Van een nieuwsbericht van de NOS. Gaat over het feit dat mensen na 30 jaar HRA geen recht meer hebben op HRA en dat er een probleem is...
Als ze box3 mensen kunnen muilkorven met een laag forfaitair rendement voor spaargeld die bij bankinstellingen zijn gestald, dan kunnen ze toch ook aangeven dat na 30 jaar de bewijslast voor HRA bij de genieter van de HRA ligt?
Als je 6x of meer van eigen woning bent gewisseld is het wel wat werk om alles na te gaan maar als je maar 1 tot 3 keer een eigen woning hebt gekocht valt het wel mee.
Bovendien zijn rentes van leningen van verbouwingen alleen aftrekbaar. Als je met eigen (spaargeld) een verbouwing hebt betaald is de rente op een verhoging van de hypothecaire lening daarna ook helemaal niet aftrekbaar.
Overigens vind ik dat de hele HRA adgeschaft had moeten worden en dat dat wat mij betreft alsnog mag: aftrekbaar tegen max 30pct en dan elk jaar een procent eraf.
De opbrengsten gebruiken om jet tarief van de 2e schijf van IB te verlagen.
Het is toch niet te geloven? Er is 25 jaar de tijd geweest om hier over na te denken? En ligt er ook niet verantwoordelijkheid bij de huizenbezitter?Vanaf 2031 heeft de eerste groep geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. Zij mogen de betaalde hypotheekrente niet meer aftrekken van het inkomen en zijn er zelf verantwoordelijk voor om eerlijk belastingaangifte te doen. Maar voor hen is het heel lastig na te gaan hoe het precies zit, zeker als er intussen verbouwingen, verhuizingen en scheidingen zijn geweest. Het mapje met belastingaangiftes van vroeger is intussen vaak al in de prullenbak beland.
Ze kunnen het ook niet meer vragen aan banken, hypotheekadviseurs en de Belastingdienst. Want die mogen van de wet de gegevens helemaal niet zo lang bewaren. Kortom: er is niemand die kan controleren of het recht op hypotheekrenteaftrek verlopen is.
Ambtenaren presenteren morgen hun mogelijke oplossingen voor dit probleem. Een van de mogelijke opties is dat deze groep de rente nog langer mag aftrekken. Dat zou de schatkist bijna elk jaar 1 miljard euro per jaar kosten en vooral oudere woningbezitters nog meer voordeel geven.
Als ze box3 mensen kunnen muilkorven met een laag forfaitair rendement voor spaargeld die bij bankinstellingen zijn gestald, dan kunnen ze toch ook aangeven dat na 30 jaar de bewijslast voor HRA bij de genieter van de HRA ligt?
Als je 6x of meer van eigen woning bent gewisseld is het wel wat werk om alles na te gaan maar als je maar 1 tot 3 keer een eigen woning hebt gekocht valt het wel mee.
Bovendien zijn rentes van leningen van verbouwingen alleen aftrekbaar. Als je met eigen (spaargeld) een verbouwing hebt betaald is de rente op een verhoging van de hypothecaire lening daarna ook helemaal niet aftrekbaar.
Overigens vind ik dat de hele HRA adgeschaft had moeten worden en dat dat wat mij betreft alsnog mag: aftrekbaar tegen max 30pct en dan elk jaar een procent eraf.
De opbrengsten gebruiken om jet tarief van de 2e schijf van IB te verlagen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof