Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

[Afbeelding].

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

[Afbeelding]

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.
Hier was gisteren de stroom er weer even af ivm de nieuwe groepenkast en toen kreeg ik in HA hetzelfde voor de kWh meter en voor pib 1, pib 2 bleef wel goed in HA. Na ongeveer 10 keer proberen de kWh meter er weer bij te krijgen was ik er zat van. Komt erg nauw met hoelang druk je het wifi symbooltje in, net een nanoseconde te lang en hij springt op AP, kun je het weer opnieuw proberen grrrr. Ook pib 1 wilde er niet meer op. Voor de zekerheid even de HA thin client herstart, daar was tenslotte ook de stroom af geweest en tot mijn verbazing zat alles er toen weer gewoon in. Mijn goto actie als HA zeurt om authenticatie nadat er iets van spanning is geweest is dus een complete reboot van de HA machine. Bij nieuwe apparaten toevoegen werkt dat natuurlijk niet, ze moeten er al wel inzitten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:30:
Of moet ik nog wat doen wat ik gemist heb om deze instellingen te kunnen aansturen via HA?
Ja. Na installatie en configuratie van de HW integratie is de entiteit waarmee je tussen de drie modi kunt schakelen nog disabled. Je moet hem met de hand op enabled zetten. En hij zit inderdaad onder de P1 meter, niet onder de/een PiB.

Hij heet bij mij select.p1_meter_battery_group_mode

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:13
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

[Afbeelding].

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

[Afbeelding]

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.
Dit zou niet moeten gebeuren, maar ik kan je er zo niet bij helpen. Meld dit even op https://github.com/home-assistant/core/issues/new/choose, met zo veel mogelijk relevante informatie.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10 21:43
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:06:
[...]

Ja. Na installatie en configuratie van de HW integratie is de entiteit waarmee je tussen de drie modi kunt schakelen nog disabled. Je moet hem met de hand op enabled zetten. En hij zit inderdaad onder de P1 meter, niet onder de/een PiB.

Hij heet bij mij select.p1_meter_battery_group_mode
Deze heb ik dus niet. Zie ook bij de P1 geen opties voor de PIB en ook via dev tools/state kan ik niets vinden.
internet4me schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:52:
[...]

De kwh meter moet minimaal 5.0011 draaien voor de pib’s. Je moet tevens de ha standaard integratie gebruiken met v2 authenticatie. Niet de hacs variant. Of de v1 authenticatie variant.
Ze draaien niet voor de PIB. Meten andere batterijen. Na wat geworstel zichtbaar. Niet het meest vriendelijke allemaal dit erin plakken. Maar goed. Dank voor je reactie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:10:
Deze heb ik dus niet. Zie ook bij de P1 geen opties voor de PIB en ook via dev tools/state kan ik niets vinden.
Staat hij ook niet hierbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKNHeZwRrecDHbu4qPSMtNgWD3g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UPL1q0QyiB0T6ucJ3KapZoHM.png?f=user_large

Het lastige is, ik heb dit maar één keer gedaan natuurlijk en dat is alweer maanden geleden :P

Het zal in dit topic wel tientallen keren uitgelegd zijn, maar zie dat maar eens terug te vinden in bijna 900 pagina's...

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2025 14:15 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10 21:43
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Het lastige is, ik heb dit maar één keer gedaan natuurlijk en dat is alweer maanden geleden :P

Het zal in dit topic wel tientallen keren uitgelegd zijn, maar zie dat maar eens terug te vinden in bijna 900 pagina's...
Ik heb de P1 verwijderd en opnieuw toegevoegd aan HA. Nu zie ik de batterijgroep modus wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:17:
Ik heb de P1 verwijderd en opnieuw toegevoegd aan HA. Nu zie ik de batterijgroep modus wel. :)
Ok, bijzonder. Maar; whatever works.

Dit staat er overigens over in de documentatie van de HA integratie:

https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
The Battery group mode select can be found in the P1 Meter device, as the P1 Meter is responsible for controlling the Plug-In Battery. This select entity is disabled by default. See I can’t find entities for instructions on enabling disabled entities.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-10 14:42
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:17:
[...]

Heb zelf gisteren daar ook naar gezocht.

Staat in TS bij kopje HA integraties
Hoe kan de batterij besturing binnen HA integreren met de Homewizard integratie?

Ging eerst zelf aan de slag met Hoe stuur ik de batterij zelf deels aan? iets daarboven , maar kreeg steeds geen token, blijkbaar dient je dit via bovenstaande aan te zetten voordat dat mogelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Wai_AM op 25-09-2025 14:58 ]

DCSBL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:07:
[...]

Dit zou niet moeten gebeuren, maar ik kan je er zo niet bij helpen. Meld dit even op https://github.com/home-assistant/core/issues/new/choose, met zo veel mogelijk relevante informatie.
Als het goed is zichtbaar voor o.a. jullie. Hij is beschikbaar (kwh meter) maar geeft eigenwijs energy socket aan >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-10 16:01
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

hij is te vinden bij configuratie, net onder de sensoren. (credits JeroenH)
je moet m wel nog inschakelen

Ik was er ook naar op zoek en heb m nu gevonden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxDzRsEXNiYX09t8-CH6cb7YOHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlC5DQMfJFGySlI5NL0JIrfx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:02
GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:35:
Dit is een extra besparing.
Airco wordt ingeschakeld als de temperatuur om 7:30 lager is dan 19,5 graden.
In de avond zet ik de airco aan om 19:00 uur en gaat om 22:00 uur uit.
Besparing... dat is de vraag zegt men hier thuis. Ik krijg veel gesputter met al dat geautomatiseerde spul hier thuis. Men wil de verwarming aan als men het koud heeft, ongeacht het tijdstip en/of wat de temperatuur aangeeft :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Best grappig om te zien toch..... 😊. Gesponserd dooooooor............. mezelf 😜.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDtUCmkSRs_ANem9iMcrCEurrYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LPHHAEYPGWSytvlUiuitmv0.jpg?f=fotoalbum_large

In het kader van meten is weten. Waarom HW ook niet ieder een eigen kWh meter? Zonde om voor 800W max een eigengroep aan te leggen per PIB. Bekabeling was een lastige klus aan het worden maar gelukt weer. 3 groepen. 1 voor de HW PIBs en ieder een eigen voor de andere PIB's ivm vermogen. Expansie drift is wel mooi nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 25-09-2025 15:28 ]

eovermeer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:25:
[...]

Besparing... dat is de vraag zegt men hier thuis. Ik krijg veel gesputter met al dat geautomatiseerde spul hier thuis. Men wil de verwarming aan als men het koud heeft, ongeacht het tijdstip en/of wat de temperatuur aangeeft :P
Als je de airco om 7:30 aanzet en twee uur later uit en in de avond om 19:00 aanzet en twee uur later uit.
Dan kun je met twee batterijen de 24 uur rond komen. De rest komt van de zon.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:38:
[...]

Als je de airco om 7:30 aanzet en twee uur later uit en in de avond om 19:00 aanzet en twee uur later uit.
Dan kun je met twee batterijen de 24 uur rond komen. De rest komt van de zon.
Klein praktisch probleemtje met die redenatie. Wat doe je op de dagen dat er geen zon schijnt?
hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:42:
[...]

Klein praktisch probleemtje met die redenatie. Wat doe je op de dagen dat er geen zon schijnt?
Dan heb je pech. De batterijen worden dan niet genoeg geladen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-10 13:27
eovermeer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:25:
Is het ultieme doel (van al die automatisering) niet om er met zo min mogelijk (import van) energie voor te zorgen dat niemand in huis het ooit koud heeft?

De airco helpt met je huis (op een efficiënte) manier te verwarmen, en de HW-PIB om zo min mogelijk energie te importeren (om toch enigszins on-topic te zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:48:
[...]

Is het ultieme doel (van al die automatisering) niet om er met zo min mogelijk (import van) energie voor te zorgen dat niemand in huis het ooit koud heeft?

De airco helpt met je huis (op een efficiënte) manier te verwarmen, en de HW-PIB om zo min mogelijk energie te importeren (om toch enigszins on-topic te zijn).
De mop is dat het ook prima kan zonder al die automatisering. Het is het toevoegen van een complexe factor die niet noodzakelijker wijze tot een beter resulaat leidt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:13
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:56:
[...]

Als het goed is zichtbaar voor o.a. jullie. Hij is beschikbaar (kwh meter) maar geeft eigenwijs energy socket aan >:)
Thanks! Alvast een puntje, je bent niet de eerste waar dit gebeurd dus geen zorgen. Je draait 2025.2, het is september dus 2025.9 is uit. De ondersteuning van de kWh Meter kwam in 2025.7. Een update had vast een en ander wat makkelijker gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door DCSBL op 25-09-2025 16:39 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

DCSBL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:33:
[...]

Thanks! Alvast een puntje, je bent niet de eerste waar dit gebeurd dus geen zorgen. Je draait 2025.2, het is september dus 2025.9 is uit. De ondersteuning van de kWh Meter kwam in 2025.7. Een update had vast een en ander wat makkelijker gemaakt.
Ik loop altijd wat versies achter.... ik volg het HA topic ook en zie nog wel eens wat "stuk" gaan in de migratie. Zover ik kan zien loopt het nu. Dat de ene kWh meter netjes als kWh meter gezien wordt en zn "broertje of zusje" ernaast als socket vind ik dan wel raar. Toch bedankt voor je reactie! Updaten op de to-do lijst erbij gezet. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 25-09-2025 16:46 ]

hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:42:
[...]

Uit het net opladen op de goedkope uren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:08:
[...]

Uit het net opladen op de goedkope uren?
Is alleen van toepassing als je een Dynamisch contract hebt. In de andere gevallen is het juist dom omdat je dan extra gaat gebruiken door het laad/ontlaad verlies.

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:33
hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:31:
[...]

Is alleen van toepassing als je een Dynamisch contract hebt. In de andere gevallen is het juist dom omdat je dan extra gaat gebruiken door het laad/ontlaad verlies.
Die snap ik helemaal.
Maar nu iets anders. Als je een dynamisch contract hebt en er is een dag dat er geen zon is, is de stroom dan nog wel zo goedkoop dat je er winst uit haalt?
Ik heb mezelf er nog niet zo in verdiept.
Ik kom zelf net (vorig jaar) uit een vast contract en is nu een variabel contract die verlengbaar is. Dit heb ik zo laten staan omdat ik ook vorig jaar pas zonnepanelen heb laten leggen en meteen bezig ben geweest met de thuisbatterij. Homewizard moge dat duidelijk zijn.
Nu haal ik heel veel uit de zon, maar dat zal in de wintermaanden minder zijn.
Nu was afgelopen jaar december/januari verschrikkelijk. Dat gezegd hebbende als je veel al 0 op de meter haalt en die enkele maanden, zeg drie. Is er dan nog wel een significant verschil tussen variabel en dynamisch?

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
BelgianStar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:37:
Is het normaal dat de batterij de ontlaadsnelheid terugschroeft naar 720 Watt ipv 800 bij een continue belasting na ongeveer een half uur?
Ik merk dit nu al iedere dag op als hij continue 800 Watt moet ontladen. Jammer toch als dit zo hoort te zijn?..
Ja, doet die van mij ook zeer regelmatig.
Helemaal in het begin nog niet, maar na een bepaalde update wel.
Bij mij knijpt hij al naar 720 W na enkele minuten vollast ontladen.
Is ergens een beetje jammer natuurlijk, maar HW zegt dat dit normaal gedrag is om de levensduur van de pib te optimaliseren etc.
Het ligt hier in ieder geval niet aan de temperatuur van de omgeving en de ventilatie mogelijkheden, want die zijn hier ruimschoots binnen de marges.
Wesseley schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:36:
[...]

Die snap ik helemaal.
Maar nu iets anders. Als je een dynamisch contract hebt en er is een dag dat er geen zon is, is de stroom dan nog wel zo goedkoop dat je er winst uit haalt?
Ik heb mezelf er nog niet zo in verdiept.
Ik kom zelf net (vorig jaar) uit een vast contract en is nu een variabel contract die verlengbaar is. Dit heb ik zo laten staan omdat ik ook vorig jaar pas zonnepanelen heb laten leggen en meteen bezig ben geweest met de thuisbatterij. Homewizard moge dat duidelijk zijn.
Nu haal ik heel veel uit de zon, maar dat zal in de wintermaanden minder zijn.
Nu was afgelopen jaar december/januari verschrikkelijk. Dat gezegd hebbende als je veel al 0 op de meter haalt en die enkele maanden, zeg drie. Is er dan nog wel een significant verschil tussen variabel en dynamisch?
Probeer met dynamisch niet alleen naar 1 periode te kijken. Ik kan je van april tot nu aangeven hoe het hier gaat alleen is dat niet een eerlijk vergelijk als je de PIB alleen hebt.

Ik had ook een variabel contract met PIB. Hele berekening gemaakt mbt TVT. De conlusie was dat ik 6 ct per cylus moest toeleggen.

Met dynamisch wist ik dit terug te brengen tot een ct of 2. Afschrijving meerekend. Ik denk dat de PIB je in die contractvorm kan helpen. Goedkoop laden en daarna NOM. Zal het altijd positief zijn? Nee. Dat ligt aan de spread maar ook aan de mate van RTE.

Je kunt het proberen in jouw situatie. Een dynamisch contract is zo op te zeggen. Geen opzegtermijn.

Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
[...]

Is ergens een beetje jammer natuurlijk, maar HW zegt dat dit normaal gedrag is om de levensduur van de pib te optimaliseren etc.
Het ligt hier in ieder geval niet aan de temperatuur van de omgeving en de ventilatie mogelijkheden, want die zijn hier ruimschoots binnen de marges.
Kun je ze een slag draaien. Ik heb ze hier nu zo gezet dat ze de warmte verder weg kunnen blazen.

• Knurt
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:09:
[...]

Kun je ze een slag draaien. Ik heb ze hier nu zo gezet dat ze de warmte verder weg kunnen blazen.
Hij staat op zich al zo optimaal mogelijk gedraaid, dus dat de warme outlet kant alle ruimte heeft om de kamer in te blazen en de koude inlet kant ook ruim voldoende ruimte heeft om koele lucht aan te zuigen.

Maar ik zal het uiteraard wel een keer proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

Maar had jij dus ook dat hij bij jou af en toe het vermogen kneep en na het ietwat verplaatsen niet meer?

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:24
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
[...]

Dat is wel bijzonder. Ik heb dat nog niet gezien. Als de accu dat bij 800W modus doet, wat gebeurt er dan bij de 2500W optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:19:
[...]

Hij staat op zich al zo optimaal mogelijk gedraaid, dus dat de warme outlet kant alle ruimte heeft om de kamer in te blazen en de koude inlet kant ook ruim voldoende ruimte heeft om koele lucht aan te zuigen.

Maar ik zal het uiteraard wel een keer proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

Maar had jij dus ook dat hij bij jou af en toe het vermogen kneep en na het ietwat verplaatsen niet meer?
Als intern bij de lader/ omvormer de temperatuur hoger wordt dan 52 graden dan regelt de batterij terug.
Dit gemeten aan de uitlaat temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:19:
[...]

Klopt. Van de zomer iedere dag. Recent ook. Sinds gisteravond staan ze gedraaid. Ik denk dat anders het stapelen het probleem is. Ze blazen beide warme lucht. Als de lucht van de onderste niet meer lekker weg kan dempt hij. Het is de onderste vaak.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:55

headout

Oi oi!

headout schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[...]

Ik zag het inderdaad, thanks. Inmiddels via de AI bot contact opgenomen, en wordt omgewisseld. Hopelijk doet de herstart nog iets.
De PIB is vandaag omgewisseld met 1 cycli op de teller en 45% opgeladen. De levering door Transmission viel precies binnen het tijdvak. Nadeel is dat je pas 's ochtends weet hoe laat de levering volgt. Gelukkig was mijn partner thuis en stond het retourmodel in de gang klaar om mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GWnT1UjizKyi-OmpYduXRGAUMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aqASlnyTIG6PsUHPLb68Kjq.png?f=fotoalbum_large
Het blijft goed werken hier. Rendement blijft goed stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-10 13:46
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:29:
[...]

Klopt. Van de zomer iedere dag. Recent ook. Sinds gisteravond staan ze gedraaid. Ik denk dat anders het stapelen het probleem is. Ze blazen beide warme lucht. Als de lucht van de onderste niet meer lekker weg kan dempt hij. Het is de onderste vaak.
Ik zal niet iedere reactie beginne quoten, dan maar de laatst relevante! :9
Ik blijf het hebben momenteel, heb zelfs als test de batterij gewoon op de vloer in het midden van de lege garage gezet, lucht genoeg lijkt me.. haha
Misschien met de winter in aankomst zal het wat verbeteren? Dit gezegd zijnde, de temperatuur in de garage is 20,3 graden aan het plafond momenteel, en de temp van de uitlaat van de pib weet ik (nog) niet daar mijn sensor nog niet geleverd is. 1 Enkele pib momenteel, doel is om er 2, max 3 te hebben. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@BelgianStar ik zou er toch contact over opnemen. Het is niet zoals het hoort en kan een niet goed werkende sensor betekenen of zo.

Ik heb het in de zomer gehad met een batterij die echt daadwerkelijk in een wat warmere ruimte stond. Daarbuiten niet.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dacht ik ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier staat de PiB op zolder. Hoogste ruimtetemperatuur deze zomer 33 C. Hoogste temperatuur gemeten in de uitstroomlucht van de HW PiB .(gemeente met een losse aan HA gekoppelde sensor) 46 C. Ik heb nooit een melding van (te) hoge temperatuur gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 09:19

simonmdejong

Blaat

Herkenbaar, van 1, naar 2, naar 3, en ach, die laatste kan er ook nog wel bij..... maar ik wacht eerst een V2 af, met 3 kom ik de nacht door met nog een 10-20% over, mooi genoeg om het laatste stukje ochtend af te dekken tot de panelen genoeg leveren.

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tijd voor een positief bericht.

Vannacht is bij mij de stroom voor anderhalf uur uitgevallen (Amersfoort).
Ik lag te slapen en heb daar dus niets van gemerkt, pas toen ik opstond zag ik dat er een klok 00:00 stond te knipperen. Het goede nieuws is dat alles van HW zonder enige actie van mij gewoon weer aan het werk gegaan is en in de App als online staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-10 13:46
Prisma16 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:25:
Hier staat de PiB op zolder. Hoogste ruimtetemperatuur deze zomer 33 C. Hoogste temperatuur gemeten in de uitstroomlucht van de HW PiB .(gemeente met een losse aan HA gekoppelde sensor) 46 C. Ik heb nooit een melding van (te) hoge temperatuur gezien.
De mijne krijgt ook niet te warm, hij schroeft gewoon het wattage terug.
Ik zal idd eens HW contacteren er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-10 14:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Snap ik het goed dat àls je meer dan 1 HW PiB hebt, dat ze wél op een reeds gebruikte groep mogen alléén indién je de veiligheidslimitering in de app AAN laat staan. (zodat de samengevoegde PiB's samen toch niet meer dan 800W kunnen door je huis sturen)?

En dus dat meerdere PiB's pas op hun eigen stroomgroep moeten zitten indien je de veiligheidslimiet in de app uitschakelt zodat ze hun volle (gecombineerde) potentieel kunnen benutten?

[ Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 26-09-2025 10:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

PinusRigida schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:15:
Snap ik het goed dat àls je meer dan 1 HW PiB hebt, dat ze wél op een reeds gebruikte groep mogen alléén indién je de veiligheidslimitering in de app AAN laat staan. (zodat de samengevoegde PiB's samen toch niet meer dan 800W kunnen door je huis sturen)?

En dus dat meerdere PiB's pas op hun eigen stroomgroep moeten zitten indien je de veiligheidslimiet in de app uitschakelt zodat ze hun volle (gecombineerde) potentieel kunnen benutten?
Klopt, wel evengoed zorgen dat je op die groep niet boven de 3600 Watt uitkomt. Even in het achterhoofd houden dat als de batterij energie leverd deze van het totaal afgaat vwb de slimme meter maar er wel bij komt op de draadjes. Bv Er word 3000 Watt gevraagd aan die groep en de batterij levert 800 Watt dan gaat er dus 3800 Watt over de draadjes maar de slimme meter ziet 3000 - 800 = 2200 Watt.

[ Voor 19% gewijzigd door fxs81 op 26-09-2025 10:22 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fxs81 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:19:
[...]

Klopt, wel evengoed zorgen dat je op die groep niet boven de 3600 Watt uitkomt.
Lees het TS. Daar vind je alle informatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

GL007 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:21:
[...]

Lees het TS. Daar vind je alle informatie
Je quote de verkeerde ;) en ik vind antwoord geven niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31

BlueTooth76

Let the sun shine!

Toevallig was gisteren en vannacht voor het eerst de verwarming aan (aanwezigheidssensor was geactiveerd dus dat werkt op zich) en viel de SOC ("state of charge" voor wie hier net aanwezig zijn) van 3 van de 4 PIB's van een klif.

Ene moment was de SOC nog 30-50% en een paar minuten later stonden ze op 0%.

Denk dat ze niet helemaal meer wisten wat de echte SOC was omdat ze meestal maar ~60-75% leeg zijn in de ochtend en daarom nooit meer echt naar 100% zijn geladen (maar in plaats daarvan 50-70%).

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-09-2025 10:34 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:29:

Ene moment was de SOC nog 30-50% en een paar minuten later stonden ze op 0%.
Oef! Dat moet niet te vaak gebeuren als je nog rekent op 30-50% capaciteit, maar dan ineens op een duur af moet gaan nemen - en misschien nog even een tijdje 800 watt per batterij afnemen ook.....
Denk dat ze niet helemaal meer wisten wat de echte SOC was omdat ze meestal maar ~60-75% leeg zijn in de ochtend en daarom nooit meer echt naar 100% zijn geladen (maar in plaats daarvan 50-70%).
Die situatie heb ik de laatste week ongeveer ook. Hmmmm, misschien maar eens even plannen dat ze naar 0% getrokken worden op een goedkoop uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Klopt, wel evengoed zorgen dat je op die groep niet boven de 3600 Watt uitkomt. Even in het achterhoofd houden dat als de batterij energie leverd deze van het totaal afgaat vwb de slimme meter maar er wel bij komt op de draadjes. Bv Er word 3000 Watt gevraagd aan die groep en de batterij levert 800 Watt dan gaat er dus 3800 Watt over de draadjes maar de slimme meter ziet 3000 - 800 = 2200 Watt.
En daarom mag er zelfs nog geen spaarlamp op de groep van de PIB's aangesloten worden als je de veiligheidsrestrictie uit zet.

Zou er sluiting in de spaarlamp (of welk apparaat dan ook) zitten dan kan er met 4 PIB's op 3600W + 3200W = 6.800 Watt (29,57A) door stromen voordat de 16A automaat er uit klapt en de kans is aanwezig dat er dan al iets anders weggesmolten is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

fxs81 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:22:
[...]

Je quote de verkeerde ;) en ik vind antwoord geven niet erg.
Lol, maar ik heb de quote gelezen en begrepen, :) , hij heeft trouwens gelijk, ik had de OP diagonaal gelezen maar ben nu dus horizontaal aan het lezen.

Toch dank voor het antwoord maar ga desalniettemin de OP verder doornemen.

Ik heb al een 'gridconnected' thuisbatterij van 5,2kwh maar bij aankoop heb ik het wat klein bemeten, het had 10kwh moeten zijn. dat zou s'zomers (behalve op de zonnigste dagen waar ik toch met een overschot zit nà de batterij van tussen de 12 en de 15kwh/dag) op normale zomer, lente en herfstdagen, quasi perfect zijn om m'n overschot op te slaan (i.p.v. die op het net te zetten) daar ik op normale dagen zo tussen de 4 à 6kwh/dag overschot heb...
...en zelfs nu -het is hier vandaag grijs en donker- komt er via de panelen 500W 1200W binnen waarvan m'n huis momenteel 120W verbruikt, m'n accu zit op 57%, er worden opklaringen voorspeld in de namiddag dus ik verwacht dat die binnen een paar uur terug vol zit en ik vandaag toch weer wat overschot zal hebben voordat de zon onder gaat.

...maar een extra accu op m'n modulaire systeem laten bij plaatsen kost me (inc. BTW en installatiekosten) 3990 euro... Tja, dan zijn 2 HW PiB's aan (samen!) iets meer dan helft van die prijs toch interessanter en zit ik ook aan een kleine 5kwh extra... en vermits het me niet te doen is om grootverbruikers op de accu te laten verbruiken maar eigenlijk gewoon om m'n overschot zonnestroom op te slaan (waar ze na m'n eerste accu, een namiddag tijd voor hebben), kunnen die HW's perfect op die veiligheidslimitering blijven staan...

Dan weet ik ook meteen een goeie plek om ze neer te zetten vermits ze toch niet op een aparte groep moeten dan. (en de HW P1 meter heb ik sinds december 2022 in gebruik, het feit dat dat ding nog niet 1 hickup gaf stelt me dan ook gerust)

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 26-09-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Hou ik zeker in het achterhoofd maar waar ik 'm (of ze, de 2 PiB's dus) zou willen neerzetten is een groep waar alleen de zolder, slaapkamers, een toilet en de badkamer op zitten. alléén in de badkamer -wanneer vrouw of dochter de haardroger en stijltang gebruiken- zie ik de piek nog wel 's boven de 1000, in het sléchtste geval boven de 1500W uitkomen, maar 3000 lijkt me op die groep onmogelijk. Het is tevens de reden dat ik de PiB's niet in m'n garage zou neerzetten, hoewel het daar de ideale plaats lijkt: koeler 's zomers en meer uit het zicht in een hoekje naast m'n al bestaande systeem, staan op die groep wel al een droogkast en wasmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:42:
[...]

Oef! Dat moet niet te vaak gebeuren als je nog rekent op 30-50% capaciteit, maar dan ineens op een duur af moet gaan nemen - en misschien nog even een tijdje 800 watt per batterij afnemen ook.....

[...]

Die situatie heb ik de laatste week ongeveer ook. Hmmmm, misschien maar eens even plannen dat ze naar 0% getrokken worden op een goedkoop uur.
Ik denk dat er een directe relatie is tussen hoelang het geleden is dat je een SOC Correctie hebt gehad en de grote van de drop. Dus naar gelang we verder naar de winter gaan en het dus ook vaker zal voorkomen dat de batterijen op normale wijze leeg raken verwacht ik dat je mogelijk wat vaker een correctie zal zien maar dat deze pas plaatsvindt als de batterij toch al bijna leeg is.

Ik denk overigens niet dat je een SOC correctie kan forceren dus je idee om de batterijen leeg te maken op een moment dat het je goed uitkomt geef ik weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:44:
[...]

En daarom mag er zelfs nog geen spaarlamp op de groep van de PIB's aangesloten worden als je de veiligheidsrestrictie uit zet.

Zou er sluiting in de spaarlamp (of welk apparaat dan ook) zitten dan kan er met 4 PIB's op 3600W + 3200W = 6.800 Watt (29,57A) door stromen voordat de 16A automaat er uit klapt en de kans is aanwezig dat er dan al iets anders weggesmolten is.
Helder! die restrictie blijft ook actief, heeft ook geen enkel nut in mijn usecase om ze uit te schakelen, de PiB's zouden puur voor opslag zijn van het restje zonnestroom nàdat de hoofdmoot al in m'n bestaande (gridconnected) thuisaccu is gegaan, die kan verbruikspieken tot 2500W opvangen dus de veiligheidsrestrictie op de HW's blijft lekker aan in élk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PinusRigida schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]

Hou ik zeker in het achterhoofd maar waar ik 'm (of ze, de 2 PiB's dus) zou willen neerzetten is een groep waar alleen de zolder, slaapkamers, een toilet en de badkamer op zitten. alléén in de badkamer -wanneer vrouw of dochter de haardroger en stijltang gebruiken- zie ik de piek nog wel 's boven de 1000, in het sléchtste geval boven de 1500W uitkomen, maar 3000 lijkt me op die groep onmogelijk. Het is tevens de reden dat ik de PiB's niet in m'n garage zou neerzetten, hoewel het daar de ideale plaats lijkt: koeler 's zomers en meer uit het zicht in een hoekje naast m'n al bestaande systeem, staan op die groep wel al een droogkast en wasmachine...
Zolang je het vermogen niet vrijgeeft en netjes op 800Watt ontladen laat staan, dan kan dat.

Mocht er bij het laden wat teveel vermogen gevraagd worden dan is dat niet zo erg, dan vliegt je automaat er wel uit.

Het gaat om de risico's bij het ontladen van de PIB's in combinatie met andere verbruikers op de groep.
hanev001 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:58:
[...]

Ik denk dat er een directe relatie is tussen hoelang het geleden is dat je een SOC Correctie hebt gehad en de grote van de drop. Dus naar gelang we verder naar de winter gaan en het dus ook vaker zal voorkomen dat de batterijen op normale wijze leeg raken verwacht ik dat je mogelijk wat vaker een correctie zal zien maar dat deze pas plaatsvindt als de batterij toch al bijna leeg is.

Ik denk overigens niet dat je een SOC correctie kan forceren dus je idee om de batterijen leeg te maken op een moment dat het je goed uitkomt geef ik weinig kans.
Ik vermoed dat je wel een SOC-correctie kan forceren want als er nog vermogen gevraagd wordt en de PIB ontdekt ineens dat hij niet 40% vol zit maar leeg is, dan heeft hij weinig andere keus dan te erkennen dat hij leeg is :P

[ Voor 29% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:
[...]

Zolang je het vermogen niet vrijgeeft en netjes op 800Watt ontladen laat staan, dan kan dat.

Mocht er bij het laden wat teveel vermogen gevraagd worden dan is dat niet zo erg, dan vliegt je automaat er wel uit.

Het gaat om de risico's bij het ontladen van de PIB's in combinatie met andere verbruikers op de groep.
Helder, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:04:
Ik vermoed dat je wel een SOC-correctie kan forceren want als er nog vermogen gevraagd wordt en de PIB ontdekt ineens dat hij niet 40% vol zit maar leeg is, dan heeft hij weinig andere keus dan te erkennen dat hij leeg is :P
Dat is niet forceren, dat is het normale gebeuren als er lange tijd geen correctie is geweest.

Met forceren bedoel ik dat je gericht de batterij leeg gaat maken om een correctie te laten plaatsvinden.
Soms zal dat wel lukken maar soms ook niet. Het is maar net wat het BMS van de toestand van de batterijen vindt. Daar heb je geen controle of informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hanev001 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:12:
[...]

Dat is niet forceren, dat is het normale gebeuren als er lange tijd geen correctie is geweest.

Met forceren bedoel ik dat je gericht de batterij leeg gaat maken om een correctie te laten plaatsvinden.
Soms zal dat wel lukken maar soms ook niet. Het is maar net wat het BMS van de toestand van de batterijen vindt. Daar heb je geen controlen of informatie over.
Ik probeer er geen semantische discussie van te maken :P

Dat bedoel ik ook met "forceren": verbruikers aanzetten zodat de PIB's geen andere keuze hebben dan zich te ontladen.

En nee, je hebt geen controle over die toestand maar als ik stroom vraag en de cellen zijn fysiek leeg, dan kan hij wel 90% aangeven: leeg is leeg. Ik vermoed toch dat hij dan wel een correctie uitvoert.

In feite was vannacht ook een geforceerde (maar niet geplande) correctie: de warmtepomp liep en 3 van de 4 PIB kwamen er klaarblijkelijk achter dat de SOC niet echt meer aansloot bij het echte voltage van de LiFePO4 cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Mij nieuwe PiB (PiB2) (9 cycles) heeft vannacht vreemd gedrag vertoond. Tussen 2 en 3 uur stopte hij met NOMen (ontladen) en begon ik stroom van het net te importeren (160 Wh in totaal). De SoC was op dat moment zo'n 25%. Iets na drie uur begon ie weer te ontladen. Mijn andere batterij bleef al die tijd standby op zo'n 47%.
Dat is goed te zien. De eerste grafiek is uit de HW app, de tweede grafiek is van mijn eigen app.
(streepjeslijn is Soc PiB1, puntjeslijn is PiB2)

Toen de zon opkwam wilde PiB2 niet opladen, ontladen deed ie wel. Al die tijd bleef de SoC ervan op 18% hangen. Pas nadat ik de PiB2 tegen 10:45 mbv de ronde knop een paar minuten uit had gezet en daarna weer aan, begon PiB2 ook weer met laden. Zie grafiek3.

Iemand al eerder zoiets meegemaakt? Met alleen de HW app was me dit overigens niet opgevallen!

[Edit]
Grafiek 4, laat het ook zien tussen 2 en 3 uur. Dat is een onafhankelijk metingen van de CT klemmen van mijn Enphase Envoy metered.

grafiek 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfWi6f9pXkvi54EOVDbKe4eAT6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9GS5VChSRqDqItC9A25yDxn.png?f=fotoalbum_large
grafiek 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3nNU7WxeL-sNVRzSleDXB5jOC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPRtIyLu1pu5vrJ8T9Zgl2KQ.png?f=fotoalbum_large

grafiek 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuSsjfvVsQ5YCm_iGXwBGoeBvzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IyouzFEouaVstRdn1qlyfLdv.png?f=fotoalbum_large

grafiek 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO4hdodLTvEUHn0ruwXPGxruLdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZgO9xvfn8Eus70LioIvp4zz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 26-09-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ook al doet mijn derde eerste batterij het goed, het blijven toch een beetje Diva's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhvao8X6l1JeLuuyjiCZz1j98Qo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sdyowSEEVB0S50acNdRv07me.png?f=fotoalbum_large

Verder was het net prima stabiel tijdens deze melding :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C90cfTDI9ZYEZp0NXhE8WkXS4kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EOLXbuF49O8vyhzBQTEM0t1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:51

scorpionv

This space for rent

Starck schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:55:
Ook al doet mijn derde eerste batterij het goed, het blijven toch een beetje Diva's:

[Afbeelding]

Verder was het net prima stabiel tijdens deze melding :P

[Afbeelding]
Frequentie ≠ voltage ;)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:06
Hopelijk gaat deze release wat oplossen. Want je accu in foutmodus zien gaan op afstand en er pas in de avond wat aan kunnen doen is toch niet echt fijn.

https://github.com/homewizard/beta/discussions/20
New in Plug-In Battery 1.0306

This version fixes a some extra cases where the battery is unable charge or discharge.
1.0306 has been replaced by 1.0307 and is not available anymore.

New in Plug-In Battery 1.0307

This version fixes some cases where the battery cannot recover itself from a very low state of charge. This triggered one or multiple of the following error codes: E118, E315, E325, or E400, sometimes in combination with other errors.
All changes from 1.0306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19

Winkiller

De Mopperpot

The - DDD schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:44:
Want je accu in foutmodus zien gaan op afstand en er pas in de avond wat aan kunnen doen is toch niet echt fijn.
Wat is er mis met slimme stekkers om dit voor te zijn ?
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Winkiller schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:59:
[...]

Wat is er mis met slimme stekkers om dit voor te zijn ?
:)
4x extra kosten voor iets dat softwarematig ook op te lossen zou moeten zijn met een simpele "herstart batterij" knop in de app ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8aN4nJXzYx85B__GFpKQiyt-mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PsHxlhtHl6hdPZWy7htpXdw.jpg?f=fotoalbum_large
Zo 2e geïnstalleerd. Onderste is paars en bovenste is wit(rust) nu weinig zon maar klopt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:04:
[...]

4x extra kosten voor iets dat softwarematig ook op te lossen zou moeten zijn met een simpele "herstart batterij" knop in de app ;)
Hangt wel van het probleem af. Als dit is dat de verbinding met de P1-meter weg is dan gaat dat niet werken want de App praat met de P1-meter en die kan geen contact maken met de batterij.

Dit is overigens afgezien van de gedachte of het wel verstandig is om een herstart uit te voeren als je er niet bij bent. Je kan op afstand niet zien of er een externe oorzaak van het probleem is en dat de boel herstarten gevaar oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verhip je hebt gelijk, ik kan niet meer lezen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Starck op 26-09-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

hanev001 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:14:
[...]
Dit is overigens afgezien van de gedachte of het wel verstandig is om een herstart uit te voeren als je er niet bij bent. Je kan op afstand niet zien of er een externe oorzaak van het probleem is en dat de boel herstarten gevaar oplevert.
Naast de goedkope slimme stekker van de Action een goedkope IP-Cam van de Action gericht op de PiBs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Winkiller schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:36:
[...]

Naast de goedkope slimme stekker van de Action een goedkope IP-Cam van de Action gericht op de PiBs :P
Dat zet me wel aan het denken.

Je mag in principe geen andere apparaten (nog geen spaarlamp) aansluiten op de groep van de PIB's (edit / aanvulling:) als het vermogen van 2 of meer PIB's is vrijgegeven.

Waarom dan wel slimme stekkers (van goedkope Chinese makelij)? In feite kan daar ook sluiting in ontstaan.

Misschien dat iemand dat kan ophelderen?

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-09-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:47:
[...]
Je mag in principe geen andere apparaten (nog geen spaarlamp) aansluiten op de groep van de PIB's.
Waarom dan wel slimme stekkers (van goedkope Chinese makelij)? In feite kan daar ook sluiting in ontstaan.
Waar staat dat over geen andere apparaten (nog geen spaarlamp) op de groep van de PiBs ?
De producten van LSC Smart Connect zijn goedgekeurd en voldoen aan de EU-standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ral23087 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:12:
[Afbeelding]
Zo 2e geïnstalleerd. Onderste is paars en bovenste is wit(rust) nu weinig zon maar klopt dit.
Zolang je zonnepanelen minder dan 800W opwekken, wel ja. Je wilt de omvormer zoveel mogelijk benutten i.v.m de efficiëntie. Pas als het vermogen boven de 800W uitkomt, gaan beide batterijen het vermogen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Winkiller schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:54:
[...]

Waar staat dat over geen andere apparaten (nog geen spaarlamp) op de groep van de PiBs ?
De producten van LSC Smart Connect zijn goedgekeurd en voldoen aan de EU-standaarden.
Ik bedoel als het vermogen van 2 of meer PIB's is vrijgegeven, dat detail vergat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:57:
[...]
Ik bedoel als het vermogen van 2 of meer PIB's is vrijgegeven, dat detail vergat ik.
Dat vermoeden had ik al, ik gebruik de PiBs op 800 watt onladen met smart stekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:46
Maar je kan dus wel perfect ontgrendelen als elke PIB op een andere groep zit hé? (samen met andere verbruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-10 11:51

HvM

Ja hoor, dat klopt. Ze kunnen elkaar afwisselen. Als er meer zonlicht komt zal de andere ook mee gaan doen.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
BlueTooth76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:47:
[...]

Dat zet me wel aan het denken.

Je mag in principe geen andere apparaten (nog geen spaarlamp) aansluiten op de groep van de PIB's (edit / aanvulling:) als het vermogen van 2 of meer PIB's is vrijgegeven.

Misschien dat iemand dat kan ophelderen?
Dat is een goeie, zo had ik het nog niet bedacht. Zou HW daarom dit ontraden?
Misschien toch de pluggen er maar tussen uithalen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-10 00:08
Afgelopen woensdag is mijn eerst accu vervangen.
De nieuwe draait inmiddels ook alweer, maar ik zag vandaag in apparaatgegevens van de batterij in de HW app het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-qmYoE4MqD6FN1eg1r0qOKgKJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CKqFgSX5PHQWHVMrfXNsEndq.jpg?f=user_large

Die 1600w ziet er vreemd uit.
Overigens lijkt zowel bij laden als ontladen de 800 watt als grens te werken. Dus weinig aan de hand, maar ziet er wel vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Soudie
Als je 2 PiB's hebt is dat normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Soudie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:41:
De nieuwe draait inmiddels ook alweer, maar ik zag vandaag in apparaatgegevens van de batterij in de HW app het volgende:

[Afbeelding]

Overigens lijkt zowel bij laden als ontladen de 800 watt als grens te werken. Dus weinig aan de hand, maar ziet er wel vreemd uit.
Klopt inderdaad en je zal zien dat bij genoeg overschot ze ook gaan laden met 1600 Watt, althans, dat doen ze hier wel, ook voordat ik ontladen ontgrendeld had. Ontgrendelen is puur voor het ontladen omdat dat het eventuele gevaar van ongemerkte overbelasting kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soudie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:41:

[Afbeelding]

Als je 2 batterijen hebt klopt dit. Echter als je er slechts 1 hebt dan toont de App nog rest gegevens van de vorige batterij. Dit is een bekende bug in de P1-meter en op te lossen door deze even stroomloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:45:
[...]
Misschien toch de pluggen er maar tussen uithalen.
Nou mooi niet, ik wil ze op afstand uit en aan kunnen zetten indien een storing. De pluggen mogen die 800 watt hebben en zijn prima tot een maximaal vermogen dat op de stekker kan worden aangesloten, wat in Nederland vaak 3600 watt (16A) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-10 00:08
hanev001 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:54:
[...]

Als je 2 batterijen hebt klopt dit. Echter als je er slechts 1 hebt dan toont de App nog rest gegevens van de vorige batterij. Dit is een bekende bug in de P1-meter en op te lossen door deze even stroomloos te maken.
Ok, thx Want ik heb inderdaad maar 1 batterij in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
BelgianStar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:40:
[...]

De mijne krijgt ook niet te warm, hij schroeft gewoon het wattage terug.
Ik zal idd eens HW contacteren er over.
Gisteren de pib iets gedraaid zodat de warme outlet lucht nog meer de kamer in verspreid wordt en nu feitelijk aan alle kanten ook nog meer ruimte.

Zojuist de oven aangezet, maar helaas werd nog steeds, na ongeveer 5 minuten vol ontladen, het vermogen teruggeschroefd naar 720 W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5A_AxkPKBIbTAm4umPfU6wk_-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9uJtLaMzFtk6iGDmnB4B6nL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh5TguQdF1mpSLQ7sy6FYXRMxXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHB5jPOq78A7MqqhGJDhch3U.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur in de kamer is nu 19,2 graden. Ik kan de exacte temperatuur van de uitgeblazen lucht niet meten momenteel.
Voelt niet perse veel heter aan dat voorheen.
Het is allemaal geen ramp, krijg ook verder geen E-melding of wat dan ook.
Maar misschien voor de zekerheid toch ook maar eens melden bij HW.

Voor de rest doet ie het nog steeds gewoon prima hier. Inmiddels al 227 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
Woo-hoo. Ik heb net mijn drie batterijen binnen gekregen. (één vervanging en twee nieuwe uit de preorder)
Boo-hoo echter de batterij die vervangen is werd vervangen door een renewed dit is dus nummer vier van één.

DOA. Hij gaat gewoon niet aan. Renewed, goed bevonden en weggestuurd.

Heb ik weer. Of zou acclimatiseren nog helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knurt schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:40:
[...]

Gisteren de pib iets gedraaid zodat de warme outlet lucht nog meer de kamer in verspreid wordt en nu feitelijk aan alle kanten ook nog meer ruimte.

Zojuist de oven aangezet, maar helaas werd nog steeds, na ongeveer 5 minuten vol ontladen, het vermogen teruggeschroefd naar 720 W.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Temperatuur in de kamer is nu 19,2 graden. Ik kan de exacte temperatuur van de uitgeblazen lucht niet meten momenteel.
Voelt niet perse veel heter aan dat voorheen.
Het is allemaal geen ramp, krijg ook verder geen E-melding of wat dan ook.
Maar misschien voor de zekerheid toch ook maar eens melden bij HW.

Voor de rest doet ie het nog steeds gewoon prima hier. Inmiddels al 227 cycli.
Dit is wel erg snel. Ze hebben hier gister een uur op volle bak gestaan mbt ontladen. Een kleine hik maar verder prima.

Ik zou HW even contacten. Vind na 5 minuten al erg snel. Stof?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7T-hpnE-SmQyHt_KAUZg51MZTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfNCQXNd8ekOmCWY1Atjl8N0.png?f=fotoalbum_large

Laden vanmiddag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4Gl-Ay0BhUzjME4LqfVtufL2PI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tnib5KZLFPzO0C5YwPznfzb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 26-09-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wesseley schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:46:
Woo-hoo. Ik heb net mijn drie batterijen binnen gekregen. (één vervanging en twee nieuwe uit de preorder)
Boo-hoo echter de batterij die vervangen is werd vervangen door een renewed dit is dus nummer vier van één.

DOA. Hij gaat gewoon niet aan. Renewed, goed bevonden en weggestuurd.

Heb ik weer. Of zou acclimatiseren nog helpen?
Wordt altijd aanbevolen........ maar ik gok dat je in de prijzen valt. Spijtig dit hoor.

Edit: Kijk even naar de TS. Daar staat een oplossing m.b.t. een PIB die niet aangaat. Iets met de touch button. :P Gister nog voorbij gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 26-09-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:51:
[...]

Dit is wel erg snel. Ze hebben hier gister een uur op volle bak gestaan mbt ontladen. Een kleine hik maar verder prima.

Ik zou HW even contacten. Vind na 5 minuten al erg snel. Stof?

[Afbeelding]

Laden vanmiddag:

[Afbeelding]
Tja, stof zou kunnen natuurlijk. Alhoewel we de woonkamer (en ik specifiek die hoek) wel redelijk goed stofvrij houden.
Maar het is al wel een tijdje geleden dat ik voor het laatst tien minuten of langer vol kon ontladen zonder dat er geknepen werd.
Bij jou gaat het gewoon zoals het hoort, denk ik.
Als je eea omrekent naar kWh stelt het natuurlijk bijna niks voor hier.
Maar toch better safe than sorry... Denk dat ik maandag even contact opneem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesseley
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:53:
[...]

Wordt altijd aanbevolen........ maar ik gok dat je in de prijzen valt. Spijtig dit hoor.
I stand corrected.

Ik heb uiteraard meteen bij homewizard aangeklopt. En ook meteen antwoord gehad.
Ik moest hem aan zetten en met de ronde knop. En gewoon de touch knop indrukken volgens hun.

HIJ GING GEWOON AAN JOH.... dus iets te vroeg gehuild, maar dat is niet zo vreemd hoop ik |:(

Ergens mis ik toch ook wel het lijstje trouble shooting. Of Ik moet ondertussen iets gemist hebben.... Want deze was voor mij weer nieuw.

Ze doen het nu alle drie. Woo-hoo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesseley
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:53:
[...]

Edit: Kijk even naar de TS. Daar staat een oplossing m.b.t. een PIB die niet aangaat. Iets met de touch button. :P Gister nog voorbij gekomen.
Ik was dus al zo ver... oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wesseley schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:00:
[...]

I stand corrected.

Ik heb uiteraard meteen bij homewizard aangeklopt. En ook meteen antwoord gehad.
Ik moest hem aan zetten en met de ronde knop. En gewoon de touch knop indrukken volgens hun.

HIJ GING GEWOON AAN JOH.... dus iets te vroeg gehuild, maar dat is niet zo vreemd hoop ik |:(

Ergens mis ik toch ook wel het lijstje trouble shooting. Of Ik moet ondertussen iets gemist hebben.... Want deze was voor mij weer nieuw.

Ze doen het nu alle drie. Woo-hoo.
Ik had mijn post een edit gegeven. Die heb je gemist denk ik. Die oplossing die je noemt staat in de TS. Hij schoot me ook net daarna binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
Devke schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:03:
[...]

Ik had mijn post een edit gegeven. Die heb je gemist denk ik. Die oplossing die je noemt staat in de TS. Hij schoot me ook net daarna binnen.
Zie bericht hierboven :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En je lijst troubleshooting? Zie TS voor alles wat mij bekend is staat daarin. Ik kan zelf natuurlijk ook iets gemist hebben. Dan hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:59:
[...]

Tja, stof zou kunnen natuurlijk. Alhoewel we de woonkamer (en ik specifiek die hoek) wel redelijk goed stofvrij houden.
Maar het is al wel een tijdje geleden dat ik voor het laatst tien minuten of langer vol kon ontladen zonder dat er geknepen werd.
Bij jou gaat het gewoon zoals het hoort, denk ik.
Als je eea omrekent naar kWh stelt het natuurlijk bijna niks voor hier.
Maar toch better safe than sorry... Denk dat ik maandag even contact opneem.
Er staat een link in de TS waarin de PIB open staat. Dit nav iemand die vroeg hoe zelf te onderhouden. Hoe HW hier garantie technisch mee omgaat?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-09-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
Ik bedoelde eigenlijk in de gebruiksaanwijzing. Maar ja, wie leest die dingen eigelijk?
Zal de TS nog wel eens doornemen ja. Word wel weer eens tijd. Aangezien jij steeds de boel weer in de war schopt daar 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wesseley schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:08:
Ik bedoelde eigenlijk in de gebruiksaanwijzing. Maar ja, wie leest die dingen eigelijk?
Zal de TS nog wel eens doornemen ja. Word wel weer eens tijd. Aangezien jij steeds de boel weer in de war schopt daar 😜
>:) Hopelijk bedoel je actueel >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njYmNGH2xVTLflK2ZXq3tw9sYao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7SeIeZuICgDH5fY8QIeOFArI.png?f=fotoalbum_large
Zo,n dag als vandaag komen de batterijen niet vol.
Vanmorgen airco actief en een was gedraaid en vanavond de airco weer actief.
Rendement van zonne energie gebruik is nu 84%

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:59
Weinig meldingen van omruilingen deze week? Heb er geloof ik 1 geteld. Als in de melding "ik heb een batterij wissel gehad". Wel een keer iemand die dacht te moeten ruilen maar dankzij (vertraagd) contact met HW de "duw 5 seconden op de knop truuk kon doen."
Wil het niet jinxen, maar met alle nieuwe firmware en misschien de nieuwe batches lijken de opstart problemen langzaam de wereld uit te gaan.

Ook de E nummer fouten worden niet of nauwelijks meer gemeld. Vooral nog discussie over aansturing via HA en resultaten.

Mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesseley
Degast schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:26:
Weinig meldingen van omruilingen deze week? Heb er geloof ik 1 geteld. Als in de melding "ik heb een batterij wissel gehad". Wel een keer iemand die dacht te moeten ruilen maar dankzij (vertraagd) contact met HW de "duw 5 seconden op de knop truuk kon doen."
Wil het niet jinxen, maar met alle nieuwe firmware en misschien de nieuwe batches lijken de opstart problemen langzaam de wereld uit te gaan.

Ook de E nummer fouten worden niet of nauwelijks meer gemeld. Vooral nog discussie over aansturing via HA en resultaten.

Mooi.
Dat was ik. ;)

Ik heb ondertussen wel batariaphobia. Kan er niks aan doen. Zit gewoon te wachten dat het weer mis gaat. ( Thanks voor het jinxen) :+

Maar ik moet verder zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Het was mij ook opgevallen.

We gaan er weer met volle moed in. En één oog op de batterijen.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 13:08
Degast schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:26:

Mooi.
Dat het niet gemeld wordt betekent niet dat ze niet meer bestaan. Gisteren nog e308 en e306 errors op 2 van mijn 3 accu's. Waarschijnlijk omdat ze een ochtend stroomloos (zelf gedaan met de draaiknop) zijn geweest wegens werkzaamheden. Een extra herstart lijkt het nu even verholpen te hebben. Maar wederom geen melding door de app. Moest het zien aan de verlichting voorop.

Geen omruiling nodig (nog) dus dat mag inderdaad wel vooruitgang genoemd worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:09:
[...]

Dat het niet gemeld wordt betekent niet dat ze niet meer bestaan. Gisteren nog e308 en e306 errors op 2 van mijn 3 accu's. Waarschijnlijk omdat ze een ochtend stroomloos (zelf gedaan met de draaiknop) zijn geweest wegens werkzaamheden. Een extra herstart lijkt het nu even verholpen te hebben. Maar wederom geen melding in de app. Moest het zien aan de verlichting voorop.

Geen omruiling nodig (nog) dus dat mag inderdaad wel vooruitgang genoemd worden.
Kan ik niet volgen. Je zegt dat je E308 error ziet maar geen melding in de app. Hoe kom je dan achter dat die error er is. Die is zo ver mij bekend alleen te zien in de app.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hanev001 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:51:
[...]

Kan ik niet volgen. Je zegt dat je E308 error ziet maar geen melding in de app. Hoe kom je dan achter dat die error er is. Die is zo ver mij bekend alleen te zien in de app.
Ik vul dat in met mijn eigen ervaring:

Je opent de app, alles lijkt goed. Je kijkt bij apparaten, alles lijkt goed.
Dan klik je een apparaat aan dat keurig "onine" staat en daar staat dan ineens toch een error ;)

BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:29:
[...]

Dan klik je een apparaat aan dat keurig "onine" staat en daar staat dan ineens toch een error ;)
OK maar dat is dus IN de app dat je het ziet.@AtlAntA Zegt dat hij de error niet in de app ziet, dan ben ik benieuwd waar hij dat dan wel kan vinden
BlueTooth76 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:29:
[...]

Als ik wil kijken of er een error aanwezig is dan moet je de app herstarten want dan krijg je de actuele status

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
een melding in de app vind ik dat als ik de app open ik een waarschuwing krijg. Niet dat ik naar elk apparaat individueel moet gaan om to controleren.

Ik begrijp de logica dat ik geen melding op mijn telefoon krijg. Maar zodra ik de app open zou die melding wel gewoon direct op het scherm moeten komen imho.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1 ... 215 ... 226 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.