Ja, dat gebeurt regelmatig. Vandeweek nog bij iemand test runs gedaan en de pomp begon na een uur, hij blijft het proberen tot hij los komt (plakt in de lagers/afdichting) Je kunt hem ook even uitelkaar halen als je er gemakkelijk bij kunt.Binderman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:29:
Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Ik heb ook net een Bosch Compress 2000AWF 4 R-S geinstalleerd. Die probeer ik nu aan de gang te krijgen maar ik loop tegen een aantal problemen aan.
De WP wordt enkel gebruikt voor vloerverwarming, dus het is een vrij eenvoudige installatie.
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld maar tijdens het runnen van de test cyclus krijg ik steeds de E8 en E0 foutmeldingen.
Ik heb de indruk dat de pomp helemaal niet draait. Hij maakt nauwelijks geluid en het rode ledje knippert. De WP is hagelnieuw en het hele systeem is gisteren voor het eerst gevuld met water. Kan het zijn dat de pomp toch vast zit?
Ik had het inmiddels ook al uitgevonden. Pomp gedemonteerd en de impellor zat muurvast in de keerring. Voorzichtig op en neer gewrikt tot ie los kwam en weer gemonteerd.
Nu lijkt alles te werken.
Top! Als je nog parameters nodig hebt en de HMI als kamer thermostaat in wil stellen hoor ik het welBinderman schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:55:
Ik had het inmiddels ook al uitgevonden. Pomp gedemonteerd en de impellor zat muurvast in de keerring. Voorzichtig op en neer gewrikt tot ie los kwam en weer gemonteerd.
Wel bijzonder dat het bij die Bosch zo snel gebeurd. Mijn Midea heeft een paar jaar in de opslag gestaan, de pomp draaide gelijk normaal. Wel merk zit er in een Bosch?
Een Wilo 25/9-87/IPWM1ErnstvV schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:10:
Wel bijzonder dat het bij die Bosch zo snel gebeurd. Mijn Midea heeft een paar jaar in de opslag gestaan, de pomp draaide gelijk normaal. Wel merk zit er in een Bosch?
Inderdaad een Wilo pomp. Ik denk dat ie in de fabriek getest word met water en dat er dan wat achterblijft waardoor er wat aanslag ontstaat. Productiedatum is van 2023, dus hij heeft wel een tijdje stil gestaan.
Dat is precies hoe ik hem gebruik. Volgens mij werkt dat nu ook maar het is me nog niet gelukt om de actuele kamer temperatuur op het display te krijgen.dotternetta schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Top! Als je nog parameters nodig hebt en de HMI als kamer thermostaat in wil stellen hoor ik het wel
Daar staat alleen het setpoint wat ik in kan stellen.
Om de actuele kamer temperatuur te zien moet ik naar het "bedrijfs parameter" menu.
Het zou handig zijn als dat gewoon in het normale display stond. Weet je of dat mogelijk is?
Dat kan helaas niet. Ik hoop dat er ooit nog eens een update komt. Eerst erger je eraan maar na 1 winter kijk je niet meer naar.Binderman schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:49:
[...]
Dat is precies hoe ik hem gebruik. Volgens mij werkt dat nu ook maar het is me nog niet gelukt om de actuele kamer temperatuur op het display te krijgen.
Daar staat alleen het setpoint wat ik in kan stellen.
Om de actuele kamer temperatuur te zien moet ik naar het "bedrijfs parameter" menu.
Het zou handig zijn als dat gewoon in het normale display stond. Weet je of dat mogelijk is?
Vergeet de Ta-correctie goed te zetten, die staat standaard op -2, daardoor wordt het te warm en de hysterese staat ook op 2, die kan op 1 dan is de temperatuur constanter
[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 10-08-2025 17:33 ]
Oke goeie tip. Bedankt.dotternetta schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:22:
[...]
Dat kan helaas niet. Ik hoop dat er ooit nog eens een update komt. Eerst erger je eraan maar na 1 winter kijk je niet meer naar.
Vergeet de Ta-correctie goed te zetten, die staat standaard op -2, daardoor wordt het te warm en de hysterese staat ook op 2, die kan op 1 dan is de temperatuur constanter
Voorlopig heb ik hem nog niet nodig met dit weer. Dus komende winter wat meer daarmee experimenteren.
Hoe sluit ik een 3 fase verwarmingselement aan volgens dit schema?Hier snap ik niets van.
Hi, ook hier de Bosch compress 2000 4KW aangeschaft (40m2 vloerverwarming en 2 radiatoren) huis 110m2. Ketel zal hier blijven voor warm water daar 0,0 ruimte heb voor een boiler. Nu twijfelen we om deze aan te sluiten middels hybride opstelling met open verdeler tussen ketel en WP of direct op het verwarmingscircuit (CVketel buitenspel zetten middels 2 kogelkraantjes zodat we deze nog wel als backup hebben mits de WP het niet doet).
heeft er iemand deze rechtstreeks op zijn verwarmingscircuit aangesloten? wel of geen buffertvat en wel of geen extra pompgroep er tussen? tevens zit er een grundfoss alpha2 circulatiepomp op de vloerverwarming verdeler. wel of niet eraf halen?
thanks alvast voor de feedback.
heeft er iemand deze rechtstreeks op zijn verwarmingscircuit aangesloten? wel of geen buffertvat en wel of geen extra pompgroep er tussen? tevens zit er een grundfoss alpha2 circulatiepomp op de vloerverwarming verdeler. wel of niet eraf halen?
Lees even vanaf het begin, dan heb je alle antwoordenStefan2025 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:07:
Hi, ook hier de Bosch compress 2000 4KW aangeschaft (40m2 vloerverwarming en 2 radiatoren) huis 110m2. Ketel zal hier blijven voor warm water daar 0,0 ruimte heb voor een boiler. Nu twijfelen we om deze aan te sluiten middels hybride opstelling met open verdeler tussen ketel en WP of direct op het verwarmingscircuit (CVketel buitenspel zetten middels 2 kogelkraantjes zodat we deze nog wel als backup hebben mits de WP het niet doet).
ojaa thanks wat stukken overheen gelezen.
'Alleen de monoblock, rechtstreeks op de vloerverwarming, niks er tussen, alleen op elke leiding een vulkraan (er zit een expansievat en ontluchter in de Bosch)".
Bevalt de WP helemaal? je hebt een open vloerverwarming verdeler lees ik, geen pomp erop?
Ik ga hem van de week installeren.
twijfel zit in hybride of los circuit, daar los circuit iets makkelijker te installeren valt zoals ik het nu zie.
'Alleen de monoblock, rechtstreeks op de vloerverwarming, niks er tussen, alleen op elke leiding een vulkraan (er zit een expansievat en ontluchter in de Bosch)".
Bevalt de WP helemaal? je hebt een open vloerverwarming verdeler lees ik, geen pomp erop?
twijfel zit in hybride of los circuit, daar los circuit iets makkelijker te installeren valt zoals ik het nu zie.
Ja, bevalt prima. 1 winter gedaan met een COP van 5.4. Inmiddels zijn 4 identieke systemen geïnstalleerd bij/met buren en kennissen. Enige wat misschien niet voor iedereen geschikt is is de HMI als kamerthermostaat. De hystere is minimaal +1 en -1 rond de ingestelde temp en de kamertemperatuur is niet af te lezen. Wij hebben er geen last van gehad, buurman ook niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige niet comfortabel genoeg is. Voordeel is wel dat de runs lekker lang zijnStefan2025 schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:31:
ojaa thanks wat stukken overheen gelezen.
Okee top.
Ben benieuwd. Van het weekend installeren. Ik ga dan ook voor de rechtstreekse installatie op het verwarmingscircuit met kogelkraan onder cv voor in het geval van nood. Ja als kamer thermostaat moet ik even kijken of ik de bestaande nefit thermostaat op de hmi kan aansluiten. Daar moet ik nog induiken
Ben benieuwd. Van het weekend installeren. Ik ga dan ook voor de rechtstreekse installatie op het verwarmingscircuit met kogelkraan onder cv voor in het geval van nood. Ja als kamer thermostaat moet ik even kijken of ik de bestaande nefit thermostaat op de hmi kan aansluiten. Daar moet ik nog induiken
Goedemiddag, is er iemand die weet hoe je de temperatuur van het aanvoerwater/retour van de monoblock, kan instellen?
in welke modus draai je?DHoogstrate schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:08:
Goedemiddag, is er iemand die weet hoe je de temperatuur van het aanvoerwater/retour van de monoblock, kan instellen?
In verwarmingsmodus.
Want als ik de temperatuur van de thermostaatknop op mijn vloerverwarming verdeler “te laag” zet, dan krijg ik alarm E8
[ Voor 26% gewijzigd door DHoogstrate op 21-09-2025 16:46 ]
Ja klopt. HMI als kamerthermostaat, gedaan zoals u in de vorige posts had benoemd, dank nog daarvoor!
3.8 en 3.9 zijn de stooklijn temperaturen, hierbij mijn instellingen. Het is belangrijk dat de monoblock zijn warmte altijd kwijt kan. Ik weet niet hoe uw installatie er uit ziet, maar ik heb alles altijd openstaan ivm met de benodigde flow en regel de watertemp met de stooklijn, hoe lager de temp hoe efficiënter de monoblock werkt. De laagst benodigde temp verschilt per woning. Als je op 65° wil stoken is het even duur als op gas.DHoogstrate schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:47:
[...]
Ja klopt. HMI als kamerthermostaat, gedaan zoals u in de vorige posts had benoemd, dank nog daarvoor!
:strip_exif()/f/image/ITqZFq6cRaPH6ZqnnuGQuhcI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0fKNkIY00bY9Q0vopWZpwhfn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 22-09-2025 07:15 ]
Ik heb de monoblock direct op mijn vloerverwarming aangesloten, 7 groeps. Ik heb nu nog alles open staan. (Heb ook nog wat radiatoren op cv ketel)dotternetta schreef op maandag 22 september 2025 @ 06:36:
[...]
3.8 en 3.9 zijn de stooklijn temperaturen, hierbij mijn instellingen. Het is belangrijk dat de monoblock zijn warmte altijd kwijt kan. Ik weet niet hoe uw installatie er uit ziet, maar ik heb alles altijd openstaan ivm met de benodigde flow en regel de watertemp met de stooklijn, hoe lager de temp hoe efficiënter de monoblock werkt. De laagst benodigde temp verschilt per woning. Als je op 65° wil stoken is het even duur als op gas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En wat is precies het verschil tussen 3.8 en 3.9?
De pomp delay heb ik ook gewijzigd, deze stond op 2 minuten…
Ik zie dat u 3.12 op FHL heeft staan, wat houdt dat precies in?
[ Voor 5% gewijzigd door DHoogstrate op 22-09-2025 15:13 ]
FHL is floorheating. Je kunt 4 temperaturen instellen bij stooklijn 9. De start en eind van het gebied waarin de stooklijn reageert op de buitentemp (-4 tot +7) en de bijbehorende watertemps bij die buitentemps (buiten kouder, watertemp iets hoger)DHoogstrate schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:10:
[...]
Ik heb de monoblock direct op mijn vloerverwarming aangesloten, 7 groeps. Ik heb nu nog alles open staan. (Heb ook nog wat radiatoren op cv ketel)
En wat is precies het verschil tussen 3.8 en 3.9?
De pomp delay heb ik ook gewijzigd, deze stond op 2 minuten…
Ik zie dat u 3.12 op FHL heeft staan, wat houdt dat precies in?
Op al uw vragen staan de antwoorden in de handleiding. Thermostaatkraan op de vloerverdeler zou ik verwijderen of op hoogste stand zetten, die mag niet dicht gaan.
Hier ook vloerverwarming beneden, alles open, boven LT radiatoren met thermostaatknoppen, alles op de monoblock, geen groepen
[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 23-09-2025 10:23 ]
Zo, hier is de installatie ook gelukt.
Betreft het 4kw model. Middels 26 henco aangesloten op mn bestaande circuit wat ook DN20 is. Vuilfilter, paar kogel afsluiters er tussen. Tussen de cv en het bestaande circuit 2kogelkraantjes gezet, zodat de ketel als t nodig is bij storingen of iets alsnog kan draaien als backup.
Testrun gedraaid en wordt warm. Nu nog het hele instellingen circus doorlopen. Hij gaat sec voor verwarmen gebruikt worden, ketel blijft voor warm water voor nu.
Bij het aanzetten gelijk E4 storing, maar als je in de instellingen uitzet dat hij ook voor warmwater gebruikt wordt dan is die gelijk verdwenen. Ben benieuwd hoe hij gaat presteren.
:strip_exif()/f/image/Lb1nOsHRbUK0baLlJ8Swivv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/102l42kWKpl2Q1tqj64lomCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pZkqMlfi5QNVWJ3cQwlX8WtN.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft het 4kw model. Middels 26 henco aangesloten op mn bestaande circuit wat ook DN20 is. Vuilfilter, paar kogel afsluiters er tussen. Tussen de cv en het bestaande circuit 2kogelkraantjes gezet, zodat de ketel als t nodig is bij storingen of iets alsnog kan draaien als backup.
Testrun gedraaid en wordt warm. Nu nog het hele instellingen circus doorlopen. Hij gaat sec voor verwarmen gebruikt worden, ketel blijft voor warm water voor nu.
Bij het aanzetten gelijk E4 storing, maar als je in de instellingen uitzet dat hij ook voor warmwater gebruikt wordt dan is die gelijk verdwenen. Ben benieuwd hoe hij gaat presteren.
:strip_exif()/f/image/Lb1nOsHRbUK0baLlJ8Swivv7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/102l42kWKpl2Q1tqj64lomCQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pZkqMlfi5QNVWJ3cQwlX8WtN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Stefan2025 op 23-09-2025 20:25 ]
Bedankt voor de uitleg! Ben benieuwd naar aankomende winter!dotternetta schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:21:
[...]
FHL is floorheating. Je kunt 4 temperaturen instellen bij stooklijn 9. De start en eind van het gebied waarin de stooklijn reageert op de buitentemp (-4 tot +7) en de bijbehorende watertemps bij die buitentemps (buiten kouder, watertemp iets hoger)
Op al uw vragen staan de antwoorden in de handleiding. Thermostaatkraan op de vloerverdeler zou ik verwijderen of op hoogste stand zetten, die mag niet dicht gaan.
Hier ook vloerverwarming beneden, alles open, boven LT radiatoren met thermostaatknoppen, alles op de monoblock, geen groepen
Nou, omdat het stookseizoen is begonnen (en ik tijd had) is mijn 10kw ook aangesloten. Het was wat werk om 28mm CV pijp via een ventilatieleiding naar de kelder te krijgen en vanaf daar het huis door maar het is gelukt. Verder ga ik volgend jaar er een 200l boilervat op plaatsen om helemaal van het gas af te kunnen.
De heatmeister komt vandaag ook binnen om de aanvoertemperatuur wat omlaag te krijgen (ja helaas nog radiatoren) Verder zat bij mij de pomp ook vast, even opengemaakt, met de hand gangbaar gemaakt en toen geen problemen meer.
Nu de vraag aan andere ervaringsdeskundigen: Momenteel maakt hij een start per uur zoals in het onderstaande screenshot van homewizzard::no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf944xKWuWHloxonfBKkNDXx.jpg?f=user_large)
Een start per uur is niet per se veel maar dat moet beter/dieper kunnen. De huidige COP is 3 dus dat zal betekenen dat hij met 1500watt gebruik op 45% aan staat terwijl hij 85% moet kunnen moduleren. (bron kan ik even niet meer vinden) Als instellingen heb ik hem op weersafhankelijk staan dus 41 graden met de huidige temperatuur (11 graden).
Is dit wat het is of kan je hem op een andere manier instellen om betere langere runs te maken?
Ik hoor het graag van jullie! Robert
(ps, foto van de instalatie volgt!)
De heatmeister komt vandaag ook binnen om de aanvoertemperatuur wat omlaag te krijgen (ja helaas nog radiatoren) Verder zat bij mij de pomp ook vast, even opengemaakt, met de hand gangbaar gemaakt en toen geen problemen meer.
Nu de vraag aan andere ervaringsdeskundigen: Momenteel maakt hij een start per uur zoals in het onderstaande screenshot van homewizzard:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf944xKWuWHloxonfBKkNDXx.jpg?f=user_large)
Een start per uur is niet per se veel maar dat moet beter/dieper kunnen. De huidige COP is 3 dus dat zal betekenen dat hij met 1500watt gebruik op 45% aan staat terwijl hij 85% moet kunnen moduleren. (bron kan ik even niet meer vinden) Als instellingen heb ik hem op weersafhankelijk staan dus 41 graden met de huidige temperatuur (11 graden).
Is dit wat het is of kan je hem op een andere manier instellen om betere langere runs te maken?
[ Voor 4% gewijzigd door H3nk1960 op 28-10-2025 12:52 ]
Heb je wel genoeg flow? Hier draait ie 10 uur achter elkaar, 31°, COP 7.6H3nk1960 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:00:
Nou, omdat het stookseizoen is begonnen (en ik tijd had) is mijn 10kw ook aangesloten. Het was wat werk om 28mm CV pijp via een ventilatieleiding naar de kelder te krijgen en vanaf daar het huis door maar het is gelukt. Verder ga ik volgend jaar er een 200l boilervat op plaatsen om helemaal van het gas af te kunnen.
De heatmeister komt vandaag ook binnen om de aanvoertemperatuur wat omlaag te krijgen (ja helaas nog radiatoren)
Nu de vraag aan andere ervaringsdeskundigen: Momenteel maakt hij een start per uur zoals in het onderstaande screenshot van homewizzard:[Afbeelding]
Hartelijk bedankt voor je reactie! Debiet is 0.28l/s, minimaal is 0.11 dus dat zal genoeg moeten zijn. Die 10 uur achter elkaar is inderdaad ook mijn doel. Verder heb ik als instelling ook radiator er ingezet, misschien is dat anders als ik hem op ventilatorconvector zet?
Ja, 1000 liter per uur zou genoeg moeten zijn, ik zit rond 1400. Hij draaide gisteren bijna 10 uur op 600W (laagste stand)H3nk1960 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:43:
Hartelijk bedankt voor je reactie! Debiet is 0.28l/s, minimaal is 0.11 dus dat zal genoeg moeten zijn. Die 10 uur achter elkaar is inderdaad ook mijn doel. Verder heb ik als instelling ook radiator er ingezet, misschien is dat anders als ik hem op ventilatorconvector zet?
Ik weet niet hoe je hem hebt draaien, ik all electric zonder buffervat of backupverwarming, rechtstreek op de vloerverwarmingverdeler (zonder pomp) met de HMI als kamerthermostaat. 15 jaar oud huis met vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Losse WP boiler voor warmwater. Super simpel.
Ik wil mijn settings wel delen, PM me maar als je ze wil. Ik deel ze hier niet want het werkt alleen bij bovengenoemde setup.
[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 28-10-2025 14:39 ]
Hij staat inderdaad all electric op de radiatoren alleen op een climaatcurve ipv de HMI als kamerthermostaat. Ik ben benieuwd naar je settings dus PM, bedankt alvast!
Hallo allen,
Hier overwegen we ook over te gaan op full electric met deze warmte pomp.
Nu gaat het om een woning van 1980 met wat na isolatie zoals trippel glas, betere vloer isolatie en hebben in woonkamer en keuken vloerverwarming liggen. (warmte vraag volgens berekeningen 20kw van woning, gebruiken nu ongeveer 1450m3 gas per jaar). Verwarmen doen we nu met 33kw cw5 ketel die aan zijn einde is gekomen.
Nu zag ik dat de 30kw variant een na subsidie ongeveer €2 000,- kost (8 500-6 500 subsidie).
Nu komt daar wel nog installatie overheen voor die subsidie lijkt het (helaas want zou het ook wel zelf kunnen denk ik met zon monoblok), maar dan zou je voor 10.000-6 500 subsidie wel onder 5k blijven wat terug te verdienen valt als je van gas af gaat.
Alleen lijkt dit wel erg goede deal en vermoed ik dat ik iets mis qua kosten maar wat?
Daarnaast kan een 30kw(of 26kw) warmte pomp eigenlijk wel op 3*25A hoofd zekering want ik lees in de handleiding dingen over 28A max stroomsterkte? want ik lees ook 14,5KW max vermogen(wat niet kan waarschijnlijk met selectiviteit (3*16A moet dan dacht ik of 11KW max))
en tot slot hoe speelt hij samen met bijvoorbeeld een laadpaal, elektrisch koken en ander verbruik? zit er iets van load balancer in zodat we niet over het maximale van de aansluiting gaan bij veel vraag van andere apparaten?
Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vragen.
Hier overwegen we ook over te gaan op full electric met deze warmte pomp.
Nu gaat het om een woning van 1980 met wat na isolatie zoals trippel glas, betere vloer isolatie en hebben in woonkamer en keuken vloerverwarming liggen. (warmte vraag volgens berekeningen 20kw van woning, gebruiken nu ongeveer 1450m3 gas per jaar). Verwarmen doen we nu met 33kw cw5 ketel die aan zijn einde is gekomen.
Nu zag ik dat de 30kw variant een na subsidie ongeveer €2 000,- kost (8 500-6 500 subsidie).
Nu komt daar wel nog installatie overheen voor die subsidie lijkt het (helaas want zou het ook wel zelf kunnen denk ik met zon monoblok), maar dan zou je voor 10.000-6 500 subsidie wel onder 5k blijven wat terug te verdienen valt als je van gas af gaat.
Alleen lijkt dit wel erg goede deal en vermoed ik dat ik iets mis qua kosten maar wat?
Daarnaast kan een 30kw(of 26kw) warmte pomp eigenlijk wel op 3*25A hoofd zekering want ik lees in de handleiding dingen over 28A max stroomsterkte? want ik lees ook 14,5KW max vermogen(wat niet kan waarschijnlijk met selectiviteit (3*16A moet dan dacht ik of 11KW max))
en tot slot hoe speelt hij samen met bijvoorbeeld een laadpaal, elektrisch koken en ander verbruik? zit er iets van load balancer in zodat we niet over het maximale van de aansluiting gaan bij veel vraag van andere apparaten?
Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vragen.
Ik zat op 1100 m3 voor verwarming en 300 m3 voor warm water en heb 2 winters het huis verwarmd met een triple split airco van 7,5 kW, die kon het gemakkelijk doen. Nu 1 winter met de Bosch gedraaid, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, 800 kWh verbruikt en nooit boven 2000 Watt gezeten. CoP was 5,7 met 31 graden watertemp.
6-8 kW wordt geadviseerd bij jou gasverbruik (is dat alleen voor verwarming?) volgens de gangbare berekeningen.
Je hebt een 33 kW ketel om direct heet water te maken. Daar kun je een 700W warmtepomp boiler voor nemen. Voor verwarming heb je dat vermogen echt niet nodig.
Ik heb nog nooit iets gelezen over load balancing bij deze unit en dat is ook niet nodig, een 8 kW trekt max 4kW onder extreme omstandigheden. Hij heeft standaard geen wifi, dus iets met Home Assistant bouwen is wat lastiger.
6-8 kW wordt geadviseerd bij jou gasverbruik (is dat alleen voor verwarming?) volgens de gangbare berekeningen.
Je hebt een 33 kW ketel om direct heet water te maken. Daar kun je een 700W warmtepomp boiler voor nemen. Voor verwarming heb je dat vermogen echt niet nodig.
Ik heb nog nooit iets gelezen over load balancing bij deze unit en dat is ook niet nodig, een 8 kW trekt max 4kW onder extreme omstandigheden. Hij heeft standaard geen wifi, dus iets met Home Assistant bouwen is wat lastiger.
[ Voor 37% gewijzigd door dotternetta op 04-11-2025 22:26 ]
Ah oke dat maakt het interessant bij een kleiner model hoeft load balancing ook niet idd. Het verbruik is totaal dus warmwater voor 5 personen en verwarming. Met een lichtere unit tot 16kw is loadbalancing ook niet nodig. Dan zal ik nog eens met een installateur kijken wat geschikt is.dotternetta schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:26:
Ik zat op 1100 m3 voor verwarming en 300 m3 voor warm water en heb 2 winters het huis verwarmd met een triple split airco van 7,5 kW, die kon het gemakkelijk doen. Nu 1 winter met de Bosch gedraaid, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, 800 kWh verbruikt en nooit boven 2000 Watt gezeten. CoP was 5,7 met 31 graden watertemp.
Laat je eens goed adviseren, ik verwacht dat je uitkomt op een 6 kWTjalling123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:52:
[...]
Ah oke dat maakt het interessant bij een kleiner model hoeft load balancing ook niet idd. Het verbruik is totaal dus warmwater voor 5 personen en verwarming. Met een lichtere unit tot 16kw is loadbalancing ook niet nodig. Dan zal ik nog eens met een installateur kijken wat geschikt is.
Achteraf kon ik ook wel met een kleinere af wat de efficentie ten goede zal zijn gekomen. Stel je wil het echt zelf doen zal ik je aanraden om via chatgpt een warmteverliesberekening te doen, een afgifteberekening en een werkelijke situatie op -5, dus bijvoorbeeld woonkamer 20graden en kantoor op 20 graden en de rest op 17. vertel ook rekening te houden met defrosts en tapwater. het restant dat je hebt om de hele woning naar 20 graden warm te stoken bij -10 kan je dan met een electrische doorstromer doen zoals in de handleiding staat.
Waarom een doorstromer? De Bosch levert bij -25 nog steeds 8 kW. Dan zou ik liever een kleine investering doen in een nood gas kacheltje.H3nk1960 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:12:
Achteraf kon ik ook wel met een kleinere af wat de efficentie ten goede zal zijn gekomen. Stel je wil het echt zelf doen zal ik je aanraden om via chatgpt een warmteverliesberekening te doen, een afgifteberekening en een werkelijke situatie op -5, dus bijvoorbeeld woonkamer 20graden en kantoor op 20 graden en de rest op 17. vertel ook rekening te houden met defrosts en tapwater. het restant dat je hebt om de hele woning naar 20 graden warm te stoken bij -10 kan je dan met een electrische doorstromer doen zoals in de handleiding staat.
[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 05-11-2025 09:36 ]
Je moet voor de legionellaruns sowieso een extra verwarmer doen om op temperatuur te komen. je kan die in de boiler doen maar ook als doorstromer. stel die doe je als 3kw inplaats van 1.5kw dan heb je daar ook genoeg voor. Ik sprak gister iemand en die had een 4kw maar die kwam een paar keer (in een paar jaar) net wat te kort waardoor het niet koud was, maar ook niet comfortabel. En dat hoeft zo dus niet. Ik verwacht ook dat de extra efficentie bij deellast meer oplevert dan die doorstromer die een uur per jaar aan staat.
[ Voor 12% gewijzigd door H3nk1960 op 05-11-2025 09:51 ]
Ik heb het eenvoudig gehouden. Verwarming en warmwater gescheiden. Simpeler en goedkoper. Standalone boiler redt zichzelf met de legionella run. 200 liter. Bosch AWF 2000 8 kW zonder buffervat rechtstreeks op de vloerverdeler (zonder pomp). Ik had 2 offertes van 12 en 14k voor onnodig ingewikkelde systemen. Was uiteindelijk klaar onder 4k euro.H3nk1960 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:49:
Je moet voor de legionellaruns sowieso een extra verwarmer doen om op temperatuur te komen. je kan die in de boiler doen maar ook als doorstromer. stel die doe je als 3kw inplaats van 1.5kw dan heb je daar ook genoeg voor. Ik sprak gister iemand en die had een 4kw maar die kwam een paar keer (in een paar jaar) net wat te kort waardoor het niet koud was, maar ook niet comfortabel. En dat hoeft zo dus niet. Ik verwacht ook dat de extra efficentie bij deellast meer oplevert dan die doorstromer die een uur per jaar aan staat.
[ Voor 14% gewijzigd door dotternetta op 05-11-2025 16:13 ]
Hmm zal eens zien bespaart misschien op installatie kosten als ik het zelf doe. Alleen krijg je dan geen subsidie toch? dus dan moet instalatie wel erg duur zijn wil het uit kunnen. Maar voor een eerste vergelijking wel een goed ideeH3nk1960 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:12:
Er zijn genoeg installateurs die je best een Bosch willen leveren en je willen helpen met een factuur voor de subsidie.Tjalling123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:43:
[...]
Hmm zal eens zien bespaart misschien op installatie kosten als ik het zelf doe. Alleen krijg je dan geen subsidie toch? dus dan moet instalatie wel erg duur zijn wil het uit kunnen. Maar voor een eerste vergelijking wel een goed idee
Ik heb de installateur langs gehad die zat aan 8-12kw te denken(op gevoel bereken laat even op zich wachten). Hoewel deze ook een buffer en extra pomp wilde plaatsen waar we dan weer minder vrolijk van worden. Ook kwam hij met andere merken aan zetten(vanwege dynamishe stroom hier kwam hij met weheat) zullen zien wat de offerte gaat worden.
Dat wordt 12 tot 14k euro. Als je in Noord Friesland woont weet ik wel een installateur die wel installeert wat jij wil.Tjalling123 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:19:
Ik heb de installateur langs gehad die zat aan 8-12kw te denken(op gevoel bereken laat even op zich wachten). Hoewel deze ook een buffer en extra pomp wilde plaatsen waar we dan weer minder vrolijk van worden. Ook kwam hij met andere merken aan zetten(vanwege dynamishe stroom hier kwam hij met weheat) zullen zien wat de offerte gaat worden.
Heb je het tweakers verhaal al gelezen over wanneer je een buffervat nodig hebt?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73808136
Installateurs durfen het meestal niet aan en gaan voor safe (en duur en onnodig ingewikkeld)
[ Voor 24% gewijzigd door dotternetta op 15-11-2025 20:02 ]
Idee is leuk maar chatgpt is een taalmodel dat werkt obv kansberekening. Dat gebruiken voor natuurkundige/energetische berekeningen is niet zonder risico want het ding 'weet' niet of t klopt wat het uitrekent en jij kunt t niet checken want jij kan de berekening ook niet zelf doen.H3nk1960 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:12:
Doorstromer tegen legionella is onzinnig, hoe zie je dat voor je? Elke keer als de douche aan gaat al het langsstromende water van 50 naar 60C opwarmen? Doorstromer is nou juist niet een oplossing voor legionella.
Mijn setup met de 2000AWF werkt tot nu toe prima. Alleen de hysterese tussen de minimale en maximale kamer temperatuur is vrij groot. Die staat ingesteld op 1 gr. (minimum) maar in de praktijk varieert de temperatuur ruim 3 graden. Dat is dus met de HMI als thermostaat.
Ik heb om de buiten leidingen een warmtelint gewikkeld en via een relais aangesloten op de HT uitgang (klem 25 en 29 van CN7) als extra maatregel tegen bevriezing. Ik kan alleen nergens in de manual vinden hoe ik dat kan testen.
Geen enkele instelling op de HMI of dipswitch om dat al dan niet te activeren.
Dus ik neem maar aan dat het default aan gaat als het nodig is.
Weet iemand dat?
Ik heb om de buiten leidingen een warmtelint gewikkeld en via een relais aangesloten op de HT uitgang (klem 25 en 29 van CN7) als extra maatregel tegen bevriezing. Ik kan alleen nergens in de manual vinden hoe ik dat kan testen.
Weet iemand dat?
Misschien helpt het als we allemaal gaan mailen met Bosch om te vragen voor een update (hysterese +/- 0.5 graad, dat werkt prima met vloerverwarming) Hier trouwens -1/+1 in de woonkamer. Edit: Bosch gevraagd om een update.Binderman schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:38:
Mijn setup met de 2000AWF werkt tot nu toe prima. Alleen de hysterese tussen de minimale en maximale kamer temperatuur is vrij groot. Die staat ingesteld op 1 gr. (minimum) maar in de praktijk varieert de temperatuur ruim 3 graden. Dat is dus met de HMI als thermostaat.
Weet iemand dat?
Een PID regeling ipv de simpele aan/uit regeling zou nog beter zijn.dotternetta schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:41:
[...]
Misschien helpt het als we allemaal gaan mailen met Bosch om te vragen voor een update (hysterese +/- 0.5 graad, dat werkt prima met vloerverwarming) Hier trouwens -1/+1 in de woonkamer.
klopt, een jaar geleden had je hier nog niets aan. Ik kan het zelf wel narekenen en moet zeggen dat gpt5 dit netjes heeft gedaan. Verder inderdaad een goede disclaimer om er niet klakkeloos van uit te gaan met zulke grote investeringen... Verder is een doorstromer gewoon achter de uitstroom van je warmtepomp. die warmt nog even het laatste stukje zodat je mooi boven de 65 graden kan verwarmen voor de legionellarun. Staat precies zo in de handleiding van deze warmtepomp.
een PID controller is er lijkt het al wel: https://www.acr.nl/homely-smart-controller-sz0324031 Helaas nog niet echt makkelijk te verkrijgen.
Ik draai die van mij nu met een honeywell t6 en een shelly op de aan/uit met een timerschakelaar op 3 uur. Daarmee werkt hij perfect. zonder die timerschakelaar gaat hij meermaals per uur aan en uit.Fr33z schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:30:
[...]
Idee is leuk maar chatgpt is een taalmodel dat werkt obv kansberekening. Dat gebruiken voor natuurkundige/energetische berekeningen is niet zonder risico want het ding 'weet' niet of t klopt wat het uitrekent en jij kunt t niet checken want jij kan de berekening ook niet zelf doen.
Doorstromer tegen legionella is onzinnig, hoe zie je dat voor je? Elke keer als de douche aan gaat al het langsstromende water van 50 naar 60C opwarmen? Doorstromer is nou juist niet een oplossing voor legionella.
een PID controller is er lijkt het al wel: https://www.acr.nl/homely-smart-controller-sz0324031 Helaas nog niet echt makkelijk te verkrijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door H3nk1960 op 17-11-2025 09:40 ]
Ah, je bedoelde een doorstromer tussen je warmtepomp en het vat dus? Dat is een vrij exotische opstelling, meestal plaatst men een doorstromer in de aanvoer voor de douche. Dan zit die dus in je warm-water leiding. Jij bedoelde hem dus als extra punt tussen je warmtepomp en boilervat en daarmee zit hij dus eigenlijk in je cv-water en niet in je warm-water toch? Ik zou dan nog steeds liever een elektrisch element in de boiler stoppen omdat je nu je vat op 60C probeert te brengen met water uit je warmtepomp dat nog door een wisselaar gaat en dus minimaal 65 of nog iets hoger moet zijn. Je hebt door de wisselaar wat extra temp-verhoging nodig.
Is er een reden dat je een doorstromer gebruikt ipv een simpel element in de boiler zelf? ik heb die tweede optie, ook omdat ik dan in geval van storing van de WP kan zorgen dat er toch warm water is door dat elemenet gewoon aan te zetten. Dat gaat met jouw doorstromer-idee niet want je hebt dan geen water dat rondgepompt wordt.
Is er een reden dat je een doorstromer gebruikt ipv een simpel element in de boiler zelf? ik heb die tweede optie, ook omdat ik dan in geval van storing van de WP kan zorgen dat er toch warm water is door dat elemenet gewoon aan te zetten. Dat gaat met jouw doorstromer-idee niet want je hebt dan geen water dat rondgepompt wordt.
Bij welke buiten temperatuur gaat deze WP het water verwarmen om bevriezing te voorkomen, ook als er op dat moment geen warmtevraag is? Ik kan daar niets over vinden in de handleiding.
Wanneer de unit in stand-by staat, gebruikt de software speciale func-
ties die de warmtepomp activeren om het hele systeem tegen bevriezing
te beschermen. Wanneer de temperatuur van het water in het circuit on-
der een bepaalde waarde daalt, verwarmt de unit het water door de cir-
culatie of de extra elektrische verwarming te activeren. De
vorstbeveiligingsfunctie wordt alleen uitgeschakeld wanneer de tempe-
ratuur boven een drempel stijgt die geen enkel risico vormt voor het sys-
teem.
Dit komt uit de handleiding
teem.
Dat klopt maar er staat niet bij welke temperatuur dat gebeurd. En die extra verwarming zit er standaard volgens mij niet in.Stefan2025 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:18:
Wanneer de unit in stand-by staat, gebruikt de software speciale func-
teem.
Helaas:
Geachte heer xxxx,
Er is geen software update beschikbaar voor u toestel.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Robert Schippers
Consumentenservice TT/SNL-I2R-TIC
Bosch Thermotechniek B.V. | P.O.Box 3 | 7400 AA Deventer | THE NETHERLANDS
Tel. +31 570 602500 | consument@nefit.nl
Geachte heer xxxx,
Er is geen software update beschikbaar voor u toestel.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Robert Schippers
Consumentenservice TT/SNL-I2R-TIC
Bosch Thermotechniek B.V. | P.O.Box 3 | 7400 AA Deventer | THE NETHERLANDS
Tel. +31 570 602500 | consument@nefit.nl
Beetje late reactie maar ja ik die video gezien (en vele anderen) en vermoed dat het hier niet nodig is. is die 12-14k voor of na subsidie? en ik zou graag die installateur zien hier in zuidoost Friesland maar misschien komt hij hier ook wel.dotternetta schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:50:
[...]
Dat wordt 12 tot 14k euro. Als je in Noord Friesland woont weet ik wel een installateur die wel installeert wat jij wil.
Heb je het tweakers verhaal al gelezen over wanneer je een buffervat nodig hebt?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73808136
Installateurs durfen het meestal niet aan en gaan voor safe (en duur en onnodig ingewikkeld)
Ik kom net thuis en zie op de manometer dat de druk in het systeem gedaald is. En ja hoor, de vorstbeveiligings ventielen hebben water afgelaten. Dat doen ze bij 3 gr.C.
Dus deze warmtepomp beveiligd zichzelf niet tegen vorst
Tenzij ik iets moet instellen wat nergens in de handleiding staat. Het warmtelint wat ik om de buizen heb is dus ook niet aan gegaan.
Heeft niemand anders dit probleem of een oplossing?
Ik heb een 2000AWF 4 R-S
Dus deze warmtepomp beveiligd zichzelf niet tegen vorst
Heeft niemand anders dit probleem of een oplossing?
Ik heb een 2000AWF 4 R-S
Voor zover ik weet hoef je niets in te stellen. Hoe is je opstelling, hybride? Ik heb vorige winter geen problemen gehad met de vorstbeveiliging, buurman ook niet (beide niet hybride). Pagina 53 van de handleiding zegt dat hij automatisch aan gaat als het te koud wordt (als de unit is ingeschakeld en stand-by)
Ik ging er ook van uit dat dat automatisch zou zijn omdat er verder niets over in de handleiding staat.dotternetta schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:07:
Voor zover ik weet hoef je niets in te stellen. Hoe is je opstelling, hybride? Ik heb vorige winter geen problemen gehad met de vorstbeveiliging, buurman ook niet (beide niet hybride). Pagina 53 van de handleiding zegt dat hij automatisch aan gaat als het te koud wordt (als de unit is ingeschakeld en stand-by)
Mijn opstelling is niet hybride, en alleen voor vloerverwarming. Hij staat uiteraard gewoon aan/standby.
De waterleidingen buiten zijn maar een meter lang en er zit een verwarmingslint omheen gewikkeld wat is aangesloten op klemmen 25 en 29 van CN7 (via een relais). Maar die gaat nooit aan, dus dan heeft het weinig zin. Leidingen zijn geisoleerd met armaflex en voorzien van Caleffi vorst beveiligings ventielen in zowel aanvoer als retour.
Heb jij ook vorstbeveligings ventielen erin?
Eerste weken draait de pomp hier, so far so good.
Hier geen vorstventielen, daar ik vanuit ga dat het water in de pomp niet onder de 3 graden komt en hij dat zelf regelt zoals in de handleiding staat( hier ook full electric, ketel heb ik wel in een separaat circuit voor warm water).
Vraag:
Nu als het koud is staat de warmtepomp wel ong heel de dag en nacht aan. Nu vraag ik mij af, of dat door de hmi als thermostaat komt, die niet echt goed registreert en dus niet afslaat. Of dat ik misschien de temp iets moet opvoeren van de curve, zodat niet iets warmer water de vloer in stroomt en sneller op de gewenste temp is en dan wel afslaat
Hoe hebben jullie te pomp ingesteld. Op een klokprogramma? Of gewoon altijd zelfde temp
[b:strip_exif()/f/image/za8BNhZKcoWukJgPdOtpnNTr.png?f=user_large)
Hier geen vorstventielen, daar ik vanuit ga dat het water in de pomp niet onder de 3 graden komt en hij dat zelf regelt zoals in de handleiding staat( hier ook full electric, ketel heb ik wel in een separaat circuit voor warm water).
Vraag:
Nu als het koud is staat de warmtepomp wel ong heel de dag en nacht aan. Nu vraag ik mij af, of dat door de hmi als thermostaat komt, die niet echt goed registreert en dus niet afslaat. Of dat ik misschien de temp iets moet opvoeren van de curve, zodat niet iets warmer water de vloer in stroomt en sneller op de gewenste temp is en dan wel afslaat
Hoe hebben jullie te pomp ingesteld. Op een klokprogramma? Of gewoon altijd zelfde temp
[b
:strip_exif()/f/image/za8BNhZKcoWukJgPdOtpnNTr.png?f=user_large)
Ja, dezelfde Caleffi. Is het een nieuwe setup? Ik moest de eerste dagen ook wel eens wat bijvullen ivm lucht in het systeem. Ik heb geen warmtelint alleen isolatie om de leidingen.Binderman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:27:
[...]
Ik ging er ook van uit dat dat automatisch zou zijn omdat er verder niets over in de handleiding staat.
Mijn opstelling is niet hybride, en alleen voor vloerverwarming. Hij staat uiteraard gewoon aan/standby.
De waterleidingen buiten zijn maar een meter lang en er zit een verwarmingslint omheen gewikkeld wat is aangesloten op klemmen 25 en 29 van CN7 (via een relais). Maar die gaat nooit aan, dus dan heeft het weinig zin. Leidingen zijn geisoleerd met armaflex en voorzien van Caleffi vorst beveiligings ventielen in zowel aanvoer als retour.
Heb jij ook vorstbeveligings ventielen erin?
:strip_exif()/f/image/J1hM3g23uwNbUjI5keO72cYG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 22-11-2025 09:08 ]
Je COP is goed. Hier de HMI als kamer thermostaat met dTSH (menu 3.6) op 1. Stooklijn 9 op -4/38 en 7/28. Beneden vloerverwarming boven radiatoren. Ik heb deze settings nu bij 4 huizen ingesteld en lijkt goed te werken. Als je huis niet warm wordt of je warmtepomp meer dan 24 uur draait kun je de watertemp 1 graadje hoger zetten, zo heb ik er mee gespeeld totdat mijn huis warm werd en de monoblock soms even rust krijgt. Watertemperatuur te hoog geeft een lagere COP en dat willen we natuurlijk niet 😅 Vorige winter €800 euro stroom ivp 1100 m3 gas 💪🏼Stefan2025 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:02:
Eerste weken draait de pomp hier, so far so good.
Vraag:
[b[Afbeelding]
[Afbeelding]
@dotternetta
Ja de hele setup is splinternieuw. Bijvullen is het niet. De ventielen zijn echt open gegaan. Het enige verschil is dat de ventielen bij mij iets verder van de WP gemonteerd zijn, ongeveer 30cm.
Ja de hele setup is splinternieuw. Bijvullen is het niet. De ventielen zijn echt open gegaan. Het enige verschil is dat de ventielen bij mij iets verder van de WP gemonteerd zijn, ongeveer 30cm.
Heel apart, nog niet eerder gezien hier.Binderman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:02:
@dotternetta
Ik ben iets op het spoor denk ik.dotternetta schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:52:
[...]
Heel apart, nog niet eerder gezien hier.
In menu 3/9 van bedrijfs parameters word bij mij in "T1 UITVOER WATERTEMP" geen temperatuur aangegeven. Alleen 2 streepjes "--"
Ik ben er vanuit gegaan dat T1 intern gemeten word en dat de sensor daarvoor dus in het apparaat al aangesloten zit. Maar nu blijkt dat op de blauwe connector van CN6 die daarvoor bedoeld is helemaal niets aangesloten zit.
:strip_exif()/f/image/qkpll1lUKHFZkj6xxzRJHvkp.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de WP was 1 hele lange sensor kabel bijgeleverd die volgens mij voor T5 is als je een boiler gebruikt. Dus die heb ik niet aangesloten. Maar als ik die op T1 aansluit geeft de HMI nog steeds geen waarde aan voor T1. Dus misschien is het een ander type sensor.
Zit er op die blauwe connector bij jou wel iets aangesloten, of heb je daar zelf iets op aan moeten sluiten? Geeft de HMI bij jou wel een temperatuur aan voor "T1 UITVOER WATERTEMP" in menu 3/9?
[ Voor 3% gewijzigd door Binderman op 23-11-2025 09:37 ]
T1 is toch zone 1? Dat is de "hoofd-zone". Als die niets doet bij jou kan ik me voorstellen dat het niet goed werkt.Binderman schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:31:
[...]
Ik ben iets op het spoor denk ik.
In menu 3/9 van bedrijfs parameters word bij mij in "T1 UITVOER WATERTEMP" geen temperatuur aangegeven. Alleen 2 streepjes "--"
Ik ben er vanuit gegaan dat T1 intern gemeten word en dat de sensor daarvoor dus in het apparaat al aangesloten zit. Maar nu blijkt dat op de blauwe connector van CN6 die daarvoor bedoeld is helemaal niets aangesloten zit.
[Afbeelding]
Bij de WP was 1 hele lange sensor kabel bijgeleverd die volgens mij voor T5 is als je een boiler gebruikt. Dus die heb ik niet aangesloten. Maar als ik die op T1 aansluit geeft de HMI nog steeds geen waarde aan voor T1. Dus misschien is het een ander type sensor.
Zit er op die blauwe connector bij jou wel iets aangesloten, of heb je daar zelf iets op aan moeten sluiten? Geeft de HMI bij jou wel een temperatuur aan voor "T1 UITVOER WATERTEMP" in menu 3/9?
Ik heb de lange blauwe sensor wel aangesloten, anders kreeg ik een foutmelding bij het eerste keer opstarten. Volgens mij meet die zone 2 watertemp, die kun je bij een klep monteren heb ik begrepen. Hij ligt los in de unit, in de kou. Ik gebruik zone 2 niet dus dat lijkt me geen kwaad te kunnen.
Ik zie nu de volgende waarden:
:strip_exif()/f/image/kQiyQ7gFUv1BAXLrMzHfRsEv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8dbpQkW0VCdeEGbFDm3pU4hP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 23-11-2025 11:08 ]
Ok, maar dat is het menu voor de onderhoudsmonteur waar je de instellingen kunt veranderen.
Maar ik bedoel het "bedrijfs parameter" menu. Daar staat bij mij dit:
:strip_exif()/f/image/PUcf2mihdK9d1YjO9tCQ9yC6.jpg?f=fotoalbum_large)
Geeft hij bij jou wel een temperatuur aan bij T1?
Op welke connector heb je die lange sensor aangesloten? Op de blauwe?
Weet je toevallig ook nog hoe de dipswitches op de hoofd printplaat staan?
Maar ik bedoel het "bedrijfs parameter" menu. Daar staat bij mij dit:
:strip_exif()/f/image/PUcf2mihdK9d1YjO9tCQ9yC6.jpg?f=fotoalbum_large)
Geeft hij bij jou wel een temperatuur aan bij T1?
Op welke connector heb je die lange sensor aangesloten? Op de blauwe?
Weet je toevallig ook nog hoe de dipswitches op de hoofd printplaat staan?
[ Voor 5% gewijzigd door Binderman op 23-11-2025 12:03 ]
Ik dacht dat T1 de systeem watertemperatuur is, na een eventuele backup heater. Mijn Midea maakt onderscheid tussen de temperatuur die die zelf maakt en systeem watertemperatuur, daarvoor heb je een aparte sensor die je aan kan sluiten. De normale “leaving water temperatuur “ is wel standaard aangesloten.
Dipswitches weet ik niet meer, is 1,5 jaar geleden. Ik heb geen backupverwarming, misschien heb ik dat uit gezet, ik heb de handleiding gevolgd.
:strip_exif()/f/image/gOaSl2c5jgUcZGaBN54Uhjdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AxDVYcbqCkis9kVO7JYQRdvl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FJcTDOj3aWvoLTTZ7JT3LkUK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4piIfV2c8zLKXN2Yi0Mru5ni.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZeaRTjRBxmlQudmV7QPCOdbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Az07ypCU3l9WSmZBFF5SAa95.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dkUgDNDPxN1sU35vsyQsHRoo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x1sDV3Y1lIcJJlNA5XRtbNyF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gOaSl2c5jgUcZGaBN54Uhjdm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AxDVYcbqCkis9kVO7JYQRdvl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FJcTDOj3aWvoLTTZ7JT3LkUK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4piIfV2c8zLKXN2Yi0Mru5ni.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZeaRTjRBxmlQudmV7QPCOdbv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Az07ypCU3l9WSmZBFF5SAa95.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dkUgDNDPxN1sU35vsyQsHRoo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x1sDV3Y1lIcJJlNA5XRtbNyF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door dotternetta op 23-11-2025 12:43 ]
Het lijkt er op dat je gelijk hebtErnstvV schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:12:
Ik dacht dat T1 de systeem watertemperatuur is, na een eventuele backup heater. Mijn Midea maakt onderscheid tussen de temperatuur die die zelf maakt en systeem watertemperatuur, daarvoor heb je een aparte sensor die je aan kan sluiten. De normale “leaving water temperatuur “ is wel standaard aangesloten.
Dus bij jou ook geen waarde bij T1. Dan is dat het dus ook niet.
Zie jij ooit het antivries pictogram zoals hieronder in het display? Volgens mij zou dat te zien moeten zijn als de vorst bescherming in werking treed. Bij mij gebeurd dat nooit.
Ik heb alleen een 4kW unit maar ik kan me niet voorstellen dat die geen vorst beveiliging heeft. Daar staat ook niks over in de handleiding.
Zie jij ooit het antivries pictogram zoals hieronder in het display? Volgens mij zou dat te zien moeten zijn als de vorst bescherming in werking treed. Bij mij gebeurd dat nooit.
Ik heb alleen een 4kW unit maar ik kan me niet voorstellen dat die geen vorst beveiliging heeft. Daar staat ook niks over in de handleiding.
Nee, nog nooit gezien, maar ik heb niets er op aangesloten, geen warmtelint ofzo, geen dipswitches hiervoor aangezet.Binderman schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:35:
Dus bij jou ook geen waarde bij T1. Dan is dat het dus ook niet.
[Afbeelding]
De WP kan niet weten dat dat warmtelint er aan zit want het is alleen een uitgang.. Verder kun je ook nergens instellen dat het er aan zit. Het zou gewoon altijd moeten werken maar dat doet het dus niet bij mij.dotternetta schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:20:
[...]
Nee, nog nooit gezien, maar ik heb niets er op aangesloten, geen warmtelint ofzo, geen dipswitches hiervoor aangezet.
Als jij dat pictogram ook nooit hebt gezien, heb je dan op een andere manier wel eens gemerkt dat de vorstbeveiliging aan gaat? Bijv. dat de pomp af en toe gaat draaien om het water te laten circuleren ookal is de kamertemperatuur hoog genoeg. Of staat jouw compressor nooit lang genoeg uit als het buiten koud is?
Bij mij staat ie soms 24 uur stil omdat het zolang duurt voor de temperatuur in huis ver genoeg gedaald is om weer aan te moeten gaan. En dan zijn de leidingen net zo koud geworden als het buiten is.
Daar zat ik ook aan te denken, maar vannacht heeft hij van 20 tot 04 uur uitgestaan en was het tussen +1 en -0,5. Ik zal vaker op de HMI kijken. Ik zie trouwens wel een verbruik van 0,04 tot 0,05 kWh soms in mijn Tuya vermogensmeter, dat zal de pomp zijn die 50 W verbruikt. Ik zal later in de bedrijfsparameters kijken of de pomp draait (terwijl de compressor uit is)Binderman schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:40:
[...]
De WP kan niet weten dat dat warmtelint er aan zit want het is alleen een uitgang.. Verder kun je ook nergens instellen dat het er aan zit. Het zou gewoon altijd moeten werken maar dat doet het dus niet bij mij.
Als jij dat pictogram ook nooit hebt gezien, heb je dan op een andere manier wel eens gemerkt dat de vorstbeveiliging aan gaat? Bijv. dat de pomp af en toe gaat draaien om het water te laten circuleren ookal is de kamertemperatuur hoog genoeg. Of staat jouw compressor nooit lang genoeg uit als het buiten koud is?
Bij mij staat ie soms 24 uur stil omdat het zolang duurt voor de temperatuur in huis ver genoeg gedaald is om weer aan te moeten gaan. En dan zijn de leidingen net zo koud geworden als het buiten is.
:strip_exif()/f/image/E0L6mEyUTGKzgKBRg100G1DC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet wat 15:12 doet..
[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 23-11-2025 15:28 ]
Bij mij ging de pomp alleen elke dag een paar minuten aan toen de verwarming nog uit stond. Maar toen was het buiten nog warm dus dat is waarschijnlijk om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten en heeft niets met vorstbeveiliging te maken.
Ik ben benieuwd of je die 50W kan linken aan de pomp en de buiten temperatuur.
Die 15.12 heeft volgens mij met de ontdooicyclus te maken. Dat werkt bij mij gewoon en dan zie ik ook het ontdooi pictogram op het display.
Ik ben benieuwd of je die 50W kan linken aan de pomp en de buiten temperatuur.
Die 15.12 heeft volgens mij met de ontdooicyclus te maken. Dat werkt bij mij gewoon en dan zie ik ook het ontdooi pictogram op het display.
Komt me niet bekend voor. Lijkt op een temperatuur sensor. Is het niet Thermistorkabel T5?Binderman schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:26:
Bij mijn WP zat ook nog dit ding bijgeleverd wat nergens in de handleiding terug te vinden is.[Afbeelding]
Het is volgens mij geen temperatuur sensor want de weerstand is 118 ohm en die veranderd niet als ik het warm of koud maakt.
Zat dit er bij jou ook bij en weet jij wat je er mee moet?
[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 23-11-2025 22:58 ]
Nee, het is geen temperatuur sensor. De weerstand blijft 118 ohm ook als ik het ding warm maak.
Het staat ook niet vermeld in de leverings omvang in de handleiding.
Ik heb inmidddels de vraag over de antivries beveiliging neergelegd bij de leverancier (Warmteservice) die het doorspelen naar Bosch Nefit. Hopelijk komen die snel met een oplossing want anders zit ik met een onbruikbare WP zodra het gaat vriezen.
Ik heb inmidddels de vraag over de antivries beveiliging neergelegd bij de leverancier (Warmteservice) die het doorspelen naar Bosch Nefit. Hopelijk komen die snel met een oplossing want anders zit ik met een onbruikbare WP zodra het gaat vriezen.
Hou ons op de hoogte aubBinderman schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:24:
Nee, het is geen temperatuur sensor. De weerstand blijft 118 ohm ook als ik het ding warm maak.
dat zwarte kabeltje heb ik inderdaad ook. Ik was in de veronderstelling dat dat de t1 meter was die je buffervat moet als je die gebruikt. Hier geen buffervat dus ook niet aangesloten.
Je hebt alleen heel wat uurtjes geen warmte nodig zeg je, zou je je klimaatcurve dan niet wat lager zetten voor een hogere cop?
Als je zoekt op info over de midea staat er toch echt dat dit een 10k sensor is...
Je hebt alleen heel wat uurtjes geen warmte nodig zeg je, zou je je klimaatcurve dan niet wat lager zetten voor een hogere cop?
Als je zoekt op info over de midea staat er toch echt dat dit een 10k sensor is...
[ Voor 211% gewijzigd door H3nk1960 op 24-11-2025 09:32 ]
Dat kabeltje op jouw foto is niet hetzelfde als wat ik heb. Bij mij is alleen een kabeltje met een stukje krimpkous over het eind. Er zit ook geen connector aan.H3nk1960 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:17:
dat zwarte kabeltje heb ik inderdaad ook. Ik was in de veronderstelling dat dat de t1 meter was die je buffervat moet als je die gebruikt. Hier geen buffervat dus ook niet aangesloten.
Ik gebruik nu de standaard curve 3. Dat zou ik kunnen veranderen, maar als het daarvan afhangt dan wordt het wel een heel gevoelige balans om te zorgen dat de WP niet bevriest. Die antivriesfunctie hoort gewoon te werken en om een of reden doet ie dat bij mij niet.
Dus ik wil het gewoon opgelost hebben.
De reden dat de WP zo lang uit blijft heeft overigens direct te maken met de hysterese die je niet lager dan 1gr.C kan instellen.
Werkt de antivries functie bij jou wel en zie je dan het antivries pictogram op het scherm?
[ Voor 14% gewijzigd door Binderman op 24-11-2025 09:37 ]
Ik gebruik zelf curve 9 en zit handmatig een beetje te schuiven zodat hij net niet constant aanstaat. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik gister door een fout in mijn shelly tussen 03:00 en 09:00 geen warmtevraag heb gehad maar dat mijn vorstkleppen ook niet aan zijn gegaan. lengte van mijn buizen is ongeveer 2.5m waarbij het laatste stuk niet geisoleerd is. Ik sliep alleen dus heb geen antivries pictogram gezien...
die hysterese klopt inderdaad. Ik snap echt niet dat ze het voor elkaar krijgen om zo'n waardeloze thermostaat in de binnenunit zetten. Mijn oude t6 staat er nu weer aan in volle tevredenheid. Er zit een shelly aan met timerfunctie dat hij minimaal drie uur loopt. in de praktijk werkt dat heel mooi.
die hysterese klopt inderdaad. Ik snap echt niet dat ze het voor elkaar krijgen om zo'n waardeloze thermostaat in de binnenunit zetten. Mijn oude t6 staat er nu weer aan in volle tevredenheid. Er zit een shelly aan met timerfunctie dat hij minimaal drie uur loopt. in de praktijk werkt dat heel mooi.
[ Voor 26% gewijzigd door H3nk1960 op 24-11-2025 09:39 ]
Volgens de handleiding van een Midea warmtepomp gaan freezing protection aan onder deze omstandigheid:
Volgens mij heb ik die van mij wel eens de pomp aan zien zetten rond het vriespunt.
Dus als het water in de unit nog boven de 25 graden is zal die niets doen.eating mode, if the outdoor temperature falls below 3°C and either the water side heat exchanger water inlettemperature or water side heat exchanger water outlet temperature are below 25°C, the water side heat exchangerelectric heater turns on.
Volgens mij heb ik die van mij wel eens de pomp aan zien zetten rond het vriespunt.
Ok, maar als de WP 24 uur uit staat en de buitentemperatuur is rond het vriespunt dan kan het water in de unit onmogelijk nog 25gr.C zijn.ErnstvV schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:11:
Volgens de handleiding van een Midea warmtepomp gaan freezing protection aan onder deze omstandigheid:
[...]
Dus als het water in de unit nog boven de 25 graden is zal die niets doen.
Pompt die niet met enige regelmatig water rond? Mijn Midea doet dat volgens mij iedere 6 uur even, zelfs bij geen warmtevraag.
Nee, dat is dus precies het probleem. Hij doet dat 1 keer per etmaal maar dat deed ie ook al toen het buiten nog warm was. Dus dat is waarschijnlijk om te zorgen dat de pomp niet vast gaat zitten.ErnstvV schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:03:
Pompt die niet met enige regelmatig water rond? Mijn Midea doet dat volgens mij iedere 6 uur even, zelfs bij geen warmtevraag.
Dat is wel vaag dan, dan zou Bosch dat wel hebben (laten) aanpassen. Zover ik weet is het niet een instelling om het vaker te doen, in ieder geval niet in mijn unit. Zou me niets verbazen als door deze verandering dit per ongeluk het gevolg is.
Ik kan iig nergens vinden dat je het zelf ergens moet instellen. Maar als het alleen in de software zit dan zou iedereen het probleem moeten hebben.ErnstvV schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:03:
Dat is wel vaag dan, dan zou Bosch dat wel hebben (laten) aanpassen. Zover ik weet is het niet een instelling om het vaker te doen, in ieder geval niet in mijn unit. Zou me niets verbazen als door deze verandering dit per ongeluk het gevolg is.
Misschien draai je nog op een oudere versie. Heb je wel energie analyse?Binderman schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:21:
[...]
Ik kan iig nergens vinden dat je het zelf ergens moet instellen. Maar als het alleen in de software zit dan zou iedereen het probleem moeten hebben.
Ik heb precies dezelfde software versie als jij.dotternetta schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:25:
[...]
Misschien draai je nog op een oudere versie. Heb je wel energie analyse?
@Binderman
De monoblock staat uit sinds 10 uur. Alle pompen staan uit volgens de parameters, maar ik zie een verbruik van 42 W. Het is nu 3°C.
Ik zal TW_O en I in de gaten houden. Ik denk dat de pomp draait en de boel warm houdt.
Je kan ook zien dat de pomp een tijdje niet heeft gedraaid:
De monoblock staat uit sinds 10 uur. Alle pompen staan uit volgens de parameters, maar ik zie een verbruik van 42 W. Het is nu 3°C.
Ik zal TW_O en I in de gaten houden. Ik denk dat de pomp draait en de boel warm houdt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 24-11-2025 18:26 ]
Waarschijnlijk carterverwarming zodat die dat niet eerst hoeft te doen als er ineens warmtevraag is.
Ja, dat zou ook kunnen! Weer wat geleerdErnstvV schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:16:
Waarschijnlijk carterverwarming zodat die dat niet eerst hoeft te doen als er ineens warmtevraag is.
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 24-11-2025 20:03 ]
Kan je dan ook horen dat de pomp af en toe draait door het water wat door de leiding stroomt?
Bij mij geeft ie nu TW-O=10C en TW-I=8C aan terwijl het buiten 7gr C is. Dat vind ik vreemd want de WP is vandaag niet aan gegaan en ik heb de pomp ook niet gehoord. Dus dan zou je verwachten dat die temperaturen ongeveer gelijk zijn aan de buitentemperatuur.
Misschien is de TW-O sensor niet goed en geeft die een te hoge temperatuur aan waardoor de antivries beveiliging te laat aktief word.
Ik kan nu niet veel testen want het is hier nu 7gr.C buiten.
Bij mij geeft ie nu TW-O=10C en TW-I=8C aan terwijl het buiten 7gr C is. Dat vind ik vreemd want de WP is vandaag niet aan gegaan en ik heb de pomp ook niet gehoord. Dus dan zou je verwachten dat die temperaturen ongeveer gelijk zijn aan de buitentemperatuur.
Misschien is de TW-O sensor niet goed en geeft die een te hoge temperatuur aan waardoor de antivries beveiliging te laat aktief word.
[ Voor 17% gewijzigd door Binderman op 24-11-2025 22:36 ]
Die 40W is constant. Ik zal proberen of ik binnen iets kan horen stromen. De WP staat op het platte dak 6,5m hoog, daar kruip ik nu niet meer heenBinderman schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:30:
Kan je dan ook horen dat de pomp af en toe draait door het water wat door de leiding stroomt?
Edit: ik hoor niets maar ik hoor nooit water stromen. De thermometer op de leiding zegt ook 18°, ik heb het vermoeden dat er een pomp draait, maar kan het (nog) niet aantonen.
[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 24-11-2025 23:28 ]
Maar als de pomp draait geeft ie dat toch ook aan op het display met een pictogram.dotternetta schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:04:
[...]
Die 40W is constant. Ik zal proberen of ik binnen iets kan horen stromen. De WP staat op het platte dak 6,5m hoog, daar kruip ik nu niet meer heen
Edit: ik hoor niets maar ik hoor nooit water stromen. De thermometer op de leiding zegt ook 18°, ik heb het vermoeden dat er een pomp draait, maar kan het (nog) niet aantonen.
Dat hoeft niet per se denk ik... Je hebt wel echt een lastig probleem! ik hoop dat je er uit komt. Loggen via de modbus zou kunnen zorgen dat je wat meer kan zien wat de unit nou doet... maar dan maak je er wel echt een uitgebreid hobbyproject van.
Eindweerstand voor een RS-485 of CAN communicatie wellicht? dat is standaard 120ohm namelijk.Binderman schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:26:
Bij mijn WP zat ook nog dit ding bijgeleverd wat nergens in de handleiding terug te vinden is.[Afbeelding]
Het is volgens mij geen temperatuur sensor want de weerstand is 118 ohm en die veranderd niet als ik het warm of koud maakt.
Zat dit er bij jou ook bij en weet jij wat je er mee moet?
Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn dan. Maar daar heb ik dan niet veel aan.Baggeraar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:16:
[...]
Eindweerstand voor een RS-485 of CAN communicatie wellicht? dat is standaard 120ohm namelijk.
/f/image/N1tiPTFqjVYH08HDnvgdLlqj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bn7gVvsY7zRw70uRhTZFbvqa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/efCT2UmSaNx5TOKQLGqOZa6t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LjDH7ratoPtmVRTSfWmGxlFt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ClRrPTzcwFcoTzDCWu8nFBPT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nmBBPBk5mChC8pVbIQFSESSQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ygFN6Y0qWrzYwGQOexjUFBKR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9422OA4RyFadYa9xVYv8kVun.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aTOh6ZTP0BIvCOAh546TDEL2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pdlhJ0DOvfkYYaicJTVJeS3l.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/f5ktUVSGfCxu13JTHHbi8BE9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eUkkdRRyJ7BzopVS4FBNO325.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5TmJJX7pNYH6I5G7VmcfzuZU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hpXpgK2ZA0di4xpxSm3O4XBM.jpg?f=fotoalbum_tile)