• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@Piet_Piraat7 Elke concentratie van mensen die niks te doen heeft gaat eerst zichzelf vervelen en vervolgens anderen. Dus geef ze iets te doen. Sport, hobby, scholing, werk.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:58
tjubbie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Waarom dan je eerdere opmerking over asielzoekers in combinatie met jonge kinderen in de wijk?
Omdat daar zeker een zorg zit maar niet de enige zorg.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:32
Piet_Piraat7 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:12:
Voor het ineens over pedofilie gaat; ik denk niet dat het überhaupt een goed idee is om een hoge concentratie jonge mannen ergens te plaatsen met vrij weinig te doen. Waarbij wangedrag ook nog een timeout betekent van de locatie waarbij ze dus er niet in mogen.

Tegen zo'n opvang zou ik zeker bezwaar hebben in de wijk.
Maar is dat ook niet een beetje self-fulfilling prophecy die door rechtse partijen is veroorzaakt? Grote groepen mensen, die niets kunnen en mogen doen, nauwelijks begeleiding/toezicht hebben, in een redelijk uitzichtloze situatie zitten, bij elkaar plaatsen, dat is gewoon vragen om problemen (waar de rechtse partijen weer belang bij hebben). Zou de de asielketen wel goed lopen, met kleinschalige opvang en goed toezicht, dan zou de situatie heel anders zijn.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:58
Transportman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:27:
[...]

Maar is dat ook niet een beetje self-fulfilling prophecy die door rechtse partijen is veroorzaakt? Grote groepen mensen, die niets kunnen en mogen doen, nauwelijks begeleiding/toezicht hebben, in een redelijk uitzichtloze situatie zitten, bij elkaar plaatsen, dat is gewoon vragen om problemen (waar de rechtse partijen weer belang bij hebben). Zou de de asielketen wel goed lopen, met kleinschalige opvang en goed toezicht, dan zou de situatie heel anders zijn.
Zeker. Daarom onderschrijf ik ook dat het komt door wanbeleid van de afgelopen jaren. Betekent niet dat ik de resultaten van dat wanbeleid maar hoef te accepteren in de wijk, ik heb niet eens op dit beleid gestemd.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:37
Het is een groot verschil of het om een azc gaat of een groep statushouders die een tijdelijk onderkomen krijgen. De 2e groep kan zeker prima zijn, zijn vaak families die gaan intergreren. Ouders kunnen gaan werken etc.

*knip* anekdotes/generalisaties zonder onderbouwing.

[ Voor 46% gewijzigd door defiant op 17-05-2026 12:20 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:23
Scheurbuik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:31:
Het is een groot verschil of het om een azc gaat of een groep statushouders die een tijdelijk onderkomen krijgen. De 2e groep kan zeker prima zijn, zijn vaak families die gaan intergreren. Ouders kunnen gaan werken etc.

*knip*
Kortom de oplossing voor het "probleem" is ze iets te doen te geven.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 17-05-2026 12:21 ]

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:54
Piet_Piraat7 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Omdat daar zeker een zorg zit maar niet de enige zorg.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk, maak een topic report aan als je dit vind.

Het word tijd dat mensen, te beginnen politici verantwoordelijk gehouden worden voor deze uitspraken want dit is gewoon smaad en laster.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 17-05-2026 12:10 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
Scheurbuik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:31:

*knip*
Een recept voor elLende maar goed. De rest van de grammatica laat ik maar even voor wat het is.

Volgens onderzoek wordt de overlast door een AZC veel groter gemaakt door externe factoren dan door omwonenden zoals recent in https://nos.nl/l/2612591 maar ook andere onderzoeken wijzen in dezelfde richting. misschien kan je je nickname in ‘onderbuik’ aanpassen?

we hebben overigens een dieptrieste situatie in Ter Apel door de politiek. De bewoners daar zijn inderdaad niet te benijden

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 17-05-2026 12:21 ]

• Scheurbuik
tjubbie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Een recept voor elLende maar goed. De rest van de grammatica laat ik maar even voor wat het is.

Volgens onderzoek wordt de overlast door een AZC veel groter gemaakt door externe factoren dan door omwonenden zoals recent in https://nos.nl/l/2612591 maar ook andere onderzoeken wijzen in dezelfde richting. misschien kan je je nickname in ‘onderbuik’ aanpassen?

we hebben overigens een dieptrieste situatie in Ter Apel door de politiek. De bewoners daar zijn inderdaad niet te benijden
Misschien ben ik meer een ervaringsdeskundige :).

• Scheurbuik
squashedraven schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:49:
[...]

Kortom de oplossing voor het "probleem" is ze iets te doen te geven.
Zeker een groot deel van het probleem.. maar werken mogen ze niet, want geen status. Intergreren.. nee, want ze.moeten mogelijk terug etc.

• squashedraven
Scheurbuik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:00:
[...]

De problematiek in Ter Apel kun je moeilijk extrapoleren naar een typisch AZC. In Ter Apel komt alles aan met alle onzekerheid en trauma's erbij. Die mogen vervolgens op een veldbedje of buiten slapen. Is bij een AZC toch iets anders geregeld

• squashedraven
Scheurbuik schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Zeker een groot deel van het probleem.. maar werken mogen ze niet, want geen status. Intergreren.. nee, want ze.moeten mogelijk terug etc.
Terwijl je zou kunnen beargumenteren dat integreren of juist wat werken oid. Nooit verkeerd kan zijn

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Nu online
[...]

Wat interessant… ik ook 🙂

• squashedraven
tjubbie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Wat interessant… ik ook 🙂
En toen bleken jullie direct buren te zijn.

• W1ck1e
  • Nu online
[...]

N=1

• W1ck1e
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Zeker. Daarom onderschrijf ik ook dat het komt door wanbeleid van de afgelopen jaren. ...
Heb je eerder berichten geplaatst waaruit we dat kunnen opmaken ?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Misschien kan deze schijnbaar overloze discussie / cirkelredenering worden doorbroken om eens over praktische alternatieven te debatteren.
Wat moeten/kunnen we dan wél met asielzoekers? Intimidatie, politiek geweld (or whatever), wegjagen uit óns dorp naar elders, het is allemaal niet effectief. Ik neem aan dat we het eens zijn dat neerschieten bij de grens of in de hakselmachine niet acceptabel is.

Dus, wat dan wél ?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• W1ck1e
  • Nu online
mekkieboek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:24:
Misschien kan deze schijnbaar overloze discussie / cirkelredenering worden doorbroken om eens over praktische alternatieven te debatteren.
Wat moeten/kunnen we dan wél met asielzoekers? Intimidatie, politiek geweld (or whatever), wegjagen uit óns dorp naar elders, het is allemaal niet effectief. Ik neem aan dat we het eens zijn dat neerschieten bij de grens of in de hakselmachine niet acceptabel is.

Dus, wat dan wél ?
S P R E I D I N G S W E T           U I T V O E R E N     ;)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dus, wat dan wél ?
Daar was al een redelijke oplossing voor, in de vorm van de spreidingswet.

Maar ja, toen kwamen er weer protesten van diverse NIMBY-groeperingen dat asielzoekers idd gespreid opgevangen moeten worden, maar dan vooral niet bij hun in de buurt, maar doe dat maar bij anderen....

Tsja. Zoek maar een oplossing.....

Virussen? Scan ze hier!

• W1ck1e
  • Nu online
wildhagen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:30:
...
Maar ja, toen kwamen er weer protesten van diverse NIMBY-groeperingen dat asielzoekers idd gespreid opgevangen moeten worden, maar dan vooral niet bij hun in de buurt, maar doe dat maar bij anderen....
...
Zou het kunnen zijn dat die demonstranten die het hele land doorreizen om bij te dragen aan een demonstratie tegen een AZC in een andere gemeente niet zo zeer willen dat het daar NIET komt maar dat ze wel willen dat het hun eigen omgeving WEL komt. ;)

iets met goedkope arbeidskrachten in de toekomst ?
iets met bouw projecten ?

Indien JA, ga dan demonstraties voor een AZC organiseren in je eigen stad.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Dat is wat ik bedoel, keuzes als gevolg van de spreidingswet zijn schijnbaar ook niet acceptabel. Het probleem is echter niet weg dus wat dan wel?
offtopic:
Edit: ja vragen stellen is lekker makkelijk. Maar voortdurend 'nee' zeggen ook.

[ Voor 9% gewijzigd door mekkieboek op 17-05-2026 10:49 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:27
Wat je veel hoort van anti-AZC demonstranten is dat ze vrezen voor hun veiligheid en die van hun kinderen. Zeker na de moord op Lisa is dat een terechte opmerking waar de gemeente alleen lichtjes heeft geplaatst op een onverlichte fietspad, alsof dat een verkrachter of moordenaar gaat tegenhouden. Deze discussie moet in een breder context geplaatst worden: criminaliteit en het gebrek aan orde en handhaving in Nederland. Er zou veel meer draagvlak zijn voor AZC's als de veiligheid in die buurt en ook de veiligheid van de asielzoekers gegarandeerd worden. Nog dagelijks lees je over steekpartijen in AZC's, mishandelingen om geaardheid of geloof, diefstal is er in sommige centra aan de orde van de dag (Ter Apel). Daarnaast heb je ook asielzoekercentra waar je behalve wat kleinere incidenten niet veel over hoort. Feit blijft dat criminaliteit in AZC's 3% is tegenover het landelijk gemiddelde van 0.8% per 1000 inwoners.

Beveiligt de Nederlandse overheid deze buurten of centra? Neen. De politie hebben het al zodanig druk dat verkrachtingszaken een gemiddelde wachttijd van 2 jaar hebben. Dan hebben veel geweldsdelicten een lagere prioriteit en kunnen daders vaak nog jaren ongestraft hun gang. Wordt er iets gedaan om zwaarder te straffen indien ze gepakt worden? Ook niet. Uitzetting, deportatie of europese registratie van dit soort criminelen? Nee.

Misschien anecdotisch maar in mijn werk kom ik ook met enige regelmaat vluchtelingen tegen die mij vertellen in gevangenissen te hebben gezeten, vaak politieke gevangenen (hun woorden) maar kunnen ook terecht gevangenen zijn geweest. Vaak zijn dat actieve oorlogsgebieden zoals Eritrea. Je weet het niet, er wordt nauwelijks op gecontroleerd en gezien de wachttijd zitten ze toch jaren in een aanmeldcentrum. In essentie zijn ze er al maar kunnen ze niets. Als ze dan eindelijk een woning krijgen dan lopen vaak al een langere tijd met ernstige psychologische klachten rond, al dan niet wachtend op gezinsherening. Vervolgens ontsporen ze en moeten ze dan door bv. de crisisdienst gezien worden of als ze gewelddadig zijn geweest door de politie. Hierin laat de overheid kwetsbare mensen in steek. Je geeft ze een verblijfsvergunning en vervolgens garandeer je ook niet veel hulp. Dan vind ik het ook niet vreemd dat de gewone burger zich onveilig voelt wanneer er uitsluitend mannen komen van wie er niet wordt gecommuniceerd waar ze vandaan komen of wat hun mogelijke verleden is (dat toch vaak niet te traceren is).

In essentie zijn deze rellen een symptoom van een groter probleem; de onveiligheid in Nederland wordt ervaren (zowel terecht als onterecht) en het falen van de politiek om dit op zijn minst te erkennen en ten tweede hier wat aan proberen te doen. Op talkshows vertellen de politie er zelf al niet te willen staan tenmidde van de rellen en als je uitvoerende tak van justitie zelf de middelen en de wil niet heeft is het zeer bijzonder dat de overheid hier geen oplossing voor biedt behalve dan "draag een veiligheidsbril"
Dit is gewoon zéér ernstig dat de politiek naast hun eigen burgers ook hun eigen personeel faalt.

• W1ck1e
  • Nu online
mekkieboek schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Dat is wat ik bedoel, keuzes als gevolg van de spreidingswet zijn schijnbaar ook niet acceptabel. Het probleem is echter niet weg dus wat dan wel?
offtopic:
Edit: ja vragen stellen is lekker makkelijk. Maar voortdurend 'nee' zeggen ook.
Het probleem is onder andere dat tegenstanders doen alsof de problemen die er nu bij grote AZC's er ook in die mate zouden zijn bij meer spreiding en dus kleinere AZC's.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Dus, wat dan wél ?
  • Spreidingswet uitvoeren
  • IND en COA voldoende capaciteit en middelen geven
  • Permanente AZC's opzetten, die mensen opvangen en helpen integreren.
  • Stikstofprobleem oplossen
  • Woningcoöperaties voldoende huurhuizen laten bouwen
En gebruik eventuele overcapaciteit van AZC's ook voor andere zaken. Tijdelijke woonruimte voor mensen die met spoed woonruimte zoeken. Bijvoorbeeld door scheiding of voor mensen die niet meer thuis kunnen wonen en wachten op een plek in een verzorgingstehuis.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:27
Joris748 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:53:
[...]
En gebruik eventuele overcapaciteit van AZC's ook voor andere zaken. Tijdelijke woonruimte voor mensen die met spoed woonruimte zoeken. Bijvoorbeeld door scheiding of voor mensen die niet meer thuis kunnen wonen en wachten op een plek in een verzorgingstehuis.
Het is inmiddels stelselmatig beleid om het COA te onderfinancieren in de hoop dat het klapt, maar ook het COA is niet te vertrouwen. Toen ik te maken het met het COA werden regelmatig covid-positieven heen en weer gebust naar grotere centras om te kijken of er plek was terwijl we een quarantaine-opvang hadden...wij werden pas achteraf ingelicht.

[ Voor 5% gewijzigd door TrafalgarLaw op 17-05-2026 10:59 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Jij komt met oplossingen. Bepaalde politieke partijen willen dat niet, dan verliezen zij hun bestaans mogelijkheid ;)

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Topicstarter
Modbreak:Het stikt weer van de N=1 opmerkingen in het topic. Vriendelijk verzoek om te onderbouwen wat je plaatst, bij voorkeur met goede bronnen. Onderbuik, van horen zeggen en eigen ervaringen zijn dat vrijwel nooit...

Tweakers Discord

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:27
TrafalgarLaw schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:49:
Misschien anecdotisch maar in mijn werk kom ik ook met enige regelmaat vluchtelingen tegen die mij vertellen in gevangenissen te hebben gezeten, vaak politieke gevangenen (hun woorden) maar kunnen ook terecht gevangenen zijn geweest. Vaak zijn dat actieve oorlogsgebieden zoals Eritrea. Je weet het niet, er wordt nauwelijks op gecontroleerd en gezien de wachttijd zitten ze toch jaren in een aanmeldcentrum.
Je begrijpt toch wel dat de landen waar deze mensen vandaan komen géén rechtsstaten zijn, wel? Mensenrechten en beginselen als een eerlijk proces zijn zaken waarmee men het achterwerk afveegt daar. Vaker dan niet is dát de reden dat ze niet worden aangeduid als veilige landen.

De belangrijkste reden waarom mensen in Eritrea gevangen worden gezet is dienstweigering. Feitelijk is de gehele jongvolwassenen bevolking tot slaaf gemaakt omdat het leger wordt ingezet als goedkope arbeidspool..
In essentie zijn deze rellen een symptoom van een groter probleem; de onveiligheid in Nederland wordt ervaren (zowel terecht als onterecht) en het falen van de politiek om dit op zijn minst te erkennen en ten tweede hier wat aan proberen te doen. Op talkshows vertellen de politie er zelf al niet te willen staan tenmidde van de rellen en als je uitvoerende tak van justitie zelf de middelen en de wil niet heeft is het zeer bijzonder dat de overheid hier geen oplossing voor biedt behalve dan "draag een veiligheidsbril"
Dit is gewoon zéér ernstig dat de politiek naast hun eigen burgers ook hun eigen personeel faalt.
Ja? Ik zie het meer als een militante uiting van machteloosheid tegen een snel veranderende Wereld waarin, door globalisering, de politieke klasse steeds minder mogelijkheden heeft om de bevolking tegemoet te komen. De asielprotesten zijn daar slechts een symptoom van, zeker gehouden tegen de leugen van de rechts-polulistische beloften die in die dynamiek ontstaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:25
Piet_Piraat7 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:12:
Voor het ineens over pedofilie gaat; ik denk niet dat het überhaupt een goed idee is om een hoge concentratie jonge mannen ergens te plaatsen met vrij weinig te doen. Waarbij wangedrag ook nog een timeout betekent van de locatie waarbij ze dus er niet in mogen.

Tegen zo'n opvang zou ik zeker bezwaar hebben in de wijk.
Laten we de groepen eens spreiden in kleine concentraties over het land, en als gemeenten daar niet aan mee willen werken moeten we misschien eens een wet hiervoor maken.

En natuurlijk is het geen goed idee om een groep zonder perspectief ergens te parkeren in de wacht stand. Geef ze perspectief en een mogelijk om snel bij te dragen aan de samenleving in de vorm van werken of vrijwilligerswerk.

Om de een of andere redenen worden deze maatregelen voortdurend gefrustreerd door een deel van het politieke spectrum. Je zou je haast gaan afvragen of ze wel wil bijdragen aan een oplossing.

• W1ck1e
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:52:
...
Om de een of andere redenen worden deze maatregelen voortdurend gefrustreerd door een deel van het politieke spectrum. Je zou je haast gaan afvragen of ze wel wil bijdragen aan een oplossing.
Ik vraag mij dat al lang niet meer af. Zo'n deel is er.

• Helixes
W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:54:
Ik vraag mij dat al lang niet meer af. Zo'n deel is er.
Dit klopt.

Deze partijen zijn duidelijk uit op escalatie, waardoor deze bevolkingsgroepen nog verder kunnen worden gediscrimineerd en buitengesloten. Hoe schrijnender de situatie, hoe harder de oproep er iets aan te doen. En, dat betekent meestal niet de druk op die groepen verlichten - maar de bescherming van de (stille) meerderheid opvoeren. Die wens lees je hier in dit topic al vaak terug. Probleem is alleen dat dát de druk op de bewuste bevolkingsgroepen noodzakelijkerwijs alleen maar verhoogd.

Mede met het doel allicht, andere - daarop gelijkende - groepen óók verder te gediscriminereb en buiten te sluiten. Immers, als je er in bent geslaagd de ene groep te ontmenselijken, dan is het een stuk eenvoudiger dat ook te doen met andere groepen.

Zo is het namelijk altijd gegaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik blijf het bijzonder vinden dat telkens als het over extreem-rechts geweld gaat, heg binnen een paar posts weer vakkundig is omgebogen naar "ja maar buitenlanders" en dan een sloot anekdotische bullshit.

Ik dacht dat "problemen benoemen" en "niet wegkijken" zo belangrijk waren? Nog even en ik zie suggestie dat burgemeesters moeten gaan theedrinken met de relschoppers...

People as things, that’s where it starts.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Daar was al een redelijke oplossing voor, in de vorm van de spreidingswet.

Tsja. Zoek maar een oplossing.....
Het zou denk ik al enorm schelen als de bewoners die mensen leren kennen en betrekken bij hun omgeving. Zeg maar de "xeno" uit "xenofobie" halen. Hier zou een gemeente een belangrijke rol in moeten vervullen. Relschoppers wellicht verplichten hier een rol in te spelen (zou een invulling kunnen zijn van een taakstraf misschien?), wat in sommige gevallen misschien zo iemand nog wel op andere gedachten brengt?
In elk geval blijft alles hetzelfde als wij als Nederland zo blijven doen naar die mensen toe. Zij vluchten alleen maar, en komen aan in een voor hun vreemde omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 17-05-2026 12:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:05
Ik ben wel benieuwd hoeveel voedingsbodem er voor dit alles over zou blijven als we de maatschappij wat relaxter zouden inrichten en mensen daardoor minder stress en zorgen aan hun hoofd hadden.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• W1ck1e
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:30:
Ik ben wel benieuwd hoeveel voedingsbodem er voor dit alles over zou blijven als we de maatschappij wat relaxter zouden inrichten en mensen daardoor minder stress en zorgen aan hun hoofd hadden.
Dat gaat niet gebeuren. Daarvoor is meer verdelen van de lusten en lasten nodig. Er zijn partijen die daar geen voorstander van zijn.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:05
W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. Daarvoor is meer verdelen van de lusten en lasten nodig. Er zijn partijen die daar geen voorstander van zijn.
Als je voortijdig capituleert gaat er niks veranderen, nee ;) .

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32
Cyphax schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Het zou denk ik al enorm schelen als de bewoners die mensen leren kennen en betrekken bij hun omgeving. Zeg maar de "xeno" uit "xenofobie" halen.
Is dat niet geprobeerd met studenten bij Stek Oost? Volgens mij heeft dat juist meer xenofobie gecreëerd dan opgelost.

• W1ck1e
  • Nu online
Bananenplant schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Als je voortijdig capituleert gaat er niks veranderen, nee ;) .
Geen paniek, ik geef niet op. ;)

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:22
Bananenplant schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:30:
Dat zou heel fijn zijn. Daar hoort ook bij dat niet iedereen naar Bali hoeft te vliegen en dat "unieke" ervaringen niet semi-verplicht zijn om aandacht te krijgen. Iets zegt mij dat het voorlopig niet gaat gebeuren, maar het is goed om die kant op te denken.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28

Cyphax

Moderator LNX
Marrtijn schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Is dat niet geprobeerd met studenten bij Stek Oost? Volgens mij heeft dat juist meer xenofobie gecreëerd dan opgelost.
Wat ze daar gedaan hebben is zeker niet wat ik bedoel. Meer zoiets: https://www.coa.nl/nl/nie...ter-de-azc-bewoner-kennen
Die mensen zijn meestal niet echt (heel) anders dan wij. Ze zijn niet allemaal hetzelfde, net als Nederlands niet allemaal hetzelfde zijn, maar het zijn wel mensen zoals wij. De uitwassen vallen op, maar net als dat Nederlandse vrouwen na de moord op Anne Faber niet allemaal banger zijn geworden van Nederlandse mannen, hoeven ze ook niet banger te zijn geworden van vluchtelingen in het algemeen. Ik denk dat het dus heel erg zou helpen als mensen die bang zijn voor asielzoekers kennis zouden maken met een asielzoeker die qua profiel op ze lijken. Ik kon bijvoorbeeld heel goed binding krijgen met een asielzoeker van mijn leeftijd wiens dochter bij mij in de klas zat.

Ik snap heus wel onmin richting gemeentes die qua communicatie hun inwoners niet serieus nemen maar tegelijkertijd is de mate van ophef, tot aan geweld, brandstichting, intimidatie aan toe, gewoon volledig uit balans geraakt.

Saved by the buoyancy of citrus

• W1ck1e
  • Nu online
DeKever schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Dat zou heel fijn zijn. Daar hoort ook bij dat niet iedereen naar Bali hoeft te vliegen en dat "unieke" ervaringen niet semi-verplicht zijn om aandacht te krijgen. Iets zegt mij dat het voorlopig niet gaat gebeuren, maar het is goed om die kant op te denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHOaW5zw1lfp44EwugreN_6nXpE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iu0YTWPsJ5fC6OBCw39s1deM.png?f=user_large

Ik kijk wel op discovery ;)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Cyphax schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Wat ze daar gedaan hebben is zeker niet wat ik bedoel. Meer zoiets: https://www.coa.nl/nl/nie...ter-de-azc-bewoner-kennen
Die mensen zijn meestal niet echt (heel) anders dan wij. Ze zijn niet allemaal hetzelfde, net als Nederlands niet allemaal hetzelfde zijn, maar het zijn wel mensen zoals wij. De uitwassen vallen op, maar net als dat Nederlandse vrouwen na de moord op Anne Faber niet allemaal banger zijn geworden van Nederlandse mannen, hoeven ze ook niet banger te zijn geworden van vluchtelingen in het algemeen. Ik denk dat het dus heel erg zou helpen als mensen die bang zijn voor asielzoekers kennis zouden maken met een asielzoeker die qua profiel op ze lijken. Ik kon bijvoorbeeld heel goed binding krijgen met een asielzoeker van mijn leeftijd wiens dochter bij mij in de klas zat.

Ik snap heus wel onmin richting gemeentes die qua communicatie hun inwoners niet serieus nemen maar tegelijkertijd is de mate van ophef, tot aan geweld, brandstichting, intimidatie aan toe, gewoon volledig uit balans geraakt.
Mooie initiatieven. Helaas komt de demonstrant en de anti mensen hier echt niet op af.

Eigenlijk zouden ze bij die relschoppers ipv geldboete een verplichte taakstraf moeten opleggen. Bijvoorbeeld 40 uur in een AZC gesprekken voeren met asielzoekers en de mensen leren kennen.
Hier daarna een verplichte reflectie op geven hoe ze het hebben ervaren en hoe het beeld is veranderd over asielzoekers.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Dit klopt.

Deze partijen zijn duidelijk uit op escalatie, waardoor deze bevolkingsgroepen nog verder kunnen worden gediscrimineerd en buitengesloten. Hoe schrijnender de situatie, hoe harder de oproep er iets aan te doen. En, dat betekent meestal niet de druk op die groepen verlichten - maar de bescherming van de (stille) meerderheid opvoeren. Die wens lees je hier in dit topic al vaak terug. Probleem is alleen dat dát de druk op de bewuste bevolkingsgroepen noodzakelijkerwijs alleen maar verhoogd.

Mede met het doel allicht, andere - daarop gelijkende - groepen óók verder te gediscriminereb en buiten te sluiten. Immers, als je er in bent geslaagd de ene groep te ontmenselijken, dan is het een stuk eenvoudiger dat ook te doen met andere groepen.

Zo is het namelijk altijd gegaan.
Tis zelfs nog wat erger dan dat; deze partijen zijn uit op het ontmantelen van de democratie en onafhankelijke rechtstaat.

Ze zijn hierbij bereid om een zero-sum strategie toe te passen die de samenleving vernietigd middels polarisatie en vergiftigde retoriek die vaker niet dan wel gefundeerd is door brongetoetste statistiek.

Oftewel, de pure definitie van volksmennerij. Maar dan in nieuw jasje en ondersteund door moderne technieken als 'social media' die enorme reikwijdte bieden voor beïnvloeding van publieke opinie. Middelen die in zichzelf al hebben bijgedragen aan de afbraak van sociale cohesie en enorme reikwijdte hebben ontwikkeld in het verspreiden van des en misinformatie. Waarbij brontoetsing of wetenschappelijke onderbouwde statistiek geen factor meer is en publiekelijk ieder hersenspinsel als waarheid kan worden gepresenteerd.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat extreem rechts gedachtengoed wordt ingezet als gereedschap door internationale stromen van georganiseerde misdaad. Omdat het zich in de vorm uitstekend leent voor het zaaien van verdeling en verharding. En met succes, met als meest recente voorbeeld de Verenigde Staten.

Het doel is uiteindelijk het verdelen van samenlevingen, het aanwakkeren van autocratisch leiderschap, het ontmantelen democratische rechtstaten en daarmee het afbreken van internationale verhoudingen en wetgeving. Zorgen voor diepe verdeeldheid onder de bevolking zodat enig draagvlak voor consensus, en dus opstand, niet langer bestaat. Zodat corruptie kan floreren en de 'boerderij' maximaal gemolken kan worden, niet langer gehinderd door internationale wetgeving of beperkt door de kaders van grondwettelijke rechten.

Het is dan ook van belang dat we deze grote lijnen niet uit het oog verliezen door de discussie te focussen op ingezette middelen als migratie. Dan speel je gewoon het spelletje mee.

En natuurlijk helemaal geen energie besteden aan enkele forumgasten die een egocentrische voldoening halen uit het aanwakkeren van discussie met dubieuze tot compleet ontbrekende onderbouwing ;)

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Helixes
FrambozenTaart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:06:
Tis zelfs nog wat erger dan dat; deze partijen zijn uit op het ontmantelen van de democratie en onafhankelijke rechtstaat.
Ik wou dit punt eigenlijk maken in mijn ándere bijdrage, over Eritrea. Er zit daar namelijk ergens een ironie.

Ik wil graag in twijfel trekken dat het ondermijnen en zelfs ongedaanmaken van de rechtsstaat een doel op zich is. Ik geloof oprecht dat culturele of etnische zuivering in meer of mindere mate een doel is van teveel van deze partijen. Maar, we moeten ook kijken naar Westerse landen waarin het ondermijnen van de rechtsstaat gelukt is. In zowel de VS als in Hongarije is gebleken dat onderdrukking en cliëntalsime - maar vooral ook zelfverrijking het uiteindelijke doel zijn geweest.

Zulke politici in Nederland lijken er te weinig aan gelegen afstand te nemen van zulke internationale lichtende voorbeelden voor mij om te geloven dat daar niet het uiteindelijke doel in verscholen ligt.

• W1ck1e
  • Nu online
@FrambozenTaart Het eind doel is verwerven van macht over en meer rijkdom dan anderen, voor hen die dat van belang vinden. Zero-sum

• FrambozenTaart
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:16:
@FrambozenTaart Het eind doel is verwerven van macht over en meer rijkdom dan anderen, voor hen die dat van belang vinden. Zero-sum
Het melken van de boerderij.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08
RobinHood schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:09:
Ik blijf het bijzonder vinden dat telkens als het over extreem-rechts geweld gaat, heg binnen een paar posts weer vakkundig is omgebogen naar "ja maar buitenlanders" en dan een sloot anekdotische bullshit.

Ik dacht dat "problemen benoemen" en "niet wegkijken" zo belangrijk waren? Nog even en ik zie suggestie dat burgemeesters moeten gaan theedrinken met de relschoppers...
En hun excuses moeten aanbieden aan de terroristen, zoals in Loosdrecht.

• FrambozenTaart
  • Niet online

Het is dan ook jammer dat we binnen dit topic wederom in de val lijken te trappen van 'meningen'.

Een door angst of woede gemanipuleerde gedachte, gestoeld op onbetrouwbare informatie, is per definitie geen mening.

Het is een gefabriceerde gedachte, een zaadje geplant in de onderbuik dat uitgroeit tot gedachtengoed, en dient een doel.

• W1ck1e
  • Nu online
FrambozenTaart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Het is dan ook jammer dat we binnen dit topic wederom in de val lijken te trappen van 'meningen'.

Een door angst of woede gemanipuleerde gedachte, gestoeld op onbetrouwbare informatie, is per definitie geen mening.

Het is een gefabriceerde gedachte, een zaadje geplant in de onderbuik dat uitgroeit tot gedachtengoed, en dient een doel.
Zo'n geuite mening noem ik dan weer een "natte scheet".

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Het doel is uiteindelijk het verdelen van samenlevingen, het aanwakkeren van autocratisch leiderschap, het ontmantelen democratische rechtstaten en daarmee het afbreken van internationale verhoudingen en wetgeving. Zorgen voor diepe verdeeldheid onder de bevolking zodat enig draagvlak voor consensus, en dus opstand, niet langer bestaat. Zodat
en zie hier het playbook en droomscenario van Miller en Thiel in de VS as we speak. En waarom dat niet copy pasten in Europese landen zullen sommige lieden hier in de EU denken en hopen

• W1ck1e
  • Nu online
_Bailey_ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:41:
[...]

en zie hier het playbook en droomscenario van Miller en Thiel in de VS as we speak. En waarom dat niet copy pasten in Europese landen zullen sommige lieden hier in de EU denken en hopen
De naam van Thiel zag ik voor het eerst in "Neo Magazin Royale" van/met Jan Böhmermann. Enge man, groot geworden met PayPal als ik mij niet vergis.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:33

Maar, dan kunnen we feiten benoemen:
  1. Mensen die in het buitenland zijn geboren of een buitenlandse ouder hebben plegen statistisch gezien meer misdrijven: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoe-verschillen-veiligheid-en-criminaliteit-naar-herkomst-
  2. Rondom een azc neemt de criminaliteit niet toe: https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-een-asielzoekerscentrum-altijd-voor-overlast-zorgt
  3. Veilig landers horen vaak wel tot de groep die overlast binnen/rondom een azc veroorzaken
  4. https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-dat-alle-bewoners-uit-veilige-landen-voor-overlast-zorgen
Uit onderzoek blijkt dat mannen, jongvolwassenen en alleenreizenden vaker betrokken zijn bij incidenten of misdrijven, dan andere asielzoekers. In 2024 was 86% van de betrokkenen bij agressie- of geweldsincidenten een man, en 65% was jonger dan 30 jaar. Ongeveer een kwart (26%) van hen was een alleenstaande minderjarige vluchteling (amv).
  1. Het betreft alleen reizende mannen in Loosdrecht: https://www.hilversumsnieuws.nl/nieuws/maatschappelijk/373102/bewoners-in-loosdrecht-overvallen-door-komst-noodopvang-voor-110-asielzoekers
Dus ja, de onrust is niet raar. Protesteren je niet raar. Geweld of brand is wel raar.

Zijn het mensen die niet uit Loosdrecht zelf komen maar puur komen om te rellen: zo zwaar mogelijk straffen.

Zijn het bewoners met emoties: ook straffen, maar tegelijkertijd de zorgen begrijpen.. en als ik daar zou wonen met dochters dan zou ik ook niet weten wat ik kon doen. De beslissing was al gemaakt, dus zelfs als ik 'ik wil niet ' zeg dan heeft dat 0,0 invloed. Dus wat moeten bewoners dan doen om hun onvrede te uiten? Protesteren natuurlijk! En daarbij vind ik geweldig niet normaal, maar dat vind ik ook niet na voetbalwedstrijden, met oud en nieuw, etc...

[ Voor 53% gewijzigd door President op 17-05-2026 13:57 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:44:
[...]

De naam van Thiel zag ik voor het eerst in "Neo Magazin Royale" van/met Jan Böhmermann. Enge man, groot geworden met PayPal als ik mij niet vergis.
klopt, de chapperon van Vance. Thiel heeft jaren geleden Vance al naar voren geschoven om zijn plannen ( o.a. Project 2025) te gaan uitvoeren, ism Stephen Miller (en uiteraard Trump).

Dit soort types hebben we ongetwijfeld ook in de EU/NL rondlopen die daar met jaloezie naar kijken

[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 17-05-2026 13:50 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

W1ck1e schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:44:
[...]

De naam van Thiel zag ik voor het erst in "Neo Magazin Royale" van/met Jan Böhmermann. Enge man, groot geworden met PayPal als ik mij niet vergis.
Klopt, maar zijn betrokkenheid met PayPal is nog tot daaraan toe.

Veel enger is Palantir, waar hij één van de oprichters van is. Dat bedrijf is gespecialiseerd in massa-surveillance van de bevolking. Leveren software, spyware etc aan wie maar betaalt.

Het bedrijf heeft ook hele nauwe banden met Trump en zijn regering, en het levert ook zijn diensten aan de Trump-regering. Ook werkt het samen met bedrijven van Musk (zoals xAI) om de massa-surveillance van de bevolking nog verder uit te breiden.

Guardian had daar ook een mooi artikel over: Peter Thiel’s Palantir poses a grave threat to Americans

Thiel en Palantir zijn hele, hele enge mensen/bedrijven met een zéér grote invloed op het Amerikaanse beleid, via Trump. Enge ontwikkeling.

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Klopt, maar zijn betrokkenheid met PayPal is nog tot daaraan toe.

Veel enger is Palantir, waar hij één van de oprichters van is. Dat bedrijf is gespecialiseerd in massa-surveillance van de bevolking. Leveren software, spyware etc aan wie maar betaalt.

Het bedrijf heeft ook hele nauwe banden met Trump en zijn regering, en het levert ook zijn diensten aan de Trump-regering. Ook werkt het samen met bedrijven van Musk (zoals xAI) om de massa-surveillance van de bevolking nog verder uit te breiden.

Guardian had daar ook een mooi artikel over: Peter Thiel’s Palantir poses a grave threat to Americans

Thiel en Palantir zijn hele, hele enge mensen/bedrijven met een zéér grote invloed op het Amerikaanse beleid, via Trump. Enge ontwikkeling.
Geleid door deze meneer die iedere dag standaard een half uurtje Duits meent te moeten spreken terwijl hij uit NYC komt.

Dat zit wel Schnorr.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08
President schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:47:
[...]

1. Mensen die in het buitenland zijn geboren of een buitenlandse ouder hebben plegen statistisch gezien meer misdrijven: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoe-verschillen-veiligheid-en-criminaliteit-naar-herkomst-
Nee. Dit gaat over verdachten, niet over daders. Essentieel iets heel anders.

Sterker nog, op diezelfde pagina, klein stukje scrollen verder, daar gaat het over de slachtoffers van die misdrijven, en dat zijn vaker mensen die in het buitenland geboren zijn of een buitenlandse ouder hebben.

Dus nee. Buitenlanders zijn vaker slachtoffer, en verdachte, maar niet dader, van misdrijven.

• hjs
  • Niet online

hjs

*knip*, zie topicwarning: graag geen memes, etc.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 17-05-2026 15:27 ]

• W1ck1e
  • Nu online
*knip*, geen naamsverbasteringen graag.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 17-05-2026 15:28 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja leuk, maar wat is de link met de opkomst van extreem-rechts, en het steeds vaker toepassen van geweld/terreur door extreem rechts?

Of is brandstichting bij een opvanglocatie, met mensen erin, somehow ook al de schuld van de moslims?

People as things, that’s where it starts.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Na al de vorige ophef en sowieso het afwijzend advies van de AIVD vanwege banden met de Mossad... Markuszower is ook van de omvolking theorie :X

https://nos.nl/artikel/26...sdrecht-we-worden-omvolkt

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
President schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:47:
[...]

...

Veilig landers horen vaak wel tot de groep die overlast binnen/rondom een azc veroorzaken
De mensen die zich bij Identitair Verzet, PVV, FvD en andere partijen hebben aangesloten gedragen zich als en handelen naar de spreekwoordelijke vijfde colonne.

Wie gaat hen uitzetten? Want als Nederlander is dat niet "het volk" waar ik toe behoor en ze lijken meer bezig te zijn met een voorkeur voor buitenlandse zaken dan binnenlandse.

Ironisch genoeg zijn dat inderdaad wel de "veilige landers" die binnen/rondom de AZC's overlast veroorzaken. Ze hebben er laatst zelfs één in de fik gezet met de mensen er nog in.

Het punt: twee maten staat minder netjes dan één maat. Dat kunnen ze je bij iedere kledingwinkel vertellen, maar dan moet je wel een winkel binnenlopen waar ze geen lederen legerjassen verkopen.
Zijn het bewoners met emoties: ook straffen, maar tegelijkertijd de zorgen begrijpen.. en als ik daar zou wonen met dochters dan zou ik ook niet weten wat ik kon doen. De beslissing was al gemaakt, dus zelfs als ik 'ik wil niet ' zeg dan heeft dat 0,0 invloed. Dus wat moeten bewoners dan doen om hun onvrede te uiten? Protesteren natuurlijk! En daarbij vind ik geweldig niet normaal, maar dat vind ik ook niet na voetbalwedstrijden, met oud en nieuw, etc...
Ze zouden om te beginnen op een partij kunnen stemmen die zich niet alleen met populisme bezighoudt.

De invloed die ze hadden kunnen hebben geven ze continu gewillig weg.

Dat zit wel Schnorr.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:25
Stukfruit schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:12:
[...]

De invloed die ze hadden kunnen hebben geven ze continu gewillig weg.
Boos zijn is een keuze. Men is liever boos dan dat men participeert en een oplossing bewerkstelligt. Wellicht is boos zijn een levensstijl.

Heb hier al meermaals gevraagd naar aanleiding van boosheid over de communicatie, hoe er wel gecommuniceerd moet worden. Oorverdovende stilte. Men is liever boos.

Het is lastig om mensen uit deze emotie te halen en wel te laten participeren. Boos zijn is een eenvoudig leven. Je kan de hele dag op de bank zitten en roepen Geert heeft gelijk. Meer inspanning vergt het niet.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

HEY_DUDE schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Boos zijn is een keuze. Men is liever boos dan dat men participeert en een oplossing bewerkstelligt. Wellicht is boos zijn een levensstijl.

Heb hier al meermaals gevraagd naar aanleiding van boosheid over de communicatie, hoe er wel gecommuniceerd moet worden. Oorverdovende stilte. Men is liever boos.

Het is lastig om mensen uit deze emotie te halen en wel te laten participeren. Boos zijn is een eenvoudig leven. Je kan de hele dag op de bank zitten en roepen Geert heeft gelijk. Meer inspanning vergt het niet.
Boos, "bezorgd" en tegen zijn is makkelijk.
Nadenken of de impact van dingen en (onbedoelde) bijeffecten, constructief en keuzes (en compromissen) maken is moeilijk en levert geen makkelijke soundbites.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid