MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Even off-topic, sorry maar omwille van de duidelijkheid lijkt me dit hier wel even nodig.
de saldering heeft niets te maken met een terugleverboete cq kosten, dat zijn twee compleet verschillende zaken, de eerste is iets wat in je contract met je energieboer is vastgelegd (dus contractvoorwaarden), salderen is echter wettelijk geregeld (wat dat andere dus niet is). Deze twee zaken lopen dus onafhankelijk gewoon naast elkaar ( mensen die geen TLB / TLK hebben hebben hier dus ook geen last van).
En om nu weer on-topic te komen, een voorbeeld waarom ondanks er nu nog gewoon wel kunt salderen (in feite een virtuele batterij) je nu wel voordeel uit de HW thuis-batterij kunt halen is juist dat je hierdoor deze TLB kunt verminderen door ipv de energie het net op te sturen die je zelf op dat moment niet direct zelf kunt verbruiken (energieoverschot) nu op te slaan in je batterij, daardoor verklein je de teruglevering en dus ook je kosten. Overigens krijg je de terugleververgoeding alleen over dat deel van je teruggeleverde energie wat de saldering overstijgt.
Je vraag betreffende voor meer dan 4 units zou eigenlijk betekenen dat je gemiddeld avond/nacht verbruik een stuk hoger zou moeten liggen dan 10 kWh, ik vrees dan namelijk dat je eerder naar een andere m’n groter capaciteit thuis-batterij zou moeten uitkijken, ik vrees namelijk dat dit product hier ook qua kosten te duur aan het worden is. Dus meer richting een vaste opstelling.
Sorry dat ik het salderen erbij haalde maar ik zat nog volle 100% in de rant
het gemiddeld ligt lager dan dat, maar ik zie de accu voor mijn dubbele use case :
-om NOM te draaien, voor een groot deel van het gemiddeld jaar (10 jaar aan data)
-om het terugleveren te beperken, dat mes snijdt voor mij aan 2 kanten:
minder Kw stroom afnemen (a 29 cent per Kw) en tegelijk de teruglever boete te voorkomen (op dit moment a 2 cent per Kw betalen gemiddels over een jaar)
Letop, dit is NIET verminderen, maar ik BETAAL voor elke Kw die ik teruglever 2 cent.......
Met dank aan de stimulatie van het energiebesparen, gas verbruik verminderen en aanleg van zonnepanelen.
Ik zit bij 1 van de 3 leveranciers die een veel hogere terugleverboete heeft boven een bepaalde schaal, dan alle andere leveranciers, die terugleverkosten rekenen. Oftewel in Jip en Janneke:
Mijn terugleverkosten zijn bijna 200% van mijn teruglever vergoeding.
gelukkig is dat in (juridisch) onderzoek en heeft Essent al aangegeven dat het inderdaad afwijkt en "men zal er coulant mee omgaan"
Over 5 weken is mijn Jaarafrekening ; in 1 jaar zijn mijn voorschot / termijn adviezen gegaan van 0 euro per maand naar afgelopen week 475 euro per maand.....mijn termijn betaling heb ik vrijwillig van 19 euro naar 125 euro gezet, ik ben benieuwd.
Dus alleen al de besparing vanuit principe is het mij waard
En het grappige is dat overstappen volgens de vergelijkingssites (nog) niet loont. maar dat word wel beinvloed door de 10% klantkorting van Essent, icm oude grijze stroom en gas kontrakt (altijd al, en nog steeds goedkoper dan jaar kontrakten, variable kontrakten of groene stroom kontrakten. Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het ook beinvloed word omdat ik zonnepanelen heb (ooit helaas aangemeld)
Dat ga ik met mijn thuis batterijen nooit doen.
anyway, over 5 weken kan ik een eventuele overstap weer opnieuw beoordelen.
Tot nu toe met de 2 batterijen goede resultaten en in mijn specifieke geval is meer beter, dus kan niet wachten op nummer 3, daarna kijk ik weer verder. Levering in April