Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Zelf gebruikte stroom importeer je niet, dus betaal je geen 13 cent net belasting over per kwh.
Nee, wat dit doet is import en export voorkomen, maar iedere kWh wordt berekend op basis van het dan geldende dynamische tarief. Als je de betreffende zelfopgewekte kWh immers had geëxporteerd had je er hetzelfde bedrag voor gekregen als een op dat moment geïmporteerde kWh.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Batterij 1 heeft een tvt van 45 jaar als ik 8 maanden oprek naar 12. :+
Nee, na 45 jaar sta je zwaar in het verlies. Het minbedrag is geen besparing maar kosten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Nee, na 45 jaar sta je zwaar in het verlies. Het minbedrag is geen besparing maar kosten.
Ow dat is niet de bedoeling. Hoe kom je op negatieve winst uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
[...]

Nee, wat dit doet is import en export voorkomen, maar iedere kWh wordt berekend op basis van het dan geldende dynamische tarief. Als je de betreffende zelfopgewekte kWh immers had geëxporteerd had je er hetzelfde bedrag voor gekregen als een op dat moment geïmporteerde kWh.
Precies, maar elke kwh die uit de batterij komt voorkomt 13 cent elektriciteit belasting per kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkoes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Ow dat is niet de bedoeling. Hoe kom je op negatieve winst uit dan?
Door:
  • Round Trip Efficiency verliezen, van iedere 100 kWh gooi ik in die simulatie 15 kWh weg, maar eigenlijk had dat zelfs 21-22 kWh moeten zijn, wat het resultaat nog slechter zou maken.
  • De EV trekt op de goedkope momenten de accu leeg ipv dat de stroom op de dure momenten wordt verbruikt zoals in de avonduren
  • Er gaat 's ochtends dure zonnestroom in die je dan liever teruglevert aan het net, je wil alleen goedkope zonnestroom opslaan van midden op de dag ipv vroeg in de ochtend en laat op de middag
Dus nogmaals (Niet iedereen leest altijd alles even aandachtig), dit betreft een situatie met:
  • 1-2 EV's
  • Zonnepanelen, met een tekort aan jaarlijkse stroom, dus geen overschot
  • Dynamische tarieven
Dat is dan ook de reden dat ik uiteindelijk voor een andere oplossing ben gegaan. Ik moest de thuisaccu kunnen aansturen ivm de variabelen in ons huishouden. Heb je een vast contract, PV overschot, geen EV, etc. dan speelt dat allemaal veel minder mee en past de HW Battery beter bij je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Precies, maar elke kwh die uit de batterij komt voorkomt 13 cent elektriciteit belasting per kwh.
Dat is niet correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
peterbier schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:47:
[...]

Wat zijn de retourkosten dan.
Ik denk ook dat ik mijn 2e HomeWizard batterij ga annuleren.
Zendure is een veel beter product voor mijn toepassing.
50 euro neem ik dan voor lief althans eigenlijk niet omdat de eerste batterij ook niet optijd is geleverd.
[Afbeelding]
Ik weet niet wat de kosten zijn. Een pakketje is 7-8 euro via PostNL pakketten tot 23 kilo 15 euro. Maar daar ga je al overheen.

Je kan ook doen wat @ManiacsHouse deed en ze verkopen aan een mede-tweaker.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-10 22:26
[...]

even nieuwsgierig, houdt de simulatie voorspelling ook rekening met de situatie na 2026, ie einde saldering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Ik weet niet wat de kosten zijn. Een pakketje is 7-8 euro via PostNL pakketten tot 23 kilo 15 euro. Maar daar ga je al overheen.
Ik zou een accu nooit via de reguliere partijen versturen, die gaan daar doorgaans niet zo netjes mee om. Vermoed dat je al snel naar >35-50 Euro gaat kijken via partijen die accu's mogen vervoeren en er ook netjes mee omgaan.

Daarom:
  • Met HW in gesprek gaan zodat ze hem niet opsturen
  • Privé doorverkopen en langsbrengen/ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
In ander nieuws:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGUNkG2QgWMbBJVtxUtMQEDyyJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5AxU6QmpfdOh8YvsYdgT276.png?f=fotoalbum_large

Ik draai NOM sinds gisterochtend. De piek tussen 2 en 4 in de middag was de Tesla die even aan de tap mocht (5A, 3F). Tegen 9 uur vanmorgen was het de koffiemachine. {Ik had vanmorgen nog 25% accu over.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Taro schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Ik zou een accu nooit via de reguliere partijen versturen, die gaan daar doorgaans niet zo netjes mee om. Vermoed dat je al snel naar >35-50 Euro gaat kijken via partijen die accu's mogen vervoeren en er ook netjes mee omgaan.

Daarom:
  • Met HW in gesprek gaan zodat ze hem niet opsturen
  • Privé doorverkopen en langsbrengen/ophalen
Ik noem PostNL even omdat ik daar in de app direct een prijs voor kan zien. De anderen zullen concurrerend zijn. Ik denk wel dat je aan de 25 euro komt. De helft van de aanbetaling. Dan moet je je nog even indenken of het gesleep met die 25 kilo je 25 euro zou mogen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rvee schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:46:
[...]

even nieuwsgierig, houdt de simulatie voorspelling ook rekening met de situatie na 2026, ie einde saldering?
Deze simulatie is in het hier en nu op basis van de huidige situatie. Je kunt deze uiteraard wel beïnvloeden zodat die ook rekening houdt met de situatie vanaf 1-1-2027. Daar heb ik zelf nog geen tijd in gestoken, maar naar alle waarschijnlijkheid (niemand weet welke regeltjes er nog ergens ineens vandaan komen) wordt de terugverdienmethode na 1-1-2027 natuurlijk wel beter/makkelijker. En mogelijk/waarschijnlijk heeft HW dan ook wel opties voor dynamisch laden ingebouwd. (Let op: Al vaak gemerkt dat men dan begint over lage spread, handelen, etc. en dat is helemaal niet wat ik bedoel: Dynamisch inkopen, dus het timen van welke (zonne)stroom je opslaat en daarna nul op de meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffw8n
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:08
pizzapieter schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:26:
Gisteren een bijzonder dingetje gehad met P1 meter

Keek in de app en zag allemaal oranje driehoekjes bij mijn grafiekjes staan, behalve bij die van batterij. Die leek t nog te doen (groene lampjes = terugleveren)

Hoopte dat t net heel toevallig was en de P1 aan het updaten was, maar naar tijdje even wezen kijken bij P1 meter. Die knipperde rood.

P1 meter hangt bij mij in hoekje waar nooit iemand komt, overigens.

Wilde hem eruit halen, lukte niet, kon losklikklemmetje niet vinden en toen was het lampje uit. Helemaal. Geen kleur te bekennen.

Ik moest weg, dus hele avond 'van het net' verbruikt. Inmiddels deed batterij ook niets meer en was t Display bevroren.

Kwam ik thuis, pak ding was om te kijken naar kleur, ploept ie weer aan, knippert 3x groen, blijft groen, alles werkt weer en batterij begint rustig te zoomen.

Voordeel: volledig nacht (vanaf 00.00) op de batterij de standby kunnen voeden, maar welnvreemd dat. Heb die meter al j a r e n en nu doet ie plots raar.[Afbeelding]

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of de batterij bij anderen ook vaak toch lijkt terug te leveren aan het net. Ik begrijp dat als de batterij staat te ontladen en er is minder nodig, dat hij niet in een seconde direct schakelt, dus dan even wat teruglevert, maar in bovenstaand schema zie je dat hij dat 's nachts ook doet.

Niet superveel, steeds maar paar wat, maar niet echt flatline
Ik heb deze week NOM gedraaid en toch 0,7Kw van het net gehaald zonder zelf te pieken. Dus wellicht kost het NOM houden rond 1Kw per week. Zal ook te maken met hoe vaak de accus moeten schakelen tussen laden/ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhpM_OOahlgeZng9v6LdWw8qNBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvr1Wf3mXxNJLbMZ2BNlCxUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:48:
In ander nieuws:

[Afbeelding]

Ik draai NOM sinds gisterochtend. De piek tussen 2 en 4 in de middag was de Tesla die even aan de tap mocht (5A, 3F). Tegen 9 uur vanmorgen was het de koffiemachine. {Ik had vanmorgen nog 25% accu over.
Jij hebt er 2 denk ik?

In deze periode zou ik denk ik een 2e kunnen rechtvaardigen. Vol komt ie wel. Niet helemaal leeg altijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMOpRJY4c7v1UNShOQzlN7gdlzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htsGHLu01l1z6J6hUaOelGZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laat HW ook zichzelf ontwikkelen en laat het ook bij 1. Op een later moment beslis ik wel voor 2 of wellicht Zendure? Ook die timmeren goed aan de weg. Marstek vergeet ik snel.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik heb er 2 inderdaad. Een mooi torentje energie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ik heb er 2 inderdaad. Een mooi torentje energie. :)
Heb je twee batterijen parallel of ontgrendeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiteAngyl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ze zijn niet ontgrendeld. Dat hoeft voor mij niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffw8n
NiteAngyl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:27:
[...]

2 ontgrendeld. 1600w laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
ffw8n schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:30:
[...]

2 ontgrendeld. 1600w laden en ontladen.
Ik heb in mijn woning ook al een tijdje rondgelopen om te kijken of ik een aparte groep naar de bovenverdieping kan brengen. Een kabel langs de plinten en door het plafond is natuurlijk ook geen zicht.
Het feit dat ik zonder breek- en sloopwerk geen nieuwe leiding naar de bovenverdieping kan brengen weerhoudt mij om een tweede batterij te nemen, of mijn energieverbruik dat behoeft of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:47
In mijn geval lijkt één batterij echt prima. Paar avonden per week niet thuis, en dan heb ik (begin maart!) al NOM met 1 batterij. Even als tegengeluid voor iedereen die op een 2e zit te azen :D zou nog mooi zijn om op mooie dagen een soort uitgestelde start te doen zodat niet de "duurste" zonnestroom wordt opgeslagen, maar juist die goedkope van 12 tot 13u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcuD_LL5iKjmi_DkqUo3kqpIrdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkaYwZACUtc2kz8yN7KEMtEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
naffffffffff schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:29:
Wow net kleine mini stroomuitval gehad, 1 batterij is nog offline en staat rood te knipperen. Ben benieuwd of hij morgenochtend zelf weer online is gekomen.
Of de omvormer is gefrituurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terranca schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:49:
In mijn geval lijkt één batterij echt prima. Paar avonden per week niet thuis, en dan heb ik (begin maart!) al NOM met 1 batterij. Even als tegengeluid voor iedereen die op een 2e zit te azen :D zou nog mooi zijn om op mooie dagen een soort uitgestelde start te doen zodat niet de "duurste" zonnestroom wordt opgeslagen, maar juist die goedkope van 12 tot 13u

[Afbeelding]
De laad uitstel mogelijkheden tot nu toe bekend zijn al gedeeld. Wellicht kun je daar al iets mee?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Henkoes schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Maar je krijgt er ook geen terugleververgoeding voor.
En je hebt omvormerverliezen, dat is geproduceerde stroom die je zelf niet meer kan verbruiken noch opslaan, noch terugleveren.
Wanneer je bv. een RTE van 80% hebt dan is er 20% stroom waar je zelf niets mee bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 11:02 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:26
Volgende vraag: na 00.00 staat bij mij in de app bij de volgende grafrieken no data : standby vebruik, sma en stroomverbruik.
Dat bij SMA er niks staat oke dat is wel logisch maar standby verbruik krijg ik pas weer data als de SMA weer gegevens krijgt, hoort dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:45
Vraagje, in afwachting van de levering in mei ben ik al vast begonnen met het bijhouden hoeveel mijn verbruik van einde solar opbrengst tot vogende dag de zon weer begint is.Dit doe ik al een elf dagen en is gemiddeld 6.6 km ver nacht.in dit een normaar verbruik? ben gewoon nieuwsgierig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-10 08:07
ManS-H schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:01:
Vraagje, in afwachting van de levering in mei ben ik al vast begonnen met het bijhouden hoeveel mijn verbruik van einde solar opbrengst tot vogende dag de zon weer begint is.Dit doe ik al een elf dagen en is gemiddeld 6.6 km ver nacht.in dit een normaar verbruik? ben gewoon nieuwsgierig. :)
Dat is moeilijk te zeggen. Als je een aquarium hebt, in de nacht een auto laad en wasjes draait dan doe je het heel netjes :p Heb je alleen een koelkast thuis dan is het bizar hoog voor een nacht.

Iets meer details helpen dus :) En als je het hebt over verbruik in de nacht, welke uren zijn dat dan? En wat voor apparatuur heb je continue draaien?

Om niet helemaal flauw te doen: mijn nachtverbruik is ~130watt per uur. Maar ik heb dan ook geen bijzondere dingen aanstaan en heb geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
JeroenVerweij schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Dat is moeilijk te zeggen. Als je een aquarium hebt, in de nacht een auto laad en wasjes draait dan doe je het heel netjes :p Heb je alleen een koelkast thuis dan is het bizar hoog voor een nacht.

Iets meer details helpen dus :) En als je het hebt over verbruik in de nacht, welke uren zijn dat dan? En wat voor apparatuur heb je continue draaien?

Om niet helemaal flauw te doen: mijn nachtverbruik is ~130watt per uur. Maar ik heb dan ook geen bijzondere dingen aanstaan en heb geen warmtepomp.
Het verbruik is van 18:30 t/m 7:30, dit is incl. de dingen die in gebruik. Als we slapen is het alleen de koelkast en diepvries wekker radio's en stanby van versterker, tv en ziggo mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:28
ManS-H schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:01:
6.6 kWh per nacht is hoog als je geen warmtepomp of boiler oid hebt.
Koop een P1 meter, 30 euro, dan kom je al snel veel meer te weten van je verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 08-03-2025 12:16 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:04
Iemand errocode E441 al eens voorbij zien komen? Batterij heeft 2 dagen goed gewerkt maar is er nu mee gestopt. Geduldig wachten tot support reageert a.s maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:10
ffw8n schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb deze week NOM gedraaid en toch 0,7Kw van het net gehaald zonder zelf te pieken. Dus wellicht kost het NOM houden rond 1Kw per week. Zal ook te maken met hoe vaak de accus moeten schakelen tussen laden/ontladen.

[Afbeelding]
benader je dit niet verkeerd?
Zoals wel vaker uitgelegd is NOM het streven maar om diverse redenen lukt dit nooit 100%
Het is dus niet zo dat NOM toch 0,7 kWh kost

Maar je hebt in een week maar 0,7kWh gebruikt van het net. En dat is natuurlijk een prachtig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
SlayaStone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:27:
Iemand errocode E441 al eens voorbij zien komen? Batterij heeft 2 dagen goed gewerkt maar is er nu mee gestopt. Geduldig wachten tot support reageert a.s maandag.
Sorry, verkeerd gepost

[ Voor 11% gewijzigd door ManS-H op 08-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ManS-H schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Het verbruik is van 18:30 t/m 7:30, dit is incl. de dingen die in gebruik. Als we slapen is het alleen de koelkast en diepvries wekker radio's en stanby van versterker, tv en ziggo mini
Ook dat is afhankelijk van wat je deed voor je in je bed kroop. :)
Hier (koelkast, diepvries, TV, internet, pompen, standbyverbruikers) bedroeg het uurverbruik vanaf 18:30 een 130-150 Wh. Met een uitschieter tot 310 Wh (de waterkoker voor de thee). Vanaf middernacht (TV en lichten uit) was dat rond de 90-130 W.
Om tussen 07:00 en 08:00 uur te stijgen naar 280 Wh en na 09:00 continu boven de 4 kW.
Tussen 18:30 en 07:30 uur bedroeg het totale verbruik 1705 Wh.
Bij vergelijkbare verbruikers is je verbruik dus redelijk hoog.
Zie je geen verbruiker(s) over het hoofd?

[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 12:38 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffw8n
Peterhardenberg schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:29:
[...]

benader je dit niet verkeerd?
Zoals wel vaker uitgelegd is NOM het streven maar om diverse redenen lukt dit nooit 100%
Het is dus niet zo dat NOM toch 0,7 kWh kost

Maar je hebt in een week maar 0,7kWh gebruikt van het net. En dat is natuurlijk een prachtig resultaat.
Ja klopt, gewoon zo min mogelijk van het net en zoveel mogelijk eigen gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Bij sluipverbruik moet je ook kijken naar dingen in het huis die je niet altijd in zicht hebt.
Zoals bv
- Cv ketel pomp
- Mechanische ventilatie
- vloerverwarming pomp
- etc

Bij mij heb ik de mechanische ventilatie box vervangen voor 1 met gelijkstroom motor, dat scheelde gewoon 100watt per uur 24x7.

Kritisch door je huis lopen en de schuur uiteraard zorgt dat je meer inzicht krijgt in je verbruik en zeker het nacht verbruik

Mijn gemiddeld nachtverbruik ligt ergens rond de 3,5 kw per nacht, maar ik heb dan ook een server draaien die wel een slokje lust.

[ Voor 13% gewijzigd door Flodder325 op 08-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:04

ManiacsHouse

Scheisse!

asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Je kan ook doen wat @ManiacsHouse deed en ze verkopen aan een mede-tweaker.
Animo genoeg :) Scheelt gedoe en je maakt een mede-tweaker blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Flodder325 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:58:
Bij sluipverbruik moet je ook kijken naar dingen in het huis die je niet altijd in zicht hebt.
Zoals bv
- Cv ketel pomp
- Mechanische ventilatie
- vloerverwarming pomp
- etc

Bij mij heb ik de mechanische ventilatie box vervangen voor 1 met gelijkstroom motor, dat scheelde gewoon 100watt per uur 24x7.

Kritisch door je huis lopen en de schuur uiteraard zorgt dat je meer inzicht krijgt in je verbruik en zeker het nacht verbruik

Mijn gemiddeld nachtverbruik ligt ergens rond de 3,5 kw per nacht, maar ik heb dan ook een server draaien die wel een slokje lust.
Ik had een sluipverbruik van 250-300W. Ook ik heb een klein servertje en een NAS draaien. Maar ik kon het sluipverbruik halveren. Ik had een Ziggo kastje wat in standby 20W verbruikte. Je complete AV set de hele dag op standby laten staan gaat ook oplopen. En sommige mensen hebben een oud koelkastje in de tuin staan voor bier. IJsvorming in je diepvries is ook niet best.

Er zijn van die apparaten die stiekem relatief veel verbruiken. Dat meet je bijvoorbeeld met een energy socket. Dan is de vraag of ze de hele dag aan moeten staan of dat je ze vervangt voor een energiezuiniger apparaat.

Na wat van dat soort acties zit ik op 170W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik had een sluipverbruik van 250-300W. Ook ik heb een klein servertje en een NAS draaien. Maar ik kon het sluipverbruik halveren. Ik had een Ziggo kastje wat in standby 20W verbruikte. Je complete AV set de hele dag op standby laten staan gaat ook oplopen. En sommige mensen hebben een oud koelkastje in de tuin staan voor bier. IJsvorming in je diepvries is ook niet best.

Er zijn van die apparaten die stiekem relatief veel verbruiken. Dat meet je bijvoorbeeld met een energy socket. Dan is de vraag of ze de hele dag aan moeten staan of dat je ze vervangt voor een energiezuiniger apparaat.

Na wat van dat soort acties zit ik op 170W.
Vergeet ook de buitenverlichting niet als je een tuin hebt, dat is bij mij al snel 100W bij elkaar, ik heb 4 buitenlampen van philips hue rond het huis/garage en dan ook nog een setje inlight tuinverlichting ingegraven in voortuin. Ik laat het branden van zonsondergang tot zonsopkomst, vindt het wel veiliger ivm inbrekers, die gaan liever naar een donkere tuin/huis. mijn standby verbruik is ook ca 250-300w inclusief 2e koelkast in de garage en buitenverlichting. dus ca 3-3,5 kwh per avond/nacht

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 08-03-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:39

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Een vraag: In de morgen laad de batterij op met zonnestroom en is om 10:00 vol. Eenmaal vol zal als er vraag is uit de woning deze ontladen op het huisnet. Maar de batterij doet dat automatisch tot hij leeg is. Er is geen mogelijkheid om zelf aan te geven met welk vermogen ( 200 W ) en op welke tijd (22:00 uur) , hoe lang (tot 0500 uur) deze moet ontladen (naar het huisnet) in de instellingen, of zie ik die over het hoofd en is dat toch mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
sky_walker schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:00:
[...]
vindt het wel veiliger ivm inbrekers, die gaan liever naar een donkere tuin/huis.
Wanneer je daar bang van bent kan je beter verlichting met bewegingssensoren plaatsen.
Verbruikt bijna niets wanneer er niets beweegt en zet ongewilde bezoekers vanuit het duister onverwacht letterlijk in de schijnwerpers.
Hier brandt 's nacht geen enkele lamp. Maar gaan wel aan wanneer er iets beweegt binnen de range van de sensoren. Met als gevolg een ongewild sluipverbruiker noch insluipers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tunnelplan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:03:
Een vraag: In de morgen laad de batterij op met zonnestroom en is om 10:00 vol. Eenmaal vol zal als er vraag is uit de woning deze ontladen op het huisnet. Maar de batterij doet dat automatisch tot hij leeg is. Er is geen mogelijkheid om zelf aan te geven met welk vermogen ( 200 W ) en op welke tijd (22:00 uur) , hoe lang (tot 0500 uur) deze moet ontladen (naar het huisnet) in de instellingen, of zie ik die over het hoofd en is dat toch mogelijk?
Je zal zelf iets moeten bouwen als je dat wilt. Het is niet goed voor de batterij om deze stroomloos te maken met een energy socket bijvoorbeeld. Maar wat wel werkt is om de wifi te verbreken. Dat kan je weer doen met domotica.

Zo onderbreek ik de batterijen als de Tesla aan de lader staat te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Wanneer je daar bang van bent kan je beter verlichting met bewegingssensoren plaatsen.
Verbruikt bijna niets wanneer er niets beweegt en zet ongewilde bezoekers vanuit het duister onverwacht letterlijk in de schijnwerpers.
Hier brandt 's nacht geen enkele lamp. Maar gaan wel aan wanneer er iets beweegt binnen de range van de sensoren. Met als gevolg een ongewild sluipverbruiker noch insluipers. :)
Wat ook prima werkt : ik had ooit 2 katten. Die zaten achter de voordeur geplakt als ik thuis kwam. Zodra de deur open ging raceten ze naar buiten. Als het donker is zie je ze niet. Om dat op te lossen hangt er bij de voordeur een sensor. Als je die triggert en het is donker gaat het licht in de gang aan.

Inbrekers houden denk ik wel rekening met Ring deurbellen, camera's en automatische buitenverlichting. Licht in de gang wat ineens aangaat..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:28
Vijverpomp is ook een leuke sluipverbruiker

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:18
dotternetta schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:27:
Vijverpomp is ook een leuke sluipverbruiker
Off topic, maar tenzij je een overbevolkte vijver met koikarpers etc hebt, kan een sponsfilter op lucht goed werken in een vijver. Gebruikt een fractie van "normale ' flters. Maar meer geschikt als ondersteuning in een meer natuurlijke vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:11:
[...]
Inbrekers houden denk ik wel rekening met Ring deurbellen, camera's en automatische buitenverlichting. Licht in de gang wat ineens aangaat..... :P
Professionele inbrekers houden met weinig rekening.
Niet met lichten want je valt minder op in een verlichte omgeving dat in het donker met een zaklamp, niet met alarmsystemen louter op geluid want binnen de vijf minuten zijn ze al met de buiten verdwenen, niet met hoge afsluitingen want die kan je doorgaans gewoon doorknippen en hebben als voordeel dat eenmaal binnen je ze van buitenaf ook niet meer ziet,........
Professionele inbrekers verkennen ook eerst de omgeving en beginnen niet onvoorbereid aan hun rondgang door de wijken.

On topic, misschien is een HW accu wel een van hun nieuwe doelwitten? Makkelijk te ontkoppelen en te tillen en nadien makkelijk te verkopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Professionele inbrekers houden met weinig rekening.
Niet met lichten want je valt minder op in een verlichte omgeving dat in het donker met een zaklamp, niet met alarmsystemen louter op geluid want binnen de vijf minuten zijn ze al met de buiten verdwenen, niet met hoge afsluitingen want die kan je doorgaans gewoon doorknippen en hebben als voordeel dat eenmaal binnen je ze van buitenaf ook niet meer ziet,........
Professionele inbrekers verkennen ook eerst de omgeving en beginnen niet onvoorbereid aan hun rondgang door de wijken.

On topic, misschien is een HW accu wel een van hun nieuwe doelwitten? Makkelijk te ontkoppelen en te tillen en nadien makkelijk te verkopen. :+
Dat ze er dan maar mee van de trap af donderen. Staat op zolder hier 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Independent schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Vindt het zelf wel prettig wat verlichting om en rond het huis, ziet er ook mooi uit. Anyway, beetje offtopic discussie. iig iets om rekening mee te houden als je sluipverbruik in kaart wil brengen. Ik hoef mijn sluipverbruik zelf niet te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Als je met het vastpakken van de P1 meter hem kunt laten uitvallen en weer actief krijgen heeft hij dan ergens geen brakke verbinding?

P1 meter al eens aangesloten op een externe voeding?

Perfect NOM is lastig. Algemeen bekend. Ik vind hem best strak. Kijk eens naar het energieverbruik /teruglevering bij je energiemaatschappij. Dan denk ik dat je ziet dat het allemaal heel minimalistisch is. Ik heb er hier uren bij zitten waarbij het om 1 watt leveren en 1 Watt terugleveren in een uur gaat. Wat mij betreft perfect.
Mogelijk brakke verbinding, maar wel moeilijk nabootsbaar.
Terugleveren varieert. Ook vaak 0, maar tussen 0 en 30. Denk dat t om schakelmomenten gaat, maar was benieuwd naar andere ervaringen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing

Nieuw filmpje van Ketel Klets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pizzapieter schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Mogelijk brakke verbinding, maar wel moeilijk nabootsbaar.
Terugleveren varieert. Ook vaak 0, maar tussen 0 en 30. Denk dat t om schakelmomenten gaat, maar was benieuwd naar andere ervaringen
Tussen 0 en 30 is niet zo spannend. Net wat je zegt, begint bijvoorbeeld net een wasmachine trommel te draaien t.o.v. stilstaan daarvoor en je zit op kantelpunten dan is dit niet raar. Pas als je vermogen heel stabiel is zie je vaak die hele strakke flatliner. Avond ofzo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Net even wat oude zelfverbruik data in de HW app teruggekeken:

6,8 kWh beste dag qua zelfverbruik in de gehele maand maart 2024
7,2 kWh beste dag qua zelfverbruik in de gehele maand april 2024

Nu met de PIB in huis zit ik de afgelopen 11 dagen gemiddeld al op 7,4 kWh zelfverbruik (zonnepanelen en accu samen) per dag.
En we zijn pas net de eerste week van maart uit.

Zoals ze vroeger op TellSell zeiden: "Het werkt ECHT, Jim!"
:-)))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

Knurt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:44:

Ze hadden die irritante kl**e Jim al lang moeten ontslaan ;)

Edit: nog vervelender was het eeuwige 'It's amazing Mike!'

[ Voor 11% gewijzigd door aip op 08-03-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:57:
[...]

De laad uitstel mogelijkheden tot nu toe bekend zijn al gedeeld. Wellicht kun je daar al iets mee?
Wat zijn die mogelijkheden? Op 'uitstel' en 'uitgesteld' vind ik alleen verzoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
TheZeroorez schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Wat zijn die mogelijkheden? Op 'uitstel' en 'uitgesteld' vind ik alleen verzoeken in dit topic.
Even denken..... als er verzoeken zijn zal het nog niet kunnen of weet jij meer....

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 20:57
[...]

Voor zover ik weet kun je de WiFi uitschakelen op bepaalde uren (geautomatiseerd bijvoorbeeld met Home Assistant). Er is nog geen oplossing vanuit HomeWizard.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 10:23
Knurt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:44:
Net even wat oude zelfverbruik data in de HW app teruggekeken:

6,8 kWh beste dag qua zelfverbruik in de gehele maand maart 2024
7,2 kWh beste dag qua zelfverbruik in de gehele maand april 2024

Nu met de PIB in huis zit ik de afgelopen 11 dagen gemiddeld al op 7,4 kWh zelfverbruik (zonnepanelen en accu samen) per dag.
En we zijn pas net de eerste week van maart uit.

Dat is het doel van deze PIB je zelf verbruik verhogen. Ik heb vandaag 25.2 kWh opgewekt en daarvan vrijwel alles direct verbruikt. Tevens heeft de hw batterij 1.9 kWh als buffer verwerkt toen verbruik boven de pv opwek uitsteeg. En na de 1.9 kWh op dit moment nog 80% in de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIZemo0-Nwx5LEhQvEidqN9MQjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNsy9KTNXItjLUge08SxT7Ee.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Ik blokkeer ontladen tijdens het laden van de ev. Werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Dat is het doel van deze PIB je zelf verbruik verhogen. Ik heb vandaag 25.2 kWh opgewekt en daarvan vrijwel alles direct verbruikt. Tevens heeft de hw batterij 1.9 kWh als buffer verwerkt toen verbruik boven de pv opwek uitsteeg. En na de 1.9 kWh op dit moment nog 80% in de batterij.

[Afbeelding]
Knap werk 25 kWh direct te verbruiken. Warmtepomp nog? Vandaag hier maar paar kWh verstookt. Geen warmtepomp overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TFX77 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Voor zover ik weet kun je de WiFi uitschakelen op bepaalde uren (geautomatiseerd bijvoorbeeld met Home Assistant). Er is nog geen oplossing vanuit HomeWizard.
En @TheZeroorez
Wifi idd uitschakelen tussen batterij en P1. Liever zie ik een (aanstuurbare) laaduitstel. Een conditie meegeven wanneer specifiek voor je laaduitstel gewenst is. Ik verwacht dat deze er uiteindelijk ook wel gaat komen maar ik snap ook dat HW nu eerst bezig is met uitleveren van de batterijen, omwisselingen daar waar het even mis gaat en bezig is met finetunen van net afwijkende situaties. We zullen geduld moeten hebben maar langzaam is wel duidelijk dat er vaker in dit topic naar gevraagd wordt. Groot voordeel is dat HW meeleest.

Niet een Energy Socket tussen de batterij zetten en dan de batterij uitschakelen. Dat gaat hij niet leuk vinden op den duur. Daarnaast hoe gaat hij bij laden als BMS vindt dat dit nodig is om de cellen te beschermen?

Je kunt ook even zoeken op Unifi in het topic. Ook een mogelijkheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 08-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Knap werk 25 kWh direct te verbruiken. Warmtepomp nog? Vandaag hier maar paar kWh verstookt. Geen warmtepomp overigens.
Ik kreeg 12.4kWh verbrand. 2 batterijen, boiler, wasmachine en vaatwasser. Goed plannen en je krijgt het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 09:22

BKK

@asing
Hoe blokkeer je ontladen tijden laden EV?
Is er een geautomatiseerde optie in de HW app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BKK

BKK

Ik las dat er mensen van 3juli al een batterij hebben ontvangen/betaald. Zijn er al mensen van een later moment? Ik moet nog tot april🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Ik kreeg 12.4kWh verbrand. 2 batterijen, boiler, wasmachine en vaatwasser. Goed plannen en je krijgt het weg.
6.6 hier van de 13. Dan tel ik het laden van de batterij erbij. Wasje. Vaatwasser. Geen boiler hier. Overgeleverd aan de stadswarmte monopolist 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 20:40
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:54:
[...]

En @TheZeroorez
Wifi idd uitschakelen tussen batterij en P1. Liever zie ik een (aanstuurbare) laaduitstel. Een conditie meegeven wanneer specifiek voor je laaduitstel gewenst is. Ik verwacht dat deze er uiteindelijk ook wel gaat komen maar ik snap ook dat HW nu eerst bezig is met uitleveren van de batterijen, omwisselingen daar waar het even mis gaat en bezig is met finetunen van net afwijkende situaties. We zullen geduld moeten hebben maar langzaam is wel duidelijk dat er vaker in dit topic naar gevraagd wordt. Groot voordeel is dat HW meeleest.

Niet een Energy Socket tussen de batterij zetten en dan de batterij uitschakelen. Dat gaat hij niet leuk vinden op den duur. Daarnaast hoe gaat hij bij laden als BMS vindt dat dit nodig is om de cellen te beschermen?

Je kunt ook even zoeken op Unifi in het topic. Ook een mogelijkheid.
Een eenvoudige aan/uit schuifknop, zoals bij de sockets, zou toch geen probleem moeten zijn?

Misschien zou dit een snelle oplossing kunnen zijn totdat het geavanceerdere algoritme gereed is?

Dat zou ik zeer op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BKK schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:12:
@asing
Hoe blokkeer je ontladen tijden laden EV?
Is er een geautomatiseerde optie in de HW app?
Ik wil zeker niet lullig doen maar een paar posts terug staat het. We herhalen het al pagina's. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Een eenvoudige aan/uit schuifknop, zoals bij de sockets, zou toch geen probleem moeten zijn?

Misschien zou dit een snelle oplossing kunnen zijn totdat het geavanceerdere algoritme gereed is?

Dat zou ik zeer op prijs stellen.
Je moet ervoor zorgen dat de batterij altijd verbonden blijft met het stroomnet. Balanceren van de cellen moet mogelijk zijn. Dit om schade aan de batterij te voorkomen. Wellicht ook veiligheden??? Ik heb begrepen dat je de batterij rustig van de wifi kunt halen. Als er dan toch geladen moet worden door onbalans dan pakt de batterij het laden zelf op om dit weer recht te trekken. Veiligheidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Je moet ervoor zorgen dat de batterij altijd verbonden blijft met het stroomnet. Balanceren van de cellen moet mogelijk zijn. Dit om schade aan de batterij te voorkomen. Wellicht ook veiligheden??? Ik heb begrepen dat je de batterij rustig van de wifi kunt halen. Als er dan toch geladen moet worden door onbalans dan pakt de batterij het laden zelf op om dit weer recht te trekken. Veiligheidje.
Ik zie het probleem niet. Voor de duidelijkheid, ik heb het hierover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IUQv2NrBIWG-RQbpr8eYiwZ21o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRpdL5orVP2gkgcWcR8kDhPo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
dotternetta schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:13:
[...]

6.6 kWh per nacht is hoog als je geen warmtepomp of boiler oid hebt.
Koop een P1 meter, 30 euro, dan kom je al snel veel meer te weten van je verbruik.
6.6 is idd een boel. Ik zit op 150-200W per uur standby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK

BKK

@Devke
Tja, ik lees alleen niet altijd alles terug en lees de Posts hier meer uit interesse. Alles teruglezen is met zoveel pagina’s wel erg veel. Maar goed ; klopt het dan dat de batterij alleen te pauzeren is door de wifi eraf te halen? En dat dit dus (nog) niet via de HW app kan?
Ik zal er hierna niets meer over vragen😎😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:23:
[...]

Ik zie het probleem niet. Voor de duidelijkheid, ik heb het hierover:
[Afbeelding]
Die mogelijkheid heeft de batterij niet. De API is read only

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BKK schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:24:
@Devke
Tja, ik lees alleen niet altijd alles terug en lees de Posts hier meer uit interesse. Alles teruglezen is met zoveel pagina’s wel erg veel. Maar goed ; klopt het dan dat de batterij alleen te pauzeren is door de wifi eraf te halen? En dat dit dus (nog) niet via de HW app kan?
Ik zal er hierna niets meer over vragen😎😉
Je mag best vragen. No problem. Ik vind het alleen zonde als het antwoord eigenlijk er kort voor staat. Wat je aangeeft klopt precies. Dat is idd het enige mogelijke voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Die mogelijkheid heeft de batterij niet. De API is read only
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Op de piek rond 13uur had ik 3700w opwek vermogen. Batterij was rond 10uur al 80%
Boiler (non wp) aan. Wasmachine aan. EV aan.
WP (airco) overdag niet aan gehad.

Moet erbij zeggen dat het alleen in het weekend lukt. Door de week laat ik het op zn beloop. Maar als het even kan wil ik de teruglever boete vermijden. Morgen gaan we weer verder want de auto staat inmiddels alweer op 25%
Een 2e batterij volkrijgen was vandaag wellicht niet eens gelukt.🤣😅

[ Voor 5% gewijzigd door Chris96 op 08-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Op de piek rond 13uur had ik 3700w opwek vermogen. Batterij was rond 10uur al 80%
Boiler (non wp) aan. Wasmachine aan. EV aan.
WP (airco) overdag niet aan gehad.

Moet erbij zeggen dat het alleen in het weekend lukt. Door de week laat ik het op zn beloop. Maar als het even kan wil ik de teruglever boete vermijden. Morgen gaan we weer verder want de auto staat inmiddels alweer op 25%
Een 2e batterij volkrijgen was vandaag wellicht niet eens gelukt.🤣😅
Ahh de EV. Ook een flinke verbruiker. Als het gemeentebeleid het hier gaat toelaten om aan huis te laden dan gaat het hier ook snel omhoog. Direct consumeren is de goedkoopste oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 08-03-2025 19:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Je kan het wel 8)7 vinden maar dat is niet terecht vind ik. Dit apparaat is ontworpen en bedoeld voor (plat gezegd) Henk en Ingrid die graag wat doen voor het milieu. Het moet werken en het moet retesimpel zijn zonder dat je een vakman nodig hebt. Dus HomeWizard heeft maanden geleden al aangegeven dat de API voorlopig in ieder geval read only zal zijn. Er wordt gekeken naar andere features maar ze gaan eerst de bugs gladstrijken. En we weten allemaal wel een fabrikant die allemaal nieuwe features geeft maar bestaande issues niet oppakt. Dus chapeau voor HW hier.

Wil je een open API en zelf kunnen bepalen wat het ding wanneer doet, dan moet je je even melden in het Sessy topic. Dan kan je naar hartelust los gaan. Kost ook wat meer, maar daarvoor krijg je wel vrijheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
@Devke je hebt echt wel pech zeg! Stadsverwarming (georganiseerd graaien met Staatstoestemming) en je EV niet thuis kunnen laden.....

Hier mijn eigen oprit met eigen paaltje, en ik ben zo goed als van het gas af. 190m3 deze hele winter. De rest doet de Daikin airco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Is het meer mensen opgevallen dat de p1-meter, na jarenlange trouwe en vooral stabiele dienst, sinds de komst van de PiB’s nukken vertoont?

Hier valt de verbinding met de P1-meter nu regelmatig weg, waardoor de PiB’s stand-by gaan staan. Zo zonde.

Daarbij heeft de P1-meter een zwervend bestaan gekregen. Ik zie ‘m terug op ver verwijderde access points, waar de verbinding slecht is.

Ik heb het access point, dat het altijd goed deed en in de meterkast stond, verplaatst (omdat ik las dat te dichtbij ook niet goed is) en de mesh uitgeschakeld zodat de P1-meter verplicht honkvast moet blijven.

Niks helpt. Steeds uitval of hij zit weer op een exotisch access point. Zo krijg ik nooit NOM. Ik word er geïrriteerd van.

Meer mensen?

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 09:01
Geen last van, simpel Ziggo router-wifi-ding en P1 dongle zitten in de meterkast, en de PIB’s op zolder.

[ Voor 6% gewijzigd door Harri op 08-03-2025 20:02 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
Knip, is inderdaad offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 08-03-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 21:46
Oh ja, ik heb me aangemeld voor het betaprogramma, in de hoop dat dat zou helpen. Nada.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Knip, offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 08-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:47:
[...]
Dit apparaat is ontworpen en bedoeld voor (plat gezegd) Henk en Ingrid die graag wat doen voor het milieu.
Dat het ontworpen is om eenvoudig te zijn daar ben ik het mee eens.
Maar dat het gekocht wordt om milieuredenen dat meen je toch zelf niet. Een batterij welke plots goed is voor het milieu :?
Wanneer ik de posts hier lees dan is één van de hoofdredenen het vermijden van de terugleverboete en het verhogen van het zelfverbruik van de eigen geproduceerde stroom of een leuke hobby.
Daar is niets mis mee maar maak het dan ook niet "mooier" dan het is.

Wanneer je nog twee jaar kan salderen op een reeds bestaand netwerk en dan gaan argumenteren dat je een batterij koopt om goed te doen voor het milieu staat als een tang op een varken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
shthpnz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:56:
Is het meer mensen opgevallen dat de p1-meter, na jarenlange trouwe en vooral stabiele dienst, sinds de komst van de PiB’s nukken vertoont?

Hier valt de verbinding met de P1-meter nu regelmatig weg, waardoor de PiB’s stand-by gaan staan. Zo zonde.

Daarbij heeft de P1-meter een zwervend bestaan gekregen. Ik zie ‘m terug op ver verwijderde access points, waar de verbinding slecht is.

Ik heb het access point, dat het altijd goed deed en in de meterkast stond, verplaatst (omdat ik las dat te dichtbij ook niet goed is) en de mesh uitgeschakeld zodat de P1-meter verplicht honkvast moet blijven.

Niks helpt. Steeds uitval of hij zit weer op een exotisch access point. Zo krijg ik nooit NOM. Ik word er geïrriteerd van.

Meer mensen?
Je kan soms het ding pinnen op een access point. Of een eigen wifi SSID maken op 1 AP en daar de P1 meter op zetten.

Ik heb overigens nooit gehoord dat een AP te dichtbij kan staan. Wie dat verzonnen heeft, heeft je denk ik een mooi broodje a(a)p verkocht.

Wie weet deed hij het al eerder niet zo fijn, maar nu valt het op omdat je erop zit te letten.

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 08-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knip, offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 08-03-2025 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Meer mensen?
Hier ook geen last. Alle HW spullen zitten op het 2.4 Wifi netwerk. De rest niet. Signaalsterkte is ook 100% van p1 en batterij. Misschien dit melden bij HW? Mailadres daarvoor heb je als het goed is al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Onderaan de streep is het maar de vraag of het ding zich binnen de technische levensduur gaat terugverdienen. Misschien, misschien niet. Ja je energierekening gaat omlaag. Maar of het opweegt tegen de aanschaf? Dat is nog een discussie.

Wat je wel ziet is je nu het grootste deel van de dag, of de hele dag, op zonnestroom draait. Ik zit nu op 99% low carbon. Daarnaast hoef ik nu geen fossiel opgewekte stroom en ik zit overdag niemand in de weg met mijn overschot. In dat opzicht kan je goed zien welk effect je op het milieu hebt. En al is het maar een beetje, het is wel iets. En met tig duizend andere batterijen is dat kleine beetje samen ineens veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
[...]

Je kan het wel 8)7 vinden maar dat is niet terecht vind ik. Dit apparaat is ontworpen en bedoeld voor (plat gezegd) Henk en Ingrid die graag wat doen voor het milieu. Het moet werken en het moet retesimpel zijn zonder dat je een vakman nodig hebt. Dus HomeWizard heeft maanden geleden al aangegeven dat de API voorlopig in ieder geval read only zal zijn. Er wordt gekeken naar andere features maar ze gaan eerst de bugs gladstrijken. En we weten allemaal wel een fabrikant die allemaal nieuwe features geeft maar bestaande issues niet oppakt. Dus chapeau voor HW hier.

Wil je een open API en zelf kunnen bepalen wat het ding wanneer doet, dan moet je je even melden in het Sessy topic. Dan kan je naar hartelust los gaan. Kost ook wat meer, maar daarvoor krijg je wel vrijheid.
Wie vroeg er om een open api? Ik niet. Beter lezen vriend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:10:
[...]
Wat je wel ziet is je nu het grootste deel van de dag, of de hele dag, op zonnestroom draait. Ik zit nu op 99% low carbon. Daarnaast hoef ik nu geen fossiel opgewekte stroom en ik zit overdag niemand in de weg met mijn overschot. In dat opzicht kan je goed zien welk effect je op het milieu hebt. En al is het maar een beetje, het is wel iets. En met tig duizend andere batterijen is dat kleine beetje samen ineens veel.
Duizenden batterijen van elk 25 kg maakt al vlug enkele ton met daarachter ook nog eens een keten van ontginning van metalen, productie en transport over de weg. Dan kan je - toch niet als neutrale toeschouwer - niet blijven gewag maken dat dit goed is voor het milieu. Ook geen klein beetje.
Dat je er als koper waarschijnlijk ook niets aan verdiend (maar iemand anders uiteraard wel) maakt de zaak alleen maar erger. :)

Dezer dagen wordt er meer dan genoeg groene stroom geproduceerd. Op bepaalde uren geven ze 'm zelfs bijna gratis weg. Kom je periodiek zelf tekort kan je deze gewoon van het bestaande netwerk afnemen zonder dat daarvoor extra ontgonnen moet worden en extra tonnen gewicht over de weg moeten getransporteerd worden. Hoogstwaarschijnlijk ook nog eens transport op basis van fossiele brandstoffen.

Je kan tig goede redenen verzinnen om een batterij te plaatsen maar dat het goed is voor het milieu behoort daar zeker al niet toe.

[ Voor 22% gewijzigd door Independent op 08-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
[...]

Ik heb heel erg getwijfeld toen de sessy net uit kwam maar ik vond het toen dat het nog een pre beta product was. En inmiddels is het in mijn ogen nog steeds een beta product voor teveel geld. Mijn HW batterij werkt out of the box vlekkeloos en ik zit inmiddels in het beta programma en verwacht dit jaar nog mooie functies te krijgen. Mocht dat niet zo zijn overweeg ik wellicht een andere tzt. Maar de combinatie met alle andere HW producten is natuurlijk top.
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:53:
@Devke je hebt echt wel pech zeg! Stadsverwarming (georganiseerd graaien met Staatstoestemming) en je EV niet thuis kunnen laden.....

Hier mijn eigen oprit met eigen paaltje, en ik ben zo goed als van het gas af. 190m3 deze hele winter. De rest doet de Daikin airco.
190m3 is nog best veel. Waar zit dat hem in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Chris96 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:38:
[...]
190m3 is nog best veel. Waar zit dat hem in?
Februari was frisjes. En ik heb nu nog jaren 80 kozijnen. Dat wat de cv moest doen heeft nu nog enkel glas.

En het is het verbruik van q4 en q1 samen. Ik kwam van 600 zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05:46
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Je kan soms het ding pinnen op een access point. Of een eigen wifi SSID maken op 1 AP en daar de P1 meter op zetten.

Ik heb overigens nooit gehoord dat een AP te dichtbij kan staan. Wie dat verzonnen heeft, heeft je denk ik een mooi broodje a(a)p verkocht.

Wie weet deed hij het al eerder niet zo fijn, maar nu valt het op omdat je erop zit te letten.
Een van de keren dat HW P1 deze week uitviel meldde de HW app dat de P1 meter ook met 100% signaalsterkte een storing kon geven op wifi, omdat als ie te dichtbij de zender stond er digitale ruis optrad. HW's broodje aap? Ik heb geen HW thuisaccu, maar wel de HW P1, die sinds de komst van de HW thuisaccu's zeer vaak in storing ligt, of doet of ie in storing is omdat de HW server eruit is geklapt. Eerder werkte de HW P1 hier probleemloos eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
Vdvmark schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Een van de keren dat HW P1 deze week uitviel meldde de HW app dat de P1 meter ook met 100% signaalsterkte een storing kon geven op wifi, omdat als ie te dichtbij de zender stond er digitale ruis optrad. HW's broodje aap? Ik heb geen HW thuisaccu, maar wel de HW P1, die sinds de komst van de HW thuisaccu's zeer vaak in storing ligt, of doet of ie in storing is omdat de HW server eruit is geklapt. Eerder werkte de HW P1 hier probleemloos eigenlijk.
Als je zelf geen HW thuisaccu hebt zul je ook geen andere firmware hebben gekregen. Waarschijnlijk zit je dan nog op 5.19 ofzo.

Als ze zender / ontvangers te dicht bij elkaar staan kan er wel degelijk een verstoring zijn. De ontvangende kant kan dan worden overstuurd en genereert zelf allerlei bijproducten die de werking kunnen verstoren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05:46
Ja 5.19, het opschalen servers gaat blijkbaar met horten en stoten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47
SlayaStone schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:27:
Het zou fijn zijn als er iets van een lijst komt vanuit HW met dit soort foutcodes, zodat we weten wat er aan de hand is. Bij de meeste huishoudelijke apparaten staan die in de handleiding. Hopelijk werkt het snel weer voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
asing schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:53: De rest doet de Daikin airco.
Beetje offtopic:
Verwarm jij (beneden) met een Daikin airco (ll wp?)

Wij overwegen hem ook beneden, nadat we er vorig jaar een lieten installeren op zolder.

Koelt geweldig, verwarmt voor paar centen.

Nu wil ik er ook een beneden, maar heb weinig ervaringen gevonden van mensen die er beneden mee verwarmen : lees, verwarmen in een ruimte waar je vaak bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:26
pizzapieter schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Beetje offtopic:

Wij overwegen hem ook beneden, nadat we er vorig jaar een lieten installeren op zolder.

Nu wil ik er ook een beneden, maar heb weinig ervaringen gevonden van mensen die er beneden mee verwarmen : lees, verwarmen in een ruimte waar je vaak bent
We hebben hier beneden een Daikin airco en die gebruiken wij in de winter als verwarming en dat werkt uitstekend.
In de zomer houden wij door rolluiken en eerst achter ramen open en later voor de warmte buiten en hebben wij eigenlijk meer de airco in winter als verwarming gebruiken dan koelen in de zomer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:50
Ha, mijn POC werkt!
Ik heb zojuist met een virtuele/nep P1-meter (draaiend op ESPhome) de HomeWizard Connect data weten te voeden die onder mijn controle is. In Home Assistant geef ik via een number input aan hoeveel mijn huis "(terug)levert" aan het net. De batterij volgt netjes die gegevens.
Morgen maar even scripten dat de batterij vol oplaadt op goedkoopste uren (op dynamisch contract) en teruglevert op de duurste. :D

Ben benieuwd naar jullie reacties. Ik ben bereid wat meer te delen zodra ik het helemaal werkend heb/de code opgeschoond heb. Al zullen er ook mensen zijn die vinden dat dit echt niet kan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 21:43
pizzapieter schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Beetje offtopic:

Verwarm hier al meerdere jaren met Daikin vloermodel (weet het exacte buitenunit type niet meer) en zodoende ons gasverbruik met 80% verlaagd. De cv staat sinds installatie van de daikin al op zomermodus. Dus alleen warm water.

Nadeel is dat de buitenunit bij bepaalde weersomstandigheden bevriest en hij dus regelmatig een defrost cycle moet doen waardoor de temperatuur in huis soms wat aan het jojo doet.

Om terug te komen op de thuisaccu van hw zijn dit soort constructies in ons geval net niet lekker af te dekken met de maximale 4 accu's van hw. Ik zou ze in de winter zo nu en dan wel vol krijgen en dan nog relatief veel het net op drukken (8500wp zuidoost) maar niet bijster vaak wat mede komt door de wat lagere laadsnelheid.

In een koud etmaal verbruikt de daikin zo richting de 20kwh en het zou mooi zijn als dat zoveel mogelijk via accu's van het dak komt.

Kleine tip nog wat betreft lucht/lucht verwarmen, je moet met de lucht de massa(meubels, muren, vloer etc) verwarmen en dat is toch anders dan de stralingswarmte van een radiator. Zou dan ook adviseren om in de winter geen nachtverlaging toe te passen. Als je dat wel doet dan heb je ochtends onevenredig veel energie nodig om weer op temperatuur te komen en dat zal dan ook nog weer oncomfortabel voelen aangezien je massa dan weer kou uitstraalt.

Natuurlijk is bovenstaande wel erg afhankelijk van je isolatiewaardes enzo.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
TiBoD schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:46:
Ha, mijn POC werkt!
Ik heb zojuist met een virtuele/nep P1-meter (draaiend op ESPhome) de HomeWizard Connect data weten te voeden die onder mijn controle is. In Home Assistant geef ik via een number input aan hoeveel mijn huis "(terug)levert" aan het net. De batterij volgt netjes die gegevens.
Morgen maar even scripten dat de batterij vol oplaadt op goedkoopste uren (op dynamisch contract) en teruglevert op de duurste. :D

Ben benieuwd naar jullie reacties. Ik ben bereid wat meer te delen zodra ik het helemaal werkend heb/de code opgeschoond heb.
Jaaaaaaaa!
Al zullen er ook mensen zijn die vinden dat dit echt niet kan. :P
Niet kan? Dude, we zitten hier op Tweakers.net, dit is precies het soort content waar voor ik hier kom. Een apparaat neerzetten en het gebruiken volgens het boekje kan iedereen.

Serieus, dit is precies wat we hier nodig hebben. Ik mis het echte Tweaken ivg met vroeger wel eens hier...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Een andere optie voor mensen die geen Unifi hardware hebben zag ik ook gepost.

Iemand had nog ergens een Access Point liggen wat niet gebruikt werd. Daarop had deze tweaker een SSID aangemaakt voor de HW batterijen. Het wifi netwerk moet uiteraard in hetzelfde netwerk zitten als de P1 meter. Vervolgens had de tweaker de AP aangesloten met een HW energy socket oid. Op die manier kan je de de stroom naar het AP aan en uit zetten en zo de batterijen wel of niet verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Laatst online: 01-10 21:15

Meer mensen?
Ik heb nu ook last van een P1 meter die in storing gaat, 1 keer per dag gemiddeld. Rood knipperen dus.
Verbinding met de HW Batterij blijft wel bestaan dus de Batterij blijft gewoon zijn werk doen.
Alleen de andere grafieken warden niet bijgewerkt tot ik hem weer reset.
Pagina: 1 ... 46 ... 218 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.