Nathilion schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Maar hoe komen bedrijven aan kapitaal als zij niet direct aandelen verkopen aan iemand? Als ik mijn aandelen Microsoft verkoop aan jou, hoe krijgt Microsoft daar dan geld voor? Het is wel leuk om de beurswaarde omhoog te zien kruipen omdat jij meer geld voor het aandeel hebt neergelegd dan ik dat deed, maar Microsoft ziet nul-komma-nul van het geld dat jij mij geeft.
En als de beurswaarde eens flink inkakt dan krijg je berichten als "Microsoft verliest 2 miljard!" Nee, Microsoft verliest geen enkele cent. Want die aandelen zijn niet meer van Microsoft. De verkopers van die aandelen verliezen in totaal 2 miljard omdat ze het verkopen voor minder dan ze de aandelen kochten. Maar Microsoft verliest er dus niks mee.
Dus hoe helpt die hele luchtbel die de aandelenmarkt is nou de bedrijven na de eerste verkoop van nieuw uitgebrachte aandelen? Ik zie alleen maar honderden miljarden van de ene groep mensen naar de andere gaan zonder dat er daadwerkelijk een fysiek product bij ontstaat en werkelijk waarde wordt gecreëerd. En ik denk dat dit het 'vastzittende geld' is waar Dropjeslover het over heeft, correct @
DropjesLover?
Dat inderdaad, en dat de bedrijven die financiering nodig hebben nou niet de bedrijven zijn in een breed fonds of genoteerd aan beurs.
Die zijn afhankelijk van specifieke investeringsbanken en hun producten dragen (fors) meer risico.
Jan Modaal, als die al belegd, zit kalm in een of meerdere trackers of fondsen voor de lange termijn set and forget.
Dat geld gaat niet niet naar de bedrijven om mee te investeren.
Een bedrijf gaat naar de beurs, geeft 100 aandelen uit van €100, gebaseerd wat men met dat geld wil doen en de verwachting daarvan in de toekomst. Het krijgt dus éénmalig €10.000 om z'n investering te doen. Of domweg de eigenaar die het verkoopt.
Maar daarna gaat het bedrijf goed, slecht, goed en 10 jaar later is het aandeel €500 waard. Iedereen op de beurs blij enzo. Maar het bedrijf heeft nog steeds maar die initiele €10k. Niet €50k.
Nu kan een bedrijf aandelen terugkopen, nieuwe aandelen uitgeven, etc etc, maar de basis blijft, een bedrijf haalt slechts eenmalig geld op.
Een bedrijf heeft dat geld gebruikt om een investering te doen, sneller te groeien dan dat met organische groei mogelijk is, hogere omzet, meer mensen, etc. Zonder die investering was dat (misschien) niet mogelijk, nee. Maar dat geld is maar éénmalig opgehaald.
Wanneer anderen "instappen" voor bijv. €200/aandeel, dan wordt er dus €100 aan de reele economie onttrokken en in de bel geblazen. De vorige eigenaar van het aandeel maakt €100 winst, compleet zonder er iets voor te doen. Degenen die niet verkopen hebben echter ook €100 winst in termen van vermogen, ook zonder te verkopen. Naar mijn mening onderstreept het de idioterie van "marktwaarde" en letterlijk "wat de gek er voor geeft". Met nadruk op gek.
Al is het ook afgezet tegen het toegenomen bedrijfsresultaat, dividend en verwachtingen over toekomstige omzet.
Het bedrijf is dan ook niet meer van 1 eigenaar, maar publiek. En die willen rendement zien (ofwel in divident, ofwel in toegenomen aandelenwaarde) en sturen het bedrijf bij cq het bedrijf heeft die verplichting om dat te realiseren.
Dat is de fiduciaire plicht:
Een fiduciaire plicht is een wettelijke of ethische verplichting om te handelen in het uitsluitende belang van een andere partij (begunstigde), met de hoogste mate van eerlijkheid, loyaliteit en zorgvuldigheid. Het houdt in dat de belangen van de cliënt of organisatie altijd boven eigen belangen gaan.
In mijn ogen een enorm perverse plicht, omdat het de (beurs)waarde boven de belangen van het bedrijf, maar ook bijvoorbeeld het milieu of wetgeving stelt. Immers, scherp op/over de regels lopen ten opzichte van concurrenten levert het meeste op.
En aangezien een bedrijf wettelijk gezien een eigen rechtspersoon is, maar ook onsterfelijk, zijn bestuurders eigenlijk nergens echt verantwoordelijk voor zo lang er maximale winst behaald wordt voor de aandeelhouders en het bedrijf blijft bestaan.
Hier heb ik ook wel een mening over ja, in termen van oorzaken van alle crissisen die we hebben (stikstof (BigAgro), klimaat (BigOil), PFAS, maar ook Social Media (BigTech), etc etc).
[
Voor 45% gewijzigd door
DropjesLover op 27-02-2026 22:50
]