Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:46
Flesym schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:32:
Mijn batterij gaat binnenkort afgeleverd worden maar ik heb besloten hem niet af te nemen. Uit de simulatie komt een terugverdientijd van 15 jaar. Ik Investeer dan liever in een warmtepompboiler waar ik de zon in opsla.
Goede investering.
Maar je moet wel erg veel warm water verbruiken om 2 kWh stroom per dag te verbruiken met een warmtepomp boiler. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:38
Peterhardenberg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Goede investering.
Maar je moet wel erg veel warm water verbruiken om 2 kWh stroom per dag te verbruiken met een warmtepomp boiler. :)
Ongeveer 150 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:24

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_vvVFSaBxfRiun9_Qcq6sTjOmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KS6YQ4KX6L4x72vVEdmDHS6E.png?f=user_large

Vandaag ging de batterij, ook na de cyclus bijladen, eerst met 75 W daarna met 800 W. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEYDWP4HEgbc1_Deh33Vl8pgGto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr5rcvRKcr4IMRiPKvpwopAQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 19-02-2025 21:37 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:57
MacD007 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Mooi, echter een vraagje, hoeveel is je Wp vermogen van je PV-installatie, als je nu al ruim 20 kWh gaat terugleveren?
29 panelen waarvan 10 oude 200wp
Warmtepomp gebruikt zo een 5 a 600w maar ligt nogal aan de omstandigheden is ook wel eens 1200w.
Is 10kwh per dag he.
Maar als ik de auto ga laden is dat zo weg ook.

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 19-02-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:46
PeteSplit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:36:
[Afbeelding]

Vandaag ging de batterij, ook na de cyclus bijladen, eerst met 75 W daarna met 800 W. :+

[Afbeelding]
Ik had gisteren precies hetzelfde.
Ook genoemd in dit topic.
https://gathering.tweaker...message/81686262#81686262

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 19-02-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 18:26
Hebben jullie toevallig ook dat de batterij bij lage wattages ontladen een hoogfrequente piep geeft? Ik merk het bij zo ongeveer 150-160W ontladen. Hij staat op een plek waar het niemand stoort maar zal morgen eens HW mailen of het kwaad kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03:42
Peterhardenberg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Goede investering.
Nou dat valt wel mee en een thuisaccu is niet van de baan hoor, maar ik wacht even tot salderen echt weg is. Mijn motivatie:
Uit mijn simulatie blijkt dat ik ongeveer 480kWh per jaar zal opslaan wat resulteert in 390kWh eigen gebruik.Effectief resulteert dat bij afschaffing van saldering in 90,- besparing. Met een WPB zit ik op ongeveer op hetzelfde en haal ik ook nog wat voordeel uit de COP. Maar belangrijker, ik verwarm al met een warmtepomp. Met een warmtepompboiler kan ik mijn SWW afdekken en kan ik dus mijn gasaansluiting opzeggen. Dat bespaart 370,- vast recht per jaar.
Dus ik draai de volgorde van mijn investeringen even om, is voor mij efficiënter.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:28
Het is weer zover? Weer no data meldingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw75TCzDQ6QpLrh4Bz_XViuBWvA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dmiaimBPhLV0eOtAm68UEjng.png?f=fotoalbum_large
Terranca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:00:
Hebben jullie toevallig ook dat de batterij bij lage wattages ontladen een hoogfrequente piep geeft? Ik merk het bij zo ongeveer 150-160W ontladen. Hij staat op een plek waar het niemand stoort maar zal morgen eens HW mailen of het kwaad kan.
Ik herken het niet maar mijn oortjes horen vaker een hele hoge piep niet. Ik hoor de kids ook niet hierover. Betere oren.
Grappig. Ik zie voor het eerst dit effect ook. Batterij heeft afgelopen 3 dagen volledig opgeladen en ontladen. Nu gaat hij in een net laadstand even na het volledig ontladen. @HomeWizard_NL gaat de diepte ontlading dan toch net te ver waardoor deze reactie komt van de batterij? Andere oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZlYgpL0kjHFFb407qQmZeLEMV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TBwXxAd1nnv1jepeYaeLA0L.jpg?f=fotoalbum_large

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:46
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 02:31:
Grappig. Ik zie voor het eerst dit effect ook. Batterij heeft afgelopen 3 dagen volledig opgeladen en ontladen. Nu gaat hij in een net laadstand even na het volledig ontladen. @HomeWizard_NL gaat de diepte ontlading dan toch net te ver waardoor deze reactie komt van de batterij? Andere oorzaak?

[Afbeelding]
Is al genoemd in dit topic.
Ik zou zeggen zoek de Spelt in deze hooiberg.😜
https://gathering.tweaker...message/81686262#81686262

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 20-02-2025 02:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
Flesym schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:32:
Mijn batterij gaat binnenkort afgeleverd worden maar ik heb besloten hem niet af te nemen. Uit de simulatie komt een terugverdientijd van 15 jaar. Ik Investeer dan liever in een warmtepompboiler waar ik de zon in opsla.
Heb je het einde van salderen per 1 januari 2027 daarin meegerekend?

Zelf kom ik alleen op 15 jaar als ik met het vermijden van terugleverkosten reken en dan heb ik nog geen rekening gehouden met energieleveranciers die nu meer rekenen dan hun kale stroomprijs, waardoor ze effectief zelfs nog iets van je gesaldereerde energiebelasting inpikken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 02:31:

[Afbeelding]
Dit is een resultaat van soc drift. We ontladen naar 0% en de batterij herkent vervolgens dat de soc lager zit dan gecalculeerd door de afbuiging van het voltage van de cellen.

Voor een langere levensduur wil je niet helemaal vol laden, daardoor ontstaat soc drift en dus ook dit soort gedrag. Overigens wordt er nog wel gewerkt aan het verminderen hiervan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Terranca schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:00:
Dit is de voeding die op laag vermogen gaat resoneren, dat is verwacht gedrag. Het is niet hard, maar wel hoorbaar als je bij de batterij in de buurt bent.

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 02:27:
[...]

Ik herken het niet maar mijn oortjes horen vaker een hele hoge piep niet. Ik hoor de kids ook niet hierover. Betere oren.
Ik heb het probleem dat ik lage tonen moeilijker hoor, maar het rare is dat ik met mijn 55 jaar zelfs op afstand marter verjager hoor welke in mijn auto is ingebouwd, maar een hoge toon bij de batterij heb ik hier nog nooit gehoord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terranca
Gisteren m'n eerste leuke testdag waarbij we de grens van 00:00 overgingen; uiteindelijk was hij pas om 05:00 leeg. Zoals je kan zien stort de RTE niet in bij lager ontladen; 3.2 in, 2.5 uit = 78%

Tot nu toe kost het me alleen maar geld aan laadverliezen (ivm salderen en nog geen terugleverontmoedigingsbeleid), maar toch een erg fijn gevoel om zoveel mogelijk van je zelf opgewekte stroom te verbruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fhj8AunL7BMJFKemMCsDuh8RyA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x8gM3pO2Xsj4pSFfL9uooPvq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoK0EQn6ke3vG2TvmG-X59TxV-o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OWFyFz6EL5V7qTZKVgRHMKXz.png?f=fotoalbum_tile

• Flesym
netappie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:18:
[...]

Heb je het einde van salderen per 1 januari 2027 daarin meegerekend?

Zelf kom ik alleen op 15 jaar als ik met het vermijden van terugleverkosten reken en dan heb ik nog geen rekening gehouden met energieleveranciers die nu meer rekenen dan hun kale stroomprijs, waardoor ze effectief zelfs nog iets van je gesaldereerde energiebelasting inpikken.
De besparing is juist alleen als de salderingsregeling stopt. Vorig jaar heb ik 3300kWh opgewekt (meer geschikt dak heb ik niet) en 1850kWh teruggeleverd (dus 1450kWh zelf verbruikt door slim laden, start uitstel, 4 wintermaanden geen teruglevering door WP, etc.). Dit jaar zal niet veel anders zijn. De volgende staffel terugleverkosten ligt bij 1000kWh dus die ik ga waarschijnlijk niet halen met de accu. Dus waar ik op uit kom bespaar ik de komende 2 jaar niets en daarna 90,- per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYL02S87tXdf5P1DvczIguEQ5kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBs2nIrSJcefxzxWLePLQKXn.jpg?f=fotoalbum_large
PS mijn verbruik is hoog door mijn WP (2400kWh) en mijn E-auto (2500kWh).

En ja, ik heb nu een contract gericht op hoge terugleverkosten en lage terugleververgoeding omdat dat voor mij gunstig was (staffel op 2000kWh). Dus ik zou nog 480x6 cent kunnen winnen met een ander contract.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:27
ivo1969 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 00:35:
Het is weer zover? Weer no data meldingen

[Afbeelding]
Dit gebeurt vaker net na (~half uur) middernacht. Ook de data van voorgaande dagen zijn dan niet zichtbaar. Misschien draaien ze een nachtelijke batch?
Ik heb het iig vaak als ik rond die tijd in bed lig en nog even de afgelopen dag wil bekijken.

• Propheticus
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Propheticus op 20-02-2025 08:06 ]

HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:14:
[...]

Dit is een resultaat van soc drift. We ontladen naar 0% en de batterij herkent vervolgens dat de doc lager zit dan gecalculeerd door de afbuiging van het voltage van de cellen.

Voor een langere levensduur wil je niet helemaal vol laden, daardoor ontstaat soc drift en dus ook dit soort gedrag. Overigens wordt er nog wel gewerkt aan het verminderen hiervan.
Nu weet ik dat jullie 8% van de capaciteit gebruiken ter bescherming van. Jullie geven aan "Voor een langere levensduur wil je niet helemaal vol laden....." valt dit binnen de marge van 8%? Of moeten we er rekening mee houden dat de netto capaciteit van 92% niet helemaal benut wordt om de genoemde reden "niet helemaal vol wilt laden"?
Terranca schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:41:
Gisteren m'n eerste leuke testdag waarbij we de grens van 00:00 overgingen; uiteindelijk was hij pas om 05:00 leeg. Zoals je kan zien stort de RTE niet in bij lager ontladen; 3.2 in, 2.5 uit = 78%

Tot nu toe kost het me alleen maar geld aan laadverliezen (ivm salderen en nog geen terugleverontmoedigingsbeleid), maar toch een erg fijn gevoel om zoveel mogelijk van je zelf opgewekte stroom te verbruiken

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor omgeving staat je batterij? Temperatuur enzo, locatie? Gemiddeld zit ik nu op op 76.5%. Dit is gemeten vanaf de batterij in bezig is. Weekje of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Wat voor omgeving staat je batterij? Temperatuur enzo, locatie? Gemiddeld zit ik nu op op 76.5%. Dit is gemeten vanaf de batterij in bezig is. Weekje of 5.
Technisch hok -- temperatuur laatste dagen tussen de 14 en 17 graden (gisteren 16/17 dacht ik), luchtvochtigheid rond de 30%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
240 140 58%
40 10 25%
530 330 62%
0 0
220 100 45%
200 100 50%
0 0
0 0
130 0
820 610 74%
90 20 22%
560 380 68%
410 290 71%
2010 1540 77%
600 430 72%

in - uit - RTE

Het begint eindelijk ergens op te lijken. Ik heb nog geen echte bijlaadmomenten gehad. Maar daardoor zie je wel dat het eerste opladen echt gebruikt wordt om de SOC op orde te krijgen, en dus lage RTE.

(Ik heb de afgelopen tijd echt beslissingen genomen om vooral op eigen verbruik te richten. Gisteren heb ik ruim 10kWh opgewekt en dus ook meer dan 9 direct de airco en boiler etc ingejaagd.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Hoeveel mensen hebbenhier hun accu moeten terug brengen ivm defecten aan de accu cellen of problemen met laden en ontladen .

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Maxwp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:47:
Hoeveel mensen hebbenhier hun accu moeten terug brengen ivm defecten aan de accu cellen of problemen met laden en ontladen .
Wat is de insteek van je vraag?

Er zijn hier diverse berichten van batterijen die in storing zijn gegaan. We weten echter niet hoe groot die populatie is, want we horen significant meer van de mensen bij wie dit gebeurd dan van de mensen van wie alles in orde is.

Daarnaast wordt bij het minste of geringste een omruil voorgesteld en die personen hebben vaak zelfs binnen een enkele of paar dagen een nieuwe in huis. Dus eigenlijk is het een non-issue voor ons als consument.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:47:
Wat ga je aan dit antwoord hebben? Als 10 mensen zeggen "Ja ik" dan heb je nog een variabele nodig om er iets zinnigs over te zeggen. Hoeveel zijn er uitgeleverd? Zijn het er 100 dan praat je over 1% zijn het er 50 dan heb je het over 20%. Dus je hebt er niks aan als je aantal uitleveringen niet weet. HW gaf aan recent dat het om 1% van de uitleveringen gaat.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:20
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:50:
[...]
Er zijn hier diverse berichten van batterijen die in storing zijn gegaan. We weten echter niet hoe groot die populatie is, want we horen significant meer van de mensen bij wie dit gebeurd dan van de mensen van wie alles in orde is.
En bedenk daar bij dat Tweakers veelal hun problemen melden omdat zij vaak bereid zijn om zelf workarounds/oplossingen toe te passen (met wellicht goedkeuring uit @HomeWizard_NL zelf voor garantiebehoud en veiligheid) en zodoende daar mee hopen hun probleem op te lossen ipv de extra kosten voor Homewizard te veroorzaken. ;)

Dat gezeggende te hebben: Ik heb 0 problemen gehad met de levering, 0 problemen gehad met de plaatsing, 0 problemen gehad met het updaten en 0 problemen gehad met het opladen en ontladen. Hoewel het nog amper heeft plaatsgevonden door het gebrek aan zon en een loeiende warmtepomp die alles opslokt :P (Maar ik heb dat, uiteraard, niet gemeld hier dat alles 100% goed is gegaan)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 15:17
yustmenl schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:55:
ik loop te denken om accu twee te bestellen(heb de eerste nog niet maar hoop hem snel te mogen ontvangen) wat zijn bij jullie de redenen om wel of niet een tweede te bestellen?
Ik denk deze aan het einde van dit jaar te bestellen. De eerste is een soort proefballonnetje maar ik verwacht dat ik met twee meer kan opvangen door het hogere ontladen) ga een eigen groep plaatsen.

Daarnaast willen we in het voorjaar een elektrische auto aanschaffen die dan ook een extra eigen verbruik moet gaan oppakken.

Afgelopen jaar hebben wij 1525 kWh direct zelf verbruikt, 3505 kWh van het net gehaald en 3129 kWh terug geleverd.

Met 1 accu hoop en denk ik ongeveer 700 extra zelf te kunnen verbruiken. Uiteindelijk wil ik naar een eigen verbruik toe van circa 3000. Dit zal ik wel bereiken met een tweede accu en elektrische auto. De auto die we op het oog hebben heeft een kleine (29 kwh accu) en zullen we thuis met een granny charger (13a) opladen.

Gezien de aanschaf van de auto en de huidige salderingsregeling wacht ik nog even met een tweede HW accu.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 1x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• (RSH)
  • Laatst online: 30-05 14:09
Flesym schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:44:
[...]

De besparing is juist alleen als de salderingsregeling stopt. Vorig jaar heb ik 3300kWh opgewekt (meer geschikt dak heb ik niet) en 1850kWh teruggeleverd (dus 1450kWh zelf verbruikt door slim laden, start uitstel, 4 wintermaanden geen teruglevering door WP, etc.). Dit jaar zal niet veel anders zijn. De volgende staffel terugleverkosten ligt bij 1000kWh dus die ik ga waarschijnlijk niet halen met de accu. Dus waar ik op uit kom bespaar ik de komende 2 jaar niets en daarna 90,- per jaar.
[Afbeelding]
PS mijn verbruik is hoog door mijn WP (2400kWh) en mijn E-auto (2500kWh).

En ja, ik heb nu een contract gericht op hoge terugleverkosten en lage terugleververgoeding omdat dat voor mij gunstig was (staffel op 2000kWh). Dus ik zou nog 480x6 cent kunnen winnen met een ander contract.
Stuur maar een DM, als je "in de buurt" woont dan neem ik de batterij wel over.

Gister toch maar de trekker overgehaald voor de 3e accu O+
De eerste 2 bevallen goed, maar zijn duidelijk nog te weinig in mijn specifiek situatie

En gezien de aangekondigde boete die Essent mij gister stuurde......
Ga ik per Kw die ik teruglever 2 cent BETALEN (terugleververgoeding - terugleverboete) en DAARNA pas salderen

;w

nog een dikke 5 weken tot de jaarafrekening , en daarna mag de advocaat en rechtsbijstand aan de slag.

maar anyway, met 2 batterijen is het hier duidelijk dat er nog minimaal 1 bij komt (maximaal 2 :+ )
Overigens is "opbrengst" tot nu toe wel een stukje beter dan de simulatie (bij 80% RTE)

@HomeWizard_NL misschien een domme vraag, maar als ik per ongeluk toch meer dan 4 accus in gebruik zou nemen, dan moet dat via een 2e HW P1 meter? Of het is kompleet onmogelijk meer dan 4 te gebruiken?
Kan dat wel in 1 account / "huis" ?

• Flesym
(RSH) schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Helaas, een ander was je al voor.

HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:16:
[...]

Dit is de voeding die op laag vermogen gaat resoneren, dat is verwacht gedrag. Het is niet hard, maar wel hoorbaar als je bij de batterij in de buurt bent.
Mogelijk dat jullie extra geluidsisolatie in de behuizing kunnen aanbrengen, cq de bevestiging van de bewuste printplaat kunnen dempen. Uiteraard rekening houdend met de koeling.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31
MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Mogelijk dat jullie extra geluidsisolatie in de behuizing kunnen aanbrengen, cq de bevestiging van de bewuste printplaat kunnen dempen. Uiteraard rekening houdend met de koeling.
Het is een zogenaamde coilwine en is lastig echt op te lossen. De mijne heeft overigens nergens last van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:31
Ik liep net toevallig langs de accu's en toen knipperde het middelste ledje op beide batterijen even oranje. En daarna weer een laag wit ledje. Dit herhaalde zich een aantal keer. Toen ik in de app keek waren de accus aan het syncen met het net. Is dit dan de LED code daarvoor?

• netappie
[...]

De eerste 2 bevallen goed, maar zijn duidelijk nog te weinig in mijn specifiek situatie

Ga ik per Kw die ik teruglever 2 cent BETALEN (terugleververgoeding - terugleverboete) en DAARNA pas salderen

;w

nog een dikke 5 weken tot de jaarafrekening , en daarna mag de advocaat en rechtsbijstand aan de slag.
Gewoon overstappen naar een andere leverancier die meer realistische kosten rekent.

Essent is begonnen met terugleverkosten via hun 100% dochteronderneming vandebron en probeert nu hun aandeelhouders tevreden te houden (die belangen hebben in de fossiele opwek).

Je kan eventueel naar Greenchoice gaan. Die garanderen dat ze op jaarbasis alles groen produceren/inkopen, dus dan gaat er geen cent naar die afpersers.

Ook zij rekenen een terugleverboete wegens onbalanskosten en prijsverschillen tussen jouw opwek en verbruik momenten. Maar dan heb je het volgens mij nog altijd over minder dan de kale stroomprijs, in tegenstelling tot veel concurrenten en je rekent gewoon per kWh af ipv via grove staffels.

Je kan natuurlijk ook dynamisch gaan, maar dan heb je echt extreem veel accucapaciteit nodig om kiet te spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:21
"Coil whine"

Coilwine is wat je kunt nemen als je er gek van wordt ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

• winwiz
JeroenH schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:46:
[...]

"Coil whine"

Coilwine is wat je kunt nemen als je er gek van wordt ;)
Mee eens. :)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

;w

maar anyway, met 2 batterijen is het hier duidelijk dat er nog minimaal 1 bij komt (maximaal 2 :+ )
Overigens is "opbrengst" tot nu toe wel een stukje beter dan de simulatie (bij 80% RTE)

@HomeWizard_NL misschien een domme vraag, maar als ik per ongeluk toch meer dan 4 accus in gebruik zou nemen, dan moet dat via een 2e HW P1 meter? Of het is kompleet onmogelijk meer dan 4 te gebruiken?
Even off-topic, sorry maar omwille van de duidelijkheid lijkt me dit hier wel even nodig.
de saldering heeft niets te maken met een terugleverboete cq kosten, dat zijn twee compleet verschillende zaken, de eerste is iets wat in je contract met je energieboer is vastgelegd (dus contractvoorwaarden), salderen is echter wettelijk geregeld (wat dat andere dus niet is). Deze twee zaken lopen dus onafhankelijk gewoon naast elkaar ( mensen die geen TLB / TLK hebben hebben hier dus ook geen last van).
En om nu weer on-topic te komen, een voorbeeld waarom ondanks er nu nog gewoon wel kunt salderen (in feite een virtuele batterij) je nu wel voordeel uit de HW thuis-batterij kunt halen is juist dat je hierdoor deze TLB kunt verminderen door ipv de energie het net op te sturen die je zelf op dat moment niet direct zelf kunt verbruiken (energieoverschot) nu op te slaan in je batterij, daardoor verklein je de teruglevering en dus ook je kosten. Overigens krijg je de terugleververgoeding alleen over dat deel van je teruggeleverde energie wat de saldering overstijgt.
Je vraag betreffende voor meer dan 4 units zou eigenlijk betekenen dat je gemiddeld avond/nacht verbruik een stuk hoger zou moeten liggen dan 10 kWh, ik vrees dan namelijk dat je eerder naar een andere m’n groter capaciteit thuis-batterij zou moeten uitkijken, ik vrees namelijk dat dit product hier ook qua kosten te duur aan het worden is. Dus meer richting een vaste opstelling.

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:04
Ja vraag me ook af of meer dan 4 batterijen mogelijk is in huis.

Hier 19 x 400wp Bauer panelen met een Huawei SUN2000
-4.6KTL-L1 omvormer.

Vorig jaar 4239 kWh op het net gesmeten.

Ben ook aan het kijken naar de nieuwe thuisbatterij van Huawei, de luna2000-7/14/21-s1.
Ofwel word het deze, de HW batterijen of een combo....wat is wijsheid?
netappie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Gewoon overstappen naar een andere leverancier die meer realistische kosten rekent.

Essent is begonnen met terugleverkosten via hun 100% dochteronderneming vandebron en probeert nu hun aandeelhouders tevreden te houden (die belangen hebben in de fossiele opwek).

Je kan eventueel naar Greenchoice gaan. Die garanderen dat ze op jaarbasis alles groen produceren/inkopen, dus dan gaat er geen cent naar die afpersers.

Ook zij rekenen een terugleverboete wegens onbalanskosten en prijsverschillen tussen jouw opwek en verbruik momenten. Maar dan heb je het volgens mij nog altijd over minder dan de kale stroomprijs, in tegenstelling tot veel concurrenten en je rekent gewoon per kWh af ipv via grove staffels.

Je kan natuurlijk ook dynamisch gaan, maar dan heb je echt extreem veel accucapaciteit nodig om kiet te spelen.
Doe eens wat onderzoek voordat je iets schrijft dat niet klopt

Greenchoice aandelen zijn voor 30% in handen van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

;w

Helaas is 4 nu het limiet, de P1 Meter hardware kan stabiel 4 v2 https lokale verbindingen afhandelen. Een 5de toevoegen wordt niet tegengehouden, maar werkt niet stabiel door de hoeveelheid geheugen die https verbindingen opeisen op de processor. Er zijn manieren om ''omheen'' te werken, maar die komen de ontwikkel snelheid en flexibiliteit zeker niet ten goede vandaar nu dit limiet. Meerdere P1 meters is geen oplossing, want dan gaan batterijen tegen elkaar inregelen omdat ze niet centraal worden aangestuurd. Voor nu is het limiet met 4 batterijen 10.7kWh 3200W laden/ontladen.
MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:27:
[...]

Hier is uiteraard naar gekeken, de meeste oplossingen zorgen echter voor meer warmte, wat weer slecht is voor het algehele geluid en ook de efficiency (fans moeten harder).

[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 20-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rabero1985 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:48:

-4.6KTL-L1 omvormer.

Ben ook aan het kijken naar de nieuwe thuisbatterij van Huawei, de luna2000-7/14/21-s1.
Ik zou beginnen, wat kosten je beide systemen en wat zijn de desbetreffende voordelen van een ieder.
Bij meer dan 4 moet je afvragen of bv een anker solix x1 of vergelijkbaar systeem niet een betere keuze is, echter kijk niet wat je teruglevering per jaar is, kijk wat je avond/nacht verbruik is per dag, dat is bepalend.

De vraag is eerder of je jou probleem met te veel teruglevering wel door batterijopslag opgelost kan worden ? Of dat je mogelijk niet de oplossing in een andere richting bv een ander energiecontract (dynamisch) moet gaan zoeken.
Met de huidige batterij prijzen is het op dit moment bv veelal niet aantrekkelijk om je bv dikke EV die 50-70 kWh dagelijks nodig heeft (voorbeeld) via batterijopslag te laten laden, kan wel, maar als je naar kosten / baten gaat kijken merk je al snel dat het dat niet gaat worden.
Het vroegere verdienmodel met je PV systeem waarbij je een veelvoud van je eigen verbruik aan het opwekken bent is zeker na de TLK/TLB voorbij. Zelfs al is opwek en verbruik in balans ga je hoe dan ook terugleveren, vooral omdat qua tijd deze niet gelijk op gaan. En daar kan een batterij mits juist gekozen een deel van wegnemen. Echter zal bij de gemiddelde daar nog steeds een behoorlijk gat tussen zitten, een EV voor je deur kan hierbij wel helpen, we wachten helaas echter nog steeds op duidelijk goedkopere batterijopslag om ook qua kosten/baten daar effect op te kunnen krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:13
rabero1985 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:48:

-4.6KTL-L1 omvormer.

Het is ergens genoemd. Je HW P1 meter is in staat 5 connecties (of was het 4) te onderhouden. Dat wil zeggen dat je installatie beperkt is tot 4 batterijen want meer kan de P1 meter niet aan. ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
hgwj1983 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:39:
Ik liep net toevallig langs de accu's en toen knipperde het middelste ledje op beide batterijen even oranje. En daarna weer een laag wit ledje. Dit herhaalde zich een aantal keer. Toen ik in de app keek waren de accus aan het syncen met het net. Is dit dan de LED code daarvoor?
Syncen naar het net kan gebeuren als de netfrequentie inkakt naar iets van 49Hz. Zou niet moeten maar gebeurt zo af en toe.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:21
asing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:58:
Syncen naar het net kan gebeuren als de netfrequentie inkakt naar iets van 49Hz. Zou niet moeten maar gebeurt zo af en toe.
Als de netfrequentie zover inzakt schakelt je zonnestroomomvormer ook af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Helaas is 4 nu het limiet, de P1 Meter hardware kan stabiel 4 v2 https lokale verbindingen afhandelen. Een 5de toevoegen wordt niet tegengehouden, maar werkt niet stabiel door de hoeveelheid geheugen die https verbindingen opeisen op de processor. Er zijn manieren om ''omheen'' te werken, maar die komen de ontwikkel snelheid en flexibiliteit zeker niet ten goede vandaar nu dit limiet. Meerdere P1 meters is geen oplossing, want dan gaan batterijen tegen elkaar inregelen omdat ze niet centraal worden aangestuurd. Voor nu is het limiet met 4 batterijen 10.7kWh 3200W laden/ontladen.
Heeft het gebruik van de lokale API (get requests) hier eigenlijk ook nog invloed op? Met andere woorden, ik gebruik twee toepassingen die de P1 meter reeds pollen. Nog niet één ervan is met https (v2) overigens. Maar kan ik dan óók nog tot vier batterijen gaan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Heeft het gebruik van de lokale API (get requests) hier eigenlijk ook nog invloed op? Met andere woorden, ik gebruik twee toepassingen die de P1 meter reeds pollen. Nog niet één ervan is met https (v2) overigens. Maar kan ik dan óók nog tot vier batterijen gaan?
V1 API heeft hier heel weinig invloed op. V2 api heeft hier wel wat invloed op. We zien wel soms instabiliteit bij 4 batterijen + HA koppeling in V2 api (5 simultane https connecties). Een HA koppeling in v2 is alsnog minder zwaar dan een batterij op het geheugen.
JeroenH schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Als de netfrequentie zover inzakt schakelt je zonnestroomomvormer ook af.
Ik heb eens in de specs van mijn omvormer gekeken (SolarEdge 3500) en dat zegt 50 hrz +/- 5 Dus deze valt niet uit als de frequentie even onder de 49 duikt wat de batterij dus wel doet.

HW heeft al eerder gezegt dat ze dit mogelijk te scherp hebben ingesteld en dat ze er naar kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:53:
[...]

[...]

Hier is uiteraard naar gekeken, de meeste oplossingen zorgen echter voor meer warmte, wat weer slecht is voor het algehele geluid en ook de efficiency (fans moeten harder).
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor jullie snel antwoord en blijf vooral hier zo goed mogelijk ons hier ondersteunen, uit mijn beleving is dat een onbetaalbaar goed en verdiend een dikke duim. d:)b

Mogelijk dat voor jullie het in de toekomst ook interessant gaat worden om een XXL versie te ontwikkelen met een capaciteit van rond de 5 kWh. _/-\o_

• winwiz
hanev001 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb eens in de specs van mijn omvormer gekeken (SolarEdge 3500) en dat zegt 50 hrz +/- 5 Dus deze valt niet uit als de frequentie even onder de 49 duikt wat de batterij dus wel doet.

HW heeft al eerder gezegt dat ze dit mogelijk te scherp hebben ingesteld en dat ze er naar kijken.
Als de frequentie van een omvormer in wat dan ook (batterij of solaredge) niet meer gelijk loopt en in fase loopt met het net kun je rare dingen krijgen. Het is een verkeerde onderstelling dat omdat de Solaredge +/- 5 heeft hij dus niet zou uitvallen. Waarschijnlijk kan hij sneller op veranderingen reageren zodat hij niet uitvalt binnen de range van 45 - 55 Hz.

• asing
hanev001 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:17:
[...]

De dip in netfrequentie is een gevolg, geen oorzaak. Het probleem is dat de load te hoog wordt voor de generatoren die daardoor iets langzamer gaan draaien en dat geeft weer een dip in de frequentie.

In een ernstig geval ging men over tot load shedding : https://gridradar.net/en/...quency_event_january_2019

In zekere zin helpt een omvormer met het geven van extra stroom om die load te voeden. Zo bekeken zou het afschakelen van omvormers bij zo'n dip een negatief effect hebben op die dip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 30-05 14:09
MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Even off-topic, sorry maar omwille van de duidelijkheid lijkt me dit hier wel even nodig.
de saldering heeft niets te maken met een terugleverboete cq kosten, dat zijn twee compleet verschillende zaken, de eerste is iets wat in je contract met je energieboer is vastgelegd (dus contractvoorwaarden), salderen is echter wettelijk geregeld (wat dat andere dus niet is). Deze twee zaken lopen dus onafhankelijk gewoon naast elkaar ( mensen die geen TLB / TLK hebben hebben hier dus ook geen last van).
En om nu weer on-topic te komen, een voorbeeld waarom ondanks er nu nog gewoon wel kunt salderen (in feite een virtuele batterij) je nu wel voordeel uit de HW thuis-batterij kunt halen is juist dat je hierdoor deze TLB kunt verminderen door ipv de energie het net op te sturen die je zelf op dat moment niet direct zelf kunt verbruiken (energieoverschot) nu op te slaan in je batterij, daardoor verklein je de teruglevering en dus ook je kosten. Overigens krijg je de terugleververgoeding alleen over dat deel van je teruggeleverde energie wat de saldering overstijgt.
Je vraag betreffende voor meer dan 4 units zou eigenlijk betekenen dat je gemiddeld avond/nacht verbruik een stuk hoger zou moeten liggen dan 10 kWh, ik vrees dan namelijk dat je eerder naar een andere m’n groter capaciteit thuis-batterij zou moeten uitkijken, ik vrees namelijk dat dit product hier ook qua kosten te duur aan het worden is. Dus meer richting een vaste opstelling.
Sorry dat ik het salderen erbij haalde maar ik zat nog volle 100% in de rant :X

het gemiddeld ligt lager dan dat, maar ik zie de accu voor mijn dubbele use case :

-om NOM te draaien, voor een groot deel van het gemiddeld jaar (10 jaar aan data)
-om het terugleveren te beperken, dat mes snijdt voor mij aan 2 kanten:

minder Kw stroom afnemen (a 29 cent per Kw) en tegelijk de teruglever boete te voorkomen (op dit moment a 2 cent per Kw betalen gemiddels over een jaar)
Letop, dit is NIET verminderen, maar ik BETAAL voor elke Kw die ik teruglever 2 cent.......

Met dank aan de stimulatie van het energiebesparen, gas verbruik verminderen en aanleg van zonnepanelen.

Ik zit bij 1 van de 3 leveranciers die een veel hogere terugleverboete heeft boven een bepaalde schaal, dan alle andere leveranciers, die terugleverkosten rekenen. Oftewel in Jip en Janneke:

Mijn terugleverkosten zijn bijna 200% van mijn teruglever vergoeding. 8)7

gelukkig is dat in (juridisch) onderzoek en heeft Essent al aangegeven dat het inderdaad afwijkt en "men zal er coulant mee omgaan"

Over 5 weken is mijn Jaarafrekening ; in 1 jaar zijn mijn voorschot / termijn adviezen gegaan van 0 euro per maand naar afgelopen week 475 euro per maand.....mijn termijn betaling heb ik vrijwillig van 19 euro naar 125 euro gezet, ik ben benieuwd.
Dus alleen al de besparing vanuit principe is het mij waard >:)

En het grappige is dat overstappen volgens de vergelijkingssites (nog) niet loont. maar dat word wel beinvloed door de 10% klantkorting van Essent, icm oude grijze stroom en gas kontrakt (altijd al, en nog steeds goedkoper dan jaar kontrakten, variable kontrakten of groene stroom kontrakten. Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het ook beinvloed word omdat ik zonnepanelen heb (ooit helaas aangemeld)

Dat ga ik met mijn thuis batterijen nooit doen.

anyway, over 5 weken kan ik een eventuele overstap weer opnieuw beoordelen.

Tot nu toe met de 2 batterijen goede resultaten en in mijn specifieke geval is meer beter, dus kan niet wachten op nummer 3, daarna kijk ik weer verder. Levering in April
asing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:33:
[...]

De dip in netfrequentie is een gevolg, geen oorzaak. Het probleem is dat de load te hoog wordt voor de generatoren die daardoor iets langzamer gaan draaien en dat geeft weer een dip in de frequentie.

In een ernstig geval ging men over tot load shedding : https://gridradar.net/en/...quency_event_january_2019

In zekere zin helpt een omvormer met het geven van extra stroom om die load te voeden. Zo bekeken zou het afschakelen van omvormers bij zo'n dip een negatief effect hebben op die dip.
Dat niet afschakelen zou dan ook van toepassing moeten zijn op een batterij die aan het ontladen is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Daar was ik al bang voor. Bedankt voor jullie snel antwoord en blijf vooral hier zo goed mogelijk ons hier ondersteunen, uit mijn beleving is dat een onbetaalbaar goed en verdiend een dikke duim. d:)b

Mogelijk dat voor jullie het in de toekomst ook interessant gaat worden om een XXL versie te ontwikkelen met een capaciteit van rond de 5 kWh. _/-\o_
Wij zien twee batterijen van 2,7 kWh met een 800 W micro-omvormer nog steeds als een betere keuze dan één van 5,4 kWh met een 1600 W omvormer. Dat komt door de hogere efficiëntie bij laag vermogen. Voor de toekomst verwachten we eerder een oplossing om meerdere batterijen tegelijk aan te sturen dan dat we een grotere variant ontwikkelen. :)

Massa­productie moet uiteindelijk bijdragen aan een scherpe prijs. Maar op dit moment is het een grotere uitdaging om aan onderdelen te komen dan om gunstig in te kopen. :+

Een 5 kWh-batterij met een 800 W-omvormer is trouwens ook niet ideaal, omdat die op de meeste dagen lastig vol te krijgen is.

• asing
hanev001 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Dat niet afschakelen zou dan ook van toepassing moeten zijn op een batterij die aan het ontladen is.
Daar heb je gelijk in. Maar dat wordt wel wat lastig regelen (if net.frequency < 49.9Hz then ). Het veiligste is om de batterij in dat geval even te pauzeren. Dan hoef je geen rekening te houden met allerlei edge cases en voldoe je aan de netcode.

Het zou uiteraard wel gelden als de zonnevelden een joekel van een batterij zouden hebben. Dat zijn vermogens waar je wat mee kan als netbeheerder. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Greenchoice aandelen zijn voor 30% in handen van het Rotterdamse energiebedrijf Eneco.
Veruit de meeste energieboeren zijn in handen van een klein aantal mn buitenlandse eigenaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28DvCFnaIOCQdD3fjFyTG3132KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8bsJ9Z5qaDbtg3OTXH4rmoxD.png?f=fotoalbum_large bron
top 3:
Essent is van E.ON AG (duits)
Eneco is van de Japanse combinatie van Mitsubishi Corporation (80%) en Chubu Electric Power Co. (20%).
Vattenvall is een Zweedse energiemaatschappij.
Engie is van GDF SUEZ wat nu Engie heet en is de grootste in de wereld en is Frans.

dus meer dan 80% van onze energiemarkt is in handen van buitenlandse eigenaren.

En wat blijkt ze hebben alle andere TLK/TLB, volgens bij ook bewust om het zo ondorzichtig mogelijk te maken. plus wijzigen ze deze met de grootste regelmaat, we hebben hier een mooi topic bij tweakers voor.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar dat wordt wel wat lastig regelen (if net.frequency < 49.9Hz then ). Het veiligste is om de batterij in dat geval even te pauzeren. Dan hoef je geen rekening te houden met allerlei edge cases en voldoe je aan de netcode.

Het zou uiteraard wel gelden als de zonnevelden een joekel van een batterij zouden hebben. Dat zijn vermogens waar je wat mee kan als netbeheerder. :)
Art. 3.8 van de netcode heeft als eis: onder c: een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
Dus pas bij deze twee waarden moet het toestel ingrijpen, blijkbaar is de HW daar iets te scherp op ingesteld.

• LongTimeAgo
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Een 5 kWh-batterij met een 800 W-omvormer is trouwens ook niet ideaal, omdat die op de meeste dagen lastig vol te krijgen is.
Hoe zit het dan met een omvormer die 1600/2400 (of meer) W mag opladen en dan maar 800W mag ontladen en dan 5kw?
Opzich dan snel vol te krijgen als je een gruwelijke hoeveelheid panelen hebt en je behoudt (voor zo ver ik lees) het recht om op een regulier stopcontact te kunnen ontladen op 800W :P

(Alleen vermoed ik dat dit prijstechnisch wel weer een staartje gaat krijgen)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• asing
MacD007 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:48:
[...]

Art. 3.8 van de netcode heeft als eis: onder c: een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
Dus pas bij deze twee waarden moet het toestel ingrijpen, blijkbaar is de HW daar iets te scherp op ingesteld.
Je hebt denk ik gelijk :) : HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door asing op 20-02-2025 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batterijbox
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:30
winwiz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:25:
[...]

iPhone hotspot in maximaliseer comptabiliteit zetten, dan gebruikt hij 2.4 Ghz
Dankje dat was de truc en eindelijk wilde de P1 updaten naar 6.0103. Poehpoeh batterij werkt nu na 2 dagen klooien.

• netappie
hanev001 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Dat klopt, maar die zijn weer niet in handen van het Europese kartel:

"Eneco is een geïntegreerd en zelfstandig Nederlands energiebedrijf met als aandeelhouders Mitsubishi Corporation (80%) en Chubu (20%)"

En de overige 70% moet je zelf maar opzoeken. Ik heb daar ook een deel van.

P..S. Als Greenchoice hetzelfde probeert dan ben ik daar ook weg.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 20-02-2025 11:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
LongTimeAgo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Hoe zit het dan met een omvormer die 1600/2400 (of meer) W mag opladen en dan maar 800W mag ontladen en dan 5kw?
Opzich dan snel vol te krijgen als je een gruwelijke hoeveelheid panelen hebt en je behoudt (voor zo ver ik lees) het recht om op een regulier stopcontact te kunnen ontladen op 800W :P

Dan heb je het over een Marstek. Die kan 2500W laden en 800W ontladen. Je kan hem ook zonder verdere waarschuwingen op 2500W ontladen zetten :X zo ontdekte KetelKlets.

Het nadeel van die dikke omvormer is dat de RTE instort bij lage vermogens. Waar sommigen hier 80% een beetje als ondergrens van acceptabel zien mag je bij een Marstek blij zijn als je boven de 70% uit kan komen.

Wat dat betreft heeft @HomeWizard_NL een uitstekende keuze gemaakt met een schaalbaar systeem met kleine omvormers.

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Ik lees veel opmerkingen over de omgevings temperatuur en de efficiëntie van een HW batterij. Weet iemand wat nu eigenlijk de meest optimale omgevings temperatuur is waarbij de Batterij het meest optimaal presteert?

• SpikeHome
  • Laatst online: 00:57
nicosp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:05:
Ik lees veel opmerkingen over de omgevings temperatuur en de efficiëntie van een HW batterij. Weet iemand wat nu eigenlijk de meest optimale omgevings temperatuur is waarbij de Batterij het meest optimaal presteert?
Het zou mooi zijn als je zelf ook de temperatuur van je accu zou kunnen zien @HomeWizard_NL
Mag ok natuurlijk in Home Assistant (of Homey als die app ook werkt met de accu's)
Ik heb er 3 naast elkaar staan 15cm van elkaar de achterste staat redelijk onder het kopschot op zolder waardoor er daarboven geen 50cm precies vrij is

[ Voor 13% gewijzigd door SpikeHome op 20-02-2025 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:27
nicosp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:05:
Dat kun je gewoon in de TS vinden 🤷🏻‍♂️
Tussen de 10 en 30 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door easywoods op 20-02-2025 11:17 ]

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 07:35
Is er toevallig ergens een overzicht van mensen die zelf gemaakte Yaml bestanden voor HA hebben gemaakt over de HW plugin batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Gizz187 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:16:
Is er toevallig ergens een overzicht van mensen die zelf gemaakte Yaml bestanden voor HA hebben gemaakt over de HW plugin batterij?
Er is een speciaal HW batterij - HA topic. Heb hem niet in de bookmarks staan dus je zal even zelf moeten zoeken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat topic staat hier Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1

Ik weet niet of de yaml altijd interessant is. Veel dingen kun je net zo makkelijk zelf via de GUI bouwen en ook custom onderdelen zoals de Power flow card plus kun je vaak via de GUI instellen. Dat is makkelijker dan andermans codes overnemen en daarin gaan prutsen, mijns inziens.

Maar goed, @Gizz187 er staat al yaml klaar in dat andere topic :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Deze omvormers hebben veelal wel een groot nadeel, tijdens het leveren kunnen hun dus vaak maar op 1/4 of 1/3 werken, en dat is nu juist geen sweatspot voor een omvormer waarbij de RTE dus veelal duidelijk slechter presteerd en je dus wel energie opslaat maar slechts een deel daarvan weer kan benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 07:11
Gizz187 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:16:
Ja ik heb dit gebouwd ik ga hier nog een beschrijving per grafiek aan wijden in dat andere topic maar heb even de tijd nog niet. (best wat werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7z7jGdKeaZrgizmYJ7bQPv9R6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2R8a6VFmw71ZxOb9eMrKVyzi.png?f=fotoalbum_large

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:53
@HomeWizard_NL
Vraagje. Op jullie website staat het volgende. Bij de batterij icm een domme meter.

“Kan ik een thuisbatterij installeren zonder slimme meter?
Vanaf Q2 2025 kan dit door een HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting te (laten) installeren.”

Hoe gaat deze implementatie? Is deze in april klaar, of wordt het toch juni?
Dit ivm een eventuele bestelling.

• LongTimeAgo
asing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Dan heb je het over een Marstek. Die kan 2500W laden en 800W ontladen. Je kan hem ook zonder verdere waarschuwingen op 2500W ontladen zetten :X zo ontdekte KetelKlets.

Het nadeel van die dikke omvormer is dat de RTE instort bij lage vermogens. Waar sommigen hier 80% een beetje als ondergrens van acceptabel zien mag je bij een Marstek blij zijn als je boven de 70% uit kan komen.

Wat dat betreft heeft @HomeWizard_NL een uitstekende keuze gemaakt met een schaalbaar systeem met kleine omvormers.
Dank voor de uitleg!
En dat klinkt an sich heel logisch.
Dus dit zou een 'realistisch' scenario kunnen zijn wanneer de omvormers beter/efficiënter worden dus.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
grun93 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Hoop niet dat die chauffeur dat straks hier ook gaat vragen, want dat lukt me niet. Ik ben bejaard en slecht ter been. Als de chauffeur geen kans ziet hem naar 2hoog te tillen, kan hij hem weer meenemen, dan maar geen thuisbatterij.

Ik heb dat hier laatst ook al gevraagd, helaas geen enkele reactie mogen ontvangen.
Wellicht als je de chauffeur een blikje cola of iets anders voor onderweg aanbiedt dat hij bereid is hem naar boven te brengen voor je.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
LongTimeAgo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:31:
[...]

Dank voor de uitleg!
En dat klinkt an sich heel logisch.
Dus dit zou een 'realistisch' scenario kunnen zijn wanneer de omvormers beter/efficiënter worden dus.
Ik denk dat dat een beetje utopisch is. Slimme mensen zijn al tjiden bezig om transformatoren (want daar heb je het over) beter en efficiënter te maken. Kijk maar eens naar de 80+ gold, silver, platinum etc benamingen. Ik denk dat de rek er wel een beetje uit is. 93% Bij optimaal vermogen is zo ongeveer het maximum. En dan moeten wij ook nog een keer de andere kant op, wat het verlies verdubbelt.

Het is net zoiets als een veel te zware voeding in je pc sleutelen. Dat wordt ook niet efficiënt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 06:09
TKroon schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:34:
Wellicht als je de chauffeur een blikje cola of iets anders voor onderweg aanbiedt dat hij bereid is hem naar boven te brengen voor je.
Bedankt, ik heb inmiddels hulp aangeboden gekregen, dan komt het vast goed.

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-05 21:29
asing schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat dat een beetje utopisch is. Slimme mensen zijn al tjiden bezig om transformatoren (want daar heb je het over) beter en efficiënter te maken. Kijk maar eens naar de 80+ gold, silver, platinum etc benamingen. Ik denk dat de rek er wel een beetje uit is. 93% Bij optimaal vermogen is zo ongeveer het maximum. En dan moeten wij ook nog een keer de andere kant op, wat het verlies verdubbelt.
Ik denk dat men het gaat zoeken in een combinatie van kleinere omvormers. Zoals je nu dus al kan met Homewizard. Als ik het even vergelijk met onze batterij compressoren. Er staat er 1 traploos naar vraag te regelen. Een combinatie van grote en kleine wordt bij geschakeld als er meer vraag is. Dan pers je net die laatste paar procent er uit. Maar natuurwetten ontkom je niet aan. Je zal altijd iets verlies hebben bij omzetting. De omvormer op zich is niks nieuws. We schroeven er nu alleen een batterij onder in plaats van zonnepanelen boven. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:31
grun93 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Bedankt, ik heb inmiddels hulp aangeboden gekregen, dan komt het vast goed.
Bij mij kwam een jong meiske de batterijen brengen. Ik zag hoeveel moeite ze had met de 1e batterij dus heb de 2e batterij zelf maar even getild. Je kan er dus niet altijd van uitgaan dat een chauffeur zelf überhaupt de kracht heeft om het te doen. Mooi dat u hulp heeft gekregen!
hgwj1983 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Bij mij kwam een jong meiske de batterijen brengen. Ik zag hoeveel moeite ze had met de 1e batterij dus heb de 2e batterij zelf maar even getild. Je kan er dus niet altijd van uitgaan dat een chauffeur zelf überhaupt de kracht heeft om het te doen. Mooi dat u hulp heeft gekregen!
Respect voor jouw hulp maar zo hoort het natuurlijk niet. De vervoerder weet hoeveel ze wegen en wordt daar ook naar betaald. Dan moet hun personeel wel in staat zijn om zonder hulp het pakket aan je voordeur af te leveren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 12:52
<knip> Inderdaad off topic

[ Voor 105% gewijzigd door Septillion op 20-02-2025 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:18
hgwj1983 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:40:
[...]

Bij het openen van de deur gistermiddag was de eerste vraag, wil je alsjeblieft even helpen tillen met de baterijen. Bezorger had er al iets van 80 afgeleverd in 3 dagen, elke had die wel 5 keer in de hand gehad, hij was ze helemaal beu.

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 10:59
misschien off-topic maar dus iets voor een ander topic :)

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 20-02-2025 16:31 ]

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Wij zien twee batterijen van 2,7 kWh met een 800 W micro-omvormer nog steeds als een betere keuze dan één van 5,4 kWh met een 1600 W omvormer. Dat komt door de hogere efficiëntie bij laag vermogen. Voor de toekomst verwachten we eerder een oplossing om meerdere batterijen tegelijk aan te sturen dan dat we een grotere variant ontwikkelen. :)

Massa­productie moet uiteindelijk bijdragen aan een scherpe prijs. Maar op dit moment is het een grotere uitdaging om aan onderdelen te komen dan om gunstig in te kopen. :+

Ik hoor een prijsverlaging aankomen dit jaar. *O*

• h.sipperveld
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-05 15:02
Dag allemaal,

Allereerst mijn excuses als ik iets vraag wat elders al is uitgelegd, maar ik vrees dat ik de andere bronnen dan niet goed begrepen heb.

Hoewel mijn 2 batterijen nog niet zijn geleverd, ben ik wel aan het nadenken over de plaatsing ervan. En plots borrelde er vragen in mij op die bij weldenkende mensen waarschijnlijk voor het kopen van de batterij bij ze opgekomen waren. Bij mij nu pas helaas.

De situatie:
Ik wil de batterijen op deze manier gaan inzetten:
  • 2 batterijen
  • Maximaal 800W
Vraag 1
Koppel ik de 2 batterijen met een tussensnoer aan elkaar, waarbij 1 batterij met een stekker in het stopcontact gaat?
Mijn eigen antwoord:
Nee, je koppelt de batterijen niet aan elkaar, maar elke batterij heeft zijn eigen stekker en dus stopcontact nodig. Dit mag geen verdeelstekker of verlengsnoer zijn.

Vraag 2:
Op de plaatjes zie je dat de batterijen gestapeld staan. Moeten de batterijen bij elkaar staan?
Mijn eigen antwoord:
Ik ging er altijd vanuit dat dit zo was. Maar ik lees ook dat 1 batterij op de ene groep en de andere batterij op een andere groep kunnen. Dus bijvoorbeeld één in de schuur en de andere op zolder.
Vervolgvraag:
Waarom zou je dat doen?
Vervolgantwoord:
Geen idee. Misschien is dat verstandig zodat energie eerlijker over het huis wordt verdeeld. Of dat - als je de twee batterijen op dezelfde plek hebt staan - die wandcontactdoos het wel voor zijn kiezen krijgt. Ofwel.. geen idee.

Vraag 3:
Het schijnt niet nodig, maar wel verstandig te zijn om de batterijen in de groep te plaatsen waar ook de zonnepanelen op zitten. Maar hoe weet je nou op welke groep de zonnepanelen zitten?
Mijn eigen antwoord:
Hoezo koop jij een thuisbatterij als je niet eens weet op welke groep je zonnepanelen zitten? Kijk, dat gaat er dus fout in dit land. Mensen die meegaan met de hype, maar niet weten wat ze doen. Prutsers. Oh wacht.. zei ik dat hardop.. goed.. het schijnt zo te zijn dat NA het installeren van de batterijen en het koppelen van de app je in de app kunt zien of de batterijen op dezelfde groep zitten als de zonnepanelen? Maar of dit echt zo is? Geen idee. Misschien is er wel een manier om voor het installeren - dus nu al - te bepalen op welke groep je zonnepanelen zitten. Maar dat weet je natuurlijk niet, anders had je dat allang gedaan.

Kortom.. dit zijn de vragen die nog in mijn hoofd rondspoken. Is er iemand die ook deze vragen heeft of beter nog, had.

Alvast bedankt voor uw hulp.

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 14:36
Ik heb er ook twee en ga ze samen met z'n tweeën op 1 groep zetten. Dus een B16 lekautomaat in de meterkast met een leiding naar een dubbele wandcontactdoos.
Dan kan ik laden en ontladen met 1600W, wat mijn wat beter uitkomt ivm elektrisch koken.

Mijne tweede accu was meteen stuk na een minuut. Vandaag is ie omgeruild en werkt prima.

Ik heb ze beide aangesloten op verschillende groepen en nadat ik de WCD heb aangesloten gaan ze naar de hal, waar ook de meterkast zit. Ik zet ze op een kast met 10cm ruimte ertussen.

Suc6 , M

• ivo1969
Misschien rare vraag, maar kan er nu de situatie zich voor doen dat de batterij met een laadpercentage op 52% blijft staan ?
Dus dat verbruik nu net zoveel is als zonnepanelen opleveren en dat daarom batterij niks doet?

In de app staat:

Status van batterij is in inactief , groen bolletje alles is in orde ( dus geen synchronisatie) en de WiFi staat op 100%

[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 20-02-2025 14:42 ]

• mrenkema
Wellicht heel eventjes? Je zou idd zeggen: hij laadt of ontlaadt.
Edit: Mijn ene staat nu op "inactief" en de andere staat te laden. Buiten is het grijs en er wordt nauweliks stroom gebruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door mrenkema op 20-02-2025 14:50 ]

• ivo1969
mrenkema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:44:
Wellicht heel eventjes? Je zou idd zeggen: hij laadt of ontlaadt.
precies dat is ook mijn gedachte, maar nee nu merk ik al zeker 20 a 30 min op situatie zoals ik omschrijf.
Geen foutcodes of wat dan ook.

En ook bij de P1 meter is alles in de app in orde

Te vroeg gemauwd , de batterij is nu aan het ontladen.

Dus maw situatie kan zich voor doen dat batterij op in actief blijft staan op moment dat in en afname eigenlijk via zonnepanelen en net in balans is

[ Voor 28% gewijzigd door ivo1969 op 20-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
h.sipperveld schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:29:
Dag allemaal,

Allereerst mijn excuses als ik iets vraag wat elders al is uitgelegd, maar ik vrees dat ik de andere bronnen dan niet goed begrepen heb.

Hoewel mijn 2 batterijen nog niet zijn geleverd, ben ik wel aan het nadenken over de plaatsing ervan. En plots borrelde er vragen in mij op die bij weldenkende mensen waarschijnlijk voor het kopen van de batterij bij ze opgekomen waren. Bij mij nu pas helaas.

De situatie:
Ik wil de batterijen op deze manier gaan inzetten:
  • 2 batterijen
  • Maximaal 800W
Vraag 1
Koppel ik de 2 batterijen met een tussensnoer aan elkaar, waarbij 1 batterij met een stekker in het stopcontact gaat?
Mijn eigen antwoord:
Nee, je koppelt de batterijen niet aan elkaar, maar elke batterij heeft zijn eigen stekker en dus stopcontact nodig. Dit mag geen verdeelstekker of verlengsnoer zijn.

Vraag 2:
Op de plaatjes zie je dat de batterijen gestapeld staan. Moeten de batterijen bij elkaar staan?
Mijn eigen antwoord:
Ik ging er altijd vanuit dat dit zo was. Maar ik lees ook dat 1 batterij op de ene groep en de andere batterij op een andere groep kunnen. Dus bijvoorbeeld één in de schuur en de andere op zolder.
Vervolgvraag:
Waarom zou je dat doen?
Vervolgantwoord:
Geen idee. Misschien is dat verstandig zodat energie eerlijker over het huis wordt verdeeld. Of dat - als je de twee batterijen op dezelfde plek hebt staan - die wandcontactdoos het wel voor zijn kiezen krijgt. Ofwel.. geen idee.

Vraag 3:
Het schijnt niet nodig, maar wel verstandig te zijn om de batterijen in de groep te plaatsen waar ook de zonnepanelen op zitten. Maar hoe weet je nou op welke groep de zonnepanelen zitten?
Mijn eigen antwoord:
Hoezo koop jij een thuisbatterij als je niet eens weet op welke groep je zonnepanelen zitten? Kijk, dat gaat er dus fout in dit land. Mensen die meegaan met de hype, maar niet weten wat ze doen. Prutsers. Oh wacht.. zei ik dat hardop.. goed.. het schijnt zo te zijn dat NA het installeren van de batterijen en het koppelen van de app je in de app kunt zien of de batterijen op dezelfde groep zitten als de zonnepanelen? Maar of dit echt zo is? Geen idee. Misschien is er wel een manier om voor het installeren - dus nu al - te bepalen op welke groep je zonnepanelen zitten. Maar dat weet je natuurlijk niet, anders had je dat allang gedaan.

Kortom.. dit zijn de vragen die nog in mijn hoofd rondspoken. Is er iemand die ook deze vragen heeft of beter nog, had.

Alvast bedankt voor uw hulp.
Tip. Lees de TopicStart eens. Vlgs mij worden daar de antwoorden op je vragen al (deels) beantwoord. Ook de vraag als je niet weet of de zonnepanelen nu op dezelfde groep zouden kunnen komen dan de batterijen. De tip in de TS is dat je altijd dan beter een gecertificeerde electriciën kunt vragen hoe de batterij past in je huisinstallatie als je hetzelf niet ziet. Is geen schande. We kunnen als mens niet overal verstand van hebben. Ik zou de beide batterijen lekker op 1 groep laten zetten en de electriciën daarvoor je laten adviseren zodat ze niet op de verkeerde groep erbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

h.sipperveld schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:29:

Vraag 1
Mijn eigen antwoord:
Klopt.
Vraag 2:
Mijn eigen antwoord:
Vervolgvraag:
Waarom zou je dat doen?
Wellicht geen wandcontactdoos met twee vrije ingangen op één plek. Andere reden kan zijn verdelen over de fases of groepen in je huis. In dat laatste geval kun je ook per batterij 800W ontladen i.p.v. 800W samen, al wil HW begrijpelijkerwijs dat eigenlijk alleen als ze beide op een vrije groep zitten zonder andere verbruikers. Hier zijn al 100 posts over geschreven, dus ik ga dat niet nog eens over doen en hoop dat anderen ook niet deze discussie weer opnieuw aanslingeren :P
Vraag 3:
Het schijnt niet nodig, maar wel verstandig te zijn om de batterijen in de groep te plaatsen waar ook de zonnepanelen op zitten.
Niet groep: fase. Dan weet je zeker dat je eigen zonnestroom ook echt in je batterij gaat (en niet naar de buren en dat jij je batterij oplaadt met energie van buiten je huis).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
[...]

precies dat is ook mijn gedachte, maar nee nu merk ik al zeker 20 a 30 min op situatie zoals ik omschrijf.
Geen foutcodes of wat dan ook.

En ook bij de P1 meter is alles in de app in orde

Te vroeg gemauwd , de batterij is nu aan het ontladen.

Dus maw situatie kan zich voor doen dat batterij op in actief blijft staan op moment dat in en afname eigenlijk via zonnepanelen en net in balans is
Is ook wel logisch toch? Als de panelen het redden om je stroomvraag precies in balans te houden dan is inzet van de batterij niet nodig. Gaat hij ontladen dan duwt hij stroom het net op vanuit de batterij. Gaat hij laden dan laad hij netstroom naar de batterij. Ook niet gewenst denk ik en het doel ook. Mocht je twijfelen aan de werking. Even een grootverbruiker aan en binnen een paar tellen heb je een reactie vd batterij.

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Is ook wel logisch toch? Als de panelen het redden om je stroomvraag precies in balans te houden dan is inzet van de batterij niet nodig. Gaat hij ontladen dan duwt hij stroom het net op vanuit de batterij. Gaat hij laden dan laad hij netstroom naar de batterij. Ook niet gewenst denk ik en het doel ook. Mocht je twijfelen aan de werking. Even een grootverbruiker aan en binnen een paar tellen heb je een reactie vd batterij.
Ja op zich wel logisch ja, maar dat had ik nog niet eerder met batterij meegemaakt, vandaar dat ik vroeg misschien een vreemde vraag :)
Nu staat de batterij weer op te laden en zoals gezegd er waren geen foutcodes of wat dan ook

• mrenkema
Gizz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Niet groep: fase. Dan weet je zeker dat je eigen zonnestroom ook echt in je batterij gaat (en niet naar de buren en dat jij je batterij oplaadt met energie van buiten je huis).
Dit wel een aardige. Principe klopt, maar ik heb twee PV systemen met ieder een eigen omvormer en deze zitten op twee verschillende fases. Dat is ook logisch. Ik neem aan dat dat ook kan en de P1 meter zorgt voor een goed afhandeling?
Of moet ik nu de PV omvormers en de Batterij groep op dezelfde fase zetten??

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mrenkema in je meter wordt alles verrekend, dus dat maakt niet uit.

• mrenkema
@Gizz Hierboven zeg je toch wat anders? Alles op dezelfde fase, anders kan het zijn dat de zonnestroom naar de buren gaat en niet naar de accu ... Toch?

[ Voor 9% gewijzigd door mrenkema op 20-02-2025 15:54 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Een opzetje gemaakt om de bespaarde terugleverboete (TLB) bij te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcOQbMj8AxhwJL6cbTb9UljQLjQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ySv9g2AiAMaV9i5IDB9efb7H.png?f=user_large

Wat heb je nodig?

- Een template sensor die de RTE van je batterij berekend. Ik heb ervoor gekozen om de RTE te laten berekenen vanaf het begin dat de batterij operationeel is. Dit zijn dus de interne kWh meterstanden die de batterij ook in de app van HW laat zien.
-Een helper (input) waarin je in centen kunt aangeven hoe hoog de boete op de teruglevering is. Voorbeeld. Ik krijg bij teruglevering 26 ct / kWh maar moet 10,5 ct / kWh boete betalen op deze teruglevering. Laatst genoemde heb je nodig.
- Een template sensor waar het resutaat in komt te staan. De besparing dus tot nu toe en counting......

Gemaakte keuze's :

Er wordt gerekend met de RTE. Dit betekend dat de geladen kWh's worden vermenigvuldigd met de RTE tot nu toe. Er gaat namelijk stroom verloren door omzetting. Die kan het net dus niet opgaan en kan dus niet bijdragen aan de boete, ondanks ik besef dat het wel een verliespost is!

Voor mensen die direct hun boete bedrag in xx ct / kWh weten is het makkelijk dit getal in te vullen bij eerder genoemde input. Als je energieleverancier werkt met schalen (hier het geval) dan het boete bedrag delen door je teruglevering. De teruglevering is te vinden op je jaarafrekening.

Alles is een aardige indicatie m.b.t. de bespaarde terugleverboete. Er kan wat verschil zitten bij het berekenen van de boete per kWh als je leverancier met schalen werkt of een vast bedrag. De bandbreedte is dan iets ruimer. Keuze gemaakt hier het gewoon te delen op elkaar, dus boete / terug geleverde kWh.

Om de RTE te berekenen van je systeem heb je dus een template sensor nodig. Geef deze onderstaande yaml mee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set energy_import_batterij_kWh = states('sensor.plug_in_battery_energy_import') | float(0) %}
{% set energy_export_batterij_kWh = states('sensor.plug_in_battery_energie_export') | float(0) %}

{% if energy_import_batterij_kWh > 0 %}
  {{ ((energy_export_batterij_kWh / energy_import_batterij_kWh) * 100) | round(2) }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Let op dat je de juiste import en export sensoren meegeeft die je al voor je batterij hebt.

Maak een input number helper aan. Zie onderstaande plaatje met de gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi_n8BMOqEny63chVbnFICvuKcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OiMjltd0nUM9V6kb66J3Oy8q.png?f=fotoalbum_large

Als voor laatste stap moet je nog een template sensor maken die het resultaat opslaat. De bespaarde terugleverboete. Gebruik dan onderstaande yaml. Let op dat je ook hier let op sensoren die jezelf evt al gebruikt. Bij meeteenheid EUR invullen als je de sensor aanmaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{% set opgeslagen_kwh = states('sensor.plug_in_battery_energy_import') %}
{% set verlies_pct = states('sensor.battery_rte_kwh') %}
{% set boetetarief = states('input_number.boetetarief_per_kwh') %}

{% if opgeslagen_kwh not in ['unknown', 'unavailable', None] and 
      verlies_pct not in ['unknown', 'unavailable', None] and 
      boetetarief not in ['unknown', 'unavailable', None] %}

{% set opgeslagen_kwh = opgeslagen_kwh | float(0) %}
  {% set verlies_pct = verlies_pct | float(0) %}
  {% set boetetarief = boetetarief | float(0) / 100 %}  {# Zet centen om naar EUR/kWh #}

{% if opgeslagen_kwh > 0 and boetetarief > 0 %}
    {% set bespaarde_boete = opgeslagen_kwh * (verlies_pct / 100) * boetetarief %}
    {{ (bespaarde_boete) | round(2) }}  {# Afronden op 2 decimalen #}
  {% else %}
    0.00
  {% endif %}

{% else %}
  0.00
{% endif %}

Wil je dit alles in een APEX chart? Dan een verticalstack aanmaken waarin je de volgende code kunt opnemen. Dan krijg je de afbeelding die als eerste in de post staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
type: vertical-stack
cards:
  - type: heading
    icon: mdi:power-plug-battery
    heading: Bespaarde TLB
    heading_style: title
    badges:
      - type: entity
        show_state: true
        show_icon: true
        entity: sensor.bespaarde_tlb_hw_batterij
        color: amber
        icon: mdi:currency-eur
        tap_action:
          action: more-info
        entity: sensor.plug_in_battery_energy_import
        icon: mdi:import
        tap_action:
        entity: sensor.battery_rte_kwh
        icon: mdi:sync
        tap_action:
    grid_options:
      columns: full
      rows: 1
  - type: custom:apexcharts-card
    header:
      title: Bespaarde TLB HW-Batterij (in €)
      show: true
    graph_span: 1 week
    yaxis:
      - min: 0
        decimals: 2
    series:
      - entity: sensor.bespaarde_tlb_hw_batterij
        name: Bespaarde boete
        type: area
        color: "#4CAF50"
        stroke_width: 2
        show:
          in_header: true
    apex_config:
      chart:
        height: 250px
      grid:
        borderColor: rgb(52,52,52)
      yaxis:
        - title:
            text: ""
          decimalsInFloat: 0
          min: 0
          max: 1000
          tickAmount: 4
        - title:
          min: -1000
          tickAmount: 10
      legend:
        show: false

Hopelijk weer iets leuks voor in HA. Natuurlijk komen er nog vele facetten kijken hierbij maar het geeft denk ik alvast een besparing aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mrenkema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:47:
@Gizz Hierboven zeg je toch wat anders? Alles op dezelfde fase, anders kan het zijn dat de zonnestroom naar de buren gaat en niet naar de accu ... Toch?
Ja. Maar ik heb daarbij niet gezegd dat het financieel iets uitmaakt ;)

In je meter wordt alles op één grote hoop gegooid en verrekend. Maar qua duurzaamheid 'voelt' het voor veel mensen fijner als je echt je eigen zonnestroom in de batterij steekt.

• mrenkema
@Gizz Verwarrend. In mijn optiek regelt HW dmv de P1 en app dat alle stroom van de zonnepanelen naar de accu gaat. Dwz met max = 800W.
Wat je over hebt gaat eerst naar gebruikers in huis, bv een wasmachien en daarna naar de Grid.
De verdeling over de fases is ook belang, derhalve heb ik de twee omvormers op twee fases. En de accu's (2, die op een eigen aardlekautomaat zitten) op een van de twee of de derde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Propheticus
mrenkema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:25:
@Gizz Verwarrend. In mijn optiek regelt HW dmv de P1 en app dat alle stroom van de zonnepanelen naar de accu gaat. Dwz met max = 800W.
Wat je over hebt gaat eerst naar gebruikers in huis, bv een wasmachien en daarna naar de Grid.
De verdeling over de fases is ook belang, derhalve heb ik de twee omvormers op twee fases. En de accu's (2, die op een eigen aardlekautomaat zitten) op een van de twee of de derde.
Per saldo / netto wel. Maar de P1 meter kan niet op magische wijze stroom inkomend op fase 2 routeren naar fase 1 om daar de accu te laden. In de praktijk heb je dan dus 800W teruglevering op fase 2 en 800W afname op fase 1. Door de meter (en energiemaatschappij) per saldo gezien als 0.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Zijn er al mensen die regelmatig meerdere laad en ontlaadcyli hebben gehad op een dag? Ik weet dat we nog niet heel veel zon hebben gehad, maar gewoon even benieuwd.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sarge78 meerdere volledige cycli niet. Wel opladen naar 5%, ontladen naar 0%, opladen naar 2%, ontladen naar 0% etc. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet :)

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 07:11
Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:51:
Een opzetje gemaakt om de bespaarde terugleverboete (TLB) bij te houden.

[Afbeelding]

Wat heb je nodig?

- Een template sensor die de RTE van je batterij berekend. Ik heb ervoor gekozen om de RTE te laten berekenen vanaf het begin dat de batterij operationeel is. Dit zijn dus de interne kWh meterstanden die de batterij ook in de app van HW laat zien.
-Een helper (input) waarin je in centen kunt aangeven hoe hoog de boete op de teruglevering is. Voorbeeld. Ik krijg bij teruglevering 26 ct / kWh maar moet 10,5 ct / kWh boete betalen op deze teruglevering. Laatst genoemde heb je nodig.
- Een template sensor waar het resutaat in komt te staan. De besparing dus tot nu toe en counting......

Gemaakte keuze's :

Er wordt gerekend met de RTE. Dit betekend dat de geladen kWh's worden vermenigvuldigd met de RTE tot nu toe. Er gaat namelijk stroom verloren door omzetting. Die kan het net dus niet opgaan en kan dus niet bijdragen aan de boete, ondanks ik besef dat het wel een verliespost is!

Voor mensen die direct hun boete bedrag in xx ct / kWh weten is het makkelijk dit getal in te vullen bij eerder genoemde input. Als je energieleverancier werkt met schalen (hier het geval) dan het boete bedrag delen door je teruglevering. De teruglevering is te vinden op je jaarafrekening.

Alles is een aardige indicatie m.b.t. de bespaarde terugleverboete. Er kan wat verschil zitten bij het berekenen van de boete per kWh als je leverancier met schalen werkt of een vast bedrag. De bandbreedte is dan iets ruimer. Keuze gemaakt hier het gewoon te delen op elkaar, dus boete / terug geleverde kWh.

Om de RTE te berekenen van je systeem heb je dus een template sensor nodig. Geef deze onderstaande yaml mee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set energy_import_batterij_kWh = states('sensor.plug_in_battery_energy_import') | float(0) %}
{% set energy_export_batterij_kWh = states('sensor.plug_in_battery_energie_export') | float(0) %}

{% if energy_import_batterij_kWh > 0 %}
  {{ ((energy_export_batterij_kWh / energy_import_batterij_kWh) * 100) | round(2) }}
{% else %}
  0
{% endif %}

Let op dat je de juiste import en export sensoren meegeeft die je al voor je batterij hebt.

Maak een input number helper aan. Zie onderstaande plaatje met de gegevens.

[Afbeelding]

Als voor laatste stap moet je nog een template sensor maken die het resultaat opslaat. De bespaarde terugleverboete. Gebruik dan onderstaande yaml. Let op dat je ook hier let op sensoren die jezelf evt al gebruikt. Bij meeteenheid EUR invullen als je de sensor aanmaakt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
{% set opgeslagen_kwh = states('sensor.plug_in_battery_energy_import') %}
{% set verlies_pct = states('sensor.battery_rte_kwh') %}
{% set boetetarief = states('input_number.boetetarief_per_kwh') %}

{% if opgeslagen_kwh not in ['unknown', 'unavailable', None] and 
      verlies_pct not in ['unknown', 'unavailable', None] and 
      boetetarief not in ['unknown', 'unavailable', None] %}

{% set opgeslagen_kwh = opgeslagen_kwh | float(0) %}
  {% set verlies_pct = verlies_pct | float(0) %}
  {% set boetetarief = boetetarief | float(0) / 100 %}  {# Zet centen om naar EUR/kWh #}

{% if opgeslagen_kwh > 0 and boetetarief > 0 %}
    {% set bespaarde_boete = opgeslagen_kwh * (verlies_pct / 100) * boetetarief %}
    {{ (bespaarde_boete) | round(2) }}  {# Afronden op 2 decimalen #}
  {% else %}
    0.00
  {% endif %}

{% else %}
  0.00
{% endif %}

Wil je dit alles in een APEX chart? Dan een verticalstack aanmaken waarin je de volgende code kunt opnemen. Dan krijg je de afbeelding die als eerste in de post staat.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
type: vertical-stack
cards:
  - type: heading
    icon: mdi:power-plug-battery
    heading: Bespaarde TLB
    heading_style: title
    badges:
        entity: sensor.bespaarde_tlb_hw_batterij
        icon: mdi:currency-eur
        tap_action:
        entity: sensor.plug_in_battery_energy_import
        icon: mdi:import
        tap_action:
        entity: sensor.battery_rte_kwh
        icon: mdi:sync
        tap_action:
    grid_options:
      columns: full
      rows: 1
  - type: custom:apexcharts-card
    header:
      title: Bespaarde TLB HW-Batterij (in €)
    graph_span: 1 week
    yaxis:
      - min: 0
        decimals: 2
    series:
      - entity: sensor.bespaarde_tlb_hw_batterij
        name: Bespaarde boete
        type: area
        color: "#4CAF50"
        stroke_width: 2
        show:
          in_header: true
    apex_config:
      chart:
        height: 250px
      grid:
        borderColor: rgb(52,52,52)
      yaxis:
        - title:
          min: 0
          tickAmount: 4
        - title:
          min: -1000
          tickAmount: 10
      legend:
        show: false

Hopelijk weer iets leuks voor in HA. Natuurlijk komen er nog vele facetten kijken hierbij maar het geeft denk ik alvast een besparing aan.
als je onder je graph_span dit zet

span:
start: week
offset: +"0d"

Begint je grafiek mooi netjes links ipv rechts :)
Pagina: 1 ... 25 ... 121 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.