Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Bugs worden meestal ook gevonden door mensen die iets gebruiken zoals het niet in de handleiding staat.Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Er zit altijd ergens een bugje. Wij bouwen onze eigen machines. Laatst vonden wij een bugje die er al tig jaar in moet zitten. Maar de voorwaarden om die te veroorzaken zijn zo zeldzaam dat die al die tijd niet naar boven kwam. Altijd leuk de programmeur er bij halen. “Ik weet niet wat er aan de hand is, maar kan geen kant meer op” Die staat er dan vervolgens ook een hele tijd in te zoeken naar dat ene bitje dat verkeerd staat.
Als je iets moet gebruiken in de volgorde ABCDEF dan doen de meesten dat, maar er is altijd iemand die per ongeluk ABCCDFE doet en de raarste dingen gebeuren.
En zoek dat maar eens uit.
[...]
2.7 kWh en 800 Watt zijn toch voldoende volgens de visie van HomeWizard? En toch gaan velen voor 2+ stuks, is dan toch 5,4+ kWh en 1600+ Watt een beter uitgangspunt?
[/quote
Lijkt een beetje op het verhaal vroeger van Bill Gates en het geheugen verhaal.😀
Zou je een opsomming kunnen maken van je tientallen redenen?TFX77 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:23:
[...]
Jouw waarheid. Dat jij voor een duppie op de eerste rij wil zitten is goed. Maar er zijn tientallen redenen om met HomeWizard in zee te gaan en maar één reden om voor goedkoop te kiezen. Je portemonnee en nee dat is voor velen niet het belangrijkste. Ik wil niet zo een lelijk Marstek ding in mijn huis met Xi die hem op afstand kan laten ontploffen. Azijn.
Early adopters zijn altijd duurder uit. Schouderklopje aan alle HomeWizard Plug-In Batteries kopers!
Nomnomnom...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Hartstikke leuk maar ik kijk niet op LinkedIn en sociale media als ik mij verdiep in een aanschaf en op de website van HW staat het gewoon. Ik verbaas me dan weer dat je hier maar blijft verkondigen alsof een HW een verkeerde keus is. Ik snap wat je zegt maar toen ik de keus voor een pib maakte was die van HW min of meer de enige echte plugin zonder klemmen of andere fratsen. Om over veel problemen bij de andere nog maar te zwijgen. Dat dit inmiddels bij een aantal is rechtgetrokken is alleen maar mooi, hoe meer keus hoe beter. Waarom is het rechtpraten en verdedigen als je gewoon blij bent met de keuze die je hebt gemaakt. Ik snap echt niet waarom je keer op keer blijft aanhalen dat dit dus blijkbaar een verkeerde keus is want anders hoef ik mij niet te "verdedigen". Jij kiest jouw producten en ik de mijne, ik ga ervan uit dat jij ook enige vorm van onderbouwing hebt bij een aanschaf net zoals ik dat ook heb. Verder even goede vrienden.Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Jawel, maar ik blijf het apart vinden dat mensen 2800 Euro stukslaan op maar 5.4 kWh, een whopping 518 Euro per kWh, terwijl je bij andere merken al voor 200 Euro/kWh terecht kunt. De oprichter van HomeWizard verkondigt op LinkedIn en andere social media dat 800 Watt de sweet spot is voor omvormers en 2.7 kWh voldoende is voor een gemiddeld huishouden en hier blijkt uit een poll iets heel anders![]()
Er is een enorme discrepantie tussen de visie van HomeWizard en de praktijk. Het blijft mij iedere dag verbazen en ik blijf hier dan ook iedere dag met veel verbazing meelezen hoe veel mensen dit blijven verdedigen en rechtpraten.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik ben werkelijk benieuwd op welke je doelt. Sessy prijst zichzelf in mijn beleving uit de markt (die zijn nog fors duurder), Enphase heeft geen open systeem en gaat dus veel geld kosten aan installatie en hardware. Welke zijn er nog meer voor rond de €1500 voor 5 kWh en kun je zelf zonder veel gedoe installeren?Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:54:
Nee, heel veel andere merken.
Nee, want dit is dus een van de redenen dat ik er nog geen heb. Ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben. Ik heb dus wel HW energy sockets en watermeter, waarbij cloud uit staat (en HA aan) en dat werkt uitstekend. Uiteraard moet je zorgen dat dhcp blijft werken, maar dat zou geen probleem moeten zijn, want dat wordt binnenshuis toegekend.Mooi streven, maar je internet al uitgeschakeld om te kijken of het blijft werken?
Het gaat me overigens niet per se om of het werkt als internet uitvalt (al zou het ideaal gezien perfect moeten werken met alleen een LAN), maar om het niet opslaan van mijn data in andermans cloud, en secundair, dat niet iemand van buitenaf controle kan uitoefenen op mijn apparaten.
Ik begrijp je overweging en redenering, maar als de oprichter van HomeWizard iets anders blijft verkondigen, namelijk dat 1 HW PIB voldoende is, 800 Watt de beste RTE biedt en hier blijkt uit een poll dat 2+ PIB het gemiddelde is en iedereen weet dat de RTE slecht is, dan verbaast mij dat. Mag ik hopelijk wel benoemen zonder dat mij dat kwalijk wordt genomen.fxs81 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
Hartstikke leuk maar ik kijk niet op LinkedIn en sociale media als ik mij verdiep in een aanschaf en op de website van HW staat het gewoon. Ik verbaas me dan weer dat je hier maar blijft verkondigen alsof een HW een verkeerde keus is. Ik snap wat je zegt maar toen ik de keus voor een pib maakte was die van HW min of meer de enige echte plugin zonder klemmen of andere fratsen. Om over veel problemen bij de andere nog maar te zwijgen. Dat dit inmiddels bij een aantal is rechtgetrokken is alleen maar mooi, hoe meer keus hoe beter. Waarom is het rechtpraten en verdedigen als je gewoon blij bent met de keuze die je hebt gemaakt. Ik snap echt niet waarom je keer op keer blijft aanhalen dat dit dus blijkbaar een verkeerde keus is want anders hoef ik mij niet te "verdedigen". Jij kiest jouw producten en ik de mijne, ik ga ervan uit dat jij ook enige vorm van onderbouwing hebt bij een aanschaf net zoals ik dat ook heb. Verder even goede vrienden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
aangepastWilke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
Ik ben werkelijk benieuwd op welke je doelt. Sessy prijst zichzelf in mijn beleving uit de markt (die zijn nog fors duurder), Enphase heeft geen open systeem en gaat dus veel geld kosten aan installatie en hardware. Welke zijn er nog meer voor rond de €1500 voor 5 kWh en kun je zelf zonder veel gedoe installeren?
[...]
Nee, want dit is dus een van de redenen dat ik er nog geen heb. Ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben. Ik heb dus wel HW energy sockets en watermeter, waarbij cloud uit staat (en HA aan) en dat werkt uitstekend. Uiteraard moet je zorgen dat dhcp blijft werken, maar dat zou geen probleem moeten zijn, want dat wordt binnenshuis toegekend.
Het gaat me overigens niet per se om of het werkt als internet uitvalt (al zou het ideaal gezien perfect moeten werken met alleen een LAN), maar om het niet opslaan van mijn data in andermans cloud, en secundair, dat niet iemand van buitenaf controle kan uitoefenen op mijn apparaten.
[ Voor 11% gewijzigd door ivo1969 op 10-08-2025 11:06 ]
Ga ik hier niet zeggen, dan word ik wederom met pek en veren het topic uitgejaagd. Been there, done that, laat ik mij niet meer toe verleiden.Wilke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
Ik ben werkelijk benieuwd op welke je doelt. Sessy prijst zichzelf in mijn beleving uit de markt (die zijn nog fors duurder), Enphase heeft geen open systeem en gaat dus veel geld kosten aan installatie en hardware. Welke zijn er nog meer voor rond de €1500 voor 5 kWh en kun je zelf zonder veel gedoe installeren?
AangepastTaro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:54:
[...]
Ga ik hier niet zeggen, dan word ik wederom met pek en veren het topic uitgejaagd. Been there, done that, laat ik mij niet meer toe verleiden.
[ Voor 34% gewijzigd door ivo1969 op 10-08-2025 11:06 ]
Is een poll onder tweakers wel representatief voor de algemene doelgroep van de HW batterij?Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:51:
[...]
Ik begrijp je overweging en redenering, maar als de oprichter van HomeWizard iets anders blijft verkondigen, namelijk dat 1 HW PIB voldoende is, 800 Watt de beste RTE biedt en hier blijkt uit een poll dat 2+ PIB het gemiddelde is en iedereen weet dat de RTE slecht is, dan verbaast mij dat. Mag ik hopelijk wel benoemen zonder dat mij dat kwalijk wordt genomen.
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat 1 batterij niet genoeg isJan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:07:
[...]
Is een poll onder tweakers wel representatief voor de algemene doelgroep van de HW batterij?
Of je moet alles mbt electriciteit uit je woning mieteren
Benieuwd, wie of wat versta jij onder de algemene doelgroep van de HW batterij? Zou je misschien wat eigenschappen kunnen geven?Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:07:
[...]
Is een poll onder tweakers wel representatief voor de algemene doelgroep van de HW batterij?
[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 10-08-2025 00:16 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Lastig te zeggen. In dit topic komt bovengemiddeld vaak naar voren dat de HomeWizard gebruikersgroep gemiddeld gezien minder vaak met het tweaken van producten bezig is. Dat is een constatering en geen oordeel, maar het is ook lastig om te bepalen welk deel van de HW gebruikersgroep hier aanwezig is.Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:07:
[...]
Nog maar 0,58 kWh op dit moment. Vorig jaar was dit nog 168 kWh. Ben dik tevreden met de huidige nom-regeling van dit fantastische product.
Ik kan het nog niet goed beoordelen maar als ik naar mijn huidige nachtelijk verbruik kijk heb ik aan een halve HW batterij al genoeg. Naarmate de nachten lengen zal het wel richting 1, maximaal 2 batterijen gaan denk ik.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:14:
[...]
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat 1 batterij niet genoeg is
Of je moet alles mbt electriciteit uit je woning mieteren
Nou neem er 1 en je weet het , maar kom later niet terug met had ik maar. ............Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:20:
[...]
Ik kan het nog niet goed beoordelen maar als ik naar mijn huidige nachtelijk verbruik kijk heb ik aan een halve HW batterij al genoeg. Naarmate de nachten lengen zal het wel richting 1, maximaal 2 batterijen gaan denk ik.
Quote van de HW site:geert1992 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:14:
[...]
Benieuwd, wie of wat versta jij onder de algemene doelgroep van de HW batterij? Zou je misschien wat eigenschappen kunnen geven?
"Dé thuisbatterij voor iedereen
De HomeWizard Plug-In Battery bewaart je duurzame zonnestroom voor een later moment. Zo word je minder afhankelijk van saldering, verlaag je terugleverboetes en ben je ook nog eens duurzaam bezig"
Tweakers plegen nogal eens een afwijkend elektriciteitsverbruik te hebben vanwege allerlei IT toepassingen. 😉
Ten eerste vele vinden mij geen Tweaker, verder hier geen aparte dingen , ja een airco maar die staat meer aan in de winter als verwarming, ik neem aan dat je ook een wasmachine hebt? Hier ook een droger , afwasmachine, een tv , stel led lampen, en Och ja 12v tuin verlichting. En nee 1 batterij is niet genoeg.Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:26:
[...]
Quote van de HW site:
De HomeWizard Plug-In Battery bewaart je duurzame zonnestroom voor een later moment. Zo word je minder afhankelijk van saldering, verlaag je terugleverboetes en ben je ook nog eens duurzaam bezig"
Tweakers plegen nogal eens een afwijkend elektriciteitsverbruik te hebben vanwege allerlei IT toepassingen. 😉
Er kan zoveel geschreven worden, maar praktijk gaf hier aan 2 batterijen
Tja, hoe kan ik als leek zo'n advies nu op waarde inschatten? Koop nooit en Ford heb ik ook wel eens gehoord, ik heb er 2 gehad zonder problemen. Serieus, ik kan niets met zo'n advies, het brengt mij hooguit in verwarring. Begrijp je wat ik bedoel en voel?ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:22:
[...]
Nou neem er 1 en je weet het , maar kom later niet terug met had ik maar. ............
AangepastJan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:31:
[...]
Tja, hoe kan ik als leek zo'n advies nu op waarde inschatten? Koop nooit en Ford heb ik ook wel eens gehoord, ik heb er 2 gehad zonder problemen. Serieus, ik kan niets met zo'n advies, het brengt mij hooguit in verwarring. Begrijp je wat ik bedoel en voel?
[ Voor 22% gewijzigd door ivo1969 op 10-08-2025 11:07 ]
Van mij mag iedereen hier alles benoemen, heb ik geen problemen mee, net zoals ik geen probleem heb met daarop reageren en toelichten. Zoals gezegd, als ik op de site kijk zie ik daar een advies voor 1 tm 4 pibs vwb opwek en verbruik en daar kan ik me aardig in vinden. Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, net als ik. Dat die twee soms niet hetzelfde zijn daar heb ik geen moeite mee.dus ik neem je zeker niets kwalijk. Als ik morgen pas was gaan kijken naar een pib was ik misschien wel op een andere uit gekomen, misschien ook niet maar ik ben blij met wat ik heb staan. Ze voldoen aan de verwachting die ik ervan bij had hij aanschaf.Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:51:
[...]
Ik begrijp je overweging en redenering, maar als de oprichter van HomeWizard iets anders blijft verkondigen, namelijk dat 1 HW PIB voldoende is, 800 Watt de beste RTE biedt en hier blijkt uit een poll dat 2+ PIB het gemiddelde is en iedereen weet dat de RTE slecht is, dan verbaast mij dat. Mag ik hopelijk wel benoemen zonder dat mij dat kwalijk wordt genomen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Zelf lees ik het als; laagdrempelig product. Plug and play, forget.Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:26:
[...]
Quote van de HW site:
Wat mij opvalt, is dat dit soort gesprekken zich alleen hier voordoen. Het verdedigen van hun keuze.
In een ander topic, waar ik ook actief ben en dat over een andere PIB gaat, richten we ons vooral op randzaken, zoals:
– Hondjes om de batterij op te zetten
– Ventilatoren
– Wel of niet stekkers afknippen
– Hoeveel P1-meters we eigenlijk nodig hebben
– Kleurverschillen bij nieuwe omvormers
– Welk type stekker op de omvormer zit en waarvoor deze dient
– Waar je onderdelen kunt kopen
Dit valt mij op, niet om conclusies te trekken.
Ik probeer jouw advies op waarde in te schatten want er zijn hier genoeg positieve geluiden. Ik denk dat ik er 2 ga reserveren 😋 let's give it a try.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:33:
[...]
Hoe groter de Ford hoe rotter die wordt🙃
Maar vraag? Wat wil je nu eigenlijk horen want ik zelf vind antwoord wel duidelijk
Ik lees in de andere topics ook mee en mij valt het ook op maar dat is meer omdat ik daar geen mensen zie uit dit topic die daar zeggen dat ze keus niet snappen. Vind het trouwens ook een beetje raar dat als er gevraagd word waarom je iets kiest en je daar netjes antwoord op geeft het dan ineens verdedigen van je keuze is. Ik noem dat gewoon antwoord geven op de gestelde vraag.geert1992 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:37:
[...]
Wat mij opvalt, is dat dit soort gesprekken zich alleen hier voordoen. Het verdedigen van hun keuze.
Heel verstandig; deze "ervaringsdeskundige" heeft al zijn PIBs terugestuurd en zijn geld teruggekregen.Jan Workum schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:40:
[...]
Ik probeer jouw advies op waarde in te schatten want er zijn hier genoeg positieve geluiden. Ik denk dat ik er 2 ga reserveren 😋 let's give it a try.
Desondanks toch nog steeds niet over zijn frustratie heen.
Aangepastrtunru schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:47:
[...]
Heel verstandig; deze "ervaringsdeskundige" heeft al zijn PIBs terugestuurd en zijn geld teruggekregen.
Desondanks toch nog steeds niet over zijn frustratie heen.
[ Voor 31% gewijzigd door ivo1969 op 10-08-2025 11:07 ]
😁👍 Ik zal mijn ervaringen, goed of slecht, hier tzt wel delen.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:54:
[...]
En jij valt met je opmerking steeds in herhaling, ik heb zelf vaak zat verteld dat ik ze terug gestuurd heb en ja alles netjes terug betaald heb gekregen.
Dus ja ervaringsdeskundige, en als hij ze renewed koopt krijgt ie misschien wel de mijne, veel succes 👍👍
Slaap lekker Ivo en denk aan jouw hart.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:54:
[...]
En jij valt met je opmerking steeds in herhaling, ik heb zelf vaak zat verteld dat ik ze terug gestuurd heb en ja alles netjes terug betaald heb gekregen.
Dus ja ervaringsdeskundige, en als hij ze renewed koopt krijgt ie misschien wel de mijne, veel succes 👍👍
Vandaag een mooie dag voor de @Fabianintveld-methode
:strip_exif()/f/image/7GQGA7q52tWXcpyAbNeHIeXx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Ik heb de methode de afgelopen dagen vrij veel toegepast en mijn RTE is een paar procentpunt omhooggekropen. Van 71,5 naar 75,5.
Meer mensen die de 'laden tot 60%' methode toepassen om te ontladen in de avond?
[ Voor 12% gewijzigd door Aardedraadje op 10-08-2025 07:45 ]
Als ik geen airco of elektrische boiler had gehad was 1 batterij meer dan voldoende geweest.Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:02:
[...]
2.7 kWh en 800 Watt zijn toch voldoende volgens de visie van HomeWizard? En toch gaan velen voor 2+ stuks, is dan toch 5,4+ kWh en 1600+ Watt een beter uitgangspunt?
Nu nog steeds is 1 batterij veel logischer in mijn geval dan 2. (Een tweede batterij om plusminus 350 kWh extra te besparen kan je geen slimme keuze noemen toch?)
Zonder boiler, infraroodsauna en inductiekookplaat zou die 800 Watt overigens ook meer dan voldoende geweest zijn.
Sowieso zijn tweakers niet de doorsnee van de bevolking. Helemaal niet in topics in DEI. Het aantal mensen dat gasloos is en dynamische contracten heeft is hier veel hoger dan gemiddeld. Dat wij nu een groot deel van de afnemers zijn was misschien te voorspellen, maar is niet de uiteindelijke einddoelgroep.
Maar goed, ik heb je stokpaardje hier al vaak genoeg langs zien komen. Je mening maakt het geen feit dat 2,5 te weinig is.
(Overigens kan ik in mijn huis met de huidige bedrading/groepen niet eens een enkele batterij kwijt die meer dan 800 watt vermogen levert. Zelfs het opladen van 1600 watt zou zonder aanpassingen al lastig zijn. Dat wordt over 2-4 jaar aangepakt, maar tot die tijd kan ik dus mooi werken via 2 batterijen op 2 groepen.)
/edit: er zit nog 49% in mijn batterijen op het laagste punt vanmorgen. Was precies mooi uitgekomen met 1 batterij dus.
[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2025 07:07 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Tot 30% efficiënter
Batterijen hebben vaak één grote omvormer (bijvoorbeeld 2000 watt) terwijl jouw woning 90% van de tijd slechts een fractie daarvan nodig heeft. Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren. De batterij van HomeWizard heeft een eigen 800 watt micro-omvormer. Dat zorgt voor optimale prestaties bij elk verbruik.
Energie-efficiënt
Dankzij de micro-omvormer efficiënter dan andere batterijen met één grote omvormer. Gebruikt in standbymodus slechts 1 watt.
Maar laten wij eerlijk zijn. Zolang dit op de HW site staat blijven de discussies terugkomen. @HomeWizard_NL word het niet eens tijd om dit iig aan te passen? Het is een mooi plug-n-play product. Maar dit is gewoon niet juist.Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 70% en 90% efficiëntie in echte omstandigheden). Door het gebruik van micro-omvormers is de HomeWizard Plug-In Battery zelfs veel efficiënter dan batterijen met grotere omvormers. De meeste fabrikanten vermelden namelijk efficiëntiecijfers onder laboratoriumomstandigheden (met de meest ideale opstelling).
Wie heeft hier ooit een RTE van bijvoorbeeld boven de 80% gehaald. Ik iig niet en dat was zelfs met 800 watt in en out.
Buiten een goed werkende NOM (heeft HW) zou de RTE het volgende belangrijkste onderdeel moeten zijn om te verbeteren. Want zeg nou zelf, jij gooit toch ook liever niet 25-30% van je pizza weg?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Elke dag hetzelfde posten voegt weinig toe aan dit topic.GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 02:29:
[Afbeelding]
Het warme weer stimuleerd de discussie wel merk ik.
De batterijen draaien prima NOM
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb met het idee gespeelt maar de optie is binnen Home assistant niet beschikbaar toch? Buiten dat om zijn mijn 3 accu's meestal zo goed als leeg aan het begin van de ochtend dus zal eerst moeten rekenen of het wel rendabel is in mijn situatie.Aardedraadje schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 06:15:
Goede zondagmorgen allemaal. Ik lees een hoop op de man en frustratie. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een verzameltopic op tweakers. Laten we het gezellig houden
Vandaag een mooie dag voor de @Fabianintveld-methode
[Afbeelding]
Edit: Ik heb de methode de afgelopen dagen vrij veel toegepast en mijn RTE is een paar procentpunt omhooggekropen. Van 71,5 naar 75,5.
Meer mensen die de 'laden tot 60%' methode toepassen om te ontladen in de avond?
Mijn automations rondom de accu's, auto's laden en zonne opwek werken al een tijdje erg goed. Gaan nog maar erg weinig kwh's de grond in tijdens de goedkope uurtjes. Panelen op west helpen daar ook zeker bij.
Volgens de accu's hun eigen cijfers hebben ze een rte van 77, 74 en 74%. Dat zijn niet cijfers die ik per se vertrouw maar heb geen andere meet methode.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Is dit een goede financiële businesscase? Vast niet. Maar het gemakt van de Plug and Play en de NOM regeling waar ik verder niets aan hoef te doen maakt dat ik voor Homewizard heb gekozen en niet een ander systeem wat mogelijk goedkoper is, maar waar ik "gedoe" (in mijn ogen dan) van heb. Mogelijk dat ik in de winter 1 of 2 batterijen uit zet, ik wacht nog even wat daar tegen die tijd over gezegd wordt hier op het forum of door Homewizard zelf. (Ik heb nog een vast contract tot oktober 2026, dus laden op goedkope tarieven zoals mensen met een dynamisch contract doen is voor mij deze winter nog niet aan de orde).
Voor nu hebben we een mooie 2 weken in aantocht wat betreft de weersvoorspellingen!
Gaan we nog even door kinderenTaro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:15:
[...]
De waarheid is soms confronterend, begrijp ik. Probeer het maar op azijn of iets anders af te schuiven.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Verwijderd
Dat was inderdaad het geval. Toch aangepast dat het zelfde niet meer kan gebeuren.mike123 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:32:
[...]
Bugs worden meestal ook gevonden door mensen die iets gebruiken zoals het niet in de handleiding staat.
Als je iets moet gebruiken in de volgorde ABCDEF dan doen de meesten dat, maar er is altijd iemand die per ongeluk ABCCDFE doet en de raarste dingen gebeuren.
En zoek dat maar eens uit.
KnipAtlAntA schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 07:47:
[...]
Elke dag hetzelfde posten voegt weinig toe aan dit topic.
[ Voor 12% gewijzigd door frankj030 op 10-08-2025 09:03 ]
Dat staat inderdaad op 2400W. (3 x 800 inderdaad). Hoe verander ik dat?SlayaStone schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Denkt de p1 meter dat de batterij die vervangen is nog actief is? Dat had ik toen en gaf dit soort gedrag. Je kan het zien bij de batterij dat max opladen dan op 2400w staat.
P1 meter er even uit en er weer in dan gaat ‘ie opnieuw PIB’s tellen 😉chippie777 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:53:
[...]
Dat staat inderdaad op 2400W. (3 x 800 inderdaad). Hoe verander ik dat?
Bugje is overigens bekend bij HW en zal later opgelost worden.
[ Voor 10% gewijzigd door easywoods op 10-08-2025 08:59 ]
Held! Dit had ik natuurlijk ook zelf kunnen/moeten bedenken. ;-) Het was inderdaad de oplossing. Staat nu op 1600W (2 x 800)easywoods schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
P1 meter er even uit en er weer in dan gaat ‘ie opnieuw PIB’s tellen 😉
Bugje is overigens bekend bij HW en zal later opgelost worden.
Ik had die 2400W eerder wel zien staan maar er verder niet over nagedacht. (Wel op geklikt maar dat deed uiteraard niets)
Wel bijzonder bugje, als je als gewone gebruiker hier niet naar kijkt dan gaat het opladen toch niet lekker bij vervangende batterij.
Misschien iets voor HW om dit te vermelden bij vervangen van een batterij?
Ik heb eens even bijgelezen. Normaal na een avondje/ nachtje is er niet zoveel bij te lezen. Op een afstandje zie ik bijna een "gevecht" ontstaan of zal ik het maar een meningsverschil noemen.
Ik zie dat er tweakers zijn die geloven in de HW PIB en tweakers die dat niet (meer) doen. Ik kan me voorstellen dat mensen met goede ervaringen (waaronder ikzelf) het een prima product vinden. Het draait immers door zonder problemen. Is het product perfect? Perfect is de definitie die je er zelf aangeeft. Voor mij niet (nog) vandaar ik de keuze heb gemaakt te gaan combineren. Dat ter zijde.
Ik zie ook niet tevreden tweakers. Kan ik me ook voorstellen. Tweakers die tegen error meldingen aanlopen voor de 1e of wellicht 2e keer.... het zou mij ook frustreren. Een klant die zijn vertrouwen verloren heeft is lastig terug te winnen. Het is de vraag hoe ga je met die klant om? Betaal je netjes terug? Compenseer je op een andere manier (tegoerbon bij late levering bv). Dat gaat vlgs mij prima. Zo nee dan mag dat benoemd worden. Ter lering.
Dan is er eigenlijk nog een groep tweakers die niet geloofd op voorhand in de PIB. Is dit erg? Zeker niet. Ik vind het goed voor de concurrentie dat er zich meer producten ontwikkelen en door ontwikkelen. Dat zou ervoor moeten zorgen dat HW ook meer aan innovatie moet doen. Op software maar wellicht later ook op hardware vlak.
Dat we het hier minder hebben over kleur, stekkers, ventilatoren, mogelijke oplossingen heeft mijn inziens te maken met het feit dat de HW PIB zich minder laat tweaken dan andere producten. Ik zie best een aantal verbeteringen die mogelijk zijn. De RTE die voorbij komt, ventilatie (sneller koelen). Al zullen sommige dingen wat rommelen in marge worden, maar ewa we zijn tweakers!
Prijs wordt genoemd. Fair punt. Ik zie in andere merken ook een daling in de kWh prijs. Dat zou een potentieel verkoop dingetje kunnen zijn / worden. Ik kijk dan even naar meerdere andere PIB's. Natuurlijk is niet voor iedereen de prijs alleen heilig maar spelen er andere factoren mee. Nederlands bedrijf? Service? Gevoel? Kan nog wel even door benoemen.
Daarnaast is het een ruim jaar geleden dat de PIB op de markt gekomen is. In die tijd heeft de markt zich super snel ontwikkeld. Als ik kijk waar me nu staan en toen......
Natuurlijk zijn er ook cowboys bij gekomen. De kaft van het koren scheiden daar dus.
Ik denk dat het verdedigen van je aankoop helemaal niet nodig is. Je hebt een keuze gemaakt met de kennis en kunde die je op dat moment had. Daar ben je nog tevreden mee. Sommige zouden het met huidige inzichten anders doen sommige zouden dezelfde keus weer maken.
Leuk dat een poll een beetje discussie opwerpt. Laten we het wel op de inhoud houden en niet op de man. Laten we denken in een oplossing, na het benoemen van een probleem. Dat maakt alles veel krachtiger en een beetje makkelijker.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@hanev001 @rtunruinternet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Dat niet.
Update:
Wel heb ik een reactie van Homewizard ontvangen.
De rode leds die onder en boven branden i.c.m, volledige stilstand blijkt een bekend probleem te zijn.
Er komt een nieuwe firmware voor uit. Geen idee van hoe, wat en wanneer. Maar mooi dat het bekend is.
Jullie aannames over de kWh meter kloppen niet. Verder hoef ik niks te bewijzen, zie het volgend.
@HomeWizard_NL heeft namelijk al bevestigd dat het aan de firmware van de pib ligt. Zie link hierboven. Van vrijdag middag 16:36. Homewizard heeft gewoon netjes gereageerd en laten weten wat er speelt. Zoals het hoort.
Zo werkt een community. Geen aannames doen en elkaar informeren, zo kom je stap voor stap verder. Er wordt dan wel verwacht dat iedereen mee leest. Iemand iets verwijten zonder dat je zaken gelezen hebt, is niet netjes.
Dus aub iedereen in zijn waarde laten en geen aannames doen. Een community werkt alleen als iedereen mag mee doen en elkaar in zijn waarde laat.
Verwijderd
Ach, zolang men tijd heeft om dit soort discussies te houden is er met de batterij niet zoveel mis.Devke schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:15:
Gm Tweakers / niet tweakers / lotgenoten / vakantiegangers or whatever,
Ik heb eens even bijgelezen. Normaal na een avondje/ nachtje is er niet zoveel bij te lezen. Op een afstandje zie ik bijna een "gevecht" ontstaan of zal ik het maar een meningsverschil noemen.
Ik zie dat er tweakers zijn die geloven in de HW PIB en tweakers die dat niet (meer) doen. Ik kan me voorstellen dat mensen met goede ervaringen (waaronder ikzelf) het een prima product vinden. Het draait immers door zonder problemen. Is het product perfect? Perfect is de definitie die je er zelf aangeeft. Voor mij niet (nog) vandaar ik de keuze heb gemaakt te gaan combineren. Dat ter zijde.
Ik zie ook niet tevreden tweakers. Kan ik me ook voorstellen. Tweakers die tegen error meldingen aanlopen voor de 1e of wellicht 2e keer.... het zou mij ook frustreren. Een klant die zijn vertrouwen verloren heeft is lastig terug te winnen. Het is de vraag hoe ga je met die klant om? Betaal je netjes terug? Compenseer je op een andere manier (tegoerbon bij late levering bv). Dat gaat vlgs mij prima. Zo nee dan mag dat benoemd worden. Ter lering.
Dan is er eigenlijk nog een groep tweakers die niet geloofd op voorhand in de PIB. Is dit erg? Zeker niet. Ik vind het goed voor de concurrentie dat er zich meer producten ontwikkelen en door ontwikkelen. Dat zou ervoor moeten zorgen dat HW ook meer aan innovatie moet doen. Op software maar wellicht later ook op hardware vlak.
Dat we het hier minder hebben over kleur, stekkers, ventilatoren, mogelijke oplossingen heeft mijn inziens te maken met het feit dat de HW PIB zich minder laat tweaken dan andere producten. Ik zie best een aantal verbeteringen die mogelijk zijn. De RTE die voorbij komt, ventilatie (sneller koelen). Al zullen sommige dingen wat rommelen in marge worden, maar ewa we zijn tweakers!
Prijs wordt genoemd. Fair punt. Ik zie in andere merken ook een daling in de kWh prijs. Dat zou een potentieel verkoop dingetje kunnen zijn / worden. Ik kijk dan even naar meerdere andere PIB's. Natuurlijk is niet voor iedereen de prijs alleen heilig maar spelen er andere factoren mee. Nederlands bedrijf? Service? Gevoel? Kan nog wel even door benoemen.
Daarnaast is het een ruim jaar geleden dat de PIB op de markt gekomen is. In die tijd heeft de markt zich super snel ontwikkeld. Als ik kijk waar me nu staan en toen......
Natuurlijk zijn er ook cowboys bij gekomen. De kaft van het koren scheiden daar dus.
Ik denk dat het verdedigen van je aankoop helemaal niet nodig is. Je hebt een keuze gemaakt met de kennis en kunde die je op dat moment had. Daar ben je nog tevreden mee. Sommige zouden het met huidige inzichten anders doen sommige zouden dezelfde keus weer maken.
Leuk dat een poll een beetje discussie opwerpt. Laten we het wel op de inhoud houden en niet op de man. Laten we denken in een oplossing, na het benoemen van een probleem. Dat maakt alles veel krachtiger en een beetje makkelijker.
Uit de reactie die je noemt valt niet op te maken of dit over de firmware van de kWh meter gaat of die van de batterijen. Gezien deze aan jouw gericht is is het heel goed mogelijk dat het de eerste is.internet4me schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
@hanev001 @rtunru
Jullie aannames over de kWh meter kloppen niet. Verder hoef ik niks te bewijzen, zie het volgend.
@HomeWizard_NL heeft namelijk al bevestigd dat het aan de firmware van de pib ligt. Zie link hierboven. Van vrijdag middag 16:36. Homewizard heeft gewoon netjes gereageerd en laten weten wat er speelt. Zoals het hoort.
Zo werkt een community. Geen aannames doen en elkaar informeren, zo kom je stap voor stap verder. Er wordt dan wel verwacht dat iedereen mee leest. Iemand iets verwijten zonder dat je zaken gelezen hebt, is niet netjes.
Dus aub iedereen in zijn waarde laten en geen aannames doen. Een community werkt alleen als iedereen mag mee doen en elkaar in zijn waarde laat.
Daarnaast, je hebt een reactie van HW over het probleem. Wat heeft het dat voor zin om daarna te blijven posten als het weer plaatsvind. Wacht dan rustig de oplossing af. Het blijven posten voegt niets toe.
Je hecht grote waarde aan de community en daar kan ik het mee eens zijn maar dan moet er wel inhoudelijk gepost worden en niet gezeurt blijven worden over een probleem dat als zodanig is erkend en waar aan gewerkt wordt.
Lees nou eerst het hele verhaal. Inclusief van de anderen die hetzelfde hebben. Dan weet je dat het de pib firmware is.hanev001 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:32:
[...]
Uit de reactie die je noemt valt niet op te maken of dit over de firmware van de kWh meter gaat of die van de batterijen. Gezien deze aan jouw gericht is is het heel goed mogelijk dat het de eerste is.
Daarnaast, je hebt een reactie van HW over het probleem. Wat heeft het dat voor zin om daarna te blijven posten als het weer plaatsvind. Wacht dan rustig de oplossing af. Het blijven posten voegt niets toe.
Je hecht grote waarde aan de community en daar kan ik het mee eens zijn maar dan moet er wel inhoudelijk gepost worden en niet gezeurt blijven worden over een probleem dat als zodanig is erkend en waar aan gewerkt wordt.
Verder mag mindere ervaringen gewoon gemeld worden. Zo blijft het hele verhaal zichtbaar voor iedereen.
En ja. Ik ben nog steeds zeer positief over de pib, alleen sommige mensen die aannames doen is wat minder in dit forum. Als o.a. jij het verhaal gelezen had en en geen aannames had gedaan was het bij 1 berichtje gebleven.
[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 10-08-2025 09:44 ]
De uitkomst van een poll in een Tweakers topic heeft geen enkele overeenkomst met een Nederlands (en Belgisch?) gemiddeld huishouden.Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Jawel, maar ik blijf het apart vinden dat mensen 2800 Euro stukslaan op maar 5.4 kWh, een whopping 518 Euro per kWh, terwijl je bij andere merken al voor 200 Euro/kWh terecht kunt. De oprichter van HomeWizard verkondigt op LinkedIn en andere social media dat 800 Watt de sweet spot is voor omvormers en 2.7 kWh voldoende is voor een gemiddeld huishouden en hier blijkt uit een poll iets heel anders![]()
Er is een enorme discrepantie tussen de visie van HomeWizard en de praktijk. Het blijft mij iedere dag verbazen en ik blijf hier dan ook iedere dag met veel verbazing meelezen hoe veel mensen dit blijven verdedigen en rechtpraten.
Ik heb het al eerder geschreven in dit topic: accu's bijkopen gaat kennelijk makkelijker dan energieverbruik verlagen.
Teveel energie verbruiken en teveel accu's kopen is twee keer slecht voor het klimaat/milieu.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Niet per se. Hoe minder vaak je batterij leeg gaat, hoe minder vaak je een goede kalibratie hebt. De SOC drift neemt dus toe, zonder dat hij gecorrigeerd wordt. Als die op een gegeven moment zo groot is krijg je hem alsnog.GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[Afbeelding]
Ik zie dat van de eerste batterij de SOC 30% is gezakt naar 0%. Dat vind ik wel erg veel. Is dit een bug.
Ok dus we hebben een gesimuleerde inhoud en een werkelijk inhoud en als dan het verschil groot is en de batterij beneden bepaalde waarde is dan klap hij naar 0. Waarom hanteren ze de spannng waarde van de cellen niet als niveau meting. Ik weet dat deze batterijen een heel vlakke spanning verloop heeft als functie van de energie inhoud. Dit zal wel de reden zijn voor de gesimuleerde niveau bepaling.ArthurMorgan schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:50:
[...]
Niet per se. Hoe minder vaak je batterij leeg gaat, hoe minder vaak je een goede kalibratie hebt. De SOC drift neemt dus toe, zonder dat hij gecorrigeerd wordt. Als die op een gegeven moment zo groot is krijg je hem alsnog.
Hoe goed is het verlagen van het energieverbruik van de Nederlander over, zeg, de laatste 40 jaar gelukt? Niet echt he.henkzelf schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:42:
Teveel energie verbruiken en teveel accu's kopen is twee keer slecht voor het klimaat/milieu.
Ik denk dat dit er eentje is uit de categorie "als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".
Klagen over hoe slecht accu's voor het milieu zijn vind ik volledig voorbij gaan aan de onnoemelijke aantallen batterijen die we al tijden kopen - en weggooien! - voor onze telefoons, tablets, laptops, koptelefoons, powerbanks, gereedschap, enz enz enz. Maar op de "sociale" media lees dan ik klaagzang hierover nu het elektrische auto's en thuisbatterijen betreft? En als je dan de laptops en mobiele telefoons aanstipt dan is dat "anders". Of zoiets. Ik weet niet goed wat ik daarmee aanmoet.
Met mijn zonnepanelen en thuisbatterij reduceer ik mijn afname van netstroom enorm (ik weet het percentage over een volledig jaar nog niet maar het zal hopelijk zo tegen de 70% liggen). Als je daarvan zegt "dat is niet goed" dan mag dat natuurlijk, maar het spijt me, ik neem je dan niet serieus. En dit niet persoonlijk, maar alle mensen die er zo instaan.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Correct, bij een LFP accu is 100% echt 100%, alles daaronder is een schatting. Des te langer het geleden is dat de 100% is aangetikt, des te meer afwijking er in de schatting zit. Bij een LFP accu heeft grofweg de range 10-90% ongeveer hetzelfde voltage. Dus zie je een dergelijke drop, dan is het waarschijnlijk weer beter even naar 100% te laden, te balanceren/kalibreren en daarmee de schatting te verbeteren.GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Ok dus we hebben een gesimuleerde inhoud en een werkelijk inhoud en als dan het verschil groot is en de batterij beneden bepaalde waarde is dan klap hij naar 0. Waarom hanteren ze de spannng waarde van de cellen niet als niveau meting. Ik weet dat deze batterijen een heel vlakke spanning verloop heeft als functie van de energie inhoud. Dit zal wel de reden zijn voor de gesimuleerde niveau bepaling.
Hoe? Edit je bericht even, ik ruim het later op.
[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 11:00 ]
Wise enough to play the fool
Dat heb ik vanmorgen gezien.fikkie123 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:01:
Het voordeel van 2 batterijen is ook dat de stroom voor de SoC drift uit de andere batterij komt.... :-) #NOM
Had hem vanmorgen ook weer eens (om de maand ofzo komt het voor).GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:46:
[Afbeelding]
Ik zie dat van de eerste batterij de SOC 30% is gezakt naar 0%. Dat vind ik wel erg veel. Is dit een bug.
:strip_exif()/f/image/FGZ73UlLOzPEbi8nJ0tDRLCU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 13:05 ]
Die bug zit er al sinds maart in (toen ik er tegenaan liep), beetje gek inderdaad. Het geeft heel raar gedrag. Toen ook gemeld overigens.chippie777 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:10:
[...]
Held! Dit had ik natuurlijk ook zelf kunnen/moeten bedenken. ;-) Het was inderdaad de oplossing. Staat nu op 1600W (2 x 800)
Ik had die 2400W eerder wel zien staan maar er verder niet over nagedacht. (Wel op geklikt maar dat deed uiteraard niets)
Wel bijzonder bugje, als je als gewone gebruiker hier niet naar kijkt dan gaat het opladen toch niet lekker bij vervangende batterij.
Misschien iets voor HW om dit te vermelden bij vervangen van een batterij?
Bij batterij vervanging gewoon P1 herstartenSlayaStone schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Die bug zit er al sinds maart in (toen ik er tegenaan liep), beetje gek inderdaad. Het geeft heel raar gedrag. Toen ook gemeld overigens.
Verwijderd
De vraag stond nog open of de batterijen "beter" werken bij gebruik van de Homey energy dongle.ben zeer benieuwd of dat de oplossing is. Krijg morgen mijn Homey Pro, anders nog Homey dongle aanschaffen. Splitter van HW heb ik al
Ik heb de pollingtijd van de Homewizard P1 meter op 30 seconden gezet. En samen met de aparte WiFi AP (Apple Airport Express) Heeft dat tot op heden geen storingen meer gegeven. Het enige wat ik nog voorbij zie komen is dat een batterij zonder duidelijke rede even een x aantal seconden op pauze gaat. (kijkend naar de dashboard grafiek) Of dit daadwerkelijk gebeurt of dat het een communicatie fout is, of dat er wat kruist in polling. Is mij nog niet duidelijk. Met Wireshark zie ik zo niks voorbij komen. Maar dat zou ook weer kunnen zijn doordat ik daar eigenlijk niet bekend mee ben.
Heb je de Homey dongle nodig? Nee, het werkt ook zonder. Ik vind voor hoe ik mijn flows heb opgezet de Homey dongle erbij wel fijner werken. In huis verbruik berekening geeft schonere data. (minder kruisingen van vermogen) En voor bewakings- en regeldoeleinden is de 1 seconde interval fijner. (Kan met Homewizard ook, maar gaf bij mij problemen)
Blijft de vraag veroorzaakt een korte poling van de p1 meter storingen? Ik kan er nu geen antwoord op geven. Wellicht eens een leuk projectje voor iemand die beter bekend is met Wireshark om dat eens te testen en te zien wat er wel of niet gebeurt.
[ Voor 108% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 13:03 ]
Dat stemt toch niet zo gelukkig.

Hier bij mij nog steeds goede werking. Afkloppen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Of misschien eens denken, goh het komt wel allemaal vaak terug deze meldingenJeroenH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:35:
Mmmm, krijg ik bericht van een kennis (niet op Tweakers) met drie PiB's dat twee van drie na een paar maanden ineens een E325 error geven, en dat HW ze alle drie vervangt...
Dat stemt toch niet zo gelukkig.
Hier bij mij nog steeds goede werking. Afkloppen?
Of misschen eerst eens de vraag stellen wat is er voor raars lokaal gebeurd dat HW besluit er 3 te vervangen als er 2 een foutmelding geven. Dat wekt de indruk dat er iets gebeurd is dat schade heeft veroorzaakt en HW maar gelijk alles oplost.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Of misschien eens denken, goh het komt wel allemaal vaak terug deze meldingen
Kortom met dit soort meldingen kan je helemaal niets zonder context.
Tsja, zonder data kun je je van alles afvragen. Er zijn vele factoren die het aantal melding specifiek hier op Tweakers kunnen verklaren.ivo1969 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:36:
Of misschien eens denken, goh het komt wel allemaal vaak terug deze meldingen
Zolang het bij mij goed werkt voel ik geen sterke emoties en ga ik geen internet-boosheid tonen
Zelfs dat had ik niet toen de mijne omgeruild moest wordenJeroenH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:43:
[...]
Zolang het bij mij goed werkt voel ik geen sterke emoties en ga ik geen internet-boosheid tonen. Dat doe ik wel als het bij mij misgaat
Ik baalde meer toen mijn TV beeldscherm vervangen moest worden. (grootste grap was dat ik toen bericht na bericht las van mensen die een kapot OLED scherm hadden. Paar maand later zag ik die berichten eigenlijk niet meer.)
Als je zelf iets hebt, of ergens last van hebt dan zie je bovengemiddeld veel mensen met hetzelfde. Is een menselijk mechanisme.
Ik ben van de paar mensen die ik persoonlijk ken met een HW batterij ook de enige die een batterij heeft moeten ruilen. Maar ik denk dat veel mensen die moeten ruilen naar het internet komen om te vragen wat er aan de hand is. De rest heeft vaak betere dingen te doen
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 13:04 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 13:04 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 10-08-2025 13:03 ]
Alle leds waren uit.
Hoofdschakaar uit van batterij 20 sec gewacht en weer in geschakeld. Helaas wou de wifi verbinding niet herstellen. Opnieuw hoofd schakelaar uit en 10 minuten gewacht en de batterij weer ingeschakeld. Na inschakelen ging leds weer aan in stand-by mode dus wit.
Na 1 minuut veranderde de led naar stand laden en de wifi verbinding werd hersteld.
Na 10 minuten laden beide batterijen weer.
Voor @DCSBL een verzoek update s.v.p. de batterijen. Die E327 heb ik al op beide batterijen gehad. Nou is het genoeg.!!
Ik ben beta tester.
Blijkbaar, maar dan mag HW dat wel ergens in z’n instructies vermelden.GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 12:20:
[...]
Bij batterij vervanging gewoon P1 herstarten
Nee alleen update die hap. Gelukkig was ik thuis.chippie777 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Blijkbaar, maar dan mag HW dat wel ergens in z’n instructies vermelden.
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 10-08-2025 13:41 ]
Het is al eens aangekaart, misschien gemist maar hier komt een update voor. Wordt aan gewerkt.GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:06:
Voor @DCSBL een verzoek update s.v.p. de batterijen. Die E327 heb ik al op beide batterijen gehad. Nou is het genoeg.!!
Ik ben beta tester.
Verwijderd
Ik heb besloten om maar eens een tijdje vakantie te nemen van het topic. Ik heb zo mijn redenen daarvoor die ik niet ontopic ga vermelden. Ik vond het wel zo netjes om jullie hiervan te informeren. Ik zal geen TS bijwerken, geen ervaringen delen en geen resulaten uit het beta traject vermelden etc.
Ik heb mijn mede collega Topic Starter gevraagd of hij tijd hiervoor vindt. Laat ik nog weten.
Devke
/f/image/tTznWwJ7tlIUlOJyEB2Yh0ND.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door fxs81 op 10-08-2025 14:14 ]
Op dit moment regelt het vrij aardig maar met een only charge functie zou voor mij de regeling nog beter werken.
:strip_exif()/f/image/yKNSMmBslQod9CWDalvh14Qd.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een goede zonnige dag zou ik zo 18kWh opwekken en maar 6kWh zonverbruik hebben, nu kan ik de helft opwek al voorkomen met het terugregelen van de zonnepanelen. En met wat finetunen in HA nog minder terugleveren.
Al met al zeer tevreden met de accu, wel een tweede in bestelling omdat ik dan met 1600W kan laden en ook de ochtend nog kan gebruiken uit de accu's. Nu is hij om 7u in de ochtend leeg.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik heb exact dit (en ook een automation "alleen ontladen, niet laden") gebouwd in HA, met alleen de UI (geen YAML). Werkt goed, ik gebruik het op goedkope uren als bv de vaatwasser moet draaien, maar ik voorzie dat er te weinig zon is om de PiB richting de avond nog voldoende opgeladen te krijgen.fredhuizinga schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:17:
Eigenlijk zou ik het handiger vinden om een standby functie re hebben waarbij de batterij wel gewoon oplaad maar niet ontlaad.
Ik kan dat wel eens even uitschrijven als daar interesse voor is, ik ben wel zover dat ik het durf te delen
Ik heb zeker interesse.JeroenH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Ik heb exact dit (en ook een automation "alleen ontladen, niet laden") gebouwd in HA, met alleen de UI (geen YAML). Werkt goed, ik gebruik het op goedkope uren als bv de vaatwasser moet draaien, maar ik voorzie dat er te weinig zon is om de PiB richting de avond nog voldoende opgeladen te krijgen.
Ik kan dat wel eens even uitschrijven als daar interesse voor is, ik ben wel zover dat ik het durf te delen
Mag ook in YAML vorm.
Alvast dank
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd.JeroenH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Ik heb exact dit (en ook een automation "alleen ontladen, niet laden") gebouwd in HA, met alleen de UI (geen YAML). Werkt goed, ik gebruik het op goedkope uren als bv de vaatwasser moet draaien, maar ik voorzie dat er te weinig zon is om de PiB richting de avond nog voldoende opgeladen te krijgen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sa6eIipzJkcrPSC0GCgE0MwY.jpg?f=user_large)
Soc Drift van een vol uur ? dit was gisteravond.
Ik denk dat je het woordje niet vergeten bent. Maar:GL007 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:57:
Waarom zit in dit forum systeem de mogelijkheid dat je. Je eigeninbreng kunt verwijderen. Meestal wil je dit omdat na nader inzicht het niet noodzakelijk was om te melden
Oef, dit is off-topic en wordt verwijderd door de mod @teacher, waarschijnlijk ook mijn reactie!
Maar om het toch on-topic te laten zijn:
Ik ben heel blij met de laatste update 1.0128. Afgelopen nacht van 00:00 uur tot 07:00 uur:
Export 0.044 en import 0.054. Dat was voorheen export 0.03 en import 0.114. Dus de nieuwe firmware 1.0218 is echt verbeterd!. Verder werkt alles zoals het moet. Geen enkel probleem met de PIB’s. Ook nooit E error meldings gehad. Geen wifi problemen. Rocksolid wifi hier. Dus niet iedereen heeft problemen.
Afkloppen. PIB’s 114 en 85 cycli.
Ik gebruik de PIB’s als NOM
Edit: ik zie dat je je post verwijderd hebt.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Dat kan als je de batterijen niet helemaal leeg trekt. Echter bereid je voor op een verrassing. Op een gegeven moment is de onderliggende afwijking dusdanig dat je opeens van 30% of zelfs meer procenten naar nul gaat en dat je dan alsnog de SOC correctie krijgt.Olie_B_Bommel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:45:
Somige tweaters hier melden een soc drift. Ik heb echter nog nooit een soc drift gezien. Kan dat, of zie ik iets over het hoofd?
Mede oprichter / aanstichter van deze PIB verslaving is op vakantie. @JanHenk waardeloze planning weer samen gemaakt. 😜
Ontopic : Voor de komende 3 weken zal het topic even niet onderhouden worden. Daarna zien we verder. Graag niet verder reageren op dit berichtje. Dan blijven we ontopic. Ik had een terugkoppeling beloofd namelijk.
Inderdaad trek ik de batterijen meestal niet leeg. Vaak zit er ‘s-ochtends nog 30% in. Soms 10%. Als de dagen korter worden zal ik ze wel leeg trekken. Alhoewel ik deze maand 4 panelen (op het noorden) bij laat leggen. Mijn huis is zo gelegen, dat een groot deel van de dag toch zon op de noord kant van het dak staat. Dus ik hoop daar in de winter voor de PIB’s te kunnen profiteren. Niet dat ik de inverstering terug verdien (ben 77,5 jaar), maar kan de energieboer dwars liggen.hanev001 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:48:
[...]
Dat kan als je de batterijen niet helemaal leeg trekt. Echter bereid je voor op een verrassing. Op een gegeven moment is de onderliggende afwijking dusdanig dat je opeens van 30% of zelfs meer procenten naar nul gaat en dat je dan alsnog de SOC correctie krijgt.
@ teacher: dit is off-topic: Al hoewel ik 100 hoop te worden

[ Voor 3% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 10-08-2025 19:11 ]
@Olie_B_Bommel ik hoop dat je je accu overleeft hoor.
[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 10-08-2025 19:40 ]
Ik ben zeker geïnteresseerd, liever geen yaml codeJeroenH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Hoe wil je hem dan overnemen, op papier?Tonny99 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Ik ben zeker geïnteresseerd, liever geen yaml code
Je kunt een nieuwe automatisering aanmaken en dan iemand anders zijn yaml copy en pasten.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/k5iQliepcMLEkMouXsBFHH9D.gif?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door gielz op 10-08-2025 20:25 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Waar woon je dan? Op het zuidelijk halfrond? Of woon je naast een spiegel? (Ik heb ook flink panelen op noord, maar verwacht toch echt dat daar minder zon komt deze winter)Olie_B_Bommel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:56:
Mijn huis is zo gelegen, dat een groot deel van de dag toch zon op de noord kant van het dak staat. Dus ik hoop daar in de winter voor de PIB’s te kunnen profiteren.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Ik woon in Alphen aan den Rijn en op mijn dak aan het noorden staat tot ongeveer 12;00 uur zon. Dat zal ‘s-winters wel minder zijn omdat de zon dan lager staat. Maar nu staat de zon zo dat ook op de noord kant de zon op mijn dak schijjnt. Natuurlijk minder dan op het zuiden, maar toch behoorlijk op de noord kant. De zon komt n.l. zo boven mijn dak uit, dat zo dat de zon op de noordkant schijnt.Aiolos schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:29:
[...]
Waar woon je dan? Op het zuidelijk halfrond? Of woon je naast een spiegel? (Ik heb ook flink panelen op noord, maar verwacht toch echt dat daar minder zon komt deze winter)
Geen flauw idee waarom het hier regelmatig zo emotioneel verloopt.
Wanneer is iets offtopic? Als het niet over de pib gaat. Best simpel.
Wise enough to play the fool
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-08-2025 07:23 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.