Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:30
Ik kan niet meer goed terugvinden wie in dit topic een combinatie heeft van Marstek en Homewizard.

Iemand tips of opmerkingen voor mij?
NOM strategieën bij thuisbatterijen van meerdere vendors
Alvast bedankt!

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 13:58
(RSH) schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:14:
Ik kan niet meer goed terugvinden wie in dit topic een combinatie heeft van Marstek en Homewizard.

Iemand tips of opmerkingen voor mij?
NOM strategieën bij thuisbatterijen van meerdere vendors
Alvast bedankt!
Ik heb hier Sessy en Homewizard met 2 aparte P1.
Hierdoor kunnen ze hun eigen NOM draaien.
Het NOM gedrag van elk merk is verschillend en moet op elkaar afgestemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas heeft vandaag mijn positieve ervaring een deuk opgelopen.
Een van de batterij is gestopt met E441.
Me door de chat heen geworsteld en de uitslag is dat er wordt omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:09:
Hoeveel cycli zat er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
49 Cycli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
E441 duidt volgens mij op een cel probleem, dan is omruilen wel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 07:37
Daniel28 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:46:
Goedemorgen tweakers, ik heb een vraag.
Gistermiddag heb ik de P1 update gedaan naar de laatste versie 6.0206.

Uit voorzorg alle HW apparaten uit gezet p1 opnieuw gestart daarna alle apparaten weer ingeschakeld. Alles kwam netjes weer terug.

Nu keek ik net in de app naar het verschil in de nacht na de update, en zag onderstaande.
Let hierbij op de periode gister ochten voor de update en gisteravond na de update. 2e foto zie je de piekjes goed.

Heeft iemand dit ook opgemerkt na de update? Is dit vreemd gedrag?

Vriendelijke groet. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Pak de grafiek van de batterij er ook even bij.

Ik heb dergelijke piekjes bij beide koelkasten in huis en de keukenboiler was ook een mooie. Die keukenboiler staat inmiddels achter een HomeWizard stekker met vaste opwarmtijden in de ochtend en middag, aangevuld met een regel dat teruglevering boven het vermogen van de boiler het ook aan zet. In de nacht staat het uit, waardoor de PiB's ook weer langer mee gaan.
Niet alle apparaten vinden dit even leuk. Vooral niet proberen bij zo'n dure instant warmwaterkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:09:
Voor mij de vraag trad de fout op tijdens het laden of ontladen.
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:37:
[...]

Voor mij de vraag trad de fout op tijdens het laden of ontladen.
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Heeft gisteren een SOC correctie gedaan en ik vermoed dat hij daar niet meer uitgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:57:
[...]

Heeft gisteren een SOC correctie gedaan en ik vermoed dat hij daar niet meer uitgekomen is.
Heb je daar een grafiek van

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:58:
[...]

Heb je daar een grafiek van
Waarom wil je dat weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kun je bekijken of je daar een foutmelding mee kan generen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:00:
[...]

Dan kun je bekijken of je daar een foutmelding mee kan generen
HUH?? Een foutmelding generen met een grafiek. Sorry maar dat slaat nergens op.
Bovendien er zijn geen grafieken per batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:06:
[...]

HUH?? Een foutmelding generen met een grafiek. Sorry maar dat slaat nergens op.
Bovendien er zijn geen grafieken per batterij.
Ik heb op homey per batterij afzonderlijke grafieken. Dus kan ik per batterij zien wat er gebeurt. Daarom heb ik voor elke batterij een energie socket en die kan ik gebruiken om mogelijke fout situatie te herkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb op homey per batterij afzonderlijke grafieken. Dus kan ik per batterij zien wat er gebeurt. Daarom heb ik voor elke batterij een energie socket en die kan ik gebruiken om mogelijke fout situatie te herkennen
Ik gebruik geen HA of Homey. Heb daar geen enkele behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:09:
[...]

Hij gebruikt geen Homey
@hanev001 , ik hoop dat de nieuwe veel beter doet.

[ Voor 6% gewijzigd door rtunru op 23-09-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:18:
[...]

Hij gebruikt geen Homey
@hanev001 , ik hoop dat de nieuwe veel beter doet.
Ach ik raak niet gelijk in paniek.
Deze heeft het bijna zes maanden foutloos gedaan en de drie anderen werken rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:10
Stiekem gehoopt dat na update P1 naar 6.0206 het plotseling oranje knipperen E325 over zou zijn. Ik ben een plug-en-play gebruiker, nog geen HA geïnstalleerd. Dat gaat mij boven mijn pet.

Het is wel interessant om e.e.a. Hierover te lezen.

Ik heb sinds maart 1 pib en nooit iets gezien omtrent oranje knipperen en sinds begin sept de 2e pib en nu ineens wel. Zou het met het omschakelen liggen bij ontladen? Dat is hier wel eens beweerd. Ik wacht de oplossing maar weer af.

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:48
netappie schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:02:
[...]

Pak de grafiek van de batterij er ook even bij.

Ik heb dergelijke piekjes bij beide koelkasten in huis en de keukenboiler was ook een mooie. Die keukenboiler staat inmiddels achter een HomeWizard stekker met vaste opwarmtijden in de ochtend en middag, aangevuld met een regel dat teruglevering boven het vermogen van de boiler het ook aan zet. In de nacht staat het uit, waardoor de PiB's ook weer langer mee gaan.
Niet alle apparaten vinden dit even leuk. Vooral niet proberen bij zo'n dure instant warmwaterkraan.
Die vraag van het plaatje van de accu werd vanochtend ook gevraagd, en staat er ook bij een aantal posts later. Maar hier nogmaals.

Het enige wat mij opvalt is dat sinds de update de frequentie van de pieken.
Ik heb een quooker kraan, en die staat altijd aan. Normaliter zag je om de zoveel tijd een piek ontstaan tussen de 150wh en 230wh.

Die zie ik vanaf gisteravond niet meer terug maar heel frequent 25 watt paar keer per uur.

Dat had ik nog nooit eerder gezien vandaar de vraag of meerdere mensen dit patroon herkennen.

Hier nogmaals de plaatjes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlc1dmRerpGg3jfoK6Kx6Ea8huc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Krd2qzyFRaxZ55BXinLZdf6M.jpg?f=fotoalbum_large
Verschil voor en na update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYmo4jM7lFIx2hewZqnhJvE-aGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxELg41mDieF3A8zeKzwE2G1.png?f=fotoalbum_large
Afgelopen uren. Batterij verbruik bovenste foto.
Veel schakelen onder. Zelfde tijdspanne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVJU_ZuEYyLhYdTobQVZlHUxw4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iBOdE7YQPSQVn4lvzUNtj8K6.png?f=fotoalbum_large
Het kan dus zijn dat de nieuwe versie zoveel beter is geworden dat hij de schakelingen van de quooker beter kan verwerken. En voor die tijd te laat schakelde en meer verbruik meette.
Blijft het vreemd dat de quooker dan ineens zoveel schakelt en je het op de batterij niet terugziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
@Daniel28 ik herken dit niet. Ik heb ook een Quooker. Bij mij is de nom regeling van de laatste firmare 6.0206 van de P1 meter strakker dan de firmware daarvoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMA4QdELx4J3_NTFIYTymJbEEq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UQaTTF4DvfXkAtaejMmHy529.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcdDL9bY7aZebThghLvHCcl6x4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vcQcrtU9fc1WDuWHnQiR3wBw.png?f=fotoalbum_large

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Update m.b.t. zero_discharge_only etc.
Ik heb gisteren nagevraagd of de eerder benoemde features zoals zero_discharge_only nog uitgerold gaat worden (project nog actief is). Hierop het volgende antwoord gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d10QYZ2GYNLJHsgzCzSh2jz74LQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbcUVhXMGDMxyc7AYQHPBjn3.png?f=fotoalbum_large

Staat dus klaar maar we moeten nog even geduld hebben. To be continued.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Laatst online: 17:55
Devke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:28:
Update m.b.t. zero_discharge_only etc.
Ik heb gisteren nagevraagd of de eerder benoemde features zoals zero_discharge_only nog uitgerold gaat worden (project nog actief is). Hierop het volgende antwoord gekregen:

[Afbeelding]

Staat dus klaar maar we moeten nog even geduld hebben. To be continued.
Hopelijk wordt het snel uitgerold.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel28 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:06:
[...]

Die vraag van het plaatje van de accu werd vanochtend ook gevraagd, en staat er ook bij een aantal posts later. Maar hier nogmaals.

Ik heb een quooker kraan, en die staat altijd aan. Normaliter zag je om de zoveel tijd een piek ontstaan tussen de 150wh en 230wh.

Die zie ik vanaf gisteravond niet meer terug maar heel frequent 25 watt paar keer per uur.

Dat had ik nog nooit eerder gezien vandaar de vraag of meerdere mensen dit patroon herkennen.

Hier nogmaals de plaatjes.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het kan dus zijn dat de nieuwe versie zoveel beter is geworden dat hij de schakelingen van de quooker beter kan verwerken. En voor die tijd te laat schakelde en meer verbruik meette.
Blijft het vreemd dat de quooker dan ineens zoveel schakelt en je het op de batterij niet terugziet.
Het probleem is dat je kijkt naar grafieken met verschillende resoluties. De eerste set is veel grover dan de tweede. Overigens zie je het wel degelijk terug in de batterij grafiek, dat is die zaagtand in 150w tot 200w range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10 00:13
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kom in een soort endless loop met de chat service van homewizard. ik probeer een ophaalafspraak te maken voor mijn defecte batterij,

Dit zegt de chatbot:

"Ik begrijp dat je een afhaalafspraak wilt inplannen voor je defecte Plug-In Battery. Om dit te regelen moet je contact opnemen via de chat knop die je nu gebruikt.
Vraag daar specifiek om een afhaalafspraak voor je defecte Plug-In Battery. Onze collega's plannen dan de ophaling in en regelen de vervanging onder de Swap Service garantie.
Omdat je batterij binnen 2 jaar is gestopt met werken (met slechts 170 cycli), valt dit onder onze kostenloze garantievervanging - we halen hem gratis op en vervangen hem direct voor een nieuwe."

Ik vraag specifiek om een afhaalafspraak via de groene knop rechtsonder en dan blijf ik dit bericht ontvangen van de chatbot.... heel irritant.

Heb nu een keer of 3-4 aangegeven dat ik een ophaalafspraak wil en de chatbot blijft bovenstaande melden. sta ik nu ingepland of niet, heb geen flauw idee?

Heeft iemand ervaring mee hoe homewizard te contacten voor ophaalafspraak?
Ik ben er echt helemaal klaar mee, sta op het punt om mijn batterijen te retourneren, sorry voor mijn gefrustreerde houding, maar het gaat allemaal zo ingewikkeld....zou ze nog wel een kans geven als het wat gemakkelijker kan, bijvoorbeeld gewoon een helpdesk die je kan bellen maar dat zal niet meer van 2025 zijn.

Grt skywalker.

[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 23-09-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:08
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind patroon op het patroon van een druppellader lijken. Van bijvoorbeeld de accu van je boormachine/heggenschaar een fiets? Daar ook niets aan staan wat de nacht ervoor niet zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Bericht homewizard op defecte batterij die nergens meer op reageert, geen lampjes, staat helemaal uit, ik ga dit morgen checken als ik terug ben uit buitenland;

Goedemiddag,
Misschien heb je het al gedaan maar zou je deze stappen kunnen proberen.
Zou je willen proberen om de ronde knop in de aan-stand te zetten, en daarna de touchbutton in te drukken. Als de batterij piept dan kan je de batterij ondanks dat de lampjes niet branden wel aan de app toevoegen door de button 5 seconden in te drukken.
Als dat gelukt is horen we het graag.
Mocht dat niet lukken probeer de batterij dan voor de zekerheid nog in een ander stopcontact, als dat niet helpt horen we dat uiteraard ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sky_walker schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:46:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kom in een soort endless loop met de chat service van homewizard. ik probeer een ophaalafspraak te maken voor mijn defecte batterij,

Dit zegt de chatbot:

"Ik begrijp dat je een afhaalafspraak wilt inplannen voor je defecte Plug-In Battery. Om dit te regelen moet je contact opnemen via de chat knop die je nu gebruikt.
Vraag daar specifiek om een afhaalafspraak voor je defecte Plug-In Battery. Onze collega's plannen dan de ophaling in en regelen de vervanging onder de Swap Service garantie.
Omdat je batterij binnen 2 jaar is gestopt met werken (met slechts 170 cycli), valt dit onder onze kostenloze garantievervanging - we halen hem gratis op en vervangen hem direct voor een nieuwe."

Ik vraag specifiek om een afhaalafspraak via de groene knop rechtsonder en dan blijf ik dit bericht ontvangen van de chatbot.... heel irritant.

Heb nu een keer of 3-4 aangegeven dat ik een ophaalafspraak wil en de chatbot blijft bovenstaande melden. sta ik nu ingepland of niet, heb geen flauw idee?

Heeft iemand ervaring mee hoe homewizard te contacten voor ophaalafspraak?
Ik ben er echt helemaal klaar mee, sta op het punt om mijn batterijen te retourneren, sorry voor mijn gefrustreerde houding, maar het gaat allemaal zo ingewikkeld....zou ze nog wel een kans geven als het wat gemakkelijker kan, bijvoorbeeld gewoon een helpdesk die je kan bellen maar dat zal niet meer van 2025 zijn.

Grt skywalker.
Vlgs mij kun je benoemen dat je een medewerker wilt spreken. Je wordt dan niet gebeld maar wellicht zet hij het zo direct door naar een medewerker. Lukt het dan?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-10 20:42

BKK

Derde PIB sinds gisteren in inactieve status en komt er niet meer uit. Ik heb een harde reset gegeven, apparaat verwijderd en weer toegevoegd, modus 100% opladen geprobeerd maar hij blijft inactief. Hij is wel online en witte leds branden maar dat is dan ook alles. Overigens andere twee pib’s laden vrolijk op en zijn inmiddels 100% maar dan blijft het stil ondanks zonoverschot. Iemand nog een tip wat ik kan doen voordat ik die vreselijke bot moet gaan contacten? Alvast dank

[ Voor 13% gewijzigd door BKK op 23-09-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:13
BKK schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:17:
Derde PIB sinds gisteren in inactieve status en komt er niet meer uit. Ik heb een harde reset gegeven, apparaat verwijderd en weer toegevoegd, modus 100% opladen geprobeerd maar hij blijft inactief. Hij is wel online en witte leds branden maar dat is dan ook alles. Overigens andere twee pib’s laden vrolijk op en zijn inmiddels 100% maar dan blijft het stil ondanks zonoverschot. Iemand nog een tip wat ik kan doen voordat ik die vreselijke bot moet gaan contacten? Alvast dank
P1 ff loshalen (stroom eraf) en dan er weer in steken. Kan zijn dat P1 niet meer "weet" dat de PIB er is.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-10 19:33
Hoewel ik nu dus al vijf dagen wacht op een bevestiging voor een batterij wissel op aanstaande vrijdag van homewizard, heb ik vandaag wel de melding gehad dat mijn twee bestelde batterijen klaar staan voor levering.
Als dit nu even geregeld zou kunnen worden dan kan ik donderdag betalen en dan alles op vrijdag geregeld hebben.
En ja net als gisteren heb ik ook vandaag weer aangeklopt in de chat.
@HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:53
Ter info, 5 juni besteld vandaag betaal link ontvangen! Straks eindelijk ook 0 op de meter tijdens de waterkoker (mits er zon is zoals vandaag uiteraard ;D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@Tebbie
Al gedaan, geen effect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Devke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:08:
[...]

Vlgs mij kun je benoemen dat je een medewerker wilt spreken. Je wordt dan niet gebeld maar wellicht zet hij het zo direct door naar een medewerker. Lukt het dan?
Yep contact! dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Alle PIB's zelfde firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK

BKK

@Tebbie yep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Dan wens ik je succes met Wizzi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanmorgen de airco aangezet voor een uur lang verwarming woonkamer. Hierna waren de batterijen nog niet leeg.
Dus gratis verwarming. Prima

[ Voor 77% gewijzigd door GL007 op 23-09-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
Zo. Dag vijf is voorbij. (kantoorbaan tijd)
Geen reactie meer gehad.
Echter was mijn eerst mogelijke dag voor de wissel morgen 24 september. Wat nou als ik deze had gekozen. Echt hoor....
Misschien moet homewizard maar een paar mensen inhuren via een uitzendbureau voor de klachten afhandelingen en of de defecte batterijen zelf omwisselen. Koop of huur een bus. Ga zelf op pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK

BKK

@GL007
Ja. Verbaast dat jou dat de PIB het dan nog steeds niet doet? Inmiddels ben ik ook ervaringsdeskundige in de standaard problemen op te lossen. Maar deze inactieve PIB krijg ik niet aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:47
DavidNewhouse schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Even voor de kennis overdracht: antwoord via HW
Het gedrag dat je beschrijft—dat de thuisbatterij vrijdagavond niet te installeren was, maar na een nacht uitgeschakeld te zijn weer werkte—kan inderdaad vreemd lijken, maar komt vaker voor bij dit type batterij. Soms moet de batterij na een reset of na installatie even acclimatiseren; het kan helpen om de batterij langere tijd uitgeschakeld te laten voordat je het opnieuw probeert. Dit geeft de interne elektronica de kans om volledig te resetten. Het is bekend dat een harde reset (knop uit, 45 minuten wachten, dan weer aan) vaak problemen oplost, maar soms is een langere periode uitgeschakeld zijn nodig voordat de batterij weer normaal functioneert. Dit gedrag wijst meestal op een tijdelijk intern probleem, niet direct op een permanent defect, zolang de batterij daarna weer normaal werkt.

Intussen 5 cycli verder zonder problemen ;)
@BKK dit heeft mij een poosje terug geholpen intussen 90 cycli verder

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 5 winddelen Windcentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 07:37
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, het blijft lastig om precies te verklaren wat de piekjes veroorzaakt. Het kan best zijn dat ze de omvormer juist iets langzamer laten volgen om minder teruglevering te hebben bij korte vraag.

Als je het zeker wilt weten dan kan je natuurlijk gaan kijken met een homewizard stekker aan verschillende apparaten of op de voorspelbare tijd van de piek zorgen dat de quooker even uit het stopcontact is.

Ik zou mij er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Een piekje van 30W gedurende 5 minuten is 0,0025 kWh. Zelfs als die elk uur is heb je het over 0,06 kWh per etmaal of 21,9 kWh per jaar.

Acties:
  • +16 Henk 'm!
Toch nog sneller dan ik dacht, de hele set compleet :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVZD24tyYv4V6k9PqNL77-1lLGY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gggaNDxARcwvYv6aiSfLI76L.png?f=user_large

10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, NOM, standby, to_full, charge-only en discharge-only via Home Assistant, best een grote-mensen thuisbatterij zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:05
ivo1969 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:00:
[...]

Dat zal inderdaad, maar kan iemand mij uitleggen waarom het display verbinding nodig heeft met de cloud ) cq server? Van de app zelf kan ik het nog wel begrijpen.
Rare is dat bij nu in de app watt wel wordt weergegeven.
In de app Werkt alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:48
Degast schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:58:
[...]

Vind patroon op het patroon van een druppellader lijken. Van bijvoorbeeld de accu van je boormachine/heggenschaar een fiets? Daar ook niets aan staan wat de nacht ervoor niet zo was?
Nee niets van dat alles.
Alleen de quooker. Die wel heel vaak aanslaat merk ik.
Ik hou het maar op een hele goede update die de batterij sneller aanstuurt, en de quooker vaker aan slaat. Zou het kunnen testen door de kraan een nacht uit te zetten, maar gaan we niet doen.
Bedankt voor het meedenken allen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!
Heb 3 bijdrages van je gezien.

- Begin van het einde?
- Nieuwe omruilactie?
- Geen HW spul kopen?

Edit:
Heb jij een PIB en zijn de ervaringen daarmee niet oke? Wil je ze delen met ons zodat wij evt kunnen helpen?

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 24-09-2025 11:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:21:
Ik hoop dat nr 4 een bijdrage levert aan eigen ervaringen, ondekte mogelijkheden met de PIB, etc.
Ik hoop vooral op meer posts over de HW PiB. Problemen met het beeldschermpje lijken mij hier niet direct ontopic...

Meer algemeen maakt dit natuurlijk gewoon duidelijk dat dit is wat je kunt hebben als je IoT spul afhankelijk is van internet. Dat geldt ook voor de PiB's. Onder de video van KetelKlets van laatst had ik een korte discussie met hem waarin hij aangeeft te hopen dat HW nog eens komt met een compleet lokale API (dus geen cloud-afhankelijkheid meer). Ik hoop dat met hem, maar reken er eerlijk gezegd niet op. Data slurpen van klanten is natuurlijk in meerdere opzichten erg aantrekkelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door JeroenH op 24-09-2025 07:54 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:50:
[...]

Ik hoop vooral op meer posts over de HW PiB. Problemen met het beeldschermpje lijken mij hier niet direct ontopic...

Meer algemeen maakt dit natuurlijk gewoon duidelijk dat dit is wat je kunt hebben als je IoT spul afhankelijk is van internet. Dat geldt ook voor de PiB's. Onder de video van KetelKlets van laatst had ik een korte discussie met hem waarin hij aangeeft te hopen dat HW nog eens komt met een compleet lokale API (dus geen cloud-afhankelijkheid meer). Ik hoop dat met hem, maar reken er eerlijk gezegd niet op. Data slurpen van klanten is natuurlijk in meerdere opzichten erg aantrekkelijk.
Ik weet dat jij alles van het internet haalt. Maar waarom dan toch specifiek de keuze voor de Homewizard PIB? Ze hebben al aangegeven dat er in de lokale API geen optie komt om het ontlaad en laadvermogen te regelen dus een 100% lokale API zal daardoor nooit mogelijk zijn.

Uiteindelijk moet Homewizard wel gaan mee bewegen om relevant te blijven. Ik verwacht dat de V2 een losse omvormer (moet wel voor een concurrerende prijs), andere voltage (betere RTE) en een lokale API (plausible) heeft. Dit zie je nu ook bij de concurrent gebeuren/hebben ze al.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

[...]

Homewizard had een domatica controller welke bij mij vanaf 2010 tot 2019 heeft gewerkt. Hierna ben ik overgegaan op homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:39

Aardedraadje

Met kabelschoen

gielz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:11:
[...]
Ik weet dat jij alles van het internet haalt. Maar waarom dan toch specifiek de keuze voor de Homewizard PIB? Ze hebben al aangegeven dat er in de lokale API geen optie komt om het ontlaad en laadvermogen te regelen dus een 100% lokale API zal daardoor nooit mogelijk zijn.
@JeroenH doelt denk ik niet per se op aansturing maar ook het feit dat je de PiB en P1 via de cloud moet koppelen. Ook als het verder lokaal werkt. Ook de veiligheidsbegrenzing moet je via de cloud eraf halen. Als de cloud eruit ligt, kunnen ze niet meer koppelen.
[...]

Fair punt. Zelf die ervaring ook een x gehad. Stekker eruit en de app en hardware waren waardeloos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
gielz schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:11:
Ik weet dat jij alles van het internet haalt. Maar waarom dan toch specifiek de keuze voor de Homewizard PIB?
Ik zal je eerlijk zeggen dat dat een tegenvaller was / dat ik me daarover niet voldoende ingelezen had. Ik las destijds "lokale API" en dacht dat dat zou betekenen "geen cloud". Maar het bleek anders. Dat is een leermoment voor de volgende thuisbatterij, hopelijk over tien jaar. Omdat de batterij verder heel goed werkt heb ik me er over heen gezet, maar ik realiseer me wel degelijk dat ik hiermee diverse risico's neem op het vlak van security, privacy en planned obsolescence.
Ze hebben al aangegeven dat er in de lokale API geen optie komt om het ontlaad en laadvermogen te regelen dus een 100% lokale API zal daardoor nooit mogelijk zijn.
Die begrijp ik niet. Ik ben op dit moment bijna* tevreden met de mogelijkheden van de lokale API. Als HW in zou bouwen dat je het beheer (dus koppelen aan P1-meter, 800+ watt vergrendeling erafhalen, e.d.) lokaal kunt doen zou het prima zonder verbinding met de HW-cloud kunnen allemaal.

Maar dat wil HW niet, dus ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

* Als ze de errormeldingen in de API zouden stoppen, en de mogelijkheid om zelf, handmatig, gecontroleerd firmware-updates te doen met bv .bin-files is het wat mij betreft compleet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:22
Vandaag is mijn defecte PiB vervangen, precies 10 dagen na de eerste melding. Met netjes 1 cycle.
Transmission was precies in het aangegeven tijdsblok.

Installatie was weer een fluitje van een cent.

Nu de nieuwe PiB in het beta programma krijgen en alles is weer zoals het was.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:31
JeroenH schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:21:
Toch nog sneller dan ik dacht, de hele set compleet :9

[Afbeelding]

10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, NOM, standby, to_full, charge-only en discharge-only via Home Assistant, best een grote-mensen thuisbatterij zo.
Ik ben erg benieuwd hoe je die 2 laatste modi in HA voor elkaar hebt gekregen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:53
goechel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe je die 2 laatste modi in HA voor elkaar hebt gekregen. 8)
Volgens mij is hw hier mee bezig, maar in theorie zou je gewoon toch een paar helper templates kunnen maken op basis van gevraagd of terug gestuurd vermogen met de p1 meter in combinatie met de accus?

Dan zet je de accu in standby mode en doet die niks met of p1 levert terug of p1 neemt op?

• Tebbie
crryp schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:30:
[...]

Volgens mij is hw hier mee bezig, maar in theorie zou je gewoon toch een paar helper templates kunnen maken op basis van gevraagd of terug gestuurd vermogen met de p1 meter in combinatie met de accus?

Dan zet je de accu in standby mode en doet die niks met of p1 levert terug of p1 neemt op?
Klopt, HW is nog bezig met een aantal andere zaken die eerst opgelost moeten worden. Daarna komen ze met een update waarmee die andere modi mogelijk worden via de API van de P1 en PIB.

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:31
crryp schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:30:
[...]

Dat lijkt mij momenteel ook de enige mogelijkheid, automations maken.
Bijvoorbeeld charge_only:
Als p1_vermogen < -50 en batterij_laadpercentage < 100 --> groep modus op NOM
Als p1_vermogen > 0 en batterij_laadpercentage < 100 --> groep modus op standby
Eventueel aangevuld met tijdspannen om overdreven schakelen tussen modi te voorkomen.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik heb mijn batterij sinds april. De eerste weken heeft hij in de woonkamer gestaan, maar inmiddels staat hij in de aanbouwgarage.
De afgelopen dagen is de temperatuur daar niet lager geweest dan 17,1 graden (ik heb een thermometer direct op de batterij gelegd).
Toch krijg ik ’s ochtends – en zelfs nu bij 19,2 graden – de melding met een uitroepteken dat de batterij het koud zou hebben:

"Je plugin-batterij is een beetje koud. Zorg ervoor dat de kamertemperatuur tussen de 10 en 30 graden Celsius ligt voor een optimale werking bla bla bla." al laad hij met 400watt- hij warmt zichzelf wel op. maar dat uitroepteken stoort me :D net als dat hij het te warm vind als het 28 graden is....

Hebben meer mensen deze melding?
toegegeven - Ik vraag me af of het hartje winter zonder verwarming boven de 10 graden zal blijven in de garage, maar tegen die tijd verwacht ik toch geen overschot te hebben waarbij de batterij actief hoeft te zijn.

• BelgianStar
  • Laatst online: 17:09
Is het normaal dat de batterij de ontlaadsnelheid terugschroeft naar 720 Watt ipv 800 bij een continue belasting na ongeveer een half uur?
Ik merk dit nu al iedere dag op als hij continue 800 Watt moet ontladen. Jammer toch als dit zo hoort te zijn?..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:14
BelgianStar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:37:
Is het normaal dat de batterij de ontlaadsnelheid terugschroeft naar 720 Watt ipv 800 bij een continue belasting na ongeveer een half uur?
Ik merk dit nu al iedere dag op als hij continue 800 Watt moet ontladen. Jammer toch als dit zo hoort te zijn?..
Toen het afgelopen maanden warmer was zag ik dat wel met enige regelmaat, nu niet meer.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLzb36OHKYVyUSyjuP1ySKYe6gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD4ZUIpz2kpGemTTaIES38ZV.jpg?f=fotoalbum_large Van vorig jaar 1 naar voorjaar 2 en nu najaar naar 4. Laatste 2 besteld op 6 juni. Levering zelf na betaling de volgende werkdag keurig in het aangegeven tijdvak. Eigen groep 3200W (ont)laden. 💪

[ Voor 13% gewijzigd door BOEFJE_NL op 24-09-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supercali
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-10 23:21
Hier naar volle tevredenheid een PIB in gebruik met inmiddels 202 cycli, zonder problemen. Sinds gisteren een 2e PIB erbij.

PIB 1 staat op een groep met wat lichte gebruikers. PIB 2 staat op een dedicated groep (op deze groep is maar 1 stopcontact beschikbaar). Er wordt in dit geval afgeraden om de ontlaadontgrendeling eraf te halen, omdat het niet beide dedicated groepen zijn. Ik kan echter niet bedenken waarom, aangezien de belasting op de groep van PIB 1 niet verandert. Heeft iemand hier ideeën over?

• Tebbie
Supercali schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:56:
Hier naar volle tevredenheid een PIB in gebruik met inmiddels 202 cycli, zonder problemen. Sinds gisteren een 2e PIB erbij.

PIB 1 staat op een groep met wat lichte gebruikers. PIB 2 staat op een dedicated groep (op deze groep is maar 1 stopcontact beschikbaar). Er wordt in dit geval afgeraden om de ontlaadontgrendeling eraf te halen, omdat het niet beide dedicated groepen zijn. Ik kan echter niet bedenken waarom, aangezien de belasting op de groep van PIB 1 niet verandert. Heeft iemand hier ideeën over?
Prima uitleg over risico dan kan je uitsluiten of het wel/niet van toepassing is.

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu)

• Supercali
Tebbie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:02:
[...]

Prima uitleg over risico dan kan je uitsluiten of het wel/niet van toepassing is.

YouTube: HomeWizard Plug-in Battery uitbreiden (extra accu)
Bedankt voor de link, had deze video al gezien. M.i. is dit risico in mijn casus niet aanwezig. Toch wordt het door HW afgeraden. Misschien wegens andere redenen dan technische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:04

Optellen wat die lichter verbruikers bij elkaar maximaal kunnen vragen aan vermogen, als het dan nog steeds één lichte gebruiker is kun je het prima zo inrichten.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het wordt vooral afgeraden vanwege dat niet iedereen goed weet welk stopcontact op welke groep zit.

Ik heb mijn twee PiBs op twee groepen zitten en ontgrendeld.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Supercali
EvaluationCopy schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:12:
[...]

Optellen wat die lichter verbruikers bij elkaar maximaal kunnen vragen aan vermogen, als het dan nog steeds één lichte gebruiker is kun je het prima zo inrichten.
Zo werkt het helaas niet. De hierboven genoemde link is een aanrader.

• Tebbie
Supercali schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:11:
[...]

Bedankt voor de link, had deze video al gezien. M.i. is dit risico in mijn casus niet aanwezig. Toch wordt het door HW afgeraden. Misschien wegens andere redenen dan technische.
Snap ik, toch is het altijd lastig inschatten. "Assumption is the mother of all fuckup's"
Hier in mijn huis heb ik een groep2 met voor nu 1 PIB en overal waar ik denk dat ik een extra wil/kan plaatsen...is een groep2 stopcontact. Loop je dan alles na (alle slaapkamers) dan tikken Watt'jes snel op.
Het opladen zal niet zo snel het probleem zijn het is het terugleveren van opeens 1600W of meer waar men in vergist en dat is waar HW juist mensen voor wil waarschuwen/behoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Supercali schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:15:
[...]

Zo werkt het helaas niet. De hierboven genoemde link is een aanrader.
Heb het gezien. Onder een paar lichte verbruikers versta ik bv. een tv en een sloot ledlampen. Zeg: vragen totaal max 300w vermogen. Met die 800w van de PiB1 (PiB2 zit immers op een andere groep) is dat geen enkel probleem.

Als je het een risico vindt dat apparaten kortsluiting kunnen veroorzaken en zo de 3680w uit het net + 1600w uit de PiB's over een draad gaan sturen... tja. Ik weet niet wat voor jaren '50 rommel jij in huis hebt maar ik maak me daar totaal geen zorgen over. Goede apparatuur heeft z'n eigen zekeringen.

Bovendien, in die kortsluitingsituatie bij 1 PiB per groep (en daar ging de vraag over) krijg je dan nog steeds 3680 + 800 watt over die draad, waarom mag dat dan wel, dat is toch ook teveel?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob987
  • Laatst online: 29-10 13:47
Als je nu zonder PIB geen afschakelende automaat hebt op een bepaalde groep, dan gebruik je minder dan 16A over die groep. Het bijzetten van een PIB veroorzaakt risico als je daarna extra gebruikers op die groep zet, zonder PIB was de automaat overbelast en afgeschakeld, nu schakelt deze niet af want er stroomt nog steeds max 16A door de automaat en de rest komt van de PIB. Deze 3,5A extra wordt als veilig gezien omdat er dan maximaal 19,5A stroomt door de kabels.

Twee PIBs op dezelfde groep kan dus 16+7=23A belast worden en dat is niet veilig.

Probleem is dat gebruikers niet weten welk stopcontact op welke groep zit en je hebt geen idee of iemand in huis ineens een grootverbruiker ergens insteekt. Normaal normaal zou dan de zekering afschakelen maar door de extra invoer van de PIB niet.

Kortsluiting zorgt sowieso voor afschakeling, Het gaat om potentiële overbelasting.

• EvaluationCopy
rob987 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:38:

Twee PIBs op dezelfde groep kan dus 16+7=23A belast worden en dat is niet veilig.
Dat is hartstikke waar en leuk maar daar ging de vraag niet over, die ging nl. over één pib per groep:
PIB 1 staat op een groep met wat lichte gebruikers. PIB 2 staat op een dedicated groep (op deze groep is maar 1 stopcontact beschikbaar).

[ Voor 8% gewijzigd door EvaluationCopy op 24-09-2025 13:48 ]

• rob987
  • Laatst online: 29-10 13:47
Ik gaf een meer algemeen antwoord, hieruit kun je afleiden dat het dus niet uitmaakt of er lichte of zware gebruikers op een groep zitten, daar mag altijd een PIB bij.

Heb je een 2e PIB op een andere groep dan geldt daar hetzelfde antwoord voor.

Vraag ging over belasting en niet over kortsluiting overigens, maar die is ook beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15

Dit schrijft HW op zijn website:
“ Sluit je meerdere batterijen aan? Dan adviseren we om deze niet op een groep te zetten met andere grootverbruikers die langdurig veel stroom gebruiken, zoals een elektrische verwarming, wasmachine of condensdroger.
De vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen óf een eigen groep te gebruiken waar geen andere apparaten op zijn aangesloten. “

Je kunt dus de PiB’s vrijschakelen, omdat ze beide niet op dezelfde, maar op 2 verschillende groepen zitten.
Maar waarom dat enkel stopcomtact op dedicated groep niet vervangen voor een dubbel stopcontact?
Dan kun je ze ook vrijschakelen en staan ze op een eigen groep. Ik neem aan dat je met dedicated een aparte eigen groep bedoeld, waar niets anders opzit.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14:05
rob987 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:38:
Als je nu zonder PIB geen afschakelende automaat hebt op een bepaalde groep, dan gebruik je minder dan 16A over die groep. Het bijzetten van een PIB veroorzaakt risico als je daarna extra gebruikers op die groep zet, zonder PIB was de automaat overbelast en afgeschakeld, nu schakelt deze niet af want er stroomt nog steeds max 16A door de automaat en de rest komt van de PIB.
Je lijkt te vergeten dat de PIB zelf óók een verbruiker is. Ja, als de PIB aan het ontladen is kan je 19,5A aan (andere) verbruikers actief hebben, maar als de PIB met 800W aan het opladen is, is dat ineens nog maar 12,5A.

Volgens mij is HW heel helder in wat ze 'voorschrijven', mede ingegeven door wetgeving waar HW zich aan moet houden; en het is de meest veilige/hufter proof manier van werken, maar het staat eenieder vrij om zijn eigen afweging te maken en het systeem op eigen risico te ontgrendelen.

Ik durf te stellen dat als je, per ongeluk of expres, twee PIB's op dezelfde groep met (te veel) andere verbruikers zet, dat je er (veel) eerder 'last' hebt van een zekering die er (terecht) uitklapt, dan dat je huis affikt doordat je precies tijdens het ontladen 23A door je bedrading gaat lopen (door het ontgrendelen). Maar die kans op dat laatste is wel groter mét PIB's dan zonder, dus als je dat risico niet wilt nemen, moet je het zeker niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesseley
Ik denk dat ik door heb hoe je ze snel mogelijk geholpen word via de chat. Zeker als je al een ticket open heb staan waar al meedere dagen geen reactie meer op komt.
Aangezien ik dit nu al twee keer aan de hand heb gehad.
Wizzi "ik heb een andere vraag" ik wil nu iemand spreken. En tada je word doorverwezen naar een medewerker. Daar vertel je (in mijn geval) dat je al zes dagen zit te wachten op antwoord van die persoon waar je mee bezig was. 5 min later had ik bericht dat er nu twee tickets open staan en dat deze word gesloten en met reactie in de oude. Notabene door de zelfde persoon.
Wel weer een standaard bericht en geen excuses ofzo. Maar hé het werkte in ieder geval.
Vrijdag word hij alsnog gewisseld en als ik morgen de twee resterende betaal heb ik als het goed is vrijdag drie batterijen.

Op goed geluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-10 14:46
Even een update over de uitlevering van batterijen naar België!

Bedankt voor je bericht, jouw verwachte levermaand is oktober. We verwachten in de laatste twee weken van oktober te kunnen leveren. Indien er in de tussentijd vragen zijn, horen wij dat graag!

d:)b :)B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

de verbinding-slowchat is bijgevoegd in Storing Homewizard app?.
Dit is ook niet de HW kroeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Wesseley schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:30:
Ik denk dat ik door heb hoe je ze snel mogelijk geholpen word via de chat. Zeker als je al een ticket open heb staan waar al meedere dagen geen reactie meer op komt.
Aangezien ik dit nu al twee keer aan de hand heb gehad.
Wizzi "ik heb een andere vraag" ik wil nu iemand spreken. En tada je word doorverwezen naar een medewerker. Daar vertel je (in mijn geval) dat je al zes dagen zit te wachten op antwoord van die persoon waar je mee bezig was. 5 min later had ik bericht dat er nu twee tickets open staan en dat deze word gesloten en met reactie in de oude. Notabene door de zelfde persoon.
Wel weer een standaard bericht en geen excuses ofzo. Maar hé het werkte in ieder geval.
Vrijdag word hij alsnog gewisseld en als ik morgen de twee resterende betaal heb ik als het goed is vrijdag drie batterijen.

Op goed geluk.
Was in het begin al duidelijk dat met nog een keer reageren je jezelf eigenlijk weer achter in de rij zet.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• Wesseley
TFX77 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:59:
[...]

Was in het begin al duidelijk dat met nog een keer reageren je jezelf eigenlijk weer achter in de rij zet.
Je zal het wel zo zo bedoelen, maar ik zie het juist andersom. Achter in de rij betekent dat je als laatst aan de beurt bent.
Nu ben je door de tweede ticket ineens meteen aan de beurt. Een soort van voordringen dus.
Echter nu dit al twee keer gebeurd is kan je voorzichtig concluderen dat tickets die nog lopen op de grote hoop gaan en worden vergeten.
Als je nou telefonisch berijkbaar bent kan je in één gesprek klaar zijn. Dit duurt nog eens vele malen korter.
Als je nou veel problemen hebt loop je de kans om verrot gescholden te worden. En het spijt me. Dit hoort er wel een beetje bij, en daar zijn trainingen voor.

Tot zover de frustratie. Op naar beterschap.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 20:26
DoubleTweak schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:33:
[...]

Zal even m’n repo wat opschonen en docs bijwerken en dan zal ik ‘m daarna Public maken.
Hoop dat het hier mag. Maar hierbij mijn repo waarin ik zelf de batterij aanstuur en met lineaire optimalisatie de meest efficiente tijden zoek om te laden en te ontladen in combinatie met dynamische tarieven. Het werkt op dit moment alleen met Zonneplan samen.

Het is volledig met C# gemaakt en heb het zelf op mijn Raspberry Pi (DietPi) geïnstalleerd.
Tarieven van Zonneplan worden automatisch geupdatet. In de ReadMe staat precies wat je moet doen om te starten.

@Ferdinand Oeinck

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Wesseley schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:22:
[...]

Je zal het wel zo zo bedoelen, maar ik zie het juist andersom. Achter in de rij betekent dat je als laatst aan de beurt bent.
Nu ben je door de tweede ticket ineens meteen aan de beurt. Een soort van voordringen dus.
Echter nu dit al twee keer gebeurd is kan je voorzichtig concluderen dat tickets die nog lopen op de grote hoop gaan en worden vergeten.
Als je nou telefonisch berijkbaar bent kan je in één gesprek klaar zijn. Dit duurt nog eens vele malen korter.
Als je nou veel problemen hebt loop je de kans om verrot gescholden te worden. En het spijt me. Dit hoort er wel een beetje bij, en daar zijn trainingen voor.

Tot zover de frustratie. Op naar beterschap.
Je laatste zin over het schelden is nu net waarom bedrijven direct contact vermijden. Iets waar ik ze volkomen gelijk in geef. Lees hier gewoon eens terug wat er zo nu en dan aan lelijke uitspraken gedaan worden. Als je ooit op een helpdesk hebt gewerkt (iets wat ik tijdens mijn werkzame leven heb gedaan) weet je hoe verschrikkelijk het is om daar dag in dag uit aan bloot gesteld te worden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• sky_walker
Even een update van mijn kant, ik had 1 van de 2 batterijen die niet meer werkte, met 170 cycli. lampjes uit, offline en reageerde niet meer. Ik reageerde wel, ook hier, beetje overtrokken, was er even klaar mee. Dacht dat de batterij defect was.

Inmiddels contact gehad met HW, via de chat contact gehad met medewerker. ik werd geadviseerd om de batterij weer aan te zetten en dan de touch button 5 seconden ingedrukt te houden, en voila de batterij kwam weer tot leven. Opnieuw gekoppeld via Wifi en werkt zo te zien weer. Soort van reset oid. waarom de batterij in uitstand is gegaan zal wel onbekend blijven.

Ik was iets te snel met mijn conclusies, excuus.

Wellicht handig te delen voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen,.

Grt skywalker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Laatst online: 17:09
SlayaStone schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:52:
[...]

Toen het afgelopen maanden warmer was zag ik dat wel met enige regelmaat, nu niet meer.
Handig, de mijne doet het momenteel dus iedere dag..
Continue 800W laden doet hij vlekkeloos. Continue 800W ontladen remt hij af naar 720W na een groot half uur met in de app de melding dat de poweroutput wat aangepast is om de levensduur van de batterij te garanderen.
Top dat het ding dat doet tenslotte maar vind het ietwat jammer dat dit al na een halfuurtje is.
Ik zou eens contact willen opnemen met HW hierover maar zal daar nog een jaartje mee wachten ofzo.. Het werkt momenteel en er zijn dringendere zaken eerst op te lossen voor anderen. :*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sky_walker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:55:
Even een update van mijn kant, ik had 1 van de 2 batterijen die niet meer werkte, met 170 cycli. lampjes uit, offline en reageerde niet meer. Ik reageerde wel, ook hier, beetje overtrokken, was er even klaar mee. Dacht dat de batterij defect was.

Inmiddels contact gehad met HW, via de chat contact gehad met medewerker. ik werd geadviseerd om de batterij weer aan te zetten en dan de touch button 5 seconden ingedrukt te houden, en voila de batterij kwam weer tot leven. Opnieuw gekoppeld via Wifi en werkt zo te zien weer. Soort van reset oid. waarom de batterij in uitstand is gegaan zal wel onbekend blijven.

Grt skywalker.
Dit is door mij al in dit forum vaker benoemd.
Iets voor TS

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@sky_walker dank voor de informatieve terugkoppeling vanuit HW. @GL007 Deze oplossing in TS opgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 17:31

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

ik las wat berichten dat mensen hun batterijen uit willen zetten en dat er geen opbrengst zou zijn. bij mij is dat nog anders. ik heb best wat opbrengst gehad en de batterijen raken wel vol

sinds ik er twee heb kom ik tot bijna 5uur in de morgen

deze grafiek is alleen de batterij en de zonnepanelen... import uit net, export naar net en direct verbruik heb ik even buiten beschouwing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPzHYI3rBIaQk7AqDuNaw03WprY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWfWNb7U0mUmDQWJlwFGL5ye.png?f=fotoalbum_large

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkxxVg4E57deTBK-hQ8i9CA3L14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RH2vkxAMafKC4vihcXc0mNM1.png?f=fotoalbum_large
Batterijen nu sneller leeg door airco gebruik als woonkamer verwarming. Dit is een extra besparing.
Airco wordt ingeschakeld als de temperatuur om 7:30 lager is dan 19,5 graden.
In de avond zet ik de airco aan om 19:00 uur en gaat om 22:00 uur uit.

[ Voor 14% gewijzigd door GL007 op 25-09-2025 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rtunru
Hier ook blij omdat mijn warmtepomp 6 uren lang werkt uit de opgeslagen energie.
Daarnaast ook nog de avond en nacht verbruik.
Ik heb een systeem van 7,5 kWh :)

[ Voor 12% gewijzigd door rtunru op 25-09-2025 09:42 ]

• BKK

BKK

Hier de batterijen ge-update door HW naar 1.0307. Dit omdat een van de batterijen niet meer reageerde op zonoverschot. Bleef verbonden maar deed verder niets. Aangezien er nu geen overschot is moet ik nu de zon afwachten en kijken of de batterij uit zijn “slaapstand” komt.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:51
rtunru schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:41:
Hier ook blij omdat mijn warmtepomp 6 uren lang werkt uit de opgeslagen energie.
Daarnaast ook nog de avond en nacht verbruik.
Ik heb een systeem van 7,5 kWh :)
@rtunru
Je bedoelt een WP van 7,5/kW (eenheid!)?
Bij de huidige omstandigheden zal de CoP rond de 5 of nog iets hoger zitten.
Als je WP op maximum vermogen draait pakt deze 1,5 kW van je batterij. Maar zal niet continue “vol gas geven”. Dan is 6 uur draaien op de batterijen mooi, langer dan met mijn WP zal werken (bijna 12 kW vermogen, trekt op max 2,5-3 kW uit het net).
Met 3 batterijen dus maar 3 uur. :-(
Vraagt toch een andere strategie, en moet ik nog eens over nadenken.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BKK schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:42:
Hier de batterijen ge-update door HW naar 1.0307. Dit omdat een van de batterijen niet meer reageerde op zonoverschot. Bleef verbonden maar deed verder niets. Aangezien er nu geen overschot is moet ik nu de zon afwachten en kijken of de batterij uit zijn “slaapstand” komt.
Schakel de batterij uit na een update. Wacht een tijd van 10 min en schakel weer in.
Bij geen resultaat touch knop 5 sec aanraken en batterij op nieuw koppelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:59:
[...]

Schakel de batterij uit na een update. Wacht een tijd van 10 min en schakel weer in.
Bij geen resultaat touch knop 5 sec aanraken en batterij op nieuw koppelen
Waarom? Alle updates die ik tot nu toe heb gedaan hebben dat niet nodig gehad. Het is zelfs zo dat als je niet handmatig update dit automatisch gebeurd zonder dat je er iets van merkt.

Heb je de post waarop je reageerde wel goed begrepen. Er werd een update gedaan om te kijken of het niet reageren daarmee werd opgelost.

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-10 17:31

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:35:
[Afbeelding]
Batterijen nu sneller leeg door airco gebruik als woonkamer verwarming. Dit is een extra besparing.
Airco wordt ingeschakeld als de temperatuur om 7:30 lager is dan 19,5 graden.
In de avond zet ik de airco aan om 19:00 uur en gaat om 22:00 uur uit.
hoe kom je aan de temp info van je batterij?
ik zie het iet in de API en ook niet in de enrgy app

gebruik je een externe sensor?

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

• rtunru
EVfan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:45:
[...]

@rtunru
Je bedoelt een WP van 7,5/kW (eenheid!)?
WP is 5 kW :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_DPC_Scorpion schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:14:
[...]

hoe kom je aan de temp info van je batterij?
ik zie het iet in de API en ook niet in de enrgy app

gebruik je een externe sensor?
Ik gebruikt externe sensoren 18B20 gekoppeld aan een Fibaro smart unit. Sensor wordt in de uitgaande lucht ventilatie opening geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 25-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Uitrol firmware 1.0307. TS aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3Mo9YsdOuusatrhPf5UxjTQRYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZchfV41ijf0OT0LRfSbGxvS5.jpg?f=fotoalbum_large

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:14
Hi,

Vandaag mijn HW PIB binnengekregen en geïnstalleerd. Nu wil ik deze via de API kunnen schakelen zodat tijdens het laden van mijn EV niet direct mijn PIB wordt leeg getrokken. Dus PIB toegevoegd aan HA, maar ik zie daar geen instellingen om via HA te schakelen. Wel alle andere meetwaarden maar een switches.
Ook in de HA App zie geen instellingen voor API-schakeling. Is dit nog beta ofzo? Of moet ik nog wat doen wat ik gemist heb om deze instellingen te kunnen aansturen via HA?

Edit: FW 1.0305

[ Voor 2% gewijzigd door jdgraaf op 25-09-2025 14:01 . Reden: FW toegevoegd, spelfout ]

Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhPcalkCqbU8c4LvgU5HxsUZFo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OtBcyOiTriXaJMRDf7liHJqu.png?f=user_large.

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT3OSjUuQ3qsVaBjBB3L4Y6ff6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2PeeBW9t6wiiVZyZ3KqVE8FE.png?f=user_large

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 25-09-2025 13:46 ]

• Quintus2
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-10 16:07
sky_walker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:55:

Grt skywalker.
Dank! Ik had precies hetzelfde (het apparaat leek dood, ik vermoedde eerst dat het stopcontact spanningsloos was) en kreeg hem dankzij deze oplossing ook weer aan de praat!
Ter info: hij was op 22 september om 6:00 uur offline gegaan. Het topic doorlezend lijken er meerdere gebruikers te zijn die op min of meer hetzelfde moment hetzelfde probleem kregen. Kan er een gemeenschappelijk oorzaak zijn (update iod?)

Grt Q

[ Voor 9% gewijzigd door Quintus2 op 25-09-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:22
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

[Afbeelding].

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

[Afbeelding]

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.
De kwh meter moet minimaal 5.0011 draaien voor de pib’s. Je moet tevens de ha standaard integratie gebruiken met v2 authenticatie. Niet de hacs variant. Of de v1 authenticatie variant.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:30
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:30:
Hi,

Vandaag mijn HA PIB binnengekregen en geïnstalleerd. Nu wil ik deze via de API kunnen schakelen zodat tijdens het laden van mijn EV niet direct mijn PIB wordt leeg getrokken. Dus PIB toegevoegd aan HA, maar ik zie daar geen instellingen om via HA te schakelen. Wel alle andere meetwaarden maar een switches.
Ook in de HA App zie geen instellingen voor API-schakeling. Is dit nog beta ofzo? Of moet ik nog wat doen wat ik gemist heb om deze instellingen te kunnen aansturen via HA?

Edit: FW 1.0305
Deze staan ook niet bij de pib, maar bij de p1. Daar kun je batterij groep modus vinden en schakelen tussen de verschillende modi.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Pagina: 1 ... 214 ... 226 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.