Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:00

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

[Afbeelding].

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

[Afbeelding]

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.
Hier was gisteren de stroom er weer even af ivm de nieuwe groepenkast en toen kreeg ik in HA hetzelfde voor de kWh meter en voor pib 1, pib 2 bleef wel goed in HA. Na ongeveer 10 keer proberen de kWh meter er weer bij te krijgen was ik er zat van. Komt erg nauw met hoelang druk je het wifi symbooltje in, net een nanoseconde te lang en hij springt op AP, kun je het weer opnieuw proberen grrrr. Ook pib 1 wilde er niet meer op. Voor de zekerheid even de HA thin client herstart, daar was tenslotte ook de stroom af geweest en tot mijn verbazing zat alles er toen weer gewoon in. Mijn goto actie als HA zeurt om authenticatie nadat er iets van spanning is geweest is dus een complete reboot van de HA machine. Bij nieuwe apparaten toevoegen werkt dat natuurlijk niet, ze moeten er al wel inzitten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:30:
Of moet ik nog wat doen wat ik gemist heb om deze instellingen te kunnen aansturen via HA?
Ja. Na installatie en configuratie van de HW integratie is de entiteit waarmee je tussen de drie modi kunt schakelen nog disabled. Je moet hem met de hand op enabled zetten. En hij zit inderdaad onder de P1 meter, niet onder de/een PiB.

Hij heet bij mij select.p1_meter_battery_group_mode

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:14
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:35:
Hmmm. HW kWh meter, firmware 5.011

Heb er gister 2 aangesloten gekregen in de meterkast. Ze doen hun werk. Tellen import en export. Ze in HA krijgen is een licht geïrriteerde zaak geworden. Inmiddels zover dat de kWh meter die draait op 4.06 ook over authenticatie zeurt.

1 zit er netjes in. Nr 2 nieuw ziet zichzelf nu weer als energy socket aan de entiteit te zien. Na authenticatie (als deze lukt) direct weer:

[Afbeelding].

Iemand die stap voor stap kan beschrijven hoe je dit nu werkend krijgt in HA?

Edit : Direct na een succesvolle authenticatie verschijnt:

[Afbeelding]

Bij 1 van de 2 kWh meters. Die ander blijft netjes lopen.
Dit zou niet moeten gebeuren, maar ik kan je er zo niet bij helpen. Meld dit even op https://github.com/home-assistant/core/issues/new/choose, met zo veel mogelijk relevante informatie.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-09 14:36
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:06:
[...]

Ja. Na installatie en configuratie van de HW integratie is de entiteit waarmee je tussen de drie modi kunt schakelen nog disabled. Je moet hem met de hand op enabled zetten. En hij zit inderdaad onder de P1 meter, niet onder de/een PiB.

Hij heet bij mij select.p1_meter_battery_group_mode
Deze heb ik dus niet. Zie ook bij de P1 geen opties voor de PIB en ook via dev tools/state kan ik niets vinden.
internet4me schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:52:
[...]

De kwh meter moet minimaal 5.0011 draaien voor de pib’s. Je moet tevens de ha standaard integratie gebruiken met v2 authenticatie. Niet de hacs variant. Of de v1 authenticatie variant.
Ze draaien niet voor de PIB. Meten andere batterijen. Na wat geworstel zichtbaar. Niet het meest vriendelijke allemaal dit erin plakken. Maar goed. Dank voor je reactie.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:10:
Deze heb ik dus niet. Zie ook bij de P1 geen opties voor de PIB en ook via dev tools/state kan ik niets vinden.
Staat hij ook niet hierbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKNHeZwRrecDHbu4qPSMtNgWD3g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UPL1q0QyiB0T6ucJ3KapZoHM.png?f=user_large

Het lastige is, ik heb dit maar één keer gedaan natuurlijk en dat is alweer maanden geleden :P

Het zal in dit topic wel tientallen keren uitgelegd zijn, maar zie dat maar eens terug te vinden in bijna 900 pagina's...

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 25-09-2025 14:15 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-09 14:36
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Het lastige is, ik heb dit maar één keer gedaan natuurlijk en dat is alweer maanden geleden :P

Het zal in dit topic wel tientallen keren uitgelegd zijn, maar zie dat maar eens terug te vinden in bijna 900 pagina's...
Ik heb de P1 verwijderd en opnieuw toegevoegd aan HA. Nu zie ik de batterijgroep modus wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:17:
Ik heb de P1 verwijderd en opnieuw toegevoegd aan HA. Nu zie ik de batterijgroep modus wel. :)
Ok, bijzonder. Maar; whatever works.

Dit staat er overigens over in de documentatie van de HA integratie:

https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
The Battery group mode select can be found in the P1 Meter device, as the P1 Meter is responsible for controlling the Plug-In Battery. This select entity is disabled by default. See I can’t find entities for instructions on enabling disabled entities.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:07
jdgraaf schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:17:
[...]

Heb zelf gisteren daar ook naar gezocht.

Staat in TS bij kopje HA integraties
Hoe kan de batterij besturing binnen HA integreren met de Homewizard integratie?

Ging eerst zelf aan de slag met Hoe stuur ik de batterij zelf deels aan? iets daarboven , maar kreeg steeds geen token, blijkbaar dient je dit via bovenstaande aan te zetten voordat dat mogelijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Wai_AM op 25-09-2025 14:58 ]

DCSBL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:07:
[...]

Dit zou niet moeten gebeuren, maar ik kan je er zo niet bij helpen. Meld dit even op https://github.com/home-assistant/core/issues/new/choose, met zo veel mogelijk relevante informatie.
Als het goed is zichtbaar voor o.a. jullie. Hij is beschikbaar (kwh meter) maar geeft eigenwijs energy socket aan >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:27
JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

hij is te vinden bij configuratie, net onder de sensoren. (credits JeroenH)
je moet m wel nog inschakelen

Ik was er ook naar op zoek en heb m nu gevonden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxDzRsEXNiYX09t8-CH6cb7YOHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlC5DQMfJFGySlI5NL0JIrfx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50
GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:35:
Dit is een extra besparing.
Airco wordt ingeschakeld als de temperatuur om 7:30 lager is dan 19,5 graden.
In de avond zet ik de airco aan om 19:00 uur en gaat om 22:00 uur uit.
Besparing... dat is de vraag zegt men hier thuis. Ik krijg veel gesputter met al dat geautomatiseerde spul hier thuis. Men wil de verwarming aan als men het koud heeft, ongeacht het tijdstip en/of wat de temperatuur aangeeft :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Best grappig om te zien toch..... 😊. Gesponserd dooooooor............. mezelf 😜.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDtUCmkSRs_ANem9iMcrCEurrYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LPHHAEYPGWSytvlUiuitmv0.jpg?f=fotoalbum_large

In het kader van meten is weten. Waarom HW ook niet ieder een eigen kWh meter? Zonde om voor 800W max een eigengroep aan te leggen per PIB. Bekabeling was een lastige klus aan het worden maar gelukt weer. 3 groepen. 1 voor de HW PIBs en ieder een eigen voor de andere PIB's ivm vermogen. Expansie drift is wel mooi nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 25-09-2025 15:28 ]

eovermeer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:25:
[...]

Besparing... dat is de vraag zegt men hier thuis. Ik krijg veel gesputter met al dat geautomatiseerde spul hier thuis. Men wil de verwarming aan als men het koud heeft, ongeacht het tijdstip en/of wat de temperatuur aangeeft :P
Als je de airco om 7:30 aanzet en twee uur later uit en in de avond om 19:00 aanzet en twee uur later uit.
Dan kun je met twee batterijen de 24 uur rond komen. De rest komt van de zon.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

GL007 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:38:
[...]

Als je de airco om 7:30 aanzet en twee uur later uit en in de avond om 19:00 aanzet en twee uur later uit.
Dan kun je met twee batterijen de 24 uur rond komen. De rest komt van de zon.
Klein praktisch probleemtje met die redenatie. Wat doe je op de dagen dat er geen zon schijnt?
hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:42:
[...]

Klein praktisch probleemtje met die redenatie. Wat doe je op de dagen dat er geen zon schijnt?
Dan heb je pech. De batterijen worden dan niet genoeg geladen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:05
eovermeer schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:25:
Is het ultieme doel (van al die automatisering) niet om er met zo min mogelijk (import van) energie voor te zorgen dat niemand in huis het ooit koud heeft?

De airco helpt met je huis (op een efficiënte) manier te verwarmen, en de HW-PIB om zo min mogelijk energie te importeren (om toch enigszins on-topic te zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
a2aan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:48:
[...]

Is het ultieme doel (van al die automatisering) niet om er met zo min mogelijk (import van) energie voor te zorgen dat niemand in huis het ooit koud heeft?

De airco helpt met je huis (op een efficiënte) manier te verwarmen, en de HW-PIB om zo min mogelijk energie te importeren (om toch enigszins on-topic te zijn).
De mop is dat het ook prima kan zonder al die automatisering. Het is het toevoegen van een complexe factor die niet noodzakelijker wijze tot een beter resulaat leidt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:14
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 14:56:
[...]

Als het goed is zichtbaar voor o.a. jullie. Hij is beschikbaar (kwh meter) maar geeft eigenwijs energy socket aan >:)
Thanks! Alvast een puntje, je bent niet de eerste waar dit gebeurd dus geen zorgen. Je draait 2025.2, het is september dus 2025.9 is uit. De ondersteuning van de kWh Meter kwam in 2025.7. Een update had vast een en ander wat makkelijker gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door DCSBL op 25-09-2025 16:39 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

DCSBL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:33:
[...]

Thanks! Alvast een puntje, je bent niet de eerste waar dit gebeurd dus geen zorgen. Je draait 2025.2, het is september dus 2025.9 is uit. De ondersteuning van de kWh Meter kwam in 2025.7. Een update had vast een en ander wat makkelijker gemaakt.
Ik loop altijd wat versies achter.... ik volg het HA topic ook en zie nog wel eens wat "stuk" gaan in de migratie. Zover ik kan zien loopt het nu. Dat de ene kWh meter netjes als kWh meter gezien wordt en zn "broertje of zusje" ernaast als socket vind ik dan wel raar. Toch bedankt voor je reactie! Updaten op de to-do lijst erbij gezet. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 25-09-2025 16:46 ]

hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:42:
[...]

Uit het net opladen op de goedkope uren?

JeroenH schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:08:
[...]

Uit het net opladen op de goedkope uren?
Is alleen van toepassing als je een Dynamisch contract hebt. In de andere gevallen is het juist dom omdat je dan extra gaat gebruiken door het laad/ontlaad verlies.

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:23
hanev001 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:31:
[...]

Is alleen van toepassing als je een Dynamisch contract hebt. In de andere gevallen is het juist dom omdat je dan extra gaat gebruiken door het laad/ontlaad verlies.
Die snap ik helemaal.
Maar nu iets anders. Als je een dynamisch contract hebt en er is een dag dat er geen zon is, is de stroom dan nog wel zo goedkoop dat je er winst uit haalt?
Ik heb mezelf er nog niet zo in verdiept.
Ik kom zelf net (vorig jaar) uit een vast contract en is nu een variabel contract die verlengbaar is. Dit heb ik zo laten staan omdat ik ook vorig jaar pas zonnepanelen heb laten leggen en meteen bezig ben geweest met de thuisbatterij. Homewizard moge dat duidelijk zijn.
Nu haal ik heel veel uit de zon, maar dat zal in de wintermaanden minder zijn.
Nu was afgelopen jaar december/januari verschrikkelijk. Dat gezegd hebbende als je veel al 0 op de meter haalt en die enkele maanden, zeg drie. Is er dan nog wel een significant verschil tussen variabel en dynamisch?

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
BelgianStar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:37:
Is het normaal dat de batterij de ontlaadsnelheid terugschroeft naar 720 Watt ipv 800 bij een continue belasting na ongeveer een half uur?
Ik merk dit nu al iedere dag op als hij continue 800 Watt moet ontladen. Jammer toch als dit zo hoort te zijn?..
Ja, doet die van mij ook zeer regelmatig.
Helemaal in het begin nog niet, maar na een bepaalde update wel.
Bij mij knijpt hij al naar 720 W na enkele minuten vollast ontladen.
Is ergens een beetje jammer natuurlijk, maar HW zegt dat dit normaal gedrag is om de levensduur van de pib te optimaliseren etc.
Het ligt hier in ieder geval niet aan de temperatuur van de omgeving en de ventilatie mogelijkheden, want die zijn hier ruimschoots binnen de marges.
Wesseley schreef op donderdag 25 september 2025 @ 18:36:
[...]

Die snap ik helemaal.
Maar nu iets anders. Als je een dynamisch contract hebt en er is een dag dat er geen zon is, is de stroom dan nog wel zo goedkoop dat je er winst uit haalt?
Ik heb mezelf er nog niet zo in verdiept.
Ik kom zelf net (vorig jaar) uit een vast contract en is nu een variabel contract die verlengbaar is. Dit heb ik zo laten staan omdat ik ook vorig jaar pas zonnepanelen heb laten leggen en meteen bezig ben geweest met de thuisbatterij. Homewizard moge dat duidelijk zijn.
Nu haal ik heel veel uit de zon, maar dat zal in de wintermaanden minder zijn.
Nu was afgelopen jaar december/januari verschrikkelijk. Dat gezegd hebbende als je veel al 0 op de meter haalt en die enkele maanden, zeg drie. Is er dan nog wel een significant verschil tussen variabel en dynamisch?
Probeer met dynamisch niet alleen naar 1 periode te kijken. Ik kan je van april tot nu aangeven hoe het hier gaat alleen is dat niet een eerlijk vergelijk als je de PIB alleen hebt.

Ik had ook een variabel contract met PIB. Hele berekening gemaakt mbt TVT. De conlusie was dat ik 6 ct per cylus moest toeleggen.

Met dynamisch wist ik dit terug te brengen tot een ct of 2. Afschrijving meerekend. Ik denk dat de PIB je in die contractvorm kan helpen. Goedkoop laden en daarna NOM. Zal het altijd positief zijn? Nee. Dat ligt aan de spread maar ook aan de mate van RTE.

Je kunt het proberen in jouw situatie. Een dynamisch contract is zo op te zeggen. Geen opzegtermijn.

Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
[...]

Is ergens een beetje jammer natuurlijk, maar HW zegt dat dit normaal gedrag is om de levensduur van de pib te optimaliseren etc.
Het ligt hier in ieder geval niet aan de temperatuur van de omgeving en de ventilatie mogelijkheden, want die zijn hier ruimschoots binnen de marges.
Kun je ze een slag draaien. Ik heb ze hier nu zo gezet dat ze de warmte verder weg kunnen blazen.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:09:
[...]

Kun je ze een slag draaien. Ik heb ze hier nu zo gezet dat ze de warmte verder weg kunnen blazen.
Hij staat op zich al zo optimaal mogelijk gedraaid, dus dat de warme outlet kant alle ruimte heeft om de kamer in te blazen en de koude inlet kant ook ruim voldoende ruimte heeft om koele lucht aan te zuigen.

Maar ik zal het uiteraard wel een keer proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

Maar had jij dus ook dat hij bij jou af en toe het vermogen kneep en na het ietwat verplaatsen niet meer?

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:57:
[...]

Dat is wel bijzonder. Ik heb dat nog niet gezien. Als de accu dat bij 800W modus doet, wat gebeurt er dan bij de 2500W optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:19:
[...]

Hij staat op zich al zo optimaal mogelijk gedraaid, dus dat de warme outlet kant alle ruimte heeft om de kamer in te blazen en de koude inlet kant ook ruim voldoende ruimte heeft om koele lucht aan te zuigen.

Maar ik zal het uiteraard wel een keer proberen. Baat het niet, dan schaadt het niet...

Maar had jij dus ook dat hij bij jou af en toe het vermogen kneep en na het ietwat verplaatsen niet meer?
Als intern bij de lader/ omvormer de temperatuur hoger wordt dan 52 graden dan regelt de batterij terug.
Dit gemeten aan de uitlaat temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:19:
[...]

Klopt. Van de zomer iedere dag. Recent ook. Sinds gisteravond staan ze gedraaid. Ik denk dat anders het stapelen het probleem is. Ze blazen beide warme lucht. Als de lucht van de onderste niet meer lekker weg kan dempt hij. Het is de onderste vaak.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11

headout

Oi oi!

headout schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[...]

Ik zag het inderdaad, thanks. Inmiddels via de AI bot contact opgenomen, en wordt omgewisseld. Hopelijk doet de herstart nog iets.
De PIB is vandaag omgewisseld met 1 cycli op de teller en 45% opgeladen. De levering door Transmission viel precies binnen het tijdvak. Nadeel is dat je pas 's ochtends weet hoe laat de levering volgt. Gelukkig was mijn partner thuis en stond het retourmodel in de gang klaar om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GWnT1UjizKyi-OmpYduXRGAUMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aqASlnyTIG6PsUHPLb68Kjq.png?f=fotoalbum_large
Het blijft goed werken hier. Rendement blijft goed stabiel

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.