Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Die we hier hebben 2000watt.
En de stekker wordt vrij warm.
Mijn bedoeling om uit te leggen dat je 4 stekkers in een blok stopt met 4x800 watt.
Wat is daar nou niet te begrijpen aan dat het warm wordt.
En als je het echt wil weten leg de vraag bij Abb neer.
Ik vraag mij af of deze geschikt is voor langdurige last van 3200 watt is.
ik zou nooit 4 stekkers van een batterij in een blok met kabel pluggen, voorzie gewoon 4 aparte wcd op 1 kring en nooit problemen. een uurtje werk en de klus is klaar

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V154/216 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Graag weer even letten op de topic warning! Gebruik ook even de zoekfunctie. Ik zie dezelfde aanbevolen WCD regelmatig voorbij komen.

Dank u 😊

[ Voor 45% gewijzigd door Devke op 23-02-2025 21:35 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41
Met nog het huidige salderen en de aanschafprijs van €1400,- . Wat is dan wel niet de terugverdien tijd van zo'n accu. Iemand dit al berekend? Zeker gezien de beperkte capaciteit en de 6000 cycli 70% zijn dit toch geen opschietend?
Ik rijd een EV en heb aardig overschot op sommige momenten maar zelfs 10 accu's zijn niet genoeg om dat te compenseren op een goede zonnige dag.

Is het gewoon leuk om hier mee bezig te zijn of mis ik iets? (No offense)
Is het ontladen te schedulen? Dan zou ik hem namelijk echt alleen in gaan zetten om mijn nacht verlichting en verwarming uit de accu te trekken maar mijn EV is kansloos.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Estylicious schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:16:
Net ontvangen, plug and play. Werkt meteen!

@HomeWizard_NL Komt er ook een optie zodat je een schema kunt instellen wanneer de batterij oplaadt (en ontlaadt)? Nu alleen handmatig, maar dat is niet handig als je bijvoorbeeld midden in de nacht een oplaad moment wilt. (Dynamische energieprijzen.)
Mag ik vragen waarom je dan specifiek dit product koopt als andere producten dynamisch inkopen al wel ondersteunen en dit product nog niet? Volgens mij heeft HW het al wel aangekondigd, maar je koopt toch doorgaans een product dat bij aankoop al aan een aantal gestelde eisen voldoet?

Heb soms het idee, en dat is heel erg mooi hoor, begrijp mij zeker niet verkeerd, dat HomeWizard een bepaalde doelgroep heeft die zo merktrouw is dat ze de producten gewoon maar kopen zonder verder rond te kijken naar alternatieven :)

Zouden veel merken een moord voor doen _/-\o_

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:35
DSSW schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:30:
[...]

ik zou nooit 4 stekkers van een batterij in een blok met kabel pluggen, voorzie gewoon 4 aparte wcd op 1 kring en nooit problemen. een uurtje werk en de klus is klaar
Dan is het prima.
Er zijn in dit topic kennelijk mensen die wel 4 HomeWizard batterijen op een 4 voudige Abb WCD aan willen gaan sluiten.
Dit idee raad ik ten zeerste af.
Dit onderwerp is duidelijk lijkt mij en wat betreft weer terug naar HomeWizard batterij.

Ik zal mijn 2e batterij komende week de betaallink krijgen denk ik.
Welke komt eerder Zendure of de 2e HomeWizard batterij.😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:41:
Met nog het huidige salderen en de aanschafprijs van €1400,- . Wat is dan wel niet de terugverdien tijd van zo'n accu. Iemand dit al berekend? Zeker gezien de beperkte capaciteit en de 6000 cycli 70% zijn dit toch geen opschietend?
Ik rijd een EV en heb aardig overschot op sommige momenten maar zelfs 10 accu's zijn niet genoeg om dat te compenseren op een goede zonnige dag.

Is het ontladen te schedulen? Dan zou ik hem namelijk echt alleen in gaan zetten om mijn nacht verlichting en verwarming uit de accu te trekken maar mijn EV is kansloos.
Zoektip. Heb net ff voor je gekeken. Als je zoekt op "tvt"of "terugverdientijd" dan ga je al wat info vinden. In de TS staat een link naar deel 1 van dit topic. Ook daar veel hits met berekeningen. Ze zijn vaak persoonlijk maar geeft wel een beeld. Kom je er dan niet uit. Vraag gerust.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41
Devke schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Zoektip. Heb net ff voor je gekeken. Als je zoekt op "tvt"of "terugverdientijd" dan ga je al wat info vinden. In de TS staat een link naar deel 1 van dit topic. Ook daar veel hits met berekeningen. Ze zijn vaak persoonlijk maar geeft wel een beeld. Kom je er dan niet uit. Vraag gerust.
Het bevestigd mijn vermoeden inderdaad.
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Mag ik vragen waarom je dan specifiek dit product koopt als andere producten dynamisch inkopen al wel ondersteunen en dit product nog niet? Volgens mij heeft HW het al wel aangekondigd, maar je koopt toch doorgaans een product dat bij aankoop al aan een aantal gestelde eisen voldoet?

Heb soms het idee, en dat is heel erg mooi hoor, begrijp mij zeker niet verkeerd, dat HomeWizard een bepaalde doelgroep heeft die zo merktrouw is dat ze de producten gewoon maar kopen zonder verder rond te kijken naar alternatieven :)

Het lijkt wel op dat andere bekende merk waar je ook in huist :+ :+ :+ knipoog natuurlijk ;)

Ik heb al een tijdje serieuze interesse in een accu in huis maar ik krijg het lange na niet rond gerekend.

[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 19:54
dotternetta schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:23:
We dwalen weer af! Zie de sticky!

Omdat niemand de hele thread leest post ik hem nog maar een keer als waarschuwing:

[Afbeelding]

3 kW op een 15 jaar oud Schuko stopcontact, gelijktijdigheid lager dan een accu
Op een schone groep zou ik prima en 4 voudige wcd van hafobox/abb monteren met hier op 4 x accu. (Lengte 3x2,5 buiten beschouwing gelaten) Dit voorbeeld van veel vermogen op 2v wcd staat niet in verhouding tot hw accu systeem.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-10 20:38
Aangezien vandaag bij ons (Noord Nederland) niet super zonnig was kwam mijn PIB veelal niet verder dan 400a500 watt en aangezien we tegelijkertijd wat dingen in huis aan het doen waren verdween er af en toe ook weer 400a500 uit de PIB. Rond de helft van het maximale.

Nu heb ik het lifetime RTE template draaien en zowaar zag ik dat het opliep 1.5%. Ik zat gemiddeld op 75.5% en zit nu op 77% kunnen we voorzichtig aannemen dat het rendement beter is op half vermogen dan op vol vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:58:
Aangezien vandaag bij ons (Noord Nederland) niet super zonnig was kwam mijn PIB veelal niet verder dan 400a500 watt en aangezien we tegelijkertijd wat dingen in huis aan het doen waren verdween er af en toe ook weer 400a500 uit de PIB. Rond de helft van het maximale.

Nu heb ik het lifetime RTE template draaien en zowaar zag ik dat het opliep 1.5%. Ik zat gemiddeld op 75.5% en zit nu op 77% kunnen we voorzichtig aannemen dat het rendement beter is op half vermogen dan op vol vermogen?
Goede vraag. Je zou verwachten dat dit bij max vermogen is. Het testen is ook wat lastiger daar nog niet zelf het laadvermogen/ontlaadvermogen in te stellen is. Grofweg zijn de RTE's die ik hier zie tussen de 75 en 79%. Het is wachten op deze eventuele feature. Zelf zit ik op een gemiddelde van 76.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:23:
We dwalen weer af! Zie de sticky!

Omdat niemand de hele thread leest post ik hem nog maar een keer als waarschuwing:

[Afbeelding]

3 kW op een 15 jaar oud Schuko stopcontact, gelijktijdigheid lager dan een accu
Jup, alleen gaat er dus geen 3 kW daar doorheen maar slechts max 800, dat is een factor 4 kleiner.
Welke kabel was dit? Type, toestand van de stekker ed, dus, je hebt een punt wat hoog vermogen doet met een stekker maar dat heb je bij deze PiB dus een stuk minder.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met nog het huidige salderen en de aanschafprijs van €1400,- . Wat is dan wel niet de terugverdien tijd van zo'n accu. Iemand dit al berekend?
Thuisaccu: al interessant (voor mij)? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lees maar eens deel 1 na, daar is al veel over gezegt. :)
en uiteraard ook niet de topic vergeten wat @Gizz zo netjes heeft gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 23-02-2025 23:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:11

Terugverdientijd...daar moet je het nu niet voor doen. De komende 2 jaren dragen niets 'bij' aan je Terugverdientijd omdat de salderingsregeling in feite een accu is met onbeperkte opslag en 100% RTE.

Na 2026 wordt het een ander verhaal. Hoelang dan de Terugverdientijd wordt hangt af van een hoop factoren, zoals prijs van de accu, de elektraprijs en de belastingen op elektra...

Tot die tijd is het hobby, ervaring op doen, etc. En het is natuurlijk onwijs leuk, laten we wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:11
MacD007 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Jup, alleen gaat er dus geen 3 kW daar doorheen maar slechts max 800, dat is een factor 4 kleiner.
Welke kabel was dit? Type, toestand van de stekker ed, dus, je hebt een punt wat hoog vermogen doet met een stekker maar dat heb je bij deze PiB dus een stuk minder.
30 pagina's terug was dit een foto om toe te lichten wat 3 kW kan doen bij huis, tuin en keuken materiaal voor iemand die 4 accu's op een stekkerdoos wilde doen omdat er "max 16A op staat"

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Brand, contactdozen, morgen gaat het weer over mailtjes. Ik zie een patroon. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Op dit moment is terugverdientijd niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Die is er waarschijnlijk niet. Of heel lang ofzo.Er zijn wel een paar dingen waar we (bijna) allemaal mee te maken hebben:

- paneeleigenaren hebben te maken met terugleverboetes
- paneeleigenaren die meer terugleveren dan verbruiken hebben te maken met een terugleververgoeding

Bovenstaande is afhankelijk van de markt en de energiemaatschappijen. Ze kunnen en mogen terugleveren onrendabel maken.

Dan zijn er nog een paar dingen:

- iedereen met een batterij werkt mee aan het verbeteren van de duck curve.
- het is een leuk speeltje, zie het HomeAssistant topic eens waar heel veel werk in gestoken wordt
- ik schedule mijn batterij met Home Assistant en Unifi netwerk apparatuur

Die laatste 2 zijn helder. Die eerste zal ik even uitleggen. Hieronder een wat extreme duck curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CoPWYNrZupt3M45p4skif6hScs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdmz9ieGfdTPOK800Js0Maps.png?f=fotoalbum_large

Met veel zon en wind hebben we geregeld last van een overschot aan stroom. Wat je batterij doet is een stukje van dat geel (eigenlijk het overschot) pakken om dat te gebruiken op het punt dat er veel groen (aardgas) nodig is om onze TVs aan te zetten, te koken en meer van die dingen. Voor iedereen met een batterij hoeven de gascentrales een tandje minder te werken. Dus we helpen het net. Tot 1900 uur vanavond had ik het net niet nodig. Vanaf 16-20 uur hielp mijn batterij het verbruik te verminderen. Ik had makkelijk nog een 2e batterij kunnen vullen, dan was het tot 21-22 uur ofzo nog wel gelukt. Warmtepomp deed hem een beetje de das om.

Dus eigenlijk is het een stukje extra van het gas af.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 23:50:
Brand, contactdozen, morgen gaat het weer over mailtjes. Ik zie een patroon. :+
Ik ga ook mee doen met mailen. Ze zouden mijn batterij omwisselen maar ze zijn me vergeten ;w .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:35
Wat is Flyer-bat.
2 Stekkers besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji9HOGEio82IerFfHmDPdD8qimA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LjebMzLQoQStpb9UN4SyHnn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik vermoed een flyer voor de plug-in batterij want die had ik laatst in m'n bestelling van een 3-fasen kWhmeter :p.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10 15:18
Toevallig van de week ook 2 stekkers besteld. Is een reclame folder over de plugin battery

Oh is net ook benoemd nja anyways dat dus

[ Voor 4% gewijzigd door crryp op 24-02-2025 06:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22

Als je in de avonduren je EV wilt laden dan moet je echt op zoek naar een veel groter systeem.
Het beste kies je dan iets dat ook meteen zelf een EV lader heeft en eerlijk gezegd zou ik wachten tot je niet meer mag salderen per 1-1-2027, want dan is je overschot echt bijna waardeloos en zijn de thuisbatterijen waarschijnlijk wel goedkoper en/of beter.

De HomeWizard batterij is vooral nuttig voor wie geen EV heeft en vooral het zelfverbruik wil maximaliseren zonder gigantische investering.

Ik zie het zo qua geld:
De HW batterij kost 1395 euro en die schrijf ik in 15 jaar af. Daarmee kost deze 93 euro per jaar.
Op basis van alleen terugleverkosten (bijv Greenchoice 0,11616 per kWh) kom je dan op 800 kWh die deze moet besparen. Dit nog exclusief verliezen en eventuele misgelopen saldering als je jaarlijks tekort komt.

Gelukkig lijken de verliezen per accu minder te zijn dan een stokoud zonnepaneel op jaarbasis, dus die 20% tot 25% boeit mij niet zo, en per 2027 is het salderen al voorbij, dus het zomeroverschot van 2026 krijg ik al niet meer weg gesaldeerd aangezien mijn afrekening veel later in het jaar komt.

Daarna leveren de thuisaccu's dus zo'n 25 cent per niet terug geleverde kWh op met het vervallen van de salderingsregeling en blijvende terugleverkosten. Dat is dus met een natte vinger 200 euro per jaar als die thuisaccu 800 kWh achter de meter houdt en daarmee wordt het dan snel gunstiger.

Ga je er rijk van worden? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Zojuist maar een mailtje naar homewizard gestuurd vanwege wat onverwachts gedrag gisterenavond: beide accu's overdag volgeladen, 's avonds genoeg vraag van het huis, toch beide nagenoeg inactief :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JaGAtPnGCBL-6GDTWL9h3xbzGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cL1STNxVJPRMpIhySgNUJqSE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-10 13:22
Oke, ik lees hier veel over brandveiligheid van een thuis accu. Nu is de beste blusmethode om een accu onder te dompelen. Nu vroeg ik mij af. Stel je zet een zo een plastic speciekuib vol water in, in mijn geval de kelder. Je spant daar gewoon van dat plastic zeil overheen en maakt dit met kit dicht. Vervolgens leg je een plank over die kuip heen en daar zet je in het midden van de plank de accu op.

Als de accu dan gaat branden brand hij zo die plank weg, en met het gewicht valt hij zo door dat plastic heen. Dan dompelt hij zichzelf onder in die plastic bak met water.

Dit ga ik zelf niet doen onder andere vanwege de ruimte. Maar mocht je echt bang zijn voor brand, zou dit dan een oplossing zijn?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-10 21:07
1. Mijn circusattractie oplossing die ook wordt gebruikt voor EV's moet je niet serieus nemen. ;)
2. Plastic kuip heeft de kans om te smelten bij de hitte die van de accu af zou komen. Mocht je theorie foutloos zijn, dan zou ik toch kiezen voor een metaal oplossing. Tenzij je een plastic kuip kan vinden die de hittes aan kan van een brandende accu.

Daarbij: Is je kelder droog genoeg? De luchtvochtigheid mag niet te hoog zijn waar de accu staat. De locatie/plaatsing van de accu zal een grotere brandpreventie oplossing zijn dan rare trucjes.

Het liefste zou ik zo'n thuis accu ook in m'n kruipruimte plaatsen. Maar daar is het gewoon té koud en VEEL te nat 30% van t jaar. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:32
Leanderr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:34:
Oke, ik lees hier veel over brandveiligheid van een thuis accu. Nu is de beste blusmethode om een accu onder te dompelen. Nu vroeg ik mij af. Stel je zet een zo een plastic speciekuib vol water in, in mijn geval de kelder. Je spant daar gewoon van dat plastic zeil overheen en maakt dit met kit dicht. Vervolgens leg je een plank over die kuip heen en daar zet je in het midden van de plank de accu op.

Als de accu dan gaat branden brand hij zo die plank weg, en met het gewicht valt hij zo door dat plastic heen. Dan dompelt hij zichzelf onder in die plastic bak met water.

Dit ga ik zelf niet doen onder andere vanwege de ruimte. Maar mocht je echt bang zijn voor brand, zou dit dan een oplossing zijn?
Misschien is het verstandiger als je dit soort maatregelen wilt nemen om geen accu te kopen, de meeste veilige oplossing.
verdere discussie over veiligheid. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2258198

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Leanderr voor de veiligheid van accu's en extra maatregelen kun je hier terecht: Veiligheid Energy Storage System (ESS)

offtopic:
je oplossing klinkt 'enigszins' niveau buurman & buurman. De kans dat er iets mis gaat juist door deze opstelling lijkt me groter dan dat het je redt bij een brand. En ik denk dat je onderschat hoe lang het duurt om een dikke plank die minimaal 24kg kan dragen van bovenaf door te branden met een batterij die ook nog eens in een brandwerende behuizing zit. Om over een smeltende kuip nog niet eens te spreken. Wel creatief! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 24-02-2025 09:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Peterhardenberg schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Misschien is het verstandiger als je dit soort maatregelen wilt nemen om geen accu te kopen, de meeste veilige oplossing.
verdere discussie over veiligheid. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2258198
Ik ga het zeker niet doen, maar vroeg mij af of er een vergelijkbaar idee/systeem bestond. Ik ben blij dat ik het hier kan ventileren en er mensen met verstand zeggen van goed idee of niet.

Blijkbaar dus niet.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
LongTimeAgo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:44:
[...]

1. Mijn circusattractie oplossing die ook wordt gebruikt voor EV's moet je niet serieus nemen. ;)
2. Plastic kuip heeft de kans om te smelten bij de hitte die van de accu af zou komen. Mocht je theorie foutloos zijn, dan zou ik toch kiezen voor een metaal oplossing. Tenzij je een plastic kuip kan vinden die de hittes aan kan van een brandende accu.

Daarbij: Is je kelder droog genoeg? De luchtvochtigheid mag niet te hoog zijn waar de accu staat. De locatie/plaatsing van de accu zal een grotere brandpreventie oplossing zijn dan rare trucjes.

Het liefste zou ik zo'n thuis accu ook in m'n kruipruimte plaatsen. Maar daar is het gewoon té koud en VEEL te nat 30% van t jaar. ;)
Mijn Kelder is droog genoeg, wij hebben geen last van grondwater (al zet ik hem voor de zekerheid op een verhoging). Luchtvochtigheid en temperatuur heb ik langere tijd gemeten.

Wij hebben wel een vochtvretertje in de kelder en hij is geventileerd doormiddel van een openstaand raampje. Daarnaast staan er nog een koelkast en vriezer die wat warmte afgeven. Temperatuur zat tijdens de koudste dagen van de winter op 9 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, nee. Dat water is stiekem toch verdampt tegen de tijd dat je het nodig hebt. De batterij weegt 24kg, dat moet dus nog een serieus plankje zijn wil deze het gewicht kunnen dragen. In geval van brand staat dus al de rest in lichterlaaie voordat de plank dusdanig verkoolt is dat de batterij er door zakt.

Ik maak mij meer zorgen om de buurman van in de 80 met z'n potkachel. Laatst ging bij mij het brandalarm af omdat zijn huis vol stond met rook.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
phYzar schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:01:
Zojuist maar een mailtje naar homewizard gestuurd vanwege wat onverwachts gedrag gisterenavond: beide accu's overdag volgeladen, 's avonds genoeg vraag van het huis, toch beide nagenoeg inactief :'(

[Afbeelding]
Dit is inderdaad onverwacht! Als je in de Energy app kijkt, zag je ook geen foutmeldingen of iets dergelijk onder de PIB?

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-07 15:57
hanev001 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:34:
[...]

Het instellen van een andere grenswaarde lost niets op. Een grens blijft een grens. Er zou dan dus een instelbare reactie tijd moeten komen.

Ik vind de stelling van dat is niet ingewikkeld te simpel. Elke wijziging in firmware/software moet zorgvuldig gedaan en getest worden.

Eerst maar eens de zaken oplossen die naar boven zijn gekomen bij de uitlevering voordat er tijd besteed gaan worden aan een feature omdat iemand het klikken van een relais te luid vind.
Ik ben het er mee eens dat het doel van de batterij nul-op-de-meter is. Maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat de batterij dan met een freq van 0,5 Hz gaat staan togglen voor 20 minuten, of meer op een grijze dag.
Dan zou ik er liever voor kiezen om niet NOM te halen. Sowieso is mijn doel meer zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken ook als dat betekent af en toe wat import of export.
Overigens heb ik ook een mooi grafiekje waarbij de regeling sowieso niet erg stabiel is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbkjX6gGTmx8FJDvitnVPEXyLnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPu2c2ACnKIF337nQt3xNVXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4-VJmpphV-EX1HXSCBmyj-lyow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc3NZQyDSqQFF4tCwBQqPPsn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:27
sander_73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik ben het er mee eens dat het doel van de batterij nul-op-de-meter is. Maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat de batterij dan met een freq van 0,5 Hz gaat staan togglen voor 20 minuten, of meer op een grijze dag.
Dan zou ik er liever voor kiezen om niet NOM te halen. Sowieso is mijn doel meer zoveel mogelijk eigen zonnestroom gebruiken ook als dat betekent af en toe wat import of export.
Overigens heb ik ook een mooi grafiekje waarbij de regeling sowieso niet erg stabiel is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Logisch dat ze het niet precies op 0 kunnen houden je zal altijd schommelingen houden.
Als je koelkast aanspringt zal er toch iets moeten reageren, of een waterkoker van 2kwh eerst lever je terug en vervolgens moet het uit de accu komen.

Mijn verbruik afgelopen week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCygHTDcC6ahx2iYRWtHpRN7_4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ8AmEKfw5qqQBhhvCtVZw8F.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vooral die eerste screenshot vind ik best bijzonder, ik heb mijn batterij nog niet zó snel zien wisselen in laadvermogen. In wat voor omstandigheden was dit?

Misschien even melden aan HomeWizard op thuisbatterij@homewizard.nl , met die screenshot erbij. Dan kunnen ze er even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 13:05
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:42:
[...]

Ja hoor, geen probleem. Het is een beetje een filosofische vraag in bepaalde opzichten. ;) We het wel eens dat dit thuisaccu's in de meeste gevallen nog niet rendabel zijn. Het is dus in alle opzichten (vanuit persoonlijk economisch) perspectief niet een logische keuze. Maar eerlijk gezegd vooral aangekocht als hebbeding.
Wat mij aan staat is dat het portable is. Ik schat dat er een goede kans is dat ik eerder verhuis dan dat het apparaat EOL is. Dat maakt deze (niet al te dure) portable oplossing dan meer aantrekkelijk.

Voor HW denk ik dat het juist goed is dat ze "mijn doelgroep" ook bereiken. Het laatste wat zij moeten willen (lijkt mij) is een niche product op de markt brengen. Voor succes in hun bedrijf moet dit mainstream worden, met bijbehorende features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 00:20
JanHenk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Dit is inderdaad onverwacht! Als je in de Energy app kijkt, zag je ook geen foutmeldingen of iets dergelijk onder de PIB?
Nope, beide "alles is in orde'".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lijkt mee niet, de hoeveelheid water is bij gebruik van een genoemde kuip veel te gering en door de hitte zal tevens de batterij zich zeer snel door de kunststof bak heen smelten en zodoende zal ook het water weglopen.
tevens zal in de tussentijd je kelder volledig vol giftige rook zijn, dus zelf deze kelder dan ingaan is niet meer mogelijk. De Brandweer zal onder gebruik van ademlucht de kelder moeten inspecteren en verdere maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:27:
[...]

lijkt mee niet, de hoeveelheid water is bij gebruik van een genoemde kuip veel te gering en door de hitte zal tevens de batterij zich zeer snel door de kunststof bak heen smelten en zodoende zal ook het water weglopen.
tevens zal in de tussentijd je kelder volledig vol giftige rook zijn, dus zelf deze kelder dan ingaan is niet meer mogelijk. De Brandweer zal onder gebruik van ademlucht de kelder moeten inspecteren en verdere maatregelen moeten nemen.
Ik denk sws een gevaarlijke oplossing. Plastic kuip.Water erin. Plank erop. Batterij daarop. Ik zeg gewoon niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Estylicious schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Ja hoor, geen probleem. Het is een beetje een filosofische vraag in bepaalde opzichten. ;) We het wel eens dat dit thuisaccu's in de meeste gevallen nog niet rendabel zijn. Het is dus in alle opzichten (vanuit persoonlijk economisch) perspectief niet een logische keuze. Maar eerlijk gezegd vooral aangekocht als hebbeding.
Wat mij aan staat is dat het portable is. Ik schat dat er een goede kans is dat ik eerder verhuis dan dat het apparaat EOL is. Dat maakt deze (niet al te dure) portable oplossing dan meer aantrekkelijk.

Voor HW denk ik dat het juist goed is dat ze "mijn doelgroep" ook bereiken. Het laatste wat zij moeten willen (lijkt mij) is een niche product op de markt brengen. Voor succes in hun bedrijf moet dit mainstream worden, met bijbehorende features.
Lijkt het niet dat juist de functies zoals HW deze nu aanbied niet juist mainstream is en wat verder genoemd wordt als handelen op de onbalansmarkt ed dat juist niet mainstream is en in mijn ogen meer als niche product zou kunnen zien.
Mn als je kijkt wat oa de netbeheerders aan het doen zijn om voor prive personen dit soort handel gezien de nadelige gevolgen op de infrastructuur dit zo veel mogelijk willen beperken. Daarnaast moet je zeker met de lange termijn visie en verwachting van 5- 10 jaar die vaak nodig zijn om rendabel te kunnen worden of deze markt in dat tijdsbestek nog wel aanwezig is. Deskundigen hebben daarnamelijk wel een groot vraagteken bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 14:23

Winkiller

De Mopperpot

Mensen hou op over brand gevaar, nog even en ik cancel mijn pib. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je doel een zo hoog mogelijk eigen gebruik is dan zou er juist wel heel snel gereageerd moeten worden en je dus minimaal import of export hebben.

Overigens welke silmme meter heb je. Als dat een DSMR4 is dan is een deel van de schommeling al verklaard omdat deze een trage update interval van 10 seconden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MacD007 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Lijkt het niet dat juist de functies zoals HW deze nu aanbied niet juist mainstream is en wat verder genoemd wordt als handelen op de onbalansmarkt ed dat juist niet mainstream is en in mijn ogen meer als niche product zou kunnen zien.
Mn als je kijkt wat oa de netbeheerders aan het doen zijn om voor prive personen dit soort handel gezien de nadelige gevolgen op de infrastructuur dit zo veel mogelijk willen beperken. Daarnaast moet je zeker met de lange termijn visie en verwachting van 5- 10 jaar die vaak nodig zijn om rendabel te kunnen worden of deze markt in dat tijdsbestek nog wel aanwezig is. Deskundigen hebben daarnamelijk wel een groot vraagteken bij.
Een clipje:

YouTube: Ontwikkelingen en visie thuisbatterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de eerste 5 minuten van de video bekeken en toen opgegeven. Een hoop geneuzel over handel en dynamische tarieven maar over batterijen zelf geen woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Ik heb de eerste 5 minuten van de video bekeken en toen opgegeven. Een hoop geneuzel over handel en dynamische tarieven maar over batterijen zelf geen woord.
Lees ook even waar ik op reageerde. het clipje scheelt in dit topic een hoop type werk. :P

Als het een goed idee lijkt om een hete accu in water te gooien:

YouTube: Pouring Molten salt into Water - Explosion!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kleine offtopic melding. Vattenfall heeft voor de terugleverboete schalen. Ik krijg net een berichtje dat ik in dezelfde schalen blijf zitten maar het tarief wel met bijna 21% omhoog gaat. Ter info om even goed te kijken naar jullie energieleverancier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm5hR1sysKApggAC7odIDERKu3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JMcD9frzmu7IAx8Gm3CF00m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyQ1p4f-RcAaFoGBFIgG9KOeJiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP1HcQeAk1Sv4kqBoc4qiN69.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Devke op 24-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 15:02

joeri1

Cloud Engineer

Devke schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:20:
Kleine offtopic melding. Vattenfall heeft voor de terugleverboete schalen. Ik krijg net een berichtje dat ik in dezelfde schalen blijf zitten maar het tarief wel met bijna 21% omhoog gaat. Ter info om even goed te kijken naar jullie energieleverancier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor een contract heb je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen last van, sowieso kan ik iedereen die zonnepanelen heeft een dynamisch contract aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joeri1 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Wat voor een contract heb je?
Variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Laatst online: 14:23

Winkiller

De Mopperpot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet zo vreemd omdat Eneco (17 feb) ook zijn prijzen heeft aangepast, pure diefstal.
Maar wij hebben ook Vattenfall en die pib komt hier omdat wij ook straf kregen van Vattenfall.
Echter krijg jij nu dus weer een verse verhoging, ik zie in mijn tabel voor schaal 8 nog de oude prijs staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Lees ook even waar ik op reageerde. het clipje scheelt in dit topic een hoop type werk. :P

Als het een goed idee lijkt om een hete accu in water te gooien:

YouTube: Pouring Molten salt into Water - Explosion!
leuk, alleen het zout wat ze in de video gebruiken heeft een smeltpunt van iets boven 800gr.C de batterij LFP gaat deze hoge temperatuur echter niet halen, max circa rond de 600grC. en daarbij ook nog het verschil tussen een hete vloeistof en een vast object.
Mijn eigen ervaring met brandende batterijen die in water worden ondergedopeld geven ook geen explosie (stoomexplosie) aan, alleen een duidelijk stoomvorming van het water.
zo nu weer terug in de mand en gaan we het weer over echte toepassingen van de thuis-batterij hebben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 24-02-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan meten ze met 2 maten.
Ik hen niks gehoord.
En moet minimaal 1 maand van te voren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vervelend maar is dit niet waar je juist een thuisbatterij voor hebt. Met de batterij moet het toch mogelijk zijn om een of 2 stappen lager in de staffel te komen. Die besparing helpt dan ook bij de terugverdien tijd van de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rbb-lwdn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Dan meten ze met 2 maten.
Ik hen niks gehoord.
En moet minimaal 1 maand van te voren.
Ingang 1 april. Nee geen geintje 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:57:
[...]

Vervelend maar is dit niet waar je juist een thuisbatterij voor hebt. Met de batterij moet het toch mogelijk zijn om een of 2 stappen lager in de staffel te komen. Die besparing helpt dan ook bij de terugverdien tijd van de aanschaf.
Precies. Echter ontkom je niet aan prijsverhogingen want ook die 2 staffels gaan weer omhoog. Ach het maakt de BC er alleen maar interessanter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Laatst online: 14-10 12:41
hanev001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:57:
[...]

dit is idd precies mijn reden voor de aanschaf.
Hopelijk komt die snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wie heeft, zeker met zonnepanelen nog een variabel contract ? dan weet je zeker dat je genept wordt.
ik heb van die TLK voorlopig nog geen enkel probleem.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 14:07
Catdogsf schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Geen last van, sowieso kan ik iedereen die zonnepanelen heeft een dynamisch contract aanbevelen.
Is niet voor iedereen altijd even gunstig. Met bv. een warmtepomp zijn de wintermaanden met een dynamisch contract heel pijnlijk. Een warmtepomp wordt op temperatuur aangestuurd en niet op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Bosfazant schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Is niet voor iedereen altijd even gunstig. Met bv. een warmtepomp zijn de wintermaanden met een dynamisch contract heel pijnlijk. Een warmtepomp wordt op temperatuur aangestuurd en niet op tijd.
Hoezo heel pijnlijk? Ik verwarm met een L/L warmtepomp en die draait gewoon op de goedkope uren, tenzij het heel koud is, want dan draait ie 24/7 zodat je alsnog het gemiddelde pakt en dat is op enkele dagen na nog steeds vergelijkbaar met een vast contract, daar buiten is het goedkoper.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:16:
[...]

wie heeft, zeker met zonnepanelen nog een variabel contract ? dan weet je zeker dat je genept wordt.
ik heb van die TLK voorlopig nog geen enkel probleem.
Ik denk dat ze je overal wel pakken als het kan. Maar goed. Ik heb met de HW app dynamische tarieven al bijna een jaar meelopen. Dus kan straks zien wat gunstiger is. Dynamisch of niet. Dan zou ik wel graag eerst ook de laaduitstel zien op de batterij. Ook benieuwd hoe de test opstelling van @peterbier gaat lopen. Heb de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Ik zag zojuist op de website van HW dat de april batch uitverkocht is en dat je nu op zijn vroegst in mei een nieuwe batterij kan krijgen.

Met andere woorden het gaat goed! Dan komt waarschijnlijk in april of mei ook nog de Belgische markt erbij en zullen de levertijden wel weer verder oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-10 11:39
Leanderr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:51:
Ik zag zojuist op de website van HW dat de april batch uitverkocht is en dat je nu op zijn vroegst in mei een nieuwe batterij kan krijgen.

Met andere woorden het gaat goed! Dan komt waarschijnlijk in april of mei ook nog de Belgische markt erbij en zullen de levertijden wel weer verder oplopen.
Net dat baart me wel behoorlijk wat zorgen !
Als Belg krijg ik het gevoel dat deze plugin batterij HW nooit voorhanden gaat zijn voor eind 2025 op de Belgische markt.
Ik merk wel dat er wel wat minder interactie is tussen HW zelf hier de laatste tijd.

Graag recentste update van Homewizard zelf om de Belgen hier juist te blijven informeren.
Een voorschot betalen kunnen we niet vooraleer alles gekeurd is geraakt.
Dat is zelf een goeie werking van jullie maar wat is de inschatting als alles bijvoorbeeld gekeurd geraakt rond midden april ?
Leveren jullie dan vanaf maand later of pas als er stock is.
Rechtzetting :
Ik las vandaag enkel eerste 30 pagina's en dan als slot enkel dit afgelopen weekend.
Dank voor de opmerkingen hieronder waaruit blijkt dat alles vlot loopt !

[ Voor 9% gewijzigd door Piddybull op 24-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyD
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-10 12:32
1x HW batterij 3 dagen geleden besteld, verwachte leverin: eind april.

Heb ongeveer een half jaar een Raspberry Pi 3B op mijn P1 poort draaien met daarop ZTATZ
Die wil ik voorlopig ook laten draaien naar de HW-dongel.

[ Voor 51% gewijzigd door JohnnyD op 24-02-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik hoop voor HW dat het fantastisch gaat maar deze conclusie kan je niet trekken op basis van het simpele feit dat een batch uitverkocht is als je niet weet hoe groot de batch is.
En tot nu toe heeft HW geen verkoop aantallen bekend gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:12
Piddybull schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:07:

Het zou zeer fijn zijn om vrij direct een reactie van HW zelf te mogen ontvangen.
Op de 19e schreef HW dit.
HomeWizard_NL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:44:
voor belgie, er is extra voorraad ingerekend voor eind april die we hopelijk dan vrij kunnen geven.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Piddybull schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Graag recentste update van Homewizard zelf om de Belgen hier juist te blijven informeren.
Een voorschot betalen kunnen we niet vooraleer alles gekeurd is geraakt.
Dat is zelf een goeie werking van jullie maar wat is de inschatting als alles bijvoorbeeld gekeurd geraakt rond midden april ?
Leveren jullie dan vanaf maand later of pas als er stock is.
Ik vond de reactie van @HomeWizard_NL tot nu toe duidelijk. Het certificeren is een bureaucratisch proces, als er meer over bekend is laten ze dat weten: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

En voor de Belgische release is extra voorraad gereserveerd, is afgelopen woensdag gecommuniceerd: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Als er dan geen nieuwe berichten over komen, dan is dat misschien omdat er geen nieuws is? Elke week een klaagpost van @HomeWizard_NL dat het een vermoeiend bureaucratisch proces is, dat helpt ook niet echt.
Het zou zeer fijn zijn om vrij direct een reactie van HW zelf te mogen ontvangen.
Vanwaar de urgentie, zeker gezien het feit dat de laatste update over België minder dan een week geleden is? Welke knoop ga je vandaag doorhakken, afhankelijk van de reactie? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco2001
  • Laatst online: 18-10 23:23

Remco2001

Ehm, ok...

Ah, dus net op tijd m’n 4e (pronk pronk) batterij besteld. 😋

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
Remco2001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Ah, dus net op tijd m’n 4e (pronk pronk) batterij besteld. 😋
Allemachtig, laat je nog wat voor de rest over? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_73
JanHenk schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Vooral die eerste screenshot vind ik best bijzonder, ik heb mijn batterij nog niet zó snel zien wisselen in laadvermogen. In wat voor omstandigheden was dit?

Misschien even melden aan HomeWizard op thuisbatterij@homewizard.nl , met die screenshot erbij. Dan kunnen ze er even naar kijken.
Afgelopen donderdag rond 13:30u was de productie ook gelijk aan de consumptie. En geen gekke dingen als wasmachine vaatwasser oid. Reeds gemeld bij HW, ze zijn er mee bezig. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4yQPfCvOBGcKtGu_wrt0PBKVmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQWGSLzi91yDeHhzZGlH27D2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
hanev001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Als je doel een zo hoog mogelijk eigen gebruik is dan zou er juist wel heel snel gereageerd moeten worden en je dus minimaal import of export hebben.

Overigens welke silmme meter heb je. Als dat een DSMR4 is dan is een deel van de schommeling al verklaard omdat deze een trage update interval van 10 seconden heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJDR0jTnQmwipwU2IyjpiPjx11s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eTTl41cj3hNZPa73ou7SEagE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SMR5.0; zou dus iedere seconde een update moeten geven :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:19
Zojuist toch maar de knoop doorgehakt en 2e batterij besteld

[ Voor 8% gewijzigd door ivo1969 op 24-02-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
ivo1969 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:53:
Zojuist toch maar de knoop doorgehakt en 2e batterij besteld
Ik twijfel ook nog of ik een 2e bestel.
Ik zou graag eerst weten welke functies we nog kunnen verwachten dit jaar. Want ik vind uitgestelde nom wel een must have eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Chris96 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Ik zou graag eerst weten welke functies we nog kunnen verwachten dit jaar. Want ik vind uitgestelde nom wel een must have eigenlijk.
Als zon nu goed schijnt heb ik hier accu vol en lever nog lang terug , dus dat gaat tot sept / okt zo zijn.
Gisteren batterij vol, inductiekook plaat , oven aan en afwasmachine aan en half 12 s nachts 0,8 kWh verbruik
Zoals ik het nu al kan inschatten kan ik 2e batterij straks al goed gebruiken in mijn situatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:09:
[...]

En zo zie je maar dat wensen verschillen. Aan die functie hecht ik geen enkele waarde.

Wat ik graag zou zien is de XOM mogelijkheid zodat je het nulpunt van de meter iets kan verschuiven.
Zodat je in de zomer als je een structureel overschot hebt al een beetje begint te ontladen voor het echte nulpunt en je dus elke net vraag kan afvangen.
En in de winter juist andersom zodat je elke watt die naar het net zou zijn gegaan kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
hanev001 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:21:
[...]

En zo zie je maar dat wensen verschillen. Aan die functie hecht ik geen enkele waarde.

Wat ik graag zou zien is de XOM mogelijkheid zodat je het nulpunt van de meter iets kan verschuiven.
Zodat je in de zomer als je een structureel overschot hebt al een beetje begint te ontladen voor het echte nulpunt en je dus elke net vraag kan afvangen.
En in de winter juist andersom zodat je elke watt die naar het net zou zijn gegaan kan opslaan.
Zo heb ik wel meer wensen maar de grooste momenteel is een pauze knop of pauze op het ontladen.

Zodat je de batterij kunt gebruiken voor energievraag die je slecht kunt afstemmen op je zonopwek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Chris96 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:37:
[...]

Zo heb ik wel meer wensen maar de grooste momenteel is een pauze knop of pauze op het ontladen.

Zodat je de batterij kunt gebruiken voor energievraag die je slecht kunt afstemmen op je zonopwek.
Daar heb ik HomeAssistant voor icm Unifi netwerkapparatuur. Ik kan heel eenvoudig een trigger instellen die de de wifi toegang van de batterij blokkeert. Om daarna met een andere trigger de wifi weer te activeren.

Als de batterij geen wifi heeft dan kan hij de P1 meter niet zien en doet dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Daar heb ik HomeAssistant voor icm Unifi netwerkapparatuur. Ik kan heel eenvoudig een trigger instellen die de de wifi toegang van de batterij blokkeert. Om daarna met een andere trigger de wifi weer te activeren.

Als de batterij geen wifi heeft dan kan hij de P1 meter niet zien en doet dan niks.
Ik weet niet of het makkelijker kan, maar slimme stekker van homewizard zelf er tussen en dan bepaalde tijd de stekker uitstaan, is dat optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ivo1969 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Ik weet niet of het makkelijker kan, maar slimme stekker van homewizard zelf er tussen en dan bepaalde tijd de stekker uitstaan, is dat optie?
Als je Homewizard_nl een beetje hebt gevolgd dan is een HW slimme stekker niet goed om ertussen te zetten.

Als je de knop zelf om zet dan merk je dat het ding in een zachte shutdown gaat. en ook weer netjes opstart als je deze aan zet. Als je er een stekker tussen zet met het idee : "zo jij doet nu even helemaal niets meer" dan ben ik bang dat je het ding langzaam gaat slopen.

Unifi is ook best leuk spul voor thuis. Dus je hebt een reden om te upgraden :) .

[ Voor 6% gewijzigd door asing op 24-02-2025 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
Mrdelange schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Dat klopt, vanmorgen heeft de batterij nog even op max 800W geladen. Daarna de storing. Restart gedaan, batterij en P1 opnieuw gekoppeld met wifi netwerk en zojuist de stand geforceerd laden geactiveerd. Situatie blijft gelijk.

Sw standen
Batterij: 1.0017
P1: 6.0103

Dank voor alle hulp op deze zonnige zondag! Ik laat weten wat HW gaat voorstellen.
Zojuist bericht gehad dat de batterij omgewisseld gaat worden voor een nieuwe. Hier ben ik tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Als je Homewizard_nl een beetje hebt gevolgd dan is een HW slimme stekker niet goed om ertussen te zetten.

Als je de knop zelf om zet dan merk je dat het ding in een zachte shutdown gaat. en ook weer netjes opstart als je deze aan zet. Als je er een stekker tussen zet met het idee : "zo jij doet nu even helemaal niets meer" dan ben ik bang dat je het ding langzaam gaat slopen.

Unifi is ook best leuk spul voor thuis. Dus je hebt een reden om te upgraden :) .
Heb het wel gevolgd, maar zoveel info.
En wat je zegt is ook wel logisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
ivo1969 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Heb het wel gevolgd, maar zoveel info.
En wat je zegt is ook wel logisch
Ik sla dat soort dingen op, gek geheugen. Ik zat ook naar een oplossing te zoeken want om nou mijn batterij in mijn Tesla leeg te laten lopen vond ik ook weer zowat. Ik had alles behalve HomeAssistant. Dat werd een paar dagen spelen, ergeren, foeteren etc. Maar het is gelukt.

Maar bekijk het eens vanuit HomeWizard en de "gemiddelde consument". Het is betaalbaar, begrijpbaar, doenbaar zonder een electriciën in te zetten en het is supersimpel in gebruik. Wij tweakers kopen ze ook, maar eigenlijk vallen we net buiten de doelgroep. We willen de use case verschuiven. Er moet iets te tweaken zijn. En dat is er nog niet. Erg? Nee. Het ding kan wat ik ervan verwacht.

Wil je een tweakbare batterij, dan is er een Sessy. Die kan wat hier gewenst wordt maar is ook meteen een tikkeltje duurder (3550 euro ex installatie) en deze moet je ook echt aansluiten. Het is geen ding met een stekker. Groepje erbij, kabel trekken, of je omvormer leiding omleggen.

Dus je bent zo 1000 meer kwijt dan voor dezelfde kWh. En dan heb je volledige controle. Dan hoef je alleen nog te bedenken of de prijs voor "ik wil" 1000 euro mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:27:
[...]

Ik sla dat soort dingen op, gek geheugen. Ik zat ook naar een oplossing te zoeken want om nou mijn batterij in mijn Tesla leeg te laten lopen vond ik ook weer zowat. Ik had alles behalve HomeAssistant. Dat werd een paar dagen spelen, ergeren, foeteren etc. Maar het is gelukt.

Maar bekijk het eens vanuit HomeWizard en de "gemiddelde consument". Het is betaalbaar, begrijpbaar, doenbaar zonder een electriciën in te zetten en het is supersimpel in gebruik. Wij tweakers kopen ze ook, maar eigenlijk vallen we net buiten de doelgroep. We willen de use case verschuiven. Er moet iets te tweaken zijn. En dat is er nog niet. Erg? Nee. Het ding kan wat ik ervan verwacht.

Wil je een tweakbare batterij, dan is er een Sessy. Die kan wat hier gewenst wordt maar is ook meteen een tikkeltje duurder (3550 euro ex installatie) en deze moet je ook echt aansluiten. Het is geen ding met een stekker. Groepje erbij, kabel trekken, of je omvormer leiding omleggen.

Dus je bent zo 1000 meer kwijt dan voor dezelfde kWh. En dan heb je volledige controle. Dan hoef je alleen nog te bedenken of de prijs voor "ik wil" 1000 euro mag zijn.
Geheugen probleem hier, wordt steeds erger.
Tweaken hoeft voor mij niet.
Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:11
Mrdelange schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Zojuist bericht gehad dat de batterij omgewisseld gaat worden voor een nieuwe. Hier ben ik tevreden mee.
Top! Ik had zondag E305 en E306, dezelfde symptomen. Laden ging niet, in rust alles ok. Ik heb nog niets gehoord, ik zal morgen wel aan de beurt zijn.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
dotternetta schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:51:
[...]

Top! Ik had zondag E305 en E306, dezelfde symptomen. Laden ging niet, in rust alles ok. Ik heb nog niets gehoord, ik zal morgen wel aan de beurt zijn.
Ik had ook verwacht vandaag geen reactie meer te ontvangen, echter omstreeks 17.15u kwam toch nog het bericht. Komt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik had vanmorgen ook contact met HW. Er was iets mis gegaan maar nu komt woensdag de omruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-10 23:57
Is er nog een beetje te volgen op welke dag van uitleveren we zijn momenteel?
De laatste info van wat ik gelezen heb is nog steeds besteldatum 25 juni. Of zijn we ondertussen al onderweg naar de "maart" leveringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 21:02
mikemm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:02:
De laatste info van wat ik gelezen heb is nog steeds besteldatum 25 juni. Of zijn we ondertussen al onderweg naar de "maart" leveringen?
ja, staat een stukje terug gemeld door HW

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:21
mikemm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:02:
Ik wacht nog op een betaallink/uitlevering, 25 juni 23:40. Had andere dingen te doen overdag 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

winwiz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:10:
[...]

ja, staat een stukje terug gemeld door HW
Heb toch aardig wat pagina's terug gezocht, kon het niet vinden.

Ik heb 29-6 besteld en zal dus nog wel even geduld moeten hebben helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
ritsl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:14:
[...]

Ik wacht nog op een betaallink/uitlevering, 25 juni 23:40. Had andere dingen te doen overdag 😉.
Ah top. Weten we ongeveer waar we zitten. Nog steeds op besteldatum 25 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 21:02
hjs schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Heb toch aardig wat pagina's terug gezocht, kon het niet vinden.

Ik heb 29-6 besteld en zal dus nog wel even geduld moeten hebben helaas :P
Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mikemm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:51:
[...]

Ah top. Weten we ongeveer waar we zitten. Nog steeds op besteldatum 25 juni.
Kan je nagaan wat voor succes het apparaat is voor homewizard ;) . Dag 1 is nog niet eens de deur uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

asing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Leuk gevonden, benieuwd naar meer details zoals betrouwbaarheid. Als de batterij geen wifi meer heeft weet je ook niet wat hij doet, wat als je afbreekt als je aan het laden bent, stopt hij dan met laden en doet niets ?

Mogelijk dat het ook met iets als Pihole doen is ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikemm
Pixelmagic schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Leuk gevonden, benieuwd naar meer details zoals betrouwbaarheid. Als de batterij geen wifi meer heeft weet je ook niet wat hij doet, wat als je afbreekt als je aan het laden bent, stopt hij dan met laden en doet niets ?

Mogelijk dat het ook met iets als Pihole doen is ?
Dit was een van de suggesties die @HomeWizard_NL zelf voorstelde. Ergens in deel 1 >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brampie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 21:22
De Homewizzard accu wordt goed verpakt geleverd. Ik heb een tip voor hergebruik.
De plastic bak onder de accu is een heerlijk warme slaapplaats voor de kat snachts buiten.

Voor extra comfort heb ik de zijwangen bijgesneden met een scherp broodmes.

Nagelproof en hygiënisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:39
Ik had gehoopt dat levering een beetje in de buurt kwam (besteld 14 - 10) maar als ik zie dat -besteld in juni- nog niet uitgeleverd is zal ik nog wel wat geduld moeten hebben. Wel mail gehad dat ik tussen half feb. en begin april aan de beurt ben. Wat ook niet helpt is dat de eerste letter van mijn achternaam aan het einde alfabet staat. = altijd onder aan de lijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brampie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:05:
De Homewizzard accu wordt goed verpakt geleverd. Ik heb een tip voor hergebruik.
De plastic bak onder de accu is een heerlijk warme slaapplaats voor de kat snachts buiten.

Nagelproof en hygiënisch
Mijn katten mogen lekker binnen slapen. Vinden ze nog veel leuker. Als dank vind ik elke ochtend de speel vis bij mijn bed. (die ik dan weer ergens in de huiskamer gooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buutvrij schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:11:
Ik had gehoopt dat levering een beetje in de buurt kwam (besteld 14 - 10) maar als ik zie dat -besteld in juni- nog niet uitgeleverd is zal ik nog wel wat geduld moeten hebben. Wel mail gehad dat ik tussen half feb. en begin april aan de beurt ben. Wat ook niet helpt is dat de eerste letter van mijn achternaam aan het einde alfabet staat. = altijd onder aan de lijst :)
Homewizard schreef ergens in dit topic dat alle November leveringen er uit waren. En de eerste van Maart waren geloof ik ook al onderweg. Dus het kan niet lang meer duren. Al is eind maart nog steeds maart. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Brampie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:05:

Nagelproof en hygiënisch
offtopic:
Mijn ouders hebben ook katten. Die sliepen 's nachts ook geregeld buiten. Boerenerf dus plenty muizen enzo. Ze werden alleen niet ouder dan 2. Dan verdwenen ze. Op een gegeven moment besloten we ze 's avonds nog wat eten te geven en daarna niet meer naar buiten te laten. Katten missen geen maaltijd 8) nooit :+ .

Sindsdien worden ze een jaar of 15. Ik liet mijn katten om die reden 's avonds ook niet meer naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-10 20:39
Het lijkt er op dat je de batterij (wanneer de salderingsregeling voorbij is) kan terugverdienen als je elke dag 1,45 cycle kan maken.
Alles daarboven is winst.
Zijn we mensen die dit halen?

Wellicht kan dit positiever uitpakken als de tarieven overdag/avond meer dan 2cent afwijken (gemiddeld over het hele jaar).

Batterijen kunnen dus rendabel worden.

Can someone proof me wrong?

Aanname: netbelasting per kwh kost 0,10 euro.
Er zit 0,02 spread tussen aankoop/verkoop over de zonnige dag en stille donkere avond.
Er zijn onbalanskosten (tibber rekent ongeveer 0,02 per kwh).
Ik ga uit van een dynamisch contract met 2 cent spread overdag/avond.
Dus spread wordt weggestreept tegen deze kosten.
Je hebt 87,5% efficiency.

Er past 2,7kwh in de batterij.

Ongeveer 2% bankrente per jaar geeft een bedrag: 1395 * (1,02^15)=1.877,486 .
Dit bedrag moet je dus terugverdienen.

1877,486/15=125,166 euro euro per jaar.

(125,166/365,25)/(0,10*0,875)=3,916
kwh per dag.
3,916/2,7=1,45.

[ Voor 13% gewijzigd door Henkoes op 25-02-2025 07:57 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 224 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.