per aspera ad astra
Kimi Antonelli wins the #ChineseGP 🇨🇳🤙
— FIA (@fia) 15 maart 2026
Twenty years after Giancarlo Fisichella, an Italian driver is back on the top step of the podium!
George Russell finishes second, whilst Lewis Hamilton secures his first podium finish for Ferrari 👏
#FIA #F1 pic.twitter.com/mJybLRSX8R
:strip_exif()/f/image/wnzFMF3ARHkW2DWBCDmA82Y5.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Exact dit. Gisterenochtend en deze ochtend voel ik me ‘leeg’ ofzo? Ik volg de F1 al ruim 20 jaar op de voet. Er zijn altijd pieken en dalen geweest qua entertainment en competitie. Maar de situatie zoals die nu is, voelt alsof de ziel eruit is. En misschien is dat ook wel zoBMW_M3 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:31:
Ik heb het een kans gegeven, maar in 30 jaar dat ik F1 kijk heb ik nog nooit zo een nep gevoel gehad. Het ziet er langzaam, artificeel en geregisseerd uit. Geen uitremacties, geen slimme slipstreams, geen bombdives.
Hier hebben rijders kwaliteiten niets mee te maken meer. Ik blijf kijken, maar weet niet hoe lang ik optimistisch kan blijven.
Er zijn best wat acties geweest deze race, ook die echt wel mooi zijn. Het verdedigen / aanvallen tussen Lec en Ham was vermakelijk en goed. Maar buiten die acties van hen, geven veruit de meeste acties niet het wauw gevoel. En ik weet dat DRS dat ook niet (altijd) deed, maar daar kon je dan nog wel mee proberen te remmen of een switch back of iets dergelijks.
En ik krijg al helemaal de kriebels van de FOM die van alles probeert te verbergen. Dat verstrekt mijn gevoel alleen maar meer. Laat het gewoon zien zoals het is. De snelheid graphics manipuleren, wegschakelen net voor de super clipping, juichbandje bij inhaalacties in de hairpin, uitvalbeurten niet eens altijd herhalen enzovoorts.
Tot slot: Mercedes heeft gewoon echt een goede auto gebouwd inclusief een goede motor. En ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat ze iedereen op een rondje kunnen zetten. Dat doen ze natuurlijk niet, zo slim zijn ze ook wel weer
De vibraties bij Alonso zijn dusdanig dat hij zijn stuur gewoon los moet laten en dan later de auto in de garage parkeert. Holy moly….
(Krijg het niet voor elkaar met de embed tags.. sorry
[ Voor 11% gewijzigd door Aardappelbakker op 15-03-2026 11:17 ]
Ja doelde ook vooral op gisteren.Toke_gt schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:02:
[...]
Zij werd er simpel uitgetikt, kon ze zelf niks aan doen.
Gademan mooie prestatie idd.
Niet zozeer hype, maar gewoon leuk om te zien dat zo'n jonge jongen zijn eerste overwinning behaalt. En er valt op veel overwinningen wel wat af te dingen.Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:16:
Ik snap de Antonelli hype nog steeds niet. Gisteren lopen klunzen in de sprint, pakt pole door problemen bij zijn teamgenoot en rijdt nu naar de winst, maar met een heel veel betere auto is dat ook geen verrassing.
Max haalde zijn eerste overwinning ook alleen maar omdat Rosberg en Hamilton elkaar eraf reden
Maar dan moet je het vervolgens nog wel even afmaken...
De Ferrari van Raikonnen was veel sneller dat seizoen. Hier is de MB de snelste wagen van de grid. Vergelijking gaat totaal niet op.Wild Chocolate schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Niet zozeer hype, maar gewoon leuk om te zien dat zo'n jonge jongen zijn eerste overwinning behaalt. En er valt op veel overwinningen wel wat af te dingen.
Max haalde zijn eerste overwinning ook alleen maar omdat Rosberg en Hamilton elkaar eraf reden![]()
Maar dan moet je het vervolgens nog wel even afmaken...
Oh, echt waarKadett schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:26:
[...]
De Ferrari van Raikonnen was veel sneller dat seizoen. Hier is de MB de snelste wagen van de grid. Vergelijking gaat totaal niet op.
Maar misschien heeft Antonelli er dus ook best wat voor moeten doen
@AardappelbakkerAardappelbakker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:16:
https://x.com/amrf1insights/status/2033094654472724723?s=46
De vibraties bij Alonso zijn dusdanig dat hij zijn stuur gewoon los moet laten en dan later de auto in de garage parkeert. Holy moly….
(Krijg het niet voor elkaar met de embed tags.. sorry
[embed]url[/]
⚠️ The VIBRATIONS were so Severe that Alonso was taking his hands OFF the steering wheel.pic.twitter.com/epETwLX3NM
— Aston Martin F1 Insights (@amrf1insights) 15 maart 2026
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Some infinities are bigger than others.
Antonelli had een mazzeltje dat RUS inde Q3 stil stond anders had hij niet gewonnen.Major_ton schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:33:
Ik ben dan toch wel heel benieuwd naar het gezicht van Russell wanneer Antonelli er met het kampioenschap vandoor weet te gaan. Ik moet zeggen dat ik overigens alle rijders op de grid het gun om te winnen. Het heeft geen zin om te 'haten' op iemand alsof we ze persoonlijk kennen. Moge de beste batterij winnen dit jaar
- Kimi die zijn eerste race wint. Je mag dan wel een rocketship onder je kont hebben, maar je moet het maar wel even doen. Dat het niet zo vanzelfsprekend is, liet hijzelf gisteren in de sprint zien, en Russel in de race vandaag. Dat je het dan praktisch zonder foutjes binnen weet te slepen, is bewonderenswaardig.
- Het gevecht tussen de Ferrari's. Beide heren waren opgetogen en blij dat ze met elkaar hebben kunnen racen. Dat was op de baan ook te zien. Close racing op een respectvolle manier. Dat ze daarmee uiteindelijk een graf voor zichzelf groeven, was ondergeschikt. Ze wisten allang dat Mercedes sneller zou zijn en het was dan ook geen verrassing dat ze uiteindelijk relatief eenvoudig werden ingehaald. Ik noem dit: er het beste van maken.
- Het gevecht om P5 met BEA, COL, GAS, OCO en VER. Eveneens mooi geraced m.u.v. de fout van OCO. Over het algemeen een fair gevecht dus. En ja, het gevecht wordt op een heel andere manier gestreden dan vroeger. De echte uitremactie is er niet meer, maar daar staat voor mij tegenover dat op ongewone plekken een poging wordt gedaan.
Maar er kan ook een hoop verbeterd worden:
- Starts. Het is nu één grote gok wie een goede start heeft. Verschillen zijn ontzettend groot als je turbo en/of accu niet meewerkt. Max heeft nu 3x op rij pech gehad, maar op andere momenten lijken de RBPT-aangedreven wagens het toch echt wel te kunnen. Het scheelde vorige race precies niks of we hadden een mega-crash. Max zal de afgelopen starts ook wel met samengeknepen billen hebben gebeden dat niemand tegen hem aan klapte. Uiteindelijk krijgen de teams dit vast wel voor elkaar, maar ik denk dat niemand dit zo erg had verwacht. Overigens goed om te zien dat Ferrari hier wél over nagedacht heeft en echt een consequent voordeel heeft bij de starts.
- Betrouwbaarheid. Ik denk dat we zeker verwend zijn de afgelopen jaren met een haast perfecte betrouwbaarheid. Maar dat we al 20% van de wagens missen vóórdat de race begint? Ik hoop dat het bij de kinderziektes hoort. Een zeker betrouwbaarheidsrisico tijdens de race hoort denk ik wel bij de charme van de sport, al komt de ouderwetse plofmotor waarschijnlijk nooit meer terug.
- Grote tijdsverschillen in diverse sessies. Hoort denk ik gewoon bij het begin van een nieuw regelement, dus zo erg als het nu wordt afgeschilderd door sommigen, ben ik het zeker niet mee eens. Mercedes heeft de boel gewoon goed voor elkaar en kan minimaal dit seizoen daar de vruchten van plukken. De andere teams met Mercedes PU's komen ongetwijfeld rap dichterbij als ze het trucje ook door hebben, en ik hoop dat de andere teams ook snel in de gaten krijgen waar ze kunnen verbeteren. Waar ik alleen wel bang voor ben is dat Mercedes nog een gedeelte achter houdt en we tegen een langere periode van dominantie aan gaan kijken. Al met al hoop ik dat de verschillen dus kleiner worden, om het racen verder te bevorderen.
- Betere informatievoorziening/graphics. Dit zal de komende tijd vast verbeteren, maar ik mis echt zoiets basaals als de timing tower in duizendsten. Of een groter accuutje in beeld als je recht hebt op de overtake modus. Of de status van de accu in je kwalificatieronde (t.o.v. P1 bijvoorbeeld). In gevechten gaat de accu-visualisatie dan weer veel te snel. Met wat kleurtjes zou je veel beter inzichtelijk kunnen maken wie er een voordeel heeft over de ander.
- Betere balans vinden zodat de batterij minder snel leegraakt. Fanatiek (te enthousiast) racen wordt keihard afgestraft. Als je je boost knopje een halve seconde te lang ingedrukt houdt, heb je daar nu namelijk de hele ronde last van en ben je een 'sitting duck'. De volgende ronde begint het spelletje weer opnieuw en degene met overtake heeft dan toch wel een flink voordeel. Ik zie die capaciteit liever uitgesmeerd over 5-10 rondes zodat het minder 'jojo' wordt en iets meer een tactisch ding. Dan hoef je misschien ook niet ieder recht stuk te harvesten en krijg je weer wel je uitremactie terug. Of kun je wel een snelle bochtencombinatie 'full attack' nemen. Het klinkt makkelijk als het zo zeg, maar daar zal onderhuids nog wel flink wat voor veranderd moeten worden zoals een grotere accu of toch minder vermogen op het elektrische deel.
- Al met al verandert er een hoop en is de rangorde aardig door elkaar gegooid. Niet alle verandering is goed, en dat heeft de FIA/FOM zelf ook absoluut wel in de gaten. Maar censuur plegen is echt een big no-no. Het zou mooi zijn als ze bepaalde fouten erkennen, maar vermoed dat ze zelf nog niet goed weten wat ze er allemaal mee aan moeten.
Niet tegen jou hoor, want je staat goede punten aan, maar hier wordt je toch verdrietig van als je dit zo leest? Enthousiast en fanatiek racen, nee, dat moeten we niet hebben in de “koningsklasse” (ahem) van de motorsport. Stel je voor!Fauna schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:47:
Fanatiek (te enthousiast) racen wordt keihard afgestraft.
Waar zijn de rest van de Mercedes powered teams danRobertMe schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Dat zijn ze bewust niet. Als Mercedes met twee vingers in de neus weg rijdt mogen dadelijk alle andere motorfabrikanten even performance verbeteringen doen aan de motor. Terwijl het nu lijkt alsof er geen grote verschillen zijn en mag alleen Honda aan de motor sleutelen om er extra performance uit te halen.
En dat os gewoon een herhaling van 2014, waarvan Paddy Low later heeft gezegd dat Mercedes bewust niet op 100% reed om niet extreem dominant te zijn en daarmee potentieel ingrijpen te voorkomen (en dat ingrijpen kan nu dus veel makkelijker aangezien de regels ervoor al geschreven zijn).
Men zeg dat het slecht 0.3 is, maar daar geloof ik niets van. Mercedes heeft echt een dijk van een Motor en een sterk chassis en RB gaat nu zeker de aansluiting missen omdat er ook veel mensen weg zijn, andere motor, tja die gaan toch echt in de middenklasse blijven voorlopig.
Ik vind het echt niet zo vervelend om te zien want het is toch weer mooi om te zien hoe de komende jaren er vooruitgang in gaat zitten. hopelijk ziet Maxje dat ook.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
- Ferrari's die strijden op de vierkante millimeter.
- Alpine doet met een Mercedes motor opeens goed mee.
- Oliver Bearman P5!
- Eerste punten voor Williams.
- Bottas finisht voor een andere auto dan een Cadillac.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik zag volgens mij ergens een plaatje voorbij komen dat Ferrari op de rechte stukken in China tot 0.9 seconden verloor. 0.5 op het achterste rechte stuk.merlin1201 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:06:
Ik ben vooral benieuwd als per 1 Juli het nieuwe reglement ingaat in hoeverre de de Mercedes alsnog zo dominant is op het rechte stuk.
Men zeg dat het slecht 0.3 is, maar daar geloof ik niets van. Mercedes heeft echt een dijk van een Motor en een sterk chassis en RB gaat nu zeker de aansluiting missen omdat er ook veel mensen weg zijn, andere motor, tja die gaan toch echt in de middenklasse blijven voorlopig.
Ik vind het echt niet zo vervelend om te zien want het is toch weer mooi om te zien hoe de komende jaren er vooruitgang in gaat zitten. hopelijk ziet Maxje dat ook.
Het was ergens op Twitter/X maar kan die helaas niet meer vinden nu.
Tja, voor veel mensen was het na de v12, en v10 al klaar, voeg dan DRS toe, Amerikaanse eigenaar, Netflix, oude circuits die verdwijnen... Wanneer is dan de oorspronkelijke F1 gestopt?alexbl69 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Dat komt omdat de essentie van racen kapot is gemaakt. Een inhaalacties in de acceleratiezone is geen inhaalactie, maar een batterijdingetje. Daar zal het beter leren van de reglementen niets aan veranderen.
Maar goed. Alles evolueert, dus ook de F1. Overal zie je minder diepgang, meer instant gratification. Dus misschien is inderdaad de conclusie dat het tijdperk van de 'Old school' F1 voorbij is (incl haar fans) en er een nieuw tijdperk aanbreekt. Als dat meer kijkers trekt dan het oude zal het de F1 worst zijn.
Het moment dat zandbak- en straat races de voorkeur kregen boven normale echte circuits.Homeland schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:48:
[...]
Tja, voor veel mensen was het na de v12, en v10 al klaar, voeg dan DRS toe, Amerikaanse eigenaar, Netflix, oude circuits die verdwijnen... Wanneer is dan de oorspronkelijke F1 gestopt?
Merc dominant maar zie McL kan hun overkomen, of Alpine.
RB staat waar ze horen niet meer, niet minder, wat verwacht je met een nieuwe eigen Ford motor.
Ben alvast benieuwd naar Suzuka 🦾
Vrij cynisch eigenlijk. Dat een fabrikant als renault met die heritage het niet voor elkaar krijgt om een fatsoenlijk blok te bouwen. Zelfde voor Honda.Maarten_E schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:32:
Wat positiviteit:
- Alpine doet met een Mercedes motor opeens goed mee.
Mijn boefje is liev!
Je hoort relatief weinig kritiek op de motor, meer kritiek op het chassis. Ook vandaag hoorde je niet van de coureurs dat de motor het grootste probleem is.ethan..1 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:58:
RB staat waar ze horen niet meer, niet minder, wat verwacht je met een nieuwe eigen Ford motor.
De racing bulls lijken niet zo heel ver van hun verwachte positie af te zetten, dus de motor lijkt het best redelijk te doen, als je de eerdere verhalen hoorde.
[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 15-03-2026 13:02 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Die krijgen niet de informatie. Andrea stella heeft daar al over geklaagd, maar is niet uitgebreid uitgemeten.soulcrusher schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:57:
[...]
Waar zijn de rest van de Mercedes powered teams danMisschien hebben ze met opzet Mclaren niet laten starten om te laten lijken dat de Mercedes motor niet betrouwbaar is zodat ze later nog wat performance toe kunnen voegen bij een "reliability upgrade'
Mercedes houdt gewoon erg veel verborgen over hun illegale motor.....
Vette shit!
Mijn boefje is liev!
Zullen ze dat niet een klein beetje verhullen, ze hebben vorig seizoen weinig batterij issues gehad. “ lek in het koelsysteem kan ook in de motor zijn.gorgi_19 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:01:
[...]
Je hoort relatief weinig kritiek op de motor, meer kritiek op het chassis. Ook vandaag hoorde je niet van de coureurs dat de motor het grootste probleem is.
De racing bulls lijken niet zo heel ver van hun verwachte positie af te zetten, dus de motor lijkt het best redelijk te doen, als je de eerdere verhalen hoorde.
Ford beetje uit de wind houden in deze eerste samenstelling met RB verbaasd mijn niet.
Overigens klagen ze wel over balans en dat kan power source t.o.v. het chassis zijn inderdaad
[ Voor 6% gewijzigd door ethan..1 op 15-03-2026 13:17 ]
Voor de rest hebben de commentatoren overduidelijk opdracht gekregen om positief te blijven praten over het racen nieuwe stijl. Bijvoorbeeld 'racing hard but fair' over stuivertje wisselen met twee inhaalacties op opeenvolgende rechte stukken.
Ik heb een paar weken terug net tickets gekocht voor Lusail (Qatar). Ik kijk er nu toch een stuk minder naar uit dan voorgaande jaren, als hij uberhaupt al doorgaat natuurlijk.
Was het ooit perfect? Nee, maar dit gaat voor mij wel de verkeerde kant op. Racen is voor mij zoveel mogelijk rondes rijden op de limiet van de auto. Suzuka vorig jaar, Verstappen die met een slechtere auto in de kwalificatie bizarre bocht snelheden haalt, iedereen staat met een open mond te kijken, coureurs stoppen met hun interviews om ernaar te kijken.
Iedereen die snapt hoe de techniek werkt snapt dat we dit nooit weer terugkrijgen in deze reglementen. Omdat de hybride systemen laden belangrijker is dan op de limiet rijden.
Waar ik overigens wel van kon genieten is de rauwe emotie van Kimi na de race.
[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 15-03-2026 13:56 ]
Rond 1980 zou ik zeggen. Toen ging men van 1 a 2 doden per seizoen naar 2 doden per 10 jaar en tekende men het Concorde Agreement waardoor de F1 meer opschoof naar het verdienen van geld.Homeland schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:48:
[...]
Tja, voor veel mensen was het na de v12, en v10 al klaar, voeg dan DRS toe, Amerikaanse eigenaar, Netflix, oude circuits die verdwijnen... Wanneer is dan de oorspronkelijke F1 gestopt?
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Zero compensation
Het is jammer dat F1 deze kant op is gegaan. Het is jammer dat teams zoveel problemen hebben, waardoor deze zelfs niet eens kunnen starten. Het is jammer dat Verstappen niet mee kan doen met de gevechten vooraan.
Hij klaagde ook over te weinig power, het kan zomaar dat de software die het automatisch laden/ontladen regeld tijdens rondjes dat je niet zelf op die knop zit te rammen wat beter werkte bij leclerc. Ze zullen denk ik ook wel met verchillen tussen de auto's rijden om zo zo snel mogelijk te leren wat het beste werkt.Tha Deo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:29:
Het viel mij op dat de accu van Hamilton steeds voller was dan die van Leclerc. Hoe kan dat?
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2026
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, is er: Algemeen race topic Deel 3
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
| Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de Officiële Tweakers Discord |
:strip_exif()/f/image/HBYOaPT0gmOTdAofbqTDlziM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/H6Lyjv9ZTtuEPZUpwoLOXsJF.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zKnx3z3NmQSJqrfYl98OPXMm.png?f=fotoalbum_large)