Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:23:
@ONM

[...]

De vraag stond nog open of de batterijen "beter" werken bij gebruik van de Homey energy dongle.
Ik heb de pollingtijd van de Homewizard P1 meter op 30 seconden gezet. En samen met de aparte WiFi AP (Apple Airport Express) Heeft dat tot op heden geen storingen meer gegeven. Het enige wat ik nog voorbij zie komen is dat een batterij zonder duidelijke rede even een x aantal seconden op pauze gaat. (kijkend naar de dashboard grafiek) Of dit daadwerkelijk gebeurt of dat het een communicatie fout is, of dat er wat kruist in polling. Is mij nog niet duidelijk. Met Wireshark zie ik zo niks voorbij komen. Maar dat zou ook weer kunnen zijn doordat ik daar eigenlijk niet bekend mee ben.

Heb je de Homey dongle nodig? Nee, het werkt ook zonder. Ik vind voor hoe ik mijn flows heb opgezet de Homey dongle erbij wel fijner werken. In huis verbruik berekening geeft schonere data. (minder kruisingen van vermogen) En voor bewakings- en regeldoeleinden is de 1 seconde interval fijner. (Kan met Homewizard ook, maar gaf bij mij problemen)

Blijft de vraag veroorzaakt een korte poling van de p1 meter storingen? Ik kan er nu geen antwoord op geven. Wellicht eens een leuk projectje voor iemand die beter bekend is met Wireshark om dat eens te testen en te zien wat er wel of niet gebeurt.
Hartelijk dank Apenkooi. Wel fijn om weer even inhoudelijk het gesprek te kunnen voeren 😉.
Ik heb nu een paar dagen de Homey. Er valt nog heel veel te leren hoe ik mijn 3 batterijen ( nog steeds heel blij mee ) het beste kan monitoren. Sinds ik Homey draai heb ik wel af en toe met batterij 1 verlies met de P1 meter. Dat heb ik niet eerder gehad. Kan Homey daar een rol inspelen……?

Verdere discussie mag in Homey — A Better Smart Home (Deel 3)

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 11-08-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

ONM schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Sinds ik Homey draai heb ik wel af en toe met batterij 1 verlies met de P1 meter. Dat heb ik niet eerder gehad. Kan Homey daar een rol inspelen……?
De P1 kan eigenlijk maar 4/5 HTTPS-verbindingen degelijk aan. Elke verbinding met een PiB telt, net als de API V2 die HA/Homey gebruiken én de cloudverbinding.

Ik heb het gevoel dat omgevingsfactoren een rol spelen. Hier kan ik zonder problemen 5 verbindingen draaien maar (voorheen was het in ieder geval zo) er zijn mensen bij wie het minder goed lijkt te werken.

Ik heb 4 batterijen en een Home Assistant draaien met de V2-API zonder problemen. Wel heb ik de cloudverbinding uitgeschakeld, anders werkt aansturen vanuit HA niet. Dat zou je evt nog kunnen proberen: de cloudverbinding uitschakelen. Hiervoor zit een toggle in Homey. De P1 heeft dan een verbinding minder om te verwerken.

[ Voor 1% gewijzigd door Aardedraadje op 11-08-2025 07:40 . Reden: stijlfout ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:00
[...]

Hartelijk dank Apenkooi. Wel fijn om weer even inhoudelijk het gesprek te kunnen voeren 😉.
Ik heb nu een paar dagen de Homey. Er valt nog heel veel te leren hoe ik mijn 3 batterijen ( nog steeds heel blij mee ) het beste kan monitoren. Sinds ik Homey draai heb ik wel af en toe met batterij 1 verlies met de P1 meter. Dat heb ik niet eerder gehad. Kan Homey daar een rol inspelen……?
Goedemorgen, onlangs heb ik ook een Homey Pro aangeschaft en ondervond ook problemen met de verbinding tussen de P1 en mijn 2 batterijen.

Voor die tijd heb ik totaal geen problemen gehad met de verbinding. De Homey Pro heb ik niet meer aangezien ik ook nog andere probleempjes ondervond met de Homey.

Ik probeer nu Home Assistant te doorgronden maar dat gaat nog wel even duren :? 8)7 . Dit terzijde.

Verder zeer tevreden met de 2 renewed batterijen tot nu toe.

Nb. voor de rest wil ik iedereen hier bedanken die een positieve, informatieve, bijdrage heeft geleverd _/-\o_ . Voor mij erg leerzaam als beginnend tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eriq schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:04:
[...]

Goedemorgen, onlangs heb ik ook een Homey Pro aangeschaft en ondervond ook problemen met de verbinding tussen de P1 en mijn 2 batterijen.

Voor die tijd heb ik totaal geen problemen gehad met de verbinding. De Homey Pro heb ik niet meer aangezien ik ook nog andere probleempjes ondervond met de Homey.

Ik probeer nu Home Assistant te doorgronden maar dat gaat nog wel even duren :? 8)7 . Dit terzijde.

Verder zeer tevreden met de 2 renewed batterijen tot nu toe.

Nb. voor de rest wil ik iedereen hier bedanken die een positieve, informatieve, bijdrage heeft geleverd _/-\o_ . Voor mij erg leerzaam als beginnend tweaker.
Stel de polling tijd in op 30 sec bij de P1 instelling. Een korte pollling tijd geeft op P1 problemen

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NepGangster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 08:39
Olie_B_Bommel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:34:
[...]
Ik ben heel blij met de laatste update 1.0128. Afgelopen nacht van 00:00 uur tot 07:00 uur:
Export 0.044 en import 0.054. Dat was voorheen export 0.03 en import 0.114. Dus de nieuwe firmware 1.0218 is echt verbeterd!. Verder werkt alles zoals het moet. Geen enkel probleem met de PIB’s. Ook nooit E error meldings gehad. Geen wifi problemen. Rocksolid wifi hier. Dus niet iedereen heeft problemen.
Afkloppen. PIB’s 114 en 85 cycli.
Ik gebruik de PIB’s als NOM d:)b
Bedankt, was weer een trigger om even een update te zoeken en draaien.
Doet hij dit onderwater altijd automatisch? is al even geleden dat ik er naar gekeken heb maar ik zat op 1.0108.

Ik wilde jouw woorden even na laten galmen.
Ook hier, doet de PiB het gewoon zoals geadverteerd.
Aangesloten, en nooit meer naar om hoeven kijken. geen error's, wel eens rode lichten gezien.
Toen de app openen; wifi verbroken, kort daarna zelf weer hersteld.
Met andere woorden; als ik niet thuis was geweest of de batterij op dat moment even niet gezien had, had ik niks door gehad.

Ik vind 'm fijn en zit al even te wachten op de 2e batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:00
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Stel de polling tijd in op 30 sec bij de P1 instelling. Een korte pollling tijd geeft op P1 problemen
Ik poll al zeer lang (het vermogen) elke seconden via de api v1 en de batterijen liepen via de v2. Wellicht heeft dit nog een positief effect.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
  • Laatst online: 08:00
[...]

Is dit een instelling in de Homey? Als newbie heb ik geen flauw idee waar je het over hebt.
Zoals ik al schreef heb ik de Homey niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eriq schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Is dit een instelling in de Homey? Als newbie heb ik geen flauw idee waar je het over hebt.
Zoals ik al schreef heb ik de Homey niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OL3hfcfWCzusOjUAma1h7EOyH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YCGGXctN0YX6QHohhKpTdM1M.png?f=fotoalbum_large
Zie hier de instelling van de pol tijd

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:10
gielz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Hoe wil je hem dan overnemen, op papier? ;)
Je kunt een nieuwe automatisering aanmaken en dan iemand anders zijn yaml copy en pasten.

[Afbeelding]
Filmpje is al zeer verhelderend, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

[...]

Heb ik bij deze gedaan, bedankt GL007. Benieuwd of dat idd helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
TeCuMSeH schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:28:
Update over mijn tweede (renewed) accu. Ben benieuwd of deze vaker voorkomt bij meerdere accu's. De tweede accu is vannacht vanaf 3:35 volledig stil komen te liggen. Ik kwam hier vanmiddag achter, accu 1 is volledig ontladen terwijl accu 2 op 46% stond (gegevens uit HA). Ik heb dit rond de middag ontdekt en zag dat alleen accu 2 in API modus stond volgens de HomeWizard energy app. Accu 1 stond wel gewoon op NOM. Zou het kunnen dat deze accu bij de vorige eigenaar in API modus stond te regelen en dat hier nog iets van achtergebleven is ofzo?
Bovenstaande is destijds opgelost omdat accu 1 een update via het beta programma zou krijgen, accu 2 daar ook aan toe laten voegen om ze qua firmware synchroon te laten. Enkele dagen na de melding kreeg ik het advies van een medewerker om dit probleem in het betakanaal op te lossen.

Afgelopen nacht is deze accu echter weer stil gevallen. 19% lading, melding in de app 'Alles is ok' en status Inactief. Heb via Wizzi weer een melding gemaakt.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
Tonny99 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Filmpje is al zeer verhelderend, dank
Het zou fijn zijn als de YAML bestanden ook worden gedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Na de firmware update "perikelen" van vorige week even gekeken in zowel de app als bij mijn energieleverancier en bij Bencompare-app hoe de nieuwste 1.0218 zich verhoudt tot de vorige voor mij goed-werkende 1.0108 firmware.
Die laatstgenoemde was ik op zich tevreden mee qua NOM draaien en terugleveren in de nacht.

Wat blijkt, ze zijn bij mij nagenoeg gelijk aan elkaar. Leverde ik in de nacht per uur tussen 0:00 en 7:00 uur eerste maximaal 0,013 kWh terug, is dit na de update naar 1.0218 maximaal 0,018 kWh geworden, maar meestal minder. Procentueel vrij veel verschil misschien, maar in absolute zin eigenlijk bijna verwaarloosbaar. Lijkt marginaal trager op schakelmomenten van koelkast etc te reageren, maar onder de streep is het verschil dus bijna niks.
Netafname is nu tussen 0 en 0,002 kWh per uur dus die is sowieso min of meer gelijk gebleken.

Conclusie: bij mij draait deze firmware goed. Niet beter dan eerst, maar ook nauwelijks slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Voor het monitoren heb ik twee dashboards gemaakt. Tevens gebruik ik de Homewizard app en webpagina.
https://hwenergy.app/ net welke data ik wil bekijken. De webpagina vind ik bijvoorbeeld wel makkelijk om te kijken wat het systeem echt aan het doen is. Via Homey zit je toch met de pollingtijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yzq7eUhnNu8wBQAVH5lwIGGrV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jYTuR3xaTFtBpExgxyEqc3un.png?f=fotoalbum_large
bijbehorende flow:
https://community.homey.a...ager/134503?u=johan_bruyn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSxXwqmNys-1e6PTQOXr2aSqNnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3F5rwdZ1uSU6ZRgJZXsLudE.png?f=fotoalbum_large
bijbehorende flow:
https://community.homey.a...erij/139216?u=johan_bruyn

Wat je schrijft herken ik wel. Zoals ik al schreef valt hier een batterij af en toe in pauze zonder duidelijke reden. Gisteren eindelijk gezien dat dit daadwerkelijk gebeurt. (Afname net gaat omhoog en terug gelijk aan wat het vermogen batterij was) Bij het openen van de Homewizard app zag ik nog net ⚠️. Maar voor ik kon lezen wat er dan aan de hand was, was het al weer verholpen. Ik vermoed de P1 verbinding.

Hier was ik er al achter dat een goede stabiele WiFi van belang is. Daarom had ik kanalen uitgeplozen en de AirPort er tussen gehangen. Daarvoor had ik dusdanige problemen met een eerdere firmware versie dat de verbinding niet meer terug kwam. Dit probleem zou vanaf versie 1.0216 opgelost moeten zijn. Echter omdat ik nu dus het "pauze" probleem ervaar (de AirPort is een oud dingetje) heb heb ik vanmorgen een eigen SSID op Omada aangemaakt om te kijken wat dat doet. (nog te kort om te zeggen of daarmee het probleem verholpen is)

De reacties van de andere Homey gebruikers hier boven deel ik. Als je via de APIv2 verbinding de polling te kort maakt ervaar ik problemen. Het is mij niet duidelijk wat dat veroorzaakt en wat er mis gaat. Ik vermoed dat de processor van de P1 er dan moeite mee krijgt. (staat toch encryptie op dacht ik) @Tebbie suggereerde al om Wireshark er op te zetten. Maar ik heb onvoldoende kennis om daarmee uit te pluizen wat er mis gaat. Mooie test voor de hardcore tweaker en uiteraard @HomeWizard_NL zelf. ;)
https://www.wireshark.org

En dat brengt mij bij twee vragen.

Wireshark heb ik ondertussen filterend op de IP adressen van de P1 meter en de batterijen. Via WiFi op de zelfde SIDD komt de meeste info voorbij. Hoe vind ik een error? Toont Wireshark dat zelf? Of kan je weer specifiek op iets filteren. Elk pakketje na lezen is natuurlijk niet te doen.

Voor wie ook via Omada draait en geen verbindingsproblemen ervaart. Wat zijn jou instellingen? Wat heb je aan staan, of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 10:37
NepGangster schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Bedankt, was weer een trigger om even een update te zoeken en draaien.
Doet hij dit onderwater altijd automatisch? is al even geleden dat ik er naar gekeken heb maar ik zat op 1.0108.

Ik wilde jouw woorden even na laten galmen.
Ook hier, doet de PiB het gewoon zoals geadverteerd.
Aangesloten, en nooit meer naar om hoeven kijken. geen error's, wel eens rode lichten gezien.
Toen de app openen; wifi verbroken, kort daarna zelf weer hersteld.
Met andere woorden; als ik niet thuis was geweest of de batterij op dat moment even niet gezien had, had ik niks door gehad.

Ik vind 'm fijn en zit al even te wachten op de 2e batterij.
Ik zat ook nog op 1.0108 en bij mij kwam de automatische update ook niet. Geen idee waarom niet, want dat zou wel moeten. Ik heb toen vorige week handmatig de PIB’s geupdate. De NOM is veel beter met deze firmware. Dus waardt om te updaten.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
TeCuMSeH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Bovenstaande is destijds opgelost omdat accu 1 een update via het beta programma zou krijgen, accu 2 daar ook aan toe laten voegen om ze qua firmware synchroon te laten. Enkele dagen na de melding kreeg ik het advies van een medewerker om dit probleem in het betakanaal op te lossen.

Afgelopen nacht is deze accu echter weer stil gevallen. 19% lading, melding in de app 'Alles is ok' en status Inactief. Heb via Wizzi weer een melding gemaakt.
Dit is idd een bekend probleem van de nieuwe pib firmware.
Is afgelopen vrijdag bevestigd.

Zelf heb ik 2 pib’s waarvan 1 pib deze fout 3x per dag geeft. Bij opladen en ontladen.
Als je wifi er af gooit of de p1/kwh meter doet ie weer mee. (En er weer op😀)
Je kunt ook ongeveer 1 uur wachten, dan doet de slapende pib ook weer mee. Dus alleen oplettende tweakers merken dit.

Eén 5 of 10 seconden reset werkt ook maar heeft geen meerwaarde. Ook een grote reset met 45 minuten uit. Zou kunnen maar heeft ook geen meerwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
internet4me schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:01:
[...]Je kunt ook ongeveer 1 uur wachten, dan doet de slapende pib ook weer mee. Dus alleen oplettende tweakers merken dit.
Helaas is dit al sinds 0:30 dus wel wat langer dan een uur. Aangezien dit de 3e keer in korte tijd is dat deze renewed accu stil valt vermoed ik dat er iets is wat door de kwaliteitscontrole gekomen is.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeCuMSeH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Helaas is dit al sinds 0:30 dus wel wat langer dan een uur. Aangezien dit de 3e keer in korte tijd is dat deze renewed accu stil valt vermoed ik dat er iets is wat door de kwaliteitscontrole gekomen is.
Wat voor fout code zie je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:24
Dank je wel voor de tip. Ik ben er al een paar dagen mee bezig maar ik krijg het niet voor elkaars. Ik krijg steeds user:unauthorized

Is er iemand die me kan helpen misschien, ik gebruik geen programma’s of hulpmiddelen dus puur via ene url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Wat voor fout code zie je
Er is geen foutcode aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:00
Hieperdepiep schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Dank je wel voor de tip. Ik ben er al een paar dagen mee bezig maar ik krijg het niet voor elkaars. Ik krijg steeds user:unauthorized

Is er iemand die me kan helpen misschien, ik gebruik geen programma’s of hulpmiddelen dus puur via ene url
Volg deze; gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18
Vraagje voor @GL007 en @Verwijderd , is de Polling tijd alleen van belang bij meerdere accu's? Ik heb er 1 en bij bij staat hij nog op standaard 10 en ik zie geen problemen. Ik verander hier niets, werkt perfect. maar ben wel nieuws- en leergierig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
Ik heb al eens in dit topic gezocht, maar kan het niet vinden.

Is er geen mogelijkheid om een melding vanuit de app op de telefoon te krijgen als er een PIB (of ander apparaat) een foutcode geeft?
Je moet maar net in de monitoring kijken en interpreteren om te zien dat er iets mis is en dan wat schermen door tikken om ze daadwerkelijk te zien.
Maar in principe zijn dit allemaal set and forget apparaten waardoor ik zou verwachten dat als er een foutcode wordt gegeven hier een melding van op de telefoon komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ManS-H schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:33:
Vraagje voor @GL007 en @Verwijderd , is de Polling tijd alleen van belang bij meerdere accu's? Ik heb er 1 en bij bij staat hij nog op standaard 10 en ik zie geen problemen. Ik verander hier niets, werkt perfect. maar ben wel nieuws- en leergierig. :)
Als het werkt werkt het. Niet proberen te repareren wat niet kapot is.

@GL007 en ik gebruiken ondertussen een Homey dongle om de slimme meter uit te lezen. Dus hebben wij de P1 meter daarvoor eigenlijk niet meer nodig. Echter willen wij wel de batterij kunnen aansturen. (stand-by/laden/NOM) Dus de P1 meter hangt nog wel aan Homey. Door de polling op 30 seconden te zetten belasten wij hem minder en krijgen wij minder data punten in inzichten. Polling helemaal uit zetten zou naar mijn mening nog beter zijn. Maar zo werkt Homey niet. Poling is nodig voor de functies. Dus dan maar een lange tijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Hieperdepiep schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Je moet eerst de token van P1 hebben. Zie TS hoe dat moet.

Zie ook:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82340672

[ Voor 7% gewijzigd door rtunru op 11-08-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeCuMSeH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Wat was de kleur van de leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

sweetdude schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:36:
Ik heb al eens in dit topic gezocht, maar kan het niet vinden.

Is er geen mogelijkheid om een melding vanuit de app op de telefoon te krijgen als er een PIB (of ander apparaat) een foutcode geeft?
Je moet maar net in de monitoring kijken en interpreteren om te zien dat er iets mis is en dan wat schermen door tikken om ze daadwerkelijk te zien.
Maar in principe zijn dit allemaal set and forget apparaten waardoor ik zou verwachten dat als er een foutcode wordt gegeven hier een melding van op de telefoon komt.
Er is al vrij lang de wens voor pushmelding als er wat misgaat. Helaas tot op heden is die er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:07

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ter info, mijn 2e accu gaat retour zonder omruil de eerste is hier al besproken, de 2e op 20 mei geleverd heeft na een opstart hikje de zelfde dag tot versie 1.0217 prima gewerkt.
Helaas was versie 1.0218 geen verbetering.
Ik lever nu aan het net met voldoende opbrengsten en halfvolle accu die staat te ontladen, of neem af van het net terwijl er voldoende in de accu aanwezig is en er slechts weinig vraag is.

Ik vraag om versie 1.0216, welke wel werkte bij mij. Dit gaat niet. Ook ben ik geen betatester. De accu moet gewoon doen waar ik hem voor gekocht heb zonder fratsen, dan had ik een andere keuze gemaakt.

Ik wens een ieder het beste, en ook veel plezier van de accu(s) want ik weet nu dat met de juiste software die wel af is dat het kan werken.

Ik zelf heb nu echter te veel negatieve ervaringen, het vertrouwen is er nu niet meer.

Vriendelijke groeten

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Die ga ik thuis bekijken, ben nu op het werk. Vorige 2 keren was deze wit (standby)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rtunru
Wilmaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:03:

Ik wens een ieder het beste, en ook veel plezier van de accu(s) want ik weet nu dat met de juiste software die wel af is dat het kan werken.

Ik zelf heb nu echter te veel negatieve ervaringen, het vertrouwen is er nu niet meer.

Vriendelijke groeten
Dit vind ik erg jammer maar ik begrijp jouw beslissing wel.
Ik zelf worstel nog met de vraag waarom een aantal mensen zoveel ellende meemaken en ik zelf nooit.
Dit is geen opschepperij, maar een oprechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:18
TeCuMSeH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Mijn eerste bericht na weken mee te lezen.

Ik heb dus ook een batterij (renewed) en 3 in de preorder met vermoedelijk exact het zelfde probleem.

Laden overdag gaat vlekkeloos, maar ontladen loopt hij vast. Heb hem nu anderhalve week en de eerste 4 dagen gingen prima. Helemaal blij mee.
Toen begon de ellende elke avond tijdens het ontladen kwam hij stil te staan en hij komt ook niet vanzelf los. Dus zit je 's ochtends met een accu die deels vol is.
Eén reset is wel voldoende om hem weer aan de praat te krijgen maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat opvalt is dat er geen melding is. Alles werkt naar behoren en de wifi is 100%. Verder is NOM ook niet oké. Als er een apparaat aan of uit gaat of veel stroom vraagt of juist ineens niet. Stopt hij ook en blijft idle voor 25 sec Dit doet hij dan vaker achter elkaar alsof hij niet weet wat er van hem gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
  • Laatst online: 09:18
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Hir ook wit.

Het vreemde was wel met de eerste keer een hard reset.. Dus de knop om zetten en de stekker uit het stopcontact halen alle leds gewoon bleven branden. Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Heb ik bij deze gedaan, bedankt GL007. Benieuwd of dat idd helpt
@GL007

Ik de P1 meter in Homey op Polling interval 30 gezet. Maar in de Energy app van HW geeft mijn P1 meter nu offline aan. De P1 meter kleurt overigens wel groen.

De batterijen heb ik ook op 30 gezet.

Gaat er nu iets fout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Wilmaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:03:
Ter info, mijn 2e accu gaat retour zonder omruil de eerste is hier al besproken, de 2e op 20 mei geleverd heeft na een opstart hikje de zelfde dag tot versie 1.0217 prima gewerkt.
Helaas was versie 1.0218 geen verbetering.
Ik lever nu aan het net met voldoende opbrengsten en halfvolle accu die staat te ontladen, of neem af van het net terwijl er voldoende in de accu aanwezig is en er slechts weinig vraag is.

Ik vraag om versie 1.0216, welke wel werkte bij mij. Dit gaat niet. Ook ben ik geen betatester. De accu moet gewoon doen waar ik hem voor gekocht heb zonder fratsen, dan had ik een andere keuze gemaakt.

Vriendelijke groeten
Ook ik begrijp je, als je zoveel problemen hebt. Ik snap ook niet waarom HW het niet mogelijk maakt dat je kunt downgraden naar een versie die wel voor jou werkt. Ik heb dat al eerder op dit forum kenbaar gemaakt.
Ik ervaar tot nu toe helemaal geen problemen en de versie 1.0218 werkt bij mij veel beter nom als versie 1.0108 Toch erg vreemd dat sommige hier veel problemen hebben en andere totaal niet.

Ik wens je het beste en hoop dat een ander merk wel voor jou gaat werken. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf er bij dat een LAN poortje beter was geweest. Maar goed die zit er niet op. Dus moet er wat verzonnen worden wat met elke mogelijke WiFi situatie werkt. Ik geef het je te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
rtunru schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

Je moet eerst de token van P1 hebben. Zie TS hoe dat moet.

Zie ook:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82340672
Het is gelukt dank je wel. Echter ik krijg hem niet meer op zero modus. De to_Full en stand-by werken maar bij zero krijg ik dus een foutcode

unmatched close brace/bracket in URL position 11

Om precies te zijn l:
{"error":"json:invalid-json"}curl: (3) unmatched close brace/bracket in URL position 11:
“Zero”}’

[ Voor 12% gewijzigd door Hieperdepiep op 11-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Hieperdepiep schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Het is gelukt dank je wel. Echter ik krijg hem niet meer op zero modus. De to_Full en stand-by werken maar bij zero krijg ik dus een foutcode

unmatched close brace/bracket in URL position 11
Heb je geen tikfout gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

rtunru schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Ik zelf worstel nog met de vraag waarom een aantal mensen zoveel ellende meemaken en ik zelf nooit.
@Olie_B_Bommel
Hier ging het ook (bijna perfect), ik had niets te klagen.
Maar het niet kunnen kiezen uit de software versie heeft de werking en mijn vertrouwen de nek omgedraaid.
Een beta tester kiest daar voor, maar dan nog....
De intentie is er bij homewizard, het product kan werken, des te frustrerender als het kapotgemaakt wordt, ik bedoel dit niet lelijk, naar het werke wel, het kan dus wel, maar ik heb 0,0 % invloed daarop. Dan moet het gewoon na testen werken.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
rtunru schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Heb je geen tikfout gemaakt?
Ik heb de link gekopieerd en geplakt en paar keer zelf gedaan en de vrouw mee gekeken. Nee de url is precies hetzelfde met daarin alleen zero aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

@GL007

Ik de P1 meter in Homey op Polling interval 30 gezet. Maar in de Energy app van HW geeft mijn P1 meter nu offline aan. De P1 meter kleurt overigens wel groen.

De batterijen heb ik ook op 30 gezet.

Gaat er nu iets fout ?
Herstart Homewizard app eens en kijk naar de led van batterijen

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 11-08-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Hieperdepiep schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb de link gekopieerd en geplakt en paar keer zelf gedaan en de vrouw mee gekeken. Nee de url is precies hetzelfde met daarin alleen zero aangepast
Apart, @gielz kan je wellicht helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilmaas schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

@Olie_B_Bommel
Hier ging het ook (bijna perfect), ik had niets te klagen.
Maar het niet kunnen kiezen uit de software versie heeft de werking en mijn vertrouwen de nek omgedraaid.
Een beta tester kiest daar voor, maar dan nog....
De intentie is er bij homewizard, het product jan werken, des te frustrerender aks het kapotgemaakt wordt, ik bedoel dit niet lelijk, naar het werke wel, het kan dus wel, maar ik heb 0,0 % invloed daarop. Dan moet het gewoon na testen werken.
Het is vrij normaal dat je niet kan kiezen welke software versie je hebt.
Je kan hoogstens de toegang naar het internet blokkeren zodat je geen software meer krijgt maar elke leverancier zal als je een probleem hebt eerst verlangen dat je naar de nieuwste versie overgaat voordat je support krijgt omdat het ondoenlijk is om zoiets voor meerdere versies van software te doen.

Voor het blokkeren van het internet bestaat er een optie om de cloud communicatie uit te zetten met een API commando.

Edit: Oeps. Ik lees net dat deze optie niet werkt voor de batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 11-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

hanev001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Je kan hoogstens de toegang naar het internet blokkeren zodat je geen software meer krijgt maar elke leverancier zal als je een probleem hebt eerst verlangen dat je naar de nieuwste versie overgaat voordat je support krijgt omdat het ondoenlijk is om zoiets voor meerdere versies van software te doen.

Voor het blokkeren van het internet bestaat er een optie om de cloud communicatie uit te zetten met een API commando.
Voor u is dat normaal, ik heb hier routers, receivers, kabelboxjes, sat-receiver, powerline adapters, etc etc waarbij ik zelf kan kiezen.

Reactie is mosterd na de maaltijd, en raakt het punt ook niet.
Het gaat er om wat ik vind, en wat voor mij werkt, en zullen we het hier maar bij laten, ik stuur geen pm meer hoor, want ook daar doet u niets mee

Ik geef aan, intentie is er, accu kan werken, software heeft het in mijn geval de nek om gedraaid, daar veranderd uw opmerking ook niets meer aan.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
[...]

Dan lijkt er idd wat anders aan de hand te zijn. Als ie er niet zelf uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
hanev001 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Edit: Oeps. Ik lees net dat deze optie niet werkt voor de batterijen.
Internet kun je enevueel in de router blokkeren. Echter, dan kun je de PIB’s niet meer monitoren met de app op je telefoon. Dan is alleen monitoring via Homey of HA nog mogelijk.
Wat betreft je stelling dat het normaal is dat je niet voor een versie van de firmware zou kunnen kiezen, ben ik het niet eens. Ik kan van al mijn nassen (6 suks) allemaal een oudere versie kiezen, tot meerdere versies aan toe. Dus als een nieuwe niet voor mij werkt, kan ik een vorige versie terug zetten. Dat heb ik al eens moeten doen. Zelfs op verzoek van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hier stond een onnodige reactie

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 11-08-2025 22:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:55

fxs81

Julianadorp

Even een kleine update, afgelopen week had ik op beide pibs 1x de E327 melding gehad en heb dit ook gemeld bij HW via Wizzi. De reset uitgevoerd zoals Wizzi vertelde en alles draait sindien ook weer gewoon netjes. Vanochtend kreeg ik een mail van HW support dat ze even in de apparatuur hadden gekeken en geen fouten meer konden ontdekken. Verteld dat ik de stappen van Wizzie had gevolgd en dat daarmee alles weer was opgelost. Ook dat ik op alles de laatste beta had staan en het probleem zich voordeed na het updaten van de P1 naar de laatste versie. Kreeg net nog deze feedback terug:

"De melding E327 is bij ons bekend en zien we meer van terug komen sinds de laatste firmware update en daar wordt aan gewerkt om dit zo snel mogelijk opgelost te hebben. De foutcode wordt gebruikt om de juiste vervolgstap te bepalen en is onderdeel van ons interne diagnosesysteem. Je hoeft je daar verder geen zorgen over te maken—wij volgen de benodigde stappen voor een goede afhandeling.
"

Erg netjes, had eerlijk gezegd geen communicatie vanuit HW verwacht aangezien de meldingen ook weer weg waren. Had ook nog om een lijstje met foutcodes en uitleg gevraagd maar daar verder geen reactie op gehad, had ik ook niet verwacht maar was te proberen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 11-08-2025 12:19 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +9 Henk 'm!
OK, hier is hoe ik in Home Assistant een setje helpers / automations heb gemaakt die mijn PiB's op "discharge only" zetten. Dit kan nuttig zijn bij een dynamisch contract, zodat je bv in de "dure" ochtenduren zonnestroom teruglevert zodat je daar meer geld voor krijgt, maar als er een verbruiker wordt ingeschakeld, deze wel op de PiB werkt.

Het systeem als geheel is halfautomatisch. Ik denk de avond ervoor even kort na over de stroomprijze, het te verwachten verbruik en de te verwachten zonnestroom-opbrengst. Het systeem schakelt zichzelf ook uit, zodat de uiteindelijke modus altijd NOM is. Voor een volgende dag zet ik het dan 's avonds weer aan als ik dat nodig vind.

Het systeem bestaat uit de volgende vier componenten (met de entiteitnaam zoals hij bij heeft erachter):
  1. Een helper die het hele systeem aan- en uitzet. input_boolean.battery_charge_strategically
  2. Een automation die de PiB's op pauze zet. automation.battery_strategic_charging_on
  3. Een automation die de PiB's op NOM zet als hij netafname ziet. automation.battery_nom_when_power_is_drawn_from_grid
  4. Een automation die het systeem voorgoed uitzet, tot hij door mij weer wordt geactiveerd. automation.battery_disable_strategic_charging_at_time
(let niet op de rare namen, dat krijg je als je dit soort dingen zonder enige planning bouwt :P )

1. Een helper die het hele systeem aan- en uitzet. input_boolean.battery_charge_strategically

Ga naar Settings -> Devices & Services -> Helpers -> Create helper
Selecteer Toggle
Geef de helper een naam
Klik op Create

De helper staat nu klaar. Ik heb deze op de frontpage van mijn HA staan zodat ik hem eenvoudig aan en uit kan zetten.

2. Een automation die de PiB's op pauze zet. automation.battery_strategic_charging_on

Hier heb ik nog een condition in gezet dat de SoC van de PiB's (in mijn geval het gemiddelde van twee PiB's - dat is een andere helper) boven de 25% moet zijn. De gedachte hierachter is dat ik met zo'n lage SoC de PiB's toch liever oplaad dan pauze laat staan, zodat de kans dat ik later op de dag energie (of vermogen) tekort komt kleiner wordt.

De YAML-code daarvan is dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
alias: Battery pause when discharge only is ON
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.hw_battery_power
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    above: 100
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.battery_charge_strategically
    state: "on"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.hw_battery_soc
    above: 25
actions:
  - device_id: ffcfdbdc45d336c9dae03d9926617988
    domain: select
    entity_id: bfd405c566315012613a67f5f68afb2f
    type: select_option
    option: standby
mode: single

Ik merk dat ik niet goed in tekst omschreven krijg hoe je dit in de visual editor aanmaakt. Als het goed is moet je bovenstaande yaml-code kunnen plakken, ik weet alleen niet hoe het met de device-ID's gaat. Maar als je dan na het plakken terug switcht naar de visual editor, dan zou je moeten kunnen zien hoe de automation opgebouwd is.

De logica komt neer op:

Als er voor langer dan 5 minuten meer dan 100 watt de PiB's in gaat, en de SoC van de PiB's is hoger dan 25% en de helper input_boolean.battery_charge_strategically is aan, zet dan de PiB's op pauze.

De 5 minuten is om klapperen te voorkomen, vooral in de situatie als het vermogen van de PV langzaam stijgt, en de koelkast/vriezen schakelen. Kun je korter zetten, kun je langer zetten.

3. Een automation die de PiB's op NOM zet als hij netafname ziet. automation.battery_nom_when_power_is_drawn_from_grid

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: Battery discharge only
triggers:
  - type: power
    device_id: d82ee0338b75bb49215660b906c8e202
    entity_id: 1a31a0109dadd63bae74fa57c054dcae
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 0.1
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 20
conditions:
  - condition: state
    state: "on"
actions:
    option: zero

De logica is: als er voor langer dan 20 seconden afname van het stroomnet gedeteceerd wordt, en de helper input_boolean.battery_charge_strategically is aan, zet dan de PiB's op zero (NOM).

4. Een automation die het systeem voorgoed uitzet, tot hij door mij weer wordt geactiveerd. automation.battery_disable_strategic_charging_at_time

Deze automation zet de helper (nr 1) uit op een ingesteld tijdstip. Dit is de YAML-code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Battery disable discharge only at time
triggers:
  - trigger: time
    at: "11:00:00"
conditions: []
actions:
  - action: input_boolean.turn_off
    metadata: {}
    data: {}
    target:
    option: zero

Ik moet nog even iets bedenken dat ik dit tijdstip makkelijk aan kan passen vanaf het standaard dashboard, nu klik ik nog naar de automations en pas het daar aan.

Het hele systeem gebruik ik als volgt:

's Avonds (dit moet na zonsondergang) bedenk ik me het volgende:
  • Wordt er voor morgen veel zonne-energie verwacht of niet? Hoe gaat dat verdeeld zijn over de dag?
  • Verwacht ik morgen veel elektriciteitsverbruik?
  • Hoe laat daalt de prijs morgenochtend van "duur" naar "goedkoop"?
Als ik weinig zon verwacht, en/of veel elektriciteitsverbruik, doe ik niets. Ik zet de helper niet aan.

Verwacht ik voldoende zon en/of niet veel elektriciteitsverbruik dan zet ik de helper aan. In de Tibber app check ik hoe laat de prijs naar "goedkoop" gaat en stel dat in automation nummer 4 in.

De volgende ochtend gaat het dan automatisch als volgt:
  • De hele nacht staat de PiB op discharge only, m.a.w. de woning draait op de batterij.
  • Als de zon opkomt, en de PiB is voor langer dan 5 minuten met meer dan 100 watt geladen, én de SoC is meer dan 25%, dan zet automation nummer 2 de PiB op pauze. De overtollige zonnestroom gaat nu het net op, waar je er hopelijk veel geld voor krijgt.
  • [Als er een zware verbruiker wordt aangezet waardoor er meer dan 100 watt uit het stroomnet wordt geleverd, zet automation nummer 3 na 20 seconden de PiB weer op zero (NOM) zodat je geen dure stroom verbruikt. Als dit verbruik stopt, zet automation nummer 2 de PiB na 5 minuten weer op pauze./li]
  • Als het in automation nummer 4 ingestelde tijdstip arriveert, zet die automation de PiB op zero (NOM) en zet de helper uit, zodat de PiB op NOM staat, tot ik het die avond weer activeer.
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen, ik vind het zelf niet super duidelijk, maar ik merk dat HA zich niet echt leent om iets beknopt in tekst uit te leggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:33:
Ik vind het verstandig om de poll tijd 3x zo lang te zetten als de update tijd van de meter van 10 sec
En 6 x de update tijd van 5 seconden.
Dus poll tijd van 30 seconden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Dit is mijn laatste bericht hier aangezien de duimschroeven zijn aangedraaid. Als je problemen hebt met mijn app die de Plugin Batterij en/of P1 aansturing van je batterij groep verwijs ik je naar hetzij Engelse of Nederlandse deel bij Athom/Homey forum (linkje kan je terugvinden in de Homey App Store en ga ik hier niet delen aangezien dat ook niet mag). Ik ga niet in het Homey subforum hier op tweakers ook nog hulp bieden.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
@JeroenH dank voor het delen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:32:
Dit is mijn laatste bericht hier aangezien de duimschroeven zijn aangedraaid. Als je problemen hebt met mijn app die de Plugin Batterij en/of P1 aansturing van je batterij groep verwijs ik je naar hetzij Engelse of Nederlandse deel bij Athom/Homey forum (linkje kan je terugvinden in de Homey App Store en ga ik hier niet delen aangezien dat ook niet mag). Ik ga niet in het Homey subforum hier op tweakers ook nog hulp bieden.
Ik ben het met je eens.
Ik vind wel vreemd dat hier lange verhandelingen in HA staan en dat zij geen kritiek krijgen van de moderatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:20
Aardedraadje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Er is al vrij lang de wens voor pushmelding als er wat misgaat. Helaas tot op heden is die er niet.
@HomeWizard_NL
Is er al meer bekend over de wens van pushmeldingen als er wat mis gaat met de apparatuur zoals bijvoorbeeld de PIB of P1 meter?
Zeker voor de set en forget gebruikers is dit wel bijna een must-have functionaliteit van de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:44:
Ik vind wel vreemd dat hier lange verhandelingen in HA staan en dat zij geen kritiek krijgen van de moderatoren
Dat mag je uiteraard vinden, maar ik vind het niet vreemd. Zag je hoeveel mensen geïnteresseerd waren in wat ik had gebouwd om in HA een functie "discharge only" te bouwen?

Het gaat over de HomeWizard Plug-In Battery, dus 100% ontopic. Behoeft dus geen kritiek van de moderatoren.

Ik heb het al eerder gezegd, dit is Tweakers.net :twk , niet het consumentenbond-forum. Een thuisaccu en HA (of Homey, of wat iemand verder ook gebruikt) zijn een gouden combinatie voor energie management. Daar zijn de tweakers logischerwijs sterk in geïnteresseerd. Dus je kunt het vreemd blijven vinden, of er langs lezen en over gaan tot de orde van de dag. Ik sla ook posts over onderwerpen die mij minder interesseren dan anderen. Mooi toch?

Fijne zonnige dag gewenst!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
JeroenH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Dat mag je uiteraard vinden, maar ik vind het niet vreemd. Zag je hoeveel mensen geïnteresseerd waren in wat ik had gebouwd om in HA een functie "discharge only" te bouwen?

Het gaat over de HomeWizard Plug-In Battery, dus 100% ontopic. Behoeft dus geen kritiek van de moderatoren.

Ik heb het al eerder gezegd, dit is Tweakers.net :twk , niet het consumentenbond-forum. Een thuisaccu en HA (of Homey, of wat iemand verder ook gebruikt) zijn een gouden combinatie voor energie management. Daar zijn de tweakers logischerwijs sterk in geïnteresseerd. Dus je kunt het vreemd blijven vinden, of er langs lezen en over gaan tot de orde van de dag. Ik sla ook posts over onderwerpen die mij minder interesseren dan anderen. Mooi toch?

Fijne zonnige dag gewenst!
Ik ben het helemaal met je eens, maar waarom mag Tebbie, de ontwikkelaar van de HW app voor Homey dan niet posten?
Ik vind dat raar, en ik vind nog meerdere zaken de laatste dagen raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:39:
[...]

Herstart Homewizard app eens en kijk naar de led van batterijen
Alles ondertussen weer naar 10 gezet. Herstart app werkt niet. P1 meter uit de meter gehaald en teruggezet maar ook hier geen reactie. De 3 Batterijen zijn wel gewoon aan het werk en laden op. Zijn nu net vol.
In Homey zie ik dat de P1 meter wel informatie afgeeft en lopen de grafieken wel gewoon door. De HW Energy app laat het helemaal afweten behalve de voortgang van de batterijen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81l5QxVN_cDzllG4rU8IGV8aVzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yd82anVEOXRcO93vhQ4auKxE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ONM op 11-08-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

knip, reactie op onnodige post

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 11-08-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Alles ondertussen weer naar 10 gezet. Herstart app werkt niet. P1 meter uit de meter gehaald en teruggezet maar ook hier geen reactie. De 3 Batterijen zijn wel gewoon aan het werk en laden op. Zijn nu net vol.
In Homey zie ik dat de P1 meter wel informatie afgeeft en lopen de grafieken wel gewoon door. De HW Energy app laat het helemaal afweten behalve de voortgang van de batterijen.
[Afbeelding]
Heb je niet na mijn suggestie de cloudverbinding uitgeschakeld? Dit zie je ook na het uitschakelen van de cloudverbinding van de P1 - hij uploadt dan namelijk niks meer naar de cloud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]
Er is wat mis op de cloud. Ik heb geen informatie van de zonnepanelen in de app hetzelfde wat jij hebt

Is inmiddels weeer hersteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:07:
Ik ben het helemaal met je eens, maar waarom mag Tebbie, de ontwikkelaar van de HW app voor Homey dan niet posten?
Ik vind dat raar, en ik vind nog meerdere zaken de laatste dagen raar.
Geen idee, ik heb geen Homey plus ik bemoei me niet met offtopic zaken, dus dat heb ik allemaal niet gelezen. Ik zie de verslechtering van sfeer natuurlijk wel maar doe naar niet aan mee. Hopelijk kunnen we dat verbeteren. Ik lever liever een constructieve bijdrage, zoals bv die HA automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Aardedraadje schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Heb je niet na mijn suggestie de cloudverbinding uitgeschakeld? Dit zie je ook na het uitschakelen van de cloudverbinding van de P1 - hij uploadt dan namelijk niks meer naar de cloud :)
Ik heb alleen de cloudverbinding van de P1 meter nu op 0=uit gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Geen idee, ik heb geen Homey plus ik bemoei me niet met offtopic zaken, dus dat heb ik allemaal niet gelezen. Ik zie de verslechtering van sfeer natuurlijk wel maar doe naar niet aan mee. Hopelijk kunnen we dat verbeteren. Ik lever liever een constructieve bijdrage, zoals bv die HA automation.
Die HA verhandeling zelf heb ik geen probleem mee. Maar deze website heeft al een HA gedeelte. Dit was voor mij de reden om zo te reageren. Wat de sfeer betreft er gaan te veel dingen fout. Als ik alleen al naar het hele wifi gebeuren kijkt. Dat is een ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Ik heb zowel met homey als ha posts geen probleem, deze voegen zeker wat toe voor de diverse gebruikers van de pib en vallen mijn inziens dan ook gewoon onder ontopic. Ik snap deze vergaande moderatie dan ook niet meer maargoed, zal wel aan mij liggen.
En meer ontopic, de pibs doen het uitstekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkMoO2BUGt95UOAB3TRGanJunCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTBJkdizrfnaq49Cu18OWnnF.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

ONM schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Ik heb alleen de cloudverbinding van de P1 meter nu op 0=uit gezet
Dan klopt het beeld, de P1 maakt dan geen verbinding meer met de cloud en uploadt dus je verbruik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Die HA verhandeling zelf heb ik geen probleem mee. Maar deze website heeft al een HA gedeelte. Dit was voor mij de reden om zo te reageren. Wat de sfeer betreft er gaan te veel dingen fout. Als ik alleen al naar het hele wifi gebeuren kijkt. Dat is een ramp.
@JeroenH , wellicht kan je deze persoon helpen:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83139714

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josvl_52
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:10
Sinds de laatse firmware versie 1.0218 doen mijn beide pib's het perfect.
Heb zo het idee dat qua NOM de software nu optimaal is.
Toch zie ik enkele negatieve randzaken.
Op marktplaats worden nu bijna dagelijks HW pib's particulier aangeboden, hetgeen toch kan duiden op mensen die er niet tevreden mee zijn. En een ander uiteraard om uiteenlopende redenen. Hopelijk stopt deze trend, nu de software oké is. Ook zie ik hier een aantal belangrijke personen die een groot aandeel hadden in technische oplossingen en positieve kritiek uitten, hebben besloten hier niet meer te posten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kijk dit is het effect van de automation "discharge only" zoals ik die eerder postte: tot 11:00 stond de accu op pauze, heeft alleen hier en daar wat ontladen voor het koffie-apparaat en het tosti-apparaat. De zonne-energie is voor 20+ ct teruggeleverd. En zoals je ziet echt nauwelijks afgenomen van het net.

Om 11 uur zette de helper zichzelf uit, ging de batterij naar NOM en is zich nu tussen de pieken van de zware verbruikers door aan het volslurpen met zonne-energie met een waarde van minder dan 15 ct. Gisteren hetzelfde, maar dan voor minder dan 10 ct.

Om 11 uur ook wasmachine en vaatwasser gestart, en straks mag de plugin Prius weer gaan laden (allemaal achter elkaar natuurlijk).

Het gaat met centen, maar over een maand (en jaar, hopelijk) telt het op en de automation levert bij elkaar gewoon echt geld op. En ik heb er maar een minuut of twee per dag werk aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dYnyjqDFfGpGnzAuLMOCgjdUk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O0k7vCIz4ykdN1Jki7O7cMwl.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
josvl_52 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:37:
Op marktplaats worden nu bijna dagelijks HW pib's particulier aangeboden, hetgeen toch kan duiden op mensen die er niet tevreden mee zijn. En een ander uiteraard om uiteenlopende redenen. Hopelijk stopt deze trend, nu de software oké is. Ook zie ik hier een aantal belangrijke personen die een groot aandeel hadden in technische oplossingen en positieve kritiek uitten, hebben besloten hier niet meer te posten.
Dat van de marktplaats moet je met een flinke schep zout nemen.
Dat gebeurde zelfs al toen er nog geen batterij geleverd was. Het kan best zijn dat er echte aanbieders tussen zitten maar houdt ook rekening met oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:26
voor die al vaak met transmision te maken hebben gehad ; op de dag dat je product ontvangen zou moeten worden zou de track&trace dan al helemaal geupdate moeten zijn ? ik heb hier al vaker reacties (klachten over gelezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSG6GrVAAWv4curOwIFX8i4mlms=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MZ8GaMaF0yPGHmo0g4rcGtEu.png?f=user_large

donderdag 8-8 via Homewizard site een refurbished/renewed besteld,
- vrijdag ochtend een mail noreply@trans-mission.nl
Uw opdracht met xxxx is op 08-08-2025 verstuurd via TransMission
Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 11-08-2025 bij u bezorgen.
U ontvangt op de dag van aflevering normaal gesproken tussen 8 en 10 een mail met de verwachte aflevertijd.

vandaag dus thuis gebleven omdat ik zou verwachten dat ze langs kwamen, maar om 10 uur nog geen mail, om 10:05 na een chat met Wizzi: Een medewerker zal contact met je opnemen! 🧙‍♂️ Je kunt deze chat nu sluiten. Onze reactie ontvang je binnen 2 werkdagen in je mailbox. ✉️

Ik zou wel graag willen weten wanneer weer wel qua werk planning... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
TeCuMSeH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Ondertussen een mail van de support afdeling terug gehad. De accu een volledige reset geven door hem uit te schakelen en na 45 minuten weer in te schakelen. Dat gaan we dan vanavond maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 20:49
Over marktplaats en oprichters gesproken. Wanneer komt er eens nieuw batterij en uit van uit Homewizard. Het is wel heel stil over uitleveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:38:
Kijk dit is het effect van de automation "discharge only" zoals ik die eerder postte: tot 11:00 stond de accu op pauze, heeft alleen hier en daar wat ontladen voor het koffie-apparaat en het tosti-apparaat. De zonne-energie is voor 20+ ct teruggeleverd. En zoals je ziet echt nauwelijks afgenomen van het net.

Om 11 uur zette de helper zichzelf uit, ging de batterij naar NOM en is zich nu tussen de pieken van de zware verbruikers door aan het volslurpen met zonne-energie met een waarde van minder dan 15 ct. Gisteren hetzelfde, maar dan voor minder dan 10 ct.

Om 11 uur ook wasmachine en vaatwasser gestart, en straks mag de plugin Prius weer gaan laden (allemaal achter elkaar natuurlijk).

Het gaat met centen, maar over een maand (en jaar, hopelijk) telt het op en de automation levert bij elkaar gewoon echt geld op. En ik heb er maar een minuut of twee per dag werk aan.

[Afbeelding]
Iets soortgelijks heb ik in mijn Homey flow zitten. Stand-by als je de energie voor een mooie prijs kan verkopen en er genoeg zon verwacht wordt om de batterij te laden als de marktprijs laag is. Maar toch zero mode en dus ondersteunen als er een grote verbruiker aan gaat. Daarna weer terug naar stand-by. Beste van beide werelden. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:24
Ral23087 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:48:
Over marktplaats en oprichters gesproken. Wanneer komt er eens nieuw batterij en uit van uit Homewizard. Het is wel heel stil over uitleveringen.
Wat is je vraag nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 20:49
Ja las het.. 2dingen gelijk doen lukt niet zie ik..
Wanneer er weer eens nieuw batterijen komen. Vanuit Homewizard is het wel heel stil over leveringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 15:57

headout

Oi oi!

[...]

Die HA verhandeling zelf heb ik geen probleem mee.
Eens. Hoewel ik geen HA of Homey gebruiker ben, interesseert me combinatie van de Homewizard PIB & HA/Homey me zeker. En inspireert dit ook wél om iets met 1 van beide te gaan doen.

Dus wat mij betreft: zogauw er een duidelijke link is met de PIB, is de informatie en zijn de posting welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:07
Ral23087 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:44:
Ja las het.. 2dingen gelijk doen lukt niet zie ik..
Wanneer er weer eens nieuw batterijen komen. Vanuit Homewizard is het wel heel stil over leveringen.
De beloofde levering vanaf half augustus lijken ze al niet halen. Nog geen twee weken mail ontvangen. Zit met bestel datum 17 maart aan de voorkant. Volgens mij is tot ongeveer 13 maart uitgeleverd. Heb hier al wel een tijd één renewed staan. Dit verzacht de pijn een beetje ;)

zefram66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djohnson
  • Laatst online: 14-09 21:37
zefram66 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

De beloofde levering vanaf half augustus lijken ze al niet halen. Nog geen twee weken mail ontvangen. Zit met bestel datum 17 maart aan de voorkant. Volgens mij is tot ongeveer 13 maart uitgeleverd. Heb hier al wel een tijd één renewed staan. Dit verzacht de pijn een beetje ;)
ook hier helaas geen 2 weken mail, en ik heb m 13 maart besteld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
fxs81 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:18:
Even een kleine update, afgelopen week had ik op beide pibs 1x de E327 melding gehad en heb dit ook gemeld bij HW via Wizzi. De reset uitgevoerd zoals Wizzi vertelde en alles draait sindien ook weer gewoon netjes. Vanochtend kreeg ik een mail van HW support dat ze even in de apparatuur hadden gekeken en geen fouten meer konden ontdekken. Verteld dat ik de stappen van Wizzie had gevolgd en dat daarmee alles weer was opgelost. Ook dat ik op alles de laatste beta had staan en het probleem zich voordeed na het updaten van de P1 naar de laatste versie. Kreeg net nog deze feedback terug:

"De melding E327 is bij ons bekend en zien we meer van terug komen sinds de laatste firmware update en daar wordt aan gewerkt om dit zo snel mogelijk opgelost te hebben. De foutcode wordt gebruikt om de juiste vervolgstap te bepalen en is onderdeel van ons interne diagnosesysteem. Je hoeft je daar verder geen zorgen over te maken—wij volgen de benodigde stappen voor een goede afhandeling.
"

Erg netjes, had eerlijk gezegd geen communicatie vanuit HW verwacht aangezien de meldingen ook weer weg waren. Had ook nog om een lijstje met foutcodes en uitleg gevraagd maar daar verder geen reactie op gehad, had ik ook niet verwacht maar was te proberen. ;)
En hier nu ook mijn allereerste foutmelding ooit, de E327. Na 111 cycli. Eén led onderin oranje. 5 seconden op de soft-toets tot blauw knipperen en procedure afwerken. Ook opnieuw met de p1 verbinden. (Na 1.02.18).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-09 15:09

wdr

henkzelf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

En hier nu ook mijn allereerste foutmelding ooit, de E327. Na 111 cycli. Eén led onderin oranje. 5 seconden op de soft-toets tot blauw knipperen en procedure afwerken. Ook opnieuw met de p1 verbinden. (Na 1.02.18).
Na de rode knipperende leds donderdagavond, vanmorgen ineens bovenste kwart knipperend rood en E327. Maar goed ik begrijp dat er een update komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
henkzelf schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:11:
[...]

Idem hier na 153 cycli. Mijn eerste foutmelding E327.
Ik ga hem nu dan ook maar resetten want het uit en weer inschakelen hielp niet. Zie nu vier rood knipperende leds om de zo veel tijd... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
E327 heeft blijkbaar meerdere betekenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11-08 18:28

JWS

internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

3 posts hierboven geef ik aan dat de nieuwe firmware goed draait. :)
Ook heb ik geen p1. Ik draai de enige kWh meter firmware versie.
Ik heb ook geen P1, nog een terugdraaier. Kom ik ook in aanmerking voor "de enige kWh meter firmware versie". Ik heb al een kwh meter voor mijn OMNIK omvormer, die HW helaas niet kan ondersteunen. Ik dacht dat er een kwh meter zou komen die de PIB kan aansturen......is dat een kwh beta versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JWS schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Ik heb ook geen P1, nog een terugdraaier. Kom ik ook in aanmerking voor "de enige kWh meter firmware versie". Ik heb al een kwh meter voor mijn OMNIK omvormer, die HW helaas niet kan ondersteunen. Ik dacht dat er een kwh meter zou komen die de PIB kan aansturen......is dat een kwh beta versie?
Ja, er bestaat nog geen productie versie voor de combinatie kwh-meter en batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

Ja dat is met de beta software op de HW kWh meter.
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82705364

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
[...]

Als je een homewizard kwh meter hebt als hoofdaansluiting, dan kan dat. (Of aanschaffen)
Om je aan te melden voor de beta. Moet je dit proces volgen.

https://github.com/homewizard/beta/discussions/12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
[...]

Tja, dat wifi gebeuren. Ik begrijp dat niet. Bij mij rocksolid wifi, terwijl het hier vol zit met wifi accespoints van allerlei buren. De wifi van mijn buurvrouw is zelfs bijna net zo sterk als mijn eigen wifi signaal. Toch heb ik geen enkel wifi probleem. Mijn PIB’s staan op zolder. Daar heb ik geen wifi accespoint, maar die hangt 1 verdieping lager. Wel vrijwel centraal op de verdieping. Het wifi signaal op beide PIB’s is toch 100% en moet door betonnen vloer. De PIB’s staan wel vast gepind op dat accespoint. Dus ze kunnen niet “wandelen”.
PIB’s wel in de router vast ip adres gegeven. Wifi kanaal staat op automatisch. Het zijn wel proffesionele wifi accespoints. Ik heb er 2. 1 in de meterkast beneden en 1 dus op de 1e etage.
Waarom sommige zoveel problemen hebben en andere niet. Ik begrijp het ook niet.
En ja het had beter geweest als er een upt poort op had gezeten, maar niet iedereen heeft upt kabel door het hele huis liggen, zoals veel van de Tweakers. Zeker niet Henk en Ingrid. Ik heb door heel het huis tot aan zolder toe upt kabel liggen. Zelf aangelegd.
Maar soms is wifi onbegrijpelijk. Ik heb 3 bewakingscamera’s die op wifi zitten. 1 van de 3 had constant problemen en ging steeds van de wifi af. Het zijn identieke camera’s. Totdat ik een apart wifi ssid voor de camera’s heb gemaakt. Sindsdien geen probleem meer met de camera’s. Raar, maar waar.
Dus tja, het kan heel problematisch zijn om de oorzaak van problemen met wifi op te lossen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Tja, dat wifi gebeuren. Ik begrijp dat niet. Bij mij rocksolid wifi, terwijl het hier vol zit met wifi accespoints van allerlei buren. De wifi van mijn buurvrouw is zelfs bijna net zo sterk als mijn eigen wifi signaal. Toch heb ik geen enkel wifi probleem. Mijn PIB’s staan op zolder. Daar heb ik geen wifi accespoint, maar die hangt 1 verdieping lager. Wel vrijwel centraal op de verdieping. Het wifi signaal op beide PIB’s is toch 100% en moet door betonnen vloer. De PIB’s staan wel vast gepind op dat accespoint. Dus ze kunnen niet “wandelen”.
PIB’s wel in de router vast ip adres gegeven. Wifi kanaal staat op automatisch. Het zijn wel proffesionele wifi accespoints. Ik heb er 2. 1 in de meterkast beneden en 1 dus op de 1e etage.
Waarom sommige zoveel problemen hebben en andere niet. Ik begrijp het ook niet.
En ja het had beter geweest als er een upt poort op had gezeten, maar niet iedereen heeft upt kabel door het hele huis liggen, zoals veel van de Tweakers. Zeker niet Henk en Ingrid. Ik heb door heel het huis tot aan zolder toe upt kabel liggen. Zelf aangelegd.
Maar soms is wifi onbegrijpelijk. Ik heb 3 bewakingscamera’s die op wifi zitten. 1 van de 3 had constant problemen en ging steeds van de wifi af. Het zijn identieke camera’s. Totdat ik een apart wifi ssid voor de camera’s heb gemaakt. Sindsdien geen probleem meer met de camera’s. Raar, maar waar.
Dus tja, het kan heel problematisch zijn om de oorzaak van problemen met wifi op te lossen. 8)7
Een van de grootste probleem met wifi is dat men iot devices op dezelfde wifi frequentie zet als de computers en IPads of mobiel. Deze apparaten kunnen op 5 GHz werken zodat het 2,4 GHz netwerk minder wordt belast.
Met deze scheiding heb ik de meeste wifi problemen opgelost. En vaste ip adressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 14:27
zefram66 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Hebben jullie 31-7 geen mail van HW gehad? Geen nieuwe info daarin maar wel netjes van HW om juist dit soort vragen al vooral weg te nemen 👍
Natuurlijk wil ik ook half augustus maar gezegd is half augustus tot uiterlijk half september. Nog even wat langer genieten van het weer ipv de PIB 🤪😉

Bericht HW voor mocht je hem niet gehad hebben;
Over de levering van jouw Plug-In Battery.
Een tijdje geleden lieten we je weten dat de levering van je Plug-In Battery wat vertraging had. Sindsdien bleef het stil van onze kant, dus hierbij even een korte update.

We hebben op dit moment geen spannend nieuws, maar we vinden het belangrijk om je tussendoor op de hoogte te houden. Jouw levering stond gepland voor juli, met een vertraging van 4 tot 6 weken. Dat betekent dat we nu leveren vanaf half augustus tot uiterlijk half september.

We zouden je graag een exacte leverdatum geven, maar zijn daarbij afhankelijk van productie, logistiek en onze (verzend)partners. Je hoort van ons twee weken voordat jouw thuisbatterij verzonden wordt.

Dank je wel voor je geduld en vertrouwen.

Met vriendelijke groet,

Het HomeWizard-team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Een van de grootste probleem met wifi is dat men iot devices op dezelfde wifi frequentie zet als de computers en IPads of mobiel. Deze apparaten kunnen op 5 GHz werken zodat het 2,4 GHz netwerk minder wordt belast.
Met deze scheiding heb ik de meeste wifi problemen opgelost. En vaste ip adressen.
Zou dat het probleem zijn? Ik heb de hele reut hier in huis op 2.4 HHz staan PC's, diverse ESPEasy, Tasmotas en nu ook dat Homewizard spul. Ziggo modem in de kamer, AP op eerste verdieping en een modem als access point op zolder. En dat draait allemaal prima. Wel elk apparaat een vast IP adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Mijn computers zitten niet op wifi, maar zijn bekabelt. Ik heb een laptop, die ik vrijwel nooit gebruik, alleen voor als ik iets in de meterkast moet doen aan het netwerk. Die zit uiteraard op 5 Ghz. Die is geblocked op de 2,4 Ghz.
Mijn iPhone en iPads, daar en tegen zitten uiteraard wel op de wifi maar alleen op 5 Ghz. Ook die zijn geblocked op de 2,4 Ghz.
Mede oorzaak van veel wifi problemen is, denk ik dat men niet weet hoe een en ander goed in te regelen.
Dat is dan dus ook een probleem voor HW. Heel veel mensen hebben geen idee van hoe of wat. Zetten de router met wifi van de provider aan en that’s it. Nou dat moet je dus nooit doen. Ik gebruik de router van de provider alleen voor internet toegang, wifi uitgeschakeld. Daarachter zit bij mij een professionele router met eigen ip adres range en zeer uitgebreide firewall. Moet wel zeggen, dat het daardoor niet makkelijker wordt, maar wel veel veiliger.. daarachter zitten dus 2 wifi accespoints in mesh opstelling. Mesh opstelling bedraad. Dus de 2 wifi accespoints zijn met elkaar via upt kabel verbonden.

Ik hoop dat de mod dit niet te veel offtopic vindt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:05
rtunru schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Er kunnen veel redenen zijn. Iets met WiFi en de kwaliteit hiervan 100% signaal zegt helemaal niks, denk aan bandbreedte, channels, 100 WiFi routers in een flat of straat. Iets met hoebiedoebie elektriciens. Iets met toch stiekem niet de regeltjes volgen. Zoals echt 100%, 100% eigen groep. Plaatsing. Hitte, koelte. Netbeheerder. Overvoltage in de straat/regio. Et cetera.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
ManS-H schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Zou dat het probleem zijn? Ik heb de hele reut hier in huis op 2.4 HHz staan PC's, diverse ESPEasy, Tasmotas en nu ook dat Homewizard spul. Ziggo modem in de kamer, AP op eerste verdieping en een modem als access point op zolder. En dat draait allemaal prima. Wel elk apparaat een vast IP adres :)
Als het prima draait. Niets aan veranderen!
De PIB’s en de P1 zou je het beste een vast ip adres in de router kunnen geven, maar als alles bij jpu prima zonder problemen draait zeg ik: Don’t change a thing. Of te wel verander niets.
Mocht je in de toekomst echter problemen krijgen kijk dan naar mijn post. Of vraag advies aan mij.
Fijne dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:19
josvl_52 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:37:
En wat mij opvalt is dat ze ook langer te koop staan op marktplaats. Heb het idee dat andere accu merken bekender worden die meer functies hebben voor minder geld. Bv meer capaciteit en/of als extra noodstroom wcd. (Of aansluiting voor zonnepanelen op de accu). Deze hebben ook steeds beter nul-op de-meter op orde.
Voelt alsof Homewizard met nieuwe hardware/accu (erbij) moet komen om de concurrentie niet te verliezen.

Als mensen grotere systemen nodig hebben, gaan mensen lijkt ook meer voor andere merken. En zijn juist deze mensen eerst met accu's van HW begonnen. Lees vaak dat hun conclusie is dat de HW accu niet slecht is, maar meestal niet kan voldoen aan hun situatie/wens. Ook prijs verhouding meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Er kunnen veel redenen zijn. Iets met WiFi en de kwaliteit hiervan 100% signaal zegt helemaal niks, denk aan bandbreedte, channels, 100 WiFi routers in een flat of straat. Iets met hoebiedoebie elektriciens. Iets met toch stiekem niet de regeltjes volgen. Zoals echt 100%, 100% eigen groep. Plaatsing. Hitte, koelte. Netbeheerder. Overvoltage in de straat/regio. Et cetera.
Inderdaad zegt 100% wifi niet alles. Je moet in het accespoint kijken wat de signaal sterkte is.
Echter niet iedereen weet en begrijpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
satfreak01 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

En wat mij opvalt is dat ze ook langer te koop staan op marktplaats. Heb het idee dat andere accu merken bekender worden die meer functies hebben voor minder geld. Bv meer capaciteit en/of als extra noodstroom wcd. (Of aansluiting voor zonnepanelen op de accu). Deze hebben ook steeds beter nul-op de-meter op orde.
Voelt alsof Homewizard met nieuwe hardware/accu (erbij) moet komen om de concurrentie niet te verliezen.

Als mensen grotere systemen nodig hebben, gaan mensen lijkt ook meer voor andere merken. En zijn juist deze mensen eerst met accu's van HW begonnen. Lees vaak dat hun conclusie is dat de HW accu niet slecht is, maar meestal niet kan voldoen aan hun situatie/wens. Ook prijs verhouding meegenomen.
Tja kwestie van de remmende voorsprong?
Dit zal wel weer door de mod als offtopic bestempeld worden })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:14
satfreak01 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:57:
[...]

Geen huishouden is hetzelfde natuurlijk maar denk wel dat je gelijk hebt. Ik heb er nu 3 en ook al zou ik er 6 hebben dan zou ik er niet genoeg aan hebben. In de winter zijn de mogelijkheden voor mijn wensen beperkt en de rte is gewoon niet goed genoeg.

Toch hou ik ze nog even. Ik verwacht nog best veel concurrentie en snelle ontwikkeling de aankomende tijd en voor een systeem dat er 10 jaar moet staan wacht ik liever net even wat langer.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
AtlAntA schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Geen huishouden is hetzelfde natuurlijk maar denk wel dat je gelijk hebt. Ik heb er nu 3 en ook al zou ik er 6 hebben dan zou ik er niet genoeg aan hebben. In de winter zijn de mogelijkheden voor mijn wensen beperkt en de rte is gewoon niet goed genoeg.

Toch hou ik ze nog even. Ik verwacht nog best veel concurrentie en snelle ontwikkeling de aankomende tijd en voor een systeem dat er 10 jaar moet staan wacht ik liever net even wat langer.
Het gras bij de buren is altijd groener.
Kijk eens naar de rte bij Enphase. Daar wordt je niet vrolijk van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ONM

ONM

wdr schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:28:
[...]

Na de rode knipperende leds donderdagavond, vanmorgen ineens bovenste kwart knipperend rood en E327. Maar goed ik begrijp dat er een update komt
Met dezelfde melding kreeg ik de batterij weer heel snel aan de praat door de grote knop uit te draaien, minuutje wachten en weer aanzetten. Daarna nooit meer een melding gehad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 21:40
[...]

ja dit heb ik dus ongeveer ook met mijn renewed batterij (mijn eerste)

Maar ik heb het eigenlijk alleen maar in 1 situatie, als hij zich volledig ontlaad dan heb je kans dat ie daar niet meer uit komt, hij doet dan niks meer
Geen fout code, leds zijn gewoon wit staat gewoon op "inactief" en met een melding: "opladen vanwege inactiviteit"
maar er gaat niks in of uit..

Vanmorgen was dat het geval, het was ook voor het eerst since dagen (6 augustus denk ik) dat ze helemaal leeg waren.
Dus het gebeurd niet altijd als ie 0 is maar als ie volledig ontlaadt kan het gebeuren.

ik heb dit nu maar even gemeld bij HW,. eens kijken wat ze hier van zeggen, dit moet een software probleem zijn ergens.

ik zou bijna zeggen, zou ik een flow in HA kunnen bouwen die dus reageert als die batterij op 2% of zo staat en dan snel tegen die batterij zegt "standby" (of tenminste in de staat van dat ie niet meer mag ontladen, alleen maar mag gaan laden)

[ Voor 10% gewijzigd door joco op 11-08-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
carpcatcher schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:47:
voor die al vaak met transmision te maken hebben gehad ; op de dag dat je product ontvangen zou moeten worden zou de track&trace dan al helemaal geupdate moeten zijn ? ik heb hier al vaker reacties (klachten over gelezen)

[Afbeelding]

donderdag 8-8 via Homewizard site een refurbished/renewed besteld,
- vrijdag ochtend een mail noreply@trans-mission.nl
Uw opdracht met xxxx is op 08-08-2025 verstuurd via TransMission
Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 11-08-2025 bij u bezorgen.
U ontvangt op de dag van aflevering normaal gesproken tussen 8 en 10 een mail met de verwachte aflevertijd.

vandaag dus thuis gebleven omdat ik zou verwachten dat ze langs kwamen, maar om 10 uur nog geen mail, om 10:05 na een chat met Wizzi: Een medewerker zal contact met je opnemen! 🧙‍♂️ Je kunt deze chat nu sluiten. Onze reactie ontvang je binnen 2 werkdagen in je mailbox. ✉️

Ik zou wel graag willen weten wanneer weer wel qua werk planning... :z
TransMission is niet bij HW langs geweest denk ik, hier ook een op 08-08 verstuurde Renewed PiB die nog op “zending aangemeld” staat.
Pagina: 1 ... 187 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.