Sorry, zal dat voortaan achterwege laten.
Nee, in mijn ogen niet. Ze zijn gevlucht. Ze komen in een land dat de problemen erger maakt (de asielketen), maar aan het eind is het toch 'eigen volk eerst'? En dan nog: waarom iets met de laatste druppel doen en niet met alle andere invloeden?
Ik zit op het standpunt dat we als Nederland niet de hele wereld hoeven op te vangen. En ik bedoel dat niet als overdrijving, maar laten we vooral kijken wat wij willen. En zo lang we niet in staat zijn asielzoekers die geen verblijfsvergunning krijgen effectief terug te sturen zou ik het liefst naar 0 gaan om te voorkomen dat iedereen die zich hier meldt blijft.
Ik bedek niets met mantel der liefde maar erken vooral dat mensen en hun gedrag een uitkomst zijn van onder andere de dingen die ze meemaken en met het dikgedrukte raak je een deel van mijn nuance

.
Natuurlijk is dat een gevolg van de dingen die ze meemaken. Maar waarom zouden wij dat hier op moeten lossen? Ik zie daar persoonlijk niet zo'n noodzaak toe.
Waarom stemmen die mensen dan op partijen die niets aan arbeidsmigratie (het uitbuitingsdeel) willen doen?
Ik zal het argument even bij mezelf houden omdat ik niet kan onderbouwen dat dit voor anderen speelt, al vermoed ik van wel. Eerlijk: ik heb geen last van Poolse gastarbeiders. En ik verwacht dat als ze hier blijven en kinderen krijgen dat ik daar ook geen last van ga krijgen. Van asielzoekers heb ik ook geen last (al vind ik wel dat er veel incidenten zijn, over de oorzaak kun je een discussie voeren (krappe opvang etc.)), maar ik verwacht dat als ze hier blijven dat ze, zelfs als ze "goed" integreren dat we overlast gaan krijgen van hun kinderen of kleinkinderen. Eigenlijk wat we ook zien met de 3e generatie allochtonen wiens voorouders in de jaren 60 en 70 naar Nederland kwamen.
Ik denk namelijk niet zozeer dat dat te maken heeft met de gebrekkige integratie die die gastarbeiders hebben gehad (misschien speelt het wel mee), maar dat het een meer cultureel fenomeen is. En aangezien de meeste asielzoekers ook uit Islamitische landen komen verwacht ik daar in de toekomst problemen. En ik link dat ook aan de overlast die je nu al ziet met (bijvoorbeeld Syrische) asielzoekers: zij hebben een andere kijk op bijvoorbeeld man-vrouw-verhoudingen dan wij hier in Nederland gewend zijn. Ik betwijfel of je dat aspect, wat neem ik aan ook deels cultureel is, bij een volgende generatie van die mensen die hier blijven kunt veranderen.
En misschien heb ik het mis hè, dat zou natuurlijk best goed kunnen. Maar dit is in ieder geval mijn zorg en waarom dus
voor mij arbeidsmigratie minder relevant is.
Waarmee ik overigens niet zeg dat er niks mis is met arbeidsmigratie. Ik vind het ook onjuist dat bedrijven die mensen uitknijpen. En ja het zijn ook zeker vooral de rechtse partijen en diens achterban die dat allemaal wel prima vinden en mogelijk maken. Maar los het maar eens op: een deel is ook gewoon een gevolg van de open markt die de EU is. Dus ook dit kun je moeilijk in nationaal verband oplossen dunkt me.