• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:43
Kalipeen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:31:
[...]

Ja, dat klopt inderdaad. In De Groene Nerds was Paul Straathof hier behoorlijk stellig over. Ik heb inmiddels 4 PiB's en voor ons gezin van vier is dat eerder net toereikend dan ruim. Onze 24/7 basislast met domotica, netwerk en andere apparatuur tikt stiekem behoorlijk aan. Doe daar 's nachts een airco en één of twee gamende kinderen bij en tegen de ochtend zijn die vier PiB's gewoon leeg.
Hij zegt natuurlijk ook: " de meeste huishoudens". Jij valt daar wellicht niet onder, dat is ook helemaal prima ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

saturnariesbee schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:30:
De eigenaar van HomeWizard is iedere keer erg stellig over de 2,7 à 3 kWh: volgens hem zouden de meeste huishoudens niet meer nodig hebben.

Toch hoop ik dat ze vóór februari/maart volgend jaar óf de prijs óf de capaciteit gaan aanpassen. Dan ga ik ook beslissen of ik er nog eentje bij neem.
Typisch iemand die in het verleden leeft. Ze hebben ooit data opgehaald en dat is nu waarheid. Echter haalt de waarheid in dit gevalt HomeWizard in. Veel gezinnen, heel veel gezinnen zijn versneld aan het elektrificeren. Dit zullen ze in hun data uiteindelijk ook zien, dus wellicht werken ze aan een versie 2.

Bij elke toevoeging wordt de vraag aan elektriciteit meer. Warmtepomp hier, airco daar, boiler hier, boiler daar, infraroodpaneeltje hier, infraroodpaneeltje daar. EV hier, EV daar. Wij zijn al sinds november vorig jaar gasloos en de gasaansluiting is vorige week zogenaamd "verwijderd" door "Stedin".

Ik vind het kortzichtig.

Ik heb drie HomeWizard Plug-In Batteries a 8 kWh een Voltdeer SR5000 5 kWh en er komt nog een 2,5 - 5 kWh bij. Want alleen NOM is onzin, leuk voor de achterblijvers, waar de eigenaar van HomeWizard zich blijkbaar op richt. Als je nu NOM draait helemaal top, echter met één EV gaat NOM al de deur uit. Heb je een warmtepomp, dan kan NOM met één batterij ook de deur uit.

Het is ook lekker om één of twee noodstroom accu's te hebben voor de koelkast en de vriezer voornamelijk. Zeker nu het net onstabieler zal gaan worden, hier heeft een tijdje geleden heel Wijk bij Duurstede er vier uur er uit gelegen.

Ik snap dat er, wellicht een meerderheid van mensen niet zo veel verbruikt, maar iedereen gaat meer gebruiken. Gas blijft duurder worden, en des te minder gas je gebruikt des te meer elektrificatie. In verhouding duurder gas, des te minder je gebruikt hoe duurder per kuub. Ik betaalde voor 300 kuub gas per kuub bijna het dubbele per kuub door de systeembeheer- en meterkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 05-10-2026 10:22 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:47
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:20:
[...]

Typisch iemand die in het verleden leeft. Ze hebben ooit data opgehaald en dat is nu waarheid. Echter haalt de waarheid in dit gevalt HomeWizard in. Veel gezinnen, heel veel gezinnen zijn versneld aan het elektrificeren. Dit zullen ze in hun data uiteindelijk ook zien, dus wellicht werken ze aan een versie 2.

Bij elke toevoeging wordt de vraag aan elektriciteit meer. Warmtepomp hier, airco daar, boiler hier, boiler daar, infraroodpaneeltje hier, infraroodpaneeltje daar. EV hier, EV daar. Wij zijn al sinds november vorig jaar gasloos en de gasaansluiting is vorige week zogenaamd "verwijderd" door "Stedin".

Ik vind het kortzichtig.

Ik heb drie HomeWizard Plug-In Batteries a 8 kWh een Voltdeer SR5000 5 kWh en er komt nog een 2,5 - 5 kWh bij. Want alleen NOM is onzin, leuk voor de achterblijvers, waar de eigenaar van HomeWizard zich blijkbaar op richt. Als je nu NOM draait helemaal top, echter met één EV gaat NOM al de deur uit. Heb je een warmtepomp, dan kan NOM met één batterij ook de deur uit.

Het is ook lekker om één of twee noodstroom accu's te hebben voor de koelkast en de vriezer voornamelijk. Zeker nu het net onstabieler zal gaan worden, hier heeft een tijdje geleden heel Wijk bij Duurstede er vier uur er uit gelegen.

Ik snap dat er, wellicht een meerderheid van mensen niet zo veel verbruikt, maar iedereen gaat meer gebruiken. Gas blijft duurder worden, en des te minder gas je gebruikt des te meer elektrificatie. In verhouding duurder gas, des te minder je gebruikt hoe duurder per kuub. Ik betaalde voor 300 kuub gas per kuub bijna het dubbele per kuub door de systeembeheer- en meterkosten.
Laat ik het nu volkomen met je oneens zijn Vooral je "alleen NOM is onzin" stelling. Het is het typische hobby argument dat ik vaker op deze site tegen kom. Veel mensen zullen juist alleen NOM gebruiken, dit zijn de gebruikers die de doel groep van HW zijn. Het mooie van een kleine batterij is dat je ook klein kan beginnen. Mocht je op een gegeven moment toch behoefte hebben aan wat meer opslag dan is het toevoegen van een tweede een fluitje van een cent.

Ik kan alleen maar mijn hoofdschudden over mensen die praten over een noodstroom toepassing. Dat werkt alleen echt als je de batterij opgeladen ergens in een kast zet en hem er uit haalt als er geen net levering meer is. Als je hem echter in normaal gebruik toepast is het een toevals treffer dat de batterij opgeladen is op het moment dat het net wegvalt. Hij kan dan namelijk ook leeg zijn.
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:07:
[...]

Laat ik het nu volkomen met je oneens zijn Vooral je "alleen NOM is onzin" stelling. Het is het typische hobby argument dat ik vaker op deze site tegen kom. Veel mensen zullen juist alleen NOM gebruikers, dit zijn de gebruikers die de doel groep van HW zijn. Het mooie van een kleine batterij is dat je ook klein kan beginnen. Mocht je op een gegeven moment toch behoefte hebben aan wat meer opslag dan is het toevoegen van een tweede een fluitje van een cent.

Ik kan alleen maar mijn hoofdschudden over mensen die praten over een noodstroom toepassing. Dat werkt alleen echt als je de batterij opgeladen ergens in een kast zet en hem er uit haalt als er geen net levering meer is. Als je hem echter in normaal gebruik toepast is het een toevals treffer dat de batterij opgeladen is op het moment dat het net wegvalt. Hij kan dan namelijk ook leeg zijn.
Zoals ik al zei; NOM draaien is nu hartstikke mooi, maar het is een tijdelijk haalbare kaart. Over ~10 jaar rijdt bijna iedereen elektrisch, en met een EV erbij is NOM simpelweg niet meer haalbaar op een gemiddeld dak. Dat de meerderheid "alleen NOM" wil en geen EV (gaat) rijden, is dan ook een aanname. Voor veel huishoudens zal de winst straks vooral in de avond en nacht zitten. Je moet je doel gewoon helder hebben.

Wat betreft noodstroom: dat werkt bij moderne batterijen juist perfect en is zéker geen "toevalstreffer". Vrijwel elke volwaardige thuisbatterij heeft een softwarematige instelling waarmee je een vaste reserve (bijvoorbeeld 10% of 20%) kunt reserveren voor stroomstoringen. De batterij ontlaadt dan nooit verder dan dat niveau, waardoor je koelkast en vriezer bij uitval makkelijk een dag blijven draaien.

Het is jammer dat de HomeWizard Plug-In Battery zo'n basisfunctie (een minimale reserve vasthouden én een fysieke noodstroomaansluiting) niet biedt. Aangezien hij toch een IP-rating mist en puur voor binnen is ontworpen, zou een noodstroom-output een geweldige toevoeging zijn voor een v2.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs 8,1 kWh | Voltdeer SR5000 (5,12 kWh) | LG 3,5 kW Dualcool Plus | 100L QH Boiler

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:27:
[...]

Zoals ik al zei; NOM draaien is nu hartstikke mooi, maar het is een tijdelijk haalbare kaart. Over ~10 jaar rijdt bijna iedereen elektrisch, en met een EV erbij is NOM simpelweg niet meer haalbaar op een gemiddeld dak. Dat de meerderheid "alleen NOM" wil en geen EV (gaat) rijden, is dan ook een aanname. Voor veel huishoudens zal de winst straks vooral in de avond en nacht zitten. Je moet je doel gewoon helder hebben.

Wat betreft noodstroom: dat werkt bij moderne batterijen juist perfect en is zéker geen "toevalstreffer". Vrijwel elke volwaardige thuisbatterij heeft een softwarematige instelling waarmee je een vaste reserve (bijvoorbeeld 10% of 20%) kunt reserveren voor stroomstoringen. De batterij ontlaadt dan nooit verder dan dat niveau, waardoor je koelkast en vriezer bij uitval makkelijk een dag blijven draaien.

Het is jammer dat de HomeWizard Plug-In Battery zo'n basisfunctie (een minimale reserve vasthouden én een fysieke noodstroomaansluiting) niet biedt. Aangezien hij toch een IP-rating mist en puur voor binnen is ontworpen, zou een noodstroom-output een geweldige toevoeging zijn voor een v2.
Humor, je zegt dat wat ik schrijf een aanname is en onderbouwt dat met een series aannames van jouw zelf, dat is niet echt een stevige manier van argumenteren.

Maar wat me eigenlijk het meeste verbaasd is dat je spullen van HW wilt hebben als je er zo ontevreden over bent. Als je iets wil dat een bepaald product niet doet dan is het toch onlogisch om te zeggen dat de makers van dat product dat moeten wijzigen. De logische actie is om een ander product te kopen dat wel doet wat je wilt.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:11
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:27:
[...]

Hiermee vergeet je even dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden (ik heb geen oprit) en ook dat het overgrote deel van het wagenpark nu bestaat uit elektrische leaseauto's. Ik rij zelf lease en laad gewoon bij beschikbare laadpalen in de straat of elders.

“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:39:
[...]

Humor, je zegt dat wat ik schrijf een aanname is en onderbouwt dat met een series aannames van jouw zelf, dat is niet echt een stevige manier van argumenteren.

Maar wat me eigenlijk het meeste verbaasd is dat je spullen van HW wilt hebben als je er zo ontevreden over bent. Als je iets wil dat een bepaald product niet doet dan is het toch onlogisch om te zeggen dat de makers van dat product dat moeten wijzigen. De logische actie is om een ander product te kopen dat wel doet wat je wilt.
Er is een groot verschil tussen ontevreden zijn en constructief kritisch zijn. Ik ben juist erg te spreken over het HomeWizard-ecosysteem; hun P1-meter is best of class en de reactiesnelheid op de dynamische tarieven en huishoudelijke vraag is uitstekend. Juist omdat de basis zo goed is, mag je als gebruiker hardop dromen over verbeteringen voor een v2, zoals een lagere prijs per kWh en een noodstroomfunctie. Als consument stem je uiteindelijk met je portemonnee: als een toekomstige versie die stappen niet maakt, kijk ik inderdaad verder. Dat is gewoon marktwerking.

Wat betreft de aannames: de transitie naar elektrisch rijden en het feit dat een EV de NOM-berekening volledig overhoop gooit, zijn geen persoonlijke aannames, maar simpelweg de harde cijfers en de realiteit waar de woningmarkt en het energienet nu al mee dealen.

Laten we hopen dat HomeWizard meeleest, want met een paar softwarematige en hardwarematige upgrades in de toekomst hebben ze goud in handen.

chantalcoolsma schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:45:
[...]

Hiermee vergeet je even dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om thuis te laden (ik heb geen oprit) en ook dat het overgrote deel van het wagenpark nu bestaat uit elektrische leaseauto's. Ik rij zelf lease en laad gewoon bij beschikbare laadpalen in de straat of elders.
Dat klopt helemaal, en dat is juist precies mijn punt. De groep die jij omschrijft —leaserijders zonder oprit — laadt op de publieke paal. Voor jullie verandert er thuis qua stroomverbruik inderdaad niks, waardoor NOM haalbaar blijft.

Maar de groep die wel een eigen oprit heeft en wél zelf zijn EV moet opladen krijgt te maken met een enorme stroomvraag. Zodra die auto op de oprit staat, praten we over zo'n 3.000 tot 5.000 kWh extra per jaar. Dat trek je simpelweg niet meer recht met standaard NOM.

Mijn argument blijft dus staan: de energietransitie is dynamisch. Voor de één blijft NOM prima haalbaar, voor de ander is het door de EV straks verleden tijd. Juist daarom is een flexibel ecosysteem zoals dat van HomeWizard zo interessant, mits ze in de toekomst functies zoals noodstroom en een betere prijs per kWh gaan aanbieden.

• hanev001
TFX77 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:31:
[...]

Er is een groot verschil tussen ontevreden zijn en constructief kritisch zijn. Ik ben juist erg te spreken over het HomeWizard-ecosysteem; hun P1-meter is best of class en de reactiesnelheid op de dynamische tarieven en huishoudelijke vraag is uitstekend. Juist omdat de basis zo goed is, mag je als gebruiker hardop dromen over verbeteringen voor een v2, zoals een lagere prijs per kWh en een noodstroomfunctie. Als consument stem je uiteindelijk met je portemonnee: als een toekomstige versie die stappen niet maakt, kijk ik inderdaad verder. Dat is gewoon marktwerking.

Wat betreft de aannames: de transitie naar elektrisch rijden en het feit dat een EV de NOM-berekening volledig overhoop gooit, zijn geen persoonlijke aannames, maar simpelweg de harde cijfers en de realiteit waar de woningmarkt en het energienet nu al mee dealen.

Laten we hopen dat HomeWizard meeleest, want met een paar softwarematige en hardwarematige upgrades in de toekomst hebben ze goud in handen.
Over wat voor NOM berekening heb je het in verband met een EV? Ik heb al ruim 4 jaar een EV die ik altijd thuis oplaad. Het is gewoon een gebruiker die als er lading in de batterij zit en de zon niet genoeg opbrengt het uit dat batterij haalt. Werkt probleemloos zonder enige extra actie.

Het dromen over een andere versie is iets persoonlijks Het zal mij worst zijn met wat voor nieuwe versie ze komen. Ik heb de batterijen en ga die na een paar jaar niet wegdoen om de nieuwste versie te kopen. Dat is gewoon dom.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:07
Allemaal offtopic lijkt me, maar alle maanden november t/m feb/maart ga je een ev ook niet laden vanuit een accu/batterij. Je moet je ook afvragen of je dat moet willen met alle verliezen bij vullen, ontladen, laden van de auto.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:45
Kees_frl schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:48:
Allemaal offtopic lijkt me, maar alle maanden november t/m feb/maart ga je een ev ook niet laden vanuit een accu/batterij. Je moet je ook afvragen of je dat moet willen met alle verliezen bij vullen, ontladen, laden van de auto.
Auto laden vanuit HW PIB is, gezien de lage RTE, niet aan te bevelen.

• hanev001
rtunru schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:02:
[...]

Auto laden vanuit HW PIB is, gezien de lage RTE, niet aan te bevelen.
Wat is het verschil tussen een kWh die wordt gebruikt door een wasmachine en een kWh die wordt gebruikt door een EV. Antwoord: er is geen verschil

Dus laat de RTE discussie hier buiten.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19

DJ

hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:08:
[...]

Wat is het verschil tussen een kWh die wordt gebruikt door een wasmachine en een kWh die wordt gebruikt door een EV. Antwoord: er is geen verschil

Ik denk dat het 'probleem' is dat een EV al snel vele malen groter (meer opslag heeft) is dan een HW PiB. Dus dan heeft het wat dat betreft geen zin. Men gaat een beetje te kort door de bocht, maar als je max 4 PiB's hebt, dus ruwweg 10kWh aan opslag, dan is een beetje EV natuurlijk al een factor 5 groter dan dat (uitzonderingen daargelaten). Dan heeft het dus geen zin om de EV te laden uit de HW PiB's, nog los van dat die veel trager zijn dan een volwaardige 11kWh lader . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• hanev001
DJ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat het 'probleem' is dat een EV al snel vele malen groter (meer opslag heeft) is dan een HW PiB. Dus dan heeft het wat dat betreft geen zin. Men gaat een beetje te kort door de bocht, maar als je max 4 PiB's hebt, dus ruwweg 10kWh aan opslag, dan is een beetje EV natuurlijk al een factor 5 groter dan dat (uitzonderingen daargelaten). Dan heeft het dus geen zin om de EV te laden uit de HW PiB's, nog los van dat die veel trager zijn dan een volwaardige 11kWh lader . . .
Waarom niet? Die 10 kWh in de batterij is van mij en hoef ik dus niet van het net te kopen. Daar heb ik nu net batterijen voor. Om zoveel mogelijk van mijn eigen productie in huis te houden. Dan is het toch niet slim om te zeggen ik gebruik dat niet voor de EV maar koop dat van het net.

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:08:
[...]

Dank voor de opbouwende opmerking.

Mijn auto slurpt 64 kWH en mijn wasmachine 1,4 kWh. Een basisschool berekening laat zien dat het verlies bij auto laden veel groter is. Daarom laad ik mijn auto alleen als het tarief heel laag is of als mijn zonnepanelen volop produceren.
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:24:
[...]

Waarom niet? Die 10 kWh in de batterij is van mij en hoef ik dus niet van het net te kopen. Daar heb ik nu net batterijen voor. Om zoveel mogelijk van mijn eigen productie in huis te houden. Dan is het toch niet slim om te zeggen ik gebruik dat niet voor de EV maar koop dat van het net.
De EV laad je als je slim bent op het dynamisch goedkoopste moment anders is er niets over voor je huis. De HomeWizard Plug-In Batteries gebruik je om je huis op de dure uren van je goedkope, dynamisch of zon gevulde kWh te voorzien.

• hanev001
rtunru schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:35:
[...]

Dank voor de opbouwende opmerking.

Mijn auto slurpt 64 kWH en mijn wasmachine 1,4 kWh. Een basisschool berekening laat zien dat het verlies bij auto laden veel groter is. Daarom laad ik mijn auto alleen als het tarief heel laag is of als mijn zonnepanelen volop produceert.
Nu breng je een andere factor in de discussie die niets met de batterij te maken heeft maar met de prijzen. Dat is dus de discussie over of je een Dynamisch of Vast/Variabel contract hebt.

Voor de duidelijkheid ik heb een Vast contract en dus maakt het moment van net afname en waarvoor het gebruikt wordt voor mij helemaal niets uit.

• rtunru
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

Nu breng je een andere factor in de discussie die niets met de batterij te maken heeft maar met de prijzen. Dat is dus de discussie over of je een Dynamisch of Vast/Variabel contract hebt.

Voor de duidelijkheid ik heb een Vast contract en dus maakt het moment van net afname en waarvoor het gebruikt wordt voor mij helemaal niets uit.
Prima toch, maar ik laad mijn auto echt niet uit mijn (HW)batterijen omdat dat niet slim is.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:41:
[...]

Je hebt nog een oud contract zonder teruglever kosten? Of je hebt geen zonnepanelen maar dat lijkt me een unieke combinatie voor een thuisbatterij eigenaar :)

Edit:
Het moment van netafname is financieel minder relevant maar het moment van eigen opwek+verbruik is nog steeds relevant, ook voor mensen zoals jij en ik met een vast contract.

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 05-10-2026 13:49 ]

• hanev001
Caayn schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 13:47:
[...]
Je hebt nog een oud contract zonder teruglever kosten? Of je hebt geen zonnepanelen maar dat lijkt me een unieke combinatie voor een thuisbatterij eigenaar :)

Edit:
Het moment van netafname is financieel minder relevant maar het moment van eigen opwek+verbruik is nog steeds relevant, ook voor mensen zoals jij en ik met een vast contract.
Als er opwek is die ik niet gebruik gaat het de batterij in. Is er gebruik en geen of onvoldoende opwek dan komt het uit de batterij. Batterij wordt vol of leeg of daar tussen in. Pas bij vol ga je terugleveren en pas bij leeg ga je van het net afnemen. Het doel, mijn doel, is zo weinig mogelijk van het net te halen. Met verbruik schuiven is alleen intressant als de batterij helemaal leeg is maar je verwacht in de loop van de dag nog voldoende opwek te krijgen.
Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2