• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
Chocoball schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:04:
Als we meerdere bronnen in de paddock mogen geloven dan worden de races van Bahrein en Saoedi-Arabië zeer waarschijnlijk geannuleerd en ook niet vervangen of verzet. Zaterdag zal Domenicali (FOM) met de belanghebbenden om de tafel gaan zitten. Daarmee zou de Formule 1 kalender van 24 naar 22 races gaan (en mij ook allerlei aanpassingen aan de topic start besparen).

https://www.reuters.com/s...gulf-conflict-2026-03-06/
Voorlopig zie ik nog geen berichten mbt Bahrein en Saoudi-Arabië. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Azerbeijan, Qatar en Abu Dhabi. Vijf races in het Midden Oosten. Nu zou je denken dat die laatsten geen gevaar lopen maar het conflict in het Midden Oosten treft ook deze landen en het is nog niet voorbij daar.

Dus wie weet hebben we een heel kort seizoen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Voorlopig zie ik nog geen berichten mbt Bahrein en Saoudi-Arabië. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Azerbeijan, Qatar en Abu Dhabi. Vijf races in het Midden Oosten. Nu zou je denken dat die laatsten geen gevaar lopen maar het conflict in het Midden Oosten treft ook deze landen en het is nog niet voorbij daar.

Azerbeidzjan is ‘gewoon’ Europa O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Azerbeidzjan is ‘gewoon’ Europa O-)
Dat maakt voor Iran niet zoveel uit :X https://www.bbc.com/news/articles/c1e9qpy90g3o

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
asing schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:28:
[...]

De verwachting is dat ergens volgende week, tijdens of na de grand prix van China een besluit over april zal worden genomen.

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 22:59
Toppe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:37:
Voor de geintereseerde: Ik verveelde me en dacht ga Ai eens een app laten maken... Omdat moeders 25x per week vraagt wanneer de volgende race is, of wie kampioen is dacht ik laat ik een simpele app maken waar allerlei simpele feitjes in staan.

Nu in Nederlands en engels volledig werkend en ben nog bezig met Frans, Spaans en Duits. Ook darkmode zit er in.

[Afbeelding]

Je kan hem hier vinden: https://evertjob.github.io/F1-Info/

Het ophalen van de sessie info kan wat duren in verband met technische beperking van de API, hij slaat het wel lokaal op.

Standen kan ik pas morgen daadwerkelijk controleren, de API spuugt nu namelijk nog helemaal niets uit :)
Netjes gedaan maar je weet dat daar al een gratis app voor bestaat of is dit voor een andere doelgroep?

https://play.google.com/s...d=nl.deepapp.RaceCalendar

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-04 12:44
himlims_ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 20:56:
[...]
offtopic:
bizar wat je in elkaar kunt draaien door samen met AI te werken. Heb deze week mijn eerste extentie voor Chrome/firefox gepubliceerd, icm met AI een weekje mee bezig geweest. Normaal had me dat weken gekost
Het is best on topic, want gezien de vele 'glitches' oftewel bugs het afgelopen weekend kunnen diverse teams nog wel wat hulp gebruiken bij het programmeren O-)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

Toppe

Oké ✅

schumi2004 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Netjes gedaan maar je weet dat daar al een gratis app voor bestaat of is dit voor een andere doelgroep?

Ik maak dit niet echt direct gericht op de punten stand, het zit er in omdat het kan. Ik vind het veel leuker om totaal nutteloze, maar toch interessante feitjes toe te voegen.

Wie heefft er bijvoorbeeld kinderen, wat is de zwaarste crash van een coureur en wat is de maximale G-kracht op een bepaald circuit.

Gister weer een nieuwe versie uitgebracht en ben nu weer bezig met een update. Als je geintereseerd bent kan je het dus wel in de gate houden en als mensen het leuk vinden wil ik er misschien wel een apart topic voor openen :D

Fact: Ik schrijf zelf dus geen regel code en toch heb ik al ruim 1700 regels. Ik verwacht dat deze ruim verdubbeld gaat worden als ik alles er in heb wat ik er nu in heb zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 09-03-2026 10:21 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:32
@Chocoball klopt het dat in de TS geen vermeldingen staan naar de aparte race topics hier op Tweakers?
Mijn vraag ook specifiek wanneer de nieuwe topics worden gestart.
Vorig jaar was dat op de dinsdagen geloof ik altijd.
Maar zou wellicht handig zijn als dan de url naar het race specifieke topic erbij wordt gezet.
Of is dat onhandig (snap ik ook hoor)

*sowieso

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
schumi2004 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Persoonlijk kies ik liever voor een webapp dan voor een "echte" app uit de store. Dan heb ik gewoon één link die ik via Firefox op al mijn apparaten kan gebruiken. Of dat nu mijn iPhone is of mijn Android-tablet. Bij de webapps die ik echt vaak gebruik, kies ik "Zet op beginscherm"

Meer dan ik dacht...

• Chocoball
DonJunior schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:36:
@Chocoball klopt het dat in de TS geen vermeldingen staan naar de aparte race topics hier op Tweakers?
Mijn vraag ook specifiek wanneer de nieuwe topics worden gestart.
Vorig jaar was dat op de dinsdagen geloof ik altijd.
Maar zou wellicht handig zijn als dan de url naar het race specifieke topic erbij wordt gezet.
Of is dat onhandig (snap ik ook hoor)
De link naar de aparte racetopics staat in de topicwaarschuwing:
Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics

De racetopics gaan op de woensdag voor het raceweekend om 8.00 open

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

https://www.the-race.com/...-as-early-as-round-three/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mijn reguliere startpagina voor f1 nieuws ligt er al even uit; https://www.f1reader.com/

iemand een tip voor leuk alternatief?

f1-reader doet volgens mij niet heel veel meer dan rss feeds indexeren, en samenvatting publiseren. vond het een fijne manier van info screenen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gewoon niet genoeg opgelet op het opladen van de batterij tijdens de warmup lap all-around.
Teveel gekeken naar de banden opwarmen en de batterij niet goed genoeg bekeken.
F1 start issues: Why so many drivers had flat batteries as they lined up on the grid
Many drivers arrived on the grid with a depleted battery before the start of the Australian Grand Prix as they struggled with management on the formation lap
https://www.motorsport.co...s-they-lined-up/10803679/
But why did so many cars arrive on the grid without energy? This is linked both to the limited amount of energy available and to the way drivers warm up their tyres and brakes.

To try to warm the tyres and brakes, drivers generally adopt quite an aggressive driving style during the formation lap, alternating constant cycles of acceleration and braking. The battery therefore comes under heavy stress, because the car repeatedly transitions from low to high speeds and energy consumption increases significantly during the acceleration phases.

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 13:49 ]

PSN

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

De seizoensopening in Australië heeft meteen veel discussie losgemaakt over de nieuwe regels. Het racen lijkt nu meer lijkt te draaien om energiebeheer dan om het racen. Als het klopt dat de FIA en teams na een paar races al naar aanpassingen gaan kijken, hoop ik vooral dat ze kiezen voor wijzigingen die het racen weer wat “vrijer” maken.

Online al best wel wat ideeën gevonden. Hieronder een lijstje van de ideeën die ik gevonden had (gesorteerd op realiteit):

Meest realistisch
  • Maximale MGU-K output verlagen (bijv. 350 → ~250 kW) zodat energie langer beschikbaar blijft
  • Meer electrische energie per ronde beschikbaar maken waardoor coureurs minder hoeven te sparen
  • Batterij verdeling minder agressief maken zodat energie niet halverwege een recht stuk op raakt (minder clipping)
  • Het overtake/boost systeem minder krachtig of korter maken
  • Software-aanpassingen aan energy recovery en superclipping zodat snelheidsverlies minder abrupt is
Middelgrote aanpassingen
  • Actieve aerodynamica minder agressief of simpeler maken qua modi
  • Overtake-boost alleen in specifieke zones te laten gebruiken
Meer radicale ideeën
  • Grotere energiebuffer zodat auto's langer op maximale power kunnen rijden
  • Een groter deel van het totale vermogen weer uit de verbrandingsmotor laten komen
  • Simpelere ERS-regels zodat coureurs minder systemen hoeven te managen
Ik ben benieuwd waar de FIA uiteindelijk op uitkomt, maar hopelijk ligt de focus vooral op één ding: zorgen dat coureurs weer zoveel mogelijk gewoon kunnen racen.

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:26
Ik denk zo dat een annulering van de Arabische GP's in april hen nu heel goed van pas komt. Kunnen ze China en Japan als proefkonijnen gebruiken en evt. die pauze tot Miami gebruiken om wijzigen te bespreken (of niet als de teams er ineens voor gaan liggen)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woudloper schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:22:
[...]

De seizoensopening in Australië heeft meteen veel discussie losgemaakt over de nieuwe regels. Het racen lijkt nu meer lijkt te draaien om energiebeheer dan om het racen. Als het klopt dat de FIA en teams na een paar races al naar aanpassingen gaan kijken, hoop ik vooral dat ze kiezen voor wijzigingen die het racen weer wat “vrijer” maken.

Online al best wel wat ideeën gevonden. Hieronder een lijstje van de ideeën die ik gevonden had (gesorteerd op realiteit):

Meest realistisch
  • Meer electrische energie per ronde beschikbaar maken waardoor coureurs minder hoeven te sparen
  • Batterij verdeling minder agressief maken zodat energie niet halverwege een recht stuk op raakt (minder clipping)
  • Het overtake/boost systeem minder krachtig of korter maken
  • Software-aanpassingen aan energy recovery en superclipping zodat snelheidsverlies minder abrupt is
Middelgrote aanpassingen
  • Actieve aerodynamica minder agressief of simpeler maken qua modi
  • Overtake-boost alleen in specifieke zones te laten gebruiken
Meer radicale ideeën
  • Grotere energiebuffer zodat auto's langer op maximale power kunnen rijden
  • Een groter deel van het totale vermogen weer uit de verbrandingsmotor laten komen
  • Simpelere ERS-regels zodat coureurs minder systemen hoeven te managen
Ik ben benieuwd waar de FIA uiteindelijk op uitkomt, maar hopelijk ligt de focus vooral op één ding: zorgen dat coureurs weer zoveel mogelijk gewoon kunnen racen.
De optie die ik het meest realistisch vind "limiteren max MGU-K output op 250 kW" staat er niet eens tussen?
Dan gaan we weer terug naar 33 seconden MGU-K uit de batterij ipv de huidige 25 die blijkbaar te weinig is?
(ik had ergens online die berekening gezien :P )

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 14:43 ]

PSN

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:20

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:42:
[...]

De optie die ik het meest realistisch vind "limiteren max MGU-K output op 250 kW" staat er niet eens tussen?
Dan gaan we weer terug naar 33 seconden MGU-K uit de batterij ipv de huidige 25 die blijkbaar te weinig is?
Dit denk ik ook ja. Als ze het goed willen doen moeten ze dat per circuit bepalen.

Sys Specs

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Dit lijkt mij de enige logische oplossing, de andere oplossingen vergen toch meer aanpassingen aan de auto en het batterij ontwerp zelf denk ik.
Misschien meer brandstof toelaten? Maar meestal zijn de tanks zo strak ontworpen dat er niet heel veel buffer in de brandstoftanks zit om meer brandstof te tanken.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

[...]

Goede toevoeging, dank! Die heb ik inmiddels ook in het rijtje gezet.

De reden dat ik die zelf niet had meegenomen is eigenlijk vrij simpel: de meeste discussies die ik tot nu toe zag gingen vooral over deployment, clipping en het boost/overtake systeem. De MGU-K output zelf kwam ik minder vaak tegen in de eerste artikelen en analyses.

Maar hoe meer je erover nadenkt, hoe logischer het eigenlijk wordt. Door het maximale MGU-K vermogen wat te verlagen (bijv. richting ~250 kW) kan dezelfde hoeveelheid energie over een langere periode gebruikt worden. Dat zou juist kunnen helpen om het clipping-probleem op langere rechte stukken wat te verminderen zonder dat je het hele concept van de nieuwe power units hoeft om te gooien.

Dus wat mij betreft inderdaad één van de realistischer tweaks waar de FIA relatief eenvoudig naar zou kunnen kijken.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik vond deze op Reddit. Dit geeft wel aan dat Melbourne een van de slechtste circuits was. Plaatje is gemaakt met de data uit dit artikel: https://wgmotorsport.hu/cikk/total-reset

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/478oPhBrcrBFc9DBTMOgK5Ojz9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p1bXxBtIhzYL1UiwzaqTjCsa.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Danfoss op 09-03-2026 15:06 ]

Sys Specs

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:52

mr thee

Prutser op het internet

Mclaren is niet blij over hoe weinig info ze krijgen van Mercedes, hoe men de software moet gebruiken. Men is dus al weken bezig hierover.

https://www.skysports.com...-engine-supplier-mercedes

Wou Ron Dennis daarom niet naar Honda in 2015 ? Verder zag je dat ook goed dat jaar bij Lotus op Spa, gingen toen opeens als de brandweer met de +++ modus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mr thee op 09-03-2026 15:39 . Reden: Typen = lastig ]

"Guns fire bullets, or shells, or plasma, DID I MENTION I NEED AMMO?"

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mr thee schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:28:
Mclaren is niet blij over hoe weinig info ze krijgen van Mercedes, hoe men de software moet gebruijken. Men is dus al weken bezig hierover.

https://www.skysports.com...-engine-supplier-mercedes

Wou Ron Dennis daarom niet naar Honda in 2015 ? Verder zag je dat ook goed dat jaar bij Lotus op Spa, gingen toen opeens als de brandweer met de +++ modus ;)
Staan inderdaad wel interessante stukken in:
"So, I have to say, since we are a customer team [of Mercedes], this is the first time that we feel we are on the back foot even when it comes to the ability to predict how the car will behave and the ability to anticipate how we can improve the car."

Following the race Stella was asked about James Vowles, the team principal of fellow Mercedes' customer Williams, saying that his team had been "caught off guard" by their supplier's efficiency in terms of deployment.

PSN

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:52
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Staan inderdaad wel interessante stukken in:

[...]
Maar komt dat niet enerzijds doordat de teams nu zelf zaken moeten doen (wanneer opladen of deployen, voorheen deed de fabrikant dit?) en anderzijds dat de vorige keer dat er echt nieuwe motoren waren al 13 jaar geleden is.

Hoe Mercedes Wiliams (potentieel) in 2014 naaide zal Vowles niet weten. Die werkte en niet bij Williams en had niks met motoren te maken (want was strategist bij Mercedes).
En hetzelfde zal voor Stella gelden. Die zat toen misschien nog bij Ferrari?

Nog los van het feit dat teams toen uberhaupt niet dezelfde mappings etc hoefden te krijgen.

Oftewel: als je jaren aan extra informatie wilt hebben moet je het zelf doen, in dit geval dus een motor bouwen.

Dat is hetzelfde als met de banden tests. Ook daarvan is IIRC door de kleinere teams geklaagd dat de grote teams, met budget om een bandentest te doen, meer informatie hebben / kennis opdoen dan dat "publiekelijk" wordt gedeeld.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Danfoss schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:05:
Ik vond deze op Reddit. Dit geeft wel aan dat Melbourne een van de slechtste circuits was. Plaatje is gemaakt met de data uit dit artikel: https://wgmotorsport.hu/cikk/total-reset

[Afbeelding]
Das wel een simplificatie... Hoe dat is verdeeld over de ronde is nogal belangrijk.

Maar tis wellicht een start in de analyse ;)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

JB

Cédric roelt!

Dan hier nog een keertje :)
RobertMe schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Tsja, dan hadden die klanten teams ook maar zelf een motor moeten bouwen. Vanaf het moment dat het er toe deed, en de verplichting er was, reden alllen met dezelfde spec. Je kunt denk ik ook niet perse verwachten dat Mercedes al die extra motoren al vroegtijdig klaar heeft en tegelijkertijd motoren van de wat oudere spec ongebruikt bij het grof vuil zet.

En zelf de motor bouwen geeft natuurlijk veel meer voordelen. Zoals veel meer en veel eerder inzicht in de werking van de motor. En de mogelijkheid om de motor aan te passen op de auto.
Het lijkt toch echt wel iets anders in elkaar te zitten (inmiddels)... Als klantenteams gaan klagen, klopt er iets niet :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEQzUXmZ74yckkjGnsCYjbwrMjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kI9KfPrpYTW9rP0fOrRHQc3R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3higR1XDEa08Zm83ge-_1a0-P0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gzgQWu7OZDrD0Tj1Y9at1ysn.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• RobertMe
JB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:36:
[...]

Het lijkt toch echt wel iets anders in elkaar te zitten (inmiddels)... Als klantenteams gaan klagen, klopt er iets niet :?
Was niet nodig, @YakuzA haalde 3 posts boven jou al een soortgelijk artikel aan, en daar heb ik net op gereageerd.

Daarnaast zullen klantenteams altijd klagen. Dat is nu net de hele reden waarom Ron Dennis, en Lawrence Strulovic, naar Honda gingen. Defacto fabrieksteam en dus ook een innige samenwerking (werkte voor beide alleen niet zo goed, tot nu toe). Want de fabrikant van jouw motor (Merc / Ferrari) zal altijd een voordeel hebben.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn inderdaad de quotes uit het artikel in:
mr thee in "[F1] Seizoen 2026"

(ook nog misleidend/klikbaiterig omdat ze een Norris foto bij quotes van Stella plaatsen :P )

PSN

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 09:35
Mjah, de Amerikanen zeggen weleens zo mooi "you can't have your cake and eat it too". Enerzijds zijn het klantenteams omdat ze niet de kennis hebben zelf een motor te bouwen en/of die overhead niet op zich willen nemen. Dan moet je inderdaad genoegen nemen met een mindere informatiepositie. Je kan nog zo innig samenwerken met een fabrikant, maar dat is ook geen garantie op succes, case in point: Honda (vroeger met MCL, nu met AM). Denk dat Red Bull dan nog in de beste positie zit. Motor lijkt okay-ish, genoeg om een top 4 team te blijven en hopelijk nog wat optimalisaties die ze kunnen maken.

Deels is dit ook aan de FIA te wijten denk ik? Datum voor homologatie stond op 1 maart, dus pas op die datum hebben de klantenteams echt alle informatie gekregen over motoren, presets, modi, etc. Dat had wellicht wat eerder gekund, maar snap ook dat je ruimte wil laten om te testen en daarna eventueel nog wat optimalisatieslagen te doen. Hoe zit dit dan bij Ferrari? Het lijkt alsof alleen de Mercedes-klantjes hier nu over klagen? Dacht dat McLaren op motorgebied ook nog iets van premium-partner was, dus nog een streepje voor had op Alpine en Williams?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Admin op 09-03-2026 16:51 ]

• RobertMe
The_Admin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:49:
Dacht dat McLaren op motorgebied ook nog iets van premium-partner was, dus nog een streepje voor had op Alpine en Williams?
Welk verschil zou dat maken onder de huidige regels?

En v.w.b. de Ferrari klanten. Haas en Cadillac zijn natuurlijk niet in een positie om te winnen. Laat staan in een positie om eisen te stellen. Voor McLaren als WCC afgelopen twee jaar meen je je wat meer te kunnen permitteren (/eisen).

Of over een andere: wat moeten Haas en Cadillac met meer informatie? Cadillac zal nu al veel meer informatie hebben dan ze begrijpen / iets mee kunnen (alleen al van de auto, laat staan ook nog eens motor). En Haas zal zich semi in dezelfde positie bevinden. Alle informatie die ze krijgen is mooi meegenomen.
Ook weer in lijn met dat vroeger de klanten volgens mij niet perse klaagde over dat ze niet de toegang hadden tot alle mappings of zo. Die regels over volledige openheid lijken mij voornamelijk gekomen te zijn door Red Bull met Renault en McLaren (die top team willen zijn en historisch zijn) toen ook met Renault?
En het paste mooi in het plaatje van party-mode verbieden en zo.

• alexbl69
  • Laatst online: 23:44
[...]

Wat ze ook veranderen, het zal er in ieder geval op gericht moeten zijn dat de coureurs weer een inhaalpoging aan het eind van het rechte stuk kunnen plaatsen.

Peter Windsor vertelde het heel terecht in zijn podcast: Bijna alle overtakes worden nu gedaan in de acceleratiefase van een recht stuk. Dat maakt het heel saai, want daar is geen enkele skill voor nodig. Hij haalt ook een paar 'great overtakes' uit het verleden aan, die met de huidige reglementen simpelweg niet meer gedaan kunnen worden.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• JB

JB

Cédric roelt!

Wel lullig voor RUS als de twee GPs in de zandbak niet doorgaan… wat er steeds meer op begint te lijken.

Mijn boefje is liev!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-03 22:24
JB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:11:
Wel lullig voor RUS als de twee GPs in de zandbak niet doorgaan… wat er steeds meer op begint te lijken.
Of gunstig voor hem, hoeft minder punten te winnen om kampioen te worden.

Waar ik niet aan wil denken, snel uit mijn hoofd zetten 😏

• Chocoball
Hoe ernstig is het Honda probleem in de vertaling en samenvatting.
  • Zoals verwacht haalde Aston Martin in Australië de eindstreep niet. Wel werden er ronden gereden om de wagen beter te leren kennen maar het hoofdprobleem is nog niet opgelost.
  • Niemand zou hebben verwacht dat een team wat op papier als favoriet gold nu achteraan het veld staat. Verwacht werd dat het team met de modernste Formule 1 fabriek, met een sterrenteam op de technische afdeling Honda als motorpartner Aramco als pionier in e-fuels en met de oude meester Alonso een sprong naar de top zou maken.
  • Adrian Newey heeft dan wel een wagen met veel nieuwe ideeën afgeleverd maar de AMR26 was niet op tijd klaar voor de shake down in Barcelona. Met 393 testronden in Barcelona en Bahrein bij elkaar stond Aston Martin helemaal onderaan de lijst met testkilometers. In Melbourne stonden Alonso en Stroll vooral in de garage.
  • Een mysterieus probleem, want boven een bepaald motortoerental ontstaan trillingen in de aandrijflijn die van alles vernielen. Zo ontstaan er lekkages in het koelsysteem van de accu die de energieopslag sloopt. Ook loopt de accu vol met water, wat weer brandgevaar oplevert. Bij het minste of geringste vermoeden van een probleem laat Honda de wagens stoppen.
  • Aston Martin reisde met slechts 4 accu's naar Melbourne. Twee daarvan moesten na de eerste vrije training worden verwijderd vanwege communicatieproblemen met de besturingseenheden. Het is nog onzeker of ze het hebben overleefd. Het team ging uiterst voorzichtig om met de overgebleven 2 accu's die nog de grand prix van China moeten zien te overleven.
  • Volgens Newey is de bron van de trillingen de interactie tussen de verbrandingsmotor en de MGU-K. Anderen geven alleen de verbrandingsmotor en het nieuwe inlaatsysteem de schuld. Ze beweren ook dat de Honda-motor een ernstig motorvermogenstekort heeft. Aangezien de elektromotor dit seizoen 3 keer zoveel vermogen moet leveren is deze op verzoek van de chassisontwerpers verplaatst. In plaats van aan de zijkant zit deze nu aan de voorkant van de motor en direct naast de accu. De accu is hoger maar smaller, waardoor er aan de achterkant ruimte wordt bespaard. Ook nieuw is dat de MGU-K nu aan het chassis is bevestigd in plaats van aan de motor.
  • Het motorvermogenstekort van de Honda V6-turbomotor is dubbel nadelig voor Aston Martin. Het zorgt ook voor een verlies aan elektrisch vermogen, omdat de accu sneller wordt leeg getrokken en daardoor eerder overschakelt naar de laadmodus. De trillingen worden ook doorgegeven aan andere componenten. Zo vertoont de versnellingsbak onvoorspelbaar gedrag door onjuiste toerentallen. Tijdens de testdagen in Bahrein belandden beide coureurs regelmatig in de uitloopzones omdat het terugschakelen met een vertraging gebeurde. Ook zou het stuur zo hevig trillen dat de coureurs na een paar ronden hun handen niet meer voelen.
  • Afgelopen november tijdens een bezoek aan Honda in Japan kwam Newey erachter dat slechts 30 procent van de ingenieurs die de motor helpen ontwikkelen van het team zijn waarmee waarmee Red Bull overwinningen behaalde. Honda besloot eerder zich eind 2021 uit de Formule 1 terug te trekken, een besluit dat ze een jaar later terugdraaiden. In de tussentijd werden veel ingenieurs overgeplaatst naar andere projecten. Alleen zou deze leegloop werkelijk kunnen leiden tot zo'n ernstige fout in een motor?
  • Aston Martin laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan ​​wie de schuldige is en Honda ondergaat deze vernedering met een stilzwijgende smeekbede om hulp door aan te geven dat ze samen een team vormen en het probleem samen gaan aanpakken.
  • Honda had 5 geïmproviseerde oplossingen meegenomen naar Melbourne om de aandrijflijn aanzienlijk te ontkoppelen van de rest van de wagen. Het dempingsmateriaal zorgt er alleen voor dat de wagen nog eens 5 kg zwaarder wordt terwijl het al last heeft van overgewicht. Die maatregelen moesten de trillingen voldoende verminderen zodat er tenminste gereden kon worden. Van de 5 oplossingen bleken er 3 niet te werken, 2 werkten wel maar alleen met een volle tank omdat de brandstof als demper werkt. De testbanken van Honda en Aston Martin konden het probleem onvoldoende simuleren. Anders was er veel eerder alarm geslagen.
  • Ondanks een veelbelovende start van de race waarin Alonso meteen opklom naar de 10e plek ging het snel minder. Alonso en Stroll brachten na een paar ronden op het circuit een aanzienlijke tijd door in de garage, voordat ze weer terug de baan op gingen.Toen duidelijk werd dat er geen kans was op punten probeerde het team zoveel mogelijk te leren en stopte telkens om onderdelen te sparen. Voor Newey waren de 30 rondes op zaterdag en de 64 op zondag al een succes.
  • Newey bood zijn excuses aan Alonso aan, die hij nog steeds beschouwt als een van de grootste autocoureurs aller tijden. Hij zei dat het hartverscheurend was om Alonso in deze situatie te zien. Iedereen zag de nieuwe reglementen als een grote kans, en nu zijn die verwachtingen de grond in geboord door een probleem dat bijna onoplosbaar lijkt. Terwijl Honda geen antwoord geeft op de situatie zei Newey: "Ik voel me machteloos.".
https://www.auto-motor-un...in-honda-probleme-schuld/

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-04 20:39
YakuzA schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:48:
Gewoon niet genoeg opgelet op het opladen van de batterij tijdens de warmup lap all-around.
Teveel gekeken naar de banden opwarmen en de batterij niet goed genoeg bekeken.

[...]
https://www.motorsport.co...s-they-lined-up/10803679/

[...]
Maar rijden de auto's niet met een 100% opgeladen auto de pits uit richting de grid? Tijdens de warmup hoef je de batterij dan toch niet te gebruiken?

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:02
CousinBoneless schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Maar rijden de auto's niet met een 100% opgeladen auto de pits uit richting de grid? Tijdens de warmup hoef je de batterij dan toch niet te gebruiken?
Nee leeg, ze moeten opladen in de rondjes naar de grid.

Daar is wat fout gegaan bij veel teams.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Klinkt idd als hetzelfde soort probleem oorzaak door eisen als we bij mcl zagen?
Aangezien de elektromotor dit seizoen 3 keer zoveel vermogen moet leveren is deze op verzoek van de chassisontwerpers verplaatst. In plaats van aan de zijkant zit deze nu aan de voorkant van de motor en direct naast de accu. De accu is hoger maar smaller, waardoor er aan de achterkant ruimte wordt bespaard. Ook nieuw is dat de MGU-K nu aan het chassis is bevestigd in plaats van aan de motor.

PSN

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CousinBoneless schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Mooi stukje uitleg op autosport.com te vinden. Zat m blijkbaar in het vele remmen en accelereren om banden en remmen voldoende op te warmen.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

Kijk, dat bedoel ik. De rijders zijn allemaal nog aan het leren.
Over een race of 6 hebben ze het allemaal onder controle.
Gaan we dan wel kijken hoe ze er dan mee om gaan.
Ik ben niet heel negatief. Als de FOM ook nog wat aanpast dan komen we een heel eind verwacht. ik.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-04 16:15
Wat betreft MCL is het natuurlijk wat hypocriet. Afgelopen jaren zijn ze meermaals “soepel” met de regels omgegaan en daardoor hún leverancier kunnen verslaan. Als ik MB was zou ik een concurrent daarna ook niet sparen en met gelijke munt terugbetalen.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-04 19:19

[ Voor 72% gewijzigd door d-vine op 09-03-2026 21:54 ]

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-04 19:24
Het zou me ook niets verbazen als Merc toch ook wel geschrokken is van de voorsprong en heel dik aan het sandbaggen is om de FIA minder munitie te geven daadwerkelijk in te grijpen.

Ging ook zo in 2014, toen de Mercedessen vanaf de start aan de horizon verdwenen en gingen sandbaggen.
Mag hopen dat de FIA dit keer wel ingrijpt. Zelfs Hamilton vind het bizar nu.

• RobertMe
Is die vleugel potentieel niet vaak tricky? De FIA heeft was nu al een flipperkast v.w..b de SM tussen wat was het T8 en T9(?) omdat er allemaal die flauwe bochten in zitten en teams/coureurs het "gevaarlijk" vonden doordat ze er meer deden glijden (waarna de FIA SM daar heeft weggehaald, en de teams toen weer klaagden, en het is terug gekomen). En met DRS / "normale" SM heb je dan minder DF, terwijl die vleugel van Ferrari juist lift geeft, aka "omgekeerde 'DF"", oftewel "nog minder grip en meer glijden". Die vleugel lijkt mij dus alleen toe te passen bij circuits waarbij elke SM-zone (zo goed als) recht is en zeker niet met een bocht zoals in Australië er in. Tenzij ze er gradaties in verzinnen waardoor ze hem wel zeg maar 90 graden kunnen openen i.p.v. "de volledige" 180 graden, per SM-zone.

• RobertMe
LZ86 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:56:
Zelfs Hamilton vind het bizar nu.
Ik denk (/mening) dat voor Hamilton wel het credo op gaat dat gisteren over Verstappen werd geschreven. Toen Hamilton won vond die het allemaal schitterend, nu die aan de andere kant staat... is het ineens allemaal bizar ("en moet het verboden worden").

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/kv1ct82e41og1.jpeg

• alexbl69
Ondertussen worden kritische geluiden onder officiële F1 content en masse verwijderd...

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik heb het even laten bezinken, maar deze generatie is voor mij nu de "Mario" generatie. Ik heb twijfels of dit leuk wordt om te bekijken. Ik heb de race terug gekeken, en denk ik de helft doorgeskipt omdat het nauwelijks racen was, maar meer een soort entertainmentshow. En daar kijk ik al 30 jaar niet meer naar.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-04 19:24
RobertMe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:03:
[...]

Ik denk (/mening) dat voor Hamilton wel het credo op gaat dat gisteren over Verstappen werd geschreven. Toen Hamilton won vond die het allemaal schitterend, nu die aan de andere kant staat... is het ineens allemaal bizar ("en moet het verboden worden").
Ja ofc, zo is ie wel.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat hij nu aan den lijve ondervindt wat alle andere teams van 2014 tot 2021 meemaakten. Neem aan dat de FIA (valse hoop wellicht, maar de geruchten zijn inmiddels hardnekkig dat ze al snel in gaan grijpen( een hegemonie van 7 jaar niet opnieuw ziet zitten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:00
LZ86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Ja ofc, zo is ie wel.

Maar neemt natuurlijk niet weg dat hij nu aan den lijve ondervindt wat alle andere teams van 2014 tot 2021 meemaakten. Neem aan dat de FIA (valse hoop wellicht, maar de geruchten zijn inmiddels hardnekkig dat ze al snel in gaan grijpen( een hegemonie van 7 jaar niet opnieuw ziet zitten.
Alles voor de show ;)

Ik denk dat de sport ondergeschikt is geworden aan de show en ben bang dat MotoGP hetzelfde lot beschoren zal zijn nu die ook overgenomen is door Liberty Media.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Joris748 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Alles voor de show ;)

Ik denk dat de sport ondergeschikt is geworden aan de show en ben bang dat MotoGP hetzelfde lot beschoren zal zijn nu die ook overgenomen is door Liberty Media.
Sport is niet ondergeschikt geworden aan de show, maar aan het geld. Elk jaar zal er meer verdiend moeten worden en dit zal nooit ophouden tot het implodeert. Formule 1 gaan nooit meer worden wat het was. De gemiddelde kijker (na Drive to Survive gezien te hebben) smult hiervan.

Je ziet het ook bij voetbal. Waar je vroeger over het hekkie klom om je favoriete team te zien spelen betaal je nu €30-80 per wedstrijd, kost een shirtje €90, eet je een laffe hotdog voor €6 en moet je een TV-aanbieder (€15) + sportpakket (€18) hebben om alles te kunnen volgen.

Het is de verkuttificatie van sport. Massaal stemmen met de portemonnee is het enige wat helpt. Maar voor elke trouwe fan die opzegt, zijn er twee nieuwe DTS kijkers die lid worden.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-04 15:36
Norris zei dat als Max het niks vond, dat hij dan maar moest stoppen. En wat zei hij na de race? Dat Max gelijk heeft. Ach ja. Misschien dat het na een paar races gaat verbeteren, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik denk dat het weer een 2014/2021 seizoen wordt. Ik ben iig geen fan van deze veredelde Formule E. En ik ben niet de enige :)

[ Voor 4% gewijzigd door desalniettemin op 10-03-2026 08:42 ]

• alexbl69
LZ86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Ja ofc, zo is ie wel.

@dawg gaf het vorige week al terecht aan... de commerciële belangen van de huidige F1 - waar de show de boventoon voert - zijn dusdanig dat een dominant team zo snel mogelijk van haar voorsprong moet worden ontdaan. Het gaat om de show en de zogenaamde competitie, hoe kunstmatig die ook is. Dus reken er maar op dat men er alles aan zal doen om het veld zo snel mogelijk bij elkaar te krijgen.

• alexbl69
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:36:
[...]
Massaal stemmen met de portemonnee is het enige wat helpt. Maar voor elke trouwe fan die opzegt, zijn er twee nieuwe DTS kijkers die lid worden.
Vervelende is dat ik F1TV heel veel gebruik, maar dan met name om races uit het verleden te bekijken. En dat wil ik mezelf nog niet ontzeggen :). Maar kan m'n abonnement wel downgraden.

• RobertMe
desalniettemin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:41:
Norris zei dat als Max het niks vond, dat hij dan maar moest stoppen. En wat zei hij na de race? Dat Max gelijk heeft.
Dat zei die al een of twee dagen later, tijdens de testdagen nog.

Vervolgens zei die afgelopen zaterdag dat ze van de beste generatie auto's naar de slechtste generatie auto's zijn gegaan.

• Alex_79
desalniettemin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:41:
Norris zei dat als Max het niks vond, dat hij dan maar moest stoppen. En wat zei hij na de race? Dat Max gelijk heeft. Ach ja. Misschien dat het na een paar races gaat verbeteren, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik denk dat het weer een 2014/2021 seizoen wordt. Ik ben iig geen fan van deze veredelde Formule E. En ik ben niet de enige :)
Tja, toen dacht hij nog dat Mclaren er goed bij zat voorin, nu is dat enthousiasme blijkbaar wat gezakt.

En inderdaad, dit is heel veel, maar het is geen F1. Eerder een mix van WEC, FE, WRC en World Series met een F1 uiterlijk.

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Chocoball schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:44:
Hoe ernstig is het Honda probleem in de vertaling en samenvatting.
  • Zoals verwacht haalde Aston Martin in Australië de eindstreep niet. Wel werden er ronden gereden om de wagen beter te leren kennen maar het hoofdprobleem is nog niet opgelost.
  • Niemand zou hebben verwacht dat een team wat op papier als favoriet gold nu achteraan het veld staat. Verwacht werd dat het team met de modernste Formule 1 fabriek, met een sterrenteam op de technische afdeling Honda als motorpartner Aramco als pionier in e-fuels en met de oude meester Alonso een sprong naar de top zou maken.
  • Adrian Newey heeft dan wel een wagen met veel nieuwe ideeën afgeleverd maar de AMR26 was niet op tijd klaar voor de shake down in Barcelona. Met 393 testronden in Barcelona en Bahrein bij elkaar stond Aston Martin helemaal onderaan de lijst met testkilometers. In Melbourne stonden Alonso en Stroll vooral in de garage.
  • Een mysterieus probleem, want boven een bepaald motortoerental ontstaan trillingen in de aandrijflijn die van alles vernielen. Zo ontstaan er lekkages in het koelsysteem van de accu die de energieopslag sloopt. Ook loopt de accu vol met water, wat weer brandgevaar oplevert. Bij het minste of geringste vermoeden van een probleem laat Honda de wagens stoppen.
  • Aston Martin reisde met slechts 4 accu's naar Melbourne. Twee daarvan moesten na de eerste vrije training worden verwijderd vanwege communicatieproblemen met de besturingseenheden. Het is nog onzeker of ze het hebben overleefd. Het team ging uiterst voorzichtig om met de overgebleven 2 accu's die nog de grand prix van China moeten zien te overleven.
  • Volgens Newey is de bron van de trillingen de interactie tussen de verbrandingsmotor en de MGU-K. Anderen geven alleen de verbrandingsmotor en het nieuwe inlaatsysteem de schuld. Ze beweren ook dat de Honda-motor een ernstig motorvermogenstekort heeft. Aangezien de elektromotor dit seizoen 3 keer zoveel vermogen moet leveren is deze op verzoek van de chassisontwerpers verplaatst. In plaats van aan de zijkant zit deze nu aan de voorkant van de motor en direct naast de accu. De accu is hoger maar smaller, waardoor er aan de achterkant ruimte wordt bespaard. Ook nieuw is dat de MGU-K nu aan het chassis is bevestigd in plaats van aan de motor.
  • Het motorvermogenstekort van de Honda V6-turbomotor is dubbel nadelig voor Aston Martin. Het zorgt ook voor een verlies aan elektrisch vermogen, omdat de accu sneller wordt leeg getrokken en daardoor eerder overschakelt naar de laadmodus. De trillingen worden ook doorgegeven aan andere componenten. Zo vertoont de versnellingsbak onvoorspelbaar gedrag door onjuiste toerentallen. Tijdens de testdagen in Bahrein belandden beide coureurs regelmatig in de uitloopzones omdat het terugschakelen met een vertraging gebeurde. Ook zou het stuur zo hevig trillen dat de coureurs na een paar ronden hun handen niet meer voelen.
  • Afgelopen november tijdens een bezoek aan Honda in Japan kwam Newey erachter dat slechts 30 procent van de ingenieurs die de motor helpen ontwikkelen van het team zijn waarmee waarmee Red Bull overwinningen behaalde. Honda besloot eerder zich eind 2021 uit de Formule 1 terug te trekken, een besluit dat ze een jaar later terugdraaiden. In de tussentijd werden veel ingenieurs overgeplaatst naar andere projecten. Alleen zou deze leegloop werkelijk kunnen leiden tot zo'n ernstige fout in een motor?
  • Aston Martin laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan ​​wie de schuldige is en Honda ondergaat deze vernedering met een stilzwijgende smeekbede om hulp door aan te geven dat ze samen een team vormen en het probleem samen gaan aanpakken.
  • Honda had 5 geïmproviseerde oplossingen meegenomen naar Melbourne om de aandrijflijn aanzienlijk te ontkoppelen van de rest van de wagen. Het dempingsmateriaal zorgt er alleen voor dat de wagen nog eens 5 kg zwaarder wordt terwijl het al last heeft van overgewicht. Die maatregelen moesten de trillingen voldoende verminderen zodat er tenminste gereden kon worden. Van de 5 oplossingen bleken er 3 niet te werken, 2 werkten wel maar alleen met een volle tank omdat de brandstof als demper werkt. De testbanken van Honda en Aston Martin konden het probleem onvoldoende simuleren. Anders was er veel eerder alarm geslagen.
  • Ondanks een veelbelovende start van de race waarin Alonso meteen opklom naar de 10e plek ging het snel minder. Alonso en Stroll brachten na een paar ronden op het circuit een aanzienlijke tijd door in de garage, voordat ze weer terug de baan op gingen.Toen duidelijk werd dat er geen kans was op punten probeerde het team zoveel mogelijk te leren en stopte telkens om onderdelen te sparen. Voor Newey waren de 30 rondes op zaterdag en de 64 op zondag al een succes.
  • Newey bood zijn excuses aan Alonso aan, die hij nog steeds beschouwt als een van de grootste autocoureurs aller tijden. Hij zei dat het hartverscheurend was om Alonso in deze situatie te zien. Iedereen zag de nieuwe reglementen als een grote kans, en nu zijn die verwachtingen de grond in geboord door een probleem dat bijna onoplosbaar lijkt. Terwijl Honda geen antwoord geeft op de situatie zei Newey: "Ik voel me machteloos.".
https://www.auto-motor-un...in-honda-probleme-schuld/
Klinkt ook alsof AM de japanse cultuur niet goed gemanaged heeft.
In dat licht geeft dit wel een inzicht in waar het de laatste keren fout en goed gegaan is met Honda F1 van 2014-2025: YouTube: Powering dreams?: Honda F1 Power Unit Development 2014-2025

Sys Specs

• schumi2004
Danfoss schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:08:
[...]

In dat licht geeft dit wel een inzicht in waar het de laatste keren fout en goed gegaan is met Honda F1 van 2014-2025: YouTube: Powering dreams?: Honda F1 Power Unit Development 2014-2025
Blijft toch bijzonder.
Het is niet alsof Newey voor het eerst met Japanners werkt wel?

• JB

JB

Cédric roelt!

schumi2004 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Blijft toch bijzonder.
Die kwam toch pas veel later in beeld?

Mijn boefje is liev!

• schumi2004
JB schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Die kwam toch pas veel later in beeld?
Maart 2025 en november 2025 is nogal een flink gat, had hij wel iets eerder actie op kunnen ondernemen.

[ Voor 0% gewijzigd door schumi2004 op 10-03-2026 09:19 . Reden: typo ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

schumi2004 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Maart 2025 en november 2025 is nogal een flink gat, had hij wel iets eerder actie op kunnen ondernemen.
Nu wil het bij Japanners weleens zo zijn dat ze niet zo snel toegeven wat de daadwerkelijke situatie is.

Maar dan nog is dit wel bizar hoor.

Ze hadden in principe ook gewoon bij Red Bull moeten blijven een paar jaar terug.

• RobertMe
Bottas heeft na de testdagen in Bahrein nog in de simulator gezeten, en merkte vervolgens den "afwijking" in het stuur:
https://dubz.co/c/ea4e5f
spoiler:
5mm verschil in de positie.
Geeft maar weer aan waarom ze geen rookies gekozen hebben.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29

Vuvuzela

My spire is forming

RobertMe schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:01:
[...]Tenzij ze er gradaties in verzinnen waardoor ze hem wel zeg maar 90 graden kunnen openen i.p.v. "de volledige" 180 graden, per SM-zone.[/small]
vziw mag dit niet. 2 posities open en dicht en de overgang mag max 0.4 sec duren. (dus langzaam sluiten om iets van een airbrake effect te creëren kan ook niet.

I served in a company of heroes.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 16:58
McLaren moet eigenlijk niet veel klagen. Ze moesten gewoon hun huiswerk beter maken. Het is misschien niet helemaal correct maar voor mij heeft Mercedes gewoon veel meer hun kennis gebruikt uit de Formule E. Daar draait het enkel maar over harvesten en afleveren van electriciteit. Dat in combinatie met een goede simulator kan alles al piekfijn afgesteld worden nog voor er een meter gereden is.
Danfoss schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Waarom zou Aston Martin een japanse cultuur moeten managen? Tegen een bepaalde datum moet er een motor klaar zijn. En het is niet zo dat Honda geen basis had. Er is enorm veel veranderd maar ze hebben toch al jaren ervaring. En zelfs ingenieurs die overgeplaatst zijn naar andere projecten, zou geen probleem mogen zijn.

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kenhas schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:12:
[...]
Waarom zou Aston Martin een japanse cultuur moeten managen?
Omdat dit het gevolg kan zijn als je dat niet doet.
Net zoals met McL te zien was in 2015.

Als je iets vraagt is het antwoord altijd 'Yes' terwijl het eigenlijk in de achtergrond een 'No' is.
Tegen een bepaalde datum moet er een motor klaar zijn.
De motor is ook klaar en ze kunnen 'rondjes' ermee rijden, dus geen enkel probleem ;)
En het is niet zo dat Honda geen basis had.
Die hadden ze inderdaad alleen die kennis is in de jaren weg gelopen.
Er is enorm veel veranderd maar ze hebben toch al jaren ervaring. En zelfs ingenieurs die overgeplaatst zijn naar andere projecten, zou geen probleem mogen zijn.
Maar die engineers hebben ook een eigen wil, en vinden hun huidige project blijkbaar leuker :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2026 10:19 ]

PSN

• Bundin
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Sport is niet ondergeschikt geworden aan de show, maar aan het geld. Elk jaar zal er meer verdiend moeten worden en dit zal nooit ophouden tot het implodeert. Formule 1 gaan nooit meer worden wat het was. De gemiddelde kijker (na Drive to Survive gezien te hebben) smult hiervan.

Je ziet het ook bij voetbal. Waar je vroeger over het hekkie klom om je favoriete team te zien spelen betaal je nu €30-80 per wedstrijd, kost een shirtje €90, eet je een laffe hotdog voor €6 en moet je een TV-aanbieder (€15) + sportpakket (€18) hebben om alles te kunnen volgen.

Het is de verkuttificatie van sport. Massaal stemmen met de portemonnee is het enige wat helpt. Maar voor elke trouwe fan die opzegt, zijn er twee nieuwe DTS kijkers die lid worden.
Eens, al denk ik dat de weerstand bij F1 groter is dan bij andere sporten omdat veranderingen de essentie van de sport sneller raken. Niet alleen een deel van de fans geeft pushback, ook de teams/drivers doen dat. Dat zie je amper bij voetbal, alleen aangaande overvolle kalenders. De vraag is echter: kunnen teams een vuist maken of is het 'u heeft getekend, dus leveren aub'. Dat laatste vermoed ik wel namelijk. De investeringen zijn gemaakt, dus er moet gecashed worden. Dan maar meespelen zonder te veel te klagen.

Voor een hoop F1 fans is het een relatief nieuwe sport om te volgen. Het is dan makkelijker om uit de markt geprijsd te worden. Als je al 10 jaar een seizoenskaart van je kluppie hebt en met dezelfde mensen in het stadion bent, is het nogal een stap om die niet nog eens te kopen voor het volgende seizoen, al is het fors duurder geworden. Als je 4 jaar fan bent door DTS is het makkelijker weglopen als de prijzen blijven stijgen. De concurrentie zit 'm dan in andere dagjes uit (pretpark, etc) en andere streamingdiensten. Maar Nederland is toch niet relevant. De rechten zijn weer voor een tijdje verkocht aan Viaplay dus als iedereen afhaakt is dat hun probleem. En die paar NL F1TV abonnees zijn een druppel op een gloeiende plaat. Zandvoort gaat eruit want de overheid wil niet meebetalen, Max stapt wel een keer op, dan is de gekte voorbij. Misschien dat dan de NL televisierechten wat minder waard worden en de prijs ietsje daalt, maar daar zou ik alsnog niet op rekenen.

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04 17:29
alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:42:
[...]

@dawg gaf het vorige week al terecht aan... de commerciële belangen van de huidige F1 - waar de show de boventoon voert - zijn dusdanig dat een dominant team zo snel mogelijk van haar voorsprong moet worden ontdaan. Het gaat om de show en de zogenaamde competitie, hoe kunstmatig die ook is. Dus reken er maar op dat men er alles aan zal doen om het veld zo snel mogelijk bij elkaar te krijgen.
Ik weet niet of dat nu zoveel erger is dan vroeger. In 1994 werd actieve vering ook verboden omdat Williams te dominant was. Toen Ferrari en Schumacher dominant waren, werden er ook constant regelwijzigingen doorgevoerd in de hoop dat het competitiever werd. De mass damper van Renault werd ook verboden in de tijd van Alonso. Volgens mij is het proberen van dominantie beëindigen van alle tijden. Ook in de 90's en 00's had men al door dat het niet goed is voor de kijkcijfers als 1 team dominant is en al 5 races voor het einde (of nog eerder) wk werd.

Ik ben zelf nog neutraal in het geheel momenteel. DRS was ook kunstmatig en er zijn tal van regelveranderingen geweest die ik niks vond door de jaren heen. De groefbanden en smallere auto's die in 1998 kwamen, De auto's in 2009 met die enorme voorvleugels en kleine achtervleugels, DRS om een paar voorbeelden te noemen. En toch passen we ons elke keer weer aan. Maar F1 heeft genoeg veranderingen gehad waar fans het niet mee eens waren. En toch blijven mensen kijken. En er is nu al sprake van dat na 3 races aanpassingen gedaan kunnen worden. Dus F1 ziet zelf mogelijk ook in dat er iets moet gebeuren.

EDIT: denk dat het doel van F1 vooral is om de competitie terug te brengen en dat auto's daadwerkelijk kunnen racen. Het is nu al jaren telkens een probleem dat auto's elkaar amper kunnen volgen/inhalen. F1 is zoekende naar een formule die werkt om dat voor elkaar te krijgen. Misschien is de nu ingeslagen weg niet de juiste. We gaan het zien. Maar de formules van voorgaande jaren werkten ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomcatter_31 op 10-03-2026 12:58 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Bundin als Max eruit stapt zakt heel de boel in elkaar, want dan rijden er enkel nog brave kleurloze knullen rond waar geen verhaal rondom te vertellen valt.

It’s the economy, stupid!

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Bundin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Maar Nederland is toch niet relevant. De rechten zijn weer voor een tijdje verkocht aan Viaplay dus als iedereen afhaakt is dat hun probleem. En die paar NL F1TV abonnees zijn een druppel op een gloeiende plaat. Zandvoort gaat eruit want de overheid wil niet meebetalen, Max stapt wel een keer op, dan is de gekte voorbij. Misschien dat dan de NL televisierechten wat minder waard worden en de prijs ietsje daalt, maar daar zou ik alsnog niet op rekenen.
In Nederland wel ja. Maar ik gok dat Liberty vooral groei potentie ziet in upcoming markets zoals de VS en China.

Om heel eerlijk te zijn: ik kijk soms uit naar de dag dat Verstappen stopt. Dan zijn we van al die Max-fans af en blijven de F1-fans hangen. Wel jammer dat Verstappen dan niet meer meerijdt.

• Bundin
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:28:
[...]

In Nederland wel ja. Maar ik gok dat Liberty vooral groei potentie ziet in upcoming markets zoals de VS en China.

Om heel eerlijk te zijn: ik kijk soms uit naar de dag dat Verstappen stopt. Dan zijn we van al die Max-fans af en blijven de F1-fans hangen. Wel jammer dat Verstappen dan niet meer meerijdt.
Ach, alle Nederlandse fans dragen wel bij aan het feestje rond Zandvoort en ik gun iedereen een leuke dag uit. De hoeveelheid oranje rook was wel even een issue, maar verder.. mijn leven wordt er niet anders van. Ieder z'n ding, veel plezier gewenst :)

Ik erger me sneller aan 'ik gun X niks want ik mag 'm niet' posts. Prima, maar draagt niets bij aan enige discussie want het is niet meer dan een mening over iemand die je nog nooit in het echt gezien hebt. Maar wel in de verdediging als hun idool door iemand anders net zo ongefundeerd stom wordt gevonden. Of aan steeds herhalende "F1 is kapot, ik hou ermee op" posts na 1 race van een nieuw reglement, zonder ruimte voor nuance. Of aan "Wat een sukkel is X, hij zei dat <herhaalt clickbait verhaal dat met 10 seconden googlen onjuist of overdreven blijkt>".

En daar zitten ook "echte F1 fans" tussen (whatever that may be...) Maar zelfs dan, hier en daar een TR en doorscrollen maar :)

En ja: europa is niet langer de doelgroep, de groei moet van elders komen. En dat zijn naast fans in 'nieuwe' afzetgebieden vooral staatshoofden/regerinsleiders en andere figuren die F1 sponsoren in ruil voor goede pers.

[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 10-03-2026 12:43 ]

• Waah
  • Laatst online: 01:24
Kenhas schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:12:
McLaren moet eigenlijk niet veel klagen. Ze moesten gewoon hun huiswerk beter maken. Het is misschien niet helemaal correct maar voor mij heeft Mercedes gewoon veel meer hun kennis gebruikt uit de Formule E. Daar draait het enkel maar over harvesten en afleveren van electriciteit. Dat in combinatie met een goede simulator kan alles al piekfijn afgesteld worden nog voor er een meter gereden is.
Nee. Mercedes heeft de info uit het testen van de motor in de fabriek gebruikt om de juiste mappings te maken. Op basis van de data die men heeft over de motor bij productie en testen. Die kunnen dus ook een goede simulator maken op basis van die gegevens.

Die data heeft McLaren niet en ze hadden ook niet de productie-motor tot deze race. Succes met het maken van een simulator zonder de baseline gegevens.

En dit zal Merc kunnen blijven doen, bij elke motor update. Gedurende de ontwikkeling zal het team overal van op de hoogte zijn. Maar McLaren niet. Waardoor het eigenlijk een onoverkomelijk gat is voor de teams die geen eigen motor bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 10-03-2026 13:18 ]

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 14:32
wowly schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:53:
Ik heb het even laten bezinken, maar deze generatie is voor mij nu de "Mario" generatie.
Toch die races in het M-O maar door laten gaan
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/aM6IavW3am0/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCO-8uvGC_mNA71omPkhZPZ5mVdjg

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04 14:34

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Je weet dat de FIA het verziekt heeft als het zelfs bij Lubach besproken wordt.

YouTube: Is Formule 1 nu een anti-sport? | LUBACH

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• JB

JB

Cédric roelt!

Mad-Matt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:47:
Je weet dat de FIA het verziekt heeft als het zelfs bij Lubach besproken wordt.

YouTube: Is Formule 1 nu een anti-sport? | LUBACH
Als je censuur gaat toepassen op social media, ben je af. Ik hoop dat hier hard tegen opgetreden wordt, maar goed, wie heeft er iets in de pap te brokken :?

Mijn boefje is liev!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

JB schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:49:
[...]

Als je censuur gaat toepassen op social media, ben je af. Ik hoop dat hier hard tegen opgetreden wordt, maar goed, wie heeft er iets in de pap te brokken :?
Ja, ik heb het filmpje gekeken van Matt en Tommie op YT, niet best, heel, heel slecht.
Maar Domenicali heeft dit weekend ook al kritiek geuit op Hamilton en Verstappen dat ze openlijk kritiek leveren, dat zou achter gesloten deuren moeten.

Ecclestone was ook een eigenwijze arrogante drol, maar die wist wel hoe hij de sport moest uitvoeren, ik heb niet het idee dat het nu goed gaat. Ik wacht dit seizoen af, maar grote kans dat ik af ga haken.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Alex_79
schumi2004 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Blijft toch bijzonder.
ik vraag me af of dit niet eerder Stroll aangerekend kan worden. die heeft de motoren deel gesloten en die is er blind vanuit gegaan dat omdat Red Bull zo goed bezig was Honda automatisch voor hem ook een goed idee zou zijn. voor wat betreft de 2025 regels had hij daarin ook wel gelijk gehad, maar ook Honda moest opnieuw beginnen. en omdat er mensen over zijn gelopen naar Red Bull Power trains en binnen het bedrijf zelf naar andere afdelingen zijn geswitcht is er geen voorsprong meer. daar is stroll helemaal niet achter gekomen en newey is ermee geconfronteerd. 2014 all over again.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-03 14:32
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ja, ik heb het filmpje gekeken van Matt en Tommie op YT, niet best, heel, heel slecht.
Ik zit nu te luisteren naar Peter Windsor die hier eerder ook al is aangehaald. Die is ook vernietigend, en terecht imo.

De vraag is nu: wat gaat er gebeuren? Gaan ze zich inderdaad in allerlei vreemde bochten wringen, zoals censureren, en de (oude) fans wegjagen ten koste van het Drive to Survive publiek, of gaan ze zaken aanpassen?
Gezien de gigantische investeringen die gedaan zijn zie ik dat laatste niet snel gebeuren maar ik laat me graag verrassen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het stuivertje wisselen aan kop tijdens Melbourne enigszins vermakelijk vond maar je weet dat het gekunsteld is.
Goed, we zijn 1 race onderweg dus ik geef het dit seizoen de kans maar best kans dat dit (voorlopig) het laatste jaar is dat ik de F1 volg.

Gelukkig kunnen we in mei genieten van Max tijdens de 24h van de Nürburgring :*)

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Alex_79 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:00:
[...]

ik vraag me af of dit niet eerder Stroll aangerekend kan worden. die heeft de motoren deel gesloten en die is er blind vanuit gegaan dat omdat Red Bull zo goed bezig was Honda automatisch voor hem ook een goed idee zou zijn. voor wat betreft de 2025 regels had hij daarin ook wel gelijk gehad, maar ook Honda moest opnieuw beginnen. en omdat er mensen over zijn gelopen naar Red Bull Power trains en binnen het bedrijf zelf naar andere afdelingen zijn geswitcht is er geen voorsprong meer. daar is stroll helemaal niet achter gekomen en newey is ermee geconfronteerd. 2014 all over again.
ik zou ook verwacht hebben dat Andy Cowell, de man achter de merc motoren van 2014, hier meer bij betrokken zou zijn. Waarom haal je die anders binnen als AM.

Sys Specs

• alexbl69
Mad-Matt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Maar Domenicali heeft dit weekend ook al kritiek geuit op Hamilton en Verstappen dat ze openlijk kritiek leveren, dat zou achter gesloten deuren moeten.
Meen dat Verstappen ook heeft gezegd dat hij zijn kritiek al in een heel vroeg stadium intern (in het F1 wereldje) geuit heeft. Daar is overduidelijk niets mee gedaan waardoor hij zich nu vrij voelt om het aan de grote klok te hangen.

Leuke is dat ze hem nergens mee kunnen dreigen. "Kop houden of we gooien je er uit"? Denk dat hij er om zal lachen.

Net overigens als de kritiek dat spectaculaire inhaalmanoeuvres niet meer mogelijk zouden zijn. Windsor had gehoord dat dit al in een vroeg stadium is aangekaart, maar dat men het als niet relevant aan de kant heeft geschoven.

Tja.

• alexbl69
JEightyFive schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:04:
[...]
De vraag is nu: wat gaat er gebeuren? Gaan ze zich inderdaad in allerlei vreemde bochten wringen, zoals censureren, en de (oude) fans wegjagen ten koste van het Drive to Survive publiek, of gaan ze zaken aanpassen?
Gezien de gigantische investeringen die gedaan zijn zie ik dat laatste niet snel gebeuren maar ik laat me graag verrassen.
Probleem met dat nieuwe publiek is dat deze bij de volgende hype weer net zo snel vertrokken zijn, terwijl de 'oude' fans de sport veel trouwer zijn.

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Probleem met dat nieuwe publiek is dat deze bij de volgende hype weer net zo snel vertrokken zijn, terwijl de 'oude' fans de sport veel trouwer zijn.
klopt en daar gaat het mis Liberty is zo aan het pushen voor meer fans en spektakel dat de oude trouwe fans vergeten worden.

de FIA kan nu niets meer, Audi en Ford zijn toegetreden vanwege de nieuwe regels, die hebben miljoenen geinvesteerd waardoor het niet ineens anders kan worden. Ik ben bang dat ze met kleine regelaanpassinkjes de boel proberen op te lossen. (pleisters plakken) Maar in mijn ogen is het kwaad al geschied, de komende jaren zitten we dus met deze ellende. Ik verwacht wel dat de echte spanning terug kan komen als de teams dit meer en meer onder de knie krijgen. Maar dit seizoen is voor mij (ja, heel voorbarig) nu al opgegeven.

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

JEightyFive schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:04:
[...]

Ik mag hopen dat ze het eerst 5-10 races gaan aankijken. Daarna kunnen ze de regels optimaliseren. Ik zie voor me dat ze super clipping effectiever maken, het maximaal vermogen verlagen, of het vermogen van de ICE juist verhogen.

De fundamentele architectuur (50/50 split elektrisch/verbrandingsmotor, geen MGU-H, duurzame brandstoffen, active aero) zal blijven staan denk ik. Daar hebben fabrikanten jaren en honderden miljoenen in gestoken

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:20
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Ik mag hopen dat ze het eerst 5-10 races gaan aankijken. Daarna kunnen ze de regels optimaliseren. Ik zie voor me dat ze super clipping effectiever maken, het maximaal vermogen verlagen, of het vermogen van de ICE juist verhogen.

De fundamentele architectuur (50/50 split elektrisch/verbrandingsmotor, geen MGU-H, duurzame brandstoffen, active aero) zal blijven staan denk ik. Daar hebben fabrikanten jaren en honderden miljoenen in gestoken
Voor mij lijkt het verlagen van het elektrisch vermogen het meest voor de hand: minder power van de batterij, minder het Mario-Kart mushroom-effect, je batterij loopt langzamer leeg dus hoeft ie minder te laden.

Is voor teams ook nog het makkelijkste te implementeren. Enige is dat de wagens langzamer zullen gaan, maar dat is tijdelijk. De auto's gaan doorontwikkeld worden en dat zagen we bij de vorige reglementen ook.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 17:32
[...]

Ik ben Max-fan en F1-fan (al zo'n 30 jaar) :)
Maar weet niet of ik blijf hangen, kijk het nog even aan.

• Lord_Dain
  • Laatst online: 06-04 16:46
Arjantje72 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:35:
[...]

Ik ben Max-fan en F1-fan (al zo'n 30 jaar) :)
Maar weet niet of ik blijf hangen, kijk het nog even aan.
Max-fans, prima. Ik kan er alleen niet tegen dat ze dan ook altijd in een half verlept RB shirtje met RB petje op rondlopen en dat niet alleen in een raceweekend maar 365/24/7.. Get a life zeg pfff..

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Tja gelukkig doen technerds dit niet..

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:39

Internet Janny

He does it for free

Lord_Dain schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Max-fans, prima. Ik kan er alleen niet tegen dat ze dan ook altijd in een half verlept RB shirtje met RB petje op rondlopen en dat niet alleen in een raceweekend maar 365/24/7.. Get a life zeg pfff..
Ik werk bij de overheid en in het gebouw loopt ook altijd zo'n droeftoeter rond ipv normale kleren aan te trekken.

Zero compensation

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Wat is dit voor elitair gel*l? Ik kijk al f1 sinds de jaren 80 en er zijn hoogte en dieptepunten geweest. F1 ging altijd om racen op de limiet. Het meest halen uit de techniek en race craft die boven kwam drijven. Deze principes hebben 65 jaar lang bovenaan gestaan in de F1, maar met het hybride tijdperk begon daar een einde aan te komen.
Wat we nu zien is een structureel andere Formule 1. Misschien leuk voor een nieuw soort fan, maar niet van degene houden old school autosport. Daaronder zijn ook veel coureurs, wat logisch is, want het is vaak de reden waarom ze coureurs zijn geworden.

Dat geldt voor mij dus ook, dus ik weet dat ik ook ga afhaken met deze ontwikkeling. Ongeacht welke coureur er rijdt of succesvol is. Ik weet ook wel dat dit onomkeerbaar is want het grote geld en de belangrijke autofabrikanten willen in deze richting ontwikkelen en investeren. Ik denk wel dat er langzaam een alternatieve race formule gaat komen. En ik zie bv max verstappen daar nog wel een aandeel in hebben qua initiatief.
[...]

Ja dit soort opmerkingen passen wel in dit topic: Ergernis over anderen is energie die je nooit terugkrijgt

[ Voor 20% gewijzigd door Zewatanejo op 10-03-2026 17:49 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Zewatanejo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:39:
Wat is dit voor elitair gel*l? Ik kijk al f1 sinds de jaren 80 en er zijn hoogte en dieptepunten geweest.

[...]

Wat we nu zien is een structureel andere Formule 1. Misschien leuk voor een nieuw soort fan, maar niet van degene houden vold school autosport. Daaronder zijn ook veel coureurs, wat logisch is, want het is vaak de reden waarom ze coureurs zijn geworden.
Waar lul ik elitair? Dit is precies wat ik bedoel met de Max-fan, de Drive to Survive-fan. Mensen die alleen F1 kijken zoals rijder X er in zit of alleen genieten de show.
Zewatanejo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:39:
F1 ging altijd om racen op de limiet. Het meest halen uit de techniek en race craft die boven kwam drijven. Deze principes hebben 65 jaar lang bovenaan gestaand in de F1, maar met het hybride tijdperk begon daar een einde aan te komen.
Dit is niet waar. Race craft is nooit een principe in de F1 geweest. F1 is vanuit de oprichting een puur mechanische sport. Coureurs werden uiteraard wel bewonderd om hun vermogen om inferieure auto's naar de overwinning te rijden, of om in wisselende omstandigheden het verschil te maken. De romantiek van de sport zat deels in die heldenverhalen. Maar dat was meer een bijproduct dan een ontwerpprincipe van het kampioenschap. Er waren tot 2011 (introductie DRS uit mijn hoofd) ook geen serieuze pogingen om het speelveld gelijk te trekken zodat rijdersvaardigheid meer zou tellen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-04 18:04
[...]
Altijd?
Zullen we ophouden om zo te generaliseren en te veroordelen? Laat iedere fan lekker in zijn waarde en geniet zelf op de manier die jij fijn vindt.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Oordelen over een ander hun kledingkeuze .. Get a life zeg pfff..

• alexbl69
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:52:
[...]
Dit is niet waar. Race craft is nooit een principe in de F1 geweest. F1 is vanuit de oprichting een puur mechanische sport. Coureurs werden uiteraard wel bewonderd om hun vermogen om inferieure auto's naar de overwinning te rijden, of om in wisselende omstandigheden het verschil te maken. De romantiek van de sport zat deels in die heldenverhalen. Maar dat was meer een bijproduct dan een ontwerpprincipe van het kampioenschap. Er waren tot 2011 (introductie DRS uit mijn hoofd) ook geen serieuze pogingen om het speelveld gelijk te trekken zodat rijdersvaardigheid meer zou tellen.
Ben bang dat de mogelijkheden voor een coureur om met betere skills een mindere auto wat extra's te geven met deze nieuwe reglementen een stuk minder zijn geworden. Die winst was hoofdzakelijk te halen in de bochten, en dan met name het maximaliseren van de exit speed waarvan dan het hele rechte stuk daarna geprofiteerd kon worden.

Dat hele concept is nu ten grave gedragen. De bochten moeten juist langzamer worden genomen dan qua grip mogelijk is, terwijl een eventueel hogere exitsnelheid niet doorgetrokken kan worden op het volgende rechte stuk want accuutje leeg.

F1 is een kampioenschap voor accountants geworden, niet voor coureurs.

• Toke_gt
Hier
[...]
Dan zijn we van al die Max-fans af en blijven de F1-fans hangen.
Alsof een Max-fan per definitie geen F1-fan is. Wees blij dat er door Max ook heel veel mensen F1 (weer) zijn gaan waarderen. Ik vind dat je veel oprechte fans van wie of wat dan ook tekort doet en dat is nergens voor nodig.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf ben ik f1 fan en Race fan, ik moet eerlijk bekennen dat je f1 niet voor het old school racen hoeft te kijken, dan zijn andere series veel leuker/beter. vaak omdat dicht bijelkaar rijden dan wel goed mogelijk is.
F1 is bijna de ultieme team sport waarbij 600- 1200 man, waarvan vele bij de top van hun vakgebied horen, in een paar maanden een auto volgens een regelement (formule 1) bouwen met technische hoogstandjes en waarbij 1 persoon die op zondag mag besturen. Daar is gelukkig niets anders aan. Een deel van wat we in het begin van de race zagen, wat sommige mario kart noemde, zal ook verminderen als software geoptimaiseerd wordt en men door heeft wat men het beste kan doen. Het chamignionnetje werkte aan het einde van de race ook al een heel stuk minder. Ergens vind ik het ook wel iets hebebn dat ik iets terug zie van mijn EV (het batterij icoontje) of het op deze manier in gevuld had moeten worden weet ik niet, Al met al had ik het veel erger verwacht. ik vindt het bijvoorbeeld geweldig dat ferrari zo enorm anders start door de turbo keuze. dat is echt oldschool f1 Al met al ben ik zeker niet alleen positief, maar ik ga de volgende gewoon weer kijken. :Y

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:26:
[...]

Oordelen over een ander hun kledingkeuze .. Get a life zeg pfff..
Want oordelen over een ander zn mening is zoveel beter?

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Toke_gt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:36:
[...]

Hier

[...]

Alsof een Max-fan per definitie geen F1-fan is. Wees blij dat er door Max ook heel veel mensen F1 (weer) zijn gaan waarderen. Ik vind dat je veel oprechte fans van wie of wat dan ook tekort doet en dat is nergens voor nodig.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Je vult het voor jezelf in.

Ik heb het over Max-fans die geen F1 keken voordat Verstappen actief was en/of Max-fans die stoppen met kijken als Verstappen weer gestopt is.

• Bundin
  • Niet online
[...]

Ja precies! Net als mensen op van die half afgetrapte sneakers/gympen/sportschoenen terwijl ze helemaal niet aan het sporten zijn. Lopen ze gewoon mee op straat. Zou niet moeten mogen :+
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet? Je vult het voor jezelf in.

Ik heb het over Max-fans die geen F1 keken voordat Verstappen actief was en/of Max-fans die stoppen met kijken als Verstappen weer gestopt is.
En dat is een probleem want....? Ik ben fan van Femke Bol, verder kijk ik totaal niet naar hardrennende mensen. Vind ik toch leuk, beinvloedt volgens mij het leven van "echte" atletiek-fans niet... Hoe wordt jouw leven dusdanig anders van andere fans, dat je hoopt dat ze opdonderen? Klinkt als gatekeeping, of zoals hierboven gezegd: elitair.

[ Voor 43% gewijzigd door Bundin op 10-03-2026 19:30 ]

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 19:21
Offtopic

Laten we de hele discussie over het begrip van FAN vanaf deze post maar stoppen.
De mens heeft nu eenmaal verschillende inzichten en soms moeten we eens extra nadenken voordat we op de [Plaat reactie] knop drukken. Iedereen mag zijn mening uiten, maar het actie-reactie-actie gedrag moet wel iets toevoegen i.p.v. verder van het onderwerp (F1 topic in dit geval) afdrijven...

On topic maar weer :)

• Toke_gt
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb het over Max-fans die geen F1 keken voordat Verstappen actief was
En dat is wat ik bedoel. Hoezo is iemand die door Max is gaan kijken anders F1-fan dan iemand die 35 jaar geleden door Senna is gaan kijken? Hier twee jongvolwassenen die door Max absoluut fan zijn geworden van F1 en F2/F3. Daarvoor keken ze niet, want te jong en/of meer interesse in eigen sport. Oudste ging kijken want had bewondering voor een 17-jarige die naar de F1 mocht terwijl hij zelf net twee rijlesjes had gehad. Kreeg ook bewondering voor anderen, jongste sloot aan en weet alles maar dan ook echt alles van de F2 en F3 van de afgelopen jaren. Zijn we niet allemaal ooit begonnen met kijken door Senna, Schumacher, Hamilton, Alonso, noem het maar?
Dat veroordelen en vooral je eigen beweegredenen boven die van anderen stellen vind ik elitair.

Daarom vind ik dat je andere fans gewoon in hun waarde moet laten. En verder ben ik het eens met @MrSparkels : laten we weer wat meer on topic gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 10-03-2026 19:49 ]

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Bundin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:24:
[...]

En dat is een probleem want....? Ik ben fan van Femke Bol, verder kijk ik totaal niet naar hardrennende mensen. Vind ik toch leuk, beinvloedt volgens mij het leven van "echte" atletiek-fans niet... Hoe wordt jouw leven dusdanig anders van andere fans, dat je hoopt dat ze opdonderen? Klinkt als gatekeeping, of zoals hierboven gezegd: elitair.
Een voorbeeld: €142/jaar voor een abonnement. Ander voorbeeld: de rage/clickbait knip en plak sites die er sinds Max Verstappen zijn. Nog een voorbeeld: de polarisatie op social media.

Ik kan echt niet wachten tot dat voorbij is.

Maar laten we inderdaad weer on topic gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Mog op 10-03-2026 20:19 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-04 16:15
Er is geen way out. Dit seizoen krijgen ze het motor vermogen niet omhoog dus je kan niet de verhouding veranderen. Ook kan er niet extra harvesting toegevoegd worden want dat helpt helemaal niet. Een volle batterij aan het begin van het rechte stuk blijft een volle batterij die na een recht stuk leeg is. Hooguit deployment aftoppen maar dan ben je juist de “spectaculaire acceleratie” kwijt.

Ik mis nog 1 ding. Toto die op een teambaas meeting schreeuwt (met een grote smile op zn gezicht): “Change your f*ck*ng car!”
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken