Een buffertank hoeft niet wanneer de pomp altijd zijn waterflow/warmte kwijt kan in een verwarmings circuit wat nooit gesloten word met bvb thermostaatkranen. Maar wil je actief meerdere zones thermostatisch verwarmen dan is een buffer en extra pompen volgens mij al snel nodig. In mijn geval wil ik het zo simpel mogelijk houden, vloerverwarming in de woonkamer altijd open, en de radiator in de badkamer boven doet een beetje mee, maar niet thermostatisch of dergelijk. Wil ik boven de slaapkamers meer gaan verwarmen omdat de radiatoren dan eigenlijk te klein zijn, doe ik dat met een Airco.
ik ben dan ook aan het oriënteren naar een monoblock om deels zelf te plaatsen, en net als jullie kwam ik deze Bosch tegen.
mijn conclusies zijn tot dusver
- Het is technisch nagenoeg dezelfde unit als een Ferroli Omnia M3.2, de specs zijn gelijk voor zover ik heb kunnen zien. De unit is even groot en alleen de ventilator en behuizing lijkt ietsje pietsie anders, maar de bovenkant is weer hetzelfde.
- Na van beide units de handboeken doorgescrolld te hebben, ook de bediening/HMI en menu is hetzelfde. De pictogrammen e.d. allemaal gelijk. Alleen de Ferroli heeft ook Wifi, en de mogelijkheid de unit te bedienen via wifi. Wifi functie lijkt ook voorbereid te zijn in de Bosch unit, want je ziet in de manual wel het wifi symbool op dezelfde plek staan, maar word nergens omschreven in tegenstelling tot bij de Ferroli. gemiste kans voor Bosch lijkt mij, want op hun andere (duurdere) units doen ze dit wél.
Ferroli manual
hier, Bosch Installatie- en gebruikersinstructie is
hier te vinden
- Back-up verwarming. Wil je full electric, dan is deze toch eigenlijk wel onmisbaar lijkt mij. Bij de Ferroli is een geintegreerde back up van 3kw beschikbaar, en bij de Bosch moet je zelf een aparte back-up in huis hangen. Bosch levert deze dan ook wel, maar ik zie hem eigenlijk liever geïntegreerd, zoals bvb ook een Panasonic MDC standaard al heeft
- ik ben bij
plieger tegen gekomen dat de 8kW unit tot 20% kan moduleren, en als dat klopt is dat wel mooi laag. Ik kan het in de documentatie zelf niet vinden helaas. Voor de Ferroli vond ik
hier 30-120%
- ik krijg een beetje het idee bij deze pomp dat het van Bosch uit een uitgeklede optie is, hij is dan ook stukken voordeliger dan de eerstvolgende optie die ze bieden
Voor mij persoonlijk zijn dit al redenen om dan liever de Ferroli te nemen, maar vanwege de schat van kennis online over de Panasonic neig ik eigenlijk nog steeds naar de Panasonic MDC. Maar ik oriënteer ook nog even door!
[
Voor 31% gewijzigd door
dipepi op 29-01-2024 23:20
]