Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Knip, offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 16:31
Kunnen we on topic blijven. Voor verwarming met airco (of nog beter monoblock op vloerverwarming) zijn hele mooie andere forums hier op Tweakers 😄 (sorry Taro: Bosch Compress 2000 AWF monoblock)

Ik heb mijn HW spullen draaien op de wifi van mijn internet provider, en de rest via mijn Asus, geen problemen. De accu staat 1 m vanaf de router, en de P1-meter ook (in de meterkast, die voorzien gaat worden van actieve koeling, leuk projectje)

De meeste routers hebben parental control om internet toegang te blokkeren op ingestelde tijden. Kunnen we dit niet gebruiken voor uitgesteld ontladen? Of wordt lokaal verkeer daarbij niet geblokkeerd? Ik ga het een uurtje proberen vanmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTsweQRcWsLCjTrnMwD1WEuCR98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9mQRnNzjOvk6pmHptOT4muy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door dotternetta op 09-03-2025 08:46 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Knip, nu weer ontopic

Ga toch die HW proberen om vooral in de zomer de avonden / nachten af te dekken.

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 08:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Modbreak:En inderdaad weer graag ontopic. Ook hierbij het verzoek om niet regelmatig bewust "even" offtopic te gaan en dat zelfs te benoemen, want anderen gaan er toch op reageren en je bent maar weer zo vele offtopic reacties verder.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
Vloer of wandmodel? zag offtopic warning te laat en kan hem nu niet meer verwijderen 😬

[ Voor 180% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 10:01 . Reden: Zelf al geconstateerd dat het offtopic was. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TiBoD schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:46:
Ik heb zojuist met een virtuele/nep P1-meter (draaiend op ESPhome) de HomeWizard Connect data weten te voeden die onder mijn controle is. In Home Assistant geef ik via een number input aan hoeveel mijn huis "(terug)levert" aan het net. De batterij volgt netjes die gegevens.
Hoe doe je dat precies? Is dat een ESP32 (oid) die aangesloten is op je slimme meter? Of is je HA aangesloten op je slimme meter, en stuur je vanuit HA verbruik/invoeddata naar een een "losse" ESP32 die zich voordoet als de HW P1-meter?

Ik ben echt razend nieuwsgierig. Als dit betrouwbaar werkt klinkt dit als iets waar ik ook wel aan zou willen. Ik heb alle "infrastructuur" al (HA, ESPHOME, ESP32's op voorraad, best wat kennis van ESPHOME enz). Alleen nog geen HW accu :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Hoe doe je dat precies? Is dat een ESP32 (oid) die aangesloten is op je slimme meter? Of is je HA aangesloten op je slimme meter, en stuur je vanuit HA verbruik/invoeddata naar een een "losse" ESP32 die zich voordoet als de HW P1-meter?

Ik ben echt razend nieuwsgierig. Als dit betrouwbaar werkt klinkt dit als iets waar ik ook wel aan zou willen. Ik heb alle "infrastructuur" al (HA, ESPHOME, ESP32's op voorraad, best wat kennis van ESPHOME enz). Alleen nog geen HW accu :P
Edit. Je vraag stelling is al duidelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 09-03-2025 09:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik heb zojuist gewoon van beide batterijen de knop om gezet. Wekkertje op 11 uur als de prijs negatief gaat om ze weer aan te zetten. Als ze vanaf november tot eind januari in een doos in een magazijn kunnen staan redden ze 3 uurtjes uit op zolder ook wel. Een handmatige schakel-/pauzeknop in de app zoals eerder geopperd zou al voorlopig afdoende zijn om in afwachting van slimmere laaduitstel niet fysiek te hoeven schakelen. Tot die tijd maar af en toe zo oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weer de P1 meter offline vannacht.
Heb de P1 meter en batterij nu een vast IP gegeven en me aangemeld voor de beta ;)

Blijft typisch ruim een half jaar gewoon strak online, nu de batterij erbij en al 3 keer dat de P1 meter offline gegaan is.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:46
@ArthurMorgan Dat dus. Gek toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0-3eQ0x06BVxWB65K5fw58Dbms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ym18rZqG6w4v1lRgYrry4ynD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 136% gewijzigd door shthpnz op 09-03-2025 09:38 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
Ik heb de P1 sinds oktober 2021 en nooit problemen gehad. Van de week na installatie PiB is ie een keer wappie geweest, daarna niet meer. Wel frappant, maar nog niet verontrustend (als alleenstaand incident)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:14:
Ik heb zojuist gewoon van beide batterijen de knop om gezet. Wekkertje op 11 uur als de prijs negatief gaat om ze weer aan te zetten. Als ze vanaf november tot eind januari in een doos in een magazijn kunnen staan redden ze 3 uurtjes uit op zolder ook wel. Een handmatige schakel-/pauzeknop in de app zoals eerder geopperd zou al voorlopig afdoende zijn om in afwachting van slimmere laaduitstel niet fysiek te hoeven schakelen. Tot die tijd maar af en toe zo oplossen.
Je zet hier volgens mij de mogelijkheid om bij te laden bij een te lage celspanning uit. Van de week gaf HW al aan dat voor problemen kan zorgen. Ze staan dan wel in een doos met ongeveer 50% SoC. Bij jou staat hij op 0? Dat is dan wel een verschil.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:29:
Weer de P1 meter offline vannacht.
Heb de P1 meter en batterij nu een vast IP gegeven en me aangemeld voor de beta ;)

Blijft typisch ruim een half jaar gewoon strak online, nu de batterij erbij en al 3 keer dat de P1 meter offline gegaan is.
Hier blijft het goed gaan. Draai ook beta testen. Voor de tijd ging het ook goed. Ik heb wel de p1 meter extra aan een externe usb adapter aangesloten. Wellicht een suggestie dit te proberen? Baat het niet dan ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:42
Hier nu batterij2 ‘offline’ in de app. Maar ze laden gewoon beide op volgens de leds op de PIB. 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens naar de opmerking bij je wifi. "Je kunt enkele offline tijden ervaren". Wifi signaal omhoog zien te krijgen? Althans in het plaatje wat je net had staan. Signaalsterkte 62%.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Hier blijft het goed gaan. Draai ook beta testen. Voor de tijd ging het wel goed. Ik heb wel de p1 meter extra aan een externe usb adapter aangesloten. Wellicht een suggestie dit te proberen? Baat het niet dan ......
even gekeken, die had ik nog niet, zal hem gelijk gaan aansluiten :)

thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Je zet hier volgens mij de mogelijkheid om bij te laden bij een te lage celspanning uit. Van de week gaf HW al aan dat voor problemen kan zorgen. Ze staan dan wel in een doos met ongeveer 50% SoC. Bij jou staat hij op 0? Dat is dan wel een verschil.
8%, ze hadden al wat vroege ochtendzon te pakken. Maar als ze handmatig schakelen willen ontmoedigen dan kunnen ze vast wel ff op korte termijn een pauzeknop in de app klussen @HomeWizard_NL , die fancy AI optie heeft geen haast in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hgwj1983 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:37:
Hier nu batterij2 ‘offline’ in de app. Maar ze laden gewoon beide op volgens de leds op de PIB. 😌
Soms moet je de app even afsluiten in zijn geheel en weer opstarten. Ik zie dat soms ook maar dan draait hij wel door. Ook de SoC springt soms naar een andere waarde. Gister van 2% naar 0% en na een restart naar 3% en counting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:42:
[...]

8%, ze hadden al wat vroege ochtendzon te pakken. Maar als ze handmatig schakelen willen ontmoedigen dan kunnen ze vast wel ff op korte termijn een pauzeknop in de app klussen @HomeWizard_NL , die fancy AI optie heeft geen haast in dat geval.
Ah oke. Geen 0 dus. Dan zou het moeten kunnen. Ben het met je eens hoor. Ook een wens hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
@HomeWizard_NL Een vriend van mij had gisterenavond de fout "Oeps! Er gaat iets niet goed (E444)"

Met een paar keer uit en aan zetten ging het blijkbaar weg, maar ik ben toch wel benieuwd wat het was.

Ik heb hem al aangeraden om met jullie contact op te nemen als het weer gebeurt.

Ergens een lijstje met E codes of mogelijk iets duidelijkere meldingen in de app zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:43:
Ook de SoC springt soms naar een andere waarde. Gister van 2% naar 0% en na een restart naar 3% en counting.
De SoC van een accu bepalen is nu eenmaal altijd schatten*. Ik zie het ook bij mijn Renault Twizy. Ik laat het laden bijna altijd stoppen bij 85%. Als ik hem dan de volgende dag start zie ik alle mogelijke SoCs tussen de 87 en 95%.

* Tenzij je ouderwetse natte loodaccu's hebt en de zuurgraad kunt meten. Maar die tijd is gelukkig voorbij. Gaten in je kleding enz. :X

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Kijk eens naar de opmerking bij je wifi. "Je kunt enkele offline tijden ervaren". Wifi signaal omhoog zien te krijgen? Althans in het plaatje wat je net had staan. Signaalsterkte 62%.
Ja scherp. Het plaatje van accu 4 had ik er idd eerst staan. Om de discussie over de dolende P1-meter niet te ingewikkeld te maken, heb ik niet gezegd dat ook mijn vier accu’s ongeveer hetzelfde probleem hebben.

Die staan 3 meter van een AP, zijn vastgepind op die AP, hebben 100% signaalsterkte en ongeveer drie vertikken het om op die AP te blijven staan. Gelukkig vinden die tot nu toe onderdak bij een AP dat een redelijke signaalsterkte heeft, dus dat laat ik zo.

De P1-meter echter weet (van de 7 AP’s) echt de meest obscure AP’s in het grote pand te vinden. Ik ga morgen contact zoeken met HW.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
shthpnz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Ja scherp. Het plaatje van accu 4 had ik er idd eerst staan. Om de discussie over de dolende P1-meter niet te ingewikkeld te maken, heb ik niet gezegd dat ook mijn vier accu’s ongeveer hetzelfde probleem hebben.

Die staan 3 meter van een AP, zijn vastgepind op die AP, hebben 100% signaalsterkte en ongeveer drie vertikken het om op die AP te blijven staan. Gelukkig vinden die tot nu toe onderdak bij een AP dat een redelijke signaalsterkte heeft, dus dat laat ik zo.

De P1-meter echter weet (van de 7 AP’s) echt de meest obscure AP’s in het grote pand te vinden. Ik ga morgen contact zoeken met HW.
Tegen de slimme meter aan in de groepenkast wil nog weleens problemen geven qua wifi.
Met een verlengkabel kan je mogelijk een beter plekje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
netappie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Tegen de slimme meter aan in de groepenkast wil nog weleens problemen geven qua wifi.
Met een verlengkabel kan je mogelijk een beter plekje vinden.
Dank voor je tip. Maar al gedaan, helaas. Ook heeft de P1-meter een eigen voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-09 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8xPczETPSnEvakm5WDPgdKI5J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/menFbkeqWh4IEJp1WEVYa8kR.jpg?f=fotoalbum_large

Wifi signaal sterkte:
P1 = 100 %
Linker enkele accu = 100%
De twee gestapelde accu's = 56 & 62 %. Zou het stapelen hier mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shthpnz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Dank voor je tip. Maar al gedaan, helaas. Ook heeft de P1-meter een eigen voeding.
Enige wat ik nog kan bedenken..... je probleem al eens tegen chatgpt aangehouden? Die heeft soms verhelderende inzichten. Anders wordt het idd HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:06:
[Afbeelding]

Wifi signaal sterkte:
P1 = 100 %
De twee gestapelde accu's = 56 & 62 %. Zou het stapelen hier mee te maken kunnen hebben?
Kun je testen als het voor jouw niet te lastig wordt. Van elkaar afhalen. Mooie testcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@Devke je brengt me naar een nieuwe wereld😊 Waar een accu al niet goed voor is. Ik ga het onderzoeken👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wifi signaal sterkte:
P1 = 100 %
Wellicht een open deur, maar was de beginpositie wel gelijk voor de drie batterijen? Als bijvoorbeeld de gestapelde accu's vanochtend leeg waren en de linker accu niet, dan lijkt het me niet vreemd dat de linker accu ook eerder vol is :)

Je kijkt nu alleen naar hoe vol de accu's zijn, de huidige eindstand. Valt je wat op als je naar de (ont)laadvermogens van de afgelopen paar uur kijkt, dus de route naar deze eindstand?

En ik hoop dat dat tafeltje ook op de lange termijn stevig genoeg is :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[Afbeelding]

Wifi signaal sterkte:
P1 = 100 %
Ik denk eerder de positie tov de groepenkast. Hier stoort die ook aardig qua wifi signaal.
Probeer de batterijen eens 180 graden te draaien (of 90, maar dat lijkt lastig op die plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Wellicht een open deur, maar was de beginpositie wel gelijk voor de drie batterijen? Als bijvoorbeeld de gestapelde accu's vanochtend leeg waren en de linker accu niet, dan lijkt het me niet vreemd dat de linker accu ook eerder vol is :)
Je kijkt nu alleen naar hoe vol de accu's zijn, de huidige eindstand. Valt je wat op als je naar de (ont)laadvermogens van de afgelopen paar uur kijkt, dus de route naar deze eindstand?

En ik hoop dat dat tafeltje ook op de lange termijn stevig genoeg is :P
Ik dacht dat @Vale Ouwe doelde op de wifi sterkte van alle 3 🙈. Tis nog vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Ik dacht dat @Vale Ouwe doelde op de wifi sterkte van alle 3 🙈. Tis nog vroeg.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga mezelf upgraden van 20% koffie naar minimaal 80% koffie :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Ik heb de bovenste op de grond gezet, maar zie geen verschil in sterkte.

Laat het voorlopig zo even staan om te zien of het alsnog veranderd na een tijdje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41
Whoei! NOM gedraaid op de panelen en HW batterijen van vrijdagochtend 09:00 uur tot zondagochtend 02:40. Toen waren ze echt leeg.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 16:17
Iemand hier die zowel Eva Power als de HW PiB heeft getest (eventueel zelfs naast elkaar)?

Gister een RTE van 78,5%.

[ Voor 13% gewijzigd door blackmore87 op 09-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou het stapelen hier mee te maken kunnen hebben?
[edit] Het gaat zo snel in dit topic, ik mis wel eens wat....

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 09-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
blackmore87 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:31:
Iemand hier die zowel Eva Power als de HW PiB heeft getest (eventueel zelfs naast elkaar)?

https://www.youtube.com/@KetelKlets/videos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:31:

Beter. Ben wel benieuwd hoe het laden en ontladen er dan uitzag. Temperatuur waar de batterijen in staan? Ik ben wel naar minimaal een week meting gegaan. De batterij is vaak voor 0:00 uur niet leeg. Maand metingen zijn nog nauwkeuriger. Vanaf lifetime RTE zit op 76,4%

[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 09-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 16:17
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Beter. Ben wel benieuwd hoe het laden en ontladen er dan uitzag. Temperatuur waar de batterijen in staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bx9nKGWt3lp-Kgb7yUTl_d8ays=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY01IEqnVC9asuzQoigKvTJw.jpg?f=fotoalbum_large
Beide op volle snelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boBW8NJXhbosk0QNlc9JsqyywzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tMFoxgnHlv4trj8Avdbxbzk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Op de grond werd het 46 %.

P1 meter even los gehad, binnen een seconde alle accu's inactief.
P1 er weer in, zelfde resultaat.

Alles staat weer teug gestapeld met dezelfde waarden ls eerst.
Ik laat het maar zo, tenslotte werkt het wel.

Maar wel vreemd die verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nice, volle bak dus. Dat haal ik met laden wel. Ontladen niet. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:44:
Op de grond werd het 46 %.

P1 meter even los gehad, binnen een seconde alle accu's inactief.
P1 er weer in, zelfde resultaat.

Alles staat weer teug gestapeld met dezelfde waarden ls eerst.
Ik laat het maar zo, tenslotte werkt het wel.

Maar wel vreemd die verschillen.
Misschien de interne antenne van de Wifi iets anders gepositioneerd? Volgens Chatgpt kunnen dit verschillende oorzaken hebben, zelfs als ze zo dichtbij elkaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
Hier ook dat de PiB steeds het AP uit kiest dat het verste weg is en daardoor een bereik van slechts 32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Welke meting is correct? De 800W battery of 805W energy socket?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFO70D1r2hImYo1NvvoywvpFc-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsItz1HfTk20eUEv8e751Xqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNQE1LDoouh2IqtJoe63tDdMmyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVc7laDmpj0tndZ77DasLkye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Knip, offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
fikkie123 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:53:
Welke meting is correct? De 800W battery of 805W energy socket?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is bekend dat dit afwijkt. De reden is een moeilijk verhaal met condensatoren, spoelen, reële stroom en imaginaire stroom. Oftewel : wat meet je nu eigenlijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
Bij mijn gestapelde batterijen heeft momenteel ook de bovenste 58% wifi bereik en de onderste 100%. Inmiddels beide weer ingeschakeld om de negatieve teruglevering te dempen. Jammer dat steeds de veiligheidsrestrictie er weer terug op gaat met elke stroomonderbreking. Nu let ik er nog op, maar als over een tijdje het nieuwe eraf is kan ik zomaar eens vergeten na een stroomonderbreking het weer te unlocken en dan werken ze op halve kracht. Ik hoop dat @HomeWizard_NL deze rare reset eruit haalt, want voor een apparaat wat volledig autonoom en onderhoudsloos is wil ik liever niet alsnog de configuratie moeten babysitten. Alsof elke stroomstoring ook maar iets te maken zou hebben met de restrictie van de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
asing schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Het is bekend dat dit afwijkt. De reden is een moeilijk verhaal met condensatoren, spoelen, reële stroom en imaginaire stroom. Oftewel : wat meet je nu eigenlijk.
En ook nog eens een afwijking van een half procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 08:48

elsinga

=8-)

Knip, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 11:56 ]

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
All. @Taro heeft vanmorgen een Modbreak geplaatst omdat we te ver de airco's en warmtepompen induiken. Laten we ook onze mods dit niet moeten laten herhalen. 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 09:43
Vreemd, de eerste weken probleemloos maar nu toch al een paar keer verlies van de WiFi verbinding. Laatst bekende sterkte staat dan op 100%. Heb een mesh systeem met op dezelfde verdieping een satelliet en de overige apparaten hebben nooit problemen. Iemand tips misschien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarren
  • Laatst online: 00:37
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:07:
....Jammer dat steeds de veiligheidsrestrictie er weer terug op gaat met elke stroomonderbreking. Nu let ik er nog op, maar als over een tijdje het nieuwe eraf is kan ik zomaar eens vergeten na een stroomonderbreking het weer te unlocken en dan werken ze op halve kracht.....
Qua veiligheid kunnen ze denk ik niet echt anders (in geval van aangesloten met stekkers). Misschien vergezocht, maar stel iemand anders heeft in jouw huis even een stopcontact nodig, haalt de stekker van een batterij er tijdelijk uit en stopt later die stekker in een ander stop contact terug. Dan kan dit mogelijk zonder dat jij het door hebt gevaarlijk zijn.

Misschien in jouw woning geen realistisch scenario, maar in andere woningen misschien wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 09-03-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 08:48

elsinga

=8-)

Mrdelange schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:53:
Hier ook dat de PiB steeds het AP uit kiest dat het verste weg is en daardoor een bereik van slechts 32%
Dat zag ik ook en een AP switch kan gebeuren als een (HW) device even niet snel genoeg antwoord krijgt van het huidige AP. Bijvoorbeeld door veel verbonden apparaten. Om deze reden alle HW devices in huis vastgezet op het dischtbijzinde AP en sinds die tijd geen problemen meer.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij mijn gestapelde batterijen heeft momenteel ook de bovenste 58% wifi bereik en de onderste 100%. Inmiddels beide weer ingeschakeld om de negatieve teruglevering te dempen. Jammer dat steeds de veiligheidsrestrictie er weer terug op gaat met elke stroomonderbreking. Nu let ik er nog op, maar als over een tijdje het nieuwe eraf is kan ik zomaar eens vergeten na een stroomonderbreking het weer te unlocken en dan werken ze op halve kracht. Ik hoop dat @HomeWizard_NL deze rare reset eruit haalt, want voor een apparaat wat volledig autonoom en onderhoudsloos is wil ik liever niet alsnog de configuratie moeten babysitten. Alsof elke stroomstoring ook maar iets te maken zou hebben met de restrictie van de batterijen.
Nee, het is volkomen terecht dat de restrictie terug komt als je een batterij uitschakelt. Ze zijn verplaatsbaar en kunnen dus van het ene WCD naar een ander WCD verhuizen en eventueel dus ook naar een andere groep die niet voldoende vrije capaciteit heeft.

Ik vind ook dat de batterijen verkeerd gebruikt worden. Het zijn simpele plug en play systemen die je eenmaal aanzet en waar je verder niet naar omkijkt.
Dat mensen hier wat anders willen is voor mij een indicatie dat ze een verkeerde koop gedaan hebben.
Misschien dat HW ze tegemoet wil komen met wat extra opties maar dat zou voor hun geen prioriteit moeten hebben. Eerst zorgen dat het product zoals het gespecificeerd is goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Nee, het is volkomen terecht dat de restrictie terug komt als je een batterij uitschakelt. Ze zijn verplaatsbaar en kunnen dus van het ene WCD naar een ander WCD verhuizen en eventueel dus ook naar een andere groep die niet voldoende vrije capaciteit heeft.

Ik vind ook dat de batterijen verkeerd gebruikt worden. Het zijn simpele plug en play systemen die je eenmaal aanzet en waar je verder niet naar omkijkt.
Dat mensen hier wat anders willen is voor mij een indicatie dat ze een verkeerde koop gedaan hebben.
Misschien dat HW ze tegemoet wil komen met wat extra opties maar dat zou voor hun geen prioriteit moeten hebben. Eerst zorgen dat het product zoals het gespecificeerd is goed werkt.
Niet helemaal met je eens. Er kunnen andere grondslagen liggen aan de keuze. Ik noem bijvoorbeeld de betrouwbaarheid. Nederlands bedrijf. Geen gedoe met omruilen. Daarnaast heeft HW al aangegeven bepaalde feature's de willen gaan implementeren. Dan sluit ik wel aan bij je bericht....... eerst zorgen dat de boel stabiel draait. Bij mij is dat zo en dan duurt wachten lang, maar ik begrijp heel goed dat er ook issues kunnen zijn en dat je die eerst als bedrijf wenst aan te pakken voordat je iets anders oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Parental Control op de accu (in de router voor uitgesteld ontladen) werkt helaas niet, de accu laadt vrolijk door. Ik kan in mijn router alleen maar internet toegang blokkeren bij Parental Control, geen local block

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 09-03-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:38:
Parental Control op de accu (in de router voor uitgesteld ontladen) werkt helaas niet, de accu laadt vrolijk door. Ik kan in mijn router alleen maar internet toegang blokkeren bij Parental Control, geen local block
Vlgs mij blokkeer je internet daar toch? Geen wifi. Je moet juist de wifi onderbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 15:42
Mrdelange schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:53:
Nu vandaag ook voor de eerste keer sinds de ingebruikname afgelopen dinsdag 4-3.
Vreemde is de app gaf aan dat de P1 meter offline was. terwijl hij groen brande. De 2 accu's zijn ook gewoon vrolijk aan het laden.

Ik heb de P1 meter even uit de meter gehaald en er weer terug ingestoken, toen was het probleem opgelost.

de accu's geven ook vanaf het begin zwak Wifi signaal aan (40%). Maar deze vonden de TP-link deco op de zolder leuker dan die in de woonkamer. De accu's staan in de kelder. In de Deco app heb ik deze nu ook hard verwezen naar die in de woonkamer en het signaal is nu 82%.

Ik heb trouwens wel de P1 meter en de accu's op het separaat IoT netwerk staan samen met de nefit termostaat en beveiligingscamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Vlgs mij blokkeer je internet daar toch? Geen wifi. Je moet juist de wifi onderbreken.
Ja, weet ik. Het was een test die ik nog niet had gedaan. Was mooi geweest als het werkte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmunstro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 16:31
buddow schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:13:
Vreemd, de eerste weken probleemloos maar nu toch al een paar keer verlies van de WiFi verbinding. Laatst bekende sterkte staat dan op 100%. Heb een mesh systeem met op dezelfde verdieping een satelliet en de overige apparaten hebben nooit problemen. Iemand tips misschien?
Zelfde probleem hier, terwijl de wifi 75 % + is ...random ook
Opnieuw verbinden dan weer..

Was toch wel fijn geweest als er ook gewoon een UTP aansluiting op had gezeten, iig op de accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:14
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:14:
Is er een indicatie wanneer we dit kunnen verwachten? Zit op een dynamisch contract en het verschil tussen 11u
zonnestroom en 18u kookstroom is ruim 10 eurocent (+ 2,5 ct leverkosten). Als je het weet te maximeren zit je aan 40 ct per dag, misschien wel 100 euro per jaar. Terugverdientijd dus met 14 jr nog een beetje lang. Voorwaarde is uiteraard dat je HW op de ideale momenten laad en ontlaad. Zover ik begrijp doet ie dat nog niet.

Ben benieuwd wat de verschillen in de zomer gaan doen…

Uiteraard: zodra de saldering wegvalt halveert de terugverdientijd en wordt zo’n accu een nobrainer

[ Voor 4% gewijzigd door filipy23 op 09-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik zat net bij mijn vattenfall te kijken , vond het wel een leuk overzicht Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm316L_G2Zzh4GtpOOZYSaNxe4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sF1IZntaSwB7PZ94IBMe7VsY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:36
elmunstro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Zelfde probleem hier, terwijl de wifi 75 % + is ...random ook
Opnieuw verbinden dan weer..

Was toch wel fijn geweest als er ook gewoon een UTP aansluiting op had gezeten, iig op de accu's
Hier in begin veel problemen gehad met de wifi toen ik de batterij kreeg, momenteel heb ik het stabiel kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
filipy23 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Is er een indicatie wanneer we dit kunnen verwachten? Zit op een dynamisch contract en het verschil tussen 11u
zonnestroom en 18u kookstroom is ruim 10 eurocent (+ 2,5 ct leverkosten). Als je het weet te maximeren zit je aan 40 ct per dag, misschien wel 100 euro per jaar. Terugverdientijd dus met 14 jr nog een beetje lang. Voorwaarde is uiteraard dat je HW op de ideale momenten laad en ontlaad. Zover ik begrijp doet ie dat nog niet.

Uiteraard: zodra de saldering wegvalt halveert de terugverdientijd en wordt zo’n accu een nobrainer
En neem je dan ook het eigen verbruik van je systeem en de verliezen van ruim 20% (stroom die je inkoopt maar zelf niet kan verbruiken) mee in rekening?

Ik begrijp ook niet goed waarom de terugverdientijd na salderen zou halveren?
Of je nu op x of y uur inkoopt betaal je toch dezelfde pluskosten per kWh. Alleen het deel BTW zal verschillen want dat wordt niet per kWh afgerekend maar in een percentage op de inkoopprijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 12:46 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Je weet dat er al producten zijn die met dynamische tarieven om kunnen gaan neem ik aan? Het is namelijk nooit het doel geweest van HomeWizard om het inslaan te kunnen timen, het doel was overtollige zonnestroom opslaan en gebruiken wanneer het kan. Dat sluit niet uit dat ze het laden van de accu zullen gaan timen, er is al weleens over gesproken, maar blijf je niet blindstaren op een enkel product dat een ander doel heeft terwijl er ook andere mogelijkheden zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:40:
[...]
Ik begrijp ook niet goed waarom de terugverdientijd na salderen zou halveren?
Of je nu op x of y uur inkoopt betaal je toch dezelfde pluskosten per kWh. Alleen het deel BTW zal verschillen want dat wordt niet per kWh afgerekend maar in een percentage op de inkoopprijs.
Als je de accu wil terugverdienen door te handelen in stroom, dan zal dat na 1-1-2027 lastiger (of zelfs onmogelijk worden). Maar door het wegvallen van de saldering bespaar je per 1-1-2027 een X bedrag op teruglevering als je stroom uit je eigen zonnepanelen opslaat en zelf verbruikt en daardoor wordt op dat moment de business case een stuk gunstiger.

Zelf denk ik dat je het beste nu al kunt beginnen met terugverdienen door zowel te handelen áls na 1-1-2027 zoveel mogelijk zelf op te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
Maarren schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Qua veiligheid kunnen ze denk ik niet echt anders (in geval van aangesloten met stekkers). Misschien vergezocht, maar stel iemand anders heeft in jouw huis even een stopcontact nodig, haalt de stekker van een batterij er tijdelijk uit en stopt later die stekker in een ander stop contact terug. Dan kan dit mogelijk zonder dat jij het door hebt gevaarlijk zijn.

Misschien in jouw woning geen realistisch scenario, maar in andere woningen misschien wel.
Ik leg een aparte groep aan, zet ze op een veilige plek, moet diverse stappen door in de app om te beloven dat ik echt een veilige situatie heb gecreëerd om de restrictie uit te zetten, en dan bij een onderbreking gaat dat allemaal weer overboord omdat andere Homewizard klanten het misschien niet zouden begrijpen? Nee, de gedachte dat Homewizard bij veel afwegingen de richting van veiligheid kiest begrijp ik, maar dit specifiek is geen extra beveiliging, slechts een hinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:17

bert pit

asdasd

Harri schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Nee, de batterij levert alléén terug op de fase waarop hij is aangesloten en de slimme meter verrekent de zaak.

Voorbeeld: je wasmachine op L1 trekt 1200W en je thuisbatterij aangesloten op L3 levert op dat moment 800W, dan geeft de slimme meter aan dat je 400W verbruik hebt
Maakt het dan in feite niet uit op welke fase de batterij(en) aangesloten zijn?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Ik leg een aparte groep aan, zet ze op een veilige plek, moet diverse stappen door in de app om te beloven dat ik echt een veilige situatie heb gecreëerd om de restrictie uit te zetten, en dan bij een onderbreking gaat dat allemaal weer overboord omdat andere Homewizard klanten het misschien niet zouden begrijpen? Nee, de gedachte dat Homewizard bij veel afwegingen de richting van veiligheid kiest begrijp ik, maar dit specifiek is geen extra beveiliging, slechts een hinder.
Je valt duidelijk niet in de groep van Henk en Ingrid waar deze batterij primair voor bedoeld is. Het is een beveiliging voor de mensen die niet goed weten hoe alles werkt en dat jij alles wel goed in orde hebt wil nog niet zeggen dat er speciaal voor jouw een uitzondering gemaakt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Als je de accu wil terugverdienen door te handelen in stroom, dan zal dat na 1-1-2027 lastiger (of zelfs onmogelijk worden). Maar door het wegvallen van de saldering bespaar je per 1-1-2027 een X bedrag op teruglevering als je stroom uit je eigen zonnepanelen opslaat en zelf verbruikt en daardoor wordt op dat moment de business case een stuk gunstiger.
Alleen al door te stellen dat het om een bedrag "x" gaat doet vermoeden dat dit om een vrijblijvende veronderstelling gaat?
Je weet toch nog niet precies hoe het na salderen geregeld zal worden?
Stel dat je voor teruggeleverde stroom nu 16 cent terugleverboete moet betalen maar 17 cent krijgceals terugleververgoeding. Dat is netto 1 cent/kWh ontvangen.
Wanneer na salderen de terugleverboete er niet meer is maar je nog slechts 2 cent krijgt voor alle energie die je zelf niet verbruikt maar teruglevert maakt dat maar een verschil van 1 cent tov de oude situatie.

Met een plug in accu met een netto bruikbare capaciteit van 2,2 kWh en een RTE rond de 80% zie ik echt het verdienmodel niet door te handelen in stroom.
Zeker niet na salderen. Op de afname betaal je dan immers de energiecomponent en alles wat er bovenop komt en bij terugleveren krijg je dan alleen de energiecomponent min de verliezen min de vergoeding voor je energieleverancier. De delta om te handelen met een kleine accu wordt dan welk heel klein. Je bent immers beperkt in vermogen en capaciteit om volop van de minder dure uren kunnen gebruik te maken. En tijdens die uren verbruik je zelf ook nog.
Zelf denk ik dat je het beste nu al kunt beginnen met terugverdienen door zowel te handelen áls na 1-1-2027 zoveel mogelijk zelf op te slaan.
2027 is nog maar twee jaar. Met een netto bruikbare capaciteit van 2,2 kWh valt daar dus niet veel aan te verdienen.
Na 2027 blijft het probleem hetzelfde. Zoveel mogelijk opslaan is dan ook beperkt tot 800 Wh minus verliezen per uur. Wanneer je dan nog eens rekening houdt met de afnemende SoH van de accu wordt jaar na jaar de bruikbare capaciteit om op te slaan ook steeds minder.
Of (en dat is een serieuze vraag) is HW er inmiddels in geslaagd om de LFP accu jaren op een SoH van 100% te houden? Dat zou dan wel een doorbraak zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 13:17 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bert pit schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Maakt het dan in feite niet uit op welke fase de batterij(en) aangesloten zijn?
Financieel gezien niet, maar strikt en technisch gezien ben je niet met je eigen stroom het betreffende apparaat aan het voeden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:56:
[...]

@TiBoD Ook wel benieuwd naar.

Er is een ander topic waar soortgelijk werd besproken. Misschien kunnen we daar even verder? Het gaat hier zo snel met andere zaken.

Homewizard P1 intercept

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Uit de FAQ:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdihdvlhqg9RhvMUHsBZh0-B0lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I86NfTQpSL61tHXP79pXJBME.png?f=fotoalbum_large

Voor wat ik begrepen heb besteden ze nu hun tijd aan het fixen van problemen en bugs. Daar heeft iedereen last van. Niet iedereen heeft een dynamisch contract maar er wordt aan jullie gedacht.

In de tussentijd kan je ook zelf iets maken door wifi te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Alleen al door te stellen dat het om een bedrag "x" gaat doet vermoeden dat dit om een vrijblijvende veronderstelling gaat?
Ik zit al een paar jaar dynamisch, dat blijf ik doen en dat blijft bestaan en ongewijzigd, op het kunnen salderen van de belasting na. Nu hou ik rekening met +-15 cent opslag per kWh, dat zal rond 2027 in de range van 14-16 cent/kWh zitten, dus dat is wat ik dan per kWh zou verliezen door die terug te leveren ipv direct zelf te verbruiken. En dat is wel een interessante business case. Zit je te kijken naar terugleverkosten/boetes: Tjah, dan wordt het gokken, die heb ik hier gelukkig niet.

Ben hier zelf al helemaal klaar voor:
  1. 2 EV's
  2. 22.5 kWh thuisaccu
  3. Laadpaal met zonneoverschot optie en dynamische tarief ondersteuning
  4. 8000+ Wp aan panelen
82+54+22.5 kWh aan bruto opslag = 158.5 kWh, dus laat maar komen, ik ga niets meer terugleveren na 1-1-2027 :)
Je weet toch nog niet precies hoe het na salderen geregeld zal worden?
Stel dat je voor teruggeleverde stroom nu 16 cent terugleverboete moet betalen maar 17 cent krijgceals terugleververgoeding. Dat is netto 1 cent/kWh ontvangen.
Wanneer na salderen de terugleverboete er niet meer is maar je nog slechts 2 cent krijgt voor alle energie die je zelf niet verbruikt maar teruglevert maakt dat maar een verschil van 1 cent tov de oude situatie.
Ik heb mij gelukkig nog nooit te hoeven vermoeien met terugleverboetes, wat ben ik blij dat dat allemaal aan mij voorbij gaat.
Met een plug in accu met een netto bruikbare capaciteit van 2,2 kWh en een RTE rond de 80% zie ik echt het verdienmodel niet door te handelen in stroom.
Eens, maar er zijn ook andere opties.
Zeker niet na salderen. Op de afname betaal je dan immers de energiecomponent en alles wat er bovenop komt en bij terugleveren krijg je dan alleen de energiecomponent min de verliezen min de vergoeding voor je energieleverancier. De delta om te handelen met een kleine accu wordt dan welk heel klein. Je bent immers beperkt in vermogen en capaciteit om volop van de minder dure uren kunnen gebruik te maken. En tijdens die uren verbruik je zelf ook nog.
Klopt/eens.
2027 is nog maar twee jaar. Met een netto bruikbare capaciteit van 2,2 kWh valt daar dus niet veel aan te verdienen.
Klopt, maar nogmaals: Er zijn ook andere opties.
Na 2027 blijft het probleem hetzelfde. Zoveel mogelijk opslaan is dan ook beperkt tot 800 Wh minus verliezen per uur. Wanneer je dan nog eens rekening houdt met de afnemende SoH van de accu wordt jaar na jaar de bruikbare capaciteit om op te slaan ook steeds minder.
Of (en dat is een serieuze vraag) is HW er inmiddels in geslaagd om de LFP accu jaren op een SoH van 100% te houden? Dat zou dan wel een doorbraak zijn.
Klopt, maar staar je daarom niet blind op 1 accu of accuchemie, de komende jaren volgen er nog veel ontwikkelingen en vooral in kansen en opties denken ipv je beperken tot een kleine scope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
hanev001 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Je valt duidelijk niet in de groep van Henk en Ingrid waar deze batterij primair voor bedoeld is. Het is een beveiliging voor de mensen die niet goed weten hoe alles werkt en dat jij alles wel goed in orde hebt wil nog niet zeggen dat er speciaal voor jouw een uitzondering gemaakt moet worden.
Sorry Henk, maar ze bieden de optie om de restrictie uit te zetten. Dan moeten ze de optie uitzetten, en niet semi willekeurig alsnog gaan reactiveren. En over voor wie de batterij bedoelt is: ik ben niet echt gevoelig voor dit ge-gatekeep, en ik geloof echt niet dat op de eerste preorder dag er 5000 Henken en Ingrids deze batterijen hebben opgekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarren
  • Laatst online: 00:37
Aanvullend op deze post.
Tot nu toe werkt deze methode best prima voor een basis uitgesteld laden functie.

Ik heb hierbij nu ook met die energy saver functies van homewizard, regels toegevoegd dat de energysocket het access point tussen 11:00-17:00 uitzet indien de totaal stroom afname meer is dan x Watt voor 5 minuten en aan indien het weer minder is dan y Watt voor 5 minuten. Hiermee gaat de wifi voor de batterijen en dus de batterij laad/ontlaad functie ook automatisch uit/aan als ik 's middags wegens lage stroom prijzen de EV aan het laden ben.

Nog een laatste voordeel(tje) als je handmatig wat dingen wil doen, via deze methode heb je in de homewizard app ook meteen via dat schuifje van de energy socket een soort van remote handmatige aan/uit knop voor de batterij laad/ontlaad regeling, zonder dat je de batterij van de stroom haalt.

Bovenstaande is geen high tech oplossing die altijd optimaal zal werken, maar als het 95% van de tijd werkt vind ik het ook prima :)

Ik heb een dynamisch energiecontract en netto geen overschot over een jaar, dus daarom was ik met name in die uitgestelde start geïnteresseerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Maarren op 09-03-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:36:
[...]
Ben hier zelf al helemaal klaar voor:
  1. 2 EV's
  2. 22.5 kWh thuisaccu
  3. Laadpaal met zonneoverschot optie en dynamische tarief ondersteuning
  4. 8000+ Wp aan panelen
82+54+22.5 kWh aan bruto opslag = 158.5 kWh, dus laat maar komen, ik ga niets meer terugleveren na 1-1-2027 :)
Mee eens maar dat is een totaal ander uitgangspunt dan een stekkeraccu met 2,2 kWh netto opslagcapaciteit en 0,8 kW vermogen.

Zelf heb ik weer een ander uitgangspunt: 1 EV + 31 kWh thuisaccu + laadpaal gestuurd op solar + 15 kWp aan panelen + 16A generator.
Ik lever alleen nog beperkt terug volgens de gridsetpointinstelling (-10W).
Maar dat houdt dan weer in dat ik ook geen netafname meer heb.
Dan moet ik niet inzetten op een dynamisch energiecontract wanter is toch geen netafname meer maar op een variabel contract zonder vaste kosten.
Ik heb mij gelukkig nog nooit te hoeven vermoeien met terugleverboetes, wat ben ik blij dat dat allemaal aan mij voorbij gaat.
Mee eens en zelfde situatie.
Maar ik reageerde - uit interesse in de materie - eigenlijk op het rekenwerk volgens de stekkeraccu en vermelde terugleverboetes.
Klopt, maar staar je daarom niet blind op 1 accu of accuchemie, de komende jaren volgen er nog veel ontwikkelingen en vooral in kansen en opties denken ipv je beperken tot een kleine scope.
Mee eens.
Maar het gaat nu over de huidige uitgeleverde stekkeraccu's en deze voldoen aan de chemie van vandaag en niet aan deze van een nog niet gekende toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door Independent op 09-03-2025 14:23 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:49
phYzar schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Sorry Henk, maar ze bieden de optie om de restrictie uit te zetten. Dan moeten ze de optie uitzetten, en niet semi willekeurig alsnog gaan reactiveren. En over voor wie de batterij bedoelt is: ik ben niet echt gevoelig voor dit ge-gatekeep, en ik geloof echt niet dat op de eerste preorder dag er 5000 Henken en Ingrids deze batterijen hebben opgekocht.
Niet willekeurig, alleen als een batterij aan het systeem wordt toegevoegd of als een batterij stroomloos is geweest. Het is iig niet de bedoeling dat je de batterij op dagelijks niveau stroomloos maakt. Sterker nog, het liefst is deze altijd voorzien van stroom om de bms etc zijn werk te kunnen laten doen en de veiligheid te waarborgen. De reden hiervoor lijkt me duidelijk, het hoeft maar een keer mis te gaan waar iemand wel een verkeerde configuratie maakt, dat risico gaan wij als bedrijf in ieder geval niet in de hand werken.

Overigens werken we wel al aan duidelijkere communicatie voor wanneer de beveiliging preventief weer is aangezet. En komen er functies die de noodzaak om batterijen uit te zetten overbodig moeten maken.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-03-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

HomeWizard_NL schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:23:
[...]

En komen er functies die de noodzaak om batterijen uit te zetten overbodig moeten maken.
Geweldig maar het zou wel erg fijn zijn als er een richting wordt aangegeven wanneer we dit kunnen verwachten, dat zorgt er dan misschien voor dat mensen nog even geduld hebben ipv "creative" oplossingen bedenken die niet het veiligst zijn. Ik snap dat er geen exacte datum gezegd kan worden maar een maand zou wel prettig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixelmagic op 09-03-2025 15:28 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:50
JanHenk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:33:
[...]

@TiBoD Ook wel benieuwd naar.

Er is een ander topic waar soortgelijk werd besproken. Misschien kunnen we daar even verder? Het gaat hier zo snel met andere zaken.

Homewizard P1 intercept
Sneak peek: https://vimeo.com/1064030293/3f3f958084

Als de kinderen op bed liggen, zal ik een wat uitgebreidere beschrijving doen hier. Rest zal ik in dat topic doen.

[ Voor 5% gewijzigd door TiBoD op 09-03-2025 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Laatst online: 21:33
Het verbruik van afgelopen week, die tweede accu (die nog komen moet) had ik met gemak vol kunnen krijgen en had bijna de 18 kWh die nog verbruikt is naar 0 kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9hy9332ANVxcjL4HGF-MJnM8Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXeuHRiPeIoj17kV5AjjzEF8.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjqDC5a-Bw67Slr9rNTHpWj4VsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEPPYriWkKA487LUaoi4IDOS.jpg?f=fotoalbum_large

Een vergelijkbare week in 2024:

Opbrengst zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIYaAyNt-An9ONs3HpV4EZF744o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyOLngQ033ZAPdsQNJeONcLW.jpg?f=fotoalbum_large

Veel hogere teruglevering en stroomverbruik van het net en minder zonverbruik dan nu met accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh2Jr9yxIL8JB-0BPIS2lvoA24A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbDucjukUEv0KiKgLxXtsbdC.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het zo een beetje logisch bekijk dan zijn 2 accu’s voor mij wel de sweetspot en zelfs met 1 is het al een merkbaar verschil

[ Voor 73% gewijzigd door Cardwizard op 09-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eQHtMWn7C5Zo4pN49Q0qZPIaTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83EZeH6jWuzlgbpfIWILAScp.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt deze week nog een paar kWh teruglevering bij, maar dit is het resultaat voor deze mooie week.
3.1 kWh in moeten kopen, 90 kWh eigengebruik dankzij de accu's en 37 kWh verkocht. (toch nog € 12,-- zakgeld opgeleverd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Mijn week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgjAD2FqEr-3kGI5N-Y5GjN4VIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hni5YFYzUmv6qFyt8c67iXIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Hoe komen jullie nu aan dat veel duidelijkere plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Ik heb een 2e batterij via iemand anders overgenomen, deze werkt goed maar zegt de hele tijd dat hij geen verbinding met de P1 meter heeft terwijl hij wel laad/ontlaad.

De persoon waarvan ik hem overgenomen heb had de batterij nog niet uit de app verwijderd, kan dat een probleem zijn?
Hij kan de batterij nu niet meer zien in zijn app, dus is er een reset mogelijkheid zodat de batterij bij mij die waarschuwing niet meer geeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZD0oscRn9LuN4lsDV-KZbZcVCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ajTzEVlDg4I1XJxG8Pz9xoq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Vale Ouwe schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:22:
Hoe komen jullie nu aan dat veel duidelijkere plaatje?
Uit te Energy app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Flodder325 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:25:
Ik heb een 2e batterij via iemand anders overgenomen, deze werkt goed maar zegt de hele tijd dat hij geen verbinding met de P1 meter heeft terwijl hij wel laad/ontlaad.

De persoon waarvan ik hem overgenomen heb had de batterij nog niet uit de app verwijderd, kan dat een probleem zijn?
Hij kan de batterij nu niet meer zien in zijn app, dus is er een reset mogelijkheid zodat de batterij bij mij die waarschuwing niet meer geeft?
[Afbeelding]
Was dat niet de knop een tijdje ingedrukt houden? Tot de led blauw wordt dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Cardwizard schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Was dat niet de knop een tijdje ingedrukt houden? Tot de led blauw wordt dacht ik
Nee dat is verbinden met netwerk, dat is de batterij al gewoon.
Wellicht dat @HomeWizard_NL hier een antwoord op heeft zodat die melding verdwijnt uit mijn app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffw8n
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:56

[Afbeelding]
Ergens in deze topic rond 19-2 vraagt iemand:
Bedankt voor je bericht, zou je de batterij willen proberen te resetten? Dit kan je doen door de touchknop (knop boven de LED-lampjes) op de batterij 10 seconden ingedrukt te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
ffw8n schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Ergens in deze topic rond 19-2 vraagt iemand:
Bedankt voor je bericht, zou je de batterij willen proberen te resetten? Dit kan je doen door de touchknop (knop boven de LED-lampjes) op de batterij 10 seconden ingedrukt te houden.
Top dat ga ik dan later vanavond eens proberen.
Echter de batterij doet wel gewoon zijn dingetje laden/ontladen etc dus ik vindt half geïnstalleerd zoals het er nu uitziet wel gek overkomen.

Maar ik ga het proberen en laat het hier weten voor diegene die ook een in bedrijf genomen batterij overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:43

[Afbeelding]
De p1 meter heeft de fw update al gehad?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
AtlAntA schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:02:
[...]

De p1 meter heeft de fw update al gehad?
Ja de P1 meter is up to date.
V6.0110

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 22:20
Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Misschien de interne antenne van de Wifi iets anders gepositioneerd? Volgens Chatgpt kunnen dit verschillende oorzaken hebben, zelfs als ze zo dichtbij elkaar staan.
@Devke @Vale Ouwe
Ik heb ditzelfde fenomeen met de HW stekkers, en dat in het algemene HomeWizard forum enige tijd terug ook gepost.
Stekker knopje naar links 100%, stekker 180 graden draaien en maar 20-30%. Reproduceerbaar.
Er zit een Fritz! Repeater ca. 1 meter ervandaan en andere devices vertonen dit gedrag niet.
Ik houd het op richtingsgevoeligheid van de interne antenne in de stekker, maar ben geen expert.
Kan bij de PiB maar zo net zo werken.
Ik ga het zien als ze over een maandje hier ook staan.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:08

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

TiBoD schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Sneak peek: https://vimeo.com/1064030293/3f3f958084
[Vimeo: Untitled]

Als de kinderen op bed liggen, zal ik een wat uitgebreidere beschrijving doen hier. Rest zal ik in dat topic doen.
Dit lijkt een mooie oplossing, houd me op de hoogte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

>Verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door Servowire op 09-03-2025 17:33 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:09

[Afbeelding]
Bij mij is van de week een defecte batterij vervangen.
Deze bleef "hangen" in de P1 meter ondanks ik hem verwijderd had.
Oplossing was deinstaleren van de P1 meter en opnieuw installeren van de P1 meter.
Historische gegevens van de P1 meter waren er nog na deze stap.
Misschien moet diegene waarvan je de batterij hebt overgenomen dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Laatst online: 22:20
Flodder325 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Nee dat is verbinden met netwerk, dat is de batterij al gewoon.
Wellicht dat @HomeWizard_NL hier een antwoord op heeft zodat die melding verdwijnt uit mijn app.
Ik vrees dat dit, net als met een stekker die een andere bestemming/naam krijgt, nog steeds alle gegevens vasthoudt, op de server van HW. Dus dat zal niet lokaal kunnen worden gereset, maar alleen door HW op hun server. Denk ik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flodder325
Het is opgelost, ik was niet thuis dus kon niet de knop indrukken.
Netwerk was prima daar kan ik op afstand bij, het bleek dat de batterij een mesh voorkeur had voor de router die op zolder staat dus matige verbinding met wifi, ik heb de batterij op de juiste router geforceerd en tevens een vast IP gegeven en mesh op de batterij verbinding uitgezet zodat deze alleen nog met de juiste router verbind.
En zie daar, alles zonder meldingen. 👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpbMGtGWYeSCNrGI3_Vo_b9Gq04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wlCSwLMeSfZ6oAT61hm6wad.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt iedereen nog voor het meedenken met dit issue _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Flodder325 op 09-03-2025 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:53
Hier ook twee batterijen op elkaar gestapeld . De onderste steeds wifi 100% , de bovenste 74%. En kaat ni sunds een paar dagen de bovenste steeds offline gaan , en zelfs niet meer vebonden met p1 .
De onderste mankeert niets mee. Word een beetje chagerijnig van dat de bovenste steeds niet laad/ontlaad.
Afgelopen nacht steeds uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:54
netappie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:45:
@HomeWizard_NL Een vriend van mij had gisterenavond de fout "Oeps! Er gaat iets niet goed (E444)"

Met een paar keer uit en aan zetten ging het blijkbaar weg, maar ik ben toch wel benieuwd wat het was.

Ik heb hem al aangeraden om met jullie contact op te nemen als het weer gebeurt.

Ergens een lijstje met E codes of mogelijk iets duidelijkere meldingen in de app zou wel fijn zijn.
Die melding heb ik sinds gisteren na dagenlang zonder problemen te hebben gedraaid. Ook bij mij verdween de melding na het opnieuw opstarten, maar kwam na een half uur weer terug. Hopelijk krijg ik morgen snel bericht van support.
Pagina: 1 ... 47 ... 218 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.