Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP
Ik wilde niet reageren maar doe het toch even. In ieder topic kom je gewoon informatie tegen die voor jou net even niet interessant is maar voor een andere tweaker in hetzelfde topic wel. Op een verjaardag komt ook wel eens een onderwerp voorbij waar je net even niets mee hebt maar wel raakt aan het oorspronkelijke onderwerp. Ga je dan verbieden erover te praten? Nee. Je laat het gaan en op een gegeven moment kun je het gesprek weer naar de basis terug leiden of gewoon met iemand anders even gaan praten. Hierbij tweakers scroll je dan gewoon even over dat onderwerp heen. Ik volg ook vele topics en ja ik scroll ook door hier en daar. Zo moeilijk hoeft het niet te zijnpeterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 02:15:
[...]
Helemaal eens.
HomeAssistant is prima en gebruik het zelf ook.
Naast dat pak ik vaker ff gewoon de HomeWizard app of voor domotica de Domovea (Hager) app.
De mensen waaronder ik zitten niet te wachten op die lange code lijsten voor HomeAssistant.
En voor HomeAssistant is weer een mooi topic voor.😁
Net als voor Zendure.
Shelly 3em pro is onderweg. (Basis voor Zendure)
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 21-02-2025 13:17 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Heb momenteel een prima uitlezing via het LAN vanuit de P1-meter en zit eerlijk gezegd niet te wachten op een volgend WiFi apparaat in de meterkast, 50cm van de netwerk aansluitingen.
Daarom twee vragen;
- Kan een andere P1-meter ook de nodige informatie leveren (neem aan van wel want is dezelfde elecmeter)?
- Komt er mogelijk een LAN-versie van de HW-P1 meter?
Alle HW producten werken samen via wifi, ( en dat gaat prima )TWKterry schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:14:
Ik ben ook in de markt voor een HW batterij maar vind de koppeling met de HW P1 WiFi meter wel vervelend.
Heb momenteel een prima uitlezing via het LAN vanuit de P1-meter en zit eerlijk gezegd niet te wachten op een volgend WiFi apparaat in de meterkast, 50cm van de netwerk aansluitingen.
Daarom twee vragen;
- Kan een andere P1-meter ook de nodige informatie leveren (neem aan van wel want is dezelfde elecmeter)?
Je zult bij HW zelf moeten navragen of er iets anders in ontwikkeling is. Ik ben bang dat er ontkennend zal worden geantwoord.
Aan de andere kant heb ik hier in dit topic weinig probleem gelezen mbt Wifi problemen.
Het antwoord op punt 1 is Nee.TWKterry schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:14:
Ik ben ook in de markt voor een HW batterij maar vind de koppeling met de HW P1 WiFi meter wel vervelend.
Daarom twee vragen;
De aansturing van de batterij wordt helemaal gedaan door de HW-P1 dongle.
Punt 2 is voor HW om te beantwoorden maar ik wil daarbij wel de opmerking maken wat is het nut. Je moet dan de communicatie over kabels gaan doen en dat maakt het vrij plaatsen van de batterijen lastiger.
Ik wil ook hierop even reageren.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Ik wilde niet reageren maar doe het toch even. In ieder topic kom je gewoon informatie tegen die voor jou net even niet interessant is maar voor een andere tweaker in hetzelfde topic wel. Op een verjaardag komt ook wel eens een onderwerp voorbij waar je net even niets mee hebt maar wel raakt aan het oorspronkelijke onderwerp. Ga je dan verbieden erover te praten? Nee. Je laat het gaan en op een gegeven moment kun je het gesprek weer naar de basis terug leiden of gewoon met iemand anders even gaan praten. Hierbij tweakers scroll je dan gewoon even over dat onderwerp heen. Ik volg ook vele topics en ja ik scroll ook door hier en daar. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Hier gebeurd hetzelfde. Terug leiden naar de basis als het net ff te lang is, netcodes etc. Of door scrollen.
Dat het over HomeAssistant gaat prima gebruik het zelf ook.
Maar die lange rijen met codes (scripts) wordt dit topic niet overzichtelijker van.
En dat bedoel ik.
Al die lappen tekst over netcode's, aardlekschakelaars met foto's ook niet. Die laten we ook even gaan en grijpen pas in als het te gort wordt. Als andere tweakers of mods dit al niet gedaan hebben. Het is wat geven en nemen.peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Ik wil ook hierop even reageren.
Dat het over HomeAssistant gaat prima gebruik het zelf ook.
Maar die lange rijen met codes wordt dit topic niet overzichtelijker van.
En dat bedoel ik.
Graag nu weer ontopic verder.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@Peterhardenberg @hanev001hanev001 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Het antwoord op punt 1 is Nee.
De aansturing van de batterij wordt helemaal gedaan door de HW-P1 dongle.
Punt 2 is voor HW om te beantwoorden maar ik wil daarbij wel de opmerking maken wat is het nut. Je moet dan de communicatie over kabels gaan doen en dat maakt het vrij plaatsen van de batterijen lastiger.
Dank jullie voor het snelle antwoord en het is duidelijk, de HW-WiFi P1 meter is nodig.
Mijn standpunt is dat een LAN verbinding niet te onderscheppen is door buitenstaanders en met WiFi is er toch weer een apparaat in de lucht. Geen echt probleem maar als ik kan kiezen zal ik zeker een kabel gebruiken.
Nu maar hopen dat ik de oude P1-data uit HomeAssistant kan meenemen als ik een nieuwe P1-meter ga gebruiken.
Toevoegen in Home Assistant ging ook soepel (dank @Devke )
Batterij staat op de overloop van zolder met open trap, ben benieuwd of je 's nachts nog geluid hoort van ventilatoren / schakelen, maar valt mee denk ik.
Toevallig werd vandaag ook mijn Slimme meter vervangen (DSMR 4 naar 5), dus dat leverde wel wat grappige grafieken in Home Assistant op (kWh tellers gingen van +/- 18.000 terug naar 0 in verband met nieuwe meter).
Wel fijn dat ik nu voor Elektra updates per 1 sec heb (in plaats van 10 sec), en van Gas per 5 mins (in plaats van 1 uur).
Er wordt hier niets overruled maar dit gebeurt op basis van de P1 meter (dongle) die in je slimme meter zit. Daarom is dus het hebben van een slimme meter en een P1 dongle van HW (dus geen ander merk) wel van wezelijk belang.Batterijbox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:41:
Vraagje: hoe overruled de stroom van de batterij de stroom vh net ? Is dat door hogere voltage of door andere HZ. Vraag me dat al tijdje af namelijk en kon het niet zo snel vinden ergens.
Ook slaat mijn Quooker regelmatig aan voor ongeveer 10 seconden en dan gaat de batterij ook weer van laden naar ontladen. Is het niet beter als daar een grotere interval tussenzit ?
Op basis van je stroombehoefte en het beschikbaar zijn van zonnestroom (uit je zonnepanelen) die niet zelf direct door je huis gebruikt kunnen worden, waarbij de fases hier geen rol in spelen, anders richting het net terug gestuurd worden.
Daarbij worden de batterij(en) die op dat moment nog niet vol zijn automatisch geladen door de HW Thuis-batterij, dus de batterij krijgt van de P1 meter een opdracht om te gaan laden, en de thuis-batterij stuurt de laadinfo ook weer terug aan de p1 meter en kun je dit dus zien in je app.
De batterij gedraagt zich dan net als alle andere gebruikers van je thuis-stroomnet en ontvangt dan deze zonnestroom.
Binnen de slimme meter worden de hoeveelheden met elkaar verrekend en dus maakt het hier niets uit op welke fase de zonnepanelen staan en op welke fase een verbruiker cq de batterij staat.
Indien echter de batterij vol is heeft dit de batterij ook door aan de p1 meter en zal de batterij in standby komen te staan en de dan nog aanwezige zonnestroom die niet door andere gebruikers in je huis gebruikt kunnen worden (opdit moment) zal dan als teruglevering weer het net opgaan.
Later als je dus te weinig zonnestroom voor al je gebruikers hebt cq helemaal geen zonnestroom zal de batterij met een liiet van 800W zijn stroom weer afgeven aan het huis, hierdoor ga je dus minder of zelfs geen stroom (NOM) uit het net trekken indien je stroombehoefde onder deze 800W ligt, dit gaat door tot dat de batterij leeg is.
aanvulling;
en ja, de batterij zal tijdens het ontladen een iets hogere spanning hebben dan het net, iets wat je ook ziet bij een PV-omvormer.
Wat je dan ook kan voorkomen is dat bij het ontladen, want ook daar is de eis van de netcode van een maximale spanning (253V) van toepassing, dus als je fase van het net al deze spanning berijkt heeft cq hierover is gegaan (want dat kan dus ook) zal de batterij moeten uitschakelen (tijdens het ontladen), overigens ook bij het laden, maar dat loopt dan via de PV-omvormer die dan ook uitvalt en er dus ook geen zonnestroom meer aanwezig is om je batterij te laden.
De kans dat je net mn tijdens de periode dat je wilt ontladen ook nog op cq boven deze 253V is zal behoorlijk klein zijn.
hier even een voorbeeld waar je ook de relatie van veel of minder zon kunt zien en welke invloed dit kan hebben.
:strip_exif()/f/image/muPcJiCG3ZRemr9YrgHGqdtR.jpg?f=fotoalbum_large)
op je vraag mbt de Quooker vermoed ik dat je een heel nieuwe slime meter met versie 5.x hebt, en ja, die geven per seconde de vraag door.
ik verwacht dat dit gedrag mn met de huidige tijd te maken heeft, er zal vermoedelijk met de Quooker erbij nog te weinig zonnestroom aanwezig zijn en daardoor krijg je dus een kortstondige vraag van een te kort aan energie die hij anders uit het net zou halen. Geen idee of dit aanpasbaar is, ik verwacht eigenlijk niet, want eigenlijk is juist dat dat is wat je met NOM wilt.
[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2025 15:26 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Zo snel je een wifi signaal heb welke met je netwerk in verbinding staat is het vrij eenvoudig om ook je lan apparatuur te benaderen. dus een goede beveiliging stopt niet bij LAN.TWKterry schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:40:
[...]
@Peterhardenberg @hanev001
Dank jullie voor het snelle antwoord en het is duidelijk, de HW-WiFi P1 meter is nodig.
Mijn standpunt is dat een LAN verbinding niet te onderscheppen is door buitenstaanders en met WiFi is er toch weer een apparaat in de lucht. Geen echt probleem maar als ik kan kiezen zal ik zeker een kabel gebruiken.
Nu maar hopen dat ik de oude P1-data uit HomeAssistant kan meenemen als ik een nieuwe P1-meter ga gebruiken.
En de P1 dongle en ook de batterij hebben beide geen LAN poort beschikbaar, en wat hier al eerder is aangegeven je hebt hier dus zowel een slimme meter en een P1 dongle van het merk HW nodig anders werkt het niet.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2025 14:56 ]
Dat wil ik toch echt liever zelf bepalen. Mijn policy voor slimme apparaten is "local only", dus geen toegang tot internet. Ik heb de HW accu, waarvan ik weet dat het de bedoedling is dat hij aan het internet hangt, dan ook alleen maar besteld omdat ik er van uitga dat hij ook te gebruiken is afgesloten van het internet. Als dat niet blijkt te gaan (helemaal niet, of met te veel nadelen), tsja, houd V&A dan maar in de gaten.asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:56:
Dat hoeft niet het geval te zijn. Ze hebben namelijk niets aan het verbruik van Jeroen zelf. Dat moet je strippen van de link met de klanten, en dan in een grote pot gooien. Dat noemen we tegenwoordig Big Data en zo kunnen knappe koppen bepalen waar wij als klanten behoefte aan hebben.
"Big Data is wat iedere grote onderneming doet" laten we AUB niet normaal maken wat niet normaal is. Ik verbaas me er wel een beetje over dat juist hier, op Tweakers.net, waar ik zou verwachten dat het privacy/security-besef bovengemiddeld hoog is, ik hier niet veel mensen over hoor...Big Data is wat iedere grote onderneming doet, de klant tot verdienmodel maken door dingen aan te bieden die de klant graag zou willen kopen.
Ik vind het gewoon een slechte ontwikkeling dat steeds meer producten zo op de markt gezet worden, en het een nog slechtere ontwikkeling dat zo weinig mensen zich lijken te realiseren dat het een probleem is.Had HW dat niet gedaan, dan hadden we deze batterij misschien niet gehad. Ik heb er in ieder geval geen spijt van!
Ik zit persoonlijk niet echt te wachten op nóg een P1-meter, want die heb ik al (die voert mijn HA verbruiksinformatie). Maar ik zal er in eerste instantie toch ook aan moeten omdat HW daar kennelijk de NOM-slimheid in heeft gestopt. Prima, kan ik mee leven - in eerste instantie.TWKterry schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:14:
en zit eerlijk gezegd niet te wachten op een volgend WiFi apparaat
Ik wacht geduldig af tot er een lokale aansturende API komt, dan kan mijn HA de accu aansturen en kan ik de installatie versimpelen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Maar wat @Batterijbox zegt klopt wel: de spanning van de batterij is hoger dan die van het net. Net als dat de spanning van je omvormer ook hoger moet zijn dan het net. Overrulen is misschien niet het juiste woord, maar de spanning bepaalt welke richting de energiestromen lopen.MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Er wordt hier niets overruled maar dit gebeurt op basis van de P1 meter (dongle) die in je slimme meter zit.
Ook zonder P1-meter, maar met een ouderwetse draaischijf, zorg je met een hogere spanning van je omvormer dat je teruglevert aan het net ipv dat je stroom importeert.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
oke, maar dat was dus niet duidelijk wat hij daarmee bedoelde. Echter werkt een PV-omvormer weg goed zamen met een oude draaischijf meter maar zal de HW thuis-batterij dit zeker niet doen, gewoon omdat je op een draaischijfmeter geen HW P1-dongel kunt aansluiten, en deze is dus wel nodig.Gizz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:54:
[...]
Maar wat @Batterijbox zegt klopt wel: de spanning van de batterij is hoger dan die van het net. Net als dat de spanning van je omvormer ook hoger moet zijn dan het net. Overrulen is misschien niet het juiste woord, maar de spanning bepaald welke richting de energiestromen lopen.
Ook zonder P1-meter, maar met een ouderwetse draaischijf, zorg je met een hogere spanning van je omvormer dat je teruglevert aan het net ipv dat je stroom importeert.
ik heb mijn vorige post even daarop aangepast.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 21-02-2025 15:18 ]
Rood knipperen en blijft klikken (schakelen relai)
En is offline.
:strip_exif()/f/image/OKlveFVKifEt3FrtjvofCA1R.jpg?f=fotoalbum_large)
Straks maar helemaal uit zetten.
:strip_exif()/f/image/9g2DEDCmRoh0rxjqT8PuyKXI.jpg?f=fotoalbum_large)
Update:
Knop vast houden tot deze blauw knipperen.
Dan weer de knop vast houden toe blauw knipperen stopt.
Toen was er weer verbinding.
De batterij is nu weer in bedrijf gelukkig.😀
Ps verder niks gedaan in de HomeWizard app.
[ Voor 37% gewijzigd door peterbier op 21-02-2025 15:42 ]
Off-topic: die draagbanden mogen eraf toch?peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:07:
Vreemd heeft goed gewerkt tot nu toe.
En is offline.
[Afbeelding]
Even opnieuw koppelen?peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:07:
En is offline.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Geinig foto had hier in huis gemaakt kunnen zijnpeterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:07:
En is offline.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar goed wat als je nu ronde knop indrukt boven die rode led lijn en dan je batterij opnieuw verbinden laat maken met je modem? Dat was bij mij van de week gewoon ding weer werkend te kriijgen.
Dat kloptCanis Lupus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Off-topic: die draagbanden mogen eraf toch?
De batterij staat nog in de woonkamer.
Deze moet nog ergens anders komen te staan.
Maak je geen zorgen, je batterij blijft werken zolang het de P1 meter maar kan vinden. Je krijgt uiteraard geen firmware updates en je hebt geen app toegang.JeroenH schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Dat wil ik toch echt liever zelf bepalen. Mijn policy voor slimme apparaten is "local only", dus geen toegang tot internet. Ik heb de HW accu, waarvan ik weet dat het de bedoedling is dat hij aan het internet hangt, dan ook alleen maar besteld omdat ik er van uitga dat hij ook te gebruiken is afgesloten van het internet. Als dat niet blijkt te gaan (helemaal niet, of met te veel nadelen), tsja, houd V&A dan maar in de gaten.
Je kan je ertegen verzetten, maar dan ben je een soort Don Cuichot. Data is het nieuwe zwarte goud en het helpt in het creëren van vraag, en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. Dat jij niet voor een leeg schap met aanbiedingen komt te staan is het gevolg van analyse van de verwachte vraag. Dus Big Data is hier om te blijven."Big Data is wat iedere grote onderneming doet" laten we AUB niet normaal maken wat niet normaal is. Ik verbaas me er wel een beetje over dat juist hier, op Tweakers.net, waar ik zou verwachten dat het privacy/security-besef bovengemiddeld hoog is, ik hier niet veel mensen over hoor...
Heel vroeger reed je in de auto met je vrouw naast je. Ze had naast zich de Falk wegenkaart en de Shell stratengids. Ze moest weten waar jullie reden, en waar het noorden was.Ik vind het gewoon een slechte ontwikkeling dat steeds meer producten zo op de markt gezet worden, en het een nog slechtere ontwikkeling dat zo weinig mensen zich lijken te realiseren dat het een probleem is.
De Falk en de Shell kaarten werden op een gegeven moment vervangen voor Carin van Philips. Niet te betalen zo duur maar beter dan ruzie met je wederhelft. Heel veel iteraties later kwam TomTom en als je heel veel geluk had, TMC. Zo wist je ongeveer waar het vast stond. Alles nog lekker offline.
En nu? Nu weet je Navi waar je bent, waar je vandaan komt, waar je heen gaat, wie je bent, waar je in de file komt, waarom je daar in de file komt, of en welke omleiding je beter kan pakken, hoeveel sneller dat is, waar je (goedkoper) kan tanken, waar je een broodje en een goede kop koffie kan halen en waar er een toilet is voor als er vanaf de achterbank "ik moet plassen" komt.
Waarom? Omdat Big Data. Je mag van mij ook terug naar de Falk en de Shell hoor
https://www.anwb.nl/webwi...enkaart-classic-nederland
https://www.bol.com/nl/nl...tenboek/9300000082538788/
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dit is hoe bij mij de batterij op de Quooker reageert: Stel de batterij is aan het laden met 500W. De Quooker vraagt volgens mij gedurende 10sec ongeveer 1300W. De batterij schakelt binnen 1 a 2 sec van 500W laden naar 800W ontladen, dus erg snel. Als de vraag van de Quooker weer weg valt schakelt de batterij binnen 1 a 2 sec naar idle en blijft daar dan 15sec op hangen. Daarna gaat hij weer laden. Deze 15sec vind ik lang, maar daar zal een goede reden voor zijn.Batterijbox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:41:
Vraagje: hoe overruled de stroom van de batterij de stroom vh net ? Is dat door hogere voltage of door andere HZ. Vraag me dat al tijdje af namelijk en kon het niet zo snel vinden ergens.
Ook slaat mijn Quooker regelmatig aan voor ongeveer 10 seconden en dan gaat de batterij ook weer van laden naar ontladen. Is het niet beter als daar een grotere interval tussenzit ?
Heeft HW een keer uitgelegd.zonneschijn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Dit is hoe bij mij de batterij op de Quooker reageert: Stel de batterij is aan het laden met 500W. De Quooker vraagt volgens mij gedurende 10sec ongeveer 1300W. De batterij schakelt binnen 1 a 2 sec van 500W laden naar 800W ontladen, dus erg snel. Als de vraag van de Quooker weer weg valt schakelt de batterij binnen 1 a 2 sec naar idle en blijft daar dan 15sec op hangen. Daarna gaat hij weer laden. Deze 15sec vind ik lang, maar daar zal een goede reden voor zijn.
Omdat het niet goed is voor de hardware om snel achter elkaar heen en weer te schakelen tussen laden en ontladen is er een vertraging in gebouwd als je dit soort gedrag hebt.
Voorbeeld je hebt een kookplaat die na de eerste opwarming elke paar seconden even uit gaat en dan weer aan. De batterij sturing kiest dan voor of ontladen of laden maar gaat niet over in de andere mode zolang het snelle wisselen gebeurd.
Die 15 sec vertraging is waarschijnlijk de wachttijd die HW geeft ingebouwd om te bepalen of de snel schakel periode voorbij is.
Voor de volgende keer : kijk eens of je hem kan pingen. Zo'n apparaat roept al heel snel geen internet, maar ik ken dat rood van geen wifi.peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:07:
En is offline.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update:
Knop vast houden tot deze blauw knipperen.
Dan weer de knop vast houden toe blauw knipperen stopt.
Toen was er weer verbinding.
De batterij is nu weer in bedrijf gelukkig.😀
Ps verder niks gedaan in de HomeWizard app.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
@Canis LupusCanis Lupus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:22:
Yes! Mijn is ook vanochtend geleverd, aansluiten was fluitje van een cent en hij staat nu al lekker te laden / NOM-en. (was ongeveer 50% vol bij levering)
Toevoegen in Home Assistant ging ook soepel (dank @Devke )
Batterij staat op de overloop van zolder met open trap, ben benieuwd of je 's nachts nog geluid hoort van ventilatoren / schakelen, maar valt mee denk ik.
Toevallig werd vandaag ook mijn Slimme meter vervangen (DSMR 4 naar 5), dus dat leverde wel wat grappige grafieken in Home Assistant op (kWh tellers gingen van +/- 18.000 terug naar 0 in verband met nieuwe meter).
Wel fijn dat ik nu voor Elektra updates per 1 sec heb (in plaats van 10 sec), en van Gas per 5 mins (in plaats van 1 uur).
Mijn ervaring met een recent geplaatste nieuwe slimme meter is dat na de plaatsing de meter nog administratief moet worden aangemeld. Daar kan een tot twee weken overheen gaan. In die periode waren mijn energie meter en de Tibber functies inactief.
Hoe zit dat met je batterij, wel laden en ontladen, maar zie je de getallen ook in je app en je energiemeter?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat is gewoon natuurkunde en die is niet heel erg origineel. Elektra gedraagt zich in hoofdlijnen net als water of lucht. Dat wil zeggen: de druk wil zich vereffenen. Spanning kun je zien als druk en ook die wil zich vereffenen.Batterijbox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:41:
Neem bijvoorbeeld een waterpomp die water door een leiding pompt. Open je een kraan dan zal op die plek de waterdruk wat afnemen omdat het water daar gaat stromen. Nu heb je bij water nog wel het punt dat de zwaartekracht meespeelt en dat heb je bij elektra niet of verwaarloosbaar. Maar het principe is hetzelfde. Zit die leiding met de andere kant op het waterleiding-net aangesloten dan is het afhankelijk van de druk die jouw pomp weet te genereren welke kant je watermeter op gaat draaien. Levert jouw pomp meer waterdruk dan er op de waterleidingnet staat, dan druk je al het water gewoon het net op. Open je een kraan dan krijg je water van je eigen pomp. Levert je pomp niet genoeg waterdruk, dan zal die geen water in de leiding kunnen krijgen. Open je dan een kraan, dan krijg je water van het net.
Met stroom is het exact hetzelfde. Is de spanning in jouw huisinstallatie lager dan op het net? Dan stroomt de elektra vanuit het net je huisinstallatie binnen. Is de spanning in je huisinstallatie hoger dan stroomt het juist naar het net toe.
Dus zonnepanelen of een ontladende accu leveren een hogere spanning dan het net. En een apparaat wat stroom verbruikt trekt die spanning een beetje omlaag.
Veel ingewikkelder is het niet.
Mensen, denk alsjeblieft goed na over de plaatsing! LFP batterijen zijn relatief veilig, maar het blijven enorme energiebronnen, die eens ze ontvlammen lastig te blussen zijn. Een brandblusser of emmer water gaat je echt niet helpen.Canis Lupus schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:22:
Maar los van het blussen kunnen ze andere objecten aansteken en giftige gassen / rookwolken produceren. Dus wees daar alsjeblieft alert op.
Op de overloop van zolder lijkt mij een prima plek, als je niet slaapt op zolder. Mocht het ding vlam vatten kan de brandweer er echter nauwelijks bij.
Maar dat is nog altijd beter dan bijvoorbeeld een trapkast. Als hij dan in de hens vliegt dan staat je trap (dus je meest logische vluchtweg) in no-time in lichterlaaie.
Dus denk goed na over de plaatsing. Bedenk wat je moet en kunt doen als dat ding toch in de fik vliegt. Hoe kun je nog veilig naar buiten? Waar gaat de rook heen? Wat gaat er in eerste in vlammen op? Waar zitten je rookmelders?
Ik zeg niet dat je batterij snel in de fik vliegt, maar wel dat het kan gebeuren. En dan is het niet even een kwestie van stekker uit het stopcontact en een bats water erover. Dus zorg dat je voorbereid bent.
Complimenten!
Na een update van de firmware van zowel de accu als de P1 meter werkt hij nu prima op dat beetje zon wat we hier hebben vandaag en het verbruik blijft mooi op ongeveer 0 op de meter.
Vaatwasser aan en de accu ging meteen 800 watt mee stroom leveren.
Ga het de komende weken eens goed uit proberen.
Klopt, had ik gelezen. Maar ik vond het opvallend dat er wel heel snel geschakeld wordt van laden naar ontladen, maar niet andersom. Maar dat kan te maken hebben met het aantal schakelingen per tijd, of misschien is schakelen van ontladen naar laden lastiger.hanev001 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Heeft HW een keer uitgelegd.
Omdat het niet goed is voor de hardware om snel achter elkaar heen en weer te schakelen tussen laden en ontladen is er een vertraging in gebouwd als je dit soort gedrag hebt.
Voorbeeld je hebt een kookplaat die na de eerste opwarming elke paar seconden even uit gaat en dan weer aan. De batterij sturing kiest dan voor of ontladen of laden maar gaat niet over in de andere mode zolang het snelle wisselen gebeurd.
Die 15 sec vertraging is waarschijnlijk de wachttijd die HW geeft ingebouwd om te bepalen of de snel schakel periode voorbij is.
Wat ik ook wilde aangeven is dat batterijen niet zo goed zijn in het volgen van korte pulsen. Eigenlijk zou je willen dat de Quooker 30sec 500W gebruikt ipv 10sec 1300W. Misschien in de toekomst...
Goed punt uiteraard. Safety first. Hier staat hij op zolder. Slaapt niemand. Er hangt een rookmelder in de buurt die alarm geeft en (zolang er stroom is) alle rolluiken die electrisch gaan automatisch opent. We hebben uiteraard ook nog die met de hand bediend moeten worden. Daarnaast gaat er ook verlichting aan. Ook zolang er natuurlijk stroom beschikbaar is. Vandaag nog even getest. Werkt perfect. Hoop het alleen niet nodig te hebben.RiDo78 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Mensen, denk alsjeblieft goed na over de plaatsing! LFP batterijen zijn relatief veilig, maar het blijven enorme energiebronnen, die eens ze ontvlammen lastig te blussen zijn. Een brandblusser of emmer water gaat je echt niet helpen.
Maar los van het blussen kunnen ze andere objecten aansteken en giftige gassen / rookwolken produceren. Dus wees daar alsjeblieft alert op.
Op de overloop van zolder lijkt mij een prima plek, als je niet slaapt op zolder. Mocht het ding vlam vatten kan de brandweer er echter nauwelijks bij.
Maar dat is nog altijd beter dan bijvoorbeeld een trapkast. Als hij dan in de hens vliegt dan staat je trap (dus je meest logische vluchtweg) in no-time in lichterlaaie.
Dus denk goed na over de plaatsing. Bedenk wat je moet en kunt doen als dat ding toch in de fik vliegt. Hoe kun je nog veilig naar buiten? Waar gaat de rook heen? Wat gaat er in eerste in vlammen op? Waar zitten je rookmelders?
Ik zeg niet dat je batterij snel in de fik vliegt, maar wel dat het kan gebeuren. En dan is het niet even een kwestie van stekker uit het stopcontact en een bats water erover. Dus zorg dat je voorbereid bent.
Het is belangrijker voor de batterij dat je huis zo min mogelijk uit het net te haalt dan om zo min mogelijk terug te leveren (daarvoor is vaak de opslag onvoldoende).zonneschijn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Klopt, had ik gelezen. Maar ik vond het opvallend dat er wel heel snel geschakeld wordt van laden naar ontladen, maar niet andersom. Maar dat kan te maken hebben met het aantal schakelingen per tijd, of misschien is schakelen van ontladen naar laden lastiger.
Wat ik ook wilde aangeven is dat batterijen niet zo goed zijn in het volgen van korte pulsen. Eigenlijk zou je willen dat de Quooker 30sec 500W gebruikt ipv 10sec 1300W. Misschien in de toekomst...
Daarom is de overgang van laden naar ontladen zonder vertraging, terwijl de omschakeling van ontladen naar laden wél een korte vertraging om heel snel schakelgedrag te voorkomen. We merken overigens dat deze vertraging bij sommige apparaten nog iets te kort is. Mogelijk maken we dit in de toekomst een wat dynamischere uitstel.
[ Voor 29% gewijzigd door HomeWizard_NL op 21-02-2025 17:08 ]
Ik zag vandaag ineens dat een paar omvormers geen data gaven (ze leveren natuurlijk wel terug).
Nu heb ik de accu’s uitgezet en worden weer netjes alle omvormers gezien.
Als ik 1 accu aansluit blijven ook nog alle omvormers info geven.
Sluit ik er meer aan dat mis ik steeds weer 4 omvormers.
Al gewisseld van plek met de accu’s.
Ik heb de 3 fase kabel die naar de zonnepanelen lopen een groepenkast er tussen gezet met zekeringen etc en wcd op elke fase waarop een accu komt.
@HomeWizard_NL hier ervaring mee?
Voordat ik die groepenkast ik gebruik had en de accu’s door het huis had staan op aparte groepen had ik dit niet namelijk.
Geen ervaring mee, meerdere testopstellingen gehad onder enphase overigens zonder problemen.SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
Wie heeft de ha accu’s samen met enphae pv?
Ik zag vandaag ineens dat een paar omvormers geen data gaven (ze leveren natuurlijk wel terug).
Ik heb de 3 fase kabel die naar de zonnepanelen lopen een groepenkast er tussen gezet met zekeringen etc en wcd op elke fase waarop een accu komt.
Voordat ik die groepenkast ik gebruik had en de accu’s door het huis had staan op aparte groepen had ik dit niet namelijk.
Klinkt als een IP conflict. Router eens een herstart geven?SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
even een vraag, wat was op dat moment je opbrengst van je zonnepanelen, eigenlijk het overschot, want als dat minder dan die 1300W was dan had je anders die energie uit het net gekregen, en daarvoor wilde je toch eigenlijk deze batterij ?zonneschijn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Dit is hoe bij mij de batterij op de Quooker reageert: Stel de batterij is aan het laden met 500W. De Quooker vraagt volgens mij gedurende 10sec ongeveer 1300W. De batterij schakelt binnen 1 a 2 sec van 500W laden naar 800W ontladen, dus erg snel. Als de vraag van de Quooker weer weg valt schakelt de batterij binnen 1 a 2 sec naar idle en blijft daar dan 15sec op hangen. Daarna gaat hij weer laden. Deze 15sec vind ik lang, maar daar zal een goede reden voor zijn.
Het lijkt erop als ik van de 3e accu de stekker eruit haal het probleem weg is.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Geen ervaring mee, meerdere testopstellingen gehad onder enphase overigens zonder problemen.
Even nog wat meer testen.
Elk apparaat heeft een vast ip bij mij.Apenkooi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:40:
[...]
Klinkt als een IP conflict. Router eens een herstart geven?
Overigens communiceert enphase over het stroomnet.
Je bedoelt zo’n powerline dingetje? Gooi die er eens als eerste uit. Geen al te beste ervaring met die dingen. UTP kabel die kant op. Anders toch WiFi. Zelf tevreden over TP link Omada. (Meerdere AP’s)SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Elk apparaat heeft een vast ip bij mij.
Hier een Enphase setup, ik zie keurig alle omvormers nog data leveren met de accu aangesloten.SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
Volgens mijn controller (oc200) was de batterij online.asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:07:
[...]
Voor de volgende keer : kijk eens of je hem kan pingen. Zo'n apparaat roept al heel snel geen internet, maar ik ken dat rood van geen wifi.
En een goed signaal.
Maar gelukkig werkt het weer.👍
Mijn batterij mot worden omgeruild dus ik heb mailcontant met homewizard. Wegens het feit dat ik ook af en toe op het werk moet verschijnen de omwisseling gepland voor zaterdag. Ik zou mail krijgen van de transporteur.
Tot op heden geen mail. Ook niet in de spam. Ik heb geen idee of er iemand komt, wie of hoe laat.
Enphase micro’s sturen hun data over het stroomnet naar de Envoy… niets powerline dingetje 😉Apenkooi schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Je bedoelt zo’n powerline dingetje? Gooi die er eens als eerste uit. Geen al te beste ervaring met die dingen. UTP kabel die kant op. Anders toch WiFi. Zelf tevreden over TP link Omada. (Meerdere AP’s)
Ingebouwd powerline dingetje dus.easywoods schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Enphase micro’s sturen hun data over het stroomnet naar de Envoy… niets powerline dingetje 😉
Batterijen staan een sinus te genereren, dus strooiveld. Dat zal wel binnen de spec zijn. Maar bij elkaar genoeg om de powerline te verstoren. Andere kabel die kant op. Net filter ertussen?
Ben een beginner maar kon hier niets over vinden
Echt niets kunnen vinden? Staat letterlijk op de site erbij.kareltje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:27:
ik heb een hw batterij besteld, maar ik heb al een marstek 5,12 khw , kan ik deze via shelly (moet nog geinstaleerd worden) of moet dit via 2 dongels via een splitter (dan word het druk in de kast.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
HW batterrijen hebben als voordeel dat ze met elkaar samenwerken. Marstek batterijen kunnen dat niet en hebben geen flauw idee dat er een andere batterij aanwezig is. Zelfs al is het een andere Marstek.kareltje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:27:
ik heb een hw batterij besteld, maar ik heb al een marstek 5,12 khw , kan ik deze via shelly (moet nog geinstaleerd worden) of moet dit via 2 dongels via een splitter (dan word het druk in de kast.
Met andere woorden, ze begonnen tegen elkaar in te regelen:
welke site dan ga ik kijkenKees_frl schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:30:
[...]
Echt niets kunnen vinden? Staat letterlijk op de site erbij.
Zit die derde batterij toevallig op dezelfde fase als de betreffende micro omvormers?SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Het lijkt erop als ik van de 3e accu de stekker eruit haal het probleem weg is.
Even nog wat meer testen.
[...]
Elk apparaat heeft een vast ip bij mij.
Je kan een ferriet ring per fase gebruiken om je enphase communicatie te scheiden van de rest van het net: https://www.solar-bouwmar...-filter-ferriet-ring.html
Scheelt ook als buren ruis veroorzaken.
De site van HomeWizard?

En in de eerste post van dit topic staat het ook:Wat heb ik nodig om de thuisbatterij werkend te krijgen?
Je hebt een vrij stopcontact nodig en een plek om de batterij neer te zetten. Dit heb je nodig:
– Een wifiverbinding met internet
– Een telefoon of tablet met Android of iOS
– Zonnepanelen
– Een slimme meter
– Een HomeWizard P1 Meter
Devke schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:14:
Benodigdheden:
Om met deze thuisbatterij aan de slag te gaan heb je het volgende nodig:
- De Homewizard Plug-In battery;
- De Homewizard P1-meter;
- Zonnepanelen;
- Slimme meter;
- Telefoon of Tablet voor de app;
- Wifi;
- Een vrij stopcontact / of groep.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Heb 3fase enphasenetappie schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Zit die derde batterij toevallig op dezelfde fase als de betreffende micro omvormers?
Je kan een ferriet ring per fase gebruiken om je enphase communicatie te scheiden van de rest van het net: https://www.solar-bouwmar...-filter-ferriet-ring.html
Scheelt ook als buren ruis veroorzaken.
En 4 panelen worden niet gezien dan wel gedetecteerd door de envoy.
En elke accu zit dus op een andere fase, maar het lijkt erop dat dezelfde omvormers niet gezien worden.
Helaas donker nu en kan niks meer testen.
De envoy ziet dus wel alle omvormers maar volgens de envoy geven er een paar geen data.
Ik heb de accu’s genummerd van t/m 3.
En als ik de 3e uitzet met de schakelaar zie ik de omvormers nog niet.
Pas als de stekker eruit is zag ik ze weer.
Maar morgen nog maar wat testen doen, helaas morgen bewolkt en regen.
dat begrijp ik , maar ik heb al een marstek batterij dus zouden deze 2 met een shelly kunnen zonder de p1 dongels kunnenGizz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:38:
[...]
De site van HomeWizard?![]()
[...]
En in de eerste post van dit topic staat het ook:
[...]
Eindelijk nog iemand die met goede argumenten komt om dit soort dingen niet luk raak ergens neer te gooien (sorry natuurlijk zachtjes neerzetten).RiDo78 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Mensen, denk alsjeblieft goed na over de plaatsing! LFP batterijen zijn relatief veilig, maar het blijven enorme energiebronnen, die eens ze ontvlammen lastig te blussen zijn. Een brandblusser of emmer water gaat je echt niet helpen.
Nu zijn dit soort batterijen van het type LFP (LiFePO4) wel een heel stuk veiliger dan zijn broertje de Li-ion batterij maar een keer in brand zit daar zoveel energie in dat als dit in een huis gebeurt de kans erg groot is dat je het huis als verloren moet beschouwen.
Brandweer Nederland heeft daar ook een informatie site Energie opslaan? over.
op dit moment bestaan er geen blusmiddelen die effectief dit soort branden snel en zonder al te veel blusschade kunnen blussen. Een poederblusser of schuimblusser heeft geen enkel effect en kan uitsluitend gebruikt worden om zelf een veilige vluchtmogelijkheid te bieden (Een poederblusser is hiervoor echter volledig ongeschikt door de poederwolk.
Wat wel help is deze batterij in een grote metalen bak met water te gooien, om dat nog met een brandende batterij te doen in een huiselijke omgeving is nagenoeg onmogelijk.
Ook maken de giftige gassen / rookwolken het ook vrij snel erg lastig om de pand te verlaten, dus zorg er voor dat de huisgenoten ook weten hoe snel en veilig het huis te verlaten indien dit nodig blijkt.
De opmerking, die je ook bij de bandweer ziet om deze niet in de loop van je vluchtwegen (trap, gangen ed) te plaatsen is helemaal juist.
Zorg dat de ruimte over een eigen rookmelder beschikt bij voorkeur eentje die niet alleen alarmeerd op de eigen melder maar de alarmering doorzet naar de andere aanwezige rookmelders.
Elke slaapkamer een eigen rookmelder is in deze situatie helemaal geen gek idee.
Dat is het nadeel van plc via het lichtnet.SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Heb 3fase enphase
En elke accu zit dus op een andere fase, maar het lijkt erop dat dezelfde omvormers niet gezien worden.
De envoy ziet dus wel alle omvormers maar volgens de envoy geven er een paar geen data.
Ook de rede dat ik voor Apsystems heb gekozen.
Heb je toevallig ook van die stekkers dat je internet ook via het lichtnet gaat.
Deze er dan uit halen.
Ik begin er niet meer aan. (De x10 tijdperk 😁)
Het overschot van de zonnepanelen was 500W. En ja de batterij doet ongeveer wat ik er van verwacht, behalve de 15sec idle nadat de Quooker weer stopt. Ik schreef gewoon hoe de batterij reageerde op de Quooker. En HomeWizard heeft uitgelegd waarom de batterij zo reageert, dus helemaal top. Geen probleem hierMacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:41:
[...]
even een vraag, wat was op dat moment je opbrengst van je zonnepanelen, eigenlijk het overschot, want als dat minder dan die 1300W was dan had je anders die energie uit het net gekregen, en daarvoor wilde je toch eigenlijk deze batterij ?
Weet je dat zeker van dat water?MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Eindelijk nog iemand die met goede argumenten komt om dit soort dingen niet luk raak ergens neer te gooien (sorry natuurlijk zachtjes neerzetten).
Nu zijn dit soort batterijen van het type LFP (LiFePO4) wel een heel stuk veiliger dan zijn broertje de Li-ion batterij maar een keer in brand zit daar zoveel energie in dat als dit in een huis gebeurt de kans erg groot is dat je het huis als verloren moet beschouwen.
op dit moment bestaan er geen blusmiddelen die effectief dit soort branden snel en zonder al te veel blusschade kunnen blussen. Een poederblusser of schuimblusser heeft geen enkel effect en kan uitsluitend gebruikt worden om zelf een veilige vluchtmogelijkheid te bieden (Een poederblusser is hiervoor echter volledig ongeschikt door de poederwolk.
Wat wel help is deze batterij in een grote metalen bak met water te gooien, om dat nog met een brandende batterij te doen in een huiselijke omgeving is nagenoeg onmogelijk.
Ook maken de giftige gassen / rookwolken het ook vrij snel erg lastig om de pand te verlaten, dus zorg er voor dat de huisgenoten ook weten hoe snel en veilig het huis te verlaten indien dit nodig blijkt.
De opmerking, die je ook bij de bandweer ziet om deze niet in de loop van je vluchtwegen (trap, gangen ed) te plaatsen is helemaal juist.
Zorg dat de ruimte over een eigen rookmelder beschikt bij voorkeur eentje die niet alleen alarmeerd op de eigen melder maar de alarmering doorzet naar de andere aanwezige rookmelders.
Elke slaapkamer een eigen rookmelder is in deze situatie helemaal geen gek idee.
Ik ben het met je eens dat de batterijen op een goede, geschikte lokatie geplaatst moeten worden. Het effect waar men bang voor is wordt een thermal runaway genoemd. Dit is een kettingreactie in de batterij die ervoor zorgt dat het effect versterkt wordt. Om die reden is een thermal runaway amper te blussen.MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Eindelijk nog iemand die met goede argumenten komt om dit soort dingen niet luk raak ergens neer te gooien (sorry natuurlijk zachtjes neerzetten).
LFP batterijen kennen dat effect niet. De chemische compositie is zodanig dat het niet kan plaatsvinden. Nu is voor de leek een thuisbatterij een thuisbatterij en er zijn waarschijnlijk genoeg video's te vinden van een brandende Tesla met een NMC pakket. Ook van schuurtjes waarin een fatbike vlam vatte. Dus een thuisbatterij is gevaarlijk.

En dat is een misconceptie. LFP is een stuk veiliger mits je er geen domme dingen mee doet. Dommer dan er een spijker doorheen hameren:
LFP accu's kunnen zeker wel een thermal runaway ondergaan, de kans is wel een stukje lager dan bij NMC/NCA accu's.asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:13:
[...]
LFP batterijen kennen dat effect niet. De chemische compositie is zodanig dat het niet kan plaatsvinden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Weet je zeker dat een lfp-batterij dat effect niet kent? Ik had begrepen dat het bij een nmc-batterij bij een lagere temperatuur op kan treden, en bij een lfp dus bij een wat hogere temperatuur, maar ik dacht dat het effect bij beide op kan treden.asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Ik ben het met je eens dat de batterijen op een goede, geschikte lokatie geplaatst moeten worden. Het effect waar men bang voor is wordt een thermal runaway genoemd. Dit is een kettingreactie in de batterij die ervoor zorgt dat het effect versterkt wordt. Om die reden is een thermal runaway amper te blussen.
LFP batterijen kennen dat effect niet. De chemische compositie is zodanig dat het niet kan plaatsvinden. Nu is voor de leek een thuisbatterij een thuisbatterij en er zijn waarschijnlijk genoeg video's te vinden van een brandende Tesla met een NMC pakket. Ook van schuurtjes waarin een fatbike vlam vatte. Dus een thuisbatterij is gevaarlijk.![]()
En dat is een misconceptie. LFP is een stuk veiliger mits je er geen domme dingen mee doet. Dommer dan er een spijker doorheen hameren:
[YouTube: LiFePO4 Drill Test! Will it erupt in flames?]
Een LFP accu is ook een lithium-ion accu. De Li in LiFePO4 staat immers voor Lithium.MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:48:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-02-2025 19:19 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Heeft de installateur destijds de Envoy geconfigureerd met de installer app of heeft ‘ie de Envoy alleen de micro’s zelf laten scannen? Zijn de ferriet ringen geïnstalleerd die Enphase voorschrijft? Meestal niet en dan werkt het prima totdat…SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Heb 3fase enphase
Je zou eens kunnen informeren bij solarbouwmarkt die zijn Enphase installateur en verkopen ook HomeWizard producten 🤷🏻♂️
https://www.solar-bouwmarkt.nl/search/Home+wizard/
[ Voor 9% gewijzigd door easywoods op 21-02-2025 19:29 ]
Ja, ook uit mijn eigen profesionele ervaring. Maar dat is gewoon geen praktische oplossing, zeker niet voor een normale burger.
Dus het enige wat je kunt doen is een goed overwogen plek in je huis te zoeken met de aangegeven aandachtspunten en maatregelen, dan heb je in feite alles gedaan wat je normaal gesproken kunt doen.
Laat de brandbestrijding maar aan de profesionals over.
Ja, ik weet het, maar ik bedoelde natuurlijk de LiNiCoMnO2 of LiCoO2 typen, maar als ik dat schrijf snapt dat niemand meer. Deze worden daarom in de spreektaal meer als li-ion batterijen cq accus aangeduid.Taro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:18:
[...]
Een LFP accu is ook een lithium-ion accu. De Li in LiFePO4 staat immers voor Lithium.
hier de voor en nadelen van de verschillende typen.
/f/image/ppdp9tSMBtfX8W57REVEm7HQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik hou het hier liever op normaal bewoners niveau.MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:20:
[...]
Ja, ook uit mijn eigen profesionele ervaring. Maar dat is gewoon geen praktische oplossing, zeker niet voor een normale burger.
Dus het enige wat je kunt doen is een goed overwogen plek in je huis te zoeken met de aangegeven aandachtspunten en maatregelen, dan heb je in feite alles gedaan wat je normaal gesproken kunt doen.
Laat de brandbestrijding maar aan de profesionals over.
Wij hebben de batterij straks buiten het looppad, hebben een rookmelder in de ruimte en een blusdeken zo achter de batterij dat we die in het geval dat de rookontwikkeling of het probleem nog minimaal is, makkelijk om de batterij kunnen leggen. Maar in veruit de meeste gevallen van een batterij-brand ga ik er vanuit dat ik onmiddellijk naar buiten ga, met meenemen van de overige huisbewoners.
Verder zijn we hier een kaartje aan het maken met korte info voor brandweer wat we hebben aan thuisbatterij, met een plattegrondje waar de batterijen zich bevinden.
Veel meer kunnen we hier zelf niet doen denk ik.
Verder probeer ik het ook binnen een perspectief te zien. Elke nacht ligt er op weinig afstand van mijn hoofd mijn telefoon te laden. Liggen er hier verschillende zaklampen met batterijen etc. Een beetje geluk moet je ook hebben?
dan heb je al meer gedaan dan wat ik zelf aangaf, topSjamo schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
[...]
Ik hou het hier liever op normaal bewoners niveau.
Wij hebben de batterij straks buiten het looppad, hebben een rookmelder in de ruimte en een blusdeken zo achter de batterij dat we die in het geval dat de rookontwikkeling of het probleem nog minimaal is, makkelijk om de batterij kunnen leggen. Maar in veruit de meeste gevallen van een batterij-brand ga ik er vanuit dat ik onmiddellijk naar buiten ga, met meenemen van de overige huisbewoners.
Verder zijn we hier een kaartje aan het maken met korte info voor brandweer wat we hebben aan thuisbatterij, met een plattegrondje waar de batterijen zich bevinden.
Veel meer kunnen we hier zelf niet doen denk ik.
Verder probeer ik het ook binnen een perspectief te zien. Elke nacht ligt er op weinig afstand van mijn hoofd mijn telefoon te laden. Liggen er hier verschillende zaklampen met batterijen etc. Een beetje geluk moet je ook hebben?
ik vind die info voor de brandweer een hele goede, het beste om dat gewoon bij de buurt van de voordeur te bewaren en kun je dan tijdens het vluchten diect meenemen.
Maar de kans op brand door een HW plugin batterij echt reëel?MacD007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:55:
ik vind die info voor de brandweer een hele goede, het beste om dat gewoon bij de buurt van de voordeur te bewaren en kun je dan tijdens het vluchten diect meenemen.
Als ik naar mijn eigen huis kijk is er geen enkele plek waar geen kind of volwassene in de buurt slaapt. Ook de overloop twee hoog is vluchtroute en de schuur is te koud/ vochtig.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
lees maar eens dit wetenschappelijk artikel m.b.t. tot termal runaway bij LFP batterijen.asing schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Ik ben het met je eens dat de batterijen op een goede, geschikte lokatie geplaatst moeten worden. Het effect waar men bang voor is wordt een thermal runaway genoemd. Dit is een kettingreactie in de batterij die ervoor zorgt dat het effect versterkt wordt. Om die reden is een thermal runaway amper te blussen.
LFP batterijen kennen dat effect niet. De chemische compositie is zodanig dat het niet kan plaatsvinden. Nu is voor de leek een thuisbatterij een thuisbatterij en er zijn waarschijnlijk genoeg video's te vinden van een brandende Tesla met een NMC pakket. Ook van schuurtjes waarin een fatbike vlam vatte. Dus een thuisbatterij is gevaarlijk.
hoewel de kans op termal runaway een heel stuk kleiner is dan bij andere LI-ion batterijen is het niet uit te sluiten.
"LiFePO4 (LFP) lithium-ion batteries have gained widespread use in electric vehicles due to their safety and longevity, but thermal runaway (TR) incidents still have been reported."
[YouTube: LiFePO4 Drill Test! Will it erupt in flames?]
De kans dat iets in de brand vliegt is nooit 100% uit te sluiten. Hoeveel batterijhoudende producten heb je in huis? Telefoon, electrische fiets, ev, tablets noem maar op. Hoe vaak hoor je van een woningbrand ontstaan door accu's? Ik denk dat er in en om je woning wel grotere risico's zijn dan een accu die in brand vliegt.hoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:00:
[...]
Maar de kans op brand door een HW plugin batterij echt reëel?
Als ik naar mijn eigen huis kijk is er geen enkele plek waar geen kind of volwassene in de buurt slaapt. Ook de overloop twee hoog is vluchtroute en de schuur is te koud/ vochtig.
Niet gehinderd door enige kennis.
Rekening houden met de vereisten zoals gesteld voor voldoende ventilatie top, erg belangrijk. Maar verder, kom op. Auto parkeren in de garage, ook een accu, de elektrische fiets staat ook buiten te laden?
En ja, iedereen zijn eigen keuze en mag hier staan. Maar mijn mening is beetje overdreven allemaal.
Daarvoor koop je toch ook een Nederlands product met goedkeuringen etc en niet een gaar iets van Aliexpress?
[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 21-02-2025 20:14 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Eigenlijk zal ik wel willen weten of ik mijn 2 HomeWizard batterijen naast Zendure kan gebruiken.
Ik vermoed problemen op impact leveren en laden.
Nee, volgens mij begrijp je het nog niet helemaal. Voor de HW-batterij is de HW-P1 dongel een voorwaarde. Nogmaals, dat staat op de pagina van HomeWizard en in de eerste post van dit topic.kareltje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:45:
[...]
dat begrijp ik , maar ik heb al een marstek batterij dus zouden deze 2 met een shelly kunnen zonder de p1 dongels kunnen
Als je de HomeWizard-dongel nodig hebt, dan is het antwoord op jouw vraag of het ook zonder HomeWizard-dongel kan maar met een Shelly toch automatisch nee?
Nu zeg je eigenlijk 'ja, ik begrijp dat je die dongel nodig hebt, maar kan het ook zonder?'
Klopt, de Zendure accu's hebben een ingebouwde aerosol brandblusser.peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:18:
Ik weet dat Zendure wel een brandblusser in de accu heeft.
Eigenlijk zal ik wel willen weten of ik mijn 2 HomeWizard batterijen naast Zendure kan gebruiken.
Ik vermoed problemen op impact leveren en laden.
Maar waarom wil je 2 merken naast elkaar gebruiken? Kies voor 1 van de 2. De Zendure is per kWh goedkoper en heeft veel meer opties. Enige is dat je nog even op officiële P1 ondersteuning moet wachten, maar via een Shelly of HA kan je nu ook nul op de meter draaien.
Zal inderdaad puur de monitoring zijn die iets te veel ruis krijgt.SpikeHome schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Heb 3fase enphase
Deze site heeft ook een mooie handleiding. Kan je checken of je installateur ze er al netjes tussen heeft gezet:
https://www.stralendgroen.nl/product/enphase-ferrietring/
De Shelly met clamps is onderweg.Taro schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Klopt, de Zendure accu's hebben een ingebouwde aerosol brandblusser.
Maar waarom wil je 2 merken naast elkaar gebruiken? Kies voor 1 van de 2. De Zendure is per kWh goedkoper en heeft veel meer opties. Enige is dat je nog even op officiële P1 ondersteuning moet wachten, maar via een Shelly of HA kan je nu ook nul op de meter draaien.
Waarom 2 systemen de HomeWizard accu heb ik al.
Maar later zag ik het systeem van Zendure.
Die kan in de paardenstal staan wat niet vorstvrij is.
Kun je zeggen verkoop de HomeWizard batterij.
Maar dat wil ik ook niet.
Eigenlijk wil ik deze systemen naast elkaar gebruiken en aanzien welke het beste is op het gedrag hier van het huis elektra net.
Loop je niet het risico dat de Zendure bijvoorbeeld de HW batterij gaat vullen? Of dat ze beide gaan staan klapperen omdat ze beide willen leveren maar dan beide meten dat ze teveel leveren? Zomaar wat gedachtes.peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:55:
[...]
De Shelly met clamps is onderweg.
Eigenlijk wil ik deze systemen naast elkaar gebruiken en aanzien welke het beste is op het gedrag hier van het huis elektra net.
Loop je niet het risico dat de Zendure bijvoorbeeld de HW batterij gaat vullen? Of dat ze beide gaan staan klapperen omdat ze beide willen leveren maar dan beide meten dat ze teveel leveren? Zomaar wat gedachtes. Zendure wel een mooi systeem. Opener.peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:55:
[...]
De Shelly met clamps is onderweg.
Daar ben ik wel bang voor.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:01:
[...]
Loop je niet het risico dat de Zendure bijvoorbeeld de HW batterij gaat vullen? Of dat ze beide gaan staan klapperen omdat ze beide willen leveren maar dan beide meten dat ze teveel leveren? Zomaar wat gedachtes.
Als ik Zendure in kan stellen pas laden vanaf 200watt terug leveren.
Maar ik denk net als jij dat dit problemen op kan leveren.
Ze zijn al onderweg dus je zal het gaan testen neem ik aan? Ik volg het Zendure topic ook en ben wel benieuwd naar de resultaten. Een DM mag ook altijd. Geen probleem. Ik verwacht wel uitdagingen. Zeker omdat 1 systeem zich al niet laat sturen (nog). Ach er moet iemand de stoute schoenen durven aantrekken en het testen 😜. Ik heb al even gezocht of HW hier al iets over geschreven heeft. Kan het even niet vinden zo snel. Succes 💪peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Daar ben ik wel bang voor.
Als ik Zendure in kan stellen pas laden vanaf 200watt terug leveren.
Maar ik denk net als jij dat dit problemen op kan leveren.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 21-02-2025 21:18 ]
Ho hoDevke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Ze zijn al onderweg dus je zal het gaan testen neem ik aan? Ik volg het Zendure topic ook en ben wel benieuwd naar de resultaten. Een DM mag ook altijd. Geen probleem. Ik verwacht wel uitdagingen. Zeker omdat 1 systeem zich al niet laat sturen (nog). Ach er moet iemand de stoute schoenen durven aantrekken en het testen 😜. Succes 💪
Ik heb alleen de Shelly besteld.
Deze kan ik vast met de clamps op de voedende kabel zetten.
Voorbereiding zeg maar.
Kan ik gelijk controleren of mijn slimme meter het juist heeft😁.
:strip_exif()/f/image/1pf6KJtP5dRCScr2bfV1F15g.jpg?f=fotoalbum_large)
De Shelly kan mooi nog in deze kast.
:strip_exif()/f/image/qoYGv1jfnEKXKN5iQr4h45Cv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door peterbier op 21-02-2025 21:21 ]
Ik zou blij zijn met 10sec 1300w. Onze 7L Quooker pakt 2000w gedurende 3a4 seconden. Het is zo kort dat het nauwelijks terug te zien is in de dag grafiek van homewizzard powerplug. De batterij doet er niets mee in ons geval.zonneschijn schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Klopt, had ik gelezen. Maar ik vond het opvallend dat er wel heel snel geschakeld wordt van laden naar ontladen, maar niet andersom. Maar dat kan te maken hebben met het aantal schakelingen per tijd, of misschien is schakelen van ontladen naar laden lastiger.
@HomeWizard_NL
Is er al zicht op een pauze knop in de app waarmee je batterij in rust kunt zetten zonder dat de stekker eruit moet of de schakelaar om? In ons geval gaat nu de stekker eruit als de auto aan de laadpaal hangt.
En wellicht hebben meerdere tweakers dit al gedacht maar hoe ziet de batterij er van binnen uit zonder al het plastic? Om garantie redenen is uit elkaar halen geen optie maar ben wel heel benieud naar jullie kunstwerk

My bad. Niet goed gelezen 😜peterbier schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:20:
[...]
Ho ho
Ik heb alleen de Shelly besteld.
Deze kan ik vast met de clamps op de voedende kabel zetten.
Voorbereiding zeg maar.
Kan ik gelijk controleren of mijn slimme meter het juist heeft😁.
[Afbeelding]
De Shelly kan mooi nog in deze kast.
[Afbeelding]
Ik wacht niet alleen op een pauze knop maar ook naar een zelf te regelen laad en ontlaadvermogen. Dit met name om te zoeken hoe de RTE wat naar boven zou kunnen. Die zit hier redelijk stabiel rond de 76.5%. Heb al eerder gezegd in het topic dat ik dit te mager vindt. Zeker gezien de afgegeven range. Ik begreep dat @Taro hoger zit. Rond de 81%. Wel Zendure. Het zal op jaarbasis wellicht dan een 50 kWh minder verlies zijn? Toch al snel 50 kookwasjes. Het is sws zonde om het weg te (moeten) gooien dus het liefst zo beperkt mogelijk.Chris96 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:28:
[...]
Ik zou blij zijn met 10sec 1300w. Onze 7L Quooker pakt 2000w gedurende 3a4 seconden. Het is zo kort dat het nauwelijks terug te zien is in de dag grafiek van homewizzard powerplug. De batterij doet er niets mee in ons geval.
@HomeWizard_NL
Is er al zicht op een pauze knop in de app waarmee je batterij in rust kunt zetten zonder dat de stekker eruit moet of de schakelaar om? In ons geval gaat nu de stekker eruit als de auto aan de laadpaal hangt.
En wellicht hebben meerdere tweakers dit al gedacht maar hoe ziet de batterij er van binnen uit zonder al het plastic? Om garantie redenen is uit elkaar halen geen optie maar ben wel heel benieud naar jullie kunstwerkEr is vast wel een DOA batterij waar een foto van beschikbaar is
![]()
Ik overweeg een 2e batterij omdat op een dag als vandaag ik die wel vol had kunnen krijgen. Om half8 was de batterij vandaag alweer leeg. Maar voordat ik een 2e ga aanschaffen zou ik wel graag willen weten welke functies er bij zullen komen in zegmaar het komende halfjaar.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik wacht niet alleen op een pauze knop maar ook naar een zelf te regelen laad en ontlaadvermogen. Dit met name om te zoeken hoe de RTE wat naar boven zou kunnen. Die zit hier redelijk stabiel rond de 76.5%. Heb al eerder gezegd in het topic dat ik dit te mager vindt. Zeker gezien de afgegeven range. Ik begreep dat @Taro hoger zit. Rond de 81%. Wel Zendure. Het zal op jaarbasis wellicht dan een 50 kWh minder verlies zijn? Toch al snel 50 kookwasjes. Het is sws zonde om het weg te (moeten) gooien dus het liefst zo beperkt mogelijk.
:strip_exif()/f/image/QS03XnZUZE1qW4Sd3IBhmXFf.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg er hier regelmatig ook 2 wel gevuld denk ik. Heb er 1 hoor. Echter van de zomer krijg ik hem denk ik niet leeg. Op dit moment heb ik nog 21% over. Goed kijken wat je werkelijk leeg krijgt. De zomeravonden zijn langer. Leveren de panelen vaak ook nog voldoende stroom waarmee je koken alweer afdekt. Althans hier.Chris96 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:51:
[...]
Ik overweeg een 2e batterij omdat op een dag als vandaag ik die wel vol had kunnen krijgen. Om half8 was de batterij vandaag alweer leeg. Maar voordat ik een 2e ga aanschaffen zou ik wel graag willen weten welke functies er bij zullen komen in zegmaar het komende halfjaar.
[Afbeelding]
Ja, 80/81% hier met NOM en ander merk accu.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:34:
[...]
Ik begreep dat @Taro hoger zit. Rond de 81%.
Heb alleen afgelopen woensdag nog een paar extra zonnepaneeltjes gehaald en op de omvormers aangesloten, dus vanaf hier gaan de stats weer de mist in
Ik hoor anders regelmatig van branden ontstaan zijn door accu's. En ik zeg ook niet dat je geen thuisbatterij moet nemen. Maar wel dat als je er een aanschaft, je wel moet nadenken waar je hem plaatst. En nadenken over de situatie dat hij in de fik vliegt.F.Baarda schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:12:
De kans dat iets in de brand vliegt is nooit 100% uit te sluiten. Hoeveel batterijhoudende producten heb je in huis? Telefoon, electrische fiets, ev, tablets noem maar op. Hoe vaak hoor je van een woningbrand ontstaan door accu's? Ik denk dat er in en om je woning wel grotere risico's zijn dan een accu die in brand vliegt.
Los van de gasfles (waarvan ik aanneem dat niet heel veel mensen die in huis hebben) zit er een belangrijk verschil tussen TV's, opladers en andere apparatuur en een batterij. En dat verschil is dat die batterij een energiebron is.Kees_frl schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:13:
Eens met de reactie hierboven. TV's vliegen ook nog wel eens in de brand, opladers, die gasfles in de berging staat ook op een plattegrondje?
Rekening houden met de vereisten zoals gesteld voor voldoende ventilatie top, erg belangrijk. Maar verder, kom op. Auto parkeren in de garage, ook een accu, de elektrische fiets staat ook buiten te laden?
Als je TV vlam vat en je bent er op tijd bij dan trek je de stekker uit het stopcontact en gooi je er een emmer water over. Klaar. Zolang er geen energie meer toegevoegd wordt, is die brand te bestrijden met min of meer normale middellen. En zelfs als de energie er is (zoals bij een brandende frituurpan) zijn er vaak nog middelen om die te blussen door de zuurstoftoevoer te blokkeren. Bijvoorbeeld door er een deksel of blusdeken op te leggen.
Een batterij daarentegen is een heel ander verhaal. Die heeft door de chemische samenstelling echt ALLES in huis om te branden en te blijven branden. En als je denkt dat die geblust is, kan die weer ontvlammen net als de brandweer de straat uit rijdt. (Gelukkig weet de brandweer dat ook, maar dat terzijde). Om een batterij te blussen moet je de chemicalien zo aanpassen dat ze niet meer op elkaar reageren; bijvoorbeeld door die batterij voor langere tijd onder te dompelen in een bak met water. Water 'blust' dan niet; het voorkomt gewoon erger.
En dan is er ook nog een verschil tussen een batterij in een mobieltje en een thuisbatterij. De capaciteit van de batterij in je mobiel is relatief klein. Alsnog genoeg om een flinke fik te stoken, daar niet van... maar vergeleken met de energie die opgeslagen is in een thuisaccu stelt de accu van je mobieltje weinig voor. Bovendien kun je een brandend mobieltje (wederom als je er op tijd bij bent) nog oplossen door die in een emmer water of desnoods in de wc te gooien. Maar voordat jij je badkuip vol genoeg met water hebt dat je je thuisaccu er in kunt onderdompelen ben je gewoon al te laat. Bovendien denk ik dat niemand het in zijn hoofd zal halen om een 25 kilo zware brandende accu op te tillen.
Dus alsjeblieft, heb je zo'n accu... denk er dan goed over na waar je die plaatst. Denk er over na wat je gaat doen als dat ding onverhoopt en onverwacht toch vlam vat. Door er nu goed over na te denken en je medebewoners in te lichten kun je voorkomen dat je in de toekomst de verkeerde beslissingen maakt. Het nadenken kost weinig moeite en je kunt er levens mee redden.
Als kind heb ik eens in het buitenland kerst gevierd bij mensen die échte kaarsjes in de boom hadden. Elektrische lampjes waren daar nog niet ingeburgerd en nog redelijk onbetaalbaar. Nu kun je je dat niet meer voorstellen. Maar voor die boom werd de hele kamer omgebouwd. Alles wat kon branden werd naar de andere kant verplaatst. De boom stond in zijn eentje een stuk van de muren af en er stonden maarliefst 5 emmers water omheen. De kaarsjes werden minitieus geplaatst, en in de buurt van de kaarsjes werden de takken weggeknipt. Kortom, er kon niks mis gaan. Toch?
En toch gebeurde het; een van de takken vatte vlam en binnen seconden stond de hele boom in lichterlaaie. De bewoners schoten meteen in actie en kieperden die emmers water in de boom; ieder had zijn eigen stukje om op te mikken en dat was vantevoren afgesproken. Daardoor slaagden ze er in om de brand meteen te blussen. Puur door vooruit te denken. Na te denken over wat-als.
Hadden zij dat niet gedaan? Dan denk ik niet dat ik dat overleefd zou hebben.
Dus voor de laatste keer, steek niet je kop in het zand en denk na over die plaatsing! Denk na over wat-als. Zet dat ding niet in de trapkast, want de trap kan al in de fik staan voordat de brandmelder er in slaagt om jouw uit een diepe slaap te halen. Natuurlijk kun je een thuisbatterij gebruiken. Maar gebruik wel je verstand.
In de zomer waarschijnlijk leeg zal niet altijd lukken. In het voorjaar en najaar waarschijnlijk wel ivm verwarming dmv airco. 1 batterij is ongeveer 2.5uur warmte.Devke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:01:
[...]
Krijg er hier regelmatig ook 2 wel gevuld denk ik. Heb er 1 hoor. Echter van de zomer krijg ik hem denk ik niet leeg. Op dit moment heb ik nog 21% over. Goed kijken wat je werkelijk leeg krijgt. De zomeravonden zijn langer. Leveren de panelen vaak ook nog voldoende stroom waarmee je koken alweer afdekt. Althans hier.
Met 2600 wp op oost en 2860 wp op west hebben in de zomer laat genoeg nog opbrenst voor het koken. En met 3030 wp op zuid stuur ik de boiler aan met zonnetaak of laden we de auto op.
Als de saldering vervalt blijft het proberen hoe we met de opwek omgaan. We proberen nu al te wassen op dagen als vandaag als je weet dat het morgen grijzer is qua wolken.
Hier worden de accu's in de garage geplaatst, daar hangt nu een Nest Protect rookmelder die is gekoppeld aan de andere rookmelders in huis, en aan de Nest Protect App en Home Assistant, als er iets mis gaat dan krijgt ieder gezinslid een melding.RiDo78 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:15:
[...]
Maar wel dat als je er een aanschaft, je wel moet nadenken waar je hem plaatst. En nadenken over de situatie dat hij in de fik vliegt.
Aanvullend ben ik nu met een Arduino projectje bezig. Heb vandaag een flame sensor binnengekregen en zojuist werkend gekregen. Heb daarnaast een smoke sensor, temperatuur sensor en humidity sensor erop zitten. Dit alles aan LED's gekoppeld die rood/groen kleuren en aan Google Home gekoppeld. Als er vuur of rook wordt geconstateerd gaat op alle Google Home Speakers in huis een alarm af.
Dit bordje hang ik op de muur achter de accu's:
:strip_exif()/f/image/CJSrXOJn6AXDxLWvzQjwYr8F.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast komt er nog een flinke brandblus set geschikt voor LFP accu's in de garage te staan voor als het mis gaat. Fermacell platen eronder en erachter en dan durf ik het wel aan
Kijk eens in dit topic en dit bericht: PCJR in "Veiligheid Energy Storage System (ESS)"hortens9273 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:31:
Ik heb een vraag die misschien niet in dit topic past. Maar vraag toch om raad. Heb het hele internet af gestruind en ook tweakers maar kom er niet uit. Wij hebben brandblussers en een blusdeken in huis maar denk niet dat deze de HW accu kunnen blussen. Zie op internet van alles staan en heb ook gekeken op brandweer site maar daar staat ook niet wat je aan moet schaffen voor een thuis accu bij brand. Is hier iemand die daar antwoord op kan geven? Alvast hartelijk dank.
Dat topic gaat specifiek in op de veiligheid van thuisaccu's.
Maar blindelings zonnepanelen op het dak laten kwakken en aansluiten door iemand die geen kaas gegeten heeft van aansluiten hoe en wat. (Toen die tijd de zonnepanelen boeren als paddenstoelen uit de grond kwamen)
Ik ga er gewoon vanuit dat de HomeWizard batterij super goed is gebouwd.
Maak je maar meer druk om die powerbanks of je e-fiets die aan de lader hangt.
Hier staat een Audi q7 e-tron hybride met een lion accu van 17,4Kw en een diesel tank onder het huis.
Moet ik daarvan bang worden nee.
Grote woord JA als het een Tesla was zou ik het niet in de garage onder het huis willen.
Andere woorden vertrouw op het HomeWizard product.
Vaak ben je te bang.
Ik maak me niet zo druk over het brand gevaar van de HW accu,
Tot 3 jaar geleden had ik zelfs een gasleiding in huis om de boel warm te houden. En werd er hier in huis gekookt op open vuur van een gasfornuis.
( in die leiding mocht je ook geen gaten boren)
Houd je aan de voorschriften van HW, dan hoef je niet zo bezorgd te zijn.
Installatie super makkelijk, wel oppassen voor je rug met het sjouwen van die dingen
Maar de batterijen gaan wel snel leeg
Wil daarom graag een vierde erbij hebben.
Ik heb nu de 3 batterijen op drie verschillende plekken in het huis gezet, zodat elke batterij een andere groep heeft.
Ik lees dat bij 4 batterijen ze allemaal op een aparte groep moeten, begrijp ik het goed dat ik dan 1 groep moet hebben met daarachter de 4 batterijen?
Zo ja, mogen de 4 batterijen op de Wasdroger groep?
Dat zou perfect zijn, want we gebruiken de wasdroger vrijwel niet en er is daar voldoende ruimte om de batterijen bij elkaar te zetten.
Maar in dit geval komen we wandcontactdozen tekort, voor de wasdroger is er maar één wandcontactdoos.
En een stekkerdoos wordt afgeraden, kan het misschien wel met een kwalitatieve stekkerdoos?
(bijvoorbeeld deze?)
Of is er een andere oplossing hiervoor?
Wat zouden jullie doen?
Even een tegenvraag, hoe groot schat je een huisbrand ongeacht van de oorzaak in, waarschijnlijk extreem laag tot niet bestaand. Tochhoevenpe schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:00:
[...]
Maar de kans op brand door een HW plugin batterij echt reëel?
Maar je hebt daarvoor wel een verzekering voor afgesloten? Die dus dan ook volledig onzin zou moeten zijn.
Je kunt prima een thuis batterij in je huis neerzetten, echter net zo als met alles hou je een restrisico, en ja dat is nu een keer bij dit soort toestellen wat hoger dan een TV. Hou je echter aan enkele eenvoudige regels die ook nog vaak gewoon verstand zijn kun je het risico duidelijk verlagen. Niet meer en niet minder.
En dan blijkt de verzekering toch niet zo’n slecht idee, al is het maar dat je er niet wakker van ligt.
Bv deze, is ook nog van ABB.Akuma2000 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:55:
Sinds deze week hebben wij thuis 3 batterijen van Homewizard, tot nu toe heel tevreden.
Installatie super makkelijk, wel oppassen voor je rug met het sjouwen van die dingen
Maar de batterijen gaan wel snel leeg(voornamelijk door airco als verwarming en EV).
Wil daarom graag een vierde erbij hebben.
Ik heb nu de 3 batterijen op drie verschillende plekken in het huis gezet, zodat elke batterij een andere groep heeft.
Ik lees dat bij 4 batterijen ze allemaal op een aparte groep moeten, begrijp ik het goed dat ik dan 1 groep moet hebben met daarachter de 4 batterijen?
Zo ja, mogen de 4 batterijen op de Wasdroger groep?
Dat zou perfect zijn, want we gebruiken de wasdroger vrijwel niet en er is daar voldoende ruimte om de batterijen bij elkaar te zetten.
Maar in dit geval komen we wandcontactdozen tekort, voor de wasdroger is er maar één wandcontactdoos.
En een stekkerdoos wordt afgeraden, kan het misschien wel met een kwalitatieve stekkerdoos?
(bijvoorbeeld deze?)
Of is er een andere oplossing hiervoor?
Wat zouden jullie doen?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RLv7ydFCKOSeWrOYcBExESc.webp?f=user_large)
Heel eenvoudig dat je niets op het internet kunt vinden qua brandblussers die een batterij brand kunnen blussen.hortens9273 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:31:
Ik heb een vraag die misschien niet in dit topic past. Maar vraag toch om raad. Heb het hele internet af gestruind en ook tweakers maar kom er niet uit. Wij hebben brandblussers en een blusdeken in huis maar denk niet dat deze de HW accu kunnen blussen. Zie op internet van alles staan en heb ook gekeken op brandweer site maar daar staat ook niet wat je aan moet schaffen voor een thuis accu bij brand. Welk merk? Is hier iemand die daar antwoord op kan geven? Alvast hartelijk dank.
Daar is een heel eenvoudige reden voor, ze bestaan namelijk niet.
Waarom dan toch de voorzorgsmaatregelen hier die ik niet zou treffen bij de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat? Omdat de impact van een brand in de thuisbatterij erg groot is doordat het lastig tot niet te blussen is voor mij als leek, plus de ontwikkeling van bijzonder giftige stoffen die ontstaan bij de brand van de batterij.
Daarnaast is er niet alleen het punt of de batterij zelf kan ontbranden, wanneer er hier brand uitbreekt door een andere oorzaak is de extra giftige rook van de batterij ook een issue.
Op zich allemaal geen punt hier omdat ik de kans dat er wat mis gaat erg klein acht. Maar, zeker gezien de sterk giftige rookontwikkeling van een brandende batterij vind ik het verstandig van tevoren na te denken over het effect daarvan op een mogelijke toekomstige brand, door welke oorzaak deze dan ook ontstaan is.
En volgens mij is juist dat de boodschap die gegeven wordt. Niet dat je de hele dag bibberend in de rondte moet lopen omdat je batterij zo'n groot gevaar vormt. Maar wel dat een batterij een extra complicerende factor is bij brand (door welke oorzaak dan ook), en dat het goed is van tevoren na te denken hoe je de mogelijke impact daarvan wanneer het mis gaat zo klein mogelijk kan maken.
Oversteken van een straat kan best gevaarlijk zijn. Daarom leer je (hopenlijk) als kind dat je goed moet uitkijken voor je het doet. Ik vind dit net zoiets.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 22-02-2025 02:30 ]
Die kans schat ik inderdaad heel laag in, het is vooral dat een batterijbrand gevoelsmatig minder vluchtkansen biedt. Heb naar aanleiding van deze discussie online filmpjes bekeken en best geschrokken van de snelheid en intensiteit waarmee het kan gaan, zelfs met een rookmelder erboven maken mensen op die verdieping en daarboven imo weinig kans door giftige rook.MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 01:46:
Even een tegenvraag, hoe groot schat je een huisbrand ongeacht van de oorzaak in, waarschijnlijk extreem laag tot niet bestaand. Toch
Vandaar ook dat ik erg geïnteresseerd ben in ontwikkelingen op batterijgebied, welke sprongen capaciteit en brandbaarheid in 2027 gemaakt hebben.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je nou deze ABB niet geheel toevallig een paar dagen geleden hebt geïnstalleerd speciaal voor de thuisaccu met een aparte grondkabel naar de meterkast waar hij op een aparte groep komt, kan je dan meerdere thuisaccu's kwijt op deze ene ABB? Of moet ik dan nog een installatiedoos ernaast zetten en die verbinden met deze ABB omdat ze echt allemaal hun eigen 'wcd' nodig hebben? Nogmaals, hij gaat al naar een aparte groep!
[ Voor 4% gewijzigd door Barca op 22-02-2025 07:20 ]
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar in de ANWB Energie app idd nog geen gegevens van gisteren... 😬EVfan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:11:
[...]
@Canis Lupus
Mijn ervaring met een recent geplaatste nieuwe slimme meter is dat na de plaatsing de meter nog administratief moet worden aangemeld. Daar kan een tot twee weken overheen gaan. In die periode waren mijn energie meter en de Tibber functies inactief.
Hoe zit dat met je batterij, wel laden en ontladen, maar zie je de getallen ook in je app en je energiemeter?
Zal goed komen, heb van Stedin wel bericht al gekregen van oude / nieuwe meterstanden en meternummers, zal idd even door de systemen heen moeten...
Update : zie net dat ANWB energie vannacht 00.30 een mail heeft gestuurd dat Slimme meter werkt, dus dat lijkt al gekoppeld. 👌
Batterij staat trouwens ook in ruimte met rookmelder, en op zolder waar niemand slaapt 👍
[ Voor 13% gewijzigd door Canis Lupus op 22-02-2025 07:31 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋
Die wcd (is voorbekabeld met 2,5mm2) en aangesloten op een 2,5mm2 kabel op een aparte groep dan telt ‘ie als 4 wcd’s en kan je dus inderdaad meerdere accu’s kwijt zonder verdere aanpassingen 😉Barca schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:18:
[...]
Als je nou deze ABB niet geheel toevallig een paar dagen geleden hebt geïnstalleerd speciaal voor de thuisaccu met een aparte grondkabel naar de meterkast waar hij op een aparte groep komt, kan je dan meerdere thuisaccu's kwijt op deze ene ABB? Of moet ik dan nog een installatiedoos ernaast zetten en die verbinden met deze ABB omdat ze echt allemaal hun eigen 'wcd' nodig hebben? Nogmaals, hij gaat al naar een aparte groep!
[ Voor 5% gewijzigd door easywoods op 22-02-2025 08:10 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.