• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:10

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Topicstarter
Van een nieuwsbericht van de NOS. Gaat over het feit dat mensen na 30 jaar HRA geen recht meer hebben op HRA en dat er een probleem is...
Vanaf 2031 heeft de eerste groep geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. Zij mogen de betaalde hypotheekrente niet meer aftrekken van het inkomen en zijn er zelf verantwoordelijk voor om eerlijk belastingaangifte te doen. Maar voor hen is het heel lastig na te gaan hoe het precies zit, zeker als er intussen verbouwingen, verhuizingen en scheidingen zijn geweest. Het mapje met belastingaangiftes van vroeger is intussen vaak al in de prullenbak beland.

Ze kunnen het ook niet meer vragen aan banken, hypotheekadviseurs en de Belastingdienst. Want die mogen van de wet de gegevens helemaal niet zo lang bewaren. Kortom: er is niemand die kan controleren of het recht op hypotheekrenteaftrek verlopen is.

Ambtenaren presenteren morgen hun mogelijke oplossingen voor dit probleem. Een van de mogelijke opties is dat deze groep de rente nog langer mag aftrekken. Dat zou de schatkist bijna elk jaar 1 miljard euro per jaar kosten en vooral oudere woningbezitters nog meer voordeel geven.
Het is toch niet te geloven? Er is 25 jaar de tijd geweest om hier over na te denken? En ligt er ook niet verantwoordelijkheid bij de huizenbezitter?
Als ze box3 mensen kunnen muilkorven met een laag forfaitair rendement voor spaargeld die bij bankinstellingen zijn gestald, dan kunnen ze toch ook aangeven dat na 30 jaar de bewijslast voor HRA bij de genieter van de HRA ligt?

Als je 6x of meer van eigen woning bent gewisseld is het wel wat werk om alles na te gaan maar als je maar 1 tot 3 keer een eigen woning hebt gekocht valt het wel mee.
Bovendien zijn rentes van leningen van verbouwingen alleen aftrekbaar. Als je met eigen (spaargeld) een verbouwing hebt betaald is de rente op een verhoging van de hypothecaire lening daarna ook helemaal niet aftrekbaar.

Overigens vind ik dat de hele HRA adgeschaft had moeten worden en dat dat wat mij betreft alsnog mag: aftrekbaar tegen max 30pct en dan elk jaar een procent eraf.
De opbrengsten gebruiken om jet tarief van de 2e schijf van IB te verlagen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
"Grappig" he.

Wat wil je eigenlijk met dit topic?

Zelf hoef je de informatie helemaal niet zo lang te bewaren:

https://www.rijksoverheid...ele-administratie-bewaren

Dus de belastingdienst zelf weet het niet, de banken hebben die data van 30 jaar terug, toen het niet eens digitaal werd opgeslagen naar alle waarschijnlijkheid, ook niet meer of in elk geval zeker niet makkelijk raadpleegbaar beschikbaar (als je al nog weet bij welke bank je 3 hypotheken terug zat) en als particulier, maar ook als zelfstandige of bedrijf, hoef je administratie maar een fractie van die tijd te bewaren.

Over de HRA en het afschaffen ervan loopt meen ik al een heel lang topic.

Ik ben het er trouwens mee eens dat HRA al lang afgeschaft had moeten worden (en ja, Ik heb een niet afbetaald koophuis), zeker toen de rente rond 1% stond een grote gemiste kans.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:59
@Lordy79 Wees niet bang, die HRA gaat gewoon verdwijnen en de compensatie die eerder beloofd werd komt er niet, wordt gebruikt voor de begroting.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze het in 1x afschaffen net als de saldering.

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Topicstarter
Misschien had ik dit dan in dat andere HRA topic moeten posten.

Maar wat ik met het topic wil is mijn mening uiten en dat is dat de bewijslast bij de huizenbezitter ligt wat mij betreft. DIE vult in dat hij renteaftrek geniet voor lening zus of zo en volgens mij mag je dat alleen invullen als je er recht op hebt.

Als jij nu 25k leent, aflossingsvrij, voor een nieuwe keuken, dan is de rente niet aftrekbaar maar los je die annuitair of lineair af in max 30 jaar, wel.

Verder was afschaffing toen de rente bijna nul was natuurlijk ideaal geweest maar dat begreep iedereen behalve de VVD die het niet wilde begrijpen en de premier leverde.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

Wok

Dakloos...

_JGC_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:07:
@Lordy79 Wees niet bang, die HRA gaat gewoon verdwijnen en de compensatie die eerder beloofd werd komt er niet, wordt gebruikt voor de begroting.

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ze het in 1x afschaffen net als de saldering.
Dát kan een intressante casus worden :o Dan gaan heel veel huishoudens namelijk acuut in de problemen komen doordat de maandlasten met honderden euro's in de maand kunnen gaan stijgen... :X

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 07:03
Wok schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Dát kan een intressante casus worden :o Dan gaan heel veel huishoudens namelijk acuut in de problemen komen doordat de maandlasten met honderden euro's in de maand kunnen gaan stijgen... :X
Ik vind het ook onverantwoord dat mensen de hra maar voor gewoon aannemen. Als er ooit een kabinet komt dat de regeling wil afschaffen, kan het zomaar gedaan zijn. En daar hoop ik al jaren op, en leek er bij de verkiezingsuitslag ook aan te komen.

Overigens profiteer ik er zelf ook van, maar qua maandlasten ga ik het niet merken. Enkel als minder teruggave bij de jaarlijkse belastingaangifte.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[...]

Als je zonder HRA in de problemen komt dan heb je een hypotheek afgesloten die te hoog was. punt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:44

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

buglife schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Overigens profiteer ik er zelf ook van, maar qua maandlasten ga ik het niet merken. Enkel als minder teruggave bij de jaarlijkse belastingaangifte.
Precies, ik merk het ook niet, alleen dat ik dan minder terug krijg

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:23

Wok

Dakloos...

@buglife Onverantwoord is het zeker, maar het is ook jarenlang aangemoedigd door 'Den Haag' en de huizenmarkt is inmiddels ook dusdanig verziekt, o.a. door datzelfde 'Den Haag', dat je - zeker als starter - op dit moment bijna geen andere keuze hebt om maximaal op de HRA te teren om überhaupt budget te hebben om iets te kopen.

@CrankyGamerOG Zie hierboven ;) Jij en ik hebben nog het geluk gehad om niet (volledig) afhankelijk te hoeven zijn van HRA om te kunnen kopen...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:59
[...]

Hadden ze maar moeten aflossen. Hebben ze 30 jaar de tijd voor gehad. Van mij mag het gewoon afgeschaft worden, die € 35 HRA per maand kan ik wel missen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:05
Lordy79 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:26:
Misschien had ik dit dan in dat andere HRA topic moeten posten.

Maar wat ik met het topic wil is mijn mening uiten en dat is dat de bewijslast bij de huizenbezitter ligt wat mij betreft. DIE vult in dat hij renteaftrek geniet voor lening zus of zo en volgens mij mag je dat alleen invullen als je er recht op hebt.

Als jij nu 25k leent, aflossingsvrij, voor een nieuwe keuken, dan is de rente niet aftrekbaar maar los je die annuitair of lineair af in max 30 jaar, wel.

Verder was afschaffing toen de rente bijna nul was natuurlijk ideaal geweest maar dat begreep iedereen behalve de VVD die het niet wilde begrijpen en de premier leverde.
Maar als je nu pas de bewijslast bij de huizenbezitter legt, kan die niet ineens het bewijsmateriaal terug gaan toveren. Dat had dan wel vanaf het begin duidelijk moeten zijn dat je die administratie 30 jaar moet bewaren...

iRacing Profiel

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ik heb laatst die discussie ook gehad met mensen.

Die gaven ook aan dat het wel lastig vonden, huis gekocht in gulden tijd, voor volledig aflossings vrije hypotheek. nu komt de bank aan: goh u heeft bijna 30jaar bijna alleen rente betaald, over x tijd wil ik graag de rest van de hypotheek die open staat.

Vervolgens hoe kan dat nu en dat kan ik niet betalen ect.. 8)7 |:(

je wist dit al bijna 30jaar dat dit eraan kwam.. dus keuze: Cash aftikken (want je weet het), nieuwe hyphotheek (maar ik ben bijna met pensioen ik kan dit niet betalen hoe moet dat). laatste keuze: bord in de tuin en verkopen de hap tegen een riante overwaarde.. :X :F

maarja ik dacht er te makkelijk over..

zelfde dus met HRA.. is iets wat als jaren bekend is, maar blijkbaar niet interesant genoeg ;(

[ Voor 6% gewijzigd door epicfailguy23 op 12-05-2026 21:19 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:51
epicfailguy23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:18:
Ik heb laatst die discussie ook gehad met mensen.

Die gaven ook aan dat het wel lastig vonden, huis gekocht in gulden tijd, voor volledig aflossings vrije hypotheek. nu komt de bank aan: goh u heeft bijna 30jaar bijna alleen rente betaald, over x tijd wil ik graag de rest van de hypotheek die open staat.

Vervolgens hoe kan dat nu en dat kan ik niet betalen ect.. 8)7 |:(

je wist dit al bijna 30jaar dat dit eraan kwam.. dus keuze: Cash aftikken (want je weet het), nieuwe hyphotheek (maar ik ben bijna met pensioen ik kan dit niet betalen hoe moet dat). laatste keuze: bord in de tuin en verkopen de hap tegen een riante overwaarde.. :X :F

maarja ik dacht er te makkelijk over..

zelfde dus met HRA.. is iets wat als jaren bekend is, maar blijkbaar niet interesant genoeg ;(
Je reactie is off-topic. Dat je aflossingsvrije hypotheek afloopt, gaat niet over HRA.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _JGC_
WargamingPlayer schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Hadden ze maar moeten aflossen. Hebben ze 30 jaar de tijd voor gehad. Van mij mag het gewoon afgeschaft worden, die € 35 HRA per maand kan ik wel missen.
Gaat hier om 3626 euro rente per jaar, scheelt me 1341 euro aan belasting en daarnaast scheelt het 3626 euro aan inkomen voor de berekening van zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. En ja wij ontvangen zorgtoeslag, mijn vriendin heeft lichamelijke klachten waardoor meer dan 6 uurtjes werk per week er niet in zit.

1,33% rente over 50,5K en 3,69% rente over 80K. En dat 80K deel is belastingvrij banksparen waar inmiddels 35K diezelfde rente staat te ontvangen.

Maargoed, ik heb 16 jaar kunnen profiteren en dan ook nog eens met bankspaarconstructie, als het morgen is afgelopen is dat maar zo...

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Als je een hele lage restschuld hebt is het makkelijk praten natuurlijk. De HRA is bij ons bijvoorbeeld rond de 380 euro/maand. Als iemand daar niet op gebudgetteerd zou hebben en dat bedrag snel verliest kán dat voor problemen zorgen.

Ik denk dat velen in dit topic en het grotere topic schromelijk overschatten wat de gemiddelde Nederlander snapt van hypotheken, belastingaangiftes e.d. Het zal me weinig verbazen als >50% van de Nederlanders gewoon zonder nadenken de handtekening onder hun hypotheekcontract hebben gezet en jaarlijks de belastingaangifte gewoon aftikken met de vooraf ingevulde waardes.

• Joris748
[...]

Nogmaals het gaat niet over aflossen. Het gaat erover over welk deel van je hypotheek je nog recht hebt op HRA.

Ik heb in 2005 mijn eerste hypotheek afgesloten, in 2012 overgesloten om van mijn beleggingshypotheek af te komen. In 2018 samen met mijn ex een nieuwe hypotheek afgesloten, bestaande uit 3 leningdelen, waarvan een deel aflossingsvrij (waar we wel weer HRA over hadden, vanwege een oude hypotheek. Nu gescheiden en weer een nieuwe hypotheek afgesloten (met 4 leningdelen). Ik heb na 10
jaar alle gegevens van mijn eerste hypotheek weggegooid.

Ik weet niet waar ik de puzzel moet beginnen om te bepalen op welk deel ik na 2035 nog recht heb op HRA en voor welke periode nog.

En gezien de toeslagenaffaire is het een reëel risico dat ik, ondanks dat ik mijn aangifte naar eer en geweten en ter goeder trouw invul, ik alsnog een naheffing krijg van de belastingdienst. En daar zit het werkelijke probleem: de huiseigenaar kan niet aantonen dat hij de aangifte goed heeft ingevuld, maar ook de belastingdienst kan niet aantonen dat je fouten hebt gemaakt.

Toeslagenaffaire 2.0 in wording.

Daarom nu die 30-jaars termijn voor HRA afschaffen en vervolgens in 8-10 jaar de HRA afbouwen naar 0.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _JGC_
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:31:
[...]
Toeslagenaffaire 2.0 in wording.

Daarom nu die 30-jaars termijn voor HRA afschaffen en vervolgens in 8-10 jaar de HRA afbouwen naar 0.
Lijkt me de beste optie, want de politiek en de belastingdienst hebben anders ook geen antwoord.
Nu nog kijken of de VVD daarin mee wil want is toch een heilig huisje.

• epicfailguy23
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Je reactie is off-topic. Dat je aflossingsvrije hypotheek afloopt, gaat niet over HRA.
Deels wel, deels niet, volgens mij is het al sinds de invoering van HRA bekend dat die maar max 30 jaar geldt.

Dat betekend dat je al sinds 2001 weet dat die 'maar' voor 30jaar is is. (een kleine 25jaar geleden)

Dat je dan nu erachter komt (waarschijnlijk van overwaarde naar overwaarde bent gaan wonen) dus iedere keer voordeel hebt kunnen halen. --> daarbij zeggende kunnen halen en niet dramatisch hebben gekocht in 2012.

Dan heb je naar mijn menig minimaal 5jaar zitten slapen. Ik snap dat je er niet meteen mee bezig bent als je voor de eerste keer een huis koopt. maar ik mag hopen dat iedereen met een huis verder kijkt dan 6mnd /1 jaar? iets met onderhoudt of dergelijke :z . Hypotheek (met HRA) is daar ook een onderdeel van. maar dat is dan wellicht offtopic omdat we dan geen artikelen kunnen schrijven hoe zielig deze mensen het hebben.. :r

Ja mensen hebben het dadelijk er dadelijk moeilijk(er) mee. maar dan heb je de opties eerder gegeven: betalen of bord in de tuin?

Owja ik ben hem alvast voor --> waar moeten die mensen dan heen? kan niet zomaar aan een huurhuis komen ect want (insert politieke partij: heeft er voor gezorgd dat de huizen markt kapot is) dit is een kwestie van vooruit kijken..

Wellicht een oftopic rant: maar het is te makkelijk om dit alleen op HRA te gooien.. Disclaimer: ik heb zelf een koophuis al 10jaar (dus krijg HRA) en heb er altijd mee gerekend dat ik mijn hypotheek netjes zonder de HRA kon betalen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:31:
Ik weet niet waar ik de puzzel moet beginnen om te bepalen op welk deel ik na 2035 nog recht heb op HRA en voor welke periode nog.
Ik heb altijd begrepen dat je na die 30 jaar überhaupt geen recht meer hebt op hra.

Die puzzel is dan simpel: je mag niks meer aftrekken.

Spel en typfouten voorbehouden

• Joris748
FredvZ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je die 30 jaar überhaupt geen recht meer hebt op hra.

Die puzzel is dan simpel: je mag niks meer aftrekken.
En dat is dus niet waar. Als je in 2001 een hypotheek van 200.000 EUR hebt afgesloten en in 2011 verhuisd bent en een nieuwe hypotheek hebt afgesloten van 400.000, dan mag je na 2011 nog maar over de helft van de 400.000 HRA genieten. Maar hoe zit dat dan met leningdelen met verschillende rentepercentages? En wat is de invloed van aflossing gedurende de looptijd?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:59
pagani schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Als je een hele lage restschuld hebt is het makkelijk praten natuurlijk. De HRA is bij ons bijvoorbeeld rond de 380 euro/maand. Als iemand daar niet op gebudgetteerd zou hebben en dat bedrag snel verliest kán dat voor problemen zorgen.

Ik denk dat velen in dit topic en het grotere topic schromelijk overschatten wat de gemiddelde Nederlander snapt van hypotheken, belastingaangiftes e.d. Het zal me weinig verbazen als >50% van de Nederlanders gewoon zonder nadenken de handtekening onder hun hypotheekcontract hebben gezet en jaarlijks de belastingaangifte gewoon aftikken met de vooraf ingevulde waardes.
Ik heb toen ik deze hypotheek afsloot gewoon gevraagd hoe dat zat met HRA ook omdat we overwaarde oude woning hadden. Geen zorgen werd door de adviseur aangegeven. De bedragen vlogen om mijn oren. Toen zei ik, ik wil dat de hypotheek op 1 salaris te betalen is en dat ik wil niet geconfronteerd worden dat ik door wat voor reden dan ook moet verkopen na 30 jaar. En toen veranderde het hele verhaal, met als gevolg dat ik kon blijven wonen na mijn scheiding zonder financieel pijn te leiden. Het nadeel was, huis was minder groot en luxe dan anderen. Boeien.

Maar ik geloof dat heel veel mensen gewoon dachten “30 jaar is ver weg” en zich een financieel risico hebben laten aanpraten. Bij mij loopt de 30 jaar af over 4 jaar, dan moet ik nog 50K herfinancieren (stukje aflossingsvrij).

Mijn voordeel, ben niet hebberig, en veel luxe doet mij niks.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Mijn hypotheek uit 2003 is al meerdere malen herzien door einde rente termijnen en naar een duurder huis verhuizen en weer naar een goedkoper huis,

Dus mijn HRA is intussen bijna nihil.

En dit was echt niet heel bewust, maar nu valt het in mijn voordeel uit.

Ben niet meer van HRA afhankelijk af :)

ICE ICE Baby

• Joris748
epicfailguy23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Deels wel, deels niet, volgens mij is het al sinds de invoering van HRA bekend dat die maar max 30 jaar geldt.

Dat betekend dat je al sinds 2001 weet dat die 'maar' voor 30jaar is is. (een kleine 25jaar geleden)

Dat je dan nu erachter komt (waarschijnlijk van overwaarde naar overwaarde bent gaan wonen) dus iedere keer voordeel hebt kunnen halen. --> daarbij zeggende kunnen halen en niet dramatisch hebben gekocht in 2012.

Dan heb je naar mijn menig minimaal 5jaar zitten slapen. Ik snap dat je er niet meteen mee bezig bent als je voor de eerste keer een huis koopt. maar ik mag hopen dat iedereen met een huis verder kijkt dan 6mnd /1 jaar? iets met onderhoudt of dergelijke :z . Hypotheek (met HRA) is daar ook een onderdeel van. maar dat is dan wellicht offtopic omdat we dan geen artikelen kunnen schrijven hoe zielig deze mensen het hebben.. :r

Ja mensen hebben het dadelijk er dadelijk moeilijk(er) mee. maar dan heb je de opties eerder gegeven: betalen of bord in de tuin?

Owja ik ben hem alvast voor --> waar moeten die mensen dan heen? kan niet zomaar aan een huurhuis komen ect want (insert politieke partij: heeft er voor gezorgd dat de huizen markt kapot is) dit is een kwestie van vooruit kijken..

Wellicht een oftopic rant: maar het is te makkelijk om dit alleen op HRA te gooien.. Disclaimer: ik heb zelf een koophuis al 10jaar (dus krijg HRA) en heb er altijd mee gerekend dat ik mijn hypotheek netjes zonder de HRA kon betalen.
Ten eerste heb ik tijdens de kredietcrisis met dik verlies verkocht ;) Ten tweede kan ik de onmiddellijke afschaffing van HRA wel lijden, omdat ik bij alle budgetberekeningen uit ben gegaan van bruto hypotheeklasten :) Maar niet iedereen heeft die luxe om een dak boven het hoofd te bemachtigen.

Het gaat niet over zielig zijn, het gaat over de volstrekte willekeur die op gaat treden. Sommige mensen gaan ter goeder trouw invullen waar ze recht op (denken te) hebben. Anderen gaan willens en wetens de boel belazeren om meer HRA te krijgen. En de belastingdienst kan het nergens aan toetsen.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Het gaat niet over zielig zijn, het gaat over de volstrekte willekeur die op gaat treden. Sommige mensen gaan ter goeder trouw invullen waar ze recht op (denken te) hebben. Anderen gaan willens en wetens de boel belazeren om meer HRA te krijgen. En de belastingdienst kan het nergens aan toetsen.
Volgens mij bewaren zowel notarissen als het kadaster de hypotheekactes permanent. Zou dat niet op enige manier te toetsen zijn?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wippie1234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Volgens mij bewaren zowel notarissen als het kadaster de hypotheekactes permanent. Zou dat niet op enige manier te toetsen zijn?
En hoeveel ambtenaren zou je nodig hebben om miljoenen hypotheekaktes te analyseren? (Anders dan zoals nu steekproefsgewijs met een uitermate lage pakkans)

• epicfailguy23
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Ten eerste heb ik tijdens de kredietcrisis met dik verlies verkocht ;) Ten tweede kan ik de onmiddellijke afschaffing van HRA wel lijden, omdat ik bij alle budgetberekeningen uit ben gegaan van bruto hypotheeklasten :) Maar niet iedereen heeft die luxe om een dak boven het hoofd te bemachtigen.

Ik wil even erbij vermelden: Als ik de intensie heb gewekt om dit op de man te spelen, is dit niet de bedoeling geweest alvast. O+

Maar wat ik er mee wil zeggen is: veel mensen gaan een grote verplichting aan (hypotheek) daarbij krijgen de meeste mensen hulp want het is moeilijk ect.

Maar veel mensen willen het onderste uit de kan in de gouden jaren (want toch overwaarde) of toch verbouwing nu --> ik ga niet 5jaar sparen voor een nieuwe keuken want ik wil wel 2x per jaar naar Spanje. dus ik leen maar weer bij.

Terwijl het bekend was (of dat mensen dat snapte is 1 ding), maar het is 100% uitgelegd want je hebt altijd de 'bruto hypotheek' en de 'netto hyptoheek' waar iedereen mee zijn eigen maandlasten mee berekende..

En nu komen bij een hoop mensen de deksel op de neus. je weet ook (als het goed is nogsteeds) wat je bruto en netto kosten zijn. Dat mensen het zich niet realiseren na al die jaren is volgens mij het issue. voor de rest hoef je er toch geen rekening meer mee te houden als deze afloopt?

Want na 30jaar is het per lening deel klaar --> dus als 1 deel eindigd is het klaar met deze hra. mocht je nog 1 lenings deel hebben geld daar dezelfde 30jaar voor. dus als deze klaar loopt dat HRA gedeelte toch ook af?

of denk ik te simpel?dan hoor ik het ook graag om ervan te leren :Y)

ik moet zeggen ik ben ook geen held in deze materie maar ik probeer ik met gezond verstand naar te kijken (en de meeste obvious vragen op te zoeken --> daarmee hopen dat google het juiste antwoord eruit spuugt)

• Joris748
epicfailguy23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Ik wil even erbij vermelden: Als ik de intensie heb gewekt om dit op de man te spelen, is dit niet de bedoeling geweest alvast. O+

Maar wat ik er mee wil zeggen is: veel mensen gaan een grote verplichting aan (hypotheek) daarbij krijgen de meeste mensen hulp want het is moeilijk ect.

Maar veel mensen willen het onderste uit de kan in de gouden jaren (want toch overwaarde) of toch verbouwing nu --> ik ga niet 5jaar sparen voor een nieuwe keuken want ik wil wel 2x per jaar naar Spanje. dus ik leen maar weer bij.

Terwijl het bekend was (of dat mensen dat snapte is 1 ding), maar het is 100% uitgelegd want je hebt altijd de 'bruto hypotheek' en de 'netto hyptoheek' waar iedereen mee zijn eigen maandlasten mee berekende..

En nu komen bij een hoop mensen de deksel op de neus. je weet ook (als het goed is nogsteeds) wat je bruto en netto kosten zijn. Dat mensen het zich niet realiseren na al die jaren is volgens mij het issue. voor de rest hoef je er toch geen rekening meer mee te houden als deze afloopt?

Want na 30jaar is het per lening deel klaar --> dus als 1 deel eindigd is het klaar met deze hra. mocht je nog 1 lenings deel hebben geld daar dezelfde 30jaar voor. dus als deze klaar loopt dat HRA gedeelte toch ook af?

of denk ik te simpel?dan hoor ik het ook graag om ervan te leren :Y)

ik moet zeggen ik ben ook geen held in deze materie maar ik probeer ik met gezond verstand naar te kijken (en de meeste obvious vragen op te zoeken --> daarmee hopen dat google het juiste antwoord eruit spuugt)
Je denkt te simpel ;) Omdat in veel gevallen (door verhuizing, door verbouwing, door oversluiten, door huwelijk/partnerschap, door scheiding) de leningdelen niet meer 1 op 1 over elkaar heen te leggen zijn. Het kan dus zijn dat je op deel 1 wel recht hebt op HRA, op deel 2 niet en op deel 3 gedeeltelijk. En dat kan 5 jaar later zo maar weer anders zijn.

Ik denk wel dat de discussie hier een stuk zuiverder wordt als er geen oordeel geveld wordt over de beweegredenen van mensen om een bepaalde hypotheek af te sluiten. Maar dat we meer technisch naar de materie kijken.

• epicfailguy23
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Ik denk wel dat de discussie hier een stuk zuiverder wordt als er geen oordeel geveld wordt naar de beweegredenen van mensen om een bepaalde hypotheek af te sluiten. Maar dat we meer technisch naar de materie kijken.
Fair point, zal die weglaten in het vervolg.. maar dan wil ik ook niet meer horen: we zijn nu verrast of het is zonder HRA niet meer te betalen :+
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:22:
[...]

Je denkt te simpel ;) Omdat in veel gevallen (door verhuizing, door verbouwing, door oversluiten, door huwelijk/partnerschap, door scheiding) de leningdelen niet meer 1 op 1 over elkaar heen te leggen zijn. Het kan dus zijn dat je op deel 1 wel recht hebt op HRA, op deel 2 niet en op deel 3 gedeeltelijk. En dat kan 5 jaar later zo maar weer anders zijn.
Maar het is nooit recht op 1 stuk HRA. Je krijgt (30jaar) HRA over een lening deel. (met uitzondering van meenemen van lening delen naar nieuwe hypotheken)..

Maar.. ik heb bij mijn vorige verhuizing 1 deel meegenomen naar nieuwe woning (want rente voor een appel en een ei) ik kan in mijn bankapp netjes zien wat de inschrijving/ looptijd van alle delen is en bijbehoordende rente. daaruit kan je toch halen op welk deel je HRA hebt?

Dus heb je aflossings vrij: inschrijf datum is 2-1-2003 dan weet je dat de HRA 1-1-2033 afloopt. :X

Wellicht wederom te simpel maar dan wil ik graag samen uitvogelen dat dadelijk iedereen weet of die tegen de lamp gaat lopen (en hoe hard O+ )

• Joris748
epicfailguy23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Fair point, zal die weglaten in het vervolg.. maar dan wil ik ook niet meer horen: we zijn nu verrast of het is zonder HRA niet meer te betalen :+

[...]

Maar het is nooit recht op 1 stuk HRA. Je krijgt (30jaar) HRA over een lening deel. (met uitzondering van meenemen van lening delen naar nieuwe hypotheken)..

Maar.. ik heb bij mijn vorige verhuizing 1 deel meegenomen naar nieuwe woning (want rente voor een appel en een ei) ik kan in mijn bankapp netjes zien wat de inschrijving/ looptijd van alle delen is en bijbehoordende rente. daaruit kan je toch halen op welk deel je HRA hebt?

Dus heb je aflossings vrij: inschrijf datum is 2-1-2003 dan weet je dat de HRA 1-1-2033 afloopt. :X

Wellicht wederom te simpel maar dan wil ik graag samen uitvogelen dat dadelijk iedereen weet of die tegen de lamp gaat lopen (en hoe hard O+ )
Ik ben nu met mijn 3e hypotheek bezig. Tussen mijn eerste hypotheek (alleen) en mijn tweede hypotheek (met mijn ex) zat ca 4 jaar. Dus de leningdelen van mijn tweede hypotheek hebben geen relatie tot de leningdelen van mijn eerste hypotheek. En mijn huidige hypotheek (alleen) is weer deels een splitsing van de oude hypotheek.

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:07:
[...]

En hoeveel ambtenaren zou je nodig hebben om miljoenen hypotheekaktes te analyseren? (Anders dan zoals nu steekproefsgewijs met een uitermate lage pakkans)
Dat ligt eraan waar je de bewijsplicht legt. Eerder in dit topic is al geopperd om dit bij de ontvanger van HRA te leggen. Feit blijft inderdaad dat het uitvoeren van geautomatiseerde controles praktisch onmogelijk zal blijken

• epicfailguy23
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:37:
[...]

Ik ben nu met mijn 3e hypotheek bezig. Tussen mijn eerste hypotheek (alleen) en mijn tweede hypotheek (met mijn ex) zat ca 4 jaar. Dus de leningdelen van mijn tweede hypotheek hebben geen relatie tot de leningdelen van mijn eerste hypotheek. En mijn huidige hypotheek (alleen) is weer deels een splitsing van de oude hypotheek.
2 vragen er dan over: is dit voor 2013? Want toen is volgens mij de max ingesteld. Dus alles ervoor telt niet en is de teller weer op 30 jaar gezet? Is de hypotheek dan ook ingeschreven als 1 hypotheek? Of zijn het dan 3 lossendelen?

• _JGC_
epicfailguy23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:41:
[...]

2 vragen er dan over: is dit voor 2013? Want toen is volgens mij de max ingesteld. Dus alles ervoor telt niet en is de teller weer op 30 jaar gezet? Is de hypotheek dan ook ingeschreven als 1 hypotheek? Of zijn het dan 3 lossendelen?
In 2013 is aflossingsvrij niet meer aftrekbaar voor hypotheken die daarna worden afgesloten. De 30 jaar beperking was vanaf 2001.

2013 is ook het jaar waarin de aflossingsvrije bankspaarhypotheken werden afgeschaft waarbij je belastingvrij spaart op een geblokkeerde spaarrekening terwijl je HRA krijgt over het geld dat je eigenlijk al hebt afgelost maar fiscaal nog in een los potje zit.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20
Opnieuw een teken aan de wand dat heel het belastingstelsel op de schop moet. De afschaffing HRA maar ook de accijnzen en BTW + (tijdelijke / permanente ) aflopende kortingen dan nog de EU greendeal CO2 tax (laat staan investeren in een elektrische auto/warme pomp)., technisch geen belasting maar einde salderingsregeling..al deze enorme verhogingen komen straks bijna tegelijkertijd samen in een periode dat aan de andere kant van de oceaan een gigantische economische crisis dreigt, A.I. dreigend over de arbeidsmarkt hangt en aan deze kant nog een verschrikkelijke oorlog woedt.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 12-05-2026 23:11 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Topicstarter
Joris748 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:46:
[...]

En dat is dus niet waar. Als je in 2001 een hypotheek van 200.000 EUR hebt afgesloten en in 2011 verhuisd bent en een nieuwe hypotheek hebt afgesloten van 400.000, dan mag je na 2011 nog maar over de helft van de 400.000 HRA genieten.
Volgens mij is dat onjuist.
Stel die eerste van 200k was lineair - om het makkelijk te houden - had je nog een restschuld van 133.3K na 10 jaar, in 2011.
Als je vervolgens verkoopt voor welk bedrag dan ook, je hypotheek aflost en een nieuw huis terugkoopt van bijv 5 ton met een nieuwe hypotheek van 4 ton

Dan heb je tot 2031 HRA op 133.3K en tot 2041 op 266.7K. Of anders gezegd:
Vanaf 2031 heb je maar voor 3/4e deel van je restschuld HRA.

In dit voorbeeld ben je maar 1x verhuisd in 30 jaar maar als je 5x verhuisd bent en nog een scheiding hebt gehad, zou ik een spreadsheet nodig hebben...

Maar nogmaals: mijn mening is dat je dat dan maar bij had moeten houden...

• Lordy79

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Maar als je nu pas de bewijslast bij de huizenbezitter legt, kan die niet ineens het bewijsmateriaal terug gaan toveren. Dat had dan wel vanaf het begin duidelijk moeten zijn dat je die administratie 30 jaar moet bewaren...
Tja voor mij was dat wel duidelijk maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet geldt.
Maar je kunt dmv notariele aktes die volgens mij heel lang bewaard worden toch nog best veel terugvinden.

Mijn opwinding ging erover dat ambtenaren als "oplossing" zouden gaan opperen om die 30 jaars termijn dan maar los te laten. Dat is in mijn ogen de omgekeerde wereld.
Nu geloof ik trouwens wel dat een groot deel van de belastingplichtigen ter goeder trouw is en ben er ook voor dat bij controles zeer terughoudendheid moet zijn met boetes.
Bovendien is er nog een jaar of 5 voor dit speelt en kun je burgers er dus op wijzen en geldt dit in 2031 alleen voor grofweg 50+ers want iemand van 40 heeft nog geen 30 jaae HRA genoten....

• Joris748
Volgens de informatie van @Lordy79 is het bij het beëindigen of veranderen van een hypotheek essentieel om te weten:
  1. wat de restschuld is per leningdeel, en;
  2. hoe lang men nog recht op hypotheekrenteaftrek heeft over dat deel
Ik ben van mening dat de politiek gefaald heeft in het scheppen van de juiste randvoorwaarden om deze 30-jaars regeling op een eerlijke en transparante manier uit te voeren. Men heeft nagelaten om hypotheekverstrekkers te verplichten om de relevante info te bewaren en/of eenvoudig opvraagbaar te maken. Bij pensioenen heeft men ervoor gekozen om een uniform pensioenoverzicht op te tuigen. In mijn ogen had men er ook voor moeten kiezen om een uniform hypotheekoverzicht op te zetten.

Daarnaast heeft de overheid ook gefaald in het voorlichten van mensen, over wat er van ze verwacht word.
Wippie1234 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Vraag is dan wat er in de hypotheekakte staat? Kun je daaruit de restschuld op het moment van doorhalen cq. veranderen uit halen? Of alleen de originele hoofdsom?
Lordy79 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 05:46:
[...]

Tja voor mij was dat wel duidelijk maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet geldt.
Maar je kunt dmv notariele aktes die volgens mij heel lang bewaard worden toch nog best veel terugvinden.

Mijn opwinding ging erover dat ambtenaren als "oplossing" zouden gaan opperen om die 30 jaars termijn dan maar los te laten. Dat is in mijn ogen de omgekeerde wereld.
Nu geloof ik trouwens wel dat een groot deel van de belastingplichtigen ter goeder trouw is en ben er ook voor dat bij controles zeer terughoudendheid moet zijn met boetes.
Bovendien is er nog een jaar of 5 voor dit speelt en kun je burgers er dus op wijzen en geldt dit in 2031 alleen voor grofweg 50+ers want iemand van 40 heeft nog geen 30 jaae HRA genoten....
Ik ben er ook geen voorstander van om regelingen zomaar te schrappen. Maar in het licht van mijn betoog denk ik dat het een taak van de overheid is om dit probleem te repareren. En de pragmatische insteek is om de HRA nu echt snel af gaan te bouwen, zodat deze niet te lang na 2031 helemaal 0 is, en tegelijktertijd dat 30-jaars regeling op te schorten. Het deel van de mensen dat dan een paar jaar een voordeeltje heeft, valt in het niet bij de administratieve clusterfuck die ons en de belastingdienst bespaart blijft en de algemene voordelen van afschaffing van de HRA.

Pagina: 1