• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:09
Adlermann schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Er moet juist meer gewerkt worden en niet minder. Heb je op zitten letten? We groeien nauwelijks meer qua economie, hebben arbeidstekorten te over. Dat 32 uur 'net zo effectief is' moet je met een dikke nuance interpreteren. Dat vereist volledige redesign van je organisatie, de werkdruk wordt wel behoorlijk intenser per uur en kan lang niet voor alle banen. We hebben nu al niet genoeg mensen in de zorg. Minder werken, gaat dat probleem alleen maar ergere maken! De werkweek moet naar 44 uur.
Grootst mogelijke onzin, hoe langer de werkweek hoe minder men per uur doet. Ik doe net zoveel/meer werk als mijn 40 uur collega's die onder werktijd allerlei privedingen doen, omdat ze zo veel meer werken. Godganse dag is het blablabla, website zus en zo, moet dit regelen, dat bestellen. En ik doe dat netjes op mijn vrije dag.

Waar veel meer te halen valt is in effectiviteit in de maatschappij. Je kan 50-80% van de it zo schrappen bij bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Gewoon 1 it afdeling, 1 backbone, 1 app in plaats van 10x hetzelfde maar net iets anders. Influencers, youtubers, juice-journalisten. Er is immens veel verspilde arbeidskracht die kan worden ingezet. De focus moet alleen weg van het geld. Maar ja degene die baat hebben bij deze indeling, de top 5% graaiers houden het volk afgeleid met "parttimers werken niet zo hard", "uitkeringstrekkers" en "asielzoekers" dat we nooit ergens komen.

Zelfs de ... vvd achterban werkt nu blijkbaar al liever samen met de fascistische infiltrant uit israel, dan met degelijke, nette mensen, die een fatsoenlijk land voorstaan. Pijnlijk hoe immoreel/ongeinformeerd men is.

erutangiS

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Er moet juist meer gewerkt worden en niet minder. Heb je op zitten letten? We groeien nauwelijks meer qua economie, hebben arbeidstekorten te over. Dat 32 uur 'net zo effectief is' moet je met een dikke nuance interpreteren. Dat vereist volledige redesign van je organisatie, de werkdruk wordt wel behoorlijk intenser per uur en kan lang niet voor alle banen. We hebben nu al niet genoeg mensen in de zorg. Minder werken, gaat dat probleem alleen maar ergere maken! De werkweek moet naar 44 uur.
Ik snap waar je heen wilt, maar sorry als ik over kantoorwerk spreek dan voegen extra uren weinig toe. Lekker Amerikaanse praktijken met lage productiviteit.

Ons hele economische model is lastig. We moeten gaan groeien met innovatieve dingen als ASML en onze zaadveredeling bijvoorbeeld. In plaats daarvan zitten we in een houdgreep van een boeren lobby die weinig toevoegt aan onze economie.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:57
MrOleo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Grootst mogelijke onzin, hoe langer de werkweek hoe minder men per uur doet. Ik doe net zoveel/meer werk als mijn 40 uur collega's die onder werktijd allerlei privedingen doen, omdat ze zo veel meer werken. Godganse dag is het blablabla, website zus en zo, moet dit regelen, dat bestellen. En ik doe dat netjes op mijn vrije dag.

Waar veel meer te halen valt is in effectiviteit in de maatschappij. Je kan 50-80% van de it zo schrappen bij bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Gewoon 1 it afdeling, 1 backbone, 1 app in plaats van 10x hetzelfde maar net iets anders. Influencers, youtubers, juice-journalisten. Er is immens veel verspilde arbeidskracht die kan worden ingezet. De focus moet alleen weg van het geld. Maar ja degene die baat hebben bij deze indeling, de top 5% graaiers houden het volk afgeleid met "parttimers werken niet zo hard", "uitkeringstrekkers" en "asielzoekers" dat we nooit ergens komen.

Zelfs de ... vvd achterban werkt nu blijkbaar al liever samen met de fascistische infiltrant uit israel, dan met degelijke, nette mensen, die een fatsoenlijk land voorstaan. Pijnlijk hoe immoreel/ongeinformeerd men is.
Jammer dat hier vaak enkel aan kantoorbanen gedacht wordt. Bij productie werk, distributie centra, kan er niet minder gewerkt worden omdat er nu al te weinig mensen zijn.

Of zal er dan geklaagd worden dat er lege schappen in de winkels zijn?

Ik kan het geld niet missen trouwens van 4 dagen minder werken per maand.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:52
spijkerhoofd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Gelukkig leven we in een democratie dus zullen we eerder naar de 32 uur gaan dan naar de 44 uur. En we hebben geen arbeidstekorten maar een overschot aan werk. De oudere generatie hoefde per stel 1x 40 uur te werken, de huidige stellen werken gemiddeld 2x32 uur, dat is 64 uur in totaal, 24 uur meer dan de oudere generaties. Dat onze economie amper nog groeit vind ik geen probleem, eeuwige groei bestaat blijkbaar niet, liever meer vrije tijd dan een Mercedes rijden. Dat we onvoldoende mensen in de zorg hebben komt vooral omdat de arbeidsvoorwaarden in de zorg belabbert zijn en mensen vertrekken terecht omdat de beloning niet in verhouding staat met het werk.

Zowel Afas als Achmea hebben laten zien dat een redesign prima te doen is, bij hun is de 32 a 34 urige werkweek een groot succes.
En dat kan alleen bij sommige bedrijven, zoals kenniswerk en nog steeds met grote kanttekeningen en nuances!

*knip*, maak het niet persoonlijk, het tekort komt niet alleen door arbeidsvoorwaarden in de zorg....De ZORGVRAAG explodeert! Daardoor hebben we meer en meer mensen daar nodig!

In 2025 ervaren ondernemers massaal arbeidstekorten

De NOS laat ook een mooi overzicht zien.

We moeten gewoon meer werken, ik ben het niet vaak eens met dhr Sander Schimmelpenninck. Maar hier zijn we het over eens. Nederlands zijn zelfvoldaan, lui en visieloos!

*knip*, zo gaan we niet met elkaar om.

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 27-05-2026 19:31 ]

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hamsteg schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:41:
[...]
Ik weet niet of het de burger is, ik zou dit meer bij de media willen leggen. In hun scoringsdrift wordt elke afwijking, zeker als het om belastinggeld gaat, heel groots gebracht en moet de verantwoordelijke kop meteen op het hakblok - de motie van afkeuring wordt bij sommige kranten al bijna voorgedrukt. Dit betekent dat ambtenaren zich natuurlijk gaan indekken om ervoor te zorgen dat zij niet op de voorpagina terecht komen.

Vroeger hadden bepaalde ambtenaren de mogelijkheid om 'maatwerk' te verrichten op persoonlijke titel. Omdat we bang zijn dat daar misbruik van gemaakt zou worden, en dat is hier en dar ook wel eens gebeurd maar super marginaal, is dat nu op niveaus gelegd die ontvankelijk zijn voor de publiciteit en om maar geen fout te maken, daar geen gebruik van maken.

Ik hoop dat je mij vergeef dat ik de eerste paragraaf iets herschrijf:

[...]
Ik ben absoluut voor een gerichte en scherpe handhaving van regels en wetten maar 'purisme' uit voorpagina angst, moet niet overslaan naar onmenselijke behandeling. Binnen de regels moet er ruimte zijn voor maatwerk, mensen passen niet in hokjes.

@DevWouter was niet bedoeld als kritiek, ik denk dat we in hoofdlijnen op dit punt in dezelfde richting kijken.
Vergeven en vergeten :)

Het verschil tussen onze standpunten is vooral de motivatie. Jouw onderbouwing gaat over het voorkomen van kritiek (en voorkomen van misbruik hoe klein dan ook) terwijl die van mijn gaat over halen van efficiëntie doelstellingen. Naar mijn idee zijn beide waar.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:55
Adlermann schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:58:
[...]

En dat kan alleen bij sommige bedrijven, zoals kenniswerk en nog steeds met grote kanttekeningen en nuances!

*knip*, het tekort komt niet alleen door arbeidsvoorwaarden in de zorg....De ZORGVRAAG explodeert! Daardoor hebben we meer en meer mensen daar nodig!
Er vind al jaren een enorme uitstroom plaats in de zorg en meanwhile zijn er fors minder jongeren geintresseerd in de zorg.

We moeten gewoon meer werken, ik ben het niet vaak eens met dhr Sander Schimmelpenninck. Maar hier zijn we het over eens. Nederlands zijn zelfvoldaan, lui en visieloos!
Tja ondernemers die klagen, dat is ook al zo oud als de weg naar Rome...
Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.

De babyboomers, de grote golf mensen die geboren werden in de eerste tien jaar na de Tweede Wereldoorlog, zijn met pensioen aan het gaan. Maar ook zonder de babyboomers zou er nu vergrijzing zijn, want mensen krijgen immers al decennialang minder kinderen.
Met andere woorden de personeelstekorten worden vooral veroorzaakt door een generatie waarbij de vrouw niet hoefde te werken. Tegenwoordig werken gezinnen zoals ik eerder schreef al 24 uur meer dan de gezinnen van de babyboomers, ik vind dat offer groot genoeg als ik eerlijk ben, we moeten andere oplossingen bedenken ipv meer uren werken. Een van de oplossingen is, dat we niet spreken van een personeelstekort maar van een overschot aan werk, wat betekend dat we of afscheid nemen van werkgevers, of dat werkgever meer moeten innoveren. Of beter gezegd, roeien met de riemen werkuren en tooling die we hebben.
*knip*
Dan heb je toch wel een heel treurig leven als het leven enkel om werken draait. Werken tot we erbij neervallen, dan pleeg ik liever nu al zelfmoord. Je leeft maar een keer en ik vind als Bourgondier dat je best lui van het leven mag genieten. Vrije tijd is het meest waardevolle wat je kan hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 27-05-2026 19:31 ]

• SL65
  • Nu online
[...]

Ja eens, het moet meer lonen maar er moet ook een lange termijn visie zijn. Vooral dat laatste lukt überhaupt niet met ons politieke stelsel nog onze Europese industrie (zie het gelobby van de oude Europese auto industrie). Belasting technisch klopt er ook geen hout van als je minder werkt, en ja daar vind ik ook wat van, maar ik snap dat mensen het gebruiken of misbruiken.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35

hamsteg

Species 5618

DevWouter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:02:
[...]

... (en voorkomen van misbruik hoe klein dan ook) ...
Hmm, ik kan niet alle nuances toevoegen want dan moet ik mij verantwoorden over details die eigenlijk voor mij de discussie niet waard is. Klein verlies, waarschijnlijk ook weer de Bulgaren 2.0 fraude, moet je soms nemen om de gehele machine soepel te laten lopen. Dus nee, bepaald klein misbruik zou ik gewoon nemen, het is het uitzoeken niet waard en zorgt voor overheidwantrouwen, veel gegevens aanleveren, richting mensen die het toch al moeilijk hebben en de stap naar de overheid toch al lastig vinden.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:54
nwagenaar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
[...]

De primaire oorzaak is net zo belangrijk, simpelweg omdat wij (lees: de politiek) hier van kunnen leren zodat wij niet meer worden geconfronteerd met een soortgelijke crisis in de toekomst en dat we ook daadwerkelijk de verantwoordelijken kunnen aanspreken hiervoor.

Tenminste, dat zou je denken. Het is niet de 1e keer dat we een asielcrisis hebben na 2001: in 2015 hebben we ook meer dan 40.000 asielaanvragen gehad en werd dit geclassificeerd als asielcrisis. In 2022 hebben we al meerdere berichten gezien over mensen die in Ter Apel buiten moesten slapen en is ook dit geclassificeerd als nationale crisis.

Als gevolg van de crisis in 2015 zijn er diverse rapporten geschreven, waaronder vanuit het ACVZ (Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken, een onafhankelijk adviesorgaan) dat open en bloot te lezen is: Pieken en dalen

De problemen wat heeft geleidt tot de crisis in 2015 en (effectief ook) de oplossing staan hierin beschreven en komen overeen wat diverse mensen al hebben geuit. Desondanks zijn er politieke keuzes gemaakt om hier geen of amper gehoor aan te geven, integendeel ze hebben zelfs de broekriem aangetrokken.

Dan kun je wel een oplossing bedenken, maar als de basis en het fundament van de asielketen in het aanvraagproces, het opvangproces en het doorstroomprocs niet adequaat wordt voorzien van voldoende resources en opvang als gevolg van regeringsbeleid; dan maakt het asielaanvragen amper uit en blijft het gewoon "Groundhog Day".
Ik ga niet opnieuw de hele discussie voeren, de meeste zaken zijn allemaal al terug te vinden in mijn andere reacties.

Afgezien dat het rapport van de ACVZ niet bepaald actueel is voor de huidige asielcrisis, benadrukt het veel van wat ik zeg, vooral dat het probleem niet één simpele oorzaak heeft en ketenbreed is. En er wordt nergens verondersteld dat de instroom geen probleem is.
[...]

Er zijn dus al diverse rapporten geschreven door diverse adviesorganisaties, mede ook vanwege de crissisen uit 2015 en 2022 waarin toch echt concrete oplossingen stonden beschreven.

Daarom is het ook geen asielcrisis, het is een opvangcrisis. Door er een andere term aan te geven lijkt het alsof het probleem ligt bij het aantal asielaanvragen, niet dat het komt door beleid van de (eerdere) regering(en).

Zie ook 'Nederland heeft geen asielcrisis, maar een opvangcrisis': waarom politici dat volgens deze migratiedeskundige niet goed uitleggen | EenVandaag
De stelling dat het een ‘opvangcrisis en geen asielcrisis’ is, komt niet als conclusie uit het rapport wat je aanhaalt, dat is het frame dat jij eraan geeft. De rapporten laten juist een multicausaal beeld zien waarin instroom, capaciteit en doorstroom allemaal een rol spelen.

Het artikel dat je gebruikt is niet meer dan een woordkeuze om het probleem te duiden. Je kunt het net zo goed een opvang-, keten- of beleidscrisis noemen, afhankelijk van waar je de nadruk legt. In dat artikel wordt instroom niet ontkend of weggeschreven. Het wordt alleen niet als hoofdoorzaak aangeduid.
DevWouter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Ik bedoelde inderdaad het asieltraject.

[...]

Daardoor des te opmerkelijker dat een groot gedeelte van de kamer blijft hameren om de instroom strenger aan te pakken. En nog opmerkelijker is dat de kamer/kabinet/overheid het ondanks die meerderheid geen oplossingen tot uitvoering brengt.

Daarom ook mijn standpunt dat de huidige richting van de kamer niet effectief is en dus een andere oplossing geprobeerd wordt. Het idee dat de immigratie stroom tot stil stand gebracht kan worden is praktisch onmogelijk. Bovendien lost het probleem (dat de opvang vol zit) niet op.

[...]

Zoals ik nu al een paar keer heb aangegeven: Ik deel jouw standpunt dat instroom onderdeel van het probleem is. Tenzij ik iets over het hoofd zie heeft terug gaan naar jouw oorspronkelijke reactie geen toegevoegde waarde voor zowel jou als mij. Desondanks deze vraag: Wat wil je nog bespreken dat niet aanbod is gekomen?
Dat verschillende oplossingen nodig zijn, betekent niet dat het verminderen of strenger aanpakken van de instroom geen belangrijk onderdeel is. Integendeel: op korte termijn is dat juist de snelste en meest effectieve manier om de druk op de asielketen en voorzieningen te verlagen. Niet geheel vreemd dus dat de politiek daarop inzet.

Dat er niets tot uitvoering wordt gebracht is niet zo vreemd toch, zolang men het op basis niveau niet eens eens kan worden met elkaar. Daarbij zijn bepaalde partijen veel te bang dat men gezichtsverlies lijdt en heeft liever dat de EU het oplegd, zodat men een excuus heeft voor de volgende verkiezingen.

Daarnaast begrijp ik niet waarom strengere controle op instroom per definitie negatief zou zijn. Voor echte vluchtelingen kan een beter gecontroleerd systeem juist positief werken. Zeker als ongeveer 50% van de asielaanvragen uiteindelijk wordt afgewezen.

Als zoveel wordt afgewezen betekent dat ook dat een groot deel van de capaciteit wordt gebruikt door mensen die uiteindelijk geen verblijfsstatus krijgen. Tijdens die procedures wordt wel gebruikgemaakt van opvang en andere voorzieningen. Bovendien vertrekt na afwijzing slechts een deel snel uit Nederland, een aanzienlijk percentage blijft langdurig in procedures hangen of raakt zelfs buiten beeld.

Dat betekent overigens niet dat andere oplossingen onbelangrijk zijn. Snellere doorstroom, betere uitstroom en meer stabiele opvangcapaciteit zijn ook nodig. Alleen zijn dat complexe trajecten die veel tijd, personeel en geld kosten. Op korte termijn lossen die de huidige druk simpelweg minder snel op.
cleef schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:10:
[...]

Bij de nos opzich net mooie opsomming van info over de cijfers in de asielketen: https://nos.nl/artikel/2616060-het-is-een-bende-rond-de-asielopvang-hoe-komt-dat-wat-zijn-de-cijfers

Waar o.a. staat dat de instroom al jaren min of meer stabiel is tussen de 30 en 50k en dat als de wachtend 20k asielzoekers met toegewezen verblijfsvergunning nu een huis krijgen dan is ook de asielcrisis uit de wereld.
De cijfers die hier worden getoond geven niet het complete beeld. Je kunt zeggen dat de asielinstroom al jaren min of meer stabiel ligt rond de 30k–50k, maar daarbij worden Oekraïense vluchtelingen niet meegenomen. Die vallen wel buiten het reguliere asielstelsel, maar gebruiken in de praktijk veel vergelijkbare voorzieningen.

Aantallen Oekraïense vluchtelingen:
2022: 86.000
2023: 35.000
2024: 26.000
2025 (Jan-Jun): 11.000

Volgens de meest recente cijfers in 2026 gaat het om ongeveer ± 135.000 Oekraïense vluchtelingen in Nederland op dit moment.

Zonder de aparte EU-regeling zouden Oekraïners waarschijnlijk voor een aanzienlijke extra belasting van de asielketen hebben gezorgd, met veel grotere druk op COA en IND dan nu al het geval is. En waren de asielcijfers voor instroom ongekend hoog.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Arjantje72 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Jammer dat hier vaak enkel aan kantoorbanen gedacht wordt. Bij productie werk, distributie centra, kan er niet minder gewerkt worden omdat er nu al te weinig mensen zijn.

Dan kun je gaan kijken naar dingen als automatisering, zeker in DC's moet je je gaan afvragen waarom het goedkoper is om een leger buitenlanders in te zetten dan robots.

Voor de vakbonden werkten we 50-60 uur per week, dingen als vakantiedagen, 5x8 en wat al niet meer heeft het westen ook overleefd, er zijn zelfs mensen die menen dat we het nu beter hebben dan in 1900! :o

Dan moet 10-20% terugschalen ook wel te doen zijn :P

En in bijv. de zorg werkt al praktisch niemand 36-40 uur, omdat dat gewoon niet te doen is.

People as things, that’s where it starts.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:03
[...]

De ZORGVRAAG explodeert! Daardoor hebben we meer en meer mensen daar nodig!
Daar zijn dingen aan te doen, als eerste fysieke gezondheid:
  1. Verbied de verkoop van tabak en andere nicotineproducten.
  2. Verbied reclame voor laagwaardige calorierijke voeding en gooi er ook nog een taks bovenop.
  3. Stimuleer lichaamsbeweging waar het kan.
  4. Waarschijnlijk is afscheid nemen van alcohol ook een goed idee.
Dat zou de vraag naar zorg al fors moeten verminderen. Als we daarnaast werk maken van het repareren van de decennia aan VVD-afbraakbeleid (waardoor je niet gelijk in de stress hoeft te schieten als er wat met je gebeurt) en ook fors ingrijpen in situaties waarin de leefomgeving voor mensen ongezond is (bijvoorbeeld door nachtvluchten te verbieden op Schiphol) zal dat ook een hoop druk op de GGZ schelen.

En hoe kan ik het vergeten: een verbod op op advertentie-inkomsten drijvende, bewust verslavend ontworpen sociale media die een prikkel tot het uitmelken van ophef hebben zal ook een boel schelen qua mentale gezondheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 27-05-2026 21:32 ]

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Bananenplant
[...]

De werkweek moet naar 44 uur.
Dat vind ik wel wat Dickensiaans klinken eigenlijk. Er is ook nog zoiets als een leven hebben.

Zucmantaks, nu 💰 !

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:03
Bananenplant schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Daar zijn dingen aan te doen, als eerste fysieke gezondheid:
  1. Verbied de verkoop van tabak en andere nicotineproducten.
  2. Verbied reclame voor laagwaardige calorierijke voeding en gooi er ook nog een taks bovenop.
  3. Stimuleer lichaamsbeweging waar het kan.
  4. Waarschijnlijk is afscheid nemen van alcohol ook een goed idee.
Dat zou de vraag naar zorg al fors moeten verminderen. Als we daarnaast werk maken van het repareren van de decennia aan VVD-afbraakbeleid (waardoor je niet gelijk in de stress hoeft te schieten als er wat met je gebeurt) en ook fors ingrijpen in situaties waarin de leefomgeving voor mensen ongezond is (bijvoorbeeld door nachtvluchten te verbieden op Schiphol) zal dat ook een hoop druk op de GGZ schelen.

En hoe kan ik het vergeten: een verbod op op advertentie-inkomsten drijvende, bewust verslavend ontworpen sociale media die een prikkel tot het uitmelken van ophef hebben zal ook een boel schelen qua mentale gezondheid.
Tabak verbieden maar alcohol niet? Bedoel door alcohol vallen er ook zeer veel doden. Of kosten klauwen met geld denk aan mensen met Korsakov, komen op jonge leeftijd in een zorginstelling maar zitten daar zo 20 jaar. (Werk zelf op een Korsakov afdeling)

Ze moeten echt het frauderen aanpakken binnen de zorg. Naar schatting gaat er jaarlijks zo'n € 10 miljard verloren aan fraude binnen de zorgsector. Dat is bizar veel geld. Ik zie het zelf letterlijk gebeuren met zorg bureaus die personeel aanlevert, en je echt afvraagt of ze hun diploma bij een pak boter hebben gehad of mensen die uit de thuiszorg komen maar waar je direct aan ziet dat zij nooit de benodigde thuiszorg hebben ontvangen. Uiteraard wel van alles gefactureerd.

Bron wat betreft de fraude.

https://www.nporadio1.nl/...en-in-de-verkeerde-handen

[ Voor 8% gewijzigd door Pukson op 27-05-2026 21:38 ]

• Bananenplant
Pukson schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Tabak verbieden maar alcohol niet? Bedoel door alcohol vallen er ook zeer veel doden. Of kosten klauwen met geld denk aan mensen met Korsakov, komen op jonge leeftijd in een zorginstelling maar zitten daar zo 20 jaar. (Werk zelf op een Korsakov afdeling)
Uh, ik zeg toch ook dat afscheid nemen van alcohol een goed idee is? Mensen raken er weliswaar minder snel aan verslaafd dan aan tabak, maar ik denk dat ook van alcohol netto een negatief effect op de maatschappij en gezondheid heeft dat zwaarder weegt dan het plezier van een liefhebber die zich wel kan beheersen.

Het is qua uitvoerbaarheid wel lastiger. Suikerwater vergisten is een stuk simpeler om zelf te doen dan tabak verbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 27-05-2026 22:03 ]

Zucmantaks, nu 💰 !

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Andyk125 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:50:
Dat verschillende oplossingen nodig zijn, betekent niet dat het verminderen of strenger aanpakken van de instroom geen belangrijk onderdeel is. Integendeel: op korte termijn is dat juist de snelste en meest effectieve manier om de druk op de asielketen en voorzieningen te verlagen. Niet geheel vreemd dus dat de politiek daarop inzet.
Maar dat is niet waar. De huidige achterstand is dusdanig groot dat zelfs met een asielstop het meer dan 2 jaar duurt voordat die opgelost is. En dan is mankracht verdubbelen effectiever.
Dat er niets tot uitvoering wordt gebracht is niet zo vreemd toch, zolang men het op basis niveau niet eens eens kan worden met elkaar. Daarbij zijn bepaalde partijen veel te bang dat men gezichtsverlies lijdt en heeft liever dat de EU het oplegd, zodat men een excuus heeft voor de volgende verkiezingen.
Ik ben overtuigd dat het probleem niet een gebrek aan wil of overeenstemming is, maar omdat men bij het maken van een plan zich realiseert dat het niet mogelijk is. Als wij samen van het dak afspringen kunnen we het wel met elkaar eens zijn dat we vleugels moeten hebben, maar ik vrees dat de werkelijkheid dat niet toelaat.
Daarnaast begrijp ik niet waarom strengere controle op instroom per definitie negatief zou zijn. Voor echte vluchtelingen kan een beter gecontroleerd systeem juist positief werken. Zeker als ongeveer 50% van de asielaanvragen uiteindelijk wordt afgewezen.
Meer controle betekent meer mensen in het traject. Strengere controle betekent dat de doorlooptijd omhoog gaat.

Ik vermoed dat je zwaardere criteria bedoelt?
Dat betekent overigens niet dat andere oplossingen onbelangrijk zijn. Snellere doorstroom, betere uitstroom en meer stabiele opvangcapaciteit zijn ook nodig. Alleen zijn dat complexe trajecten die veel tijd, personeel en geld kosten. Op korte termijn lossen die de huidige druk simpelweg minder snel op.
Eens, het zal inderdaad niet snel opgelost worden. Maar de kritiek is o.a. dat oplossingen niet of nauwelijks toegepast worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hamsteg schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:10:
[...]
Hmm, ik kan niet alle nuances toevoegen want dan moet ik mij verantwoorden over details die eigenlijk voor mij de discussie niet waard is. Klein verlies, waarschijnlijk ook weer de Bulgaren 2.0 fraude, moet je soms nemen om de gehele machine soepel te laten lopen. Dus nee, bepaald klein misbruik zou ik gewoon nemen, het is het uitzoeken niet waard en zorgt voor overheidwantrouwen, veel gegevens aanleveren, richting mensen die het toch al moeilijk hebben en de stap naar de overheid toch al lastig vinden.
Ik sluit me aan bij jou aanvulling en ik deel het standpunt dat verder in nuances gaan niet nodig is. Ik ben overtuigd dat we het eens zijn met elkaar.

• FreakNL
  • Laatst online: 22:52

FreakNL

Well do ya punk?

MrOleo schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Waarom?

Ik blijf lekker contractueel 40 uur werken. Maar ik heb het werk vaak in 34-36 uur af. Dus vrijdagmiddag (sowieso thuiswerkdag) rond 12:00 gaat de laptop dicht. Sowieso heb ik een resultaatverplichting, geen aanwezigheidsplicht.

Als ik contractueel 32 uur zou gaan werken zou ik net zoveel te doen hebben, het werk wordt er niet minder van. Dus dan wordt ik goedkoper voor de werkgever met dezelfde verwachtingen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik snap die collega’s van je wel.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2026 22:38 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50
[...]

[mbr]*knip*, maak het niet persoonlijk[/mbr], het tekort komt niet alleen door arbeidsvoorwaarden in de zorg....De ZORGVRAAG explodeert! Daardoor hebben we meer en meer mensen daar nodig!

[mbr]*knip*, zo gaan we niet met elkaar om.[/mbr]
Als we het allemaal zo eens zijn dat we meer moeten werken, dan moet werk natuurlijk ook lonen. Dus zijn Sander Schimmelpennick en Peter Wennink het dan ook eens om werken meer lonend te maken door de loonbelasting op werk tot zeg 100.000 euro zwaar te versoepelen? Moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven, dat werken...

Nadeel van het plan is wel dat het ergens anders weggehaald moet worden. De overheid is geen pin-automaat. Ik stel voor dat we box 3 zwaarder gaan belasten, of de ondernemers, of oud geld via de erfenisbelasting. Sander en Peter mogen zelf kiezen welke poison pill ze nemen en in welke verhouding dat mag gaan ophoesten. Ik hoor het wel als ze het eens zijn geworden!

• MrOleo
Arjantje72 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Kan je garanderen dat ik, als werknemer in een fabriek, niet alleen aan kantoorbanen denk. Fabriek, distributie etc kan ook enorm veel winst worden gemaakt. Loop eens door een so low of action, wat een ongelooflijke rijen en rijen aan nutteloze zooi er wordt gemaakt (in azie uiteraard) en hier wordt gedistribueerd. De halve supermarkt kan ook zo aan de kant qua driedubbele nonsens en bull die daar wordt verkocht. Nu is alles weer proteine zus en zo, daarvoor vitamine dit en dat. Een en al bullshit, maar vooral een en al efficientie vernietiging. Laboratoria vol slimme mensen, alleen maar bezig met een product bedenken/namaken voor de volgende rage die door overbetaalde 99% nuttelozes marketingmensen zijn bedacht.

erutangiS

• MrOleo
FreakNL schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Waarom?

Ik blijf lekker contractueel 40 uur werken. Maar ik heb het werk vaak in 34-36 uur af. Dus vrijdagmiddag (sowieso thuiswerkdag) rond 12:00 gaat de laptop dicht. Sowieso heb ik een resultaatverplichting, geen aanwezigheidsplicht.

Als ik contractueel 32 uur zou gaan werken zou ik net zoveel te doen hebben, het werk wordt er niet minder van. Dus dan wordt ik goedkoper voor de werkgever met dezelfde verwachtingen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik snap die collega’s van je wel.
Fijn zo een werkplek waar het werk af raakt ruim voor tijd. Blijkbaar een manager die zijn werk niet doet en een product met te hoge prijs. Dank voor uw bijdrage aan een maatschappij met te hoge prijzen.

Sommige mensen in de wereld, wij die hard werken, hebben een lijst van 100 dingen van verschillende prioriteit, waarvan er tijd is voor 60 en we zijn blij als we er dan 50-70 afronden afh. van hoe de week loopt en we de volgende week niet op achterstand beginnen.

Maar dat is ook een van mijn punten, hele hordes mensen die makkelijk bij kunnen springen en ons lijstje kunnen helpen afwerken, maar geld bepaalt en dus zitten mensen achter een laptopje (nooit begrepen hoe iemand op zo een klein, onzalig onding zijn werk kan doen trouwens) terwijl de minder betaalde branches rondhollen.

erutangiS

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:17
SL65 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:36:
[...]

Een 32 urige werkweek wordt hopelijk meer gemeengoed (met bijbehorende arbeidsvoorwaarden). Zeker bij veel kantoorbanen klinkt 40 uur heel leuk, maar in de praktijk kan je hetzelfde werk vaak in heel wat minder uur doen. Bij zat van bedrijven gezien dat mensen lekker op fora’s zaten of andere zaken aan het doen waren omdat het werk al af was. Maar ja de 40 uur blijft een soort van heilig dus iedereen blijft tot 17.00 zitten. Meer uren staat niet altijd gelijk aan een hogere productiviteit.

Voor niet kantoorwerk ligt dit uiteraard anders.
Je vergeet het grootste punt: ze blijven omdat ze betaald krijgen voor 40 uur per week ;) al zullen er nu vast veel thuiswerkers zijn die het laatste uurtje van de werkdag ook al lang klaar zijn maar wel bereikbaar blijven. Minder contracturen is ook gewoon minder salaris per maand dus dat gaat bijna niemand vrijwillig doen. Dus dan maar je contracturen aanhouden en het werk wat uitsmeren, want minder werken is vaak gewoon dezelfde workload in minder tijd. Tot ze je functie opheffen of een aanbod doen om je contract aan te passen.

• SL65
  • Nu online
Je zou ook het AFAS voorbeeld moeten volgen, arbeidsvoorwaarden gelijk houden aan een 40 urige week. Meer uren staat niet gelijk aan arbeidsproductiviteit. Maar goed zoals ook al aangehaald kan/wil lang niet elk bedrijf die kant opgaan. En het staat dan weer haaks op het idee van her en der handjes tekort en teveel parttimers. Gevoelsmatig is het allemaal nodeloos ouderwets en gebaseerd op hoe het vroeger in fabrieken ging (de 40 urige werkweek).

[ Voor 6% gewijzigd door SL65 op 28-05-2026 06:38 ]

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid