteren gemailed "geen harvesting championship voor mij", en inmiddels heb ik m'n $$ (100%) al terug.
Pfff... kan dit opzeg gejank ook in een apart topic ?
Zo langzamerhand weten we het wel .. 8)7

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Flabergasted schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Pfff... kan dit opzeg gejank ook in een apart topic ?
Zo langzamerhand weten we het wel .. 8)7
Nee, dat gejank over het janken dan, dat is leuk.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:06
MazeWing schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Honda als motorleverancier:

[...]

En dan heb je eigenlijk nog 2022, 2023, 2024 en 2025 waarin ze voor een groot deel zijn opgegaan in Red Bull Power Trains.

Honda is dus wel degelijk een topper (geweest)!

Ford (Cosworth) heeft trouwens 176 wins op naam, dus ook die zijn heel succesvol geweest.

Wikipedia: Formula One engines
Bron perplexity

Als je het weer specifiek over de laatste 50 jaar wilt hebben (zeg 1975–nu), dan zijn vooral Ferrari, Renault en Mercedes de grote namen, maar Ferrari blijft overall bovenaan als motorfabrikant.

🤡 als ik dit moet geloven, maar klopt wel aardig met mijn netvlies

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:37
Heb 4 rondes van de herhaling gekeken, maar heb hem weer uitgezet. Het is jammer, maar dit vind ik echt gewoon niks aan om te kijken. Heb een goedkoop abbo via India maar denk dat ik zelfs die ga opzeggen al is het maar om een statement te maken.

Ieder zijn hobby, maar dit is het niet. Ieder in elk geval bedankt voor de gezelligheid de afgelopen jaren en bedankt voor het maken en onderhouden van deze topics. Het werd altijd gewaardeerd.

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

henri86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:28:
[...]

Batterijtje is nog niet zó simpel om weer te geven. Want wat wil je zien?
SoC? Weet je nog weinig, want hoeveel van de toegestane 9MJ is al verbruikt en hoeveel van de toegestane 9,0MJ is al opgewekt? Stel er wordt 50% SoC (dus 50% van 4MJ batterij capaciteit = 2MJ beschikbaar in de batterij) weergegeven, dan kan dat alles betekenen tussen:
- 100% SoC bij begin ronde, nu 2MJ verbruikt, 0MJ opgewekt, dus nog max 7,0MJ te verbruiken en max 9,0MJ op te wekken.
- 100% SoC bij begin ronde, nu 9MJ verbruikt, 7MJ opgewekt, dus nog 0MJ te verbruiken en nog max 2MJ op te wekken.
- 0% SoC bij begin ronde, nu 0MJ verbruikt, 2MJ opgewekt, dus nog max 9MJ te verbruiken en nog max 7MJ op te wekken.
- 0% SoC bij begin ronde, nu 7MJ verbruikt, 9MJ opgewekt, dus nog max 2MJ te verbruiken en 0MJ op te wekken.
Dus 50% SoC geeft alleen aan dat er energie in de batterij zit, maar je weet niets over hoeveel er nog verbruikt mag worden. Dat kan in theorie 0MJ zijn of 9MJ zijn en alles daar tussenin.

Hetzelfde geldt voor het percentage energie aangeven dat nog verbruikt mag worden. Leuk om te zien als iemand nog bijv. 30% (3MJ) van z'n energie mag verbruiken, maar dat kan betekenen dat hij 0% SoC heeft en dus 0MJ kan verbruiken of >75% SoC heeft en dus die volle 3MJ in één keer kan verbruiken.

Wat je dus eigenlijk (minimaal) wil weten:
- SoC of van de batterij; is er nog energie beschikbaar om te gebruiken? Mis je deze info is het leuk en aardig om te weten dat energie verbruikt mág worden, maar vraag je je af waarom deze dan niet (volledig) verbruikt wordt (niet voldoende energie in de batterij beschikbaar)
- %/9MJ verbruikt; is er nog energie die besteedt mag worden? Mis je deze info is het leuk en aardig om te weten dat energie verbruikt kán worden, maar vraag je je af waarom deze dan niet (volledig) verbruikt wordt (limiet van max. 9MJ verbruik bereikt).
En voor het totaalbeeld eigenlijk ook nog:
- %/9MJ opgewekt; is er nog energie die opgewekt mag worden? Mis je deze info is het leuk en aardig om te weten dat er energie verbruikt mág danwel kán worden, maar vraag je je af waarom deze dan niet (volledig) verbruikt wordt (limiet van max. 9MJ opwekken bereikt en ze willen bijv. de volgende ronde (recht stuk) niet met te weinig energie starten).
En dan wordt het moeilijker om het duidelijk weer te geven (voor alle auto's, in bijv. de timing toren).

;)
Deze post laat zien dat ik de regels niet meer snap. :P

En gelet op de uitwerking van deze regels op de baan, wat voor mij behoorlijk teleurstellend is, heb ik ook niet meer de drive om in die regels te duiken en te begrijpen wat er op de baan gebeurd.

Het is dat wij hier thuis Viaplay hebben icm met f1tv en ik Viaplay niet kan opzeggen vanwege redenen kan ik niet met mijn portemonnee stemmen helaas :P Maar ik vrees dat Liberty Media gekke dingen gaat doe dit jaar.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:13
uchiha tijntje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Deze post laat zien dat ik de regels niet meer snap. :P

En gelet op de uitwerking van deze regels op de baan, wat voor mij behoorlijk teleurstellend is, heb ik ook niet meer de drive om in die regels te duiken en te begrijpen wat er op de baan gebeurd.

Het is dat wij hier thuis Viaplay hebben icm met f1tv en ik Viaplay niet kan opzeggen vanwege redenen kan ik niet met mijn portemonnee stemmen helaas :P Maar ik vrees dat Liberty Media gekke dingen gaat doe dit jaar.
Sinds 2014 was het exact hetzelfde, maar toen ging het eerder om 1 of 2 tiende rondetijd dan 4 of 5 tiende, dus had de 'casual' kijker/fan het niet door.

Ik denk dat als je het vraagt, 80% de afgelopen 12 jaar 0 besef heeft gehad van het hybride gedeelte en hoe/of het werkte, op de paar momenten na dat het duidelijk zichtbaar was zoals toen Ricciardo in Monaco zonder reed of de twee Mercedessen in Canada. Terwijl in feite exact hetzelfde speelde, alleen op een wat kleiner niveau.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In het kort dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-CPl-LrPi6hOQeTIAGqyGKFrUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iCCDvxO7m9E8iJvpduiXkJvN.png?f=fotoalbum_large

• henri86
En de afgelopen 12 jaar was het nog veel ingewikkelder met de MGU-H erbij, alleen was het effect dus kleiner waardoor het de meeste kijkers niet opviel.
Toen: 1/2 tiende verloren? Oh, zal wel wel een klein foutje hebben gemaakt.
Nu: 4/5 tiende verloren? BATTERIJ!!!!!

[ Voor 16% gewijzigd door henri86 op 14-03-2026 12:01 ]

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:29
Waah schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:42:
Heb 4 rondes van de herhaling gekeken, maar heb hem weer uitgezet. Het is jammer, maar dit vind ik echt gewoon niks aan om te kijken. Heb een goedkoop abbo via India maar denk dat ik zelfs die ga opzeggen al is het maar om een statement te maken.

Ieder zijn hobby, maar dit is het niet. Ieder in elk geval bedankt voor de gezelligheid de afgelopen jaren en bedankt voor het maken en onderhouden van deze topics. Het werd altijd gewaardeerd.
Pas op hoor, dit wordt straks ook weer gerapporteerd als klaagzang door de moraalridders en Mercedes-fanboys hier. Want, oh wee als je je mening op een forum geeft.

Ik heb de Sprint en Kwali ook moeten terugkijken en heb de helft van de tijd andere dingen gedaan. Eigenlijk zegt dat al genoeg. De mensen die hier oprecht zeggen dat het ‘tof’ is en zich op-en-top te vermaken, tja, laat ik het netjes houden, maar ‘respect’. Ik zou solliciteren als commentator bij Viaplay. Die doen ook nog steeds alsof elke batterij-gefoceerde ‘inhaal’-actie “GEWELDIG” is. :O

Wat is deze sport hard achteruit gegaan zeg, meer woorden wil ik er eigenlijk niet aan vuil maken. En ja, dat is mijn mening en die geef ik op een forum. ;w

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Vanmorgen de Sprint en kwalificatie teruggekeken, ondanks ik nog steeds totaal geen fan ben van die nieuwe auto's was de Sprint wel leuk om naar te kijken. Vooral de gevechten voorin tussen Russel en Hamilton en later kwam Leclerc er nog bij :), als ik dan een voordeel kan benoemen van het hele nieuwe MOM systeem dan is het dit wel. Maar dat weegt voor mij niet op tegen alle nadelen,

Zelfs de correurs liggen niet meer in balans met hun auto's, je hoort constant vragen van wat gebeurde er? Voorbeeld is de boordradio van Leclerc tijdens de Safety Car, waarop wij hier thuis tegen elkaar zeiden: Het gevoel met de auto's is weg bij de correurs.

Ook deze tweet; Even een ict truc? Wauw..

En dan de mooie pole position van Antonelli, was een ronde en wat een prestatie! Die schrijft even geschiedenis :)

Op naar de race!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37
henri86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:59:
[...]

En de afgelopen 12 jaar was het nog veel ingewikkelder met de MGU-H erbij, alleen was het effect dus kleiner.
De MGU-H zorgde er ook voor dat energie van de turbo werd opgeslagen, en dat de turbo electrisch kon worden versneld voor meer boost. Het was ook maar iets van 120kW.

Nu is het 350kW, wat een echt verschil maakt. Op zich is dat niet erg, maar je hebt als kijker totaal geen idee hoeveel en wanneer er wordt opgewekt of ingezet. Een Mercedes die eerst een Ferrari inhaalt alsof die stilstaat en daarna andersom is gewoon gek. De Merc is sneller! Nee de Fer is sneller! Nee, de ene heeft even wat gespaard en de ander heeft het verbruikt. Het is totaal niet meer overzichtelijk. Soms staat er deploy of recharge in beeld maar dan nog heb je geen idee. 50kW? 100? 150? 350? :X

Het normale beeld van een paar auto's over baan en een lijstje met de onderlinge verschillen in milliseconden (of tienden zoals ze nu soms doen) is niet meer genoeg om het te volgen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

En de afgelopen 12 jaar was het nog veel ingewikkelder met de MGU-H erbij, alleen was het effect dus kleiner waardoor het de meeste kijkers niet opviel.
Denk dat je niet kan zeggen dat het perse ingewikkelder was. Technisch misschien omdat de MGU-H erbij zat. Maar het is nu denk ik weer veel ingewikkelder op het punt dat er zoveel met de batterij gegoocheld moet worden en dat dat zo'n enorm aandeel heeft in het totale vermogen.

Voorheen had je iig altijd nog 80% combustion power waar dat nu nog slechts 50% is.

Al dat technische gegoochel is eigenlijk bijzaak. Hoofdzaak is, is dat heel veel (longtime) fans de uitkomst helemaal niet pruimen.

Gelukkig heb ik geen tekort aan hobbies maar ik vind het wel jammer en zal het wel missen. De komende tijd ga ik het waarschijnlijk vooral via fora, uitslagen en soms wat samenvattingen volgen. Scheelt ook hoop tijd.

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 14-03-2026 12:12 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:53
Valt mij in de internationale feed ook op dat er meer en meer naar de Amerikaanse markt wordt gecatered met het commentaar. "Your leader is..." Nee, foei, af.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:48
Help!!!! schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:09:
Denk dat je niet kan zeggen dat het perse ingewikkelder was. Technisch misschien omdat de MGU-H erbij zat. Maar het is nu denk ik weer veel ingewikkelder op het punt dat er zoveel met de batterij gegoocheld moet worden en dat dat zo'n enorm aandeel heeft in het totale vermogen.
Ik vraag me vooral af, waarom moet het steeds 'anders'? Waar komt in deze sport, maar ook in het dagelijks leven, de behoefte vandaan om steeds maar weer extra regels op te leggen en te veranderen omdat het kan.

We hadden de mooiste seizoenen, spannende ontknopingen, heerlijke motorgeluiden, echte races. Nu is de spanning weg, is inhalen nog net niet richtingaanwijzer aan over de schouder kijken en rustig van rijbaan wisselen. Jammer gewoon.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
G_Dragon schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:09:
Vanmorgen de Sprint en kwalificatie teruggekeken, ondanks ik nog steeds totaal geen fan ben van die nieuwe auto's was de Sprint wel leuk om naar te kijken. Vooral de gevechten voorin tussen Russel en Hamilton en later kwam Leclerc er nog bij :), als ik dan een voordeel kan benoemen van het hele nieuwe MOM systeem dan is het dit wel. Maar dat weegt voor mij niet op tegen alle nadelen,
De eerste 10 ronden zijn leuk, daarna kon de Ferrari het niet bijbenen.Race verwacht ik hetzelfde.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Amaze86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:22:
[...]

De eerste 10 ronden zijn leuk, daarna kon de Ferrari het niet bijbenen.Race verwacht ik hetzelfde.
Ik zat vanmorgen exact hetzelfde te kijken, races van 10 rondes zijn leuk, daarna is het over en gebeurd er niet veel meer (in de top 10)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:38
[...]

Misschien nog wel minder ronden omdat dankzij de Sprint iedereen nu wel weet hoe en waar ze hun batterij kunnen opladen en inzetten.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:06
asing schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:09:
[...]

De MGU-H zorgde er ook voor dat energie van de turbo werd opgeslagen, en dat de turbo electrisch kon worden versneld voor meer boost. Het was ook maar iets van 120kW.

Nu is het 350kW, wat een echt verschil maakt. Op zich is dat niet erg, maar je hebt als kijker totaal geen idee hoeveel en wanneer er wordt opgewekt of ingezet. Een Mercedes die eerst een Ferrari inhaalt alsof die stilstaat en daarna andersom is gewoon gek. De Merc is sneller! Nee de Fer is sneller! Nee, de ene heeft even wat gespaard en de ander heeft het verbruikt. Het is totaal niet meer overzichtelijk. Soms staat er deploy of recharge in beeld maar dan nog heb je geen idee. 50kW? 100? 150? 350? :X

Het normale beeld van een paar auto's over baan en een lijstje met de onderlinge verschillen in milliseconden (of tienden zoals ze nu soms doen) is niet meer genoeg om het te volgen.
Wist je dat vroeger wel dan met de hoeveelheid brandstof….? Of de MGU-H en MGU -K …?

Wie weet het, misschien werd je toen ook een spiegel voorgehouden

[ Voor 3% gewijzigd door ethan..1 op 14-03-2026 12:28 ]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
[...]

Precies dit en ondanks de toegenomen gevechten door het nieuwe MOM systeem, zijn de gevechten wel echt een stuk voorspelbaarder en automatisch ook saai.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Ik vraag me vooral af, waarom moet het steeds 'anders'? Waar komt in deze sport, maar ook in het dagelijks leven, de behoefte vandaan om steeds maar weer extra regels op te leggen en te veranderen omdat het kan.

We hadden de mooiste seizoenen, spannende ontknopingen, heerlijke motorgeluiden, echte races. Nu is de spanning weg, is inhalen nog net niet richtingaanwijzer aan over de schouder kijken en rustig van rijbaan wisselen. Jammer gewoon.
“Relevantie”.

Heb nog steeds niks teruggekeken. Weet niet of ik dat nog ga doen.

It’s the economy, stupid!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Major_ton schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Met zo'n complexe uitleg laat je precies zien waarom er zoveel negativiteit is. Voor de kijkers is het onnavolgbaar, voor de coureurs is het niet leuk en op het gebied van engineering voelt het ook niet aan als vooruitstrevend.
95% van de kijkers interesseert dat geen ene zier ;)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37
ethan..1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Wist je dat vroeger wel dan met de hoeveelheid brandstof….? Of de MGU-H en MGU -K …?
Je wist het een beetje door de knipperende lampen. Maar wat ik in het begin al aangaf, het verschil tussen het hybride deel en de ICE was gewoon veel groter dus het effect van het hybride systeem was minder. Nu is het "wie heeft waar op de baan nog wat over".

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• henri86
[...]

Maar maakt dat uit?
95% van de kijkers heeft geen idee hoeveel een kW is en nog minder hoeveel verschil 250kW of 350kW maakt. Hetzelfde met energie. Megajoule, is dat een extra grote sjoelbak? :+

Heel eenvoudig: als je de ene auto beduidend meer snelheid ziet maken, betekent het sowieso dat deze meer energie verbruikt en misschien ook heeft. Hoeveel precies? Who cares. We zien ook niet hoeveel PK de ICE loslaat en hoeveel brandstof er verbruikt wordt ;)

Iets in beeld van hoeveel energie ze nog te besteden hebben, geeft wat meer inzicht. Maar het niet in beeld zien houdt het ook weer spannend. Kan ie 'm terugpakken in de volgende deploy-zone? We zien het vanzelf :)

Ik kan me in beide gevallen prima vermaken. Of ik zie vanzelf hoe ze het aanpakken, of ik speel het strategische energie spelletje in m'n hoofd mee.

• toolkist
  • Niet online
[...]

We hadden eerst een overmacht van Hamilton, daarna een overmacht van Verstappen, en afgelopen seizoen een overmacht van McLaren wat alleen dankzij Verstappen nog spannend werd.
Inhalen ging al jaren alleen via DRS. Ik vond het echt geen steek beter.

• hoevenpe
dawg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:30:
Heb nog steeds niks teruggekeken. Weet niet of ik dat nog ga doen.
Officiële F1 highlights, uurtje na de race gratis op YouTube. In een paar minuten heb je alles wel gezien, echt spannend voelt het voor mij niet meer.

• toolkist
  • Niet online
Jeroenvde89 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Pas op hoor, dit wordt straks ook weer gerapporteerd als klaagzang door de moraalridders en Mercedes-fanboys hier. Want, oh wee als je je mening op een forum geeft.
De wondere wereld van discussie...
Als je zelf wat respect toont voor de ander z'n mening krijg je die wellicht ook weer terug.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:36
[...]

Om de sport breder te trekken. Daarom zijn Audi, Ford en ook Honda weer ingestapt.
Om de link met je "normale" auto te houden. Daar is het ook meer en meer hybride/electrisch rijden.
Om de auto's lichter en kleiner te maken, daar klaagde iedereen over.
DRS eruit. Dat vondt iedereen ook kut.
Minder drag zodat je makkelijker kon imhalen. Dat vonden we ook kut.

Verder verandert het altijd om de zoveel jaar. Dit om te voorkomen dat 1 team te lang dominant blijft, andere teams ook weer kunnen aanhaken en bij te blijven met de technologische ontwikkelingen.

Jammer dat RB de boot heeft gemist, maar andere teams zie je juist nu weer opbloeien.

• henri86
Jeroenvde89 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Ik heb de Sprint en Kwali ook moeten terugkijken en heb de helft van de tijd andere dingen gedaan. Eigenlijk zegt dat al genoeg. De mensen die hier oprecht zeggen dat het ‘tof’ is en zich op-en-top te vermaken, tja, laat ik het netjes houden, maar ‘respect’. Ik zou solliciteren als commentator bij Viaplay. Die doen ook nog steeds alsof elke batterij-gefoceerde ‘inhaal’-actie “GEWELDIG” is. :O

Wat is deze sport hard achteruit gegaan zeg, meer woorden wil ik er eigenlijk niet aan vuil maken. En ja, dat is mijn mening en die geef ik op een forum. ;w
Ik vermaak me prima met Russell die er met een enorm verschil voorbij vliegt waarbij je dan al denkt "iets te enthousiast bezig met die energie-boost George! Grote kans dat Lewis meteen terug kan komen" en dat vervolgens ook gebeurt. Totdat ze eindelijk uitgevogelt hebben om in te halen én er voor te blijven.

Veel vermakelijker dan ze er met DRS er voorbij te zien vliegen en niet meer achterom te hoeven kijken omdat de andere auto nul kans heeft om iets terug te doen. Zeker wanneer er 2 DRS zones na elkaar waren, waarbij degene die ingehaald had nog even gratis extra weg kon rijden. Blij dat we daar vanaf zijn een geslaagde inhaalactie (als in blijvende) momenteel verdient moet worden door het slim te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door henri86 op 14-03-2026 12:43 ]

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:46
Maarten_E schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:15:
Valt mij in de internationale feed ook op dat er meer en meer naar de Amerikaanse markt wordt gecatered met het commentaar. "Your leader is..." Nee, foei, af.
Deze nieuwe regels zijn volledig in het leven geroepen vanwege de Amerikaanse markt. Veel wijzigingen tijdens de race, niet seizoenen lang dezelfde winnaar etc.

Vergelijk het met sporten die in de VS populair zijn. Zelden heb je daar 2-3 jaar achter elkaar dezelfde winnaar.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:47
henri86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:42:
[...]

Totdat ze eindelijk uitgevogelt hebben mercedes de motor warm genoeg heeft om in te halen én er voor te blijven.
FTFY

• toolkist
  • Niet online
Justevo schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:46:
Zelden heb je daar 2-3 jaar achter elkaar dezelfde winnaar.
Wat uiteindelijk natuurlijk wel een goed iets is (vind ik tenminste).
Steeds dezelfde teams die winnen is uiteindelijk ook maar bar saai.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Hoe snel de ronde wordt afgelegd maakt niet uit... De manier waarop wel...

Maargoed daar ligt m.i. meteen een deel van de oplossing. Of ze 300 of 330 rijden op het rechte stuk maakt niet uit. Als ze tegen de remzones maar op hoogste snelheid zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 14-03-2026 13:03 ]

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:44
[...]

Als je F1 al enige tijd volgt dan had je de vraag over veranderingen niet hoeven te stellen, dan weet je dat. Verandering is altijd al in de F1 geweest, is echt niet iets nieuws. Onder andere door de veranderingen sterven al lange tijd niet jaarlijks meerdere coureurs of omstanders, komen coureurs zelfs ongeschonden uit ongelukken, die ook nauwelijks nog voorkomen.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mad-Matt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Ik zat vanmorgen exact hetzelfde te kijken, races van 10 rondes zijn leuk, daarna is het over en gebeurd er niet veel meer (in de top 10)
Maar dit is toch niet zo anders dan veel voorgaande jaren? Toen was het soms al na bocht 1 besloten.

• hoevenpe
Charles Hill schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:22:
Onder andere door de veranderingen sterven al lange tijd niet jaarlijks meerdere coureurs of omstanders, komen coureurs zelfs ongeschonden uit ongelukken, die ook nauwelijks nog voorkomen.
Weinig mensen zullen (nog) tegen de halo, tecpro barriers, robuuste zitplaats etc zijn. Kleinere auto's die makkelijker inhalen idem, evolutie om het racen spannender te maken.

Er is echter geen reden waarom een dikke V6 of V8 niet meer zou kunnen, gewoon racen als het bedoeld is. Het idee dat half elektrisch zou moeten vanwege het klimaat is lachwekkend als je ziet hoeveel CO2 dit hele verhuiscircus elke race veroorzaakt, de uitstoot van die 22 auto's is waarschijnlijk niet eens significant achter de komma.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:35
Homeland schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Maar dit is toch niet zo anders dan veel voorgaande jaren? Toen was het soms al na bocht 1 besloten.
Sterker nog, een sprintrace werd meestal al in de kwalificatie besloten.

Ik heb persoonlijk best genoten van het jojo spektakel, veel vermakelijker dan de afgelopen jaren.

• Charles Hill
[...]

Zo zie ik het ook. Zonder die batterijwaarden is het niet te volgen. Ik wil zien hoeveel iemand heeft gebruikt en over heeft voor een volgende aanval of verdediging, nu dat zo bepalend is.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:41
Charles Hill schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Zo zie ik het ook. Zonder die batterijwaarden is het niet te volgen. Ik wil zien hoeveel iemand heeft gebruikt en over heeft voor een volgende aanval of verdediging, nu dat zo bepalend is.
Dat kan je toch makkelijk zien? Degene die inhaalt heeft een volle batterij.
Daarna niet meer zodat de ingehaalde weer kan inhalen. Enzovoorts

• Charles Hill
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Weinig mensen zullen (nog) tegen de halo, tecpro barriers, robuuste zitplaats etc zijn. Kleinere auto's die makkelijker inhalen idem, evolutie om het racen spannender te maken.

Er is echter geen reden waarom een dikke V6 of V8 niet meer zou kunnen, gewoon racen als het bedoeld is. Het idee dat half elektrisch zou moeten vanwege het klimaat is lachwekkend als je ziet hoeveel CO2 dit hele verhuiscircus elke race veroorzaakt, de uitstoot van die 22 auto's is waarschijnlijk niet eens significant achter de komma.
Zo, dan ga je flink terug in de tijd. Daar ben ik al wel voorbij. Ik heb vooral moeite met dit seizoen, al moet de doorontwikkeling nog beginnen.

• Charles Hill
Arjantje72 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Dat kan je toch makkelijk zien? Degene die inhaalt heeft een volle batterij.
Daarna niet meer zodat de ingehaalde weer kan inhalen. Enzovoorts
Dan zou alles op batterij gaan en nul door coureurs zelf. Daar wil ik nog niet aan, want coureurs maken ook een verschil. Voorheen was het ook niet allemaal DRS.

Dus is er overzicht nodig, om te weten hoe het zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Charles Hill op 14-03-2026 13:44 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Men zegt wel eens: The only universal constant is change.

Ik houd er meestal ook niet van, vooral omdat veel veranderingen imho vaak geen verbetering zijn.

F1 vind ik gewoon niet de goede klasse om hier op deze manier en deze mate mee te experimenteren. Laat ze dat in Formule E oid doen.

Denk dat ze ook veel te veel zaken tegelijk hebben opgepikt in dit nieuwe reglement.
Waarschijnlijk is het te simpel gedacht maar waarom is niet gewoon de mgu-h behouden maar dan een standaardexemplaar die voor alle fabrikanten gelijk is. Dan wordt het ongetwijfeld goedkoper en is de entry barrier voor nieuwe motorenfabrikanten ook lager.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Snippertje
  • Laatst online: 14:45

Snippertje

Light up your life

hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Heb je weleens in een elektrische auto gereden? Veel sneller dan een verbrandingsmotor. De V6 en V8 zijn antiek en de enige reden dat mensen de herrie leuk vinden is de nostalgie. Ik moet altijd erg lachen als ik het argument van het geluid hoor (pun intended). F1 is altijd gegaan over het ontwikkelen van nieuwe technologie en daar doorbraken in forceren. Elektrisch is de toekomst en dus ook (en vooral) in de F1 ook.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Snippertje de toekomst is wellicht electrisch. Maar ik zie dat voor F1 niet gebeuren. Daar is FE voor. Weinig reden om dat te dupliceren in F1

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Snippertje de toekomst is wellicht electrisch. Maar ik zie dat voor F1 niet gebeuren. Daar is FE voor. Weinig reden om dat te dupliceren in F1.

Daarnaast vind ik er persoonlijk is in al die nieuwerwetse autos ook geen reet aan. Ben een enorme autofanaat. Maar na 2010 is het hard bergaf gegaan met de 'soul'.

• hoevenpe
Snippertje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:12:
Elektrisch is de toekomst en dus ook (en vooral) in de F1 ook.
Laten we er geen pro/anti-EV discussie van maken maar hoeveel mensen zouden enthousiast worden van een auto waar je heel hard mee kunt optrekken maar je halverwege de A12 nog maar 90 gaat omdat de batterij leeg is?

De verhouding is zoek, doe er bijvoorbeeld een 10x zo grote batterij in zodat ze meerdere rondjes op volle snelheid kunnen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:33
[...]
Nu is het 350kW, wat een echt verschil maakt. Op zich is dat niet erg, maar je hebt als kijker totaal geen idee hoeveel en wanneer er wordt opgewekt of ingezet.
Ik heb ook niet het gevoel dat de coureurs zelf dat inzicht hebben. Dus wordt de batterijkracht nu strategisch ingezet (en dan wil ik graag snappen hoe ze dat doen, zodat ik die beslissingen kan volgen en waarderen), of is dit de fase waarin ze dat allemaal aan het ontdekken zijn en komt het daardoor als per ongeluk goed of verkeerd ingeschat over. Geen power bij de start, dat wil niemand, dus waarom gebeurt het dan toch?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Laten we er geen pro/anti-EV discussie van maken maar hoeveel mensen zouden enthousiast worden van een auto waar je heel hard mee kunt optrekken maar je halverwege de A12 nog maar 90 gaat omdat de batterij leeg is?

De verhouding is zoek, doe er bijvoorbeeld een 10x zo grote batterij in zodat ze meerdere rondjes op volle snelheid kunnen.
Een 10x zo grote batterij? Hoe wil je dat doen zonder de auto’s weer zwaarder en groter te maken?

De stap die ze nu naar 50-50 hebben gemaakt is gewoon niet goed. Dit was volgens mij een eis/wens van de motor fabrikanten? Waarom? Wat willen ze met dat soort hybride motoren in normale auto’s? Ik dacht dat de trend was naar 100% elektrisch ipv hybride?

Wat mij betreft beperkt de F1 zich tot ICE motoren (op duurzame brandstof), zonder electrisch deel. We hebben niet voor niets een apart kampioenschap dat Formula E heet.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Snippertje
  • Laatst online: 14:45

Snippertje

Light up your life

hoevenpe schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Eens dat de verhouding zoek is. En niet mijn bedoeling er een pro of anti elektrisch iets van te maken.

Maar dat betekent niet dat we dan terug moeten naar hoe het was. ik vind het op dit moment ook minder, maar geniet dan weer wel van het feit dat de coureurs anders moeten denken. Ik heb er wel vertrouwen in dat dit beter gaat worden.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord