Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:38:
[...]
Dit lees ik op tweakers al jaren maar krijg nooit conrete voorbeelden. Wat voor opgerichte onderneming? We hebben het dus over mensen met een groot box-3 vermogen, al dan niet in stenen, aandelen, liquide of obligaties.
NOFI maar dan zou ik toch even wat beter lezen. Voor box 3 is het zelfs voor het wat beter bedeelde pleps al mogelijk 10duizenden euros minder te betalen door (en ik val in herhaling) optijd te beginnen (op papier) te schenken en bij het overlijden van 1 v/d 2 een achtergestelde lening te vererfen aan de kinderen ipv een standaard 'langst levende' testament.
Verder is de truc juist box 2 te gebruiken. Oa via de bedrijfsopvolgingregeling kan je dan erfbelasting decennia uitstellen.
Je blaast hoog van de toren maar lijkt je niet echt te willen informeren. Mocht ik dat verkeerd zien, goede start om te beginnen met lezen over een voorbeeld. Familie stichtingen als eigen bedacht 'goed doel':
https://www.ftm.nl/artike...D0t2PXDv%2FBcGIhuyw%3D%3D
Sowieso is FTM een goede bron voor informatie hiervoor maar de NRC kan ook:
https://www.nrc.nl/nieuws...NTKSrO1-1RbCZg8SC7S_v0N3o
Ter elfde uren is hier gelukkig toch een draai gemaakt vorig jaar, het artikel bevat echter interessant achtergrondinformatie, dit is namelijk een voorbeeld in een lange lijst, geen incidenteel iets.
Onderliggend rapport bij het ftm artikel komt gewoon vanuit onze eigen overheid:
https://www.rijksoverheid...apport-familiestichtingen
~
Hoe kan ik als fiscale Nederlander op legale (!) wijze box-3 belasting verminderen/ontwijken? Natuurlijk, ik kan het in box-2 stoppen maar dan betaal ik VPB en het enige dat ik dán kan is belasting uitstellen maar bij overlijden is het toch nog afrekenen.
En erfbelasting? Behalve verhuizen uit Nederland is er geen legale manier om dit te voorkomen en zelfs dan moet je eerst 10 jaar uit Nederland zijn voordat het 'werkt'. Natuurlijk kun je geld wegschenken maar dat is beperkt.
Ik ben erg benieuwd!
[...]
Daar heb je niet eens een notaris voor nodig. Maar dit is echt klein bier tenzij je 10 kinderen hebt. Want per kind kun je maar 6000 euro ofzo per jaar schenken dus in 20 jaar heb je dan 120K overgeheveld en bespaart dan 12.000 euro over die 20 jaar. Dat is geld hoor, maar ik noem het klein bier. Bovendien is het niet zonder risico want wat als er ruzie komt tussen vader en kinderen?
Dit is echt een gruwelijk naïeve manier om hier naar te kijken: De naweeën van de jubelton maken het initiële bedrag al richting de 40k. Daar over reken je de maximale wettelijk toegestane rente (nu 6% give or take). Dat verdrievoudigd de initiële inleg al over 20 jaar en inflatie gecorrigeerd al ruim het dubbele.
Jij noemt het klein bier maar als je het wegzet tov wat we überhaupt te erven is scheelt dat voor de werkende klasse aanzienlijk. En opnieuw, tov het totaal met de miljardairs dynastieën die we hier hebben, is het wel klein bier, maar dat is het hele punt: Op elk niveau boven de (meer welvarendere) middenklasse wordt de effectieve belasting lager.
[...]
Dat ben ik met je eens En daar wordt ook aan gewerkt om dat te beperken en is al veel soberder dan het was. Maar hier heb je een punt.