• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:36
Lynx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:54:
.....

Ik mis nog 1 ding. Toto die op een teambaas meeting schreeuwt (met een grote smile op zn gezicht): “Change your f*ck*ng car!”
Volgens mij heeft hij dat al wel geroepen, als ik het me goed kan herinneren.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de raketmotor als de nieuwe meetmethode wordt ingevoerd en blijkt dat ze niet aan de eis voldoen.

Kunnen ze een wijziging aanbrengen en het mogelijke voordeel wat ze hebben dan ongedaan maken....

Konden we maar over iemands schouder meekijken...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lynx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:54:
Er is geen way out. Dit seizoen krijgen ze het motor vermogen niet omhoog dus je kan niet de verhouding veranderen. Ook kan er niet extra harvesting toegevoegd worden want dat helpt helemaal niet. Een volle batterij aan het begin van het rechte stuk blijft een volle batterij die na een recht stuk leeg is. Hooguit deployment aftoppen maar dan ben je juist de “spectaculaire acceleratie” kwijt.

Ik mis nog 1 ding. Toto die op een teambaas meeting schreeuwt (met een grote smile op zn gezicht): “Change your f*ck*ng car!”
Dat kan wel... Door het electrische vermogen terug te schroeven... En daar lijkt het volgens de geruchten ook op neer te gaan komen.

Zou je zelfs per circuit kunnen wijzigen.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Een voorbeeld: €142/jaar voor een abonnement. Ander voorbeeld: de rage/clickbait knip en plak sites die er sinds Max Verstappen zijn. Nog een voorbeeld: de polarisatie op social media.

Ik kan echt niet wachten tot dat voorbij is.

Maar laten we inderdaad weer on topic gaan.
Daar heb je zeker een punt mee... waar het misgaat is dat generaliseren naar mensen die sinds Max pas zijn gaan kijken...
Ik reken mezelf daar ook bij, hoewel ik vroeger op TV wel een beetje F1 gezien heb (jaren 90). Ik ben pas weer serieus F1 gaan kijken omdat er reclame langs kwam dat F1 nu met Max te zien was bij Ziggo sport en ik dacht 'oh ja, dat was eigenlijk best leuk, laat ik dat weer eens proberen'... en sindsdien vrijwel geen race meer gemist en mijn beste vriend ook gek voor F1 gekregen. Dit komt ook doordat het internet het een stuk makkelijker gemaakt heeft om veel meer te weten te komen over wat er gebeurt in de sport. Hoe meer je er van weet hoe leuker het is. Vroeger toen ik het wel eens op TV keek snapte ik er eigenlijk niks van en zette ik het inderdaad af als Jos destijds in de gravel stond.

Ook vond ik afgelopen race stiekem best leuk met veel actie... of dat zo blijft? Geen idee, dat zullen we gaan zien... het zou best kunnen inderdaad dat als iedereen het trucje een beetje doorheeft dat er weinig van het spektakel overblijft. Maar dit topic voelt de laatste tijd zo negatief en vijandig dat ik tot nu eigenlijk niet zo'n behoefte voelde om iets positiefs te zeggen.

Gamertag: FinrazielNL

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Dat kan wel... Door het electrische vermogen terug te schroeven... En daar lijkt het volgens de geruchten ook op neer te gaan komen.

Zou je zelfs per circuit kunnen wijzigen.
Hold my beer :7

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 10-03-2026 22:12 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Wel heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Naast het feit dat er veel kritiek is op het racen zelf lijkt het erop alsof de 'F1 organisatie' (FIA/FOM/Whatever) een onmogelijke strijd met de fans is begonnen. Het overdreven positivisme van 'officiële' commentatoren staat in schril contrast met de waarnemingen van de bekende YouTubers (Cameron / Windsor / P1 podcast etc), die stuk voor stuk vernietigend zijn. Dit wordt nog flink verscherpt door de censuur die wordt toegepast op onwelgevallige commentaren onder de 'officiële' content.

Cameron heeft nu een live podcast waar ook in wordt gegaan op alle snelle aanpassingen die dit weekend zijn gedaan bij de manier waarop de race wordt uitgezonden. Veel minder onboards, zodat de terugval in snelheid minder opvalt. En bijna geen teamradio. Schijnt dat flink wat rijders zaten te mopperen op de radio (over het concept), maar daar is niks van uitgezonden.

Lijkt erop alsof men een soort 'droomwereld' wil creëren waarin iedereen dol-enthousiast is over alle veranderingen, terwijl dit totaal niet aansluit op de belevenissen in de echte wereld. Cameron maakte de Matrix vergelijking al :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:37

Major_ton

Shoot!

Formule 1 is net als Hollywood geworden. Alles wat bedacht wordt ontstaat uit de gedachte om (heel veel) geld te willen verdienen. Vroeger had men passie voor wat ze deden en dan volgde de fans en daarmee het geld vanzelf. Nu wordt er gekeken naar hoe er een zo breed mogelijk publiek aangesproken kan worden om daarmee zoveel mogelijk geld binnen te kunnen harken.

Als teambazen gaan roepen (Toto Wolff) dat het om de fans draait (en daarmee dus niet de sport zelf het uitgangspunt is), dan weet je dat er iets fundamenteel mis is. Je kán simpelweg niet 'de fans' gelukkig maken op een manier alsof het één entiteit betreft. Wat je ook doet, er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn en dat is maar goed ook. Fans zijn zij die het leuk vinden wat je doet en daarmee deel je de passie voor -in dit geval- de sport. Het verlangen naar de ultieme prestaties van mens, team en machine is alleen verlegd naar het verlangen voor het grote geld.

Waar Formule 1 ooit de pinnacle van techniek was, techniek die vervolgens een weg vond naar auto's voor de gewone man, sukkelt het nu achter de feiten aan met de hybride techniek. Wat al decennia lang in een Toyota Prius zit, zijn ze nu aan het 'pionieren' in de Formule 1 voor een groen imago en om relevant te kunnen blijven. Vervolgens worden er allemaal kunstgrepen bedacht om veel inhaalacties op de baan te krijgen, zodat het voor de TikTok generatie met 0,5 seconde aandacht interessant blijft. Weinig inhalen = saai, maar als dat de benchmark is, dan was Formule 1 altijd al saai. Formule 1 hoort een beetje als schaken te zijn, echter sinds het verbod op tanken tijdens de race is er veel van het schaakspel verdwenen waarbij strategie een grote rol speelde. Het gebrek aan uiteenlopende strategieën (de meeste races zijn tegenwoordig een 1-stopper) en de beperkte verschillen in techniek en engineering heeft geleid tot een woud van regels en verzinsels om het kunstmatig spannend te maken op de baan. Dat is geen Formule 1, dat is inderdaad een vorm van Mario-Kart. Erger nog is dat de kritiek erop de mond gesnoerd wordt op een manier alsof je minderwaardig/haatzaaiend bent wanneer je er iets op aan te merken hebt. Het is jammer dat het zo moet gaan. Mijn interesse is na zo'n 35 jaar F1 kijken ook naar een absoluut dieptepunt gedaald.

Some infinities are bigger than others.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
Na de opening in Australië gaan we deze week gelijk door naar China voor ronde 2 in het kampioenschap. Niet geheel zonder uitdaging voor de teams want het is meteen een sprintweekend met slechts 1 vrije training.

[F1 2026] Race 2 GP van China

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

padum tsss, burn door de Formule E:
Formula E: 'F1 is trying to be like us, and that's a mistake'
New F1 regulations are "damaging the show", believes one of Formula E's key architects
https://www.motorsport.co...ng-like-mistake/10803945/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:06
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Max-fans, prima. Ik kan er alleen niet tegen dat ze dan ook altijd in een half verlept RB shirtje met RB petje op rondlopen en dat niet alleen in een raceweekend maar 365/24/7.. Get a life zeg pfff..
Ik draag een petje èn shirt van Max in het raceweekend, mag dat wel ? :X
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet? Je vult het voor jezelf in.

Ik heb het over Max-fans die geen F1 keken voordat Verstappen actief was en/of Max-fans die stoppen met kijken als Verstappen weer gestopt is.
Maar dat zei je niet, wat is er trouwens mis met Max fans, je begint toch een keer met kijken?

[ Voor 34% gewijzigd door Arjantje72 op 11-03-2026 09:25 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw, had er al eerder een berichtje aan gewijd:

https://x.com/jeppe_olesen/status/2031328933178683392?s=20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVjWOXJ6em_FoeC6FuMTZDn4rIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5N4zm0MvNuXiuJNQvDCJwckM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOgMn49eiEwJIkUHAkEUMlnNj3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9r0tDwz4XD2jzgfRRaN7RAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 11-03-2026 09:34 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• alexbl69
  • Nu online
Net de teamradio van Verstappen geluisterd.

Veel van de commentaren vergelijken het met het contact hebben met tech-support :+. In ieder geval net zo frustrerend.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
"Can you lift a little more in turn 3 and 6". Pfffff.... Niet tof dit.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Arjantje72 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Ik draag een petje èn shirt van Max in het raceweekend, mag dat wel ? :X
[...]

Maar dat zei je niet, wat is er trouwens mis met Max fans, je begint toch een keer met kijken?
Ik moet hier misschien langer over nadenken. Maar het is een dunne lijn tussen gate keeping en etiquette. Als ik de vergelijking trek naar waar mijn oma vroeger nog wel eens over kon klagen: zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen én voorin de kerk gingen zitten.

Als je alleen het eerste stukje hebt ("zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen") dat is gate keeping in mijn ogen.

Het tweede stukje ("én voorin de kerk gingen zitten") is etiquette voor de lack van een betere term.

Ik stoor me persoonlijk niet aan mensen die 365 dagen per jaar in een Verstappen outfit lopen. You do you. Het wordt pas vervelend als de camping waar je al jaren heengaat opeens veranderd in een soort zwarte (oranje) cross, je de race niet meer kan volgen dankzij een oranje wolk, op X of YouTube geen reacties meer kan lezen door polarisatie en rivaliteit tussen twee coureurs etc.

M.a.w.: iedereen is ooit een keertje ingestapt. Vooral welkom! Maar verdiep je in de sport, de fanbase, de cultuur, de gebruiken en wees vooral niet de luidste.

Dat gezegd, ik realiseer me ook dat verharding in de maatschappij hier wellicht een oorzaak van is. Sociale media belonen extremisme en polarisatie, algoritmes pushen conflict in plaats van nuance. Dat betekent dat zelfs iemand die F1 gewoon leuk vindt onder druk komt te staan om een "kant" te kiezen. Hamilton of Verstappen. Niet beide waarderen, maar jij of ik. Dat is niet iets wat F1-fans hebben uitgevonden, dat is hoe we nu communiceren.

En uiteindelijk: het is niet aan mij om mensen in hokjes te plaatsen of de grenzen van die hokjes te bepalen. Ik kan mijn frustratie hebben over hoe dingen veranderen, maar bepalen wie er wel en niet in mag, dat is niet mijn taak. Ik kan tegelijk zeggen: "Ik vind het jammer dat F1 veranderd is" én "Ik bepaal niet wie F1-fan mag zijn." Die twee sluiten elkaar niet uit.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:58
Zewatanejo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Wat is dit voor elitair gel*l? Ik kijk al f1 sinds de jaren 80 en er zijn hoogte en dieptepunten geweest. F1 ging altijd om racen op de limiet. Het meest halen uit de techniek en race craft die boven kwam drijven. Deze principes hebben 65 jaar lang bovenaan gestaan in de F1, maar met het hybride tijdperk begon daar een einde aan te komen.
F1 is nooit gegaan over rijden op de limiet. Zeker in de jaren 80 toen de betrouwbaarheid nog niet zo hoog was, moest je zorgvuldig met materiaal omgaan. Het is dus altijd een verhaal geweest van materiaal sparen, brandstof sparen en banden sparen. Er wordt nu een beeld geschetst (ook door bepaalde coureurs) alsof ze vroeger een race lang voluit/kwalificatierondjes reden. Dat is helemaal niet zo. Het was misschien niet zo extreem als nu, maar managen van materiaal/brandstof/banden is van alle tijden geweest.
Major_ton schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:31:
Formule 1 is net als Hollywood geworden. Alles wat bedacht wordt ontstaat uit de gedachte om (heel veel) geld te willen verdienen. Vroeger had men passie voor wat ze deden en dan volgde de fans en daarmee het geld vanzelf. Nu wordt er gekeken naar hoe er een zo breed mogelijk publiek aangesproken kan worden om daarmee zoveel mogelijk geld binnen te kunnen harken.
Welke tijd was dat dan van die passie? Misschien in de jaren 60 of 70. Maar bij Bernie Ecclestone draaide het ook om zoveel mogelijk geld verdienen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:30:
[...]

F1 is nooit gegaan over rijden op de limiet. Zeker in de jaren 80 toen de betrouwbaarheid nog niet zo hoog was, moest je zorgvuldig met materiaal omgaan. Het is dus altijd een verhaal geweest van materiaal sparen, brandstof sparen en banden sparen. Er wordt nu een beeld geschetst (ook door bepaalde coureurs) alsof ze vroeger een race lang voluit/kwalificatierondjes reden. Dat is helemaal niet zo. Het was misschien niet zo extreem als nu, maar managen van materiaal/brandstof/banden is van alle tijden geweest.

[...]

Welke tijd was dat dan van die passie? Misschien in de jaren 60 of 70. Maar bij Bernie Ecclestone draaide het ook om zoveel mogelijk geld verdienen.
Je betoog klopt grotendeels, echter je mag het 'misschien' weglaten. Het is nooit zo extreem geweest als nu. Vroeger had je altijd ruimte voor do or die acties, omdat je altijd het vermogen en de snelheid had om hem in te zetten. Nu is het zo kunstmatig dat do or die acties niet meer kunnen of heftig verdedigen niet meer hoeft, omdat "battery says no".

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:58
Joris748 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Je betoog klopt grotendeels, echter je mag het 'misschien' weglaten. Het is nooit zo extreem geweest als nu. Vroeger had je altijd ruimte voor do or die acties, omdat je altijd het vermogen en de snelheid had om hem in te zetten. Nu is het zo kunstmatig dat do or die acties niet meer kunnen of heftig verdedigen niet meer hoeft, omdat "battery says no".
Fair enough. En misschien zeg ik na een aantal races ook wel dat dit helemaal niks is. Maar op dit moment blijf ik nog neutraal en kijk ik nog even aan hoe het zich gaat ontwikkelen.

• alexbl69
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Dat het altijd een vorm van mangenen is geweest klopt. Maar het is nu doorgeslagen. Voorheen moest je de auto ook managen om de race uit te kunnen rijden, maar er waren altijd key-moments waarbij je voluit kon gaan om je tegenstander te verschalken.

Ze kunnen nu echter niet meer op de (fysieke) limiet rijden. Ja, het kan misschien wel voor één bocht. Maar door dat te doen verbruik je al je energie zodat je daarna weer ingehaald wordt, waardoor de actie zinloos wordt.

De jongens werden altijd van de mannen gescheiden door het bochtenwerk. Hoe je een bocht nam bepaalde a) hoe snel je de bochtencombinatie nam en b) hoe snel je het daaropvolgende rechte stuk opkwam waardoor je dit hele rechte stuk een voordeel kon hebben en aan het eind misschien een inhaalactie kon plaatsen.

Dat is volledig weg gehaald omdat bochten nu veel langzamer genomen worden dan de fysieke limiet van de wagen, en omdat het daaropvolgende rechte stuk toch niet volledig volgas kan worden gereden omdat de batterij dan te snel leeg is.

Vind het technisch heel knap dat ze in staat zijn om met 70kg aan brandstof op racesnelheid een Grand Prix afstand te rijden, maar het gevolg is wel dat er onvoldoende energie is voor de onderscheidende momenten.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken