• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De dag waarop ik het met @Dennis eens ben is aangebroken :p

Hier de andere bron (NOS en alle andere partijen zijn nog bezig met lezen :p) en de kamerbrief:

https://www.bureautoetsin...an-de-telecommunicatiewet

Heel duidelijk is het allemaal nog niet, maar het is een begin:
Vervolg

In de komende periode blijft het kabinet in contact met Solvinity en de huidige eigenaar over verdere ontwikkelingen bij het bedrijf. In lijn met de aangenomen motie (Kamerstukken II 2025/26, 26 643, nr. 1474) bied ik een vertrouwelijke technische briefing aan om dit besluit toe te lichten.

Dat zit wel Schnorr.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33
@Stukfruit was sneller met de bron! :+

[ Voor 95% gewijzigd door Dennis op 26-05-2026 12:21 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:13

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:50:
Dit zag echt niemand aankomen. Al die bruggen, viaducten etc, allemaal gewapend beton met een bekende levensduur van iets van 50-60 jaar. En nu moet het allemaal aangepakt worden.
Pfoe, daar lees je toch wel een paar keer per jaar iets over in kranten en bladen? Volgens mij storten in Utrecht de kades ook bijna in. Onderhoud is niet sexy genoeg.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:36

Clush

Do as I say...

Dit zag echt niemand aankomen. Al die bruggen, viaducten etc, allemaal gewapend beton met een bekende levensduur van iets van 50-60 jaar. En nu moet het allemaal aangepakt worden.

Gelukkig is dit met veel vooruitzicht, het afgelopen laten we zeggen, 15 jaar aangepakt. Vooral de jaren na 2010 toen de Staat voor 0% kon lenen en er honderdduizenden bouwvakkers, werkeloos thuis zaten. Toen is er goed gehandeld in de aanpak. :z
Bruggen en wegen dicht als er niet meer geld komt, waarschuwen overheden

Dit is onderdeel van de "BV Nederland" welke ook rustig mocht wegrotten. En straks krijg je de grootste gruwelen mogelijk, wegafzettingen en snelheidsbeperkingen. Onacceptabel, hoe durven ze. :F
Hmjah, ik ben misschien iets te cynisch, maar aan dit soort berichten kan je ook altijd wel zien dat het weer tijd is om de begroting te gaan maken voor de regering.

Elke belanghebbende kan over zijn eigen sector wel een soortgelijk persbericht de deur uit doen. En dit gebeurt dan ook bijzonder veel. Blauwdruk:

XYZ vinden we belangrijk. XYZ kost geld. Als er onvoldoende geld (hoeveel?) naar XYZ gaat bestaat de kans (hoe groot?) dat we over een aantal jaren (hoeveel?) zonder XYZ komen te zitten!

Let maar op, komende tijd gaan we meer van dit soort berichten zien. Het zit voor mij iets te veel aan de roeptoeterige kant.

Tegelijk is Den Haag de afgelopen jaren wel kampioen struisvogelen geweest (de voorbeelden zijn bekend), dus misschien is dit ook nog maar de enige manier die werkt om je zaak onder de aandacht te krijgen. Squeeky wheel gets the grease.

... not as I do.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:22
En de volgende linkdrop die ook geen toelichting nodig is:

https://nos.nl/artikel/2615886-kabinet-trekt-plan-voor-snellere-verhoging-aow-leeftijd-in

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:34
Wordt er een keer vooruit gedacht, is het weer niet goed. }>

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DeKever schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Wordt er een keer vooruit gedacht, is het weer niet goed. }>
Mwah, in het pensioenakkoord staat dat een verhoging van de levensverwachting voor 2/3 verwerkt wordt in een stijging van de AOW-leeftijd. Dit voorstel maakte daar 100% van. Dat is niet per se vooruit denken, dat is gewoon een ordinaire bezuiniging. :P

Nu het intrekken van de bezuiniging van de WW en WIA nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 26-05-2026 12:44 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het wordt spannend met Prinsjesdag. Extra geld nodig voor infrastructuur, AOW wat extra geld gaat kosten. Iets met een exploderende hobby (defensie). Waar gaat al dat geld opgehaald worden?

Is dit de opmaat naar een eerlijker (lees: geld halen waar het zit) belastingstelsel?

Ik weet het, dit is belachelijk naïef van mij.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Derby schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:46:
Het wordt spannend met Prinsjesdag. Extra geld nodig voor infrastructuur, AOW wat extra geld gaat kosten. Iets met een exploderende hobby (defensie). Waar gaat al dat geld opgehaald worden?

Is dit de opmaat naar een eerlijker (lees: geld halen waar het zit) belastingstelsel?

Valt de infrastructuur niet onder de 1.5% van de 5% defensie investeringen? Militair materieel kan ook niet over brakke bruggen rijden. Zo, opgelost :p

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 12:45
Bananenplant schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Pfoe, daar lees je toch wel een paar keer per jaar iets over in kranten en bladen? Volgens mij storten in Utrecht de kades ook bijna in. Onderhoud is niet sexy genoeg.
In Utrecht hebben ze hun lesje wel geleerd met de trap die instortte (heeft een leven gekost) maar het onderhoud van civiele infrastructuur is prijzig, prijzen voor materialen (Asfalt=olie) en personeel zijn enorm gestegen. De gereserveerde gelden (je moet als overheid elk jaar de afschrijving opzij zetten op een aparte rekening voor kosten intensieve infra) Maar je kunt niet met alles rekening houden. En er is veel extra werk naar gemeenten/provincies gekomen waar geen fondsen tegenover staan (of in elk geval onvoldoende)

• HvdBent
kazuka schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Valt de infrastructuur niet onder de 1.5% van de 5% defensie investeringen? Militair materieel kan ook niet over brakke bruggen rijden. Zo, opgelost :p
Ik mag hopen dat we een deel van de defensiegelden zo kunnen inzetten, volgens mij is dat wel iets waar Rutte op hintte met die 1,5% destijds.

• HvdBent

Gelukkig is dit met veel vooruitzicht, het afgelopen laten we zeggen, 15 jaar aangepakt. Vooral de jaren na 2010 toen de Staat voor 0% kon lenen en er honderdduizenden bouwvakkers, werkeloos thuis zaten. Toen is er goed gehandeld in de aanpak. :z
Bruggen en wegen dicht als er niet meer geld komt, waarschuwen overheden

Dit is onderdeel van de "BV Nederland" welke ook rustig mocht wegrotten. En straks krijg je de grootste gruwelen mogelijk, wegafzettingen en snelheidsbeperkingen. Onacceptabel, hoe durven ze. :F
Ehh iedereen zag het aankomen, ik werkte in 1998 bij een ingenieursbureau dat al stapels rapporten heeft geschreven ;-) Maar het is weer tijd voor de najaarsnota (financiën van het kabinet) dus moeten de belanghebbenden even wat oud nieuws oppoetsen in de hoop dat het ministerie nog wat ritselt in de budgetten

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:20
DevWouter schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:23:
Zoals ik aangaf is instroom en verwerking aan elkaar gerelateerd. Ik deel dan ook niet het standpunt dat het "puur een verwerkingsprobleem" is.

Het probleem in deze discussie is vooral de framing die beide kanten hanteren. De rechterkant van het politieke spectrum die vooral inzet op het afbouw van de verwerking terwijl de linkerkant vooral benadrukt dat zonder verwerking het probleem alleen maar groter wordt.

Omdat beide kanten zo hard moeten inzetten (dankzij de polarisatie) lijkt het vooral alsof men niet verder wilt kijken/denken dan hun eigen frame.

Mijn inzet lijkt tegenstrijdig, maar dat was een erkenning en een handreiking om ons uit onze eigen frames te brengen. Om die handreiking wat kracht bij te zetten: Meer verwerking is alleen nodig wanneer de instroom groter is dan uitstroom ;)

[...]

Migratie is al een probleem voordat er landsgrenzen waren (toen was het tussen stammen). Uiteraard waren dat andere tijden en waren de uitdagingen anders, maar migratie wordt bijna exclusief beschreven als iets problematisch.

Dus ja, het is niet vreemd dat andere landen ook problemen hebben met migratie, maar dit topic gaat over NL en hoe wij het doen. In verhouding met andere landen doen we het wel vrij slecht (toevallig benoemde de laatste "Even tot hier" dat).

We kunnen dus wel wijzen naar andere landen, maar het probleem dat Nederland heeft is vrij uniek qua omvang terwijl de oplossing (zoals de spreidingswet en meer capaciteit) al jaren bekend zijn maar niks mee gedaan word.

[...]

100% mee eens, maar zoals ik ook aangaf, een groot gedeelte van deze discussie is te verwijten aan het feit dat we ons in kampen (links vs rechts) laten opdelen.
Die fixatie op links versus rechts begrijp ik niet, alsof standpunten van mensen zo simpel in die tweedeling passen. Op die manier wordt er wel een ideologische discussie van gemaakt.

Maar woorden verdraaien of invullen wat iemand “bedoelt”, terwijl er letterlijk iets anders staat, helpt het gesprek ook niet. Dan doe je juist wat je zegt te willen vermijden.

Andere landen hebben verschillend beleid en financiering, maar lopen toch tegen vergelijkbare problemen rond asiel aan. Daarom is het lastig vol te houden dat het uitsluitend een kwestie is van Nederlands beleid of financiering. Nederland is in dit opzicht niet uniek ook niet qua omvang.
nwagenaar schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:41:
[...]

De primaire asielinstroom die wij zien in landen binnen de EU zijn gerelateerd aan vluchtelingen uit oorlogsgebieden (wat ook logisch is, deze vorm van volkverschuiving is zo oud als de weg naar Rome).

Verder is er in Europa een enorm tekort aan bepaalde expertise en laag geschoolde arbeiders, dus de grootste vorm van migratie is en blijft simpelweg arbeidsmigratie.

Aan de andere kant kan ik niet zo 1,2,3 bronnen vinden dat andere EU-landen een zodanige instroom hebben dat men moet bivakkeren (omdat er geen ruimte in de opvanglocaties zijn) of dat het asielproces zodanige vertraging heeft dat men zodanig lang moet wachten alvorens ze een asielstatus krijgen of worden uitgezet.
De stelling dat de primaire asielinstroom voornamelijk uit oorlogsgebieden komt is te simplistische. Een conflict of instabiel land is niet hetzelfde als een actief oorlogsgebied, en bovendien verschilt de samenstelling van herkomstlanden sterk per jaar en per land.

In 2025 lagen de aantallen eerste asielbeslissingen volgens CBS/IND-data ongeveer op: 8.100 afgewezen en 7.400 ingewilligd.

Een aanzienlijk deel van de asielaanvragen leidt niet tot een verblijfsstatus, maar ze moeten wel allemaal worden beoordeeld en gedurende de procedure worden opgevangen. Dat zorgt voor een grote belasting van het asielsysteem.
Het beleid van de afgelopen jaren speelt een grote rol in wat wij nu de asielcrisis noemen van Nederland.

We hebben al jaren achterstand vanwege te weinig opvanglocaties en resources door bezuinigingen, dus zelfs als zouden we morgen geen enkele asiel aanvraag krijgen en-of alles tegenhouden; dan nog hebben we een achterstand van 24(!) maanden terwijl de wettelijke termijn 3 tot 6 maanden zou moeten zijn. Verder hebben we ook niet genoeg woningen om de personen die in een COA-locatie zitten en een status hebben gekregen door te laten stromen om de opvang van nieuwe instroom te kunnen realiseren.

Het probleem is niet zo zeer de instroom (het is een factor, maar zelfs als deze factor verdwijnt hebben we nog steeds een asielcrisis). Het grootste probleem is simpelweg dat de asielketen van opvang tot het krijgen van een status (of geen status) zodanig is dat er enorme achterstanden zijn met als gevolg dat men (wederom) moet bivakkeren buiten de opvanglocaties en dat er noodopvang geregeld moet worden.
Wederom stel ik nergens dat beleid geen rol speelt, ook beweer ik niet dat de asielproblematiek direct verdwijnt als de instroom wegvalt, maar wel dat de druk op het systeem daardoor aanzienlijk zou afnemen.

Dat de asielketen (opvang, procedures en doorstroom) onder druk staat en achterstanden kent klopt en staat ook niet ter discussie. Alleen wordt de rol van instroom daarin onderschat: die bepaalt immers de continue aanwas van nieuwe zaken die de keten verder belast. Het gaat juist om de combinatie van instroom en ketencapaciteit.

Puur theoretisch: zonder nieuwe asielaanvragen stopt de instroom van nieuwe zaken en loopt het systeem op termijn leeg doordat alleen bestaande dossiers nog worden afgehandeld.
En de bronnen alsmede feiten die zijn aangegeven, geven precies de reden weer waarom het zover is gekomen en dat is simpelweg het gevolg geweest van politiek keuzes en politieke uitvoering. Daar gaat een twee-status stelsel en-of kortere verblijfsvergunning niet aan bijdragen, in tegendeel volgens meer dan genoeg experts zal dit gaan zorgen voor nog meer achterstanden als men (lees: de politiek) niet met meer budget, opvang locaties en woningen gaat komen.
We zitten nu eenmaal in een ingewikkeld pakket. Terugkijken op verantwoordelijkheden helpt het probleem op dit moment niet verder. Het is een goede les voor de toekomst, maar de situatie vraagt nu om een concrete aanpak.

Meer budget lost op korte termijn weinig op. De opvangcapaciteit is al historisch hoog, terwijl woning- en arbeidsmarktkrapte de bottleneck vormen. Ook het aanpassen van procedures vraagt extra capaciteit. Daardoor is snelle verdere uitbreiding beperkt en niet direct uitvoerbaar, waardoor extra middelen niet automatisch tot meer capaciteit leiden.
Baseman77 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Waarom doe je dit niet dan?
Waar is je weerlegging?
Volgens mij heb ik je claim in mijn oorspronkelijke reactie al inhoudelijk weerlegd.
Zoals @nwagenaar al duidelijk uitlegt lost letterlijk niemand meer binnenlaten de huidige problematiek helemaal niet op. Op korte(re) termijn dan. Niet voor niets moet de overheid jaarlijks miljoenen Euro's aan dwangsommen moet betalen omdat asielbesluiten veel te lang duren. De achterstanden zijn dermate groot dat het een jaar of 2 tot 3 duurt voordat deze zijn ingelopen, en dat alleen bij een volledige asielstop.
Dat is precies het punt: instroombeheersing is een belangrijke factor in de druk op de asielketen en beïnvloedt daarmee ook de snelheid waarmee achterstanden kunnen worden ingelopen.
Toon dit eens aan dan?
Bijzonder dat ik alles maar moet onderbouwen van jou, maar je dit zelf totaal niet doet.
In meerdere EU-landen en het VK zie je vergelijkbare druk op asielsystemen, achterstanden en noodopvang. Het is dus niet te herleiden tot één land of één beleidskeuze. Deze hoge druk op opvang, achterstanden en noodopvang in die landen worden regelmatig in berichtgeving beschreven.

De bronnen die je aanhaald gaan vooral over beleid en uitvoering en raken daarmee niet de kern van mijn reactie (instroom naast capaciteit), waardoor ze mijn punt niet weerleggen, zoals reeds gezegd.
Niemand ontkent dat een hoge instroom een belangrijke factor is.
Ik ontken wel dat Nederland te maken heeft met een hoge instroom en dat deze instroom een belangrijke factor is in de huidige problematiek.

[...]

Nogmaals, niemand neemt de instroom niet mee. Dat is echter geen belangrijke oorzaak van de huidige problematiek.

Opvallend verder dat je claimt dat het een combinatie van factoren is, maar je constant blijft wijzen op de instroom en de rest negeert. Zoals je ook mijn hele post met onderbouwing negeert en alleen blijft wijzen op mijn zogenaamde ongefundeerde claim, waar je vervolgens inhoudelijk niet op ingaat.
Bedankt dat je het zo stelt. Dat bevestigt dat dit geen ‘keihard feit’ is, maar een verschil in interpretatie, definitie of weging van de cijfers.

In mijn oorspronkelijke reactie worden meerdere factoren benoemd en onderbouwd, net als de cijfers en waarom op korte termijn meer budget of geld geen reële oplossing is. Daar wordt niet inhoudelijk op ingegaan.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Derby schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:46:

Nee hoor. Er kan vast nog wel wat meer aan de Wia/WW, zorgkosten en mensen die al ziek zijn en zorg nodig hebben gesleuteld worden. Wellicht nog ergens wat aan de bijstand etc. snijden.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Baseman77 mooie post. Iets soortgelijks heeft VVD geflikt met het gevangeniswezen.

[ Voor 19% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 14:49 ]

It’s the economy, stupid!

• DeKever
Krisp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Mwah, in het pensioenakkoord staat dat een verhoging van de levensverwachting voor 2/3 verwerkt wordt in een stijging van de AOW-leeftijd. Dit voorstel maakte daar 100% van. Dat is niet per se vooruit denken, dat is gewoon een ordinaire bezuiniging. :P

Nu het intrekken van de bezuiniging van de WW en WIA nog.
Bezuinigen of niet, de regering ziet een probleem aankomen en acteert. Althans, dat was het (onrealistische) plan.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:36
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:
@Baseman77 mooie post. Iets soortgelijks heeft VVD geflikt met het gevangeniswezen.
Kun je linken naar de betreffende post? Dan is het gemakkelijker terug te vinden in de discussie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Kun je linken naar de betreffende post? Dan is het gemakkelijker terug te vinden in de discussie.
? De link gaat naar desbetreffende post van mij. Of begrijp ik u nou verkeerd?

• Joris748
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:47:
[...]

? De link gaat naar desbetreffende post van mij. Of begrijp ik u nou verkeerd?
Ik bedoel de post van Baseman77, waar jij op reageert.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Ik bedoel de post van Baseman77, waar jij op reageert.
Ah. Bij deze. :)

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 17:13

Baseman77

We move

Andyk125 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:47:
Volgens mij heb ik je claim in mijn oorspronkelijke reactie al inhoudelijk weerlegd.
Je bedoelt je post waarin je het alleen hebt over de aantallen instroom en de kosten van de asielopvang?
Waarna die aantallen meerdere malen ter discussie zijn gesteld en de kosten geen rol spelen bij de opvangproblematiek (ik heb daarna wel aangetoond dat deze kosten enorm zijn opgelopen door de noodopvang, wat makkelijk te voorkomen is).

Hierbij negeer je de complete voorgeschiedenis, weerleg je niet waarom de opvangproblematiek veruit het belangrijkste aspect is in de huidige asielcrisis en fixeer je je alleen op de instroom. En dat laatste is geen toeval, aangezien je dit bij iedere post daarna blijft doen.
Dat is precies het punt: instroombeheersing is een belangrijke factor in de druk op de asielketen en beïnvloedt daarmee ook de snelheid waarmee achterstanden kunnen worden ingelopen.
Nee en nauwelijks.
Wederom negeer je alle argumentatie die niet in je 'de instroom is de belangrijkste factor' mening passen.
In meerdere EU-landen en het VK zie je vergelijkbare druk op asielsystemen, achterstanden en noodopvang. Het is dus niet te herleiden tot één land of één beleidskeuze. Deze hoge druk op opvang, achterstanden en noodopvang in die landen worden regelmatig in berichtgeving beschreven.
Wederom, waar is je bewijs?
Komisch en bijzonder hoe je nog steeds geen onderbouwing hebt, helemaal gezien je eerdere woorden naar mij.
Bedankt dat je het zo stelt. Dat bevestigt dat dit geen ‘keihard feit’ is, maar een verschil in interpretatie, definitie of weging van de cijfers.
Nee hoor.
Dat we een opvangprobleem hebben is en blijft een keihard feit, hoe graag jij de schuld ook (voornamelijk?) wil leggen bij de instroom.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Nee hoor. Er kan vast nog wel wat meer aan de Wia/WW, zorgkosten en mensen die al ziek zijn en zorg nodig hebben gesleuteld worden. Wellicht nog ergens wat aan de bijstand etc. snijden.
Verrek... Het gaat daar ineens wel heel hard met keutels intrekken.
https://www.gelderlander....van-6-5-miljard~ac740be1/
Kabinet zet ingreep WW en WIA op pauze, maar houdt vast aan bezuiniging van 6,5 miljard
De voorgenomen ingrepen in de uitkeringen voor werklozen en arbeidsongeschikten gaan voorlopig niet door.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-07 21:17
Keutels zullen wel ingetrokken worden omdat anders het kabinet met een paar weken valt gezien dan alle opties geblokkeerd zijn/worden. Het minderheidskabinet is er (naar mijn mening) toch iets te snel met te weinig voorbereiding doorheen gedrukt

• Joris748
Stonden deze ingrepen ook al in het concept plan van D66 en CDA? Of zijn deze er onder druk van de VVD in gekomen? Dat verklaart wel de "iets te snel" en "te weinig voorbereiding".

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45
Je kan er lang en kort over discussiëren, maar zo lang er dwangsommen zijn voor het niet tijdig afwerken van aanvragen, heeft het niét investeren in een tijdige afhandeling dus een aanzuigende werking. Ergo, een adequaat systeem zorgt dus mogelijk juist voor een lagere instroom.

Als jij vanuit een van die gebieden komt waar je als Nederlander nog niet een weekje op vakantie wilt, laat staan dood gevonden wilt worden, lijkt het me vrij logisch dat vertraging in het proces een beetje net zo is als wanneer je op Schiphol te horen krijgt dat je vlucht wat later is: na een uurtje wachten begin je vanzelf te rekenen en te hopen dat er nog een uurtje bijkomt.
(Om na 1:55 hard te vloeken als je hoort dat je in mag stappen :P )

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:40:
Stonden deze ingrepen ook al in het concept plan van D66 en CDA? Of zijn deze er onder druk van de VVD in gekomen? Dat verklaart wel de "iets te snel" en "te weinig voorbereiding".
volgens mij een samenspel van alle 3 de partijen. Ik zie ook niet in hoe het specifiek benoemen van de VVD in deze relevant is. er staat een krabbel van 3 partijen onder het regeerakkoord dus zijn er 3 partijen "schuldig" als je iemand aan wil wijzen

Wat wel relevant is dat het een minderheidskabinet is en ze dus andere partijen mee moeten krijgen en dat dus op de ingeslagen weg niet lukte.

• Joris748
squashedraven schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:44:
[...]

volgens mij een samenspel van alle 3 de partijen. Ik zie ook niet in hoe het specifiek benoemen van de VVD in deze relevant is. er staat een krabbel van 3 partijen onder het regeerakkoord dus zijn er 3 partijen "schuldig" als je iemand aan wil wijzen

Wat wel relevant is dat het een minderheidskabinet is en ze dus andere partijen mee moeten krijgen en dat dus op de ingeslagen weg niet lukte.
Als je ziet hoe het hele proces gegaan is, is het wel relevant. D66 en CDA leken toch wel een aardig doordacht plan gemaakt te hebben, maar dat is onder druk van de VVD flink aangepast. Of om de woorden van Yesilgoz te gebruiken: "herschreven".

Dus de vraag is welke partij dit deel van de plannen heeft aangedragen.

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:49:
[...]

Als je ziet hoe het hele proces gegaan is, is het wel relevant. D66 en CDA leken toch wel een aardig doordacht plan gemaakt te hebben, maar dat is onder druk van de VVD flink aangepast. Of om de woorden van Yesilgoz te gebruiken: "herschreven".

Dus de vraag is welke partij dit deel van de plannen heeft aangedragen.
en 2 andere partijen zijn mee gegaan in die herschrijving dus in mijn opinie nog steeds niet relevant

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-07 15:58
En vergeet het aantal IC-bedden niet. Nederland is nu slechter voorbereid op een pandemie dan voor de corona-pandemie. Zodra iets even wat minder nodig is wordt het door de VVD wegbezuinigd, ook al weet iedereen dat het op een later moment wel weer nodig gaat zijn en het dan meer geld kost om weer op te schalen.

• Joris748
squashedraven schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:51:
[...]

en 2 andere partijen zijn mee gegaan in die herschrijving dus in mijn opinie nog steeds niet relevant
Dan verschillen wij daar van mening. De VVD heeft een zeer debieuze rol gespeeld in de hele (in)formatie. Eerst eigenhandig PRO buiten houden en vervolgens het conceptplan herschrijven. De VVD wilde koste wat kost de HRA behouden en daarvoor moest er op veel andere plekken bezuinigd worden. Als het aan CDA en D66 had gelegen, was de HRA afgebouwd.

Degene uit wiens koker dit komt is in eerste instantie verantwoordelijk. Maar natuurlijk is het de andere partijen aan te rekenen dat ze erin meegegaan zijn.

• squashedraven
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dan verschillen wij daar van mening. De VVD heeft een zeer debieuze rol gespeeld in de hele (in)formatie. Eerst eigenhandig PRO buiten houden en vervolgens het conceptplan herschrijven. De VVD wilde koste wat kost de HRA behouden en daarvoor moest er op veel andere plekken bezuinigd worden. Als het aan CDA en D66 had gelegen, was de HRA afgebouwd.

Degene uit wiens koker dit komt is in eerste instantie verantwoordelijk. Maar natuurlijk is het de andere partijen aan te rekenen dat ze erin meegegaan zijn.
Het is ze alle 3 aan te rekenen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Men heeft zich verkeken op de snelheid van de formatie, er is niet goed nagedacht over hun plannen, en men heeft het minderheidsaspect ernstig onderschat. Ik vind wel dat er - gezien het concept regeerakkoord van D66 & CDA - vooral vingerafdrukken van VVD opzitten. En ook VVD heeft de betekenis van een minderheidscoalitie onderschat getuige die treurige billboards overal, met wat men dacht binnengehaald te hebben.

Dat was in zichzelf al schadelijk voor onderling vertrouwen tussen de drie partijen. Het was ook niet bepaald een uitnodiging richting de oppositie. En dat VVD vooral richting uiterst rechts (onder Yesilgoz is m.n. de landelijke VVD geradicaliseerd) kijkt en nog steeds niet lijkt te willen praten met PRO, maakt het er niet beter op.
offtopic:
Excuus maar ik vind VVD een zeer negatieve invloed hebben op ons land. Het is geen redelijke middenpartij meer en erger nog, het partijbelang wordt boven het landsbelang gesteld. Een doodzonde voor een politieke partij vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 16:06 ]

• Joris748
Typische reactie weer. Kabinet legt de bal bij de vakbonden. In dit geval wil het kabinet bezuinigen op de sociale zekerheid, dan mogen zij ook met de voorstellen komen hoe ze dat willen doen.

https://www.ad.nl/politie...onden-gaat-door~ac740be1/
Ook de regels voor werknemers die ziek worden of gehandicapt raken, moeten op de schop, vindt Vijlbrief. Het aantal mensen met een zogeheten WIA-uitkering groeit hard en uitvoeringsorganisatie UWV kan het niet meer aan. Ook zijn de regels nu te ingewikkeld. Volgens Vijlbrief ‘zitten mensen soms gevangen in systemen waar uitvoeringsorganisaties zich vaak evenmin raad mee weten’. Reden om te kijken naar de hoogte en duur van de uitkeringen, zo staat er in de brief.

En ook met de AOW moet er iets gebeuren, vindt het kabinet. Het plan om vanaf 2033 de AOW-leeftijd versneld te verhogen door die vanaf dan één op één te koppelen aan de stijgende levensverwachting, wordt gestopt. Maar het kabinet wil wel alternatieve plannen van de vakbonden en werkgevers horen om de oudedagsvoorziening op termijn betaalbaar te houden.
Schaf nu gewoon die HRA af, dan is dit niet nodig.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:09:
Typische reactie weer. Kabinet legt de bal bij de vakbonden. In dit geval wil het kabinet bezuinigen op de sociale zekerheid, dan mogen zij ook met de voorstellen komen hoe ze dat willen doen.

[...]

Het kabinet wil zo de werkgevers en werknemers zo uit elkaar spelen. Die eerste groep is nu immers wel tevreden. Tegelijkertijd zal elk alternatief op grote weerstand stuiten, dus zolang de bonden deze taakstelling niet accepteren, zullen ze de publieke perceptie aan hun zijde houden.

Het is in een zeker opzicht ook niet het Kabinet die dit doet, maar de VVD. Die zijn het kabinet ingegaan met behoud van de HRA en zullen daar niet vanaf stappen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-07 15:58
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:03:
[...]
offtopic:
Excuus maar ik vind VVD een zeer negatieve invloed hebben op ons land. Het is geen redelijke middenpartij meer en erger nog, het partijbelang wordt boven het landsbelang gesteld. Een doodzonde voor een politieke partij vind ik.
VVD is nooit een middenpartij geweest. De VVD was altijd al rechts. Het was altijd wel een redelijke partij en niet extreem-rechts, maar het redelijke is er inderdaad af en ze schuiven steeds meer naar extreem-rechts op.

[ Voor 6% gewijzigd door Spookelo op 26-05-2026 16:29 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zowaar iets waar ik het hartgrondig mee eens ben. :7

https://www.volkskrant.nl...heid-moet-van-x~bbd0363e/
In een intern memo stellen de ambtenaren dat X ‘actief desinformatie en schadelijke en strafbare content faciliteert’ en daarmee ‘Europese en Nederlandse regelgeving schendt’.

Sinds de overname door Elon Musk in 2022 heeft X ‘ingrijpende veranderingen ondergaan’ en is het karakter ‘steeds meer gepolariseerd’, aldus het memo van 9 april dit jaar. Onder meer het afbouwen van moderatie en wijzigingen in het algoritme hebben volgens de topambtenaren geleid ‘tot een toename van desinformatie, racisme, discriminatie, misogynie en antisemitisme’.

Daardoor, concluderen de ambtenaren, staat het gebruik van X door de Rijksoverheid ‘op zeer gespannen voet’ met het uitgangspunt dat de overheid ‘zijn eigen wetten en regels naleeft en burgers niet blootstelt aan content die daarmee strijdig is’.
Dat het advies gevoelig ligt, beseffen de ambtenaren zelf ook, blijkt uit het memo. Een nadeel van een vertrek van X is de ‘kans op framing’ van die beslissing als ‘terugtrekking uit (een deel van) het publieke debat’, schrijven ze. Ook zou het contact met moeilijk bereikbare doelgroepen mogelijk lastiger worden. ‘Een ideale keuze bestaat niet.’

Maar de activiteiten van de Rijksoverheid op X ongewijzigd voortzetten heeft simpelweg te grote risico’s, aldus het memo. Niet alleen worden mensen die op X zoeken naar informatie van de Rijksoverheid blootgesteld aan allerlei strafbare uitingen, ook draagt de overheid door op X te zijn volgens de ambtenaren zélf bij aan de verspreiding van desinformatie. ‘Niet-kloppende informatie lift mee op onze inzet waardoor de betrouwbaarheid van overheidsinformatie al bij de bron wordt ondermijnd.’
Het kabinet beslist na de zomer. Wat mij betreft een no-brainer. Sterker nog, onder de DSA kan een platform op zwart gezet worden in de Unie, dat lijkt mij geen overbodige luxe, helaas ontbreekt het aan voldoende moed.

[ Voor 28% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 16:43 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Verrek... Het gaat daar ineens wel heel hard met keutels intrekken.
https://www.gelderlander....van-6-5-miljard~ac740be1/

[...]
Zoals verwacht, want er zou nooit een meerderheid voor deze plannen gevonden worden.

Het volgende plan dat zal sneuvelen is de verhoging van het eigen risico in de zorg.

March of the Eagles

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-07 16:14

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

[...]

Die fixatie op links versus rechts begrijp ik niet, alsof standpunten van mensen zo simpel in die tweedeling passen. Op die manier wordt er wel een ideologische discussie van gemaakt.
Helaas is dat wel het geval. Het staat ook bekend als de binaire valkuil: Denken dat er maar twee keuzes zijn. Mensen zijn gewoon dol op "A of B" stellingen. We hadden hier te maken met een drogredenen die we ook in de samenleving hebben waar men ook probeert de tegenstellingen tussen links en rechts uit te vergroten.

Overigens is hier niks ideologisch aan. Ideologie gaat over waardeoordelen, mijn verwijzing naar links/rechts had te maken waarom die drogreden ontstaan is.
Maar woorden verdraaien of invullen wat iemand “bedoelt”, terwijl er letterlijk iets anders staat, helpt het gesprek ook niet. Dan doe je juist wat je zegt te willen vermijden.
Het is veel interessanter om aan te geven of je de standpunten van een ander nu wel begrijpt ipv aan te geven dat je er moeite mee had.
Andere landen hebben verschillend beleid en financiering, maar lopen toch tegen vergelijkbare problemen rond asiel aan. Daarom is het lastig vol te houden dat het uitsluitend een kwestie is van Nederlands beleid of financiering. Nederland is in dit opzicht niet uniek ook niet qua omvang.
Dat is overmatige generalisatie. Als jij een ander land kan aanwijzen waarbij mensen buiten slapen en de overheid boetes opgelegd krijgen omdat ze afspraken met de gemeente niet naleven dan hoor ik dat graag. Zo niet dan mag je dat punt het laten varen als off-topic.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Betreffend alle nieuwsberichten vandaag.

Volgens mij heeft het merendeel in dit topic aangeven dat het regeerakkoord opvallend optimistisch was tot het onrealistische toe. Men was niet bereid om extra inkomsten te verzamelen (belastingen), dus wilde ze geen kosten maken of poogde ze om de kosten die wel gemaakt te worden af te wentelen op de samenleving. En dat was voor dat Trump en Netanyahu hun gereedschapskist leeg gooide tussen de wielen van de wereldeconomie.

Wat mij nog het meest opvalt, is dat we eindelijk actie zien van dit kabinet dat te maken heeft met dit kabinet. Wat dat betreft voelt dit kabinet nog steeds stuurloos aan. Nou ja, beter stuurloos dan op ramkoers.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

XWB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Zoals verwacht, want er zou nooit een meerderheid voor deze plannen gevonden worden.

Het volgende plan dat zal sneuvelen is de verhoging van het eigen risico in de zorg.
Ik mis nog de jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die wel blijft staan want dat hadden ze al er door gedrukt als effe snelle bezuiniging/scoren vanaf 2027.

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:41
ManiacsHouse schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:31:
[...]

Ik mis nog de jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die wel blijft staan want dat hadden ze al er door gedrukt als effe snelle bezuiniging/scoren vanaf 2027.
Vergeet het schrappen van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten niet. Daar hoor of lees ik niks over wat mij doet vermoeden dat het geen prioriteit heeft en er wel doorheen zal komen.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:20
Eerst het zoet dan het zuur, geld moet ergens vandaan gehaald worden. Zal het dan toch de HRA worden? Dan wordt toch weer de middenklasse meest geraakt.

Blijf erbij HRA maximaliseren tot aan NHG. Help je de starters mee en de rijke die miljoenen hypotheek afsluit is daarmee buiten gesloten.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
Zowaar iets waar ik het hartgrondig mee eens ben. :7

https://www.volkskrant.nl...heid-moet-van-x~bbd0363e/

[...]

[...]

Het kabinet beslist na de zomer. Wat mij betreft een no-brainer. Sterker nog, onder de DSA kan een platform op zwart gezet worden in de Unie, dat lijkt mij geen overbodige luxe, helaas ontbreekt het aan voldoende moed.
Als iets juist een gebrek aan moed zou tonen, is het op zwart gooien van een platform.

*knip*, dat soort vermoedens verdienen onderbouwing.

[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 26-05-2026 19:45 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Marrtijn schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:14:
[...]

Als iets juist een gebrek aan moed zou tonen, is het op zwart gooien van een platform.

*knip*
Tja. Wij hebben particulier wapenbezit in onze samenleving verboden. Ik zie X als een massavernietigingswapen. Hoeft u het niet mee eens te zijn verder.

Er staan ontelbaar veel strafbare uitingen op. Het faciliteert desinformatie. Het wordt gebruikt om extreemrechts te promoten en anderen de mond te snoeren. Er wordt niet gehandhaafd, er is geen contact mogelijk, en men heeft genoeg geld om elke boete te betalen zonder pijn te lijden. De DSA heeft als uiterste mogelijkheid een platform op zwart te zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door NMH op 26-05-2026 19:45 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennis schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:08:
Nou, iedereen blij :P.

https://nos.nl/artikel/2615885-staatssecretaris-verbiedt-overname-solvinity-bedrijf-achter-digid

Sorry voor de linkdrop maar denk dat dit weinig verdere uitleg behoeft ;).
Oke, wie waren verantwoordelijk in begin 2025, toen Solviny aangaf dat ze te koop stonden en een aanbod deden aan de Rijksoverheid?

Staatssecretaris voor Digitalisering Zsolt Szabó, PVV en voormalig VVD.
Heeft in het verleden gepleit tegen Open Source Software fetisjisme en heeft een prijs van Orban gekregen.
Wikipedia: Zsolt Szabó (politicus)

Dan natuurlijk ook nog het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dus van Weel.
review: Vijf toekomstscenario's voor DigiD-hoster Solvinity nu Amerikaanse koop niet mag

Maar nationaliseer dit alsjeblieft zeg.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DropjesLover
  • Laatst online: 07:37

DropjesLover

Dit dus ->

derhenno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Vergeet het schrappen van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten niet. Daar hoor of lees ik niks over wat mij doet vermoeden dat het geen prioriteit heeft en er wel doorheen zal komen.
Als links en rechts alle bezuinigingen tegenhoudt en niet mee wil in de visie (if any...) van dit minderheidskabinet wordt het land natuurlijk snel net zo onbestuurbaar als Frankrijk de afgelopen paar jaar.
Nergens een meerderheid voor, terwijl wel degelijk harde keuzes gemaakt moeten worden.
Op alles ja zeggen laat de staatsschuld immers rap oplopen en geen financiële accountability van het land...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Andyk125
Baseman77 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:12:
[...]

Je bedoelt je post waarin je het alleen hebt over de aantallen instroom en de kosten van de asielopvang?
Waarna die aantallen meerdere malen ter discussie zijn gesteld en de kosten geen rol spelen bij de opvangproblematiek (ik heb daarna wel aangetoond dat deze kosten enorm zijn opgelopen door de noodopvang, wat makkelijk te voorkomen is).

Hierbij negeer je de complete voorgeschiedenis, weerleg je niet waarom de opvangproblematiek veruit het belangrijkste aspect is in de huidige asielcrisis en fixeer je je alleen op de instroom. En dat laatste is geen toeval, aangezien je dit bij iedere post daarna blijft doen.
Je bedoeld de reactie, waar naast de cijfers, de kosten, opvangcapaciteit, het personeelsbestand van de COA en IND, eerdere bezuinigingen, de trage doorstroom, de uitstroom en de focus van de EU wordt besproken?

Dat er discussie over de cijfers was maakt ze niet onjuist.
Nee en nauwelijks.
Je spreekt jezelf nu aan het tegen:
Baseman77 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:39:

Niemand ontkent dat een hoge instroom een belangrijke factor is.
Wederom negeer je alle argumentatie die niet in je 'de instroom is de belangrijkste factor' mening passen.
Waar in mijn reactie(s) staat dat instroom de ‘belangrijkste’ factor is? Er staat een belangrijke factor. Afgezien van jou statement dat we alleen een opvangprobleem hebben, benadruk ik dat de asielproblematiek meerdere oorzaken en problemen betreft.  

De stelling dat Nederland geen hoge instroom kent en dat instroom geen relevante factor is in de huidige druk op de asielketen wordt niet onderbouwd door de jou aangehaalde bronnen en is daarmee nog steeds geen feit maar een interpretatie.

Als je asielzoekers, na-reizigers en Oekraïense vluchtelingen samenneemt, is de totale opvang- en uitvoeringsdruk in recente jaren historisch hoog vergeleken met de afgelopen decennia.

Als jij dat niet hoog vindt, prima, maar dat is geen objectief feit, maar een interpretatie.
Wederom, waar is je bewijs?
Komisch en bijzonder hoe je nog steeds geen onderbouwing hebt, helemaal gezien je eerdere woorden naar mij.
Waarom reageer je niet gewoon inhoudelijk op mijn oorspronkelijke reactie?
Nee hoor.
Dat we een opvangprobleem hebben is en blijft een keihard feit, hoe graag jij de schuld ook (voornamelijk?) wil leggen bij de instroom.
Nergens veronderstel ik dat er geen opvangprobleem is integendeel, in mijn eerste reactie op je statement toon ik aan dat we een fors uitgebreid opvangcapaciteit hebben welke nog steeds onder druk staat. Jij noemt het een ‘keiharde feit’ dat de instroom dat niet is, en dat is onjuist. Er kan prima zowel een opvangprobleem zijn als een instroomprobleem.
DevWouter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:15:
[...]

Helaas is dat wel het geval. Het staat ook bekend als de binaire valkuil: Denken dat er maar twee keuzes zijn. Mensen zijn gewoon dol op "A of B" stellingen. We hadden hier te maken met een drogredenen die we ook in de samenleving hebben waar men ook probeert de tegenstellingen tussen links en rechts uit te vergroten.

Overigens is hier niks ideologisch aan. Ideologie gaat over waardeoordelen, mijn verwijzing naar links/rechts had te maken waarom die drogreden ontstaan is.
Mijn punt is niet dat elke verwijzing naar links/rechts ideologisch is, maar dat zodra je alles primair langs die as gaat beoordelen, de discussie zelf wél ideologisch wordt doordat het kader leidend wordt boven de inhoud.
Het is veel interessanter om aan te geven of je de standpunten van een ander nu wel begrijpt ipv aan te geven dat je er moeite mee had.
Welke standpunten moet ik exact begrijpen, dat instroom geen reëel probleem is in de asielproblematiek? Dat standpunt begrijp ik inderdaad niet, en het lijkt ook nergens op gebaseerd. De reactie met bronnen van @Baseman77 onderbouwt dat ook niet.
Dat is overmatige generalisatie. Als jij een ander land kan aanwijzen waarbij mensen buiten slapen en de overheid boetes opgelegd krijgen omdat ze afspraken met de gemeente niet naleven dan hoor ik dat graag. Zo niet dan mag je dat punt het laten varen als off-topic.
Mijn punt wordt hier versmald naar één zeer specifieke uitkomst (buiten slapen in combinatie met boetes), terwijl mijn vergelijking gaat over bredere structurele opvang- en uitvoeringsproblemen. Die zien we in meerdere Europese landen terug.

In meerdere Europese landen, zoals Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Griekenland, heeft opvangdruk in periodes geleid tot situaties waarin asielzoekers tijdelijk buiten de reguliere opvang terechtkwamen, bijvoorbeeld op straat of in tentenkampen.

• derhenno
DropjesLover schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:11:
[...]

Als links en rechts alle bezuinigingen tegenhoudt en niet mee wil in de visie (if any...) van dit minderheidskabinet wordt het land natuurlijk snel net zo onbestuurbaar als Frankrijk de afgelopen paar jaar.
Nergens een meerderheid voor, terwijl wel degelijk harde keuzes gemaakt moeten worden.
Op alles ja zeggen laat de staatsschuld immers rap oplopen en geen financiële accountability van het land...
Ik vermoed dat je gezond bent?! Het schrappen van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten is voor vele chronisch zieken een zeer zware financiële dobber. Vraag maar eens in je omgeving na wat ziek zijn aan extra kosten met zich meebrengt. Er zijn in mijn ogen logischere keuzes om 300 miljoen (onder de streep) te bezuinigen. Dit is echt de allerzwaksten in de samenleving een poot uitdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door derhenno op 26-05-2026 20:32 ]

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 22:41
derhenno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Ik vermoed dat je gezond bent?! Het schrappen van de fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten is voor vele chronisch zieken een zeer zware financiële dobber. Vraag maar eens in je omgeving na wat ziek zijn aan extra kosten met zich meebrengt. Er zijn in mijn ogen logischere keuzes om 300 miljoen (onder de streep) te bezuinigen. Dit is echt de allerzwaksten in de samenleving een poot uitdraaien.
We hebben al decennia massaal rechts gestemd, de zwakkere een poot uitdraaien is de meest logische keuze. Bezuinigen op hypotheekrente aftrek voor 3x modaal, iets doen met erfbelasting of meer belasting ophalen bij de top 1% is al decennia niet de meest logische keuze.

Ik ben het er ook niet mee eens. Maar laten we wel het electoraat de spiegel voorhouden waarop ze gestemd hebben en het dan niet als onlogisch kwalificeren ;)

Ook als je hier de hypotheekrente discussie voert zijn er binnen no time groepen geïdentificeerd die onevenredig hard getroffen worden etc. Men identificeert zich graag met deze groepen, en men identificeert zich minder graag met chronisch zieken.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

HEY_DUDE schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Ook als je hier de hypotheekrente discussie voert zijn er binnen no time groepen geïdentificeerd die onevenredig hard getroffen worden etc. Men identificeert zich graag met deze groepen, en men identificeert zich minder graag met chronisch zieken.
Waarbij een huis kopen en HRA binnentrekken (Het moet niet hè. En je kunt je zwaar afvragen of een hele groep mensen het überhaupt nodig heeft) om daarmee indirect je leenbedrag te kunnen maximaliseren een vrije keuze is. Een (chronische) ziekte hebben is dat volgens mij nog steeds niet... (Hoewel bepaalde clubjes/partijen dat wel graag zo zouden willen draaien...)

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-05-2026 21:07 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gezien het hier laatst heel voortvarend over demonstreren ging, blijkbaar leest de Ombudsman mee :P

https://nos.nl/nieuwsuur/...-bedreigt-onze-democratie
Het recht om te demonstreren staat in Nederland steeds meer onder druk. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn nieuwste rapport dat morgen verschijnt.

[..]

"Burgemeesters hebben geen behoefte aan een landelijk verbod op gezichtsbedekkende kleding, of meer zeggenschap om demonstraties te verbieden of te verplaatsen. Dat kunnen ze namelijk al."
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen

[..]
Volgens Van Zutphen is er in Den Haag de breed gedeelde overtuiging dat er onder 'het volk' behoefte is aan strengere straffen en harder optreden. Terwijl recent onderzoek dit weerspreekt. "Onder het overgrote deel van de bevolking is de steun om het demonstratierecht ongemoeid te laten juist groot."

Van Zutphen bekritiseert ook de rol van de media. "Demonstraties halen alleen het nieuws als ze heel groot zijn, of uit de hand lopen. Dat moedigt betogers aan tot escalatie. Politici grijpen die incidenten dan weer aan strenger beleid te bepleiten."
Voor de kenners natuurlijk niks nieuws. Dingen die verboden zijn, zoals geweld plegen of dingen slopen, zijn al verboden, en daar kun je al lang en breed tegen optreden.

People as things, that’s where it starts.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het intrekken van de AOW plannen vind ik eigenlijk ook wel wat van.
Ze presenteren het als een "openingsbod", maar gaan volledig voorbij aan het schenden van het Pensioenakkoord, waar nota bene zelfs VNO-NCW op tegen is.

Vervolgens behouden ze die bezuinigingen en beargumenteren ze dat we in de coalitie hebben afgesproken dat bezuinigingen binnen departementen moeten blijven. Dus er moet hoe dan ook, bezuinigd worden. Maar ze hebben geen meerderheid en die plannen zijn geen wetgeving. Daarnaast hebben ze het over uitstel, niet afstel van de plannen rondom de WW en de WIA. Zeker die laatste is echt bijzonder asociaal te noemen.

Het is zo doorzichtig wat ze nu doen. Eerst bliezen ze het Pensioenakkoord op, nu komen ze als handreiking weer terug, maar willen ze alsnog versoberingen zien. En ze sluiten alsnog niks uit qua versobering van de WW en WIA. Omdat de demografie van het land zo aan het verschuiven is naar ouderen, is die AOW makkelijker weg te geven. Maar het kan niet gaan over bijvoorbeeld vermogende ouderen, een grotere bijdrage te laten leveren. Het lijkt nu allemaal ten koste te moeten gaan van mensen die hun baan verliezen of arbeidsongeschikt worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• DeKever
Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:09:

[...]

De WIA kent meer problemen dan alleen financiële. Maar ik vind dit wel een goede voor in de volgende verkiezingscampagne, zeg maar komend voorjaar: IVA of HRA. Kiest u maar.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik heb er geen woorden voor, wat De Vos FvD voor antwoorden geeft in. Debat normalisatie extreemrechts & geweld.

Ze draait er meermaals omheen als haar wordt gevraagd afstand te nemen van extreemrechtse uitingen van partijleden. Ze weigert elke keer antwoord te geven op de vraag van Keizer of Nederland blank moet zijn. Neemt meerdere keren geen afstand van defend, nvu, voorpost etc. Mensen van wie hun overgrootouders (!) hier als migrant gekomen zijn een “terugkeeroptie” aanbieden.

Geen ongeloof hier, wel confronterend om het zo onverbloemd in de Kamer te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 26-05-2026 21:43 ]

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Andyk125 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:12:
Mijn punt is niet dat elke verwijzing naar links/rechts ideologisch is, maar dat zodra je alles primair langs die as gaat beoordelen, de discussie zelf wél ideologisch wordt doordat het kader leidend wordt boven de inhoud.
Links/rechts was niet het onderwerp. Wel dat bepaalde overtuigingen dusdanig hardvochtig zijn dat de sprekers van die overtuigingen het moeilijk vinden om over hun schaduw te stappen.
Welke standpunten moet ik exact begrijpen, dat instroom geen reëel probleem is in de asielproblematiek? Dat standpunt begrijp ik inderdaad niet, en het lijkt ook nergens op gebaseerd. De reactie met bronnen van @Baseman77 onderbouwt dat ook niet.
Er is al aangegeven dat instroom zeker onderdeel van het probleem is. Waar de discussie vast loopt is of het wel/niet de primaire oorzaak is, en/of het onderdeel kan zijn van de oplossing.

Overigens... Met het "begrijpen" bedoel ik overigens niet dat je het standpunt accepteert. Iemand die van jou steelt omdat die honger heeft kan je begrijpen, maar hoef je niet te accepteren.
Mijn punt wordt hier versmald naar één zeer specifieke uitkomst (buiten slapen in combinatie met boetes), terwijl mijn vergelijking gaat over bredere structurele opvang- en uitvoeringsproblemen. Die zien we in meerdere Europese landen terug.

In meerdere Europese landen, zoals Frankrijk, België, Duitsland, Italië en Griekenland, heeft opvangdruk in periodes geleid tot situaties waarin asielzoekers tijdelijk buiten de reguliere opvang terechtkwamen, bijvoorbeeld op straat of in tentenkampen.
Waar is de oplossing in Nederland? Het vluchtelingen traject, zelfs als Nederland op slot gaat, duurt een meervoud van wat wettelijk is toegestaan. Wanneer is er de laatste keer een verbetering in het systeem doorgevoerd die substantieel verlichting brengt?

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

dawg schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:43:
Ik heb er geen woorden voor, wat De Vos FvD voor antwoorden geeft in. Debat normalisatie extreemrechts & geweld.

Ze draait er meermaals omheen als haar wordt gevraagd afstand te nemen van extreemrechtse uitingen van partijleden. Ze weigert elke keer antwoord te geven op de vraag van Keizer of Nederland blank moet zijn. Neemt meerdere keren geen afstand van defend, nvu, voorpost etc. Mensen van wie hun overgrootouders (!) hier als migrant gekomen zijn een “terugkeeroptie” aanbieden.

Geen ongeloof hier, wel confronterend om het zo onverbloemd in de Kamer te zien.
Ik snap wat je bedoel, ben nog aan het terugkijken.

Wat me bij de inbreng van Klaver opviel waren twee dingen:
  1. Hoe makkelijk de rechterkant van de kamer bereid was om extremistische termen te gebruiken in de openbaarheid.
  2. Hoe Klaver op een geven moment het op een gegeven moment de valse vergelijkingen spuug zat is en ze in mijn ogen zijn gal begint te spugen en zijn tegenstanders hem niet zijn mond kan snoeren. Persoonlijk smaakt dit naar meer.
Ben nu bijna aan het eind van de tweede inbreng (D66), en de conclusie kan ik al trekken, de meerderheid van de kamer is blijkbaar bereid om extremisme te normaliseren.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

derhenno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Dit ervaar ik best als een persoonlijke en sterk geframede aanval "dus je bent er voor om de zieken een poot uit te draaien!?!"
Dat zeg ik nergens, ik reageer op de laatste post in een reeks van "hier mag men niet aan komen" "en hier" "en hier".

Laat ik duidelijk zijn, ik ben voor een sociaal stelsel. Al die speciale, specifieke regelingen voor zieken zijn gewoonweg klein bier op het totaal, maar met grote persoonlijke impact.

Waar zeker wat aan gedaan mag worden is het ziekteverzuim. Dat dat op veel plekken, ook bij mijn werk, meer dan het dubbele boven het normale ligt, is onhoudbaar. Zowel voor werkgevers als overheid.
Maar dan moet iets gedaan worden aan de bron. Niet de regelingen versoberen om "motivatie" bij de mensen te bewerkstelligen.
En als het zo nodig bij de zorg gehaald moet worden, echt een stuk strenger zijn op toelating van extreem dure medicijnen die, in een contra onderzoek, domweg niks of absoluut minimaal meer levenskwaliteit opleveren dan de bestaande medicijnen.
Maar bovenal, bij de vervuilende bedrijven en top 5%.

De hra vind ik een moeilijke. Wij hebben een huis en hypotheek gekocht in 2018 en (nu) 1,4% rente. Ons raakt het afschaffen niet.
Maar we hebben ook vrienden die 2 jaar later gekocht hebben, 5,5 voor een rijtjeshuis tegen 4%. Met 2 jonge kinderen en kinderopvang en dergelijke hebben ze die €800/mnd hra keihard nodig, ookal zijn ze beiden universitair + post doc in de technische sector. Niet kopen of in ver buitengebied kopen was geen optie voor hun.
Afschaffen hra raakt hun keihard.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Joris748
DeKever schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:42:
[...]

De WIA kent meer problemen dan alleen financiële. Maar ik vind dit wel een goede voor in de volgende verkiezingscampagne, zeg maar komend voorjaar: IVA of HRA. Kiest u maar.
Dan kies ik voor behoud IVA en niet voor behoud HRA ;)

Heb het van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk de IVA is voor mensen die echt niet meer kunnen werken. En daarmee bedoel ik ook dat werk dermate belastend is, dat mensen er geen enigszins normaal leven naast kunnen leiden. Denk hierbij aan mensen met niet-aangeboren hersenletsel.

• Joris748
DropjesLover schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:40:
[...]

Dit ervaar ik best als een persoonlijke en sterk geframede aanval "dus je bent er voor om de zieken een poot uit te draaien!?!"
Dat zeg ik nergens, ik reageer op de laatste post in een reeks van "hier mag men niet aan komen" "en hier" "en hier".
Zo kwam je reactie ook op mij over.
Laat ik duidelijk zijn, ik ben voor een sociaal stelsel. Al die speciale, specifieke regelingen voor zieken zijn gewoonweg klein bier op het totaal, maar met grote persoonlijke impact.
Hier kom je al een stuk genuanceerder over.
Waar zeker wat aan gedaan mag worden is het ziekteverzuim. Dat dat op veel plekken, ook bij mijn werk, meer dan het dubbele boven het normale ligt, is onhoudbaar. Zowel voor werkgevers als overheid.
Ik ben wel voor een experiment met een 32-urige werkweek.
Maar dan moet iets gedaan worden aan de bron. Niet de regelingen versoberen om "motivatie" bij de mensen te bewerkstelligen.
En als het zo nodig bij de zorg gehaald moet worden, echt een stuk strenger zijn op toelating van extreem dure medicijnen die, in een contra onderzoek, domweg niks of absoluut minimaal meer levenskwaliteit opleveren dan de bestaande medicijnen.
Maar bovenal, bij de vervuilende bedrijven en top 5%.
En hier vinden wij elkaar.
De hra vind ik een moeilijke. Wij hebben een huis en hypotheek gekocht in 2018 en (nu) 1,4% rente. Ons raakt het afschaffen niet.
Maar we hebben ook vrienden die 2 jaar later gekocht hebben, 5,5 voor een rijtjeshuis tegen 4%. Met 2 jonge kinderen en kinderopvang en dergelijke hebben ze die €800/mnd hra keihard nodig, ookal zijn ze beiden universitair + post doc in de technische sector. Niet kopen of in ver buitengebied kopen was geen optie voor hun.
Bouw de HRA in 8 tot 10 jaar af, dan redden die vrienden zich wel. De eerste 5 jaar van een hypotheek zijn het spannends. En zodra kinderen naar de BSO gaan ipv naar KDV geeft dat ook lucht in de portemonnee.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:59:
[...]

Zo kwam je reactie ook op mij over.

[...]

Hier kom je al een stuk genuanceerder over.

[...]

Ik ben wel voor een experiment met een 32-urige werkweek.

[...]

En hier vinden wij elkaar.

[...]

Bouw de HRA in 8 tot 10 jaar af, dan redden die vrienden zich wel. De eerste 5 jaar van een hypotheek zijn het spannends. En zodra kinderen naar de BSO gaan ipv naar KDV geeft dat ook lucht in de portemonnee.
Voor hun, maar wat voor de mensen die afgelopen jaar gekocht hebben? Enz enz ;)

Het probleem is en blijft de woningmarkt en tekorten daar, en de politieke onwil om echt doortastend iets te doen (vinex vijf, bedrijven met 50% arbeidsmigranten er uit, etc).

32-urige werkweek? Haalt het probleem niet weg dat de productie werkdruk overal hoog opgeschroefd is.
Wij kunnen hier alleen onze hoge welvaart handhaven wanneer we het, gemiddeld genomen, beter en efficiënter doen dan andere landen. Maar onze arbeidsproductiviteit stagneert en die van andere landen stijgt wel nog door naar ons niveau. En door meer druk er op te leggen, loopt de arbeidsproductiviteit zelfs iets terug.

Maar mijn punt blijft. Als rechts, onder aanvoering van de VVD niks aan het bedrijfsleven en hra wil doen, en links (en pvv-links) niks aan de zorg/aow, dan gaan we keihard stagnatie in. Geen prioriteit, geen visie, geen geld. Elke keuze is beter dan geen keuze, zie Frankrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door DropjesLover op 26-05-2026 23:15 ]

BThGvNeOA

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:38

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
HvdBent schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:12:
Ik plug niet vaak iets van Youtube, maar ik vond dit verhaal van Omtzicht best interessant, de man heeft nooit mijn sympatie gehad, maar er zit veel meer achter zijn verhaal dan ik besefte.
Het was voor mij fascinerend om te horen hoe groot het gat is bij Omtzigt tussen z'n vaardigheden voor politieke analyse en het daadwerkelijk politiek handelen en functioneren. Dat kwam in deze podcast niet echt naar voren, want het was natuurlijk een redelijke softbal setting waarin hij vooral z'n eigen verhaal mocht doen.

Qua politieke analyse ligt hij de vinger op de juiste plek, d.w.z. hoe politiek moet functioneren qua gescheiden machten, hoe corruptie het politiek en maatschappelijke functioneren ondermijnt. Ook de rol van het neoliberalisme bij het uithollen van de politiek en de gevolgen daarvan in het vertrouwen en functioneren van de maatschappij.

Allereerst valt op dat hij nog zolang bij het CDA is gebleven, de partij was onder Lubbers een van de grondleggers van neoliberale principes. En onder Balkenende kroop het het CDA steeds meer naar de VVD qua beleid, wat uiteindelijk ook verloren verkiezingen opleverde. Het heeft geduurd tot de lijsttrekkersverkiezingen en functie elders, voordat hij uiteindelijk z'n conclusies trok.

Ik noem dit omdat hij eigenlijk werd tegengewerkt en later zelfs vernederd door z'n eigen partij. Met de verkiezingen, formatie en kabinet volgde eigenlijk een herhaling van zetten. Door de deur open te zetten naar Wilders met de PVV, was het lot van kabinet net zoals eerder met Rutte 1 eigenlijk al bezegeld. In de podcast benadrukt hij de logica van het kabinet gezien de zetels, maar hij was hierin z'n eigenlijk politieke analyse compleet vergeten, autocratisch partijen kan je niet "temmen", het doel van zulke partijen is het vertrouwen in de politiek zo ver afbreken dat ze de macht kunnen grijpen zonder democratische en rechtsstatelijk belemmeringen. Zo'n rechtstaat verklaring belemmerde Wilders helemaal niet in z'n uiteindelijk doel.

Ondanks z'n betoog en rationalisatie van z'n besluit is het eindresultaat dat hij en het en NSC na 1 jaar compleet zijn weggevaagd en autocratische partijen alleen maar verder zijn gegroeid, de PVV leeft ook nog gewoon ondanks de afsplitsing. Dat miste toch wel in die podcast, waarom hij met z'n analyse vaardigheden niet kon inzien dat het een futiele exercitie zou worden.

Zoals ook in Autoritaire politiek: actualiteit, werking en achtergronden vaak naar voren komt, een democratische rechtstaat herstellen em opnieuw opbouwen kan je niet doen autocratische partijen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:07

Dennis1812

Amateur prutser

DropjesLover schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Voor hun, maar wat voor de mensen die afgelopen jaar gekocht hebben? Enz enz ;)

Het probleem is en blijft de woningmarkt en tekorten daar, en de politieke onwil om echt doortastend iets te doen (vinex vijf, bedrijven met 50% arbeidsmigranten er uit, etc).

32-urige werkweek? Haalt het probleem niet weg dat de productie werkdruk overal hoog opgeschroefd is.
Wij kunnen hier alleen onze hoge welvaart handhaven wanneer we het, gemiddeld genomen, beter en efficiënter doen dan andere landen. Maar onze arbeidsproductiviteit stagneert en die van andere landen stijgt wel nog door naar ons niveau. En door meer druk er op te leggen, loopt de arbeidsproductiviteit zelfs iets terug.

Maar mijn punt blijft. Als rechts, onder aanvoering van de VVD niks aan het bedrijfsleven en hra wil doen, en links (en pvv-links) niks aan de zorg/aow, dan gaan we keihard stagnatie in. Geen prioriteit, geen visie, geen geld. Elke keuze is beter dan geen keuze, zie Frankrijk.
Ten aanzien van ziekteverzuim is het enorm interessant om te kijken waarom bij bedrijf A het verzuim dubbel zo hoog in als bij bedrijf B in eenzelfde sector.

Ik denk in veel gevallen dat werkgevers hier een enorme bijdrage aan kunnen hebben, positief en negatief.
Van werkdruk tot sfeer in teams tot wijze van communicatie en erkenning en beloning van werk.

Als je het gevoel hebt dat een werkgever betrokken is bij de werknemer zie je mijn inziens een lager verzuim.
Heb je het gevoel slechts een nummertje te zijn en heeft je manager geen enkel idee wat voor werk je eigenlijk doet is de drempel al lager.
Daarbij de enorme rat race van alles meer, beter en efficiënter en 24/7 aanstaan en bereikbaar zijn voor werk. Nee, dat helpt niet.
In de zorg wordt nu in diverse CAOs al een recht op onbereikbaarheid opgenomen.

Ik denk dat 32 urige werkweek tegen eenzelfde beloning zeker kan bijdragen aan een lager verzuim.
Maar de rol van de werkgever is echt veel groter dan de meeste denken.
Een WIA kom je niet zomaar in. Dat is een enorm traject.

Net als die specifieke aftrek zorgkosten, hoge drempel en veel bewijslast. Maar voor chronisch zieken enorm belangrijk en scheelt duizenden euros per jaar. Immers gaat het verzamelinkomen omlaag waardoor je meer toeslagen ook kan ontvangen.

De politiek moet eens kappen met een minimaal beetje wisselgeld te halen bij mensen die niet voor deze situatie kiezen.
Pak inderdaad die HRA. Iedereen die een huis koopt kiest heel bewust om een huis te kopen.
Ja, vervelend voor de kopers over 5 jaar. Tegelijkertijd is het dan voor alle kopers vervelend. Dus is de situatie enigzins vergelijkbaar met nu, nu we iedereen gratis geld blijven geven omdat ze een huis kopen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:42:
Het intrekken van de AOW plannen vind ik eigenlijk ook wel wat van.
Ze presenteren het als een "openingsbod", maar gaan volledig voorbij aan het schenden van het Pensioenakkoord, waar nota bene zelfs VNO-NCW op tegen is.
Waarom denk je dat VNO-NCW tegen zijn? De gemiddelde 60er is niet meer voorruit te branden, het ziekteverzuim is fors hoger, zeker bij fysieke banen. Werkgevers zitten er niet op te wachten om op 65+ers. Niet voor niets komen 55+ al lastig aan een nieuwe baan.

• Cid Highwind
De 32-urige werkweek lijkt me echt een utopie. In sommige branches zal het vast werken. Maar iedere branche waar medewerkers per uur extern worden weggezet zal 20% inkomstenverlies lijden, iedere branche waar productie wordt gedraaid 20% minder productie. We hebben het hier immers niet over mensen, met een hoge complexiteit en een zekere elasticiteit wat input/output betreft, maar over “menselijke productiemiddelen”, zoals de voormalige afdeling personeelszaken tegenwoordig heet.

Ik denk dat er meer bedrijven zijn die liever teruggaan naar de 48-urige werkweek als men zou kunnen, het werk is er immers en de kosten worden sowieso voor een belangrijk deel door het collectief gedragen. De eerste stap in deze discussie is dus meer verantwoording bij de werkgever neer te leggen zodat deze een sterkere motivatie heeft z’n zorgplicht na te komen. Tot die tijd vrees ik dat dergelijke proefballonnetjes op zeer weinig animo zullen rekenen, laat staan in de huidige tijden.

Heb ook het stuk met De Vos teruggekeken. Tenenkrommend. Ik hoorde haar echter wel zeggen dat geweldsplegers bij protesten naar bestaande wetgeving aangepakt dienen te worden. Het werd even tussen neus en lippen aangehaald, jammer dat er niemand op inging en haar daarbij ook expliciet vroeg of ze daarmee ook op anti-terrorisme wetgeving doelde. Dat gehamer op afstand nemen van heeft geen zin, iedereen weet hoe de vork er in steel zit bij die partij, het gedachtegoed en de geldschieters en diens belangen.

• spijkerhoofd
[...]
Zij kiezen er zelf voor om blijkbaar een te duur huis te kopen! Zeker als de HRA al jaren een discussiepunt is waar zelfs CDA en D66 zich tegen keren kun je zelf nadenken dat er een kans is dat het word afschaft. Daarnaast, zelfs PVDA/GL hebben het over een afbouw en zijn geen voorstander een directe afschaffing.

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Ik denk dat we best met wat minder welvaart kunnen en meer focussen op welzijn. We hebben zoveel welvaart dat er 2 auto's voor de deur staat van het gemiddelde gezin, dat er te gemakkelijk gekozen word voor een studie waar geen droog brood mee te verdienen valt, waar 1x per jaar op vakantie niet meer genoeg is, waar een vliegreis bijna een recht geworden is volgens sommige en waar je met je hondje naar de psycholoog kan. Soms denk ik dat we in Nederland een beetje doorgepaddo'd zijn.

Meer inzetten op welzijn, te beginnen met een 32 urige werkweek en de werkdruk fors te verlagen.

• Joris748
Cid Highwind schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:35:
De 32-urige werkweek lijkt me echt een utopie. In sommige branches zal het vast werken. Maar iedere branche waar medewerkers per uur extern worden weggezet zal 20% inkomstenverlies lijden, iedere branche waar productie wordt gedraaid 20% minder productie. We hebben het hier immers niet over mensen, met een hoge complexiteit en een zekere elasticiteit wat input/output betreft, maar over “menselijke productiemiddelen”, zoals de voormalige afdeling personeelszaken tegenwoordig heet.
Een 32-urige werkweek zou heel goed kunnen werken voor veel fysieke beroepen. Denk bijvoorbeeld aan een autogarage die open is van 7.00 tot 19.00, door met twee ploegen van 6-uur te werken. Dan wordt je werkplaats ook nog eens efficiënter gebruikt. De installatiemonteur zou zo ook kunnen werken, door elkaar af te lossen op een klus.
Ik denk dat er meer bedrijven zijn die liever teruggaan naar de 48-urige werkweek als men zou kunnen, het werk is er immers en de kosten worden sowieso voor een belangrijk deel door het collectief gedragen. De eerste stap in deze discussie is dus meer verantwoording bij de werkgever neer te leggen zodat deze een sterkere motivatie heeft z’n zorgplicht na te komen. Tot die tijd vrees ik dat dergelijke proefballonnetjes op zeer weinig animo zullen rekenen, laat staan in de huidige tijden.
Geen enkel bedrijf wil terug naar 48-uur als ze zien wat dat gaat doen met het ziekteverzuim. Dat kan alleen interessant zijn voor bedrijven als de risico's volledig op de maatschappij worden afgewend. Laten we dus stemmen op partijen die de sociale zekerheid in stand willen houden.

https://groenlinkspvda.nl...werk-inkomen-en-economie/
Heb ook het stuk met De Vos teruggekeken. Tenenkrommend. Ik hoorde haar echter wel zeggen dat geweldsplegers bij protesten naar bestaande wetgeving aangepakt dienen te worden. Het werd even tussen neus en lippen aangehaald, jammer dat er niemand op inging en haar daarbij ook expliciet vroeg of ze daarmee ook op anti-terrorisme wetgeving doelde. Dat gehamer op afstand nemen van heeft geen zin, iedereen weet hoe de vork er in steel zit bij die partij, het gedachtegoed en de geldschieters en diens belangen.
Dat was ook waar ik vanochtend in de auto aan dacht. Weer gaat in het in de media voornamelijk erover dat FvD geen afstand wil nemen van extreemrechts. Er werd niet benoemd dat FvD extreemrechts is.

En ineens lijkt Keijzer dan weer een redelijk alternatief, omdat ze De Vos aanspreekt. Terwijl Keijzer er ook bedenkelijke ideeën op na houd. Ze heeft zich al eerder versproken in de media.

Partijen en afsplitsingen als PVV, FvD, Keijzer, Markuszower zijn wat mij betreft de grens over. En JA21 en de VVD blijven categorisch weigeren om daar afstand van te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 27-05-2026 07:59 ]

• spijkerhoofd

Jammer voor de consultacy en detacheringsbedrijven, dan maar 20% minder verdienen! Ik heb zelf gewerkt bij een detacheerder, en bij ons werd er niet moeilijk gedaan als je 32 uur wilde werken. Ik werd gewoon aangenomen.

Bedrijven en branches die star vasthouden aan 40 uur werken kun je afvragen of zij nog bestaansrecht hebben met het huidige personeelstekort banenoverschot, want die bedrijven en branches klagen steen en been dat ze geen personeel kunnen vinden, gezien meer dan 50% van de werkenden nu al parttime werken zijn zulke bedrijven niet echt populair om daar te solliciteren.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Zij kiezen er zelf voor om blijkbaar een te duur huis te kopen! Zeker als de HRA al jaren een discussiepunt is waar zelfs CDA en D66 zich tegen keren kun je zelf nadenken dat er een kans is dat het word afschaft. Daarnaast, zelfs PVDA/GL hebben het over een afbouw en zijn geen voorstander een directe afschaffing.
Wat een enorm makkelijke reactie blijft dit toch. Je leest toch zelf ook wel dat het hier om een ritjeshuis gaat? 550k is helemaal geen duur huis tegenwoordig maar gewoon een gemiddeld rijtjeshuis. Hoe kan je een jong stel dat beide hoog opgeleid is en beide werkt kwalijk nemen dat ze een gezin willen stichten, en daarbij een gemiddeld rijtjeshuis in plaats van een 1-kamer appartement kopen zodat hun gezin iets van ruimte heeft?

Dit zo wegzetten als "hun keuze, hun probleem" wanneer ze in werkelijkheid geen enkele keuze hebben als ze een gezin willen stichten met de huidige huizenprijzen. Ze moeten roeien met de riemen die ze hebben, en HRA is er daar één van.

Kortom, wat zou jij doen als je in dezelfde positie zat? Kinderwens nog maar langer uitstellen? Wachten op "de crash"? Wachten op de overheid? Wachten op de bouwsector?

• HvdBent
Janpietertje89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Wat een enorm makkelijke reactie blijft dit toch. Je leest toch zelf ook wel dat het hier om een ritjeshuis gaat? 550k is helemaal geen duur huis tegenwoordig maar gewoon een gemiddeld rijtjeshuis. Hoe kan je een jong stel dat beide hoog opgeleid is en beide werkt kwalijk nemen dat ze een gezin willen stichten, en daarbij een gemiddeld rijtjeshuis in plaats van een 1-kamer appartement kopen zodat hun gezin iets van ruimte heeft?

Dit zo wegzetten als "hun keuze, hun probleem" wanneer ze in werkelijkheid geen enkele keuze hebben als ze een gezin willen stichten met de huidige huizenprijzen. Ze moeten roeien met de riemen die ze hebben, en HRA is er daar één van.

Kortom, wat zou jij doen als je in dezelfde positie zat? Kinderwens nog maar langer uitstellen? Wachten op "de crash"? Wachten op de overheid? Wachten op de bouwsector?
Ik denk dat we afmoeten van de angst dat de afschaffing van de HRA in een dag gebeurt, daar gaat een periode overheen. Tegen de tijd dat de HRA helemaal is afgeschaft zijn die kinderen al lang het huis uit....

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
HvdBent schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat we afmoeten van de angst dat de afschaffing van de HRA in een dag gebeurt, daar gaat een periode overheen. Tegen de tijd dat de HRA helemaal is afgeschaft zijn die kinderen al lang het huis uit....
Die angst is wel het frame van de "na mij/mijn gezin de zondvloed" mensen. Maar hoe meer het starten wordt uitgesteld des te pijnlijker het wordt.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt er aan hoe je die 32-uur inricht. Iedereen op vrijdag vrij gaat geen zoden aan de dijk zetten.
Maar iedereen 5 x 6,5u werken, of domweg versprongen over 5 werknemers (#1 ma, #2 di, #3 wo, #4 do, #5 vr).
Ligt aan het type bedrijf, maar overschakelen naar 2 korte shifts kan ook.
Maar het belangrijkste is dat vanuit de werkgever niet dezelfde hoeveelheid werk in die 6,5u gepropt moet worden. Bijv. door pauzes over te slaan ofzo, en dezelfde output te eisen/verwachten.
Voordeel is wel, met een beetje werkgever is het makkelijker voor gezinnen met (jonge) kinderen. De een begint om (bijv.) 07:00 en is om 15:00 thuis om de kinderen van school te halen. Je kinderen zien, geen buitenschoolse opvang nodig. Scheelt gezinnen en de overheid een bak geld, in een branche waar toch al tekorten zijn.
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Zoals ik benadruk, het gaat om een normaal jaren '70 rijtjeshuis aan de rand van een kleine randstad-stad. Niks speciaals. Niet te duur, domweg de gemiddelde marktprijs. Na 4 huur-appartementen met telkens een kort (max 2 jaar) contract.
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Ik denk dat we best met wat minder welvaart kunnen en meer focussen op welzijn. We hebben zoveel welvaart dat er 2 auto's voor de deur staat van het gemiddelde gezin, dat er te gemakkelijk gekozen word voor een studie waar geen droog brood mee te verdienen valt, waar 1x per jaar op vakantie niet meer genoeg is, waar een vliegreis bijna een recht geworden is volgens sommige en waar je met je hondje naar de psycholoog kan. Soms denk ik dat we in Nederland een beetje doorgepaddo'd zijn.

Meer inzetten op welzijn, te beginnen met een 32 urige werkweek en de werkdruk fors te verlagen.
Helemaal niemand in Nederland wil 2 auto's, maar aangezien 2 inkomens tegenwoordig de norm is (zoals de VVD wilde, iedereen aan het werk), en het behoorlijk zeldzaam is om vlak bij je werk te wonen (ook omdat de woningmarkt vast zit, bij meer aanbod en lagere prijzen verhuist men makkelijker), en OV absoluut matig is tenzij je een directe lijn hebt en naast de halte/station woont (hoge gewildheid = hoge prijzen)... Dus 2 auto's.

Laat ik zo zeggen, de kosten zitten niet in die vliegvakantie.
Vakanties zijn al jaren redelijk vergelijkbaar in prijs tussen <10u rijden + dure accommodatie en vliegen + goedkopere accommodatie.
2 weken Landal in Nederland ben je met een gezin ook al dik 4k kwijt incl huisje + wat activiteiten + eten.
2 weken vliegen all inclusive Turkije (ik noem maar wat), ook 4k (ik zie zo snel prijzen van ~1000 pp, even uitgaande van een gezin)

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 27-05-2026 08:27 ]

BThGvNeOA

• Cid Highwind
@Joris748 @spijkerhoofd
Ik ben het principieel niet met jullie oneens, integendeel. Maar de realiteit is dat je, om dus 2x6 uur te draaien, het dubbele aantal werknemers nodig hebt.

Ik denk dat het de maatschappij absoluut goed zal doen, maar ook de maatschappij is voor bedrijven slechts een productiemiddel, geen doel. Ik zie daar simpelweg geen incentive niet vol de hakken in het zand te zetten wanneer zelfs iedere vorm van inflatiecorrectie al meteen wordt afgeschoten met “ja maar loon-prijs spiraal!!!”

En dan zou men nu uit de goedheid van het hart zomaar even, bij gelijk salaris, het personeel 52 verplichte vakantiedagen extra geven? Voordat men warm loopt voor dat idee, zal er nog wel even voor moeten worden warmgelopen én dienen we weg te moeten van het traditioneel Nederlandse beeld dat ziekte zwakte is, en men juist trots is op doorwerken en uren maken.

Daarnaast zie ik hier demografisch gezien ook erg weinig kans van slagen. En wat te doen met degenen die nu reeds 32 uur werken? 25% salarisverhoging van vandaag op morgen zonder enige tegenprestatie?

Dat zijn de vraagstukken waar eerst een antwoord voor moet zijn voordat het ook maar enig kans van slagen zal hebben.

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:13:
Zoals ik benadruk, het gaat om een normaal jaren '70 rijtjeshuis aan de rand van een kleine randstad-stad. Niks speciaals. Niet te duur, domweg de gemiddelde marktprijs. Na 4 huur-appartementen met telkens een kort (max 2 jaar) contract.
Kijkend op Funda zie meer dan zat eengezinswoningen onder de 500k, plaatsen als Uitgeest, Heemskerk, Heerhugowaard, Veenendaal, Gorinchem. Dit zijn plekken waar je binnen een half uur bij een grote stad bent, en een eigen station hebben.

• spijkerhoofd
Cid Highwind schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:16:
@Joris748 @spijkerhoofd
Ik ben het principieel niet met jullie oneens, integendeel. Maar de realiteit is dat je, om dus 2x6 uur te draaien, het dubbele aantal werknemers nodig hebt.

Ik denk dat het de maatschappij absoluut goed zal doen, maar ook de maatschappij is voor bedrijven slechts een productiemiddel, geen doel. Ik zie daar simpelweg geen incentive niet vol de hakken in het zand te zetten wanneer zelfs iedere vorm van inflatiecorrectie al meteen wordt afgeschoten met “ja maar loon-prijs spiraal!!!”

En dan zou men nu uit de goedheid van het hart zomaar even, bij gelijk salaris, het personeel 52 verplichte vakantiedagen extra geven? Voordat men warm loopt voor dat idee, zal er nog wel even voor moeten worden warmgelopen én dienen we weg te moeten van het traditioneel Nederlandse beeld dat ziekte zwakte is, en men juist trots is op doorwerken en uren maken.
De helft van de werknemers werkt al parttime en dat aantal groeit jaarlijks. Daarnaast er zijn al bedrijven die 34 of 32 urige werkweek aanbieden Achmea en AFAS, en heel veel bedrijven hebben een 36 urige werkweek, zoals de overheid en banken. Als zoals @DropjesLover al aangeeft, wilt voorkomen dat niet iedereen de vrijdag als vrije dag neemt, zul je toch actie moeten ondernemen, want anders heeft Nederland straks een 3e weekendag erbij.

Daarnaast, er zijn genoeg bedrijven waar je met 32 uur flink boven modaal kan verdienen, en zeker met een koopwoning zorgt iederen loonsverhoging voor een hogere koopkracht, de meeste parttime werkers zijn dan ook onderdeel van een stel en hebben een koopwoning. Ondanks personeelstekorten hebben de bedrijven met een goed CAO weinig moeite met het aannemen van mensen terwijl bedrijven die moeilijk doen als iemand 32 uur wilt werken klagen dat ze niemand kunnen vinden. Uiteindelijk zullen deze bedrijven het niet redden, want zo werkt de vrije markt.
Daarnaast zie ik hier demografisch gezien ook erg weinig kans van slagen.
Kun je dit verder uitleggen? Waarom kan het demografisch niet?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:33:
[...]

Waarom denk je dat VNO-NCW tegen zijn? De gemiddelde 60er is niet meer voorruit te branden, het ziekteverzuim is fors hoger, zeker bij fysieke banen. Werkgevers zitten er niet op te wachten om op 65+ers. Niet voor niets komen 55+ al lastig aan een nieuwe baan.
Ligt denk ik ook wat genuanceerder, maar voor een deel zal dit de gedachte zijn.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:17

crisp

Devver

Pixelated

Oudere werknemers zijn vooral langer ziek, niet vaker: https://www.vzinfo.nl/ziekteverzuim/leeftijd-en-geslacht

Intentionally left blank

• Cid Highwind
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:39:
[...]

De helft van de werknemers werkt al parttime en dat aantal groeit jaarlijks. Daarnaast er zijn al bedrijven die 34 of 32 urige werkweek aanbieden Achmea en AFAS, en heel veel bedrijven hebben een 36 urige werkweek, zoals de overheid en banken. Als zoals @DropjesLover al aangeeft, wilt voorkomen dat niet iedereen de vrijdag als vrije dag neemt, zul je toch actie moeten ondernemen, want anders heeft Nederland straks een 3e weekendag erbij.

Daarnaast, er zijn genoeg bedrijven waar je met 32 uur flink boven modaal kan verdienen, en zeker met een koopwoning zorgt iederen loonsverhoging voor een hogere koopkracht, de meeste parttime werkers zijn dan ook onderdeel van een stel en hebben een koopwoning. Ondanks personeelstekorten hebben de bedrijven met een goed CAO weinig moeite met het aannemen van mensen terwijl bedrijven die moeilijk doen als iemand 32 uur wilt werken klagen dat ze niemand kunnen vinden. Uiteindelijk zullen deze bedrijven het niet redden, want zo werkt de vrije markt.

[...]

Zoals je zelf al aangeeft, velen werken al flink minder uren. Sterker nog, gemiddeld gezien heeft Nederland effectief reeds een vierdaagse werkweek. Dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat verder ingrijpen niet nodig is, ons belastingsysteem beloont minder werken immers reeds. Of, simpelweg vanuit de werkgevers bekeken: Iedere werkgever heeft nu de vrijheid zelf de keuze te maken.

Overigens vind ik het bemoedigend hoe de door jou genoemde werkgevers reeds hiermee aan de gang gaan. Maar je moet niet vergeten dat het nu dus vooral een kwestie is van minder uur = minder brutosalaris, in een evenredige vorm. Ja, wellicht is het ooit verkocht als "met behoud van salaris", maar ik denk dat we dat ook wel weg kunnen strepen tegen de vele jaren van loonmatiging en productiviteitsstijging, ergo, een sigaar uit eigen doos. De kosten liggen nu dus vooral bij de maatschappij, niet bij de werkgever.

Daarnaast is het dus vooral ook een kwestie van beeldvorming, en partijen die zich inzetten voor een meer socialistische beeldvorming hebben op dit moment niet bepaald de wind in de rug. Wat betreft het laatste, een groot deel van de bevolking zal hier sowieso niks van hebben, die zijn immers reeds met de AOW, of behoren tot de groep die het zich kan permitteren reeds 32 uur of minder in de week te werken.

Btw, voor de duidelijkheid en voordat we echt volledig afdwalen: Is dit eigenlijk een onderwerp wat D66 mee in het regeringsakkoord heeft weten te slepen? Het was immers wel een punt in hun verkiezingsprogramma, maar verder heb ik er sindsdien weinig van meegekregen.

• spijkerhoofd
DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Ligt denk ik ook wat genuanceerder, maar voor een deel zal dit de gedachte zijn.
Ik heb zelf met redelijk wat 60ers gewerkt, en ik denk dat slechts 10% nog fit en kwiek waren, de rest waren niet voorruit te branden, en iedere nieuwigheid was er een te veel, veel klagen ook. De 10% waren trouwens ook mensen die nog midden in het leven stonden en na hun pensioensleeftijd nog doorwerkte, nog veel aan sport deden en gewoon super fit waren. Ik hoop dat ik op die leeftijd nog fit ben, ik sport ook veel nog met mijn 36e.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Kijkend op Funda zie meer dan zat eengezinswoningen onder de 500k, plaatsen als Uitgeest, Heemskerk, Heerhugowaard, Veenendaal, Gorinchem. Dit zijn plekken waar je binnen een half uur bij een grote stad bent, en een eigen station hebben.
Vanuit woning Uitgeest naar de haven van Amsterdam is 30 minuten met de auto en een uur met OV, plus afhankelijk van tijden en overstappen halen. Logisch dat je dan een auto pakt. Naar Amsterdam zuid wordt het beide nog langer.

Vanuit Gorinchem naar Breda of Tilburg, of voor mijn part Tiel is het OV nog onaantrekkelijker.
[...]

Voor een groot deel kan je, al helemaal dankzij toeslagen bij lagere inkomens, nog prima rondkomen op 20% minder inkomen.
Maar bedenk ook wat er aan tijd vrij komt, minder kinderopvang voor gezinnen, minder snipperdagen tussendoor om naar het ziekenhuis te gaan of mantelzorg.

We zijn hier kampioen parttime werken omdat we 2 inkomens nodig hebben, maar beiden (emancipatie enzo) niet fulltime.
[...]

Veel ouderen, al helemaal de 60+'ers die in de 80/90/100 en dergelijke regelingen zitten, en wat er nog veel meer gaan worden.

BThGvNeOA

• spijkerhoofd
DropjesLover schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:10:
[...]

Vanuit woning Uitgeest naar de haven van Amsterdam is 30 minuten met de auto en een uur met OV, plus afhankelijk van tijden en overstappen halen. Logisch dat je dan een auto pakt. Naar Amsterdam zuid wordt het beide nog langer.
Waarom perse de haven van Amsterdam? Met de trein ben je vanuit Heemskerk en Uitgeest in een half uur in het centrum van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar. Zelfs vanuit Heerhugowaard zit je binnen het uur in Amsterdam centrum. Uitgeest - Utrecht doe je een uur over, als je een kantoorbaan hebt hoef je slechts 2x per week naar kantoor. Gorinchem Utrecht is de reistijd 3 kwartier met de trein, zelfde geld als je naar Den Bosch gaat. En nogmaals met een kantoorbaan hoef je maar 2x per week naar kantoor. Ik werk zelf op 45 minuten rijden met de auto en mijn vriendin heeft 50 minuten reistijd met de trein. Beide hoeven slechts 2x per week naar kantoor.
Vanuit Gorinchem naar Breda of Tilburg, of voor mijn part Tiel is het OV nog onaantrekkelijker.

[...]

Voor een groot deel kan je, al helemaal dankzij toeslagen bij lagere inkomens, nog prima rondkomen op 20% minder inkomen.
Maar bedenk ook wat er aan tijd vrij komt, minder kinderopvang voor gezinnen, minder snipperdagen tussendoor om naar het ziekenhuis te gaan of mantelzorg.

We zijn hier kampioen parttime werken omdat we 2 inkomens nodig hebben, maar beiden (emancipatie enzo) niet fulltime.

[...]
Geheel mee eens, juist door de vergrijzing moeten meer mensen mantelzorgen, daarom ben ik grote voorstander van parttime werken, plus als je kinderen hebt ben ik geen voorstander om deze 5 dagen per week te dumpen bij de opvang, waarom heb je anders kinderen genomen?

[ Voor 28% gewijzigd door spijkerhoofd op 27-05-2026 09:20 ]

• derhenno
[...]

Zo was het niet bedoeld maar mijn commentaar teruglezende kan idd deze indruk zijn ontstaan. Had anders moeten formuleren, excuus!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:24:
[...]

En jij denkt dat de Funda vraagprijs gelijk is aan de verkoopprijs?

• _JGC_
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:41:
[...]

En jij denkt dat de Funda vraagprijs gelijk is aan de verkoopprijs?
Klopt, daar gaat nog zo 10-20% overheen bij het bieden. En dan de overdrachtsbelasting nog, want ben geen starter meer.

Zelfs in mijn geboorteplaats, Metslawier, als je nog iets verder rijdt ga je de zee in, behalve een kroeg, basisschool, tennisclub en bejaardenhuis geen enkele voorziening, zijn de huizen al meer dan 3 ton. En zo hoog liggen de lonen niet in Friesland, als ik hier om me heen kijk naar vacatures biedt men amper meer dan minimumloon.

• Andyk125
DevWouter schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Links/rechts was niet het onderwerp. Wel dat bepaalde overtuigingen dusdanig hardvochtig zijn dat de sprekers van die overtuigingen het moeilijk vinden om over hun schaduw te stappen.
Links/Rechts was inderdaad niet het onderwerp, maar met het blijven aankaarten van framing van links/rechts verschuift de discussie naar een meta-niveau, en verdwijnen de inhoudelijke punten naar de achtergrond.
Er is al aangegeven dat instroom zeker onderdeel van het probleem is. Waar de discussie vast loopt is of het wel/niet de primaire oorzaak is, en/of het onderdeel kan zijn van de oplossing.

Overigens... Met het "begrijpen" bedoel ik overigens niet dat je het standpunt accepteert. Iemand die van jou steelt omdat die honger heeft kan je begrijpen, maar hoef je niet te accepteren.
De primaire oorzaak is niet interessant, want die is afhankelijk van hoe je zaken interpreteert. De oplossing is interessanter en daar kun je over gaan discussiëren. Maar er is geen magische oplossing, het zal een combinatie van verschillende oplossingen zijn.
Waar is de oplossing in Nederland? Het vluchtelingen traject, zelfs als Nederland op slot gaat, duurt een meervoud van wat wettelijk is toegestaan. Wanneer is er de laatste keer een verbetering in het systeem doorgevoerd die substantieel verlichting brengt?
De initiële discussie ging alleen niet om de oplossing(en), prima als men het wil uitbreiden maar ga dan inhoudelijk in op mijn oorspronkelijke reactie, waar veel zaken al aan bod komen.

Ik neem aan dat je het asieltraject bedoelt. “Vluchtelingentraject” is geen officiële term, en niet iedere asielzoeker is een vluchteling.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 18:52

nwagenaar

God, root. What's the differen

Andyk125 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Links/Rechts was inderdaad niet het onderwerp, maar met het blijven aankaarten van framing van links/rechts verschuift de discussie naar een meta-niveau, en verdwijnen de inhoudelijke punten naar de achtergrond.

[...]

De primaire oorzaak is niet interessant, want die is afhankelijk van hoe je zaken interpreteert. De oplossing is interessanter en daar kun je over gaan discussiëren. Maar er is geen magische oplossing, het zal een combinatie van verschillende oplossingen zijn
De primaire oorzaak is net zo belangrijk, simpelweg omdat wij (lees: de politiek) hier van kunnen leren zodat wij niet meer worden geconfronteerd met een soortgelijke crisis in de toekomst en dat we ook daadwerkelijk de verantwoordelijken kunnen aanspreken hiervoor.

Tenminste, dat zou je denken. Het is niet de 1e keer dat we een asielcrisis hebben na 2001: in 2015 hebben we ook meer dan 40.000 asielaanvragen gehad en werd dit geclassificeerd als asielcrisis. In 2022 hebben we al meerdere berichten gezien over mensen die in Ter Apel buiten moesten slapen en is ook dit geclassificeerd als nationale crisis.

Als gevolg van de crisis in 2015 zijn er diverse rapporten geschreven, waaronder vanuit het ACVZ (Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken, een onafhankelijk adviesorgaan) dat open en bloot te lezen is: Pieken en dalen

De problemen wat heeft geleidt tot de crisis in 2015 en (effectief ook) de oplossing staan hierin beschreven en komen overeen wat diverse mensen al hebben geuit. Desondanks zijn er politieke keuzes gemaakt om hier geen of amper gehoor aan te geven, integendeel ze hebben zelfs de broekriem aangetrokken.

Dan kun je wel een oplossing bedenken, maar als de basis en het fundament van de asielketen in het aanvraagproces, het opvangproces en het doorstroomprocs niet adequaat wordt voorzien van voldoende resources en opvang als gevolg van regeringsbeleid; dan maakt het asielaanvragen amper uit en blijft het gewoon "Groundhog Day".
[...]

De initiële discussie ging alleen niet om de oplossing(en), prima als men het wil uitbreiden maar ga dan inhoudelijk in op mijn oorspronkelijke reactie, waar veel zaken al aan bod komen.

Ik neem aan dat je het asieltraject bedoelt. “Vluchtelingentraject” is geen officiële term, en niet iedere asielzoeker is een vluchteling.
Er zijn dus al diverse rapporten geschreven door diverse adviesorganisaties, mede ook vanwege de crissisen uit 2015 en 2022 waarin toch echt concrete oplossingen stonden beschreven.

Daarom is het ook geen asielcrisis, het is een opvangcrisis. Door er een andere term aan te geven lijkt het alsof het probleem ligt bij het aantal asielaanvragen, niet dat het komt door beleid van de (eerdere) regering(en).

Zie ook 'Nederland heeft geen asielcrisis, maar een opvangcrisis': waarom politici dat volgens deze migratiedeskundige niet goed uitleggen | EenVandaag

Mijn Neo Geo MVS collectie

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Aah, het Toeslagenschandaal. Even kijken hoe het gaat met het Herstel.
Zelfs na 59 miljoen euro aan dwangsommen komt de overheid onvoldoende in actie voor toeslagenouders

Wat te doen als de overheid niet naar de rechter luistert en dwangsommen geen effect hebben? De rechter lijkt het zelf ook niet meer te weten, en legt dan maar een boete van één euro op. ‘Zo spoel je de rechtsbescherming van burgers door de plee.’

[...]

Rechters zitten met de kwestie in hun maag. Zij worden overspoeld met zaken tegen UHT, vanwege niet gehaalde beslistermijnen. Rechters in Utrecht en Rotterdam probeerden er iets aan te doen: zij verlengden in 2024 de beslistermijn voor UHT van achttien naar veertig weken. De Raad van State maakte daar in 2025 zestig weken van.

Nu lijkt zelfs dát niet te helpen. Voor de cliënt van Narda Teke-Bozkurt zijn die zestig weken allang voorbij. UHT heeft dwangsommen betaald, maar een besluit op de vier bezwaren uit 2022 is niet in zicht. Hebben de dwangsommen dan wel zin?

[...]
Hoeveel miljoenen heeft die UTH nu al gekost? Stel je voor dat gewoon iederen hun geclaimde bedrag kreeg. Hoeveel tijd (en ellende/stress) zou dat schelen bij iedereen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:34

hamsteg

Species 5618

edie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:03:
Aah, het Toeslagenschandaal. Even kijken hoe het gaat met het Herstel.

[...]

Hoeveel miljoenen heeft die UTH nu al gekost? Stel je voor dat gewoon iederen hun geclaimde bedrag kreeg. Hoeveel tijd (en ellende/stress) zou dat schelen bij iedereen.
Telegraaf scoren dit.Het grootste deel is opgelost, dat staat niet helder verwoord De situaties die overblijven zijn uiterst complex, gaan over meerdere departementen, commerciële bedrijven, en lopende rechtzaken en de schade is niet simpel vast te stellen. Denk aan één gezin waar bijvoorbeeld:
  • terugvordering geëist is van de toeslag, boete op boete gezet is;
  • een verkeersovertreding, niet betaald kon worden en dus ook boete over boete gezet is;
  • leningen zijn aangegaan om maar terug te betalen;
  • creditcard zelfs gemaximaliseerd is, dit is dure schuld;
  • hierdoor één of zelfs twee van de ouders hun baan verloren - puur door de druk;
  • vervolgens hun koophuis kwijt geraakt en nu in sociaal huurhuis zitten;
  • bij verschillende winkels facturen openstaan;
  • je mogelijk je kind nog bent kwijtgeraakt aan jeugdzorg omdat de stress het beest in je wakker heeft gemaakt.
  • Overige kosten als lopen rechtszaken, advocaten, onderzoekers ...
Vaak is de administratie ook niet meer op order, het werd zoveel dat men brieven ongeopend heeft weggegooid. Kun jij nu even snel de schuld bepalen? Na alle leed willen de betrokkenen natuurlijk maximaal hun verlies gecorrigeerd zien. Het nadeel is vervolgens dat tussen de zuivere aanvragen ook onzuivere aanvragen zitten en de bewijslast niet eenvoudig is.

Ik vind dit goedkoop scoren. Als één compensatie vervolgens te snel wordt afgehandeld en later blijkt dat dit een fraudeur was, is ook weer niet goed.

Het grootste probleem komt nog: diegene die een meldingen hebben gedaan, zijn tijdelijk vrijgesteld van belastingaangifte ... dat moet ook weer opgestart worden over ondertussen 8 jaar! 8 jaar inkomstenbelasting betalen ....

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 27-05-2026 16:14 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Ik bedoelde inderdaad het asieltraject.
Andyk125 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:40:
[...]

De primaire oorzaak is niet interessant, want die is afhankelijk van hoe je zaken interpreteert. De oplossing is interessanter en daar kun je over gaan discussiëren. Maar er is geen magische oplossing, het zal een combinatie van verschillende oplossingen zijn.
Daardoor des te opmerkelijker dat een groot gedeelte van de kamer blijft hameren om de instroom strenger aan te pakken. En nog opmerkelijker is dat de kamer/kabinet/overheid het ondanks die meerderheid geen oplossingen tot uitvoering brengt.

Daarom ook mijn standpunt dat de huidige richting van de kamer niet effectief is en dus een andere oplossing geprobeerd wordt. Het idee dat de immigratie stroom tot stil stand gebracht kan worden is praktisch onmogelijk. Bovendien lost het probleem (dat de opvang vol zit) niet op.
[...]

Zoals ik nu al een paar keer heb aangegeven: Ik deel jouw standpunt dat instroom onderdeel van het probleem is. Tenzij ik iets over het hoofd zie heeft terug gaan naar jouw oorspronkelijke reactie geen toegevoegde waarde voor zowel jou als mij. Desondanks deze vraag: Wat wil je nog bespreken dat niet aanbod is gekomen?

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

hamsteg schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:53:
Ik vind dit goedkoop scoren. Als één compensatie vervolgens te snel wordt afgehandeld en later blijkt dat dit een fraudeur was, is ook weer niet goed.
Op de middelbare school bij economie hadden we een klassikale discussie over hoeveel rek je in je voorraad moet hebben als groenteboer. Koop je te weinig in en de klanten klagen (en vertrekken). Te veel en je voorraad gaat over de datum (en kost geld). De les was dat in elke onderhandeling/relatie/whatever je speelruimte moet hebben voor fouten.

Het probleem met de overheid op dit punt is dat ze dusdanig efficiënt willen zijn (geen verspilling) dat ze compleet ineffectief zijn (geen klanten).

Ik denk dat de burger (niet de overheid!) hier ook een fout maakt. De enige reden dat de overheid weg komt met ineffectief zijn is omdat we ze daar toe laten.

• SL65
  • Laatst online: 08:49
[...]

Een 32 urige werkweek wordt hopelijk meer gemeengoed (met bijbehorende arbeidsvoorwaarden). Zeker bij veel kantoorbanen klinkt 40 uur heel leuk, maar in de praktijk kan je hetzelfde werk vaak in heel wat minder uur doen. Bij zat van bedrijven gezien dat mensen lekker op fora’s zaten of andere zaken aan het doen waren omdat het werk al af was. Maar ja de 40 uur blijft een soort van heilig dus iedereen blijft tot 17.00 zitten. Meer uren staat niet altijd gelijk aan een hogere productiviteit.

Voor niet kantoorwerk ligt dit uiteraard anders.

[ Voor 9% gewijzigd door SL65 op 27-05-2026 16:41 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:34

hamsteg

Species 5618

DevWouter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:19:
Het probleem met de overheid op dit punt is dat ze dusdanig efficiënt willen zijn (geen verspilling) dat ze compleet ineffectief zijn (geen klanten).

Ik denk dat de burger (niet de overheid!) hier ook een fout maakt. De enige reden dat de overheid weg komt met ineffectief zijn is omdat we ze daar toe laten.
Ik weet niet of het de burger is, ik zou dit meer bij de media willen leggen. In hun scoringsdrift wordt elke afwijking, zeker als het om belastinggeld gaat, heel groots gebracht en moet de verantwoordelijke kop meteen op het hakblok - de motie van afkeuring wordt bij sommige kranten al bijna voorgedrukt. Dit betekent dat ambtenaren zich natuurlijk gaan indekken om ervoor te zorgen dat zij niet op de voorpagina terecht komen.

Vroeger hadden bepaalde ambtenaren de mogelijkheid om 'maatwerk' te verrichten op persoonlijke titel. Omdat we bang zijn dat daar misbruik van gemaakt zou worden, en dat is hier en dar ook wel eens gebeurd maar super marginaal, is dat nu op niveaus gelegd die ontvankelijk zijn voor de publiciteit en om maar geen fout te maken, daar geen gebruik van maken.

Ik hoop dat je mij vergeef dat ik de eerste paragraaf iets herschrijf:
Het probleem met de overheid op dit punt is dat ze dusdanig efficiënt willen zijn (geen verspilling) angstig zijn voor negatieve publiciteit, dat ze zichzelf zoveel indekken dat ze compleet ineffectief zijn.
Ik ben absoluut voor een gerichte en scherpe handhaving van regels en wetten maar 'purisme' uit voorpagina angst, moet niet overslaan naar onmenselijke behandeling. Binnen de regels moet er ruimte zijn voor maatwerk, mensen passen niet in hokjes.

@DevWouter was niet bedoeld als kritiek, ik denk dat we in hoofdlijnen op dit punt in dezelfde richting kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 27-05-2026 16:47 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• spijkerhoofd
SL65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:36:
[...]
Een 32 urige werkweek wordt hopelijk meer gemeengoed (met bijbehorende arbeidsvoorwaarden). Zeker bij veel kantoorbanen klinkt 40 uur heel leuk, maar in de praktijk kan je hetzelfde werk vaak in heel wat minder uur doen. Bij zat van bedrijven gezien dat mensen lekker op fora’s zaten of andere zaken aan het doen waren omdat het werk al af was. Maar ja de 40 uur blijft een soort van heilig dus iedereen blijft tot 17.00 zitten. Meer uren staat niet altijd gelijk aan een hogere productiviteit.
Eens, toen ik nog 5 dagen werkte was vrijdag zo'n relaxte dag dat er amper productie gedraaid werd, vaak nam je langer pauze en/of stopte je eerder en ging je op tijd een terrasje pakken.
Ik denk daar anders over, want als je voor niet kantoorwerk 40 uur blijft handhaven word het verschil tussen kantoorwerk en niet kantoorwerk nog groter. Kantoorwerkers kunnen al gedeeltelijk thuis werken, verdienen vaak meer en dan ook nog minder werken. Daarnaast, een dag minder werken voor mensen die fysiek zwaar werk doen betekend dat ze wellicht langer door kunnen werken en niet met 55 al versleten zijn.

• _JGC_
  • Nu online
Komt ook omdat we als samenleving vooral heel bang zijn dat iemand onterecht een euro teveel van "ons belastinggeld" krijgt.

Kijk je naar Groningen, daar is meer geld naar adviesbureaus gegaan dan naar het herstel zelf. En elke keer veranderen de regels, dus moet weer een adviesbureau mee aan de slag voordat er een stuiver uitgekeerd wordt.

De toeslagenaffaire slachtoffers zijn vnml mensen met buitenlandse afkomst, of klanten van een KDV met buitenlandse eigenaren. Stel je voor dat zo'n buitenlander een schadevergoeding opstrijkt terwijl die recht heeft op de helft, of zelfs helemaal niet... dan geven we liever een paar miljoen meer uit dan dat zoiets gebeurt.

Nu ook weer met de 6 miljoen aan belastingteruggave aan buitenlanders... ben benieuwd wat voor hetze we daarvan gaan krijgen. Gaat waarschijnlijk meer dan 6 miljoen kosten maar dan hebben we het in ieder geval wel geprobeerd terug te halen.

Bijstand, goed je kassabonnen bewaren want als er iets in je koelkast staat dat je niet kunt verklaren moet je keihard gestraft worden...

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://eenvandaag.avrotr...telpeiling-gestopt-163761
D66- en CDA-kiezers willen in meerderheid niet dat het kabinet samenwerkt met oud-PVV'er Gidi Markuszower. De meeste VVD-kiezers zien, na omstreden uitspraken van hem, geen bezwaren. Er zijn meer VVD-kiezers voor samenwerken met Markuszower dan met PRO.
VVD-kiezers zien de uitspraken van Markuszower niet als blokkade. 60 procent van hen vindt samenwerking mogelijk, ook na de uitspraken van de afgelopen weken. Zij vinden de manier waarop niet goed, maar delen wel zorgen over immigratie.
Ook vinden ze problemen te groot om partijen uit te sluiten, zeker als minderheidskabinet dat meerderheden moet vinden in de oppositie: "Als minderheidskabinet moet je nu eenmaal steun zoeken en soms is dat bij partijen die ver van je af staan", zegt een VVD-kiezer.

Toch geldt dat laatste in mindere mate voor PRO. Er zijn meer VVD-kiezers die vinden dat het kabinet met Markuszower kan samenwerken dan met de partij van Jesse Klaver. "Geen partijen die niet willen zien dat we een immigratieprobleem hebben graag. Ik vind PRO ook te veel met andere landen bezig." Het liefst zien ze het kabinet meerderheden zoeken bij JA21 en BBB.
Oftewel, de achterban van VVD is niet de achterban van weleer. Volgens mij heeft VVD veel ex-PVVers in hun achterban die vooral bij VVD zitten omdat PVV nooit wat voor elkaar krijgt en uitgesloten wordt.

Wel zorgelijk dat een voormalige stabiele middenpartij zo afgegleden is richting radicaal-rechts. Dat maakt stabiele gematigde coalities nogal ingewikkeld.

• _JGC_
  • Nu online
@dawg Stabiele coalitie met VVD? Na 3 gevallen kabinetten waarvan de laatste zelfs 2x viel?

Maar idd wordt het lastig als bijna de helft van de stemmen naar populistische partijen gaan die niet kunnen samenwerken.

• SL65
  • Laatst online: 08:49
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Ik denk daar anders over, want als je voor niet kantoorwerk 40 uur blijft handhaven word het verschil tussen kantoorwerk en niet kantoorwerk nog groter. Kantoorwerkers kunnen al gedeeltelijk thuis werken, verdienen vaak meer en dan ook nog minder werken. Daarnaast, een dag minder werken voor mensen die fysiek zwaar werk doen betekend dat ze wellicht langer door kunnen werken en niet met 55 al versleten zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Doelde meer erop dat je bij bijv. productie bedrijven wel veel verschil ziet als er 32 uur of 40 uur gewerkt wordt. Dan kan het eindresultaat heel anders zijn, maar eens dat je het wel gelijk moet trekken.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

nwagenaar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]

De primaire oorzaak is net zo belangrijk, simpelweg omdat wij (lees: de politiek) hier van kunnen leren zodat wij niet meer worden geconfronteerd met een soortgelijke crisis in de toekomst en dat we ook daadwerkelijk de verantwoordelijken kunnen aanspreken hiervoor.

Tenminste, dat zou je denken. Het is niet de 1e keer dat we een asielcrisis hebben na 2001: in 2015 hebben we ook meer dan 40.000 asielaanvragen gehad en werd dit geclassificeerd als asielcrisis. In 2022 hebben we al meerdere berichten gezien over mensen die in Ter Apel buiten moesten slapen en is ook dit geclassificeerd als nationale crisis.

Als gevolg van de crisis in 2015 zijn er diverse rapporten geschreven, waaronder vanuit het ACVZ (Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken, een onafhankelijk adviesorgaan) dat open en bloot te lezen is: Pieken en dalen

De problemen wat heeft geleidt tot de crisis in 2015 en (effectief ook) de oplossing staan hierin beschreven en komen overeen wat diverse mensen al hebben geuit. Desondanks zijn er politieke keuzes gemaakt om hier geen of amper gehoor aan te geven, integendeel ze hebben zelfs de broekriem aangetrokken.

Dan kun je wel een oplossing bedenken, maar als de basis en het fundament van de asielketen in het aanvraagproces, het opvangproces en het doorstroomprocs niet adequaat wordt voorzien van voldoende resources en opvang als gevolg van regeringsbeleid; dan maakt het asielaanvragen amper uit en blijft het gewoon "Groundhog Day".

[...]

Er zijn dus al diverse rapporten geschreven door diverse adviesorganisaties, mede ook vanwege de crissisen uit 2015 en 2022 waarin toch echt concrete oplossingen stonden beschreven.

Daarom is het ook geen asielcrisis, het is een opvangcrisis. Door er een andere term aan te geven lijkt het alsof het probleem ligt bij het aantal asielaanvragen, niet dat het komt door beleid van de (eerdere) regering(en).

Zie ook 'Nederland heeft geen asielcrisis, maar een opvangcrisis': waarom politici dat volgens deze migratiedeskundige niet goed uitleggen | EenVandaag
Bij de nos opzich net mooie opsomming van info over de cijfers in de asielketen: https://nos.nl/artikel/2616060-het-is-een-bende-rond-de-asielopvang-hoe-komt-dat-wat-zijn-de-cijfers

Waar o.a. staat dat de instroom al jaren min of meer stabiel is tussen de 30 en 50k en dat als de wachtend 20k asielzoekers met toegewezen verblijfsvergunning nu een huis krijgen dan is ook de asielcrisis uit de wereld.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
SL65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:36:
[...]

Er moet juist meer gewerkt worden en niet minder. Heb je op zitten letten? We groeien nauwelijks meer qua economie, hebben arbeidstekorten te over. Dat 32 uur 'net zo effectief is' moet je met een dikke nuance interpreteren. Dat vereist volledige redesign van je organisatie, de werkdruk wordt wel behoorlijk intenser per uur en kan lang niet voor alle banen. We hebben nu al niet genoeg mensen in de zorg. Minder werken, gaat dat probleem alleen maar ergere maken! De werkweek moet naar 44 uur.

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• spijkerhoofd
Adlermann schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Er moet juist meer gewerkt worden en niet minder. Heb je op zitten letten? We groeien nauwelijks meer qua economie, hebben arbeidstekorten te over. Dat 32 uur 'net zo effectief is' moet je met een dikke nuance interpreteren. Dat vereist volledige redesign van je organisatie, de werkdruk wordt wel behoorlijk intenser per uur en kan lang niet voor alle banen. We hebben nu al niet genoeg mensen in de zorg. Minder werken, gaat dat probleem alleen maar ergere maken! De werkweek moet naar 44 uur.
Gelukkig leven we in een democratie dus zullen we eerder naar de 32 uur gaan dan naar de 44 uur. En we hebben geen arbeidstekorten maar een overschot aan werk. De oudere generatie hoefde per stel 1x 40 uur te werken, de huidige stellen werken gemiddeld 2x32 uur, dat is 64 uur in totaal, 24 uur meer dan de oudere generaties. Dat onze economie amper nog groeit vind ik geen probleem, eeuwige groei bestaat blijkbaar niet, liever meer vrije tijd dan een Mercedes rijden. Dat we onvoldoende mensen in de zorg hebben komt vooral omdat de arbeidsvoorwaarden in de zorg belabbert zijn en mensen vertrekken terecht omdat de beloning niet in verhouding staat met het werk.

Zowel Afas als Achmea hebben laten zien dat een redesign prima te doen is, bij hun is de 32 a 34 urige werkweek een groot succes.
Pagina: 1 ... 56 ... 66 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid