Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:01
Subsidie is toegekend. € 2850 voor de 8 kW monoblock.

Geen merkbaar verschil op stooklijn 9 ipv 3. COP totale looptijd is 5,75

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Updateje.

De Bosch was in de badkamer duidelijk hoorbaar. Ik heb dempende matjes geplaatst en dat scheelt dag en nacht! 12 dB verschil, dat is meer dan 10 x zo stil. Matjes kosten 5 euro per stuk. 1 rubbersteun vervangen door een langere (1000 mm ipv 600 mm), installateur was bij de buurman bezig en had 1 over. Het kan hier flink stormen, nu heeft hij wat meer steun tegen omwaaien.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiRe4nlKqjrONpzXod8wMe9cbVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDf4C9StOXMWaeeOMhwk1bQP.jpg?f=fotoalbum_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWrCQEGcGGzEtZUrMkLZIXPRrTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P999rrUmSGtMoeeNwxG7YRle.jpg?f=fotoalbum_large

Verder niet veel gestookt. Dakdoorlaat afgetaped, de isolatie die er in had gepropt viel er uit door het getilt voor de matjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34_nFCb_vvcpNet43JCqwmcqK9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16rjB5NtUpOJzJPAYj8QCWjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXiD6LlU8m9hY88BM4TczAWove8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kJAYOZcKunxGnzmcPq1SGcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyyem5Kp16yK__91tI-cXKkpP8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8KYJKI5LXsd2VV7NUWV2emq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 11-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik heb de rubbermatjes aangepast, door midden gesneden, om de belasting beter te verdelen. Ik was bang dat de geperste rubberkorrels de verkeerde en te hoge belasting niet, jaren in de zon, zou kunnen weerstaan. De rubberprofielen zijn hol van binnen en al het gewicht werd door de uiteinden naar het dak gesteund, nu ligt het rubber onder de 3 cm dikke randen. Je kunt duidelijk zien dat het bitumen het ook niet fijn vond (2 dagen in de hete zon)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4a5HJ6WsaoH2R9Coni_nBPVQB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsaxlwqSA7663ILnTBZnSQRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmBguX2YZ6JnI9Cnficwhkbu3Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfMMikeGOeC98FuNI07C7uuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XacHdYNiykxgdOWdTWIWP_k-M6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K94DM0Gkf0BIa2T6PPF5S8ec.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Eindelijk mooi weer, en de isolatie fatsoenlijk afgewerkt. Omdat de buizen op het dak liggen kon ik er niet onheen tapen. Na wat Googlen kwam ik dit tegen:

https://www.techflex.nl/e...tribute_pa_kleur=black-en

En dat heb ik net gemonteerd. De dakdoorlaat liet soms wat regenwater door, waarschijnlijk doordat het tussen de buizen opgedrukt werd door de wind. Heb nu alles volgepropt met noppen folie en beter getaped.

Niet veel gestookt afgelopen tijd, COP staat op 5,95. Totaal 170 kWh verbruikt en meer dan 1000 kWh geproduceerd.

Oja! De gemeten kamer temperatuur Ta kun je bijstellen in menu 15! Erg fijn want hij staat standaard op -2 graden, erg vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjqv5HD0dI3iUUigEOhYwKIt3Ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtQVxOiyiHAA0umoqfn8fhqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yoaf94d24Kt6WuprU5w37pXjmNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19m7GwoFqP1bmh5fsr678YV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9q6AEhom33nVSebHoZ2z2di2As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKWu88OfJ12BIeh1eH9Tbj8H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO0_1BrTMInuUVR9DzBDO2W65VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1hM3g23uwNbUjI5keO72cYG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 22-06-2024 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Update(je). Ik had steeds een drup water binnen als het regende. De felsnaad blijkt niet waterdicht te zijn bij deze bochten. Nu gekit en geen water meer (zeer goed getest de afgelopen dagen 😏)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64Jok0VZ4E9My3-XyMbb6oUbyTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxJyoFkOUzkVNSnjnrU8fxWq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Update over de eerste stookweken:

dT1SH lager gezet (van 5 naar 2), compressor ging uit terwijl temp nog niet was bereikt. Zit nog te bedenken of dit handig kan zijn boven ook nog wat warmte te krijgen (radiatoren, de pomp blijft draaien), nog niet nodig gehad trouwens.
(retour water temp was binnen de 5 graden gekomen, het was ook nog niet koud buiten)

Ben wat aan het spelen met de stooklijn. Staat nu op 25 graden bij 10 en 35 bij -7. Mijn vrouw haar bakhobby helpt niet echt bij het inregelen :P

Bedieningsunit als kamerthermostaat werkt bij mij goed, max 1 graad variatie (staat standaard op 2, gewijzigd naar 1) Ingestelde temp zakt ie 1 graad onder en verwarmd dan weer tot de ingestelde temp is bereikt.

COP tussen 7 en 10 tot nu toe. Ik schrok wel even zaterdag, 13 kWh verbruik, terwijl we met de airco max 12 deden per dag, gelukkig bleef hij de dag daarna uit, omdat er zoveel warmte in de vloer zat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie rapportage van de bosch met mooie foto's. Vind het frontje dat ze hebben gerbruikt wel chique staan (in vergelijking met de Midea variant (of de Ferroli van mij: https://tweakers.net/i/ng...MIZ80GL9.jpg?f=user_large)).

als je met COP8 13kWh hebt verstookt betekent dat dat er 104kW aan warmte de vloer ingegaan is. Dat zijn wel serieuze getallen ;)

Gedachte: Zou dit niet te maken hebben met de hysteresis van 2K°C van de thermostaat in de controller?
Het is nogal wat dat je met een traag systeem als een vloer ook nog een vertraging hebt in je thermostaat.
Ik draai hier met een losse thermostaat met 0.1°C hysteresis. Dat bevalt goed. Afgelopen zaterdag 6,6kWh en de dag erna 5,5kWh

En misschien kun je nog wel 1 graadje lager in je aanvoertemp. Een enkele keer pendelen is geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door verkeerslicht op 14-10-2024 11:45 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Bedankt! Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Hysterese is 1°K, stond standaard op 2. Ja, een externe thermostaat is ook nog een optie maar ik wilde het simpel houden. Ik probeer dit eerst een winter.

Ben wel benieuwd welke thermostaat jij gebruikt ivm externe voeding ed.

Die 100 kW die de vloer in gaat komt wel aardig overeen met wat ik in het verleden eens met gas heb gezien. Natuurlijk toen nooit goed gemeten, had 3 jaar geleden geen Homewizard. Er wordt ook heel wat verwarmd, complete woning betonvloer incl kapsalon en badkamer, zo'n 130 m2

Mooi om te lezen dat jij ongeveer hetzelfde verbruik had de afgelopen dagen!

De toevoertemp kan niet lager dan 25°C

[ Voor 24% gewijzigd door dotternetta op 14-10-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Juist, dat zijn wel forse oppervlaktes.

Ik meet m'n warmtemeter wel een iets lagere COP vanwege hogere aanvoertemp (geen primaire vloerverwarming, maar voornamelijk radiatoren) en een iets kleiner huis.

Ik gebruik een Somfy connected v2 thermostat (die ik niet aanraadt vanwege de app die in NL officiëel niet beschikbaar is, en daarnaast is de software niet bugvrij...). t 'werkt oke hoor, zolang je niet de bediening op de thermostaat zelf doet, maar via de app. Maar ik vind het vooral jammer dat ik geen data kan loggen van de temperatuur via een API of zo.

Ik heb daarom een Netatmo thermostaat gekocht die ook met een hysteresis van 0,1°C kan werken. Mooi e-ink displaytje erop. geen poespas, maar de app werkt bug-vrij en de temperatuur is via een API te loggen.
Geen luchtvochtigheidsmeting helaas, en geen dedicated koelfunctie (dat heeft de Somfy dan weer wel, maar zijn wat mij betreft van ondergechikt belang).

Qua voeding zijn het beide draadloze thermostaten met batterijen. Met oplaadbare batterijen doen ze 't een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik kan me kerst 2 jaar geleden nog herinneren, we verwarmden met de airco en de vrouw vond dat de vloer aan moest. Die was natuurlijk goed koud. Aan het eind van de avond 20 m3 gas verder nog geen merkbare temperatuurverhoging en toen gingen we naar bed...dat was 1 x en nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik denk dat ik een bug heb ontdekt!

De circulatiepomp heeft de afgelopen 2 dagen continu doorgedraaid, terwijl er geen warmtevraag was en de compressor uit stond. Zelf op standje "uit" bleef hij draaien. Dit deed hij nu voor het eerst sinds installatie.

Toen ik de parameter:

3.14 t_DELAY POMP (standaard: 2 - instelbaar: 0,5/20)
Stelt het aantal minuten vertraging in tussen het uitschakelen van de
compressor en het uitschakelen van de pomp

veranderde na 20 naar 0,5 ging alles in rust.

Ik ga kijken of dit bij buurman ook gebeurt, en er mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Onnodig pomp draaien treedt nog steeds op.
Bosch gemaild (die zeggen dat hij normaal soms even aan gaat om te kijken wat de water-temps zijn.

Gevonden!

dT1SH = 2 (ipv 5) is de dader, ik zat verkeerd om te denken.

3.5 dT1SH (standaard: 5 - instelbaar: 2/10)
Bepaalt het bereik tussen de watertoevoertemperatuur (T1) en het in-
stelpunt (T1S) waarin de unit begint te werken in verwarmingsbedrijf.
De warmtepomp start wanneer T1 ≤ T1S - dT1SH en stopt wanneer T1 ≥ T1S.

Ik begrijp deze parameter niet. Instelpunt T1S is nu 28, dTSH1 is nu 5, dus..T1 is 23? En omdat dat boven de gevraagde kamertemp (21) ligt werkt de compressor. Maar met dT1SH op 2, TS1 op 25 kom je ook op een T1 van 23, maar dan sloeg de compressor niet aan.

Wat is mijn denkfout?

[ Voor 245% gewijzigd door dotternetta op 21-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Update: werkt (bij mij*) boven verwachting. Jaar COP 6,1 en vannacht rond het vriespunt een COP van 5.0 (**) Stooklijn 9, standaard settings, watertemp nu rond de 31°. Hele huis lekker warm, beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren. Mooie lange runs van minimaal 5 uur tot 24 uur op 600 Watt meestal. Afgelopen nacht @ 1500 Watt.

Ik zie wat kW dipjes in Homewizard, dat zullen ontdooi-cycli zijn, maar ik heb het nog nooit gehoord overdag.

HMI als kamerthermostaat werkt goed, temperatuur blijft tussen de 21 en 22 als er geen externe factoren zijn (bakhobby van vrouw of zon)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTTkDdIJ3wXr4gfnfMJPVuP4VsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xWQs4tycQckV92JWuDi4S8t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwuWy99SVKdGJ2ABKjDgsgz8OEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmFFQ9lDNYKR8hX0w5GSxgsn.jpg?f=fotoalbum_large

* Bij mij want ik heb contact net iemand die een COP van 3,5 heeft. Waarschijnlijk door de open vloer verdeler (met pomp en regeling)

** Als je geen Energie Analyse in je menu hebt neem dan contact op met Nefit Bosch, ze moeten hem updaten naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYzeNxOe_F4pMn8TeYZF4w4bfRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8WNaAnbLgbNa9penqhOr1Qi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door dotternetta op 30-11-2024 20:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Update:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v5pFK9zRT3n0qZ92UkACpzcBQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYshBIQAtc1J1crJahkYkefd.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld COP 5,4 gedraaid, boven verwachting! Anders had ik 1000 m3 gas verstookt twv € 1300, nu "maar" € 550,- aan stroom.

Hoogste vermogen wat ik heb gezien deze winter was 2200 Watt, bij -5° oid.

Tot nu toe erg blij met de Bosch, een andere buurman heeft hem ook, dezelfde opstelling en volgende buurman gaan we deze zomer doen 😄

[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 09-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dotternetta schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:38:
Update: werkt (bij mij*) boven verwachting. Jaar COP 6,1 en vannacht rond het vriespunt een COP van 5.0 (**) Stooklijn 9, standaard settings, watertemp nu rond de 31°. Hele huis lekker warm, beneden vloerverwarming en boven LT radiatoren. Mooie lange runs van minimaal 5 uur tot 24 uur op 600 Watt meestal. Afgelopen nacht @ 1500 Watt.

Ik zie wat kW dipjes in Homewizard, dat zullen ontdooi-cycli zijn, maar ik heb het nog nooit gehoord overdag.

HMI als kamerthermostaat werkt goed, temperatuur blijft tussen de 21 en 22 als er geen externe factoren zijn (bakhobby van vrouw of zon)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

* Bij mij want ik heb contact net iemand die een COP van 3,5 heeft. Waarschijnlijk door de open vloer verdeler (met pomp en regeling)

** Als je geen Energie Analyse in je menu hebt neem dan contact op met Nefit Bosch, ze moeten hem updaten naar:

[Afbeelding]
Ik heb weliswaar een Ferroli (verder dezelfde machine) en vroeg me af hoe die firmware geüpdatet is. Heeft iemand dat ter plekke moeten doen? Of kon dat gewoon OTA?

p.s. verder mooie resultaten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
De mijne is nooit geupdate maar ik had contact met iemand die geen energieanalyse had en daar is iemand van Nefit Bosch bij geweest. Kan niet OTA, deze heeft geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Oke, helaas. Vermoed dat Ferroli wel niet aan updates doet op mijn 2j oude machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
verkeerslicht schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:29:
Oke, helaas. Vermoed dat Ferroli wel niet aan updates doet op mijn 2j oude machine.
Waarom niet? Heb je er al contact over gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
dotternetta schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Waarom niet? Heb je er al contact over gehad?
Ja, heb ze net even gebeld, maar een nieuwe firmware-versie zou niet bestaan volgens de meneer aan de andere kant van de lijn, maar hij vroeg of ik m'n vraag in een mailtje wilde sturen. We gaan 't zien.

p.s. Waar ik eigenlijk voornamelijk benieuwd naar ben is of deze nieuwere firmware iets beter om gaat met de defrosts. Ik vind dat de mijne namelijk soms wat te aggresief defrosts uitvoert, ook wanneer het niet nodig is.
Hoe is jouw ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik heb geen zicht op mijn monoblock, ik heb eigenlijk geen idee. Ik kan wel in Homewizard (in de vermogen grafiek) zien dat hij ontdooit en als ik het vergelijk met alle WP's hier op het werk zie ik weinig verschil, maw de monoblock ontdooit normaal in mijn beleving. Heb je mijn firmware versie nummer nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 10-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 14:08
Update over mijn ervaringen en verbruik van de warmtepomp.

Ik heb een aparte verbruiksmeter voor de pomp geplaatst, verbruik van 1-10-2024 tot en met 20-5-2025 is 3556 Kwh. Dit valt mij erg mee, ik verwarm hiermee 180 m2 vloerverwarming tot 20 graden ruimte temperatuur.

Afgelopen zomer heb ik de pomp ook gebruikt voor koeling, ook dat was erg prettig, niet te gek maar tov de buitentemperatuur was het binnen ca 4 graden koeler. Ook hier tevreden mee.

Wat nog steeds enorm tegenvalt is het stromingsgeluid in het verwarmingssysteem, dit is niet normaal zoveel herrie, de pomp draait te hard maar is niet af te stellen alsdus de instalateur. Dit is echt een tegenvaller.

Het geluid buiten is acceptabel, de pomp staat op het dak v/d garage en redelijk dicht bij de gevel.
Er zijn stillere pompen te koop, maar dat zijn split units en nemen erg veel binnenruimte in.

Geen enkele storing in het systeem gehad, dus in het geheel genomen geef ik het systeem een krappe 7.

Totzover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:04:
Update over mijn ervaringen en verbruik van de warmtepomp.

Ik heb een aparte verbruiksmeter voor de pomp geplaatst, verbruik van 1-10-2024 tot en met 20-5-2025 is 3556 Kwh. Dit valt mij erg mee, ik verwarm hiermee 180 m2 vloerverwarming tot 20 graden ruimte temperatuur.

Afgelopen zomer heb ik de pomp ook gebruikt voor koeling, ook dat was erg prettig, niet te gek maar tov de buitentemperatuur was het binnen ca 4 graden koeler. Ook hier tevreden mee.

Wat nog steeds enorm tegenvalt is het stromingsgeluid in het verwarmingssysteem, dit is niet normaal zoveel herrie, de pomp draait te hard maar is niet af te stellen alsdus de instalateur. Dit is echt een tegenvaller.

Het geluid buiten is acceptabel, de pomp staat op het dak v/d garage en redelijk dicht bij de gevel.
Er zijn stillere pompen te koop, maar dat zijn split units en nemen erg veel binnenruimte in.

Geen enkele storing in het systeem gehad, dus in het geheel genomen geef ik het systeem een krappe 7.

Totzover.
Ja, de handleiding is niet duidelijk over de 3 waterpomp-curves die je zou moeten kunnen selecteren. Misschien Bosch eens bellen?

Mijn 8 kW geeft geen stromingsgeluid (8 groeps OPEN! vloerverwarmingverdeler en wat radiatoren boven.

Heb je wel een open verdeler? Wat is je verwarming COP van het afgelopen jaar? Is uit te lezen op de HMI (onderste menu item)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
dotternetta schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Ja, de handleiding is niet duidelijk over de 3 waterpomp-curves die je zou moeten kunnen selecteren. Misschien Bosch eens bellen?

Mijn 8 kW geeft geen stromingsgeluid (8 groeps OPEN! vloerverwarmingverdeler en wat radiatoren boven.

Heb je wel een open verdeler? Wat is je verwarming COP van het afgelopen jaar? Is uit te lezen op de HMI (onderste menu item)
Uiteraard heb ik een open verdeler erin.
Ik kan de cop niet uitlezen want het menu registreert niets. Energiemeting staat niet aan denk ik.
Ik heb Bosch gebeld maar die staan geen particuliere te woord. Ze verwijzen naar de installateur en die zegt hoort zo. Pomp kan niet zachter. Het meeste lawaai komt van de 7 groeps verdeler. ( zonder drukverschil regelaar, zou dit nog iets uitmaken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
syntax2 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Ik kan de cop niet uitlezen want het menu registreert niets. Energiemeting staat niet aan denk ik.
Ik heb Bosch gebeld maar die staan geen particuliere te woord. Ze verwijzen naar de installateur en die zegt hoort zo. Pomp kan niet zachter. Het meeste lawaai komt van de 7 groeps verdeler. ( zonder drukverschil regelaar, zou dit nog iets uitmaken?)
Wedje dat aanvoer en retour verkeerd om zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:06:
[...]

Als je geen energieanalyse hebt kan Bosch bij je langskomen om het te updaten, dan heb je het wel. Een andere gebruiker heeft dat ook gedaan. Ik zit op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgaW3dJ4KXJVOZqIfrDCjDyGAdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nViaBT1Mp35hmqI3cA76uV1U.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan "pomp i silent mode" proberen: menu 9.2.15 (ik heb hier geen ervaring mee)

Pomp_i stil bedrijf (standaard: NEE - instelbaar: JA/NEE)
Schakelt het stil bedrijf voor de pomp van de unit in/uit, waardoor het
pompvermogen met 5 % wordt verlaagd om het apparaat stiller te maken.

Heb je alles op de vloerverdeler helemaal openstaan? En wat is je "waterstroom" (m3/h)? Bij mij 1,14 m3/h

Ik heb ook geen drukverschilregelaar, wat is dat?

[ Voor 14% gewijzigd door dotternetta op 23-05-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Technician- schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Dat kan natuurlijk ook nog! Niet aan gedacht. Dat is gemakkelijk te controleren.

Ps: gewoon bellen en bluffen dat je een installateur bent die voor het eerst zo'n ding heeft geïnstalleerd. Ik heb mijn installateur horen bellen en Bosch hielp hem goed.

[ Voor 25% gewijzigd door dotternetta op 23-05-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
Technician- schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:23:
[...]

Aanvoer zit op de aansluiting bij de aftapper, dus volgens het plaatje van de fabriek hoort deze bij de aansluiting van de ontluchter te zitten.
Denk dat je dus gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Oeps! Mooi dat de reden voor het lawaai is gevonden! Het bovenste vloerverwarmingsblok (met de regelknoppen) is volgens mij normaal altijd de toevoer, die wordt dus warmer dan de onderste. Je installateur moet maar even terug komen om iets om te wisselen bij de Bosch.

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 24-05-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
De open verdeler is conform de eisen van Bosch gemonteerd.

Volgende week ga ik 2 x een drukverschil regelaar monteren en kijken of dit een verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
syntax2 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:37:
De open verdeler is conform de eisen van Bosch gemonteerd.

Volgende week ga ik 2 x een drukverschil regelaar monteren en kijken of dit een verschil maakt.
Een open verdeler is inderdaad veel beter, maar welk deel wordt het warmst? Bovenkant met regelknoppen? Of onderblok? Installateurs doen meestal maar wat, is mijn ervaring. Wat doet een drukverschilregelaar?

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 30-05-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-07 22:37
Hoe kan ik de hmi gebruiken als thermostaat? Als ik de instellingen wijzig gaat hij naar 2 zones en dan krijg ik een storing in beeld H9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hoepla schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:21:
Hoe kan ik de hmi gebruiken als thermostaat? Als ik de instellingen wijzig gaat hij naar 2 zones en dan krijg ik een storing in beeld H9.
Je moet de zone sensor (lange kabel met sensor) eerst even aansluiten, dan kun je alles instellen. Je kan hem dan eventueel later verwijderen (ik heb hem opgeknoopt in de unit laten hangen)

De HMI moet op "kamerthermostaat nee" klinkt tegenstrijdig, maar dat is voor een externe kamerthermostaat. En check de TA correctie, die staat standaard op -2 (als ik het me goed herinner) waardoor de ruimte 2 graden warmer wordt dan ingesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door dotternetta op 31-07-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla
Hybride opstelling met buffervat.
De sensor met lange kabel (blauwe) is aangesloten en meet de buffertank.
Kamerthermostaat staat op nee.
Bij wijzigen instelling krijg ik weer de melding H9
Lijkt niet te werken bij deze wp
Dotternetta zijn tips geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Aparte thermostaat een oplossing, welke wordt aangeraden?

[ Voor 20% gewijzigd door Hoepla op 31-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Bij deze WP (in tegenstelling tot veel anderen) kun je juist helemaal uitleven qua instelling. Kennissen met Quats en Atlantic zullen jaloers op je zijn :)

Ik heb in menu 5:
1 waterloop temp: nee
2 kamertemp: ja
3 dubbelzone: nee

En in 6:
1 kamerthermosta: nee

Dan werkt de HMI als kamerthermostaat.

Geeft Tw2 wel een waarde? Anders is hij niet goed aangesloten of defect.

[ Voor 83% gewijzigd door dotternetta op 31-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZPAdPTnqaXddwwgs8OJdOEw504=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb2qeoiXdmLf9We2gsFb5CeX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGaRfmh1fSSFFgjBjB7oo2SGCyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9Ce0eXT9jTPmFw9TvrZge5A.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens dit schema aangesloten, ga ervanuit dat T1 in de wp zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ja, Intern gemonteerd op de uitlaat van de warmtewisselaarmodule. De connector is te vinden in de hydraulische module van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla
Bij deze WP (in tegenstelling tot veel anderen) kun je juist helemaal uitleven qua instelling. Kennissen met Quats en Atlantic zullen jaloers op je zijn :)

Ik heb in menu 5:

En in 6:

👍👍👍
😎 perfect, nu werkt hij als zijnde kamerthermostaat.
Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hoepla schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:25:

Ik heb in menu 5:

En in 6:

👍👍👍
😎 perfect, nu werkt hij als zijnde kamerthermostaat.
Bedankt voor de tips.
Graag gedaan! Maar serieus, je kunt alles instellen. Zelfs dat ie door gaat tot -25 (staat standaard niet zo) Vergeet niet de 15.7 bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla
Ik zag in de instellingen dat hij vanaf 5 graden en lager de cv al om hulp mag vragen, deze kan je eventueel verlagen denk ik.
Als de Cop boven de 2 á 3 blijft kan de wp toch gewoon doordraaien zonder cv.
Heeft iemand ervaring met regelen op energie prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
De Bosch heeft geen wifi dus je kunt niet (eenvoudig) aansturen. Een tijdschema kan wel.

Als je vloerverwarming hebt en rond de 30 graden kunt stoken is de Bosch 2 x goedkoper dan gas. Ik had een COP van 5,4 afgelopen winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binderman
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-08 13:50
Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb ook net een Bosch Compress 2000AWF 4 R-S geinstalleerd. Die probeer ik nu aan de gang te krijgen maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De WP wordt enkel gebruikt voor vloerverwarming, dus het is een vrij eenvoudige installatie.
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld maar tijdens het runnen van de test cyclus krijg ik steeds de E8 en E0 foutmeldingen.
Ik heb de indruk dat de pomp helemaal niet draait. Hij maakt nauwelijks geluid en het rode ledje knippert. De WP is hagelnieuw en het hele systeem is gisteren voor het eerst gevuld met water. Kan het zijn dat de pomp toch vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Binderman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:29:
Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Ik heb ook net een Bosch Compress 2000AWF 4 R-S geinstalleerd. Die probeer ik nu aan de gang te krijgen maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De WP wordt enkel gebruikt voor vloerverwarming, dus het is een vrij eenvoudige installatie.
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld maar tijdens het runnen van de test cyclus krijg ik steeds de E8 en E0 foutmeldingen.
Ik heb de indruk dat de pomp helemaal niet draait. Hij maakt nauwelijks geluid en het rode ledje knippert. De WP is hagelnieuw en het hele systeem is gisteren voor het eerst gevuld met water. Kan het zijn dat de pomp toch vast zit?
Ja, dat gebeurt regelmatig. Vandeweek nog bij iemand test runs gedaan en de pomp begon na een uur, hij blijft het proberen tot hij los komt (plakt in de lagers/afdichting) Je kunt hem ook even uitelkaar halen als je er gemakkelijk bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binderman
Ik had het inmiddels ook al uitgevonden. Pomp gedemonteerd en de impellor zat muurvast in de keerring. Voorzichtig op en neer gewrikt tot ie los kwam en weer gemonteerd.
Nu lijkt alles te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Binderman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:55:
Ik had het inmiddels ook al uitgevonden. Pomp gedemonteerd en de impellor zat muurvast in de keerring. Voorzichtig op en neer gewrikt tot ie los kwam en weer gemonteerd.
Nu lijkt alles te werken.
Top! Als je nog parameters nodig hebt en de HMI als kamer thermostaat in wil stellen hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Wel bijzonder dat het bij die Bosch zo snel gebeurd. Mijn Midea heeft een paar jaar in de opslag gestaan, de pomp draaide gelijk normaal. Wel merk zit er in een Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizard208
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 00:43
ErnstvV schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:10:
Wel bijzonder dat het bij die Bosch zo snel gebeurd. Mijn Midea heeft een paar jaar in de opslag gestaan, de pomp draaide gelijk normaal. Wel merk zit er in een Bosch?
Een Wilo 25/9-87/IPWM1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binderman
Inderdaad een Wilo pomp. Ik denk dat ie in de fabriek getest word met water en dat er dan wat achterblijft waardoor er wat aanslag ontstaat. Productiedatum is van 2023, dus hij heeft wel een tijdje stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binderman
dotternetta schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

Top! Als je nog parameters nodig hebt en de HMI als kamer thermostaat in wil stellen hoor ik het wel
Dat is precies hoe ik hem gebruik. Volgens mij werkt dat nu ook maar het is me nog niet gelukt om de actuele kamer temperatuur op het display te krijgen.
Daar staat alleen het setpoint wat ik in kan stellen.
Om de actuele kamer temperatuur te zien moet ik naar het "bedrijfs parameter" menu.
Het zou handig zijn als dat gewoon in het normale display stond. Weet je of dat mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Binderman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:49:
[...]

Dat is precies hoe ik hem gebruik. Volgens mij werkt dat nu ook maar het is me nog niet gelukt om de actuele kamer temperatuur op het display te krijgen.
Daar staat alleen het setpoint wat ik in kan stellen.
Om de actuele kamer temperatuur te zien moet ik naar het "bedrijfs parameter" menu.
Het zou handig zijn als dat gewoon in het normale display stond. Weet je of dat mogelijk is?
Dat kan helaas niet. Ik hoop dat er ooit nog eens een update komt. Eerst erger je eraan maar na 1 winter kijk je niet meer naar.

Vergeet de Ta-correctie goed te zetten, die staat standaard op -2, daardoor wordt het te warm en de hysterese staat ook op 2, die kan op 1 dan is de temperatuur constanter

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 10-08-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binderman
dotternetta schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:22:
[...]

Dat kan helaas niet. Ik hoop dat er ooit nog eens een update komt. Eerst erger je eraan maar na 1 winter kijk je niet meer naar.

Vergeet de Ta-correctie goed te zetten, die staat standaard op -2, daardoor wordt het te warm en de hysterese staat ook op 2, die kan op 1 dan is de temperatuur constanter
Oke goeie tip. Bedankt.
Voorlopig heb ik hem nog niet nodig met dit weer. Dus komende winter wat meer daarmee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gozilla
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 19:40
Hoe sluit ik een 3 fase verwarmingselement aan volgens dit schema?Hier snap ik niets van.
Pagina: 1 2 Laatste