Bij mij ziet het er zo uit:
Waarvan 36kwh van de warmtepomp (apart gemeten met een shelly maar lagere resolutie).
Vandaag heb ik nog wat zitten finetunen voor het opwarmen van de boiler. het viel mij op dat er maar 3.5 van de 10kw beschikbaar werd gebruikt voor het opwarmen. De DT van de boiler (DT1S5) of 1.7 had ik op 5 graden staan. de sensor zit onderin de boiler en vanwege de gelaagdheid zal hij na het douchen een veel koudere temperatuur onderin hebben dan daadwerkelijk bovenin. Om op een afgifte van 8KW te komen moest ik hem op 12 graden zetten. Omdat ik mijn DHW tijden beperk tot 30min en daarna 60min cv om bij deze temperaturen de woonkamer niet te ver te laten zakken is het wel handig als hij wat sneller opwarmt dan met 3kw...
Verder had ik dit document gevonden:
https://www.microwell.sk/...Pump_R32_2020513_V1_7.pdf
Hier staat eigenlijk alles in wat je van de pomp wil weten. De logica van verwarmen snap ik nu ook eindelijk:
Het komt er op neer dat de pomp wanneer de afgifte lager is dan het minimum vermogen altijd zal gaan verwarmen totdat de gewenste watertemperatuur is behaald om vervolgens op de DT die is ingesteld (DT1SH) weer opnieuw te gaan verwarmen. Als je afgifte hoger is dan zal hij wel mooi lange runs halen:
Hier was het huis 12 graden vanwege vakantie en mocht hij weer gaan opwarmen voor het thuiskomen. De afgifte was dus groot genoeg om aan een stuk door te lopen.
Verder valt het op dat de minimale afgifte bij hogere temperaturen ook hoger is. Door dus de temperatuur omlaag te zetten tot 35 graden bij de hoogste buitentemperaturen zal hij zich het rustigste gaan gedragen.
Voor de rest zeer tevreden met de warmtepomp. Nette defrosts, geen gedoe met volvriezen in de sneeuw en natuurlijk lekker warm thuis. De thermostaat gebruik ik alleen nog om echt te ver verwarmen te voorkomen. Daar werkt de HMI prima voor. Denk aan veel mensen thuis of de oven aan. De rest doet hij allemaal netjes op de stooklijn en daarmee blijft hij mooi rond de 20 graden.
[
Voor 4% gewijzigd door
H3nk1960 op 10-01-2026 19:32
]