Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barca schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Als je nou deze ABB niet geheel toevallig een paar dagen geleden hebt geïnstalleerd speciaal voor de thuisaccu met een aparte grondkabel naar de meterkast waar hij op een aparte groep komt, kan je dan meerdere thuisaccu's kwijt op deze ene ABB? Of moet ik dan nog een installatiedoos ernaast zetten en die verbinden met deze ABB omdat ze echt allemaal hun eigen 'wcd' nodig hebben? Nogmaals, hij gaat al naar een aparte groep!
Je hebt voor deze doos ook nog de bijpassende (zelfde afmetingen) installatiedoos nodig excl de deksel nodig,
Daar kun je dan met je kabel deze aansluiten. Deze viervoudige WCD is dan de deksel.
Deze is uitgevoerd met twee paar aansluitkabels om links / rechts op verschillende groepen te kunnen zetten, dat heb je hier echter niet nodig dus elke kleur kan met wago klemmen gewoon op de desbetreffende draad worden aangesloten. Dan zit alles op een groep, je voedingskabel is hierbij natuurlijk gewoon 3 aderig.

En dit alles op een eigen groep waar dus geen andere verbruikers op aangesloten zijn, het beste een eigen alamat B16 30mA. Dus alle 4 batterijen gewoon op 1 groep 1-fase.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2025 09:05 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goed dat er na gedacht is en wordt over brandveiligheid. Zelf heb ik ook maatregelen genomen om het voor ons een veilig gevoel te geven..... denk aan ruimte om de batterij, brandmelder erboven die direct een aantal acties in gang zet om de woning veilig te kunnen verlaten, er slaapt niemand op zolder etc. Daarnaast vertrouw ik ook wel op HW. Die hebben toch een bak aan sensoren aanboord die vast het e.a. al intomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaL3fZpIT2IEUjh597FpzxGiV0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrmHpOIUgkx21os3VEzrku9b.jpg?f=fotoalbum_large

En relativeer een beetje. Waarom melden ze iedere zonnepanelen brand c.q. EV brand, cq vliegtuigcrash, Batterijbrand? Het komt in verhouding niet vaak voor en het is nieuw. Dat er dagelijks vele auto ongelukken zijn ook met auto's op dinosap die affikken hoor je niks over. Positief nieuws verkoopt niet. Ik wil het zeker niet bagatilseren maar probeer wel objectief erna te blijven kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 22-02-2025 09:10 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 02:02:
[...]
Heel eenvoudig dat je niets op het internet kunt vinden qua brandblussers die een batterij brand kunnen blussen.
Daar is een heel eenvoudige reden voor, ze bestaan namelijk niet.
Je weet toch die circus attracties dat als je een bal gooit op een doel, de 'clown' in een bak met water valt?
Gezien t feit dat ze dit ook met EV's doen... Preventief boven een grote bak water zetten? ;) ;) ;) :+

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Je weet toch die circus attracties dat als je een bal gooit op een doel, de 'clown' in een bak met water valt?
Gezien t feit dat ze dit ook met EV's doen... Preventief boven een grote bak water zetten? ;) ;) ;) :+
Prima idee, een klein manco bij je idee, moet je wel als clown in een circustent wonen of in een villa met een indoor zwembad, maar als je dat kunt betalen heb je echt dit soort thuis-batterijen niet nodig, dan staan er vermoedelijk een rij tesla batterijen in een speciale batterijkamer. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barca schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Als je nou deze ABB niet geheel toevallig een paar dagen geleden hebt geïnstalleerd speciaal voor de thuisaccu met een aparte grondkabel naar de meterkast waar hij op een aparte groep komt, kan je dan meerdere thuisaccu's kwijt op deze ene ABB? Of moet ik dan nog een installatiedoos ernaast zetten en die verbinden met deze ABB omdat ze echt allemaal hun eigen 'wcd' nodig hebben? Nogmaals, hij gaat al naar een aparte groep!
Ja, maar als je een 3-fase aansluiting hebt zou ik persoonlijk nooit 3-4 accu's op dezelfde fase plaatsen, maar ze verdelen over de fases. Bijv. 2 op de fase met de zonnepanelen en 1 op iedere andere fase. Je wil de belasting tussen de fases niet scheef trekken. Maar het kan wel op 1 en dat is ook goedkoper.

Ik moet nog 3 weken wachten op de elektricien, maar die gaat hier dan 3x ABB 4WCD plaatsen, ieder op eigen groep en eigen fase. Dan begin ik met 1x omvormer per groep/fase en kan het later altijd geüpgraded worden met meer omvormers per groep.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En dan zijn de meeste batterijbranden ook nog eens van 'goedkope' elektrische steps/fietsen etc. (of wat ik een poos geleden eens hoorde een batterij die onder een lading was lag op te laden :X )

Ik heb hier ook de normale voorzorgsmaatregelen genomen. Maar ik ga er vanuit dat de kans dat ik een verkeersongeluk krijg echt veel en veel hoger is. En toch ga ik elke dag gewoon naar buiten ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:03:
Goed dat er na gedacht is en wordt over brandveiligheid. Zelf heb ik ook maatregelen genomen om het voor ons een veilig gevoel te geven..... denk aan ruimte om de batterij, brandmelder erboven die direct een aantal acties in gang zet om de woning veilig te kunnen verlaten, er slaapt niemand op zolder etc. Daarnaast vertrouw ik ook wel op HW. Die hebben toch een bak aan sensoren aanboord die vast het e.a. al intomen.

[Afbeelding]

En relativeer een beetje. Waarom melden ze iedere zonnepanelen brand c.q. EV brand, cq vliegtuigcrash, Batterijbrand? Het komt in verhouding niet vaak voor en het is nieuw. Dat er dagelijks vele auto ongelukken zijn ook met auto's op dinosap die affikken hoor je niks over. Positief nieuws verkoopt niet. Ik wil het zeker niet bagatilseren maar probeer wel objectief erna te blijven kijken.
Klopt, het enige is dat dit alles sensoren zijn die helaas voor de situatie dat het toch onverhoopt toch mis gaat daar dus niets aan kunnen doen.
En je hebt helemaal gelijk, er is helemaal geen reden voor paniek 😱, zolang je er maar bewust bezig mee bent en met de eerder genoemde dingen rekening mee houd zit je goed.
Over 10 jaar zul je daar ook wettelijke regels voor hebben, helaas werkt de politiek niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:12:
En dan zijn de meeste batterijbranden ook nog eens van 'goedkope' elektrische steps/fietsen etc. (of wat ik een poos geleden eens hoorde een batterij die onder een lading was lag op te laden :X )

Ik heb hier ook de normale voorzorgsmaatregelen genomen. Maar ik ga er vanuit dat de kans dat ik een verkeersongeluk krijg echt veel en veel hoger is. En toch ga ik elke dag gewoon naar buiten ;)
Vergelijk het maar met je wandeling buiten, normaal behoorlijk veilig, ben je dat echter van plan om dat op een snelweg te doen zul je merken dat het risico exponentieel is toegenomen en de uitkomst zelfs fataal zal zijn.
Wat je doet is dus niet zo van belang maar eerder hoe je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:18:
[...]

Klopt, het enige is dat dit alles sensoren zijn die helaas voor de situatie dat het toch onverhoopt toch mis gaat daar dus niets aan kunnen doen.
En je hebt helemaal gelijk, er is helemaal geen reden voor paniek 😱, zolang je er maar bewust bezig mee bent en met de eerder genoemde dingen rekening mee houd zit je goed.
Over 10 jaar zul je daar ook wettelijke regels voor hebben, helaas werkt de politiek niet zo snel.
Het moet ergens beginnen. Ik zag een filmpje van iemand die een spijker door de cellen sloeg. Nou dan moet je het wel heel bond maken. Ja er zijn altijd mensen die zoals @ArthurMorgan zegt een laagje was overheen gooien en mensen die het gewoon niet beter hadden kunnen inrichten. Daar tussenin zit ook een grote groep. Mij doet het deugd dat er goed nagedacht is over deze batterij. De support top is. Is het alleen maar hosanna, nee hoor er zijn best verbeterpunten. Laten we niet vergeten dat het product net pas uit de doos komt. Als ik kijk naar Marstek dan val ik van de ene verbazing in de ander. Maar goed. Daar schrijven ze al een topic vol van 🙈.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
LongTimeAgo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Als ze dat met benzine auto's doen wordt het probleem alleen maar veel groter.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Het moet ergens beginnen. Ik zag een filmpje van iemand die een spijker door de cellen sloeg. Nou dan moet je het wel heel bond maken. Ja er zijn altijd mensen die zoals @ArthurMorgan zegt een laagje was overheen gooien en mensen die het gewoon niet beter hadden kunnen inrichten. Daar tussenin zit ook een grote groep. Mij doet het deugd dat er goed nagedacht is over deze batterij. De support top is. Is het alleen maar hosanna, nee hoor er zijn best verbeterpunten. Laten we niet vergeten dat het product net pas uit de doos komt. Als ik kijk naar Marstek dan val ik van de ene verbazing in de ander. Maar goed. Daar schrijven ze al een topic vol van 🙈.
Even heel duidelijk, ik zelf heb een groot vertrouwen over het product van homewizard, ik ben nog steeds van mening dat hun een heel mooi product hebben neergezet dat met de tijd alleen nog beter zal worden, ik heb niets voor niets zelfs als TS hier een topic gestart.
Het probleem zit dus zeker niet in hoe HW dit heeft uitgevoerd, daar hebben ze echt mooi werk mee afgeleverd.
Het probleem zit hem in een aantal intrinsieke eigenschappen van de batterij, er is hier dus gewoon sprake van een bepaald gevaar. Door te kiezen voor een grade A LFP batterij hebben zij dit al zo veel mogelijk kunnen reduceren, alleen het is dus geen nul geworden.

Juist door een aantal eenvoudige maatregelen heb je zelf de kans om het risico nog een stuk kleiner te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Even heel duidelijk, ik zelf heb een groot vertrouwen over het product van homewizard, ik ben nog steeds van mening dat hun een heel mooi product hebben neergezet dat met de tijd alleen nog beter zal worden, ik heb niets voor niets zelfs als TS hier een topic gestart.
Het probleem zit dus zeker niet in hoe HW dit heeft uitgevoerd, daar hebben ze echt mooi werk mee afgeleverd.
Het probleem zit hem in een aantal intrinsieke eigenschappen van de batterij, er is hier dus gewoon sprake van een bepaald gevaar. Door te kiezen voor een grade A LFP batterij hebben zij dit al zo veel mogelijk kunnen reduceren, alleen het is dus geen nul geworden.

Juist door een aantal eenvoudige maatregelen heb je zelf de kans om het risico nog een stuk kleiner te maken.
Wat is er in het leven wel naar risico 0 te krijgen dan? Dat bedoel ik met relativeren en denk met gezond verstand 😊. Zo ik ga bakkie koffie zetten..... kijken of dit weer lukt zonder de brandweer nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Als ze dat met benzine auto's doen wordt het probleem alleen maar veel groter.
Even off-topic, *knip* in een topic wat met enige regelmaat van de rails loopt is dat niet heel handig.

[ Voor 44% gewijzigd door twain4me op 22-02-2025 10:24 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Beste (toekomstige) HW accu bezitters en belangstellende.

Kunnen we het weer over gebruik en toepassingen van de HW accu hebben
De potentiële gevaren zijn nu wel genoeg benoemd.
Laten we het weer over de potentiële mogelijkheden van dit mooie product hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47
hoevenpe schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:01:
[...]

Die kans schat ik inderdaad heel laag in, het is vooral dat een batterijbrand gevoelsmatig minder vluchtkansen biedt. Heb naar aanleiding van deze discussie online filmpjes bekeken en best geschrokken van de snelheid en intensiteit waarmee het kan gaan, zelfs met een rookmelder erboven maken mensen op die verdieping en daarboven imo weinig kans door giftige rook.

Vandaar ook dat ik erg geïnteresseerd ben in ontwikkelingen op batterijgebied, welke sprongen capaciteit en brandbaarheid in 2027 gemaakt hebben.
Waren die filmpjes ook specifiek van LFP accu's? De LFP accu's gaan inderdaad evengoed snel en heftig gassen venten, wat ik zelf ook wel een risico vind. Aan de andere kant moeten ze dan dus al op de 1 of andere manier doorboord raken. Als er op een andere manier brand ontstaat in je huis, dan acht ik de kans niet groot dat deze al heel snel zijn weg zal weten te vinden naar het binnenste van de batterij. Waarschijnlijk duurt dat langer dan dat de rest van je huis al in lichterlaaie staat door de makkelijke brandbaarheid van meubels van tegenwoordig, etc.

Evengoed zal ik zelf een batterij ook niet graag in de gang of op zolder vlakbij de trap zetten.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 15:10
Thanks voor de tip!

Is het denk je ook nodig om de stroomkabel van de wandcontactdoos naar de meterkast te vervangen?
(huis uit 2012)

Vraag uit nieuwsgierigheid, waarom is een wandcontactdoos met 4 aansluitingen beter/veiliger dan een goede stekkerdoos?
Want in beide gevallen wordt de kabel vanuit de meterkast gesplitst.

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:44:
Beste (toekomstige) HW accu bezitters en belangstellende.

Kunnen we het weer over gebruik en toepassingen van de HW accu hebben
De potentiële gevaren zijn nu wel genoeg benoemd.
Laten we het weer over de potentiële mogelijkheden van dit mooie product hebben.
Ben ook best benieuwd welke feature die het snelst eraan gaat komen. Het zal nu nog druk zijn met uitrol. Er zijn in het topic ook al wel wat suggesties voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:09
Wij hebben zelf ook batterijen besteld van HW. De reden: hebben HEEL VEEL VERTROUWEN in de producten. Komen op een aparte groep, wordt gedaan door erkende installateur. Het was voor ons meer: stel dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eymey schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Waren die filmpjes ook specifiek van LFP accu's? De LFP accu's gaan inderdaad evengoed snel en heftig gassen venten, wat ik zelf ook wel een risico vind. Aan de andere kant moeten ze dan dus al op de 1 of andere manier doorboord raken. Als er op een andere manier brand ontstaat in je huis, dan acht ik de kans niet groot dat deze al heel snel zijn weg zal weten te vinden naar het binnenste van de batterij. Waarschijnlijk duurt dat langer dan dat de rest van je huis al in lichterlaaie staat door de makkelijke brandbaarheid van meubels van tegenwoordig, etc.

Evengoed zal ik zelf een batterij ook niet graag in de gang of op zolder vlakbij de trap zetten.
Er is een wezenlijk verschil tussen sensatiezoekende youtubers en wetenschappelijke benadering hoe je dit soort testen en proeven uitvoert. YouTube is voor dit soort zaken de meest slechte bron wat je kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Akuma2000 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Thanks voor de tip!

Is het denk je ook nodig om de stroomkabel van de wandcontactdoos naar de meterkast te vervangen?
(huis uit 2012)

Vraag uit nieuwsgierigheid, waarom is een wandcontactdoos met 4 aansluitingen beter/veiliger dan een goede stekkerdoos?
Een huis uit 2012 heeft een moderne stroom installatie, mocht je daar over twijfelen, laat de installatie dan keuren door een erkend installateur.
4 voudig stekkerdoos is niet geschikt volgens HW
Er is geen enkele noodzaak om bedrading te vervangen.
Als je niet bekend bent met werken aan een huis installatie blijf er dan af en vraag een installateur.
Home Wizard geeft aan dat je zonder problemen 4 accu's op 4 stopcontacten kunt aansluiten.
Houd je aan de voorschriften en vervang of laat vervangen evt een stopcontact door een 4 voudig stopcontact van normale kwaliteit. 4x800=3200watt daar kan de huis installatie prima tegen.
Veiligheid voor alles
Bij twijfel laten doen door een erkend installateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De grote verwijtenshow opgeruimd, kan het nu weer over de HW accu gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Akuma2000 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Thanks voor de tip!

(huis uit 2012)

in aansluiting wat @Peterhardenberg al prima verwoord heeft, als je het huis bevalt dit gewoon laten staan incl. alle technische voorzieningen, want die zijn nog prima.
Als je huis uit 1912 was was het waarschijnlijk een ander verhaal. (stoffen bedrading ed).

hoe kun jij als leek zien wat een goede stekkerdoos is ? Dat wordt al vrij lastig, veruit de meeste (ook de goede) stekkerdozen zijn namelijk niet ontworpen voor dit soort toepassingen.
en volg de verstandige raad van @Peterhardenberg op, als je daar geen verstand van heb blijf er dan vanaf en schakel deskundige hulp in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klump4u schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:55:
een ingebouwd aerosol brandblussysteem,
Klink heel interessant, maar dat is gewoon de luxe naam voor spuitbus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:18:
[...]
hoe kun jij als leek zien wat een goede stekkerdoos is ?
Dat is het vooral. Laten we niet vergeten dat de richtlijnen vanuit HW voor de gemiddelde leek/consument zijn opgesteld :)

@Akuma2000 Als je als expert zeker weet dat je een stekkerdoos hebt die continu 3200W aan kan met twee vingers in z'n neus, ga lekker je gang. Dan kun je zelf een goede risico inschatting maken en ook aan jezelf uitleggen met data waarom het okay is :) Maar HW gaat dat natuurlijk niet algemeen adviseren, wetende dat een gemiddelde consument dat niet kan beoordelen én er ook een handje van heeft om stekkerblok op stekkerblok te daisy chainen of om snoeren lekker opgerold te laten.

Komt nog bij dat als je wel verstand van zaken hebt, het een peulenschil is om je huidige wcd met te weinig ruimte te vervangen door een viervoudige. En dat lijkt me toch altijd de voorkeur genieten boven de hogere weerstand van twee stekkerovergangen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Maar wel direct IN de case van de batterij. Elke brand begint klein, en is bij het begin het makkelijkste te blussen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:31:
[...]

over de werking van dit soort blussystemen is best nog wel enige discussie, ik weet echter niet welk aerosol ze hier gebruikt hebben.
Firepro, een van de bekende aerosol merken heeft daar een interessant artikel over geschreven. daarin staat oa "Wereldwijd zijn veel leveranciers van blussystemen die zich bezig hebben gehouden met het zoeken naar een geschikt blusmiddel. Tot op heden is dat niet gelukt."

Dus ik snap HW ook wel dat het in hun batterijen dan er niet in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2025 10:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Kan de volgende link naar betreffende forum worden op genomen in de TS
Zo dat alle veiligheid discussies daar verder kunnen gaan.

Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:54
Peterhardenberg schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:52:
Kan de volgende link naar betreffende forum worden op genomen in de TS
Zo dat alle veiligheid discussies daar verder kunnen gaan.

Veiligheid Energy Storage System (ESS)
Op zich niets mis met de link denk ik, voor geïnteresseerden. Maar begrijp ik goed dat je vind dat in dit topic over de Homewizard thuisbatterij alles besproken mag worden, behalve veiligheidszaken rond een thuisbatterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
JanHenk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Wat is de insteek van je vraag?

Er zijn hier diverse berichten van batterijen die in storing zijn gegaan. We weten echter niet hoe groot die populatie is, want we horen significant meer van de mensen bij wie dit gebeurd dan van de mensen van wie alles in orde is.

Daarnaast wordt bij het minste of geringste een omruil voorgesteld en die personen hebben vaak zelfs binnen een enkele of paar dagen een nieuwe in huis. Dus eigenlijk is het een non-issue voor ons als consument.
juist omdat mensen als het niet goed gaat van zich laten horen en er ook nog zullen zijn die tweakers niet weten te vinden vind ik het juistvwel een belangrijke vraag omdat er altijd meer zullen zijn dan wie klaagd. En vervangen is heel leuk maar als dat vaker gebeuren moet door een ontwerp fout is dat iets belangrijks om te weten
Begrijp dat bijvoorbeeld bij marstek dat ze een eigen fabrikaat cellen gebruiken dus de betrouwbaarheid daarvan op de lange termijn weten we nog niet.
Snap ook niet waarom men zelf cellen gaat zitten maken terwijl er genoeg fabrikanten zijn die niks anders doen dan dat. Electric auto's kopen die ook groot in eventueel in een samenwerking met een fabrikant
Welke cellen gebruikt hw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Er is een wezenlijk verschil tussen sensatiezoekende youtubers en wetenschappelijke benadering hoe je dit soort testen en proeven uitvoert. YouTube is voor dit soort zaken de meest slechte bron wat je kunt vinden.
Uiteraard. Daar ben ik me zeker van bewust.

Maar het is juist daarom goed te zien dat, zelfs met de vergelijkingsfilmpjes die 'maar iets doen voor sensatie', je toch een wezenlijk verschil ziet tussen hoe een batterij met NMC cellen reageert op de mishandeling en hoe de LiFePo4 reageert.

Ook bij de filmpjes waar iets serieuzer werk wordt gemaakt van een degelijke test (overladingstest, kortsluitingstest, etc. ) zie je dat de LiFePo4 batterij minder heftig reageert.

Maar goed, met een BMS en andere beveiligingen zoals HW ze inbouwt zie ik al die scenario's sowieso als onrealistisch.

Maar ja, zoals zo velen hier al zeggen, het wordt nooit 0 .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:08
Hi @HomeWizard_NL, mede n.a.v. het meelezen in dit topic heb ik ook een PIB besteld, levering eind april. Nu lees ik op jullie site dat de stroomkabel 1.5m is; en hier in het topic met regelmaat dat men een versie heeft met 1.7m lengte. Zijn er meerdere versies in omloop? Voor de (voorbereiding van de) locatie is het relevant om te weten of ik uit mag gaan van de 1.7m zoals in dit topic de ervaring is. Alvast dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Op zich niets mis met de link denk ik, voor geïnteresseerden. Maar begrijp ik goed dat je vind dat in dit topic over de Homewizard thuisbatterij alles besproken mag worden, behalve veiligheidszaken rond een thuisbatterij?
Ik kan het volledig met Peter eens zijn. Er wordt nu al pagina's lang gezeurt over de veilgheid. Alles is nu wel gezegd. Hou op en als je echt nog meer wil doorgaan doet dat in een aparte thread.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:54
hanev001 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Ik kan het volledig met Peter eens zijn. Er wordt nu al pagina's lang gezeurt over de veilgheid. Alles is nu wel gezegd. Hou op en als je echt nog meer wil doorgaan doet dat in een aparte thread.
Volgens mij kan er in dit topic nauwelijks nog iets gezegd worden dat niet al minstens 10x eerder is gezegd, maar uiteraard, bij veiligheid wordt een lijn getrokken, ik begrijp het :)

Ik ga weer even wat nuttigs doen met mijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-09 18:10

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Sjamo schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Je kunt jezelf ook de vraag stellen, bij elk producttopic hier op tweakers waar een batterij in zit, moeten we de kwaliteit en "wat als" bediscuseren? Ik zie dit namelijk bij bijvoorbeeld de verschillende electrische auto-topics niet echt gebeuren. Ook bij telefoon-topics zie ik dit niet. In dat soort topics gaat het meer over de features.

Ik snap het wel de eenvoud van de HW thuisaccu, die bestaat uit ca 85% accu, daar valt niet veel over te praten. Er zit ook maar een knop op....Hij werkt direct vanuit de doos. Dus ja, dan valt het gesprek stil en gaan we maar fantaseren wat er mogelijk allemaal mis kan gaan...

Doe gewoon de voorschriften van de fabrikant opvolgen en hopen dat het onwaarschijnlijke geval van een accubrand jou overslaat.
Ik zou mij meer zorgen maken over mijn telefoon in mijn broekzak, als je ziet wat daar allemaal mee gebeurt. Stel dat die midden in de nacht op je nachtkastje in de fik vliegt...

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:45:
[...]

over de werking van dit soort blussystemen is best nog wel enige discussie, ik weet echter niet welk aerosol ze hier gebruikt hebben.
Firepro, een van de bekende aerosol merken heeft daar een interessant artikel over geschreven. daarin staat oa "Wereldwijd zijn veel leveranciers van blussystemen die zich bezig hebben gehouden met het zoeken naar een geschikt blusmiddel. Tot op heden is dat niet gelukt."

Dus ik snap HW ook wel dat het in hun batterijen dan er niet in zit.
YouTube: [ANewPow] Testing Aerosol Fire Extinguishing System in Lithium Battery

Toch zijn er filmpjes te vinden (zoals hierboven te zien) waarbij een earosol blusser de vlammen direct weet te doven.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 22-02-2025 11:36 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
F.Baarda schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Je kunt jezelf ook de vraag stellen, bij elk producttopic hier op tweakers waar een batterij in zit, moeten we de kwaliteit en "wat als" bediscuseren? Ik zie dit namelijk bij bijvoorbeeld de verschillende electrische auto-topics niet echt gebeuren. Ook bij telefoon-topics zie ik dit niet. In dat soort topics gaat het meer over de features.

Ik snap het wel de eenvoud van de HW thuisaccu, die bestaat uit ca 85% accu, daar valt niet veel over te praten. Er zit ook maar een knop op....Hij werkt direct vanuit de doos. Dus ja, dan valt het gesprek stil en gaan we maar fantaseren wat er mogelijk allemaal mis kan gaan...

Doe gewoon de voorschriften van de fabrikant opvolgen en hopen dat het onwaarschijnlijke geval van een accubrand jou overslaat.
Ik zou mij meer zorgen maken over mijn telefoon in mijn broekzak, als je ziet wat daar allemaal mee gebeurt. Stel dat die midden in de nacht op je nachtkastje in de fik vliegt...
@F.Baarda Dank voor deze bijdrage👌

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
als je de omgeving van deze test ziet, kun je daar al meer dan voldoende conclusies trekken. marketing is blijkbaar hot selling met een sausje van veiligheid er over. 8)7

en nu graag weer on-topic, ik denk dat we ondertussen (vandaag) voldoende het aspect veiligheid hebben belicht zonder nu iemand monddood op dat thema te willen maken, mijn mening is nog steeds dat we hier alle aspecten van een product mogen bespreken.
Deze batterij van HW heeft in ieder geval op dit moment niet de beschikking over een dergelijk systeem.
Verdere discussie dan denk ik in een ander topic voeren.

[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 22-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
MacD007 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:37:
[...]

als je de omgeving van deze test ziet, kun je daar al meer dan voldoende conclusies trekken. marketing is blijkbaar hot selling met een sausje van veiligheid er over. 8)7
Focus je anders ook even op de vlammen die verdwijnen, ipv alleen de omgeving 8)7

Is niet het enige filmpje die te vinden is.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 22-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Focus je anders ook even op de vlammen die verdwijnen, ipv alleen de omgeving 8)7

Is niet het enige filmpje die te vinden is.
tuurlijk, alleen dan worden we hier echt off-topic, dus dat doe ik dan maar liever niet. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Hoe bedoel je off-topic? Dit gaat toch om veiligheid met thuis batterijen in een thuisbatterij topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:44:
Hoe bedoel je off-topic? Dit gaat toch om veiligheid met thuis batterijen in een thuisbatterij topic?
ja, echter zoals ik al heb aangegeven, deze HW thuis-batterij beschikt niet over een dergelijk systeem, dus lijkt het ook hier in dit topic meer off-topic, maar ik bepaal dat dus niet.(persoonlijke mening)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Peterhardenberg @Sjamo @hanev001

Er is natuurlijk ruimte in het topic om het te hebben over veiligheid. Net als over o.a. HA en aansluit issues. @shthpnz benoemd de reden in zijn post al. De reden waarom we e.a. graag bij elkaar houden ook in dit topic. We bespreken vele onderwerpen die verbonden zijn aan de HW batterij. We moeten er met zijn alle wel zorgen dat als de kennis veel diepgaander wordt dat er dan een hele grote kans is dat er al een topic voor is. Het is niet zo erg dat we elkaar af en toe even corrigeren als we dreigen te ver weg te zeilen. Zolang dat op een respectvolle manier gaat is dat prima. Je kunt ook je mede tweaker helpen door evt een DM te sturen (als dat gewaardeerd wordt) als jezelf al vind dat het best ver van topic begint te raken. Ik heb voor tweakers die meer willen weten de TS uitgebreid met de link.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 22-02-2025 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:24
Voor de liefhebbers van ha! Ik heb de eerder ergens gepost donut grafiek waar je kan zien hoe de verdeling van je vermogens zijn verbouwd.

Thanks aan de orginele poster van de eerste donut weet niet meer wie dat was.

Hou rekening mee dat mijn zonnepanelen een positieve waarde geven als meting. Heb je een hw kwh meter is dit negatief.

Voor de bovenste donut heb je nog een helper nodig die realtime je "eigen zonneverbruik" bepaalt noem deze bijv: sensor.eigen_verbruik_real_time

Voor als je zonnepanelen sensor een positieve waarde geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
{% set huidige_opwek_zonnepanelen = states('sensor.scrape_power_solis') | float(0) %}
{% set batterij_vermogen = states('sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal') | float(0) %}
{% set p1_vermogen = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
{% set batterij_vermogen_real = batterij_vermogen if batterij_vermogen > 0 else 0 %}
{% set p1_vermogen_real = p1_vermogen if p1_vermogen < 0 else 0 %}
{{ huidige_opwek_zonnepanelen + p1_vermogen_real -  batterij_vermogen_real }}

En deze voor als je een negatieve waarde heb in je zonneopwek sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
{% set huidige_opwek_zonnepanelen = states('sensor.scrape_power_solis') | float(0) *-1 %}
{% set batterij_vermogen = states('sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal') | float(0) %}
{% set p1_vermogen = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %}
{% set batterij_vermogen_real = batterij_vermogen if batterij_vermogen > 0 else 0 %}
{% set p1_vermogen_real = p1_vermogen if p1_vermogen < 0 else 0 %}
{{ huidige_opwek_zonnepanelen + p1_vermogen_real -  batterij_vermogen_real }}

Zie hier resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvqr3q-9TVUQJuYMJ6Ya1DkZu5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZzMaPYeRqIwFwH0RP23PcIhS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OsPPJgzCSkEI6gGiuYzFYJcJzE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G5iZLaMlElrkbXFzLCMQY3cI.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
type: vertical-stack
cards:
  - type: heading
    icon: mdi:home-lightning-bolt
    heading: Energie
    heading_style: title
    badges: []
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: custom:apexcharts-card
        header:
          show: true
          title: Vermogen verdeling gebruik
          show_states: true
          colorize_states: true
        update_interval: 15s
        chart_type: donut
        apex_config:
          dataLabels:
            formatter: |
              EVAL:function(value) {
                return value.toFixed(0) + " %";
              }
            style:
              colors:
                - black
          plotOptions:
            pie:
              donut:
                labels:
                  total:
                    label: Totaal
                      EVAL:function(w) {
                        return w.globals.seriesTotals.reduce((a, b) => {return (a + b)} , 0).toFixed(0) + " W"
                        }
        all_series_config:
          float_precision: 0
          show:
            datalabels: false
            legend_value: false
        series:
          - entity: sensor.p1_meter_vermogen
            name: Net
            color: rgb(66,73,241)
            transform: "return x < 0 ? 0 : x"
          - entity: sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
            name: Batterij
            transform: "return x > 0 ? 0 : 0-x"
            color: rgb(232, 150, 48)
          - entity:  sensor.eigen_verbruik_real_time
            name: Zonnepanelen
            transform: "return x > 0 ? x : 0"
            color: rgb(30,227,137)
  - type: vertical-stack
    cards:
      - type: custom:apexcharts-card
        header:
          title: Vermogen verdeling teruglevering
          show_states: true
          colorize_states: true
        update_interval: 15s
        chart_type: donut
        apex_config:
          dataLabels:
              EVAL:function(value) {
                return value.toFixed(0) + " %";
              }
            style:
              colors:
                - black
          plotOptions:
            pie:
              donut:
                labels:
                  total:
                    label: Totaal
                      EVAL:function(w) {
                        return w.globals.seriesTotals.reduce((a, b) => {return (a + b)} , 0).toFixed(0) + " W"
                        }
        all_series_config:
          float_precision: 0
          show:
            datalabels: false
            legend_value: false
        series:
          - entity: sensor.p1_meter_vermogen
            name: Net
            color: rgb(66,73,241)
            transform: "return x < 0 ? x * -1 : 0"
          - entity: sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
            name: Batterij
            transform: "return x > 0 ? x : 0"
            color: rgb(232, 150, 48)
    visibility:
      - condition: and
        conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: numeric_state
                entity: sensor.p1_meter_vermogen
                below: 0
                entity: sensor.batteries_huidige_vermogen_totaal
                above: 0
            entity: sensor.scrape_power_solis
            above: 0
visibility:
    entity: input_number.graph_browser_daily
    above: -1

[ Voor 131% gewijzigd door crryp op 23-02-2025 15:50 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij is de vraag of iets goed in dit topic past vaak best eenvoudig: is de vraag of suggestie specifiek voor de HW-batterij of niet?

Voorbeeldjes specifiek voor HW-batterij en dus dit topic:
  • Problemen met installatie, foutmeldingen in app, rode lampjes op je HW-batterij
  • Ervaringen met levering
  • Ervaringen met serviceondersteuning HW bij batterij- (en P1) problematiek
  • Specifieke samenwerking HW-batterij met andere platforms, API: (zoals Homey, HA)
  • Ervaringen met (ont)laadgedrag HW-batterij
  • Ervaringen met firmware-updates
  • Interpreteren richtlijnen vanuit HW
  • Suggesties/feature requests richting HW
Niet specifiek voor de HW-batterij En er zijn al topics voor of is een apart topic waardig. Onhandig om in diverse thuisaccu-topics parallele discussies over te laten lopen:Niet zo lastig toch? Maar misschien denk ik er te makkelijk over? En zo veel mensen, zo veel wensen en zo ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
frankj030 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:15:
Hi @HomeWizard_NL, mede n.a.v. het meelezen in dit topic heb ik ook een PIB besteld, levering eind april. Nu lees ik op jullie site dat de stroomkabel 1.5m is; en hier in het topic met regelmaat dat men een versie heeft met 1.7m lengte. Zijn er meerdere versies in omloop? Voor de (voorbereiding van de) locatie is het relevant om te weten of ik uit mag gaan van de 1.7m zoals in dit topic de ervaring is. Alvast dank!
1.7m is het correcte antwoord, er is een versie. We hebben hierin een klein beetje marge genomen aangezien de kabel aansluiting aan de onderkant van de batterij zit.

Dit is onderandere zodat de batterij vlak tegen een muur kan worden geplaatst en zodat de kabel makkelijk naar links of rechts kan worden weggelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 22-02-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:07

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Kan iemand helpen !!

Ik heb na een router reboot twee sockets en de batterij die geen verbinding via wifi kunnen maken.
Alle resets en pogingen (opnieuw koppelen, cache verwijderen, 2.4 netwerk) mislukt steeds de wifi verbinding, de set up lukt wel.

Iemand een oplossing ?

Ik heb na de batterij meerdere problemen met het koppelen/verbinding maken via wifi, ook het display lukte niet. Ik heb in totaal 18 HW sockets meters p1 batterij, waarvan er nu 3 nieuwere apparaten niet willen verbinden. Is er iets anders aan de software ? Sockets zijn 4.09 (de nieuwe dunne)
Na een reboot nu 5 offline.. :( 8)7 |:(

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 22-02-2025 13:00 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
PeteSplit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:57:
Kan iemand helpen !!

Ik heb na een router reboot twee sockets en de batterij die geen verbinding via wifi kunnen maken.
Alle resets en pogingen (opnieuw koppelen, cache verwijderen, 2.4 netwerk) mislukt steeds de wifi verbinding, de set up lukt wel.

Iemand een oplossing ?

Ik heb na de batterij meerdere problemen met het koppelen/verbinding maken via wifi, ook het display lukte niet. Ik heb in totaal 18 HW sockets meters p1 batterij, waarvan er nu 3 nieuwere apparaten niet willen verbinden. Is er iets anders aan de software ? Sockets zijn 4.09 (de nieuwe dunne)
Is je dhcp range groot genoeg? Als de uit te geven ip adress op zijn krijg je dus niets. Hiervoor moet je even in je router kijken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PeteSplit is je wifi misschien het probleem? Je hebt al veel HW-apparaten, zie ook ESPHome onder je posts staan. Sommige consumenten wifirouters vinden tientallen 2.4Ghz clients op een gegeven moment niet meer zo tof. Kun je (een deel van) de sockets eens offline halen en het nog eens proberen?

Of een andere mogelijkheid: hardware die prima veel connecties aan kan, maar die door brakke firmware problemen oplevert. Vooral Ubiquiti/Unifi heeft hier nog wel eens een handje van, firmware waarmee je 2.4Ghz IoT grotendeels onbruikbaar wordt. Heb ik zelf helaas ook mogen ervaren.

edit: omdat je niet alleen met je batterij problemen hebt is HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter misschien een geschiktere plek. Daar zitten mensen met veel ervaring als het gaat over HW-producten en wifi-problemen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 22-02-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:45
PeteSplit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:57:
Kan iemand helpen !!

Iemand een oplossing ?

Check mdns

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:07

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@winwiz @Gizz @Tebbie

Is gelukt, de range heb ik vergroot. Dank ! _/-\o_

Er blijken diverse sockets, batterij en andere niet het vaste IP-adres te pakken.
Als ze een ander adres pakken, blijft dat ook lang geblokkeerd.
Zo kwam ik aan het eind van het aantal IP adressen.

Kan ik dan beter voor de sockets en andere geen vast IP meer instellen ?

edit: Ik heb 12 van de 34 een vast IP laten houden, de anderen zijn vrij (deden ze zelf toch al) :+

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 22-02-2025 14:27 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:45
PeteSplit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:34:
@winwiz @Gizz @Tebbie

Is gelukt, de range heb ik vergroot. Dank ! _/-\o_

Er blijken diverse sockets en andere niet het vaste IP-adres te pakken.
Als ze een ander adres pakken, blijft dat ook lang geblokkeerd.
Zo kwam ik aan het eind van het aantal IP adressen.

Kan ik dan beter voor de sockets en andere geen vast IP meer instellen ?

Ik heb een TPlink AX3000
Vast adres is het beste. Zeker voor de P1 of een kWh waar je via API iets mee wil. Wanneer je alleen maar via de Energy app van Homewizard werkt en alles in een IoT netwerk stopt lekker dynamisch laten.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik laat het HomeWizard spul waar ik er 30+ van heb hun ip adres ophalen van mijn dhcp server.
Waarom vast ip (dhcp binding) geven.
Ik heb 0 problemen ook met HomeAssistant niet.
Gebruik Tp-link Omada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
peterbier schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:05:
Ik laat het HomeWizard spul waar ik er 30+ van heb hun ip adres ophalen van mijn dhcp server.
Waarom vast ip (dhcp binding) geven.
Ik heb 0 problemen ook met HomeAssistant niet.
Gebruik Tp-link Omada.
Omdat als voor wat voor reden ook je dhcp de ip adressen van je hw apparaten released en ze een andere terug geeft je ha intergraties etc omvallen.

Daarom geef ik ze in de router een reservering op basis van het MAC adress. Werkt voor mij het fijnste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
crryp schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Omdat als voor wat voor reden ook je dhcp de ip adressen van je hw apparaten released en ze een andere terug geeft je ha intergraties etc omvallen.

Daarom geef ik ze in de router een reservering op basis van het MAC adress. Werkt voor mij het fijnste.
Sorry hoor maar geen enkel probleem.
En vaak het elektriciteitsnet er af gehad.
Omdat ik weer wat aanpassingen moest doen aan de verdeelkast.
Krijgen ze een ander ip zowat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
peterbier schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Sorry hoor maar geen enkel probleem.
En vaak het elektriciteitsnet er af gehad.
Omdat ik weer wat aanpassingen moest doen aan de verdeelkast.
Krijgen ze een ander ip zowat.
Dat jij een er geen issues mee hebt is geen wet ofzo he..

Stel je hebt poortforwarding naar een ip zodat je buitenaf ook het apparaat kan bereiken dan is dat dus weg. En zo zijn er nog wel wat cases waarin je dit niet zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Ik wilde net de data van de batterij downloaden mbv de app, om deze eens goed te bestuderen. Maar ik kan alleen Stroom totaal, Gas en data van de Energy sockets downloaden, niet die van de batterij.

Is er iemand bij wie dit al wel gelukt is? Zou deze functionaliteit nog komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
crryp schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Dat jij een er geen issues mee hebt is geen wet ofzo he..

Stel je hebt poortforwarding naar een ip zodat je buitenaf ook het apparaat kan bereiken dan is dat dus weg. En zo zijn er nog wel wat cases waarin je dit niet zou willen.
Nee 0 problemen hier.
Terwijl ik simpel via de controller (oc200) het zo kan doen. (Maar geen zin in)
Poorten open gooien van apparaten naar de buitenwereld doe ik al jaren niet meer.
Ik gebruik een vpn server en via dat ding kom ik op mijn lokaal netwerk.

Ik gebruik wel vaste ip adressen voor o.a. de server maar niet voor het HomeWizard spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
peterbier schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:27:
[...]

Nee 0 problemen hier.
Terwijl ik simpel via de controller (oc200) het zo kan doen. (Maar geen zin in)
Poorten open gooien van apparaten naar de buitenwereld doe ik al jaren niet meer.
Ik gebruik een vpn server en via dat ding kom ik op mijn lokaal netwerk.

Ik gebruik wel vaste ip adressen voor o.a. de server maar niet voor het HomeWizard spul.
Nogmaals jou situatie spiegelt niet die van iemand anders persee. Dus als vaste ips voor hw bij mensen kan helpen laat ze dat dan vooral gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
crryp schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Nogmaals jou situatie spiegelt niet die van iemand anders persee. Dus als vaste ips voor hw bij mensen kan helpen laat ze dat dan vooral gebruiken :)
Ik bedoel hiermee dat het in de meeste gevallen niet nodig is om HomeWizard spul een vast ip adres te geven.
Nu weer on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:08
easywoods schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Dat kun je gewoon in de TS vinden 🤷🏻‍♂️
Tussen de 10 en 30 graden.
Dan zou die dus ook prima in een droge kruipruimte kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Benergy5 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Dan zou die dus ook prima in een droge kruipruimte kunnen...
mogelijk, maar daar vind je veelal geen WCD, die zul je daar dan ook moeten aanleggen en zeker zijn dat die plek altijd droog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:08
Nee idd geen WC doos wel een WC afvoer :-)
Maar alle gekheid een WCD is daar zo gemaakt en ik woon op droge zandgrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Ik ben aan het kijken waar ik de batterij het beste kan plaatsen.
Op zolder heeft er niemand last van en daar heb ik een vrij geaard stopcontact.
Op de badkamer daar is nog een droger aansluiting met een stroomkabel op een trekschakelaar.
In de kelder daar is een ongeaard stopcontact bij de omvormer van de zonnepanelen.

Gaarne advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-07 15:57
Ik heb 1 plugin batterij sinds maandag in huis staan. Bij een laag verschil tussen opbrengst van de panelen en de comsumptie gaat de batterij heel snel achter elkaar laden-standby-ontladen. Dit levert een getik van de relais op. Dat is heel irritant aangezien nog in de woonkamer staat, maar ook niet echt wenselijk voor de batterij.
Met 8 panelen (oost-west), met ieder een Enphase micro-omvormer is bij lage zonlicht condities de opbrengst redelijk instabiel. Dit is te zien op de grafiek van de P1-meter, ook zonder de batterij. Kennelijk zir er nu (1.0017) geen goede demping of delay-tijd op het in/uitschakelen. Herkent iemand dit probleem? Ik heb het overigens ook al gemeld bij HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Sprincky schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:25:
Op de badkamer daar is nog een droger aansluiting met een stroomkabel op een trekschakelaar.
In de kelder daar is een ongeaard stopcontact bij de omvormer van de zonnepanelen.

Gaarne advies.
Wat zit er verder op de stopcontacten qua apparaten? Hoe warm wordt het in de ruimtes in de zomer en de winter. Hoe vochtig is het in de ruimtes in de zomer en de winter. Kan er alsnog een geaard stopcontact van gemaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
sander_73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:32:
Ik heb 1 plugin batterij sinds maandag in huis staan. Bij een laag verschil tussen opbrengst van de panelen en de comsumptie gaat de batterij heel snel achter elkaar laden-standby-ontladen. Dit levert een getik van de relais op. Dat is heel irritant aangezien nog in de woonkamer staat, maar ook niet echt wenselijk voor de batterij.
Met 8 panelen (oost-west), met ieder een Enphase micro-omvormer is bij lage zonlicht condities de opbrengst redelijk instabiel. Dit is te zien op de grafiek van de P1-meter, ook zonder de batterij. Kennelijk zir er nu (1.0017) geen goede demping of delay-tijd op het in/uitschakelen. Herkent iemand dit probleem? Ik heb het overigens ook al gemeld bij HW.
Ik zag zoiets vergelijkbaars vanmorgen ook. Mijn 3 fase omnik omvormer is bij laag vermogen ook wat instabiel met het vermogen en de pib kan dat slecht volgen. Als de garantie eraf is en de relais zijn ten einde branden we er wel zelf nieuwe relais op. Vaak genoeg gedaan bij omvormers voor zonnepanelen zal hier niet veel ingewikkelder zijn gok ik.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25

Vers van de pers!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:20
de enphase omvormers hebben een boost functie in zich zodat bij weinig licht er met bursts energie wordt geleverd. dat is normaal gedrag. zal de batterij echter moeite mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DunaxNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 23:22
Dit ervaar ik ook. Als de zon onder gaat hoor ik hem een paar minuten tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Ik heb vanaf dag 1 een kwh mid meter tussen de accu gemonteerd zitten en als ik nu daar het RTE op aflees zie ik 74% tegen 76% op de accu zelf, ik vind 25% verlies best fors hopelijk wordt dit in de komende maanden beter.

Een kwart van de energie verliezen is wel een dingetje vindt ik terwijl juist HW aangeeft dat ze de omvormer juist zo gekozen hebben dat deze het meest efficiënt werkt.

Ik vraag me af of de keuze meer was om aan de limiet te voldoen die ingevoerd mag worden op een stopcontact of efficiënt laden/ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Flodder325 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:53:
Ik heb vanaf dag 1 een kwh mid meter tussen de accu gemonteerd zitten en als ik nu daar het RTE op aflees zie ik 74% tegen 76% op de accu zelf, ik vind 25% verlies best fors hopelijk wordt dit in de komende maanden beter.

Een kwart van de energie verliezen is wel een dingetje vindt ik terwijl juist HW aangeeft dat ze de omvormer juist zo gekozen hebben dat deze het meest efficiënt werkt.

Ik vraag me af of de keuze meer was om aan de limiet te voldoen die ingevoerd mag worden op een stopcontact of efficiënt laden/ontladen
Die van de buren haalt ergens tussen de 50 - 60% in Nom mode geloof ik, dus zo bezien is dit heel efficient.

Bij zonnige dagen dat hij volledig kan op en ontladen zit ik op 78%. Alles bij elkaar, met dagen erbij dat hij amper laadt en dat al snel weer kwijt is, zit ik op 75%. Ik vind het een knap efficient.

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 22-02-2025 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:24
DunaxNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Dit ervaar ik ook. Als de zon onder gaat hoor ik hem een paar minuten tikken.
Had het zelfde hier al een paar dagen geleden gemeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Haha, kunnen we verplichten dat iedereen bij het begin begint te lezen voordat weer alles gaan herhalen elke keer?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
dotternetta schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:45:
Haha, kunnen we verplichten dat iedereen bij het begin begint te lezen voordat weer alles gaan herhalen elke keer?
Dat kan dan word jij hierbij bevorderd tot poortwachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Als ik dit zo lees kan de Zendure wel werken met HomeWizard batterijen.
Of ik moet het mis hebben.
Wat ik er van begrijp is dat HomeWizard eerst vol komt. (Van het gedrag wat ik nu ervaar met HomeWizard)
Mijn doel 2 HomeWizard batterijen en beginnen met een Zendure systeem hiernaast.
Wat ik kan vinden op Zendure.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33fBv2CRLfgZbsZ3N6wAJt_GjNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOv6vSTlRYhSmYbRe0Yqx4I7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@peterbier Ik denk dat @Devke en ik maar eens moeten afspreken en een test moeten doen met beide systemen gecombineerd :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:42:
@peterbier Ik denk dat @Devke en ik maar eens moeten afspreken en een test moeten doen met beide systemen gecombineerd :)
Dat zal leuk zijn.😀
Het kan ook zo zijn dat ik een Zendure bestel.
Die Shelly heb ik al binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDueS3H7y5DoYRPcUenrIOg12eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIP0rmsqx4fb84h8haO9QGXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

peterbier schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:46:
[...]

Dat zal leuk zijn.😀
Het kan ook zo zijn dat ik een Zendure bestel.
Die Shelly heb ik al binnen.
[Afbeelding]
Succes met de klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33hOKCSyl38yaGMJDrhk2Gxj7IA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vFBDnWnqpgqJ4zFwt7xORBr.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Gaat helemaal goed komen.👍
Boven in de kast komen 3 dinrail glaszekeringhouders voor de 3 fasen voor de Shelly.
Onder de hoofdschakelaar ruimte genoeg voor de clamps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gyedYkl4k9kEEGeEuN45E8S-y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoYGv1jfnEKXKN5iQr4h45Cv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olden002
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-07 05:27
Misschien een gekke vraag. Heb de accu vrijdag binnen gekregen en installatie was een fluitje van een cent.
Enige wat me opviel is dat er in de accu iets kan bewegen, dt voel je bijvoorbeeld als je hem neerzet.

Kan me voorstellen dat ze de cellen zo geïnstalleerd hebben maar….

Klopt het dat er in de accu iets flexibel is?

Alvast bedankt voor een antwoord :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:36
Sprincky schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:25:

Gaarne advies.
Als je zolder redelijk koel blijft in de zomer dan is dat een prima optie.
Een badkamer is te vochtig voor een thuisaccu.
Als de kelder droog is en nooit erg koud dan is dat een prima optie.
Je kan het stopcontact (laten) aarden of Een PV verdeler (laten) plaatsen als de kabel van de omvormer naar de meterkast dik genoeg is.

Dan stroomt je overschot direct de accu in zonder eerst langs de meterkast te gaan en heb je (met voldoende kabeldikte) ook nog de optie om later meer stopcontacten voor thuisaccu's aan die verdeler te maken.

Je zou bijvoorbeeld deze kunnen nemen waardoor je 2 HW thuisaccu's kan installeren:
https://www.elektramat.nl...n-hoofdschakelaar-pv0003/

Maar dus wel opletten wat de kabeldikte is en het piekvermogen van je omvormer, ondanks dat de accu meestal zal leveren als de zonnepanelen dat niet of minder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
alwind schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Wat zit er verder op de stopcontacten qua apparaten? Hoe warm wordt het in de ruimtes in de zomer en de winter. Hoe vochtig is het in de ruimtes in de zomer en de winter. Kan er alsnog een geaard stopcontact van gemaakt worden?
Op de badkamer is het 1 aparte groep zonder andere apparaten. Hier wordt het zomers bij het douchen in de 30 graden en de luchtvochtigheid zal wel tegen de 100% gaan gezien de mist die er soms hangt als mijn zoon zich aan het douchen is en de ventilator nog niet is aangesprongen.
Op de zolder zal het tussen de 10 en 30 graden kunnen worden. Welke andere gebruikers op dezelfde groep zit moet ik nog uitzoeken.
In de kelder kan ik er idd wel een geaard stopcontact van maken maar ook hier moet ik nog nagaan welke groep deze zit en qua andere apparaten hier op zitten. Hier blijft de temperatuur het stabielst denk ik tussen de 10 en 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sprincky schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Op de badkamer is het 1 aparte groep zonder andere apparaten. Hier wordt het zomers bij het douchen in de 30 graden en de luchtvochtigheid zal wel tegen de 100% gaan gezien de mist die er soms hangt als mijn zoon zich aan het douchen is en de ventilator nog niet is aangesprongen.
Op de zolder zal het tussen de 10 en 30 graden kunnen worden. Welke andere gebruikers op dezelfde groep zit moet ik nog uitzoeken.
In de kelder kan ik er idd wel een geaard stopcontact van maken maar ook hier moet ik nog nagaan welke groep deze zit en qua andere apparaten hier op zitten. Hier blijft de temperatuur het stabielst denk ik tussen de 10 en 20 graden.
De badkamer zie ik persoonlijk als geen optie. Teveel stromend water in die omgeving en stroom daar krijg ik echt kriebels van. Ben geen electriciën ofzo hoor. Kelder. Tja hoe vochtig kan het er alsnog worden? Grondwaterpeil? Moeilijk in te schatten. Zolder lijkt mij de veiligste optie mits er niemand slaapt en er voldaan kan worden aan de adviezen van HW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sprincky schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Gezien de specificaties tot 95% RH (niet condenserend) is de badkamer gewoon echt ongeschikt. Je gaat je batterij geen plezier doen daarmee. Weet niet hoe het bij jullie zit, maar zelfs met actieve afzuiging slaat de condens bij ons overal op tijdens het douchen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 23-02-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Je hebt ook de variant met kleinere klemmen (in 1 blok), heb ik zelf toegepast en past veel beter als je weinig ruimte hebt. Die grote blokken kreeg ik er ook niet tusssen. De Shelly Pro 3EM ct63

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit lijkt me juist normaal gedrag. Je zal altijd een overgang hebben van laden naar ontladen ( en andersom) als de zonopbrengst slechts weinig afwijkt van gebruik en de batterij NOM probeert vast te houden.

Als je de delay tijd tijdens deze overgang groter gaat maken dan wordt de NOM performance slechter en dat is naar mijn mening geen goede zaak.

Ik zie dat dan ook niet als iets waar HW wat aan moet veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
Top dag voor de batterijen hoor ze hebben honger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKlV_AkTisikDoOJMiKbkHRUNWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vyCWJQTOKwDPtqVVc1svOi1J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:04:
Ik zie dat dan ook niet als iets waar HW wat aan moet veranderen.
Een instelbare grenswaarde en eventueel minimale tijd tussen schakelen zou dat kunnen beperken. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld, ze zullen er vast over nadenken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Een instelbare grenswaarde en eventueel minimale tijd tussen schakelen zou dat kunnen beperken. Dat lijkt me niet heel ingewikkeld, ze zullen er vast over nadenken.
Het instellen van een andere grenswaarde lost niets op. Een grens blijft een grens. Er zou dan dus een instelbare reactie tijd moeten komen.

Ik vind de stelling van dat is niet ingewikkeld te simpel. Elke wijziging in firmware/software moet zorgvuldig gedaan en getest worden.

Eerst maar eens de zaken oplossen die naar boven zijn gekomen bij de uitlevering voordat er tijd besteed gaan worden aan een feature omdat iemand het klikken van een relais te luid vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:25
hoevenpe schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:24:
[...]

HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Doen ze ook.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmat
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:04
olden002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:26:
Misschien een gekke vraag. Heb de accu vrijdag binnen gekregen en installatie was een fluitje van een cent.
Enige wat me opviel is dat er in de accu iets kan bewegen, dt voel je bijvoorbeeld als je hem neerzet.

Kan me voorstellen dat ze de cellen zo geïnstalleerd hebben maar….

Klopt het dat er in de accu iets flexibel is?

Alvast bedankt voor een antwoord :-)
Is dat niet de bewegings- of kantelsensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:45
Geveltje weg in Duitsland door batterij :o

Elders gelezen dat het een LG batterij unit was. Mogelijk combinatie van oververhitting en in de buurt van de gasaansluiting.

Batterij in de buurt van een gasaansluiting had mij ook niet echt een prettig gevoel gegeven. Heb hier ook wel eens foto's voorbij zien komen van (potentiële voorbereide constructies in meterkasten) Homewizard batterij opstellingen, dat ik dacht, moah, mij niet gezien.

https://www.ess-news.com/...-by-explosion-in-germany/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNdA-m7jINIV7HaijAedkaic07M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxZqnSQbnniMb9nljcGFqIvA.jpg?f=fotoalbum_large

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sarge78 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:16:

Elders gelezen dat het een LG batterij unit was. Mogelijk combinatie van oververhitting en in de buurt van de gasaansluiting.

Batterij in de buurt van een gasaansluiting had mij ook niet echt een prettig gevoel gegeven. Heb hier ook wel eens foto's voorbij zien komen van (potentiële voorbereide constructies in meterkasten) Homewizard batterij opstellingen, dat ik dacht, moah, mij niet gezien.

[Afbeelding]
Nergens uit het artikel blijkt dat de oorzaak bij de batterij ligt. Er wordt alleen gesproken over de aanwezigheid van een batterij.
Als er een gas lek was dan kan de explosie door een lange lijst van andere apparaten veroorzaakt zijn.

PS. de plaatsing van een batterij in de meterkast bij de gasaansluiting vind ik zelf ook geen goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]
LG maakt uitsluitend NMC accu's.
Het is wel een beetje off-topic, maar een betere reden om alleen LFP accu's te kopen, kan ik je niet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey

[Afbeelding]
Tsja... elke woningbrand in combinatie met de aanwezigheid van gasleidingen (die heden ten dage ook vaak van kunststof zijn binnenshuis) kan dit geven. Ik kan me nog herinneren dat, ik geloof ergens in 2023, bij 112-vandaag een item was over een woning in Lelystad waar de gevel van weg geblazen was door een gasexplosie. Oorzaak daarvan bleek een brand die in de meterkast was ontstaan en die heet genoeg was geworden om de kunstof gasleidingen die vanuit de meterkast de woning in gingen, te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
hanev001 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Nergens uit het artikel blijkt dat de oorzaak bij de batterij ligt. Er wordt alleen gesproken over de aanwezigheid van een batterij.
Als er een gas lek was dan kan de explosie door een lange lijst van andere apparaten veroorzaakt zijn.

PS. de plaatsing van een batterij in de meterkast bij de gasaansluiting vind ik zelf ook geen goed idee.
In een forum werd dit besproken met een ander artikel erbij. Niet bij dit artikel. Ook wel vroeg voor dergelijke conclusies denk ik, maar het verhaal zal ergens vandaan komen.

Moraal van het verhaal is vooral goed na te denken waar je iets dergelijks plaatst. Lijkt een open deur, maar toch denken sommigen daar iets anders over.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
eymey schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Tsja... elke woningbrand in combinatie met de aanwezigheid van gasleidingen (die heden ten dage ook vaak van kunststof zijn binnenshuis) kan dit geven. Ik kan me nog herinneren dat, ik geloof ergens in 2023, bij 112-vandaag een item was over een woning in Lelystad waar de gevel van weg geblazen was door een gasexplosie. Oorzaak daarvan bleek een brand die in de meterkast was ontstaan en die heet genoeg was geworden om de kunstof gasleidingen die vanuit de meterkast de woning in gingen, te beschadigen.
Dat was letterlijk bij mij om de hoek...

Ravage was het. Mijn vrouw vroeg de volgende ochtend, "heb je dat niet gehoord???", "he wat gehoord?" :z
Loop earplugs :9

Maar goed offtopic besef ik mij... O-)
Sorry mods ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Sarge78 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:40:
[...]

In een forum werd dit besproken met een ander artikel erbij. Niet bij dit artikel. Ook wel vroeg voor dergelijke conclusies denk ik, maar het verhaal zal ergens vandaan komen.

Moraal van het verhaal is vooral goed na te denken waar je iets dergelijks plaatst. Lijkt een open deur, maar toch denken sommigen daar iets anders over.
Ja, een gasleiding brengt meer risico in huis dan een kleine thuisbatterij.

Wat mij ook opvalt aan de foto is dat de gevel er op beide verdiepingen uit ligt.
Daar is aardig wat explosief gas voor nodig.

Een lekkende gasleiding of ketel kan dat gemakkelijker veroorzaken dan een thuisbatterij waarvan het vrijgekomen waterstofgas vrij gemakkelijk naar buiten lekt.
Daarbij produceert LFP in tegenstelling tot NMC niet zijn eigen zuurstof om de reactie voort te zetten.

Bij LFP accu's komt er bij lage SOC wel meer waterstof vrij dan bij NMC, dus een ruimte met goede ventilatie is ook een slimme keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 15-09 09:57
Nog even voor de helderheid;
Als je dus met meer dan 800w wilt ontladen, dus bij meer dan 1 batterij. Dan mag het wettelijk en volgens NEN op dit stopcontact / WCD als deze direct is aangesloten op een eigen groep in de meterkast.

https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/

Correct?

Ik wil het namelijk op deze manier gaan (laten) aanleggen, twijfel nog tussen 2,5mm2 of 4mm2 kabel, het gaat om zo’n 10 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 20:29

HvM

blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:08:
Nog even voor de helderheid;
Als je dus met meer dan 800w wilt ontladen, dus bij meer dan 1 batterij. Dan mag het wettelijk en volgens NEN op dit stopcontact / WCD als deze direct is aangesloten op een eigen groep in de meterkast.

https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/

Correct?

Ik wil het namelijk op deze manier gaan (laten) aanleggen, twijfel nog tussen 2,5mm2 of 4mm2 kabel, het gaat om zo’n 10 meter.
Correct

2.5 is genoeg

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Pagina: 1 ... 28 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.