Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ja ik doel idd op geforceerd laden. Je zal een reden hebben waarom niet en dat is prima. Je zou namelijk door geforceerd laden te kiezen als het toch binnen je aansluiting past om de dure uren wat mee te pikken en vanavond op de duurdere uren NOM te draaien. Gegarandeerd je batterijen vol voor avond en nacht, een extraatje en je voorkomt duurder inkopen vanavond. Ik denk dat je een granny charger gebruikt? Die kent denk ik geen loadbalancing. Laad je beide auto's tegelijk op? Dan gaat het wel aantikken op je aansluiting.
Met een RTE van 73% en 6.000 cycles levensduur moet je een flinke spread hebben om dat terug te verdienen.

€1.395 / (6.000 x 2,7) = €0,0861 per kWh
En als je inkoopt voor €0,05 per kWh dan zal je sowieso moeten rekenen dat de kale stroomprijs avonds al €0,0685 + €0,0861 = €0,1546 moet zijn voordat je ook maar quitte speelt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Standby-tijd verkorten? Staat nu op 30 min. Persoonlijk vind ik is dat wel lang. Geklepper wil je zo min mogelijk maar kan 10 min al niet voldoende zijn?
Kan ik het opzich mee eens zijn maar HW heeft dat juist ingevoerd omdat ze de omvormer willen beschermen.

Maak je de tijd dus korter loop je weer het risico dat je de levensduur van je hardware verminderd.
Het is dus een afweging van prioriteiten.

In mijn ogen heeft @JeroenH te weinig batterijen om te doen wat hij er allemaal mee wil dekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ja ik doel idd op geforceerd laden. Je zal een reden hebben waarom niet en dat is prima.
Het kan prima, maar als het niet hoeft om voldoende lading te hebben om de dure uren te overbruggen, doe ik het liever niet.
Ik denk dat je een granny charger gebruikt? Die kent denk ik geen loadbalancing. Laad je beide auto's tegelijk op? Dan gaat het wel aantikken op je aansluiting.
Beide voertuigen kunnen maximaal op 2kW laden. Ik laad ze nooit tegelijk op, qua vermogen zou dat kunnen, maar ik heb maar één buitenstopcontact, en zo dringend is het bijna nooit.

Ik ben inmiddels erg goed geworden in het spreiden van het verbruik van mijn grootverbruikers. Zoals ik hierboven al schreef, op dagen zoals vandaag waarschijnlijk gaat worden, verbruik ik bijna continue 2kW. Met zon + PiB's is dat dan praktisch NOM en daar wordt ik blij van 8) Tussendoor laden de PiB's zich langzaam op en einde van de dag zit ik wel op 90-100%.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Met een RTE van 73% en 6.000 cycles levensduur moet je een flinke spread hebben om dat terug te verdienen.

En als je inkoopt voor €0,05 per kWh dan zal je sowieso moeten rekenen dat de kale stroomprijs avonds al €0,0685 + €0,0861 = €0,1546 moet zijn voordat je ook maar quitte speelt.
Die spread is er vaak wel. Tenminste in deze periode. Daarom pleite ik er ook voor om te kunnen sturen op vermogen. Dan kun je daar nog wat winnen. Maar goed dat komt niet. Dan het beste eruit halen wat mogelijk is binnen de grenzen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Kan ik het opzich mee eens zijn maar HW heeft dat juist ingevoerd omdat ze de omvormer willen beschermen.

Maak je de tijd dus korter loop je weer het risico dat je de levensduur van je hardware verminderd.
Het is dus een afweging van prioriteiten.

In mijn ogen heeft @JeroenH te weinig batterijen om te doen wat hij er allemaal mee wil dekken
Ik snap de bescherming. Eens. Tijd kan daar denk ik wel korter in met geen afbreuk. Mijn beleving hoor. Hoe groot is de kans dat je wisselt in bv 15 min wachttijd of 30 minuten. Mijn inziens is dat dan allang gebeurd daarvoor. Correct me if i am wrong. Het zal een paar Wh schelen op een dag. Of die impact dan erg groot op een RTE is? Minimaal gok ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:27
Vraagje, klop mijn veronderstelling dat de meeste mensen hier twee of meerdere accus hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:52
ManS-H schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:44:
Vraagje, klop mijn veronderstelling dat de meeste mensen hier twee of meerdere accus hebben?
Ik heb 1 HW en 1 Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. HW en Zendure. Of je moet doelen op 2 of meerdere HW batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:18
Hier eerst twee, kwam ik de nacht niet door. Nu 3, helft van de nachten haal ik nu, vaak rond 0700 uur de batterijen volledig leeg. Elke dag einde dag weer vol, draai 1.1 cyclus per dag.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben van 1 naar 2 gegaan. Als ik niet gasloos was geweest was 1 accu voldoende geweest. maar met Airco, inductie en elektrische boiler is een tweede wel zo prettig. Een derde heeft hier geen nut.

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-08-2025 10:52 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:16
Ik heb 1 HW PiB en kom de nacht niet door met 1.
Maar ik koop ook nog geen 2e. Ik wacht daar nog even mee.
Is 's avonds om 23:00 soms al leeg. Maar in de ochtend soms ook al rond 11:00 uur vol.
Panelen op ZO.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hoeveel HW Pib's heb jij poll

Wellicht leuk om eens te kijken en te verzamelen wie wat heeft staan. Geeft ons alle wat meer inzicht en een verzamelpunt voor @ManS-H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Was even nieuwsgiering. Wij zijn begonnen met 1 batterij. Standaard instellingen en kunnen met een 100% vulling 6 uur overbruggen. Een tweede zou oplossing zijn voor de nacht, maar we zien het eerst een jaartje aan. Misschien dynamisch contract om het vullen van de accus te ondersteunen als er niet voldoende zon is. Onze panelen zijn van 2013, 2750Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zelf afvraag hoeveel jij er “moet” hebben is het beter om te kijken wat je in de winter periode op een dag buiten de zon uren verbruikt. En wat er tijdens zon uren terug geleverd wordt. Dan weet je hoeveel capaciteit je kan gebruiken, en of je dat ook opgeladen krijgt.

In mijn geval is dat zo rond de 4 kWh, terwijl er 7 naar buiten gaat. Ik heb dus twee batterijen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Als je zelf afvraag hoeveel jij er “moet” hebben is het beter om te kijken wat je in de winter periode op een dag buiten de zon uren verbruikt. En wat er tijdens zon uren terug geleverd wordt. Dan weet je hoeveel capaciteit je kan gebruiken, en of je dat ook opgeladen krijgt.

In mijn geval is dat zo rond de 4 kWh, terwijl er 7 naar buiten gaat. Ik heb dus twee batterijen genomen.
Mooie berekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:02
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb gisterenochtend, voor dat ik de berichten over de led’s gelezen had handmatig geupdate. Ik zat ook nog op 1.0108. Ik heb echter geen enkel probleem met de nieuwe versie. NOM is veel beter en naar mijn mening weer zoals het hoort. Meestal importeerde ik ‘s-nachts ruim 0.100 kWh en exporteerde ik 0.035 kWh. Nu vanacht met de laatste versie 1.0218 export 0.038 kWh en import 0.062 kWh. Dus import is veel minder geworden.
Hopen dat ik niet de problemen met de led’s ook krijg. Fingers crossed.
Voor 22:00 uur is de pib leeg. Koivijver verbruikt een paar watjes en mijn zoon met zijn gaming PC zorgt voor de rest. Maar ik ga geen 2de of 3de of 4de kopen aangezien ik onder de 1000 kW teruglevering wilde blijven (geen terugleverkosten tot 999 kW)en dat zijn er tot nu (contract loopt tot October) 425. Dus mijn doel is bereikt en de rest zien we wel in 2027 of als de energieboeren weer iets uit de hoge hoed toveren.

ps: de RTE ligt op +77%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:29
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:57:
Hoeveel HW Pib's heb jij poll

Wellicht leuk om eens te kijken en te verzamelen wie wat heeft staan. Geeft ons alle wat meer inzicht en een verzamelpunt voor @ManS-H
Leuk!

Is er ook al eens een poll geweest wie er pibs heeft moeten omruilen?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EvaluationCopy schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Leuk!

Is er ook al eens een poll geweest wie er pibs heeft moeten omruilen?
Nee niet geweest. Ik zal hem in gedachte houden. Dank voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ik lurk al best een poosje in dit topic. Maar het zijn wel dit soort posts waarbij ik me afvraag hoeveel zin/nut zo'n PiB nou helemaal heeft. Waar zit de winst nou nog helemaal? Wil je de nacht door komen met 'goedkoop' opgeslagen stroom, dan ben je met ~2.4 kWh nergens. Want begrijp ik goed dat dat dan nog 'overblijft' aan hetgeen dat zo'n PiB rendabel moet maken? (die functionaliteit bedoel ik, niet het netto vermogen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
paQ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Ik lurk al best een poosje in dit topic. Maar het zijn wel dit soort posts waarbij ik me afvraag hoeveel zin/nut zo'n PiB nou helemaal heeft. Waar zit de winst nou nog helemaal? Wil je de nacht door komen met 'goedkoop' opgeslagen stroom, dan ben je met ~2.4 kWh nergens. Want begrijp ik goed dat dat dan nog 'overblijft' aan hetgeen dat zo'n PiB rendabel moet maken? (die functionaliteit bedoel ik, niet het netto vermogen)
Voor de winst moet je het (nog) niet doen. Maar afhankelijk van je contract (met terugleverboete of niet) lijd je er geen verlies op.

Voor mijzelf is de rekensom:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
kosten 1kWh             0.18875
boete terug leveren     0.13
salderen netto          0.05875
terug leveren netto     0.02 (0.15-0.13)    

afschrijving batterij per cyclus    0.2325 (1395/6000)
afschrijving batterij per kWh       0.0865 (0.2325 / 2.688)
RTE batterij                        75%

1kWh minder salderen, maar zelf gebruiken via batterij, levert op:
0.18875 - (0.05875 / .75) - 0.0865 = 0.0239

batterij levert netto over de levensduur op: 
6000*2.688*0.0239 = 385.46
(27.6% rendement over 15 jaar)
(huidige spaarrente 1.25% > €285,74> 20.5% rendement over 15 jaar)

Met 2cent per kWh niet veel, maar toch al beter dan 1395 euro 15 jaar op een spaarrekening met 1.25% rente op jaarbasis cumulatief. (Met de naïve aanname dat je gemiddeld een cyclus per dag haalt, duurt 6000 cycli 16 jaar. Het is maar een indicatie.)

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 09-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10-09 20:00
[...]

Naar mijn mening moet je ook niet verwachten dat je de investering terug verdiend. Althans, daar ga ik van uit en maak dan ook geen berekeningen daarop. Het is gewoon een erg leuke hobby om te zien dat ik in de maanden maart tot nu toe geen enkel watt van de energieboer heb opgenomen. De teruglevering beperk door overtollige zonneenergie zoveel mogelijk in de PIB’s te stoppen en de avond en nacht doorkom op de stroom uit de PIB’s. Daardoor is wel mijn energierekening enorm gedaald. Was eerst meer dan 200 euro in de maand. Nu 129 euro voorschot in de maand en dan nog zegt Vattenfall dat ik nog iets terug krijg op de jaarafrekening. Daar wordt ik vrolijk van en of ik de investering terug verdien of niet boeit mij niet. Ook al vanwege mijn leeftijd van 77,5 jaar. 8)7

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet eens een berekening, gewoon kijken wat het doet. En nog met de natte vinger ook. Afgelopen december was een penlite batterijtje ook wel genoeg geweest. ;) Maar verder per dag kijken wat het zo beetje doet. Dan zie je het snel genoeg. Het blijft toch weersafhankelijk wat de opbrengst van de PV is. Je krijgt ergens een punt dat nacht verbruik en PV opbrengst nagenoeg gelijk is. Grotere batterij dan dat heeft geen nut. (En dan laat je niet zonnige dagen even buiten beschouwing) Hoe meer je in de buurt komt van 21 juni hoe meer zon je krijgt, en hoe minder batterij capaciteit je nodig hebt. ;)

Uiteraard heeft de PV installatie in de zomer overcapaciteit. Maar dynamisch contractje, uitgesteld laden, energie verkopen als de marktprijs nog hoog is. In de winter heb je dagen dat er geen genoeg opbrengst van de zon is. Dan juist laden op de goedkoopste uren.

En juist met die sturing ben ik aan het stoeien in Homey. Werkt al leuk. De batterij in een een bepaalde mode zetten werkt gewoon prima. Het is alleen nog de logica optimaliseren. Je blijft uiteindelijk met een weersverwachting bezig, en we weten allemaal hoe betrouwbaar die zijn. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

En juist met die sturing ben ik aan het stoeien in Homey. Werkt al leuk. De batterij in een een bepaalde mode zetten werkt gewoon prima. Het is alleen nog de logica optimaliseren. Je blijft uiteindelijk met een weersverwachting bezig, en we weten allemaal hoe betrouwbaar die zijn. :F
Om die reden gebruik ik de AIO integratie voor mijn Home Assistant.
Deze wordt nog uitgebreid met een Solar module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Om die reden gebruik ik de AIO integratie voor mijn Home Assistant.
Deze wordt nog uitgebreid met een Solar module.
Ik heb Solcast voorspelling draaien. Werkt op zich goed. Maar bij bewolking iets te enthousiast in de voorspelling. Ik was met de bewolking verwachting bezig. Maar dat werkt in de praktijk toch ook niet helemaal zoals gedacht. Je kan bij 94% bewolking toch meer vermogen hebben dan bij 83%. Dun laagje geheel bewolkt tegenoven grote dikke wolken met open stukken. Wat hangt er boven jou PV? Even verder puzzelen dus. (Op zich zou dat al in de Solcast data moeten zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*verkeerde knopje*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-09 14:17
@ManS-H
Ik heb sinds eind maart 1 batterij. En ook sinds eerste week april de zonnepanelen vervangen (van 1600W naar 3600W).

Met deze batterij kom ik in principe de hele nacht door (tenzij mijn wederhelft bedenkt om in de avond de wasmachine (en soms daarna de droger) aan te zetten.

Ik zie het dus een jaar aan en wat er in de wintermaanden mogelijk nog teruggeleverd wordt met die ene batterij en de nieuwe zonnepanelen.

En dan wordt duidelijk of een tweede batterij nut heeft.

Donald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DG64 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:24:
@ManS-H
Ik heb sinds eind maart 1 batterij. En ook sinds eerste week april de zonnepanelen vervangen (van 1600W naar 3600W).

Met deze batterij kom ik in principe de hele nacht door (tenzij mijn wederhelft bedenkt om in de avond de wasmachine (en soms daarna de droger) aan te zetten.

Ik zie het dus een jaar aan en wat er in de wintermaanden mogelijk nog teruggeleverd wordt met die ene batterij en de nieuwe zonnepanelen.

Donald
Eerste winst haal je natuurlijk door de was overdag te draaien. Was er in, startuitstel aan, dat ding redt zich wel als naar het werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-09 00:19
Vannacht, na een SoC drift eerder deze week ;-), 44% over van mijn twee batterij. Batterijen waren rond 12u vol. Afgelopen week steeds tussen 11 en 12u. Panelen 16, 6,7 kWp totaal op NO (30%) en ZW (70%).

Kan / heeft iemand een globale berekening of redenatie tot welk tijdstip zon op/onder (datum) je ongeveer met de batterijen de nacht door komt. Er zijn natuurlijk veel variabelen maar is er jets globaal te stellen?

Ik ga het zelf meemaken maar ben benieuwd of het ook te voorspellen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3ukdWyddZ-aQ3sFrvVXxOXTG0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlcOYhl1cesFtulu1Z14C7G7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fikkie123 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:43:
Vannacht, na een SoC drift eerder deze week ;-), 44% over van mijn twee batterij. Batterijen waren rond 12u vol. Afgelopen week steeds tussen 11 en 12u. Panelen 16, 6,7 kWp totaal op NO (30%) en ZW (70%).

Kan / heeft iemand een globale berekening of redenatie tot welk tijdstip zon op/onder (datum) je ongeveer met de batterijen de nacht door komt. Er zijn natuurlijk veel variabelen maar is er jets globaal te stellen?

[Afbeelding]
Kijk naar je export historie en je weet het. Tot wanneer werd er meer terug geleverd dan in de avond afgenomen? Ook in de winter werken zonnepanelen, dus je hebt altijd meer dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:57
DG64 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:24:
@ManS-H

Donald
Heb 2 batterijen en met dit weer (zonnig) kan ik 24 uur mee doen zonder stroom in te kopen. Tevens overdag de 120 liter elektrische boiler op gewarmd, vaatwasser en wasmachine in gebruik heb ik nog zonnestroom over dan boiler extra opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LV1
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

fikkie123 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:43:

[Afbeelding]
Zoals je zegt: Veel variabelen. Belangrijkste: hoeveel heb je per nacht nodig?
Voor jouw situatie ongeveer. De gemiddelde PV-opbrenst per dag voor die betreffende maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/770rRqtBjmOSeEbiSH7mEDMq-7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vXvXhQT2iIpS96yskWUXU95P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
internet4me schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Het wordt erger. Ik heb de zelfde fout nu 3x gehad. Ik ga de volledige reset doen en de machine 45 minuten uitzetten. Fingers crossed.
Dit allemaal binnen 24 uur van de laatste firmware upgrade van de pib’s.
De nieuwe firmware heeft voor mij niet goed uitgewerkt.
Vandaag weer een aantal keer offline. Van de 2 pib’s , telkens 1 offline met twee knipperende led’s.
Terwijl de wifi nu rond de 94% zit.
Een harde reset inclusief 45 minuten uitstaan, heeft geen verandering gebracht.

Toch vreemd ik heb meer dan 1 maand goed kunnen draaien, tot de firmware update.

Eerst dat ik dat het misschien een combinatie issue is met mijn kWh meter. Maar de problemen doen zich alleen voor met 1 pib en er,zijn meer mensen met het zelfde issue. # kon ik nu maar downgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:36

wdr

internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Vandaag weer een aantal keer offline. Van de 2 pib’s , telkens 1 offline met twee knipperende led’s.

Toch vreemd ik heb meer dan 1 maand goed kunnen draaien, tot de firmware update.

Eerst dat ik dat het misschien een combinatie issue is met mijn kWh meter. Maar de problemen doen zich alleen voor met 1 pib en er,zijn meer mensen met het zelfde issue. # kon ik nu maar downgraden.
Hier sinds donderdag op vrijdag nacht geen uitval meer gehad (rode leds). 1 pib. Heb vermogen wifi op 50% ipv 100% staan nu. NOM is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is erg vervelend voor je. Ik heb ook 2 PIB’s. Gisterenochtend geupdate en tot nu toe gelukkig geen probleem. Dat is toch wel vreemd, dat sommige hier na update in eens 2 knipperende led’s krijgen en andere niet. En ja, ik vind ook dat je zou moeten kunnen downgraden als je een probleem met een nieuwe firmware versie hebt.
Sterkte ! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Dat is erg vervelend voor je. Ik heb ook 2 PIB’s. Gisterenochtend geupdate en tot nu toe gelukkig geen probleem. Dat is toch wel vreemd, dat sommige hier na update in eens 2 knipperende led’s krijgen en andere niet. En ja, ik vind ook dat je zou moeten kunnen downgraden als je een probleem met een nieuwe firmware versie hebt.
Sterkte ! :'(
Nee, ik vind dat geen goed idee. De hardware is voor iedereen het zelfde of zou dat moeten zijn. Als er dus na een software update een probleem naar boven komt die zich alleen voor doet bij sommige gebruikers dan is dat een indicatie dat er in de betreffende batterij iets mis is.

Dat is dus een zaak voor HW om op te lossen onder de garantie regels. Een rollback van de software is het probleem (tijdelijk) omzeilen maar vroeg of laat zal de onderliggende reden toch problemen gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het lijkt er op dat mijn beide batterijen niet op vol vermogen "willen" laden. Op 15 juli heb ik een tweede batterij er bij gezet en toen liep het allemaal prima. Deze tweede batterij is 1 augustus vervangen en sindsdien zie ik (voor mij) vreemd gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkn484C5pHQZmSAvLv-MB4W6ffw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wypaxlAy4HQCUyC9DjfgIJQy.png?f=user_large
Als ik bovenstaand plaatje bekijk dan zie ik dat er om 14:00 met 689 W wordt teruggeleverd aan het net en er een eigen (zon) verbruik is van 1284 W. Echter mijn batterijen zijn dan nog niet vol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLsVByMdyKILXzyT4frco5mZEDs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XIYf5gqP6V3GmIRkfRzqCqER.png?f=user_large
Die zijn pas op 46%. Er wordt op dat moment geladen met 1062 W je zou dan toch verwachten dat er geladen wordt met 1600 W (2x 800) en er max met 151 W wordt teruggeleverd aan het net?
Of denk ik verkeerd? Ik zie ook erg veel teruglevering de afgelopen dagen terwijl mijn baterijen niet vol komen. Regelmatig staat er ook 1 batterij op inactief. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, of missen jullie nog data?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Nee, ik vind dat geen goed idee. De hardware is voor iedereen het zelfde of zou dat moeten zijn. Als er dus na een software update een probleem naar boven komt die zich alleen voor doet bij sommige gebruikers dan is dat een indicatie dat er in de betreffende batterij iets mis is.
Of de situatie die dit probleem veroorzaakt heeft zich (nog) niet voorgedaan bij de andere gebruikers. En kan dus nog komen…
Waarschijnlijk dus toch een bugje die zich voordoet in bepaalde gevallen.

Tip voor @HomeWizard_NL geen update meer uitgeven voor het weekend. En tip voor ons als gebruikers, niet updaten voor het weekend. :+ Dan kan ik gevallen als deze gelijk een fix gemaakt worden zonder dat je minstens twee dagen met de gebakken peren zit. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
[b]paQ in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"Wil je de nacht door komen met 'goedkoop' opgeslagen stroom, dan ben je met ~2.4 kWh nergens. Want begrijp ik goed dat dat dan nog 'overblijft' aan hetgeen dat zo'n PiB rendabel moet maken? (die functionaliteit bedoel ik, niet het netto vermogen)
Nou nergens met 2.4 kWh is overdreven, vanaf april 2025 redden wij (2 persoonshuishouden) het meestal ruimschoots zo van 19:00-07:00 uur en houden we in de regel meer dan 10% over, een heel enkele keer rond 05:00 uur op 0% (SOC drift). De grootste verbruiker is het inductie koken en de NOM piekjes worden vooral door de Quooker veroorzaakt.

Voor de winter zal dat niet meer lukken maar tot nu toe DIK tevreden met één HW PiB. Van de winter wat meer buiten de deur eten zodat het inductie koken er niet meer zo inhakt ;)

vanochtend nog 19% over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3umAq2gLBt3b6wpcuTVyAkibpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYqnn297x75YGifCKY1Xc7MJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door eovermeer op 09-08-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Of de situatie die dit probleem veroorzaakt heeft zich (nog) niet voorgedaan bij de andere gebruikers. En kan dus nog komen…

Tip voor @HomeWizard_NL geen update meer uitgeven voor het weekend. En tip voor ons als gebruikers, niet updaten voor het weekend. :+ Dan kan ik gevallen als deze gelijk een fix gemaakt worden zonder dat je minstens twee dagen met de gebakken peren zit. ;)
Helemaal mee eens. Ik wilde al hetzelfde antwoorden, maar je bent mij voor.
Ik had eens bij een firmware update van 1 van mijn 4 nassen bij 1 een probleem met herkennen van 1 van de schijfbays. Een ticket bij Qnap ingeschoten en weet je wat die schreven: zet de vorige firmware terug, want er is niets mis met de nas. Wacht tot een volgende update. Terwijl een andere nas, precies hetzelfde type geen probleem had.
Bug vrije software bestaat niet en soms heeft de een er wel last van en de andere niet. Raar, maar waar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan nu even iets anders. Heeft iemand al uitgedokterd wat het meest efficiënte vermogen is van de PIB? En bij bijbehorende verliezen? Niet heel spannend maar wil ik de batterij monitor van Power by the Hour op Homey waardes zetten die redelijk kloppen. Nu alles op 800 Watt en 10% verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Helemaal mee eens. Ik wilde al hetzelfde antwoorden, maar je bent mij voor.
Ik had eens bij een firmware update van 1 van mijn 4 nassen bij 1 een probleem met herkennen van 1 van de schijfbays. Een ticket bij Qnap ingeschoten en weet je wat die schreven: zet de vorige firmware terug, want er is niets mis met de nas. Wacht tot een volgende update. Terwijl een andere nas, precies hetzelfde type geen probleem had.
Bug vrije software bestaat niet en soms heeft de een er wel last van en de andere niet. Raar, maar waar. >:)
Er zit altijd ergens een bugje. Wij bouwen onze eigen machines. Laatst vonden wij een bugje die er al tig jaar in moet zitten. Maar de voorwaarden om die te veroorzaken zijn zo zeldzaam dat die al die tijd niet naar boven kwam. Altijd leuk de programmeur er bij halen. “Ik weet niet wat er aan de hand is, maar kan geen kant meer op” Die staat er dan vervolgens ook een hele tijd in te zoeken naar dat ene bitje dat verkeerd staat.

Ik had na de update op één van de twee (de eerste) ook een e327. Reset, en tot op heden draait het weer prima. Vandaag van alles aan het doen. Stand-by, NOM, weer stand-by. NOM, oven en inductieplaat (ontladen/laden) nu beide 100% geen storing gehad vandaag.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Volgens mij heeft internet4me geen P1-meter, maar een kWh-meter.🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fred B schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:33:
[...]

Volgens mij heeft internet4me geen P1-meter, maar een kWh-meter.🤓
En dat verklaart een hoop want die software is nog in Beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
Idd met een kWh meter als controller, draaide al meer dan 1 maand goed. Tot de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:52:
Idd met een kWh meter als controller, draaide al meer dan 1 maand goed. Tot de laatste firmware.
Laatste firmware op de PIB of op de kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kncn_BPzz8BqAbryCklvEku99wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht9coBJpr7MdUJapGxa7q7eA.jpg?f=fotoalbum_large

De wasmachine vandaag 2x laten werken en je ziet het niet terug
Prachtig. Hoe mooi dit werkt
Verder zie dat ik graag zou willen hebben dat de batterijen meer gelijkmatig worden geladen en ontladen.
SOC verschil mag niet hoger zijn dan 10% @DCSBL kijk hier een na. Het zou mooi zijn dat dit zou lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wU4wMNa594JdxDEP-4_bmZ7XBbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0dEFb2OFqnfIv4cA0HCUQsi.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest ben ik dik tevreden. Het zou mooi zijn als deze fijntuning ook zo lukken.

[ Voor 43% gewijzigd door GL007 op 09-08-2025 19:57 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
rtunru schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

Laatste firmware op de PIB of op de kWh meter?
Zeker. Er is er maar 1. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:41
Voor alpes is een eerste keer. Ik kom net thuis, 1 batterij op 100% andere batterij 21% met errormelding E327

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:10:
En dan nu even iets anders. Heeft iemand al uitgedokterd wat het meest efficiënte vermogen is van de PIB? En bij bijbehorende verliezen? Niet heel spannend maar wil ik de batterij monitor van Power by the Hour op Homey waardes zetten die redelijk kloppen. Nu alles op 800 Watt en 10% verlies.
Dit staat op de planning echter daarvoor moet het vermogen te sturen zijn. Probeer maar eens op de huidige manier te ontladen op max 200 Watt continue. Knap als je dat fixt. HW heeft al gezegd dat dit niet gaat komen. Dus ik gok je antwoord op die vraag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 08:03
counter12 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:30:
Voor alpes is een eerste keer. Ik kom net thuis, 1 batterij op 100% andere batterij 21% met errormelding E327
Deze gisteren ook gehad. Na een herstart deed ie het weer en daarna niet meer gehad. Ook geen raar gedrag meer daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:49:
Het lijkt er op dat mijn beide batterijen niet op vol vermogen "willen" laden. Op 15 juli heb ik een tweede batterij er bij gezet en toen liep het allemaal prima. Deze tweede batterij is 1 augustus vervangen en sindsdien zie ik (voor mij) vreemd gedrag.
[Afbeelding]
Als ik bovenstaand plaatje bekijk dan zie ik dat er om 14:00 met 689 W wordt teruggeleverd aan het net en er een eigen (zon) verbruik is van 1284 W. Echter mijn batterijen zijn dan nog niet vol.
[Afbeelding]
Die zijn pas op 46%. Er wordt op dat moment geladen met 1062 W je zou dan toch verwachten dat er geladen wordt met 1600 W (2x 800) en er max met 151 W wordt teruggeleverd aan het net?
Of denk ik verkeerd? Ik zie ook erg veel teruglevering de afgelopen dagen terwijl mijn baterijen niet vol komen. Regelmatig staat er ook 1 batterij op inactief. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, of missen jullie nog data?
Wat laat je p1 meter zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
OK, er moet dus nog wat gesleuteld worden aan de beta kWh meter firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:35:
[...]

Wat laat je p1 meter zien?
Teruglevering van 689 W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:52:
Het is natuurlijk vervelend dat het gebeurd maar als je mee doet aan Beta testen moet je er rekening mee houden dat er nog dingen niet goed werken wat blijkbaar het geval is tussen de Beta software van de kWh meter en de nieuwe batterij software.

Maar daar is dus het meldings systeem voor de Beta testers voor en het is niet helemaal op zijn plaats om dus hier meerdere malen te melden dat er iets mis is met de batterij software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
hanev001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:56:
[...]

Het is natuurlijk vervelend dat het gebeurd maar als je mee doet aan Beta testen moet je er rekening mee houden dat er nog dingen niet goed werken wat blijkbaar het geval is tussen de Beta software van de kWh meter en de nieuwe batterij software.

Maar daar is dus het meldings systeem voor de Beta testers voor en het is niet helemaal op zijn plaats om dus hier meerdere malen te melden dat er iets mis is met de batterij software.
Hierbij doe je wel de aanname dat het aan de kWh meter zit. Het probleem zit in de pib. Zie ook de diverse meldingen van anderen.

En waarom zou ik een melding hier niet mogen melden. Ookal gebeurt dat vaker.
Als het je niet aan staat. Reageer je niet en lees je erover heen. Een forum is om zaken te melden in de community en de kracht van een community te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

Hierbij doe je wel de aanname dat het aan de kWh meter zit. Het probleem zit in de pib. Zie ook de diverse meldingen van anderen.

Als het je niet aan staat. Reageer je niet en lees je erover heen. Een forum is om zaken te melden in de community en de kracht van een community te gebruiken.
Er zijn veel PIB gebruikers waarbij de nieuwste firmware uitstekend werkt.
Er zijn een handjevol gebruikers van kWh meters, en de firmware hiervan is beta.
Het lijkt me logisch om de beta te verbeteren i.p.v. een productie firmware aan te passen aan de beta firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
rtunru schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:14:
[...]

Er zijn veel PIB gebruikers waarbij de nieuwste firmware uitstekend werkt.
Er zijn een handjevol gebruikers van kWh meters, en de firmware hiervan is beta.
Het lijkt me logisch om de beta te verbeteren i.p.v. een productie firmware aan te passen aan de beta firmware.
Aannames. Waaronder deze aannames
Er zijn ook/vooral mensen met een p1, met deze foutmelding.
Volgens mij ben ik de enige met een kWh meter. De rest zijn meldingen van allemaal p1 meters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

De community kan hier helemaal niets in betekenen. Dat is een zaak voor de software mensen van HW.
Wat andere melden is dat er een melding komt maar dat het na een keer resetten voorbij is.

Jij bent de enige die bijkbaar de kWh meter gebruikt die in Beta is. De meest voor de hand liggende reden is dan ook dat die nog niet optimaal aan alle condities is aangepast en niet overweg kan met de batterij software.

Wat me niet aanstaat is dat je goede software de schuld geeft van jouw keuze om met Beta te werken maar dan niet aanvaard dat dit niet altijd goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
internet4me schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Aannames. Waaronder deze aannames
Er zijn ook/vooral mensen met een p1, met deze foutmelding.
Volgens mij ben ik de enige met een kWh meter. De rest zijn van de meldingen zijn allemaal p1 meters.
Ga je dan een inventarisatie houden om jouw aanname te rechtvaardigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Iedere kWh opslagcapaciteit staat op zichzelf en "moet" zichzelf terugverdienen. Het maakt niet uit of dat 1 of 100kWh is.

Kan je de batterij overdag vullen met 2,7kWh zonnestroom waar je nu amper nog wat voor krijgt, dan is die 2,7kWh 's 's avonds of nachts voor jou de volle prijs waard. Of dat genoeg is om je nacht door te komen is een 2e maar het maakt voor het terugverdienen niet uit. Sterker nog, een batterij die je iedere nacht leeg trekt verdient zich sneller terug dan een batterij die je maar 30 of 50% benut.

Mijn berekening ging vooral om de periode dat je weinig zon hebt en de accu's eventueel zou vullen met stroom uit het net, op dat moment moet je (behalve de afschrijving) ook nog een leuke marge maken op je kWh's omdat je anders het rendementsverlies niet eens terugverdient.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:01
3 Pib's hier. Eind maart geleverd.
1x een E305 storing (afwijking in netfrequentie), verder tot op heden zonder problemen.
Gemiddeld over 24 uur 0,1 tot 0,2 kWh inkoop, ik vind dat super.

Al wel gelleerd (met 63 jaar ben je nog niet te oud om te leren, blijkt) dat we onze recent aangeschafte game-pc het beste uit kunnen zetten als we die niet gebruiken - 250W extra sluipverbruik)

Zojuist heeft mijn lief de frituur aangezet.
In de nu-grafiek kun je mooi zien dat de Pib's relatief langsaam extravermogen gaan leveren.
De Victrons doen dat veel sneller, en bouwen ook af naar mate de Pib's extra gaan leveren.
(maar die kunnen ook binnen een fractie van een seconde het net overnemen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgSnCVBnk_6vp60zeKno46781qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYXCieA9md2x5tA8p7QJw7VQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Uitslag van de poll. @ManS-H hierbij de verzamelde info :-)

De meeste tweakers hebben 2 PIB's. Is dit omdat de 2,7 kWh bruto toch net ff te krap is of zitten we gewoon liever wat ruimer in onze jas en gekocht op groei? Dank voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y81VeB8924gVzz3_gvFNBKJ62M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNltE7HbNi00C9XYEA4oEJLq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManS-H
Bedankt allemaal, heb nu een beetje gevoel wat een gemiddelde is van het aantal accus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met 1 batterij pak ik een besparing van 650-750 kWh per jaar. De tweede pakt tussen de 250-400 extra.

Maar... het is vooral het comfort. Met 1 batterij moet ik veel meer schakelen tussen apparaten (dus opletten of iets klaar is voordat de andere grootverbruiker aan gaat) Met 2 ontgrendelde batterijen hoef ik dat eigenlijk niet meer. Een deel van de besparing van de eerste batterij gaat dus over naar de tweede uit comfort overwegingen. Ik ben er nu veel minder mee bezig qua managen dan toen ik er maar 1 had. En heb bijna geen import. (eergisteren 60, gisteren 80 en vandaag tot nu toe 50 Wattuur.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:28:

Is dit omdat de 2,7 kWh bruto toch net ff te krap is of zitten we gewoon liever wat ruimer in onze jas en gekocht op groei?
Mijn hoofdreden om PiB #2 aan te schaffen was het hogere vermogen (kW), de extra energie (kWh) komt ook goed van pas.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Mijn reden voor een 2e PIB was dat de eerste al ‘s-nachts om 1.30 uur leeg was. Met de 2e erbij haal ik de hele nacht en zit er in de maanden juni en juli ‘s-ochtends nog zo’n 30% in. Dat daalt nu naar mate de dagen korter worden. De laatste dagen zit er nog zo’n 8 tot 10% ‘s-ochtends in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 16:07
[...]
Waar zit de winst nou nog helemaal? Wil je de nacht door komen met 'goedkoop' opgeslagen stroom, dan ben je met ~2.4 kWh nergens.
Ik kom sinds mei de gehele nacht door met de PiB, en houdt zelfs nog wat over. Hoe meer ik over hou hoe sneller de batterij weer vol is de volgende ochtend. Alleen als ik laat kook en dus aan het begin van de avond al redelijk wat van de PiB trek haalt ie het soms niet.

Ik heb sinds mei 68 kWh van het net opgenomen, voornamelijk omdat de PiB 2 weken in idle stond ivm een internetstoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:34
chippie777 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denkt de p1 meter dat de batterij die vervangen is nog actief is? Dat had ik toen en gaf dit soort gedrag. Je kan het zien bij de batterij dat max opladen dan op 2400w staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste tweakers hebben 2 PIB's. Is dit omdat de 2,7 kWh bruto toch net ff te krap is of zitten we gewoon liever wat ruimer in onze jas en gekocht op groei? Dank voor jullie reacties.

[Afbeelding]
In de zomer zou 2,7 kWh genoeg moeten zijn. In de wintermaanden gaat de IR verwarming aan ter ondersteuning van de CV. (warmere zone) De PV genereert dan nog genoeg om de tweede laden, dus dat kan scheelt toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twee batterijen heb ik echt nodig voor 3 heb ik te weinig zon in de wintermaanden.
De berekeningen en schattingen gebaseerd op zonnepanelen opbrengst van voorgaande jaren geven aan dat 3 batterijen niet rendabel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
2.7 kWh en 800 Watt zijn toch voldoende volgens de visie van HomeWizard? En toch gaan velen voor 2+ stuks, is dan toch 5,4+ kWh en 1600+ Watt een beter uitgangspunt? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

2.7 kWh en 800 Watt zijn toch voldoende volgens de visie van HomeWizard? En toch gaan velen voor 2+ stuks, is dan toch 5,4+ kWh en 1600+ Watt een beter uitgangspunt? :)
Je vergeet een ding dat bij veel batterij gebruikers airco of andere warmte pompen gebruiken als verwarming.

En dan heb je aan 1 niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

Je vergeet een ding dat bij veel batterij gebruikers airco of andere warmte pompen gebruiken als verwarming.

En dan heb je aan 1 niet genoeg.
Dat vergeet ik niet, dat vergeet HomeWizard. Ik wist dat al jaren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Vooral in de winter, als je hem met overschot moet vullen, althans de gedachte van Homewizard. Of je moet voldoende WP op het dak hebben.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
geert1992 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Vooral in de winter, als je hem met overschot moet vullen, althans de gedachte van Homewizard. Of je moet voldoende WP op het dak hebben.
Dan gaat ie met 50% in de opslag he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Met 2 batterijen dek ik voor 9 maanden de lading.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

@Taro die 2,7 zou voor de meeste mensen genoeg zijn om de avond en nacht af te dekken en dan NOM te draaien, zo hebben ze die volgens mij ook geadverteerd. Ik heb er een 2e bij genomen om ook overdag de pieken af te kunnen vangen en om de teruglevering te minimaliseren. Dit werkt prima in 8 van de 12 maanden per jaar. November t/m februari krijg ik er meestal 1 al niet vol laat staan 2, dat lukt misschien maar een paar dagen per maand. Hangt dus best wel af van de usercase. Of er geen betere opties zijn inmiddels dan 2 HW pib's dat laat ik hierbij even in het midden. Ik wil geen 2 merken door elkaar heen gebruiken dus voor mij was een 2e HW een logisch gevolg. Ken ook gebruikers die andere merken gebruiken en die zijn trouwens, net als ik, ook tevreden met hun aankoop. HW geeft ook advies in het aantal pibs wat je nodig zou kunnen hebben, dat stopt niet automatisch bij 1.

[ Voor 6% gewijzigd door fxs81 op 09-08-2025 22:16 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Met 2 batterijen dek ik voor 9 maanden de lading.
Prima, maar dat strookt met de visie van de founder van HomeWizard. Je zou er volgens hem aan 1 genoeg moeten hebben. Al is ie er natuurlijk heel blij mee dat heel veel mensen er 2, 3 of zelfs 4 kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Conclusie kun je niet trekken. Wilde ik eerst ook doen. Ben toen even achterover gaan leunen en besefte mezelf dat niet ieder huishouden hetzelfde is. Mijn overbuurman die alleen woont redt het misschien prima. Gaat optijd naar bed. Gamed niet. Zit vroeg op de fietst en logeert regelmatig bij zijn dochter.

Een ander gezin heeft 2 pubers in huis. De 1 leest een boek bij een ledlampje en de ander gamed tot diep in de nacht.

Weer een ander gezin vindt het prettig om altijd de airco aan te hebben. Dag avond en nacht. Ingeschoten op comfort.

De behoefte kan voor ieder gezin anders zijn. Op al je klanten zou je dan moeten kunnen bepalen wat het gemiddelde is. Zonder de kennis aanboord wie de gemiddelde klant is van HW is dat dus lastig te bepalen.

Vandaar ik ook maar geen uitspraken deed over de poll. Eigenlijk moet je dan doorvragen met vervolg vragen voor een beter beeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fxs81 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:15:
@Taro die 2,7 zou voor de meeste mensen genoeg zijn om de avond en nacht af te dekken en dan NOM te draaien, zo hebben ze die volgens mij ook geadverteerd. Ik heb er een 2e bij genomen om ook overdag de pieken af te kunnen vangen en om de teruglevering te minimaliseren. Dit werkt prima in 8 van de 12 maanden per jaar. November t/m februari krijg ik er meestal 1 al niet vol laat staan 2, dat lukt misschien maar een paar dagen per maand. Hangt dus best wel af van de usercase. Of er geen betere opties zijn inmiddels dan 2 HW pib's dat laat ik hierbij even in het midden. Ik wil geen 2 merken door elkaar heen gebruiken dus voor mij was een 2e HW een logisch gevolg. Ken ook gebruikers die andere merken gebruiken en die zijn trouwens, net als ik, ook tevreden met hun aankoop.
Jawel, maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat mensen 2800 Euro stukslaan op 5.4 kWh, 518 Euro per kWh, terwijl je bij andere merken al voor 200 Euro/kWh terecht kunt. De oprichter van HomeWizard verkondigt op LinkedIn en andere social media dat 800 Watt de sweet spot is voor omvormers en 2.7 kWh voldoende is voor een gemiddeld huishouden en hier blijkt uit een poll iets heel anders.

Er is een enorme discrepantie tussen de visie van HomeWizard en de praktijk. Het blijft mij iedere keer weer verbazen. Waarmee ik overigens alleen iets over HomeWizard zeg, niet over de gebruikers, laat dat heel helder zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-09 17:04
Is het mogelijk zonder homey of homeassist of andere programma’s. De accu te pauzeren? Via een url link ofz?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Eén of twee keer 2,7 KWh is nog steeds schattig vergeleken met de minimaal 10kWh die de meeste batterij cowboys je in de maag willen splitsen. Natuurlijk zijn er ook situaties waar 10kWh of meer op zijn plek is. Maar met 2500Wp op het dak krijg ik dat buiten de zomer inderdaad niet vol. Mooie van het Homewizard systeem is dat het schaalbaar is. Vanaf 10 kWh wordt het tijd om naar een grote mensen systeem te kijken.

Vorig jaar begon ik te kijken naar een Sessy, dat werd al snel een Giv Energy. Had mij mooi wat voor laten lullen door een cowboy. (Onbalansmarkt ed.) Achteraf blij dat dat niet doorgegaan is. (Niet meer interessant als je nu nog wat moet optuigen) Voor NOM draaien en wat ik via Homey regel werkt het Homewizard systeem voor mijn situatie perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Hieperdepiep schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:22:
Is het mogelijk zonder homey of homeassist of andere programma’s. De accu te pauzeren? Via een url link ofz?
via het 'curl' commando.

https://api-documentation...com/docs/v2/authorization

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:20:
[...]

Jawel, maar ik blijf het apart vinden dat mensen 2800 Euro stukslaan op maar 5.4 kWh, een whopping 518 Euro per kWh, terwijl je bij andere merken al voor 200 Euro/kWh terecht kunt. De oprichter van HomeWizard verkondigt op LinkedIn en andere social media dat 800 Watt de sweet spot is voor omvormers en 2.7 kWh voldoende is voor een gemiddeld huishouden en hier blijkt uit een poll iets heel anders _O-

Er is een enorme discrepantie tussen de visie van HomeWizard en de praktijk. Het blijft mij iedere dag verbazen en ik blijf hier dan ook iedere dag met veel verbazing meelezen hoe veel mensen dit blijven verdedigen en rechtpraten.
Reden om met Homewizard in zee te gaan was dat zij de plug in batterij op de markt brachten als eerste. En dat ik in het 110 jaar oude huis niet zoveel wil aanpassen voor andere systemen. Als ik betere mogelijkheden had voor diverse aanpassingen aan de meterkast en bedrading dan had ik voor andere oplossingen gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:29:
Eén of twee keer 2,7 KWh is nog steeds schattig vergeleken met de minimaal 10kWh die de meeste batterij cowboys je in de maag willen splitsen. Natuurlijk zijn er ook situaties waar 10kWh of meer op zijn plek is. Maar met 2500Wp op het dak krijg ik dat buiten de zomer inderdaad niet vol. Mooie van het Homewizard systeem is dat het schaalbaar is. Vanaf 10 kWh wordt het tijd om naar een grote mensen systeem te kijken.

Vorig jaar begon ik te kijken naar een Sessy, dat werd al snel een Giv Energy. Had mij mooi wat voor laten lullen door een cowboy. (Onbalansmarkt ed.) Achteraf blij dat dat niet doorgegaan is. (Niet meer interessant als je nu nog wat moet optuigen) Voor NOM draaien en wat ik via Homey regel werkt het Homewizard systeem voor mijn situatie perfect.
Jawel, maar je kunt ook voor 1200-2300 Euro een 5.12-6 kWh systeem kopen met 2400-2500 Watt vermogen ipv voor 2800 Euro 5.4 kWh en 1600 Watt. En dat systeem doet ook NOM, met aanvullend nog heel veel andere opties. Er komen hier dagelijks repeterende posts langs van mensen die verkondigen dat het nog steeds allemaal goed werkt, maar dat zou toch de norm moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:29:

Sessy had ik graag willen hebben maar de wifi aan de onderkant van de stalen kast zag ik niet zitten. Ik heb hier geen grote zolder.
Dus heb ik de order laten cancelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Reden om met Homewizard in zee te gaan was dat zij de plug in batterij op de markt brachten als eerste. En dat ik in het 110 jaar oude huis niet zoveel wil aanpassen voor andere systemen. Als ik betere mogelijkheden had voor diverse aanpassingen aan de meterkast en bedrading dan had ik voor andere oplossingen gekozen.
Zij waren niet de eerste, ik had in oktober 2024 al een plug-in-batterij draaien van een ander merk. En andere merken bieden producten aan die ook prima geschikt zijn voor jouw meterkast en bedrading.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:31:
[...]

Dat dus. Sindsdien schieten de cowboys uit de grond met sticker tuning. Daarnaast in een huurhuis krijg je geen toestemming om een grote mensen systeem te installeren. Dan is een stekker batterij de volgende oplossing.

Opeens duikt iedereen in de batterijen, een aantal white label dozen uit China. (Al die meuk komt daar vandaan) Sommige “merken” zullen net zo snel weer verdwijnen als ze gekomen zijn. Een aantal zullen blijven bestaan en de rest vertrekt met stille trom. Wij gaan het allemaal mee maken.

En sinds wanneer nemen wij marketing praat letterlijk? Bewezen techniek = oude meuk. Revolutionaire techniek = wij weten ook niet of het werkt.,Bij Homewizard roepen ze tenminste niet van die rare dingen als een CEO van een batterijtjes auto. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Sind het saldering ellende door de politiek ben ik pas nagaan denken over zonnepanelen energie opslag. Daarvoor had ik me nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:35:
Jawel, maar je kunt ook voor 1200-2300 Euro een 5.12-6 kWh systeem kopen met 2400-2500 Watt vermogen ipv voor 2800 Euro 5.4 kWh en 1600 Watt.
Je doelt op de Marstek? Of nog een andere (ben benieuwd)?

Want voor mij valt die af op Chinese cloud en slechte beveiliging (lees het topic maar na).

Homewizard ondersteunt zover ik begrijp ook zonder cloud draaien. Al zul je voor firmware updates wel even moeten verbinden, ga ik van uit, dat is nog 1 ding, maar continu verbonden en niet kunnen werken zonder cloud, dat wil ik niet.

En ja, dat mag dan iets kosten.

Ik had trouwens gestemd op "ik lees nog even lekker mee".

Ben het wel met je eens dat €2800 voor 5 kWh wel heel erg fors boven de kostprijs zit.

Maar homewizard maakt in elk geval nette apparaten in het algemeen (ik heb energy sockets e.d.), is een Nederlands bedrijf, en luistert naar gebruikers, zie ik duidelijk in dit topic. En dat is zeker ook iets waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*

[ Voor 100% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 16:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Jawel, maar je kunt ook voor 1200-2300 Euro een 5.12-6 kWh systeem kopen met 2400-2500 Watt vermogen ipv voor 2800 Euro 5.4 kWh en 1600 Watt. En dat systeem doet ook NOM, met aanvullend nog heel veel andere opties. Er komen hier dagelijks repeterende posts langs van mensen die verkondigen dat het nog steeds allemaal goed werkt, maar dat zou toch de norm moeten zijn?
Op het moment dat ik besloot om een Homewizard batterij te bestellen was er Homewizard, Eva (die is al weer van naam veranderd :? ) en Marstek. Die laatste had ik geen goed gevoel bij. Eva was toen ook wazig (bleek eigenlijk Alpha ESS te zijn) Dus het werd de Homewizard. Zou ik nu wat anders kiezen? Misschien, moet ik eerst weer huiswerk maken. Maar ja, die Homewizard gaat minstens15 jaar mee als het goed is.

Daarnaast is het het risico van voorop lopen. Je stapt duur in. Eens het aanslaat wordt alles goedkoper. Ongeacht merk dat je nu koopt zal je zelf ongetwijfeld volgend jaar om deze tijd voor gek verklaren dat je dat geld er voor neer gelegd hebt. 💸

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilke schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Je doelt op de Marstek? Of nog een andere (ben benieuwd)?
Nee, heel veel andere merken.
Want voor mij valt die af op Chinese cloud en slechte beveiliging (lees het topic maar na).

Homewizard ondersteunt zover ik begrijp ook zonder cloud draaien. Al zul je voor firmware updates wel even moeten verbinden, ga ik van uit, dat is nog 1 ding, maar continu verbonden en niet kunnen werken zonder cloud, dat wil ik niet.
Mooi streven, maar je internet al uitgeschakeld om te kijken of het blijft werken?
En ja, dat mag dan iets kosten.

Ik had trouwens gestemd op "ik lees nog even lekker mee".

Ben het wel met je eens dat €2800 voor 5 kWh wel heel erg fors boven de kostprijs zit.

Maar homewizard maakt in elk geval nette apparaten in het algemeen (ik heb energy sockets e.d.), is een Nederlands bedrijf, en luistert naar gebruikers, zie ik duidelijk in dit topic. En dat is zeker ook iets waard.
HomeWizard maakt inderdaad mooie producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*zip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:57:
[...]

Alle meuk, dus ook Homewizard cellen. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. De Chinezen zijn verder dan de rest van de wereld…

YouTube: US Coal is DEAD. How Trump's energy policy is evaporating before his...
Als Chinese spullen meuk en slecht zijn, hoe kijk je dan naar Chinese HomeWizard cellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*zip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat jij het woord “meuk” standaard negatief interpreteert. Bij mij is het een synoniem voor spul.
Het woord meuk betekent volgens de 1e Google hit het volgende:

"Meuk" is een informeel Nederlands woord dat wordt gebruikt om te verwijzen naar rommel, waardeloze spullen, of troep.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

*zip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
*

[ Voor 100% gewijzigd door Taro op 10-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:53
Taro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

De waarheid is soms confronterend, begrijp ik. Probeer het maar op azijn of iets anders af te schuiven.
Jouw waarheid. Dat jij voor een duppie op de eerste rij wil zitten is goed. Maar er zijn tientallen redenen om met HomeWizard in zee te gaan en maar één reden om voor goedkoop te kiezen. Je portemonnee en nee dat is voor velen niet het belangrijkste. Ik wil niet zo een lelijk Marstek ding in mijn huis met Xi die hem op afstand kan laten ontploffen. Azijn.

Early adopters zijn altijd duurder uit. Schouderklopje aan alle HomeWizard Plug-In Batteries kopers!

Nomnomnom... :*) :*) :*) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ29kJrF4p8Qj-rP4Ae-RCvhlfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjqLl5T0V95BE9ecKby2o3m7.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Pagina: 1 ... 185 ... 208 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.