Daar gaan we weer, angst en haat zaaien, beïnvloeden: "
Ellende dreigt voor duizenden huishoudens bij ingreep hypotheekrenteaftrek: pijn in portemonnee kan zich razendsnel uitbreiden". Let op het woordje 'kan' want daar hangt het hele artikel van angst zaaien aan vast.
Wat is er aan de hand? In 2001 is de hypotheek rente aftrek (noem het een subsidie) beperkt tot 30 jaar. Dat betekent concreet dat vanaf 2031 je bruto hypotheeklast, gelijk wordt aan je netto hypotheek last (geen subsidie meer). Het kabinet is voorzichtig, de oppositie wil veel sneller, bezig om die toch wel klap, te gaan opvangen. Los daarvan zijn alle geleerden en financieel onderlegden (zelfs EU), het eens dat de HRA überhaupt snel moet worden aangepakt omdat dit een oneerlijke subsidie is (11 miljard per jaar). De VVD is het probleem en past
struisvogelpolitiek toe.
Natuurlijk, plotsklaps afschaffen is niet verstandig dus ambtenaren komen nu met voorstellen. De meest eenvoudige zijn de uiteinden:
1. niet afschaffen
...
100. meteen afschaffen.
Er worden vele alternatieven ingebracht. Ook hier in dit forum is al vaak aangegeven dat afschaffen over een termijn, en verlagen van de inkomstenbelasting een relatief budget neutrale oplossing zou kunnen zijn. Natuurlijk proberen partijen dat neutrale deel af te kalven want 11 miljard is veel dus als we de compensatie iets minderen en dat gebruiken voor een verkapte lastenverzwaring kunnen nieuwe ideeën worden bekostigd. Eigenwoningforait zou ook afgeschaft kunnen worden maar goed dat is het politieke spel. Extra probleem is dat de belastingdienst van voor 2013 geen hypotheek gegevens heeft, dus de grens van 2031 wordt effectief 2043 en bestaande hypotheekbezitters van voor 2013 kunnen dus tot 12 jaar extra profiteren (dit kost 1.3 miljard).
Terug naar de spreekbuis van de VVD, het artikel in de Telegraaf. Een van de vele opties op de oneerlijke extra 12 jaar HRA na 2031 op te vangen, is om maar gewoon iedereen van voor 2013, geen HRA toe te kennen. Als jij dus in 2011 een hypotheek afgesloten hebt, gaan 10 jaar HRA door de WC. Volgens mij is dit heel makkelijk op te vangen door de hypotheek
polisacte met je belastingaangifte mee te sturen maar blijkbaar ben ik te simpel. Goed, het huisblad van de VVD berekent dat deze ingreep mogelijk, en nu moet ik even exact aanhalen want in het artikel wordt gegoogeld met de getallen:
Maar uit de cijfers blijkt dat dit al snel om duizenden of zelfs tienduizenden huishoudens gaat.
De duizenden verdwijnen in de rest van het artikel en worden effectief opgehoogd naar tienduizenden, angst creëren moet verkopen natuurlijk. Okay even de feiten:
- Het gaat in hoofdzaak om aflossingsvrije hypotheken;
- Prijsindexatie afgelopen 20 jaar, 1.585. Met andere woorden de hypotheekdruk is na 20 jaar bijna 60% afgenomen;
- Probleem: zij die overwaarden ten gelde hebben gebracht in de laatste jaren en dus geen oplossingsruimte hebben;
- Neem 25.000 op 5 miljoen koopwoningen (waarvan volgens CBS 17% geen hypotheek meer heeft), geeft een probleemhoek van (tromgeroffel): 0.6% van alle koopwoningen met hypotheeklast. Deze 0.6% aan woningen bevatten alle hypotheekvormen, niet gefilterd op aflossingsvrije hypotheken en niet gefilterd op hen die overwaarde hebben gebruikt;
- Er is nog 5 jaar om zelf, zaken op te lossen/met de bank in gesprek te gaan;
- Dit is alleen maar een eerste voorstel, een van de velen. Waarbij als deze optie gekozen zou worden, er heel zeker ook gekeken wordt hoe men de negatieve effecten van die keuze ook nog eens kan minimaliseren.
Noot: De financiële zorgen voor de mensen in deze groep wil ik niet bagatelliseren, dat gun je niemand. Ik doe de aanname dat mocht deze optie worden gekozen dat er aanvullende maatregelen komen.
Het gaat mij om de alarmerende berichtgeven over een maatregel die de extra overheidsuitgaven van 1.3 miljard probeert op te lossen; let wel pas over 5 jaar! Dit artikel heeft niets anders ten doel heeft dan beïnvloeden van de publieke opinie ten gunste van de VVD. Sorry deze krant overtreft zichzelf de laatste dagen, blijkbaar gaat het zo slecht met ze dat ze zich nu als campagneblad van VVD positioneren.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.