Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:50
Ik heb in mijn Delta modem/router alleen 2,4 gHz ingesteld en daar zitten alleen de batterij, de p1-meter en één HW Energy socket op. Alledrie met een reserved ip-adres.Modem/router staat in de meterkast. Hier zitten ook de p1 en energy socket. Ongeveer recht erboven op de eerste verdieping staat de batterij.

P1-meter sinds juli 2025, batterij sinds eind maart deze na 2 weken omgeruild ivm error. Daarna ok.

Voor de rest heb ik 2x Deco X50 in huis (met roaming), die een ander wifi netwerk hebben met zowel 2,4 als 5 Ghz .
Hier zitten alle andere zaken op (laptops, telefoons, internetradio en 2 andere HW energy sockets.

Nog nooit problemen gehad met de verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:30

wdr

ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:20:
[...]

Met dezelfde melding kreeg ik de batterij weer heel snel aan de praat door de grote knop uit te draaien, minuutje wachten en weer aanzetten. Daarna nooit meer een melding gehad :-)
Zo heb ik hem hier ook weer opgestart, plus stekker even uit WCD genomen. Daarna even paar minuten gewacht idd. Opnieuw opstarten router (advies Wizzi) had geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:48
Hieperdepiep schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb de link gekopieerd en geplakt en paar keer zelf gedaan en de vrouw mee gekeken. Nee de url is precies hetzelfde met daarin alleen zero aangepast
Welk command heb je via CMD verzonden? Onderstaande zou het moeten zijn met het juiste ip en token.

code:
1
2
3
4
5
curl -X PUT https://<IP P1>/api/batteries --insecure ^
-H "Authorization: Bearer <TOKEN>" ^
-H "X-Api-Version: 2" ^
-H "Content-Type: application/json" ^
-d "{""mode"": ""zero""}"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laatste bevindingen aangaande WiFi perikelen. Na het nodige gepruts. Zet de P1 meter en batterij(en) in een eigen SSID. En kom verder nergens meer aan. 2,4GHz b/n mode, en afblijven.

Acties:
  • +18 Henk 'm!
Even een gevoelsdingetje delen. Gewoon voor de positiviteit.

Het is nu 20:23, de stroom kost momenteel 37 ct per kWh. Maar dat doet me niets, want de airco pruttelt lekker voor zich uit, mijn biertje is lekker koel, en dat alles op een combinatie van zonnestroom en een batterij.

Daarnaast vandaag weer 4 wassen gedaan, een vaatwas, gestofzuigd, de plugin Prius opgeladen - en dat alles terwijl ik maar 150 wattuur heb afgenomen. Morgen met de Twizy naar mijn werk die ik gisteren met zon/batterij heb opgeladen.

Comfort en ik krijg er deze maanden letterlijk geld voor betaald door mijn leverancier. Een heel blije kampeerder hier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48

Winkiller

De Mopperpot

Hier heeft iemand het weer warm, kamer op het Noorden, hij geeft 712 watt aan het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJJA0bJDcevBRrj12M4-mULdcII=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U1WFZSqVYfFjVPCNcndto3rZ.jpg?f=user_large

Slaapkamer is 26,5 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 11-08-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht interessant voor @HomeWizard_NL

Eén van mijn twee batterijen was aan het ontladen. Ik hoor hem een aantal keer klikken. Batterij gaat idle. Onderste led ‘s worden even oranje. Daarna terug naar idle (wit) en daarna weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:33:
Wellicht interessant voor @HomeWizard_NL

Eén van mijn twee batterijen was aan het ontladen. Ik hoor hem een aantal keer klikken. Batterij gaat idle. Onderste led ‘s worden even oranje. Daarna terug naar idle (wit) en daarna weer ontladen.
Net werk perikelen

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:29
satfreak01 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

En wat mij opvalt is dat ze ook langer te koop staan op marktplaats.

Als mensen grotere systemen nodig hebben, gaan mensen lijkt ook meer voor andere merken. En zijn juist deze mensen eerst met accu's van HW begonnen. Lees vaak dat hun conclusie is dat de HW accu niet slecht is, maar meestal niet kan voldoen aan hun situatie/wens. Ook prijs verhouding meegenomen.
Klopt. Ik ben meteen begonnen met vier PiB’s, maar daar kom ik vaak de nacht toch niet mee door. Nu op zoek naar een groter systeem.
En ja het klopt ook dat de gretigheid van weleer op Marktplaats danig afneemt. Mijn stapeltje staat nu een paar weken op MP en het eerste serieuze bod moet nog komen. Ondertussen wordt 1 van de vier batterijen vervangen voor een nieuwe.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 14:34
JeroenH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:26:
OK, hier is hoe ik in Home Assistant een setje helpers / automations heb gemaakt die mijn PiB's op "discharge only" zetten. Dit kan nuttig zijn bij een dynamisch contract, zodat je bv in de "dure" ochtenduren zonnestroom teruglevert zodat je daar meer geld voor krijgt, maar als er een verbruiker wordt ingeschakeld, deze wel op de PiB werkt.

Het systeem als geheel is halfautomatisch. Ik denk de avond ervoor even kort na over de stroomprijze, het te verwachten verbruik en de te verwachten zonnestroom-opbrengst. Het systeem schakelt zichzelf ook uit, zodat de uiteindelijke modus altijd NOM is. Voor een volgende dag zet ik het dan 's avonds weer aan als ik dat nodig vind.

Het systeem bestaat uit de volgende vier componenten (met de entiteitnaam zoals hij bij heeft erachter):
  1. Een helper die het hele systeem aan- en uitzet. input_boolean.battery_charge_strategically
  2. Een automation die de PiB's op pauze zet. automation.battery_strategic_charging_on
  3. Een automation die de PiB's op NOM zet als hij netafname ziet. automation.battery_nom_when_power_is_drawn_from_grid
  4. Een automation die het systeem voorgoed uitzet, tot hij door mij weer wordt geactiveerd. automation.battery_disable_strategic_charging_at_time
<knip>
Ah, die 'discharge only' functie die je maakt door twee automations te combineren helpt om mijn eigen brouwsel wat slimmer te maken dan domweg op standby zetten bij zonsopkomst. Ik heb er wel een extra automation aan toegevoegd om het systeem sowieso aan te zetten als er genoeg zon wordt verwacht die dag, en dan met helper-knop om die automation weer uit te kunnen zetten indien gewenst. Wel even een uitzoekwerkje omdat ik HA in het Nederlands heb, en de namen van de entiteiten dan ook in het Nederlands staan blijkbaar. Dus ik krijg
code:
1
sensor.plug_in_battery_vermogen
bijvoorbeeld. Maar het eindresultaat is er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXpsFd7WBvMp6ahkjSJfYzDJod4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CH0d8wos4jCKj75nnYPLQH2L.png?f=user_large

Nog meer on topic: ik hoop dat HW zelf een discharge_only modus maakt, wordt het allemaal weer simpeler van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

ritsl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:29:
[...]
Nog meer on topic: ik hoop dat HW zelf een discharge_only modus maakt, wordt het allemaal weer simpeler van.
Hier wordt aan gewerkt. Ik heb een poos terug een post gezien van @DCSBL of @HomeWizard_NL die aangaf dat het wat lastiger was dan in eerste instantie gedacht maar dat het eraan komt. Ik kan de post niet meer terugvinden maar het komt eraan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:47:
[...]

Mijn computers zitten niet op wifi, maar zijn bekabelt. Ik heb een laptop, die ik vrijwel nooit gebruik, alleen voor als ik iets in de meterkast moet doen aan het netwerk. Die zit uiteraard op 5 Ghz. Die is geblocked op de 2,4 Ghz.
Mijn iPhone en iPads, daar en tegen zitten uiteraard wel op de wifi maar alleen op 5 Ghz. Ook die zijn geblocked op de 2,4 Ghz.
Mede oorzaak van veel wifi problemen is, denk ik dat men niet weet hoe een en ander goed in te regelen.
Dat is dan dus ook een probleem voor HW. Heel veel mensen hebben geen idee van hoe of wat. Zetten de router met wifi van de provider aan en that’s it. Nou dat moet je dus nooit doen. Ik gebruik de router van de provider alleen voor internet toegang, wifi uitgeschakeld. Daarachter zit bij mij een professionele router met eigen ip adres range en zeer uitgebreide firewall. Moet wel zeggen, dat het daardoor niet makkelijker wordt, maar wel veel veiliger.. daarachter zitten dus 2 wifi accespoints in mesh opstelling. Mesh opstelling bedraad. Dus de 2 wifi accespoints zijn met elkaar via upt kabel verbonden.

Ik hoop dat de mod dit niet te veel offtopic vindt :(
Het is simpel alle internet of things devices in een separate wifi zoals ik het in het vorige verhaal heb geschreven. In dat geval heb je minder last van collisions (data frame botsingen doordat 2 devices tegelijk beginnen te zenden ) en lopen de verbindingen stukken beter. Voor IOT device is dit wenselijk. Bebeperkt de hoeveelheid data verkeer op 2,4 GHz wifi en laat het 5GHz gedeelte het werk doen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
shthpnz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:21:
[...]

Klopt. Ik ben meteen begonnen met vier PiB’s, maar daar kom ik vaak de nacht toch niet mee door. Nu op zoek naar een groter systeem.
En ja het klopt ook dat de gretigheid van weleer op Marktplaats danig afneemt. Mijn stapeltje staat nu een paar weken op MP en het eerste serieuze bod moet nog komen. Ondertussen wordt 1 van de vier batterijen vervangen voor een nieuwe.
Ik denk dat ik jouw MP advertentie gezien heb.
5200 euro voor 10kwh is veel te duur.
HW verkoopt ze naar mijn mening ook gewoon voor een veel te hoge prijs bij dit soort aantallen.

Het is stukke goedkoper (en kwalitatief en garantie wise,vanaf 15 jaar) beter om bij Enphase en dergelijke een batterij aan te kopen voor deze prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkoes op 12-08-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9D0d0Q7hkXZQHf6n5AsvRHPpC6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQrhwOKPMP5NXTCTDRaxsW6p.png?f=fotoalbum_large

Ondanks de hik die we zondag hadden met de E327 error op beide batterijen hebben we geen enkel probleem meer gehad.
Software revisies voor P1 6.0205 en de batterijen 1.0218
Hopelijk komt deze weel de update voor de E327 probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
shthpnz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:21:
[...]

Ik.zie.op marktplaats homewizards staan vanaf 1250-1300 euro. Daar zou ik hem nooit tweedehands voor halen want een nieuwe heb je voor 1399. Dus ja, ik snap t wel. Was er eerder echt gretigheid ja?

Je zult verder merken dat accus bijna elke maand goedkoper worden dus 1399 voor 2,8 kWh is nu al aan de dure kant en over een jaar echt een onzinprijs. Dus ja, wil.je nog wat terugzien dan moet je denk.ik.lager gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
De prijs is aan de hoge kant. Je hebt bijvoorbeeld een heel leuk systeem voor rond de 312 euro per kwh (11,52 kwh). Of bijvoorbeeld een wat kleinere variant voor 359 per kwh (5,76 kwh).

Maar dan zit je niet meer in het ecosyteem van Homewizard. En waarom zouden ze de prijs laten zakken? Er is nog steeds veel vraag naar.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
gielz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:10:
De prijs is aan de hoge kant. Je hebt bijvoorbeeld een heel leuk systeem voor rond de 312 euro per kwh (11,52 kwh). Of bijvoorbeeld een wat kleinere variant voor 359 per kwh (5,76 kwh).

Maar dan zit je niet meer in het ecosyteem van Homewizard. En waarom zouden ze de prijs laten zakken? Er is nog steeds veel vraag naar.
Ja nu wel. Maar over 6 of 12 maanden zal dat echt alweer opgeschoven zijn. Ik begrijp daarom wel dat die advertenties blijven staan op MP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
Henkoes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:13:
[...]
Het is stukke goedkoper (en kwalitatief en garantie wise,vanaf 15 jaar) beter om bij Enphase en dergelijke een batterij aan te kopen voor deze prijs.
Enphase heeft toch geen plug and play batterij?

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Te koop staande PIB's op marktplaats. Even wat bij gelezen.

4 advertenties uhhhhh waar hebben we het over? Daarnaast 4 gereserveerd. Beetje blijven relativeren 😊. Stonden er 8 dus op. Dat is 25% van wat hier in huis staat ( 2 stuks ). Dan zoek ik op "homewizard thuisbatterij" "homewizard batterij" of "homewizard". Als ik nu zou schrijven dat ik mijne te koop zet hier (wat niet gaat gebeuren) dan stroomt mijn DM zo over.

Oproepje : blijf feitelijk naar alles kijken. Dat hele marktplaats met 4 te koop staande batterijen krijgt zo een heel eigen leven en niet eens onderbouwd met feiten! Zijn de E code's oplossen niet iets belangrijker? Als ik naar merk x zoek op marktplaats zie ik er ook een aantal. Zijn goedkoper in de prijs maar ze staan er wel.

@Aardedraadje de zero_discharge_only stond op de github pagina beta testen.

Back in holiday mode.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 12-08-2025 08:51 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:37:
@Aardedraadje de zero_discharge_only stond op de github pagina beta testen.
Gevonden :)
DCSBL op Github:
We’ve started to work on zero_discharge_only and zero_charge_only modes. It’s a bit more complex than expected, so we won’t include them in this beta. They’ll appear in a future release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
@Devke Exact. Ik had ook even gezocht op MP. Wel geteld vier actieve advertenties. Dat vind ik niet veel. Bij verkoop van vier batterijen tegelijk kan ik me wel voorstellen dat die advertentie even wat langer blijft staan. Ik denk dat menig consument interesse heeft in 1 exemplaar. En qua prijs moet je ook nog concurreren met HW zelf, voor 1345 euro heb je een renewed exemplaar. Bij dergelijke produkten vind ik het fijn om de factuur op eigen naam te hebben. Laten we ook de vakantietijd niet vergeten. Dat drukt ook de verkopen.

Sinds een paar weken heb ik een paar produkten van HW in huis (P1 en water meter). Hierdoor ben ik ook aan het kijken naar hun batterij. Het spreekt me aan dat deze plug&play is, NL produkt, en ondersteuning voor Home Assistant (works with Home Assistant). De komende tijd me nog even verder verdiepen. We hebben zonnepanelen van Zonneplan. Ook naar hun thuisaccu gekeken, maar je zit gelijk gedurende de levenscyclus van je accu vast aan hun energiecontract. Dat spreekt me wat minder aan. Maar ja, deze categorie accu’s gaat verder dan NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:13
[...]
Wel even een uitzoekwerkje omdat ik HA in het Nederlands heb, en de namen van de entiteiten dan ook in het Nederlands staan blijkbaar. Dus ik krijg
code:
1
sensor.plug_in_battery_vermogen
bijvoorbeeld.
@ritsl Wat gebruik je voor device_id en entity_id?

[ Voor 4% gewijzigd door rtunru op 12-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 09:57
Mijn 2 centen over de wifi.
Gewoon ziggo modem en wifi staat aan, daarnaast 3 van die deco's die je bij een actiepakket van ziggo krijgt merk tplink en type M4R. Mesh staat aan maar wel bij het installeren van P1meter, watermeter en PIB de 5 Ghz uitgezet. 1 keer geen internet en helaas daardoor ook geen verbinding P1 meter en PIB. Maar dit was maar voor enkele minuten.
Moet ik dus nog achteraan of ik met gebruik van huidige apparatuur toch verbinding tussen P1 en PIB blijf behouden. Ik wil liever geen geld uitgeven voor af en toe een internet probleempje.
Sinds maart van vaak naar af en toe controleren of alles het nog steeds doet en hier werkt het gewoon zonder problemen. Plug en play zoals HW het bedoelt heeft.

Oh ja, nog steeds geen update van 1.0218 gekregen, de PIB draait nog steeds op 1.0108 met een RTE van 77%
Ik ben nog steeds tevreden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Vraagje, en waar is dit moois te vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Marc25579 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:51:
Mijn 2 centen over de wifi.
Gewoon ziggo modem en wifi staat aan, daarnaast 3 van die deco's die je bij een actiepakket van ziggo krijgt merk tplink en type M4R. Mesh staat aan maar wel bij het installeren van P1meter, watermeter en PIB de 5 Ghz uitgezet. 1 keer geen internet en helaas daardoor ook geen verbinding P1 meter en PIB. Maar dit was maar voor enkele minuten.
Moet ik dus nog achteraan of ik met gebruik van huidige apparatuur toch verbinding tussen P1 en PIB blijf behouden. Ik wil liever geen geld uitgeven voor af en toe een internet probleempje.
Sinds maart van vaak naar af en toe controleren of alles het nog steeds doet en hier werkt het gewoon zonder problemen. Plug en play zoals HW het bedoelt heeft.

Oh ja, nog steeds geen update van 1.0218 gekregen, de PIB draait nog steeds op 1.0108 met een RTE van 77%
Ik ben nog steeds tevreden. :*)
Bij mij werkt het betrouwbaar door alle HW componenten binnen een straal van 3 meter van de master Fritzbox mesh te plaatsen. Geen last van springen naar andere mesh nodes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:25
Marc25579 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:51:<knip> 1 keer geen internet en helaas daardoor ook geen verbinding P1 meter en PIB. Maar dit was maar voor enkele minuten.
Moet ik dus nog achteraan of ik met gebruik van huidige apparatuur toch verbinding tussen P1 en PIB blijf behouden. Ik wil liever geen geld uitgeven voor af en toe een internet probleempje.<knip>
Opzich is het vreemd dat bij jou na uitvallen van het internet de verbinding tussen P1 en PIB weg valt, deze zou nml. rechtstreeks via wifi moeten werken.
Als ik bv de LAN kabel uit de router trek dan brand op de PIB een rode LED (want geen internet) maar de PIB blijft keurig zijn werk doen (te zien op de slimme meter die 0 import/export aangeeft).

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
ManS-H schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Vraagje, en waar is dit moois te vinden? :)
Hiervoor hebben we toch een apart topic? Wel interessant trouwens.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Hiervoor hebben we toch een apart topic? Wel interessant trouwens.
Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1
Heb ik al bekeken, andere onderwerpen en andere mensen.
Hier is het duidelijker waar het om gaat (veel directer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
rtunru schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Heb ik al bekeken, andere onderwerpen en andere mensen.
Hier is het duidelijker waar het om gaat (veel directer)
Ik vind het best hoor. Zeker omdat HW officieel HA ondersteunt (‘works with Home Assistant’).
Bij toeval kwam ik dat andere topic tegen. Ik weet niet waarom er een afzonderlijk topic is.

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 12-08-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Ik vind het best hoor. Zeker omdat HW officieel HA ondersteunt (‘works with Home Assistant’).
Dankzij de inspanningen van @DCSBL

[ Voor 15% gewijzigd door rtunru op 12-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof nooit dat HW dat ooit gaat bouwen. Ze hebben de PiB gemaakt om NOM te vergroten, niet om te gaan handelen. En de RTE is wat laag om het echt nuttig te maken, denk ik. Maar je weet nooit, als ze er voldoende vragen over krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 12-08-2025 11:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 09:57
Harri schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Opzich is het vreemd dat bij jou na uitvallen van het internet de verbinding tussen P1 en PIB weg valt, deze zou nml. rechtstreeks via wifi moeten werken.
Als ik bv de LAN kabel uit de router trek dan brand op de PIB een rode LED (want geen internet) maar de PIB blijft keurig zijn werk doen (te zien op de slimme meter die 0 import/export aangeeft).
Die deco's hebben een cloud verbinding nodig om te werken, heb ik me laten vertellen.
Ik heb niet gecontroleerd op de werking P1/PIB maar zag wel dat de deco's geen gegevens meer weergaven.
Maar zoals genoemd, enkele minuten per jaar geen internet wegen in mijn ogen niet op tegen de aanschaf van andere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Ik geloof nooit dat HW dat ooit gaat bouwen. Ze hebben de PiB gemaakt om NOM te vergroten, niet om te gaan handelen. En de RTE is wat laag om het echt nuttig te maken, denk ik. Maar je weet nooit, als ze er voldoende vragen over krijgen...
Dit hoeft niet per se te gaan over handelen. Ik interpreteer het als "wel afdekken eigen gebruik, maar niet opladen van de batterij."

Als de prijzen van energie hoog zijn, dat je niet importeert, maar wel je overschot exporteert in plaats van op de batterij zet.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Ik interpreteer het als "wel afdekken eigen gebruik, maar niet opladen van de batterij."
Ah oeps ik las het verkeerd. Ik las het als een "to empty" modus, dus gewoon met 800w (1600/2400/3200) ontladen onafhankelijk van verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
JeroenH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Je hoeft er ook niet mee te handelen.

Maar als ik een dynamisch contract zou hebben, zou ik ook graag de optie hebben om overdag gedurende de goedkoopste uren te kunnen zeggen: ontlaad maar niet om de auto mee te helpen opladen en bewaar dat om de dure avonduren te NOM-en.

Het liefst zonder zelf via APIs te knutselen en gewoon in de app:
Ontlaad niet gedurende de {x} goedkoopste uren als de batterij voor minder dan {y} gevuld is.
Bijv. x=2 en y=70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
JeroenH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:56:
[...]
Ah oeps ik las het verkeerd. Ik las het als een "to empty" modus, dus gewoon met 800w (1600/2400/3200) ontladen onafhankelijk van verbruik.
Klopt, ik bedoel een potentiële 'zero_discharge_only' modus. Ben het met je eens dat ze vast geen 'discharge_to_empty' gaan inbouwen. Dat zou breken met hun filosofie voor deze batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
rtunru schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

@ritsl Wat gebruik je voor device_id en entity_id?
Die zijn uniek per HA systeem denk ik? Ik gebruik de visuele editor om die dingen op te zoeken, dan worden de juiste IDs ingevuld. En daar kreeg ik andere waarden dan JeroenH. Soms lijkt het een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar het lukt wel als je zoekt op termen als vermogen, batterij en P1, of de Engelse equivalenten als je HA in het Engels hebt staan.

Maar dit raakt wel een beetje off topic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Enphase heeft toch geen plug and play batterij?
4 batterijen op vol vermogen is ook geen plug and play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
ritsl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Die zijn uniek per HA systeem denk ik? Ik gebruik de visuele editor om die dingen op te zoeken, dan worden de juiste IDs ingevuld. En daar kreeg ik andere waarden dan JeroenH. Soms lijkt het een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg, maar het lukt wel als je zoekt op termen als vermogen, batterij en P1, of de Engelse equivalenten als je HA in het Engels hebt staan.

Maar dit raakt wel een beetje off topic denk ik.
Het gaat nog steeds over HW PIB die met Home Assistant werkt >:) .
Kan je me helpen door de entity_id en device_id in het Nederlands aan te geven?
Dat zal mij helpen om het te vinden in mijn HA.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:57:
[...]

Ik.zie.op marktplaats homewizards staan vanaf 1250-1300 euro. Daar zou ik hem nooit tweedehands voor halen want een nieuwe heb je voor 1399. Dus ja, ik snap t wel. Was er eerder echt gretigheid ja?

Je zult verder merken dat accus bijna elke maand goedkoper worden dus 1399 voor 2,8 kWh is nu al aan de dure kant en over een jaar echt een onzinprijs. Dus ja, wil.je nog wat terugzien dan moet je denk.ik.lager gaan zitten.
Inderdaad. HW zal de prijs in het loop van het jaar of volgend jaar of noodgedwongen moeten verlagen of een beter model uit moeten brengen om de concurrentie bij te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Henkoes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Ik had gehoopt dat je gezegd zou hebben dat dat merk ook een batterij met stekker heeft, maar niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:27
Ik heb in de HW app nu bij 1 batterij de melding

“De batterij beperkt tijdelijk het maximale vermogen om de levensduur te optimaliseren. Dit is normaal na landurig gebruik op hoog vermogen of in een warme omgeving”

Klopt dat het warm is. Ze staan op zolder. De grote ventilator die voor de PIB’s staat is dan ook aangegaan. Die wordt middels een flow in Homey aagestuurd, als de temperatuur boven op de PIB hoger is dan 32 graden.
Echter de werking wordt helemaal niet beperkt. Beide PIB’s staan gewoon met volle 800 watt te laden.
De temperatuur op de bovenste PIB is nu 33,3 graden. De temperatuur op zolder 1 meter verwijderd van de PIB’s is nu 26,8 graden.

Ik had dit gisteren ook even, maar na een half uurtje was de melding weg en was de temperatuur op de bovenste PIB gezakt onder de 31 graden. De ventilator was toen gesopt. Wordt ook met een flow in Homey geregeld.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Henkoes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Ik heb 4 batterijen en afgezien van het vrij schakelen niets extra's hoeven doen
Meer Plug en Play kan ik niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
hanev001 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Hoe bedoel je dat?

Ik heb 4 batterijen en afgezien van het vrij schakelen niets extra's hoeven doen
Meer Plug en Play kan ik niet bedenken.
Ik ken vrij weinig huizen die een stopcontact dedicated aan 1 groep hebben, die niet al in gebruik is door een wasmachine aansluiting, boiler of warmtepomp.

Hoe ben jij dan aan dat stopcontact gekomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Henkoes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Ik ken vrij weinig huizen die een stopcontact dedicated aan 1 groep hebben, die niet al in gebruik is door een wasmachine aansluiting, boiler of warmtepomp.

Hoe ben jij dan aan dat stopcontact gekomen?
Heb ik niet. Ik heb de batterijen gewoon verdeeld over 2 groepen. Is geen enkel probleem mee zolang je maar er voor zorgt dat je niet boven de maximale belasting van de groep komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
rtunru schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Het gaat nog steeds over HW PIB die met Home Assistant werkt >:) .
Kan je me helpen door de entity_id en device_id in het Nederlands aan te geven?
Dat zal mij helpen om het te vinden in mijn HA.
Alvast dank.
De IDs zijn de lange hexadecimale reeksen, die zijn echt uniek voor jouw systeem. Als de visuele editor gebruikt ziet het er zo uit voor de 'discharge only' automation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5Sjv8PYdIy9qrF8sM4YPJ7Zm2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ledmfE8j7VGXyRMJx4oP9hU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
hanev001 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Heb ik niet. Ik heb de batterijen gewoon verdeeld over 2 groepen. Is geen enkel probleem mee zolang je maar er voor zorgt dat je niet boven de maximale belasting van de groep komt.
Dit is niet aan te raden en tast wellicht je opstal verzekering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Henkoes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

En inboedelverzekering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
[...]

Komt van de website van HW:

Sluit je meerdere batterijen aan? Dan adviseren we om deze niet op een groep te zetten met andere grootverbruikers die langdurig veel stroom gebruiken, zoals een elektrische verwarming, wasmachine of condensdroger.

De vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen óf een eigen groep te gebruiken waar geen andere apparaten op zijn aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Zoek in dit forum, waarin uitgelegd wordt waarom je dit nooit, maar dan ook nooit moet doen.
De kans dat er iets fout gaat is weliswaar klein, maar als het fout gaat kan het goed fout gaan. Wil je dat je huis afbrand?
Laat een electricien een eigen groep aanleggen als je ze vrij wilt schakelen.
Heb ik ook laten doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

En waar baseer je deze stelling op?

2 batterijen met een vermogen van te samen 1600w op een groep die onder geen enkele omstandigheid meer dan 2000w aan andere gebruikers heeft is veiliger dan 1 batterij van 800w die is aangesloten op een groep die een belasting door andere gebruikers van 3600w heeft.

Het laatste is echter de normale toegestaane. regeling voor plug in apparaten.

Waar het omgaat is dat je voor dat je de batterijen plaats zorgvuldig uitzoekt wat de maximale belasting van een groep is, iets wat ook zonder batterijen verstandig is om te weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:41
hanev001 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

2 batterijen met een vermogen van te samen 1600w op een groep die onder geen enkele omstandigheid meer dan 2000w aan andere gebruikers heeft is veiliger dan 1 batterij van 800w die is aangesloten op een groep die een belasting door andere gebruikers van 3600w heeft.

Waar het omgaat is dat je voor dat je de batterijen plaats zorgvuldig uitzoekt wat de maximale belasting van een groep is, iets wat ook zonder batterijen verstandig is om te weten.
https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Kennelijk heb je het niet begrepen. Je mag op een groep waar ook andere gebruikers op zitten, al is het maar 1 led lampje gewoon niet meer dan 800 watt ontladen. Je mag wel 1600 watt laden op die groep.
Dat is al meerdere keren hier op dit forum uitgelegd.
Het verbaasd mij dat er toch nog mensen zijn die deze regel in de wind slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Kennelijk heb je het niet begrepen. Je mag op een groep waar ook andere gebruiers op zitten, al is het maar 1 led lampje gewoon niet meer dan 800 watt ontladen. Je mag wel 1600 watt laden op die groep.
Dat is al meerdere keren hier op dit forum uitgelegd.
Het verbaasd mij dat er toch nog mensen zijn die deze regel in de wind slaan.
ja leuk, maar Homewizard zegt zelf dit "De vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen óf een eigen groep te gebruiken waar geen andere apparaten op zijn aangesloten.".

Natuurlijk is het belangrijk veilig te blijven werken met stroom maar je kunt het ook overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Fr33z schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

ja leuk, maar Homewizard zegt zelf dit "De vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen óf een eigen groep te gebruiken waar geen andere apparaten op zijn aangesloten.".

Natuurlijk is het belangrijk veilig te blijven werken met stroom maar je kunt het ook overdrijven.
Ja, 3 batterijen verdelen over 3 groepen. Dan mag je vrijschakelen. Dat mag, maar niet 2 batterijen op 1 groep waar andere gebruikers op zitten en dan vrijschakelen.
Het gaat er om dat er op 1 groep niet meer dan 800 watt onladen wordt. Meer mag gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip zie Welke risico's ontstaan bij 800W invoeden met stekker?

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 12-08-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

"Bestel je de Plug-In Battery nu, dan heb je ‘m eind september in huis." staat er in een mailtje dat ik zojuist van HW krijg.

Aangezien mensen die besteld hebben in maart nog op hun bestelling wachten, lijkt me dit sterk. Of zou HW een grote batch verwachten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-DBIK4ScIMxvQ-6sJ7a4FIwvgQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a7pik15hQYyojXikEAJ8vTfY.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Aardedraadje op 12-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:05:
"Bestel je de Plug-In Battery nu, dan heb je ‘m eind september in huis." staat er in een mailtje dat ik zojuist van HW krijg.

Aangezien mensen die besteld hebben in maart nog op hun bestelling wachten, lijkt me dit sterk. Of zou HW een grote batch verwachten?

[Afbeelding]
Deel van de batch voor België

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De zoveelste herhaling van het hoe en waarom van de regels rond invoeding, hoe goed bedoeld ook, is weer opgeruimd

Graag doorverwijzen in plaats van herhalen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-09 15:56
Aardedraadje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:05:

[Afbeelding]
Ben ook wel benieuwds, enige tijd geleden een tweede gereserveerd voor de levering van september. Nu op de website ook nog steeds leverbaar voor september. Terwijl ik hier ook al reacties lees dat het wordt uitgesteld.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

joco schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

het risico zit hem niet in de normale situaties..
Dat de verbruikers naast de batterijen gewoon normaal werken en normaal hun Wattage trekken

Dan zal het niet mis gaan nee, want te samen (met het laden) blijven ze onder de 3,7kw (16x240)
ook met het ontladen zal het prima gaan 1600W wordt vanuit de batterijen terug gevoerd en daarvan pakken de gebruikers bv 1000W van en de rest gaat door de schakeling heen naar de rest.
Ook dat zal altijd prima gaan

Maar deze regeling is er niet voor de alles werkt normaal..

Het gaat er net om wat als 1 van de gebruikers op de groep een kortsluiting of een plotseling een veel hogere Wattage gaat trekken, dan kan het dus mis gaan.
Dan kan er dus maximaal 3.7kw + 1600W op de draden komen te staan, voordat de zekering (3.7kw) dus klapt.

Dus dit gaat om de fout situaties niet de normale situaties..
Aanvullend: op de hoofdzekering duurt het ook een tijd voordat hij omklapt. Heb je bijv 3x 25A, dan kun je minuten lang 30A trekken. Op mijn eigen aansluiting pieken gezien tot 40A, zonder dat hij klapt. Dus ook al verdeel je het over meerdere groepen, je moet ook nog rekening houden met je fases waarop die groepen zitten.

In mijn situatie: Oven + inductie (1 fase) zaten op eigen groep, maar op dezelfde fase, ik heb daarna de Oven-groep naar andere fase laten verplaatsen. Met meerdere grootverbruikers als oven, inductie, warmtepomp (2 fase) en EV lader (3 fase) en ook leveranciers (PV 3 fase) is het bijzonder lastig om een goede verdeling te maken per fase met aanvullend stekkerbatterijen. Ook moet je rekening houden met levering (van PV en batterij) in combinatie met groot verbruik. Die stromen komen niet over je hoofdzekering heen, maar kunnen wel oplopen, zeker als je dus batterij + pv laat terugleveren tegelijkertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016

fxs81

Julianadorp

Ik vermoed dat er een grote batch aan zit te komen aangezien ze al even niets nieuws meer hebben uitgeleverd.
Zag ook dat er weer renewed pibs zijn voor de liefhebbers.

[ Voor 13% gewijzigd door fxs81 op 12-08-2025 16:18 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
ritsl schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

De IDs zijn de lange hexadecimale reeksen, die zijn echt uniek voor jouw systeem. Als de visuele editor gebruikt ziet het er zo uit voor de 'discharge only' automation:
[Afbeelding]
Dank je, dit help me een eind op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Leanderr schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Ben ook wel benieuwds, enige tijd geleden een tweede gereserveerd voor de levering van september. Nu op de website ook nog steeds leverbaar voor september. Terwijl ik hier ook al reacties lees dat het wordt uitgesteld.
Zou er niet op rekenen. Mijn in mei bestelde accu werd vertraagd tot half oktober. Zou eerst half eind augustus zijn maar in de mail stond een vertraging van 6 weken. Ik heb geannuleerd toen ik een refurbished kon krijgen voor 50 euro minder.

Dat men nu met september adverteert lijkt me dan ook sterk en nijgt een beetje naar false advertising. Mocht er wel een hele grote batch binnenkomen dan slik ik mijn woorden wel weer in en wens ik de dames en heren bij TransMission veel sterkte ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:51

TWKterry

Master Mariner

Ik gebruik meer dan de batterij levert gedurende de avond/nacht dus altijd 0-100 voor de batterij met nu 78 cycli. Behalve uitlezen in HA doe ik er verder niets mee en doet'ie gewoon zijn ding.
P1 = 6.0203, PiB = 1.0108
Onderstaande plaatje is van afgelopen 24uur (batterij is nu weer vol) en de RTE 73.5% valt niet helemaal tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdbjvDKU2NJbTtRsl2DFMS-1sCM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UvBBNcxs71xZPhmvh9kTi5Yy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
TWKterry schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:33:
Ik gebruik meer dan de batterij levert gedurende de avond/nacht dus altijd 0-100 voor de batterij met nu 78 cycli. Behalve uitlezen in HA doe ik er verder niets mee en doet'ie gewoon zijn ding.
Onderstaande plaatje is van afgelopen 24uur (batterij is nu weer vol) en de RTE 73.5% valt niet helemaal tegen.
[Afbeelding]
Hier ook, iedere dag vol en daarna leeg in de avond+nacht
Zou dit de reden zijn van probleemloos werking van mijn PIB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met 2 batterijen houden wij nu 35 tot 40% over
Overname tussen batterijen verloopt naadloos.
Sind zondag geen E327 melding gehad. Ben benieuwd wanneer de update komt voor het herstellen van de fout die er nu nog in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
TWKterry schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:33:
[Afbeelding]
Mijn 3 PiB’s gaan elke nacht volledig leeg, ergens tussen 0400 uur en 0800 uur afhankelijk van hoe warm de nacht is (koelmachine trekt nogal wat vermogen in de zomer).
Opladen elke dag tot 100%, met een dynamisch contract vaak handmatig tussen 1200 en 1600 uur.
RTE voor periode april tot nu 74,5%, juli zelfs 77%, met enkele dagen rond 79-80%.
Goede cijfers. Ben tevreden. Geen enkele storing gehad tot nu (touch wood).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
EVfan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:34:
[...]

Mijn 3 PiB’s gaan elke nacht volledig leeg, ergens tussen 0400 uur en 0800 uur afhankelijk van hoe warm de nacht is (koelmachine trekt nogal wat vermogen in de zomer).
Opladen elke dag tot 100%, met een dynamisch contract vaak handmatig tussen 1200 en 1600 uur.
RTE voor periode april tot nu 74,5%, juli zelfs 77%, met enkele dagen rond 79-80%.
Goede cijfers. Ben tevreden. Geen enkele storing gehad tot nu (touch wood).
Kun je dat doen via de app? Of moet je daar HA of iets dergelijks voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Kun je dat doen via de app? Of moet je daar HA of iets dergelijks voor gebruiken?
Het ontladen gaat vanzelf, het is standaard PIB in NOM modus.
Handmatig opladen kan met de app of onder aansturing van Home Assistant of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik heb het niet gevolgd, maar komt er in de toekomst een uitbreiding om 230V uitgang te voorzien? Dan kan deze dienen als een soort back-upaccu wat ik ook bij een ander merk heb gezien.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:41:
Ik heb het niet gevolgd, maar komt er in de toekomst een uitbreiding om 230V uitgang te voorzien? Dan kan deze dienen als een soort back-upaccu wat ik ook bij een ander merk heb gezien.
Voorzover ik weet is dat niet de bedoeling.
Je moet je ook afvragen of dat met een batterij van 2,7 watt enig zin heeft. Ik denk het n.l. van niet. Die trek je binnen de kortste keren leeg.

Edit: de batterij is echt ontworpen om s-nachts 0 op de meter (nom) te hebben en dus de nacht door te komen zonder van de energieboer af te nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 12-08-2025 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

aip

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Je moet je ook afvragen of dat met een batterij van 2,7 watt enig zin heeft. Ik denk het niet n.l. van niet. Die trek je binnen de kortste keren leeg.

Edit: de batterij is echt ontworpen on ‘s-nachts 0 op de meter (nom) te hebben en dus de nacht door te komen zonder van de energieboer af te nemen.
Even los van de capaciteit kun je je denk ik beter uberhaupt afvragen of zo'n back up in een land als NL (en volgens mij ook B ) zin heeft. De uptime in NL is 99,99%, en B niet veel minder. Dat maakt het wel een hele dure investering. Dan kun je nog beter een elektrische auto aanschaffen met V2H (of V2G). Daar kun je in geval van nood ook je koelkast op draaien, en dan gebruik je de accu ook nog nuttig als vervoersmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
aip schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Even los van de capaciteit kun je je denk ik beter uberhaupt afvragen of zo'n back up in een land als NL (en volgens mij ook B ) zin heeft. De uptime in NL is 99,99%, en B niet veel minder. Dat maakt het wel een hele dure investering. Dan kun je nog beter een elektrische auto aanschaffen met V2H (of V2G). Daar kun je in geval van nood ook je koelkast op draaien, en dan gebruik je de accu ook nog nuttig als vervoersmiddel.
Mee eens, alhoewel ik geen elektrische auto zal aanschaffen. Ik rijd mijn Mercedes van 10 jaar helemaal op. Die is nog prima, zonder enig schade.
Maar ontopic: als je wilt dat bij een stroomstoring de HW PIB’s blijven werken, kan dat wel, maar dan zul je een eilandbedrijf moeten laten instaleren. Dat is nogal erg duur. Dus in Nederland niet financieel erg verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-08-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
hier stond een offtopic bericht.

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 13-08-2025 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

aip

rtunru schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Dit is helemaal off topic, maar, ik heb mijn Sessy gemodificeerd zodat ik met 4,5 kWh mijn koelkast/vriezer zeker 1 dag in de lucht kan houden. >:)
En met onze EV3 gaat dat makkelijk een dag of 5-7, als we er niet te veel mee rijden. Ik verwacht dat in NL nooit nodig te hebben. In ons vakantiehuis in F wellicht wel (daar hebben we na de kerststorm in 1999/2000 al eens een ruime week een black-out gehad). Een extra reden waarom een rijdende accu nuttig is.

/En nu maar weer on topic:

Zojuist toch maar 1 PiB geupdate naar de nieuwe firmware. Ik merk dat de dagelijkse netafname namelijk na de vakantie toch zo tussen de 0,5 en 1,0 kWh zit. Dat zal toch het langzamere schakelen zijn. Nu 1 geupdate om te zien of er geen errors komen. Dan over 1-2 dagen de andere 2 ook maar, kijken of we weer meer naar NOM kunnen komen.

[ Voor 21% gewijzigd door aip op 12-08-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:41:
HomeWizard zegt hierover het volgende:
Misverstand 5. Ik kan een thuisbatterij gebruiken als noodstroomvoorziening

Als er een stroomstoring is, mogen thuisbatterijen geen energie terugleveren aan het net. Dit is noodzakelijk om monteurs die aan de stroomvoorziening werken niet in gevaar te brengen. Daarom schakelen thuisbatterijen zichzelf uit bij een stroomstoring.

Als je toch een noodstroomvoorziening wil hebben, zijn er twee opties: een batterij die in ‘eilandbedrijf’ kan draaien, zodat deze de volledige energievoorziening van je huis kan overnemen. Dit zijn echter maatwerkoplossingen, waarvan alleen de installatie al duizenden euro’s kost. Ook zijn er thuisbatterijen met een noodstroomvoorziening in de vorm van een los stopcontact, waar je handmatig apparaten op kunt aansluiten. Dat klinkt handig om bijvoorbeeld je koelkast op aan te sluiten bij een stroomstoring, maar de praktijk is weerbarstiger: je moet bij stroomuitval thuis zijn, de batterij moet voldoende opgeladen zijn én je moet de batterij verslepen naar je keuken.

Er is weinig noodzaak voor een noodstroomvoorziening: het energienet in Nederland heel betrouwbaar, met een gemiddelde beschikbaarheid van 99,99%. Dat betekent dat je gemiddeld slechts 21,8 minuten per jaar zonder stroom zit. Ter vergelijking: als de stroom uitvalt, blijft je eten in een moderne koelkast uren goed. Daarom heeft de HomeWizard Plug-In Battery geen noodstroomvoorziening. Zo richten we ons op een gebruiksvriendelijk en compact product om jezelf dag en nacht te voorzien van zonnestroom. Want daar zien wij de echte meerwaarde van een thuisbatterij.
Er zijn andere merken die het aanbieden. Maar HomeWizard niet en als ze deze visie consequent doorzetten, gaat dat ook niet gebeuren in een eventuele opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
[...]

Je moet je ook afvragen of dat met een batterij van 2,7 watt enig zin heeft. Ik denk het n.l. van niet. Die trek je binnen de kortste keren leeg.

Edit: de batterij is echt ontworpen om s-nachts 0 op de meter (nom) te hebben en dus de nacht door te komen zonder van de energieboer af te nemen.
2.7 kWh is best veel, zeker voor noodvoorziening zoals voor je kleine koelkast die nog enige uren blijft werken. Het houd me tegen om een HomeWizard battery te kiezen terwijl een concurrent deze feature wel heeft. Maar, ja nog geen haast want nog saldering. Ook hebben we geen EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Aardedraadje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:35:
[...]

HomeWizard zegt hierover het volgende:

[...]

Er zijn andere merken die het aanbieden. Maar HomeWizard niet en als ze deze visie consequent doorzetten, gaat dat ook niet gebeuren in een eventuele opvolger.
Jammer voor HomeWizard dan. In 2027 kiezen we wel voor een concurrent die dit wél aanbiedt. Een losse kabel naar de berging waar de koelkast staat en we kunnen de powerbanks opladen via die grote accu. Mocht het nodig zijn. Vaak is iemand wel thuis die deze omzetting kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

2.7 kWh is best veel, zeker voor noodvoorziening zoals voor je kleine koelkast die nog enige uren blijft werken. Het houd me tegen om een HomeWizard battery te kiezen terwijl een concurrent deze feature wel heeft. Maar, ja nog geen haast want nog saldering. Ook hebben we geen EV.
Dat valt nog tegen, een (deel van) batterij voor noodstroomvoorziening betekent dat je dat deel altijd vol wilt hebben en niet kan gebruiken ook NOM te draaien..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:43
Voor de EV bezitters.
Benieuwd wat jullie doen wanneer jullie je EV laden, met de PIB’s.
Zetten jullie die op standby of laten jullie die op NOM.
Rekening houdende met zon afname.
En waarom.

Hebben jullie flows in Homey ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Jammer voor HomeWizard dan. In 2027 kiezen we wel voor een concurrent die dit wél aanbiedt. Een losse kabel naar de berging waar de koelkast staat en we kunnen de powerbanks opladen via die grote accu. Mocht het nodig zijn. Vaak is iemand wel thuis die deze omzetting kan doen.
Ik zou je willen adviseren om je heel goed in te lezen in deze materie.
het is niet zo eenvoudig.!
Alles hangt af van je behoefte. Ik heb 2 HW pib’s en ben daar heel tevreden mee. Ze doen wat ze moeten doen en ik betaal veel minder aan de energieboer. Volgens mij is het daarom te doen. Ik betaalde voorheen € 220 euro per maand. Nu nog maar 149 euro per maand en nog zegt Vattenfall dat dat te hoog is en ik terug krijg op de jaarafrekening. Volgens mij is dat de bedoeling van de HW pib’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Dat valt nog tegen, een (deel van) batterij voor noodstroomvoorziening betekent dat je dat deel altijd vol wilt hebben en niet kan gebruiken ook NOM te draaien..
De meesten hier hebben toch wel twee of drie van deze modulaire batterijen: één met noodvoorziening (prioriteit bij het laden) en de rest in de huidige uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

De meesten hier hebben toch wel twee of drie van deze modulaire batterijen: één met noodvoorziening (prioriteit bij het laden) en de rest in de huidige uitvoering.
Ik niet. Zie ik ook niet zitten. De keer dat hier een stroomstoring was is jaren geleden en voor nog geen 1 uur. Volgens mij is dat al meer dan 11 jaar geleden. Mijn ouders leefden nog en dat was 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:57:
[...]

Ik zou je willen adviseren om je heel goed in te lezen in deze materie.
het is niet zo eenvoudig.!
Alles hangt af van je behoefte. Ik heb 2 HW pib’s en ben daar heel tevreden mee. Ze doen wat ze moeten doen en ik betaal veel minder aan de energieboer. Volgens mij is het daarom te doen. Ik betaalde voorheen € 220 euro per maand. Nu nog maar 149 euro per maand en nog zegt Vattenfall dat dat te hoog is en ik terug krijg op de jaarafrekening. Volgens mij is dat de bedoeling van de HW pib’s
Ik heb een achtergrond in elektrotechniek. Als de salderingsregeling verdwijnt, is het nog maar de vraag of jouw berekening nog klopt.

Ik zie aanbiedingen voor (draagbare) power stations en als je ze thuis gebruikt is dat vaak niet eens nodig. Dus waarom niet meteen als tweede functie op je (toekomstige) thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Zhou schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

Ik heb een achtergrond in elektrotechniek. Als de salderingsregeling verdwijnt, is het nog maar de vraag of jouw berekening nog klopt.

Ik zie aanbiedingen voor (draagbare) power stations en als je ze thuis gebruikt is dat vaak niet eens nodig. Dus waarom niet meteen als tweede functie op je (toekomstige) thuisbatterij.
Dat klopt maar dan ga ik mijn PV knijpen, zodat er niet terug geleverd wordt.
Maar dit wordt offtopic en wordt de mod boos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:45
MartindM schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:55:
Voor de EV bezitters.
En waarom.

Op zonnige dagen laad ik zoveel mogelijk zonnestroom naar mijn EV. Met een klein overschot voor continugebruik en PIB opladen. Als tijdens bewolkte dagen de zonnestroom fluctueert dan helpt de PIB de pieken en dalen op te vangen. Streven op eind van de dag is geen stroom terug in net en PIB op 100%.
Als ik met spoed mijn EV wil laden dan gaat de PIB in stand-by. Dit deed ik eerst met Homeseer maar ben sinds kort overgestapt naar Homey.

zefram66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
meesje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Ja kan ik de app.
Ipv NOM kies je handmatig opladen. Wel zelf op de juiste tijd activeren.
Anderen hier hebben het slimmer geregeld metHA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Voor de EV bezitters.
En waarom.

Zoek even terug in dit forum. Tal van opties die je kunt kiezen zijn besproken. Ook ik heb mijn aanpak eerder gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de EV bezitters.
En waarom.

We mogen niet in herhaling vallen van de moderator.
Maar vooruit een plaatje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYMUFSXDADCwJYM4g6sdunTYd0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEwVLAIFdGt9j7bTzvAmZDjC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
EVfan schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:44:
[...]

Ja kan ik de app.
Ipv NOM kies je handmatig opladen. Wel zelf op de juiste tijd activeren.
Anderen hier hebben het slimmer geregeld metHA.
Mooi om te weten. Uit de hiervoor genoemde link naar de api documentatie had ik al verschillende statussen voorbij zien komen.
HA staat op mijn to do lijst. Ik werk nu met HomeKit en homebridge. Dit hou ik nog even zo en langzaam aan van alles inrichten via HA. Eerst maar eens de P1 en watermeter toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Laatst online: 00:12
Nou, het is ineens gebeurd, mijn 3 batterijen willen niet meer samenwerken met de p1 meter.

De melding : P1 meter losgekoppeld

Er is niks veranderd, alle ip adressen zijn onveranderd, alles is nog wel zichtbaar in de app EVCC welke ik heb draaien.

Alles een harde reset gegeven (met de knop om uitzetten)(daarna stekker eruit), p1 meter uit, raspberry pi met evcc en pvouput script (inclusief batterij polling) uitgezet.

Ik tast momenteel ff in het duister, en geen zin om alles helemaal van nop te beginnen want dat betekend mogelijk nieuwe ip adressen en tokens..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Precies, NulOpDeMeter is de gedachte achter de HW PiB. Bij mij werkt dat prima. PiB nu met cyclus 95 bezig. Is echt een plug en play ding. 95 dagen geleden de stekker in het stopcontact gestoken en dat was het dan. Van wat ik hier lees over wifi-perikelen en fout-codes heb ik geen weet.
Capaciteit van één PiB lijkt voor ons huis perfect. Als 's morgen de zon weer gaat schijnen zit er nog iets van 20 tot 40 % in de PiB. Ik ben benieuwd hoe dat komende winter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:27
Gyrolion schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:03:
Nou, het is ineens gebeurd, mijn 3 batterijen willen niet meer samenwerken met de p1 meter.

De melding : P1 meter losgekoppeld

Er is niks veranderd, alle ip adressen zijn onveranderd, alles is nog wel zichtbaar in de app EVCC welke ik heb draaien.

Alles een harde reset gegeven (met de knop om uitzetten)(daarna stekker eruit), p1 meter uit, raspberry pi met evcc en pvouput script (inclusief batterij polling) uitgezet.

Ik tast momenteel ff in het duister, en geen zin om alles helemaal van nop te beginnen want dat betekend mogelijk nieuwe ip adressen en tokens..
Heb je nog een oudere versie p1 meter? Daarvan is bekend dat de soldering van het stekkertje op het printplaat weleens slecht kan worden omdat de p1 daaraan hangt. Bij sommige mensen zat er een draadje los en hadden hetzelfde probleem.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 20:56
AtlAntA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Zou er niet op rekenen. Mijn in mei bestelde accu werd vertraagd tot half oktober. Zou eerst half eind augustus zijn maar in de mail stond een vertraging van 6 weken. Ik heb geannuleerd toen ik een refurbished kon krijgen voor 50 euro minder.

Dat men nu met september adverteert lijkt me dan ook sterk en nijgt een beetje naar false advertising. Mocht er wel een hele grote batch binnenkomen dan slik ik mijn woorden wel weer in en wens ik de dames en heren bij TransMission veel sterkte ;)
Uit interesse, wanneer heb jij deze mail gehad? Want op 23 juni kreeg ik de mail dat mijn PIB's zijn vertraagd naar eind augustus / medio september. Ik heb mijn accu's op 8 april besteld.

Is de hardware van de refurbished accu's 100% gelijk aan de nieuwe die ze gaan uitleveren? Want ik speel ook met de gedachten om refurbished accu's te bestellen. Echter als ze de hardware hebben gewijzigd ivm opgedane ervaringen en inzichten wil ik liever de nieuwste. Dus ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016

fxs81

Julianadorp

Claes Maarten schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Uit interesse, wanneer heb jij deze mail gehad? Want op 23 juni kreeg ik de mail dat mijn PIB's zijn vertraagd naar eind augustus / medio september. Ik heb mijn accu's op 8 april besteld.

Is de hardware van de refurbished accu's 100% gelijk aan de nieuwe die ze gaan uitleveren? Want ik speel ook met de gedachten om refurbished accu's te bestellen. Echter als ze de hardware hebben gewijzigd ivm opgedane ervaringen en inzichten wil ik liever de nieuwste. Dus ik twijfel.
Voor zover wij weten is er in de hardware niets verandert. Hier is mijn 2e pib een renewed en die draait ook (net als de 1e) als een zonnetje. Wel op beide 1x een E327 melding gehad maar na reset niets meer. Vind ik ook niet erg, ben betatester dus dan kan je hier en daar een foutje verwachten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen met interesse Homewizard zet het even op een rijtje.

https://www.homewizard.co...7ff7d50&mc_eid=91773e2d27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 12-08-2025 22:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
Ze hebben wel humor bij Misverstand 3
Dit is al tig keer aangetoond als onjuist.

Pagina: 1 ... 188 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.