It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
oh shit ik moest zo hard lachen hierom ..Edgenumber schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:12:
[...]
Wil je banden wisselen of niet, broer?
[Afbeelding]
"WAT WAT WAT Niet goede banden.. ey woelah je bent zelf niet goed bij je band eehhh SAHABI
*sowieso
Waar gaat dit over?DonJunior schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:07:
[...]
oh shit ik moest zo hard lachen hierom ..
"WAT WAT WAT Niet goede banden.. ey woelah je bent zelf niet goed bij je band eehhh SAHABI
Wees blij dat je dit niet herkent dan..
*sowieso
Ik ben geen fan van AI.... Maar sommige teams zouden hun livery beter door AI kunnen laten genererensjaool schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:44:
[...]
Zoiets als dit? Ik heb AI even de vrije hand gegeven en gezegd dat die creatief mocht zijn.![]()
[Afbeelding]
Dus wie had gehoopt ze met de vleugeltjes plat door de tunnel te zien gaan, helaas!
Ben benieuwd of de teams dan nog de hardware op de auto moeten hebben of dat ze wat gewicht kunnen besparen door dat eraf te laten (indien mogelijk).
[ Voor 39% gewijzigd door henri86 op 28-05-2026 22:30 ]
Dat Monaco weer eens eigen regels zou hebben was al bekend. Juist i.v.m. de tunnel en de nouvelle chicane na de dropoff etc. Zowel met SM als boost / overtake vind men de kans op een giga-crash te groot doordat ze in principe makkelijk tot 300+ kunnen accelereren in de tunnel. Iets dat ze andere jaren met de motor nooit lukte. Maar nu op de elektrische motor eenvoudig zou kunnen.henri86 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:28:
Geen SM's (straight modes) in Monaco. Geen enkele sectie van de baan voldoet aan de eisen die FIA bij de voorgaande circuits gebruikt heeft voor het bepalen van de 'straight mode'-secties.
Dus wie had gehoopt ze met de vleugeltjes plat door de tunnel te zien gaan, helaas!
Ben benieuwd of de teams dan nog de hardware op de auto moeten hebben of dat ze wat gewicht kunnen besparen door dat eraf te laten (indien mogelijk).
Vanaf 300km/u enkel nog de ICE, geen elektrische energie meer.
Slecht nieuws voor Ferrari om de kwaliteiten van hun chassis in Monaco te laten zien, nu vanaf 200km/u de acceleratie steeds meer afhankelijk wordt van hun 'down on power'-ICE (bijv. met (stel) 20pk minder uit de ICE hebben ze bij 250km/u nu zo'n 2,8% minder vermogen ipv 2% minder vermogen dan Mercedes. Dat zijn verschillen die je in de F1 wel terugziet in de rondetijd.)

Base = standaard, Rev 1 = Monaco
New F1 engine mode to cap top speed potential in Monaco
[ Voor 27% gewijzigd door henri86 op 29-05-2026 15:29 ]
Zich inkopen bij een team is blijkbaar ook lastig. Afgelopen maanden zijn meerdere investeringsmaatschappijen en een autofabrikant de teams afgelopen voor een overnamebod van meer dan 2 miljard dollar. Die teams hebben blijkbaar vriendelijk bedankt omdat ze denken dat hun marktwaarde in de komende jaren nog steeds stijgende is.
BYD heeft afgezien zich in te kopen bij Alpine omdat het geen 100% eigenaar zou worden. Een compleet nieuw team opzetten is een nog grotere uitdaging. Daarnaast zal BYD waarschijnlijk een veel hoger entreegeld (anti-dilution fee) moeten gaan betalen dan Cadillac eerder.
Stella Li, de Executive Vice President en CEO van BYD voor het Amerikaanse continent en EMEA zal volgende week in Monaco aanwezig zijn om verder te praten met de F1 leiding. De gesprekken zijn tot nu toe erg aftastend en weinig concreet.
http://www.motorsport.com...mid-byd-rumours/10824925/
In ander nieuws. Mercedes heeft zich teruggetrokken uit de gesprekken over een minderheidsbelang in het Alpine team omdat ze de prijs die Otro Capital vraagt te hoog vinden.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/cy724mmrmgjo
Christian Horner heeft toch een aantal keer met haar om tafel gezeten? Als er iemand is die weet hoe je een team van de grond af opbouwt dan is hij het wel. Red Bull zou nu nergens zijn als hij en Dieter Mateschitz niet de stap durfden te nemen om zelf motoren te bouwen.Chocoball schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:00:
Er wordt al een poos geschreven dat de Chinese autofabrikant BYD in de Formule 1 wil stappen. Het makkelijkste zou zijn om een titelsponsor te worden wat Alfa Romeo eerder deed bij het Sauber team.
Zich inkopen bij een team is blijkbaar ook lastig. Afgelopen maanden zijn meerdere investeringsmaatschappijen en een autofabrikant de teams afgelopen voor een overnamebod van meer dan 2 miljard dollar. Die teams hebben blijkbaar vriendelijk bedankt omdat ze denken dat hun marktwaarde in de komende jaren nog steeds stijgende is.
BYD heeft afgezien zich in te kopen bij Alpine omdat het geen 100% eigenaar zou worden. Een compleet nieuw team opzetten is een nog grotere uitdaging. Daarnaast zal BYD waarschijnlijk een veel hoger entreegeld (anti-dilution fee) moeten gaan betalen dan Cadillac eerder.
Stella Li, de Executive Vice President en CEO van BYD voor het Amerikaanse continent en EMEA zal volgende week in Monaco aanwezig zijn om verder te praten met de F1 leiding. De gesprekken zijn tot nu toe erg aftastend en weinig concreet.
http://www.motorsport.com...mid-byd-rumours/10824925/
In ander nieuws. Mercedes heeft zich teruggetrokken uit de gesprekken over een minderheidsbelang in het Alpine team omdat ze de prijs die Otro Capital vraagt te hoog vinden.
https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/cy724mmrmgjo
Btw, betekenen de aangekondigde maatregelen voor Monaco nu dat Mercedes en Red Bull in het voordeel zijn met hun ICE?
"When you grow up your heart dies"
De tijdsgeest is nu anders dan toen, en daarnaast was het geen geheel nieuw team.sjaool schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:01:
[...]
Christian Horner heeft toch een aantal keer met haar om tafel gezeten? Als er iemand is die weet hoe je een team van de grond af opbouwt dan is hij het wel. Red Bull zou nu nergens zijn als hij en Dieter Mateschitz niet de stap durfden te nemen om zelf motoren te bouwen.
Ze namen Jaguar over, en Racing Bulls was in een grijs verleden Minardi voordat het overgenomen werd.
Het waren dus bestaande teams met een bestaande infrastructuur (waar weliswaar een hoop aan moest gebeuren)
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
zie leclerc of lewis nogwel een podium pakkensjaool schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:01:
[...]
Christian Horner heeft toch een aantal keer met haar om tafel gezeten? Als er iemand is die weet hoe je een team van de grond af opbouwt dan is hij het wel. Red Bull zou nu nergens zijn als hij en Dieter Mateschitz niet de stap durfden te nemen om zelf motoren te bouwen.
Btw, betekenen de aangekondigde maatregelen voor Monaco nu dat Mercedes en Red Bull in het voordeel zijn met hun ICE?
Er zijn zelfs suggesties dat de ice van RBPT de beste is. Mercedes maakt het verschil vermoedelijk in het elektrische component, chassis en een trucje in de velg voor banden temp.sjaool schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:01:
[...]
Christian Horner heeft toch een aantal keer met haar om tafel gezeten? Als er iemand is die weet hoe je een team van de grond af opbouwt dan is hij het wel. Red Bull zou nu nergens zijn als hij en Dieter Mateschitz niet de stap durfden te nemen om zelf motoren te bouwen.
Btw, betekenen de aangekondigde maatregelen voor Monaco nu dat Mercedes en Red Bull in het voordeel zijn met hun ICE?
Minardi is Toro Rosso geworden, niet Red Bull. Jaguar had je wel goed, en daarvoor was het Stewart. In de 8 seizoenen dat die beide teams deelnamen hebben ze 7 podia gescoord, 1 pole, 1 win en het hoogste resultaat in het WCC was 4e, verder 3x 7e, 2x 8e en 2x 9e. Ik denk dat je wel mag stellen dat er een nieuw team is opgebouwd als die backmarker-status is veranderd in 8x WDC en 6x WCC, zeker als vanaf het 5e seizoen na de overname al werd meegestreden om WCC, waarna ze overigens nooit meer lager geëindigd zijn dan 4e in het WCC, en vanaf het 6e seizoen back-to-back 4x WDC en WCC is binnengesleept.gorgi_19 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 05:31:
[...]
De tijdsgeest is nu anders dan toen, en daarnaast was het geen geheel nieuw team.
Ze namen Jaguar over, en Racing Bulls was in een grijs verleden Minardi voordat het overgenomen werd.
Het waren dus bestaande teams met een bestaande infrastructuur (waar weliswaar een hoop aan moest gebeuren)
En misschien is dat juist goed voor de sport. Grote reglementswijzigingen zorgen altijd voor chaos, maar ook voor innovatie en verrassingen. Nieuwe namen krijgen kansen, gevestigde teams moeten opnieuw bouwen en coureurs laten pas echt zien hoeveel verschil zij zelf kunnen maken. Antonelli die direct vooraan meedoet, Norris die zijn titel moet verdedigen, Verstappen en Hamilton die terugvechten. Dit zijn de seizoenen die je onthoudt.
Wat mij betreft is dit een seizoen waarin je ziet waarom F1 meer is dan alleen “de snelste auto”. Strategie, ontwikkeling, teamcultuur en mentale weerbaarheid tellen nu allemaal mee. En eerlijk: een sport is gewoon mooier als succes weer verdiend moet worden in plaats van verwacht.
Hopelijk houden we deze strijd het hele jaar vast, want 2026 heeft alles in zich om een klassieker te worden.
www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen
Je leest verkeerd, er staat Racing Bulls, niet Red Bull. Toro Rosso werd Alfa Tauri en dat werd Racing Bulls.DataGhost schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Minardi is Toro Rosso geworden, niet Red Bull. Jaguar had je wel goed, en daarvoor was het Stewart. In de 8 seizoenen dat die beide teams deelnamen hebben ze 7 podia gescoord, 1 pole, 1 win en het hoogste resultaat in het WCC was 4e, verder 3x 7e, 2x 8e en 2x 9e. Ik denk dat je wel mag stellen dat er een nieuw team is opgebouwd als die backmarker-status is veranderd in 8x WDC en 6x WCC, zeker als vanaf het 5e seizoen na de overname al werd meegestreden om WCC, waarna ze overigens nooit meer lager geëindigd zijn dan 4e in het WCC, en vanaf het 6e seizoen back-to-back 4x WDC en WCC is binnengesleept.
En dus niet dom als je een marketingdoel nastreeft…DataGhost schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:49:
Dat klopt. Nog steeds een domme naam want je leest gauw het verkeerde als je vooral op de R en B let.
Ik kijk echt een ander kampioenschap. Antonelli wit eerste 4? Terwijl Russel en Kimi strijden rijden ze nog een halve seconde per ronde weg? Mercedes is ongelofelijk dominant dit jaar 🤨aeacus45 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:08:
Wat ik mooi vind aan het F1-seizoen van 2026 is dat het eindelijk weer voelt alsof meerdere teams écht iets te winnen hebben. Niet één dominante auto die alles weg rijdt, maar een grid waar details het verschil maken. Mercedes sterk uit de nieuwe reglementen, McLaren nog steeds bloedsnel, Ferrari dat weer meevecht en Red Bull dat zich opnieuw moet bewijzen.
En misschien is dat juist goed voor de sport. Grote reglementswijzigingen zorgen altijd voor chaos, maar ook voor innovatie en verrassingen. Nieuwe namen krijgen kansen, gevestigde teams moeten opnieuw bouwen en coureurs laten pas echt zien hoeveel verschil zij zelf kunnen maken. Antonelli die direct vooraan meedoet, Norris die zijn titel moet verdedigen, Verstappen en Hamilton die terugvechten. Dit zijn de seizoenen die je onthoudt.
Wat mij betreft is dit een seizoen waarin je ziet waarom F1 meer is dan alleen “de snelste auto”. Strategie, ontwikkeling, teamcultuur en mentale weerbaarheid tellen nu allemaal mee. En eerlijk: een sport is gewoon mooier als succes weer verdiend moet worden in plaats van verwacht.
Hopelijk houden we deze strijd het hele jaar vast, want 2026 heeft alles in zich om een klassieker te worden.
Je kunt ook gewoon toegeven dat je fout zat.DataGhost schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:49:
Dat klopt. Nog steeds een domme naam want je leest gauw het verkeerde als je vooral op de R en B let.
Dat zeg ik toch ook in het eerste zinnetje van twee woorden? Daarnaast geef ik aan dat ik het om die reden een domme naam vind, omdat je hem makkelijk fout leest. Inderdaad handig voor marketing maar niet echt handig in dit geval.
Neemt niet weg dat de rest van mijn verhaal over RBR, Jaguar en Stewart gewoon klopt, of mis ik iets?

Ik ga natuurlijk weer gedonder krijgen vanwege dat rode logo in de hoek
Ik zou een factuur indien voor alle reclame en clicks van de afgelopen jaren!Chocoball schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:43:
[Afbeelding]
Ik ga natuurlijk weer gedonder krijgen vanwege dat rode logo in de hoek
Azerbeidzjan ligt zowel op het Europees als Aziatisch continent. En in 2016 was er IIRC al discussie over dat Baku en/of dat deel van Baku waar ze rijden op het Aziatische deel ligt? Maar in ieder geval is Azerbeidzjan niet 100% "Europa" zoals al die andere landen wel zijn.Chocoball schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:43:
Wel apart dat Azerbeidzjan niet op het lijstje staat, in 2016 was het nog de grand prix van Europa.
Van alle zaken die ik de afgelopen tijd voorbij heb zien komen in zijn totaal, blijft dit toch wel de allergrootste onzin.Chocoball schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:43:
Ik ga natuurlijk weer gedonder krijgen vanwege dat rode logo in de hoek
Een fucking fan-forum waar f1 content gepost wordt. Te triest voor woorden als zo’n afbeelding al niet meer zou kunnen omdat er een f1 logo’tje in staat.
Ze willen toch “engagement”?!? Ze snappen het totaal niet.
Juist door een forum zoals dit ga je de sport meer beleven en krijg je extra binding.
Ik ben zelf de afgelopen jaren vaker bij een race geweest dan ooit. En dat komt mede doordat je zeer regelmatig op een forum als dit mee leest of post, en je verbonden voelt met de community, en met de sport. En afbeeldingen dragen daar dan zeker aan bij.
Je zou bijna zeggen, gooi het hier maar dicht, en ze zoeken het maar uit. Als die trend wereldwijd is gaat dat ze alleen maar kosten.
Wat een kneuzen!
Zero compensation
LEC zijn racepak dit weekend
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Doet me een klein beetje denken aan de Sauber tijd.
En zijn badlaken.
Ik ben het met je eens, het klinkt erg flauw om fanforums dwars te zitten met deze flauwekul. Het gaat er waarschijnlijk meer om dat ze hun merkrecht moeten doen gelden omdat het anders vervalt: Als ze iedereen maar overal F1-logootjes laten gebruiken, kan een ander een eenzitter-klasse gaan optuigen en die F1 noemen omdat er nooit tegen 'misbruik' is opgetreden.ZeromaNoiS schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:54:
[...]
Een fucking fan-forum waar f1 content gepost wordt. Te triest voor woorden als zo’n afbeelding al niet meer zou kunnen omdat er een f1 logo’tje in staat.
Ze willen toch “engagement”?!? Ze snappen het totaal niet.
[ Voor 58% gewijzigd door MetalStef op 01-06-2026 10:44 ]
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Wel grappig om te vernemen dat Audi en Porsche erop stonden dat er een compressielimiet en een turbodruklimiet in het reglement zou komen. Zonder die compressielimiet van 16:1 zou iedereen 18:1 zoals voorheen hebben en zou dit hele gedoe niet nodig zijn geweest.
Wat betreft de turbodruklimiet: Audi was de grootste voorstander van een verlaging van 5,0 naar 4,8 bar – en wie brak die limiet als eerste? Audi in Miami. De FIA had eigenlijk nooit moeten toestaan om fabrikanteneisen in overweging te nemen.
Dat ze in 5 jaar tijd alles wisten om te draaien van "De snelste manier om miljonair te worden is miljardair zijn en de F1 instappen" naar nu, waar verschillende teams kennelijk een bod van 2 miljard afgewezen hebben omdat dat niet de marktwaarde zou vertegenwoordigen... Dat had niemand kunnen verzinnen.
Zonder de 50-50 split was Honda ook niet teruggekomen. De FIA zit er nu wel anders in de wedstrijd voor de volgende motorgeneratie in 2031. Wie niet mee wil doen moet het zelf maar weten of die blijft of weggaat.mavamal schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:34:
Zonder fabrikantseisen was Audi niet ingestapt. Met een verleden waar veel teams erg kwetsbaar waren (in 2021 stonden niet alleen Haas en Sauber op omvallen, maar ook McLaren), is het logisch dat er gekeken werd naar nieuwe kapitaalkrachtige teams.
Dat ze in 5 jaar tijd alles wisten om te draaien van "De snelste manier om miljonair te worden is miljardair zijn en de F1 instappen" naar nu, waar verschillende teams kennelijk een bod van 2 miljard afgewezen hebben omdat dat niet de marktwaarde zou vertegenwoordigen... Dat had niemand kunnen verzinnen.
Er is nu bewezen geld te verdienen, zolang de fans niet weglopen.Chocoball schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:05:
[...]
Zonder de 50-50 split was Honda ook niet teruggekomen. De FIA zit er nu wel anders in de wedstrijd voor de volgende motorgeneratie in 2031. Wie niet mee wil doen moet het zelf maar weten of die blijft of weggaat.
T.a.v. het Testing of Previous Cars (TPC) is besloten dat er niet meer op circuits getest mag worden die dat seizoen ook deel uitmaken van het kampioenschap.
Als kers op de taart krijgen we in 2027 4 testdagen i.p.v. 3 (en krijgen dan 3 dagen niets en alleen de laatste dag het laatste uur uitgezonden zeker
https://www.fia.com/news/...ng-020626-media-statement
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Want die 350kw gaat al zo lekker?zonoskar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
Een 50/50 split met V8's? 800 Pk uit de ICE en 800 pk uit de EV.
Dat hebben ze gedaan door als eerste de budget cap in te voeren. Dat zorgt ervoor dat je weet waar je aan begint. Ik denk echter dat de grootste klap de "dilution fee" is die je als nieuw team moet neerleggen om mee te mogen doen. Als dat bijvoorbeeld 500 miljoen dollar is, dan is de waarde van ieder team virtueel al 500 miljoen extra. Het is gemaakte schaarste, zeker als je de weg van Cadillac bekijkt hoe ze uiteindelijk op de grid terecht kwamen.mavamal schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:34:
Dat ze in 5 jaar tijd alles wisten om te draaien van "De snelste manier om miljonair te worden is miljardair zijn en de F1 instappen" naar nu, waar verschillende teams kennelijk een bod van 2 miljard afgewezen hebben omdat dat niet de marktwaarde zou vertegenwoordigen... Dat had niemand kunnen verzinnen.
De laatste klap was Drive to Survive, waarmee ze een heel continent aan kijkers hebben weten binnen te hengelen, samen met 2 extra races. Exposure is geld waard voor de sponsoren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik denk niet dat die 130 graden iets gaat uitmaken. Het proces waar ze van verdacht worden (thermische expansie) vind plaats bij veel hogere temperaturen.Chocoball schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:25:Vanaf vandaag is de regel ingegaan dat de compressieverhouding niet alleen bij omgevingstemperatuur wordt gemeten, maar ook bij een representatieve bedrijfstemperatuur van 130 °C. Dit moet ervoor zorgen dat gecontroleerd kan worden dat de compressieverhouding niet boven de 16:1 verandert. Zoals jullie misschien kunnen herinneren is deze regel er gekomen omdat Mercedes verdacht wordt van een truc bij de compressieverhouding waardoor deze 18:1 zou zijn. De eerste metingen zullen deze week plaatsvinden bij de grand prix van Monaco.https://www.auto-motor-un...erview-motoren-reglement/
Wel grappig om te vernemen dat Audi en Porsche erop stonden dat er een compressielimiet en een turbodruklimiet in het reglement zou komen. Zonder die compressielimiet van 16:1 zou iedereen 18:1 zoals voorheen hebben en zou dit hele gedoe niet nodig zijn geweest.
Wat betreft de turbodruklimiet: Audi was de grootste voorstander van een verlaging van 5,0 naar 4,8 bar – en wie brak die limiet als eerste? Audi in Miami. De FIA had eigenlijk nooit moeten toestaan om fabrikanteneisen in overweging te nemen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kun je dat uitleggen? Die 130 graden is al warmer dan de bedrijfstemperatuur van de gemiddelde auto, dus die komt niet uit de lucht vallen. Al geloof ik zonder meer dat bijvoorbeeld zuigers of drijfstangen tijdens bedrijf nog wel wat warmer kunnen worden. Maar dan moet er toch al wel wat te zien zijn bij die 130 graden?asing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:03:
[...]
Ik denk niet dat die 130 graden iets gaat uitmaken. Het proces waar ze van verdacht worden (thermische expansie) vind plaats bij veel hogere temperaturen.
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Als het thermisch expandeerd gaat dat waarschijnlijk lineair. Dus 16:1 bij koud, 16,5:1 bij 130 graden, 17:1 bij 260 graden etc.asing schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:03:
[...]
Ik denk niet dat die 130 graden iets gaat uitmaken. Het proces waar ze van verdacht worden (thermische expansie) vind plaats bij veel hogere temperaturen.
De temperatuur in de verbrandingskamers loopt op tot bijna 1000 graden of misschien nog wel meer. De motor wordt dan weer gekoeld met olie en koelvloeistof. Als je met je normale auto al lekker gas geeft dan kan de motorolie al meer dan 100 graden worden, gemeten in het carter. De koelvloeistof temperatuur kan ook over de 100 graden stijgen, dat systeem staat onder druk.MetalStef schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Kun je dat uitleggen? Die 130 graden is al warmer dan de bedrijfstemperatuur van de gemiddelde auto, dus die komt niet uit de lucht vallen. Al geloof ik zonder meer dat bijvoorbeeld zuigers of drijfstangen tijdens bedrijf nog wel wat warmer kunnen worden. Maar dan moet er toch al wel wat te zien zijn bij die 130 graden?
Er is genoeg research op dit onderwerp, de AI assistant van DuckDuckGo geeft aan dat de zuiger ongeveer 300 graden kan worden. Dat zal in een F1 blok wel wat hoger zijn, die is gemaakt voor vermogen, niet voor levensduur.
De waarschijnlijke reden om voor 130 graden te kiezen is omdat je motorolie tot ongeveer die temperatuur kan opwarmen. Die hete olie wordt dan in het blok rond gepompt en daarna meten ze de compressie verhouding.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kleine huishoudelijke mededeling
Misschien is het al opgevallen maar het seizoen topic start en racetopic start van Monaco hebben een nieuwe formule 1 banner.Achter de schermen zijn we bezig geweest met juridische informatie in te winnen, hebben we gekeken naar richtlijnen van de FOM en is onze media-afdeling druk in de weer geweest met het maken van concepten. Daaruit is een nieuwe banner in de huisstijl van tweakers ontstaan. Hoewel niks is uit te sluiten dat er weer aan de deur wordt geklopt, denken we dit keer wel aan alle regels te hebben voldaan.
![]() |
| Welkom bij het Tweakers formule 1 Seizoen 2026 topic |
|---|
[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 03-06-2026 13:23 ]
De geometrische compressieverhouding zou hetzelfde moeten blijven naarmate de cilinder warm wordt, zowel de lagers, drijfstangen, zuigers, cilinderbus etc zetten uit. Daarbij zou in theorie de compressieverhouding juist moeten afnemen bij een warme motor, maar dat hangt helemaal af van de gekozen materialen. Staal zet meer uit dan gietijzer bijvoorbeeld en aluminium weer meer dan staal.Waah schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:35:
[...]
Als het thermisch expandeerd gaat dat waarschijnlijk lineair. Dus 16:1 bij koud, 16,5:1 bij 130 graden, 17:1 bij 260 graden etc.
De compressieverhouding kan alleen maar toe nemen als de slag van de zuiger langer wordt waardoor compressieverhouding hoger wordt.
Wikipedia: Compressieverhouding
Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan meten... slaglengte bij kamertemperatuur en daarna slaglengte op temperatuur? Kun je boring dia opmeten terwijl de kop erop zit?
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Wat ik weet van eerdere filmpjes is dat een F1 motor in elkaar is gezet met minimale toleranties. Een blok moet daarom een tijd opgewarmd worden door er hete vloeistof doorheen te pompen. In het geval van F2 is dat olie:Metingen zijn alleen te doen door het gat van de bougie, dus alleen de slag is te meten denk ik. Denk bij bougie alleen niet aan dat ding waarvan er een paar in je auto zitten maar aan zoiets:ArcticWolf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:13:
[...]
De geometrische compressieverhouding zou hetzelfde moeten blijven naarmate de cilinder warm wordt, zowel de lagers, drijfstangen, zuigers, cilinderbus etc zetten uit. Daarbij zou in theorie de compressieverhouding juist moeten afnemen bij een warme motor, maar dat hangt helemaal af van de gekozen materialen. Staal zet meer uit dan gietijzer bijvoorbeeld en aluminium weer meer dan staal.
De compressieverhouding kan alleen maar toe nemen als de slag van de zuiger langer wordt waardoor compressieverhouding hoger wordt.
Wikipedia: Compressieverhouding
Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan meten... slaglengte bij kamertemperatuur en daarna slaglengte op temperatuur? Kun je boring dia opmeten terwijl de kop erop zit?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Staat alleen niet bij voor hoelang?Ferrari driver Charles Leclerc has agreed a new long-term contract with the team. The deal for the 28-year-old comes in the build-up to his home Grand Prix in Monaco this weekend. Leclerc signed his last deal in 2024 and Ferrari say this renewal will keep him with the team for the "coming seasons".
Edit: ik zie dat dit al in het Monaco topic was gepost. Is dit niet de betere plek ervoor?
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 03-06-2026 13:29 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Normaal wel, soms wordt het ook dubbel geplaatst maar dat heb ik nu niet gedaan.gambieter schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:28:
Leclerc agrees new long-term deal with Ferrari
[...]
Staat alleen niet bij voor hoelang?
Edit: ik zie dat dit al in het Monaco topic was gepost. Is dit niet de betere plek ervoor?
Volgens de media tot in de 2030s (had al een contract tot 2029, meerjarig erbij is dan op z'n minst tot het einde van het 2030 seizoen).gambieter schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:28:
Leclerc agrees new long-term deal with Ferrari
[...]
Staat alleen niet bij voor hoelang?
Edit: ik zie dat dit al in het Monaco topic was gepost. Is dit niet de betere plek ervoor?
Maar gezien Ferrari zelf spreekt van the multi-year renewal of the agreement between Scuderia Ferrari HP and Charles Leclerc en In the upcoming seasons of Formula 1 World Championship, Leclerc will continue to compete as an official driver for the Maranello team en ook Leclerc het woord 'extension' niet gebruikt, gok ik dat het slechts een 'ceremoniële hernieuwing' is om de afleiding die silly season vragen met zich meebrengen grotendeels weg te nemen
Dus in plaats van een verlenging, een hernieuwing van het contract tot 2029 en de toewijding en geloof daarin uitspreken, zoals getrouwde stellen een 'renewal of the vows' doen
Misschien simpelweg het gevolg van een clausule in het contract dat niet geactiveerd werd, waardoor Leclerc nu definitief tot 2029 bij Ferrari blijft. Leclerc zei immers afgelopen jaar dat hoe Ferrari dit jaar zou starten beslissend zou zijn voor wat hij zou doen.
of aanpassingen binnen het contract dat hij nu andere dingen mag gaan doen, zoals Verstappen lekker in zijn GT3henri86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:24:
[...]
Volgens de media tot in de 2030s (had al een contract tot 2029, meerjarig erbij is dan op z'n minst tot het einde van het 2030 seizoen).
Maar gezien Ferrari zelf spreekt van the multi-year renewal of the agreement between Scuderia Ferrari HP and Charles Leclerc en In the upcoming seasons of Formula 1 World Championship, Leclerc will continue to compete as an official driver for the Maranello team en ook Leclerc het woord 'extension' niet gebruikt, gok ik dat het slechts een 'ceremoniële hernieuwing' is om de afleiding die silly season vragen met zich meebrengen grotendeels weg te nemen![]()
Dus in plaats van een verlenging, een hernieuwing van het contract tot 2029 en de toewijding en geloof daarin uitspreken, zoals getrouwde stellen een 'renewal of the vows' doen![]()
Misschien simpelweg het gevolg van een clausule in het contract dat niet geactiveerd werd, waardoor Leclerc nu definitief tot 2029 bij Ferrari blijft. Leclerc zei immers afgelopen jaar dat hoe Ferrari dit jaar zou starten beslissend zou zijn voor wat hij zou doen.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Red Bull geniet het voordeel van de 2e beste motor (na Mercedes).
Audi hoopt met de motor in 2028 competitief te zijn (2027 is te vroeg daarvoor met de lange lead times van een PU).
En wat betreft die meting van de compressie, in de regels staat geloof ik al dat men de compressie meet bij kamertemperatuur. Dat impliceert dat men de compressie uberhaupt kan meten. Compressie meet je niet in stilstand, dus ze meten met een lopende motor. Daarvan is nu enkel gesteld dat ze dat ook doen op een bedrijfstemperatuur van 130gr. De vraag is dus niet hoe ze compressie meten, maar wat moet er 130 graden zijn om als bedrijfstemperatuur te betitelen. Als dat een bout van het linkervoorwiel is helpt het nog geen fluit om de oplossing van mercedes te pakken. (of wie weet wel...je weetnie?)
Audi en Honda hebben zorgen over de extra investeringen die nodig zijn. Ferrari ligt dwars vanwege de huidige ADUO afspraken en Cadillac wat ook stemrecht heeft wil zijn huidige motorleverancier Ferrari niet dwarszitten. Zodoende is er geen meerderheid voor de geplande wijzigingen voor 2027 en is het maar de vraag of er een akkoord of compromis komt.
In ander nieuws, door het ADUO systeem, komt Ferrari met een aangepaste motor bij de grand prix van België halverwege juli.
https://www.auto-motor-un...ren-konflikt-saison-2027/
Waarom moet je compressie meten bij lopende motor? Ik haal dat nergens uit, het lijkt me een geometrisch verhaal. Druk meet je bij lopende motor, maar compressieverhouding bereken je vziw uit boring/slag en het volume boven de zuiger in bovenste positie. En dat kan door thermische uitzetting bij 130°C anders zijn dan bij kamertemperatuur.Lynx schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:29:
Als Audi nu alles aan het opbouwen is voor een motor in 2028 en de lead time idd zo lang is snap ik wel dat ze de 2027 wijzigingen tegenhouden. dan hebben ze simpelweg de draaicirkel niet. Andersom zijn ze nog niet capabel genoeg om competetief te zijn want schijnbaar kunnen andere teams het wel dus maakt het in de tijdslijn ook geen klap uit want volgend jaar zijn ze dus in alle gevallen midfield best case en dat haalt de argumentatie even zo hard weer onderuit.
En wat betreft die meting van de compressie, in de regels staat geloof ik al dat men de compressie meet bij kamertemperatuur. Dat impliceert dat men de compressie uberhaupt kan meten. Compressie meet je niet in stilstand, dus ze meten met een lopende motor. Daarvan is nu enkel gesteld dat ze dat ook doen op een bedrijfstemperatuur van 130gr. De vraag is dus niet hoe ze compressie meten, maar wat moet er 130 graden zijn om als bedrijfstemperatuur te betitelen. Als dat een bout van het linkervoorwiel is helpt het nog geen fluit om de oplossing van mercedes te pakken. (of wie weet wel...je weetnie?)
Voor "gewone" auto's bestaan compressie meters die in de plaats van de bougie wordt aangebracht. Als je dan de crankshaft draait krijg je een waarde. Geen idee hoe ze het in de F1 doen. Maar lijkt me sterk dat ze dat puur theoretisch zouden berekenen.Marcel Br schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Waarom moet je compressie meten bij lopende motor? Ik haal dat nergens uit, het lijkt me een geometrisch verhaal. Druk meet je bij lopende motor, maar compressieverhouding bereken je vziw uit boring/slag en het volume boven de zuiger in bovenste positie. En dat kan door thermische uitzetting bij 130°C anders zijn dan bij kamertemperatuur.
Blijkbaar zit de meter al ingebouwd in de bougies en kan er realtime uitgelezen worden met dit soort apperatuur: YouTube: KiBox2 tutorial: powerful powertrain analyzer for real-time engine and combustion engine testing
[ Voor 55% gewijzigd door treative op 04-06-2026 19:25 ]
Sig
[EMBARGO UNTIL 11 PM BST / MIDNIGHT CEST / 6 PM EST] F1 to stay in Las Vegas until 2037 after signing 10-year extension
Het betreft geen compressie meten! Cilinder compressie meten is iets anders dan de geometrische compressieverhouding (waar het hier om gaat).
De geometrische compressieverhouding van een verbrandingsmotor is het ratio tussen het slagvolume van de cilinder en de cilinder inhoud. Compressieratio kan je naar mijn weten niet zomaar meten omdat het gewoon een berekening is:
Wikipedia: Compressieverhouding
Cilinder compressie meten: hiermee meet je hoeveel bar de zuiger (en zuigerveren) kan samendrukken (en of er niks uit de kleppen lekt), dit heeft niet direct iets te maken met de compressieverhouding van de cilinder... daarnaast doe je compressiemeten vaak met koude motor ipv warm.
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 04-06-2026 22:23 ]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda
Misschien iets erbij zetten in plaats van alleen een linkje droppen naar een bekende clickbait site?
Is een artikel met verschillende nieuwsberichten maar niet de moeite waard om het te lezen. Veerstappen vertelt waarom hij boos was in Canada. Norris en Leclerc waren gisteren te laat voor de FIA personconferentie.maar dit hoort niet niet het seizoentopic thuis.TinusXIII schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:42:
[...]
Misschien iets erbij zetten in plaats van alleen een linkje droppen naar een bekende clickbait site?
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Als je al door de cookiewall heenkomt, valt het altijd tegen.-tom-562 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:41:
Alles van GPfans is nauwelijks de moeite waard om te lezen
Misschien dat we een feature request kunnen doen aan Tweakers om links naar bepaalde sites een kleurtje, bumperpage of iets anders te geven zodat je er ook niet meer per ongeluk op klikt. Of zou dat al kunnen in mijn eigen css.. hm..
Oh, dat kan:
1
2
3
4
5
6
7
| /* Maak alle links naar gpfans.com onklikbaar op Tweakers */
a[href*="gpfans.com"] {
pointer-events: none !important;
cursor: default !important;
text-decoration: none !important;
color: inherit !important;
} |
[ Voor 22% gewijzigd door pjottum op 05-06-2026 12:06 ]
I have usernames older than you.
Kleur aangepast, maar werkt top!pjottum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Als je al door de cookiewall heenkomt, valt het altijd tegen.
Misschien dat we een feature request kunnen doen aan Tweakers om links naar bepaalde sites een kleurtje, bumperpage of iets anders te geven zodat je er ook niet meer per ongeluk op klikt. Of zou dat al kunnen in mijn eigen css.. hm..
Oh, dat kan:code:
1 2 3 4 5 6 7/* Maak alle links naar gpfans.com onklikbaar op Tweakers */ a[href*="gpfans.com"] { pointer-events: none !important; cursor: default !important; text-decoration: none !important; color: inherit !important; }
Compressieratio is inderdaad een berekening die je kunt doen op basis van de metingen van de afmetingenArcticWolf schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:18:
^voor hierboven
Het betreft geen compressie meten! Cilinder compressie meten is iets anders dan de geometrische compressieverhouding (waar het hier om gaat).
De geometrische compressieverhouding van een verbrandingsmotor is het ratio tussen het slagvolume van de cilinder en de cilinder inhoud. Compressieratio kan je naar mijn weten niet zomaar meten omdat het gewoon een berekening is:
Wikipedia: Compressieverhouding
Cilinder compressie meten: hiermee meet je hoeveel bar de zuiger (en zuigerveren) kan samendrukken (en of er niks uit de kleppen lekt), dit heeft niet direct iets te maken met de compressieverhouding van de cilinder... daarnaast doe je compressiemeten vaak met koude motor ipv warm.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja en ik ben dus benieuwd wat ze gaan meten... Want trekken ze de cilinder kop er direct na de race af?Bvanham schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:41:
Ze gaan dus meten omdat je de berekening niet kunt vertrouwen
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Zoals eerder gemeld, wordt dit niet met druk gemeten. Alle metingen met druk en/of gas worden beïnvloed door lekkages etc. en zijn niet bruikbaar.Bvanham schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:33:
Zoals eerder gezegd, meten doe je met een druksensor, bv. ipv de bougie
Het gaat om de compressie verhouding en dat is de verhouding tussen het maximale verbrandingskamer volume (zuiger op laagste punt) en het minimale verbrandingskamer volume (zuiger op hoogste punt).
De compressie verhouding heeft dus niets te maken met de druk in de verbrandingskamer, welke wordt beïnvloed door de vul druk (turbo), de luchtdichtheid van de zuigerveren, en de openingstijd van de kleppen, de hoeveelheid ingespoten brandstof, verbrandingstemperatuur etc.
Je kunt compressie op 2 manieren berekenen/meten:
1. Door de afstand van de bougie tot de zuiger te meten in beide posities, dit te vermenigvuldigen met de boring (L*Pi*R^2), wat resulteert in het slagvolume. Vervolgens kun je vergelijken met het minimale verbrandingskamer volume uit de goedkeuringstekeningen/modellen die de FIA al heeft en de minimale afstand tussen de zuiger en de bougie (om eventuele verschillen in drijfstanglengte bij te meten bij verschillende temperaturen).
2. Meten hoeveel vloeistof in de verbrandingskamer past in de laagste positie, en vervolgens meten hoeveel er uit komt in de hoogste positie.
display: nonepjottum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Als je al door de cookiewall heenkomt, valt het altijd tegen.
Misschien dat we een feature request kunnen doen aan Tweakers om links naar bepaalde sites een kleurtje, bumperpage of iets anders te geven zodat je er ook niet meer per ongeluk op klikt. Of zou dat al kunnen in mijn eigen css.. hm..
Oh, dat kan:code:
1 2 3 4 5 6 7/* Maak alle links naar gpfans.com onklikbaar op Tweakers */ a[href*="gpfans.com"] { pointer-events: none !important; cursor: default !important; text-decoration: none !important; color: inherit !important; }
display:hidden
Ook dat is onzin, je kunt niet berekenen op een warme motor, daar is de tijd niet voor. De methode die ze bedacht hebben (alles opwarmen tot 130 graden, dan snel uit elkaar halen en meten is natuurlijk eigenlijk onzin. Tegen de tijd dat je meet is alles afgekoeld to 90-100 graden. Met vloeistof meten is nog zotter, dan is die motor meteen toast. Sowieso is het dubieus wat ze dan meten. Een fabrikant gaat echt geen motor opofferen voor dit doel alleen om te meten en de F1 motoren mogen niet zomaar geopend worden zonder certificering te verliezen. Hoe wil de FIA dan aantonen dat het klopt ? Dat kan eigenlijk alleen met statisch aangeleverde motoronderdelen, niet de feitelijk gebruikte want die zitten in de motor. Of gaan ze straks willekeurig een gebruikte motor van elk team in beslag nemen om de test te doen,Nivado schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Zoals eerder gemeld, wordt dit niet met druk gemeten. Alle metingen met druk en/of gas worden beïnvloed door lekkages etc. en zijn niet bruikbaar.
Het gaat om de compressie verhouding en dat is de verhouding tussen het maximale verbrandingskamer volume (zuiger op laagste punt) en het minimale verbrandingskamer volume (zuiger op hoogste punt).
De compressie verhouding heeft dus niets te maken met de druk in de verbrandingskamer, welke wordt beïnvloed door de vul druk (turbo), de luchtdichtheid van de zuigerveren, en de openingstijd van de kleppen, de hoeveelheid ingespoten brandstof, verbrandingstemperatuur etc.
Je kunt compressie op 2 manieren berekenen/meten:
1. Door de afstand van de bougie tot de zuiger te meten in beide posities, dit te vermenigvuldigen met de boring (L*Pi*R^2), wat resulteert in het slagvolume. Vervolgens kun je vergelijken met het minimale verbrandingskamer volume uit de goedkeuringstekeningen/modellen die de FIA al heeft en de minimale afstand tussen de zuiger en de bougie (om eventuele verschillen in drijfstanglengte bij te meten bij verschillende temperaturen).
2. Meten hoeveel vloeistof in de verbrandingskamer past in de laagste positie, en vervolgens meten hoeveel er uit komt in de hoogste positie.
Er is een document FIA-F1-DOC-042 echter dat is vertrouwelijk en niet zomaar inzichtelijk. ws. staat daat met grote letters in dat Mercedes dit jaar moet winnen. Was getekend, Toto :)
Meten op compressiedruk is het meest eenvoudige wat er is en zeker beter verdedigbaar in de meeste situaties. Ik snap niet waarom die keuze niet gemaakt is, je zou dan zelf live-cyclussen kunnen meten en Ja dat is wel mogelijk met moderne sensoren (CPI) alleen willen ze daar niet aan omdat dit weer heel veel nieuwe variabele metingen zou kunnen opleveren waar dan weer iemand zwaar over moet studeren om een maximum etc. in te bepalen. Dynamische druk (met lopende motor) is iets heel anders dan de statische druk (zonder ontsteking de motor als luchtpomp gebruiken)
Zoals al vaker gezegd; er is geen direct verband tussen compressiedruk en de compressieverhouding, zelfs al zou er een meetbaar verschil zijn tussen compressiedruk koud en compressiedruk warm dan is dat niet herleiden aan een andere compressieverhouding. Sterker nog de compressiedruk warm is meestal lager dan koud...Bvanham schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:24:
[...]
Ook dat is onzin, je kunt niet berekenen op een warme motor, daar is de tijd niet voor. De methode die ze bedacht hebben (alles opwarmen tot 130 graden, dan snel uit elkaar halen en meten is natuurlijk eigenlijk onzin. Tegen de tijd dat je meet is alles afgekoeld to 90-100 graden. Met vloeistof meten is nog zotter, dan is die motor meteen toast. Sowieso is het dubieus wat ze dan meten. Een fabrikant gaat echt geen motor opofferen voor dit doel alleen om te meten en de F1 motoren mogen niet zomaar geopend worden zonder certificering te verliezen. Hoe wil de FIA dan aantonen dat het klopt ? Dat kan eigenlijk alleen met statisch aangeleverde motoronderdelen, niet de feitelijk gebruikte want die zitten in de motor. Of gaan ze straks willekeurig een gebruikte motor van elk team in beslag nemen om de test te doen,
Er is een document FIA-F1-DOC-042 echter dat is vertrouwelijk en niet zomaar inzichtelijk. ws. staat daat met grote letters in dat Mercedes dit jaar moet winnen. Was getekend, Toto :)
Meten op compressiedruk is het meest eenvoudige wat er is en zeker beter verdedigbaar in de meeste situaties. Ik snap niet waarom die keuze niet gemaakt is, je zou dan zelf live-cyclussen kunnen meten en Ja dat is wel mogelijk met moderne sensoren (CPI) alleen willen ze daar niet aan omdat dit weer heel veel nieuwe variabele metingen zou kunnen opleveren waar dan weer iemand zwaar over moet studeren om een maximum etc. in te bepalen. Dynamische druk (met lopende motor) is iets heel anders dan de statische druk (zonder ontsteking de motor als luchtpomp gebruiken)
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Nogmaals er is geen rekenkundig verband tussen compressiedruk en de compressieverhouding... snap even niet waarom je hierop door blijft gaan. Tuurlijk hoe hoger de verhouding hoe hoger de druk maar rekeningkundig staan die twee los van elkaar.Bvanham schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:47:
Dat verband is er natuurlijk wel, hoe dacht je anders dat een verbrandingsmotor werkt. Hogere compressieverhouding is een hogere einddruk. De FIA heeft alleen weer besloten om een vage methode te gaan gebruiken om omslachtig eenvoudige zaken uit te sluiten, dat gaat dit jaar duren waarna Mercedes kampioen is
Je kan niet stellen dat 14 bar cilinder druk gelijk staat aan een compressieverhouding van 12:1 en dat 15 bar gelijk staat aan 14:1... juist omdat een warme motor MINDER druk geeft.
Nu zullen ze in een F1 motor zoveel materialen gebruiken dat de materialen onderling minimaal uitzetten dus zal het drukverlies minder zijn als de motor warm is. Maar het blijft een feit dat er geen linear verband is tussen de cilinderdruk en compressieverhouding.
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
[ Voor 90% gewijzigd door Lynx op 07-06-2026 15:05 ]
Redbull heeft blijkbaar de beste ICE, Mercedes 2% dus mag 1x upgraden, alle anderen mogen 2x upgraden
[ Voor 10% gewijzigd door Danfoss op 07-06-2026 19:45 ]
Conclusie dus: Red Bull electrisch stuk en software loopt zwaar achter. Ik ga er vanuit dat de FIA goed meet.Danfoss schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:43:
https://www.the-race.com/formula-1/f1-engine-upgrades-first-2026-fia-decision-revealed/
Redbull heeft blijkbaar de beste ICE, Ferrari en Mercedes beide 2% dus mogen upgraden....
Hoop dat ze daar iets aan doen
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
- Eerste grote FIA-beslissing rond ADUO
De FIA heeft na de eerste races van 2026 de eerste evaluatie gemaakt van de nieuwe ADUO-regels.
Daarbij werd gekeken naar de prestaties van de verschillende verbrandingsmotoren (ICE) van de fabrikanten. - Wat is ADUO?
ADUO staat voor “Additional Development and Upgrade Opportunities”.
Het systeem is ingevoerd om te voorkomen dat één motorfabrikant jarenlang een enorme voorsprong houdt zoals Mercedes vanaf 2014. - Geen klassieke Balance of Performance
Volgens de FIA is ADUO geen traditionele BoP zoals in endurance-racing.
Teams krijgen geen extra pk’s of minder gewicht, maar meer ontwikkelingsmogelijkheden als hun motor achterloopt. - Hoe het systeem werkt
Fabrikanten die:
- tussen 2% en 4% achterstand hebben → krijgen 1 extra upgrade
- meer dan 4% achterstand hebben → krijgen 2 extra upgrades
Daarnaast krijgen ze extra budgetruimte en meer testuren. - Red Bull-Ford grootste verrassing
Volgens bronnen van AutoRacer zou Red Bull-Ford verrassend de beste ICE van allemaal hebben.
Dat betekent dat Red Bull géén extra ADUO-concessies krijgt. - Belangrijke overwinning voor Red Bull Powertrains
Het resultaat wordt gezien als enorme prestatie voor de nieuwe Red Bull Powertrains-divisie.
Zeker omdat het project nog relatief jong is vergeleken met Mercedes en Ferrari. - Mercedes krijgt tóch concessies
Nog opvallender is dat Mercedes volgens de analyse alsnog binnen de 2%-ADUO-zone valt.
Daardoor zou Mercedes recht krijgen op extra ontwikkelingsmogelijkheden ondanks hun sterke prestaties op de baan. - Paddock verrast door Mercedes-besluit
Veel teams en fans reageerden verbaasd omdat Mercedes op circuits vaak extreem sterk oogt op rechte stukken.
Daardoor werd algemeen gedacht dat Mercedes duidelijk de beste motor had. - ICE vs volledige power unit
De FIA meet voor ADUO alleen de prestaties van de verbrandingsmotor (ICE).
Hybride-systemen, energierecuperatie en deployment tellen niet volledig mee. - Mercedes mogelijk sterk door hybride gedeelte
Daardoor bestaat de mogelijkheid dat Mercedes vooral voordeel haalt uit:
- batterijmanagement
- deployment
- energie-efficiëntie
- chassis
en niet puur uit ICE-pk’s. - Ferrari grootste verliezer
Ferrari zou volgens de FIA-data meer dan 4% achterstand hebben op de referentie-ICE.
Daardoor krijgt Ferrari de maximale ADUO-concessies. - Extra upgrades voor Ferrari
Ferrari zou:
- extra homologatie-upgrades krijgen
- meer testuren ontvangen
- extra budgetruimte krijgen
om de motorachterstand te verkleinen. - FIA wil prestaties dichter bij elkaar brengen
Het uiteindelijke doel van ADUO is om alle motoren binnen ongeveer 2% van elkaar te krijgen.
De FIA wil voorkomen dat één fabrikant jarenlang domineert. - Concessies kunnen weer verdwijnen
Belangrijk detail:
de FIA kan ADUO-voordelen later weer afpakken als een fabrikant te veel inloopt.
Daarmee wil men voorkomen dat concessies doorslaan in een kunstmatig voordeel. - Vergelijking met aerodynamische ATR-regels
Het systeem lijkt op de huidige windtunnelregels (ATR).
Teams die achterstaan krijgen meer ontwikkelingsruimte, maar geen directe performance-bonus. - Tombazis legt systeem uit
FIA-topman Nikolas Tombazis benadrukte dat niet alleen de FIA de parameters bepaalde.
Ook de teams waren betrokken bij hoe motorprestaties worden gemeten. - Complexe factoren spelen mee
Bij de beoordeling kijkt de FIA onder andere naar:
- plenumtemperaturen
- turbo-invloeden
- uitlaatdruk
- compressieverhouding
waardoor het analyseren van motorperformance erg complex is. - Ferrari zou motorconcept aanpassen
Volgens eerdere berichten werkt Ferrari al aan een vrijwel volledig nieuw ICE-concept.
Dat project zou gericht zijn op toekomstige upgrades onder het ADUO-systeem. - Chassis wordt weer belangrijker
AutoRacer verwacht dat chassiskwaliteit belangrijker wordt zodra motorverschillen kleiner worden.
Dan zal pure aerodynamica en mechanische grip opnieuw meer verschil maken. - Mercedes momenteel sterk door totaalpakket
Volgens analyses haalt Mercedes momenteel voordeel uit:
- stabiel chassis
- efficiënte tractie
- energiebeheer
- slimme deployment
en niet alleen uit motorvermogen. - Red Bull heeft juist chassisproblemen
Ondanks sterke ICE-prestaties worstelt Red Bull met de RB22.
Vooral gewicht, balans en rijgedrag beperken momenteel de prestaties. - Ferrari mogelijk verborgen potentieel
Ferrari zou volgens sommige analyses een zeer sterk chassis hebben.
Daardoor denkt men dat een betere motor de SF-26 plots veel competitiever kan maken. - Politieke spanning in de paddock
Het ADUO-systeem zorgt voor veel discussie tussen teams.
Sommige rivalen vrezen dat Mercedes alsnog voordeel krijgt terwijl zij al competitief zijn. - Veel discussie online
Op Reddit en sociale media reageerden fans verbaasd en soms woedend op de uitkomsten.
Vooral het idee dat Mercedes concessies krijgt terwijl Ferrari zwaar achterligt leidde tot felle reacties. - FIA benadrukt: geen “magic bullet”
Tombazis benadrukte dat ADUO geen wondermiddel is.
Meer testuren of upgrades garanderen niet automatisch betere prestaties. - 2027 kan volledig veranderen
Door ADUO kan de motororde in 2027 sterk veranderen.
Fabrikanten die nu achterlopen krijgen namelijk veel extra ontwikkelingsruimte.
Autoraces.it
Het zal aan mij liggen maar ik vind dit een raar verhaal. Blijkbaar is er in een 50/50 tijdperk alleen gedacht aan de ICE.d-vine schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:45:via
- Eerste grote FIA-beslissing rond ADUO
De FIA heeft na de eerste races van 2026 de eerste evaluatie gemaakt van de nieuwe ADUO-regels.
Daarbij werd gekeken naar de prestaties van de verschillende verbrandingsmotoren (ICE) van de fabrikanten.- Wat is ADUO?
ADUO staat voor “Additional Development and Upgrade Opportunities”.
Het systeem is ingevoerd om te voorkomen dat één motorfabrikant jarenlang een enorme voorsprong houdt zoals Mercedes vanaf 2014.- Geen klassieke Balance of Performance
Volgens de FIA is ADUO geen traditionele BoP zoals in endurance-racing.
Teams krijgen geen extra pk’s of minder gewicht, maar meer ontwikkelingsmogelijkheden als hun motor achterloopt.- Hoe het systeem werkt
Fabrikanten die:
- tussen 2% en 4% achterstand hebben → krijgen 1 extra upgrade
- meer dan 4% achterstand hebben → krijgen 2 extra upgrades
Daarnaast krijgen ze extra budgetruimte en meer testuren.- Red Bull-Ford grootste verrassing
Volgens bronnen van AutoRacer zou Red Bull-Ford verrassend de beste ICE van allemaal hebben.
Dat betekent dat Red Bull géén extra ADUO-concessies krijgt.- Belangrijke overwinning voor Red Bull Powertrains
Het resultaat wordt gezien als enorme prestatie voor de nieuwe Red Bull Powertrains-divisie.
Zeker omdat het project nog relatief jong is vergeleken met Mercedes en Ferrari.- Mercedes krijgt tóch concessies
Nog opvallender is dat Mercedes volgens de analyse alsnog binnen de 2%-ADUO-zone valt.
Daardoor zou Mercedes recht krijgen op extra ontwikkelingsmogelijkheden ondanks hun sterke prestaties op de baan.- Paddock verrast door Mercedes-besluit
Veel teams en fans reageerden verbaasd omdat Mercedes op circuits vaak extreem sterk oogt op rechte stukken.
Daardoor werd algemeen gedacht dat Mercedes duidelijk de beste motor had.- ICE vs volledige power unit
De FIA meet voor ADUO alleen de prestaties van de verbrandingsmotor (ICE).
Hybride-systemen, energierecuperatie en deployment tellen niet volledig mee.- Mercedes mogelijk sterk door hybride gedeelte
Daardoor bestaat de mogelijkheid dat Mercedes vooral voordeel haalt uit:
- batterijmanagement
- deployment
- energie-efficiëntie
- chassis
en niet puur uit ICE-pk’s.- Ferrari grootste verliezer
Ferrari zou volgens de FIA-data meer dan 4% achterstand hebben op de referentie-ICE.
Daardoor krijgt Ferrari de maximale ADUO-concessies.- Extra upgrades voor Ferrari
Ferrari zou:
- extra homologatie-upgrades krijgen
- meer testuren ontvangen
- extra budgetruimte krijgen
om de motorachterstand te verkleinen.- FIA wil prestaties dichter bij elkaar brengen
Het uiteindelijke doel van ADUO is om alle motoren binnen ongeveer 2% van elkaar te krijgen.
De FIA wil voorkomen dat één fabrikant jarenlang domineert.- Concessies kunnen weer verdwijnen
Belangrijk detail:
de FIA kan ADUO-voordelen later weer afpakken als een fabrikant te veel inloopt.
Daarmee wil men voorkomen dat concessies doorslaan in een kunstmatig voordeel.- Vergelijking met aerodynamische ATR-regels
Het systeem lijkt op de huidige windtunnelregels (ATR).
Teams die achterstaan krijgen meer ontwikkelingsruimte, maar geen directe performance-bonus.- Tombazis legt systeem uit
FIA-topman Nikolas Tombazis benadrukte dat niet alleen de FIA de parameters bepaalde.
Ook de teams waren betrokken bij hoe motorprestaties worden gemeten.- Complexe factoren spelen mee
Bij de beoordeling kijkt de FIA onder andere naar:
- plenumtemperaturen
- turbo-invloeden
- uitlaatdruk
- compressieverhouding
waardoor het analyseren van motorperformance erg complex is.- Ferrari zou motorconcept aanpassen
Volgens eerdere berichten werkt Ferrari al aan een vrijwel volledig nieuw ICE-concept.
Dat project zou gericht zijn op toekomstige upgrades onder het ADUO-systeem.- Chassis wordt weer belangrijker
AutoRacer verwacht dat chassiskwaliteit belangrijker wordt zodra motorverschillen kleiner worden.
Dan zal pure aerodynamica en mechanische grip opnieuw meer verschil maken.- Mercedes momenteel sterk door totaalpakket
Volgens analyses haalt Mercedes momenteel voordeel uit:
- stabiel chassis
- efficiënte tractie
- energiebeheer
- slimme deployment
en niet alleen uit motorvermogen.- Red Bull heeft juist chassisproblemen
Ondanks sterke ICE-prestaties worstelt Red Bull met de RB22.
Vooral gewicht, balans en rijgedrag beperken momenteel de prestaties.- Ferrari mogelijk verborgen potentieel
Ferrari zou volgens sommige analyses een zeer sterk chassis hebben.
Daardoor denkt men dat een betere motor de SF-26 plots veel competitiever kan maken.- Politieke spanning in de paddock
Het ADUO-systeem zorgt voor veel discussie tussen teams.
Sommige rivalen vrezen dat Mercedes alsnog voordeel krijgt terwijl zij al competitief zijn.- Veel discussie online
Op Reddit en sociale media reageerden fans verbaasd en soms woedend op de uitkomsten.
Vooral het idee dat Mercedes concessies krijgt terwijl Ferrari zwaar achterligt leidde tot felle reacties.- FIA benadrukt: geen “magic bullet”
Tombazis benadrukte dat ADUO geen wondermiddel is.
Meer testuren of upgrades garanderen niet automatisch betere prestaties.- 2027 kan volledig veranderen
Door ADUO kan de motororde in 2027 sterk veranderen.
Fabrikanten die nu achterlopen krijgen namelijk veel extra ontwikkelingsruimte.
Autoraces.it
Waarom is er niet vergelijkbare regelgeving voor de software/accu techniek
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Even zitten zoekenHelp!!!! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:51:
[...]
Het zal aan mij liggen maar ik vind dit een raar verhaal. Blijkbaar is er in een 50/50 tijdperk alleen gedacht aan de ICE.![]()
Waarom is er niet vergelijkbare regelgeving voor de software/accu techniek
- ICE-prestaties zijn makkelijker meetbaar
Vermogen van een verbrandingsmotor kun je relatief goed vergelijken via:
- pk-output
- brandstofverbruik
- toerentallen
- efficiëntie
Bij batterij- en hybride-systemen is dat veel complexer. - Elektrische performance hangt van veel factoren af
Bij de hybride systemen spelen onder andere mee:
- software
- energiedeployment
- regeneratie
- koeling
- batterijtemperatuur
- tractie
- chassisintegratie
Daardoor is moeilijk vast te stellen waar exact het voordeel vandaan komt. - Batterijperformance verandert per ronde
Een accu presteert niet constant.
Temperatuur, laadstatus, slijtage en deployment-strategie veranderen continu het gedrag. - Software is bijna net zo belangrijk als hardware
Twee teams met vergelijkbare accu’s kunnen totaal andere prestaties halen door software en energiemanagement.
Dat maakt eerlijke vergelijking lastig. - FIA wil geen “kunstmatige EV-BoP”
De FIA wil vermijden dat Formule 1 teveel richting Balance of Performance gaat.
Zeker bij elektrische systemen zou dat extreem ingrijpend kunnen worden. - 2026-regels leggen al strenge limieten op
De nieuwe power units hebben al vaste limieten voor:
- batterijcapaciteit
- maximale deployment
- energieterugwinning
- MGU-K output
Daardoor is het speelveld al kleiner gemaakt. - Batterijtechnologie is extreem gevoelig intellectueel eigendom
Fabrikanten beschouwen batterijsoftware en energiebeheer als één van hun grootste geheimen.
De FIA krijgt daardoor minder transparantie dan bij ICE-data. - FIA vreest manipulatie
Bij hybride systemen kunnen teams makkelijker prestaties maskeren.
Bijvoorbeeld door deployment anders te gebruiken tijdens metingen. - ICE bepaalt nog steeds basisvermogen
Ondanks grotere elektrificatie blijft de verbrandingsmotor een enorme factor in totale performance.
Daarom focust ADUO eerst op het ICE-gedeelte. - Mogelijk later uitbreiding naar hybride systemen
In de paddock wordt wel gesproken over toekomstige uitbreiding van ADUO naar:
- batterijontwikkeling
- software
- energierecuperatie
Maar voorlopig bestaat daar nog geen consensus over. - Mercedes mogelijk voorbeeld van het probleem
Volgens veel analyses haalt Mercedes momenteel juist veel performance uit:
- deployment
- energie-efficiëntie
- batterijmanagement
terwijl hun ICE volgens FIA-data niet dominant zou zijn. - Daarom ontstaat nu discussie
Critici zeggen:
“Als Mercedes via hybride systemen voordeel haalt, waarom krijgen ze dan alsnog concessies?”
Dat is precies het politieke debat dat nu ontstaat rond ADUO. - FIA kiest voorlopig voor eenvoud
Een volledig systeem dat ook batterij-, software- en deploymentperformance eerlijk vergelijkt zou extreem complex worden.
Daarom begon de FIA voorlopig alleen met het ICE-gedeelte.
AutoRacer.it – Clamoroso ADUO FIA: Red Bull miglior ICE, concessioni Mercedes e Ferrari
Auto Motor und Sport
The Race
Motorsport.com
FIA – Formula One Technical Regulations
[ Voor 83% gewijzigd door d-vine op 07-06-2026 20:00 ]
Wel een beetje zuur voor Red Bull Powertrains. Daar waar ze hulp hebben gekregen van Ford (het elektrisch gedeelte) is dan nu het minste en wat ze zelfstandig hebben gedaan (ICE ) is wel goed. Dan kun je zeggen wat je wilt van Christian Horner maar een organisatie opzetten en daarbij de juiste mensen aantrekken heeft hij wel goed gedaan!Help!!!! schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:51:
[...]
Het zal aan mij liggen maar ik vind dit een raar verhaal. Blijkbaar is er in een 50/50 tijdperk alleen gedacht aan de ICE.![]()
Waarom is er niet vergelijkbare regelgeving voor de software/accu techniek
Je bedoelt dat je chat even gevraagd hebt? Wel zo eerlijk/handig dat erbij te zetten zodat iedereen weet op hoeveel waarde ze het moeten schatten.d-vine schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Even zitten zoekenbronnen
- ICE-prestaties zijn makkelijker meetbaar
Vermogen van een verbrandingsmotor kun je relatief goed vergelijken via:
- pk-output
- brandstofverbruik
- toerentallen
- efficiëntie
Bij batterij- en hybride-systemen is dat veel complexer.- Elektrische performance hangt van veel factoren af
Bij de hybride systemen spelen onder andere mee:
- software
- energiedeployment
- regeneratie
- koeling
- batterijtemperatuur
- tractie
- chassisintegratie
Daardoor is moeilijk vast te stellen waar exact het voordeel vandaan komt.- Batterijperformance verandert per ronde
Een accu presteert niet constant.
Temperatuur, laadstatus, slijtage en deployment-strategie veranderen continu het gedrag.- Software is bijna net zo belangrijk als hardware
Twee teams met vergelijkbare accu’s kunnen totaal andere prestaties halen door software en energiemanagement.
Dat maakt eerlijke vergelijking lastig.- FIA wil geen “kunstmatige EV-BoP”
De FIA wil vermijden dat Formule 1 teveel richting Balance of Performance gaat.
Zeker bij elektrische systemen zou dat extreem ingrijpend kunnen worden.- 2026-regels leggen al strenge limieten op
De nieuwe power units hebben al vaste limieten voor:
- batterijcapaciteit
- maximale deployment
- energieterugwinning
- MGU-K output
Daardoor is het speelveld al kleiner gemaakt.- Batterijtechnologie is extreem gevoelig intellectueel eigendom
Fabrikanten beschouwen batterijsoftware en energiebeheer als één van hun grootste geheimen.
De FIA krijgt daardoor minder transparantie dan bij ICE-data.- FIA vreest manipulatie
Bij hybride systemen kunnen teams makkelijker prestaties maskeren.
Bijvoorbeeld door deployment anders te gebruiken tijdens metingen.- ICE bepaalt nog steeds basisvermogen
Ondanks grotere elektrificatie blijft de verbrandingsmotor een enorme factor in totale performance.
Daarom focust ADUO eerst op het ICE-gedeelte.- Mogelijk later uitbreiding naar hybride systemen
In de paddock wordt wel gesproken over toekomstige uitbreiding van ADUO naar:
- batterijontwikkeling
- software
- energierecuperatie
Maar voorlopig bestaat daar nog geen consensus over.- Mercedes mogelijk voorbeeld van het probleem
Volgens veel analyses haalt Mercedes momenteel juist veel performance uit:
- deployment
- energie-efficiëntie
- batterijmanagement
terwijl hun ICE volgens FIA-data niet dominant zou zijn.- Daarom ontstaat nu discussie
Critici zeggen:
“Als Mercedes via hybride systemen voordeel haalt, waarom krijgen ze dan alsnog concessies?”
Dat is precies het politieke debat dat nu ontstaat rond ADUO.- FIA kiest voorlopig voor eenvoud
Een volledig systeem dat ook batterij-, software- en deploymentperformance eerlijk vergelijkt zou extreem complex worden.
Daarom begon de FIA voorlopig alleen met het ICE-gedeelte.
AutoRacer.it – Clamoroso ADUO FIA: Red Bull miglior ICE, concessioni Mercedes e Ferrari
Auto Motor und Sport
The Race
Motorsport.com
FIA – Formula One Technical Regulations
"De FIA krijgt daardoor minder transparantie dan bij ICE-data."
Aardig wat mensen overgenomen van Honda natuurlijk. Lawrence Stroll zal nog wel eens zwetend wakker worden 's nachts dat hij dat niet meteen gecheckt heeft toen hij Honda als motorpartner voor AM koosRogerSch schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:50:
[...]
Wel een beetje zuur voor Red Bull Powertrains. Daar waar ze hulp hebben gekregen van Ford (het elektrisch gedeelte) is dan nu het minste en wat ze zelfstandig hebben gedaan (ICE ) is wel goed. Dan kun je zeggen wat je wilt van Christian Horner maar een organisatie opzetten en daarbij de juiste mensen aantrekken heeft hij wel goed gedaan!
Dat zou ook deels verklaren waarom de Mercedes ICE niet zo class-leading is als ze in vorige periodes waren. Alleen toen Ferrari een trucje had in 2018/2019 was de Mercedes ICE niet de beste, volgens mij.
Je hebt Mercedes verkeerd geschreven.Alex_79 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Aardig wat mensen overgenomen van Honda natuurlijk.
Honda werkte en werkt vanuit Japan. Die engineers, aan de tekentafel, zullen echt niet massaal naar Milton Keynes zijn verhuisd. Red Bull Powertrains heeft wel Honda personeel overgenomen, maar dat was personeel dat al in Milton Keynes zat en voornamelijk als onderdeel van het team opereerde. Dus ook mee ging naar de races, het onderhoud tussen de races deed, etc. Maar de mensen achter de tekentafel, en de fabrikage, zaten in Japan.
En de mensen achter de tekentafel bij Red Bull Powertrains zijn er veel van over gekomen van Mercedes High Performance Powertrains. Dat ligt in zoverre om de hoek dat ze bij Mercedes HPP de bouw van de "hal" op de Red Bull campus konden horen (als de wind goed stond).
Wat er bij Honda mis is gegaan is dat ze met het F1 project zijn gestopt. En vervolgens de mensen achter de tekentafel of een andere baan hebben gekregen binnen Honda, of zijn ontslagen / ontslag genomen. Vervolgens heeft de directie weer besloten om verder te gaan met F1 maar moest er weer een nieuwe afdeling worden opgezet. Waarbij niet alleen puur de kennis weg was, maar ze ook nog eens veel later dan andere fabrikanten begonnen. Daar waar bv (zelfs) Red Bull (en Audi) al in 2022 bezig waren met een motor voor 2026 zaten ze bij Honda achterover te leunen. Want ze hoefden helemaal geen nieuwe motor te maken.
En hierbij wordt dan wel weer Redbull achtergesteld. Als mercedes de beste combi nu heeft krijgt de rest dat ook cq 75% van het veld. Want meeste motororen komen van mercedes. En zie je mercedes straks nog verder uitlopen. Ze hebben iig hun huiswerk goed gedaan.d-vine schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Even zitten zoekenbronnen
- ICE-prestaties zijn makkelijker meetbaar
Vermogen van een verbrandingsmotor kun je relatief goed vergelijken via:
- pk-output
- brandstofverbruik
- toerentallen
- efficiëntie
Bij batterij- en hybride-systemen is dat veel complexer.- Elektrische performance hangt van veel factoren af
Bij de hybride systemen spelen onder andere mee:
- software
- energiedeployment
- regeneratie
- koeling
- batterijtemperatuur
- tractie
- chassisintegratie
Daardoor is moeilijk vast te stellen waar exact het voordeel vandaan komt.- Batterijperformance verandert per ronde
Een accu presteert niet constant.
Temperatuur, laadstatus, slijtage en deployment-strategie veranderen continu het gedrag.- Software is bijna net zo belangrijk als hardware
Twee teams met vergelijkbare accu’s kunnen totaal andere prestaties halen door software en energiemanagement.
Dat maakt eerlijke vergelijking lastig.- FIA wil geen “kunstmatige EV-BoP”
De FIA wil vermijden dat Formule 1 teveel richting Balance of Performance gaat.
Zeker bij elektrische systemen zou dat extreem ingrijpend kunnen worden.- 2026-regels leggen al strenge limieten op
De nieuwe power units hebben al vaste limieten voor:
- batterijcapaciteit
- maximale deployment
- energieterugwinning
- MGU-K output
Daardoor is het speelveld al kleiner gemaakt.- Batterijtechnologie is extreem gevoelig intellectueel eigendom
Fabrikanten beschouwen batterijsoftware en energiebeheer als één van hun grootste geheimen.
De FIA krijgt daardoor minder transparantie dan bij ICE-data.- FIA vreest manipulatie
Bij hybride systemen kunnen teams makkelijker prestaties maskeren.
Bijvoorbeeld door deployment anders te gebruiken tijdens metingen.- ICE bepaalt nog steeds basisvermogen
Ondanks grotere elektrificatie blijft de verbrandingsmotor een enorme factor in totale performance.
Daarom focust ADUO eerst op het ICE-gedeelte.- Mogelijk later uitbreiding naar hybride systemen
In de paddock wordt wel gesproken over toekomstige uitbreiding van ADUO naar:
- batterijontwikkeling
- software
- energierecuperatie
Maar voorlopig bestaat daar nog geen consensus over.- Mercedes mogelijk voorbeeld van het probleem
Volgens veel analyses haalt Mercedes momenteel juist veel performance uit:
- deployment
- energie-efficiëntie
- batterijmanagement
terwijl hun ICE volgens FIA-data niet dominant zou zijn.- Daarom ontstaat nu discussie
Critici zeggen:
“Als Mercedes via hybride systemen voordeel haalt, waarom krijgen ze dan alsnog concessies?”
Dat is precies het politieke debat dat nu ontstaat rond ADUO.- FIA kiest voorlopig voor eenvoud
Een volledig systeem dat ook batterij-, software- en deploymentperformance eerlijk vergelijkt zou extreem complex worden.
Daarom begon de FIA voorlopig alleen met het ICE-gedeelte.
AutoRacer.it – Clamoroso ADUO FIA: Red Bull miglior ICE, concessioni Mercedes e Ferrari
Auto Motor und Sport
The Race
Motorsport.com
FIA – Formula One Technical Regulations
Jammer, eigenlijk klopt de beredenering van FIA dus ook niet.
Dat is het leuke...loekf2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Conclusie dus: Red Bull electrisch stuk en software loopt zwaar achter. Ik ga er vanuit dat de FIA goed meet.
Hoop dat ze daar iets aan doen
Onder de ADUO meten ze dus alleen de ICE, maar krijg je allocatie voor extra upgrades voor de hele krachtbron. Dus Red Bull, die als veredelde energiedrankjesfabrikant, zo "officieel" een betere motor hebben gebouwd dan Mercedes, Ferrari, Audi en Honda (let that one sink in), mogen minder upgrades doorvoeren aan de elektrische elementen die juist werk nodig hebben. En aangezien dat nu juist steeds misgaat bij RBR en nu al tot meerdere uitvalbeurten heeft geleid.
https://www.formula1.com/en/latest/article/explained-what-is-f1s-aduo-engine-upgrade-system-and-how-will-it-work.2A67N47ntcdQbKhHOd7GdDWhat upgrades can be made?
Once ADUO comes into play, developments can be applied to a range of power unit components.
As per the FIA’s list, permitted upgrades include elements of the ICE, engine exhaust system, Turbocharger and waste gate/pop-off, ICE- or exhaust-mounted electrical components and sensors, ERS (and associated cooling systems), the MGU-K, and the car’s Control Electronics, along with hydraulic functions, fluids and ballast.
ADUO upgrades are not cumulative within a season, and will only be granted on the first occasion a manufacturer is deemed as eligible to make developments.
Meanwhile, any upgrade not used in a specified season will be forfeited. So, if a manufacturer is granted one upgrade for 2026 and one upgrade for 2027, the 2026 upgrade must be introduced before the end of that season, or it will be forfeited, while the upgrade for 2027 remains valid.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Reliability valt toch wel weer buiten de ADUO?DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:13:
[...]
mogen minder upgrades doorvoeren aan de elektrische elementen die juist werk nodig hebben. En aangezien dat nu juist steeds misgaat bij RBR en nu al tot meerdere uitvalbeurten heeft geleid.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De quote:DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:13:
[...]
Dat is het leuke...
Onder de ADUO meten ze dus alleen de ICE, maar krijg je allocatie voor extra upgrades voor de hele krachtbron. Dus Red Bull, die als veredelde energiedrankjesfabrikant, zo "officieel" een betere motor hebben gebouwd dan Mercedes, Ferrari, Audi en Honda (let that one sink in), mogen minder upgrades doorvoeren aan de elektrische elementen die juist werk nodig hebben. En aangezien dat nu juist steeds misgaat bij RBR en nu al tot meerdere uitvalbeurten heeft geleid.
[...]
https://www.formula1.com/en/latest/article/explained-what-is-f1s-aduo-engine-upgrade-system-and-how-will-it-work.2A67N47ntcdQbKhHOd7GdD
[quote]
As per the FIA’s list, permitted upgrades include elements of the ICE, engine exhaust system, Turbocharger and waste gate/pop-off, ICE- or exhaust-mounted electrical components and sensors, ERS (and associated cooling systems), the MGU-K, and the car’s Control Electronics, along with hydraulic functions, fluids and ballast.
[/quote]
Volgens je quote mogen ICE onderdelen, uitlaat, etc vervangen worden. Maar het elektrische deel van de aandrijflijn wordt niet genoemd.
Ik weet dat de ICE beperkt is in ontwikkeling, dat is al jaren zo. Maar is het elektrische deel op dezelfde manier beperkt? Niet volgens deze quote.
[ Voor 13% gewijzigd door MetalStef op 08-06-2026 16:52 ]
Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...
Hoe verhoudt zich dat tot elektrische energie?Chocoball schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:53:
ADUO in een notendop. Wie is de maatstaf na 6 races, wie mogen inhalen met hoeveel upgrades.
[Afbeelding]
Ik bedoel; motor wordt als benchmark genomen, en bepaald toekomstige (motor)upgrades om gat te verkleinen naar team met de best presterende motor.
Is er ook een vergelijkbaar systeem/ regelememt die toekomstige upgrades en verbeteringen toestaat op de elektronische aandrijving, winning en inzetbaarheid daarvan?
Ben zeer benieuwd naar de zitting morgen.
Linkje:
https://www.instagram.com...igsh=MWJnNDBwdG90ZGhpNQ==
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2026 08:15 ]
En dat is er dus niet, wat best krom is. Het electrische deel, maar ook ontwikkeling aan de auto moet dus uit het bestaande budget(cap) komen met dito beperkte test mogelijkheden. Ik vraag mij af of met deze insteek je het gehele veld werkelijk dichter bij elkaar brengt (wat het beoogde doel was).himlims_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:46:
[...]
Hoe verhoudt zich dat tot elektrische energie?
Ik bedoel; motor wordt als benchmark genomen, en bepaald toekomstige (motor)upgrades om gat te verkleinen naar team met de best presterende motor.
Is er ook een vergelijkbaar systeem/ regelememt die toekomstige upgrades en verbeteringen toestaat op de elektronische aandrijving, winning en inzetbaarheid daarvan?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

:strip_exif()/f/image/0ANRbXb86DDyp8hIA9wM6ejc.jpg?f=fotoalbum_large)