• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
aard01 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:35:
Voor diegene met een Peblar en een Joulo OCPP koppeling:

Joulo heeft blijkbaar de autorisatie van de laadpaal niet in orde.

Sandro! in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Prima als dit lekker in het Peblar-topic blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door Solarsparc op 29-05-2026 18:12 ]


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Prima als dit lekker in het Peblar-topic blijft.
Op zich wel een zinvolle reminder voor iedereen die met EREs bezig is om niet al te hard achter de referral gekte van Joulo aan te hollen voor die paar euros minder fee... Als ze dit soort basics al niet op orde lijken te hebben, hoe goed hebben ze dan de rest van hun processen voor elkaar?

  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
anboni schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:19:
[...]

Op zich wel een zinvolle reminder voor iedereen die met EREs bezig is om niet al te hard achter de referral gekte van Joulo aan te hollen voor die paar euros minder fee... Als ze dit soort basics al niet op orde lijken te hebben, hoe goed hebben ze dan de rest van hun processen voor elkaar?
Ik weet niet waarom ik hier iedere keer in de positie wordt gemanoeuvreerd dat ik Joulo loop te verdedigen, maar ze worden hier constant ongefundeerd neergezet als 1 of ander ongeleid vibecoderend projectiel.

Het doorzetten van autorisaties is geen basic. Door technische limitaties van OCPP moet een inboekdienstverlener een halve backend implementeren om alleen wat informatie uit te kunnen lezen. Als er dan ook nog een lokaal autorisatiemechanisme in het spel is, dan wordt het nog ingewikkelder.
Gelukkig is alles ge-vibecode, dus dan kunnen ze de oplossing ook snel vibecoden.

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:40:
[...]

Het doorzetten van autorisaties is geen basic. Door technische limitaties van OCPP moet
Ik bedoel 'basic' niet als 'simpel' maar als essentiele functionaliteit waar je bij een dergelijke feature gewoon rekening mee moet houden. Als het daardoor een paar weken of zelfs maanden langer duurt voordat je de feature kunt introduceren, dan is dat maar zo. Het feit dat ze dit activeren zonder dergelijke basisfunctionaliteit, gecombineerd met de bizarre gekte hier op het forum rondom referrals (en het feit dat ze hun referral regeling ook nog 'n paar keer hebben aangepast om die gekte nog wat verder aan te wakkeren) geeft mij echt het gevoel van vibecodende cowboys waar ik hele sterke bedenkingen bij heb of ik daar wel mee in zee zou willen gaan...

  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-06 21:20
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:40:
[...]


Ik weet niet waarom ik hier iedere keer in de positie wordt gemanoeuvreerd dat ik Joulo loop te verdedigen, maar ze worden hier constant ongefundeerd neergezet als 1 of ander ongeleid vibecoderend projectiel.
LOL, daar lijkt het anders wel op. Helemaal de manier waarop ze gebruik maken van persoonlijke accounts zonder daarover afspraken te maken met partijen. Gewoon een cowboy partij. Ze kunnen zich beter gaan focussen op het massaal verwerken van csv’s. Dit soort partijen mogen wat mij betreft meteen door de mand vallen. Met een fancy website alleen lukt het niet.

  • Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zojuist succesvol mijn peblar in Joulo gekoppeld. Ik werkte dus al met Tags die ik zelf had toegevoegd. Het zelf beheren van TAG's valt nu weg. Daar had ik al rekening mee gehouden. Begrijp ik het nou goed en blijft dit gewoon werken maar werken nu alle willekeurige TAG's? En kan ik via de portaal geen TAG's toevoegen en/of verwijderen?

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Sorry maar ik vind dat jij hier ongefundeerde beschuldigingen uit. Waar blijven de mods als er dit soort overdreven en ongefundeerde stemmingmakerij wordt gepost?

Voorlopig wordt ik razendsnel geholpen bij alles waar ik tegenaanloop door Joulo.
Wat is er ongefundeerd aan die uitspraak dan? Feit is dat Joulo vraagt om de persoonlijke inloggegevens van klanten van 50five om automatische ERE gegevens uit te lezen. Gezien de wachtwoord reset aankondiging die 50five recent verstuurde (en de reactie vanuit Joulo daar weer op) is het niet vreemd om te concluderen dat Joulo daarover geen afspraken had met 50five (waarbij het niet relevant is of Joulo dat ueberhaupt niet heeft geprobeerd of wel geprobeerd maar een 'nee' terugkregen, de afspraken lijken er niet te zijn)

Verder is deze discussie wat mij betreft wel klaar, ik hoop oprecht voor iedereen die zich al aan Joulo heeft gobonden voor dit jaar dat ze hun zaken achter de schermen wel op orde hebben of krijgen, maar ik blijf vooralsnog skeptisch over ze.

[ Voor 12% gewijzigd door anboni op 29-05-2026 19:57 ]


  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tasminos schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:40:
[...]

En kan ik via de portaal geen TAG's toevoegen en/of verwijderen?
Jouw lokale Peblar Web-interface blijft gewoon werken, met uitzondering van het onderdeel Autorisatie.
Autorisatie is via OCPP overgedragen aan (in dit geval) Joulo.

Joulo zal waarschijnlijk wel met een oplossing komen voor het onderhoud van tags, maar als je echt direct moet ingrijpen, kun je via de Peblar Web-interface "herconfigureren". Als workaround.
Je schakelt dan even het beheer van Joulo uit, zodat je zelf bij het onderdeel Autorisatie handelingen kunt verrichten. Daarna opnieuw herconfigureren, zodat Joulo weer toegang krijgt tot het laadpunt.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
anboni schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Wat is er ongefundeerd aan die uitspraak dan? Feit is dat Joulo vraagt om de persoonlijke inloggegevens van klanten van 50five om automatische ERE gegevens uit te lezen. Gezien de wachtwoord reset aankondiging die 50five recent verstuurde (en de reactie vanuit Joulo daar weer op) is het niet vreemd om te concluderen dat Joulo daarover geen afspraken had met 50five (waarbij het niet relevant is of Joulo dat ueberhaupt niet heeft geprobeerd of wel geprobeerd maar een 'nee' terugkregen, de afspraken lijken er niet te zijn)

Verder is deze discussie wat mij betreft wel klaar, ik hoop oprecht voor iedereen die zich al aan Joulo heeft gobonden voor dit jaar dat ze hun zaken achter de schermen wel op orde hebben of krijgen, maar ik blijf vooralsnog skeptisch over ze.
Bij Tap verzwijgen ze dat je niet met terugwerkende kracht je kWh's mag indienen. Zijn dat dan ook meteen cowboys?

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hvandijk110 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:21:
Is het normaal dat een lader niet laadt als de OCPP backend niet bereikbaar is?
Nee. Normaal hoort de lader reeds geautoriseerde laadpassen te cachen.

De lader hier is wel eens een week offline geweest. Niets van gemerkt totdat ik een mailtje kreeg van E-flux dat de lader offline was.. verbinding hersteld en toen stonden de sessies van die week ook allemaal ineens in E-flux.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
anboni schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:52:
[...]
Wat is er ongefundeerd aan die uitspraak dan?
Dat het daarmee "cowboys" zijn en dat die afspraken een vereiste zijn. Een andere kijk is namelijk dat gebruikers hun eigen data mogen gebruiken zoals zij dat zelf willen.

Als Joulo en 50five het niet met elkaar eens zijn, kunnen ze dat onderling uitvechten. Het resultaat kan dan zijn dat 50five-klanten voor de zoveelste keer gedwongen worden om met die partij zaken te doen tegen matige voorwaarden.
Het is selectief als je de ene partij cowboys noemt, maar de vendor-lock-in die dit soort oplossingen de enige mogelijkheid maakt, daarbij niet noemt.

  • Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 23:03
JB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:15:
[...]

Maar voor mijn beeldvorming. Wat is er nu niet goed tussen 50Five > Joulo? De brakheid aan de kant van 50Five of zit het gevaar bij Joulo?

Ik heb een paal in eigen beheer (Zaptec) maar maak ook gebruik van een backoffice (Eflux), dus hoe kan ik dan straks het beste die koppeling met Joulo maken?
Als ik het goed gezien heb dan kan je bij Joulo ook kiezen voor eflux als integratie.

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Bij Tap verzwijgen ze dat je niet met terugwerkende kracht je kWh's mag indienen. Zijn dat dan ook meteen cowboys?
We hadden het hier over Joulo... (en dat Tap zoiets zegt, terwijl dat nadrukkelijk in strijd is met de hele ERE regeling, zegt inderdaad ook een heleboel over Tap, maar dat terzijde)
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:19:
[...]


Dat het daarmee "cowboys" zijn en dat die afspraken een vereiste zijn. Een andere kijk is namelijk dat gebruikers hun eigen data mogen gebruiken zoals zij dat zelf willen.
Maar is het wel hun eigen data? Zoals ik het lees, is 50five voornamelijk een backoffice dienstverlener voor zakelijke rijders (maar ik heb me nooit verdiept in de volledige dienstverlening van 50five). Daarmee is de verbruiks- en betalingsdata dus van de werkgever of leasemaatschappij. Maar nog los daarvan, er zal waarschijnlijk in de voorwaarden van 50five staan dat je de inloggegevens niet mag delen (en het mag inmiddels sowieso als goed internet gebruik gezien worden dat je dat niet doet), dus dat Joulo daar ueberhaupt al om vraagt vind ik persoonlijk twijfelachtig.
Als Joulo en 50five het niet met elkaar eens zijn, kunnen ze dat onderling uitvechten. Het resultaat kan dan zijn dat 50five-klanten voor de zoveelste keer gedwongen worden om met die partij zaken te doen tegen matige voorwaarden.
Het is selectief als je de ene partij cowboys noemt, maar de vendor-lock-in die dit soort oplossingen de enige mogelijkheid maakt, daarbij niet noemt.
Ik reageerde op een opmerking over "ongefundeerde beschuldigingen" aan het adres van Joulo. Die 'beschuldigingen' zijn dat dus niet. Ik keur verder ook af hoe 50five zich in deze opstelt (zie ook een eerdere comment van mij vandaag), maar dat was niet het onderwerp.

  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
anboni schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:14:
Maar is het wel hun eigen data? Zoals ik het lees, is 50five voornamelijk een backoffice dienstverlener voor zakelijke rijders (maar ik heb me nooit verdiept in de volledige dienstverlening van 50five).
Ik reageerde op een opmerking over "ongefundeerde beschuldigingen" aan het adres van Joulo. Die 'beschuldigingen' zijn dat dus niet.
Jij stelt nu pas de vraag, de beschuldiging kwam eerst. Vervolgens beantwoord je hem niet eens zelf, verdiept je er niet in, dus blijft het ongefundeerd.
Wat hebben zij gedaan waar jij als consument schade van ondervindt?
Dat jij niet voor deze partij kiest, prima, maar het gaat er om dat jij en een paar anderen hier waarschuwingen uit lopen te delen.

Je kunt hier lezen hoe 50five heeft gereageerd, hè? Niet met "het mag niet", maar "wij beschermen uw account" om vervolgens ongevraagd je wachtwoord te wijzigen en daarmee iets te blokkeren wat je zelf hebt ingesteld. En adviseren om je gegevens niet te delen.

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:44
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Bij Tap verzwijgen ze dat je niet met terugwerkende kracht je kWh's mag indienen. Zijn dat dan ook meteen cowboys?
Dat mag dus wel. Misschien niet bij hen, maar dan heb je hun voorwaarden gewoon niet goed gelezen.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-06 21:20
Solarsparc schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:19

Als Joulo en 50five het niet met elkaar eens zijn, kunnen ze dat onderling uitvechten. Het resultaat kan dan zijn dat 50five-klanten voor de zoveelste keer gedwongen worden om met die partij zaken te doen tegen matige voorwaarden.
Het is selectief als je de ene partij cowboys noemt, maar de vendor-lock-in die dit soort oplossingen de enige mogelijkheid maakt, daarbij niet noemt.
Dan snap je er niet veel van. Er is helemaal geen sprake van een vendor lock-in. Je kunt als 50five klant met iedere inboeker in zee gaan. Het ging hier over de manier waarop Joulo dat voor je doet.

  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
anboni schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:17:
Die zogenaamd ongefundeerde beschuldiging kwam niet eens van mij, maar hoe dan ook doet dit helemaal niets af aan het punt: het is (waarschijnlijk) tegen de gebruiksvoorwaarden en in ieder geval tegen gezond en veilig internetgebruik om accountgegevens (met volledige rechten!) te delen. (en het alternatief voor Joulo is er gewoon: ze kunnen ook een csv importeren, maar geautomatiseerd via allerlei twijfelachtige weggetjes klinkt natuurlijk wel geiler)
Daar is weer een "waarschijnlijk" terwijl je ze cowboys noemt zonder het te onderbouwen. Het kan best zo zijn, maar jij stelt het, dus moet jij het onderbouwen.
Er worden hier door meerdere inboekers dingen gedaan met teveel rechten, hoofdzakelijk omdat laadpalen en diensten geen mogelijkheid aanbieden om het met minder rechten te doen.
"Gezond en veilig internetgebruik", ben jij daar politie over? Maar het is de gebruiker die daarvoor kiest. Dat maakt die inboekdienstverleners nog geen cowboys.
Ze maken het alleen makkelijk voor hun afnemers. Geil zeg.
Ik geef vooral 'n tegengeluid tegen de idiote hype van de referrals hier in dit topic, dat mensen vooral wat kritischer zijn over dit soort potentiele cowboys waardoor ze een paar honderd euro riskeren om een paar euro aan fees uit te sparen...
Als het je om die referrals gaat (die ik persoonlijk ook bloedirritant vind, maar het zijn vooral je mede-tweakers die dat doen), haal daar dan geen andere dingen bij. Dat punt blijft op zichzelf ook wel overeind. Nu zijn het weer "potentiële cowboys". Het heeft er gewoon niks mee te maken.

  • GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-06 21:20
@Solarsparc

Die proxy is overigens wel een mooie oplossing. Dat Joulo geld vraagt voor hun hosted versie kan ik nog wel inkomen. Maar ook hier weer een grote afhankelijkheid met toko’s (als 50five) waar je als klant niet zelf het endpoint kunt wijzigen.

Blijft staan dat gebruik van persoonlijke accounts door Joulo zonder hierover afspraken te hebben met partijen gewoon not-done is en gewoon cowboy praktijken zijn. 👍🏻

[ Voor 69% gewijzigd door GM15 op 30-05-2026 09:28 ]


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
GM15 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:30:
Dan snap je er niet veel van. Er is helemaal geen sprake van een vendor lock-in. Je kunt als 50five klant met iedere inboeker in zee gaan. Het ging hier over de manier waarop Joulo dat voor je doet.
Ik zal toegeven dat het geen lock-in is. Ze zijn wel toegang tot je eigen informatie aan het frustreren, en het alternatief is duidelijk: hun eigen dienst. Je kunt met iedere inboeker in zee maar je mag wel lekker zelf hannesen met .csv.
Zij hoeven van mij ook niet actief mee te werken aan de diensten van hun concurrenten. Maar het feit dat ze het op dit moment niet glashard verbieden, zegt mij dat het gecompliceerder ligt.
Nogmaals, ik ben wel benieuwd wie hier aan het langste eind trekt qua overtreden van voorwaarden e.d., maar dat is wat mij betreft iets tussen deze beide partijen.

  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
Nu de paal voor mijn huis staat, de auto er naast en de kilowattuurtjes inmiddels binnen stromen, dacht ik dat het nu tijd is om weer terug te keren naar dit forum na de kat uit de boom te hebben gekeken.

Resumé. Ik ga terug die boom in en kom later terug. Ik maak mijn keuze ergens eind Q4 wel. 😊

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
Aurora schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:53:
Nu de paal voor mijn huis staat, de auto er naast en de kilowattuurtjes inmiddels binnen stromen, dacht ik dat het nu tijd is om weer terug te keren naar dit forum na de kat uit de boom te hebben gekeken.

Resumé. Ik ga terug die boom in en kom later terug. Ik maak mijn keuze ergens eind Q4 wel. 😊
Om er dan achter te komen dat geen enkele inboeker data accepteert van voor de (automatische) koppeling vanwege (dure, noodzakelijke )audits.
Ik neig naar hetzelfde, maar er lijkt wel steeds meer onmogelijk/dichtgetimmerd te worden...

  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
mitsumark schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Om er dan achter te komen dat geen enkele inboeker data accepteert van voor de (automatische) koppeling vanwege (dure, noodzakelijke )audits.
Ik neig naar hetzelfde, maar er lijkt wel steeds meer onmogelijk/dichtgetimmerd te worden...
Dat risico zie ik inderdaad ook in. Ik ga er van uit dat het onderdeel van de wet is, met terugwerkende kracht inboeken. Maar ik begrijp dat inboekers daar van mogen afwijken als zij, plat gezegd, hun zaakjes niet op orde hebben om dat te kunnen faciliteren.

Ik probeer het bij te houden, maar zulke clubs knikker ik direct van mijn lijst af.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
-PeeWee- schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:20:
[...]


Dat mag dus wel. Misschien niet bij hen, maar dan heb je hun voorwaarden gewoon niet goed gelezen.
Kun je me even laten zien WAAR op de website/online voorwaarden van Tapelectric expitciet vermeld is dat zij geen CSVs met terugwerkende kracht accepteren?

Buiten dat: het woord TRANSPARANT is zowat het meest voorkomende woord bij Tapelectric op hun website. Prachtig, maar zet dan ook meteen (tussen alle bangmakerij voor "onervaren" partijen door (ALLE partijen zijn op dit gebied onervaren want het is iets nieuws) TRANSPARANT en EENDUIDIG op je website dat je vanwege dat ze zelf bang zijn voor afkeur bij audits ze geen CSVs accepteren.

Kijk dat je structureel geen CSVs accepteert kan ik nog wel begrijpen. Het is zeer eenvoudig daar mee te rommelen. Maar de Nea/auditers zullen er toch echt rekening mee moeten houden dat simpelweg door de trage overheid die pas later in het jaar de regeling definitief maakte in de 1e kamer, er een overgangsperiode is waarin alleen CSVs het bewijs kunnen zijn.


Maar waar het mij om ging: Joulo werd als cowboys weggezet omdat ze 1 foutje hebben gemaakt. En omdat 1 persoon hier kennelijk niet van referals houdt. (Ik heb echt geen enkele "vriend" benaderd voor referals en zit toch al op 10% minder kosten bij Joulo dan bij Tap voor een 1 jarige overeenkomst puur door registratie via een bepaalde website, omdat ik Tibber klant ben en een Peblar heb, nou, ik vind dat helemaal prima, hoefde er vrijwel niets voor te doen

Wie hier de cowboys zijn, en of die er zijn zal pas over een jaar blijken. Ik vind het ongepast een partij op basis van 1 foutje daarvan te beschuldigen en ik begrijp niet dat de mods hier er niets aan doen.

Ik vind het verzwijgen van het niet accepteren van CSV voor de kWhs VOOR je registratie bij een partij een stuk kwalijker dan een programmeerfoutje.

[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 30-05-2026 11:27 ]


  • hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Gisteren mijn Peblar netjes in Joulo kunnen zetten, geen centje pijn en ik zie laadsessies netjes binnenkomen. Tijd om verder te gaan met mijn leven.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
Kan niet zo goed tegen onrecht en als iemand zonder veel onderbouwing een partij wegzet als cowboys. Ik kwam vroeger in de klas ook al op tegen dit soort onrecht, sorry, zit in mijn genen.

Voorlopig ben ik tot nu toe telkens razendsnel, vriendelijk en goed geholpen door Joulo, daar kunnen andere partijen als een 50five een puntje aan zuigen. Dat 50five als cowboys worden afgeschilderd, dat is wel honderden malen aangetoond....

Maar ik vind het prima hoor, ik zeg er niks meer over. De mods hadden inderdaad dit kunnen voorkomen door eerder in te grijpen zoals ik ook al aangaf.

Maar goed back on topic:
Zojuist heeft Joulo de optie External OCPP backend weer ingeschakeld voor me en ik kon succesvol de gegevens voor Tapelectric invoeren en alles werkt.

Ik heb hier gepost hoe dit te doen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85375562

Nu is het enige nog wachten op de goedkeuring van de door mij ingediende CSV door Joulo en dan is voor mij alles in kannen en kruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door AA42 op 30-05-2026 12:28 ]


  • We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:En weer open. Paar punten van aandacht, ook als jouw post wellicht niet door de bezemwagen is meegepakt:

1. Reageer vriendelijk of reageer niet: op de man reageren heeft niemand wat aan en komt sfeer niet ten goede
2. Stellig reageren kán, maar onderbouw dan ook jouw argument met bronnen en feiten. Dat helpt als je een fatsoenlijke discussie wilt voeren.
3. Zie je iets wat niet door de beugel kan: maak dan een topicreport aan (waarvoor dank!). Ga niet reageren: olie op het vuur gooien helpt niet.

Feedback over hoe dit topic anders / beter kan: Mobiliteit feedback Feedback, mits constructief: altijd welkom

Nogmaals, als je je ergens aan stoort: denk nog een keertje na voordat je reageert. :)

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 30-05-2026 20:33 ]


  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:16
Gisteren de CSV in Joulo geupload, zojuist bericht dat data verwerkt is. En inderdaad, alle oude laadsessies staan nu netjes in het overzicht.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
Ophidian schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:25:
Gisteren de CSV in Joulo geupload, zojuist bericht dat data verwerkt is. En inderdaad, alle oude laadsessies staan nu netjes in het overzicht.
Durf het woord Joulo bijna niet meer te noemen maar ook bij mij zijn de transacaties van de CSV nu al keurig bijgeschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyXDB4ulBc-oBDzxTv0Y0KS6Hr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3vERCDkIbWfm67YCRIF7Hae.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het een lekker begin. Zeker gezien ik in het begin alleen de privé auto heb geladen….

Dat betekent voor mij de laatste stap afgerond qua ERE’s en ik zal hier (tot opluchting van sommigen denk ik) voorlopig niks meer posten 😁

  • wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-06 02:05

wvdburgt

MacOS all the way baby!

-PeeWee- schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:55:
[...]


Niet vanuit lekkerladen, maar heb wel gewoon mijn laadpaal verbonden met HA
Ik doe inderdaad een dergelijke calculatie maar zou mooi zijn als het accuraat kan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 21:51
Ophidian schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:25:
Gisteren de CSV in Joulo geupload, zojuist bericht dat data verwerkt is. En inderdaad, alle oude laadsessies staan nu netjes in het overzicht.
Top en goed om te lezen. Ik heb de koppeling met 50five en Joulo weer hersteld , nu wachten hoelang dat duurt :)

  • superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:04
Goedemorgen ERE strijders ;),

Ik lees veel negatief sentiment hier over Joulo, maar vanuit tweaker oogpunt ben ik heel blij met ze. Beschikbaar maken van de ocpp-proxy bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik al paar keer feature request gemaakt door vervolgens binnen een dag zijn doorgevoerd. Vorige week zag ik dat je in het uitgebreide overzicht de IDs van je tags in de lijst terugzag. Vervolgens gevraagd of ze daar niet een friendly name aan konden toevoegen. Dat was dezelfde dag beschikbaar. Happy user hier.

  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
Wil toch toch mijn eerste en direct ook mijn laatste reactie geven over de inboeker met een J. Ik liet onbewust mijn uiteindelijke indruk baseren op wat ik hier op dit topic heb gelezen, ik had ze in mijn hoofd stiekem al doorgestreept als potentiële keuze. Ondanks dat ik gecharmeerd was van de website en mijn eigen eerste indruk. En dan heb ik het niet over fee en referral korting gezeik. Het ging mij om de hoog Tweaker gehalte, zoals de geeky info en technische termen op de site, lokale integraties, open source proxy, enzovoort.

Ik las hier echter: cowboys, twee jonge gasten, vibe coders, etc etc. Ik heb het topic doorgespit en niemand die relevante informatie of onderbouwing heeft uitgespuugd. Van beide kanten niet.

Dus, heb ik zelf maar een onderzoekje gestart en daarnaast een aanvullende onderzoek laten starten door Gemini Pro 3.1. Lang verhaal kort, ze lijken toch echt legit met een solide achtergrond. Ik wil geen reacties uitlokken, maar gebruik dit voor persoonlijk keuzes. Je laat ze zitten of je gaat gewoon door naar de volgende partij.

Dit is gewoon openbare informatie, een recap:

De twee 'jonge gasten' zijn in werkelijkheid twee ervaren mannen. Johan Trip bouwde eerder mee aan verschillende labels binnen het energiebedrijf ServiceHouse, welke succesvol is verkocht aan Coolblue. Ruben Stolk is de man achter Capptions, een softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in zware veiligheids- en compliance-systemen. Als iemand iets van audits af weet is hij het wel.

Mocht je het onderzoeksrapport van Gemini willen lezen: https://g.co/gemini/share/dc2bd615c65a


#####
EDIT: Omdat sommige "Tweakers" nog geen AI begrijpen en hoe men dit moet interpreteren, hierbij de disclaimer: Gemini is AI en kan fouten maken, ook over mensen.

EDIT2: wijzigingen aangebracht in de recap en het Gemini rapport naar aanleiding van een DM omtrent onjuiste informatie en op basis van opmerkingen op het forum.

[ Voor 13% gewijzigd door Aurora op 31-05-2026 13:35 ]

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
Aurora schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Wil toch toch mijn eerste en direct ook mijn laatste reactie geven over de inboeker met een J. Ik liet onbewust mijn uiteindelijke indruk baseren op wat ik hier op dit topic heb gelezen, ik had ze in mijn hoofd stiekem al doorgestreept als potentiële keuze. Ondanks dat ik gecharmeerd was van de website en mijn eigen eerste indruk. En dan heb ik het niet over fee en referral korting gezeik. Het ging mij om de hoog Tweaker gehalte, zoals de geeky info en technische termen op de site, lokale integraties, open source proxy, enzovoort.

Ik las hier echter: cowboys, twee jonge gasten, vibe coders, etc etc. Ik heb het topic doorgespit en niemand die relevante informatie of onderbouwing heeft uitgespuugd. Van beide kanten niet.

Dus, heb ik zelf maar een onderzoekje gestart en daarnaast een aanvullende onderzoek laten starten door Gemini Pro 3.1. Lang verhaal kort, ze lijken toch echt legit met een solide achtergrond. Ik wil geen reacties uitlokken, maar gebruik dit voor persoonlijk keuzes. Je laat ze zitten of je gaat gewoon door naar de volgende partij.

Dit is gewoon openbare informatie, een recap:

De twee 'jonge gasten' zijn in werkelijkheid twee ervaren mannen. Johan Trip bouwde eerder het energiebedrijf ServiceHouse op, dat hij succesvol verkocht aan Coolblue. Ruben Stolk is de man achter Capptions, een softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in zware veiligheids- en compliance-systemen. Als iemand iets van audits af weet is hij het wel.

Mocht je het onderzoeksrapport van Gemini willen lezen: https://g.co/gemini/share/dc2bd615c65a
Lijkt toch echt op een algemeen gegenereerd rapport zonder referenties/ bron vermelding. Joulo is wel geregistreerd bij de Nea maar niet getoetst en zo ver ik weet zijn er nog helemaal geen inboekers voor ere's die een rekening in het REV hebben, inhoudelijk kwaliteitsbeoordeling en goedgekeurd of accreditatie hebben.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
Aurora schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:07:
Wil toch toch mijn eerste en direct ook mijn laatste reactie geven over de inboeker met een J. Ik liet onbewust mijn uiteindelijke indruk baseren op wat ik hier op dit topic heb gelezen, ik had ze in mijn hoofd stiekem al doorgestreept als potentiële keuze. Ondanks dat ik gecharmeerd was van de website en mijn eigen eerste indruk. En dan heb ik het niet over fee en referral korting gezeik. Het ging mij om de hoog Tweaker gehalte, zoals de geeky info en technische termen op de site, lokale integraties, open source proxy, enzovoort.

Ik las hier echter: cowboys, twee jonge gasten, vibe coders, etc etc. Ik heb het topic doorgespit en niemand die relevante informatie of onderbouwing heeft uitgespuugd. Van beide kanten niet.

Dus, heb ik zelf maar een onderzoekje gestart en daarnaast een aanvullende onderzoek laten starten door Gemini Pro 3.1. Lang verhaal kort, ze lijken toch echt legit met een solide achtergrond. Ik wil geen reacties uitlokken, maar gebruik dit voor persoonlijk keuzes. Je laat ze zitten of je gaat gewoon door naar de volgende partij.

Dit is gewoon openbare informatie, een recap:

De twee 'jonge gasten' zijn in werkelijkheid twee ervaren mannen. Johan Trip bouwde eerder het energiebedrijf ServiceHouse op, dat hij succesvol verkocht aan Coolblue. Ruben Stolk is de man achter Capptions, een softwarebedrijf dat is gespecialiseerd in zware veiligheids- en compliance-systemen. Als iemand iets van audits af weet is hij het wel.

Mocht je het onderzoeksrapport van Gemini willen lezen: https://g.co/gemini/share/dc2bd615c65a
Allereerst mooi dat je (alsnog) je eigen mening vormt. Heb dat Gemini rapport eens doorgenomen en dat AI maar AI is blijkt dan wel weer uit deze zin:

"Het ontbreken van structurele negatieve reviews—kenmerkend voor platforms die te laat of in het geheel niet uitbetalen—levert sterk bewijs dat Joulo haar toezegging aangaande de geautomatiseerde kwartaalbetalingen probleemloos nakomt."

Nogal logisch als de eerste betaling nog moet plaatsvinden...

Overigens: wellicht is het toch een goed idee hier een apart Joulo topic te starten op Tweakers? Ik zie net namelijk dat ze ook API aanbieden voor HA en evcc en daar ben ik als tweaker en gebruiker van beide wel benieuwd naar. Genoeg Joulo stof voor een apart topic lijkt me en dan kunnen we iedereen die niets met Joulo te maken willen hebben hier met rust laten.....

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
AA42 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:17:
[...]

..en dan kunnen we iedereen die niets met Joulo te maken willen hebben hier met rust laten.....
Een heerlijk vooruitzicht.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
Heb de stoute schoenen maar aangetrokken:

Het grote Joulo topic

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
Maurice- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:01:
[...]


Een heerlijk vooruitzicht.
Ik maak er graag een mooie zondag van voor de Joulo haters EN Joulo "fans" :)

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 31-05-2026 12:20 ]


  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
BartjeBoos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Lijkt toch echt op een algemeen gegenereerd rapport zonder referenties/ bron vermelding. Joulo is wel geregistreerd bij de Nea maar niet getoetst en zo ver ik weet zijn er nog helemaal geen inboekers voor ere's die een rekening in het REV hebben, inhoudelijk kwaliteitsbeoordeling en goedgekeurd of accreditatie hebben.
Er is werkelijk niets generiek aan, behalve het eerste deel van de inleiding . De bronnen had ik al inzichtelijk gekregen. Blijkbaar komt ie niet door in een openbare link. Het lukt me niet om deze erbij te voegen. Mocht je willen, dan kan ik de gebruiken bronnen en "gedachte flow" via DM delen.
AA42 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Allereerst mooi dat je (alsnog) je eigen mening vormt. Heb dat Gemini rapport eens doorgenomen en dat AI maar AI is blijkt dan wel weer uit deze zin:

"Het ontbreken van structurele negatieve reviews—kenmerkend voor platforms die te laat of in het geheel niet uitbetalen—levert sterk bewijs dat Joulo haar toezegging aangaande de geautomatiseerde kwartaalbetalingen probleemloos nakomt."

Nogal logisch als de eerste betaling nog moet plaatsvinden...
Scherp! Disclaimer AI is uiteraard actief 😅

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
Maurice- schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:01:
[...]


Een heerlijk vooruitzicht.
Dan geldt dat ook voor ieder andere aanbieder :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Aurora schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:24:
[...]

Dan geldt dat ook voor ieder andere aanbieder :)
Nee, bij het bespreken van andere aanbieders heeft niet 80% als doel leden te werven.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-06 20:36
[EDIT]: Laat maar, anders krijgen we weer een lock.

[ Voor 77% gewijzigd door AA42 op 31-05-2026 12:41 ]


  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
*We dreigen weer terug te vallen gents. Relax.*

Ik ben persoonlijk benaderd geweest om een fout in het Gemini rapportje.

Het onderzoek wekt de suggestie dat Johan ServiceHouse heeft opgebouwd. Dat is niet correct! Hij mocht samen met Dirk en Walter (de founders) de eerste labels opzetten en uitbouwen. Johan leerde daar de kneepjes van een grote startup in de energiemarkt. Eerder bij Solarplaza en KPN.

Het rapport wordt zodadelijk aangepast met een aantal andere eerder opgemerkte zaken. De opbouw en conclusie blijft echter nog steeds hetzelfde.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
Aurora schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:39:
*We dreigen weer terug te vallen gents. Relax.*

Ik ben persoonlijk benaderd geweest om een fout in het Gemini rapportje.

Het onderzoek wekt de suggestie dat Johan ServiceHouse heeft opgebouwd. Dat is niet correct! Hij mocht samen met Dirk en Walter (de founders) de eerste labels opzetten en uitbouwen. Johan leerde daar de kneepjes van een grote startup in de energiemarkt. Eerder bij Solarplaza en KPN.

Het rapport wordt zodadelijk aangepast met een aantal andere eerder opgemerkte zaken. De opbouw en conclusie blijft echter nog steeds hetzelfde.
Je persoonlijke mening moet je niet als feit proberen te presenteren door middel van een ai gegeneerd bericht. Uitspraken daarin zoals "Dat Joulo na intensieve audits sinds 2 februari 2026 officieel is toegelaten tot het NEa-register, is de formele juridische bevestiging van hun validiteitsstructuur" kloppen gewoon niet.
Niets ten nadelen van Joulo ...

  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:15
BartjeBoos schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Je persoonlijke mening moet je niet als feit proberen te presenteren door middel van een ai gegeneerd bericht. Uitspraken daarin zoals "Dat Joulo na intensieve audits sinds 2 februari 2026 officieel is toegelaten tot het NEa-register, is de formele juridische bevestiging van hun validiteitsstructuur" kloppen gewoon niet.
Niets ten nadelen van Joulo ...
Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik ben heel duidelijk geweest in elk bericht. Naar aanleiding van je eerdere reacties in het verleden op anderen lijkt communicatie met jou nooit tot een constructieve woordenwisseling te komen. Ik wens je veel geluk toe.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
AA42 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:03:
Heb de stoute schoenen maar aangetrokken:

Het grote Joulo topic
Zou wel chill zijn als mensen dan die Joulo discussie daar voortzetten in plaats van hier én daar. Beetje dubbel nu.

*sowieso


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 21:51
superyupkent schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:03:
Goedemorgen ERE strijders ;),

Ik lees veel negatief sentiment hier over Joulo, maar vanuit tweaker oogpunt ben ik heel blij met ze. Beschikbaar maken van de ocpp-proxy bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik al paar keer feature request gemaakt door vervolgens binnen een dag zijn doorgevoerd. Vorige week zag ik dat je in het uitgebreide overzicht de IDs van je tags in de lijst terugzag. Vervolgens gevraagd of ze daar niet een friendly name aan konden toevoegen. Dat was dezelfde dag beschikbaar. Happy user hier.
Er heerst hier helemaal geen negatief sentiment over Joulo. Juist in tegendeel. Negatief sentiment gaat over 50Five. De 2 heren bij Joulo hebben alles uitstekend onder controle en heb veel vertrouwen in hun trade strategie d:)b Q3 verwachten ze de 1e uitbetaling.

  • Jvjadoe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 11:28
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 04-06-2026 10:31 . Reden: Niet reageren of een TR plaatsen is ook een optie ]


  • lelytown
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 15:25
snip: zie topicwarning

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2026 15:28 ]


  • FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

radeoxx schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:02:
Iemand al met succes ergens kunnen aanmelden met een SAP en een exclusief laadpunt? Ik kom er bij laadloon niet doorheen.
Hier niet. Ik was (dacht ik) succesvol aangemeld bij Den Hartog maar die geven sinds kort aan dat voor particulieren ook een MID bemeterde en op laadsessie uitleesbare laadpaal nodig is, ook als de laadpaal achter een SAP is aangesloten zonder andere gebruikers.

  • ERE-vergelijk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-06 12:54
*knip*

[ Voor 144% gewijzigd door twain4me op 02-06-2026 12:47 . Reden: werving, spam, reclame ]


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:44
Ben wel verrast door de eis van een slimme laadpaal bij sommige inboekers. Waarom is dat een vereiste? Dat is toch helemaal niet relevant?

Oh, zie dat de post is verwijderd door de mods :-)

[ Voor 31% gewijzigd door -PeeWee- op 02-06-2026 16:49 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:49
Hi all,

Even wat background info over de planning en handel:
Vanochtend contact gehad met de NEa om wat meer duidelijkheid te krijgen over de planning van het inboekregister.

Volgens de NEa staat de openstelling van het register momenteel nog gepland in Q3. Men verwacht in juni/juli meer informatie te kunnen delen met inboekdienstverleners over de definitieve inrichting en de laatste praktische vereisten. Waarbij wij uitgaan dat het elke keer het laatste moment zal zijn, dus eind Q3, en juli.

Dit zorgt denk ik voor vragen over de timing van de handel en daaruit vloeiende prijsstelling. De kaders zijn grotendeels bekend, maar niet alles en dus ook nog niet definitief ingevuld. Dat betekent ook dat ERE's op dit moment wel verhandeld kunnen worden, maar het officiële inboeken nog niet mogelijk is waarschijnlijk tot Q3. Daarmee ontstaat een situatie waarin partijen vooruitlopen op een registratieproces dat formeel nog niet volledig is opengesteld.

Je kunt het vergelijken met een call-optie: je spreekt vandaag een transactie af op basis van de verwachting dat de ERE's later ook daadwerkelijk volgens de definitieve regels kunnen worden ingeboekt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het brengt wel een bepaald risico met zich mee. Hoe groter de onzekerheid over die toekomstige registratie, hoe meer invloed dat doorgaans heeft op de prijs die een koper bereid is te betalen.

Er zal meer duidelijkheid ontstaan zodra de NEa de definitieve richtlijnen publiceert en het register opent. Vanaf dat moment kunnen kopers beter inschatten welke risico's er nog liggen bij verkopers en wat een reële marktprijs is voor de betreffende batch.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Het volgende succeshoofdstuk van de energie transitie? :+ :P

Mijn boefje is liev!


  • Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 22:10
JB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:07:
Het volgende succeshoofdstuk van de energie transitie? :+ :P
Het is 1 grote farce, net als deze certificaten, het is dat het gratis geld is anders zou ik het nooit doen.

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16

  • QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
Bij mijn werkgever was er ook de vraag hoe het gaat met de ERE en de laadpalen. Uiteindelijk is kwam er dit standpunt uit, dat ze geen voorstander zijn van de certificaten omdat deze niet bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Interessant standpunt, en goed om in overweging te nemen of je hieraan wel mee wilt doen.
Emission Reduction Units (ERE) Certificates and home charging

Over the past few months, several colleagues have asked about the use of ERE certificates (Emission Reduction Units) in combination with home charging of electric lease cars. This is a relatively new market development where charging data (kWh) can be converted into certificates that are sold to third parties for a financial return. Given the increasing media attention, potential tax implications, and the link to our ESG objectives, we would like to clarify <COMPANY>’s position on this topic.

What are ERE certificates?

When charging at home via a certified (MID) meter, emission reductions can be registered. These emission reductions (EREs) can be sold to third parties, often in heavy industry or the energy sector. The financial compensation formally belongs to the owner/user of the charging point. The CO₂ reduction achieved through electric driving is transferred to another party, who can then claim it.

Why is this relevant to <COMPANY>?

Under the current ERE model, emission reductions from electric driving are transferred to third parties. This means that the benefits of electrifying our vehicle fleet may indirectly be used to offset emissions elsewhere. This does not align with principles we follow, such as prioritizing our own emission reductions rather than offsetting. While electric driving remains sustainable, the benefit of the emission reduction shifts to another party and may cause a conflict with how <COMPANY> aims to deliver on its Planet Impact ambitions. This is why we will not encourage the participation and <COMPANY> will not use the ERE Certificates.

Important for users

Participation in ERE schemes by employees is not prohibited; however, it is not encouraged due to the potential impact on <COMPANY>’s sustainability ambitions and reputation. <COMPANY> reimburses actual electricity costs only for home charging, and combining ERE income with full reimbursement of these costs is not allowed, as it may lead to overcompensation. ERE income is considered personal income, and employees are fully responsible for declaring this in their tax return, with <COMPANY> having no role in salary administration or tax processing. The charging point itself is owned by the employee, and any associated risks such as incorrect data, system modifications, or misuse remain the sole responsibility of the user, not <COMPANY>.

  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:02
QFX23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:27:
Bij mijn werkgever was er ook de vraag hoe het gaat met de ERE en de laadpalen. Uiteindelijk is kwam er dit standpunt uit, dat ze geen voorstander zijn van de certificaten omdat deze niet bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Interessant standpunt, en goed om in overweging te nemen of je hieraan wel mee wilt doen.


[...]
Niet volledig mee eens maar de conclusie klopt.
  1. Laadpaal is niet van de werkgever. Ook niet als je leased. Dan is het vaak koop of huurkoop. Dus niks over te zeggen/claimen.
  2. Het belangrijkste de ean is niet van de werkgever. Dus niks over te zeggen/claimen.
  3. Uitbetaling wordt niet gezien als inkomsten. Maar als vergoeding/bijdrage/subsidie. Niet als inkomen. Dus hoeft niet op te geven te worden als inkomsten.
Maw de werkgever staat er buiten. Conclusie blijft dus grotendeels hetzelfde.

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

internet4me schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Niet volledig mee eens maar de conclusie klopt.
  1. Laadpaal is niet van de werkgever. Ook niet als je leased. Dan is het vaak koop of huurkoop. Dus niks over te zeggen/claimen.
  2. Het belangrijkste de ean is niet van de werkgever. Dus niks over te zeggen/claimen.
  3. Uitbetaling wordt niet gezien als inkomsten. Maar als vergoeding/bijdrage/subsidie. Niet als inkomen. Dus hoeft niet op te geven te worden als inkomsten.
Maw de werkgever staat er buiten. Conclusie blijft dus grotendeels hetzelfde.
Punt 3 heeft de belastingdienst nog niets over gezegd. Alles wat wij hierover zeggen is speculatie.

Wat dit betreft:
Under the current ERE model, emission reductions from electric driving are transferred to third parties. This means that the benefits of electrifying our vehicle fleet may indirectly be used to offset emissions elsewhere. This does not align with principles we follow, such as prioritizing our own emission reductions rather than offsetting. While electric driving remains sustainable, the benefit of the emission reduction shifts to another party and may cause a conflict with how <COMPANY> aims to deliver on its Planet Impact ambitions.
Toont dit aan dat men het gewoon niet begrepen heeft.

Het hele idee is om uitstoot te belasten en de hoeveelheid certificaten waarmee dit gecompenseerd kan worden worden gegenereerd door emissieloos vervoer (emissieloos, want men rekent voor ERE met het gedeelte elektra dat daadwerkelijk jaarlijks emissieloos wordt opgewekt => 50%). Er komt dus een stroom van geld op gang van partijen die uitstoten naar partijen die emissieloos opereren. Uitstoten wordt duurder, emissieloos wordt navenant goedkoper.

Ik vind het ergens geniaal bedacht. Maar de conclusie die ze eraan hangen slaat nergens op. Zonder ERE regeling blijft fossiel goedkoop. Nu wordt fossiel duurder en groen goedkoper, direct betaald door uitstoters. Het alternatief is gewoon fossiel zwaarder belasten. Kan ook, maar dat maakt emissieloos vervoer niet goedkoper.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@internet4me Je vergeet het belangrijkste punt uit het bericht van @QFX23 :
combining ERE income with full reimbursement of these costs is not allowed, as it may lead to overcompensation
Oftewel: als @QFX23 ERE's gaat verkopen dan moet hij die inkomsten aftrekken van de vergoeding die @QFX23 van zijn werkgever vraagt voor de laadkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 03-06-2026 13:16 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:02
RichieB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:15:
@internet4me Je vergeet het belangrijkste punt uit het bericht van @QFX23 :


[...]


Oftewel: als @QFX23 ERE's gaat verkopen dan moet hij die inkomsten aftrekken van de vergoeding die @QFX23 van zijn werkgever vraagt voor de laadkosten.
Daar is al vaker over gepraat/gediscusieerd . Nee dat is niet zo.

Andersom mogen ook geen verrekening doen van zonnepanelen en/of batterijen. Of tijd verrekenen die we besteden aan support voor onze laadpaal.

[ Voor 14% gewijzigd door internet4me op 03-06-2026 13:23 ]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

internet4me schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Daar is al vaker over gepraat/gediscusieerd . Nee dat is niet zo.
Zucht. Kunnen we het gewoon laten bij de echte conclusie?

Niemand kan dit met zekerheid zeggen. De belastingdienst moet hier nog beleid op maken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
internet4me schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Daar is al vaker over gepraat/gediscusieerd . Nee dat is niet zo.
Dat is wel zo.

Zo, woord tegen woord.

Dan laten we het verder aan de Belastingdienst en vervolgens aan de rechtspraak ;) Want zwart-op-wit ga je op dit moment nog geen heldere uitspraak vinden die mijn statement noch jouw statement ondersteund.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:02
JanHenk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:25:
[...]


Dat is wel zo.

Zo, woord tegen woord.

Dan laten we het verder aan de Belastingdienst en vervolgens aan de rechtspraak ;) Want zwart-op-wit ga je op dit moment nog geen heldere uitspraak vinden die mijn statement noch jouw statement ondersteund.
Dan wordt het alleen maar makkelijker. De wet is zo. Als het onduidelijk is. Wat jij net zelf aangeeft. dan mag je het in jouw (mijn voordeel) voordeel uitleggen. Ook bij de belastingdienst.

Verder zijn er andere subsidies/vergoedingen/tegemoetkomingen. Die nu ook niet belast zijn. Dus enige vergelijkbaar materiaal is al aanwezig

[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 03-06-2026 13:36 ]


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
Glashelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Zucht. Kunnen we het gewoon laten bij de echte conclusie?

Niemand kan dit met zekerheid zeggen. De belastingdienst moet hier nog beleid op maken.
Verwacht je echt een duidelijk beleid van de belastingdienst :) ?
Dus meer dan "je mag geen winst maken uit de verrekening van het laadtarief van je werkgever? "

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BartjeBoos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Verwacht je echt een duidelijk beleid van de belastingdienst :) ?
Dus meer dan "je mag geen winst maken uit de verrekening van het laadtarief van je werkgever? "
Ik verwacht van hun dat zij op termijn gewoon een uitspraak doen over hoe met ERE opbrengsten om te gaan ja.

Dus gewoon een heldere duidelijke uitspraak.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
Glashelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Ik verwacht van hun dat zij op termijn gewoon een uitspraak doen over hoe met ERE opbrengsten om te gaan ja.

Dus gewoon een heldere duidelijke uitspraak.
Dat is dan positief. Zelf verwacht ik van niet omdat er voor de komst van de ere ook niet echt een duidelijke richtlijn is hoeveel je voor een kWh mag/ kan vragen. Bijvoorbeeld de netwerkkosten zijn een aanzienlijk deel. Hoeveel daarvan mag je verrekenen met het laadtarief?

  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BartjeBoos schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Dat is dan positief. Zelf verwacht ik van niet omdat er voor de komst van de ere ook niet echt een duidelijke richtlijn is hoeveel je voor een kWh mag/ kan vragen. Bijvoorbeeld de netwerkkosten zijn een aanzienlijk deel. Hoeveel daarvan mag je verrekenen met het laadtarief?
Zoals ik het interpreteer: helemaal niets. Om de simpele reden dat je die kosten toch al had, ongeacht of je een laadpaal van de zaak hebt staan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
Glashelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Zoals ik het interpreteer: helemaal niets. Om de simpele reden dat je die kosten toch al had, ongeacht of je een laadpaal van de zaak hebt staan.
Dat is dus niet waar en zo bekijkt de belastingdienst het ook niet. Je betaalt immers voor een gemiddeld verbruik van een klein verbruikaansluiting (per capaciteit). De belastingdienst geeft zelf aan: "De energieprijs voor iedere kWh bestaat, naast een vast leverings- en transporttarief, uit de volgende onderdelen ....".

  • Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16
Woensdag gehaktbelastingdag. Deze discussie is al 10 keer gevoerd en iedere keer komen dezelfde mensen weer met dezelfde voor- en tegenargumenten. Ik snap dat dit een reële afweging is voor de Tweakers met leasebak, maar zoals terecht wordt aangegeven: zonder definitieve uitspraak van de Belastingdienst is er geen definitief antwoord te geven op de vraag. Het is dus in zekere zin relevant, maar niet actueel. En als privé-EV-rijder boeit het mij echt helemaal niks.

Kunnen we dit onderwerp in de koelkast zetten en het er weer uithalen als een relevante autoriteit een officieel standpunt heeft gepubliceerd?

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Precies @BartjeBoos. Met die analogie zou je de ERE-opbrengsten er ook bij kunnen rekenen, ze zijn immers verbonden aan het laadpunt en de bijbehorende kosten.

Overigens is een standpunt van de kennisgroep niet bindend voor de belastingplichtige (in casu werkgever). Het is wel bindend voor de inspecteur. Oftewel als de kennisgroep een standpunt publiceert, zullen ze aan de veilige kant zitten ;)

Dit dus los van dat de werkgever de inhoudingsplichtige is voor de loonbelasting (waar dit over gaat) en dat jij als werknemer hier niets mee te maken hebt. Dus je hoeft je er niet druk om te maken. Maar als je werkgever stelt dat ze de (eventuele) ERE-opbrengsten in mindering brengen op je vergoeding voor thuisladen, is de achtergrond de loonbelasting.
internet4me schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Dan wordt het alleen maar makkelijker. De wet is zo. Als het onduidelijk is. Wat jij net zelf aangeeft. dan mag je het in jouw (mijn voordeel) voordeel uitleggen. Ook bij de belastingdienst.
Bedankt, maar ik heb op zich geen college fiscaal recht nodig.
Verder zijn er andere subsidies/vergoedingen/tegemoetkomingen. Die nu ook niet belast zijn. Dus enige vergelijkbaar materiaal is al aanwezig
Klopt, maar dit doet absoluut niet ter zake.
Sandro! schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:42:
Woensdag gehaktbelastingdag. Deze discussie is al 10 keer gevoerd en iedere keer komen dezelfde mensen weer met dezelfde voor- en tegenargumenten. Ik snap dat dit een reële afweging is voor de Tweakers met leasebak, maar zoals terecht wordt aangegeven: zonder definitieve uitspraak van de Belastingdienst is er geen definitief antwoord te geven op de vraag. Het is dus in zekere zin relevant, maar niet actueel. En als privé-EV-rijder boeit het mij echt helemaal niks.

Kunnen we dit onderwerp in de koelkast zetten en het er weer uithalen als een relevante autoriteit een officieel standpunt heeft gepubliceerd?
Eens en voor werknemers doet het dus ook niet ter zake, kan gewoon in de ijskast.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
Glashelder schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Punt 3 heeft de belastingdienst nog niets over gezegd. Alles wat wij hierover zeggen is speculatie.

Wat dit betreft:

[...]

Toont dit aan dat men het gewoon niet begrepen heeft.

Het hele idee is om uitstoot te belasten en de hoeveelheid certificaten waarmee dit gecompenseerd kan worden worden gegenereerd door emissieloos vervoer (emissieloos, want men rekent voor ERE met het gedeelte elektra dat daadwerkelijk jaarlijks emissieloos wordt opgewekt => 50%). Er komt dus een stroom van geld op gang van partijen die uitstoten naar partijen die emissieloos opereren. Uitstoten wordt duurder, emissieloos wordt navenant goedkoper.

Ik vind het ergens geniaal bedacht. Maar de conclusie die ze eraan hangen slaat nergens op. Zonder ERE regeling blijft fossiel goedkoop. Nu wordt fossiel duurder en groen goedkoper, direct betaald door uitstoters. Het alternatief is gewoon fossiel zwaarder belasten. Kan ook, maar dat maakt emissieloos vervoer niet goedkoper.
In dit geval heeft het bedrijf klimaatdoelen geformuleerd en rapporteert hier ook over middels de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ik denk dat de kern hier is of je de CO2 reductie door elektrisch te rijden nog (volledig) mee nemen als je die via ERE certificaten aan derde partijen verkoopt. En dus je dan niet kan rapporteren dat je je CO2 doelen behaald hebt.

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
QFX23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:26:
[...]

In dit geval heeft het bedrijf klimaatdoelen geformuleerd en rapporteert hier ook over middels de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ik denk dat de kern hier is of je de CO2 reductie door elektrisch te rijden nog (volledig) mee nemen als je die via ERE certificaten aan derde partijen verkoopt. En dus je dan niet kan rapporteren dat je je CO2 doelen behaald hebt.
Dat geldt dan evengoed voor laadsessies bij publieke laadpalen en snelladers,

  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
JanHenk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:46:
Precies @BartjeBoos. Met die analogie zou je de ERE-opbrengsten er ook bij kunnen rekenen, ze zijn immers verbonden aan het laadpunt en de bijbehorende kosten.

Overigens is een standpunt van de kennisgroep niet bindend voor de belastingplichtige (in casu werkgever). Het is wel bindend voor de inspecteur. Oftewel als de kennisgroep een standpunt publiceert, zullen ze aan de veilige kant zitten ;)

Dit dus los van dat de werkgever de inhoudingsplichtige is voor de loonbelasting (waar dit over gaat) en dat jij als werknemer hier niets mee te maken hebt. Dus je hoeft je er niet druk om te maken. Maar als je werkgever stelt dat ze de (eventuele) ERE-opbrengsten in mindering brengen op je vergoeding voor thuisladen, is de achtergrond de loonbelasting.
Ere opbrengst is niet gekoppeld aan de laadpaal maar aan de EAN code van de netaansluiting.
Ik zelf heb een laadpaal maar die is aangesloten op de netaansluiting van de vve.
Het punt blijft dat er geen eenduidig laadtarief volgens de belangdienst kan worden gehanteerd (met of zonder ere vergoeding) behalve dan dat er "geen winst mag worden gemaakt".
Daarmee wil ik niet zeggen dat je het maximale moet vragen maar een eerlijke prijs.
Verder denk ik dat er weinig tot geen medewerkers zijn die de welkomstbonus van een 1-jarig energiecontract verrekenen in het laadtarief ...

  • osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 23:13
QFX23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:26:
[...]

In dit geval heeft het bedrijf klimaatdoelen geformuleerd en rapporteert hier ook over middels de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Ik denk dat de kern hier is of je de CO2 reductie door elektrisch te rijden nog (volledig) mee nemen als je die via ERE certificaten aan derde partijen verkoopt. En dus je dan niet kan rapporteren dat je je CO2 doelen behaald hebt.
Zolang je niet exact weet wat voor soort energie er in een auto gestoken wordt kan je ook niet vaststellen of de doelstellingen gehaald worden. De een laadt met 100% groene stroom van zijn dak, de ander mischien wel van de kolencentrale.

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
osluis schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 02:04:
[...]

Zolang je niet exact weet wat voor soort energie er in een auto gestoken wordt kan je ook niet vaststellen of de doelstellingen gehaald worden. De een laadt met 100% groene stroom van zijn dak, de ander mischien wel van de kolencentrale.
Je kunt natuurlijk gewoon uit gaan van de landelijke energie mix. Wet van grote getallen enzo, dat middelt gewoon uit. ERE gaat ook uit van een gemiddelde van 50% groene stroom.

  • BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:21
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 04-06-2026 10:30 . Reden: Offtopic ]


  • Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:47
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 04-06-2026 10:31 . Reden: Offtopic quote, dus reactie ook weg. ]


  • osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-06 23:13
anboni schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 04:24:
[...]

Je kunt natuurlijk gewoon uit gaan van de landelijke energie mix. Wet van grote getallen enzo, dat middelt gewoon uit. ERE gaat ook uit van een gemiddelde van 50% groene stroom.
Het gaat er mij om dat als de onderneming zo stellig verkondingt dat de verkoop van de ERE certificaten de CO2 doelstellingen dwars kunnen zitten, de onderneming ook hyperfocus zou moeten hebben op wat voor soort energie er in de auto gestoken wordt.

Stel dat je bij de laadpaal 50% mix binnen krijg en bij het personeel thuis 100% van de zonnepaneel die weer als 50% groene stroom aangeslagen wordt voor de ERE, dan kom je per saldo op de zeflde CO2 footprint ondanks dat de ERE certificaat verkocht is.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:41
Het doel van ERE-certificaten (Emissiereductie-eenheden) is om de verduurzaming van transport te stimuleren door CO₂-reductie financieel te belonen. Het systeem zorgt ervoor dat partijen die fossiele brandstoffen verkopen meebetalen aan de energietransitie.

Als iemand een elektrische auto oplaadt met elektriciteit, wordt daarmee CO₂-uitstoot vermeden ten opzichte van rijden op benzine of diesel.

Die vermeden uitstoot wordt vastgelegd in ERE-certificaten.

Brandstofleveranciers zijn wettelijk verplicht om voldoende ERE's in te leveren om hun verduurzamingsverplichting na te komen.

Daarom kopen zij deze certificaten van partijen die emissiereductie realiseren, zoals eigenaren van laadpalen voor elektrische voertuigen.


Het achterliggende beleidsdoel is:

1. Minder CO₂-uitstoot in de transportsector.
2. Elektrisch rijden financieel aantrekkelijker maken.
3. De kosten van verduurzaming deels neerleggen bij de vervuiler ("de vervuiler betaalt").

22,29 kWh/100km


  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:49
QFX23 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:27:
Bij mijn werkgever was er ook de vraag hoe het gaat met de ERE en de laadpalen. Uiteindelijk is kwam er dit standpunt uit, dat ze geen voorstander zijn van de certificaten omdat deze niet bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen. Interessant standpunt, en goed om in overweging te nemen of je hieraan wel mee wilt doen.


[...]
Dank voor het delen, interessant om te zien. Ik heb het rustig doorgelezen, maar ik volg de redenering achter onderstaande stuk niet helemaal:

"While electric driving remains sustainable, the benefit of the emission reduction shifts to another party and may cause a conflict with how aims to deliver on its Planet Impact ambitions. This is why we will not encourage the participation and will not use the ERE Certificates."

Volgens mij worden hier twee verschillende zaken met elkaar vermengd: de financiële waarde van ERE's enerzijds en de daadwerkelijke emissiereductie anderzijds. Wanneer werknemers ERE's laten inboeken en verkopen, verdwijnt de emissiereductie namelijk niet. De elektrische kilometers worden nog steeds gereden, de fossiele brandstof wordt nog steeds vervangen en de CO₂-uitstoot wordt nog steeds gereduceerd. De impact op klimaat verandert dus niet.

ERE's voegen daar een financieel mechanisme aan toe door de reductie een economische waarde te geven. Het eigendom van de ERE wisselt van partij, maar dat betekent niet dat de onderliggende emissiereductie of duurzaamheidsinspanning van de werkgever verdwijnt.

Daarnaast zie ik ook niet direct een conflict met CSRD-rapportages of bredere Planet Impact-doelstellingen. CSRD verplicht organisaties om transparant te rapporteren over hun uitstoot, reducties en duurzaamheidsmaatregelen. Dat is dus een rapportagekader en deze kent geen financiële waarde toe aan een ton CO₂. De relevante vraag blijft welke emissiereducties daadwerkelijk zijn gerealiseerd binnen de waardeketen van het bedrijf.

Dat een werknemer een financiële vergoeding ontvangt via ERE's verandert niets aan het feit dat de werkgever nog steeds kan rapporteren dat medewerkers elektrisch rijden, dat fossiele kilometers zijn vervangen en dat daarmee emissies zijn vermeden. De duurzaamheidsimpact blijft bestaan, ongeacht wie de economische waarde van de ERE's ontvangt.

En deze 8)7 :
ERE income is considered personal income, and employees are fully responsible for declaring this in their tax return.

Zal ik niet over beginnen.

  • Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 22:25
Bob Lieftink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:42:
En deze 8)7 :
ERE income is considered personal income, and employees are fully responsible for declaring this in their tax return.

Zal ik niet over beginnen.
Ik vind hem wel duidelijk. "Het is niet ons probleem, zoek het lekker zelf uit met de belastingdienst".

En aangezien alleen al hier op tweakers een paar dozijn zelf-benoemde belasting consulenten rondlopen, die het geen van allen met elkaar eens zijn, snap ik wel dat het bedrijf helemaal geen zin heeft om ook maar iets voor je te regelen.

  • bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:31
Poh, ben ik blij dat ik als particulier niets te schaften heb met wat de werkgever wel of niet vergoedt. Betaal mij maar gewoon voor mn zakelijke kilometers, hoe ik aan de brandstof kom is mijn pakkie an

M3P - M3LR - 6320Wp


  • PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:04
De lijst van inboekers is geüpdatet: https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/lijst-van-inboekdienstverleners

Toegevoegde namen:

- AGLink
- BaseTrend
- De Energiespecialist
- De Haan Minerale Oliën B.V.
- Eneco eMobility B.V.
- Energieluitjes
- Essent Sales Portfolio Management B.V
- Even Laden
- Greenvision B.V.
- Grid Gain BV
- Grid Credits
- J&S Energy B.V.
- Kemp-Groep
- Laadkracht B.V.
- Laadpremie B.V.
- Laadverdien.nl
- Local Green Charging
- Mobilitics B.V.
- Nieuw Hollands Energiebedrijf Inkoop B.V.
- NLgroen B.V.
- Peblar
- Plugfuse B.V.
- Renewable Energy Solutions B.V.
- Solar Fast B.V.
- Tchoice B.V.
- Threemobility B.V.
- Verduurzamingscoalitie Nederland
- Vissers Energy B.V.
- Xolvere

[ Voor 58% gewijzigd door PTish op 04-06-2026 22:14 ]

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
Goh, peblar als inboeker? Lijkt nog niks over op de site te staan, ben benieuwd wat ze van plan zijn.

  • sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 09:23
Bob Lieftink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:42:
[...]

Dank voor het delen, interessant om te zien. Ik heb het rustig doorgelezen, maar ik volg de redenering achter onderstaande stuk niet helemaal:

"While electric driving remains sustainable, the benefit of the emission reduction shifts to another party and may cause a conflict with how aims to deliver on its Planet Impact ambitions. This is why we will not encourage the participation and will not use the ERE Certificates."

Volgens mij worden hier twee verschillende zaken met elkaar vermengd: de financiële waarde van ERE's enerzijds en de daadwerkelijke emissiereductie anderzijds. Wanneer werknemers ERE's laten inboeken en verkopen, verdwijnt de emissiereductie namelijk niet. De elektrische kilometers worden nog steeds gereden, de fossiele brandstof wordt nog steeds vervangen en de CO₂-uitstoot wordt nog steeds gereduceerd. De impact op klimaat verandert dus niet.

ERE's voegen daar een financieel mechanisme aan toe door de reductie een economische waarde te geven. Het eigendom van de ERE wisselt van partij, maar dat betekent niet dat de onderliggende emissiereductie of duurzaamheidsinspanning van de werkgever verdwijnt.

Daarnaast zie ik ook niet direct een conflict met CSRD-rapportages of bredere Planet Impact-doelstellingen. CSRD verplicht organisaties om transparant te rapporteren over hun uitstoot, reducties en duurzaamheidsmaatregelen. Dat is dus een rapportagekader en deze kent geen financiële waarde toe aan een ton CO₂. De relevante vraag blijft welke emissiereducties daadwerkelijk zijn gerealiseerd binnen de waardeketen van het bedrijf.

Dat een werknemer een financiële vergoeding ontvangt via ERE's verandert niets aan het feit dat de werkgever nog steeds kan rapporteren dat medewerkers elektrisch rijden, dat fossiele kilometers zijn vervangen en dat daarmee emissies zijn vermeden. De duurzaamheidsimpact blijft bestaan, ongeacht wie de economische waarde van de ERE's ontvangt.

En deze 8)7 :
ERE income is considered personal income, and employees are fully responsible for declaring this in their tax return.

Zal ik niet over beginnen.
De enige link die ik zie, is dat je nu een dubbeltelling krijgt. Een brandstofauto wordt door een EV vervangen en daarmee worden emissies gereduceerd. Als het bedrijf (of de werknemer) dit als emissiereductie ziet (en telt), maar vervolgens ook de ERE's verkoopt, is die emissiereductie teniet gedaan. Want door het kopen van een ERE gaat een ander bedrijf namelijk wel uitstoten. Wat jij minder uitstoot, mag hij opeens meer gaan uitstoten wat hij zonder het kopen van jouw ERE niet mocht. Dus hoe kun je dan nog van een emissievermindering spreken bij het vervangen van een fossiele auto door een EV? De CO2 wordt alsnog uitgestoten, alleen door een ander bedrijf. Dat voelt niet echt lekker?

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 19:37
sjoerd-p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
[...]

De enige link die ik zie, is dat je nu een dubbeltelling krijgt. Een brandstofauto wordt door een EV vervangen en daarmee worden emissies gereduceerd. Als het bedrijf (of de werknemer) dit als emissiereductie ziet (en telt), maar vervolgens ook de ERE's verkoopt, is die emissiereductie teniet gedaan. Want door het kopen van een ERE gaat een ander bedrijf namelijk wel uitstoten. Wat jij minder uitstoot, mag hij opeens meer gaan uitstoten wat hij zonder het kopen van jouw ERE niet mocht. Dus hoe kun je dan nog van een emissievermindering spreken bij het vervangen van een fossiele auto door een EV? De CO2 wordt alsnog uitgestoten, alleen door een ander bedrijf. Dat voelt niet echt lekker?
Voor elektriciteit moet ook indirect emissierechten worden ingekocht omdat zo'n 50% van de stroom wordt opgewekt met niet duurzame energie. Verder verwacht ik niet dat die onderneming zijn werknemers gaat adviseren om niet te laden bij openbare laadpalen omdat die wel gebruiken maken van de ere regeling.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Weet iemand iets over aanbieder www.groen-laden.nl?

Zij rekenen geen commissie maar een vastgesteld (best keurig) tarief.
Je moet je wel committeren aan een langere looptijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ5AWtPhPsDYp-VP3F6wPs7kz2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jJaOfWb14iNcLgG7iXa3yBho.png?f=fotoalbum_large

Alle AI content geeft wel een beetje iffy vibes eerlijk gezegd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
sjoerd-p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
[...]
Wat jij minder uitstoot, mag hij opeens meer gaan uitstoten wat hij zonder het kopen van jouw ERE niet mocht. Dus hoe kun je dan nog van een emissievermindering spreken bij het vervangen van een fossiele auto door een EV? De CO2 wordt alsnog uitgestoten, alleen door een ander bedrijf. Dat voelt niet echt lekker?
Daar ben ik het mee eens. Maar dit effect treedt ook op als je gaat laden aan een publieke laadpaal. De aanbieder daarvan zal ook ERE's verkopen. Je werknemers verbieden dat te doen is dan een beetje vreemd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:16
sjoerd-p schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:18:
[...]

De enige link die ik zie, is dat je nu een dubbeltelling krijgt. Een brandstofauto wordt door een EV vervangen en daarmee worden emissies gereduceerd. Als het bedrijf (of de werknemer) dit als emissiereductie ziet (en telt), maar vervolgens ook de ERE's verkoopt, is die emissiereductie teniet gedaan. Want door het kopen van een ERE gaat een ander bedrijf namelijk wel uitstoten. Wat jij minder uitstoot, mag hij opeens meer gaan uitstoten wat hij zonder het kopen van jouw ERE niet mocht. Dus hoe kun je dan nog van een emissievermindering spreken bij het vervangen van een fossiele auto door een EV? De CO2 wordt alsnog uitgestoten, alleen door een ander bedrijf. Dat voelt niet echt lekker?
't is net als zoveel andere regelingen zoals CO₂ emissierechten en GvO’s/CvO voor de bepaling hoe groen de stroom is die je energieleverancier levert; het zijn maatregelen die niet rechtstreeks de CO₂ uitstoot verminderen of de energiemix ineens groener maken maar er voor zorgen dat CO₂ uitstoten, grijze stroom en nu ook fossiele brandstof duurder worden en dat als gevolg daarvan de uitstoot verminderd.

Er is altijd een hoop kritiek op al dit soort regelingen, ook terechte, maar 't is wat we hebben en uiteindelijk werken ze meestal wel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:16
RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Maar dit effect treedt ook op als je gaat laden aan een publieke laadpaal. De aanbieder daarvan zal ook ERE's verkopen. Je werknemers verbieden dat te doen is dan een beetje vreemd.
Je kan dus ook redeneren dat de werkgever met het toestaan van verkoop ERE's de reductie van fossiele brandstoffen stimuleert.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-06 22:31
paQ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:00:
Weet iemand iets over aanbieder www.groen-laden.nl?

Zij rekenen geen commissie maar een vastgesteld (best keurig) tarief.
Je moet je wel committeren aan een langere looptijd.

[Afbeelding]

Alle AI content geeft wel een beetje iffy vibes eerlijk gezegd.
Geen goede vibe voor mij….

Als zij dus de ERE certificaten beter kunnen verkopen gaat het verschil in hun portemonneetje, niet die van jou.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat een enorme lijst inmiddels...

Ben benieuwd hoeveel er over een jaar of wat nog van over zijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
wickydude schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Geen goede vibe voor mij….

Als zij dus de ERE certificaten beter kunnen verkopen gaat het verschil in hun portemonneetje, niet die van jou.
En als het lager uitvalt zijn ze instant failliet.

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Wat een enorme lijst inmiddels...

Ben benieuwd hoeveel er over een jaar of wat nog van over zijn.
Ik vraag me af hoeveel er daadwerkelijk al een (getekende) commitment hebben van 200 particulieren of 2 mln kWh, met name omdat het NEA formulier nog niet echt lijkt te vragen om enige vorm van validatie of bevestiging. De opportunisten zullen waarschijnlijk eerst op de lijst gaan en dan proberen de machtigingen te krijgen.

Even snel rekenend: 94 dienstverleners * 200 machtingen is minimaal 18.800 machtigingen afgegeven zijn. Dat lijkt me veel (zeker wetende dat bepaalde populaire aanbieders daar al een veelvoud van zullen hebben).

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Maurice- schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:53:
[...]


En als het lager uitvalt zijn ze instant failliet.
Inderdaad, en aangezien het een eenmanszaak betreft (gevestigd in een woning boven een winkel zo te zien) is hij/zij ook direct persoonlijk failliet. In ieder geval wel dapper.

  • WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 22:44
Voor de mensen die bij Zeres zitten en een Peblar paal hebben. De handleiding om met Zeres te verbinden is beschikbaar!


Handleiding Peblar verbinden met Zeres

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@WishmasterNL Ik vind vooral stap 6 erg komisch:
6. Mogelijk nog een stap wijden aan Pasauthorisatie
:+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 22:44
RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:50:
@WishmasterNL Ik vind vooral stap 6 erg komisch:

[...]

:+
Komt er eigenlijk op neer,

Herconfigureer paal > managed kiezen> Zeres aanklikken


Maar ik vind stap 6 ook wel komisch inderdaad. Zal maandag of dinsdag de paal eens koppelen.

[ Voor 15% gewijzigd door WishmasterNL op 05-06-2026 13:52 ]


  • Kobject
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 20:10
Ik heb me aangemeld bij Zeres, ik heb een NewMotion/Shell/50Five. Ik ben benieuwd bij Laadpaal ID heb ik het serienummer ingevuld en ik heb handmatig geladen KWH's ingevuld op basis van de maandelijkse PDF's die ik ontvangen van 50Five.

Doe ik het zo goed? Ik heb ook nog geen melding oid ontvangen dat mijnpaal uitgelezen wordt.
Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.