Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eurojojo
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 23:17
We hebben een Homewizard thuisbatterij besteld en die wordt maart 2025 geleverd. Over die Homewizard thuisbatterij is er een heel ander topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlhoJ66UMC0v_CqyNRLlkmnIxkY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/u1fCp6fPVIhzgoeR6PlBmayC.webp?f=user_large

Wij hebben een dynamisch contract en we hebben zonnepanelen. Ik zou graag zien dat de batterij oplaadt als de zon schijnt (de zonverwachting is 's morgens ook online beschikbaar), maar ook als batterij leeg is, er geen zon te verwachten is, en de stroomprijs op het laagste niveau zit. Vervolgens wil ik dat de batterij niet zo maar ontlaadt als er stroom zit in de batterij, maar vooral als de duurste tarieven van de dag worden verwacht en de rest tijdens de nacht.

Op de website van de batterij staat:
"We kijken in 2025 naar de mogelijkheden om de thuisbatterij ook effectief in te kunnen zetten met dynamische tarieven. Onze focus ligt op het zo efficiënt mogelijk je zonnestroom in huis houden voor als je het zelf nodig hebt."
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

De oplossing zit volgens mij in de P1-verbinding. In plaats van dat de P1-module van Homewizard in de elektriciteitsmeter gaat, zou die via een tussenmodule kunnen lopen. Ik knutsel graag met ESP8266 of ESP32-modules, die als Arduino te programmeren zijn. De ESP32 heeft drie seriële poorten. Daar heb je dan denk ik ook een Level shifter/ optocoupler bij nodig.

De P1 praat in DSMR-telegrammen, dus we hebben in de software een DSMR-parser nodig. Er bestaan Arduino-libraries die DSMR-data kunnen parsen.

In principe haalt de ESP32 dagelijks tijd en prijs op. Het moet weten hoe laat het is (NTP), wat de uurprijzen van het dynamisch contract zijn, en wat de zonverwachting is.

Daarna gaat het om op het hele uur te beslissen:
* Willen we het “echte” verbruik doorgeven? Of het op 0 laten staan?
* Als de prijs hoog is (of het is na 00:00 uur), stuur dan werkelijk verbruik zodat de batterij ontlaadt.
* Stuur anders “nul verbruik”.
Idem voor het opladen van de batterij:
* Als er geen zon te verwachten is, maar de stroomprijs relatief laag is, stuur dan "er is zon"

Is hier al iemand mee bezig? Of geprobeerd en opgegeven omdat het niet te doen is? Of beter afwachten tot Homewizard het zelf implementeert?

NB: het gaat dus niet om de communicatie richting de meter, maar om wat uit de meter komt op de P1-poort te manipuleren alvorens het naar de P1-meter van de Homewizard batterij gaat. Het lijkt mij niet meer dan een eenrichting-datastroom.

[ Voor 4% gewijzigd door eurojojo op 23-01-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:09

joeri1

Cloud Engineer

Ze gaan dit implementeren in 2025 aldus Homewizard:
HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:06:
Voor de mensen die wat meer zekerheid willen over wat ze bij ons kunnen verwachten. We verwachten zeker nog voor komende winter dat we dynamisch kunnen laden (laden als spread hoger dan X en onladen op NOM op de duurste uren) en dat er een api sturing mogelijkheid is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:35
Please no, dit gaat alleen maar gedoe opleveren, voor jou en voor HomeWizard. Mogelijk verlies je je garantie en support.

Wacht gewoon even een maandje, dan is waarschijnlijk de functie af om de batterij lokaal en veilig aan te sturen. Je hebt je batterij ook pas in maart dus dat moet geen probleem zijn.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:50
Houd er rekening mee dat als je HW (ook) wil gebruiken voor je werkelijke verbruik, dat je dan twee P1-meters nodig hebt, want degene met de gemanipuleerde datastroom gaat natuurlijk onzinstatistieken opleveren.

En van
code:
1
Als er geen zon te verwachten is, maar de stroomprijs relatief laag is, stuur dan "er is zon"
zou ik maken "800W teruglevering" (of een ander vermogen, als je minder hard wilt opladen).

Ik ben iets milder dan @DCSBL, volgens mij kan dit prima werken, en HW moet er sowieso 'tegen' kunnen dat de meter grote/rare sprongen maakt, maar het is natuurlijk wel zo dat je er op deze manier voor kan zorgen dat je batterij sneller slijt dan onder 'natuurlijke' omstandigheden. De teller van 6000 cycli gaat mogelijk wat harder lopen, maar als je (relatief) vaker schakelt van hard laden naar hard ontladen en omgekeerd, dan heeft dat ook wel impact op de slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DCSBL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:11:
Wacht gewoon even een maandje, dan is waarschijnlijk de functie af om de batterij lokaal en veilig aan te sturen. Je hebt je batterij ook pas in maart dus dat moet geen probleem zijn.
+1 Voor deze alinea, goed bezig :)

Verder @eurojojo , heb je überhaupt wel een connectie met de fysieke meter nodig, als je ergens een emulator hebt waar je de HomeWizard P1 in kunt prikken? Op zich wel interessant, maar ESP microcontrollers zijn verre van mijn expertise.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Kan wel iets langer dan dat gaan duren:
HomeWizard_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:06:
Voor de mensen die wat meer zekerheid willen over wat ze bij ons kunnen verwachten. We verwachten zeker nog voor komende winter dat we dynamisch kunnen laden (laden als spread hoger dan X en onladen op NOM op de duurste uren) en dat er een api sturing mogelijkheid is.
Maar voor de meeste mensen lijkt me wachten inderdaad de 'beste' optie. Al lees ik graag mee met wat er allemaal geknutseld kán worden (ook al zou ik het zelf niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eurojojo
Dank voor alle tips en opmerkingen. Inderdaad is deze kwestie dringender naarmate de volgende winter weer in aantocht is. Dus wachten is beter. En de zon schijnt vandaag weer.

Verder: ja, je hebt een tweede P1-meter nodig. Ik heb sowieso al een splitter, vanwege de laadpaal die tevens aan de P1 hangt, naast een P1-meter. Je zou trouwens op het te maken printje gelijk een P1-doorvoer kunnen plaatsen zodat er geen extra splitter nodig is.

Garantie van de Homewizard, goed punt. Ze leveren de thuisbatterij ook zonder P1-aansluiting, en dan moet de batterij "gokken" wat er aan de hand is (en er dus ook wel eens naast zitten). Het ding is elektrisch volledig beschermd. Een P1-aansluiting kan ook storingen geven, daar moet de thuisbatterij mee om kunnen gaan. Mijn doel is niet anders dan een tijd van de dag niet de "echte" datastroom van de P1-poort in de meterkast door te geven, maar een signaal dat ofwel bevat "er is geen verbruik" (zodat er niet wordt ontladen) dan wel "de zon schijnt" (zodat er wordt geladen). Goed punt om bijv. "verbruik is 400W" of "800W teruglevering" door te geven.

Inderdaad, theoretisch heb je helemaal geen P1-verbinding in de meterkast nodig. Maar ik wil zelf toch wel gedurende de "normale zonuren" de full experience zoals bedoeld door de fabrikant. Voor mensen zonder P1-poort (of wat voor reden dan ook) zou dit knutselprojectje wel interessant kunnen zijn.

In ieder geval, voor testen en ontwikkeling is het beter er eerst een andere P1-meter aan te hangen om te kijken of het een beetje stabiel te krijgen is, in plaats van de thuisbatterij zelf. Misschien zomerprojectje om een aanvang te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door eurojojo op 23-01-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
eurojojo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:50:
Ze leveren de thuisbatterij ook zonder P1-aansluiting, en dan moet de batterij "gokken" wat er aan de hand is (en er dus ook wel eens naast zitten).
Ehm, zoals ik het begrijp is de P1-dongle van HW een vereiste om de HW-batterij überhaupt te kunnen gebruiken, waarbij de P1-dongle de regie heeft (en de batterijen actief aanstuurt, via WiFi).

Nog steeds interessant (gedachten)experiment om te kijken of je de P1-dongle kan 'foppen' met een emulator (of proxy die real-time waarden doorgeeft, of overschrijft, afhankelijk van business rules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eurojojo
a2aan schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Ehm, zoals ik het begrijp is de P1-dongle van HW een vereiste om de HW-batterij überhaupt te kunnen gebruiken, waarbij de P1-dongle de regie heeft (en de batterijen actief aanstuurt, via WiFi).
Inderdaad, op de site staat: "Een HomeWizard P1 Meter" als vereiste. Ik was even op het verkeerde been gezet, omdat die niet standaard wordt meegeleverd en apart moet worden aangeschaft (al vaker besproken op het forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:51

Jan2023

KISS

eurojojo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Inderdaad, op de site staat: "Een HomeWizard P1 Meter" als vereiste. Ik was even op het verkeerde been gezet, omdat die niet standaard wordt meegeleverd en apart moet worden aangeschaft (al vaker besproken op het forum).
Een beetje homewizard adept heeft zo,n P1 module vaak als basis ,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 07:25

elsinga

=8-)

Je kunt alleen maar de boel tussen slimme meter en P1 dongle van HW manipuleren, want de accu communiceert via wifi en netwerk met de P1 dongle. Tenzij je hele slimme dingen gaat doen met verschillende netwerken en een manipulatieve proxy die niet zichtbaar is voor beide...

Ik zou zelf wachten tot HW het implementeert. Maar het idee intrigeert me wel, dus blijf ik dit even volgen. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanvanede
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-05 15:41
Dit idee, met het manipuleren lijkt mij ook super interessant.
Ik heb de accu van HW nog niet, maar wel een laadpaal voor de ev die de p1 poort via kabel waarden gebruikt voor het laden.
Maar ik zie nu al aankomen dat deze met elkaar gaan vechten, en de HW accu bijv gebruikt gaat worden on de auto te laden, terwijl ik dat vaak niet zou willen.
Dan zou je de manipulatie kunnen gebruiken om naar de laadpaal iets minder teruglevering te rapporteren. Zodat die telkens wat ruimte laat voor de accu om op te laden als nodig. En niet de kleine 2,5kWh inzet om 50kWh op te laden.
Zou dit hiervoor ook kunnen?
Ik denk dat dit voor meer apparaten (bijv. P1 gekoppelde zonneboiler) gaat spelen in de toekomst.
Of is hier een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@johanvanede De ene 'moet' inderdaad wel rekening met de ander houden. Op dit moment is de HW batterij niet aan te sturen, terwijl ik ook een laadpaal heb die vaak in de NOM-modus het zonnestroomoverschot probeert te laden.

Ik gebruik daarvoor evcc en die kan met de API uitlezen van de Plug-in Battery, dus die weet nu het daadwerkelijke overschot en kan dat ook gebruiken. Als ik instel dat de batterij ook mag laden, dan laat ie wat ruimte voor de batterij (zo'n 50 watt) om dat vermogen in te nemen. Als de batterij dan toeneemt in vermogen, regelt ie weer wat terug, etc. In de praktijk werkt dat behoorlijk goed.

Zou ik er nog meer aan toe willen voegen, dan heb je een meer overkoepelende aansturing nodig. evcc kan deze functie vervullen, maar er zijn meer "HEMS" (Home energy management system) op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:32

Pixelmagic

Ubergeek

Vandaag gepost door HW in het batterij topic:
Dat is incorrect. Wij vonden dat het aansturen van een batterij of andere grootverbruikers in een woning een veiligere verbinding verreist. Daarom is V2 nu https en met tokens.
Ik denk dat dit gegeven het "emuleren" van de P1 meter niet simpeler maakt, alleen al omdat het token waarschijnlijk per P1/batterij anders is en dat https nog een extra laag toevoegt die kan verschillen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Please no, dit gaat alleen maar gedoe opleveren, voor jou en voor HomeWizard. Mogelijk verlies je je garantie en support.

De eerste mogelijkheid staat eraan te komen dat de batterij wel meer zelf te sturen is. Zie het HW plugin topic. Ik zie je reactie hierop in een eerder moment en ook de verwachting dat het met een maandje mogelijk zou zijn. Misschien heb je voor ons een update of dit nog steeds haalbaar is op korte termijn gezien je eerdere verwachting?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 09-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-05 20:44
Ik had dus ook hetzelfde idee en had de hardware benodigd al in m'n meterkast hangen. :D

In de repo ook de write-up en files om te reproduceren: https://github.com/TimSoe...ug-in-battery-virtual-p1/

Crosspost in Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2.

# Homewizard Plug-in batterij dynamisch (ont)laden met "virtuele P1 provider"

## Waarom
De [Homewizard Plugin-In thuisbatterij](https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/) is net gelanceerd in Nederland. Vooralsnog is deze bedoeld om Nul op de Meter (NOM) te draaien. Via P1 uit de slimme meter ziet de [Homewizard P1 Meter](https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/)-dongle hoeveel overproductie er is, en draagt de batterij op om dit overschot op te laden. Als er afname is van het stroomnet, zal deze juist ontladen.
Dit houdt (vooralsnog 9-3-25) geen rekening met dynamische energietarieven.

## Wat:
Het idee is dat als je de P1 informatie die de P1 Meter ontvangt kan controleren, dat je indirect de batterij kan sturen.
Idealiter kun je dit via Home Assistant aansturen voor automatische optimalisatie. Op deze manier kun je de batterij respectievelijk opladen en ontladen tijdens goedkope en dure dynamische uurtarieven.
Zolang er nog gesaldeerd kan worden (en je teruglevering lager is dan gebruik), kun je op deze manier de cycles van de batterij financieel het meest voordelig inzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97aQm8ptt1Kutt6PnMg3m0KdBC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9KAdkiBB1teHmQSnvlKM2KX.jpg?f=fotoalbum_large

## Hoe:
Ik gebruik een P1 dongle van Smart Stuff (vorige versie van https://smart-stuff.nl/product/p1-dongle-watermeter/) om mijn slimme meter en watermeter uit te lezen. Deze kan draaien op ESPHome en bevat ook een P1-poort waar de gegevens op worden geforward.
Hierin zit mijn HW P1 meter. In plaats van letterlijk forwarden van het P1-telegram, herschrijf ik levering en teruglevering voordat deze naar de HW P1 meter gaat. Zie `p1-dongle-pro-h2o-v2-virtual-p1.yaml` voor de broncode. Het is niet de beste C++, maar met Copilot kreeg ik het werkend.

Aangezien ESPHome goed integreert met Home Assistant is het daarna kwestie van aansturen op het wattage (`number.virtual_p1_power`) op een slimme manier te regelen.
Hiervoor heb ik een `input_numer.plug_in_battery_target_power` sensor en een automation gemaakt die de virtuele P1 meter aanstuurt. De smart-stuff dongle zet deze waarden door naar de P1 meter van Homewizard die de batterij weer aanstuurt.
Dit is opgzet is `packages/plug_in_battery.yaml`, welke je in de gelijknamige directory in de Home Assistant `config` directory kunt plaatsen.

## Vervolg
Mijn vervolgstap is om met behulp van [Cheapest Energy Hours](https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours) en een automation de batterij automatisch op de 3,5 goedkoopste en duurste uren te laten laden en ontladen.

## Demo

https://vimeo.com/1064030293/3f3f958084

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKj6pd5n_ViaOKFELeDqi3NIXEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XjTtP7dU617onn19HUI7Te9q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-Oq7XUvZ0TePabjwnmIjrE3W_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DMqd2W1zem41j61TFbuMRNg.png?f=fotoalbum_large

## Opmerkingen

* HomeWizard Energy statistieken slaan nergens meer op.
* Het heeft pas zin om terug te leveren als je meer dan €0.088 per kWh kunt "verdienen". Dit is de Afschrijving per kWh: €1425 (batterij+P1 meter) / 6000 Batterijcycli/ 2.7 kWh capaciteit = €0,088 . Het prijsverschil tussen laden/ontladen zal dus minstens 8,8ct moeten zijn, om te minste de afschrijving van de batterij kiet te spelen.
* C++-code voor bewerken P1-telegrammen kan nog worden verbeterd/versneld.
* Gebruik eventueel [Device Tools](https://community.home-as...-and-merge-devices/691172) om de sensoren aan de P1 meter en Batterij device te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@TiBoD Leuk gedaan en mooi om te zien dat het werkt.

Gebruik je die smart stuff P1 dongle om je 'echte' verbruik (gas, elektra, vermogen) te registeren met bijv. Home Assistant? Of heb je die waardes nu ook 'aangepast' met je script?

Kun je ook de waardes 'ongewijzigd' doorgegeven of is die stand er ook?

Zelf zou ik wel wat zien in bijv. laden op goedkoopste uren, maar ontladen op basis van NOM (dat laatste is standaard regelgedrag dus).

Ook zou het wel mooi zijn om de waardes van de P1 meter wat te kunnen verleggen; dus in de praktijk een XOM-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TiBoD leuk dat er toch het e.a. al kan. Je geeft aan dat de betrouwbare data wel weg is. Als ik het goed begrijp is dan alle HW data niet meer betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
Devke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:20:
@TiBoD leuk dat er toch het e.a. al kan. Je geeft aan dat de betrouwbare data wel weg is. Als ik het goed begrijp is dan alle HW data niet meer betrouwbaar?
Ik herschrijf alleen geleverde / afgenomen watt in het P1 bericht. De kWh-standen laat ik ongemoeid doorzetten.

Het lijkt dat iig het day-overzicht daardoor nergens meer op slaat, maar in het week overzicht geeft HW dezelfde waarden aan als mijn Zonneplan-dongle. Dus nu gezien is het niet zo slecht als ik dacht.HW- data >dag lijkt dus wel in orde. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
JanHenk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:19:
@TiBoD Leuk gedaan en mooi om te zien dat het werkt.

Gebruik je die smart stuff P1 dongle om je 'echte' verbruik (gas, elektra, vermogen) te registeren met bijv. Home Assistant? Of heb je die waardes nu ook 'aangepast' met je script?

Kun je ook de waardes 'ongewijzigd' doorgegeven of is die stand er ook?

Zelf zou ik wel wat zien in bijv. laden op goedkoopste uren, maar ontladen op basis van NOM (dat laatste is standaard regelgedrag dus).

Ook zou het wel mooi zijn om de waardes van de P1 meter wat te kunnen verleggen; dus in de praktijk een XOM-regeling.
Ik gebruik idd smart stuff dingle via ESPhome om mijn P1-verbruik bij te houden. Van HW heb ik alleen de P1-meter en de batterij, maar als je meer apparaten hebt, kan deze methode wat roet in het eten gooien. :p

Standaard geeft de smart stuff dongle het inderdaad door. Aangezien je zelf de code kunt aanpassen, kun je dat makkelijk herstellen, of een tussenvorm maken bijvoorbeeld switchable vanuit HA.
Wat je schrijft lijkt me dus zeker mogelijk. Code is ook op de GitHub link te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TiBoD schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Ik herschrijf alleen geleverde / afgenomen watt in het P1 bericht. De kWh-standen laat ik ongemoeid doorzetten.

Het lijkt dat iig het day-overzicht daardoor nergens meer op slaat, maar in het week overzicht geeft HW dezelfde waarden aan als mijn Zonneplan-dongle. Dus nu gezien is het niet zo slecht als ik dacht.HW- data >dag lijkt dus wel in orde. :D
Oke. Ik heb idd meer spul van HW. De nodige Energy Sockets. Watermeter, kWh meter voor de zonnepanelen. Laatste 2 genoemden zullen er geen last van hebben. Als de week grafiek klopt dan moeten de dagen in die week grafiek ook kloppen. Anders kan je weekgrafiek weer niet kloppen. Hij rommelt de dag dus verkeerd door maar per saldo staat die dag info wel goed in het weekoverzichtje dus als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:52
Is hier al meer over bekend? Of moeten wij toch de P1 zelf maar gaan intercepten?

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Pagina: 1