Het argument was niet 'wat de redactie mag, mogen de users ook', maar het argument was dat de prijsontwikkeling in andere landen waardevolle informatie is om een beter beeld te krijgen van de prijsontwikkeling van F1TVpro. Je schrijft nu dat mijn reactie een makkelijke opmaat is naar de grijze gebieden. Dat was niet de reden dat het bericht was weggehaald. Het bericht was weggehaald omdat het zou hinten naar een grijs gebied. Mijn bericht is daarnaast geen opmaat naar grijze gebieden. Het bericht stond er al twee dagen en zulke reacties kwamen er niet. Dat rechtvaardigt dus niet dat de reactie is weggehaald.
Tussen de gemodereerde reacties door is een discussie blijven staan die een heel ander beeld geeft van de strikte lijn ten aanzien van "de legale mogelijkheden om [F1TV Pro] te bekijken in Nederland en België". Voordat ik deze reacties bespreek, geef ik eerst wat achtergrondinformatie over de prijsontwikkeling van F1TV Pro:
- In 2022 en 2023 kon je een abonnement afsluiten voor €7,99/maand of voor € 64,99/jaar (of voor €51,99/jaar met vroegboekkorting)
- In januari 2024 ging de prijs omhoog naar €11,90/maand of €94,99/jaar.
- Sinds februari 2024 wordt alleen nog maar het maandabonnement aangeboden. Bestaande jaarabonnementen worden nog wel verlengd tegen €94,99/jaar.
FOM biedt geen jaarabonnementen meer aan. Bij gebruiker Harmen is de betaling van een verlenging mislukt en heeft FOM daarom zijn abonnement stopgezet. FOM wil het jaarabonnement
niet opnieuw aan hem aanbieden. Dat was vorig jaar
ook al het beleid van FOM.
Een moderator
heeft vorig jaar gepost dat je met een VPN alsnog een jaarabonnement kunt afsluiten voor €94,99. Daar heeft hij
vandaag nogmaals de aandacht op gevestigd. Een andere moderator heeft
vorige week een post geplaatst met een andere methode om een jaarabonnement af te sluiten. Deze methoden lokken weer andere reacties uit van gebruikers waarbij het is gelukt, of over hoe je met een buitenlandse eSIM over een buitenlands IP-adres kunt beschikken.
Het is duidelijk dat FOM deze methoden niet heeft willen aanbieden. De methoden die door moderators in het topic zijn gedeeld maken gebruik van de abonnementfunctie van app stores, die FOM niet kan uitschakelen zonder de bestaande jaarabonnementen op te zeggen. Als gebruiker moet je begrijpen dat je op deze manier geen echt abonnement aangaat. Technisch werkt het, maar je kijkt illegaal.
De algemene voorwaarden en huisregels scheppen verplichtingen voor gebruikers, maar ook verwachtingen. Als een reactie niet in strijd is met de policy, respectvol en ontopic is, en de discussie niet laat ontsporen, mogen gebruikers verwachten dat de reactie niet wordt weggehaald. Dat geldt zowel voor de gebruiker die de reactie heeft geplaatst als voor andere gebruikers die een belang hebben bij de inhoud van het bericht.
Daarnaast mag een gebruiker verwachten dat indien een reactie wordt weggehaald, dat dat met zorg gebeurt. Mijn reactie is vervangen door het blauwe bericht "We hinten dus ook niet naar grijze gebieden", waarmee de indruk wordt gewekt dat ik naar een grijs gebied heb gehint. Dit bericht is niet alleen door mij, maar door alle andere gebruikers te lezen. Daarmee word ik in mijn eer en goede naam aangetast. Het feit de de andere reacties wel zijn blijven staan is daarbij een verzwarende omstandigheid omdat een gebruiker de indruk krijgt dat alleen in zeer ernstige gevallen wordt opgetreden.