Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:36
Hoi allemaal,

ik kwam in mijn zoektocht naar een betaalbare warmtepomp eentje tegen in rond Sep 2023 is uitgebracht door Bosch-Nefit. De Compress 2000 AWF.

Zie onder andere hier.

Er is op 10 oktober 2023 een nieuwe ISDE subsidielijst uitgebracht waar deze WP ook is opgenomen.

Een 8kW variant is circa 4 keur, en de subsidie is 2850. Lijkt me een prima startpunt.

Een installatieschema staat nog niet online, maar heb ik opgevraagd.
Zie schema hieronder.

- Wat vinden jullie van deze WP?
- Is iemand dit al toevallig aan het overwegen?
- Installatie lijkt mij erg eenvoudig, zien jullie valkuilen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUKFmlGDqDsc8BPJ3pR1CvWI1go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NVUYVLcP5hVeSWXYlaZjqiFj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:54
Lijkt mij ook wel wat. Meteen all electric. Ketel eruit en warmtepomp erop aansluiten. Of is te kort door de bocht. Gewone radiatoren T22. Ook nog redelijk geprijst. Gaat dit lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Je kan ook met deze WP hybride gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Dan wordt je vloerverwarming verdeler wel gesloten ipv open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuXI40rir_5rdfU0gBy5oTOgRzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1AqAZaMX0OZtuSaQARu01hy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:54
Prijstechnisch best aantrekkelijk. Ik ben benieuwd wat een installateur aan kosten rekent. Ik gebruik nu 800 m3 gas. Wat ik bespaar ben ik misschien in hybride opstelling kwijt aan stroom. Als ik deze installatie hybride aansluit kan ik dan de cv uitschakelen en alleen voor warm water gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door asccul op 25-10-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Ik betaalde nu 2000€ aan gas afgelopen jaar (kosten per dag en per m3 samen).
Ik verwacht een offerte van 11k, dus na aftrek subsidie heb ik dat na 4 jaar terugverdiend.
(Ik heb voldoende overschot aan PV)

Beter nog is zelf installeren. Te zien aan het schema lijkt me dat prima te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ewii schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:22:
- Wat vinden jullie van deze WP?
Prijstechnisch niet verkeerd. Ook R32 ipv R290 geeft in sommige aspecten wat bewegingsvrijheid.
- Is iemand dit al toevallig aan het overwegen?
Ik ben hem heel misschien aan het overwegen voor een specifieke klant als hybride opstelling.
Verder heb ik me er nog niet in verdiept.
- Installatie lijkt mij erg eenvoudig, zien jullie valkuilen?
Op het eerste oog zie ik geen valkuilen…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 25-10-2023 19:37 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Externe e-heater is wel een punt van aandacht, welk vermogen (ivm defrosts en de minimale systeeminhoud is dat ergens op gebaseerd, wellicht optioneel)? Schakelen met los relais of doet die op de print al 16A? Faseverdeling?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:43:
Externe e-heater is wel een punt van aandacht, welk vermogen (ivm defrosts en de minimale systeeminhoud is dat ergens op gebaseerd, wellicht optioneel)? Schakelen met los relais of doet die op de print al 16A? Faseverdeling?
Bij de omschrijving schema staat:
Indien de warmtepomp niet voldoende vermogen kan leveren wordt er door middel van het elektrisch element naverwarmd.

Links onderin staat:
Let altijd op voldoende systeeminhoud.

Edit - Ik heb dit nog gevonden op internet:
All-electric Ready en geen binnenunit
De nieuwe Bosch Compress 2000 AWF serie is van het type full-monoblock. Dit kosten- en ruimtebesparende concept kent enkel een buitendeel waarin alle warmtepompcomponenten zijn geïntegreerd. In hybride installaties kan de Compress 2000 AWF warmtepomp worden gecombineerd met bijvoorbeeld de nieuwe Nefit 1200 HR-combiketel en vrijwel alle andere cv-ketels. Voorzien van het als accessoire verkrijgbare elektrische element, kan de warmtepomp alle functies, verwarmen, koelen en warmwaterbereiding, zelfstandig vervullen. De bijpassende voorraad- en zonneboilers van Nefit Bosch bieden uitgebreide mogelijkheden voor warmwatercomfort op maat.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchWing op 25-10-2023 20:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:43:
Denk dat dit idd optionele ondersteuning is.
Niet voor defrost.

Aansturing en schakeling gaat via de HMI met externe 400V voeding. Dit schema had ik even niet mee gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evpAxhpfDmw-TTZIgnjxHQoYo_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAgykfFU98W8YWm2fPUQbsQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Nu online

DIY

Grappige marketing term 'full-monoblock ' Hij lijkt mij vergelijkbaar met elk ander LG, Panasonic en Daikin monoblock, dus wat er 'full' aan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@DIY De vorige Nefit/Bosch monoblocks hadden een hydraulische binnenunit nodig. Vergeleken met die units is hij nog meer monoblock :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
precies @Proton_, voor Nefit/Bosch begrippen is dit een super mono. Niks bijzonders lijkt mij... PS Ik hou jullie op de hoogte als ik een offerte binnen heb....

[ Voor 8% gewijzigd door Ewii op 26-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Offerte binnen. Ondanks een relatief goedkope WP, komen de kosten toch nog op 11k voor een Compress 2000 AWF 8-R-S.

Dit komt ook doordat Bosch een Eheater aanraadt (elektronische boiler als back-up).
En ik ga all-electric, dus ik heb ook een SWW boiler van 400 liter.

Nu krijgen we de aloude discussie: wel of geen buffervat....
Liever niet, want dit scheelt toch wel een hoop in efficientie zo lees ik.
En weer extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 23:34
Deze monoblock warmtepompen zien er interessant uit! En leverbaar tot maar liefst 30kW.
Ik krijg uit de documentatie niet duidelijk of er standaard een interne backup-heater ingebouwd zit, weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

wessy schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:20:
Deze monoblock warmtepompen zien er interessant uit! En leverbaar tot maar liefst 30kW.
Ik krijg uit de documentatie niet duidelijk of er standaard een interne backup-heater ingebouwd zit, weet iemand dat?
Als je op de eerste tekening kijkt in dit draadje zie je dat die extern is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewii
Voor de all-electric variant wordt een externe back up heater aangeraden, de Tronic. Een 3fase energieslurper, voor zowel verwarming als SWW. Liever kies dan ik voor een een variant die je in de boiler kan steken. Alleen kan dat niet bij de Bosch Nefit boilers, zie voorzien niet in een insteek bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Als ik de documentatie door kijk lijkt het toch best wat op de documentatie die Midea maakt. Zou zomaar kunnen dat Bosch het gewoon in koopt bij Midea. Kan je dan niet voordeliger gelijk een Midea kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-05 15:40
Ewii schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:30:
Offerte binnen. Ondanks een relatief goedkope WP, komen de kosten toch nog op 11k voor een Compress 2000 AWF 8-R-S.

Dit komt ook doordat Bosch een Eheater aanraadt (elektronische boiler als back-up).
En ik ga all-electric, dus ik heb ook een SWW boiler van 400 liter.

Nu krijgen we de aloude discussie: wel of geen buffervat....
Liever niet, want dit scheelt toch wel een hoop in efficientie zo lees ik.
En weer extra kosten.
April 2022 stond ik er ook zo voor. Echter een Ferroli monoblock van 8kW met buffervat met een offerte van 8000 euro zonder elektra en dakdoorvoer.
Ik toen zelf een LG 7kW geplaatst. Zonder buffervat voor 4600 euro. Prima de winter doorgekomen.
Zorg wel dat je vvw voor een 8kW wp minimaal een flow van 24l/min aan kan.
Ohja ik een losse wpb voor 2200 euro er bij geplaatst.
Dus was totaal 6800 euo kwijt. Zelf geplaatst. Subsidie 2850 voor wp en 725 voor wpb.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 07-11-2023 19:44 . Reden: Enkele quote lijkt me voldoende ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Voor de grap eens de installatiehandleiding doorgelezen. Wat gelijk al duidelijk is dat dit gewoon een ingekocht chinees product is. Een Europese ontwerper verzint het echt niet om alle besturingssignalen naar kleppen/sensoren enz rechtstreeks aan te sluiten in de buitenunit. Als je een wat uitgebreidere installatie hebt ( boiler, hybride, meerdere zones) moet je voor elke functie een kabel trekken naar je buitenunit. Verder is dat ding niet bevriezingsbestendig bij een storing ondanks het toepassen van vorstkleppen, er zijn bepaalde onderdelen intern die je handmatig moet aftappen. Je verzint het niet....
|:( |:( |:( 8)7
Dan kan er wel Bosch op staan, maar dat staat ook op mijn magnetron waar op de achterzijde een stickertje met Made in China zit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik denk dat de meeste warmtepompen uit china komen?
Ik heb een offerte gekregen voor 10.100 € (incl subsidie en btw)

Bosch Compress 2000 AWF full monoblock warmtepomp 8
WP boiler HR300
Buffervat: Bosch buffervat 120L (BH 120-5 1 B)
Pompgroepunit: HS25/6 pompgroepunit
Aansluitset: Aansluitset 300mm t.b.v. 8 R-S - 30 R-T
Boilersensor: 10m
3-Wegklep: 3-wegklep t.b.v. 8 R-S - 16 R-T
Trillingdempers: Trillingdempers set (voet)
Elektrisch Element: 3 fase elektrisch element (3/6/9kW)
Vorstbeveiliging Kleppen: Vorstbeveiliging kleppen set t.b.v. 8 R-S - 16 R-T

Ook hier een flink buffervat erbij (ik heb vloerverwarming)?

[ Voor 3% gewijzigd door raven22 op 12-12-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:52
Ik krijg morgen een installateur over de vloer om de mogelijkheden te bespreken en een offerte. Ik wil deze rechtstreeks op de vloerverwarming aan sluiten, losse warmtepomp boiler erbij voor warm water.

Update: hij was ziek.

Update: hij komt morgen 😄

Vraag: waarom zou je een buffervat nodig hebben bij vloerverwarming?

[ Voor 37% gewijzigd door dotternetta op 22-01-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Dat is een optie. Standaard niet ingebouwd zei bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
dotternetta schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:08:
Ik krijg morgen een installateur over de vloer om de mogelijkheden te bespreken en een offerte. Ik wil deze rechtstreeks op de vloerverwarming aan sluiten, losse warmtepomp boiler erbij voor warm water.

Update: hij was ziek.

Vraag: waarom zou je een buffervat nodig hebben bij vloerverwarming?
Ik heb ook een wp alleen voor verwarming en warmtepompboiler voor tapwater. Eerder geen buffervat maar bij defrosts krijg je veel koud water direct je vloer in en wanneer het buiten flink koud is stijgt de wp bijna op. Nu met buffervat loopt de wp een stuk rustiger. Ik heb 600 liter buffer met 4 heat panels, om de subsidie en vind het het geld wel waard, huis is zo ook iets comfortabeler en zomers gebruik ik de wp en buffer spiraal om zwembad te verwarmen, met een beetje zon op de panels is het water is het vat zo 80 graden en het zwembad in no time lekker warm…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ah, dankjewel voor de info, ik zal het morgen met hem bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ik heb zelf LG 16w, denk idd dat heel veel techniek uit de zelfde chineze fabriek zal komen. de bosch 30kw heb ik ook al eens bekeken, mooi ding alleen is er nog geen subsidie code beschikbaar voor deze variant. grote verschil zit hem denk ik in de aansturingssoftware welke bij lg nou niet echt super is, met naar mijn idee nog wel bugs waar ze bij lg zelf ook geen 123 oplossing voor hebben. wellicht heeft bosch dit wel beter voor elkaar, betere aansturing en meer kwaliteit op de serviceafdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Grappig hoe installateurs in hun bekende stramien vast zitten. Buitenunit met binnenunit, buffertanks, etc. Buffertank, waarom? Tegen koud water bij ontdooien. Ok, waarom zetten we de pomp dan niet even uit? Ja, dat zou ook kunnen! Buffertank voor warm water. Nee, gescheiden systeem: wp boiler. Oja, dat hoeft dus niet. Hij moest even flink omschakelen! Hij kende dit model nog niet maar gaat er in duiken.

Ben benieuwd naar de offerte!

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 24-01-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipepi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-02-2024
Een buffertank hoeft niet wanneer de pomp altijd zijn waterflow/warmte kwijt kan in een verwarmings circuit wat nooit gesloten word met bvb thermostaatkranen. Maar wil je actief meerdere zones thermostatisch verwarmen dan is een buffer en extra pompen volgens mij al snel nodig. In mijn geval wil ik het zo simpel mogelijk houden, vloerverwarming in de woonkamer altijd open, en de radiator in de badkamer boven doet een beetje mee, maar niet thermostatisch of dergelijk. Wil ik boven de slaapkamers meer gaan verwarmen omdat de radiatoren dan eigenlijk te klein zijn, doe ik dat met een Airco.

ik ben dan ook aan het oriënteren naar een monoblock om deels zelf te plaatsen, en net als jullie kwam ik deze Bosch tegen.

mijn conclusies zijn tot dusver
- Het is technisch nagenoeg dezelfde unit als een Ferroli Omnia M3.2, de specs zijn gelijk voor zover ik heb kunnen zien. De unit is even groot en alleen de ventilator en behuizing lijkt ietsje pietsie anders, maar de bovenkant is weer hetzelfde.
- Na van beide units de handboeken doorgescrolld te hebben, ook de bediening/HMI en menu is hetzelfde. De pictogrammen e.d. allemaal gelijk. Alleen de Ferroli heeft ook Wifi, en de mogelijkheid de unit te bedienen via wifi. Wifi functie lijkt ook voorbereid te zijn in de Bosch unit, want je ziet in de manual wel het wifi symbool op dezelfde plek staan, maar word nergens omschreven in tegenstelling tot bij de Ferroli. gemiste kans voor Bosch lijkt mij, want op hun andere (duurdere) units doen ze dit wél.
Ferroli manual hier, Bosch Installatie- en gebruikersinstructie is hier te vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOuBvr_LXCmFWoAuTuYh9IlUhJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQcC5misn65AeMNBkDH4YJpv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3GHxfERIaplT_7zA1Kgxq9iLf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQN1TCoH2PeejNiIwtF6V1nv.png?f=fotoalbum_large

- Back-up verwarming. Wil je full electric, dan is deze toch eigenlijk wel onmisbaar lijkt mij. Bij de Ferroli is een geintegreerde back up van 3kw beschikbaar, en bij de Bosch moet je zelf een aparte back-up in huis hangen. Bosch levert deze dan ook wel, maar ik zie hem eigenlijk liever geïntegreerd, zoals bvb ook een Panasonic MDC standaard al heeft
- ik ben bij plieger tegen gekomen dat de 8kW unit tot 20% kan moduleren, en als dat klopt is dat wel mooi laag. Ik kan het in de documentatie zelf niet vinden helaas. Voor de Ferroli vond ik hier 30-120%
- ik krijg een beetje het idee bij deze pomp dat het van Bosch uit een uitgeklede optie is, hij is dan ook stukken voordeliger dan de eerstvolgende optie die ze bieden

Voor mij persoonlijk zijn dit al redenen om dan liever de Ferroli te nemen, maar vanwege de schat van kennis online over de Panasonic neig ik eigenlijk nog steeds naar de Panasonic MDC. Maar ik oriënteer ook nog even door!

[ Voor 31% gewijzigd door dipepi op 29-01-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Dankje voor deze uitgebreide informatie! Ik zal het doorspelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@dipepi @dotternetta Ik heb de Ferroli Omnia M3.2, of (eigenlijk een Midea). Zie m'n onderschrift voor m'n installatie/ervaring. Heb deze gekocht in de tijd dat er niks anders te verkrijgen was op korte termijn.

Prima apparaat. Aantal dingen ter overweging:
  • Qua modulatiebereik niet heel geweldig (650Watt elektrisch, maar door de hoge COP die daarbij hoort ligt pendelen op de loer als je afgiftesysteem wat minder is). Een soortgelijke panasonic moduleert verder terug tegen de kosten van een iets lagere COP
  • Bediening/documentatie is niet geweldig, maar te doen.
  • Defrostlogica is acceptabel, maar minder slim tijdens lage luchtvochtigheid
  • COP is super hoog
  • Interne componenten zijn van merkproducten (o.a. Caleffi, Wilo en Panasonic, Mitsubishi Electric)
  • Redelijk stil (maar niet zo stil als een Vaillant)
  • Dezelfde wp wordt wel onder 20 verschillende merken verkocht
lees e.v.t. het topic Iemand echte ervaring met Midea Warmtepompen?

probeer het buffervat trouwens te vermijden (lees Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic")

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 17:45
Sinds 22 januari staat bij de 8 kw versie op het dak van de garage te draaien. Nog in een hybride opstelling, even ervaren hoe het gaat. Wellicht over 2 jaar naar all electric. Kwestie van backupheater van 9 kw in het monoblock plaatsen en een warmwatervat .

Ik ben tot nu toe tevreden. Geen extra kasten etc in de garage alles staat op het dak.
Lawaai valt erg mee, alleen het stromen van het water door de leidingen geeft best wel herrie. Had ik niet verwacht.
De pomp levert water met een temp van ca. 39 graden en gaat zonder buffervat rechtstreeks via een openverdeler in de vloerverwarming. 2 thermostaten die ieder een verdieping regelen.

Ben nu benieuwd wat dit op jaar basis gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Waarom een backup? Had je ook een backup voor je gasketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
Ja dat had ik.
Ik woon in een buitengebied, als daar iets uitvalt is hulp wat langer onderweg. Het is hier ook wat kouder en wat windiger dan in een stad. Het laatste wat ik wil is in de kou zitten.
Nu is de cv ketel de backup, straks is een aggregaat de backup van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-06 20:39
Goedenavond, ik overweeg mijn CV te laten vervangen door de Bosch 2000 AWF 10 R-S met back-up-verwarmer, 300 liter boiler, 100 liter buffervat en koelfunctie (daarom deels koperen leidingen en Uponor). Alle leidingen zijn in de bijkeuken aanwezig en de stroomkabels kunnen door een aanwezige koker naar de meterkast. Daar moeten nog 2 aardlekautomaten geplaatst worden. Vanaf de vloerverwarmingsverdeler tot de achtergevel, waar de buitenunit komt, is tweemaal circa 9 meter leiding nodig (aan- en afvoer). Mijn totale prijs is bijna 18.800 euro terwijl de losse warmtepomp bij Warmteservice 4255 euro kost. Is voorgaande totale prijs te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
Dat is best veel geld.

Ik was 9200 euro kwijt zonder boiler, buffervat en subsidie.
Alles in koper met 1 aardlekautomaat en 2 draadloze thermostaten
Dakdoorvoer en 3 montagesteunen en 6 meter geisoleerde leidingen.
(Backup verwarmer kost 800 ex btw)
Bij het plaatsen moest er ook een kraan komen voor het tillen naar het dak dit zat ook bij de prijs in.

[ Voor 2% gewijzigd door syntax2 op 08-02-2024 01:18 . Reden: Aanvullen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHvDZ-FOGJmcH154Nm4x1IIKV7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWvgo37gWUW0XMl1d7qo4Gup.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn installateur is naar de beurs geweest in Utrecht en heeft de unit bekeken en met Bosch gesproken. Ze adviseren een buffervatje. Ik heb nu een discussie over het nut van de buffer. Ik wil het graag simpel houden en de backup heater ook skippen, heb de triple split airco als backup.

[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 08-02-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Heb je een pomp op je vloerverwarmings blok? Ik namelijk niet, de pomp in de ketel pompt alles. Twijfel of de Bosch Compress dit kan. Ik neem aan dat ik de specs van pompen in de oude ketel en de Compress kan vergelijken. Of zie ik iets over het hoofd?
syntax2 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:00:
Sinds 22 januari staat bij de 8 kw versie op het dak van de garage te draaien. Nog in een hybride opstelling, even ervaren hoe het gaat. Wellicht over 2 jaar naar all electric. Kwestie van backupheater van 9 kw in het monoblock plaatsen en een warmwatervat .

Ik ben tot nu toe tevreden. Geen extra kasten etc in de garage alles staat op het dak.
Lawaai valt erg mee, alleen het stromen van het water door de leidingen geeft best wel herrie. Had ik niet verwacht.
De pomp levert water met een temp van ca. 39 graden en gaat zonder buffervat rechtstreeks via een openverdeler in de vloerverwarming. 2 thermostaten die ieder een verdieping regelen.

Ben nu benieuwd wat dit op jaar basis gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:06:
Heb je een pomp op je vloerverwarmings blok? Ik namelijk niet, de pomp in de ketel pompt alles. Twijfel of de Bosch Compress dit kan. Ik neem aan dat ik de specs van pompen in de oude ketel en de Compress kan vergelijken. Of zie ik iets over het hoofd?

[...]
Ja ik heb aparte pompen op de verdelers, die worden aangestuurd door de thermostaten.
Als er geen warmtevraag is ontstaat er een korte circuit voor het warme water waarna de warmtepomp uit gaat. Omdat de temp maar tot 39 graden hoeft is het niet noodzakelijk om een buffervat ertussen te plaatsen. Aldus mijn installateur die ook met Bosch contact heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Top, dan zal het bij mij ook werken. Vloer staat altijd half open, alles 1 zone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F Spe
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Het is waarschijnlijk een kloon van uit China welke door Nefit-Bosch, Remeha, Ferroli en nog enkele op de markt worden gebracht.
De cijfers zien er goed uit.(met name die van de 8 kW Je kan hem vergelijke met een CV ketel. Twee CV leidingen en een elektrische voeding er op en gaan met die banaan. Het inpassen in een bestaande CV installatie is wel vakkennis en ervaring voor nodig. Je heb dan voor ca € 1100 een warmtepomp voor verwarming. Het installeren is te vergelijken met een CV ketel zonder gas.
Het warmtapwater gewoon laten zitten op de CV ketel. De dure investering van een boiler wordt niet terugverdiend.
Als de elektriciteit schaars wordt zal de belasting omhoog gaan en kan je terug naar de CV op gas indien dat goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
€ 1100? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F Spe
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02-2024
Warmteservice Bosch-Nefit 8 kW € 3945. subsidie € 2850 geeft € 1095

Ik heb al enkele monoblock WP aangesloten.
Als er vloerverwarming aanwezig is dan direct naast de aansluiting van de set inpassen. Dit i.v.m. de leiding diameters en de grote flow van een WP. De kennis is wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ow ja, subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
F Spe schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:43:

Als er vloerverwarming aanwezig is dan direct naast de aansluiting van de set inpassen. Dit i.v.m. de leiding diameters en de grote flow van een WP. De kennis is wel aanwezig.
Klinkt interessant, waar woon je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
3945 is zonder korting zeker? Installateurs hebben zo 30-50% korting, op klein spul zelfs 60%

[ Voor 56% gewijzigd door dotternetta op 17-02-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dotternetta schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:06:

[...]
Jazeker, er zit een hele krachtige pomp in de warmtepomp (krachtiger waarschijnlijk dan die van je ketel. Bij mij wordt als het nodig is > 30L/m rondgepompt).

Eigenlijk is de vuistregel bij warmtepomp om geen externe pomp te gebruiken.
Daarnaast moeten buffervaten vermeden worden. Ookal zegt de installateur en Bosch het, dat heb je echt niet nodig, en zeker niet met vloerverwarming. Als kers op de taart maakt het het systeem minder efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Ja, geen buffervat. Mijn installateur heeft inmiddels overlegd met Bosch en die zegt ook dat het waarschijnlijk wel zonder kan met vloerverwarming, ik ontvang binnenkort mijn offerte voor een 8 kW, zonder buffertank en zonder electric backup, en een losse Atlantic Explorer wp boiler, 240 l. Ben benieuwd! Prijzen die ik kan vinden: 3300 + 1400, 2 dagen werk, schat ik in, + wat klein materiaal, 20% voor hem. Zou voor ongeveer 7000 moeten kunnen.

€ 725 + €2850 subsidie, 3500 onder de streep

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 18-02-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dotternetta schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:25:
Ja, geen buffervat. Mijn installateur heeft inmiddels overlegd met Bosch en die zegt ook dat het waarschijnlijk wel zonder kan met vloerverwarming, ik ontvang binnenkort mijn offerte voor een 8 kW, zonder buffertank en zonder electric backup, en een losse Atlantic Explorer wp boiler, 240 l. Ben benieuwd! 3300 + 1400, 2 dagen werk, schat ik in, + wat klein materiaal, 20% voor hem. Zou voor ongeveer 7000 moeten kunnen.

Heel nette prijs als dat lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:25:
Zou voor ongeveer 7000 moeten kunnen.

Ben benieuwd of hij akkoord gaat met wat jij vindt wat zijn verdiensten zijn.
Hou ons op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Ben benieuwd of hij akkoord gaat met wat jij vindt wat zijn verdiensten zijn.
Hou ons op de hoogte. :)
€ 12,5k 🤔, ik moet op zoek naar een andere installateur

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 21-02-2024 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:43
Die Bosch 2000 awf lijkt mij ook wel wat.
Ik heb een woning uit 2018, 100m2 met alleen maar vloerverwarming.
Op de begane grond heb ik in de woonkamer een airco/verwarming hangen.
Op de badkamer naast de vloerverwarming , elektrische radiator en infrarood-verwarming.
Ik wil dus van het gas af, verbruik ong 260 tot 300m3 per jaar aan verwarming en voor warm water douche/badkamer.
In de keuken hangt een Quooker voor warm water.
Waar ik aan denk is dus een kleine monoblock wp met daarnaast een kleine boiler voor warm water op de badkamer. 2 personen, dus denk ik aan 50-80 liter .
Wp zonder buffervat rechtstreeks op vloerverwarming met dan een constante temperatuur in de woning, begane grond, badkamer en 1 werkkamer.
Een wp van 4-6 kw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
Ik verbruik alleen al 365m3 aan gas voor warmwater/ douchen (2 personen) 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door syntax2 op 21-02-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:13:
Ik verbruik alleen al 365m3 aan gas voor warmwater/ douchen (2 personen) 8)7
Hoe dan? 318 m3, 4 personen en kapsalon. 6 liter/min douche water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:16:
[...]

€ 12,5k 🤔, ik moet op zoek naar een andere installateur
Misschien dat 1000 euro goedkoper nog gaat lukken, maar daar blijft het bij ( voor een Bosch erkent installateur).
Als jezelf gaat installeren krijg je geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Er hangt bij ons een Remeha Tzerra plus 28cw keteltje. Die doe vloerverwarming en warm water voor douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
syntax2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:22:
[...]

Misschien dat 1000 euro goedkoper nog gaat lukken, maar daar blijft het bij ( voor een Bosch erkent installateur).
Als jezelf gaat installeren krijg je geen subsidie.
Zijn gouden tijden voor installateurs, veel werk, te weinig installateurs. Tarieven vliegen de pan uit.
Had pas offerte gevraagd om afvoer buizen van cv (hooguit 2 meter met een paar bochten) te vervangen.
Bijna 1000€ incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:20:
[...]

Hoe dan? 318 m3, 4 personen en kapsalon. 6 liter/min douche water
Gewoon iedere dag pp 1 x douchen, ca 10 min eronder. Warmwater in de keuken is verwaarloosbaar.
Cw4 cv ketel van bouwjaar 2024 en goed afgesteld.
Wij douchen wel met warm water >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
raven22 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Zijn gouden tijden voor installateurs, veel werk, te weinig installateurs. Tarieven vliegen de pan uit.
Had pas offerte gevraagd om afvoer buizen van cv (hooguit 2 meter met een paar bochten) te vervangen.
Bijna 1000€ incl btw.
120 euro per uur ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
201WD schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:00:
Die Bosch 2000 awf lijkt mij ook wel wat.
Ik heb een woning uit 2018, 100m2 met alleen maar vloerverwarming.
Op de begane grond heb ik in de woonkamer een airco/verwarming hangen.
Op de badkamer naast de vloerverwarming , elektrische radiator en infrarood-verwarming.
Ik wil dus van het gas af, verbruik ong 260 tot 300m3 per jaar aan verwarming en voor warm water douche/badkamer.
In de keuken hangt een Quooker voor warm water.
Waar ik aan denk is dus een kleine monoblock wp met daarnaast een kleine boiler voor warm water op de badkamer. 2 personen, dus denk ik aan 50-80 liter .
Wp zonder buffervat rechtstreeks op vloerverwarming met dan een constante temperatuur in de woning, begane grond, badkamer en 1 werkkamer.
Een wp van 4-6 kw ?
De Bosch 2000 awf heeft alles in de kast ingebouwd en dat is erg fijn geen extra gedoe in huis behalve het warmwatervat. Mijn woning is 190 m2 verwarmd, dus gevoelsmatig lijkt 6 kw ruim voldoende. De kast hiervan is ook kleiner. Denk nog na over het warmwatervat, 80 liter is niet veel. Neem iig een rvs vat, geen extra onderhoud. Bijv 1 van Inventum, erg betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:24
syntax2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:01:
[...]

De Bosch 2000 awf heeft alles in de kast ingebouwd en dat is erg fijn geen extra gedoe in huis behalve het warmwatervat. Mijn woning is 190 m2 verwarmd, dus gevoelsmatig lijkt 6 kw ruim voldoende. De kast hiervan is ook kleiner. Denk nog na over het warmwatervat, 80 liter is niet veel. Neem iig een rvs vat, geen extra onderhoud. Bijv 1 van Inventum, erg betaalbaar
Expansievat, vuilfilter, vorstkleppen, evt een driewegklep en een vulpunt moeten nog wel er bij. Binnen is er dan nog wel wat werk

• 201WD
Heeft hier al iemand zo'n Bosch 2000 AWF in gebruik ?

• dotternetta
201WD schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:23:
Heeft hier al iemand zo'n Bosch 2000 AWF in gebruik ?
Ja, lees het hele verhaal even

• 201WD
dotternetta schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:15:
[...]

Ja, lees het hele verhaal even
Ja ik zie het, ik had het niet goed gelezen.

• 201WD
F Spe schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:43:

Bedoel je dan de Bosch 2000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Aan welke eisen moet de installateur voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie?

[ Voor 51% gewijzigd door dotternetta op 24-02-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:44:
Aan welke eisen moet de installateur voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie?
https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Er staat niet waaraan het bedrijf moet voldoen. Ik zou wel benieuwd zijn wat het RVO doet als Koos Timmerdoos de warmtepomp installeert en factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik vind niet veel, alleen: Het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf. Ik denk dat een KVK inschrijving bijna genoeg is..
syntax2 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:51:
[...]

https://www.rvo.nl/subsid...ring/isde/woningeigenaren

Er staat niet waaraan het bedrijf moet voldoen. Ik zou wel benieuwd zijn wat het RVO doet als Koos Timmerdoos de warmtepomp installeert en factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Aankoopfactuur met installatie en het k nummer voor subsidie.
Dat ook op de faktuur laten vermelden.
Aanvraag zal wel makkelijk zijn en snel afgehandeld worden. Half jaar terug subsidie voor gebruikte elektrische auto aangevraagd. Stelt ook niets voor. Ik hoefde factuur nog niets eens mee te zenden. Je moet die alleen kunnen tonen als er om gevraagd wordt. Binnen week stond het geld al op rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Inmiddels een andere installateur gevonden, warmtepomp boiler besteld, die gaan we eerst installeren. Daarna kijken hoe we de monoblock 6 meter omhoog krijgen. Ik vertel later wel wat het heeft gekost, jullie even laten schrikken

[ Voor 20% gewijzigd door dotternetta op 29-02-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
dotternetta schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:39:
Inmiddels een andere installateur gevonden, warmtepomp boiler besteld, die gaan we eerst installeren. Daarna kijken hoe we de monoblock 6 meter omhoog krijgen. Ik vertel later wel wat het heeft gekost, jullie even laten schrikken
Succes, ben benieuwd naar het vervolg.
Welke warmtepompboiler heb je besteld ?
Warmtepomp zelf wordt de Bosch 2000AWF ?
Omhoog krijgen van warmtepomp van +/- 100 kg, dat moet toch wel te doen zijn.
Bij verhuurders kun je oa verhuisliften huren of van die 'pannenleggers' liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Atlantic Explorer 200 liter (wordt ook uitgebreid op Tweakers besproken)
Ja, zoiets zal moeten, of een heftruck.

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 02-03-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Wie weet waar ik de aansluitdiameters kan vinden? We denken 32 mm maar staat niet in de documentatie.

Edit: ik denk dat het 32 is: https://www.nefit-bosch.n...bellen-compress-5800-2000

Ik ga 1 meter over het dak met de leidingen en zit te denken om binnen 2 afsluiters te plaatsen met daarboven aftapkranen, dan kan ik in geval van nood aftappen en eventueel doorblazen. Zou ik dan de vorstkleppen weg kunnen laten? Zelfs met vorstkleppen blijft er altijd water in de waterschakelaar staan en moet je toch nog het dak op om af te tappen. Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 83% gewijzigd door dotternetta op 19-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Weet iemand of de Bosch 2000AWF ook uit te lezen is door HomeAssistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Uit de installatiehandleiding:
Ondersteund het Modbus-RTU protocol
Aangezien het gewoon een Midea clone is, inclusief controller lijkt met dit wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Waar hebben jullie de controller gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
Naast de CV ketel. Alles hangt in een aparte ruimte in mijn garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:29:
Naast de CV ketel. Alles hangt in een aparte ruimte in mijn garage.
Top, dan weet ik genoeg. Kan bij mij mooi bij de wpboiler in de kast, dat is 1 meter onder de monoblock. Kabel zit er bij, neem ik aan

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 25-03-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Kabel zit er bij, neem ik aan
Ik heb geen idee, ik heb het laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Mijn installateur biedt de Bosch 2000AWF aan alleen vallen mij twee dingen op.
  1. Er wordt een losse HS25/6 pompgroepunit Aangeboden. Ik dacht dat je geen interne pomp nodig hebt en alles wordt gedaan door de buitenunit van warmtepomp. Ik heb trouwens vloerverwarming. Nu nog met een pomp in de verdeler maar deze zal verwijderd worden.
  2. Er wordt een 3 fase elektrische back-up unit aangeboden. Alleen ik vind nergens een plaatje hiervan. Heeft iemand een foto?
Omdat ik de pomp en elektrische unit onder de trap wil plaatsen ben ik erg benieuwd naar het geluid. Hoe ervaren gebruikers het geluid van de componenten die binnen worden geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
tweakfdr schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 06:16:
Mijn installateur biedt de Bosch 2000AWF aan alleen vallen mij twee dingen op.
  1. Er wordt een losse HS25/6 pompgroepunit Aangeboden. Ik dacht dat je geen interne pomp nodig hebt en alles wordt gedaan door de buitenunit van warmtepomp. Ik heb trouwens vloerverwarming. Nu nog met een pomp in de verdeler maar deze zal verwijderd worden.
  2. Er wordt een 3 fase elektrische back-up unit aangeboden. Alleen ik vind nergens een plaatje hiervan. Heeft iemand een foto?
Omdat ik de pomp en elektrische unit onder de trap wil plaatsen ben ik erg benieuwd naar het geluid. Hoe ervaren gebruikers het geluid van de componenten die binnen worden geplaatst?
Klinkt alsof hij een buffervatje wil gebruiken, is meestal niet nodig bij vloerverwarming. Vraag hem waarom een extra pomp. De Bosch wil 10 l water per kW minimaal.

Backup verwarming moet je even Googlen naar "doorstroom verwarming", zal zoiets zijn: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html, ik heb er voor gekozen deze niet te nemen, heb airco als backup, en anders had ik het nog niet gedaan.

Mijn Bosch is gisteren bezorgd en we gaan hem vrijdag aansluiten. Alleen de monoblock, rechtstreeks op de vloerverwarming, niks er tussen, alleen op elke leiding een vulkraan (er zit een expansievat en ontluchter in de Bosch)

Let op, de 8kW kost 3300 euro ex inkoop (excl subsidie van 2850), laat je niet naaien!

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 28-03-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
dotternetta schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 06:28:
[...]

Klinkt alsof hij een buffervatje wil gebruiken, is meestal niet nodig bij vloerverwarming. Vraag hem waarom een extra pomp. De Bosch wil 10 l water per kW minimaal.

Backup verwarming moet je even Googlen naar "doorstroom verwarming", zal zoiets zijn: https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html, ik heb er voor gekozen deze niet te nemen, heb airco als backup, en anders had ik het nog niet gedaan.

Mijn Bosch is gisteren bezorgd en we gaan hem vrijdag aansluiten. Alleen de monoblock, rechtstreeks op de vloerverwarming, niks er tussen, alleen op elke leiding een vulkraan (er zit een expansievat en ontluchter in de Bosch)

Let op, de 8kW kost 3300 euro ex inkoop (excl subsidie van 2850), laat je niet naaien!
Ben benieuwd naar je installatie en of het gelukt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
Hij staat op het dak dankzij een buurman met een trekker met hef en een jip. Wat een bakbeest! 132 kg staat op de verpakking. De Hisense is een 7 kW triple split.

Vond bij de bouwmarkt de perfecte bochten voor de dakdoorvoer waar de buizen straks doorheen moeten (na het verwijderen van de rookgasafvoer van de oude ketel blijft een buis 130 mm zitten die in het dak geplakt zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW_aNj7LoZNT-TxqQ0C8Zy6hzQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbcoWhfc2cyKPccZzEWX5m2W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbbZd2uUSb3FrODg2gY0piR5yew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sGi9aH3UCcrsIZOUhqpm6cx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKImLMJ7dANhzbS_zMkU9n_ogUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Gp8988C2hL57UIfqgvcx43g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 30-03-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Welke kamerthermostaat gebruiken jullie? Mijn Honeywell kreeg (24V?) van de ketel, maar van de Bosch niet, dus ik moet iets anders. Er lopen 2 draden naar de woonkamer. Misschien is het ook wel mooi om een nieuwe kabel te trekken en de Bosch controller in de woonkamer te monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Leidingen incl. gaas filter, vorstkleppen en magnetische afscheider geplaatst 😅
De datakabel voor de controller is niet meegeleverd en moeten we nog kopen, 5 aderig afgeschermd, netwerkkabel zal ook wel werken. Twijfel nog of we zullen proberen de 2 aderige naar de oude thermostaat er uit kunnen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpmlABBKJyWcPGO4ToSa9SPbykk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Of6XdKMaNKr6mxZyfJCXXHeq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg3VOnItMcee4CSyM3iHzMfC4Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD9aZV7csv42T9d8JYhY3ovH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Blaast die nu niet precies die ventilatiepijpen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@dotternetta ziet er leuk uit, welke buisisolatie heb je gebruikt? Gaat daar nog PVC omheen, tegen snavels en UV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ja, helaas wel. Dat is het enige nadeel van deze plek. Ik verwacht er niet zoveel last van te hebben, zoveel draait de wpboiler niet. Ga wel eens het temperatuurverschil meten als alles draait.
ErnstvV schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:17:
Blaast die nu niet precies die ventilatiepijpen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Proton_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:46:
@dotternetta ziet er leuk uit, welke buisisolatie heb je gebruikt? Gaat daar nog PVC omheen, tegen snavels en UV?
TU: 7305694. Ja, als het droog is (morgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Vandaag dipswitches goed gezet, test runs gedaan die mislukten omdat de pomp vast zat. Gelukkig was dat eenvoudig op te lossen door hem uitelkaar te halen. Tip: sluit de blauwe kabel voor T2 aan, anders doet ie het niet (daarna kun je de uitlezing uitschakelen). Hij draait nu een uurtje.

5 aderige kabel trekken naar oude thermostaat punt in de woonkamer is het volgende project (de buis is in het plafond uitgehaakt en trekveer is losgeschoten 😥)

Heeft een gebruiker al uitgevonden hoe je de huidige kamertemperatuur op het display krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEKg_MfBJ_15fucKfWDBzNwK67c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM1ZAbYj3qNTSlb3vzykODGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lETZ9agL_zeNPWeShjBhoXMdS4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aid9UF78rIzc69frHv2CV0U8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLIPt34sWQIJE9fDQ0yr5xm3XMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKDFwA72oGoezCTEPtYbFLos.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 10-04-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Pfff, het hele huis is te warm 🥵 Controller ligt tijdelijk in een koudere ruimte dus het is zoeken naar de juiste temp instelling haha. Eerste resultaten zijn goed!

Bosch Nefit gebeld en gemaild over de huidige temperatuur op het display. Ik hoop dat het kan, ik kan het niet vinden.

Willen jullie nog weten wat ik heb betaald aan mijn installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvE43n7jnURslHs1lpFbv7wG86k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIBYIdFhvw9gl41F1on0OeOZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 11-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
Te warm 😀

Is de installatie goed verlopen en wat heb je zelf gedaan of wat heb je laten doen aan de installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Controller hangt inmiddels in de woonkamer, het is gelukt een netwerkkabel door de buis te trekken (gat in de vloer gezaagd om 2 krappe bochten in de pvc buis weg te zagen)

Vanochtend stond hij in storing. Geen flow E0 (3 x E8). Stroom eraf en erop en toen startte hij, pomp zat dus niet vast. Waterdruk was onder 1 bar gezakt, dat was waarschijnlijk de oorzaak. Ik hoor nog steeds veel lucht door het systeem gaan, dus moet nog maar een rondje ontluchten doen.

Hierbij een filmpje. Hij draaide op dit moment op 7A (compressor) en leverde 10,5 kW!

YouTube: Bosch 2000 AWF 8 kW running at 7A, making 10,5 kW

Hierbij de parameters (15 minuten voor het vorige filmpje opgenomen)
YouTube: Bosch 2000 AWF running parameters

[ Voor 26% gewijzigd door dotternetta op 15-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
dotternetta schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:59:
Pfff, het hele huis is te warm 🥵 Controller ligt tijdelijk in een koudere ruimte dus het is zoeken naar de juiste temp instelling haha. Eerste resultaten zijn goed!

Bosch Nefit gebeld en gemaild over de huidige temperatuur op het display. Ik hoop dat het kan, ik kan het niet vinden.

Willen jullie nog weten wat ik heb betaald aan mijn installateur?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Monoblock 3000 + WPboiler 1536 + klein materiaal 1000 + uren/reiskosten 860. BTW moet daar nog overheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
dotternetta schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:30:
Monoblock 3000 + WPboiler 1536 + klein materiaal 1000 + uren/reiskosten 860. BTW moet daar nog overheen
In de huidige markt is dit volgens mij keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
dotternetta schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:30:
ik denk ook nette prijzen, en dan nog je subsidies terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
dotternetta schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:29:
Controller hangt inmiddels in de woonkamer, het is gelukt een netwerkkabel door de buis te trekken (gat in de vloer gezaagd om 2 krappe bochten in de pvc buis weg te zagen)

Vanochtend stond hij in storing. Geen flow E0 (3 x E8). Stroom eraf en erop en toen startte hij, pomp zat dus niet vast. Waterdruk was onder 1 bar gezakt, dat was waarschijnlijk de oorzaak. Ik hoor nog steeds veel lucht door het systeem gaan, dus moet nog maar een rondje ontluchten doen.

Hierbij een filmpje. Hij draaide op dit moment op 7A (compressor) en leverde 10,5 kW!

YouTube: Bosch 2000 AWF 8 kW running at 7A, making 10,5 kW

Hierbij de parameters (15 minuten voor het vorige filmpje opgenomen)
YouTube: Bosch 2000 AWF running parameters
E0 is wel een beetje berucht bij Midea‘s, ze hebben best een hoge flow nodig om de flow fouten weg te houden. Bij mij gaat het goed zolang de flow boven de 12l/m blijft, in praktijk betekend dit minstens twee radiatoren open houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Na een week draaien hierbij de eerste bevindingen:

Bij deze temperaturen doet hij bij mij 's morgens 1 run, waarna het huis de rest van de dag warm blijft.
Gemiddeld 9 kW verbruik, COP 5,75.
Ik zie 2 tot 8 A compressorstroom, dus 500 - 1840 Watt, en geleverde vermogens tot 10,5 kW voorbij komen in de parameters. Maximale waterflow is bij mij 1,5 m3/h. Bovenradiatoren bijna dicht, rond 19 graden. Vloer bijna helemaal open, 3 korte groepen iets geknepen, die werden warmer dan de rest zag ik met de warmtebeeld camera.
Op Eco draait de compressor op 2A en duurt alles wat langer om op te warmen, COP blijft gelijk dus ik zie (icm vloerverwarming) weinig voordelen om te draaien op die instelling.
Delta T voor verwarming (HMI als kamerthermostaat) staat standaard op 2 graden, die heb ik op 1 graad gezet. HMI staat nu op 20,5 graden ingesteld en bij 19,5 graden begint hij weer.
Hij is binnen hoorbaar, bij ons alleen duidelijk hoorbaar in de badkamer. Je hoort de compressor brommen. Ik heb er een filmpje van gemaakt, maar op de telefoon hoor je de lage tonen niet. Ik kan dit delen maar dan moet je flinke speakers of een headphone gebruiken.
Oh ja, de wind fluit door de lamellen van de Bosch op het dak. Mijn aircounit heeft hier geen last van maar de Bosch geeft een fluitend geluid, ik geloof niet dat de buren er last van hebben, door de opstaande rand rondom mijn dak gaat het geluid naar boven.
Stooklijn net op 9 gezet ipv 3, nog geen inzicht in de gevolgen daarvan.

[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 22-04-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Vandaag. Vanochtend was het 3 graden toen hij begon met zijn run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5X1VEIUJme4JuzkQul2UGjmobM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZalfIGq0Nf9oxjuhBl0U4fY7.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 Laatste