ArthurMorgan schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:53:
een melding in de app vind ik dat als ik de app open ik een waarschuwing krijg. Niet dat ik naar elk apparaat individueel moet gaan om to controleren.

Ik begrijp de logica dat ik geen melding op mijn telefoon krijg. Maar als ik de app open zou die melding gewoon op het startscherm moeten komen imho.
Mee eens. Maar als je de app weg klik dan is de app nog actief in de achtergrond. Om nou zeker te zijn van een event refresh is het handiger om de app uit het geheugen te swipen en deze opnieuw op te starten. Dan weet je zeker dat alle triggers opscherp worden gezet. En alle events worden geactiveerd.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 27-09-2025 12:56 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:23
Hier op mijn laatste 3e accu e308. 11cycli. 10305. Na de juiste behandeling draait i weer. Ben benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vwb errors, ik zou heel graag keus zien.

Sowieso, errors met zoveel mogelijk relevante info in de API. Dan kan ik er in HA met doen wat ik wil, en de normale gebruikers merken hier niets van.

Dan, voor de HW app, sowieso een melding in beeld als je de app opent, met daarin de relevante info ("PiB 4 geeft een error Exxx"). Optioneel, voor wie dat wil, een notificatie? Als ik primair de HW app zou gebruiken zou ik dat wel willen, maar ik snap ook dat niet iedereen dat wil.

Dit zouden toch mooie quality-of-life dingetjes zijn.

@HomeWizard_NL (Al heb ik niet meer het idee dat ze meelezen? Of in ieder geval niet meer reageren?)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +4 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:38:
Vwb errors, ik zou heel graag keus zien.

Sowieso, errors met zoveel mogelijk relevante info in de API. Dan kan ik er in HA met doen wat ik wil, en de normale gebruikers merken hier niets van.

Dan, voor de HW app, sowieso een melding in beeld als je de app opent, met daarin de relevante info ("PiB 4 geeft een error Exxx"). Optioneel, voor wie dat wil, een notificatie? Als ik primair de HW app zou gebruiken zou ik dat wel willen, maar ik snap ook dat niet iedereen dat wil.

Dit zouden toch mooie quality-of-life dingetjes zijn.

@HomeWizard_NL (Al heb ik niet meer het idee dat ze meelezen? Of in ieder geval niet meer reageren?)
Je hoeft nog niet eens de app te openen voor melding. Nu kan dat ook met stroomverbuik als die hoger is dan normaal of een melding dat je meer dan x liter water bv gebruikt voor y periode. Kreeg ik vanmorgen te zien via een bliksemschitje boven in scherm van telefoon. Dat zou ook moeten kunnen dus met de PIB.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:12:
[...]

Je hoeft nog niet eens de app te openen voor melding. Nu kan dat ook met stroomverbuik als die hoger is dan normaal of een melding dat je meer dan x liter water bv gebruikt voor y periode. Kreeg ik vanmorgen te zien via een bliksemschitje boven in scherm van telefoon. Dat zou ook moeten kunnen dus met de PIB.
Je moet wel volledig zijn. Dat zijn betaalde Energy+ functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je moet wel volledig zijn. Dat zijn betaalde Energy+ functies.
Scherp..... is al ingeburgerd dus hier. Ik zie het wel een beetje als basis behoefte dat bij de PIB hoort. Mijn wasmachine piept ook als hij klaar is zonder te betalen voor een abbo. Nou hoor ik je al denken wat doet hij bij een storing? Geen idee. Springt hij nooit in 😜. Mijn PIBS ook niet hoor, dus was zeker niet sarcastisch bedoeld.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:47
Voor de gebruikers die de PIB in Homey hebben hangen heb ik nu een geschatte kWh waarde toegevoegd.
Deze waarde houdt rekening met het aantal cycli (degradatie 6000 cycli 80%), de gemiddelde RTE van de PIB (dit is per gebruiker verschillend) en dan dus de percentage wat de batterij geladen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adTtzS7YsiMQyGWr7_jW0IUbQT4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TCO4hmK9MV75ln1McF0Cusj2.png?f=user_large

Homewizard app voor Homey test versie v3.6.71

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-10 23:51
De levertijden lijken ook af te nemen, wie kan zijn levertijd hier delen? Wellicht iets voor het starttopic, de geschatte levertijd?
Tebbie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 17:17:
Voor de gebruikers die de PIB in Homey hebben hangen heb ik nu een geschatte kWh waarde toegevoegd.
Deze waarde houdt rekening met het aantal cycli (degradatie 6000 cycli 80%), de gemiddelde RTE van de PIB (dit is per gebruiker verschillend) en dan dus de percentage wat de batterij geladen is.

[Afbeelding]

Homewizard app voor Homey test versie v3.6.71
De geschatte kWh waarde is perfect om te gebruiken om te testen of het laden of ontladen goed gaat. Klasse

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• Tebbie
GL007 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:16:
[...]

De geschatte kWh waarde is perfect om te gebruiken om te testen of het laden of ontladen goed gaat. Klasse
Het is een schatting ik kan nog wat draaien aan knopjes om dit te verbeteren.

Tebbie schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:37:
[...]

Dat had ik begrepen maar je kunt met dit gegevens een notificatie genereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-10 00:08
Jammer, afgelopen woensdag batterij vervangen door een nieuwe. Gisteravond "uitgegaan". App geeft melding dat er geen verbinding is met wifi. Wifi is prima (HW display staat dichtbij de batterij. Er branden ook geen LEDs meer op de batterij. Met de touchknop geprobeerd hem aan de praat te krijgen. Dat lukte niet.

Vannacht de stekker eruit gehaald en de draaiknop verticaal (uit).
Vanochtend stekker erin, draaiknop horizontaal gedraaid (aan). Er gingen geen leds branden. De touchknop geprobeerd (5 sec). Geen leds aan of andere reactie in de batterij.

Maar bericht naar wizzy gestuurd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
post.p schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:28:
De levertijden lijken ook af te nemen, wie kan zijn levertijd hier delen? Wellicht iets voor het starttopic, de geschatte levertijd?
Geschatte levertijden staan op de website van HW. Liever daar kijken anders moet ik die iedere dag gaan volgen en aanpassen evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Kun je iets delen mbt flows o.i.d.? Dan kan ik een linkje voor je maken naar je werk in de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:32:
[...]

Kun je iets delen mbt flows o.i.d.? Dan kan ik een linkje voor je maken naar je werk in de TS.
Nee is geen flow. Dit is code in de app zelf.
Als code naar productie gaat dan zal ik mijn github repository bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:10
Lekker hoor zonnetje doet het goed 2 batterijen al voor 40%vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 27-10 15:08
Ral23087 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:10:
Lekker hoor zonnetje doet het goed 2 batterijen al voor 40%vol.
Same here.
44% drie batterijen vaatwasser staat aan en tweede was gaat zo ook aan.
Is wel een verschil met gisteren. Kwam net aan de 10% die ook weer op nul stond om 18:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-10 19:21
Inderdaad lekker zonnetje, hier ook de HA batterijgroep voor het aansturen met de local API voor elkaar. Dat wordt handelen met de accu!!! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnord schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:06:
Inderdaad lekker zonnetje, hier ook de HA batterijgroep voor het aansturen met de local API voor elkaar. Dat wordt handelen met de accu!!! ;-)
Dat kan helemaal niet. Je kan wel gestuurd laden maar gestuurd ontladen is (nog) niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:13:
[...]

Dat kan helemaal niet. Je kan wel gestuurd laden maar gestuurd ontladen is (nog) niet mogelijk.
Sinds deze week kan het met de nieuwe firmware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQjZ9NC1xQa3cIu7O2vyds8p6rk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8nX8QQCt4JK464BOyA9znTJo.png?f=user_large

zie ook: YouTube: Besturing Homewizard Plug-in Battery met Home Assistant

[ Voor 23% gewijzigd door arnord op 28-09-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
“Oplaad”modus, geen ontlaadmodus ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnord
gielz schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:26:
[...]

“Oplaad”modus, geen ontlaadmodus ;)
Je kunt de accu in standby zetten na 100% vol, en naar 0-modus op jouw gewenste moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
arnord schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:27:
[...]

Je kunt de accu in standby zetten na 100% vol, en naar 0-modus op jouw gewenste moment.
Ja maar dan kun je niet handelen maar wel mooi als het opwekseizoen voorbij is dynamisch opladen en NOM gebruiken. Heb je hier al iets voor gemaakt? In Home Assistant ben ik nu bezig om een plug-n-play variant te maken voor Zendure maar deze kan ook gewoon bij Homewizard gebruikt worden.

Dan is het gewoon een kwestie van JA + voldoende spread is standaard x uren laden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDGpiIyyTmOjrQgULaIFoWtAFG0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nb37jGB3LptuCIn79H5kPWa5.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door gielz op 28-09-2025 11:45 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je de term NUL-Modus verkeerd begrijpt. Dat is namelijk in de NOM stand zetten. Het ontladen is dan afhankelijk van je gebruik en de sturing die de P1-meter daar van maakt voor de batterij. Van een echte handelsoptie is geen sprake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:14
gielz schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:44:
[...]

In Home Assistant ben ik nu bezig om een plug-n-play variant te maken voor Zendure maar deze kan ook gewoon bij Homewizard gebruikt worden.

Dan is het gewoon een kwestie van JA + voldoende spread is standaard x uren laden;
Ik ben benieuwd, deel het met ons >:)

[ Voor 16% gewijzigd door rtunru op 28-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 13:57
[...]
Mijn PiB met 22 cycles is nu vol 100% en de 'Estimated kWh in Battery' is slechts 1.9 kWh. Dat zou toch wel rond de 2.5 kWh moeten liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcEuVW2p0r2inS6nXEuhYbSzmtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gdOeo46v6tnaAPyNVTlIwCm3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
eovermeer schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:09:
[...]

Mijn PiB met 22 cycles is nu vol 100% en de 'Estimated kWh in Battery' is slechts 1.9 kWh. Dat zou toch wel rond de 2.5 kWh moeten liggen?

[Afbeelding]
Ik neem ook je RTE mee in de berekening. Die zal in het begin nog heen en weer springen.
Het is een schatting wat je werkelijk uit je batterij haalt met alle verliezen meegerekend (omvormer verlies maar die zit al in je RTE en dan dus de cycli ratio van 100% (0 cycli) -> 80%(6000 cycli).

Als mijn benadering fout is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:14:
[...]

Ik neem ook je RTE mee in de berekening. Die zal in het begin nog heen en weer springen.
Het is een schatting wat je werkelijk uit je batterij haalt met alle verliezen meegerekend (omvormer verlies maar die zit al in je RTE en dan dus de cycli ratio van 100% (0 cycli) -> 80%(6000 cycli).

Waar het denk ik fout gaat is de RTE. Ontladen is maar 1 kant op dan is 70-75% aan de lage kant maar hoe bereken je dit dan wel? De 1 kant op efficiënte gegevens zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
gielz schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:19:
[...]

Waar het denk ik fout gaat is de RTE. Ontladen is maar 1 kant op dan is 70-75% aan de lage kant maar hoe bereken je dit dan wel? De 1 kant op efficiënte gegevens zijn er niet.
Dat is nu het nadeel van de export / import = RTE met maar 16 (bij mij) of 22 cycli.
Dit topic staat vol met 75% dus ik zal een extra check doen dat als de berekende RTE lager is dan 75% (bij mij was het dus ook iets van 70%) dan reken ik met 75%. Als de PIB dan wat meer cycli gedaan heeft wordt de RTE waarde meer betrouwbaar en ook wat hoger dan 75% dan neem ik de waarde over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:32:
[...]

Dat is nu het nadeel van de export / import = RTE met maar 16 (bij mij) of 22 cycli.
Dit topic staat vol met 75% dus ik zal een extra check doen dat als de berekende RTE lager is dan 75% (bij mij was het dus ook iets van 70%) dan reken ik met 75%. Als de PIB dan wat meer cycli gedaan heeft wordt de RTE waarde meer betrouwbaar en ook wat hoger dan 75% dan neem ik de waarde over.
Ja maar dat is de RTE wat opladen en ontladen is. Je hebt dus bij laden wat verlies waardoor je extra KWHs moet laden. En bij ontladen verlies je wat van de capaciteit maar dat kan nooit 70-75% zijn.

Als je bijvoorbeeld met 90% efficiënte laad en ontlaad heb je een RTE van 81%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 13:57
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:14:
[...]

Ook de 1e PiB is nu vol, 171 cycles en ook slechts 1.9 kWh. Het kan maar dit valt mij ronduit tegen. Ik weet dat ik geen 5.4 kWh in de PiBs heb zitten bij 100% maar slechts 3.8 kWh zou ik niet gedacht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMPJ5XyM-mzrMnrPsYo5LB8FWsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ViYa9A5jOutW8okFfcGSXlO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

eovermeer schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat 1,8-1,9kWh bruikbaar wel realistisch is.

Hier zit m'n RTE op 71,1% gemiddeld voor 4 PIB's (en bij jou op 71,9% voor deze PIB) dus van de 2,4kWh die er in opgeslagen moet kunnen worden zie ik maar 1,7kWh terug.
Ik verwacht wel dat de RTE nog iets omhoog gaat zodra de batterijen intensiever gebruikt worden (vanaf ongeveer 1 oktober - 31 maart) maar veel zal het niet zijn.

Erg efficiënt is de HomeWizard PIB niet.
Voor overtollige solar lig ik daar niet zo wakker van maar als je er dynamische stroom me wil in- en verkopen moet je wel een flinke spread hebben voor dat ook maar enigszins kostendekkend is.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-09-2025 13:58 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:51:
[...]

Ik ben benieuwd, deel het met ons >:)
Ben nu nog voornamelijk aan het coden en valideren. Bijvoorbeeld als je in de winter goedkoop gaat laden dan wil je die daarna in zetten als NOM bij Homewizard. Je wilt dan wel weten of de uren na het laden rendabel zullen zijn. Dit heb ik nu werkend en ben ik aan het valideren;

Hier onder een praktijk voorbeeld waarbij hij dan automatisch in het groene gedeelte gaat laden. Vervolgens in het opvolgende rode gedeelte NOM. Dan wil je niet dat hij in de berekening het rode gedeelte voor het oplaad gedeelte mee neemt in de berekening.

Uiteindelijk in praktijk zeg je gewoon ik wil 4 uren goedkoop opladen. Maar de spread moet wel xx% zijn. Beide zijn vrij in te vullen omdat iedereen een andere RTE heeft of meer of minder batterijen heeft en hierdoor meer uren nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opxriKzhCZujbk5jN9aJtYDVnYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bUDyY24fp89daur8OBzqckRW.jpg?f=user_large

*ook in detail altijd te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v2aWuqD6VJ4QRffGKegbJUKnAk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wFS8evX3ZYrQX4Ja3GYxq0uL.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door gielz op 28-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
eovermeer schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:50:
[...]

Ook de 1e PiB is nu vol, 171 cycles en ook slechts 1.9 kWh. Het kan maar dit valt mij ronduit tegen. Ik weet dat ik geen 5.4 kWh in de PiBs heb zitten bij 100% maar slechts 3.8 kWh zou ik niet gedacht hebben.

[Afbeelding]
Ik heb de code iets aangepast en zit nu rond 2.0-2.1kWh. Mocht jij er wel 2.4kWh uit een volle PIB halen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 19:50
Soudie schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:15:
Jammer, afgelopen woensdag batterij vervangen door een nieuwe. Gisteravond "uitgegaan". App geeft melding dat er geen verbinding is met wifi. Wifi is prima (HW display staat dichtbij de batterij. Er branden ook geen LEDs meer op de batterij. Met de touchknop geprobeerd hem aan de praat te krijgen. Dat lukte niet.

Vannacht de stekker eruit gehaald en de draaiknop verticaal (uit).
Vanochtend stekker erin, draaiknop horizontaal gedraaid (aan). Er gingen geen leds branden. De touchknop geprobeerd (5 sec). Geen leds aan of andere reactie in de batterij.

Maar bericht naar wizzy gestuurd......
Bekende kwaal, heb ik al 2 x gehad, beide keren een nieuwe ontvangen.
Je moet ff een filmpje maken( gaan ze omvragen) dat je de knop 10 seconde ingedrukt houd en dat er helemaal niets gebeurd..

Dan heb je in 2 weken weer een nieuwe.

Joop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is morgen weer happy (Two) hour(s), doe er je voordeel mee als je dynamisch contract hebt i.c.m. je PIB(s) >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWpn_Tt9cfjI9wbVWZHxIxCSbaU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7iUfVBP6q5Zv6NCsjUzLUqzG.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 28-09-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-10 16:53
Het Homewizard PIB (lees plug-in) batterij topic…
Ik weet het, meerdere keer hier vermeld, maar, eerlijk is eerlijk, plug-in.. I dont think so..
Alleen maar ellende, HW heeft het niet voor elkaar, jammer, ik, en veel andere gunnen HW het van harte, maar toch, het is net niet.
Tot 2027 geen terugleveringkosten, ik ben safe maar toch langzaam aan het kijken voor een thuisbatterij…
Ik heb nog 15 maanden om een besluit te maken, maar als niets veranderd, HW gaat het niet worden

Ps:ik heb nu een batterij (nog eventjes ) maar mooier/beter wordt het niet 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq7sVNr5yd0MT-rONA-KSsQ-fVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zQbe6TD2iPu1UPCQmpCQU8w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 19:35
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:02:
[...]

Ik heb de code iets aangepast en zit nu rond 2.0-2.1kWh. Mocht jij er wel 2.4kWh uit een volle PIB halen dan hoor ik het graag.
Ik zie hier dagelijks gemiddeld met 2 PiBs; 5,7kWh geladen en 4,2 tot 4,4kWh ontladen.
Puur ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
blackmore87 schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:00:
[...]

Ik zie hier dagelijks gemiddeld met 2 PiBs; 5,7kWh geladen en 4,2 tot 4,4kWh ontladen.
Puur ter info.
Ik had dit ook. Hoewel met één batterij (als die het deed) 2,1 2,2.
Het is dan ook een rte (round efficiency trip)
Het zit hem ook ik het woord "round"
Bij 75% heb je 25% verlies. 12,5 bij laden en 12,5 bij ontladen. Plus of min 1% ofzo. Ivm snelheid laden/ontladen.
2,7 haal daar 12,5% vanaf. Is 2,3

Als ik mis zit hoor ik dat graag.

Edit. Ik zat fout. Batterij is 2.7 en niet 2.4. Dan is de uitkomst geen 2,1 maar 2,36

[ Voor 7% gewijzigd door Wesseley op 28-09-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:00:
Ik weet het, meerdere keer hier vermeld, maar, eerlijk is eerlijk, plug-in.. I dont think so..
Alleen maar ellende, HW heeft het niet voor elkaar, jammer, ik, en veel andere gunnen HW het van harte, maar toch, het is net niet.
Tot 2027 geen terugleveringkosten, ik ben safe maar toch langzaam aan het kijken voor een thuisbatterij…
Ik heb nog 15 maanden om een besluit te maken, maar als niets veranderd, HW gaat het niet worden

[Afbeelding]
Welke ellende ervaar je zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
BlueTooth76 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat 1,8-1,9kWh bruikbaar wel realistisch is.

Hier zit m'n RTE op 71,1% gemiddeld voor 4 PIB's (en bij jou op 71,9% voor deze PIB) dus van de 2,4kWh die er in opgeslagen moet kunnen worden zie ik maar 1,7kWh terug.
Ik verwacht wel dat de RTE nog iets omhoog gaat zodra de batterijen intensiever gebruikt worden (vanaf ongeveer 1 oktober - 31 maart) maar veel zal het niet zijn.

Erg efficiënt is de HomeWizard PIB niet.
Voor overtollige solar lig ik daar niet zo wakker van maar als je er dynamische stroom me wil in- en verkopen moet je wel een flinke spread hebben voor dat ook maar enigszins kostendekkend is.
Ik heb enkele weken geleden hier een uitgebreide meting en berekening gepost, van RTE en verliezen bij opladen en ontladen. Gebaseerd op volledige dataset van 3 maanden.
Samengevat, ik heb 3 accu’s die ik vrijwel elke dag met lage dynamische tarieven tot 100% laadt. Dat kost 9,0 +/-0,2 kWh.
Ik ontlaad die met NOM in de uren als mijn verbruik de Solar opwek overtreft (was in genoemde maanden vanaf 1900-2000 uur). Mijn meting geeft aan dat ik dan 6,9+/- 0,1 kWh beschikbaar heb. Ca. 75% RTE. Per batterij is dat dus ~ 2.3 kWh voor NOM beschikbaar bij mijn batterijen. De berekening van netto per batterij beschikbaar vermogen van @Tebbie is met de 75% RTE welke ik hier haal dus aan de lage kant. Eigenlijk ook wel logisch want @Tebbie laat de RTE los op de gespecificeerde 2,7 kWh van de 100% geladen batterij, en vergeet dus de ca. 0,6 kWh verlies per batterij aan laadverlies.
Zo begrijp ik het nu.
In genoemde eerdere post, heb ik ook proberen te berekenen hoeveel van de 25% verlies voor ontladen is en wat voor laden. Die zijn niet gelijk, dus niet elk ca. 12,5%. Hoe dat vanuit de batterij fysica te verklaren is ben ik nog niet uit.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:00:

[Afbeelding]
Als er een ding is waar helemaal geen problemen mee zijn dat is het het Plug-in gebeuren. De installatie is dood simpel. Wat jij ellende noemt is meer een mening die ik niet onderschrijf. Ga er dingen fout? Absoluut maar de service omdat op te lossen is goed. En je moet je zelf dan ook de vragen stellen is er een leverancier die een systeem levert zonder problemen of als er problemen zijn een vergelijkbare service bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-10 18:28
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:41:
Het is morgen weer happy (Two) hour(s), doe er je voordeel mee als je dynamisch contract hebt i.c.m. je PIB(s) >:)

[Afbeelding]
Van 18.00 uur tot 20.00 uur, wordt het voor mij handmatig 4,8kWh terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:02:
[...]

Houd je in je code rekening met dat 92% van de capaciteit van 2688 Wh beschikbaar is? We zien 100%. Netto is 2473 Wh beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 28-09-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:28:
[...]

Van 18.00 uur tot 20.00 uur, wordt het voor mij handmatig 4,8kWh terugleveren.
Hoe denk je dat te gaan doen? Die optie bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:30:
[...]

Hoe denk je dat te gaan doen? Die optie bestaat niet.
Oh wacht, ik zie Devke reageren, dus dacht ik zit in het Zendure topic, excuses. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:31:
[...]

Oh wacht, ik zie Devke reageren, dus dacht ik zit in het Zendure topic, excuses. _O-
🤣🤣🙈. Die gast zweeft ook in dit topic rond. Ben zelf ook PIB eigenaar he 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 26-10 20:19
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:31:
[...]

Zou je 4 accu's hebben van HW dan zou je met storage mode 40% van ~10kwh terug kunnen leveren toch?
Of het de moeite waard is betwijfel ik maar totdat er een daadwerkelijke discharge mode is is storage mode the next best thing als je wilt proberen het maximale uit je accu's te halen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:32:
[...]

🤣🤣🙈. Die gast zweeft ook in dit topic rond. Ben zelf ook PIB eigenaar he 🤣
Ik vergeef je de fout die je gedeeltelijk heb gemaakt in je leven qua batterijkeuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:34:
[...]

Zou je 4 accu's hebben van HW dan zou je met storage mode 40% van ~10kwh terug kunnen leveren toch?
Of het de moeite waard is betwijfel ik maar totdat er een daadwerkelijke discharge mode is is storage mode the next best thing als je wilt proberen het maximale uit je accu's te halen.
Is een optie. Spread moet hoog genoeg zijn. Met een paar ct red je het niet met de PIB. Met die top van morgen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:35:
[...]

Ik vergeef je de fout die je gedeeltelijk heb gemaakt in je leven qua batterijkeuze. ;)
Bij mij werkt het 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:29:
[...]

Houd je in je code rekening met dat 92% van de capaciteit van 2688 Wh beschikbaar is? We zien 100%. Netto is 2473 Wh beschikbaar.
Nee, blijft een schatting he……

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:38:
[...]

Nee, blijft een schatting he……
Klopt. Is bij dit type batterijen niet makkelijk. Denk misschien heb je er iets aan. Baat het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:34:
[...]

Die discharge mode (Volledig ontladen) als je die bedoeld die komt niet. Eerder door HW aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
Bij mij ook, alleen handmatig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:39:
[...]

Klopt. Is bij dit type batterijen niet makkelijk. Denk misschien heb je er iets aan. Baat het niet....
Ik zal de nominale waarde naar boven bijstellen om dat verlies te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chulin
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:18:
[...]

Welke ellende ervaar je zelf?
Voor de duidelijkheid, ik heb geen PIB van HW, waarom…….

PIB, betekent imo, in de stopcontact en niet meer naar kijken, echter,,
Ik lees over verschillende E fouten, DOA, geen reacties/ late reacties van het support team, slecht RTE, slechte communicatie met het transport, tientallen omruilen, home Assistant of Homey nodig, enz….

Ik ga niet beginnen over de prijs…
Wat wilt u nog weer weten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wesseley
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:16:
[...]

Ik lees over verschillende E fouten, DOA, geen reacties/ late reacties van het support team, slecht RTE, slechte communicatie met het transport, tientallen omruilen, home Assistant of Homey nodig, enz….

Wat doe je hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Info verzamelen..
Ik wil graag een thuisbatterij

[ Voor 4% gewijzigd door chulin op 28-09-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:00
Ik zou graag wat advies willen. Heb nu een aantal maanden de thuisbatterij en bevalt prima. 8 oude panelen met totale vermogen van ondertussen rond de 1800Wp.
Denk erover om nog 3 panelen van 460Wp op schuurtje te leggen. Ik wil dan een iets grotere accu.
Zou ik dan een 2e HW accu kopen (eigen groep dus kan dan 1600W laden en ontladen), of zou ik mijn accu verkopen en bijv. een Marstek venus e3 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
HBO88 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:39:
Ik zou graag wat advies willen. Heb nu een aantal maanden de thuisbatterij en bevalt prima. 8 oude panelen met totale vermogen van ondertussen rond de 1800Wp.
Denk erover om nog 3 panelen van 460Wp op schuurtje te leggen. Ik wil dan een iets grotere accu.
Zou ik dan een 2e HW accu kopen (eigen groep dus kan dan 1600W laden en ontladen), of zou ik mijn accu verkopen en bijv. een Marstek venus e3 kopen?
Komt de HW batterij dan in je schuurtje?
Zo ja, wordt het daar in de herfst/winter/voorjaar niet te koud voor de HW batterij. Zie de specificaties.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-10 01:09
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:36:
[...]
Is een optie. Spread moet hoog genoeg zijn. Met een paar ct red je het niet met de PIB. Met die top van morgen wel.
Voor mij is ook de vraag hoeveel stroom ik denk te gaan verbruiken tijdens die dure uren. Als de batterij maar half vol is om 18:00 is dat nog wel genoeg. Dus dan moet ik om een uur of vier inschatten of dat het geval zal zijn, of dat ik handmatig het opladen aan ga zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:38:
[...]

Info verzamelen..
Ik wil graag een thuisbatterij
Jouw manier van info verzamelen is afgeven op een systeem dat je niet hebt en een oordeel vellen dat op ze minst gezegd de waarheid geweld aandoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesseley
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:49:
[...]

Jouw manier van info verzamelen is afgeven op een systeem dat je niet hebt en een oordeel vellen dat op ze minst gezegd de waarheid geweld aandoet.
Ik denk dat we te maken hebben met een vrouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:49:
[...]

Ik heb meerdere producten van HW, zeer tevreden tot nu toe.
Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,,
Geeft mij een (meer mag ook) reden om het te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Wesseley schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat we te maken hebben met een vrouw ;)
I dont think so 🤹‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:16:
[...]

Ahh oke. Ik dacht als je tegen iets aanloopt dan kunnen we je wellicht helpen in het topic. Was mij even niet duidelijk.

Hier is het echt een set en forget systeem. Het is dat ik het leuk vind wat te hobbyen maar anders had ik er hier blind op vertrouwd. RTE vind ik ook tegenvallen. Ik heb er een kWh meter tussen gezet. Ook gedaan bij mijn andere set batterijen. Laat ze nu maar eens een tijdje lopen. Mooi vergelijk. Allemaal een eigen groep. Eigen kWh meter, MID btw. De test is niet helemaal eerlijk daar HW nomt en de andere set altijd vol gas draait. Helaas kan ik dit maar deels testen op HW. Van 0->100% SoC gaat en van 100->60. Daarna wordt het NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ritsl schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:41:
[...]

Voor mij is ook de vraag hoeveel stroom ik denk te gaan verbruiken tijdens die dure uren. Als de batterij maar half vol is om 18:00 is dat nog wel genoeg. Dus dan moet ik om een uur of vier inschatten of dat het geval zal zijn, of dat ik handmatig het opladen aan ga zetten.
Als je dynamisch kunt laden dan zou ik dat denk ik altijd doen met de PIB. De panelen op de dure uren terug laten leveren aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:00
EVfan schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:40:
[...]

Komt de HW batterij dan in je schuurtje?
Zo ja, wordt het daar in de herfst/winter/voorjaar niet te koud voor de HW batterij. Zie de specificaties.
Nee op zolder, waar de andere nu ook staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:57:
[...]

Ik heb meerdere producten van HW, zeer tevreden tot nu toe.
Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,,
Laat ik beginnen met het Plug-in principe. Aangezien je zegt dat je al HW producten hebt ben ik verbaasd dat je dit in twijfel trekt. Maar goed het installeren van de batterij is heel simpel je volgt de stappen in de App en in 5 minuten ben je klaar. Het is meer werk om hem uit de doos te halen en op zijn plaats te zetten.

Ik heb zelf 4 batterijen die tussen de 5 en 6 maanden in bedrijf zijn. Deze week is er 1 defect gegaan maar ik heb slecht een keer contact hoeven te maken met HW en Dinsdag wordt deze vervangen. Toegegeven het contact gaat via een Chatbot en die is niet erg gebruiks vriendelijk.

De RTE is erg afhankelijk van het gebruik maar zal in de meeste gevalen tussen de 70% en 75% uitkomen.

De aansturing in NOM mode is sinds de laatste paar software updates erg goed geworden. Als je HA of Homey wil gebruiken zijn er al een paar API opties om zelf wat aan de sturing te doen en HW heeft aangegeven over meer zaken na te denken.

Het punt dat vooral in het begin veel problemen opleverde maar dat de laatste tijd ook beter lijkt te gaan is de Wifi verbinding. Dit is een moeilijk punt als je een complex thuisnetwerk hebt. Gebruik je standaard basis spul gaat dit probleemloos. Het is dus afhankelijk van hoe de gebruiker de Wifi opzet heeft gedaan en problemen liggen dus niet echt aan de batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:04:
[...]

Als je dynamisch kunt laden dan zou ik dat denk ik altijd doen met de PIB. De panelen op de dure uren terug laten leveren aan het net.
In de ochtend is dat leuk in mijn geval, eigenlijk zelfs noodzakelijk om geen verlies te lijden door het gebruik van een thuisbatterij. Uitgesteld laden is een must voor rentabiliteit, en beter voor het milieu ook nog. Tegen zes uur 's avonds leveren de panelen nog hoogstens 300 watt. Die verstook ik zelf wel op dat tijdstip.

Als ik tussen vier en zes 's middags geforceerd van het net laad wanneer de zon niet genoeg zou doen, en die opgeslagen stroom voor de helft pas na acht uur verbruik, ben ik ook niet nuttig bezig voor mijn portemonnee of voor het milieu.

Stroom moet minstens 33% duurder zijn tijdens verbruik dan tijdens laden van het net. En dan tel ik niet eens de afschrijving mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
Meer die hier last van hebben, zie totaal geen storing of iets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hizmFKjBrEtsLpEgI-JzEnQy9to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ4Lq6u2UDW08IjBzhlMiWm6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:35:
Meer die hier last van hebben, zie totaal geen storing of iets. [Afbeelding]
Wat is je vraag, welk probleem denk je dat er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ritsl schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:24:
[...]

In de ochtend is dat leuk in mijn geval, eigenlijk zelfs noodzakelijk om geen verlies te lijden door het gebruik van een thuisbatterij. Uitgesteld laden is een must voor rentabiliteit, en beter voor het milieu ook nog. Tegen zes uur 's avonds leveren de panelen nog hoogstens 300 watt. Die verstook ik zelf wel op dat tijdstip.

Als ik tussen vier en zes 's middags geforceerd van het net laad wanneer de zon niet genoeg zou doen, en die opgeslagen stroom voor de helft pas na acht uur verbruik, ben ik ook niet nuttig bezig voor mijn portemonnee of voor het milieu.

Stroom moet minstens 33% duurder zijn tijdens verbruik dan tijdens laden van het net. En dan tel ik niet eens de afschrijving mee.
33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend? Heb je rekening gehouden met de dure uren? Zonder batterij ga je die aftikken.

Het is best lastig om een goede berekening anders dan een bierviltje te maken op voorhand. Er zijn een aantal afhankelijkheden. Omgevingstemperatuur, ontlaadvermogen, type contract (met of zonder boetes), bonusssen voor teruglevering (Zonneplan).

RTE heeft zeker invloed. Fair. Het is echter wel een feit dat iedere thuisbatterij omzettingsverliezen zal hebben. Bij de 1 weer wat minder dan de ander.

Edit : Dit is niet met alleen een PIB. Kijk eens naar mijn verbruik (EV o.a) en teruglevering. Wat gaat hier mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRVlEZvRm14JEwQZQ0oxCkq2tp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH03zDNBHBNRsTfXrGjypLPn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 28-09-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:41:
[...]

Wat is je vraag, welk probleem denk je dat er is?
Dat mijn grafiek vanochtend is gestopt om 09.00 uur en niet tot zojuist heeft geupdate qua grafiek wat er zoal vandaag is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door GL007 op 28-09-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:56:
[...]

Dat mijn grafiek vanochtend is gestopt om 09.00 uur en niet tot zojuist heeft geupdate qua grafiek wat er zoal vandaag is gebeurt.
Je hoofd al in de meter kast gestoken om te kijken of de P1-meter wel werkt? Eventueel even stroomloos maken en dan weer laten opstarten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:59

HvM

chulin schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:57:
[...]

Ik zou zeggen: begin er niet aan. Doe geen bestelling
Gun de rest van NL dat ze hun PIB eerder krijgen.
Stel je voor dat het zou bevallen.... dan ga je er nog 1 of 2 bestellen...
Wordt de wachtrij nog langer....

;)

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben het er wel mee eens dat het niet set en forget is hoor.

Ik blijf kijken, dat vergeten lukt dus totaal niet :D
Buiten dat werkt het hier gewoon prima zoals het hoort.

[ Voor 36% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-09-2025 19:16 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
HvM schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:12:
[...]

Ik zou zeggen: begin er niet aan. Doe geen bestelling
Gun de rest van NL dat ze hun PIB eerder krijgen.
Stel je voor dat het zou bevallen.... dan ga je er nog 1 of 2 bestellen...
Wordt de wachtrij nog langer....

;)
Voorlopig gun ik de rest van NLvan harte……
Maar…
Ik hoop 👍

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• baracortez
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:40
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:02:
[...]Hier is het echt een set en forget systeem.
Hier hoopte ik op, ik deel even mijn (kleine) euvel waar ik tegenaan (tijdens het typen gebeuren er wonderen!) loop ben gelopen.

Eergisteren de batterij ontvangen, zojuist (eindelijk tijd) kunnen uitpakken en aansluiten. Tijdens het installeren van de batterij werd gevraagd om de P1 te updaten.
Dit werkte eerst niet, na reset/herstart ook niet. Wizzy gecontacteerd en er wordt contact met mij opgenomen (wat nu niet meer hoeft).

Teleurgesteld neergeploft op de bank begin ik hier te typen. Om volledige info aan te kunnen leveren op het forum open ik de app om de software versie op te zoeken en een print screen van de melding te maken door het nog een keer te updaten.

En waarempel, hij doet het. Batterij heeft 1 cycli en is halfvol aangeleverd. Kunnen we meteen beginnen met NOM'en! oOo

Ik lees veel mee op dit forum en dus ook over de E meldingen. Daar gaan we natuurlijk niet van uit dat dit bij ons gebeurt.

Veel dank en respect aan iedereen hier die zoveel tijd en moeite stoppen in het uitzoeken en proberen van van alles rondom de thuisbatterij! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
baracortez schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:31:
[...]

Hier hoopte ik op, ik deel even mijn (kleine) euvel waar ik tegenaan (tijdens het typen gebeuren er wonderen!) loop ben gelopen.

Eergisteren de batterij ontvangen, zojuist (eindelijk tijd) kunnen uitpakken en aansluiten. Tijdens het installeren van de batterij werd gevraagd om de P1 te updaten.
Dit werkte eerst niet, na reset/herstart ook niet. Wizzy gecontacteerd en er wordt contact met mij opgenomen (wat nu niet meer hoeft).

Teleurgesteld neergeploft op de bank begin ik hier te typen. Om volledige info aan te kunnen leveren op het forum open ik de app om de software versie op te zoeken en een print screen van de melding te maken door het nog een keer te updaten.

En waarempel, hij doet het. Batterij heeft 1 cycli en is halfvol aangeleverd. Kunnen we meteen beginnen met NOM'en! oOo

Ik lees veel mee op dit forum en dus ook over de E meldingen. Daar gaan we natuurlijk niet van uit dat dit bij ons gebeurt.

Veel dank en respect aan iedereen hier die zoveel tijd en moeite stoppen in het uitzoeken en proberen van van alles rondom de thuisbatterij! _/-\o_
Veel plezier. Geniet ervan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:06

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:43:
[...]

33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend?
33% klopt wel ongeveer. 1/RTE. Bij een RTE van 75% kom je dan op een 33% uit. Dan speel je dus quitte op je energierekening.

Ik houd dezelfde minimale spread aan. Iets hoger zelfs omdat ik onder de 73% RTE zit.

Prijs verkoop/NOM >= (Inkoopprijs / 0.73) + 8,6 ct

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 28-09-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:04:
[...]

Je hoofd al in de meter kast gestoken om te kijken of de P1-meter wel werkt? Eventueel even stroomloos maken en dan weer laten opstarten.
Uiteraard, hij brandt gewoon netjes groen, netjes 100% verbonden, ook al eruit gehaald, losgekoppeld en opnieuw verbonden, maar geen verandering te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Catdogsf schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:55:
[...]

Uiteraard, hij brandt gewoon netjes groen, netjes 100% verbonden, ook al eruit gehaald, losgekoppeld en opnieuw verbonden, maar geen verandering te zien.
Misschien dat je nog even bij de NU grafiek kan kijken om te zien of je enige activiteit hebt en het een display probleem van de totalen is.

Heb je batterijen en zo Ja wat doen die, als je ze hebt en ze werken dan is de P1-meter wel actief en zou het een probleem op de HW servers kunnen zijn. Het is bekend dat ze aan het overstappen zijn naar een nieuw server park

Anders dan dit kan ik niet bedenken en zal je met HW contact op moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:35:
[...]

33% klopt wel ongeveer. 1/RTE. Bij een RTE van 75% kom je dan op een 33% uit. Dan speel je dus quitte op je energierekening.

Ik houd dezelfde minimale spread aan. Iets hoger zelfs omdat ik onder de 73% RTE zit.

Prijs verkoop/NOM >= (Inkoopprijs / 0.73) + 8,6 ct
Ik mis hem even denk ik, waarom 1/RTE? Het omzettingsverlies is zeg 25%. Waar gaat die andere 8% dan concreet inzitten als je afschrijving niet mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:17
Ik heb weer een probleem met mijn thuisbatterij, op dit moment vermoedelijk 'in een diepe slaap', rond 18:30 uur hoorde ik in 1x een geluid wat je ook hoort als je op de ronde knop drukt bij installeren, dus geen relais click geluid. Ik denk dat de nieuwe firmware 1.0307 gepusht werd, want ik heb nog 1.0305. Daarna witte leds, 1 minuut, 15 minuten methoden geprobeerd en na een half uur viel alle leds uit. Ik laat de PIB nu maar in het stopcontact met knop aan in de hoop dat er nog een nieuwe push komt en hij weer tot leven komt. Maar even afwachten tot morgenochtend, hopelijk is ie er dan weer, maar ben bang van niet.
Edit nu op 191 cycli, p1 meter is gewoon online en geen enummers, alleen melding offline

[ Voor 5% gewijzigd door DavidNewhouse op 28-09-2025 20:53 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 5 winddelen Windcentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:50:
Ik heb weer een probleem met mijn thuisbatterij, op dit moment vermoedelijk 'in een diepe slaap', rond 18:30 uur hoorde ik in 1x een geluid wat je ook hoort als je op de ronde knop drukt bij installeren, dus geen relais click geluid. Ik denk dat de nieuwe firmware 1.0307 gepusht werd, want ik heb nog 1.0305. Daarna witte leds, 1 minuut, 15 minuten methoden geprobeerd en na een half uur viel alle leds uit. Ik laat de PIB nu maar in het stopcontact met knop aan in de hoop dat er nog een nieuwe push komt en hij weer tot leven komt. Maar even afwachten tot morgenochtend, hopelijk is ie er dan weer, maar ben bang van niet.
Edit nu op 191 cycli, p1 meter is gewoon online en geen enummers, alleen melding offline
Kijk in wifi overzicht of je de batterij ziet. Offline is geen wifi verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het YT-kanaal LangzaamRijker (over sparen, beleggen en crypto) heeft een video gepost over de HW PiB:

Niet super diepgaand, maar best een evenwichtige video, denk ik zo. En hij hij haalt geen één keer eenheden door elkaar! O+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ritsl
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:36:
[...]

Ik mis hem even denk ik, waarom 1/RTE? Het omzettingsverlies is zeg 25%. Waar gaat die andere 8% dan concreet inzitten als je afschrijving niet mee neemt.
Als ik 0,8 kWh inkoop tegen 0,25 euro per kWH, kan ik daarmee ongeveer 0,6 kWh latere inkoop voorkomen vanwege de 75% RTE. Dan heb als dure inkoopprijs minstens 0,6*prijs=0,20 nodig om quite te spelen. Dus prijs=0,20/0,6=0,33 euro. En 0,25/0,33=1,33.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ritsl
Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:43:
[...]

33%? Kun je aangeven hoe je daaraan komt als je afschrijving al niet hebt meegerekend? Heb je rekening gehouden met de dure uren? Zonder batterij ga je die aftikken.

Het is best lastig om een goede berekening anders dan een bierviltje te maken op voorhand. Er zijn een aantal afhankelijkheden. Omgevingstemperatuur, ontlaadvermogen, type contract (met of zonder boetes), bonusssen voor teruglevering (Zonneplan).

RTE heeft zeker invloed. Fair. Het is echter wel een feit dat iedere thuisbatterij omzettingsverliezen zal hebben. Bij de 1 weer wat minder dan de ander.

Edit : Dit is niet met alleen een PIB. Kijk eens naar mijn verbruik (EV o.a) en teruglevering. Wat gaat hier mis?

[Afbeelding]
Antwoord voor de berekening staat in een eerder bericht. Wat betreft jou screenshot, daar gaat zeker niets mis.

Maar mijn systeem is veel eenvoudiger, met maar HW 1 batterij en geen EV. Dat betekent dat ik niet echt kan terugleveren in de dure avonduren, met NOM draaien kan ik wel flink wat inkoop besparen. Dat lukt heel vaak ook met matige zon. Maar dat is wat anders dan vele kWh het net op gooien tegen mooie tarieven.

Hier hebben we in september tot vandaag ongeveer 100 kWh ingekocht en 107 kWh teruggeleverd, tegen respectievelijk 0,26 en 0,22 cent. Met een zonproductie van 260 kWh. Totaal variabele stroomkosten ongeveer 2,5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
hanev001 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:13:
[...]

Misschien dat je nog even bij de NU grafiek kan kijken om te zien of je enige activiteit hebt en het een display probleem van de totalen is.

Heb je batterijen en zo Ja wat doen die, als je ze hebt en ze werken dan is de P1-meter wel actief en zou het een probleem op de HW servers kunnen zijn. Het is bekend dat ze aan het overstappen zijn naar een nieuw server park

Anders dan dit kan ik niet bedenken en zal je met HW contact op moeten nemen.
Het vreemde is de NU grafiek werkt gewoon en verandert ook gewoon steeds.
Energie display werkt ook, maar laat de getallen zien toen hij vanochtend om 09.00 uur uitviel.

Heb batterijen van Zendure, die werken gewoon.

Waarschijnlijk is het de server van HW zelf, geen idee. Heb ticket aangemaakt via wizzy...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:06

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:36:
[...]

Ritsl had al geantwoord maar ik zal ook nog antwoorden voor de volledigheid :)

Je moet de verliezen eigenlijk de andere kant op bekijken. Als je 1 kWh de batterij instopt, verlies je daarvan inderdaad ca. 25% dus blijft er ca. 0,75 kWh over.

Bekijk het nu zo: als je die 0,75 kWh uit de accu haalt, heb je daarvoor 1 kWh ingekocht. Een derde hoger. De prijs waarbij je die opgeslagen energie gebruikt, moet dus ook minstens een derde hoger liggen.

Het wordt intuïtiever wanneer je rekent met een fictieve RTE van 50%. Stel dat je 50% verliest in de batterij. Dan koop je dus twee keer zoveel energie in als je verbruikt. Dan ligt het voor de hand dat de energie minstens 2x (1/0.5) zo duur moet zijn voor je het gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

ritsl schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:53:
[...]
tegen respectievelijk 0,26 en 0,22 cent.
Ik gok honderd keer zo veel ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Oh, je begrijpt het product niet? Is helemaal niet erg, we zijn hier altijd bereid om te helpen.

Je hebt geen Home Assistant of Homey nodig om de HW PiB op NOM te kunnen gebruiken. Sterker nog, ik denk dat 99,9% van de clientèle het op die wijze gebruikt. Alleen, je zit hier op tweakers.net, hier zitten Tweakers, en die proberen nu eenmaal meer uit hun tech-spulletjes te halen. Dus zie je hier bovengemiddeld veel HA/Homey.
Imo, is de PIB niet betrouwbaar ,
En de errors, ik blijf het herhalen; ja je leest hier over errors, maar omdat we niet weten wat de verkoopaantallen zijn kun je er niets uit afleiden of er "te veel" problemen zouden zijn. Plus, ook weer, we zitten hier op tweakers.net. Veel mensen hier houden PiB beter in de gaten dan het overgrote deel van de normale gebruikers. Ik denk dat we daardoor hier meer errors voorbij zien komen zien dan op, ik noem maar wat, het Libelle-forum.

Dit is allemaal niet bedoeld om je te overtuigen. Als je geen HW PiB wil, of zelfs helemaal geen thuisbatterij, helemaal prima natuurlijk. Maar wellicht niet slecht-geïnformeerd boosposten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6ql33Eb8-EpeOpmWwq3sPWdI0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o0h3qh82u6XbOOg3v3sV5d6.jpg?f=fotoalbum_large
Hier mijn overzicht van de maand september tot nu
Wat mij opvalt is dat het rendement in de buurt van 70 % is en afhankelijkheid van de laad en ontlaad stroom.
De batterij is in mijn ogen volledig geschikt voor NOM bedrijf. Dynamische tarieven zie ik hier niet zitten met deze batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er stond in de krant een heel artikel over wifi van Ziggo.
Zij geven aan dat de plaatsing van het modem erg veel invloed heeft en de juiste wifi versterker in huizen met dikke muren.
1 op de 3 Nederlanders kampt met slechte wifi: zo los je dat blijvend op https://www.nu.nl/adverto...s-je-dat-blijvend-op.html

[ Voor 34% gewijzigd door GL007 op 29-09-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:21:
Dynamische tarieven zie ik hier niet zitten met deze batterijen
Dat snap ik, maar beperkt is het wel mogelijk. Je moet alleen de RTE meecalculeren. Dus wat je niet moet doen is, stel dat je de batterij 's middags met 15 ct hebt opgeladen, is hem gelijk laten ontladen bij bv 18ct. In die situatie laat ik HA de PiB op charge_only zetten, en pas als de kWh-prijs boven bv 23ct of hoger stijgt zet ik hem weer op NOM.

Maar de dagelijkse spread moet voldoende groot zijn, dat werkt dus niet alle dagen, dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:02:
[...]

Dat snap ik, maar beperkt is het wel mogelijk. Je moet alleen de RTE meecalculeren. Dus wat je niet moet doen is, stel dat je de batterij 's middags met 15 ct hebt opgeladen, is hem gelijk laten ontladen bij bv 18ct. In die situatie laat ik HA de PiB op charge_only zetten, en pas als de kWh-prijs boven bv 23ct of hoger stijgt zet ik hem weer op NOM.

Maar de dagelijkse spread moet voldoende groot zijn, dat werkt dus niet alle dagen, dat is duidelijk.
Maar hoe zet je een Homewizard PiB op Charge_only zonder dat je de modus en waarschijnlijk ook de relais extra gaat belasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:14
@Devke , heb ik het goed begrepen dat zero_discharge_only en zero_charge_only API niet gaan komen?
Pagina: 1 ... 216 ... 226 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.