23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Aangezien ik ook een DSMR4-meter heb, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het regelgedrag van de batterij eruit ziet met tragere data-intervals. De meter staat op de lijst voor vervanging ivm uitfaseren GSM maar dat kan nog maanden of jaren duren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
We doen ons best om niets te missenJeroenH schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:08:
Holy cow, al 101 pagina's, dit topic gaat echt hard en is bijna niet bij te houden! Zal voor degene achter het @HomeWizard_NL account ook niet makkelijk zijn het bij te lezen
Ja heb ik werkt prima geen klachten!Aardedraadje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:58:
Zijn er eigenlijk al mensen die ervaringen kunnen delen wat betreft de HW batterij en een oudere DSMR4-meter, dus met P1 data-interval van 10 seconden? Ik meen me te herinneren één iemand gezien te hebben in dit (of het vorige) topic waar er nogal veel schakelgedrag aanwezig was.
Aangezien ik ook een DSMR4-meter heb, ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het regelgedrag van de batterij eruit ziet met tragere data-intervals. De meter staat op de lijst voor vervanging ivm uitfaseren GSM maar dat kan nog maanden of jaren duren.
Update: ik heb versie 2.2 werkt prima
Dus eerst 1 kant opgetild en daarna de andere kant (rustig en voorzichtig).
Nu geeft de app aan dat de batterij op een schuine ondergrond staat (wat niet het geval meer is).
Waarschijnlijk had ik hem eerst moeten uitzetten...
Al uitgezet en stroom er af en weer aan gezet maar boodschap blijft. Gaat dit na verloop van tijd weg of wat kan ik doen? Ik heb deze melding nog niet eerder in het forum gezien eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/cJo2p98SltpUy83QDqLy2nMH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door johnvanderster op 20-02-2025 17:29 ]
Fijn, dat neemt wat zorgen weg
gewoon lekker eigenwijs rechts staat het nog, sterker nog hij vult het al in tot de 22e....... glazen bolcrryp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:42:
[...]
als je onder je graph_span dit zet
span:
start: week
offset: +"0d"
Begint je grafiek mooi netjes links ipv rechts
Ik vraag me af of de energiemaatschappijen niet op een gegeven moment ook per fase gaan kijken, de meter "weet" het, dus...Propheticus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Per saldo / netto wel. Maar de P1 meter kan niet op magische wijze stroom inkomend op fase 2 routeren naar fase 1 om daar de accu te laden. In de praktijk heb je dan dus 800W teruglevering op fase 2 en 800W afname op fase 1. Door de meter (en energiemaatschappij) per saldo gezien als 0.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Hij weet het wel maar hij kan niet per fase tellen… dus dan zouden eerst alle meters moeten worden vervangen voor meters met telwerken per fase. Dan zijn we wel een eeuw verder waarschijnlijk 😅UniMatrix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:45:
[...]
Ik vraag me af of de energiemaatschappijen niet op een gegeven moment ook per fase gaan kijken, de meter "weet" het, dus...
Maar de 4 telwerken weten niet wat het verbruik per fase is, die gaan per tariefperiode en import of export. Dus de netbeheerder en de energiemaatschappijen kunnen niet per fase gaan tellen of afrekenen.UniMatrix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:45:
[...]
Ik vraag me af of de energiemaatschappijen niet op een gegeven moment ook per fase gaan kijken, de meter "weet" het, dus...
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Joh, op het totaal veroorzaak jij met het gebruik in huis nog geeneens een rimpeltje op het net. Even te vergelijk. De compressoren hebben er hier gisteren 1167 kWh doorheen gejaagd. Daar doe ik thuis een heel jaar over.UniMatrix schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:45:
[...]
Geen idee hoe de gyro sensor van de accu werkt maar even uitzetten en dan een paar keer optillen en neerzetten zou kunnen helpen. Aan laten en dan gaan bewegen kan het getriggerd hebben.johnvanderster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:27:
Vanochtend van 1 werkende batterij de banden weggehaald.
Dus eerst 1 kant opgetild en daarna de andere kant (rustig en voorzichtig).
Nu geeft de app aan dat de batterij op een schuine ondergrond staat (wat niet het geval meer is).
Waarschijnlijk had ik hem eerst moeten uitzetten...
Al uitgezet en stroom er af en weer aan gezet maar boodschap blijft. Gaat dit na verloop van tijd weg of wat kan ik doen? Ik heb deze melding nog niet eerder in het forum gezien eigenlijk.[Afbeelding]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Links is toch veel mooier!Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:35:
[...]
gewoon lekker eigenwijs rechts staat het nog, sterker nog hij vult het al in tot de 22e....... glazen bol
Eens hoor. Maar ik bedoelde dat die aanpassing het vlak rechts alleen maar groter maakt en niet opschuift naar links.
Mmm das gek want dat zou moeten werken van links naar echts dus maandag tot zondag links naar rechts zegmaar!Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:29:
[...]
Eens hoor. Maar ik bedoelde dat die aanpassing het vlak rechts alleen maar groter maakt en niet opschuift naar links.
Zo moet dat qua inspringen:Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:29:
[...]
1
2
3
4
| graph_span: 1 week span: start: week offset: +"0d" |
Heb je een DM gestuurd. Heb het zo ook gedaan.crryp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:35:
[...]
Zo moet dat qua inspringen:
code:
1 2 3 4 graph_span: 1 week span: start: week offset: +"0d"
Ik krijg de hele tijd de melding dat deze update niet lukt.. (zie screenshot) Hebben meer mensen hier last van? En wat is jullie oplossing geweest?
Ik heb al geprobeerd de meter ter verwijderen uit de app en opnieuw toe te voegen, wat tot hetzelfde resultaat leidde. Ik wil hem liever niet helemaal resetten omdat ik de historie wel wil behouden.
Op dit moment lukt het dus ook niet om de batterij in de nul-modus te zetten en staat er eigenlijk gewoon een hele dure powerbank bij mij op zolder. Beetje jammer..
/f/image/BXhszKbsbB8fKtMTU5idmdKt.png?f=fotoalbum_large)
@shthpnzDevke schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:53:
[...]
Van ons mag je het hier ook gewoon delen. We zetten sws een linkje in de TS. Op die manier staat alle info bij elkaar. Het laat ook zien dat we ook kijken naar de mogelijkheden van de batterij. In dit geval HA. We delen de info nu hier ook al. Zie eerdere posts en dat valt best binnen de grenzen. We spenderen er dan niet dikke aantallen pagina's aan zoals bv NEN normen, aadlekschakelaars etc.
Ook voor HW wellicht prettig te zien wat we er mee ontwikkelen en geeft ze wellicht inspiratie extra. We zijn tweakers en voor vele hoort daar Homey of HA bij.
Batterij en P1 meter zitten op hetzelfde Wifi netwerk? Evt P1 meter x helemaal opnieuw koppelen zonder de batterij?DevilForze schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:20:
Vandaag de batterij ontvangen en proberen te installeren. Dat ging helemaal goed, totdat de P1 meter bijgewerkt moest worden met een update.
Ik krijg de hele tijd de melding dat deze update niet lukt.. (zie screenshot) Hebben meer mensen hier last van? En wat is jullie oplossing geweest?
Ik heb al geprobeerd de meter ter verwijderen uit de app en opnieuw toe te voegen, wat tot hetzelfde resultaat leidde. Ik wil hem liever niet helemaal resetten omdat ik de historie wel wil behouden.
Op dit moment lukt het dus ook niet om de batterij in de nul-modus te zetten en staat er eigenlijk gewoon een hele dure powerbank bij mij op zolder. Beetje jammer..
[Afbeelding]
Dus in de praktijk:Propheticus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Per saldo / netto wel. Maar de P1 meter kan niet op magische wijze stroom inkomend op fase 2 routeren naar fase 1 om daar de accu te laden. In de praktijk heb je dan dus 800W teruglevering op fase 2 en 800W afname op fase 1. Door de meter (en energiemaatschappij) per saldo gezien als 0.
Ik neem aan dat het niet verstandig is om beide omvormers (7400 W totaal) op 1 fase te zetten.
-> Dus dan de grootste (4800 wp) op fase 1 en daar ook de batterij-groep op. Zo weet de P1 meter van de hoed en de rand en kan er met 1600W geladen en ontladen worden.
-> De kleinere string (2600) dan op fase 2.
Ja, kijk hier maar naar.shthpnz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:05:
Klopt het @Devke dat er voor HA-gehobby een apart forum is?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik heb ook geklooi gehad met de update van de p1 meter. Nadat ik een andere power adapter heb gebruikt( dus niet die van homewizard die zijn ruk) ging het als een zonnetje. Er schijnt een badge van de power adapter te zijn die niet goed is. Mogelijk heb je daar 1 van. Ik heb er inmiddels al 2 moeten vervangen. Ben nu overgestapt op een ander merk, sindsdien geen problemen meer.DevilForze schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:20:
Vandaag de batterij ontvangen en proberen te installeren. Dat ging helemaal goed, totdat de P1 meter bijgewerkt moest worden met een update.
[Afbeelding]
Of je haalt de voeding uit de usb poort van de router. (Hangt/staat meestal ook in de meterkast)hgwj1983 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb ook geklooi gehad met de update van de p1 meter. Nadat ik een andere power adapter heb gebruikt( dus niet die van homewizard die zijn ruk) ging het als een zonnetje. Er schijnt een badge van de power adapter te zijn die niet goed is. Mogelijk heb je daar 1 van. Ik heb er inmiddels al 2 moeten vervangen. Ben nu overgestapt op een ander merk, sindsdien geen problemen meer.
Dat deed ik toen ik nog een 4 slimme meter had.
Inmiddels de slimme meter vervangen door een 5 versie en de voeding komt nu via de p1 poort.
In oktober paar weken overal vergeleken en uiteindelijk via Independer naar Essent overgestapt voor stroom; 1 jaar vast 18ct/kwh incl btw. Terugleveren levert nog maar 6ct netto op. Gas bij Delta genomen 1,21 incl btw. Loont soms om gas en stroom los van elkaar op te zoeken.(RSH) schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:35:
[...]
Sorry dat ik het salderen erbij haalde maar ik zat nog volle 100% in de rant![]()
het gemiddeld ligt lager dan dat, maar ik zie de accu voor mijn dubbele use case :
-om NOM te draaien, voor een groot deel van het gemiddeld jaar (10 jaar aan data)
-om het terugleveren te beperken, dat mes snijdt voor mij aan 2 kanten:
minder Kw stroom afnemen (a 29 cent per Kw) en tegelijk de teruglever boete te voorkomen (op dit moment a 2 cent per Kw betalen gemiddels over een jaar)
Letop, dit is NIET verminderen, maar ik BETAAL voor elke Kw die ik teruglever 2 cent.......
Met dank aan de stimulatie van het energiebesparen, gas verbruik verminderen en aanleg van zonnepanelen.
Ik zit bij 1 van de 3 leveranciers die een veel hogere terugleverboete heeft boven een bepaalde schaal, dan alle andere leveranciers, die terugleverkosten rekenen. Oftewel in Jip en Janneke:
Mijn terugleverkosten zijn bijna 200% van mijn teruglever vergoeding.![]()
gelukkig is dat in (juridisch) onderzoek en heeft Essent al aangegeven dat het inderdaad afwijkt en "men zal er coulant mee omgaan"
Over 5 weken is mijn Jaarafrekening ; in 1 jaar zijn mijn voorschot / termijn adviezen gegaan van 0 euro per maand naar afgelopen week 475 euro per maand.....mijn termijn betaling heb ik vrijwillig van 19 euro naar 125 euro gezet, ik ben benieuwd.
Dus alleen al de besparing vanuit principe is het mij waard![]()
En het grappige is dat overstappen volgens de vergelijkingssites (nog) niet loont. maar dat word wel beinvloed door de 10% klantkorting van Essent, icm oude grijze stroom en gas kontrakt (altijd al, en nog steeds goedkoper dan jaar kontrakten, variable kontrakten of groene stroom kontrakten. Sterker nog, ik weet bijna zeker dat het ook beinvloed word omdat ik zonnepanelen heb (ooit helaas aangemeld)
Dat ga ik met mijn thuis batterijen nooit doen.
anyway, over 5 weken kan ik een eventuele overstap weer opnieuw beoordelen.
Tot nu toe met de 2 batterijen goede resultaten en in mijn specifieke geval is meer beter, dus kan niet wachten op nummer 3, daarna kijk ik weer verder. Levering in April
Hij bedoelt te zeggen, waarom posten jullie alle HA gerelateerde berichten dan niet daar
Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af
Ik blijf maar in herhaling vallen. Dus stop daar nu mee als je het niet erg vindt. Wij willen alles graag bij elkaar houden als Topic starters. Wat we nu zien is dat de HA vragen eigenlijk vaak al over de DM komen. Dat @MacD007 dan een eigen topic hiervoor opricht is zijn keuze. Gaan we niet over. Nogmaals wij zien het graag bijelkaar. Wordt nu een beetje moe van het herhalen. Het staat mensen vrij het elders te posten. Niet persoonlijk opvatten ;-Pmac-aroni schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Hij bedoelt te zeggen, waarom posten jullie alle HA gerelateerde berichten dan niet daar
Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af
Helaas is het wat moeilijker.mrenkema schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Dus in de praktijk:
Ik neem aan dat het niet verstandig is om beide omvormers (7400 W totaal) op 1 fase te zetten.
-> Dus dan de grootste (4800 wp) op fase 1 en daar ook de batterij-groep op. Zo weet de P1 meter van de hoed en de rand en kan er met 1600W geladen en ontladen worden.
-> De kleinere string (2600) dan op fase 2.
De spanning is meestal rond de 230 V.
De fasen zijn (afhankelijk van je hoofdaansluiting) bijvoorbeeld 3x 25 A gezekerd.
De groepen zijn vaak met 16 A gezekerd.
De belasting van een groep mag dan zijn 16 x 230 = 3680 W
De belasting van de fasen mag dan zijn 25 x 230 = 5750 W
Bij zonnepanelen is het aantal Wp niet gelijk aan het aantal W.
Ik heb zelf zonnepanelen, totaal 5kWp die een keer een maximum van 5700 W leverden.
Ik heb de zonnepanelen pal zuid liggen en heb ongeveer 10% meer W dan Wp.
Ik heb de omvormer ook gekocht voor de maximale opbrengst.
Je moet kijken wat het maximale vermogen van je installatie is,
je kunt dat vaak vinden in de offerte van de leverancier.
7400 W op een fase zal inderdaad niet gaan.
Jou installatie van 4800 Wp zou dan met een batterij van 800 W samen kunnen, ongeveer 5600 W
er mag dan niets meer op deze fase aangesloten zijn (ook geen andere groepen)
Goed kijken welke andere groot verbruikers (oven wasmachine etc) op een fase zitten
en zo goed mogelijk verdelen.
edit:
Ik bij mij in huis eens gekeken en ik zit ruim boven de 5750 W per fase, maar deze apparaten staan nooit tegelijk aan. Ik heb alleen al in de keuken 5000 W aan apparaten staan.
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 20-02-2025 20:37 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
In theorie gaat de accu toch van de teruglevering afPeteSplit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:17:
[...]
Helaas is het wat moeilijker.
De fasen zijn (afhankelijk van je hoofdaansluiting) bijvoorbeeld 3x 25 A gezekerd.
De belasting van een groep mag dan zijn 16 x 230 = 3680 W
De belasting van de fasen mag dan zijn 25 x 230 = 5750 W
Bij zonnepanelen is het aantal Wp niet gelijk aan het aantal W.
Ik heb zelf zonnepanelen, totaal 5kWp die een keer een maximum van 5700 W leverden.
Ik heb de zonnepanelen pal zuid liggen en heb ongeveer 10% meer W dan Wp.
Ik heb de omvormer ook gekocht voor de maximale opbrengst.
Je moet kijken wat het maximale vermogen van je installatie is,
je kunt dat vaak vinden in de offerte van de leverancier.
7400 W op een fase zal inderdaad niet gaan.
Jou installatie van 4800 Wp zou dan met een batterij van 800 W samen kunnen, ongeveer 5600 W
er mag dan niets meer op deze fase aangesloten zijn (ook geen andere groepen)
Goed kijken welke andere groot verbruikers (oven wasmachine etc) op een fase zitten
en zo goed mogelijk verdelen.
De accu gaat nooit ontladen als er 4800 aan teruglevering is
[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 21-02-2025 12:34 ]
Ik heb ook van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik de P1 geupdate door de wifi vd P1 tijdelijk op mijn hotspot van mijn telefoon te zetten en toen pakte hij de update in 1 keer. Daarna de P1 weer wifi op het gewone huisnetwerk terug gezet en alles werkte. Bij een iphone moet je wel bij hotspot de maximaliseer compatibiliteit aanzetten voor de 2.4ghz anders ziet de P1 hem nietDevilForze schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:20:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Batterijbox op 20-02-2025 20:41 ]
@Peterhardenbergcrryp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:22:
[...]
In theorie gaat de accu toch van de teruglevering af4800 watt leveren zonnepanelen 800 gaat accu in dus 4000 de fase op terug leverende.
De accu gaat nooit ontladen als er 4800 aan teruglevering is
Bij mij zijn de zonnepanelen helemaal naast de kast geplaatst bij de hoofdschakelaar op een aardlekautomaat.
Wat ik begrepen heb is dat de zonnepanelen apart aangesloten moeten worden zonder andere apparaten.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Dat klopt maar er is een verschil tussen op een eigen aardlekautomaat of alleen op een fasePeteSplit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:41:
[...]
@Peterhardenberg
Bij mij zijn de zonnepanelen helemaal naast de kast geplaatst bij de hoofdschakelaar op een aardlekautomaat.
Wat ik begrepen heb is dat de zonnepanelen apart aangesloten moeten worden zonder andere apparaten.
Omdat je altijd je batterij zal opladen zodra je het net aan het belasten bent met terugleveren
Sterker nog stel je gaat op fase 1 terugleveren en op fase 2 je accu opladen betekend dit in het geval van 4 accus dat je 3200 wat trekt op fase 2 dat is zonde en kut voor je verdeling van je groot verbruikers.
DIt probleem heb je niet als je zonnepanelen en accus op dezelfe fase aangesloten zitten.
Telwerk is per fase. maar er is wetgeving die dit heeft geregeld. In de meter wordt alles verrekend.easywoods schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:50:
[...]
Hij weet het wel maar hij kan niet per fase tellen… dus dan zouden eerst alle meters moeten worden vervangen voor meters met telwerken per fase. Dan zijn we wel een eeuw verder waarschijnlijk 😅
Kosten technisch helemaal waar, electro technisch is het wel handig beetje op te letten hoe je dingen aansluitLosballos2005 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:55:
[...]
Telwerk is per fase. maar er is wetgeving die dit heeft geregeld. In de meter wordt alles verrekend.
=waarcrryp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:56:
[...]
Kosten technisch helemaal waar, electro technisch is het wel handig beetje op te letten hoe je dingen aansluit
Ik kom net van een ander topic en rol net een beetje in dit topic dus zal iets gemist hebben. excuus.
Ook al maakt het voor de rekening niet uit.
De slimme meter is een som meter.
Voorbeeld
Als je 3000 watt op fase L1 af neemt. (Batterijen laden)
En je zonnepanelen omvormer levert 3000 watt op fase L2.
Je hebt op deze manier geen extra kosten maar trekt het net scheef.
Als je in dit geval even naar de spanning kijkt op deze fases.
Dan zal L1 een lagere spanning hebben dan L2.
En dan de problemen die nu kunnen gebeuren.
Als er grootverbruikers dan op dezelfde fase zitten als de batterijen kan zo je C25 van je netbeheerder er uit klappen.
Verdeel het netjes zo voorkom je problemen.
Gotta love Tweakers.peterbier schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:10:
Het is heel belangrijk dat je een 3 fase installatie niet scheef gaat trekken.
Voorbeeld
Als er grootverbruikers dan op dezelfde fase zitten als de batterijen kan zo je C25 van je netbeheerder er uit klappen.
Geen aanval, heerlijk dat mensen zo lekker kort op elkaar zitten. Iedereen wil wat uitleggen (self_included)
Mooi streven om de aansluiting gelijkmatig te belasten. Maar in een straat waar alle huizen op één fase zitten gebeurt het zelfde. Mijn dak staat 2000W te leveren. Terwijl de buren op de volgende fase 2000W staan te trekken met de was. En de buren aanname andere kant hebben misschien alleen de koelkast aan. Ik zou mij er niet al te druk om maken.peterbier schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:10:
Het is heel belangrijk dat je een 3 fase installatie niet scheef gaat trekken.
Voorbeeld
De straat ga jij zelf niet meer invloed op hebben dan je eigen woning. Wat wel echt een ding is wat @peterbier ook probeert duidelijk te maken is dat de onbalans vooral binnen je eigen muren gewoon niet gewenst is.Apenkooi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:21:
[...]
Mooi streven om de aansluiting gelijkmatig te belasten. Maar in een straat waar alle huizen op één fase zitten gebeurt het zelfde. Mijn dak staat 2000W te leveren. Terwijl de buren op de volgende fase 2000W staan te trekken met de was. En de buren aanname andere kant hebben misschien alleen de koelkast aan. Ik zou mij er niet al te druk om maken.
Als je niet oplet en je knalt 3200 wat continue op een fase doordat deze op een andere fase zit dan je 1 fase PV omvormer. Dan kan je intern problemen krijgen als je nog een wasmachine aanzet en dan per ongelijk ook nog een straal kacheltje ofzo dan klapt je 25A zekering van de netbeheerder eruit niet echt prettig.
Ik heb het voornamelijk over het (elektra) netwerk wat in het pand zit.Apenkooi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:21:
[...]
Mooi streven om de aansluiting gelijkmatig te belasten. Maar in een straat waar alle huizen op één fase zitten gebeurt het zelfde. Mijn dak staat 2000W te leveren. Terwijl de buren op de volgende fase 2000W staan te trekken met de was. En de buren aanname andere kant hebben misschien alleen de koelkast aan. Ik zou mij er niet al te druk om maken.
En bij een 3 fase aansluiting is dat bij de meeste 3x25 Ampère.
Mijn huis had 3x63 Ampère.
Met een nette verdeling heb ik dit terug kunnen brengen naar 3x40 Ampère.
Nogmaals bij een 3 fase systeem is het heel belangrijk om het netjes te verdelen.
crryp in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1"
Aansluitingen worden volgens mij tegenwoordig "gestaggerd" aangelegd. jouw f1 is f2 bij de buren etc.Apenkooi schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:21:
[...]
Verdelen over meerdere fasen= good practice. geen verplichting.
Inderdaad is dit het gevalLosballos2005 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:32:
[...]
Aansluitingen worden volgens mij tegenwoordig "gestaggerd" aangelegd. jouw f1 is f2 bij de buren etc.
Een apart topic voor HA integratie van de batterij is wel overzichtelijker, niet alleen als je er mee aan de slag wilt, maar ook als je alles over de batterij wilt weten, maar niks met HA hebt.Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:16:
[...]
Ik blijf maar in herhaling vallen. Dus stop daar nu mee als je het niet erg vindt. Wij willen alles graag bij elkaar houden als Topic starters. Wat we nu zien is dat de HA vragen eigenlijk vaak al over de DM komen. Dat @MacD007 dan een eigen topic hiervoor opricht is zijn keuze. Gaan we niet over. Nogmaals wij zien het graag bijelkaar. Wordt nu een beetje moe van het herhalen. Het staat mensen vrij het elders te posten. Niet persoonlijk opvatten ;-P
Ik scroll over de HA posts heen, maar als ik er ooit iets mee ga doen dan ga ik liever niet nog een keer alle niet-HA posts door.
Maar doe het hoe je het wilt.
Als ik je goed begrijp heb je een meterkast uitbreiding gehad voor je PV installatie. Omdat er geen ruimte meer was voor in de bestaande kast.PeteSplit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:41:
[...]
@Peterhardenberg
Altijd verstandig om dit door een deskundige te laten doen.
Laten we maar weer snel overgaan op de HW accu. (deze mag niet worden aangesloten op het stopcontact van de PV verdeler.)
[ Voor 38% gewijzigd door Peterhardenberg op 21-02-2025 12:36 ]
Beter en netter een grotere kast (laten) plaatsen.Peterhardenberg schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:07:
[...]
Als ik je goed begrijp heb je een meterkast uitbreiding gehad voor je PV installatie. Omdat er geen ruimte meer was voor in de bestaande kast.
Oplossing daarvoor mag ook zijn een PV verdeler, Deze komt op de plaats van bv een wasmachine stopcontact, omdat deze een eigen groep heeft.
Dit is de uitzondering op de regel van verbruikers op de groep waar de PV op is aangesloten.
Laten we maar weer snel overgaan op de HW accu. (deze mag niet worden aangesloten op het stopcontact van de PV verdeler.)
Ik ga deze vervangen voor een andere kast met deur.
Dit is een andere onderverdeling.
Huidig
:strip_exif()/f/image/KXcQzfslMOHyj72q3Fs2hUdw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze kast moet ik nog afwerken.
Hier komt ook een HomeWizard Kwh meter in.
:strip_exif()/f/image/P5tpl8jjAp9U9APFpYCk7cyb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank allemaal voor de discussie. Het is idd allemaal wat complexer en deze discussie geeft mij informatie die ik met de elektricien kan bespreken.PeteSplit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:17:
[...]
Helaas is het wat moeilijker.
..
Ik heb een 3 x 25 A aansluiting. Heel veel groepen en alles is netjes verdeeld. Hoop ik ....
De 4800 wp heeft een eigen G3 kabel en B20 aardlekautomaat en een SE5000h omvormer
Op die fase zit nu ook de werkplaats, incl zware compressor (1500W minstens)
De 2600 wp wil ik via een PV-verdeler via de werkplaats groep laten lopen en die verplaatsen naar de tweede fase.
De twee accu's (1600W) dan samen met de SE 5000.
De panelen liggen op het westen!
Tldr; de P1 meter van Homewizard kun je niet updaten als je netwerkverkeer over een VPN loopt. PIA VPN in dit geval.
Lag niet aan het verbinden met hetzelfde netwerk. Dit was al in orde.
Dit geprobeerd, maar de P1 meter is al gevoed door de meter zelf. Dit was dus ook niet de oplossing.hgwj1983 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb ook geklooi gehad met de update van de p1 meter. Nadat ik een andere power adapter heb gebruikt( dus niet die van homewizard die zijn ruk) ging het als een zonnetje. Er schijnt een badge van de power adapter te zijn die niet goed is. Mogelijk heb je daar 1 van. Ik heb er inmiddels al 2 moeten vervangen. Ben nu overgestapt op een ander merk, sindsdien geen problemen meer.
Dit had de oplossing kunnen zijn, maar uiteindelijk heb ik het anders opgelost toen ik bedacht dat al het verkeer van de I(di)OT vlan over een VPN loopt. Nadat ik de VPN had gepauzeerd kon ik de P1 meter zonder problemen updaten!Batterijbox schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Ik heb ook van alles geprobeerd en uiteindelijk heb ik de P1 geupdate door de wifi vd P1 tijdelijk op mijn hotspot van mijn telefoon te zetten en toen pakte hij de update in 1 keer. Daarna de P1 weer wifi op het gewone huisnetwerk terug gezet en alles werkte. Bij een iphone moet je wel bij hotspot de maximaliseer compatibiliteit aanzetten voor de 2.4ghz anders ziet de P1 hem niet
Hopelijk helpt dit anderen ook nog.
overzicht van mensen heb je niet zoveel aan, beter een overzicht van Yaml bestandenGizz187 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:16:
Is er toevallig ergens een overzicht van mensen die zelf gemaakte Yaml bestanden voor HA hebben gemaakt over de HW plugin batterij?
Om te beginnen kon de batterij niet toegevoegd worden ‘aan het huis’. Dat bleek te liggen aan het IoT netwerk waar ik die mee verbond. Even op het gewone wifi-netwerk gezet en toen ging het als een zonnetje. Update erin en klaar. Maar dan zag hij (natuurlijk) de P1 meter niet. Dus weer terug gehangen in het IoT netwerk en ging ook die sein op groen. Maar dan… moest de P1 meter een update hebben. En ook dat ging mis. Al begon het mij toen te dagen; al mijn IoT spul hebben access-rules in de router over de bestemmingen waar ze mee willen verbinden. En voor HW heb ik die (bij gebrek aan specificaties) gebaseerd op pcaps. Dus een bestemming waar ze tijdens de capture niet naar verbonden… kunnen ze nu ook niet naar verbinden. De oplossing hier was dus even de P1 meter ‘vrij’ toegang geven tot het internet tot de update klaar was.
Nu draait alles als(/tijdens) een zonnetje.
@HomeWizard_NL wellicht een idee om die firewall-vereisten ergens vindbaar op jullie site te zetten.
Mijn levering was gelukkig mooi op tijd, dus heb vanzelfsprekend geen goedmakertje ontvangen. Maar ik zit wel al een poosje te twijfelen over het aanschaffen van die display. Ik weet namelijk totaal niet wat ik ervan moet verwachten.
Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die dat display besteld hebben zonder dat ze er dat eerder overwogen. Van hen zou ik graag willen weten of ze dat display mee of tegen vinden vallen en waarom. En vind je het een toevoeging op het overige HW assortiment?
Antwoorden mogen ook DM verstuurd worden als je hier niet verder offtopic wilt gaan. En voor de duidelijkheid, ik werk niet bij/voor Homewizard
Daarnaast nog twee losse vraagjes:
* kun je er ook de status van de batterij en de herkomst van de stroom (net/zon/batterij) mooi inzichtelijk maken?
* kun je ook een verzamelgrafiek maken van alle sockets? (Ik heb er momenteel 22)
[ Voor 11% gewijzigd door RiDo78 op 20-02-2025 23:10 ]
Display is basic. (Simpele weergave)RiDo78 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:07:
Dit topic mag overigens wel specifiek voor de batterij zijn, maar toch gooi ik hier even een display vraagje in. Dit aangezien er een aantal mensen een display hebben aangeschaft met het goedmakertje van HW omdat de levering vertraagd was.
Mijn levering was gelukkig mooi op tijd, dus heb vanzelfsprekend geen goedmakertje ontvangen. Maar ik zit wel al een poosje te twijfelen over het aanschaffen van die display. Ik weet namelijk totaal niet wat ik ervan moet verwachten.
Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die dat display besteld hebben zonder dat ze er dat eerder overwogen. Van hen zou ik graag willen weten of ze dat display mee of tegen vinden vallen en waarom. En vind je het een toevoeging op het overige HW assortiment?
Antwoorden mogen ook DM verstuurd worden als je hier niet verder offtopic wilt gaan. En voor de duidelijkheid, ik werk niet bij/voor Homewizard
* kun je er ook de status van de batterij en de herkomst van de stroom (net/zon/batterij) mooi inzichtelijk maken?
* kun je ook een verzamelgrafiek maken van alle sockets? (Ik heb er momenteel 22)
Ik heb er zelf 3 stuks en een leuk product.
Het display wat we hier op de bar van de keuken hebben staan (looproute) wordt veel op gekeken.
Vooral life verbruik en opwek life van de zonnepanelen (HomeWizard Kwh meter)
De batterij % staat in beeld.
De batterij heb ik een tussenstekker gedaan zodat je ook groen watt leveren van batterij en paars opladen watt van batterij op het display kan zien. (Rechts onder in beeld tussenstekker batterij)
Al met al grappig product.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dKNc5EFzMRgBYkPUhzJIEWhs.jpg?f=user_large)
RiDo78 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:07:
Dit topic mag overigens wel specifiek voor de batterij zijn, maar toch gooi ik hier even een display vraagje in. Dit aangezien er een aantal mensen een display hebben aangeschaft met het goedmakertje van HW omdat de levering vertraagd was.
:strip_exif()/f/image/hfLHk9RnGp2QZv7BypzmM01p.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatje van vanavond.
Rechtsboven :
- Daikin airco units : 1.4 kWh
- Zonnepanelen : 5 kWh
- Accu lading : 21%
Links kleine cirkel : actuele verbruik
Links iets grotere cirkel : totale verbruik
Links grootste cirkel : zonverbruik
Het is een leuk gimmick maar je ziet meteen het probleem denk ik. Rechts mooie icoontjes waar je naar zit te kijken. Links missen ze. Dat is gewoon net weer jammer. Het accupercentage wisselt overigens van kleur afhankelijk van wat de accu doet. Je kan ook nergens op klikken om een grafiekje te zien. Je kan wel aanrgeven wat je waar wil zien.
De doelgroep is de casual consumer. Heb je HomeAssistant en een oud tablet, dan kan je met het Energy Dashboard denk ik wel wat leukers/mooiers maken.
Het is dat ik hem gratis heb, anders zou ik er nog eens goed over nadenken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
en en anderen zien dat dus weer anders, dus blijf ik dat gewoon herhalen. HA is nu een keer duidelijk iets anders, en als iemand dat hier wil posten dan moet hij dat ook gerust doen, maar er is daarvoor dus wel een apart topic voor. dus het zou je sieren als je dat ook snapt. Aan anderen de keuze waar ze iets willen posten.Devke schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:16:
[...]
Ik blijf maar in herhaling vallen. Dus stop daar nu mee als je het niet erg vindt. Wij willen alles graag bij elkaar houden als Topic starters. Wat we nu zien is dat de HA vragen eigenlijk vaak al over de DM komen. Dat @MacD007 dan een eigen topic hiervoor opricht is zijn keuze. Gaan we niet over. Nogmaals wij zien het graag bijelkaar. Wordt nu een beetje moe van het herhalen. Het staat mensen vrij het elders te posten. Niet persoonlijk opvatten ;-P
Helemaal eens.MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 01:14:
[...]
en en anderen zien dat dus weer anders, dus blijf ik dat gewoon herhalen. HA is nu een keer duidelijk iets anders, en als iemand dat hier wil posten dan moet hij dat ook gerust doen, maar er is daarvoor dus wel een apart topic voor. dus het zou je sieren als je dat ook snapt. Aan anderen de keuze waar ze iets willen posten.
HomeAssistant is prima en gebruik het zelf ook.
Naast dat pak ik vaker ff gewoon de HomeWizard app of voor domotica de Domovea (Hager) app.
De mensen waaronder ik zitten niet te wachten op die lange code lijsten voor HomeAssistant.
En voor HomeAssistant is weer een mooi topic voor.😁
Net als voor Zendure.
Shelly 3em pro is onderweg. (Basis voor Zendure)
[ Voor 8% gewijzigd door peterbier op 21-02-2025 02:22 ]
Ik ben echt lyrisch over de accu, over 2 jaar na afschaffing saldering kan ik me nu niets anders voorstellen dan dat er een Homewizard plug and play thuisaccu komt. Maar ik vind de opmerking dat het een ideale hoeveelheid kWh is gewoon niet stroken met mijn opwek voor dat geld... laat staan de opwek van anderen in dit topic
Dat is ook een ietwat ongenuanceerde stelling die je nu doet. Welke capaciteit ideaal is, hangt inderdaad af van je specifieke scenario. HW is zich daar bewust van; op hun website stellen ze 4 scenario's voor waar dan 1 t/m 4 batterijen passen.Barca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:07:
Homewizard zegt steeds dat 2,7kWh ideaal is, en 'je krijgt hem een groot deel van het jaar toch niet vol'. Maar ten eerste ontlaadt hij niet naar 0 en ten tweede is er een RTE van laten we zeggen 80 procent. Dan is 2,7 kWh toch gewoon echt heel weinig voor 1.399 euro?
Ik ben echt lyrisch over de accu, over 2 jaar na afschaffing saldering kan ik me nu niets anders voorstellen dan dat er een Homewizard plug and play thuisaccu komt. Maar ik vind de opmerking dat het een ideale hoeveelheid kWh is gewoon niet stroken met mijn opwek voor dat geld... laat staan de opwek van anderen in dit topic
Volgens mij doel je op de discussie die hier voorbij kwam waarin werd gesteld dat een grote capaciteit i.c.m. een 800W niet zoveel nut heeft. En daar ben ik het opzich wel mee eens. Met een 800W omvormer duurt het gewoon langer voordat je een bepaalde capaciteit vol of leeg hebt. Heb je meer capaciteit nodig, dan moet je ook de omvormer opschalen, wat weer ten koste gaat van efficiëntie. Dat heeft HW dus opgelost door elke batterij een kleine omvormer te geven, met een capaciteit die daarbij past.
En ja, een Zendure of andere concurrent is misschien goedkoper. Maar zoveel scheelt dat nou ook weer niet, en bij HW krijg je een Nederlands product met goede support en garantievoorwaarden. Dat is ook wat waard.
De integratie met het hele HW portfolio is optimaal, wat ik lees werkt out-of-the-box NOM vrijwel vlekkeloos.Aardedraadje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:31:
En ja, een Zendure of andere concurrent is misschien goedkoper. Maar zoveel scheelt dat nou ook weer niet, en bij HW krijg je een Nederlands product met goede support en garantievoorwaarden. Dat is ook wat waard.
Genoeg te verbeteren natuurlijk, maar voor een eerste versie gewoon een geslaagd product. Hoop dat begin 2027 de volgende versie breed beschikbaar is: hogere capaciteit, lager verlies en een nog betere prijs-kwaliteitverhouding.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
@hoevenpe weet niet of je deze gemist hebt.HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:37:
[...]
Wij zien twee batterijen van 2,7 kWh met een 800 W micro-omvormer nog steeds als een betere keuze dan één van 5,4 kWh met een 1600 W omvormer. Dat komt door de hogere efficiëntie bij laag vermogen. Voor de toekomst verwachten we eerder een oplossing om meerdere batterijen tegelijk aan te sturen dan dat we een grotere variant ontwikkelen.![]()
Massaproductie moet uiteindelijk bijdragen aan een scherpe prijs. Maar op dit moment is het een grotere uitdaging om aan onderdelen te komen dan om gunstig in te kopen.![]()
Een 5 kWh-batterij met een 800 W-omvormer is trouwens ook niet ideaal, omdat die op de meeste dagen lastig vol te krijgen is.
Die had ik inderdaad gemist, laten we zien waar ze begin 2027 mee komen. Dan verwacht ik een hausse aan NOM batterijen omdat overschot praktisch waardeloos is.
Twee batterijen is inderdaad ook 5 kWh: hoop vooral dat de prijs per kWh significant daalt, men passieve koeling weet toe te passen, omvormers bij lage wattages efficiënter worden, form-factor kleiner, etc.
Ik kan je volgen. Dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor 1 batterij gegaan ben. Hobbymatig en kennismaking met. Ook de mate van open stelling van een systeem voor eigen inzichten vind ik belangrijk. Kan nog niet maar ik verwacht dat HW hierin wel gaat mee bewegen. Basic voor degene die hem plug and play en geen omkijken naar willen hebben. Iets meer voor de techneuten onder ons allen. Ook die geen tweakers bezoeken. We gaan het mee maken. Leuke ontwikkelingen in ieder geval.hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:04:
[...]
Die had ik inderdaad gemist, laten we zien waar ze begin 2027 mee komen. Dan verwacht ik een hausse aan NOM batterijen omdat overschot praktisch waardeloos is.
Twee batterijen is inderdaad ook 5 kWh: hoop vooral dat de prijs per kWh significant daalt, men passieve koeling weet toe te passen, omvormers bij lage wattages efficiënter worden, form-factor kleiner, etc.
https://hwenergy.app
/f/image/X6hpv80Jt9fzbd1Y4F3hvvOb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door dotternetta op 21-02-2025 12:12 ]
Ik heb hier ook een DSMR4 met 10 seconden interval.Aardedraadje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:58:
Zijn er eigenlijk al mensen die ervaringen kunnen delen wat betreft de HW batterij en een oudere DSMR4-meter, dus met P1 data-interval van 10 seconden? Ik meen me te herinneren één iemand gezien te hebben in dit (of het vorige) topic waar er nogal veel schakelgedrag aanwezig was.
Mijn ervaring (pas na een paar dagen de batterij te hebben) is dat hij wel iets trager schakelt tussen wisselende vermogensvraag dan ik stiekem van tevoren had gehoopt. Het is niet slecht, hoor. Maar had gehoopt op iets beter.
Bijvoorbeeld: je zet waterkoker aan (2kW) en batterij gaat na circa 10 seconden dus pas bijspringen (want interval), maar doet er ongeveer wel 20-30 seconden over om op de volle 800W te gaan ondersteunen.
Schakelt waterkoker weer uit, doet de batterij er circa 30-35 seconden over om weer terug te schakelen naar het "juiste" vermogen. Dat gaat ook in etappes, dus van bv 800W naar 500W en dan 5 seconden later weer naar 400W en dan weer paar seconden later naar 200W etc.
Bij constante vermogensvraag is dit uiteraard geen probleem, want daar zal het weinig uitmaken. Dat vangt ie goed op. Bijvoorbeeld sluipverbruik of langdurige heatcycle van wasmachine of vaatwasser.
Maar apparaten die veel vermogen vragen en dan ook met name veel schakelen tussen "alles of niks" qua opgenomen vermogen of maar kort vol vermogen vragen, daar loopt ie wel een beetje achter de feiten aan met circa 30-40 seconden volledige reactie. Bijvoorbeeld bij mijn elektrische fornuis of quooker. Ik krijg de indruk dat de batterij dan wellicht meer teruglevert aan het net dan aan een dergelijk apparaat, als het om korte vermogenspieken gaat dus.
Dat is tenminste mijn ervaring na een paar dagen en ik overweeg wel om uiteindelijk de meter te gaan laten vervangen voor een 5 versie. Dat kost in mijn geval een kleine 80 euro, dus dat is misschien wel de moeite.
Maar ik ga het nog even aankijken.
Wellicht dat Homewizard de aansturing nog verder verbetert, voor zover mogelijk qua hardware dan, want ze zullen nu waarschijnlijk aan alle kanten extra aan het fieldtesten zijn en ervaringen van veel nieuwe gebruikers ontvangen en analyseren.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
En ja het duurt iets langer maar de omvormer van je batterij wisselt dan ook niet zo vaak.
als ik afgelopen week bekijk dan heb ik toch een 2kw uit het net gehaald en waren de accu's niet leeg in de ochtend, dus in principe kon alles uit de accu komen.
vind het nog wel mee vallen.
Maar 2 kWh uit het net ligt toch wel netjes,SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:27:
@Knurt Ik heb dezelfde slimme meter.
En ja het duurt iets langer maar de omvormer van je batterij wisselt dan ook niet zo vaak.
als ik afgelopen week bekijk dan heb ik toch een 2kw uit het net gehaald en waren de accu's niet leeg in de ochtend, dus in principe kon alles uit de accu komen.
Maar heb je ook nog terug geleverd aan het net terwijl dat eigelijk de accu's in kon?
Ja nog 28kwh terug het net op.Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:33:
[...]
Maar 2 kWh uit het net ligt toch wel netjes,
Maar heb je ook nog terug geleverd aan het net terwijl dat eigelijk de accu's in kon?
:strip_exif()/f/image/mhDcBGVzEASxyipoElKq5ja1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie dat ik om 00:00h gemiddeld zo een 45 a 50% nog in de accu's had.
in de ochtend rond 7.00 nog een 20 a 35% over afgelopen week.
[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 21-02-2025 09:41 ]
Losballos2005 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:32:
[...]
Aansluitingen worden volgens mij tegenwoordig "gestaggerd" aangelegd. jouw f1 is f2 bij de buren etc.
offtopic:
Dit is (helaas) niet meer het geval. Dit was de richtlijn, maar in nieuwbouwwijken wordt dit niet meer toegepast.
Gevolg: Alle standaard installaties leiden zitten op dezelfde fases in de hele wijk. Dus alle warmtepompen, op dezelfde fase Y. Alle PV installaties op dezelfde fase X. De netten worden enorm scheef getrokken

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Ja, gewoon uitzetten, hij koelt nog even na en schakelt vanzelf verder uit.crryp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:53:
Mensen al ervaring met dat ding uitzetten als die vol bezig is? Ik neem aan gewoon knop om? Moet zo even de hw kwh meter in mn groepenkast zetten die gister binnen kwam
En wat is volgens jouw dan wel een ideale capaciteit? Maar hou dan wel in gedachten dat iedere situatie anders is en je als fabrikant een gulden middenweg moet zoeken.Barca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:07:
Homewizard zegt steeds dat 2,7kWh ideaal is, en 'je krijgt hem een groot deel van het jaar toch niet vol'. Maar ten eerste ontlaadt hij niet naar 0 en ten tweede is er een RTE van laten we zeggen 80 procent. Dan is 2,7 kWh toch gewoon echt heel weinig voor 1.399 euro?
Ik denk namelijk dat de ideale batterij op technisch vlak genoeg capaciteit heeft om te zorgen dat ik absoluut niets terug lever aan het net. Hij moet dus ál mijn zonnestroom kunnen opslaan, ook als ik er in de zomer een weekje niet ben. Daarnaast moet hij krachtig genoeg zijn om alle grootgebruikers tegelijk van stroom te voorzien... Maar ik denk dat iedereen wel snapt dat dat niet te doen is. Dan heb ik een batterij nodig die -simpel gezegd- in de zomer oplaad en in de winter ontlaad. Dat krijg je vandaag de dag nooit rendabel en bovendien: waar laat je dat ding? Ik voel er ook weinig voor om mijn hele kelder/kruipruimte om te vormen tot een grote batterij en te gaan slapen bovenop een potentiele brandstapel.
Dus een meer realistisch lijstje waar een batterij aan moet voldoen:
- Overdag genoeg opladen om 's avonds / 's nachts het huis van stroom te kunnen voorzien
- Zorgen dat de teruglevering beperkt wordt.
- Bij genoeg lading en zonnestroom de zonnepanelen helpen om te verkomen dat er bij groot verbruik stroom van het net gehaald wordt. Stroom die, als de wasmachine klaar is weer terug het net op zou gaan.
- Overdag genoeg opladen is afhankelijk van het weer en het aantal panelen. Heb je 50 panelen liggen dan geloof ik best dat je de batterij ook op een bewolkte dag wel vol krijgt.
- Of de (volgeladen) batterij het huis 's nachts van stroom kan voorzien is afhankelijk van het verbruik 's nachts. Heb jij een warmtepomp, een waterbed en een whirlpool die je 's nachts op temperatuur houdt dan verbruik je 's nachts veel meer dan dat je op gas verwarmt, 's nachts geen grote verbruikers actief hebt en bovendien overal de stekkers uit trekt wanneer je een apparaat niet gebruikt.
- Het beperken van de teruglevering is ook afhankelijk van je verbruik en het aantal panelen dat je hebt. Success om de energie van 50 panelen op een zonnige dag in Maart op te branden!
- van het juiste aantal panelen; teveel is niet goed want dat krijg je zelf niet opgebruikt of opgeslagen en te weinig is ook niet goed; dan krijg je de batterij niet goed opgeladen.
- van het weer; om het ideale aantal zonnepanelen uit te rekenen moet je eerst kijken naar het aantal te verwachte zonnige dagen. Hoe meer zonnige dagen je verwacht hoe minder zonnepanelen je nodig hebt. Tegelijk zorgt het aantal donkere dagen voor een batterij in de slaapstand.
- van je levensstyle en gewoontes. Leef je sober en plan je je (vaat)was in de zonnige uren dan heb je een heel ander verbruikspatroon dan iemand zich met alle luxe omringd, overdag niet thuis is en daarom de (vaat)wasmachines en droger vooral 's nachts opzet.
- Heb je teveel zonnepanelen, dan is je batterij op een zonnige dag zo vol en krijg je het overvloed niet opgebruikt.
- Is je batterij te groot, dan krijg je hem niet niet in een dag volgeladen; al helemaal niet als het geen zonnige dag is. Misschien krijg je hem (eens die vol is) nieteens gedurende een donkere dag helemaal ontladen.
- Is je batterij te klein, dan zit die in no-time vol, maar is hij 's avonds veel te snel leeg. De batterij kan dan wel als klein buffertje dienen als je net iets meer verbruikt dan je panelen opwekken. Maar dat is het dan ook wel.
Maar wanneer je een thuisbatterij gaat ontwerpen om aan 'de massa' te verkopen, zul je je berekeningen moeten doen op gemiddelden van een (liefst zo groot mogelijke) groep huishoudens. Je moet weten hoe het gemiddelde patroon er gedurende verschillende dagen (zonnig, bewolkt, donker) uit ziet. Probeer maar eens aan die data te komen . . . En zie daar het voordeel van HomeWizard, die data hebben ze. Van vele huishoudens en tot op de minuut nauwkeurig. Data die (zelfs geanonimiseerd) goud waard is voor een dergelijk ontwerptraject.
Als uit die data blijkt dat een batterij van ong. 2.7 kWh met een laad/ontlaad vermogen van 800W genoeg is voor het 'gemiddelde' huishouden, dan vind ik die cijfers best wel geloofwaardig.
Dat mijn batterij dan afgelopen woensdag om 16:30 is beginnen met ontladen en om 21u leeg was is niet erg. Dan had ik de wasdroger maar eerder (en niet pas om 17 uur) aan moeten zetten. Ik heb die dag 2 wasjes gedraaid; de eerste ging op het wasrek, de tweede in de droger. Had ik die wasjes omgedraaid dan had ik minder terug geleverd aan het net en had mijn batterij wellicht de hele nacht het huis van stroom kunnen voorzien. Hij was in elk geval een heel eind gekomen.
Dus nogmaals, wat is volgens jouw ook alweer de ideale batterij?! En, in hoeverre ben je bereid om je gedrag daar op aan te passen?
Yes hij hakt dan niet meteen de stroom er af; hij lijkt netjes eerst in idle te gaan, en gaat dan pas uitcrryp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:53:
Mensen al ervaring met dat ding uitzetten als die vol bezig is? Ik neem aan gewoon knop om? Moet zo even de hw kwh meter in mn groepenkast zetten die gister binnen kwam
edit: maar ik lees net dat dat niet nodig is😄
[ Voor 11% gewijzigd door Harri op 21-02-2025 10:03 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Dat is best netjes!SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:27:
@Knurt Ik heb dezelfde slimme meter.
En even voor de goede orde, ik ben vooralsnog dik tevreden over de PIB, hoor. :-)
Reageerde alleen even op die specifieke vraag m.b.t. een 4-meter en schakel/regelgedrag. Wat mij betreft is het 95% procent van de tijd gewoon goed/prima. Alleen dus bij die hoge en korte pieken is wellicht nog ruimte voor verbetering qua na-ijlen, voor zover (hardware)technisch uberhaupt mogelijk natuurlijk.
Ondertussen zit ik achter mijn werkcomputer aan de keukentafel stiekem elke minuut te gluren of er al genoeg zon is zodat de PIB weer lekker gaat opladen... Leidt wel een beetje af altijd, zo'n nieuwe gadget hahaha.
Je hebt net de salderingsregeling uitgevonden...RiDo78 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:00:
Dan heb ik een batterij nodig die -simpel gezegd- in de zomer oplaad en in de winter ontlaad. Dat krijg je vandaag de dag nooit rendabel en bovendien: waar laat je dat ding?
Dat is fijn om te weten. Daarop voortbordurend, wat zou jullie advies zijn bij langere tijd van huis?Terranca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:01:
[...]
Yes hij hakt dan niet meteen de stroom er af; hij lijkt netjes eerst in idle te gaan, en gaat dan pas uit
Bijvoorbeeld Met de zomervakantie zijn we 3 weken van huis, standaard halen we dan veel van het stroom af (oude gewoonte) dus verbruik is er nauwelijks en wordt deels opgevangen door de zonnepanelen.
Kan je het dan uitzetten of aan laten staan? Met het oog op veiligheid vooral, ik weet dat er veel beveiligingssensoren op zitten en de zonnepanelen staan immers ook gewoon "aan" maar ik heb hier weinig kaas van gegeten.
Ik snap dat het een beetje dubbel is, want ja ze zijn juist om het kleine verbruik te minimaliseren.
Je kijkt natuurlijk alleen naar je eigen situatie. Logisch want je ziet niet meer dan dat. HomeWizard zelf zit op een goudmijn aan data van klanten met een P1 meter en panelen. Afhankelijk van de EULA mogen en kunnen ze daar wat mee.Barca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:07:
Met die data kunnen ze over een hele grote groep klanten bepalen wat ideaal zou zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat het ook voor jouw situatie ideaal is, want die kan afwijken.
Men heeft geoordeeld dat 2.5kWh eigenlijk wel genoeg is voor iedereen. Heb je meer nodig, dan stapel je er 1 of meer accu's bij. Het grote voordeel hierbij is dat je laadvermogen bij iedere accu toeneemt met 800W zonder dat je moeilijk moet gaan doen om aan de regels te voldoen. Daarbij komt nog een heel groot pluspunt, je levert niet in op je RTE met een extra batterij terwijl je wel meer zonnestroom kan wegstouwen.
die slimme meters worden toch vervangen dus komt gewoon goed.Knurt schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Dat is best netjes!
En even voor de goede orde, ik ben vooralsnog dik tevreden over de PIB, hoor. :-)
Reageerde alleen even op die specifieke vraag m.b.t. een 4-meter en schakel/regelgedrag. Wat mij betreft is het 95% procent van de tijd gewoon goed/prima. Alleen dus bij die hoge en korte pieken is wellicht nog ruimte voor verbetering qua na-ijlen, voor zover (hardware)technisch uberhaupt mogelijk natuurlijk.
Ondertussen zit ik achter mijn werkcomputer aan de keukentafel stiekem elke minuut te gluren of er al genoeg zon is zodat de PIB weer lekker gaat opladen... Leidt wel een beetje af altijd, zo'n nieuwe gadget hahaha.
Ik wacht hier op gewoon heb met die 10s geen problemen.
Je kan hem dan uitzetten, maar als ik de batterij heb (hoop in april) laat ik hem juist aanstaan zodat ik minder teruglever aan het net en daarmee mijn terugleverboete reduceer. Daarbij wat verlichting (hue) in huis dus ziet het er ook nog beetje bewoonbaar uit.bram2488 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Dat is fijn om te weten. Daarop voortbordurend, wat zou jullie advies zijn bij langere tijd van huis?
Bijvoorbeeld Met de zomervakantie zijn we 3 weken van huis, standaard halen we dan veel van het stroom af (oude gewoonte) dus verbruik is er nauwelijks en wordt deels opgevangen door de zonnepanelen.
Kan je het dan uitzetten of aan laten staan? Met het oog op veiligheid vooral, ik weet dat er veel beveiligingssensoren op zitten en de zonnepanelen staan immers ook gewoon "aan" maar ik heb hier weinig kaas van gegeten.
Ik snap dat het een beetje dubbel is, want ja ze zijn juist om het kleine verbruik te minimaliseren.
Er zit een LFP/LiFePO4 batterij in, en het risico zal niet nul zijn, maar de kans dat zo'n ding uit zichzelf doorbrand is echt heel erg klein. Ik heb minder vertrouwen in de USB opladers en chinese troep die ik van de Action koop dan in dit ding. Ik zal eens kijken of ergens statistieken te vinden zijn, maar misschien heeft @HomeWizard_NL die ook wel paraat?bram2488 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Dat is fijn om te weten. Daarop voortbordurend, wat zou jullie advies zijn bij langere tijd van huis?
Dus voor de veiligheid zou ik niet niet laten, maar als je hem toch niet wil gebruiken zou ik hem uitzetten op zo'n 50-60%, dat is het fijnste voor de levensduur van een accu normaal gesproken; iig niet op 0% of op 100% uitzetten, dat zal minder optimaal zijn.
Ben vooral benieuwd op wat voor termijn we solid state batteries voor thuisgebruik gaan zien, 2027 komt wellicht te vroeg maar in de EV markt staat die doorbraak voor de deur. Dan kan je twee keer zoveel opslag in dezelfde behuizing kwijt en is brandbaarheid geen probleem meer.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:10:
We gaan het mee maken. Leuke ontwikkelingen in ieder geval.
Twee keer zoveel? Ik geloof het als ik het zie. Dat zal eerder in kleine stapjes gaan.hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:32:
Dan kan je twee keer zoveel opslag in dezelfde behuizing kwijt
Ik zie dat met LiFePO accu's nu ook niet als probleem. Jij wel?en is brandbaarheid geen probleem meer.
DAT is een probleem (niet HW specifiek, maar datalekkage uit apparaten die we kopen).asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:22:
HomeWizard zelf zit op een goudmijn aan data van klanten
[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 21-02-2025 10:37 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
:strip_exif()/f/image/ghECQBkbfrkRKsZZWxVGPezT.png?f=user_large)
Voor de rest laat ik het hier bij aangezien er een aparte HA topic ga ik niet verder hier meer. Succes en veel plezier met NOM.
Is die nog Beta?Tebbie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
Ik durf bijna niet te schrijven (off topic), maar er zijn in ieder geval al 10 gebruikers die de Homewizard plugin battery in hun Homey toegevoegd hebben:
[Afbeelding]
Voor de rest laat ik het hier bij aangezien er een aparte HA topic ga ik niet verder hier meer. Succes en veel plezier met NOM.
want dan ga ik m niet toevoegen (draait teveel op).
(edit) toch maar geïnstalleerd
als ik thuis ben zal ik ze toevoegen.
[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 21-02-2025 10:49 ]
Is er een linkje waar mensen zich evt kunnen aanmelden? Dan zet ik hem voor je in de TS.Tebbie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
Ik durf bijna niet te schrijven (off topic), maar er zijn in ieder geval al 10 gebruikers die de Homewizard plugin battery in hun Homey toegevoegd hebben:
[Afbeelding]
https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/test/Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:44:
[...]
Is er een linkje waar mensen zich evt kunnen aanmelden? Dan zet ik hem voor je in de TS.
Ja nog beta/test. Mijn app heeft een sloridge 15k gebruikers dus ben zeer zorgvoldig/terughoudend met dit soort dingen. Ik test alles zelf, helaas geen battery maar de koppeling/integratie is het zelfde als de P1 die ik wel heb als APIv2. Doch de keuze van beta/test is aan je zelf.SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Is die nog Beta?
want dan ga ik m niet toevoegen (draait teveel op).
(edit) toch maar geïnstalleerd
als ik thuis ben zal ik ze toevoegen.
Hij werkt via de workaround prima hoor.. Nu moet Homey nog aan de bak om hem als batterij in het energy dashboard te zetten.Tebbie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:52:
[...]
Ja nog beta/test. Mijn app heeft een sloridge 15k gebruikers dus ben zeer zorgvoldig/terughoudend met dit soort dingen. Ik test alles zelf, helaas geen battery maar de koppeling/integratie is het zelfde als de P1 die ik wel heb als APIv2. Doch de keuze van beta/test is aan je zelf.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ja helaas is de Homey Energy nog beta dus dat is nog iets wat "komt".winwiz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:58:
[...]
Hij werkt via de workaround prima hoor.. Nu moet Homey nog aan de bak om hem als batterij in het energy dashboard te zetten.
11 komt er aan hoor. Maar ik heb de batterij nog niet. (en wacht even op de eind versie)Tebbie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
[Afbeelding]
Ik sta te trappelen maar m’n batterijen zijn er nog niet en dus ook nog geen P1 met APIv2Tebbie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:52:
[...]
Ja nog beta/test. Mijn app heeft een sloridge 15k gebruikers dus ben zeer zorgvoldig/terughoudend met dit soort dingen. Ik test alles zelf, helaas geen battery maar de koppeling/integratie is het zelfde als de P1 die ik wel heb als APIv2. Doch de keuze van beta/test is aan je zelf.

ik snap helemaal je argumenten maar volgens mij is er nog steeds één belangrijk punt wat ik in heel veel post's die mn klagen over een te kleine capaciteit blijkbaar zie.Barca schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:07:
Dat is namelijk dat mn de groote van de voor jou benodigde capaciteit afhankerlijk is van wat je in zo veel mogelijk dagen ook weer helemaal leeg kunt maken. normaal kom je dan uit op circa 200-250 dagen in het jaar, en ja er zullen ook mensen zijn met een mega pv installatie waar dit ook meer zou kunnen zijn, ik vraag me dan alleen af zijn zij dan ook de beoogde consument voor dit product.
Dat zal dus voor iedereen anders zijn, mijn verwachting is echter dat de grootste gemene deler juist in het aanbod van 1 tot 4 batterije zit, waarbij je ook rekening mee moeten houden dat het hier om stekker klare producten gaat die dus ook technische beperkingen vanuit de wetgeving hebben, mn de 800W limiet dat zij stroom mogen leveren. (eis netcode). het kan dus zijn dat jou persoonlijke voorwaarden hierin niet passen.
Ook voor dit product is de modus "one size fits for alll" niet altijd de slimste.
op basis hiervan zal HW een onderzoek gedaan hebben wie zijn hun beoogde consumenten en welke capaciteiten hierbij nodig zijn.
Ik heb hier al diverse keren mijn eigen voorbeeld hier getoond, ik ben denk ik niet eens een doorsnee pv bezitter, met ruim 8 kWp aan PV installatie, niet mega groot maar zeker ook niet klein.
ik heb, en met mij ook andere tweakers, in deel 1 (de tijd dat er nog geen echte HW batterijen in het open veld beschikbaar waren) simulaties uitgevoerd wat je met dergelijke thuis-batterijen kon doen, een belangrijk aspect wat daar uitgekomen is dat je vooral naar je eigen situatie moet gaan kijken, en dan vooral tijdens de donkere tijden en je verbruik in deze tijd en daar bedoel ik dus niet de winter mee.
hier een voorbeeld in de zomer, dus veel pv stroom beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large)
het knelpunt ligt hier dus niet zo zeer in de hoeveelheid beschikbare zonnestroom (met ruim 24 kWh zou ik op die dag een veelvoud van een HW thuis-batterij kunnen vullen.
Het echte knelpunt zit hem er in dat ik de eens volle thuis-batterij niet meer tijdens de tijden dat ik geen zonnestroom meer heb (hier dus 3,5 kWh ( en ja, dit getal klopt vrij exact omdat ik ook gekeken heb naar de dag ervoor en de dag erna) ) dus ik zou wel één batterij weer leeg kunnen krijgen maar twee wordt al een probleem.
En dan ga ik hier ook nog eens uit van een werkelijke (rekening houdend met de RTE) van 2,1-2,2 kWh effectieve bruikbare batterijstroom.
een bv 5 kWh thuis-batterij zou ik dan gemiddeld slechts voor circa 90 dagen in het jaar zeker slechts voor 70% kunnen gebruiken, voor de overige dagen (circa 120-140) loopt dat op richting de 100%, gemiddeld blijf ik echter onder die 100%. (gem. circa 85%)
De boodschap is dus kijk mn naar je eigen verbruik in de periode maart- oktober, want die zijn in ver uit de meeste gevallen bepalend. Nu in februari, zul je slechts enkele dagen hebben waar je voldoende zonnestroom over hebt om in een batterij te stoppen. Bij mij was woensdag 19 februari de eerste dag dit jaar dat ik een volledige batterij met net 2,6 kWh vol zou kunnen krijgen, al die andere dagen kwam ik niet eens boven de 50% uit. (1-1,5 kWh zonnestroom wat het net op ging). de rest werd direct door het huis zelf verbruikt.
Ik heb in deel 1 ook een stuk geschreven over de verschillende kwaliteiten van dit soort LFP batterijen, die tussen Grade A (EV grade) en grade D zitten, het probleem is dat juist deze Grade A met zeer strikte tolerancies maar een relatief klein deel uitmaken van de output van de productie en dat je dit ook kunt zien in de prijsopbouw. Grade A zijn behoorlijk aan de prijs zeker gezien de Grade B en C. Vergeet wat je op ali ziet, dit zijn veelal Grade C en grade B (als je geluk hebt, die echter graag als grade A verkocht worden) een sticker is goedkoop. D bron is vaak zeer ondoorzichtig.
Daarnaast is juist de vraag naar grade A veel hoger juist door de nieuwe markt voor thuis-batterijen, en dat niet alleen hier in de EU.
Op dit mment is het wachten op nieuwe batterij technieken en nieuwe productiemogelijkheden, los van het feit dat de benodigde grondstoffen ook nietbepaald steeds goedkoper worden.
De al jaren beloofde NA-ion batterijen blijken dan toch niet zo makelijk te maken (ten minste op grote schaal).
op dit moment heb je echter ook nog de beschikking over een mega batterij die geheel gratis is, en die heet saldering. Het enige nut, even los dat het gewoon leuk is om hier mee bezig te zijn, is dat je als je TLK/TLB hebt, deze hierdoor iets kunt verminderen, maar meer dan een druppel op de gloeiende steen zal het vrees ik niet zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2025 14:30 ]
Ook slaat mijn Quooker regelmatig aan voor ongeveer 10 seconden en dan gaat de batterij ook weer van laden naar ontladen. Is het niet beter als daar een grotere interval tussenzit ?
Dat hoeft niet het geval te zijn. Ze hebben namelijk niets aan het verbruik van Jeroen zelf. Dat moet je strippen van de link met de klanten, en dan in een grote pot gooien. Dat noemen we tegenwoordig Big Data en zo kunnen knappe koppen bepalen waar wij als klanten behoefte aan hebben. Big Data is wat iedere grote onderneming doet, de klant tot verdienmodel maken door dingen aan te bieden die de klant graag zou willen kopen.JeroenH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:36:
[...]
DAT is een probleem (niet HW specifiek, maar datalekkage uit apparaten die we kopen).
Had HW dat niet gedaan, dan hadden we deze batterij misschien niet gehad. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!
In de TS staan de linkjes onder het kopje HA integraties. Voor Homey staat er ook een linkje.HE1 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:42:
[...]
overzicht van mensen heb je niet zoveel aan, beter een overzicht van Yaml bestanden
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.