• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 22:13
Lynx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:54:
.....

Ik mis nog 1 ding. Toto die op een teambaas meeting schreeuwt (met een grote smile op zn gezicht): “Change your f*ck*ng car!”
Volgens mij heeft hij dat al wel geroepen, als ik het me goed kan herinneren.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de raketmotor als de nieuwe meetmethode wordt ingevoerd en blijkt dat ze niet aan de eis voldoen.

Kunnen ze een wijziging aanbrengen en het mogelijke voordeel wat ze hebben dan ongedaan maken....

Konden we maar over iemands schouder meekijken...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lynx schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:54:
Er is geen way out. Dit seizoen krijgen ze het motor vermogen niet omhoog dus je kan niet de verhouding veranderen. Ook kan er niet extra harvesting toegevoegd worden want dat helpt helemaal niet. Een volle batterij aan het begin van het rechte stuk blijft een volle batterij die na een recht stuk leeg is. Hooguit deployment aftoppen maar dan ben je juist de “spectaculaire acceleratie” kwijt.

Ik mis nog 1 ding. Toto die op een teambaas meeting schreeuwt (met een grote smile op zn gezicht): “Change your f*ck*ng car!”
Dat kan wel... Door het electrische vermogen terug te schroeven... En daar lijkt het volgens de geruchten ook op neer te gaan komen.

Zou je zelfs per circuit kunnen wijzigen.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:03
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:11:
[...]

Een voorbeeld: €142/jaar voor een abonnement. Ander voorbeeld: de rage/clickbait knip en plak sites die er sinds Max Verstappen zijn. Nog een voorbeeld: de polarisatie op social media.

Ik kan echt niet wachten tot dat voorbij is.

Maar laten we inderdaad weer on topic gaan.
Daar heb je zeker een punt mee... waar het misgaat is dat generaliseren naar mensen die sinds Max pas zijn gaan kijken...
Ik reken mezelf daar ook bij, hoewel ik vroeger op TV wel een beetje F1 gezien heb (jaren 90). Ik ben pas weer serieus F1 gaan kijken omdat er reclame langs kwam dat F1 nu met Max te zien was bij Ziggo sport en ik dacht 'oh ja, dat was eigenlijk best leuk, laat ik dat weer eens proberen'... en sindsdien vrijwel geen race meer gemist en mijn beste vriend ook gek voor F1 gekregen. Dit komt ook doordat het internet het een stuk makkelijker gemaakt heeft om veel meer te weten te komen over wat er gebeurt in de sport. Hoe meer je er van weet hoe leuker het is. Vroeger toen ik het wel eens op TV keek snapte ik er eigenlijk niks van en zette ik het inderdaad af als Jos destijds in de gravel stond.

Ook vond ik afgelopen race stiekem best leuk met veel actie... of dat zo blijft? Geen idee, dat zullen we gaan zien... het zou best kunnen inderdaad dat als iedereen het trucje een beetje doorheeft dat er weinig van het spektakel overblijft. Maar dit topic voelt de laatste tijd zo negatief en vijandig dat ik tot nu eigenlijk niet zo'n behoefte voelde om iets positiefs te zeggen.

Gamertag: FinrazielNL

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:15:
[...]

Dat kan wel... Door het electrische vermogen terug te schroeven... En daar lijkt het volgens de geruchten ook op neer te gaan komen.

Zou je zelfs per circuit kunnen wijzigen.
Hold my beer :7

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 10-03-2026 22:12 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:47
Wel heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Naast het feit dat er veel kritiek is op het racen zelf lijkt het erop alsof de 'F1 organisatie' (FIA/FOM/Whatever) een onmogelijke strijd met de fans is begonnen. Het overdreven positivisme van 'officiële' commentatoren staat in schril contrast met de waarnemingen van de bekende YouTubers (Cameron / Windsor / P1 podcast etc), die stuk voor stuk vernietigend zijn. Dit wordt nog flink verscherpt door de censuur die wordt toegepast op onwelgevallige commentaren onder de 'officiële' content.

Cameron heeft nu een live podcast waar ook in wordt gegaan op alle snelle aanpassingen die dit weekend zijn gedaan bij de manier waarop de race wordt uitgezonden. Veel minder onboards, zodat de terugval in snelheid minder opvalt. En bijna geen teamradio. Schijnt dat flink wat rijders zaten te mopperen op de radio (over het concept), maar daar is niks van uitgezonden.

Lijkt erop alsof men een soort 'droomwereld' wil creëren waarin iedereen dol-enthousiast is over alle veranderingen, terwijl dit totaal niet aansluit op de belevenissen in de echte wereld. Cameron maakte de Matrix vergelijking al :).

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:23

Major_ton

Shoot!

Formule 1 is net als Hollywood geworden. Alles wat bedacht wordt ontstaat uit de gedachte om (heel veel) geld te willen verdienen. Vroeger had men passie voor wat ze deden en dan volgde de fans en daarmee het geld vanzelf. Nu wordt er gekeken naar hoe er een zo breed mogelijk publiek aangesproken kan worden om daarmee zoveel mogelijk geld binnen te kunnen harken.

Als teambazen gaan roepen (Toto Wolff) dat het om de fans draait (en daarmee dus niet de sport zelf het uitgangspunt is), dan weet je dat er iets fundamenteel mis is. Je kán simpelweg niet 'de fans' gelukkig maken op een manier alsof het één entiteit betreft. Wat je ook doet, er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn en dat is maar goed ook. Fans zijn zij die het leuk vinden wat je doet en daarmee deel je de passie voor -in dit geval- de sport. Het verlangen naar de ultieme prestaties van mens, team en machine is alleen verlegd naar het verlangen voor het grote geld.

Waar Formule 1 ooit de pinnacle van techniek was, techniek die vervolgens een weg vond naar auto's voor de gewone man, sukkelt het nu achter de feiten aan met de hybride techniek. Wat al decennia lang in een Toyota Prius zit, zijn ze nu aan het 'pionieren' in de Formule 1 voor een groen imago en om relevant te kunnen blijven. Vervolgens worden er allemaal kunstgrepen bedacht om veel inhaalacties op de baan te krijgen, zodat het voor de TikTok generatie met 0,5 seconde aandacht interessant blijft. Weinig inhalen = saai, maar als dat de benchmark is, dan was Formule 1 altijd al saai. Formule 1 hoort een beetje als schaken te zijn, echter sinds het verbod op tanken tijdens de race is er veel van het schaakspel verdwenen waarbij strategie een grote rol speelde. Het gebrek aan uiteenlopende strategieën (de meeste races zijn tegenwoordig een 1-stopper) en de beperkte verschillen in techniek en engineering heeft geleid tot een woud van regels en verzinsels om het kunstmatig spannend te maken op de baan. Dat is geen Formule 1, dat is inderdaad een vorm van Mario-Kart. Erger nog is dat de kritiek erop de mond gesnoerd wordt op een manier alsof je minderwaardig/haatzaaiend bent wanneer je er iets op aan te merken hebt. Het is jammer dat het zo moet gaan. Mijn interesse is na zo'n 35 jaar F1 kijken ook naar een absoluut dieptepunt gedaald.

Some infinities are bigger than others.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:41
Na de opening in Australië gaan we deze week gelijk door naar China voor ronde 2 in het kampioenschap. Niet geheel zonder uitdaging voor de teams want het is meteen een sprintweekend met slechts 1 vrije training.

[F1 2026] Race 2 GP van China

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

padum tsss, burn door de Formule E:
Formula E: 'F1 is trying to be like us, and that's a mistake'
New F1 regulations are "damaging the show", believes one of Formula E's key architects
https://www.motorsport.co...ng-like-mistake/10803945/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Max-fans, prima. Ik kan er alleen niet tegen dat ze dan ook altijd in een half verlept RB shirtje met RB petje op rondlopen en dat niet alleen in een raceweekend maar 365/24/7.. Get a life zeg pfff..
Ik draag een petje èn shirt van Max in het raceweekend, mag dat wel ? :X
Mog schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet? Je vult het voor jezelf in.

Ik heb het over Max-fans die geen F1 keken voordat Verstappen actief was en/of Max-fans die stoppen met kijken als Verstappen weer gestopt is.
Maar dat zei je niet, wat is er trouwens mis met Max fans, je begint toch een keer met kijken?

[ Voor 34% gewijzigd door Arjantje72 op 11-03-2026 09:25 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw, had er al eerder een berichtje aan gewijd:

https://x.com/jeppe_olesen/status/2031328933178683392?s=20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVjWOXJ6em_FoeC6FuMTZDn4rIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5N4zm0MvNuXiuJNQvDCJwckM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOgMn49eiEwJIkUHAkEUMlnNj3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9r0tDwz4XD2jzgfRRaN7RAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 11-03-2026 09:34 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• alexbl69
Net de teamradio van Verstappen geluisterd.

Veel van de commentaren vergelijken het met het contact hebben met tech-support :+. In ieder geval net zo frustrerend.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
"Can you lift a little more in turn 3 and 6". Pfffff.... Niet tof dit.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Arjantje72 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Ik draag een petje èn shirt van Max in het raceweekend, mag dat wel ? :X
[...]

Maar dat zei je niet, wat is er trouwens mis met Max fans, je begint toch een keer met kijken?
Ik moet hier misschien langer over nadenken. Maar het is een dunne lijn tussen gate keeping en etiquette. Als ik de vergelijking trek naar waar mijn oma vroeger nog wel eens over kon klagen: zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen én voorin de kerk gingen zitten.

Als je alleen het eerste stukje hebt ("zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen") dat is gate keeping in mijn ogen.

Het tweede stukje ("én voorin de kerk gingen zitten") is etiquette voor de lack van een betere term.

Ik stoor me persoonlijk niet aan mensen die 365 dagen per jaar in een Verstappen outfit lopen. You do you. Het wordt pas vervelend als de camping waar je al jaren heengaat opeens veranderd in een soort zwarte (oranje) cross, je de race niet meer kan volgen dankzij een oranje wolk, op X of YouTube geen reacties meer kan lezen door polarisatie en rivaliteit tussen twee coureurs etc.

M.a.w.: iedereen is ooit een keertje ingestapt. Vooral welkom! Maar verdiep je in de sport, de fanbase, de cultuur, de gebruiken en wees vooral niet de luidste.

Dat gezegd, ik realiseer me ook dat verharding in de maatschappij hier wellicht een oorzaak van is. Sociale media belonen extremisme en polarisatie, algoritmes pushen conflict in plaats van nuance. Dat betekent dat zelfs iemand die F1 gewoon leuk vindt onder druk komt te staan om een "kant" te kiezen. Hamilton of Verstappen. Niet beide waarderen, maar jij of ik. Dat is niet iets wat F1-fans hebben uitgevonden, dat is hoe we nu communiceren.

En uiteindelijk: het is niet aan mij om mensen in hokjes te plaatsen of de grenzen van die hokjes te bepalen. Ik kan mijn frustratie hebben over hoe dingen veranderen, maar bepalen wie er wel en niet in mag, dat is niet mijn taak. Ik kan tegelijk zeggen: "Ik vind het jammer dat F1 veranderd is" én "Ik bepaal niet wie F1-fan mag zijn." Die twee sluiten elkaar niet uit.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04 17:29
Zewatanejo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:39:
[...]

Wat is dit voor elitair gel*l? Ik kijk al f1 sinds de jaren 80 en er zijn hoogte en dieptepunten geweest. F1 ging altijd om racen op de limiet. Het meest halen uit de techniek en race craft die boven kwam drijven. Deze principes hebben 65 jaar lang bovenaan gestaan in de F1, maar met het hybride tijdperk begon daar een einde aan te komen.
F1 is nooit gegaan over rijden op de limiet. Zeker in de jaren 80 toen de betrouwbaarheid nog niet zo hoog was, moest je zorgvuldig met materiaal omgaan. Het is dus altijd een verhaal geweest van materiaal sparen, brandstof sparen en banden sparen. Er wordt nu een beeld geschetst (ook door bepaalde coureurs) alsof ze vroeger een race lang voluit/kwalificatierondjes reden. Dat is helemaal niet zo. Het was misschien niet zo extreem als nu, maar managen van materiaal/brandstof/banden is van alle tijden geweest.
Major_ton schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:31:
Formule 1 is net als Hollywood geworden. Alles wat bedacht wordt ontstaat uit de gedachte om (heel veel) geld te willen verdienen. Vroeger had men passie voor wat ze deden en dan volgde de fans en daarmee het geld vanzelf. Nu wordt er gekeken naar hoe er een zo breed mogelijk publiek aangesproken kan worden om daarmee zoveel mogelijk geld binnen te kunnen harken.
Welke tijd was dat dan van die passie? Misschien in de jaren 60 of 70. Maar bij Bernie Ecclestone draaide het ook om zoveel mogelijk geld verdienen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:30:
[...]

F1 is nooit gegaan over rijden op de limiet. Zeker in de jaren 80 toen de betrouwbaarheid nog niet zo hoog was, moest je zorgvuldig met materiaal omgaan. Het is dus altijd een verhaal geweest van materiaal sparen, brandstof sparen en banden sparen. Er wordt nu een beeld geschetst (ook door bepaalde coureurs) alsof ze vroeger een race lang voluit/kwalificatierondjes reden. Dat is helemaal niet zo. Het was misschien niet zo extreem als nu, maar managen van materiaal/brandstof/banden is van alle tijden geweest.

[...]

Welke tijd was dat dan van die passie? Misschien in de jaren 60 of 70. Maar bij Bernie Ecclestone draaide het ook om zoveel mogelijk geld verdienen.
Je betoog klopt grotendeels, echter je mag het 'misschien' weglaten. Het is nooit zo extreem geweest als nu. Vroeger had je altijd ruimte voor do or die acties, omdat je altijd het vermogen en de snelheid had om hem in te zetten. Nu is het zo kunstmatig dat do or die acties niet meer kunnen of heftig verdedigen niet meer hoeft, omdat "battery says no".

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-04 17:29
Joris748 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Je betoog klopt grotendeels, echter je mag het 'misschien' weglaten. Het is nooit zo extreem geweest als nu. Vroeger had je altijd ruimte voor do or die acties, omdat je altijd het vermogen en de snelheid had om hem in te zetten. Nu is het zo kunstmatig dat do or die acties niet meer kunnen of heftig verdedigen niet meer hoeft, omdat "battery says no".
Fair enough. En misschien zeg ik na een aantal races ook wel dat dit helemaal niks is. Maar op dit moment blijf ik nog neutraal en kijk ik nog even aan hoe het zich gaat ontwikkelen.

• alexbl69
[...]
Dat het altijd een vorm van mangenen is geweest klopt. Maar het is nu doorgeslagen. Voorheen moest je de auto ook managen om de race uit te kunnen rijden, maar er waren altijd key-moments waarbij je voluit kon gaan om je tegenstander te verschalken.

Ze kunnen nu echter niet meer op de (fysieke) limiet rijden. Ja, het kan misschien wel voor één bocht. Maar door dat te doen verbruik je al je energie zodat je daarna weer ingehaald wordt, waardoor de actie zinloos wordt.

De jongens werden altijd van de mannen gescheiden door het bochtenwerk. Hoe je een bocht nam bepaalde a) hoe snel je de bochtencombinatie nam en b) hoe snel je het daaropvolgende rechte stuk opkwam waardoor je dit hele rechte stuk een voordeel kon hebben en aan het eind misschien een inhaalactie kon plaatsen.

Dat is volledig weg gehaald omdat bochten nu veel langzamer genomen worden dan de fysieke limiet van de wagen, en omdat het daaropvolgende rechte stuk toch niet volledig volgas kan worden gereden omdat de batterij dan te snel leeg is.

Vind het technisch heel knap dat ze in staat zijn om met 70kg aan brandstof op racesnelheid een Grand Prix afstand te rijden, maar het gevolg is wel dat er onvoldoende energie is voor de onderscheidende momenten.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:25
Mog schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:15:
[...]

M.a.w.: iedereen is ooit een keertje ingestapt. Vooral welkom! Maar verdiep je in de sport, de fanbase, de cultuur, de gebruiken en wees vooral niet de luidste.
Dit!

Geen probleem als je pas fan wordt van een sport als er een Nederlander meedoet en succesvol is. Hebben we vaker gezien en kan ook een positief effect hebben op de sport. (Darten had het met de opkomst van Raymond van Barneveld, Zwemmen met Inge de Bruin en Pieter van de Hoogeband en zo zijn er nog wel wat voorbeelden) Maar helaas merk ik, ook in mijn omgeving, dat hier ook een slag mensen bij zit die echt werkelijk waar geen idee hebben van waar ze naar zitten te kijken. Het lijken af en toe gewoon voetbal-hooligans die niet voor het voetbal naar een wedstrijd gaan, maar vooral om te rellen of "om er even uit te zijn" maar verder totaal geen kennis hebben van wat bijvoorbeeld buitenspel is.

Als ik dan mensen vol verbazing hoor reageren op het feit dat er vroeger getankt werd tijdens pitstops, of dat je bij de start van een race niet eens wist met hoeveel brandstof coureurs/teams van start gingen, of, en dat is voor mij het absolute hoogtepunt geweest; iemand die het maar raar vond dat de vader van Max er iedere keer bij was, want "wat weet die nou van racen in de Formule1, laat hem het lekker bij z'n amateur rally-en houden" :X

Dat was voor mij het moment om te denken; ik stop met communiceren met deze/dit slag mensen.

Ik volg de F1 echt al een tijdje (heb zelfs nog live het rampzalige weekend op Imola in 1994 meegemaakt) en heb dus ook alle wijzigingen, dominante jaren, rellen en controverses meegekregen. Jaren waarin underdogs kans maakte op het kampioenschap of racewinsten (Jordan, Brawn GP) startcrashes waarbij de helft van het veld geëlimineerd werd (Spa anyone), etc. etc.

Als ik merk dat iemand oprecht geinteresseerd is in de Formule1 dan neem ik mensen graag mee in de historie en hoe we zijn aanbeland waar we nu zijn.
Maar als ik iemand in mijn oor hoor tetteren "MAX MAX MAX SUPERMAX, MAX IS DE BESTE, WOEHOOOO" dan neem ik rustig nog een slokje van mijn drankje en denk er het mijne van ;)

Eric, Signing off !!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ah, we zijn weer aangeland bij fictieve anecdotes en het vergelijken wie er al het langst fan is.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
Eric H schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Dit!

Geen probleem als je pas fan wordt van een sport als er een Nederlander meedoet en succesvol is. Hebben we vaker gezien en kan ook een positief effect hebben op de sport. (Darten had het met de opkomst van Raymond van Barneveld, Zwemmen met Inge de Bruin en Pieter van de Hoogeband en zo zijn er nog wel wat voorbeelden) Maar helaas merk ik, ook in mijn omgeving, dat hier ook een slag mensen bij zit die echt werkelijk waar geen idee hebben van waar ze naar zitten te kijken. Het lijken af en toe gewoon voetbal-hooligans die niet voor het voetbal naar een wedstrijd gaan, maar vooral om te rellen of "om er even uit te zijn" maar verder totaal geen kennis hebben van wat bijvoorbeeld buitenspel is.

Als ik dan mensen vol verbazing hoor reageren op het feit dat er vroeger getankt werd tijdens pitstops, of dat je bij de start van een race niet eens wist met hoeveel brandstof coureurs/teams van start gingen, of, en dat is voor mij het absolute hoogtepunt geweest; iemand die het maar raar vond dat de vader van Max er iedere keer bij was, want "wat weet die nou van racen in de Formule1, laat hem het lekker bij z'n amateur rally-en houden" :X

Dat was voor mij het moment om te denken; ik stop met communiceren met deze/dit slag mensen.

Ik volg de F1 echt al een tijdje (heb zelfs nog live het rampzalige weekend op Imola in 1994 meegemaakt) en heb dus ook alle wijzigingen, dominante jaren, rellen en controverses meegekregen. Jaren waarin underdogs kans maakte op het kampioenschap of racewinsten (Jordan, Brawn GP) startcrashes waarbij de helft van het veld geëlimineerd werd (Spa anyone), etc. etc.

Als ik merk dat iemand oprecht geinteresseerd is in de Formule1 dan neem ik mensen graag mee in de historie en hoe we zijn aanbeland waar we nu zijn.
Maar als ik iemand in mijn oor hoor tetteren "MAX MAX MAX SUPERMAX, MAX IS DE BESTE, WOEHOOOO" dan neem ik rustig nog een slokje van mijn drankje en denk er het mijne van ;)
Sorry hoor, maar dit is echt zo uit de hoogte. Lekker neerkijken op mensen die minder kennis hebben van de sport maar het wel gewoon leuk vinden om te kijken? Leef en laat leven, maak je niet zo druk man!

Als ik met mijn vader naar het stadion ga voor het voetbal wedstrijd van het nederlands elftal, ben ik dan een slechte fan omdat ik de helft van de spelers niet ken en geen idee heb bij welke club ze spelen? Ben ik dan een slechte fan omdat ik kom omdat ik wil dat Nederland wint en het me geen reet uit maakt met welke spelers en welke strategie ze dat doen? Ben ik een slechte F1 fan omdat ik niet live bij de ramp van 1994 in imola was of omdat ik vind dat Jos ook niks te zoeken en 90% van de tijd alleen maar loopt te drammen en negatieve dingen te melden heeft. Wanneer is die kerel nou eens spositief in het nieuws?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Is het niet beter om "wie een echte fan is' te laten rusten of anders in F1 Randzaken te bespreken. Zie niet echt hoe het thuishoort in Seizoen 2026.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:14
[...]

Is een groot verschil niet ook dat men "vroeger" (incl vorig jaar) managede om zo snel maar "spaarzaam" mogelijk de 305KM te rijden en men nu aan het managen is om zo snel mogelijk ~5KM (1 ronde) te rijden en dat ~50-65 keer achter elkaar.

Dat ze nu per bocht en recht stuk aan battery management doen om uberhaupt "fatsoenlijk" een ronde te kunnen rijden is wel een stuk extremer dan "vroeger" waarbij je prima een aantal ronden "kon pushen" om het vervolgens later "te laten lopen", of omgekeerd (dus bv aan het begin van een stint harder voor een undercut en na succesvolle undercut wat kunnen sparen en verdedigen).

En hetzelfde met bijtanken en zo, ook toen werd er gemanaged, maar wel over een hele stint of hele race. Wat bij iedereen anders bepaald was (andere strategie).

Terwijl er nu geen ruimte tot afwijken meer is in hoe je, per ronde, doet deployen en rechargen omdat je wel de ene bocht / rechte stuk sneller kunt zijn maar je daarna een sitting duck bent.
Waarbij je ook kunt zeggen dat je vroeger met verschillende strategieën dus de spanning had of een strategie zou werken (de 4-stopper bv met dus wel elke ronde stampen. Of bv Hamilton op Hungaroring (2019?) of Verstappen in Frankrijk (2021?) met een extra stop de "aanval" plaatsen door verser rubber te hebben en daardoor wel een offset). Terwijl je nu de spanning voor 2 bochten hebt om te zien of de batterij van de "verliezer" niet in die tijd voller is en die daardoor terug kan pakken.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
Waah schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Nee. Mercedes heeft de info uit het testen van de motor in de fabriek gebruikt om de juiste mappings te maken. Op basis van de data die men heeft over de motor bij productie en testen. Die kunnen dus ook een goede simulator maken op basis van die gegevens.

Die data heeft McLaren niet en ze hadden ook niet de productie-motor tot deze race. Succes met het maken van een simulator zonder de baseline gegevens.

En dit zal Merc kunnen blijven doen, bij elke motor update. Gedurende de ontwikkeling zal het team overal van op de hoogte zijn. Maar McLaren niet. Waardoor het eigenlijk een onoverkomelijk gat is voor de teams die geen eigen motor bouwen.
Van wat ik elders (of hier?) las, is het nog een stapje erger (of nou ja, beter voor Mercedes). Mercedes heeft bij de laatste test in Bahrein al data verzameld voor de setup van de mappings voor Australië. Dus waar Mclaren (en andere Mercedes klanten teams) alleen de FP's (en stukje quali misschien?) van Australië hadden om de juiste settings uit te vogelen, had Mercedes 3 testdagen, een week of 2 om data te analyseren en mappings in te stellen en 3 FP's om die te controleren/verder te finetunen? Ik snap op zich wel dat Mclaren pissig is, maar ja, Mercedes kennende, zal het volgens de regeltjes zijn. Mercedes heeft netjes voor Australië motors geleverd aan Mclaren en co. en de software, maar hoe ze die software gebruiken is aan de teams zelf.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29

hamsteg

Species 5618

RobertMe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:44:
[...]
Terwijl er nu geen ruimte tot afwijken meer is in hoe je, per ronde, doet deployen en rechargen omdat je wel de ene bocht / rechte stuk sneller kunt zijn maar je daarna een sitting duck bent.
Waarbij je ook kunt zeggen dat je vroeger met verschillende strategieën dus de spanning had of een strategie zou werken (de 4-stopper bv met dus wel elke ronde stampen. Of bv Hamilton op Hungaroring (2019?) of Verstappen in Frankrijk (2021?) met een extra stop de "aanval" plaatsen door verser rubber te hebben en daardoor wel een offset). Terwijl je nu de spanning voor 2 bochten hebt om te zien of de batterij van de "verliezer" niet in die tijd voller is en die daardoor terug kan pakken.
In een ronde heb je niet de optie om op verschillende punten te pitten, (pas aan het einde van een ronde) dus er is bijna geen mogelijkheid meer om onderscheidende strategieën te ontwikkelen waar vroeger je over meerdere ronden / stints dit wel mogelijk was. Bandenstrategieën worden ondergeschikt aan energiemanagement (zie verstappen die met wit in 22 al binnenkomt). Misschien moet alles nog even settelen, mijn F1 abbo loopt nog een paar weken dus wie weet haak ik nog aan maar als dit gevoel blijft dan verleng ik niet meer.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mog schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ik moet hier misschien langer over nadenken. Maar het is een dunne lijn tussen gate keeping en etiquette. Als ik de vergelijking trek naar waar mijn oma vroeger nog wel eens over kon klagen: zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen én voorin de kerk gingen zitten.

Als je alleen het eerste stukje hebt ("zij ging elke week naar de kerk en zij stoorde zich dan aan "vreemde lui" die alleen met kerst kwamen") dat is gate keeping in mijn ogen.

Het tweede stukje ("én voorin de kerk gingen zitten") is etiquette voor de lack van een betere term.

Ik stoor me persoonlijk niet aan mensen die 365 dagen per jaar in een Verstappen outfit lopen. You do you. Het wordt pas vervelend als de camping waar je al jaren heengaat opeens veranderd in een soort zwarte (oranje) cross, je de race niet meer kan volgen dankzij een oranje wolk, op X of YouTube geen reacties meer kan lezen door polarisatie en rivaliteit tussen twee coureurs etc.

Dat gezegd, ik realiseer me ook dat verharding in de maatschappij hier wellicht een oorzaak van is. Sociale media belonen extremisme en polarisatie, algoritmes pushen conflict in plaats van nuance. Dat betekent dat zelfs iemand die F1 gewoon leuk vindt onder druk komt te staan om een "kant" te kiezen. Hamilton of Verstappen. Niet beide waarderen, maar jij of ik. Dat is niet iets wat F1-fans hebben uitgevonden, dat is hoe we nu communiceren.

En uiteindelijk: het is niet aan mij om mensen in hokjes te plaatsen of de grenzen van die hokjes te bepalen. Ik kan mijn frustratie hebben over hoe dingen veranderen, maar bepalen wie er wel en niet in mag, dat is niet mijn taak. Ik kan tegelijk zeggen: "Ik vind het jammer dat F1 veranderd is" én "Ik bepaal niet wie F1-fan mag zijn." Die twee sluiten elkaar niet uit.
Hier ben ik het 100% mee eens.
RobertMe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Is een groot verschil niet ook dat men "vroeger" (incl vorig jaar) managede om zo snel maar "spaarzaam" mogelijk de 305KM te rijden en men nu aan het managen is om zo snel mogelijk ~5KM (1 ronde) te rijden en dat ~50-65 keer achter elkaar.

Dat ze nu per bocht en recht stuk aan battery management doen om uberhaupt "fatsoenlijk" een ronde te kunnen rijden is wel een stuk extremer dan "vroeger" waarbij je prima een aantal ronden "kon pushen" om het vervolgens later "te laten lopen", of omgekeerd (dus bv aan het begin van een stint harder voor een undercut en na succesvolle undercut wat kunnen sparen en verdedigen).

En hetzelfde met bijtanken en zo, ook toen werd er gemanaged, maar wel over een hele stint of hele race. Wat bij iedereen anders bepaald was (andere strategie).

Met bijtanken waar bijv. Schumacher meester in was: Paar ronden voor het tanken, letterlijk kwalificatie rondjes er uit persen. Was heerlijk om te zien :)

[ Voor 29% gewijzigd door Arjantje72 op 11-03-2026 15:07 ]

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 09:53
Counterpoint: Ik vond het verschrikkelijk om te zien. Afwachten tot je in schone lucht even een paar heel snelle rondjes kon rijden, om daarna weer verder te gaan in optocht.
Wat dat betreft dwingt deze ruleset veel meer om elke ronde maximaal te gaan. Niet gelimiteerd door rondes achter elkaar fuel saving, geen banden die na 2 snelle rondjes gekookt zijn, elke ronde je lico- en braking points raken en als je achter iemand zit, proberen er onmiddellijk langs te komen zonder te veel batterij te verliezen.

Overigens moet ik het verder nog maar even afwachten of ik echt fan ben, maar op de driehoek snelheid/inhalen/veiligheid kan je uiteindelijk altijd maar 2 van de 3 raken.

• alexbl69
mavamal schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:54:
Overigens moet ik het verder nog maar even afwachten of ik echt fan ben, maar op de driehoek snelheid/inhalen/veiligheid kan je uiteindelijk altijd maar 2 van de 3 raken.
Dit concept weet tot nu toe nog maar 1 punt van die driehoek te raken (inhalen). En dat ook nog eens op een kunstmatige manier :).

• Chocoball

Australian GP 2026 | Highlights | Comedy

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:04
alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:53:
Net de teamradio van Verstappen geluisterd.

Veel van de commentaren vergelijken het met het contact hebben met tech-support :+. In ieder geval net zo frustrerend.

[YouTube: This is super frustrating to drive - Verstappen Full Team Radio Australian GP 2026]
Thanks ja bijzonder dit, alsof een engineer met een engineer schakelt en overlegt de gehele tijd. Ik snap dat ie dit frustrerend vind.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Het topic is al dicht, maar nog even over de start van Melbourne GP. Kijk eens de start terug vanuit Russell's wagen (F1 TV Pro bij 8 minuut 30 s). Russell's wagen beweegt tijdens de rode lampen, zijn hier eerder geen straffen voor gegeven?

Divide and conquer.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 18:44

DataGhost

iPL dev

wimpie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:52:
Het topic is al dicht, maar nog even over de start van Melbourne GP. Kijk eens de start terug vanuit Russell's wagen (F1 TV Pro bij 8 minuut 30 s). Russell's wagen beweegt tijdens de rode lampen, zijn hier eerder geen straffen voor gegeven?
Als dit een probleem was had allang iemand protest aangetekend en was dit veel groter opgeblazen in het topic en verder op internet ook. Maar goed, eens kijken naar de reglementen en dan specifiek de Sporting Regulations, issue 5 van 27 februari:
B5.11 False Start
B5.11.1 During any standing start (Articles B5.7.2 or B5.10.8) or standing start resumption (Article B5.15.4), all cars must be:
a. Stationary in their allocated grid position for the period after the third red light is illuminated and before the start signal is given by extinguishing all red lights, as defined in Article B5.7.1b,
[...]
At the sole discretion of the stewards, a 5-Second Penalty, a 10-Second Penalty, a Drive-Through
Penalty or a Stop-and-Go Penalty, will be imposed on any driver who is judged to have breached
this article.
Hij bewoog niet meer bij het derde licht (in ieder geval niet voorwaarts) en de stewards vonden er ook niks van. Case behoorlijk closed dus.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
Waarom is Ferari eigenlijk zoveel snellen bij de start? Is daar al meer bekend over?

Nu snap ik dat ze een keinere turbo zouden hebben die sneller op toeren is, maar dit was echt een bizar verschil.

[ Voor 41% gewijzigd door BasvanS op 11-03-2026 18:43 ]

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
BasvanS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:40:
Waarom is Ferari eigenlijk zoveel snellen bij de start? Is daar al meer bekend over?

Nu snap ik dat ze een keinere turbo zouden hebben die sneller op toeren is, maar dit was echt een bizar verschil.
Ik dacht ergens iets gelezen te hebben over een andere verhouding van tandwielen bij de eerste versnelling.

• RobertMe
mgizmo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:19:
[...]

Thanks ja bijzonder dit, alsof een engineer met een engineer schakelt en overlegt de gehele tijd.
Je bedoelt GP met iemand op de achtergrond? Dat gebeurt ook gewoon. GP zal vast dingen zelf doen, maar op het moment van de race is hij primair de persoon die communiceert met de coureur en niet degene die alles in de gaten houd en uitdenkt en dan ook nog de communicatie doet. Ergens "naast" de pitbox (teams hebben 3 boxen waarvan er 2 "open" zijn) zit gewoon een heel team aan data analisten (en vervolgens zitten er op de fabriek ook nog "mee te kijken") die bv dus alles van de motor in de gaten houden en met suggesties komen daarvoor. En hetzelfde zal daar ook iemand zitten die "op de banden let". En iemand die het aero verhaal in de gaten houd (bv voor schade).

Of alleen al het feit dat elke coureur een performance engineer heeft natuurlijk :p Die staat sowieso in functie direct onder de race engineer*. Waarbij bij FPs de performance engineer ool altijd in de pitbox erbij staat, naast de race engineer.

* En vaak dat een performance engineer ook promotie maken naar race engineer. Bv Richard Wood die vorig jaar race engineer van Lawson werd (+ Tsunoda + nu Hadjar) was daarvoor performance engineer van Perez. En Hugh Bird was voordat die race engineer van Perez werd nog performance engineer van Verstappen. En dat geldt niet alleen voor Red Bull, want Marcus Duttley(?) de race engineer van Russell was daarvoor nog performance engineer van Hamilton en toen de race engineer van Rosberg (en misschien nog een tijdje Bottas?) vertrok kreeg die dus promotie en werd race engineer van "de andere auto"). En die enkele keer dat een race engineer afwezig is is de performance engineer ook vaak de eerste keuze qua standin. Red Bull heeft zelfs eens een rookie FP1 gedaan in Abu Dhabi met in beide auto's een rookie en vervolgens de performance engineers als race engineer (Tom Hart en Richard Wood).

• Chocoball
Niet goed gelezen....

[ Voor 95% gewijzigd door Chocoball op 11-03-2026 18:52 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:40:

Wat @Mschamp zegt, andere tandwielverhouding in de versnellingsbak, wordt idd een hoop gezegd over het "laden" van de turbo maar dat is onzin, ja een kleine turbo heeft minder lag maar dat veroorzaakt niet zo'n groot verschil.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mgizmo
  • Laatst online: 18:04
RobertMe schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Je bedoelt GP met iemand op de achtergrond?
Nee ik bedoel de engineer GP met de engineer VER ;-)

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:07

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Natuurlijk zijn er altijd beperkingen geweest met materiaal, banden en tanken. Maar die beinvloeden de race en niet het racen. Dat is het verschil met nu. Vooral in de seizsoenen 88 t/m 93 werd er enorm op de limiet gereden. De Williams was dominant, maar de gevechten met eerst Mclaren en later ook Schumacher in de Benneton waren met het mes tussen de tanden.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:43
Oefff volg F1 al een hele tijd maar gebaseerd op de eerste race is de sport nu dan toch echt verkl*t. Dacht dat het niet erger kon dan het DRS geneuzel maar daar was het i.i.g. voor de kijker nog te volgen wat er precies gebeurde..

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wimpie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:52:
2 dagen geleden de uitleg bij motorsport:
https://www.motorsport.co...ules-really-say/10803660/

PSN

• ArcticWolf
  • Niet online
schumi1986 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:55:
Oefff volg F1 al een hele tijd maar gebaseerd op de eerste race is de sport nu dan toch echt verkl*t. Dacht dat het niet erger kon dan het DRS geneuzel maar daar was het i.i.g. voor de kijker nog te volgen wat er precies gebeurde..
Vond DRS uiteindelijk nog best een goede oplossing, was het niet altijd eens met het aantal zones en de lengte ervan, maar het was in ieder geval duidelijk.

• mouzetc
  • Laatst online: 10:23
Oef, ik ben niet zo van de race-gear, maar deze vind ik wel gaaf hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_DKSQoFBFK5Dq0NXc59KkB1L6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHAQq1YekUqtj2UwbJd5OzjF.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.neweracap.eu/...dark-blue-jacket-60771673

Signature

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

benieuwd of dit weekend interresanter gaat zijn, teams wat info van vorige race meegenomen. wat software tweaks aangepast.

heb er een hard hoofd in, nog geen f1tv gekocht of tickets voor race overwogen.

wordt china eenzelfde verhaal, was het voor mij voorlopig de laatste race; laat die kijkers aantallen maar zakken naar een dieptepunt - misschien wordt men dan wakker

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-04 23:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Russell zal wel gelijk hebben maar ik weet niet of hij het recht heeft om dit commentaar te geven want het die ingreep zou nog meer in het voordeel van Mercedes werken.

"When you grow up your heart dies"

• NiaX
  • Niet online
sjaool schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Russell zal wel gelijk hebben maar ik weet niet of hij het recht heeft om dit commentaar te geven want het die ingreep zou nog meer in het voordeel van Mercedes werken.
Hoezo dat? Ferrari is toch juist het team dat de superstarts heeft?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
NiaX schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Ja, dus een ingreep is in het voordeel van Mercedes...

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sjaool schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Russell wordt in de online comments die ik zag overwegend bedolven onder kritiek / hypocrisie verweten.
Ferrari schijnt hiervoor al gewaarschuwd te hebben en toen er niks mee gedaan werd hebben ze hun auto zodanig ontwikkeld dat ze hier voordeel hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 13-03-2026 09:10 ]

PC Specs

• NiaX
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Ja, dus een ingreep is in het voordeel van Mercedes...
Ja, je hebt helemaal gelijk, ik sliep nog en las niet goed.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-04 23:59

sjaool

Every life should have 9 cats

NiaX schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Nou, die 5 seconden extra turbo charging zou Mercedes weer voordeel geven want zij hadden vorige week met de start een lege batterij en Ferrari niet.

"When you grow up your heart dies"

• RobertMe
De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Mercedes zou dit echt noooooit doen als het andersom was. Echt niet.

• Waah
  • Laatst online: 16:46
Het is Russel. We weten allemaal wat voor jongen dat is....

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:29
Ze preken allemaal voor eigen parochie in het circus dat F1 is.

Nu is het Russel morgen is het een ander.
De media zit er bovenop, blaast het op en melken het uit.

Denk om jullie hart jongens. De wereld draait gewoon door.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04 21:14
Toch weer typisch voor dit topic dat enkel Russell vermeld wordt maar Verstappen (en bij uitbreiding bijna iedereen) die eigenlijk hetzelfde zei, niet ter sprake komt.

De discussie gaat over de veiligheid bij de start zodat zaken zoals Lawson/ Colapinto vorig weekend vermeden kunnen worden.
Naast de veiligheid is ook dit een probleem
“I think there was an error that caught a lot of teams out, which was the harvest limit on the formation lap,” Russell said.
“So a very quirky rule. I don't know if you guys know this or not, every lap there's a harvest limit.
“The drivers who started in the first half of the grid who were beyond the timing line, they were already within that lap.
“So when you did your formation lap start, you're spending your battery and you're charging your battery, which goes towards your harvest limit.
“The drivers at the back, when they did their formation lap start, they then launch away, they cross the start finish line and then it resets because they're effectively on the next lap.
“So from what we did in the practice starts. We did the launch before this line and it reset and on the race start, started from pole, I went on the throttle, I charged the battery, but it took like 50% of my harvest limit of that lap.
“So when I got halfway around the track, I could no longer charge the battery. I had no power to do proper burnouts.”
Het gaat dus wel iets verder dan "pot verwijt de ketel" want vind zijn opmerkingen eigenlijk niet onterecht

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• Chocoball
Als de signalen uit de paddock in Shanghai kloppen gaat dit weekend er officieel een streep door de grand prix van Bahrein en Saoedi-Arabië. Vooral de organisator van Saoedi-Arabië probeerde nog het evenement door te laten gaan maar zonder succes.

Zodra het officieel bekend wordt zal ik de topic start hierop aanpassen. Tevens komen de racetopics voor Bahrein en Saoedi-Arabië te vervallen en zullen ook niet open gaan.

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:09
Tijdens een onboard van antonelli werd Palmer plots stil tijdens commentaar. Op t korte rechte stukje, voor de 270graden bocht voor t lange rechte stuk, werd zo hard ingehouden dat je gehele racehart zegt dat een lap wordt opgegeven. Om vervolgens een paarse sector te zien. Ik kijk vaak onboards van kwali en ken de tracks en race lijnen aardig. Maakt het extra pijnlijk.

Ook in bochten in sector twee valt het me op dat de snelheid lager ligt en niet alleen vanwege lagere grip.

Het racen kan best leuk worden. Maar ik merk dat de nieuwe auto me echt tegenstaat. Heeft niet te maken met algehele laptime (die zijn al erg rap) maar vooral met de complete andere benadering van kwalificatielaps.

Hopelijk een ik eraan. Anders maar eens in IndyCar gaan verdiepen .

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:05

basvn

Breezand - NHN

Chocoball schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:47:
Als de signalen uit de paddock in Shanghai kloppen gaat dit weekend er officieel een streep door de grand prix van Bahrein en Saoedi-Arabië. Vooral de organisator van Saoedi-Arabië probeerde nog het evenement door te laten gaan maar zonder succes.

Zodra het officieel bekend wordt zal ik de topic start hierop aanpassen. Tevens komen de racetopics voor Bahrein en Saoedi-Arabië te vervallen en zullen ook niet open gaan.
en dan komen we terug voor Miami, met daarna weer een gat.. gaan we eind mei pas weer echt van start

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20
basvn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:12:
[...]

en dan komen we terug voor Miami, met daarna weer een gat.. gaan we eind mei pas weer echt van start
En de eerste 5 raceweekenden zijn dan(als bahrein en jeddah niet doorgaan) 3 keer met sprint.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 13-03-2026 13:34 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:08
Er waren toch geruchten dat er andere circuits in voor de plaats zouden komen? NIet waar?

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:20
Lord_Dain schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:18:
Er waren toch geruchten dat er andere circuits in voor de plaats zouden komen? NIet waar?
Volgens mij werd gelijk al gezegd dat er geen vervangende races zouden komen Jeddah en Bahrein niet door zouden gaan.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Chocoball schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:47:

Ook volgens Erik van Haren gaan die wedstrijden niet door:

De Grand Prixs van Bahrein en Saoedi-Arabië in april gaan zoals verwacht niet door. Verwachting is dat management #F1 dat dit weekend gaat bevestigen.

Na race in Japan (29 maart) is volgende GP pas op 3 mei, in Miami.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-03 15:26
Was net ook op het NOS journaal op de radio. Liberty Media heeft blijkbaar aangegeven dat ze niet doorgaan

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvb1KJfuX2NWiBJTipJzU2XfYYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqcxGrB2E28kmqsxO4wCujJZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door d-vine op 13-03-2026 17:47 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Mocht Mercedes alles te danken hebben aan de compressie, dan is dit in het voordeel van teams zonder Mercedes motor.

Een lentestop is weer iets nieuws. Ik ben benieuwd of er vervangende races komen (nu of later) of dat we gewoon een korter seizoen krijgen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Chocoball
Mog schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:39:
Mocht Mercedes alles te danken hebben aan de compressie, dan is dit in het voordeel van teams zonder Mercedes motor.

Een lentestop is weer iets nieuws. Ik ben benieuwd of er vervangende races komen (nu of later) of dat we gewoon een korter seizoen krijgen.
Het Formule 1 management had zichzelf een 10 dagen termijn gegeven bij de grand prix van Australië. Die termijn is nu verstreken. Vervanging lijkt niet aan de orde omdat het allemaal op korte termijn moet en wegen de kosten niet op tegen de opbrengsten.

https://www.auto-motor-un...audi-arabien-kein-ersatz/

De enige grand prix waar dit seizoen nog vraagtekens bij zijn, behalve bij de organisator en de Formule 1 leiding zelf, is de grand prix van Spanje in Madrid. Op recente foto's was dat nog 1 grote zandbak.

[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 13-03-2026 17:55 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:54:
[...]

Het Formule 1 management had zichzelf een 10 dagen termijn gegeven bij de grand prix van Australië. Die termijn is nu verstreken. Vervanging lijkt niet aan de orde omdat het allemaal op korte termijn moet en wegen de kosten niet op tegen de opbrengsten.

https://www.auto-motor-un...audi-arabien-kein-ersatz/

De enige grand prix waar dit seizoen nog vraagtekens bij zijn, behalve bij de organisator en de Formule 1 leiding zelf, is de grand prix van Spanje in Madrid. Op recente foto's was dat nog 1 grote zandbak.
Met de vaart die er nog niet in zit, komen Qatar en Abu Dhabi misschien ook nog wel in gevaar. :p

PSN

• Chocoball
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Met de vaart die er nog niet in zit, komen Qatar en Abu Dhabi misschien ook nog wel in gevaar. :p
Azerbeidzjan ligt ook in de regio. Wordt dan een duur jaartje voor de Forrmule 1 als die races komen te vervallen. Wel een seizoenafsluiter in Las Vegas in dat scenario :)

• magnifor
  • Niet online
Doe die 3 races in de VS ook maar annuleren. Zij zijn de agressor en de nummer 1 reden voor de huidige situatie daar.

• alexbl69
Wordt nog wel een dingetje dit voor de F1.

Seizoen is niet echt lekker begonnen. Teams, coureurs en fans mopperen. Nu staat de ontwikkeling ook nog eens 6 weken stil. Niemand gaat in die tijd een F1TV abo afsluiten, terwijl er wel opgezegd wordt. Coureurs en fans gaan andere dingen doen en blijven daar misschien wel plakken.

• magnifor
  • Niet online
Doe eigenlijk ook maar een compensatie voor de jaarabonnementen. Overmacht of niet, je krijgt niet waar je voor betaald.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:29
magnifor schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:16:
Doe eigenlijk ook maar een compensatie voor de jaarabonnementen. Overmacht of niet, je krijgt niet waar je voor betaald.
Hollander... :F

*sowieso

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

AvK

Ready Set Go

Chocoball schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Azerbeidzjan ligt ook in de regio. Wordt dan een duur jaartje voor de Forrmule 1 als die races komen te vervallen. Wel een seizoenafsluiter in Las Vegas in dat scenario :)
Had begrepen (gelezen ergens) dat Bahrein en Saudi-Arabië hun fee wel zouden afdragen aan de F1. Dit omdat het overmacht is en ze de komende jaren de races willen blijven organiseren. Een soort goodwill.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Waah
magnifor schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:30:
Doe die 3 races in de VS ook maar annuleren. Zij zijn de agressor en de nummer 1 reden voor de huidige situatie daar.
Wacht.... Je verwacht van de F1 dat ze een moraal kompas hebben? _O- dat is de beste grap die ik vandaag gehoord heb _O-

Het is omdat het niet anders kan. Valt me nog mee dat ze het nu al annuleren, want we hebben ervaring met raketinslagen in de buurt van het circuit. En toen moest en zou het ook door gaan.

• Waah
AvK schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Had begrepen (gelezen ergens) dat Bahrein en Saudi-Arabië hun fee wel zouden afdragen aan de F1. Dit omdat het overmacht is en ze de komende jaren de races willen blijven organiseren. Een soort goodwill.
Is het goodwill als je het doet omdat je de volgende jaren de races ook nog wil organiseren? Of is dat chantage als je betaald omdat je bang bent het de komende jaren niet meer te mogen doen :+

• RobertMe
YakuzA schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Verschil is dat F1 daar nu voor kan plannen. Terwijl ze niet op ~1,5e maand met twee alternatieven kunnen komen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:27

SomerenV

It's something!

alexbl69 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:04:
Wordt nog wel een dingetje dit voor de F1.

Seizoen is niet echt lekker begonnen. Teams, coureurs en fans mopperen. Nu staat de ontwikkeling ook nog eens 6 weken stil. Niemand gaat in die tijd een F1TV abo afsluiten, terwijl er wel opgezegd wordt. Coureurs en fans gaan andere dingen doen en blijven daar misschien wel plakken.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/new-template-for-memes-with-max-verstappen-youre-welcome-v0-ltiz563iq65d1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=f822bdefea1fe2cb7e6826d2058dd7e82f642223

Zei er iemand 6 weken meer tijd om te simmen en in/met GT3 te hobbyen?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Chocoball
'George Russell dominance could bore fans' ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/wrm0r7brzuog1.jpeg

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0-u2liD53NkOM_IK5yLF1bhC4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdcgUJUECZJZRnxfy3D3nZbP.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:08

Blokker_1999

Full steam ahead

Mog schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:39:

Ik zie niet in hoe dit in hun voordeel is. Je kan de motoren niet zomaar snel even aanpassen. Die dingen zijn gehomologeerd en mogen in de basis enkel aangepast worden met betrekking tot betrouwbaarheid. Daarnaast is het niet enkel Mercedes of de Mercedes PU dat hier gebruik van maakt. Voor zover je het geruchtencircuit mag geloven maakt ook RBPT hier gebruik van.

Daarnaast blijk ik het vreemd vinden dat mensen denken dat dit de reden is dat Mercedes zo snel is. Want er zijn drie andere teams die dezelfde motor gebruiken. 1 van die teams geraakt niet uit Q1 en het andere met moeite uit Q2. Maar die motor van Mercedes moet blijkbaar toch zo speciaal zijn dat als je hem in een Mercedes wagen plaatst, die wagen volgens sommige daarmee een seconde sneller wordt blijkbaar. En dat allemaal dankzij de motor en niets anders. 8)7

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:22
Blokker_1999 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Ik zie niet in hoe dit in hun voordeel is. Je kan de motoren niet zomaar snel even aanpassen. Die dingen zijn gehomologeerd en mogen in de basis enkel aangepast worden met betrekking tot betrouwbaarheid. Daarnaast is het niet enkel Mercedes of de Mercedes PU dat hier gebruik van maakt. Voor zover je het geruchtencircuit mag geloven maakt ook RBPT hier gebruik van.

Daarnaast blijk ik het vreemd vinden dat mensen denken dat dit de reden is dat Mercedes zo snel is. Want er zijn drie andere teams die dezelfde motor gebruiken. 1 van die teams geraakt niet uit Q1 en het andere met moeite uit Q2. Maar die motor van Mercedes moet blijkbaar toch zo speciaal zijn dat als je hem in een Mercedes wagen plaatst, die wagen volgens sommige daarmee een seconde sneller wordt blijkbaar. En dat allemaal dankzij de motor en niets anders. 8)7
Zelfs alpine doet mee in q3 nu. En williams is serieus te zwaar dat compenseer je niet met de motor. Wil je bewijs? De eerste paar rondes in de race kan ferrari meekomen en dan ineens kan mercedes een seconde per ronde weg scheuren als het blok op temperatuur komt. Als je een variabel vermogen hebt gedurende de race of opwarm periode en je leverancier verteld je dat niet wordt het wel heel ingewikkeld om je software en processen te optimaliseren.

Dat knopje op het stuur van Russel voordat hij het rechte stuk op komt …

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:22
Blokker_1999 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:37:
[...]

Tja, je levert een motor, niet de toegang tot alle speciale settings natuurlijk

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Lynx schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Dat knopje op het stuur van Russel voordat hij het rechte stuk op komt …
Je bedoelt het gele knopje met ‘SLM’ erop? Straight line mode? De modus die elke auto heeft voor het inzetten van ‘attack mode’?

[ Voor 3% gewijzigd door LAD93 op 14-03-2026 10:05 ]

per aspera ad astra

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:23

Major_ton

Shoot!

Als tanken niet meer terug gaat komen (wat het ook echt niet gaat doen), dan kan de F1 op het gebied van techniek misschien weer relevant worden door bij pitstops super fast charging te introduceren als vervanger voor het tanken van vroeger. Als je daarmee een strategisch element erbij kan krijgen en de coureurs op de baan minder hun batterij hoeven te managen, dan kan dat nog best gaaf zijn.

Some infinities are bigger than others.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik heb zojuist opgezegd. Als je een race kijkt en er wordt ingehaald omdat een wagen op een recht stuk opeens snelheid mindert, wat is inhalen en racen dan nog waard? F1 onwaardig dit. Laat het ze naar voelen in de portemonnee.

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:48
Major_ton schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:04:
Als tanken niet meer terug gaat komen (wat het ook echt niet gaat doen), dan kan de F1 op het gebied van techniek misschien weer relevant worden door bij pitstops super fast charging te introduceren als vervanger voor het tanken van vroeger. Als je daarmee een strategisch element erbij kan krijgen en de coureurs op de baan minder hun batterij hoeven te managen, dan kan dat nog best gaaf zijn.
Dan zijn we wel wat versies / motorreglementen verder. De batterij gaat nu al niet eens één rondje mee, dus bijladen tijdens een pitstop is zinloos op dit moment. Sterker nog, ik denk dat ze doordat ze door de pits rijden al praktisch volledig zijn bijgeladen.

En dan gaan we toch wel heel erg naar FE toe. Een samensmelting van beide zie ik dan nog eerder gebeuren.

Wie belt Bernie op om te vragen of hij een nieuwe raceklasse kan opzetten? O+

• RobertMe
Dan moeten ze eerst afstappen van de regels van hoeveel energie ze mogen opladen en verbruiken per ronde. Anders ben je tijdens de pitstop energie in de accu aan het duwen die ze er helemaal niet uit kunnen krijgen omdat ze niet zoveel mogen verbruiken per ronde.

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Ik heb mij er eerlijk gezegd nog niet in verdiept maar ik kan mij voorstellen dat alle auto’s dezelfde accu-techniek en fabrikant moeten gebruiken. Als ze dát nou loslaten en teams vrij laten in keuze van accu en leverancier én continu doorontwikkeling toe staan wordt het interessanter en heeft uiteindelijk de automotive industrie er ook weer wat aan zoals vroeger vaker gebeurde bij F1-ontwikkelingen.

• schumi2004
  • Laatst online: 04-04 22:59
SomerenV schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:12:
Ik heb zojuist opgezegd. Als je een race kijkt en er wordt ingehaald omdat een wagen op een recht stuk opeens snelheid mindert, wat is inhalen en racen dan nog waard? F1 onwaardig dit. Laat het ze naar voelen in de portemonnee.
Ik hou het voorlopig wel bij MotoGP, stukje interessanter.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:20
Gepikt van Twitter/X. Nieuwe F1 logo. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScslvJFDrnVv22NsA0CNrySkxiw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hvb5ghZJGm19iD7Y0hknPRxf.jpg?f=user_large

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:54
Super fast charging van een 1,1 kWh accu, dat kost ~6s. En daar heb je dan 12 seconden plezier van op de baan.

Dit is voor FE. Die doen dat.
DNN!S schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb mij er eerlijk gezegd nog niet in verdiept maar ik kan mij voorstellen dat alle auto’s dezelfde accu-techniek en fabrikant moeten gebruiken. Als ze dát nou loslaten en teams vrij laten in keuze van accu en leverancier én continu doorontwikkeling toe staan wordt het interessanter en heeft uiteindelijk de automotive industrie er ook weer wat aan zoals vroeger vaker gebeurde bij F1-ontwikkelingen.
In F1 is die ontwikkeling vrij. In FE gebruiken ze allemaal dezelfde accu.

• Chocoball
Het wegvallen van de races in Bahrein en Saoedi-Arabië betekent 33 dagen geen actie op baan tussen de grand prix van Japan (29 maart) en die van Miami (3 mei).
  • Formule 1 heeft vervangende races overwogen in Imola, Portimao en Istanboel maar ook een double header in Japan. Japan viel af omdat personeel dan weer opnieuw ver moest reizen na de races in Australië, China en Japan. De races in Europa waren logistiek wel mogelijk maar wogen de kosten niet op tegen de opbrengsten voor de Formule 1 en de teams.
  • Teams die inkomsten door commerciële rechten mislopen worden enigszins gecompenseerd doordat ze minder kosten maken. Niet alleen reis- en verblijfkosten naar ook operationele kosten tijdens 2 de grand prix weekenden die komen te vervallen. Gecombineerd leveren beide grand prix zo'n 100 miljoen dollar aan inkomsten op voor de Formule 1. Aangezien ongeveer de helft van de winst die Formule 1 maakt als prijzengeld aan de teams wordt uitgekeerd zullen deze dit seizoen enkele miljoenen minder gaan ontvangen.
  • Wachtend op een definitief besluit hebben veel teams gewacht met het produceren van nieuwe onderdelen voor Bahrein. Miami in begin mei zal nu de focus voor de teams worden om te werken aan nieuwe aerodynamische onderdelen, gewichtsverlies en ook meer te leren begrijpen van de aandrijving en het management.
  • Het verlies van beide races heeft ook invloed op bepaalde delen van het reglement. In het motorverbeterprogramma ADUO wordt na de 6e, 12e, 18 en 24e race gekeken welke motorfabrikant aan upgrades mag werken. In theorie zou een verbeterde motor al bij de 7e race in Miami kunnen verschijnen maar dat zou dan nu de grand prix van Monaco begin juni worden. Momenteel loopt daar discussie over om te zien of rond Miami alsnog verbeteringen kunnen komen door te schuiven met aantallen of datums in het reglement. Wat niet aangepast wordt, is de startdatum voor de vernieuwde compressieverhoudingstest wat op 1 juni begint.
https://www.the-race.com/...double-race-cancellation/

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:54
SomerenV schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:12:
Als je een race kijkt en er wordt ingehaald omdat een wagen op een recht stuk opeens extra snelheid krijgt omdat hij z'n flapje achter open mag zetten, wat is inhalen en racen dan nog waard?

Dit jaar moeten die 'drive-by' inhaalacties tenminste verdient worden. Ipv met DRS er voorbij en vervolgens lekker weg rijden zonder achterom te hoeven kijken, moet je dit jaar werken om na het er voorbij rijden er ook voor te blijven.
Veel mooier :) Een succesvolle inhaalactie maken is nu veel meer een skill dan de afgelopen 12 jaar, want er voorbij is makkelijk, er voor blijven is moeilijk.

(Dat terugvallen van snelheid zie ik ook liever niet, maar het inhaalspelletje vind ik vele malen interessanter nu. En dat weegt voor mij dan toch zwaarder.)

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 14-03-2026 12:36 ]

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Het grappige is... ik hoef niet met argumenten te komen want het interesseert mij op één of andere manier gewoon niet meer. Vorig jaar werd het al minder. Ook de spanning aan het einde van het seizoen kon de interesse niet vergroten. Ik heb de kwali en race in Australië gezien en gisterochtend de sprintkwali op het werk... en vandaag niets meer. Uitslagen in de krant gelezen en dat was het. Misschien dat ik nog wel even de race kijk, maar ik heb ineens heel veel vrije tijd terug :)

Net als de DTM is de interesse ineens weg. Races bezocht... DTM en F1... maar het is voor mij gewoon klaar. History repeats itself. Afgelopen jaren vaker in de Eifel, maar dat is het dan ook. We wilden graag weer naar Monza als begin van een leuke vakantie, maar de prijzen worden steeds hoger. Nu hoeft het helemaal niet meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 14-03-2026 12:48 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

henri86 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Als je een race kijkt en er wordt ingehaald omdat een wagen op een recht stuk opeens extra snelheid krijgt omdat hij z'n flapje achter open mag zetten, wat is inhalen en racen dan nog waard?
DRS was ook een lapmiddel waar terecht kritiek op was, maar DRS betekende niet dat je wagen opeens langzamer werd, of dat je het op kunt en moet laden. Dichtbij zien te komen, en dichtbij zien te blijven, met DRS overspeed krijgen en dat gebruiken om in te kunnen halen. Dat had meer met racen te maken dan hoe het nu gaat.
Dit jaar moeten die 'drive-by' inhaalacties tenminste verdient worden. Ipv met DRS er voorbij en vervolgens lekker weg rijden zonder achterom te hoeven kijken, moet je dit jaar werken om na het er voorbij rijden er ook voor te blijven.
Veel mooier :) Een succesvolle inhaalactie maken is nu veel meer een skill dan de afgelopen 12 jaar, want er voorbij is makkelijk, er voor blijven is moeilijk.
Nee. Gewoon nee :') Met DRS waren er ook vaak genoeg momenten dat het nog kantje boord was, zeker met wagens die redelijk aan elkaar gewaagd waren. Daarbij kon de verdedigende partij vaak ook nog daadwerkelijk verdedigen en kwam het vaak aan op wie het laatst op de rem durfde te gaan. Nu met de batterij ben je als verdedigende partij gewoon een sitting duck als je een beetje pech hebt. Je hebt nu wel meer actie op de baan in het begin, veel overtakes enzo, maar het is zo gemaakt als maar zijn kan. Dat heeft geen bal met verdienen te maken. Of wil je zeggen dat de overtake van Russel op Hamilton, waarna hij op kop bleef, verdiend was? De overtake waarbij Hamilton opeens aardig wat snelheid inleverde op een recht stuk(!!). Dat heeft gewoon helemaal niks met racen te maken.
(Dat terugvallen van snelheid zie ik ook liever niet, maar het inhaalspelletje vind ik vele malen interessanter nu. En dat weegt voor mij dan toch zwaarder.)
Interessanter? Zoals gezegd is het gemaakt. Het is letterlijk stuivertje gooien. Het is niet eens kijken wie er het beste met de batterij om kan gaan. Je moet je batterij gebruiken en als ie leeg is is het klaar. Je kunt hem ook minder gebruiken, maar dan is het ook klaar. Juist deze wagens zouden elkaar beter moeten kunnen volgen, maar door hoe de batterij-implementatie nu werkt is dat niet echt nodig. Gewoon wachten tot de wagen voor je door z'n batterij is terwijl jij nog net genoeg hebt en je hoeft echt niks te doen om in te halen. Het is ongelofelijk oppervlakkig en de fun is vooral een facade.

Kijk anders deze video terug met leuke gevechten in 2025. Daar zit genoeg tussen waarbij de DRS slechts een onderdeel speelde, maar waarbij ook voldoende racecraft kwam kijken. Veel gevalletjes 'succes met je DRS, ik ga je eruit remmen' om vervolgens door te vechten in de bochten. Dat gaat met de huidige regelementen gewoon niet meer gebeuren omdat de batterij al vóór de bochten op is.

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
Betekend het annuleren van de races ook dat het volgend jaar goedkoper is voor renners on in te schrijven? De kosten voor hun licentie is toch verbonden aan het aantal punten dat ze haalden in het voorgaande jaar. Nu er minder punten gaan uitgedeeld worden gaat dat dus ook dalen (en daardoor ook minder inkomsten voor F1?)

• Shinji
  • Nu online
Mschamp schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:
Betekend het annuleren van de races ook dat het volgend jaar goedkoper is voor renners on in te schrijven? De kosten voor hun licentie is toch verbonden aan het aantal punten dat ze haalden in het voorgaande jaar. Nu er minder punten gaan uitgedeeld worden gaat dat dus ook dalen (en daardoor ook minder inkomsten voor F1?)
Dat is peunuts op de begroting van F1.

• Shinji
  • Nu online
Wat ik niet begrijp is dat ze niet de F2 en F3 gebruiken om elementen uit nieuwe reglementen te testen. Dus daar eerst doorvoeren, met dan weliswaar minder vermogen maar een zelfde verdeling van de ICE en accu. En dan kinderziektes er uit halen, eventuele aanpassingen doen en dan pas naar de F1.

• RobertMe
Shinji schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:38:
Wat ik niet begrijp is dat ze niet de F2 en F3 gebruiken om elementen uit nieuwe reglementen te testen. Dus daar eerst doorvoeren, met dan weliswaar minder vermogen maar een zelfde verdeling van de ICE en accu. En dan kinderziektes er uit halen, eventuele aanpassingen doen en dan pas naar de F1.
Omdat dat veel te duur is voor een spec series? Volgens mij hebben die nu niet eens hybrides? Plus dat F1 the pinacle of motorsport is. Als je in F2 gaat experimenten dan lopen die dus voorop qua techniek.,

• ArcticWolf
  • Niet online
Chocoball schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:08:
'George Russell dominance could bore fans' ;)

[Afbeelding]
*to death }:O

Weet overigens nog niet of ik dit seizoen helemaal ga trekken... Heb ooit geprobeerd om de Formule E te volgen en daar ben ik afgehaakt, grotendeels vanwege het geluid maar vond het concept verder ook niet interessant.
Dit hebben ze nu geprobeerd in te zetten in de Formule 1 en merk dat ik dat niet goed trek, de extra actie interesseert mij niet zoveel. Maar dat gegoochel met de batterij irriteert mij mateloos merk ik en uiteindelijk maakt dat toch niet het verschil, de snelste auto (met of zonder batterij) wint toch wel. Dus waarom al dat kunst en vliegwerk voor even kortstondig slappe actie, dan vond ik DRS toch de betere optie.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Soms kom je van die filmpjes tegen uit het verleden..... O+

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 14-03-2026 19:14 ]

PC Specs

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: Topicreeks: [F1 2026] Race topics
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken