Het grote Joulo topic

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Geen idee of het mag of niet, maar gezien de "strubbelingen" in het algemene ERE topic over Joulo leek het mij nuttig hier een apart topic over te openen.

Joulo is kort gezegd een ERE certificaten inboekdienstverlener die het wat anders doet dan andere inboekdienstverleners.

Joulo werkt o.a. met referals waarmee je je transactiekosten kunt verlagen.

LET OP LET OP LET OP:
HET IS UITDRUKKELIJK NIET TOEGESTAAN HIER VERWIJZINGEN OF VERZOEKEN OM REFERALS TE POSTEN !


Wat mij betreft mogen hier verder alle info, ervaringen en opgedane kennis wat betreft Joulo worden gedeeld.
Zelf ben ik wel benieuwd naar hoe de API van Joulo te gebruiken om de info in Home Asisstant en evcc te integreren, aangezien ik wel HA en evcc gebruiker ben, maar niet zo'n YAML-coder is alle info hierover welkom.

https://joulo.nl

Laat ik voorop stellen dat ik klant ben bij Joulo en dat dit ook mijn enige verbintenis is met ze. Ik ben over het algemeen een kritische klant maar kan tot nu toe alleen positief zijn. Overzichtelijke website en app, heldere voorwaarden en vooral: razendsnelle reactie en ook nog eens vriendelijk en proactief behulpzaam.

Kom daar maar eens om bij een grote partij.

[ Voor 20% gewijzigd door AA42 op 31-05-2026 12:12 ]

Alle reacties


  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
Ik ben nog bezig met die HA integratie. Ondanks dat ik geen foutmelding in de logboeken heb, komt er geen informatie terug. Dus moet er nog even goed in duiken om te zien waar het niet goed gaat.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb het inmiddels werkend met een zelfbouw laadpaal op smartevse gebaseerd en home asisstant.

Tijd van werken, tijd van rusten


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Driek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:06:
Ik heb het inmiddels werkend met een zelfbouw laadpaal op smartevse gebaseerd en home asisstant.
"Zelfbouwlaadpaal"? Hoe is die dan MID gecertificeerd?

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
AA42 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:30:
[...]

"Zelfbouwlaadpaal"? Hoe is die dan MID gecertificeerd?
door er een gecertificeerde mid-meter tussen te plaatsen. Of dit uiteindelijk geaccepteerd wordt is bij alle aanbieders nog de grote vraag.

Tijd van werken, tijd van rusten


  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Driek schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:32:
[...]

door er een gecertificeerde mid-meter tussen te plaatsen. Of dit uiteindelijk geaccepteerd wordt is bij alle aanbieders nog de grote vraag.
Uhh nee hoor, volgens mij is het antwoord heel duidelijk (in ieder geval bij 99% van de aanbieders), namelijk dat dit niet geaccepteerd gaat worden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
miicker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Uhh nee hoor, volgens mij is het antwoord heel duidelijk (in ieder geval bij 99% van de aanbieders), namelijk dat dit niet geaccepteerd gaat worden.
99% zou ik niet durven zeggen, maar er zijn er inderdaad die het niet accepteren, maar er zijn er meerdere die het wel accepteren onder voorbehoud definitieve goedkeuring. Maar staat uiteraard los van dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Driek op 31-05-2026 13:40 ]

Tijd van werken, tijd van rusten


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Dit is gedeeltelijk wel on-topic omdat Joulo een tijdje een MID gecertificeerde tussenmeter aanbood maar ze zijn hier inmiddels mee gestopt voor zover ik weet, juist omdat het waarschijnlijk niet geaccepteerd gaat worden, in ieder geval niet meer na 2026.

Ik zat eerst ook op dit pad hoor, had nog een oude lader met MID meter ingebouwd (een losse Siemens) en vond/dacht dat dat wel voldoende zou zijn. Omdat die lader echter niet kon schakelen tussen 1 en 3 fasen heb ik een Peblar Business gekocht, en ook om van het MID gecertificeerd zijn zeker te zijn.

  • bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:26
Heeft er hier iemand al een Peblar aan Joulo gekoppeld? Ik twijfel om dit te gaan doen. Ik wil graag mijn laadsessies blijven starten met mijn tag, zodat niet iedereen en z'n moeder bij mij voor de deur kan gaan laden. Het is voor mij nog niet duidelijk of dit mogelijk blijft.

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
@bitjeverkeerd Ja ik, maar gebruik geen tags. Dus daar geen last van. Kan je het probleem met de tags niet omzeilen dmv de OCCP proxy?

Hier home assistent werkzaamheden. De secrets.yaml wil niet werken, daar zit het probleem. Nogmaar eens keer naar kijken. Ook even sensoren gemaakt voor de ERE prijs info, meer voor de leuk :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48
Hier ook Peblar en Joulo. Laden start prima met een tag :+

Ik ben niet heel bang dat er andere autos op de oprit gaan staan laden, maar hoop wel dat het snel opgelost wordt.

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
@Shutdown98 En als ze het wel doen, extra ERE's! ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

JB

Cédric roelt!

Ophidian schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:14:
@Shutdown98 En als ze het wel doen, extra ERE's! ;)
Dat is met de MID knutseloplossing ook wel een dingetje, dan kun je de oude laadpaal eventueel nog inladen (mooie woordspeling) bij Joulo via CSV om geheel 2026 af te vinken, wanneer je een nieuwe hebt gekocht. Moet je de oude wel bewaren en nog (tijdelijk) ombouwen…

Mijn boefje is liev!


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 21:51
Hier koppeling tussen 50Five en Joulo . Ze komen binnenkort met hun trade strategie en willen Q3 uitbetalen.

  • miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zelf heb ik overigens een Easee Charge Max + Joulo. Hiervoor had ik een Easee Charge Lite, die heb ik zelf vervangen met de Max, wat echt super eenvoudig is. Je hoeft geen enkel kabeltje los te halen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
bitjeverkeerd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:53:
Heeft er hier iemand al een Peblar aan Joulo gekoppeld? Ik twijfel om dit te gaan doen. Ik wil graag mijn laadsessies blijven starten met mijn tag, zodat niet iedereen en z'n moeder bij mij voor de deur kan gaan laden. Het is voor mij nog niet duidelijk of dit mogelijk blijft.
Jazeker alleen heb ik Tapelectic als backend die de pasverificatie doet voor de zakelijke pas en de andere tags waarmee ik op eigen kosten laad.

  • koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb de Peblar Business icm Joulo.
Registratie is eenvoudig, maar ... hij zegt nu dat hij aan het autoriseren is nu de auto aan de lader staat. Komt dat omdat de registratie nog niet is goedgekeurd door Joulo?

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Wie/wat "zegt" dat hij aan het autoriseren is?

Ik neem aan dat je de laatste firmware update van de Peblar hebt geïnstalleerd?

  • koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
AA42 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:49:
Wie/wat "zegt" dat hij aan het autoriseren is?

Ik neem aan dat je de laatste firmware update van de Peblar hebt geïnstalleerd?
Ja, die heb ik erop.
Het enige wat ik hoefde te doen is de tag ervoor houden.
Dat was dus de autorisatie.
Ik heb in het dashboard nu authorisatie uitgeschakeld.
Heb een eigen parkeerplaats.

  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zag in het Peblar topic, dat Joulo inmiddels het probleem rond tags heeft opgelost.
pj in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

  • Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:19

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik heb mijn peblar business nu aan eflux gekoppeld zitten (met ook een eflux sim). Kan ik deze dan ook nog aan Joulo koppelen?

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"


  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Zit nu ook bij Joulo, het enige wat schuurt is hoeveel ze LLM's gebruiken. Ik denk dat niemand daar intern precies weet hoe alles in elkaar zit.

tipje van de sluier:
Op de homepage staan cijfers over hoeveel kwh en hoeveel klanten.
Die aantallen, zijn niet waar.
Nu kan je zeggen hoe weet je dat. Nou, Joulo geeft dat zelf aan, alleen denk ik niet dat dat de bedoeling was :P
Joulo vertelt aan LLM's dat de cijfers op de homepage worden aangedikt, maar gelukkig wel allemaal gelijk, dus de percentages etc kloppen wel gewoon. Nou nou.

De hele website en applicatie lijkt gevibecode te zijn.

Hoop dus niet dat er ergens een bug of security issue in zit

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 02-06-2026 13:26 ]


  • helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:11
Kodess schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:24:
Zit nu ook bij Joulo, het enige wat schuurt is hoeveel ze LLM's gebruiken. Ik denk dat niemand daar intern precies weet hoe alles in elkaar zit.

tipje van de sluier:
Op de homepage staan cijfers over hoeveel kwh en hoeveel klanten.
Die aantallen, zijn niet waar.
Nu kan je zeggen hoe weet je dat. Nou, Joulo geeft dat zelf aan,
alleen denk ik niet dat dat de bedoeling was :P
Joulo vertelt aan LLM's dat de cijfers op de homepage worden aangedikt, maar gelukkig wel allemaal gelijk, dus de percentages etc kloppen wel gewoon. Nou nou.

De hele website en applicatie lijkt gevibecode te zijn.

Hoop dus niet dat er ergens een bug of security issue in zit
Ik heb even een paar stukken in jouw tekst vet gedrukt gemaakt. Ik ben benieuwd naar de bewijzen / onderbouwing die je hebt bij deze beschuldigingen.

Nu heb ik niet de illusie dat zo'n nieuwe organisatie met een product dat nog 'in wording' is geen fouten zal maken, maar het lijkt me op dit forum wel verstandig om (stevige) claims te onderbouwen met bewijs.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Wederom allerlei beschuldigingen aan het adres van Joulo. Dinsdag gepost, door helloitsme gechallenged om met bewijs/onderbouwing te komen maar die blijft uiteraard achterwege.

Dit patroon hebben we al in de ERE topic gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 00:39 ]


  • ovi82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-06 11:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door ovi82 op 06-06-2026 00:41 . Reden: verkeerde topic ]


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Locke_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
Ik heb mijn peblar business nu aan eflux gekoppeld zitten (met ook een eflux sim). Kan ik deze dan ook nog aan Joulo koppelen?
Dit lijkt me een vergelijkbare partij als Tapelectric? Dan moet dat kunnen want mijn Peblar/Joulo/Tapelectric set-up werkt vlekkeloos.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met een Eflux SIM, zit die in het Peblar?

Ik zou even contact opnemen met Joulo. Support is vriendelijk en snel.

[ Voor 17% gewijzigd door AA42 op 06-06-2026 00:50 ]


  • Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:19

Locke_

Iron within, Iron Without!

AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:46:
[...]

Dit lijkt me een vergelijkbare partij als Tapelectric? Dan moet dat kunnen want mijn Peblar/Joulo/Tapelectric set-up werkt vlekkeloos.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met een Eflux SIM, zit die in het Peblar?

Ik zou even contact opnemen met Joulo. Support is vriendelijk en snel.
Ja die sim zit in de peblar. Ik zal Joulo van de week idd even bellen. Dank!

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"


  • Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 18:31
Ik heb een beetje de controverse gemist over Joulo, heeft dit specifiek met bepaalde MID meters of laadpalen te maken? Heb ik iets gemist waardoor ik een andere partij zou moeten overwegen?

Ik heb mij aangemeld met een Zaptec Go 2 en die kon ik native koppelen en volgens de app ben ik al aan het verdienen. Door een referral en Tibber als energieleverancier iig nu op 17% fee

  • The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 11:52
Same here, zaterdag mijn Webasto laadpaal geplaatst, aangemeld bij Joulo met referral. OCPP ingesteld en zondag was de acceptatie bevestiging binnen en de eerste ERE's zijn te zien onder mijn account.

Dus tot nu toe werkt het allemaal snel en probleemloos. Nu alleen nog de joulo proxy op proxmox zetten zodat ik mijn OCPP data ook anders kan gebruiken.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
AA42 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 00:37:
Wederom allerlei beschuldigingen aan het adres van Joulo. Dinsdag gepost, door helloitsme gechallenged om met bewijs/onderbouwing te komen maar die blijft uiteraard achterwege.

Dit patroon hebben we al in de ERE topic gezien.
Excuses, heb het redelijk druk in mijn prive leven. Komt nu wat tekst;

Laat ik ten eerste even verduidelijken dat het mij vooral gaat om privacy/beveiliging, en dat ik alleen wilde aankaarten dat ik wat dingen zag die mij triggerde. Geen red flags, maar gewoon wat puntjes waardoor er vragen opkomen. Ik zie geen kwade bedoelingen, ik denk dat de oprichters daadwerkelijk een goede dienst willen leveren, uiteraard voor een prijs, anders kan je als bedrijf niet bestaan. Naast de kritiek hieronder zijn er natuurlijk ook plus punten, denk bv aan de derdenrekening voor het geld wat uitbetaald moet worden nadat de ERE's zijn verkocht.

Het bedrijf heeft niet veel werknemers, op de website gaat het vooral over 2 oprichters, op LinkedIn staan ook maar 2 medewerkers. Daarbij zie ik veel verbinden met dingen zoals outsourcen naar India en agentic coding. Of het bedrijf van 1 van de oprichters wordt gebruikt voor de ontwikkeling.
De website ziet er gelikt uit, maar heeft een paar quirks die je niet zou bouwen als je een website/dashboard aan het bouwen bent. Ten eerste zijn de hero videos van de laadpalen duidelijk generated. Er wordt ingezoomd op bv een Peblar, waar Peblor op staat. In de header is een knopje om te weten hoe je joulo uitspreekt, waarna een gegenereerde stem joulo uitspreekt, geinig. Maar op mobiel wordt dat blijkbaar zo'n belangrijke functie dat die pontificaal als enige functie van de header in beeld blijft staan.
Er is een integratie om te zien wat de Github activiteit is en de laatste release, dingen die bij een product als een ERE Dashboard niet het waard zijn om te ontwikkelen.
In de code zie je dat er Tailwind wordt gebruikt in combinatie met React. Een combinatie van 2 trage frameworks voor in de browser. De een gericht op goede developer experience, de ander voor goede backwards support voor IE13 (is dat nu nog nodig ja?). Allebei zorgen voor een zware pagina en voor memory leaks.
Een rits aan statussen van services. Dat zorgt natuurlijk voor wat vragen. Is er voor elke type laadpaal een losse server? Of service? Of API punt? Kunnen ze los van elkaar offline gaan dan? Alle percentages zijn hetzelfde, waarom staan ze los van elkaar? Op wat voor manier is dit geprogrammeerd dat elke laadpaal blijkbaar op een andere manier moet worden gekoppeld? De meeste van de laadpalen gebruiken onderwater gewoon OCPP om te koppelen. Ook staat er dat elke laadpaal (niet elk laadpaaltype) een eigen proces heeft op Cloudflare. Dus dat zijn Workers met Durable Objects, dan heb je per persoon een status? Of is het gewoon de status van de edge van cloudflare.

Initieel dacht ik daardoor: mooi templatje gebruikt. Opzich niks mis mee.
Maar er is zoveel. Gewoon echt veel tekst / technische documentatie die leest alsof het niet door een persoon is geschreven. Ook hebben ze een zelfgebouwde OCPP Proxy, mooi stukje custom software. Niet geforkt, dus zelf ontwikkeld. Op Github is te zien dat er veel Claude en Claude is gebruikt. Geen probleem, behalve als je ziet hoeveel code er dus in totaal is, en dat allemaal in zeer korte tijd, door 1 persoon.
Het kan wel. Alleen is dan dus met vrij veel zekerheid geen compleet overzicht van wat er is gegenereerd, en dus ook geen zicht op de technical debt. Ook gaf ik in de vorige alinea al aan, er is Tailwind gebruikt. Dit zorgt ervoor dat paginas een stuk zwaarder zijn (meer MB's, een grotere DOM die de browser moet verwerken dus als je denkt waarom gebruikt mijn browser veel RAM, dat komt door dit soort dingen) maar het heeft dus als voordeel dat het voor developers wat makkelijker is te stylen. Maar er wordt een AI gebruikt. Waarom dan Tailwind?

Goed dan nog dat de cijfers vertekend zijn. Er is uiteraard bij het genereren van de website ook een tekst bestand gegenereerd zodat LLM's (AI) kennis over Joulo kunnen gebruiken in hun antwoorden. Maar die llm.txt is ook gegenereerd, dat is te zien aan hoe de tekst eruit ziet, en de genererende LLM heeft daar dus zonder schroom aangegeven dat de cijfers een bepaalde factor erover heen hebben zitten. En dat ze dat op alle plekken hebben gedaan waar die beschikbaar zijn zodat andere AI's en zoekmachines overal dezelfde getallen zien en niet denken dat de cijfers onbetrouwbaar zijn. https://joulo.nl/llms.txt, gok dat ze het laten staan want ze zijn er wel eerlijk in.
Ik hou persoonlijk gewoon niet zo van dat soort manipulatie van cijfers. Joulo heeft wel contact met mij opgenomen om te bevestigen hoe het werkt en als ik de echte cijfers wil weten we kunnen bellen. Aardig, maar het gaat mij niet om wat de cijfers zijn voor mij, maar dat het een bezoeker van de website kan overhalen doordat het misschien een groter/ander getal is en ze daardoor denken dat ze betrouwbaarder of groter zijn en daardoor kiezen voor deze partij.

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Senaxx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:11:
Ik heb een beetje de controverse gemist over Joulo, heeft specifiek met bepaalde MID meters of laadpalen te maken?
Heb ik iets gemist waardoor ik een andere partij zou moeten overwegen?

Ik heb mij aangemeld met een Zaptec Go 2 en die kon ik native koppelen en volgens de app ben ik al aan het verdienen. Door een referral en Tibber als energieleverancier iig nu op 17% fee
Zou gewoon Joulo gaan, als gebruiker gaat het nu eigenlijk alleen maar om hoe laag de fee is en hoe makkelijk het koppelen is.

  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:16
Hallo, Joulo als backend tussen Webasto Unite en Monta?

Webasto Unite geinstalleerd (gooi de rvs schroeven weg; mijn paal kan alleen weg met een zaag nu).. Zitbaar via hotspot en in de router.

Monta geïnstalleerd en de paal kunnen benaderen mij eerste gegevens kunnen stellen en de eerste lading kunnen starten (Tip: de handleiding in Monta voor de Webasto Unite is accuraat).

Vervolgens Joulo ertussen gezet door daar als laadpaal "Monta" te kiezen. Met de Monta als backend bij de paal. Zie paal instellingen waar je dat kan controleren.

Nu zegt Monta "Niet verbonden" en ik kan via Monta niet meer bij de paal.

Vraag: ben nu wel aangemeld, maar lost dit zich op na acceptatie van de registratie of zit er een fout in mijn Monta instelling binnen Joulo?

  • The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-06 11:52
HarDus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:21:
Hallo, Joulo als backend tussen Webasto Unite en Monta?

Webasto Unite geinstalleerd (gooi de rvs schroeven weg; mijn paal kan alleen weg met een zaag nu).. Zitbaar via hotspot en in de router.

Monta geïnstalleerd en de paal kunnen benaderen mij eerste gegevens kunnen stellen en de eerste lading kunnen starten (Tip: de handleiding in Monta voor de Webasto Unite is accuraat).

Vervolgens Joulo ertussen gezet door daar als laadpaal "Monta" te kiezen. Met de Monta als backend bij de paal. Zie paal instellingen waar je dat kan controleren.

Nu zegt Monta "Niet verbonden" en ik kan via Monta niet meer bij de paal.

Vraag: ben nu wel aangemeld, maar lost dit zich op na acceptatie van de registratie of zit er een fout in mijn Monta instelling binnen Joulo?
Monta werkte bij mij ook niet als backend voor Joulo. In principe heb ik Monta niet nodig, dus ik laat de Unite nu direct via OCPP tegen Joulo praten.

Ik denk zelf dat ik het zo laat, Home Assistant communiceert met de Unite via Modbus. Mocht ik via OCCP met andere partijen willen/moeten communiceren dan kijk ik wel of ik de Joulo proxy in een container kan laten draaien

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

JB

Cédric roelt!

Ik zal eea ook hier nog eens quoten want ik begrijp nog steeds niet wat er zogenaamd echt goed mis is bij Joulo icm koppelingen richting je laadpaal (in mijn geval een Zaptec Go 2).

Zover ik kan overzien, heb ik een koppeling tot stand gebracht vanuit Joulo met Zaptec obv de inloggegevens van Zaptec, zodat Joulo de paal uit kan lezen. Naar ik begrijp heeft Zaptec het (nog) niet afdoende voor elkaar om dat met een readonly account te kunnen laten doen. Dus wat je voor nu als _beste_ kunt doen, is een 2e account op je locatie aanmaken ivm een eventueel datalek. Dat weerhoudt iemand er niet van om dat 2e account te verwijderen, als er al eerder toegang werd verkregen (logisch) dan eea werd opgemerkt.
Sander schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Nee... Want heel veel van die API keys die hebben instelbare permissies, die ook los staan van je eigen login. Oftewel: Als je API key compromised is, dan verwijder/revoke je hem en klaar, had ie beperkte permissies dan kon hij ook nog niet eens schade doen.

Wat er op dit moment gebeurd bij Joulo is dat je je eigen account weggeeft, ben je die kwijt dan kan iemand je PW wijzigen, bankgegevens stelen en aanpassen etc etc. Dat is wel even een iets andere exposure... Maar goed dit is allemaal al ruimschoots aan bod gekomen, het komt neer op het instellen van least privilige concerns.
Waar kan iemand je bankgegevens stelen? Die zitten toch onder het Joulo account? Mijn Zaptec heeft deze gegevens allemaal niet geregistreerd? 2/MFA voor Joulo account zou ook nog helpen?

Mijn boefje is liev!


  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

JB

Cédric roelt!

Mbt ERE data uitlezen, doet een Zeres precies hetzelfde als Joulo;

https://www.zeres.nl/uploads/guides/zaptec-verbinden.pdf

Zaptec moet aan de bak om dit beter in te regelen met een read-only account ipv "eigenaar" rechten!

Mijn boefje is liev!


  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb Joulo. Gekoppeld via beveiligde occp direct met mijn Webasto Unite lader. Werkt perfect.
Ik krijg 2 procent energie partner korting omdat ik bij een aangesloten partner zit (Greenchoice).

Maar hoe controleerd Joulo dat?
Ik hoefde hiervoor alleen maar deze partner in een keuze menuutje te selecteren en de 2% werd gelijk verwerkt/genoemd.

In oktober stap ik vermoedelijk over naar een andere energie leverancier.

  • itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 20:19
Allewijn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:53:
Ik heb Joulo. Gekoppeld via beveiligde occp direct met mijn Webasto Unite lader. Werkt perfect.
Ik krijg 2 procent energie partner korting omdat ik bij een aangesloten partner zit (Greenchoice).

Maar hoe controleerd Joulo dat?
Ik hoefde hiervoor alleen maar deze partner in een keuze menuutje te selecteren en de 2% werd gelijk verwerkt/genoemd.

In oktober stap ik vermoedelijk over naar een andere energie leverancier.
Niet, ik zit bij vattenfall en heb dat ook aangevinkt, maar kan zo ook een andere partij kiezen.

  • Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
itsme9x schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Niet, ik zit bij vattenfall en heb dat ook aangevinkt, maar kan zo ook een andere partij kiezen.
En nou? :D :o :F
Zouden ze echt geen controles doen straks?
Lijkt me sterk.

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 13-06-2026 20:29 ]


  • itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-06 20:19
Allewijn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:30:
[...]

En nou? :D :o :F
Zouden ze echt geen controles doen straks?
Lijkt me sterk.
Geen idee, ik zit ook daadwerkelijk bij Vattenfall, dus maak me er niet druk om. 1% meer of minder lijkt hun niet zoveel te schelen.

  • Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:05
Sinds dit weekend klant bij Joulo. Ik loop tegen een foutmelding aan in de Joulo omgeving. De eerste twee laadsessies zijn goed geregistreerd.

Ik heb een melding gemaakt bij ze

Enphase API [429]: {"message":"Too Many Requests","details":"Usage limit exceeded for plan Kilowatt","code":429}

  • Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 16:18
Waar kan je terugvinden hoeveel korting je bij Joulo kunt bemachtigen?

Ik was van plan om Den Hartog te nemen voor 5j en 15% fee maar vind het toch wel lang. Als Joulo dit kan evenaren zonder referrals (daar hou ik me toch niet met bezig) maar via partners, zou ik hun liever kiezen wegens de flexibiliteit. Zo zou ik wel het Plugchoice (-3%) platform gebruiken om mijn Solaredge laadpaal met backoffice (momenteel TapElectric maar wil misschien overstappen naar E Flux om de kosten voor de werkgever te drukken) te koppelen.

Bedankt voor jullie feedback van ervaring :)

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Antares schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:49:
Waar kan je terugvinden hoeveel korting je bij Joulo kunt bemachtigen?

Ik was van plan om Den Hartog te nemen voor 5j en 15% fee maar vind het toch wel lang. Als Joulo dit kan evenaren zonder referrals (daar hou ik me toch niet met bezig) maar via partners, zou ik hun liever kiezen wegens de flexibiliteit. Zo zou ik wel het Plugchoice (-3%) platform gebruiken om mijn Solaredge laadpaal met backoffice (momenteel TapElectric maar wil misschien overstappen naar E Flux om de kosten voor de werkgever te drukken) te koppelen.

Bedankt voor jullie feedback van ervaring :)
Plugchoice 3% is de enige CPO.
Laadpalen geen korting Peblar paal 1%
Energieleverancier 1 a 2% mogelijk
Referral 1 - 3%

Dus je zou 8% korting kunnen pakken, dus je kan meteen naar 12%.
En dan elk jaar loyaliteitskorting van 1% erbij, zal wel een max aan zitten.

  • gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:42

gac

Heeft iemand de Home Assistant integratie aan de praat gekregen, zoals beschreven op https://joulo.nl/home-assistant? Ik ontvang geen enkele waarde. Vermoed dat het iets met m'n token te maken heeft, maar de instructies op de site spreken elkaar wat tegen. In hun secrets.yaml staat het token tussen aanhalingstekens, terwijl verderop in het verhaal staat dat er geen aanhalingstekens moeten staan. Verder begint de waarde van het token daar met youlo_ , maar dit lijkt me ook niet terecht. Ik heb alle combinaties hiervan geprobeerd maar zonder succes. Via het curl-commando kan ik overigens wel gewoon de data opvragen.

Iemand nog ideeën?

  • Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48
Kodess schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Plugchoice 3% is de enige CPO.
Laadpalen geen korting
Energieleverancier 1 a 2% mogelijk
Referral 1 - 3%

Dus je zou 8% korting kunnen pakken, dus je kan meteen naar 12%.
En dan elk jaar loyaliteitskorting van 1% erbij, zal wel een max aan zitten.
Ik kreeg 1% omdat ik een Peblar laadpaal heb.

  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
@gac Ja werkt hier. Token gewoon in je configuration zetten en niet in secrets.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:42

gac

Ophidian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:14:
@gac Ja werkt hier. Token gewoon in je configuration zetten en niet in secrets.
Ja, zo werkt het inderdaad! Een ander keertje nog maar even uitzoeken waarom het met een secret niet goed gaat. Bedankt!

  • Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:58
Shutdown98 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Ik kreeg 1% omdat ik een Peblar laadpaal heb.
Niet te vinden op de publieke site, kan jij het ergens vinden (behalve in het dashboard :P)
Zag ook dat op de peblar pagina staat dat het tarief 20% is maar dat je het tot maximaal 10% kan verlagen met referrals. https://joulo.nl/laadstation/peblar
Maar in het dashboard staat dat je het naar 0% kan krijgen met referrals :+

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Antares schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:49:
Waar kan je terugvinden hoeveel korting je bij Joulo kunt bemachtigen?

Ik was van plan om Den Hartog te nemen voor 5j en 15% fee maar vind het toch wel lang. Als Joulo dit kan evenaren zonder referrals (daar hou ik me toch niet met bezig) maar via partners, zou ik hun liever kiezen wegens de flexibiliteit. Zo zou ik wel het Plugchoice (-3%) platform gebruiken om mijn Solaredge laadpaal met backoffice (momenteel TapElectric maar wil misschien overstappen naar E Flux om de kosten voor de werkgever te drukken) te koppelen.

Bedankt voor jullie feedback van ervaring :)
3% door aan te melden via de energienerds website, 2% bij Tibber en 1% met een Peblar. Ken verder alleen m'n broer met een laadpaal maar die zit al elders dus geen referals.

  • JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:48

JB

Cédric roelt!

Mbt een emailaccount + wachtwoord voor Joulo, zijn ze ook bezig om dit 2/MFA proof te maken. Kijkende naar ISO certificering, zijn dit ook vereisten waaraan Joulo moet voldoen.

Mijn boefje is liev!


  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
bitjeverkeerd schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:53:
Heeft er hier iemand al een Peblar aan Joulo gekoppeld? Ik twijfel om dit te gaan doen. Ik wil graag mijn laadsessies blijven starten met mijn tag, zodat niet iedereen en z'n moeder bij mij voor de deur kan gaan laden. Het is voor mij nog niet duidelijk of dit mogelijk blijft.
Je kunt in Joulo Dashboard tab "laadstations" Beheer kiezen. Daar kun je instellen:
1. Laden zonder tag (schuifje met waarschuwing wanneer geactiveerd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GFS1k81XJwrMCOQv-fuhNdjIYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPfXqAdHKpShNqFe1u8X5oXf.png?f=fotoalbum_large
2. Onder kopje Tag-authorisatie:
2a Alle Tags (elke tag mag laden)
2b Alleen toegestane tags (alleen jouw whitelist)

Bij 2b kun je dus alleen jouw tags die toegestaan zijn toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy2O4eI7STgowdzIVFIUdaYmcw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4topuNTyi22wEhq9R6ipHIcE.png?f=fotoalbum_large

  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
En sinds vandaag is die waarschuwing voor laden zonder tag nu weg voor Peblar Business lader. Zie deze post:

Claude in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba9Wum-xK6Nb8Vk5hD5P5ACT-0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ9vTLBTRkC7TckeojJFq5Jb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-06-2026 15:38 ]


  • ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
En inderdaad, laden lukt nu zonder pas bij de Peblar Business. De melding na de eerste keer is nu ook iets anders....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTw058Zv7zd1M8-Nd0v4ZF9knrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4vF1WL9N3qzDsOY22renkE2.png?f=fotoalbum_large

  • Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 12:02
miicker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:50:
Zelf heb ik overigens een Easee Charge Max + Joulo. Hiervoor had ik een Easee Charge Lite, die heb ik zelf vervangen met de Max, wat echt super eenvoudig is. Je hoeft geen enkel kabeltje los te halen.
Ah wauw! Denk aan hetzelfde, dit helpt wel :*)

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards


  • ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Reaper.JA2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:33:
[...]


Ah wauw! Denk aan hetzelfde, dit helpt wel :*)
Zelfde hier, paar klikken en alles werkt :)

  • sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door sigmundfreund op 22-06-2026 20:56 . Reden: niet meer van toepassing ]


  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:16
snip: niet toegestaan

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2026 21:12 ]


  • Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05
@HarDus Het staat in de topicstart:
LET OP LET OP LET OP:
HET IS UITDRUKKELIJK NIET TOEGESTAAN HIER VERWIJZINGEN OF VERZOEKEN OM REFERALS TE POSTEN !

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR


  • HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10:16
Excuus voor de noodzakelijke ingreep. Gebruiksaanwijzingen worden pas gelezen nadat er een verkeerde lamp brandt. Bij deze.

@sigmundfreund Je kan zonder aanmelden of met. “Met” scheelt ook voor jouzelf 1%.

  • sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
HarDus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:24:
Excuus voor de noodzakelijke ingreep. Gebruiksaanwijzingen worden pas gelezen nadat er een verkeerd lamp brandt. Bij deze.

@sigmundfreund Je kan zonder aanmelden of met. “Met” scheelt ook voor jouzelf 1%.
Had het inderdaad elders gevonden, had geen code van iemand maar met partners, energiecontract, energienerds etc. al mooie korting.

Voor de mensen met een Peblar: in de Joulo interface staat dat de volledige url incl auth etc er in moet staan. In mijn Peblar interface heb ik alleen URI: ocpp.joulo.nl staan. Bij herconfiguratie kan ik dit niet aanpassen als ik voor Joulo kies. Klopt dit?

  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sigmundfreund schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Voor de mensen met een Peblar: in de Joulo interface staat dat de volledige url incl auth etc er in moet staan. In mijn Peblar interface heb ik alleen URI: ocpp.joulo.nl staan. Bij herconfiguratie kan ik dit niet aanpassen als ik voor Joulo kies. Klopt dit?

[...]
Over het herconfigureren het volgende.

Bij een OCPP-koppeling met Joulo blijft jouw lokale webinterface van Peblar gewoon werken.
Dit betekent dat je alle instellingen kunt aanpassen behalve Autorisatie. Autorisatie loopt voortaan via Joulo. Via het Joulo dashboard kun je de autorisatie aanpassen.

Het behoud van de lokale webinterface van Peblar betekent ook, dat je kunt herconfigureren als dat nodig mocht zijn. Bijvoorbeeld in de situatie, dat Internet eruit ligt (bij Joulo of bij jou), terwijl je dringend de autorisatie moet aanpassen.
Je kunt dan bij het herconfigureren het laadpunt op "unmanaged" zetten en daarna de gewenste aanpassing aanbrengen in de autorisatie. Later kun je dan weer opnieuw herconfigureren en de situatie weer herstellen naar "managed".

Voor wat betreft de URL: Bij Joulo moet je jouw lokale Peblar-URL opgeven (bijv. PBLR-1234567). Joulo moet daarnaast ook jouw wachtwoord weten om in te loggen bij de Peblar.
In de Peblar interface hoef je alleen maar te kiezen voor de OCPP-keuze occp.Joulo.nl.

  • sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Claude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:25:
[...]


Over het herconfigureren het volgende.

Bij een OCPP-koppeling met Joulo blijft jouw lokale webinterface van Peblar gewoon werken.
Dit betekent dat je alle instellingen kunt aanpassen behalve Autorisatie. Autorisatie loopt voortaan via Joulo. Via het Joulo dashboard kun je de autorisatie aanpassen.

Het behoud van de lokale webinterface van Peblar betekent ook, dat je kunt herconfigureren als dat nodig mocht zijn. Bijvoorbeeld in de situatie, dat Internet eruit ligt (bij Joulo of bij jou), terwijl je dringend de autorisatie moet aanpassen.
Je kunt dan bij het herconfigureren het laadpunt op "unmanaged" zetten en daarna de gewenste aanpassing aanbrengen in de autorisatie. Later kun je dan weer opnieuw herconfigureren en de situatie weer herstellen naar "managed".

Voor wat betreft de URL: Bij Joulo moet je jouw lokale Peblar-URL opgeven (bijv. PBLR-1234567). Joulo moet daarnaast ook jouw wachtwoord weten om in te loggen bij de Peblar.
In de Peblar interface hoef je alleen maar te kiezen voor de OCPP-keuze occp.Joulo.nl.
Dat eerste begreep ik al van de tooltips idd. Verder lijkt die dan goed ingesteld te staan. Thx!

  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Ik zit ook via joulo, vandaag de Tesla mid charger geïnstalleerd.. dus met terugwerkende kracht zit er dan helaas niet in. Ik hoef verder geen laaddata aan te leveren toch?

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:12:
Ik zit ook via joulo, vandaag de Tesla mid charger geïnstalleerd.. dus met terugwerkende kracht zit er dan helaas niet in. Ik hoef verder geen laaddata aan te leveren toch?
Beetje eigen inspanning mag wel: https://joulo.nl/docs/tesla

  • erikmuurman
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 11:43
Ik heb mijn EVbox Elvi Mid laadpaal/box nu gekoppeld aan zowel home assistant als ook tbv de ERE teruggave aan joulo. Had eerst het geprobeerd met een andere aanbieder maar die konden de EVbox niet koppelen nog.
Doordat joulo een proxy beschikbaar stelt die ik op mijn home assistant pctje als docker kan draaien heb ik nu het werkende sinds 20 juni.
Mochten er mensen zijn die input nodig hebben mbt de configuratie post dit hier dan reageer ik indien ik kan.

  • rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Een tijd terug een HomeAsstant App/Addon ervoor gemaakt.

https://github.com/ricklambrechts/joulo-ocpp-proxy-ha-addon

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Kun je even toelichten wat dit doet?

  • rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
AA42 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Kun je even toelichten wat dit doet?
Joulo biedt een opensource OCPP proxy aan die je zelf kan draaien.

https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy

Hiermee kan je je laadpaal configureren naar deze proxy, in deze proxy stel je dan je backend in die de laadpaal regelt (bij mij bijvoorbeeld Tap) en is het mogelijk om meerdere "secondary" backends in te stellen zoals Joulo waar dan ook alle OCPP berichten naar toe gestuurd worden zodat die het (de laadsessies) kunnen gebruiken voor ERE registratie.

Via mijn addon kan je het makkelijker zelf draaien in HomeAssistant.

[ Voor 5% gewijzigd door rikkertjongen op 26-06-2026 21:06 ]


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De OCPP proxy van Joulo lijkt hier wat problemen te hebben. Ik heb hier één sessie die al live is sinds 8 juni en inmiddels op 139,4 kWh staat :+

Iemand ook wel eens gezien? Ik zal binnenkort eens contact opnemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

GeNiTaLiX

Naapje

Ah dat had ik al gedaan. Was meer een retorische vraag over de historische data. Heb pas sinds net de mid meter ;)

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Ah dat had ik al gedaan. Was meer een retorische vraag over de historische data. Heb pas sinds net de mid meter ;)
Ook dat even zelf zoeken: zonder MID geen inboeken dat is de hele basis van deze regeling

  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35
Ook aangemeld bij Joulo, voor een jaar 17% afdragen vind ik best prima! Alles binnen paar uurtjes geregistreerd en werkend.

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 27-06-2026 16:44 ]

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • OnTheMike
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:04
snip: topicwarning

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 28-06-2026 15:16 ]


  • Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:06

Boost9898

Software developer

Ik las dat dit een van de voordeligste inboekdienstverleners is dus bij deze heb ik me ook aangemeld. Nog geen machtiging ondertekend, eerst wat referrals scoren, ik vraag me alleen af of ik me had moeten registreren met een code van iemand of kan dat achteraf ook nog?

  • Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
snip: topicwarning

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 28-06-2026 15:17 ]

Tijd van werken, tijd van rusten


  • Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boost9898 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:36:
Ik las dat dit een van de voordeligste inboekdienstverleners is dus bij deze heb ik me ook aangemeld. Nog geen machtiging ondertekend, eerst wat referrals scoren, ik vraag me alleen af of ik me had moeten registreren met een code van iemand of kan dat achteraf ook nog?
Registreer met korting via aanmeldlink op energienerds.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Ik zag net dat er een extra weergave is gemaakt in de dashboard, er wordt een geschatte jaarlijkse opbrengst weergegeven, best handig maar uiteraard blijft het een schatting...

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
rikkertjongen schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Joulo biedt een opensource OCPP proxy aan die je zelf kan draaien.

https://github.com/joulo-nl/joulo-ocpp-proxy

Hiermee kan je je laadpaal configureren naar deze proxy, in deze proxy stel je dan je backend in die de laadpaal regelt (bij mij bijvoorbeeld Tap) en is het mogelijk om meerdere "secondary" backends in te stellen zoals Joulo waar dan ook alle OCPP berichten naar toe gestuurd worden zodat die het (de laadsessies) kunnen gebruiken voor ERE registratie.

Via mijn addon kan je het makkelijker zelf draaien in HomeAssistant.
Top, dank voor je uitleg. Ik heb zelf ook Tap als achterliggend back-office maar dit gewoon via de Portal van Joulo geregeld. Snap dus niet helemaal wat het voordeel is om dit in HA te regelen, maar ik ben dan ook geen hardcore programmeur of HA coder (wel gemiddelde gebruiker...). Maar hoe meer mogelijkheden hoe beter.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:34
Kodess schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Excuses, heb het redelijk druk in mijn prive leven. Komt nu wat tekst;

Laat ik ten eerste even verduidelijken dat het mij vooral gaat om privacy/beveiliging, en dat ik alleen wilde aankaarten dat ik wat dingen zag die mij triggerde. Geen red flags, maar gewoon wat puntjes waardoor er vragen opkomen. Ik zie geen kwade bedoelingen, ik denk dat de oprichters daadwerkelijk een goede dienst willen leveren, uiteraard voor een prijs, anders kan je als bedrijf niet bestaan. Naast de kritiek hieronder zijn er natuurlijk ook plus punten, denk bv aan de derdenrekening voor het geld wat uitbetaald moet worden nadat de ERE's zijn verkocht.

Het bedrijf heeft niet veel werknemers, op de website gaat het vooral over 2 oprichters, op LinkedIn staan ook maar 2 medewerkers. Daarbij zie ik veel verbinden met dingen zoals outsourcen naar India en agentic coding. Of het bedrijf van 1 van de oprichters wordt gebruikt voor de ontwikkeling.
De website ziet er gelikt uit, maar heeft een paar quirks die je niet zou bouwen als je een website/dashboard aan het bouwen bent. Ten eerste zijn de hero videos van de laadpalen duidelijk generated. Er wordt ingezoomd op bv een Peblar, waar Peblor op staat. In de header is een knopje om te weten hoe je joulo uitspreekt, waarna een gegenereerde stem joulo uitspreekt, geinig. Maar op mobiel wordt dat blijkbaar zo'n belangrijke functie dat die pontificaal als enige functie van de header in beeld blijft staan.
Er is een integratie om te zien wat de Github activiteit is en de laatste release, dingen die bij een product als een ERE Dashboard niet het waard zijn om te ontwikkelen.
In de code zie je dat er Tailwind wordt gebruikt in combinatie met React. Een combinatie van 2 trage frameworks voor in de browser. De een gericht op goede developer experience, de ander voor goede backwards support voor IE13 (is dat nu nog nodig ja?). Allebei zorgen voor een zware pagina en voor memory leaks.
Een rits aan statussen van services. Dat zorgt natuurlijk voor wat vragen. Is er voor elke type laadpaal een losse server? Of service? Of API punt? Kunnen ze los van elkaar offline gaan dan? Alle percentages zijn hetzelfde, waarom staan ze los van elkaar? Op wat voor manier is dit geprogrammeerd dat elke laadpaal blijkbaar op een andere manier moet worden gekoppeld? De meeste van de laadpalen gebruiken onderwater gewoon OCPP om te koppelen. Ook staat er dat elke laadpaal (niet elk laadpaaltype) een eigen proces heeft op Cloudflare. Dus dat zijn Workers met Durable Objects, dan heb je per persoon een status? Of is het gewoon de status van de edge van cloudflare.

Initieel dacht ik daardoor: mooi templatje gebruikt. Opzich niks mis mee.
Maar er is zoveel. Gewoon echt veel tekst / technische documentatie die leest alsof het niet door een persoon is geschreven. Ook hebben ze een zelfgebouwde OCPP Proxy, mooi stukje custom software. Niet geforkt, dus zelf ontwikkeld. Op Github is te zien dat er veel Claude en Claude is gebruikt. Geen probleem, behalve als je ziet hoeveel code er dus in totaal is, en dat allemaal in zeer korte tijd, door 1 persoon.
Het kan wel. Alleen is dan dus met vrij veel zekerheid geen compleet overzicht van wat er is gegenereerd, en dus ook geen zicht op de technical debt. Ook gaf ik in de vorige alinea al aan, er is Tailwind gebruikt. Dit zorgt ervoor dat paginas een stuk zwaarder zijn (meer MB's, een grotere DOM die de browser moet verwerken dus als je denkt waarom gebruikt mijn browser veel RAM, dat komt door dit soort dingen) maar het heeft dus als voordeel dat het voor developers wat makkelijker is te stylen. Maar er wordt een AI gebruikt. Waarom dan Tailwind?

Goed dan nog dat de cijfers vertekend zijn. Er is uiteraard bij het genereren van de website ook een tekst bestand gegenereerd zodat LLM's (AI) kennis over Joulo kunnen gebruiken in hun antwoorden. Maar die llm.txt is ook gegenereerd, dat is te zien aan hoe de tekst eruit ziet, en de genererende LLM heeft daar dus zonder schroom aangegeven dat de cijfers een bepaalde factor erover heen hebben zitten. En dat ze dat op alle plekken hebben gedaan waar die beschikbaar zijn zodat andere AI's en zoekmachines overal dezelfde getallen zien en niet denken dat de cijfers onbetrouwbaar zijn. https://joulo.nl/llms.txt, gok dat ze het laten staan want ze zijn er wel eerlijk in.
Ik hou persoonlijk gewoon niet zo van dat soort manipulatie van cijfers. Joulo heeft wel contact met mij opgenomen om te bevestigen hoe het werkt en als ik de echte cijfers wil weten we kunnen bellen. Aardig, maar het gaat mij niet om wat de cijfers zijn voor mij, maar dat het een bezoeker van de website kan overhalen doordat het misschien een groter/ander getal is en ze daardoor denken dat ze betrouwbaarder of groter zijn en daardoor kiezen voor deze partij.
Realiseerde me dat ik hier nooit meer op gereageerd heb, was best een lang verhaal maar dit verduidelijkt wel veel, dank daarvoor want dit is in ieder geval onderbouwde kritiek.

Met alle respect maar als ik het kort samenvat is de kritiek op Joulo dus vooral op hoe de website/portal en achterliggende software gemaakt is. Ik weet wel wat van programmeren maar dat is allemaal van vele jaren geleden (BASIC, PASCAL, C++ en recentelijk een beetje Python) maar uiteindelijk zie ik dit een beetje als dat je een auto koopt en er kritiek is op welke productiemiddelen die autofabriek gebruikt, terwijl het product gewoon in orde is.

Ik vond de teneur in het ERE topic er nogal op gericht dat Joulo geen betrouwbare club zou zijn. Dat het slechts 2 mensen betreft zegt mij niets. Zoiets geldt voor wel meer ondernemingen. Het grote voordeel is dat de beide heren zeer betrokken en actief zijn, althans dat is mijn ervaring tot niet toe de enkele keer dat ik ze nodig had. Vergelijk het eens met een 50five......

Over het vertrekken van cijfers: persoonlijk kijk ik al niet naar dat soort getallen (zoals op bepaalde hotel boek-websites die roepen dat er "nog maar 3 kamers" over zijn....
Ben er zeker geen fan van maar het is marketing.

Uiteindelijk gaat alleen de toekomst ons vertellen of ons vertrouwen terecht of onterecht is geweest. En zo lang gaat Q3 niet meer duren....
Pagina: 1