Het grote Joulo topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• ph78
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 18:02
Afgelopen dagen worden mn laad beurten wel geregistreerd bij recente sessies, maar ik zie de ere's niet terug bij de opbouw van dit jaar. Hebben anderen dit ook?

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ph78 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:49:
Afgelopen dagen worden mn laad beurten wel geregistreerd bij recente sessies, maar ik zie de ere's niet terug bij de opbouw van dit jaar. Hebben anderen dit ook?
Die worden alleen zichtbaar als ze verkocht zijn. Staan in de wacht, kun je ook in de tekst er onder lezen wat er nog verkocht moet gaan worden als het goed is.

energienerds.nl

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-08 06:13
mrme12345 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:55:
[...]

Die worden alleen zichtbaar als ze verkocht zijn. Staan in de wacht, kun je ook in de tekst er onder lezen wat er nog verkocht moet gaan worden als het goed is.
Begrijp ik hieruit dat als je een MID meter hebt je al kunt gaan laden voordat je een inboekdienstverlener gekoppeld hebt? MID meter houdt de historie bij en zodra je de inboekdienstverlener activeert haalt hij de laadhistorie op?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25

JB

Cédric roelt!

Stillekracht schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Begrijp ik hieruit dat als je een MID meter hebt je al kunt gaan laden voordat je een inboekdienstverlener gekoppeld hebt? MID meter houdt de historie bij en zodra je de inboekdienstverlener activeert haalt hij de laadhistorie op?
Ja voor 2026 is dat het geval.

Mijn boefje is liev!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-08 23:20
[...]

Correct.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23:32
Uit interesse:

Ik neem aan dat de inboeker dan moet controleren dat de kWh’n van die laadpaal al niet eerder elders zijn gedeclareerd?

Dus ik neem aan dat de uitdraai een MID-meter-code moet bevatten en dat Joulo dan “ergens” moet controleren dat die niet eerder geboekt en uitbetaald zijn?

Dat wordt namelijk relevanter naarmate langere histories met hoger kWh worden nagestuurd terwijl inboeken onder “gewoon toegankelijk” is geworden. Dus nu niet vreemd maar tegen einde van het jaar wel.

Als het alleen voor 2026 geldt dan is het daarmee ook een beperkt “gat”.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-08 09:05

Cordon

Lievelings jankert

HarDus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:23:
Uit interesse:

Ik neem aan dat de inboeker dan moet controleren dat de kWh’n van die laadpaal al niet eerder elders zijn gedeclareerd?

Dus ik neem aan dat de uitdraai een MID-meter-code moet bevatten en dat Joulo dan “ergens” moet controleren dat die niet eerder geboekt en uitbetaald zijn?

Dat wordt namelijk relevanter naarmate langere histories met hoger kWh worden nagestuurd terwijl inboeken onder “gewoon toegankelijk” is geworden. Dus nu niet vreemd maar tegen einde van het jaar wel.

Als het alleen voor 2026 geldt dan is het daarmee ook een beperkt “gat”.
Volgens mij verviel na dit jaar dat je op terugwerkende kracht je kWh's kan omzetten naar ERE. Plus de inboeking gaat ook op EAN code van je energiemeter. Als ze al verkocht zijn en je inboeker probeert ze nog een keer te verkopen, dan zullen ze een melding krijgen dat deze al verhandeld zijn. :P

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-08 16:16
Ik gebruik voor mijn (Peblar) laadpaal geen authenticatie om te laden. Ik begrijp dat er dan eerst een connectie moet plaatsvinden met het eigen netwerk en dat van joulo voordat de laadsessie daadwerkelijk start (met badge/laapas kan die schijnbaar wel direct starten). Is het mogelijk om dat aan te passen zodat je ook bij een storing van het netwerk gewoon kan laden? Vind het namelijk wel fijn als dat onafhankelijk van elkaar werkt.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08 08:58
[...]

Ondanks de eenduidigheid van bovenstaande reacties kloppen ze niet, tenzij je het had gevraagd voor een "laadpaal met geïntegreerde MID kWh meter". De Mid meter zelf houdt geen historie bij en kan dus geen sessies of historische data opleveren. Dat doet de logica en het geheugen in de laadpaal zelf. Als dat is wat je bedoelde is het eindresultaat hetzelfde. Als je een zelfbouw laadpaal met zelf ingebouwde (of nog erger een externe) mid meter hebt, dan gaat dat dus niet vanzelf goed.

Maar laten we hier waar niet alle discussies die al zijn gevoerd in het algemene ERE topic over doen :)

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09

Johnny E

Dôh !!

mussov schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:49:
Ik gebruik voor mijn (Peblar) laadpaal geen authenticatie om te laden. Ik begrijp dat er dan eerst een connectie moet plaatsvinden met het eigen netwerk en dat van joulo voordat de laadsessie daadwerkelijk start (met badge/laapas kan die schijnbaar wel direct starten). Is het mogelijk om dat aan te passen zodat je ook bij een storing van het netwerk gewoon kan laden? Vind het namelijk wel fijn als dat onafhankelijk van elkaar werkt.
Ik moet het nog testen maar bij Joulo lees ik in het laadstations scherm het volgende.
"Laden werkt ook zonder internet Je laadstation keurt laadsessies lokaal goed • dat hebben we bij het koppelen zo ingesteld en je laadstation heeft het bevestigd."

Specs!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Klopt. Je kunt met de Peblar direct starten als geen authenticatie vereist is.
Tevens behoud je jouw lokale beheer over de laadpaal.

• mussov
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-08 16:16
Johnny E schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:54:
[...]

Ik moet het nog testen maar bij Joulo lees ik in het laadstations scherm het volgende.
"Laden werkt ook zonder internet Je laadstation keurt laadsessies lokaal goed • dat hebben we bij het koppelen zo ingesteld en je laadstation heeft het bevestigd."
Top, bij het configureren stond dat dit zonder authenticatie niet (altijd) het geval is. Maar ik zie het er nu ook explicitiet bij staan op het Joulo dashboard, mooi :)

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09
Hoi, ik heb zojuist mijn eerste laadpaal gekregen, een Zaptec Go 2.
Ik ben dus helemaal nieuw op dit gebied...

Nu heb ik gekozen om voor Joulo te gaan.
Begrijp ik goed dat het m.b.t. rechten beter is om voor OCPP te kiezen dan het account in te vullen?
En gaat dit de koppeling met E-Flux (tbv declaraties) niet in de weg zitten?

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:30
Fallout schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:24:
Hoi, ik heb zojuist mijn eerste laadpaal gekregen, een Zaptec Go 2.
Ik ben dus helemaal nieuw op dit gebied...

Nu heb ik gekozen om voor Joulo te gaan.
Begrijp ik goed dat het m.b.t. rechten beter is om voor OCPP te kiezen dan het account in te vullen?
En gaat dit de koppeling met E-Flux (tbv declaraties) niet in de weg zitten?
Ik heb zelf een Alfen Single line icm E-flux. De Alfen kan maar 1 OCPP opzetten (weet niet hoe dat zit met Zaptec) Maar in Alfen de OCPP opgezet naar Joulo en die zet het via een proxi door naar E-Flux. Dit werkt allemaal zonder issues (zoals ik het 2,5jaar gewend was).

Wachtwoorden of account zou ik niet delen, denk niet dat er veel kwaad kan, maar nodig hebben ze het ook niet (want OCPP)

Enige wat ik nog moest doen: in Joulo aangeven dat je de paal wil gebruiken zoals je dat gewend bent: zonder pas, iedereen laden ect..

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:40
Ik ben met Joulo bezig geweest om E-Flux aan de praat te krijgen maar helaas niet gelukt. Het zou mogelijk moeten zijn om direct aan E-Flux te koppelen voor de sessies maar ben er samen met support niet uitgekomen. Ik ga het later nog wel eens proberen want via Tibber krijg ik een mooie korting bij Joulo.

E-Flux is zelf ook bezig met een ERE verwerking maar dat is nog in ontwikkeling en kun je nog niet op inschrijven.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

Ethirty

Who...me?

Toevallig meer mensen die om de haverklap uit de Joulo app uitgelogd worden en dan opnieuw moeten inloggen? Het lijkt bij mij elke paar dagen raak.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• JB

JB

Cédric roelt!

Ethirty schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:38:
Toevallig meer mensen die om de haverklap uit de Joulo app uitgelogd worden en dan opnieuw moeten inloggen? Het lijkt bij mij elke paar dagen raak.
Nee geen last van. Wel dashboards die ik af en toe moet refreshen omdat de “koppeling met laadpunt niet meer actief is” maar dat ligt gewoon aan time-outs.

Mijn boefje is liev!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 17:24
Selecteren jullie ook Tibber als energie leverancier?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Ethirty schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:38:
Ja, in de app wel, de website werkt eigenlijk veel prettiger.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• JB

JB

Cédric roelt!

synorluna schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:40:
Selecteren jullie ook Tibber als energie leverancier?
Als je daar je stroom van krijgt, zou ik dat wel doen ja...

Mijn boefje is liev!

• synorluna
JB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:46:
[...]

Als je daar je stroom van krijgt, zou ik dat wel doen ja...
Ik denk dat je m’n punt wel begrijpt, toch?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
synorluna schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Ik denk dat je m’n punt wel begrijpt, toch?
Je snapt toch ook wel dat ze gewoon uit het register kunnen uitlezen wie je werkelijke leverancier is, toch?

• synorluna
anboni schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:59:
[...]

Je snapt toch ook wel dat ze gewoon uit het register kunnen uitlezen wie je werkelijke leverancier is, toch?
Nee, dat snapte ik niet maar ik vond het al vreemd dat je dit zelf zo kon kiezen. Bedankt voor de uitleg.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-08 16:36
Batilan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Ondanks de eenduidigheid van bovenstaande reacties kloppen ze niet, tenzij je het had gevraagd voor een "laadpaal met geïntegreerde MID kWh meter". De Mid meter zelf houdt geen historie bij en kan dus geen sessies of historische data opleveren. Dat doet de logica en het geheugen in de laadpaal zelf.......
Nou ik moest de data van voor mijn aanmelding gewoon met een CSV/PDF doorgeven aan Joulo. Ging niet automatisch met mijn Peblar.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:07
Storing bij Joulo? De app werkt op dit moment niet bij mij, en ook mijn dashboard op de website blijft leeg.
edit:
1 min na het posten werkt het weer

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 15-08-2026 16:35 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 16:33
Ik ben ook nog niet razend enthousiast. Ik heb ruim 2 weken geleden al mijn data aangeleverd, het zou met een paar dagen ingelezen zijn, maar gisteren een berichtje gedaan via de portal, maar geen reactie en tot op heden zie ik nog niets verschijnen. Wat zijn jullie ervaringen met hoe lang het duurt voordat een csv is ingelezen?

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

MADG0BLIN schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:35:
Ik ben ook nog niet razend enthousiast. Ik heb ruim 2 weken geleden al mijn data aangeleverd, het zou met een paar dagen ingelezen zijn, maar gisteren een berichtje gedaan via de portal, maar geen reactie en tot op heden zie ik nog niets verschijnen. Wat zijn jullie ervaringen met hoe lang het duurt voordat een csv is ingelezen?
Het duurde bij mij een paar dagen, maar geen twee weken. Het was een csv-export van een Mid-gecertificeerde meter (Peblar Business).

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 11:22
het was bij mij binnen 12uur geregeld. Op al mijn communicatie werd binnen 24uur geregeld. Was verbaasd :)

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 16:33
Vreemd. Heb ze vanochtend weer een bericht gestuurd. Het is hier ook een gecertificeerde paal.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verschilt.. ene keer krijg je heel snel reactie, andere keer duurt het best lang. Ik heb CSV's aangeleverd die minuten later geïmporteerd werden.

Ik heb ook een sessie gehad die hing. Die heeft 2 maanden open gestaan :+ Ach.. ik snap wel dat dat even niet zoveel prio had.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 18-08-2026 14:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:25
Vandaag aangemeld en meteen een csv van de afgelopen weken aangeleverd. Twee uurtjes later verwerkt in de app terwijl mijn aanmelding nog op ‘ingediend” staat 😮

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:48
Ook vandaag aangemeld met een Peblar Business en de data vanaf 1 januari als .csv aangeleverd. Met iets meer dan een uurtje was alles geaccordeerd en geregeld via Joulo.

• Oudophius
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-08 07:47
snip: zie topicstart en onze huisregels

[ Voor 120% gewijzigd door We Are Borg op 21-08-2026 08:03 ]

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
snip: daar hebben we topicreports voor

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 21-08-2026 08:02 ]

• vts
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-08 14:51

vts

Puur uit nieuwsgierigheid, is er al iemand die een uitbetaling heeft gekregen?

• JB

JB

Cédric roelt!

vts schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:18:
Puur uit nieuwsgierigheid, is er al iemand die een uitbetaling heeft gekregen?
Puur uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat al gebeurd zijn?

Mijn boefje is liev!

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09

Johnny E

Dôh !!

Uitbetaling gaat per kwartaal en zou in september plaats moeten vinden

Specs!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:19
Volgens mij is het nu nog augustus.....

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:48
Verwachting is inderdaad eind september. Joulo houdt de planning hier bij: https://joulo.nl/blog/nea-planning-rev-2026
Pagina: 1 2 3 Laatste