Tsja, dan moet er ingezet worden op een stukje zingeving in het leven en bestaanszekerheid.
Wordt men echt langdurig gelukkig van avocado-toast, waarom grijpt iedere jongere naar avocado-toast ipv een langduriger plan? Daar komen maar geen antwoorden op, de waarom. En al helemaal geen beleid, want dat is te duur, economisch moeilijk, eigen verantwoordelijkheid, de huidige generatie zijn slappelingen en geen respect, etc etc.
Ik hoor best wat verhalen van studenten die veel buiten de deur eten, ik kan niet anders zeggen dan een soort financieel fatalisme omdat ze toch aanvoelen voor altijd gebukt te gaan onder schulden en nooit een woning kunnen krijgen, dus wat maakt het dan nu nog allemaal uit? YOLO

En ik (als 40'er met 2 kinderen) geef ze eigenlijk geen ongelijk...
Het gevolg is dat velen die eerste 40 jaar prima werken, lekker geld overhouden voor leuke dingen maar te weinig voor kans te maken op een woning, lekker alleen blijven en rond hun 35e er achter komen dat ze alle leuke dingen wel gehad hebben, geen partner kunnen vinden want de sociale kringen worden kleiner, nieuwe mensen ontmoeten is lastig (en apps zijn er op gericht om op de apps te blijven, dus niemand te vinden...), etc.
Dus velen alleenstaanden, kinderloos. En vast in een dure huurwoning, want voor een koopwoning heb je 2 inkomens nodig.
Ook de kosten in zowel tijd als geld worden bij de ouders gelegd, "ik ga niet betalen voor iemand die wel kinderen heeft". Maar om kans te maken op een woning moet je 2 inkomens hebben. Kinderopvang is stervensduur (het reduceert 1 inkomen tot bijstandsniveau), de bso daarna is ook niet goedkoop. In totaal kosten een kind €300.000 tot ze 18 zijn, het gros daarvan is in de eerste 6 jaar.
Dat is domweg heel duur, terwijl de kinderen wel degelijk de toekomst zijn, cq een vereiste om bijv. de AOW betaalbaar te houden.
En natuurlijk grenzen wijd open voor immigranten? Die hebben die eerste dure 18 jaar al gehad

En er is geen gebrek aan laaggeschoolde arbeid in distributiecentra. Ook goed voor de economische groeicijfers

Dat ze geen opleiding gehad hebben, tsja... die importeren we wel uit andere landen (met ook vruchtbaarheidscijfers < 2) met onze hogere salarissen (en hogere cost of living...). En laten we heel rechts mensen ook verantwoordelijk maken voor hun eigen integratie zodat het de belastingbetaler in geld niks kost
En laten we aan al dat bovenstaande vooral helemaal _niks_ veranderen
/rant
Ik heb wel een mening over hoe het gaat ja