Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:08:
Nog even voor de helderheid;
Als je dus met meer dan 800w wilt ontladen, dus bij meer dan 1 batterij. Dan mag het wettelijk en volgens NEN op dit stopcontact / WCD als deze direct is aangesloten op een eigen groep in de meterkast.

https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/

Correct?

Ik wil het namelijk op deze manier gaan (laten) aanleggen, twijfel nog tussen 2,5mm2 of 4mm2 kabel, het gaat om zo’n 10 meter.
Alleen met een vaste aansluiting mag je meer dan 800Watt invoeden. via stekkers nooit meer dan 800Watt

Stekkers eraf en een vaste aansluiting 4 accu's mogen wel op 2,5mm kabel op een eigen groep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:18
Peterhardenberg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:15:
[...]

Alleen met een vaste aansluiting mag je meer dan 800Watt invoeden. via stekkers nooit meer dan 800Watt

Stekkers eraf en een vaste aansluiting 4 accu's mogen wel op 2,5mm kabel op een eigen groep.
Onzin. Stekkers moet je er gewoon aanlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 21:20

HvM

alwind schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Precies.
Je hebt je strijkijzer, je oven, je inductiekookplaat etc etc ook niet stekkerloos aangesloten.

Kijk even in de TS, daar staat het allemaal.

[ Voor 19% gewijzigd door HvM op 23-02-2025 12:21 ]

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olden002
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-07 05:27
kmat schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Is dat niet de bewegings- of kantelsensor?
Zou natuurlijk kunnen, maar dan is ie wel groot :-).
Voor de rest doet de accu perfect wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
Ook hier sinds het begin van de week trotse eigenaar van een plugin batterij.

Helaas doet zich vandaag een probleem voor en laat de app een inactieve batterij zien, met meldingen E315 en E325 incl. zo nu en dan een oranje knipperende led.

Heb zojuist contact opgenomen met de support.

De afgelopen week heeft hij probleemloos gewerkt en precies zoals ik gehoopt had! Mooi om te zien dat netverbruik op 0 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:08:
Nog even voor de helderheid;
Als je dus met meer dan 800w wilt ontladen, dus bij meer dan 1 batterij. Dan mag het wettelijk en volgens NEN op dit stopcontact / WCD als deze direct is aangesloten op een eigen groep in de meterkast.

https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/
Dat is een 4 - aansluiting. Wil je nog wat anders dan de 2 accu's daarop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:02:

Helaas doet zich vandaag een probleem voor en laat de app een inactieve batterij zien, met meldingen E315 en E325 incl. zo nu en dan een oranje knipperende led.

De afgelopen week heeft hij probleemloos gewerkt en precies zoals ik gehoopt had! Mooi om te zien dat netverbruik op 0 blijft.
Ik heb in topic even gekeken. De E325 staat 1x benoemd en dat dit was omdat hij koud uit de verpakking kwam. Staat de batterij te koud? Onder de 10 graden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
mrenkema schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Dat is een 4 - aansluiting. Wil je nog wat anders dan de 2 accu's daarop aansluiten?
2,5 mm2 is voldoende voor 4 accu’s, de stekers mag je er gewoon aanlaten zitten die worden eenmalig in de 4 wcd aangesloten dus dikke prima 👌

Let wel op dat je voor de 4 accu’s een eigen groep gebruikt dus er mag niets anders opzitten, op naar het zonnige voorjaar en lekker laden/ontladen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb in topic even gekeken. De E325 staat 1x benoemd en dat dit was omdat hij koud uit de verpakking kwam. Staat de batterij te koud? Onder de 10 graden.
Onder 10graden is idd te koud, bij voorkeur zetten op een plek tussen 10-30 graden ergens in huis.

De accu gaat flippen bij temperaturen onder de 10 graden, boven 30 graden heb ik nog niet kunnen testen maar dat zal in de zomer wel duidelijk worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@HomeWizard_NL is het misschien een idee om de foutcode's die het meest voorkomen en altijd leiden tot omruilen hier ergens in het topic op te nemen? Evt TS? Jullie zijn best snel met reageren maar wellicht geeft dit voor de batterij eigenaar al snel een indicatie of hij zijn batterij moet laten omruilen of dat de foutcode doelt op iets waar we snel zelf al iets mee kunnen. Bijvoorbeeld een x opnieuw moeten koppelen en dan is een bepaalde foutcode daarmee opgelost.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Helaas is het dat niet. De eerste paar dagen stond hij in de woonkamer en sinds donderdagavond op zijn definitieve plek op zolder. Daar is het behaaglijk met een graad of 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:14:
@HomeWizard_NL is het misschien een idee om de foutcode's die het meest voorkomen en altijd leiden tot omruilen hier ergens in het topic op te nemen? Evt TS? Jullie zijn best snel met reageren maar wellicht geeft dit voor de batterij eigenaar al snel een indicatie of hij zijn batterij moet laten omruilen of dat de foutcode doelt op iets waar we snel zelf al iets mee kunnen. Bijvoorbeeld een x opnieuw moeten koppelen en dan is een bepaalde foutcode daarmee opgelost.
Beter nog gewoon in de app de foutcodes zoekbaar maken met wat gedetailleerde uitleg over de fout, dat scheelt ook weer mails doorspitten voor te koude accu’s blijven over de echter fouten die bekeken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOMjSeU2po8352O1pwH27FZH7vE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KP9uMgvxiWbI34JgaQEIFgvh.png?f=fotoalbum_large

Dit is de melding in de app. Uiteraard heb ik de accu al herstart. Zonder verandering in het gedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Mrdelange op 23-02-2025 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:42:
@peterbier Ik denk dat @Devke en ik maar eens moeten afspreken en een test moeten doen met beide systemen gecombineerd :)
De Zendure is onderweg.
De 2e HomeWizard batterij moet ook nog komen.
En dan aanzien hoe dit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKnQoi_kCKsekwZYb1s4Nh5eum8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZItzijSc1Pd8JI2NSfPzm93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Helaas is het dat niet. De eerste paar dagen stond hij in de woonkamer en sinds donderdagavond op zijn definitieve plek op zolder. Daar is het behaaglijk met een graad of 18.
Beide zitten nog op hetzelfde Wifi-netwerk?
Batterij al een x uit en aangezet? (Schakelaar kun je gewoon terug draaien).

Alles waar je je niet prettig bij voelt niet doen. Support gaat dit wel fixen met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:17:
[...]

De Zendure is onderweg.
[Afbeelding]
Haha hij kon het niet laten.... nou @Taro ik denk dat we onze tester gevonden hebben _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:19
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:02:

Ik had gisteren ook opeens foutmeldingen (E300 uit m'n hoofd en dat die het te koud had (verwarmde garage op 18graden)). Diverse uit/aan pogingen hielpen niet. Pas na opnieuw installeren kwam die weer tot leven (30sec knop indrukken, los, vervolgens weer indrukken tot de blauwe lampen en weer koppelen in de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flodder325 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Beter nog gewoon in de app de foutcodes zoekbaar maken met wat gedetailleerde uitleg over de fout, dat scheelt ook weer mails doorspitten voor te koude accu’s blijven over de echter fouten die bekeken moeten worden.
Opzich is deze nu ik het plaatje zie wel duidelijk. Herstarten anders support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Wifi zojuist opnieuw ingesteld en lijkt allemaal in orde. We wachten de reactie van HW even af. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Laatst online: 15-09 09:57
mrenkema schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Geen verbruikers, maar wel tot 4 accu’s. En dag mag dus gewoon begrijp ik uit de reacties (ondanks het verschil van inzicht over wat “vast aansluiten” is..). Dank!

[ Voor 20% gewijzigd door blackmore87 op 23-02-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:17:
[...]

De Zendure is onderweg.
[Afbeelding]
d:)b

Met hoeveel en welk type accu's? Zou minimaal 2x AB2000S erbij doen zodat je 1200 kan laden/ontladen zonder de accu's teveel te belasten. En dan kan je een mooi vergelijk maken.

Ben ook wel benieuwd, verwacht dat de Shelly sneller is dan de P1, dus dat de HW Battery achter de feiten aan gaat lopen, maar we gaan het zien.

Scheelt Devke en mij weer een ritje :D

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:46:
[...]

d:)b

Met hoeveel en welk type accu's? Zou minimaal 2x AB2000S erbij doen zodat je 1200 kan laden/ontladen zonder de accu's teveel te belasten. En dan kan je een mooi vergelijk maken.

Ben ook wel benieuwd, verwacht dat de Shelly sneller is dan de P1, dus dat de HW Battery achter de feiten aan gaat lopen, maar we gaan het zien.

Scheelt Devke en mij weer een ritje :D
Volgens dit bericht zal de Zendure altijd later beginnen dan de HomeWizard batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33fBv2CRLfgZbsZ3N6wAJt_GjNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOv6vSTlRYhSmYbRe0Yqx4I7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff vraagje. Heeft iemand naast zijn huidige batterij setting een simulatie lopen voor eventueel een 2e of 3e? Ik wil hem dan in het energydashboard zetten. De huidige batterij staat daar al wel in. Ik wil eens kijken hoever ik met de 2e kom. Ik zag dat bat_sim de HW batterij er al in heeft zitten. Mag via een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:22
Ik had een discussie met een Solaredge thuisaccu eigenaar over RTE en kwam dit toevallig tegen:

https://alphaess.be/blogs...jd-van-een-thuisbatterij/

AlphaESS Smile 5 thuisbatterij met 2 batterijmodules, met een totale capaciteit van 11,4 kWh. De Smile 5 is een monofase thuisbatterij met een hybride omvormer en met een maximaal output vermogen van 5.000W.

Die draait op 94% RTE. Hoe dan?

[ Voor 71% gewijzigd door dotternetta op 23-02-2025 15:07 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:03:
Ik had een discussie met een Solaredge thuisaccu eigenaar over RTE en kwam dit toevallig tegen:

AlphaESS Smile 5 thuisbatterij met 2 batterijmodules, met een totale capaciteit van 11,4 kWh. De Smile 5 is een monofase thuisbatterij met een hybride omvormer en met een maximaal output vermogen van 5.000W.

Verkoop praat. Zie een linkje hieronder vanuit het FE Slim Handelen Topic. Dat gaat nog bij grote vermogens (laden en ontladen).

https://gathering.tweaker...eywords%5D=Alphaess%20rte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Shit, ben niet thuis en accu geeft E305 en E306

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGxyFZeLjsCfrJ-9Ukx2UL_L1gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIcnjHufe28iXkDZ5GDXPnCU.jpg?f=fotoalbum_large

Update: herstart hielp niet. Knop lang indrukken terug naar fabrieksstand lijkt te hebben geholpen. Opnieuw aangemeld bij de P1-meter en nu 🤞🏼

[ Voor 94% gewijzigd door dotternetta op 23-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:10:
[...]

Verkoop praat. Zie een linkje hieronder vanuit het FE Slim Handelen Topic. Dat gaat nog bij grote vermogens (laden en ontladen).

https://gathering.tweaker...eywords%5D=Alphaess%20rte
Ik snap het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Heb zojuist de p1 meter opnieuw verbonden met het wifi netwerk. Nu is de foutcode weg, alleen blijft de accu inactief. Echter blijft hij laden met 10W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV8ZlT-MK2x4sTYoQAH76MJiomk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D4zsAoLdi8d64rBbw8bSHlvq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:16:
[...]

Heb zojuist de p1 meter opnieuw verbonden met het wifi netwerk. Nu is de foutcode weg, alleen blijft de accu inactief. Echter blijft hij laden met 10W:

[Afbeelding]
Hij heeft ook helemaal niet op max geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Hij heeft ook helemaal niet op max geladen?
Vanochtend kortstondig voordat het probleem zich voordeed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yK6GblZ_V9RDgLjuxvfdoG2iGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iefK5Ih4YyA0NpnBwDNVYkJY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Vanochtend kortstondig voordat het probleem zich voordeed.

[Afbeelding]
Het heeft gewerkt begreep ik. Je hebt de boel nog een x opnieuw gekoppeld. Batterij uit en aangezet. Nu zit er in de app een knop voor geforceerd laden. Je zou kunnen kijken hoe hij daarop reageerd. Ik ben bang dat dit een retour wordt. P1 meter firmware zit op versie 6.0103?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Het heeft gewerkt begreep ik. Je hebt de boel nog een x opnieuw gekoppeld. Batterij uit en aangezet. Nu zit er in de app een knop voor geforceerd laden. Je zou kunnen kijken hoe hij daarop reageerd. Ik ben bang dat dit een retour wordt. P1 meter firmware zit op versie 6.0103?
Dat klopt, vanmorgen heeft de batterij nog even op max 800W geladen. Daarna de storing. Restart gedaan, batterij en P1 opnieuw gekoppeld met wifi netwerk en zojuist de stand geforceerd laden geactiveerd. Situatie blijft gelijk.

Sw standen
Batterij: 1.0017
P1: 6.0103

Dank voor alle hulp op deze zonnige zondag! Ik laat weten wat HW gaat voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Bij problemen knop vast houden tot led gaan knipperen blauw.
Dan weer knop vast houden tot blauw knipperen stopt.
Je hoeft niks te doen in de HomeWizard app.
Dat was voor mij de oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:40
De eerste accu is up and running, het wachten is op de tweede. Ik wil de boel graag goed aansluiten maar i.v.m. het niet makkelijk kunnen aanleggen van een nieuwe groep richting zolder bedacht ik mij het volgende:

Ik heb op zolder nu 2 aparte groepen voor de wasmachine en droger, die droger is een paar jaar geleden vervangen voor een warmtepompdroger.

- wasmachine 2400 watt
- warmtepompdroger 1000 watt

Deze 2 wil ik nu op 1 groep plaatsen en de overgebleven groep wil ik dan toewijzen puur voor de accu’s

Zo maak ik geen denkfout en is het netjes geregeld als ik mij niet vergis?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Met dank aan @crryp die mij adviseerde in HomeAssistant kon ik verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHKzuNrWp_qpHAFRyY_65EEoYAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBniclOkTQufaP31qDh6xLPG.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zowel de Tesla als mijn Unifi systeem in HA gezet. Vervolgens een taak aangemaakt. Als de Tesla thuis is en gaat laden, zet dan de batterij van het netwerk af. Als de accu van de Tesla weer is opgeladen, zet dan de batterij weer op Wifi.

Tijdens het laden stond de accu rood te knipperen en is nu weer wit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-09 20:50
asing schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:45:
Met dank aan @crryp die mij adviseerde in HomeAssistant kon ik verder.

[Afbeelding]

Ik heb zowel de Tesla als mijn Unifi systeem in HA gezet. Vervolgens een taak aangemaakt. Als de Tesla thuis is en gaat laden, zet dan de batterij van het netwerk af. Als de accu van de Tesla weer is opgeladen, zet dan de batterij weer op Wifi.

Tijdens het laden stond de accu rood te knipperen en is nu weer wit.
Geen dank :) fijn dat het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Voor de mensen die de vermogens verdelings grafiek hebben overgenomen.

Nu de zon vollebak scheen zag ik nog een fout, hij gaf altijd maximaal de zonnen opbrengst weer in de grafiek dat is natuurlijk geen direct verbruik dit is nu aangepast zie originele post.

Nu zie je dus in de bovenste grafiek mooi dit even waterkoker aan gezet zie je heel mooi de verdeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbAQ5j9KjlrhTuX2E1QC1Ey5RxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GsNXaJXuOPyNdF3FzCYQsAxa.png?f=fotoalbum_large

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81725614

[ Voor 50% gewijzigd door crryp op 23-02-2025 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 13:12
HATSA vandaag voor het eerst 100 procentjes ben benieuwd naar vanavond!

2 HW batterijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px4virWhCZyxdrgU68ILcavoiLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OX9rL5MlT717fOTgkUIzroUb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 20:21
Ik heb mijn thuisbatterij nu een dag of 5 in gebruik en ben lichtelijk teleurgesteld in de werking ervan. Met name dat het zeer afhankelijk is van een goed wifi signaal. Dat men de batterij dus overal kan plaatsen is niet het volledige antwoord, er dient dus duidelijk bij vermeld te worden indien je er ook een goed wifi signaal hebt. Daarnaast merk ik op dat de batterij sowieso een slechte antenne heeft want het wifi signaal moet echt sterk zijn. Wanneer er nog ethernet aansluiting op zou zitten dan weet je zeker dat je altijd online bent. Nu moet je continu op je app gaan zitten kijken. Daar moet je ook maar de tijd voor hebben.

Ook lijkt het erop dat de batterij zich na het volladen niet meteen ten dienste stelt van mijn installatie. Het lijkt erop dat hij maar 1 cycli per dag doet. Ik had verwacht dat hij bij groot stroomverbruik overdag, zich weer ontlaad en weer bij laadt wanneer weer overcapaciteit is van mijn panelen. Nu lijkt het erop dat de batterij niets doet totdat hij vol zit en pas 's avonds zicht ontlaad.

[ Voor 9% gewijzigd door Toni Tweakers op 23-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Toni Tweakers schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:26:
Ik heb mijn thuisbatterij nu een dag of 5 in gebruik en ben lichtelijk teleurgesteld in de werking ervan. Met name dat het zeer afhankelijk is van een goed wifi signaal. Dat men de batterij dus overal kan plaatsen is niet het volledige antwoord, er dient dus duidelijk bij vermeld te worden indien je er ook een goed wifi signaal hebt. Daarnaast merk ik op dat de batterij sowieso een slechte antenne heeft want het wifi signaal moet echt sterk zijn. Wanneer er nog ethernet aansluiting op zou zitten dan weet je zeker dat je altijd online bent. Nu moet je continu op je app gaan zitten kijken. Daar moet je ook maar de tijd voor hebben.

Ook lijkt het erop dat de batterij zich na het volladen niet meteen ten dienste stelt van mijn installatie. Het lijkt erop dat hij maar 1 cycli per dag doet. Ik had verwacht dat hij bij groot stroomverbruik overdag, zich weer ontlaad en weer bij laadt wanneer weer overcapaciteit is van mijn panelen. Nu lijkt het erop dat de batterij niets doet totdat hij vol zit en pas 's avonds zicht ontlaad.
Dat eerste geen issues mee gehad maar mijn wifi met een mesh systeem is wss niet met jouw situatie te vergelijken.

Dat tweede heb ik geen last van als ik even wat aan zet zeg waterkoker ofzo schakelt hij direct om om te gaan leveren. Als dat klaar is gaat hij weer opladen. Dus dat gedrag herken ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toni Tweakers schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:26:

Wifi signaal is natuurlijk belangrijk. Hij moet goed kunnen communiceren met de p1 meter. Is het mogelijk een Wifi booster te plaatsen? Ik heb ze van KPN en die kosten mn werkelijk bijna niks. Ik had ze sws nodig voor kids die zeurden over slechte wifi 😜.

De batterij is gewoon actief als we even meer vragen dan de panelen leveren. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO1NQoEXppyVs9TP9raWfGRxfjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdgp0fKIfsrAvq0lLabXUEIq.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het niet zo zijn dat jouw stroomverbruik gewoon lang onder de opwekcapaciteit van je panelen ligt? Zelfs als je een grootverbruiker inschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxy9-UnFPBTTbfZTBaLCPnXEF4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMNcHqqVYUAQZaP1wnCTturQ.jpg?f=fotoalbum_large

Baal gewoon dat ik 5.7 kWh heb teruggeleverd aan het net en dat de batterij niet opgeladen was vanwege een slechte wifi verbinding. Ik heb op de eerste verdieping een KPN Wifi versterker staan maar blijkbaar is het niet altijd genoeg. Wifi verbinding opnieuw gemaakt gemaakt en nu is accu geladen tot 16% maar nu is het te laat voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toni Tweakers schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:47:
[Afbeelding]

Baal gewoon dat ik 5.7 kWh heb teruggeleverd aan het net en dat de batterij niet opgeladen was vanwege een slechte wifi verbinding. Ik heb op de eerste verdieping een KPN Wifi versterker staan maar blijkbaar is het niet altijd genoeg. Wifi verbinding opnieuw gemaakt gemaakt en nu is accu geladen tot 16% maar nu is het te laat voor vandaag.
Kun je zien hoe sterk het signaal is? Daarnaast als hij op de 1e verdieping staat dan mag je van de booster wel verwachten dat hij 1 verdieping hoger toch een dikke wifi meet. Hier staat op de 1e verdieping een booster, op zolder trouwens ook. Ik zit daar altijd op 100%. 1 bij plaatsen op zolder? Verplaatsen?

Natuurlijk is het vervelend. Ik denk alleen

[ Voor 45% gewijzigd door Devke op 23-02-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Kun je zien hoe sterk het signaal is? Daarnaast als hij op de 1e verdieping staat dan mag je van de booster wel verwachten dat hij 1 verdieping hoger toch een dikke wifi meet. Hier staat op de 1e verdieping een booster, op zolder trouwens ook. Ik zit daar altijd op 100%. 1 bij plaatsen op zolder? Verplaatsen?
52%

[ Voor 29% gewijzigd door Toni Tweakers op 23-02-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03 11:08
dotternetta schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:03:

Ik gok dat het hier gaat over een DC gekoppelde batterijopstelling, dus enkel omzetting van DC naar AC bij opname EN als de waardes uit het systeem zelf komen houden die doorgaans geen rekening met het ‘verbruik’ van de omvormer zelf.

Dan lijk me een 85-90% in real life als RTE niet zo gek.

De homewizard is een AC gekoppeld batterij, dus eerst omzetting van AC -> DC om in de batterij op te slaan en daarna terug DC -> AC om te verbruiken. Vooral die eerste omzetting is verlieslatend.

Just my 5 cents

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toni Tweakers schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:51:
[...]

52%

[URL="https://tweakers.net/i/WdhfkW5e3C49HKXKKlSYHPSxyvw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D37ZinZTZjlbbXBaYFEDW7FH.jpg?f=user_large",,"1"]
Misschien je wifi naam even weghalen uit de foto.
52% is wel krap. Als je de mogelijkheid hebt een booster erbij plaatsen op zolder. De batterij kan er weinig aan doen denk ik. Als je andere apparatuur daar neerzet dan wordt het ook lastiger. Je zal denk ik moeten versterken of verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Misschien je wifi naam even weghalen uit de foto.
52% is wel krap. Als je de mogelijkheid hebt een booster erbij plaatsen op zolder. De batterij kan er weinig aan doen denk ik. Als je andere apparatuur daar neerzet dan wordt het ook lastiger. Je zal denk ik moeten versterken of verplaatsen.
Ik zal eens kijken of ik de Wifi versterker kan verplaatsen. De batterij staat op dezelfde verdieping overigens maar wel in een andere uithoek. Wanneer ik het verplaatst heb zal ik jullie nog wel informeren of het beter geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik had E305 en E306 en heb de accu gereset. Hij doet het weer maar als ik hem op handmatig opladen zet springt hij na een paar seconden (in de app) weer naar NOM. Is dit normaal?

Sta nu bij de accu, hij wordt even paars als ik in de app zeg dat hij moet laden, geeft dan even E305 en E306 en springt dan weer op NOM.

Na 5 minuten synchroniseren "is alle in orde" maar als ik handmatig wil laden krijg ik weer E305 en E306.

Ik ga contact opnemen met Homewizard

[ Voor 46% gewijzigd door dotternetta op 23-02-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Foutmeldingen zijn nooit goed ;)
Bij mij springt de naar NOM als hij 100% gelden is via manueel laden. Zo hoort het.
(Even een testje gedaan eergisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Batterij geen wifi maar levert wel energie.
Ik dacht dat dit niet kon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH1zyKvP1KPXoRahbFxMZOaWL1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrQfles54hX43UFtU4378RZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJr9XVZ1k2KDKZL3berb9lQrkFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OguST3XmEEEvmEa3ankmr4Qi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cardwizard schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:36:
De eerste accu is up and running, het wachten is op de tweede. Ik wil de boel graag goed aansluiten maar i.v.m. het niet makkelijk kunnen aanleggen van een nieuwe groep richting zolder bedacht ik mij het volgende:

Ik heb op zolder nu 2 aparte groepen voor de wasmachine en droger, die droger is een paar jaar geleden vervangen voor een warmtepompdroger.

- wasmachine 2400 watt
- warmtepompdroger 1000 watt

Deze 2 wil ik nu op 1 groep plaatsen en de overgebleven groep wil ik dan toewijzen puur voor de accu’s

Zo maak ik geen denkfout en is het netjes geregeld als ik mij niet vergis?
3400W blijft mooi onder de max belasting voor een 16A IA dus deze twee kunnen daar zonder meer op één groep.
Die andere kun je dus gebruiken voor de HW thuis-batterij.
Dit is wat HW zelf op hun site hiervoor vermeld.
"Hoeveel thuisbatterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 thuisbatterijen aansluiten. Opstellingen van 1 tot 3 batterijen moeten worden aangesloten op losse wandcontactdozen (wcd’s) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt. . Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal thuisbatterijen keer 800 watt. Dat betekent:
2 thuisbatterijen: 1600 watt laden en ontladen.
3 thuisbatterijen: 2400 watt laden en ontladen.
4 thuisbatterijen: 3200 watt laden en ontladen.
"
bron HW
Dus tot 3 batterijen kun je volgens HW gewoon aansluiten via een WCD, echter bij 4 raden zij een vaste (dus zonder stekker) installatie aan via een installateur (zeg maar deskundige laagspanning). Ook geven zij aan dat door het verwijderen van de stekker je nog steeds garantie hebt, dus daar hoef je dus niet bang voor te zijn.
Wil je echter de ontladen op de standaard 800W laten kun je deze dus ook gewoon op een WCD zetten.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
Mogelijk heb je last van betonijzer als de accu op de zoldervloer staat.

Hier heb ik maar gewoon een mooie wifi 6 mesh met 3 units gekocht die elke verdieping een fatsoenlijke verbinding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
mrenkema schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:42:
Foutmeldingen zijn nooit goed ;)
Bij mij springt de naar NOM als hij 100% gelden is via manueel laden. Zo hoort het.
(Even een testje gedaan eergisteren.
Bedankt. Mail verstuurd, er is iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Mogelijk heb je last van betonijzer als de accu op de zoldervloer staat.

Hier heb ik maar gewoon een mooie wifi 6 mesh met 3 units gekocht die elke verdieping een fatsoenlijke verbinding geven.
Wat ook werkt is een powerline adapter met wifi functie. bv deze TP-Link TL-WPA7617 Kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Batterij offline maar wel online.
Met andere woorden geen verbinding met HomeWizard.
Data komt in HomeAssistant binnen. (Spanning teller)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH1zyKvP1KPXoRahbFxMZOaWL1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrQfles54hX43UFtU4378RZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwDM1wv9Z1Rfk62S6VCVUFmWvsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9UBgNCzHa3oCDlE6CzqtW7h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:40
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:44:
[...]

3400W blijft mooi onder de max belasting voor een 16A IA dus deze twee kunnen daar zonder meer op één groep.
Die andere kun je dus gebruiken voor de HW thuis-batterij.
Dit is wat HW zelf op hun site hiervoor vermeld.
"Hoeveel thuisbatterijen kan ik maximaal aansluiten?
Je kan maximaal 4 thuisbatterijen aansluiten. Opstellingen van 1 tot 3 batterijen moeten worden aangesloten op losse wandcontactdozen (wcd’s) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt. . Wil je een opstelling met 4 batterijen, dan raden we aan deze op een eigen groep aan te sluiten via een installateur. Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt ongeacht het aantal batterijen. Als deze op een eigen groep zijn aangesloten, kan dit worden ontgrendeld naar het aantal thuisbatterijen keer 800 watt. Dat betekent:
2 thuisbatterijen: 1600 watt laden en ontladen.
3 thuisbatterijen: 2400 watt laden en ontladen.
4 thuisbatterijen: 3200 watt laden en ontladen.
"
bron HW
Dus tot 3 batterijen kun je volgens HW gewoon aansluiten via een WCD, echter bij 4 raden zij een vaste (dus zonder stekker) installatie aan via een installateur (zeg maar deskundige laagspanning). Ook geven zij aan dat door het verwijderen van de stekker je nog steeds garantie hebt, dus daar hoef je dus niet bang voor te zijn.
Wil je echter de ontladen op de standaard 800W laten kun je deze dus ook gewoon op een WCD zetten.
Thanks, 2 batterijen op een dubbele wcd op een eigen groep zou toch ook geen probleem moeten zijn? 2.5mm draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Cardwizard schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Thanks, 2 batterijen op een dubbele wcd op een eigen groep zou toch ook geen probleem moeten zijn? 2.5mm draad
Geen enkel probleem is maar max 1600 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
DaPlato schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Ik gok dat het hier gaat over een DC gekoppelde batterijopstelling, dus enkel omzetting van DC naar AC bij opname EN als de waardes uit het systeem zelf komen houden die doorgaans geen rekening met het ‘verbruik’ van de omvormer zelf.

Dan lijk me een 85-90% in real life als RTE niet zo gek.

De homewizard is een AC gekoppeld batterij, dus eerst omzetting van AC -> DC om in de batterij op te slaan en daarna terug DC -> AC om te verbruiken. Vooral die eerste omzetting is verlieslatend.

Just my 5 cents
Klopt, ik vond een onafhankelijke test over een Tesla Powerwall, 4 jaar gemeten, gemiddelde RTE 87%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
De vasthouden knop tot blauw knipperen en nog een keer tot uit.
En er is weer verbinding met HomeWizard.
Het is geen wifi problemen omdat er gewoon verbinding is met HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:46
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:29:
De vasthouden knop tot blauw knipperen en nog een keer tot uit.
En er is weer verbinding met HomeWizard.
Het is geen wifi problemen omdat er gewoon verbinding is met HomeAssistant.
Toevallig iets van pihole of adguard intern draaien als dns? Ik heb dergelijke problemen gehad, wel lokaal wifi maar cloud connecties vielen weg door filtering dns.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Tebbie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Toevallig iets van pihole of adguard intern draaien als dns? Ik heb dergelijke problemen gehad, wel lokaal wifi maar cloud connecties vielen weg door filtering dns.
Gebruik inderdaad zoiets extern.
Nextdns.
Zal dat het zijn dan.?
Wel vreemd dat de batterij wel weer online komt doormiddel knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Allen,
Ik wil gewoon even een zorg en aarzeling delen.

Ik ben een groot fan van het principe van de Plug-in batterij, en heb er twee besteld, levering in de komende weken. Alles in gereedheid gebracht, aparte groep met eigen kabel aangesloten op een WCD op een veilige plaats.
Ik heb het hele scala van HW producten, en afgezien van een enkele defecte stekker en eenmaal een defecte kWh meter, ook steeds snel afgehandeld, ben ik erg tevreden over de producten en service,

Maar . . . gaandeweg betreffende de PiB slaat de twijfel toe, ik lees eigenlijk elke dag hier op dit forum bij tal van collega Tweakers over van allerlei storingen. Van verlies van verbinding tot andere mij (en jullie?) niet duidelijk redenen waarom de batterij stopt met laden/leveren of communiceren.
Tot serieuze storingen die nopen de batterij terug te sturen. Vaak kort na afleveren, wat me te denken geeft.
En het betreft hier iha de technisch vaardigen die de oplossing vaak zelf kunnen bedenken en implementeren.

Dus de logische vraag is “zijn de kinderziekten er niet voldoende uit, is de software nog te “buggy”, of zien we hier op het forum selectief het beperkte aantal gevallen met “issues” en is zoals @HomeWizard_NL aangeeft 99% van de PiB’s probleemloos (interpreteer ik dat juist?).

Voor mij persoonlijk, ik ben regelmatig langer van huis (en zie mijn echtgenote die PiB’s niet weer in de benen krijgen), is de betrouwbare werking van de batterij essentieel. Een ongestoorde uptime van minimaal meerdere weken zonder manuele interventie is toch wel het minimum wat je zou verwachten. Ik kan niet elke dag even de batterij resetten. En als die batterijen worst case dan elke paar dagen in storing gaan en je feitelijk maar een fractie van de tijd effectief gebruik kunt maken, tja . . .

Kortom, ik twijfel dus of ik de batterijen nu moet laten komen, of een jaar of zo wacht tot (mag je toch aannemen) de kinderziekten eruit zijn.

Ik wil hier geen lawine van discussie lostrekken, alleen mijn aarzeling delen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cardwizard schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:06:
[...]

exact wat @peterbier ookal mooi aangaf, is dit geheel binnen de spec's en je zou zelf nog een 3de erbij kunnen plaatsen met stekker, uitderaard dan een eigen WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
alwind schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:17:
[...]

@MacD007 ik lees dat jij aangeeft dat de stekkers er dan wel af moeten? Bij 4 stuks in ieder geval? Bij 2 of 3 niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:14:
[...]

@MacD007 ik lees dat jij aangeeft dat de stekkers er dan wel af moeten? Bij 4 stuks in ieder geval? Bij 2 of 3 niet?
Dat lijkt mij onzinnig om de stekkers er af te knippen.
Gebruik bijvoorbeeld zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhUhOI725En2qTzpbnPzfpoI0GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig5roaTVvKUqCWk0bmdvDEcD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:11:
Allen,

Ik ben een groot fan van het principe van de Plug-in batterij, en heb er twee besteld, levering in de komende weken. Alles in gereedheid gebracht, aparte groep met eigen kabel aangesloten op een WCD op een veilige plaats.
Ik heb het hele scale van HW producten, en afgezien van een enkele defecte stekker en eenmaal een defecte kWh meter, ook steeds snel afgehandeld, ben ik erg tevreden over de producten en service,

Maar . . . gaandeweg betreffende de PiB slaat de twijfel toe, ik lees eigenlijk elke dag hier op dit forum bij tal van collega Tweakers over van allerlei storingen. Van verlies van verbinding tot andere mij (en jullie?) niet duidelijk redenen waarom de batterij stopt met laden/leveren of communiceren.
Tot serieuze storingen die nopen de batterij terug te sturen. Vaak kort na afleveren, wat me te denken geeft.
En het betreft hier iha de technisch vaardigen die de oplossing vaak zelf kunnen bedenken en implementeren.

Dus de logische vraag is “zijn de kinderziekten er niet voldoende uit, is de software nog te “buggy”, of zien we hier op het forum selectief het beperkte aantal gevallen met “issues” en is zoals @HomeWizard_NL aangeeft 99% van de PiB’s probleemloos (interpreteer ik dat juist?).

Voor mij persoonlijk, ik ben regelmatig langer van huis (en zie mijn echtgenote die PiB’s niet weer in de benen krijgen), is de betrouwbare werking van de batterij essentieel. Een ongestoorde uptime van minimaal meerdere weken zonder manuele interferentie is toch wel het minimum wat je zou verwachten. Ik kan niet elke dag even de batterij resetten. En als die batterijen worst case dan elke paar dagen in storing gaan en je feitelijk maar een fractie van de tijd effectief gebruik kunt maken, tja . . .

Kortom, ik twijfel dus of ik de batterijen nu moet laten komen, of een jaar of zo wacht tot (mag je toch aannemen) de kinderziekten eruit zijn.

Ik zal je een epistel besparen. Mensen waar het goed gaat hoor je vaker niet. Mensen met een uitdaging in de batterij melden zich natuurlijk vaker. Hier (om een oplossing te vinden) of bij de leverancier. Hij staat hier al een week of 5 gewoon zijn ding te doen. Ik vind het bijna saai worden ;-p. Daarmee doel ik uiteraard erop dat ik wat meer zou willen testen of de RTE omhoog kan. Die vind ik wel tegenvallen maar dat heb ik al eens eerder aangeven. Verder geen klachten en goed gevoel bij het oplossend vermogen van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijbreghs
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-08 18:46
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Geen enkel probleem is maar max 1600 watt
Ik laat een 4-voudige WCD aanleggen die op een eigen groep wordt geplaatst. Dan kan ik toch 1-2-3-4 batterijen op inpluggen? Ik snap niet waarom HW zegt dat 1 tot 3 batterijen op losse WCD's moeten. En ik maak nergens uit op dat wanneer je 4 batterijen hebt, je de stekker er af moet knippen en rechtstreeks op de meterkast moet aansluiten. Kun je dat wat meer toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrenkema
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:44:
[...]

... Opstellingen van 1 tot 3 batterijen moeten worden aangesloten op losse wandcontactdozen (wcd’s) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt. . [b]...
Rare zin: aansluiten op een losse wcd??? Koppelen??? Wat bedoelen ze daarmee?
Ik denk: de losse wcd, daarme bedoelt men: wcd op separate groepen.
Koppelen is mij een raadsel.

Ik maak een nieuwe groep in de meterkast -> kabels naar een geaarde wcd (4 voudig) en ik sluit met de stekker daar twee batterijen op aan.
De twee andere stopcontacten kan ik dan gebruiken voor een 3-de of 4-de. Of om mijn tel op te laden .... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
huijbreghs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:18:
[...]

Ik laat een 4-voudige WCD aanleggen die op een eigen groep wordt geplaatst. Dan kan ik toch 1-2-3-4 batterijen op inpluggen? Ik snap niet waarom HW zegt dat 1 tot 3 batterijen op losse WCD's moeten. En ik maak nergens uit op dat wanneer je 4 batterijen hebt, je de stekker er af moet knippen en rechtstreeks op de meterkast moet aansluiten. Kun je dat wat meer toelichten?
Ja, ik dus ook, eerder vandaag dezelfde vraag gesteld, maar de antwoorden blijven elkaar enigszins tegenspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:11:
Allen,

Ik heb het hele scale van HW producten, en afgezien van een enkele defecte stekker en eenmaal een defecte kWh meter, ook steeds snel afgehandeld, ben ik erg tevreden over de producten en service,

goede vraag, waar ik eigenlijk geen echt goed antwoord voor heb. Echter moet je dit wel zien in de juiste proporties, de mensen hier op tweakers zijn echt niet de enige die deze batterij besteld hebben, ik denk zelf dat het maar het topje van de ijsberg betreft. Daarbij zullen mensen die geen problemen ondervinden waarschijnlijk ook hier niet te horen zijn.
Wat je wel kunt zien dat HW zeker bemoeit is om snel problemen aan te pakken en klantgericht oplossingen aangeven.
en laten we eerlijk zijn, in deze jaargetijde verlies je niet echt veel als je batterij het even niet doet, hoe verveldend dit ook mogen zijn. Je hebt nog altijd de saldering die een mooie backup is.

en ja het is een nieuw product waar men blijkbaar niet op kon wachten gezien de reacties in deel 1 en ook in dit deel 2.
ik heb in ieder geval een vol vertrouwen in dit bedrijf en verwacht ook dat ze dit in redelijke tijd opgelost hebben. :)
Voor mij persoonlijk, ik ben regelmatig langer van huis (en zie mijn echtgenote die PiB’s niet weer in de benen krijgen), is de betrouwbare werking van de batterij essentieel. Een ongestoorde uptime van minimaal meerdere weken zonder manuele interferentie is toch wel het minimum wat je zou verwachten. Ik kan niet elke dag even de batterij resetten. En als die batterijen worst case dan elke paar dagen in storing gaan en je feitelijk maar een fractie van de tijd effectief gebruik kunt maken, tja . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ik zou niet 4 batterijen op een WCD doen.
Ook al zal het mogen volgens specificaties.
Maar warmteontwikkeling he.
Verdelen onder 2 stuks van 2 is beter.
En is eigenlijk simpel aan te leggen. (Vanaf verdeeldoos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een linkje naar zo’n ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Ik heb het via Amazon gekocht.
https://amzn.eu/d/2w4M9sO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 20:48
Ik lees hier het e.e.a over storingen en wat klachten. Daar wil ik geen afbreuk aan doen, maar het is natuurlijk wat je altijd ziet op fora, zeker bij nieuwe producten. Hier 1,5 week geleden eerste exemplaar ontvangen. Uit de doos gehaald, aangesloten en dit alles duurde nog geen 5 min. Werkt als een zonnetje ;). Op dagen met bewolking heeft ie zelfs al soms 2x volledig opgeladen en ontladen. Daar had ik niet eens rekenig mee gehouden.

Moraal van het verhaal; als alles goed gaat hoor je vaak niets op fora. Ik ben dik tevreden. Het werkt erg goed en super makkelijk om in gebruik te nemen. Tot en met 2026 ervaring op doen en daarna kijken hoeveel erbij gaan komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:31:
[...]

De eerder hier vermelde ABB 4 voudige WCD is verdeeld in twee aansluitingen, en die moet je bovenop een verdeeldoos aansluiten ipv de deksel. Zie voor beide de foto’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GvcgSHHSex3bURY8P6uE6NM990=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/1RLv7ydFCKOSeWrOYcBExESc.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41Q-9EVPq66b_YaZ3KUTFxkbIXM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OBSoWTarCXqby797B9UUJZPd.webp?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:03:
[...]

De eerder hier vermelde ABB 4 voudige WCD is verdeeld in twee aansluitingen, en die moet je bovenop een verdeeldoos aansluiten ipv de deksel. Zie voor beide de foto’s.
[Afbeelding][Afbeelding]
Klopt, die wil ik eigenlijk gaan aanleggen, maar hoeveel batterijen mogen daar maximaal op dmv stekker?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Ook maar even mijn ervaring delen met de PiB.

30-01-2025 heb ik hem ontvangen. Volgens mij zat ik bij een van de eerste batches. Ik heb hem naar de zolder gesleept en ingestoken. Configuratie was een eitje. De batterij en P1 meter kregen beide een firmware update. Enige issue wat ik had was dat de batterij te koud was. Na een kwartiertje was die melding weg.

Sindsdien heeft ie dus gelopen. Doet wat ie moet doen. Hij slobbert lekker overbodige stroom op en geeft het vrij als het moet. Hij schakelt enorm rap op en af om de vraag te matchen. Vandaag lekker zonnig dagje en samen met mijn hybride auto (die ik traag laat laden) laadt ie dan op. Doordat de batterij zich aanpast aan de zon en eventuele wolkjes die voorbij komen maak ik alle zonnestroom meteen op.

Vanochtend had ik de wasdroger en vaatwasser lopen. Hij vult dan ook de zonnepanelen aan als een van beide machines even veel stroom vraagt. Zo heb ik ook geleerd dat veel machines in huis helemaal niet constant veel vermogen vragen. De batterij zit soms flink te laden tijdens een wasbeurt zelfs als er weinig zon is.

Ook nu zit ik op de bank en brandt het licht in huis door mijn PiB. Super gaaf idee en gevoel geeft dat toch.

Dusver dus mega blij mee. Draait dus bijna een maand nu. En ja heel vaak zit ik nu 0 op de meter. Mijn tweede batterij is inmiddels besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Klopt, die wil ik eigenlijk gaan aanleggen, maar hoeveel batterijen mogen daar maximaal op dmv stekker?
Volgens de site van HW blijkbaar dus 3, ik denk zelfs ook wel 4, maar daar geeft HW weer aan dat je die dus direct (zonder stekker) in een verdeeldoos op een eigen groep moet installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Wel uitgevoerd met een enkele nul draad.
Mijn persoonlijke voorkeur zal ik 2 losse WCD gebruiken.
Omdat het een constante belasting kan zijn van 4x800 watt
Maar uiteraard zal die Abb geschikt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3uX5AOPp4tXj6DF8qhvt8Y4JjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcm8s6b7ucrGNrpFhsD8gaQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]
Ja, echter wat is het verschil met de ABB ? Beide zijn voor 16A bedoeld. Prijstechnisch liggen deze echter behoorlijk uit elkaar. Even de onderverdeling die je in de meeste gevallen helemaal niet nodig hebt niet meerekenen.
Mn omdat per stekkerverbinding je toch aan het max van 800W ( ivm met de AC/DC omvormer limiet van 800W). De hogere vermogen (bij het ontgrendelen) krijg je in de verdeeldoos waar deze bijelkaar komen.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 23-02-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Wel uitgevoerd met een enkele nul draad.
Mijn persoonlijke voorkeur zal ik 2 losse WCD gebruiken.
Omdat het een constante belasting kan zijn van 4x800 watt
Maar uiteraard zal die Abb geschikt zijn.
[Afbeelding]
Kan dat een willekeurige WCD zijn of heb je tips voor een goede kwaliteits WCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrenkema
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Volgens de site van HW blijkbaar dus 3, ik denk zelfs ook wel 4, maar daar geeft HW weer aan dat je die dus direct (zonder stekker) in een verdeeldoos op een eigen groep moet installeren.
Ik zou hier weleens een reactie van HW op willen zien.
Stekker eraf knippen, adertjes combineren met lasdozen? Het kan, maar 4 stekkers in die stevige wcd lijkt mij veiliger. En ja, zegt men dan, installateur erbij nemen. Maar dat hoefde toch niet met de plug-in batterijen? ;)

Ik heb deze ook in bestelling voor mijn twee accu's.
Monteer ik op de muur, leiding door de muur (op lasdoos) de meterkast in en een meter verderop op een eigen groep. Daar heb ik nog niet eens die onder-doos voor nodig om dat superveilig te maken.

Ik vind losse aders en draad aan elkaar knopen dubieuzer IMHO. Ik hoef dat met die twee van mij ook niet te doen, ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
mrenkema schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Stekker eraf knippen, adertjes combineren met lasdozen? Het kan, maar 4 stekkers in die stevige wcd lijkt mij veiliger. En ja, zegt men dan, installateur erbij nemen. Maar dat hoefde toch niet met de plug-in batterijen? ;)

Monteer ik op de muur, leiding door de muur (op lasdoos) de meterkast in en een meter verderop op een eigen groep. Daar heb ik nog niet eens die onder-doos voor nodig om dat superveilig te maken.

Ik vind losse aders en draad aan elkaar knopen dubieuzer IMHO. Ik hoef dat met die twee van mij ook niet te doen, ik weet het.
@HomeWizard_NL ik zou het ook graag willen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrenkema schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Sorry, je hebt wel die onderdoos nodig omdat de achterkant van de viervoudige WCD van ABB gewoon open is, en dat mag je dus zo niet monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Offtopic maar ik zie het hier toch voorbij komen dus ik haak even in;

@blackmore87 en @peterbier tip voor de toekomst; direct bij fabrikant (Doktorvolt) bestellen is goedkoper en het aanbod immens. Ze hebben een configurator waarna je via de mail contact opneemt om je wensen aan te geven. Ze worden custom built per order. Afname gewoon vanaf 1 stuks. Binnen een week binnen vanuit Polen.

Edit; ik zie nu dat dit de originele verkoper is, excuses. Het is dus niet per se goedkoper. Verhaal over de configurator klopt wel, is echt ideaal als je hem specifiek bedraad wilt hebben of inclusief aardlek of automaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Aardedraadje op 23-02-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Ja, echter wat is het verschil met de ABB ? Beide zijn voor 16A bedoeld. Prijstechnisch liggen deze echter behoorlijk uit elkaar. Even de onderverdeling die je in de meeste gevallen helemaal niet nodig hebt niet meerekenen.
Het verschil is dat je al het vermogen door een WCD drukt of trekt.
En dat kan behoorlijk wat warmteontwikkeling veroorzaken.
Misschien eens na dat je de frituurpan hebt gebruikt ff aan de stekker voelen om hier een idee van te krijgen.
In ieder geval zal ik het niet doen met zo,n 4 voudig Abb WCD.
En van een verdeeldoos naar 2x 2voudige WCD is simpel gedaan.
Abb is een prima merk maar waarom een 4 voudige pakken.
2x 2 voudig kan ook en misschien nog neter in te richten bij plaatsing van vier batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Aardedraadje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Offtopic maar ik zie het hier toch voorbij komen dus ik haak even in;

@blackmore87 en @peterbier tip voor de toekomst; direct bij fabrikant (Doktorvolt) bestellen is goedkoper en het aanbod immens. Ze hebben een configurator waarna je via de mail contact opneemt om je wensen aan te geven. Ze worden custom built per order. Afname gewoon vanaf 1 stuks. Binnen een week binnen vanuit Polen.

Edit; ik zie nu dat dit de originele verkoper is, excuses. Het is dus niet per se goedkoper. Verhaal over de configurator klopt wel, is echt ideaal als je hem specifiek bedraad wilt hebben of inclusief aardlek of automaten.
Ik heb deze kast leeg gekocht zodat ik er goed spul in kan zetten. (Hager in mijn geval)
Die onbekende merken van Emat, Chint, enz. spul begin ik nooit aan.
Het gaat tenslotte om de veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Misschien eens na dat je de frituurpan hebt gebruikt ff aan de stekker voelen om hier een idee van te krijgen.
2x 2 voudig kan ook en misschien nog neter in te richten bij plaatsing van vier batterijen.
Ik snap je verhaal alleen gaat het hier om Max 800W per stekker en dat is toch een heel ander verhaal dan een frituurpan van 2500W. Dus verwacht ik daar geen zeer hoge warmteontwikkeling.
Mede omdat je met max 3.200W, indien alle 4 batterijen gelijk aan het laden cq ontladen nog ruim onder de 16A limiet blijft, het zou qua bedrading hooguit bij ongewoon lange kabels een probleem worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Gaan we nu weer niet langzaam richting een huisinstallatie dingetje?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Ik snap je verhaal alleen gaat het hier om Max 800W per stekker en dat is toch een heel ander verhaal dan een frituurpan van 2500W. Dus verwacht ik daar geen hoge warmteontwikkeling.
Mede omdat je met max 3.200W, indien alle 4 batterijen gelijk aan het laden cq ontladen nog ruim onder de 16A limiet blijft, het zou qua bedrading hooguit bij ongewoon lange kabels een probleem worden.
Ik zou het niet doen.
Met een warmtebeeldcamera zal je eens bij vol vermogen eens kunnen kijken hoe warm het wordt.
Maar kun je hier discussie over hebben.
Persoonlijk zal ik aanraden waar een kabeldoos zit gewoon 2 x 2 voudige WCD plaatsen.
Stukje ymvk kabel met buis en een half uurtje werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
winwiz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:07:
Als mensen het vragen en het gaat in combinatie met de HomeWizard batterij is dat toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Sorry, je hebt wel die onderdoos nodig omdat de achterkant van de viervoudige WCD van ABB gewoon open is, en dat mag je dus zo niet monteren.
Ik maak zeker dicht hoor. No worries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Ik heb deze kast leeg gekocht zodat ik er goed spul in kan zetten. (Hager in mijn geval)
Die onbekende merken van Emat, Chint, enz. spul begin ik nooit aan.
Het gaat tenslotte om de veiligheid.
Klopt, DV biedt ook Siemens aan. Betaal je wat voor, maar ben daar wel voor gegaan t.o.v. de SEZ-meuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrenkema
Nee, ik vind en met mij anderen dat HW lastig te begrijpen tekst op de batterij pagina's plaatst.
Dit is regelrechte feedback.
Je merkt het ook aan de verschillende opvattingen, mensen interpreteren het verschillend. Dat moet je niet willen op de help/info pagina van de batterij.

[ Voor 20% gewijzigd door mrenkema op 23-02-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sorry, maar dit is toch heel specifiek voor dit soort PiB ( o.a.deze HW thuis-batterij) en dan m’n bij meerdere units die men wil aansluiten.
Die vraag krijg je natuurlijk niet met slechts een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 16:34
Net ontvangen, plug and play. Werkt meteen!

@HomeWizard_NL Komt er ook een optie zodat je een schema kunt instellen wanneer de batterij oplaadt (en ontlaadt)? Nu alleen handmatig, maar dat is niet handig als je bijvoorbeeld midden in de nacht een oplaad moment wilt. (Dynamische energieprijzen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Een frituurpan trekt 3000watt, geen 800watt

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
We dwalen weer af! Zie de sticky!

Omdat niemand de hele thread leest post ik hem nog maar een keer als waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlHdMv8VcqXQwkCi4ZD2V-jmjJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x45E0giAbnMKhKxsKYeXypO.jpg?f=fotoalbum_large

3 kW op een 15 jaar oud Schuko stopcontact, gelijktijdigheid lager dan een accu

[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 23-02-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:53
DSSW schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Gaat over een viervoudige wcd. 4x800W is 3200 Watt, dus meer dan de frituurpan. Dus word het warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
DSSW schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:19:
[...]

Die we hier hebben 2000watt.
En de stekker wordt vrij warm.
Mijn bedoeling om uit te leggen dat je 4 stekkers in een blok stopt met 4x800 watt.
Wat is daar nou niet te begrijpen aan dat het warm wordt.
En als je het echt wil weten leg de vraag bij Abb neer.
Ik vraag mij af of deze geschikt is voor langdurige last van 3200 watt is.
Pagina: 1 ... 29 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.