Ambtenaren adviseren al decennia om de AOW te fiscaliseren voor de betaalbaarheid. Maar dat raakt hogere inkomens groepen veel meer dan lagere inkomens groepen.DeKever schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:48:
[...]
Dan kan je toch stellen dat iedereen die belasting heeft betaald heeft bijgedragen aan de AOW? Beetje lullig ls je wel hebt bijgedragen maar geen vruchten mag plukken.
[...]
[...]
Akkoord. Maar als je de AOW wil afschaffen, dan moet je op basis van dit betoog dat nu doen. Niet over 25 jaar. Immers, de huidige generatie AOW gerechtigden heeft het ook niet nodig.
[...]
[...]
Wie het meest heeft heeft het meest te verliezen, ik vind dat te verklaren. Of het terecht is, is een tweede.
Afschaffing van de AOW is de meest radicale oplossing voor het financieringsprobleem van de AOW. Het systeem van omslagfinanciering is kwetsbaar voor een vergrijzende populatie. Dat in zo'n geval naar versobering gekeken wordt is niet raar. Afschaffing vind ik nu een gevalletje kind met het badwater weggooien.
DeKever schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:48:
[...]
Dan kan je toch stellen dat iedereen die belasting heeft betaald heeft bijgedragen aan de AOW? Beetje lullig ls je wel hebt bijgedragen maar geen vruchten mag plukken.
[...]
[...]
Nee, zo werkt het niet. Uitgaven die nu uit de begroting worden gedaan worden gefinancierd uit de belastinginkomsten die nu binnenkomen. De belasting die in het verleden is betaald is toen al uitgegeven. Er is geen spaarpot voor AOW die is gevuld door belasting uit het verleden. Dit was overigens wel ooit de bedoeling toen Drees het heeft ingevoerd maar is nooit geïmplementeerd.[...]
Zo werkt het technisch gezien niet maar de perceptie die er leeft is er natuurlijk wel. Bij het afschaffen van dit soort regelingen loop je een risico op het stuk wat een individu wil bijdragen aan iets waar ze mogelijk weinig profijt van hebben.R_Zwart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
[...]
[...]
Nee, zo werkt het niet. Uitgaven die nu uit de begroting worden gedaan worden gefinancierd uit de belastinginkomsten die nu binnenkomen. De belasting die in het verleden is betaald is toen al uitgegeven. Er is geen spaarpot voor AOW die is gevuld door belasting uit het verleden. Dit was overigens wel ooit de bedoeling toen Drees het heeft ingevoerd maar is nooit geïmplementeerd.
Ja, de euro's die de werknemer / werkgever nu afdraagt die gebruikt worden voor de AOW is niet een reservering voor de toekomst maar de bereidheid om hier aan bij te dragen is wel sterk verweven met het bestaan van de regeling.
En nu dragen we als geheel mee aan de huidige AOW uitgaves omdat een significant deel vanuit de algemene middelen. Dus ook de groep die er - bij afschaffen wat ik niet snel waarschijnlijk acht - geen gebruik van zou maken draagt er aan bij.
[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 10-06-2026 10:59 ]
Eens:Helixes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Sorry, maar AOW is primair een sociale verzekering die er op geënt is dat mensen die hun hele leven in Nederland hebben verbleven een zeer basaal inkomen tegemoet kunnen zien op het moment dat hun productieve periode ten einde loopt. Iedereen betaalt er aan mee. Iedereen heeft er recht op.
Er valt ook niet zo gek veel aan die constructie te doen eigenlijk. Wanneer je er mee stopt, dan zul je de rechten die mensen met die verzekering hebben opgebouwd moeten afkopen. En, voor de duidelijkheid - de AOW-pot is leeg. Het idee is AOW'ers te betalen uit de premiestortingen van de jongere deelnemers. Maar, omdat we nu al te weinig geld zien binnenkomen, worden algemene middelen aangewend om dat gat te vullen. Om ineens aan de bestaande verplichtingen te voldoen, zullen er honderden miljarden moeten worden verzonnen om alle deelnemers schadeloos te stellen. Dat geld is er helemaal niet, en zal dus moeten worden bijgeleend.
Geen idee of de JOVD dat heeft meegenomen in de berekening. Maar goed, de JOVD is de JOVD - die roepen maar wat.
Daarnaast: elk pensioen gaat er ook vanuit dat er een basis-bedrag aan AOW binnenkomt, dus je legt je hele in met dit uitgangspunt. Premies voor pensioenen zouden fors hoger zijn zonder AOW. Dit veranderen sloopt ook gewoon de hele opbouw van het gehele pensioen. Je mikt op een eindbedrag.
Hoe neo-liberaal ik ook ben, van de AOW als concept blijf je af. Je kan praten over langer doorwerken, eventueel hogere premies. Maar afschaffen is geen optie. Daarnaast zijn we nu al bezig met een opbouwing van ons pensioensysteem van ongekende orde, waar ook nog een hele boel zaken mis kunnen gaan. Laten we niet teveel ineens doen!
Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.
Ik zou iets anders doen met de AOW.
Volgens mij gaan we naar een situatie waarin 1 AOW bekostigd moet worden door 2 of 3 werkenden. Dat is nogal duur. Een groot deel van de mensen heeft de AOW hard nodig, maar een heel deel ook niet. Daar verdwijnt het op een spaarrekening, om vervolgens door 1 van die 3 werkenden ge-erft te worden. Daar zit iets oneerlijks. Geef dan de niet gebruikte AOW gewoon terug aan al die werkenden (door een lagere inkomstenbelasting oid).
Ingewikkeld? Nee hoor: ga sleutelen aan de erfbelasting
. En nee, dat daar al belasting over betaald is, is geen goed argument. Sterker nog; het zou voor Nederland echt beter zijn als de kansen iets gelijker verdeeld zijn en daar draagt een hoge erfbelasting zeker aan bij.
Volgens mij gaan we naar een situatie waarin 1 AOW bekostigd moet worden door 2 of 3 werkenden. Dat is nogal duur. Een groot deel van de mensen heeft de AOW hard nodig, maar een heel deel ook niet. Daar verdwijnt het op een spaarrekening, om vervolgens door 1 van die 3 werkenden ge-erft te worden. Daar zit iets oneerlijks. Geef dan de niet gebruikte AOW gewoon terug aan al die werkenden (door een lagere inkomstenbelasting oid).
Ingewikkeld? Nee hoor: ga sleutelen aan de erfbelasting
Dat klinkt in theorie heel leuk, maar de mensen bij wie wat te halen zou zijn met een hoge erfbelasting, hebben al allerlei constructies opgetuigd om die erfbelasting te ontwijken. Waardoor je vooral de groep mensen pakt die wel wát geld hebben maar niet de middelen om het geld op een slimme manier weg te zetten (of het geld om de mensen te betalen die dat voor ze doen). En daar haal je dan uiteindelijk weinig resultaat uit.ZieMaar! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Ingewikkeld? Nee hoor: ga sleutelen aan de erfbelasting. En nee, dat daar al belasting over betaald is, is geen goed argument. Sterker nog; het zou voor Nederland echt beter zijn als de kansen iets gelijker verdeeld zijn en daar draagt een hoge erfbelasting zeker aan bij.
Dan kun je wel zeggen: Pak al die constructies aan om vermogen weg te sluizen, maar als je dat gaat beperken, dan vertrekken alle grote ondernemingen het land uit, en de rijke individuen zetten hun geld weg in Zwitserland of Monaco.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik denk dat de gemiddelde boomer met een afbetaald huis, een goed pensioen en wat vermogen dat helemaal niet gaan doen en volgens mij is dat al met al een best grote pot.Stoney3K schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Dat klinkt in theorie heel leuk, maar de mensen bij wie wat te halen zou zijn met een hoge erfbelasting, hebben al allerlei constructies opgetuigd om die erfbelasting te ontwijken. Waardoor je vooral de groep mensen pakt die wel wát geld hebben maar niet de middelen om het geld op een slimme manier weg te zetten (of het geld om de mensen te betalen die dat voor ze doen). En daar haal je dan uiteindelijk weinig resultaat uit.
Dan kun je wel zeggen: Pak al die constructies aan om vermogen weg te sluizen, maar als je dat gaat beperken, dan vertrekken alle grote ondernemingen het land uit, en de rijke individuen zetten hun geld weg in Zwitserland of Monaco.
Het gaat er ook om wat we voor land willen zijn: gelijke kansen voor iedereen, of juist kansen gebaseerd zijn op het enige dat je echt niet kan kiezen: wie je ouders zijn. Wij zijn nu in Nederland behoorlijk het tweede, waardoor je uiteindelijk richting een soort status quo middelmaat gaat (of al bent gegaan) (zie ook de discussie eerder over waarom kansengelijkheid belangrijk is).
Ik weet vanuit mijn eigen situatie dat het vrij simpel is. Zelfs al zoiets als jaarlijks de maximale belastingvrije som schenken aan de kinderen kost je niets en daar hoef je uiteindelijk geen erfrecht over te betalen.ZieMaar! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde boomer met een afbetaald huis, een goed pensioen en wat vermogen dat helemaal niet gaan doen en volgens mij is dat al met al een best grote pot.
Voor de miljonairs gaat dat misschien niet lukken maar die hebben wel de middelen om andere constructies op te tuigen zoals een familie-BV waar het geld in gestald wordt, of het wordt aan de kinderen uitgeleend als hypotheek.
De markt zorgt er ook voor dat je die keuze ook niet (volledig) hebt en gedwongen wordt je pensioendeel uit te geven, voor de groep werkenden die nu al weinig ademruimte heeft.Transportman schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Alleen, gaan mensen dat gat opvullen? Of gaan ze het nu uitgeven en hebben ze 40 jaar later een probleem? Dit soort plannen klinkt leuk als je geld hebt, maar als je wat krapper zit is de lange termijn het eerste dat sneuvelt.
Als je kijkt naar gedrag zal er namelijk altijd een groep zijn die niet denkt aan de toekomst, als je kijkt naar schaarse goederen (zoals bijvoorbeeld een dak boven je hoofd) dan wordt de prijs bepaald door de balans tussen wat mensen kunnen besteden en hoeveel aanbod er is. Als jouw buurman zijn pensioendeel in zet en jij niet, zit jij bij het leger des heils en hij/zij in een huis.
Een collectief systeem is slechter voor de mensen die het niet zo ruim hebben, of wat meer pech hebben in het leven. En wat beter voor mensen die het wat ruimer hebben en wat meer geluk hebben in het leven. Over de gehele breedte gezien (de gehele maatschappij zullen we maar zeggen) is een collectief systeem beter. We weten immers dat landen die zich op die manier organiseren (zoals bijvoorbeeld Scandinavië en veel Europese landen) niet alleen de hoogste welvaart hebben maar ook de gelukkigste bevolking. Terwijl landen die de straatmentaliteit hanteren van de VVD (zoals de VS) met grote problemen kampen. (niet in de minste plaats de honger naar fascisme als uitweg uit de armoede)
En boven die ongeveer 7000 die je belastingvrij kan schenken per kind is het tarief 10% tot ongeveer 160k. Dus bij +- 14000 is de belasting 700 euro en dat is dan 5%. Als je vroeg begint met jaarlijks schenken kan er veel geld naar de kids gaan zonder veel belasting te moeten betalen.Stoney3K schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:39:
[...]
Ik weet vanuit mijn eigen situatie dat het vrij simpel is. Zelfs al zoiets als jaarlijks de maximale belastingvrije som schenken aan de kinderen kost je niets en daar hoef je uiteindelijk geen erfrecht over te betalen.
Voor de miljonairs gaat dat misschien niet lukken maar die hebben wel de middelen om andere constructies op te tuigen zoals een familie-BV waar het geld in gestald wordt, of het wordt aan de kinderen uitgeleend als hypotheek.
PreciesZieMaar! schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Ingewikkeld? Nee hoor: ga sleutelen aan de erfbelasting. En nee, dat daar al belasting over betaald is, is geen goed argument. Sterker nog; het zou voor Nederland echt beter zijn als de kansen iets gelijker verdeeld zijn en daar draagt een hoge erfbelasting zeker aan bij.
Dat de AOW gefinancierd wordt via een omslagstelsel is juist het probleem wat ik probeer aan te kaarten. Ons huidige belastinggeld wordt uitgegeven aan de AOW van nu. Als ik straks geen AOW meer krijg, heb ik de AOW van de huidige ouderen betaald, maar krijg ik zelf geen AOW meer.R_Zwart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
[...]
[...]
Nee, zo werkt het niet. Uitgaven die nu uit de begroting worden gedaan worden gefinancierd uit de belastinginkomsten die nu binnenkomen. De belasting die in het verleden is betaald is toen al uitgegeven. Er is geen spaarpot voor AOW die is gevuld door belasting uit het verleden. Dit was overigens wel ooit de bedoeling toen Drees het heeft ingevoerd maar is nooit geïmplementeerd.
Ik snap ook wel dat de AOW bijdrage niet in een pot gaat, maar dat maakt voor de discussie niet uit.
Een heel bekende constructie is de familiehypotheek waar het geld aan de kinderen wordt uitgeleend en dan de rente wordt teruggeschonken. Dat levert zelfs netto voordeel op want het kind kan die rente óók nog eens aftrekken van de belasting, en wanneer de ouders komen te overlijden, dan wordt de schuld van het kind verrekend met de erfenis en hoeft over dat deel geen belasting te worden betaald.W1ck1e schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:46:
[...]
En boven die ongeveer 7000 die je belastingvrij kan schenken per kind is het tarief 10% tot ongeveer 160k. Dus bij +- 14000 is de belasting 700 euro en dat is dan 5%. Als je vroeg begint met jaarlijks schenken kan er veel geld naar de kids gaan zonder veel belasting te moeten betalen.
Ik vond mijn aanpak indertijd al mooi genoeg. Wel nog belasting betaald. Er waren toen meer schijven dan nu. 1ste schijf met belasting helemaal gebruikt.Stoney3K schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Een heel bekende constructie is de familiehypotheek waar het geld aan de kinderen wordt uitgeleend en dan de rente wordt teruggeschonken. Dat levert zelfs netto voordeel op want het kind kan die rente óók nog eens aftrekken van de belasting, en wanneer de ouders komen te overlijden, dan wordt de schuld van het kind verrekend met de erfenis en hoeft over dat deel geen belasting te worden betaald.
O.a. Rutte heeft in de JOVD gezeten dus uiteindelijk zullen 1 of meerdere mensen in de toekomst wel in de kamer of regering komen.Helixes schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:52:
[...]
Van alle politieke jongerenbewegingen heeft JOVD toch wel het minst in de melk te brokkelen. Ze kunnen roepen dat alle 65+'ers tegen de muur moeten, en iedereen zal d
Inzake de AOW zou ik gewoon de vrijstelling van premie voor de AOW afschaffen. Gewoon iedereen laten meebetalen ook mensen met pensioen.
En leuk voor de mensen in het Noorden. Rijkswaterstaat stopt met onderhoud wegen daar volgens de Telegraaf. Het geld is op.
Het Noorden krijgt de eerste klappen, de rest van het land volgt straks ook.martwoutnl schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:12:
[...]
En leuk voor de mensen in het Noorden. Rijkswaterstaat stopt met onderhoud wegen daar volgens de Telegraaf. Het geld is op.
https://dvhn.nl/meer/verv...-geld-is-op-49290237.html
Er is dit jaar 2,8 miljard euro beschikbaar voor exploitatie en onderhoud voor 2026 van de wegen. „Dat is niet voldoende voor het uitvoeren van al het benodigde werk. Daarom hebben de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aangekondigd opnieuw te gaan prioriteren om de komende jaren de basis weer op orde te krijgen.”
Dus... 7 miljard binnenhalen aan wegenbelasting en 2,8 miljard op de begroting voor onderhoud. Dan hebben we het nog niet eens over de brandstofaccijnzen gehad.Er wordt jaarlijks circa 7 miljard euro opgehaald aan motorrijtuigenbelasting, maar dat wordt voor slechts een deel aangewend voor het daadwerkelijk onderhouden van het wegennet. De rest verdwijnt in de algemene middelen.
Ik roep nu nog grappend bij elke waarschuwing voor slecht wegdek "noem je dit slecht wegdek? moet je in België zijn, dat is pas slecht wegdek", maar als we straks de volgende winter door zijn zonder onderhoud is het hier ook klein België.
[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 10-06-2026 12:29 ]
Ik las dit net. Wauw...martwoutnl schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Vervolgens bij de NOS:
* JeroenNietDoen pretends to be shockedEerder dan verwacht dreigt er een tekort aan de hoeveelheid beschikbare elektriciteit in Nederland. Dat meldt de landelijk netbeheerder Tennet in een jaarlijks advies aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Vorig jaar was de verwachting nog dat zo'n tekort pas in 2030 zou optreden.
Nu denkt de Tennet dat dit al in 2028 kan gebeuren. "Het risico op een elektriciteitstekort neemt aanzienlijk toe," zegt Maarten Abbenhuis, operationeel directeur van Tennet. De overheid moet daarom haast maken met een subsidieregeling voor gascentrales, adviseert de netbeheerder.
Het advies heeft niets te maken met netcongestie en de druk op het elektriciteitsnet; alle kabels, transformatoren en hoogspanningsmasten in Nederland. Dit rapport gaat over de productie van elektriciteit door gas-, kolen- en kerncentrales, windmolens en zonnepanelen.
Het dreigend tekort aan elektriciteit wordt veroorzaakt door de toenemende vraag. Steeds meer bedrijven schakelen over van gas op elektriciteit. Ook particulieren rijden steeds vaker op elektriciteit in plaats van benzine en stoken hun huis warm met elektrische warmtepompen in plaats van gas.
Wellicht kunnen we nog een paar datacentrums openen...
De AOW discussie verdient denk ik een eigen topic.
Je kunt de mensen vanaf 25 jaar niet eens zeggen dat je de AOW afschaft dus als je dat doet, moet je dat geleidelijk doen. Mensen die tzt geen werk meer hebben als ze op een bepaalde leeftijd zijn (dat noemen we nu de AOW gerechtigde leeftijd
) en die geen inkomen én vermogen hebben, zouden dan de bijstand in kunnen. Dan vervangt de bijstand de AOW voor diegenen die dat nodig hebben.
Wat de effecten daarvan zijn weet ik niet, maar uiteindelijk is het een politieke keuze. Net zoals het een politieke keuze is om verschrikkelijk veel geld uit te geven aan zorg.
De AOW wordt voorlopig niet afgeschaft want dat is politieke 'zelfmoord'.
Je kunt de mensen vanaf 25 jaar niet eens zeggen dat je de AOW afschaft dus als je dat doet, moet je dat geleidelijk doen. Mensen die tzt geen werk meer hebben als ze op een bepaalde leeftijd zijn (dat noemen we nu de AOW gerechtigde leeftijd
Wat de effecten daarvan zijn weet ik niet, maar uiteindelijk is het een politieke keuze. Net zoals het een politieke keuze is om verschrikkelijk veel geld uit te geven aan zorg.
De AOW wordt voorlopig niet afgeschaft want dat is politieke 'zelfmoord'.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verhogen we de schenkbelasting ook.Stoney3K schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:39:
[...]
Ik weet vanuit mijn eigen situatie dat het vrij simpel is. Zelfs al zoiets als jaarlijks de maximale belastingvrije som schenken aan de kinderen kost je niets en daar hoef je uiteindelijk geen erfrecht over te betalen.
Het gaat mij veel meer over het uitgangspunt, om van daaruit beleid te maken. Nu inzoomen op implementatie of persoonlijke situaties vind ik niet zo interessant.
Het zou veel beter zijn om op een ideologie je partij keuze te maken, in vertrouwen dat langs die ideologie beleidskeuzes worden gemaakt. Vanuit de ideologie die ik aanhang, is kansengelijkheid belangrijk. Dan haal ik het geld het liefst zo op, dat het helpt in mijn hogere doel. En als er bezuinigd moet worden, dan bekijk ik door die bril de opties.
Ik snap natuurlijk wat je bedoelt en ben het met je eens, maar de Belgenmop is m.i. een beetje achterhaald op dat punt_JGC_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Het Noorden krijgt de eerste klappen, de rest van het land volgt straks ook.
https://dvhn.nl/meer/verv...-geld-is-op-49290237.html
[...]
[...]
Dus... 7 miljard binnenhalen aan wegenbelasting en 2,8 miljard op de begroting voor onderhoud. Dan hebben we het nog niet eens over de brandstofaccijnzen gehad.
Ik roep nu nog grappend bij elke waarschuwing voor slecht wegdek "noem je dit slecht wegdek? moet je in België zijn, dat is pas slecht wegdek", maar als we straks de volgende winter door zijn zonder onderhoud is het hier ook klein België.
En nu heb ik verder geen beeld van de overheidsuitgaven in het VK en ik ga misschien kort door de bocht, maar toch: tussen 2010 en 2024 waren de conservatieven aan de macht. Eigenlijk een beetje zoals hier, dus niet zo gek dat ´we´ het altijd zo goed met de Britten konden vinden.
Hetzelfde is volgens mij aan de gang met de NHS daar. Dat was zo goed, daar kun je wel een paar keer met de kaasschaaf overheen om elders een gat te vullen. En dan kom je op een gegeven moment ook op het punt dat je denkt ´hoe de fuck zijn we hier beland?´. Wat hier inderdaad ook op de loer ligt, op diverse vlakken.
Dat het elektriciteitstekort veroorzaakt zou worden door bedrijven die overstappen van gas lijkt me ook niet helemaal reëel nu het er op lijkt dat we de gasvoorraad ook niet op tijd vol gaan krijgen. Het is alsof de regering (deze en de vorige) alle ballen tegelijk laat vallen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Ik las dit net. Wauw...
Vervolgens bij de NOS:
[...]
* JeroenNietDoen pretends to be shocked
Misschien moeten we bij de volgende verkiezingen weer op de VVD gaan stemmen, dat lost het probleem vast op! /s
@Piggen Ik ben begin dit jaar nog naar Herentals geweest met de auto. Op moment dat we de grens over gingen veranderde het asfalt van strak asfalt naar bobbeltjesasfalt en van zoab hadden ze daar nog nooit gehoord. Later van de snelweg af tussen de dorpjes in was de weg ook gewoon dramatisch.
Nou investeren de Belgen de laatste jaren wel steeds meer in hun wegen, het is allang niet meer zoals vroeger. Toen we België weer uitreden was het asfalt voor de grens nml gewoon zo glad als een biljartlaken.
Ik rijd nu dagelijks de A7 van Gorredijk naar Drachten en weer terug, er zijn spoedreparaties gedaan en er zijn hele stukken asfalt vervangen omdat er gewoon hele lappen losgelaten hadden, maar het asfalt zit nog steeds vol met gaten. Fijne gedachte dat het niet gefixt wordt en bij de eerste vorst komende winter weer hele stroken afgesloten gaan worden.
Nou investeren de Belgen de laatste jaren wel steeds meer in hun wegen, het is allang niet meer zoals vroeger. Toen we België weer uitreden was het asfalt voor de grens nml gewoon zo glad als een biljartlaken.
Ik rijd nu dagelijks de A7 van Gorredijk naar Drachten en weer terug, er zijn spoedreparaties gedaan en er zijn hele stukken asfalt vervangen omdat er gewoon hele lappen losgelaten hadden, maar het asfalt zit nog steeds vol met gaten. Fijne gedachte dat het niet gefixt wordt en bij de eerste vorst komende winter weer hele stroken afgesloten gaan worden.
Zeker als de loonbelasting wordt verlaagd, dan is het voordeel van "voor later parkeren" in je pensioen een stuk kleiner. Het enige dat je daarmee (potentieel) bespaard zou dan box 3 belasting zijn (hetgeen de meerderheid echt niet of nauwelijks doet). Het hele plan stimuleert dus YOLO, alsof we daar nog meer van nodig hebben in NL.Transportman schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:38:
Alleen, gaan mensen dat gat opvullen? Of gaan ze het nu uitgeven en hebben ze 40 jaar later een probleem? Dit soort plannen klinkt leuk als je geld hebt, maar als je wat krapper zit is de lange termijn het eerste dat sneuvelt.
Om de AOW betaalbaar te houden, moeten er wel keuzes worden gemaakt. Hoe stimuleer je de huidige generatie om meer te werken, zonder dat het direct >40 jaar >40 uur per week als noodzaak wordt? Maar als de arbeidspool wat meer uren werkt, dan scheelt dat natuurlijk vrij veel. Vroeger (jaren 60) werkte er per huishouden één persoon, maar wel 48 uur; nu werken er twee, samen gemiddeld meer dan 48 uur. Echter: het aantal gepensioneerden is wel stuk groter dan 60 jaar geleden.
Er is op dit moment echter, vooral bij de laagste klasse, wel een prikkel om minder uren te werken, omdat je toeslagen krijgt o.b.v. maandloon en niet op basis van uurloon keer het aantal dat je kunt werken. Als je de toeslagen wél afhankelijk zou maken van hoeveel uur je werkt (c.q. kunt werken), dan snijdt het mes aan twee kanten: iemand die nog toeslagen krijgt (met name: huur- en zorgtoeslag) ontvangt méér omdat die meer werkt, maar als er genoeg meer gewerkt wordt, dan nemen de toeslagen af (want: niet meer nodig). Minder werken zorgt dan voor nog minder toeslagen, dus dat loont niet meer.
Ik betwist uiteraard niet je beoordelingsvermogen, begrijp me niet verkeerd_JGC_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:47:
@Piggen Ik ben begin dit jaar nog naar Herentals geweest met de auto. Op moment dat we de grens over gingen veranderde het asfalt van strak asfalt naar bobbeltjesasfalt en van zoab hadden ze daar nog nooit gehoord. Later van de snelweg af tussen de dorpjes in was de weg ook gewoon dramatisch.
Maar het was inhoudelijk misschien ook niet echt een reactie op je. Ik zag eerder een haakje om mijn theorie over het VK spuien
[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 10-06-2026 14:22 ]
Eten en voedsel zit veel diepgewortelder in culturen dan de manier van transport. Alhoewel het mogelijk is denk ik dat je in Zuid-Europa dit soort suggesties al niet moet maken. Laat staan bij minder welvarende landen. Waarbij wat ze eten, en de cultuur daarrond, sterk afhankelijk is van wat je uberhaupt kan groeien.Bestseller schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:13:
[...]
Kweekvlees kost nog steeds enorm veel energie. Terwijl je ook gewoon vegetarisch kan leven.
Engeland heb ik geen ervaring mee maar ik moet je wel gelijkgeven met België. Het is wel beter geworden maar zeker in Wallonië heb je nog weleens slechte wegdekken. Maar andersom tussen Postel en Eersel vind ik het Belgische deel beter rijden. Daar heb je meer uitwijk als er een auto jouw kant op komt. Op het Nederlandse deel zit je dan meteen bijna in de berm. En in Duitsland is het soms ook niet best toen ik laatst vanaf Füssen via Würzburg en Dortmund terug reed. Aantal keren slecht wegdek meegemaakt.Piggen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Ik snap natuurlijk wat je bedoelt en ben het met je eens, maar de Belgenmop is m.i. een beetje achterhaald op dat puntWe kunnen beter (niet) naar het VK kijken wat dat betreft.
Ook lekker. Eerst een halve eeuw lang voor meer dan 400 miljard aan gasinkomsten uit het Noorden pakken zonder dat ze er zelf veel van zien. Nu is het gas op, en wordt er direct bezuinigd op noodzakelijk onderhoud in die hoek van het land._JGC_ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Het Noorden krijgt de eerste klappen, de rest van het land volgt straks ook.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Tijd om maar even te stoppen met het maximaal stimuleren van elektrisch rijden. Het EV park is nu nog 'maar' verantwoordelijk voor ruim 2% van ons stroomverbruik. Maar als de EV groei doorzet en ook vrachtwagens en masse elektrisch worden zal dit exponentieel stijgen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:29:
[...]
Vervolgens bij de NOS:
[...]
* JeroenNietDoen pretends to be shocked
Dus beter om het tempo van de transitie naar EVs afhankelijk te maken van de beschikbare ruimte op het stroomnet.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Het gaat niet om de gasinkomsten. Dit is van alle tijden. Het gaat om het aantal inwoners per kilometer snelweg wat bepaalt dat het noorden het maar lekker uit moet zoeken. Als we hier een rijstrookje dicht doen rijdt het wat langzamer door of hebben we een file van 10 minuten. Doe hetzelfde eens in de randstad ergens in de buurt van één van de vele knooppunten...alexbl69 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:17:
[...]
Ook lekker. Eerst een halve eeuw lang voor meer dan 400 miljard aan gasinkomsten uit het Noorden pakken zonder dat ze er zelf veel van zien. Nu is het gas op, en wordt er direct bezuinigd op noodzakelijk onderhoud in die hoek van het land.
Op basis van die 2% zou je denken dat EVs niet een hele grote impact hebben op de stroomvoorziening?alexbl69 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:21:
Tijd om maar even te stoppen met het maximaal stimuleren van elektrisch rijden. Het EV park is nu nog 'maar' verantwoordelijk voor ruim 2% van ons stroomverbruik. Maar als de EV groei doorzet en ook vrachtwagens en masse elektrisch worden zal dit exponentieel stijgen.
Dus beter om het tempo van de transitie naar EVs afhankelijk te maken van de beschikbare ruimte op het stroomnet.
Ik denk dat hier iets anders aan de hand is, namelijk of we in de toekomst in staat zijn om genoeg reservecapaciteit te houden voor die windluwe en bewolkte dagen die Nederland ook kent.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het probleem met de AOW is vooral het meest elementaire principe: het omslagstelsel.Jake schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Zeker als de loonbelasting wordt verlaagd, dan is het voordeel van "voor later parkeren" in je pensioen een stuk kleiner. Het enige dat je daarmee (potentieel) bespaard zou dan box 3 belasting zijn (hetgeen de meerderheid echt niet of nauwelijks doet). Het hele plan stimuleert dus YOLO, alsof we daar nog meer van nodig hebben in NL.
Om de AOW betaalbaar te houden, moeten er wel keuzes worden gemaakt. Hoe stimuleer je de huidige generatie om meer te werken, zonder dat het direct >40 jaar >40 uur per week als noodzaak wordt? Maar als de arbeidspool wat meer uren werkt, dan scheelt dat natuurlijk vrij veel. Vroeger (jaren 60) werkte er per huishouden één persoon, maar wel 48 uur; nu werken er twee, samen gemiddeld meer dan 48 uur. Echter: het aantal gepensioneerden is wel stuk groter dan 60 jaar geleden.
Er is op dit moment echter, vooral bij de laagste klasse, wel een prikkel om minder uren te werken, omdat je toeslagen krijgt o.b.v. maandloon en niet op basis van uurloon keer het aantal dat je kunt werken. Als je de toeslagen wél afhankelijk zou maken van hoeveel uur je werkt (c.q. kunt werken), dan snijdt het mes aan twee kanten: iemand die nog toeslagen krijgt (met name: huur- en zorgtoeslag) ontvangt méér omdat die meer werkt, maar als er genoeg meer gewerkt wordt, dan nemen de toeslagen af (want: niet meer nodig). Minder werken zorgt dan voor nog minder toeslagen, dus dat loont niet meer.
Ik ben het wel volledig met je eens dat er gekeken dient te worden naar een koppeling aan bijdrage naar mogelijkheid, maar dat neemt niet weg dat het probleem zich toch vooral aan de uitgavenkant bevindt en dat dit alleen maar groter wordt.
Je zou dat principe dan dus ook per direct toe moeten passen op de reeds gepensioneerde generatie onder het mom van alle schouders er onder, in plaats van dat je de AOW’s in gijzeling neemt van een generatie die nul invloed heeft gehad op de algemene vergrijzing, noch op het reeds 40 jaar uitblijven van passende maatregelen ter mitigatie van de gevolgen.
Maar goed, die groep heeft electoraal gezien dusdanig veel macht dat daar niks aan zal gebeuren.
Hoe wordt EV rijden op dit moment gestimuleerd eigenlijk, behalve nog korting op de wegenbelasting ?alexbl69 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:21:
[...]
Tijd om maar even te stoppen met het maximaal stimuleren van elektrisch rijden.
Zijn er geen andere grootverbruikers die aangepakt kunnen worden en waar meer winst behaald wordt?
Nederlanders werken gemiddeld 30 uur per week, dat betekend dat de huidige tweeverdieners 60 uur werken, dat is toch 12 uur meer dan de 48 uur van de jaren 60 en 20 uur meer dan de jaren 70 toen er 40 uur gewerkt werd. Ik zie niet in waarom mijn generatie meer zouden moeten werken, dat vind ik echt oneerlijk, zeker ook omdat de huidige gepensioneerden de rijkste generatie ooit zijn met de minste armoede. Ik vind daarom dat we op zijn minst de AOW vermogen en inkomensafhankelijk moeten maken, zij die het niet nodig hebben horen ook minder tot niks te krijgen.Jake schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat dat helemaal niet nodig is, mensen zonder eigen oprit maar wel een parkeerplek voor de deur zouden het gemakkelijker gemaakt moeten worden om aan de eigen zonnepanelen te laden, zo voorkom je dat de stroom teruggeleverd word. Juist EV's kunnen een grote oplossing bieden door op te laden als de meeste zonnenergie word opgewekt. De overheid zou bij de werkgever laden ook belastingvrij kunnen maken zodat mensen overdag op de zaak kunnen laden. De oplossingen zijn vrij simpel, helaas kunnen politici dat niet zelf bedenken...alexbl69 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:21:
[...]
Enkel de wegenbelasting ja, zeker nu EV's betaalbaar worden is en tweedehands voldoende aanbod heeft is het niet meer nodig.hjs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Hoe wordt EV rijden op dit moment gestimuleerd eigenlijk, behalve nog korting op de wegenbelasting ?
Zijn er geen andere grootverbruikers die aangepakt kunnen worden en waar meer winst behaald wordt?
Van de mensen die werken wellicht, maar niet van de mensen die kunnen werken.spijkerhoofd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:03:
Nederlanders werken gemiddeld 30 uur per week
Eind jaren 50 was de arbeidsparticipatie onder 60%, waarna er een lichte stijging komt doordat ook vrouwen blijven werken na huwelijk (daarvoor werkten ze alleen voor het huwelijk; c.q. voor het eerste kind). Echter door (langer) studeren) daalt de participatie eind jaren zeventig juist, voordat deze weer toeneemt.dat betekend dat de huidige tweeverdieners 60 uur werken, dat is toch 12 uur meer dan de 48 uur van de jaren 60 en 20 uur meer dan de jaren 70 toen er 40 uur gewerkt werd.
Nu wordt is arbeidsparticipatie boven de 80%, met inderdaad (meer dan) 30 uur gemiddeld, maar voor de werkenden dus (en 80% van 30 is lager dan 60% van 48). Ik totaal is het dus nog helemaal niet hoger (in uren per persoon van de beroepsbevolking), terwijl er wel een veel hoger percentage aan het werk is.
Het aantal uren dat er gewerkt gewerkt afgezet tegen elke pensioengerechtigde is (vanzelfsprekend) heel erg gedaald, vrijwel geheel door de toename van het aantal pensioengerechtigden.
Zie hierboven: zo oneerlijk is dat dus niet.Ik zie niet in waarom mijn generatie meer zouden moeten werken, dat vind ik echt oneerlijk
Het is veel makkelijker om niet de AOW inkomensafhankelijk te maken, maar 'gewoon' de belasting (deels) recht te trekken. Je kunt gepensioneerden ook 'gewoon' AOW-premie laten betalen, maar beter schaf je de AOW-premie helemaal af (en noem je het 'gewoon') inkomstenbelasting. Drempeltje erbij voor de onderste laag (mensen met alleen AOW).zeker ook omdat de huidige gepensioneerden de rijkste generatie ooit zijn met de minste armoede. Ik vind daarom dat we op zijn minst de AOW vermogen en inkomensafhankelijk moeten maken, zij die het niet nodig hebben horen ook minder tot niks te krijgen.
Maar nog makkelijker: regel het via toeslagen die afhankelijk zijn van hoeveel uur je werkt en tel AOW'ers al 'voltijd-werkend'. Resultaat: mensen met een aanvullend pensioen dan meer is dan een paar honderd per maand krijgen die toeslag niet, maar de mensen die het nodig hebben, krijgen het wel.
Als we het zo gaan berekenen, de huidige gepensioneerden konden met 65 met de AOW, velen konden al stoppen met 55 vanwege de VUT of Prepensioen, als je dat er vanaf trekt van de 4 tot 6 jaar studeren komen we weer gelijk uit en hoeven de huidige werkenden dus niet meer uren te werken.Jake schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:26:
[...]
Van de mensen die werken wellicht, maar niet van de mensen die kunnen werken.
[...]
Eind jaren 50 was de arbeidsparticipatie onder 60%, waarna er een lichte stijging komt doordat ook vrouwen blijven werken na huwelijk (daarvoor werkten ze alleen voor het huwelijk; c.q. voor het eerste kind). Echter door (langer) studeren) daalt de participatie eind jaren zeventig juist, voordat deze weer toeneemt.
Nu wordt is arbeidsparticipatie boven de 80%, met inderdaad (meer dan) 30 uur gemiddeld, maar voor de werkenden dus (en 80% van 30 is lager dan 60% van 48). Ik totaal is het dus nog helemaal niet hoger (in uren per persoon van de beroepsbevolking), terwijl er wel een veel hoger percentage aan het werk is.
Het aantal uren dat er gewerkt gewerkt afgezet tegen elke pensioengerechtigde is (vanzelfsprekend) heel erg gedaald, vrijwel geheel door de toename van het aantal pensioengerechtigden.
[...]
Zie hierboven: zo oneerlijk is dat dus niet.
[...]
Het is veel makkelijker om niet de AOW inkomensafhankelijk te maken, maar 'gewoon' de belasting (deels) recht te trekken. Je kunt gepensioneerden ook 'gewoon' AOW-premie laten betalen, maar beter schaf je de AOW-premie helemaal af (en noem je het 'gewoon') inkomstenbelasting. Drempeltje erbij voor de onderste laag (mensen met alleen AOW).
Maar nog makkelijker: regel het via toeslagen die afhankelijk zijn van hoeveel uur je werkt en tel AOW'ers al 'voltijd-werkend'. Resultaat: mensen met een aanvullend pensioen dan meer is dan een paar honderd per maand krijgen die toeslag niet, maar de mensen die het nodig hebben, krijgen het wel.
Ik ben het wel met je eens, maar ik las pas (ik meen op BNR, of iets van die strekking), dat het probleem ook wel strak wordt geframed. De "grijze druk" is nu hoog (voor het eerst boven de 30%), neemt tot 2040 nog toe (naar 37%)Cid Highwind schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:52:
Ik ben het wel volledig met je eens dat er gekeken dient te worden naar een koppeling aan bijdrage naar mogelijkheid, maar dat neemt niet weg dat het probleem zich toch vooral aan de uitgavenkant bevindt en dat dit alleen maar groter wordt.
Je kunt dit dus wel opvangen door de komende 15 jaar de erbeidsparticipatie te verhogen (hetzij uren per werkende, hetzij aantal werkenden, beide: van de beroepsbevolking). Je hoeft dan niet (permanent) de AOW-leeftijd naar >70 te brengen.
Hoe wil je de reeds gepensioneerden laten bijdragen? Meer belasting (zie mijn vorige post van hervorming eerste schijf, met name na AOW)?Je zou dat principe dan dus ook per direct toe moeten passen op de reeds gepensioneerde generatie onder het mom van alle schouders er onder, in plaats van dat je de AOW’s in gijzeling neemt van een generatie die nul invloed heeft gehad op de algemene vergrijzing, noch op het reeds 40 jaar uitblijven van passende maatregelen ter mitigatie van de gevolgen.
Dat. Maar wellicht nog wat je halen met bijsturen op meer erf- en schenkbelasting (al is dat wel gerommel in de marge voor wat betreft opbrengst en heel makkelijk scoren voor de Telegraaf koppen: "dubbel belast geld").Maar goed, die groep heeft electoraal gezien dusdanig veel macht dat daar niks aan zal gebeuren.
Het enige dat ik onder "als we zo gaan rekenen" doe is de arbeidsparticipatie toen en nu meewegen t.o.v. het aantal dat gemiddeld gewerkt wordt; want anders krijg je het scheve beeld dat het "toen" gedeeld door 2 moest (terwijl het -40%) is en nu niet (terwijl het nog altijd -20% is).spijkerhoofd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:37:
[...]
Als we het zo gaan berekenen, de huidige gepensioneerden konden met 65 met de AOW, velen konden al stoppen met 55 vanwege de VUT of Prepensioen, als je dat er vanaf trekt van de 4 tot 6 jaar studeren komen we weer gelijk uit en hoeven de huidige werkenden dus niet meer uren te werken.
Daarnaast: die vutters zullen 'gewoon' in de de arbeidsparticipatie van hun tijdperk hebben gezeten. Ik ben het met je eens dat de VUT niet eerlijk was. Want: bovengemiddeld meer de beter bedeelde die het mochten gebruiken / afgevloeid werden. En juist de mensen die jong waren begonnen (zeg 15 jaar) kwamen er minder voor in aanmerking. Maar wellicht niet vergeten dat belangrijkste reden voor de VUT het voorkomen van een verloren generatie was. Door de VUT is de werkloosheid onder jongeren/starters destijds echt wel gedaald. Neemt zeker niet weg dat er natuurlijk allerlei bijzondere voorvallen zijn geweest.
Dat is een lastige, ik werk als alleenstaande 32 uur en moet daarnaast alles doen, terwijl mijn vader weliswaar meer uren werkte, maar het huishouden eigenlijk voor hem gedaan werd. Is dat dan eerlijk te vergelijken?Jake schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Gaan we dan ook werkgevers verbieden minibaantjes, nulurencontracten, flexibele roosters en andere zaken aan te bieden die blokkeren dat mensen meer uren kunnen maken? Want die mensen zijn er net zo goed, willen wel meer maar kunnen dat niet omdat ze vast zitten in lage baantjes.Er is op dit moment echter, vooral bij de laagste klasse, wel een prikkel om minder uren te werken, omdat je toeslagen krijgt o.b.v. maandloon en niet op basis van uurloon keer het aantal dat je kunt werken. Als je de toeslagen wél afhankelijk zou maken van hoeveel uur je werkt (c.q. kunt werken), dan snijdt het mes aan twee kanten: iemand die nog toeslagen krijgt (met name: huur- en zorgtoeslag) ontvangt méér omdat die meer werkt, maar als er genoeg meer gewerkt wordt, dan nemen de toeslagen af (want: niet meer nodig). Minder werken zorgt dan voor nog minder toeslagen, dus dat loont niet meer.
Dat klinkt vrij simpel, de reden er achter snap ik ook. Maar ik snap hierin ook wel heel goed waar @spijkerhoofd en @Transportman vandaan komen. Eén ding wat immers niet mee wordt genomen is het feit dat er tegenwoordig veel meer alleenstaanden zijn. Kan je zeggen, dat is een keuze, maar dat is sociaal gezien wel erg makkelijk. Nog meer af mogen geven voor de rijkste generatie uit de geschiedenis, door generaties die ook nog andere rekeningen op te pakken hebben en waarvan er eentje het ouderlijk huis amper uit komt, dankzij gemaakte keuzes, spreekt niet van intergenerationele solidariteit.Jake schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:38:
[...]
Ik ben het wel met je eens, maar ik las pas (ik meen op BNR, of iets van die strekking), dat het probleem ook wel strak wordt geframed. De "grijze druk" is nu hoog (voor het eerst boven de 30%), neemt tot 2040 nog toe (naar 37%)
Je kunt dit dus wel opvangen door de komende 15 jaar de erbeidsparticipatie te verhogen (hetzij uren per werkende, hetzij aantal werkenden, beide: van de beroepsbevolking). Je hoeft dan niet (permanent) de AOW-leeftijd naar >70 te brengen.
Dat bijvoorbeeld. Je kan ook denken aan een systeem waarbij je de totale kosten enkel nog laat stijgen met de inflatie, maar niet met het aantal AOW’ers wat er bij komt. Dat is de eerste stap om de kosten van een omslagstelsel in toom te houden. Vervolgens kijk je naar wie werkelijk het volle pond nodig heeft en waar genoeg kapitaal is.Hoe wil je de reeds gepensioneerden laten bijdragen? Meer belasting (zie mijn vorige post van hervorming eerste schijf, met name na AOW)?
Absoluut geen leuke keuzes. En zoals anderen ook al aangegeven hebben wanneer dit onderwerp eerder is besproken, het blijft een herverdeling onder burgers, terwijl het grootkapitaal buiten schot blijft. Ook kan je er vergif op innemen dat er vele boze boomers zullen zijn met het beklag dat men het geld beter had kunnen verzuipen in plaats van zuinig te leven. Een sentiment waar ik geen passend antwoord op heb anders dan dat het daar simpelweg niet om gaat en dat de gevolgen van ongewijzigd beleid vele malen groter zijn en het reeds nu al werkenden van hun (extra) biertje afhoudt, omdat ze AOW op mogen hoesten ipv dat er voor henzelf geld overblijft.
Feit is, je gunt iedereen een fijne oudedag. Maar deze rekening hebben de genieters van die fijne oude dag zelf ook aan mee te betalen. Oplossingen die niet worden gevoeld, daar hadden we een paar decennia de tijd voor, maar dat was geen aangenaam onderwerp. Alleen al daarom hebben huidige AOW’ers principieel bij te dragen door compromissen aan te gaan.
Maar goed, stel je zoiets voor dan word je afgezaagd nog voordat het debat is geopend zo in de huidige politiek.
@Transportman en @Cid Highwind als jullie "alleenstaande" zeggen heb je het dan over één-ouder gezinnen of eenpersoonshuishoudens? Want voor hetgeen in tabellen vaak als alleenstaande wordt gebruikt, zou het toch helemaal geen probleem moeten zijn om als "persoon in je eentje in een huishouden" (vrijwel) voltijd te moeten werken om voor toeslagen in aanmerking te komen?
Stel je voert voor de toeslagen in:
Voor huishoudens met kinderen gelden andere normen. Waarbij het voor 2-ouder gezinnen nog wel op een bierviltje te maken is, maar voor een 1-ouder gezin het wel iets complexer is (want vrijwel alle kinderen in een 1-ouder gezin hebben wel een tweede ouder).
Maar voor 2-ouder gezinnen zou het zou kunnen zijn:
Zoals gezegd: voor 1-ouder gezinnen zullen er iets complexere regels moeten komen, zodat de huidige situatie, waar het bij (relatief) lage inkomens voor beide ouders compleet niet loont om ook maar aan meer werken te denken wordt vermeden (maar daar zijn wel hele pagina's over vol te tikken).
En: door (iets) meer werken te stimuleren (wat ook netto nog meer oplevert) hoeft de huidige generatie dus helemaal de rekening niet op te pakken. Ja, er wordt iets meer gewerkt, maar vooral: het toeslagen-infuus wordt vrij snel 'organisch' afgebouwd (zodat dat geldt gebruikt kan voor huishoudens die het echt nodig hebben).
En daarnaast zoals eerder gepost: hervorming van de belasting ná pensioenleeftijd, kan i.c.m. hiermee, zeker omdat een AOW'er kan tellen als voltijd werkend (en dus altijd in aanmerking komt voor volle toeslagen).
Daarnaast zou het inderdaad heel goed zijn als werkgevers niet teveel mogelijkheden hebben om de onderkant zo hard uit te knijpen, door ze microbaantjes te bieden, waarvoor men wel effectief voltijd 'beschikbaar' moet zijn (en dus nergens anders kunnen werken om wel de uren te maken). Maar nu is voor beide (werknemer en werkgever) geen reden het anders te doen: de werkgever heeft superflexibele arbeid en de werknemer krijgt toch wel aanvulling via toeslagen (ja, dit is heel gechargeerd).
Voor de werkgevers heeft aanpassing het ook voordeel: er zijn straks meer arbeidsuren beschikbaar, terwijl er nu een schreeuwend tekort is aan ongeschoolde arbeid (maar we in een impasse zijn beland die niemand kan doorbreken).
Stel je voert voor de toeslagen in:
- Werk je 36 uur per persoon, dan heb je recht op 100% van de toeslagen.
- Werk je 24 uur per persoon, dan heb je recht op 0% van de toeslagen.
- Werk je iets ertussen? Den geldt een lineaire stijging/daling.
Voor huishoudens met kinderen gelden andere normen. Waarbij het voor 2-ouder gezinnen nog wel op een bierviltje te maken is, maar voor een 1-ouder gezin het wel iets complexer is (want vrijwel alle kinderen in een 1-ouder gezin hebben wel een tweede ouder).
Maar voor 2-ouder gezinnen zou het zou kunnen zijn:
- Jongste kind onder de 12, dan moet je samen 54 uur werken om voor toeslagen in aanmerking te komen (dit is samen 6 dagen van 9 uur).
- Jongste kind onder de 18, dan moet je samen 63 uur werken om voor toeslagen in aanmerking te komen (dit is samen 7 dagen van 9 uur).
- Jongste kind volwassen, dan zelfde als alleenstaand: per persoon 36 uur werken (maar: mag gemiddeld) om (überhaupt) voor toeslagen in aanmerking te komen (al verdien je waarschijnlijk teveel voor de meeste).
Zoals gezegd: voor 1-ouder gezinnen zullen er iets complexere regels moeten komen, zodat de huidige situatie, waar het bij (relatief) lage inkomens voor beide ouders compleet niet loont om ook maar aan meer werken te denken wordt vermeden (maar daar zijn wel hele pagina's over vol te tikken).
En: door (iets) meer werken te stimuleren (wat ook netto nog meer oplevert) hoeft de huidige generatie dus helemaal de rekening niet op te pakken. Ja, er wordt iets meer gewerkt, maar vooral: het toeslagen-infuus wordt vrij snel 'organisch' afgebouwd (zodat dat geldt gebruikt kan voor huishoudens die het echt nodig hebben).
En daarnaast zoals eerder gepost: hervorming van de belasting ná pensioenleeftijd, kan i.c.m. hiermee, zeker omdat een AOW'er kan tellen als voltijd werkend (en dus altijd in aanmerking komt voor volle toeslagen).
Die 0-uren contracten zijn/worden toch al verboden?Transportman schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:59:
Gaan we dan ook werkgevers verbieden minibaantjes, nulurencontracten, flexibele roosters en andere zaken aan te bieden die blokkeren dat mensen meer uren kunnen maken? Want die mensen zijn er net zo goed, willen wel meer maar kunnen dat niet omdat ze vast zitten in lage baantjes.
Daarnaast zou het inderdaad heel goed zijn als werkgevers niet teveel mogelijkheden hebben om de onderkant zo hard uit te knijpen, door ze microbaantjes te bieden, waarvoor men wel effectief voltijd 'beschikbaar' moet zijn (en dus nergens anders kunnen werken om wel de uren te maken). Maar nu is voor beide (werknemer en werkgever) geen reden het anders te doen: de werkgever heeft superflexibele arbeid en de werknemer krijgt toch wel aanvulling via toeslagen (ja, dit is heel gechargeerd).
Voor de werkgevers heeft aanpassing het ook voordeel: er zijn straks meer arbeidsuren beschikbaar, terwijl er nu een schreeuwend tekort is aan ongeschoolde arbeid (maar we in een impasse zijn beland die niemand kan doorbreken).
Jij hebt het met het oog op parttime werken enkel over toeslagenontvangers, echter het overgrote gedeelte van de parttime werkers ontvangen helemaal geen toeslagen, want zij zijn onderdeel van een stel in een koopwoning. Het voordeel wat een koopwoning bied is dat de woonlasten hetzelfde blijft of zelfs daalt en als de schuld voldaan is zijn er helemaal geen maandlasten meer. Mensen die een x aantal jaar in een koopwoning wonen kunnen met speels gemak parttime werken. Ik woon zelf in een wijk met bijna alleen maar koopwoningen, het grootste gedeelte van mijn buurtbewoners werkt parttime.Jake schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 06:22:
@Transportman en @Cid Highwind als jullie "alleenstaande" zeggen heb je het dan over één-ouder gezinnen of eenpersoonshuishoudens? Want voor hetgeen in tabellen vaak als alleenstaande wordt gebruikt, zou het toch helemaal geen probleem moeten zijn om als "persoon in je eentje in een huishouden" (vrijwel) voltijd te moeten werken om voor toeslagen in aanmerking te komen?
Stel je voert voor de toeslagen in:Op zo'n manier werkt meer werken echt wel: je toeslagen én je inkomen stijgen. En mensen die de grens opzoeken houdt je altijd. Nu ligt de grens echter op zo weinig mogelijk werken, na deze wijziging is het zeker hoger.
- Werk je 36 uur per persoon, dan heb je recht op 100% van de toeslagen.
- Werk je 24 uur per persoon, dan heb je recht op 0% van de toeslagen.
- Werk je iets ertussen? Den geldt een lineaire stijging/daling.
Maar voor 2-ouder gezinnen zou het zou kunnen zijn:Je kunt daarbij een bodem van respectievelijk 40, 44 en 48 uur hanteren voor de 0% grens, maar voor kinderopvang zou ik het nog heel anders doen. Daar op basis van diverse criteria een ieder in aanmerking laten komen voor 0, 1, 2 of wellicht in sommige uitzonderingen 3 gratis opvangdagen (waarbij 0 bijvoorbeeld geldt voor een 2-ouder gezin waar samen maar 40 uur gewerkt wordt).
- Jongste kind onder de 12, dan moet je samen 54 uur werken om voor toeslagen in aanmerking te komen (dit is samen 6 dagen van 9 uur).
- Jongste kind onder de 18, dan moet je samen 63 uur werken om voor toeslagen in aanmerking te komen (dit is samen 7 dagen van 9 uur).
- Jongste kind volwassen, dan zelfde als alleenstaand: per persoon 36 uur werken (maar: mag gemiddeld) om (überhaupt) voor toeslagen in aanmerking te komen (al verdien je waarschijnlijk teveel voor de meeste).
[...]
Die 0-uren contracten zijn/worden toch al verboden?
Er is ook geen enkele partij die parttime werken echt durft aan te pakken behalve met lege termen als "werken moet lonen" want dat zou politieke zelfmoord zijn gezien de helft van alle werkenden al minder dan 34 uur werkt en van de fulltimers wilde de helft daarvan binnen 5 jaar een dag in de week minder werken. En hoe ga je een bedrijf als Afas aanpakken die zelf de 32 urige werkweek heeft ingevoerd?
Niet enkel de wegenbelasting, EV's worden nog behoorlijk gesubsidieerd door geen BPM te heffen.spijkerhoofd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Enkel de wegenbelasting ja, zeker nu EV's betaalbaar worden is en tweedehands voldoende aanbod heeft is het niet meer nodig.
Ja dat was ik vergeten, however, de BPM is gekoppeld aan de uitstoot die auto's maken, gezien EV's geen uitstoot hebben is het niet gek dat er geen BPM geheven word. De vraag is dan of EV's gesubsidieerd of dat auto's met een dinosapmotor een milieuheffing krijgen. Overigens, plug in hybrides hebben ook een lage BPM.Brazos schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:11:
[...]
Niet enkel de wegenbelasting, EV's worden nog behoorlijk gesubsidieerd door geen BPM te heffen.
EV's hebben wel uitstoot. Maar los daarvan is dat ook meer een recente invalshoek, ook voor de het milieu een ding werd en ook voordat er elektrische auto's waren werd er BPM geheven. Die inkomsten zullen ook ergens vandaan moeten komen straks. Dat dat niet op elektrische auto's zit is (voorlopig) een grote stimulans.spijkerhoofd schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:15:
[...]
Ja dat was ik vergeten, however, de BPM is gekoppeld aan de uitstoot die auto's maken, gezien EV's geen uitstoot hebben is het niet gek dat er geen BPM geheven word. De vraag is dan of EV's gesubsidieerd of dat auto's met een dinosapmotor een milieuheffing krijgen. Overigens, plug in hybrides hebben ook een lage BPM.
[ Voor 5% gewijzigd door Brazos op 11-06-2026 07:19 ]
EV's hebben geen uitstoot.Brazos schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:18:
[...]
EV's hebben wel uitstoot. Maar los daarvan is dat ook meer een recente invalshoek, ook voor de het milieu een ding werd en ook voordat er elektrische auto's waren werd er BPM geheven. Die inkomsten zullen ook ergens vandaan moeten komen straks. Dat dat niet op elektrische auto's zit is (voorlopig) een grote stimulans.
Oorsprong van de BPM:
https://www.bbpartners.nl/de-geschiedenis-van-bpm/
Rond 2005 werd de druk van het Europees parlement hoger op de overheden om de CO2-uitstoot te reduceren in Europa. De BPM heffing in Nederland werd geleidelijk aangepast naar de uitstoot van een voertuig in plaats van op basis van de nieuwprijs.
In 2007 begon dit met het energielabel. Elke auto kreeg een letter in verhouding tot andere auto’s in die klasse. De letter die het energielabel aangaf werd een maatstaf voor een negatief of positief effect op de bruto BPM. Sinds 2010 speelt het energielabel geen rol meer. De relatieve “zuinigheid” waarbij vergeleken werd met andere auto’s werd ingeruild voor een absolute heffing van de daadwerkelijke CO2 uitstoot van de auto.
De opbrengsten van de BPM heffing is 1,1 miljard, op de rijksbegroting stelt het niks voor, de zowel de BPM als de HRA afschaffen levert de schatkist meer op.Vanaf 2010 werd de BPM langzaam omgebouwd naar een systeem waarbij de CO2 uitstoot volledig bepaald hoeveel de bruto BPM zal zijn. In 2010 bedroeg de vaste heffing over de netto catalogusprijs nog 27,4%, in 2011 19% en in 2012 11,1%. Sinds 2013 wordt er geen heffing op basis van de netto catalogusprijs geheven. Sinds 2010 is een gedeelte van het bedrag van de BPM op basis van de CO2 uitstoot en sinds 2013 is de volledige bruto BPM gebaseerd op de CO2 uitstoot.
De nieuwprijs van een auto is dus niet meer van belang sinds 1 januari 2013. Zo kan in theorie een auto met een consumentenprijs van € 10.000,- inclusief BTW en BPM net zo veel BPM in de prijs hebben als een auto van € 150.000,- inclusief BTW en BPM als de CO2 uitstoot identiek is
Jawel. Op dit moment wordt bijna de helft van de stroom in Nederland duurzaam opgewekt. De rest komt nog uit fossiele bron.
Dus EVs hebben wel degelijk - zij het indirecte - uitstoot.
De auto zelf stoot geen emissies uit, voor de Europese wet gelden deze auto's als emissieloos en daarom hoeft er geen BPM berekend te worden. Daarnaast, hoeveel % van de tijd rijden de auto's op groene stroom? Minstens de helft van het jaar laden ze op aan de zonnepanelen, en gezien wij een winderig land zijn wekken wij bijzonder veel windenergie op, met een dynamisch contract kun je op winderige nachten gratis laden, je bent een dief van je eigen portomonnee als je dat niet doet...alexbl69 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:40:
[...]
Jawel. Op dit moment wordt bijna de helft van de stroom in Nederland duurzaam opgewekt. De rest komt nog uit fossiele bron.
Dus EVs hebben wel degelijk - zij het indirecte - uitstoot.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Om toch even op de weg te blijven. Er is schijnbaar vanuit de overheid een tekort aan geld voor fatsoenlijk wegenonderhoud. Nu is het logisch dat je dan keuzes moet maken maar wat voor mij onbegrijpelijk is dat ze gewoon zeggen oke in Noord-Nederland en een stuk in Utrecht leggen we gewoon alles stil. Hadden ze deze besparingen niet veel beter over het gehele land kunnen spreiden? het is nou niet zo dat in het noorden OV een goed alternatief is.
Geld is op bij Rijkswaterstaat: komende jaren geen onderhoud aan Drentse snelwegen - RTV Drenthe
Geld is op bij Rijkswaterstaat: komende jaren geen onderhoud aan Drentse snelwegen - RTV Drenthe
Ik denk dat dit vooral een signaal is. Jaren geleden heeft Rijkswaterstaat besloten dat brug en sluiswachters hun eigen kunstwerk niet meer mochten smeren omdat er geld te weinig was. Toen is het Amsterdam Rijnkanaal bijna uit de vaart genomen, en prompt was er weer geld. Dat zal in dit geval waarschijnlijk ook gebeuren. Ook omdat 1,5% van het defensiebudget straks naar infrastructuur mag.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Om toch even op de weg te blijven. Er is schijnbaar vanuit de overheid een tekort aan geld voor fatsoenlijk wegenonderhoud. Nu is het logisch dat je dan keuzes moet maken maar wat voor mij onbegrijpelijk is dat ze gewoon zeggen oke in Noord-Nederland en een stuk in Utrecht leggen we gewoon alles stil. Hadden ze deze besparingen niet veel beter over het gehele land kunnen spreiden? het is nou niet zo dat in het noorden OV een goed alternatief is.
Het is niet alsof RWS het niet willen, maar je moet natuurlijk wel geld krijgen om het te kunnen doen: en zolang de politiek de inkomsten vanuit mobiliteit (wegenbelasting, bpm, accijns, etc) blijven gebruiken om de begroting te dichten dan is dit een van de resultaten. Afgezien van het Noorden is er onlangs ook een artikel geweest over de geraamde kosten voor het (achterstallig) onderhoud aan bruggen en viaducten.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Diverse projecten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en-of onderhoud zijn diverse malen uitgesteld of geschrapt ivm stikstof al dan niet omdat er geen politieke consensus is voor deze uitgaven.
RWS probeert de boel zoveel mogelijk op te lappen, maar je kunt dit maar zolang blijven doen.
Zo is bij ons in de buurt is de N50 berucht en bekend als dodenweg. Al diverse malen is vanuit de landelijke politiek belooft om verbetering aan te brengen (onder andere door de BBB), maar dit is wederom uitgesteld door het vorige kabinet.
Nu is het vorig kabinet niet helig op dat punt, zo zijn er meer dan genoeg geadviseerde verbeteringen aan N-wegen meerdere malen geschrapt door vorige kabinetten en is de focus primair geweest op snelwegen en mobiliteitsverbeteringen vanuit economisch perspectief.
Precies dit kwam ook voorbij op BNR, onbegrijpelijk zeker voor de gebieden die enorm afhankelijk zijn van de auto.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Regeren is vooruitzien. Met alles wat nu speelt in Nederland wordt ik met de dag pessimistischer. Waarom kijken wij niet vooruit en werken met een visie? Problemen met de wegen, energie net, huisvesting, regeldruk etc…
Omdat ze liever blijven door zeiken over het grote gevaar van de (arbeids)immigrant in plaats van problemen oplossen.SL65 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Precies dit kwam ook voorbij op BNR, onbegrijpelijk zeker voor de gebieden die enorm afhankelijk zijn van de auto.
Regeren is vooruitzien. Met alles wat nu speelt in Nederland wordt ik met de dag pessimistischer. Waarom kijken wij niet vooruit en werken met een visie? Problemen met de wegen, energie net, huisvesting, regeldruk etc…
dat er te weinig geld is snap ik volledig en dat RWS het probeert goed te doen snap ik ook. Ik snap echter niet dat het noorden daarvan voornamelijk de dupe is in plaats het zoals ik al eerder zei te verdelen over het land.nwagenaar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:24:
[...]
Het is niet alsof RWS het niet willen, maar je moet natuurlijk wel geld krijgen om het te kunnen doen: en zolang de politiek de inkomsten vanuit mobiliteit (wegenbelasting, bpm, accijns, etc) blijven gebruiken om de begroting te dichten dan is dit een van de resultaten. Afgezien van het Noorden is er onlangs ook een artikel geweest over de geraamde kosten voor het (achterstallig) onderhoud aan bruggen en viaducten.
Diverse projecten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en-of onderhoud zijn diverse malen uitgesteld of geschrapt ivm stikstof al dan niet omdat er geen politieke consensus is voor deze uitgaven.
RWS probeert de boel zoveel mogelijk op te lappen, maar je kunt dit maar zolang blijven doen.
Zo is bij ons in de buurt is de N50 berucht en bekend als dodenweg. Al diverse malen is vanuit de landelijke politiek belooft om verbetering aan te brengen (onder andere door de BBB), maar dit is wederom uitgesteld door het vorige kabinet.
Nu is het vorig kabinet niet helig op dat punt, zo zijn er meer dan genoeg geadviseerde verbeteringen aan N-wegen meerdere malen geschrapt door vorige kabinetten en is de focus primair geweest op snelwegen en mobiliteitsverbeteringen vanuit economisch perspectief.
heb gisteren de docu ''de duistere kant van Forum van Democratie'' (Powned) gekeken.
Wist al dat die club (zeg maar gerust een sekte/cult) een stel gevaarlijke gekken waren, maar wat ik toch uiterst bijzonder vind is het feit dat door de hele docu met name Joodse mensen worden weggezet als eens soort van onmensen. Met name Freek Janssen is echt een heel eng mannetje wat dat betreft.
Maar dat rijmt toch niet met de partner van Baudet (notabene de man achter FvD) , die zelf Joodse is? Kan me niet voorstellen dat zij zich er lekker/prettig bij voelt.
Wist al dat die club (zeg maar gerust een sekte/cult) een stel gevaarlijke gekken waren, maar wat ik toch uiterst bijzonder vind is het feit dat door de hele docu met name Joodse mensen worden weggezet als eens soort van onmensen. Met name Freek Janssen is echt een heel eng mannetje wat dat betreft.
Maar dat rijmt toch niet met de partner van Baudet (notabene de man achter FvD) , die zelf Joodse is? Kan me niet voorstellen dat zij zich er lekker/prettig bij voelt.
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 11-06-2026 10:02 ]
Dat kan toch een soort van "excuus Truus" zijn. En misschien is zij wel heel erg dom. Of berekenend. Of wellicht is zij een "heel goede Joodse"._Bailey_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:00:
heb gisteren de docu ''de duistere kant van Forum van Democratie'' (Powned) gekeken.
Het is sowieso al niet alleen Noord-Nederland.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:00:
Hadden ze deze besparingen niet veel beter over het gehele land kunnen spreiden? het is nou niet zo dat in het noorden OV een goed alternatief is.
De planning was dat over een paar jaar de Haringvlietbrug groot onderhoud zou krijgen. (Je weet wel, die brug halverwege het economisch centrum van Nederland en dat van België.)
Daar blijkt ook geen geld voor te zijn. Dus wordt die brug straks gewoon afgesloten. Het verkeer gaat voortaan maar lekker over de Moerdijkbrug (waar het nu ook al stampvol is.)
Ik kan je vertellen dat RWS er al jaren bovenop zit. Al vele vele jaren is er gewaarschuwd. Kaasschaaf jongens... Ondertussen is er al veel gekwalificeerd personeel gen neo-liberaliseerd en lekker voor zichzelf begonnen als eigen buroo-tje/ZZP-er etc.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Helaas de (politieke) realiteit: de economische belangen in bijvoorbeeld de Randstad en omgeving Eindhoven zijn vele malen groter als het gaat om verbetering/onderhoud/toegankelijkheid van de mobiliteit. Dus zullen provincies met een aanzienlijk lager economisch belang vaker het onderspit delven.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:58:
[...]
dat er te weinig geld is snap ik volledig en dat RWS het probeert goed te doen snap ik ook. Ik snap echter niet dat het noorden daarvan voornamelijk de dupe is in plaats het zoals ik al eerder zei te verdelen over het land.
Dit is helaas altijd al de praktijk geweest op diverse vlakken van mobiliteit (zowel de onderhoud van wegen, verbetering van wegen maar ook bijvoorbeeld het OV) waarbij het Oosten en Noorden met regelmaat te maken hebben met een lagere prioriteit en-of meer kans op uitstel van werkzaamheden.
Niet alleen qua mobiliteit trouwens; het is niet voor niets dat mensen buiten de Randstad veelvuldg denken dat de politiek alleen maar oog/belang heeft voor de Randstad en specifieke economische hubs.
Hierdoor heeft indertijd de BBB tijdens de provinciale verkiezingen ook enorm veel stemmen gekregen (iig, dit is vaak de reden wat ik vernam waarom reguliere mensen stemden op de BBB): ze hadden gehoopt dat deze partij de belangen van de "achtergestelde" provincies kon behartigen en meer focus kon geven op deze provincies ipv dat het primair ging om de Randstad bijvoorbeeld.
het gevoel in de provincies is inderdaad al jaren dat het rijk er staat zodra er wat te halen valt maar zodra er iets heenmoet het lastig is.nwagenaar schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:18:
[...]
Helaas de (politieke) realiteit: de economische belangen in bijvoorbeeld de Randstad en omgeving Eindhoven zijn vele malen groter als het gaat om verbetering/onderhoud/toegankelijkheid van de mobiliteit. Dus zullen provincies met een aanzienlijk lager economisch belang vaker het onderspit delven.
Dit is helaas altijd al de praktijk geweest op diverse vlakken van mobiliteit (zowel de onderhoud van wegen, verbetering van wegen maar ook bijvoorbeeld het OV) waarbij het Oosten en Noorden met regelmaat te maken hebben met een lagere prioriteit en-of meer kans op uitstel van werkzaamheden.
Niet alleen qua mobiliteit trouwens; het is niet voor niets dat mensen buiten de Randstad veelvuldg denken dat de politiek alleen maar oog/belang heeft voor de Randstad en specifieke economische hubs.
Hierdoor heeft indertijd de BBB tijdens de provinciale verkiezingen ook enorm veel stemmen gekregen (iig, dit is vaak de reden wat ik vernam waarom reguliere mensen stemden op de BBB): ze hadden gehoopt dat deze partij de belangen van de "achtergestelde" provincies kon behartigen en meer focus kon geven op deze provincies ipv dat het primair ging om de Randstad bijvoorbeeld.
(is zelfs zo met reisafstanden, ik kom uit de flevopolder en voor de "vrienden" was naar Groningen gaan heel ver maar andersom vonden ze het raar als ik op een vrijdagavond er niet bij was in de polder)
Wonende in Limburg denk ik wel eens aan (niet over) het onderwater zetten van lagere delen van Nederland. Mensen uit Zeeland en Groningen zouden dan wel een seintje krijgen en welkom zijn wat mij betreft.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:24:
[...]
het gevoel in de provincies is inderdaad al jaren dat het rijk er staat zodra er wat te halen valt maar zodra er iets heenmoet het lastig is.
(is zelfs zo met reisafstanden, ik kom uit de flevopolder en voor de "vrienden" was naar Groningen gaan heel ver maar andersom vonden ze het raar als ik op een vrijdagavond er niet bij was in de polder)
tijd voor een mooie verhoogde corridor tussen Drenthe/Groningen/Friesland en LimburgW1ck1e schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Wonende in Limburg denk ik wel eens aan (niet over) het onderwater zetten van lagere delen van Nederland. Mensen uit Zeeland en Groningen zouden dan wel een seintje krijgen en welkom zijn wat mij betreft.
En ondertussen blijven we allemaal lekker rechts stemmen, want links is zo gevaarlijk....wowly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
Ik kan je vertellen dat RWS er al jaren bovenop zit. Al vele vele jaren is er gewaarschuwd. Kaasschaaf jongens... Ondertussen is er al veel gekwalificeerd personeel gen neo-liberaliseerd en lekker voor zichzelf begonnen als eigen buroo-tje/ZZP-er etc.
Jarenlang stemmen op partijen die vonden dat de overheid eerst maar bij zichzelf moest gaan bezuinigen. Dan is het geen verrassing dat dit gebeurt. Veel mensen stemden natuurlijk zo omdat ze dachten dat al het geld op gaat aan ambtenaren. Maar de echte hoeveelheden geld zijn nodig voor maatschappelijke zaken. En als je daar een paar procent afhaalt dan merkt je dat best wel snel.hneel schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Het is sowieso al niet alleen Noord-Nederland.
De planning was dat over een paar jaar de Haringvlietbrug groot onderhoud zou krijgen. (Je weet wel, die brug halverwege het economisch centrum van Nederland en dat van België.)
Daar blijkt ook geen geld voor te zijn. Dus wordt die brug straks gewoon afgesloten. Het verkeer gaat voortaan maar lekker over de Moerdijkbrug (waar het nu ook al stampvol is.)
Als je stelselmatig de adviezen en signalen van je ambtenaren in de wind slaat kunnen die net zo goed wegbezuinigd worden natuurlijkR_Zwart schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Jarenlang stemmen op partijen die vonden dat de overheid eerst maar bij zichzelf moest gaan bezuinigen. Dan is het geen verrassing dat dit gebeurt. Veel mensen stemden natuurlijk zo omdat ze dachten dat al het geld op gaat aan ambtenaren. Maar de echte hoeveelheden geld zijn nodig voor maatschappelijke zaken. En als je daar een paar procent afhaalt dan merkt je dat best wel snel.
En Gelderland ooksquashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:41:
[...]
tijd voor een mooie verhoogde corridor tussen Drenthe/Groningen/Friesland en Limburg
En de Randstad gaat het betalen!
Stiekem vergeten veel mensen dat we 10+ miljard gratis geld kregen uit gasbaten. Oftewel 2k pee huishouden moer nu ergens anders binnengeharkt worden, of niet uitgegeven.
Al hebben we dat mijn inziens vooral incorrect besteed door het op te maken, lees de begroting recht te rekenen, in plaats van het goed te investeren. Niet helemaal te vergelijken maar Noorwegen heeft dat veel beter aangepakt. Verschil tussen een korte en lange termijn visie, wederom.Scheurbuik schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:28:
Stiekem vergeten veel mensen dat we 10+ miljard gratis geld kregen uit gasbaten. Oftewel 2k pee huishouden moer nu ergens anders binnengeharkt worden, of niet uitgegeven.
Mooie frame. De werkelijkheid is natuurlijk dat de Groningers nu de rekening krijgen.Scheurbuik schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:28:
Kortom leegtrekken en weggaan zonder om te kijkenW1ck1e schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Mooie frame. De werkelijkheid is natuurlijk dat de Groningers nu de rekening krijgen.
Niet veel anders dan met zuid-limburg (vooral regio parkstad ed) is gebeurd 50 jaar geleden.squashedraven schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:35:
[...]
Kortom leegtrekken en weggaan zonder om te kijken
Eens, maar de staatsschuld is enorm laag. Men zou nu gewoon op het niveau van staatsschuld Frankrijk moeten gaan zitten, dus 116% van BBP. Dat betekent ca 800 miljard dat vrijkomt.SL65 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Al hebben we dat mijn inziens vooral incorrect besteed door het op te maken, lees de begroting recht te rekenen, in plaats van het goed te investeren. Niet helemaal te vergelijken maar Noorwegen heeft dat veel beter aangepakt. Verschil tussen een korte en lange termijn visie, wederom.
Beleg die 800 miljard net zoals Noorwegen; keer 5% rendement uit, betaal daar het grootste deel van de AOW van. Dat blijft dan buiten de rijksbegroting.
De staat moet ongeveer 3.25% x 800 miljard = 26 miljard rente betalen maar de AOW lasten kunnen met 40 miljard omlaag dus je bespaart 14 miljard.
En de ECB mag ons dan net zoveel voordeel geven als aan Frankrijk.
Weinig anders dus dan hoe er om wordt gegaan met MRB en verkeersboetes.SL65 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:31:
[...]
Al hebben we dat mijn inziens vooral incorrect besteed door het op te maken, lees de begroting recht te rekenen, in plaats van het goed te investeren. Niet helemaal te vergelijken maar Noorwegen heeft dat veel beter aangepakt. Verschil tussen een korte en lange termijn visie, wederom.
Nederland is inderdaad de sinterklaasstaat zoals populisten graag claimen. Het is alleen zo jammer dat men denkt dat asielzoekers de grootste begunstigden zijn terwijl het grote geld of elders wegvloeit, of op bepaalde fronten juist niet wordt opgehaald, terwijl het er op de geijkte fronten jaar op jaar harder wordt afgeschraapt.
Dat zal ik ook niet ontkennen. Zitten daar volgens mij nog aardig wat tunneltjes in de grondScheurbuik schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:03:
[...]
Niet veel anders dan met zuid-limburg (vooral regio parkstad ed) is gebeurd 50 jaar geleden.
Die ZZP'ers zijn weer door Rijkswaterstaat de deur gewezen volgens eerder bericht in de media. De reden is de scherpere controle van de Belastingdienst.wowly schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
[ Voor 22% gewijzigd door martwoutnl op 11-06-2026 13:02 . Reden: Link vervangen door kern verhaal. ]
Het is mis gegaan door marktdenken en denken dat een flexibele schil nodig is. Gevolg is dat specialisten niet meer in loondienst zijn, maar dat er externen worden ingehuurd voor expertise.martwoutnl schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Die ZZP'ers zijn weer door Rijkswaterstaat de deur gewezen volgens eerder bericht in de media. De reden is de scherpere controle van de Belastingdienst.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Alle overheden doen moeilijk met ZZP inhuur, gaat een jaar duren, sommigen kunnen niet wachten en worden in dienst genomen, anderen worden volgend jaar weer ingehuurd want de nood is te hoogmartwoutnl schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Die ZZP'ers zijn weer door Rijkswaterstaat de deur gewezen volgens eerder bericht in de media. De reden is de scherpere controle van de Belastingdienst.
Dit vind ik zelf heel opmerkelijk aan de Nederlandse situatie. Net zoals de landen rond ons hebben we genoeg problemen, problemen waar aardig wat geld voor nodig is. Maar wij zitten met ons ~43% ruim onder de Europese "regel" van 60%. Vergelijk dat met Frankrijk: ~116%, Belgie: ~106%, Duitsland: 65%.Lordy79 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Eens, maar de staatsschuld is enorm laag. Men zou nu gewoon op het niveau van staatsschuld Frankrijk moeten gaan zitten, dus 116% van BBP. Dat betekent ca 800 miljard dat vrijkomt.
Beleg die 800 miljard net zoals Noorwegen; keer 5% rendement uit, betaal daar het grootste deel van de AOW van. Dat blijft dan buiten de rijksbegroting.
De staat moet ongeveer 3.25% x 800 miljard = 26 miljard rente betalen maar de AOW lasten kunnen met 40 miljard omlaag dus je bespaart 14 miljard.
En de ECB mag ons dan net zoveel voordeel geven als aan Frankrijk.
Met dit soort cijfers vraag ik me toch altijd af waarom VVD en consorten zo klinisch vast blijven houden aan dit niveau en we deze ruimte niet gewoon (deels) benutten om de nodige grootschalige investeringen te doen. In plaats van de rekening neer te leggen bij de middenklasse en de allerzwakste van de samenleving. Ik zou denken dat een beetje VVDer wel verder kan kijken dan schuld = slecht.
Het idee van de VVD is dat er zolang mogelijk een zo laag mogelijk begrotingstekort hebben, want zij voorspellen dat onze schuld straks fors gaat stijgen door de vergrijzing. Probleem vooral is dat er pas word ingegrepen als het te laat is en rete duur is om te repareren. Kijkend naar de actuele problemen zoals vergrijzing en klimaatmaatregels, hoe eerder we hiermee begonnen waren hoe goedkoper we klaar waren.orvintax schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:46:
[...]
Dit vind ik zelf heel opmerkelijk aan de Nederlandse situatie. Net zoals de landen rond ons hebben we genoeg problemen, problemen waar aardig wat geld voor nodig is. Maar wij zitten met ons ~43% ruim onder de Europese "regel" van 60%. Vergelijk dat met Frankrijk: ~116%, Belgie: ~106%, Duitsland: 65%.
Met dit soort cijfers vraag ik me toch altijd af waarom VVD en consorten zo klinisch vast blijven houden aan dit niveau en we deze ruimte niet gewoon (deels) benutten om de nodige grootschalige investeringen te doen. In plaats van de rekening neer te leggen bij de middenklasse en de allerzwakste van de samenleving. Ik zou denken dat een beetje VVDer wel verder kan kijken dan schuld = slecht.
Wellicht omdat de VVD beleid zoals opgeschreven in het regeerakkoord gewoon wil? Men wil de lasten niet bij vermogenden en/of bedrijven leggen en wel bij uitkeringsgerechtigden omdat VVD een hekel heeft aan uitkeringsgerechtigden (want eigen schuld & gratis geld).orvintax schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:46:
[...]
Dit vind ik zelf heel opmerkelijk aan de Nederlandse situatie. Net zoals de landen rond ons hebben we genoeg problemen, problemen waar aardig wat geld voor nodig is. Maar wij zitten met ons ~43% ruim onder de Europese "regel" van 60%. Vergelijk dat met Frankrijk: ~116%, Belgie: ~106%, Duitsland: 65%.
Bezuinigen is voor hen gewoon een doel op zich. In het Engels hebben ze hier een aparte uitdrukking voor: Austerity.
Het heeft op zich weinig te maken met het verlagen van de staatsschuld, want belastingverlaging (voor bedrijven en de hogere inkomens/vermogens) maakt altijd deel van uit van dat beleid.
Het heeft op zich weinig te maken met het verlagen van de staatsschuld, want belastingverlaging (voor bedrijven en de hogere inkomens/vermogens) maakt altijd deel van uit van dat beleid.
Welkom bij extreemrechts en fascisme, tassen, jassen en logisch nadenken graag in de garderobe achterlaten._Bailey_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:00:
Mensen sluiten zich aan bij dit soort groepen met een reden, minderheden ook, en somehow denken de minderheden altijd dat wanneer de lange messen weereens uit het vet gehaald worden, zij aan de goede kant van het mes zullen staan.
Dat staan ze vaak niet.
"Maar het is niet logisch" is niet echt een argument of een denkrichting die je moet gebruiken bij extreme stromingen. Het is niet logisch. Daarom kun je het ook niet bestrijden met feiten en logica.
Wat ik nog altijd een extreem treffend voorbeeld vind zijn de mannen die anti-azc zijn "want vrouwen en kinderen", maar vervolgens ook "daar moet een piemol in!" blaten als een vrouwelijke wethouder aan het woord is.
nu kun je ook een hele boom opzetten over hoe extreem-rechts kijkt naar vrouwen, en hoe dat alle logica tart, maar dat is meer wat voor het andere topic
[ Voor 0% gewijzigd door RobinHood op 11-06-2026 18:28 . Reden: ruzie met de editor ]
People as things, that’s where it starts.
Haha, moet je de term Eurobonds eens opgooien bij VVD’ers. Dan observeer je kortsluiting in het hoofdorvintax schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:46:Ik zou denken dat een beetje VVDer wel verder kan kijken dan schuld = slecht.
Niet dat ik VVD wil verdedigen. Maar ik kan mij nog een aantal jaar geleden herinneren dat een bepaald land met een blauw/witte vlag die graag ook euro's wilde gebruiken, een beetje loog over de financiële staat van het land. Daardoor een half continent onderwater trok met alle gevolgen van dien.
Als we daadwerkelijk Frankrijk achterna gaan met hun 116% schuldquote, dan betaal je de rekening wel dubbel. Bij een lager schuldquote zou je negatieve rentes over je obligaties krijgen wat letterlijk geld oplevert. Bij een Frankrijk scenario ga je twee keer zoveel kwijt zijn aan je rentelasten op je obligaties. Dus om nu veel geld te gaan lenen in tijden dat het goed gaat, is eigenlijk wachten tot het volledig backfired in economisch mindere tijden.
Overigens is de oplossing vrij simpel. Er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden. En misschien dat er eens een bepaald heilig huisje van een liberaal conservatieve partij eens tegen de grond moet. Levert bijna 9,5 miljard euro op per jaar. Kun je hele leuke dingen van doen zoals stikstofproblematiek oplossen, nieuwe spoorlijnen aanleggen, onderhoud plegen aan infrastructuur, werken meer lonend maken of wat je ook wilt.
Maar stem gerust allemaal VVD weer de volgende keer. 45 jaar VVD heeft alleen maar prachtige zaken opgeleverd. We eten nog liever onze moeder op dan dat de HRA eens overboord gaat.
Als we daadwerkelijk Frankrijk achterna gaan met hun 116% schuldquote, dan betaal je de rekening wel dubbel. Bij een lager schuldquote zou je negatieve rentes over je obligaties krijgen wat letterlijk geld oplevert. Bij een Frankrijk scenario ga je twee keer zoveel kwijt zijn aan je rentelasten op je obligaties. Dus om nu veel geld te gaan lenen in tijden dat het goed gaat, is eigenlijk wachten tot het volledig backfired in economisch mindere tijden.
Overigens is de oplossing vrij simpel. Er moeten fundamentele keuzes gemaakt worden. En misschien dat er eens een bepaald heilig huisje van een liberaal conservatieve partij eens tegen de grond moet. Levert bijna 9,5 miljard euro op per jaar. Kun je hele leuke dingen van doen zoals stikstofproblematiek oplossen, nieuwe spoorlijnen aanleggen, onderhoud plegen aan infrastructuur, werken meer lonend maken of wat je ook wilt.
Maar stem gerust allemaal VVD weer de volgende keer. 45 jaar VVD heeft alleen maar prachtige zaken opgeleverd. We eten nog liever onze moeder op dan dat de HRA eens overboord gaat.
Dat valt reuze mee. Frankrijk betaalt nu juist vrij weinig omdat het in de muntunie zit en omdat de ECB, indien nodig, de spreads (het verschil) tussen de rente van Duitsland en Frankrijk binnen de perken zal houden.Robkazoe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:21:
Als we daadwerkelijk Frankrijk achterna gaan met hun 116% schuldquote, dan betaal je de rekening wel dubbel.
Dat is immers al gebeurd.
Verder ligt het eraan wat je met die 800 miljard gaat doen maar in een fonds gooien a la Noorwegen zou ik een prima idee vinden.
Eurobonds zijn inderdaad nogal naief. Zolang wij in Nederland een AOW leeftijd hebben van 68 en een staatsschuld die ruwweg de helft is van de rest van Europa, dan zijn wij hier aan het werk om de Fransen en Italianen een vroeg pensioen te bezorgen.eamelink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Haha, moet je de term Eurobonds eens opgooien bij VVD’ers. Dan observeer je kortsluiting in het hoofd
Ik besef heel goed dat dit een oneliner is en er ook wel voordelen aan de Eurobonds kunnen zitten. Ik heb er geen vertrouwen in dat aan het eind van het liedje we de rest van Europa lopen te sponsoren, welke creatieve constructie ook opgetuigd wordt.
De Staat die gaat beleggen met geleend geld. Ik snap de gedachte wel, laten we onze macro-economische situatie in lijn brengen met de rest van Europa, zodat het beleid van de ECB ook voor ons werkt. Beleggen is dan beter dan uitgeven.Lordy79 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Dat valt reuze mee. Frankrijk betaalt nu juist vrij weinig omdat het in de muntunie zit en omdat de ECB, indien nodig, de spreads (het verschil) tussen de rente van Duitsland en Frankrijk binnen de perken zal houden.
Dat is immers al gebeurd.
Verder ligt het eraan wat je met die 800 miljard gaat doen maar in een fonds gooien a la Noorwegen zou ik een prima idee vinden.
Het is alleen nogal onconventioneel en staat haaks op de boodschap die huishoudens krijgen: beleggen doe je met geld dat je over hebt.
@DeKever Nee joh, je bent gek als je het niet doet. 1.3% hypotheekrente en dan krijg je 38% van de rente terug van de belastingdienst. Ga je dan aflossen of beleggen?
Gegeven de strakke aflosschema's is extra aflossen niet nodig zou ik zeggen. Beleggen met de hypotheek isdoor de verplichte aflossing stevig beperkt, dat is juist een voorbeeld van de boodschap die huishoudens krijgen: beleggen doe je beter niet met geleend geld._JGC_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:44:
@DeKever Nee joh, je bent gek als je het niet doet. 1.3% hypotheekrente en dan krijg je 38% van de rente terug van de belastingdienst. Ga je dan aflossen of beleggen?
Nog niet zo heel lang geleden stortte je je aflossing maandelijks op een beleggingsrekening.DeKever schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:00:
[...]
Gegeven de strakke aflosschema's is extra aflossen niet nodig zou ik zeggen. Beleggen met de hypotheek isdoor de verplichte aflossing stevig beperkt, dat is juist een voorbeeld van de boodschap die huishoudens krijgen: beleggen doe je beter niet met geleend geld.
Ja, dat waren mooie tijden._JGC_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Nog niet zo heel lang geleden stortte je je aflossing maandelijks op een beleggingsrekening.
Voor de adviseurs met hoge provisies en de banken die excessieve kosten rekenden
Als je er nou aandelen in de bankensector van koopt profiteer je toch gewoon mee?HEY_DUDE schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:32:
[...]
Voor de adviseurs met hoge provisies en de banken die excessieve kosten rekendenGenoeg gewone Nederlanders die gigantisch het schip in waren gegaan met dit mooie stukje van neoliberale deregulering.
Maar wat ik dan dus weer niet snap is dat er, ondanks dat we er dus wel goed voorstaan qua schulden, er niet wat geld wordt vrijgemaakt voor investeringen in huizenbouw en infra.
Je weet dat die kosten ieder jaar flink stijgen, dan weet toch iedereen dat ieder jaar dat je het opschuift duurkoop is tov nu even wat staatsschuld mee te pakken?
https://nos.nl/artikel/26...-en-spoorlijnen-ernaartoe
Dat je geen schuld opneemt om zaken als AOW of ziektekosten te bekostigen, is vrij logisch. Maar dit is wel echt een vreemde spaarmaatregel.
*knip*DeKever schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:41:
Het is alleen nogal onconventioneel en staat haaks op de boodschap die huishoudens krijgen: beleggen doe je met geld dat je over hebt.
Merk je zelf ook dat je praktische alle talking points van de VVD op dit gebied napraat? Vooral niet lenen, pensioenen in zuid Europa, Eurobond slecht, de begroting als huishoudboekje.
In Nederland kan driekwart van de bevolking dankzij de VVD alleen maar op dit *knip* niveau over economie praten.
*knip*, hou het een beetje vriendelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door NMH op 11-06-2026 23:31 ]
Ten eerste heb ik nergens gezegd dat lenen slecht is. Ten tweede ligt de feitelijke pensioenleeftijd in Zuid-Europa lager dan hier, dat is een feit. Ten derde heb ik nergens het woord huishoudboekje genoemd. Ik heb gezegd dat investeren met geleend geld door de overheid ontmoedigd wordt richting huishoudens. Dat het daarmee een lastig verhaal wordt als je dat zelf wel gaat doen.eamelink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:50:
[...]
*knip*
Merk je zelf ook dat je praktische alle talking points van de VVD op dit gebied napraat? Vooral niet lenen, pensioenen in zuid Europa, Eurobond slecht, de begroting als huishoudboekje.
In Nederland kan driekwart van de bevolking dankzij de VVD alleen maar op dit *knip* niveau over economie praten.
*knip*, reactie op geknipt deel.
[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 11-06-2026 23:31 ]
Er zijn meer variabelen dan pensioen leeftijd. In Frankrijk krijg je alleen een pensioen van de staat of een aanvulling van je pensioen als je zelf niet genoeg pension hebt opgebouwd. En als je pensioen hebt van de staat dan kan de staat een deel daarvan uit de erfenis terug vorderen. Bij een erfenis van > 100k. Als we dat hier ook zo zouden organiseren kan de pensioen leeftijd ook wel weer wat zakken.DeKever schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:00:
[...]
Ten eerste heb ik nergens gezegd dat lenen slecht is. Ten tweede ligt de feitelijke pensioenleeftijd in Zuid-Europa lager dan hier, dat is een feit. Ten derde heb ik nergens het woord huishoudboekje genoemd. Ik heb gezegd dat investeren met geleend geld door de overheid ontmoedigd wordt richting huishoudens. Dat het daarmee een lastig verhaal wordt als je dat zelf wel gaat doen.
*knip*
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 11-06-2026 23:31 ]
We zijn ondertussen een paar maanden verder, maar hierbij een update over het debacle van de NVWA met de Woo-verzoeken.
Eerst een korte samenvatting:
Bij een bezwaar van 'een derde' tegen openbaren van informatie in een Woo-verzoek kan een 'voorlopige voorziening' worden aangevraagd bij de rechtbank om het openbaren te blokkeren totdat het bezwaar is afgehandeld. Onder druk van de LTO stapte de NVWA in 2024 over op een nieuwe werkwijze. Bij bezwaar gelijk de openbaring blokkeren, zonder dat er een voorlopige voorziening aan te pas hoeft te komen. Klinkt efficiënt; alleen verviel daarmee wel de onafhankelijke toetsing door de rechter.
Voor het uitgebreide verhaal zie: skimine in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"
Inmiddels ligt er een advies van de landsadvocaat:
Dat wist men daar zelf overigens ook allang, aldus een interne nota:
Eerst een korte samenvatting:
Bij een bezwaar van 'een derde' tegen openbaren van informatie in een Woo-verzoek kan een 'voorlopige voorziening' worden aangevraagd bij de rechtbank om het openbaren te blokkeren totdat het bezwaar is afgehandeld. Onder druk van de LTO stapte de NVWA in 2024 over op een nieuwe werkwijze. Bij bezwaar gelijk de openbaring blokkeren, zonder dat er een voorlopige voorziening aan te pas hoeft te komen. Klinkt efficiënt; alleen verviel daarmee wel de onafhankelijke toetsing door de rechter.
Voor het uitgebreide verhaal zie: skimine in "De landelijke Nederlandse politiek 2026"
Inmiddels ligt er een advies van de landsadvocaat:
Oftewel: wat de NVWA doet(/deed), mag niet.In mei vroeg de NVWA, samen met de ministeries van Landbouw en Binnenlandse Zaken, de Landsadvocaat om een advies. Hoewel die ‘goed begrijpt’ voor welke uitdagingen de NVWA staat, biedt de wet ‘geen enkele ruimte’ voor de werkwijze waarbij de NVWA ‘uit eigen beweging op structurele en generieke wijze een openbaarmakingsbesluit (al dan niet gedeeltelijk) schorst’.
Dat wist men daar zelf overigens ook allang, aldus een interne nota:
Tim van Alten (eigenaar van bovenstaande site en degene die dit dossier bij FTM heeft aangedragen) slaat de spijker op zijn kop:“Gelet op het voorgaande stelt COP/B&B 2 voor om in te stemmen met bovengenoemde beleidswijziging. Indien een Woo-besluit wordt genomen, dan hoeft een derde-belanghebbende in de toekomst geen vovo meer in te dienen, maar is slechts het maken van bezwaar voldoende om de openbaarmaking op te schorten. Dit om onnodige procedures en hoge kosten te voorkomen. Hoewel dit niet geheel in overeenstemming is met hetgeen bepaald is in de Awb en de Woo, is het een te billijken afwijking waar (nagenoeg) alle partijen van profiteren.”
De conclusie “… waar (nagenoeg) alle partijen van profiteren” is bijzonder pijnlijk om te lezen. Het belang van de Woo-verzoeker – voor wie de Wet open overheid nota bene bestaat – is op geen enkel moment serieus in overweging genomen.
Fijn dat de boel nu weer recht wordt gezet. Maar het is erg zorgelijk dat het überhaupt zover kon komen...Uit de nota blijkt onomstotelijk dat de NVWA zich donders goed besefte dat deze werkwijze niet conform de wet is. (...)
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid