• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De dag waarop ik het met @Dennis eens ben is aangebroken :p

Hier de andere bron (NOS en alle andere partijen zijn nog bezig met lezen :p) en de kamerbrief:

https://www.bureautoetsin...an-de-telecommunicatiewet

Heel duidelijk is het allemaal nog niet, maar het is een begin:
Vervolg

In de komende periode blijft het kabinet in contact met Solvinity en de huidige eigenaar over verdere ontwikkelingen bij het bedrijf. In lijn met de aangenomen motie (Kamerstukken II 2025/26, 26 643, nr. 1474) bied ik een vertrouwelijke technische briefing aan om dit besluit toe te lichten.

Dat zit wel Schnorr.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
@Stukfruit was sneller met de bron! :+

[ Voor 95% gewijzigd door Dennis op 26-05-2026 12:21 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:50:
Dit zag echt niemand aankomen. Al die bruggen, viaducten etc, allemaal gewapend beton met een bekende levensduur van iets van 50-60 jaar. En nu moet het allemaal aangepakt worden.
Pfoe, daar lees je toch wel een paar keer per jaar iets over in kranten en bladen? Volgens mij storten in Utrecht de kades ook bijna in. Onderhoud is niet sexy genoeg.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:46

Clush

Do as I say...

Dit zag echt niemand aankomen. Al die bruggen, viaducten etc, allemaal gewapend beton met een bekende levensduur van iets van 50-60 jaar. En nu moet het allemaal aangepakt worden.

Gelukkig is dit met veel vooruitzicht, het afgelopen laten we zeggen, 15 jaar aangepakt. Vooral de jaren na 2010 toen de Staat voor 0% kon lenen en er honderdduizenden bouwvakkers, werkeloos thuis zaten. Toen is er goed gehandeld in de aanpak. :z
Bruggen en wegen dicht als er niet meer geld komt, waarschuwen overheden

Dit is onderdeel van de "BV Nederland" welke ook rustig mocht wegrotten. En straks krijg je de grootste gruwelen mogelijk, wegafzettingen en snelheidsbeperkingen. Onacceptabel, hoe durven ze. :F
Hmjah, ik ben misschien iets te cynisch, maar aan dit soort berichten kan je ook altijd wel zien dat het weer tijd is om de begroting te gaan maken voor de regering.

Elke belanghebbende kan over zijn eigen sector wel een soortgelijk persbericht de deur uit doen. En dit gebeurt dan ook bijzonder veel. Blauwdruk:

XYZ vinden we belangrijk. XYZ kost geld. Als er onvoldoende geld (hoeveel?) naar XYZ gaat bestaat de kans (hoe groot?) dat we over een aantal jaren (hoeveel?) zonder XYZ komen te zitten!

Let maar op, komende tijd gaan we meer van dit soort berichten zien. Het zit voor mij iets te veel aan de roeptoeterige kant.

Tegelijk is Den Haag de afgelopen jaren wel kampioen struisvogelen geweest (de voorbeelden zijn bekend), dus misschien is dit ook nog maar de enige manier die werkt om je zaak onder de aandacht te krijgen. Squeeky wheel gets the grease.

... not as I do.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:50
En de volgende linkdrop die ook geen toelichting nodig is:

https://nos.nl/artikel/2615886-kabinet-trekt-plan-voor-snellere-verhoging-aow-leeftijd-in

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Wordt er een keer vooruit gedacht, is het weer niet goed. }>

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DeKever schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Wordt er een keer vooruit gedacht, is het weer niet goed. }>
Mwah, in het pensioenakkoord staat dat een verhoging van de levensverwachting voor 2/3 verwerkt wordt in een stijging van de AOW-leeftijd. Dit voorstel maakte daar 100% van. Dat is niet per se vooruit denken, dat is gewoon een ordinaire bezuiniging. :P

Nu het intrekken van de bezuiniging van de WW en WIA nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 26-05-2026 12:44 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het wordt spannend met Prinsjesdag. Extra geld nodig voor infrastructuur, AOW wat extra geld gaat kosten. Iets met een exploderende hobby (defensie). Waar gaat al dat geld opgehaald worden?

Is dit de opmaat naar een eerlijker (lees: geld halen waar het zit) belastingstelsel?

Ik weet het, dit is belachelijk naïef van mij.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Derby schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:46:
Het wordt spannend met Prinsjesdag. Extra geld nodig voor infrastructuur, AOW wat extra geld gaat kosten. Iets met een exploderende hobby (defensie). Waar gaat al dat geld opgehaald worden?

Is dit de opmaat naar een eerlijker (lees: geld halen waar het zit) belastingstelsel?

Valt de infrastructuur niet onder de 1.5% van de 5% defensie investeringen? Militair materieel kan ook niet over brakke bruggen rijden. Zo, opgelost :p

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:26
Bananenplant schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Pfoe, daar lees je toch wel een paar keer per jaar iets over in kranten en bladen? Volgens mij storten in Utrecht de kades ook bijna in. Onderhoud is niet sexy genoeg.
In Utrecht hebben ze hun lesje wel geleerd met de trap die instortte (heeft een leven gekost) maar het onderhoud van civiele infrastructuur is prijzig, prijzen voor materialen (Asfalt=olie) en personeel zijn enorm gestegen. De gereserveerde gelden (je moet als overheid elk jaar de afschrijving opzij zetten op een aparte rekening voor kosten intensieve infra) Maar je kunt niet met alles rekening houden. En er is veel extra werk naar gemeenten/provincies gekomen waar geen fondsen tegenover staan (of in elk geval onvoldoende)

• HvdBent
kazuka schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Valt de infrastructuur niet onder de 1.5% van de 5% defensie investeringen? Militair materieel kan ook niet over brakke bruggen rijden. Zo, opgelost :p
Ik mag hopen dat we een deel van de defensiegelden zo kunnen inzetten, volgens mij is dat wel iets waar Rutte op hintte met die 1,5% destijds.

• HvdBent

Gelukkig is dit met veel vooruitzicht, het afgelopen laten we zeggen, 15 jaar aangepakt. Vooral de jaren na 2010 toen de Staat voor 0% kon lenen en er honderdduizenden bouwvakkers, werkeloos thuis zaten. Toen is er goed gehandeld in de aanpak. :z
Bruggen en wegen dicht als er niet meer geld komt, waarschuwen overheden

Dit is onderdeel van de "BV Nederland" welke ook rustig mocht wegrotten. En straks krijg je de grootste gruwelen mogelijk, wegafzettingen en snelheidsbeperkingen. Onacceptabel, hoe durven ze. :F
Ehh iedereen zag het aankomen, ik werkte in 1998 bij een ingenieursbureau dat al stapels rapporten heeft geschreven ;-) Maar het is weer tijd voor de najaarsnota (financiën van het kabinet) dus moeten de belanghebbenden even wat oud nieuws oppoetsen in de hoop dat het ministerie nog wat ritselt in de budgetten

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:47
DevWouter schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:23:
Zoals ik aangaf is instroom en verwerking aan elkaar gerelateerd. Ik deel dan ook niet het standpunt dat het "puur een verwerkingsprobleem" is.

Het probleem in deze discussie is vooral de framing die beide kanten hanteren. De rechterkant van het politieke spectrum die vooral inzet op het afbouw van de verwerking terwijl de linkerkant vooral benadrukt dat zonder verwerking het probleem alleen maar groter wordt.

Omdat beide kanten zo hard moeten inzetten (dankzij de polarisatie) lijkt het vooral alsof men niet verder wilt kijken/denken dan hun eigen frame.

Mijn inzet lijkt tegenstrijdig, maar dat was een erkenning en een handreiking om ons uit onze eigen frames te brengen. Om die handreiking wat kracht bij te zetten: Meer verwerking is alleen nodig wanneer de instroom groter is dan uitstroom ;)

[...]

Migratie is al een probleem voordat er landsgrenzen waren (toen was het tussen stammen). Uiteraard waren dat andere tijden en waren de uitdagingen anders, maar migratie wordt bijna exclusief beschreven als iets problematisch.

Dus ja, het is niet vreemd dat andere landen ook problemen hebben met migratie, maar dit topic gaat over NL en hoe wij het doen. In verhouding met andere landen doen we het wel vrij slecht (toevallig benoemde de laatste "Even tot hier" dat).

We kunnen dus wel wijzen naar andere landen, maar het probleem dat Nederland heeft is vrij uniek qua omvang terwijl de oplossing (zoals de spreidingswet en meer capaciteit) al jaren bekend zijn maar niks mee gedaan word.

[...]

100% mee eens, maar zoals ik ook aangaf, een groot gedeelte van deze discussie is te verwijten aan het feit dat we ons in kampen (links vs rechts) laten opdelen.
Die fixatie op links versus rechts begrijp ik niet, alsof standpunten van mensen zo simpel in die tweedeling passen. Op die manier wordt er wel een ideologische discussie van gemaakt.

Maar woorden verdraaien of invullen wat iemand “bedoelt”, terwijl er letterlijk iets anders staat, helpt het gesprek ook niet. Dan doe je juist wat je zegt te willen vermijden.

Andere landen hebben verschillend beleid en financiering, maar lopen toch tegen vergelijkbare problemen rond asiel aan. Daarom is het lastig vol te houden dat het uitsluitend een kwestie is van Nederlands beleid of financiering. Nederland is in dit opzicht niet uniek ook niet qua omvang.
nwagenaar schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:41:
[...]

De primaire asielinstroom die wij zien in landen binnen de EU zijn gerelateerd aan vluchtelingen uit oorlogsgebieden (wat ook logisch is, deze vorm van volkverschuiving is zo oud als de weg naar Rome).

Verder is er in Europa een enorm tekort aan bepaalde expertise en laag geschoolde arbeiders, dus de grootste vorm van migratie is en blijft simpelweg arbeidsmigratie.

Aan de andere kant kan ik niet zo 1,2,3 bronnen vinden dat andere EU-landen een zodanige instroom hebben dat men moet bivakkeren (omdat er geen ruimte in de opvanglocaties zijn) of dat het asielproces zodanige vertraging heeft dat men zodanig lang moet wachten alvorens ze een asielstatus krijgen of worden uitgezet.
De stelling dat de primaire asielinstroom voornamelijk uit oorlogsgebieden komt is te simplistische. Een conflict of instabiel land is niet hetzelfde als een actief oorlogsgebied, en bovendien verschilt de samenstelling van herkomstlanden sterk per jaar en per land.

In 2025 lagen de aantallen eerste asielbeslissingen volgens CBS/IND-data ongeveer op: 8.100 afgewezen en 7.400 ingewilligd.

Een aanzienlijk deel van de asielaanvragen leidt niet tot een verblijfsstatus, maar ze moeten wel allemaal worden beoordeeld en gedurende de procedure worden opgevangen. Dat zorgt voor een grote belasting van het asielsysteem.
Het beleid van de afgelopen jaren speelt een grote rol in wat wij nu de asielcrisis noemen van Nederland.

We hebben al jaren achterstand vanwege te weinig opvanglocaties en resources door bezuinigingen, dus zelfs als zouden we morgen geen enkele asiel aanvraag krijgen en-of alles tegenhouden; dan nog hebben we een achterstand van 24(!) maanden terwijl de wettelijke termijn 3 tot 6 maanden zou moeten zijn. Verder hebben we ook niet genoeg woningen om de personen die in een COA-locatie zitten en een status hebben gekregen door te laten stromen om de opvang van nieuwe instroom te kunnen realiseren.

Het probleem is niet zo zeer de instroom (het is een factor, maar zelfs als deze factor verdwijnt hebben we nog steeds een asielcrisis). Het grootste probleem is simpelweg dat de asielketen van opvang tot het krijgen van een status (of geen status) zodanig is dat er enorme achterstanden zijn met als gevolg dat men (wederom) moet bivakkeren buiten de opvanglocaties en dat er noodopvang geregeld moet worden.
Wederom stel ik nergens dat beleid geen rol speelt, ook beweer ik niet dat de asielproblematiek direct verdwijnt als de instroom wegvalt, maar wel dat de druk op het systeem daardoor aanzienlijk zou afnemen.

Dat de asielketen (opvang, procedures en doorstroom) onder druk staat en achterstanden kent klopt en staat ook niet ter discussie. Alleen wordt de rol van instroom daarin onderschat: die bepaalt immers de continue aanwas van nieuwe zaken die de keten verder belast. Het gaat juist om de combinatie van instroom en ketencapaciteit.

Puur theoretisch: zonder nieuwe asielaanvragen stopt de instroom van nieuwe zaken en loopt het systeem op termijn leeg doordat alleen bestaande dossiers nog worden afgehandeld.
En de bronnen alsmede feiten die zijn aangegeven, geven precies de reden weer waarom het zover is gekomen en dat is simpelweg het gevolg geweest van politiek keuzes en politieke uitvoering. Daar gaat een twee-status stelsel en-of kortere verblijfsvergunning niet aan bijdragen, in tegendeel volgens meer dan genoeg experts zal dit gaan zorgen voor nog meer achterstanden als men (lees: de politiek) niet met meer budget, opvang locaties en woningen gaat komen.
We zitten nu eenmaal in een ingewikkeld pakket. Terugkijken op verantwoordelijkheden helpt het probleem op dit moment niet verder. Het is een goede les voor de toekomst, maar de situatie vraagt nu om een concrete aanpak.

Meer budget lost op korte termijn weinig op. De opvangcapaciteit is al historisch hoog, terwijl woning- en arbeidsmarktkrapte de bottleneck vormen. Ook het aanpassen van procedures vraagt extra capaciteit. Daardoor is snelle verdere uitbreiding beperkt en niet direct uitvoerbaar, waardoor extra middelen niet automatisch tot meer capaciteit leiden.
Baseman77 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Waarom doe je dit niet dan?
Waar is je weerlegging?
Volgens mij heb ik je claim in mijn oorspronkelijke reactie al inhoudelijk weerlegd.
Zoals @nwagenaar al duidelijk uitlegt lost letterlijk niemand meer binnenlaten de huidige problematiek helemaal niet op. Op korte(re) termijn dan. Niet voor niets moet de overheid jaarlijks miljoenen Euro's aan dwangsommen moet betalen omdat asielbesluiten veel te lang duren. De achterstanden zijn dermate groot dat het een jaar of 2 tot 3 duurt voordat deze zijn ingelopen, en dat alleen bij een volledige asielstop.
Dat is precies het punt: instroombeheersing is een belangrijke factor in de druk op de asielketen en beïnvloedt daarmee ook de snelheid waarmee achterstanden kunnen worden ingelopen.
Toon dit eens aan dan?
Bijzonder dat ik alles maar moet onderbouwen van jou, maar je dit zelf totaal niet doet.
In meerdere EU-landen en het VK zie je vergelijkbare druk op asielsystemen, achterstanden en noodopvang. Het is dus niet te herleiden tot één land of één beleidskeuze. Deze hoge druk op opvang, achterstanden en noodopvang in die landen worden regelmatig in berichtgeving beschreven.

De bronnen die je aanhaald gaan vooral over beleid en uitvoering en raken daarmee niet de kern van mijn reactie (instroom naast capaciteit), waardoor ze mijn punt niet weerleggen, zoals reeds gezegd.
Niemand ontkent dat een hoge instroom een belangrijke factor is.
Ik ontken wel dat Nederland te maken heeft met een hoge instroom en dat deze instroom een belangrijke factor is in de huidige problematiek.

[...]

Nogmaals, niemand neemt de instroom niet mee. Dat is echter geen belangrijke oorzaak van de huidige problematiek.

Opvallend verder dat je claimt dat het een combinatie van factoren is, maar je constant blijft wijzen op de instroom en de rest negeert. Zoals je ook mijn hele post met onderbouwing negeert en alleen blijft wijzen op mijn zogenaamde ongefundeerde claim, waar je vervolgens inhoudelijk niet op ingaat.
Bedankt dat je het zo stelt. Dat bevestigt dat dit geen ‘keihard feit’ is, maar een verschil in interpretatie, definitie of weging van de cijfers.

In mijn oorspronkelijke reactie worden meerdere factoren benoemd en onderbouwd, net als de cijfers en waarom op korte termijn meer budget of geld geen reële oplossing is. Daar wordt niet inhoudelijk op ingegaan.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08

ManiacsHouse

Scheisse!

Derby schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:46:

Nee hoor. Er kan vast nog wel wat meer aan de Wia/WW, zorgkosten en mensen die al ziek zijn en zorg nodig hebben gesleuteld worden. Wellicht nog ergens wat aan de bijstand etc. snijden.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Baseman77 mooie post. Iets soortgelijks heeft VVD geflikt met het gevangeniswezen.

[ Voor 19% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 14:49 ]

It’s the economy, stupid!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Krisp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Mwah, in het pensioenakkoord staat dat een verhoging van de levensverwachting voor 2/3 verwerkt wordt in een stijging van de AOW-leeftijd. Dit voorstel maakte daar 100% van. Dat is niet per se vooruit denken, dat is gewoon een ordinaire bezuiniging. :P

Nu het intrekken van de bezuiniging van de WW en WIA nog.
Bezuinigen of niet, de regering ziet een probleem aankomen en acteert. Althans, dat was het (onrealistische) plan.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:
@Baseman77 mooie post. Iets soortgelijks heeft VVD geflikt met het gevangeniswezen.
Kun je linken naar de betreffende post? Dan is het gemakkelijker terug te vinden in de discussie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Kun je linken naar de betreffende post? Dan is het gemakkelijker terug te vinden in de discussie.
? De link gaat naar desbetreffende post van mij. Of begrijp ik u nou verkeerd?

• Joris748
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:47:
[...]

? De link gaat naar desbetreffende post van mij. Of begrijp ik u nou verkeerd?
Ik bedoel de post van Baseman77, waar jij op reageert.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Ik bedoel de post van Baseman77, waar jij op reageert.
Ah. Bij deze. :)

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:13

Baseman77

We move

Andyk125 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:47:
Volgens mij heb ik je claim in mijn oorspronkelijke reactie al inhoudelijk weerlegd.
Je bedoelt je post waarin je het alleen hebt over de aantallen instroom en de kosten van de asielopvang?
Waarna die aantallen meerdere malen ter discussie zijn gesteld en de kosten geen rol spelen bij de opvangproblematiek (ik heb daarna wel aangetoond dat deze kosten enorm zijn opgelopen door de noodopvang, wat makkelijk te voorkomen is).

Hierbij negeer je de complete voorgeschiedenis, weerleg je niet waarom de opvangproblematiek veruit het belangrijkste aspect is in de huidige asielcrisis en fixeer je je alleen op de instroom. En dat laatste is geen toeval, aangezien je dit bij iedere post daarna blijft doen.
Dat is precies het punt: instroombeheersing is een belangrijke factor in de druk op de asielketen en beïnvloedt daarmee ook de snelheid waarmee achterstanden kunnen worden ingelopen.
Nee en nauwelijks.
Wederom negeer je alle argumentatie die niet in je 'de instroom is de belangrijkste factor' mening passen.
In meerdere EU-landen en het VK zie je vergelijkbare druk op asielsystemen, achterstanden en noodopvang. Het is dus niet te herleiden tot één land of één beleidskeuze. Deze hoge druk op opvang, achterstanden en noodopvang in die landen worden regelmatig in berichtgeving beschreven.
Wederom, waar is je bewijs?
Komisch en bijzonder hoe je nog steeds geen onderbouwing hebt, helemaal gezien je eerdere woorden naar mij.
Bedankt dat je het zo stelt. Dat bevestigt dat dit geen ‘keihard feit’ is, maar een verschil in interpretatie, definitie of weging van de cijfers.
Nee hoor.
Dat we een opvangprobleem hebben is en blijft een keihard feit, hoe graag jij de schuld ook (voornamelijk?) wil leggen bij de instroom.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Nee hoor. Er kan vast nog wel wat meer aan de Wia/WW, zorgkosten en mensen die al ziek zijn en zorg nodig hebben gesleuteld worden. Wellicht nog ergens wat aan de bijstand etc. snijden.
Verrek... Het gaat daar ineens wel heel hard met keutels intrekken.
https://www.gelderlander....van-6-5-miljard~ac740be1/
Kabinet zet ingreep WW en WIA op pauze, maar houdt vast aan bezuiniging van 6,5 miljard
De voorgenomen ingrepen in de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten gaan voorlopig niet door.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:31
Keutels zullen wel ingetrokken worden omdat anders het kabinet met een paar weken valt gezien dan alle opties geblokkeerd zijn/worden. Het minderheidskabinet is er (naar mijn mening) toch iets te snel met te weinig voorbereiding doorheen gedrukt

• Joris748
Stonden deze ingrepen ook al in het concept plan van D66 en CDA? Of zijn deze er onder druk van de VVD in gekomen? Dat verklaart wel de "iets te snel" en "te weinig voorbereiding".

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:21
Je kan er lang en kort over discussiëren, maar zo lang er dwangsommen zijn voor het niet tijdig afwerken van aanvragen, heeft het niét investeren in een tijdige afhandeling dus een aanzuigende werking. Ergo, een adequaat systeem zorgt dus mogelijk juist voor een lagere instroom.

Als jij vanuit een van die gebieden komt waar je als Nederlander nog niet een weekje op vakantie wilt, laat staan dood gevonden wilt worden, lijkt het me vrij logisch dat vertraging in het proces een beetje net zo is als wanneer je op Schiphol te horen krijgt dat je vlucht wat later is: na een uurtje wachten begin je vanzelf te rekenen en te hopen dat er nog een uurtje bijkomt.
(Om na 1:55 hard te vloeken als je hoort dat je in mag stappen :P )

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:40:
Stonden deze ingrepen ook al in het concept plan van D66 en CDA? Of zijn deze er onder druk van de VVD in gekomen? Dat verklaart wel de "iets te snel" en "te weinig voorbereiding".
volgens mij een samenspel van alle 3 de partijen. Ik zie ook niet in hoe het specifiek benoemen van de VVD in deze relevant is. er staat een krabbel van 3 partijen onder het regeerakkoord dus zijn er 3 partijen "schuldig" als je iemand aan wil wijzen

Wat wel relevant is dat het een minderheidskabinet is en ze dus andere partijen mee moeten krijgen en dat dus op de ingeslagen weg niet lukte.

• Joris748
squashedraven schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:44:
[...]

volgens mij een samenspel van alle 3 de partijen. Ik zie ook niet in hoe het specifiek benoemen van de VVD in deze relevant is. er staat een krabbel van 3 partijen onder het regeerakkoord dus zijn er 3 partijen "schuldig" als je iemand aan wil wijzen

Wat wel relevant is dat het een minderheidskabinet is en ze dus andere partijen mee moeten krijgen en dat dus op de ingeslagen weg niet lukte.
Als je ziet hoe het hele proces gegaan is, is het wel relevant. D66 en CDA leken toch wel een aardig doordacht plan gemaakt te hebben, maar dat is onder druk van de VVD flink aangepast. Of om de woorden van Yesilgoz te gebruiken: "herschreven".

Dus de vraag is welke partij dit deel van de plannen heeft aangedragen.

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Als je ziet hoe het hele proces gegaan is, is het wel relevant. D66 en CDA leken toch wel een aardig doordacht plan gemaakt te hebben, maar dat is onder druk van de VVD flink aangepast. Of om de woorden van Yesilgoz te gebruiken: "herschreven".

Dus de vraag is welke partij dit deel van de plannen heeft aangedragen.
en 2 andere partijen zijn mee gegaan in die herschrijving dus in mijn opinie nog steeds niet relevant

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:50
En vergeet het aantal IC-bedden niet. Nederland is nu slechter voorbereid op een pandemie dan voor de corona-pandemie. Zodra iets even wat minder nodig is wordt het door de VVD wegbezuinigd, ook al weet iedereen dat het op een later moment wel weer nodig gaat zijn en het dan meer geld kost om weer op te schalen.

• Joris748
squashedraven schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:51:
[...]

en 2 andere partijen zijn mee gegaan in die herschrijving dus in mijn opinie nog steeds niet relevant
Dan verschillen wij daar van mening. De VVD heeft een zeer debieuze rol gespeeld in de hele (in)formatie. Eerst eigenhandig PRO buiten houden en vervolgens het conceptplan herschrijven. De VVD wilde koste wat kost de HRA behouden en daarvoor moest er op veel andere plekken bezuinigd worden. Als het aan CDA en D66 had gelegen, was de HRA afgebouwd.

Degene uit wiens koker dit komt is in eerste instantie verantwoordelijk. Maar natuurlijk is het de andere partijen aan te rekenen dat ze erin meegegaan zijn.

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dan verschillen wij daar van mening. De VVD heeft een zeer debieuze rol gespeeld in de hele (in)formatie. Eerst eigenhandig PRO buiten houden en vervolgens het conceptplan herschrijven. De VVD wilde koste wat kost de HRA behouden en daarvoor moest er op veel andere plekken bezuinigd worden. Als het aan CDA en D66 had gelegen, was de HRA afgebouwd.

Degene uit wiens koker dit komt is in eerste instantie verantwoordelijk. Maar natuurlijk is het de andere partijen aan te rekenen dat ze erin meegegaan zijn.
Het is ze alle 3 aan te rekenen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Men heeft zich verkeken op de snelheid van de formatie, er is niet goed nagedacht over hun plannen, en men heeft het minderheidsaspect ernstig onderschat. Ik vind wel dat er - gezien het concept regeerakkoord van D66 & CDA - vooral vingerafdrukken van VVD opzitten. En ook VVD heeft de betekenis van een minderheidscoalitie onderschat getuige die treurige billboards overal, met wat men dacht binnengehaald te hebben.

Dat was in zichzelf al schadelijk voor onderling vertrouwen tussen de drie partijen. Het was ook niet bepaald een uitnodiging richting de oppositie. En dat VVD vooral richting uiterst rechts (onder Yesilgoz is m.n. de landelijke VVD geradicaliseerd) kijkt en nog steeds niet lijkt te willen praten met PRO, maakt het er niet beter op.
offtopic:
Excuus maar ik vind VVD een zeer negatieve invloed hebben op ons land. Het is geen redelijke middenpartij meer en erger nog, het partijbelang wordt boven het landsbelang gesteld. Een doodzonde voor een politieke partij vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 16:06 ]

• Joris748
Typische reactie weer. Kabinet legt de bal bij de vakbonden. In dit geval wil het kabinet bezuinigen op de sociale zekerheid, dan mogen zij ook met de voorstellen komen hoe ze dat willen doen.

https://www.ad.nl/politie...onden-gaat-door~ac740be1/
Ook de regels voor werknemers die ziek worden of gehandicapt raken, moeten op de schop, vindt Vijlbrief. Het aantal mensen met een zogeheten WIA-uitkering groeit hard en uitvoeringsorganisatie UWV kan het niet meer aan. Ook zijn de regels nu te ingewikkeld. Volgens Vijlbrief ‘zitten mensen soms gevangen in systemen waar uitvoeringsorganisaties zich vaak evenmin raad mee weten’. Reden om te kijken naar de hoogte en duur van de uitkeringen, zo staat er in de brief.

En ook met de AOW moet er iets gebeuren, vindt het kabinet. Het plan om vanaf 2033 de AOW-leeftijd versneld te verhogen door die vanaf dan één op één te koppelen aan de stijgende levensverwachting, wordt gestopt. Maar het kabinet wil wel alternatieve plannen van de vakbonden en werkgevers horen om de oudedagsvoorziening op termijn betaalbaar te houden.
Schaf nu gewoon die HRA af, dan is dit niet nodig.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:09:
Typische reactie weer. Kabinet legt de bal bij de vakbonden. In dit geval wil het kabinet bezuinigen op de sociale zekerheid, dan mogen zij ook met de voorstellen komen hoe ze dat willen doen.

https://www.ad.nl/politie...onden-gaat-door~ac740be1/

[...]

Schaf nu gewoon die HRA af, dan is dit niet nodig.
Het kabinet wil zo de werkgevers en werknemers zo uit elkaar spelen. Die eerste groep is nu immers wel tevreden. Tegelijkertijd zal elk alternatief op grote weerstand stuiten, dus zolang de bonden deze taakstelling niet accepteren, zullen ze de publieke perceptie aan hun zijde houden.

Het is in een zeker opzicht ook niet het Kabinet die dit doet, maar de VVD. Die zijn het kabinet ingegaan met behoud van de HRA en zullen daar niet vanaf stappen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:50
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:03:
[...]
offtopic:
Excuus maar ik vind VVD een zeer negatieve invloed hebben op ons land. Het is geen redelijke middenpartij meer en erger nog, het partijbelang wordt boven het landsbelang gesteld. Een doodzonde voor een politieke partij vind ik.
VVD is nooit een middenpartij geweest. De VVD was altijd al rechts. Het was altijd wel een redelijke partij en niet extreem-rechts, maar het redelijke is er inderdaad af en ze schuiven steeds meer naar extreem-rechts op.

[ Voor 6% gewijzigd door Spookelo op 26-05-2026 16:29 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zowaar iets waar ik het hartgrondig mee eens ben. :7

https://www.volkskrant.nl...heid-moet-van-x~bbd0363e/
In een intern memo stellen de ambtenaren dat X ‘actief desinformatie en schadelijke en strafbare content faciliteert’ en daarmee ‘Europese en Nederlandse regelgeving schendt’.

Sinds de overname door Elon Musk in 2022 heeft X ‘ingrijpende veranderingen ondergaan’ en is het karakter ‘steeds meer gepolariseerd’, aldus het memo van 9 april dit jaar. Onder meer het afbouwen van moderatie en wijzigingen in het algoritme hebben volgens de topambtenaren geleid ‘tot een toename van desinformatie, racisme, discriminatie, misogynie en antisemitisme’.

Daardoor, concluderen de ambtenaren, staat het gebruik van X door de Rijksoverheid ‘op zeer gespannen voet’ met het uitgangspunt dat de overheid ‘zijn eigen wetten en regels naleeft en burgers niet blootstelt aan content die daarmee strijdig is’.
Dat het advies gevoelig ligt, beseffen de ambtenaren zelf ook, blijkt uit het memo. Een nadeel van een vertrek van X is de ‘kans op framing’ van die beslissing als ‘terugtrekking uit (een deel van) het publieke debat’, schrijven ze. Ook zou het contact met moeilijk bereikbare doelgroepen mogelijk lastiger worden. ‘Een ideale keuze bestaat niet.’

Maar de activiteiten van de Rijksoverheid op X ongewijzigd voortzetten heeft simpelweg te grote risico’s, aldus het memo. Niet alleen worden mensen die op X zoeken naar informatie van de Rijksoverheid blootgesteld aan allerlei strafbare uitingen, ook draagt de overheid door op X te zijn volgens de ambtenaren zélf bij aan de verspreiding van desinformatie. ‘Niet-kloppende informatie lift mee op onze inzet waardoor de betrouwbaarheid van overheidsinformatie al bij de bron wordt ondermijnd.’
Het kabinet beslist na de zomer. Wat mij betreft een no-brainer. Sterker nog, onder de DSA kan een platform op zwart gezet worden in de Unie, dat lijkt mij geen overbodige luxe, helaas ontbreekt het aan voldoende moed.

[ Voor 28% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 16:43 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Verrek... Het gaat daar ineens wel heel hard met keutels intrekken.
https://www.gelderlander....van-6-5-miljard~ac740be1/

[...]
Zoals verwacht, want er zou nooit een meerderheid voor deze plannen gevonden worden.

Het volgende plan dat zal sneuvelen is de verhoging van het eigen risico in de zorg.

March of the Eagles

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:59

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Die fixatie op links versus rechts begrijp ik niet, alsof standpunten van mensen zo simpel in die tweedeling passen. Op die manier wordt er wel een ideologische discussie van gemaakt.
Helaas is dat wel het geval. Het staat ook bekend als de binaire valkuil: Denken dat er maar twee keuzes zijn. Mensen zijn gewoon dol op "A of B" stellingen. We hadden hier te maken met een drogredenen die we ook in de samenleving hebben waar men ook probeert de tegenstellingen tussen links en rechts uit te vergroten.

Overigens is hier niks ideologisch aan. Ideologie gaat over waardeoordelen, mijn verwijzing naar links/rechts had te maken waarom die drogreden ontstaan is.
Maar woorden verdraaien of invullen wat iemand “bedoelt”, terwijl er letterlijk iets anders staat, helpt het gesprek ook niet. Dan doe je juist wat je zegt te willen vermijden.
Het is veel interessanter om aan te geven of je de standpunten van een ander nu wel begrijpt ipv aan te geven dat je er moeite mee had.
Andere landen hebben verschillend beleid en financiering, maar lopen toch tegen vergelijkbare problemen rond asiel aan. Daarom is het lastig vol te houden dat het uitsluitend een kwestie is van Nederlands beleid of financiering. Nederland is in dit opzicht niet uniek ook niet qua omvang.
Dat is overmatige generalisatie. Als jij een ander land kan aanwijzen waarbij mensen buiten slapen en de overheid boetes opgelegd krijgen omdat ze afspraken met de gemeente niet naleven dan hoor ik dat graag. Zo niet dan mag je dat punt het laten varen als off-topic.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Betreffend alle nieuwsberichten vandaag.

Volgens mij heeft het merendeel in dit topic aangeven dat het regeerakkoord opvallend optimistisch was tot het onrealistische toe. Men was niet bereid om extra inkomsten te verzamelen (belastingen), dus wilde ze geen kosten maken of poogde ze om de kosten die wel gemaakt te worden af te wentelen op de samenleving. En dat was voor dat Trump en Netanyahu hun gereedschapskist leeg gooide tussen de wielen van de wereldeconomie.

Wat mij nog het meest opvalt, is dat we eindelijk actie zien van dit kabinet dat te maken heeft met dit kabinet. Wat dat betreft voelt dit kabinet nog steeds stuurloos aan. Nou ja, beter stuurloos dan op ramkoers.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Zoals verwacht, want er zou nooit een meerderheid voor deze plannen gevonden worden.

Het volgende plan dat zal sneuvelen is de verhoging van het eigen risico in de zorg.
Ik mis nog de jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die wel blijft staan want dat hadden ze al er door gedrukt als effe snelle bezuiniging/scoren vanaf 2027.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:00
ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Ik mis nog de jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die wel blijft staan want dat hadden ze al er door gedrukt als effe snelle bezuiniging/scoren vanaf 2027.
Vergeet het schrappen van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten niet. Daar hoor of lees ik niks over wat mij doet vermoeden dat het geen prioriteit heeft en er wel doorheen zal komen.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
Eerst het zoet dan het zuur, geld moet ergens vandaan gehaald worden. Zal het dan toch de HRA worden? Dan wordt toch weer de middenklasse meest geraakt.

Blijf erbij HRA maximaliseren tot aan NHG. Help je de starters mee en de rijke die miljoenen hypotheek afsluit is daarmee buiten gesloten.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:35
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
Zowaar iets waar ik het hartgrondig mee eens ben. :7

https://www.volkskrant.nl...heid-moet-van-x~bbd0363e/

[...]

[...]

Het kabinet beslist na de zomer. Wat mij betreft een no-brainer. Sterker nog, onder de DSA kan een platform op zwart gezet worden in de Unie, dat lijkt mij geen overbodige luxe, helaas ontbreekt het aan voldoende moed.
Als iets juist een gebrek aan moed zou tonen, is het op zwart gooien van een platform.

Sowieso wel bijzonder dat binnen drie dagen de VK een algemeen artikel over bedreigingen op X, hoofdredactioneel artikel over vertrekken daarvan schrijft, een interview publiceert met een oud-staatssecretaris van D66 over X, en er 'toevallig' een topambtenaar een interne memo lekt over dat men van X af moet.

En dan denk je dat het toeval ophoudt, dient een D66-MEP ook nog op dezelfde dag een brief in bij de Europese Commissie om Twitter op zwart te zetten, want het is een 'de facto no-go zone'.

Je zou bijna denken dat het allemaal georkestreerd is.

[ Voor 19% gewijzigd door Marrtijn op 26-05-2026 18:18 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Als iets juist een gebrek aan moed zou tonen, is het op zwart gooien van een platform.

Sowieso wel bijzonder dat binnen drie dagen de VK een algemeen artikel over bedreigingen op X, hoofdredactioneel artikel over vertrekken daarvan schrijft, een interview publiceert met een oud-staatssecretaris van D66 over X, en er 'toevallig' een topambtenaar een interne memo lekt over dat men van X af moet.

En dan denk je dat het toeval ophoudt, dient een D66-MEP ook nog op dezelfde dag een brief in bij de Europese Commissie om Twitter op zwart te zetten, want het is een 'de facto no-go zone'.

Je zou bijna denken dat het allemaal georkestreerd is.
Tja. Wij hebben particulier wapenbezit in onze samenleving verboden. Ik zie X als een massavernietigingswapen. Hoeft u het niet mee eens te zijn verder.

Er staan ontelbaar veel strafbare uitingen op. Het faciliteert desinformatie. Het wordt gebruikt om extreemrechts te promoten en anderen de mond te snoeren. Er wordt niet gehandhaafd, er is geen contact mogelijk, en men heeft genoeg geld om elke boete te betalen zonder pijn te lijden. De DSA heeft als uiterste mogelijkheid een platform op zwart te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 18:37 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:08:
Nou, iedereen blij :P.

https://nos.nl/artikel/2615885-staatssecretaris-verbiedt-overname-solvinity-bedrijf-achter-digid

Sorry voor de linkdrop maar denk dat dit weinig verdere uitleg behoeft ;).
Oke, wie waren verantwoordelijk in begin 2025, toen Solviny aangaf dat ze te koop stonden en een aanbod deden aan de Rijksoverheid?

Staatssecretaris voor Digitalisering Zsolt Szabó, PVV en voormalig VVD.
Heeft in het verleden gepleit tegen Open Source Software fetisjisme en heeft een prijs van Orban gekregen.
Wikipedia: Zsolt Szabó (politicus)

Dan natuurlijk ook nog het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dus van Weel.
review: Vijf toekomstscenario's voor DigiD-hoster Solvinity nu Amerikaanse koop niet mag

Maar nationaliseer dit alsjeblieft zeg.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid