[F1 2026] Race 2 GP van China Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:05
Diskwalificatie is iig geen optie want de regels zijn niet afdoende. Zeer benieuwd wat er gaat gebeuren. Als ze nog een kans willen om ham er 8 te geven en FER weer eens naar de top hoeven ze dit jaar alleen maar mercedes even te BoPpen.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25

JB

Cédric roelt!

Lynx schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:05:
Diskwalificatie is iig geen optie want de regels zijn niet afdoende. Zeer benieuwd wat er gaat gebeuren. Als ze nog een kans willen om ham er 8 te geven en FER weer eens naar de top hoeven ze dit jaar alleen maar mercedes even te BoPpen.
Dan nog lukt het FER niet, of is LEC sneller :D

Mijn boefje is liev!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nou was ik na de eerste race al geen fan van het nieuwe format maar na de sprint qualy heb ik er een hard hoofd in dat ik dit nog blijf volgen.

Racen is alleen nog maar managen/potje Mario kart, Mercedes wordt sowieso wereldkampioen en de coureurs ( behalve ob Russel) klagen steen en been over de auto's en format.

Jammer dat ik al voor een jaar F1TV heb betaald voor dat het seizoen begon.

Wear Sunscreen!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:14
Ga toch even mijn mening geven ook al is het door de tijdverschillen nog niet veel live geweest.

De Formule 1 is inmiddels een cocktail geworden van allerlei zaken die niet goed zijn voor de sport. Regelwijzigingen met grote mazen in de regels helpen daar zeker niet bij.
Dat er nu grote verschillen kwamen was te verwachten, alleen zo groot is minder leuk en ik ben ook bang dat het langer gaat duren voordat iedereen dichter bij elkaar komt

Persoonlijk heb ik geen moeite met motorwijzigingen waarbij een elektrisch component een (grotere) rol speelt. De wereld verandert en de techniek ontwikkelt zich; alleen maar blijven varen op nostalgische gevoelens rond de V8- en V10-motoren brengt de sport ook niet verder.

Maar wanneer coureurs energie moeten gaan managen door bijvoorbeeld lift-and-coast toe te passen, niet meer vol gas door bochten kunnen of zo laat mogelijk kunnen (uit) remmen, haal je wat mij betreft de essentie van racen onderuit. Daardoor kunnen coureurs zelf nog maar beperkt het verschil maken.

De receptuur van deze giftige cocktail mag wat mij betreft dan ook snel worden gewijzigd.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

d-vine schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:25:
Ga toch even mijn mening geven ook al is het door de tijdverschillen nog niet veel live geweest.

De Formule 1 is inmiddels een cocktail geworden van allerlei zaken die niet goed zijn voor de sport. Regelwijzigingen met grote mazen in de regels helpen daar zeker niet bij.
Dat er nu grote verschillen kwamen was te verwachten, alleen zo groot is minder leuk en ik ben ook bang dat het langer gaat duren voordat iedereen dichter bij elkaar komt

Persoonlijk heb ik geen moeite met motorwijzigingen waarbij een elektrisch component een (grotere) rol speelt. De wereld verandert en de techniek ontwikkelt zich; alleen maar blijven varen op nostalgische gevoelens rond de V8- en V10-motoren brengt de sport ook niet verder.

Maar wanneer coureurs energie moeten gaan managen door bijvoorbeeld lift-and-coast toe te passen, niet meer vol gas door bochten kunnen of zo laat mogelijk kunnen (uit) remmen, haal je wat mij betreft de essentie van racen onderuit. Daardoor kunnen coureurs zelf nog maar beperkt het verschil maken.

De receptuur van deze giftige cocktail mag wat mij betreft dan ook snel worden gewijzigd.
Precies. Ze kunnen beter iets minder hard gaan en de batterij minder belangrijk maken en het racen terugbrengen.

Te koop....

• ethan..1
  • Laatst online: 18:11
albino71 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Precies. Ze kunnen beter iets minder hard gaan en de batterij minder belangrijk maken en het racen terugbrengen.
Dat noemen ze dan toch F2 :*)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:03
Moet wel zeggen dat veel mensen elkaar vaak napraten. Mariokart, is niets, Formule E, etc etc.

Nieuw format geeft altijd gedoe. Toen ze van de V10 naar V8 gingen was het alsof niemand meer keek maar iedereen wel alles wist. Van de V8 naar de hybrid V6 met de dominantie van Mercedes hetzelfde. In 2022 en nu 2026 wederom, hoewel de vorige in 2022 voor de Nederlandse fans goed uitpakte

Elke verandering is lastig. Ben ik fan van het zuinig rijden en harvesten ipv rammen en volle bak racen, nee. Maar dit is wat er ligt en mee moeten doen. Het racen zelf is wat anders maar de kwalificatie is nog steeds snelste rondje pakt pole. Dat Russell dat nu doet zal meespelen in het sentiment. Had Max die 1.7 seconden gepakt op Mercedes werd Toto door half Nederland uitgelachen

Persoonlijk vind ik het vooral lastig dat ik niet kan begrijpen wie er welk voordeel waar heeft. De logica is er voor mij uit, de verschillen jojo’en gedurende de ronde teveel om te snappen wie er echt snel is of wie er toevallig op een boost knopje heeft gedrukt. Dat zal even duren maar F1 blijft voor mij interessant om te kijken

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
In de reacties gaat het over ‘SLM’, wat volgens mij gewoon de active aero is?

per aspera ad astra

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:45

Ik begrijp het sentiment van de downsizing en het oppompen van het electrische deel.

Dit werkt zo eigenlijk ook niet. Het verschil wordt niet gemaakt door de banden, de aero of de coureur. Degene die op het juiste moment nog wat juice in de batterij heeft wint. Het is te kunstmatig.

Beter hadden ze die V10 er weer in gelepeld, ondersteund met een KERS systeem en de tank vol sustainable fuel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:45
Ik vind er echt geen zak aan deze Formule E op benzine en kijk daarom niet meer. Ik lees de uitslagen wel als het eenmaal afgelopen is. Goed weekend iedereen ;w

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Humma Kavula schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:22:
Nou was ik na de eerste race al geen fan van het nieuwe format maar na de sprint qualy heb ik er een hard hoofd in dat ik dit nog blijf volgen.

Racen is alleen nog maar managen/potje Mario kart, Mercedes wordt sowieso wereldkampioen en de coureurs ( behalve ob Russel) klagen steen en been over de auto's en format.

Jammer dat ik al voor een jaar F1TV heb betaald voor dat het seizoen begon.
Voor mij was het met één mailtje geregeld en kreeg ik mijn geld terug.
Simpelweg "I'm paying for F1, not Mario Cart" was genoeg reden...

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:17

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Wat een voorsprong ook;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MezVKrrGx3e48rZAfcaY-yjh_W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b5D8CZdh4YzZdJQxHZTwBkq.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik snap de ophef eerlijk gezegd niet zo. T/m vorig jaar werd er ook niet volgas geraced en was het vooral een stuk bandenmanagement wat je in de race zag.

• asing
stylezzz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Ik snap de ophef eerlijk gezegd niet zo. T/m vorig jaar werd er ook niet volgas geraced en was het vooral een stuk bandenmanagement wat je in de race zag.
Dat is op te lossen met een verplichte pitstop. Toen ze ineens maar 25 rondjes op een set mochten was het hek van de dam. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ethan..1
  • Laatst online: 18:11
Wat ik mij toch steeds afvraag, is dat ik hier geregeld lees dat Merc sjoemelt met de compressieverhouding, enzovoort.

De klantenteams van Merc – Will, McL en Alp – hebben overigens dezelfde motor; ik zie ze toch niet ofwel naar P1 of P2 rijden, het niet zo dat alle Merc klantenteams even in de top 8 rijden.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:17
Holk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:30:
Moet wel zeggen dat veel mensen elkaar vaak napraten. Mariokart, is niets, Formule E, etc etc.

Nieuw format geeft altijd gedoe. Toen ze van de V10 naar V8 gingen was het alsof niemand meer keek maar iedereen wel alles wist. Van de V8 naar de hybrid V6 met de dominantie van Mercedes hetzelfde. In 2022 en nu 2026 wederom, hoewel de vorige in 2022 voor de Nederlandse fans goed uitpakte

Elke verandering is lastig. Ben ik fan van het zuinig rijden en harvesten ipv rammen en volle bak racen, nee. Maar dit is wat er ligt en mee moeten doen. Het racen zelf is wat anders maar de kwalificatie is nog steeds snelste rondje pakt pole. Dat Russell dat nu doet zal meespelen in het sentiment. Had Max die 1.7 seconden gepakt op Mercedes werd Toto door half Nederland uitgelachen

Persoonlijk vind ik het vooral lastig dat ik niet kan begrijpen wie er welk voordeel waar heeft. De logica is er voor mij uit, de verschillen jojo’en gedurende de ronde teveel om te snappen wie er echt snel is of wie er toevallig op een boost knopje heeft gedrukt. Dat zal even duren maar F1 blijft voor mij interessant om te kijken
Ja wel mee eens.
Bij de kwalificatie vind ik het echter wel erg jammer dat ze niet meer zo op het randje kunnen rijden zoals voorheen. Dat maakte de kwalificatie spannend.

• stylezzz
asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Dat is op te lossen met een verplichte pitstop. Toen ze ineens maar 25 rondjes op een set mochten was het hek van de dam. :)
Daarom ben ik ook wel fan van het sprintformat eigenlijk. Heb toch het idee dat ze daar wat meer voluit gaan... :)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:03
Plenkske schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:52:
[...]

Ja wel mee eens.
Bij de kwalificatie vind ik het echter wel erg jammer dat ze niet meer zo op het randje kunnen rijden zoals voorheen. Dat maakte de kwalificatie spannend.
Is ook een combinatie van motor + auto. Ik denk dat als ze de motor van vorig jaar in de huidige auto's hadden gebruikt nog steeds mindere rondetijden hadden gereden. Smaller, smallere banden, andere aero.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25

JB

Cédric roelt!

ethan..1 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:52:
Wat ik mij toch steeds afvraag, is dat ik hier geregeld lees dat Merc sjoemelt met de compressieverhouding, enzovoort.

De klantenteams van Merc – Will, McL en Alp – hebben overigens dezelfde motor; ik zie ze toch niet ofwel naar P1 of P2 rijden, het niet zo dat alle Merc klantenteams even in de top 8 rijden.
Omdat de klantenteams niet weten hoe ze dat volledige potentieel eruit moeten halen, klaarblijkelijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEQzUXmZ74yckkjGnsCYjbwrMjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kI9KfPrpYTW9rP0fOrRHQc3R.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:38
[...]
[...]
Het vorige motorregelement was best goed maar als de FIA iets anders wilde omdat die motoren te complex of te duur waren hadden ze beter kunnen kiezen voor traditionele motoren op sustainable fuel.
Voor een reset om het veld weer op te schudden hadden ze ook iets anders kunnen kiezen.

Ik zal vast niet de eerste zijn die vindt dat het vergroenen van die 22 auto's weinig zin heeft zolang de coureurs met hun eigen jets de wereld rondvliegen.
Een heel jaar racen met die 22 auto's is nog maar een fractie van de vervuiling die bijv. één containerschip op één reis van bijv. Shanghai naar Rotterdam oplevert.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• toolkist
  • Niet online
Holk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Is ook een combinatie van motor + auto. Ik denk dat als ze de motor van vorig jaar in de huidige auto's hadden gebruikt nog steeds mindere rondetijden hadden gereden. Smaller, smallere banden, andere aero.
En 3-4 jaar door ontwikkelen, tis zo net appels met peren vergelijken

• toolkist
  • Niet online
Allard schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Het vorige motorregelement was best goed maar als de FIA iets anders wilde omdat die motoren te complex of te duur waren hadden ze beter kunnen kiezen voor traditionele motoren op sustainable fuel.
Voor een reset om het veld weer op te schudden hadden ze ook iets anders kunnen kiezen.

Ik zal vast niet de eerste zijn die vindt dat het vergroenen van die 22 auto's weinig zin heeft zolang de coureurs met hun eigen jets de wereld rondvliegen.
Een heel jaar racen met die 22 auto's is nog maar een fractie van de vervuiling die bijv. één containerschip op één reis van bijv. Shanghai naar Rotterdam oplevert.
Als hier technieken uit voortvloeien die ook in gewone autos gebruikt kunnen worden daarentegen...

• stylezzz
toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:11:
[...]

En 3-4 jaar door ontwikkelen, tis zo net appels met peren vergelijken
Was het bij de introductie van het hybridetijdperk (2014?) ook zo'n gekrakeel dat de sport kapot gemaakt werd? Volgens mij was toen ene hamilton enkele seizoenen onverslaanbaar..... :P

• toolkist
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:34:

Dit werkt zo eigenlijk ook niet. Het verschil wordt niet gemaakt door de banden, de aero of de coureur. Degene die op het juiste moment nog wat juice in de batterij heeft wint. Het is te kunstmatig.
Hoe combineer je die stelling met het feit dat Russell toch best een flinke voorsprong heeft op Antonelli, dat Verstappen sneller is dan Hadjar, etc?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
[...]

Bandenmanagement doe je over een hele stint of hele race. Je kunt makkelijk een aantal ronden pushen voor bv aanvallen of een undercut en daarna weer wat rustiger aan.

Het hele batterij gebeuren speelt elke ronde opnieuw en het ene rechte stuk wat meer energie gebruiken voor een inhaalactie betekent dat je het volgende rechte stuk een sitting duck bent. Dát is het issue.

• toolkist
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Bandenmanagement doe je over een hele stint of hele race. Je kunt makkelijk een aantal ronden pushen voor bv aanvallen of een undercut en daarna weer wat rustiger aan.

Het hele batterij gebeuren speelt elke ronde opnieuw en het ene rechte stuk wat meer energie gebruiken voor een inhaalactie betekent dat je het volgende rechte stuk een sitting duck bent. Dát is het issue.
Maar dan is je auto ook gewoon niet structureel sneller dan degene die je inhaalde.
Ben je dat wel dan moet je je inhaalactie op een plek doen dat je erna niet meteen weer terug ingehaald wordt.
In de oude situatie kreeg je dan van die "leuke" treintjes met auto's die elkaar uberhaupt niet in konden halen, heb je dat liever?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:47
asing schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:34:
Dat is toch juist ook de taak van de coureur?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Het is wel een verschil als een coureur besluit 5-10 rondjes te stampen en dan te managen (of andersom), of dat de beslissing om wel of niet te stampen letterlijk een keer of 8 per ronde gemaakt moet worden.

EDIT:

Spuit 11 zie ik

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:21
Is het overigens niet waard om gewoon die sprintrace als een fp3 te pakken als die auto toch niet loopt? Breek je parc ferme maarja, kan wel lekker klooien.

• Hippocampus
  • Laatst online: 17:24

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Maar dan is je auto ook gewoon niet structureel sneller dan degene die je inhaalde.
Ben je dat wel dan moet je je inhaalactie op een plek doen dat je erna niet meteen weer terug ingehaald wordt.
In de oude situatie kreeg je dan van die "leuke" treintjes met auto's die elkaar uberhaupt niet in konden halen, heb je dat liever?
Ze moeten gewoon het tanken weer terug brengen, dan kunnen de teams zelf bepalen in welk gat ze willen rijden om uiteindelijk als eerste over de streep te komen. Als ze dat in Indy en NASCAR kunnen dan moet de F1 dat toch ook kunnen imho.
Minder accu, meer biobrandstof, zijn ze toch lekker groen bezig :9

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

toolkist schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:52:
[...]

DRS is ook nog een fan-favoriete oplossing geweest, maar was simpel het resultaat dat er werkelijk geen auto meer ander een andere kon rijden zonder z'n hele aero uit het raam te gooien. In plaats daarvan gewoon harde regels maken mbt vage flapjes en wingtips tegen dirty air, kwam DRS.

Secondair ligt dat natuurlijk ook erg aan het circuit zelf, aantal zijn gewoon niet gemaakt om te kunnen inhalen (... ja, dat circuit langs het water...).

Ergens tijdens elke 'innovatie' en vrijheid van regels binnen F1, is het eigenlijk zo'n zooitje geworden dat het gehele brei van ontwerpen meer pijn doet dan echt iets oplevert. Andere takken hebben veel meer regulaties (design, BoP, of type), wat misschien wel saaier op papier lijkt, maar lijkt wel iets meer bestand tegen zulke problemen dan we nu in F1 zien.

(het is ergens nu ook wachten tot zo'n active aero/DRS niet dichtklapt bij een bocht en iemand met ~200km/h rechtdoor vliegt)

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 13-03-2026 17:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• asing
stylezzz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Was het bij de introductie van het hybridetijdperk (2014?) ook zo'n gekrakeel dat de sport kapot gemaakt werd? Volgens mij was toen ene hamilton enkele seizoenen onverslaanbaar..... :P
Ik vind Verstappen - Hadjar in deze geen goede vergelijking. Max heeft al zijn teamgenoten naar huis gereden. Neemt niet weg dat Hadjar hem in Australië mooi op P3 nerzette.

• asing
mitsumark schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Dat is toch juist ook de taak van de coureur?
Ik vraag me af in hoeverre de coureur iets moet doen (of laten) om de batterij te managen. Iets met een knopje ofzo. Het zou wel eens bijna volledig geautomatiseerd kunnen zijn.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:48
[...]

Tsja, ik snap niet hoe je het verschil niet kunt zien tussen je banden oproken doordat je te snel wil en niet genoeg liften omdat je te snel door een bocht wil.

het eerste betekent nog steeds op de limiet rijden qua grip, het tweede betekent vooral doen of je in een EV zit om maar 1km verder te komen

3600Wp@ zuid

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:19

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

SinergyX schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:28:
[...]
Secondair ligt dat natuurlijk ook erg aan het circuit zelf, aantal zijn gewoon niet gemaakt om te kunnen inhalen (... ja, dat circuit langs het water...).
(dat ging prima, tot ze met vrachtwagens gingen racen)

I have usernames older than you.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er #formule-1 op de
Officiële Tweakers Discord