Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De discussie komt keer op keer terug omdat ze niet nutteloos is. Ik hoop van harte dat @HomeWizard_NL ook de hardware kant van de oplossing blijft ontwikkelen, maar het blijft daar beangstigend stil.hanev001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:19:
[...]
Deze nutteloze discussie komt keer op keer terug. Misschien intressant als je nog helemaal geen batterijen hebt maar als je al wel batterijen hebt maakt het toch niets uit. De verwachte levensduur van de batterijen is 15 jaar. Je gaat toch niet elke 3 jaar die batterijen weg doen en dan nieuwe kopen.
Als eerder gezegd, de chinese bedrijven hebben daar grote voordelen, omdat ze zich in het hart van het globale batterij industriele complex bevinden, mogelijk zelfs beslissende voordelen.
Maar indien het Home Wizard qua logistiek niet lukt om tot een volgende generatie van de batterij te komen, of dat de risico's te groot zijn, dan ligt mss samenwerking met een chinese partij voor de hand?
De consument is absoluut bereid een meerprijs te betalen voor een nederlands product, maar het verschil wordt op dit moment te groot en dan wijkt men uit naar zendure of indevolt (ik zie dat ook om me heen gebeuren, home wizard wordt als te klein, zelfs als betuttelend ervaren, de indevolt installaties vliegen me om de oren, en dat zijn totaal geen technische gebruikers).
Een exclusieve focus op diensten, software etc lijkt me een rampzalige vergissing om te maken. Je moet ook de hardware blijven ontwikkelen, daar moet 50% van de ontwikkel inspanning naar uitgaan (en dat lijkt nu eerder 10% of minder, vermoedelijk is de logistieke inspanning aan de hardware kant wel heel hoog).
[ Voor 10% gewijzigd door johnhemmers op 20-08-2026 11:48 ]
Ik denk dat we hier weer tegen het probleem aanlopen van de Tweakers hobby visie ten opzichte van wat de doorsnee huisbewoner wil en doet.johnhemmers schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:37:
[...]
De discussie komt keer op keer terug omdat ze niet nutteloos is. Ik hoop van harte dat @HomeWizard_NL ook de hardware kant van de oplossing blijft ontwikkelen, maar het blijft daar beangstigend stil.
Als eerder gezegd, de chinese bedrijven hebben daar grote voordelen, omdat ze zich in het hart van het globale batterij complex bevinden, mogelijk zelfs beslissende voordelen.
Maar indien het Home Wizard qua logistiek niet lukt om tot een volgende generatie van de batterij te komen, of dat de risico's te groot zijn, dan ligt mss samenwerking met een chinese partij voor de hand?
De consument is absoluut bereid een meerprijs te betalen voor een nederlands product, maar het verschil wordt op dit moment te groot en dan wijkt men uit naar zendure of indevolt (ik zie dat ook om me heen gebeuren, home wizard wordt als te klein, zelfs als betuttelend ervaren, de indevolt installaties vliegen me om de oren)
Voor de Tweakers moet er iets nieuws aan de horizon zijn zodra zo op het huidige speeltje zijn uitgekeken. De doorsnee gebruiker is alleen maar geintresseerd in een simpel en bewezen product niet in het allernieuwste op de markt.
Wat je dus om je heen ziet gebeuren hangt sterk of van de personen waarmee je omgaat.
Daarom denk ik, in tegenstelling tot wat jij eerder aangaf, dat men hier echt wel om de x jaar iets nieuws zou kopen (en niet pas dichtbij/na levensduur). Er wordt niet gedacht vanuit financiële insteek (voordeel) maar meer vanuit hobby oogpunt.hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat we hier weer tegen het probleem aanlopen van de Tweakers hobby visie ten opzichte van wat de doorsnee huisbewoner wil en doet.
Voor de Tweakers moet er iets nieuws aan de horizon zijn zodra zo op het huidige speeltje zijn uitgekeken. De doorsnee gebruiker is alleen maar geintresseerd in een simpel en bewezen product niet in het allernieuwste op de markt.
Wat je dus om je heen ziet gebeuren hangt sterk of van de personen waarmee je omgaat.
Zie hetzelfde bij bijvoorbeeld televisies. De een doet er 10 jaar mee. En de ander wil graag elk jaar een nieuwe.
Het is geen onwil van Home Wizard om een nieuwe generatie batterijen te ontwikkelen, het probleem is zeer vermoedelijk hun positie in de logistieke keten, namelijk in de marge, en die grote risico's die men derhalve loopt bij aanpassingen aan de hardware. Men is afhankelijk van leveranciers die ver weg zitten, productie faciliteiten die ver weg zijn. Iedere hardware aanpassing is kostbaar en moeilijk. En omdat de productie ver weg is zijn ook de leer effecten klein, indirect en traag.hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat we hier weer tegen het probleem aanlopen van de Tweakers hobby visie ten opzichte van wat de doorsnee huisbewoner wil en doet.
Persoonlijk denk ik dat men er beter aan gedaan had om de productie in NL uit te voeren, voor de omvormer bijvoorbeeld samenwerking met victron (dan bouw je aan een lokaal industrieel complex), en liefst alleen afhankelijkheid te hebben op batterij cel niveau. De logistiek slurpt ahw hun hardware ontwikkel mogelijkheden op. Dat is een lastige positie om in te zitten, zeker nu tal van concurrenten de markt betreden hebben.
Overigens vind ik het een fantastisch product en ik zou het heel jammer vinden als ze deze strijd verliezen. Maar zonder hardware ontwikkeling is dat bijna onvermijdelijk - hardware is de basis, dat is je test, de toets, software, marketing en dienstverlening leggen het daar altijd tegen af.
[ Voor 14% gewijzigd door johnhemmers op 20-08-2026 13:42 ]
Er is ook een tijdelijke €100,- korting op de PiB voor Limburgers en je krijgt €10,- shop tegoed na 4 maanden slim laden aan te laten staan.Devke schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:41:
HomeWizard start Pilot met Enexis
https://www.homewizard.co...em_FZfJh-fmFiwl2veIxEFTwQ
Dat is nu net mijn punt. De redenatie hier is vanuit het hobby oogpunt en daar kan wat voor te zegen zijn. Echter zo als ik het zie heeft Homewizard gekozen voor de brede gebruikers markt en daar is er geen behoefte aan. Het is dus niet zinvol om elke keer die discussie aan te gaan als de leverancier er geen zin in heeft. Pas als de brede verkopen van hun product gaan teruglopen wordt het tijd voor een nieuwe versie.meesje schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:53:
[...]
Daarom denk ik, in tegenstelling tot wat jij eerder aangaf, dat men hier echt wel om de x jaar iets nieuws zou kopen (en niet pas dichtbij/na levensduur). Er wordt niet gedacht vanuit financiële insteek (voordeel) maar meer vanuit hobby oogpunt.
Zie hetzelfde bij bijvoorbeeld televisies. De een doet er 10 jaar mee. En de ander wil graag elk jaar een nieuwe.
Als hobbyist zul je op een gegeven moment de keuze moeten maken om je blikveld te verwijden naar een andere leverancier in plaats van de roepen dat HW een nieuw versie moet uitbrengen.
Eens. En in mijn ogen vergeet men wel eens dat er hier op het forum ook genoeg niet-‘echte’-tweakers zijn. Dus gewoon de normale consument.hanev001 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:05:
[...]
Dat is nu net mijn punt. De redenatie hier is vanuit het hobby oogpunt en daar kan wat voor te zegen zijn. Echter zo als ik het zie heeft Homewizard gekozen voor de brede gebruikers markt en daar is er geen behoefte aan. Het is dus niet zinvol om elke keer die discussie aan te gaan als de leverancier er geen zin in heeft. Pas als de brede verkopen van hun product gaan teruglopen wordt het tijd voor een nieuwe versie.
Als hobbyist zul je op een gegeven moment de keuze moeten maken om je blikveld te verwijden naar een andere leverancier in plaats van de roepen dat HW een nieuw versie moet uitbrengen.
Daarom heb ik ook best wel moeite met sommige discussies over adviezen omtrent ontlaad vermogen. Niet iedereen is kundig genoeg om dit goed te kunnen en willen inschatten. Daarom zou mijn advies altijd de veilige weg zijn.
Zit volgens mij geen controle op de woonplaats. Als Belg kan ik hem ook aan 1100 bestellen.Devke schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:41:
HomeWizard start Pilot met Enexis
https://www.homewizard.co...em_FZfJh-fmFiwl2veIxEFTwQ
Ik zie het ook in mijn winkelwagentje, geen idee wat er gebeurt wanneer je die korting laat staan.....stevosmax schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:44:
[...]
Zit volgens mij geen controle op de woonplaats. Als Belg kan ik hem ook aan 1100 bestellen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2