Ja duh blind cijfers overnemen, 20% hoogste inkomens moet je natuurlijk wel even corrigeren voor het feit dat de 20% laagste inkomens al helemaal geen huis (kunnen) kopen en diezelfde 20% laagste inkomens weer 80% van de huursubsidie ontvangen terwijl de 20% hoogste inkomens 0% van de huursubsidie ontvangen.
Ja natuurlijk heb je GEEN gelijk.
DINK-ers hebben nou eenmaal heel veel te besteden, zeker in vergelijking met de jaren 70 waar je blij mocht zijn dat Pa een leuk inkomen had terwijl Ma voor de (meerdere) kinderen zorgt.
Tegenwoordig zijn scheidingen veel normaler dan vroeger, mede doordat de moeders niet/nauwelijks werkte. Hierdoor zijn er (veel meer) huishoudens in verhouding tot het aantal mensen, dit maakt woningen schaarser, zeker wanneer anno 2026 zowel Pa als Ma (nog even excl bonus gezin) allebei graag in een 120m2 appartement willen wonen met allebei 2 slaapkamers voor de 2 kinderen.
Ook kinderen zijn duur (altijd al geweest) zo doet dus het kleinere gezin anno 2026 vs 1970 is minder "kwijt" aan de kroost.
Anno 2026 hebben we nou eenmaal "rijkere" voorouders dan anno 1970, waardoor er een vliegwiel ontstaat. Ik weet van mijn grootouders (en mijn partner) dat die het lang niet altijd heel breed hadden met AOW en een beetje plus. Mijn ouders zijn in die vergelijking schat hemeltje rijk.
Over mijn ouders gesproken, op hun leeftijd waren mijn grootouders al lang overleden. Deze groep mensen die langer leven, moeten ook ergens wonen... ook weer meer druk op het schaarse goed dat m2 is.
HRA draagt zeker wel bij en zal die ontwikkeling zeker niet tegen werken, maar er zijn er nog wel een paar redenen die m.i. harder bijdragen.
Ook zaken als huursubsidie zorgtoeslag etc leid er toe dat mensen huren betalen die (veel) te hoog zijn in vergelijking met hun inkomen waardoor (veel te) veel huur ontvangen wordt wat weer voer is voor investeerders.